+ All Categories
Home > Documents > Strategii Patrimoniul Cultural

Strategii Patrimoniul Cultural

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: ana-oglejan
View: 243 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 33

Transcript
  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    1/33

    1

    PATRIMONIUL CULTURAL NAIONAL

    STRATEGIE

    1. Cadrul general2.

    Principii i obiective2.1.Contextul naionalal Strategiei Patrimoniului Cultural2.2.Scopul Strategiei2.3.Beneficiarii Strategiei2.4.Perioada de implementare2.5.Principii generale ale Strategiei Patrimoniului Cultural

    3. Patrimoniul Cultural Naional al Romniei3.1.Evaluarea Resurselor Patrimoniului Cultural (anali za SWOT)

    3.1.1. Monumente arheologice i arhitecturale (patrimoniu mobil)3.1.2. Muzee, Arhive i Colecii (patrimoniul mobil)3.1.3. Patrimoniul Imaterial (patrimoniul imaterial i etnografic)3.1.4.

    Peisaje Culturale (urbane i rurale)3.2.Patrimoniul Culturalfactor de cretere social i economic

    3.2.1. Rolul administraiei locale, ONG-urilor i al sectorului privat3.2.2. Acces, Prezentare i Conservare3.2.3. Educaia, Cercetarea i patrimoniul Cultural3.2.4. Turismul Cultural

    3.3.Cadrul Naional Legal pentru Patrimoniul Cultural4. Direcii generale de aciune

    4.1.Participarea societii civile4.2.mbuntirea administraiei n sectorul Patrimoniului Cultural4.3.mbuntirea i utilizarea resurselor culturale4.4.

    ntrebuinarea durabil a resurselor Patrimoniului Cultural5. Monitorizarea i implementarea Strtegiei Patrimoniului Cultural

    6. Anexe6.1.Direcii de aciune specifice pentru Monumente arheologice i

    arhitecturale (patrimoniul imobil)

    6.2.Direcii de aciune specifice pentru Muzee, Arhive i colecii (patrimoniulmobil)

    6.3.Direcii de aciune specifice pentru Patrimoniul Imaterial (patrimoniulimaterial i etnografic)

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    2/33

    2

    Cadrul general

    O Strategie Naional a Patrimoniului Cultural Naional ar trebui s includ o ct maigeneroas definire a dimensiunii culturii i patrimoniului, astfel nct toi cei interesai,precum i organismele active din domeniul cultural sau patrimonial, publice sau private,

    s-i poat regsi domeniul propriu de activitate i modalitatea de a i-l pstra saumbunti. O astfel de Strategie trebuie s contribuie la generarea de performanecrescute n cadrul operaional al managementului cultural precum i la creterea calitiisectorului patrimonial prin investiie durabil n conservare, training i management alsiturilor.

    O Strategie Naional a Patrimoniului Cultural Naional ar trebui s includ o ct maigeneroas definire a dimensiunii culturii i patrimoniului, astfel nct toi cei interesai,precum i organismele active din domeniul cultural sau patrimonial, de stat sau private,s-i poat regsi domeniul propriu de activitate i modalitatea de a i-l pstra saumbunti.

    Cultura este un factor fundamental al vieii sociale:- dezvolt potenialul intelectual la nivel naional i capitalul uman n special; - creeaz, prin afirmarea diversitii culturale, o societate deschis i contient de

    valoarea celuilalt;- este mediu al integrrii sociale;- este esen a identitii naionale;- este fundamental pentru cooperarea i comunicarea interuman;- este mediu al transformrii sociale (mentalitate);- reduce disparitile economice ntre diferite categorii sociale;- este o dimensiune a civilizrii i civilizaiei.

    Ca factor al dezvoltrii economice, cultura determin:- creterea calitii vieii i atragerea de investiii;- dezvoltarea activitilor turistice;- crearea unor noi piee de munc;- crearea unor industrii culturale;- dezvoltarea economic prin relaia sa cu capitalul social;- definirea funciilor economice ale unor regiuni sau orae;- favorizarea migraiei capitalului uman spre diferite regiun i economice.

    Aderarea Romniei la Uniunea European aduce cu sine i o responsabilitate deosebit afactorilor la nivel naional n ceea ce privete patrimoniul cultural, parte integrant apatrimoniului cultural european. n acest context se poate vorbi de o dimensiune maivast a patrimoniului cultural implicnd, dincolo de prezervarea acestuia, politici specialede promovare i receptare, de creaie i afirmaie cultural. Astfel, n noul context geo-politic, politicile i strategiile naionale sunt n strns legtur cu politicile formulate lanivelul european, ele nefiind izolate de politicile economice sau sociale.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    3/33

    3

    Dei lipsit de o tradiie n spaiul nostru naional, rolul important jucat de ONG-urileimplicate n sfera patrimoniului cultural sau instituiile de profil locale nu trebuie neglijat.n acest context Strategia se dorete a avea un rol important i n atragerea i apoicreterea rolului oferit unor astfel de stakeholderi.

    Strategia va acorda o deosebit importan grijii i conservrii resurselor culturale,incluznd coleciile de muzeu, arhivele, siturile i peisajele i va atrage atenia asupraimportanei folosirii resurselor culturale ntr-un mod durabil i echilibrat vizndmotenirea patrimonial destinat generaiilor de mine. Participarea activ a tuturoractorilor implicai, de la nivel public sau privat, va cuta s asigure implementareaintegral a Strategiei.

    2. Principii i Obiective2.1. Contextul naional al Strategiei Patrimoniului Cultural

    Evaluarea strii de conservare, protejare, punere n valoare a Patrimoniului Cultural

    Naional (PCN), efectuat n anul 2005, a identificat mari disfuncii i vulnerabiliti ndomeniul patrimoniului din Romnia. Astfel, se consider necesar elaborarea uneistrategii pentru impunerea unor standarde calitative reale pentru organismele sauinstituiile active sau responsabile n domeniul patrimoniului cultural.

    Cauzele care genereaz disfuncii i vulnerabiliti, pe categorii, n domeniulpatrimoniului sunt:

    1. netiina i nepsarea autoritilor, absena voinei politice, proasta gestionare apatrimoniului de ctre autoriti;

    2. lipsa de educaie, nerespectarea legislaiei;3. imprecizia inventarului i evidenei patrimoniului arhitectural;4. intervenii neavizate;5. lipsa fondurilor pentru sprijinirea proprietarilor;6. lipsa personalului de control din instituiile publice i lipsa specialitilor.

    Strategia n domeniul PCN trebuie s aib la baz ideea c patrimoniul este un factorimportant pentru pstrarea identitii valorilor culturale i naionale, de dezvoltaredurabil, coeziune i incluziune social, cu att mai mult cu ct Romnia a devenit statmembru al Uniunii Europene.

    Tot n acest cadru trebuie menionate iniiativele din ultimii ani ale Ministerului Culturiii Cultelor i anume Programele sale prioritare:Programului de reabilitare, modernizarei dotare a aezmintelor culturale din mediul rural i mic urban; Programul privind

    consolidarea, restaurarea i modernizarea monumentelor istorice din Romnia iProgramul Naional eGISPAT, realizarea unui sistem informaional geografic (MIS)pentru protecia patrimoniului cultural naional imobil (arheologie i monumenteistorice).

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    4/33

    4

    2.2. Scopul Strategiei

    Scopul strategiei este de a oferi maxim coeren i eficien aciunilor MinisteruluiCulturii i Cultelor n sectorul patrimoniului cultural, dar aceasta se poate realiza numaidac ntre investiiile guvernamentale, pe de o parte, i contribuiile semnificative ale

    consiliilor locale, entiti religioase, organizaiilor de voluntariat i ale sectorului privat,pe de alt parte, va dezvolta o simbioz benefic patrimoniului cultural romnesc. nacest context, Strategia Patrimoniului Cultural Naional ar trebui s aib drept scop final,dincolo de domeniile sau subdomeniile crora se adreseaz accesul nemijlocit aloamenilor la viaa cultural, respectiv, la valorile patrimoniale naionale.

    2.3. Beneficiarii Strategiei

    Strategia Ministerului Culturii i Cultelor n domeniul PCN se adreseaz n acelai timpautoritilor publice centrale i locale, tuturor organizaiilor neguvernamentale, tuturoragenilor economici autorizai n domeniul de activitate, proprietarilori deintorilor de

    monumente istorice sub orice titlu, indiferent de regimul de proprietate.Activitile i aciunile strategiei sunt n beneficiul patrimoniului cultural i constituiefactor desensibilizare a publiculuiide educaie cultural a tineretului. ansa obineriiacestui deziderat nu este alta dect promovarea unui prgram conjugat de percepere avalorilor patrimoniului cultural naional din Romnia, care s adreseze publicului valoriale patrimoniului cultural naional, att din categoria valorilor culturale ale monumenteloristorice, ct i din cea a patrimoniului cultural mobil sau a patrimoniului culturalimaterial, de care nu pot fi separate.

    Implementarea prezentei strategii poate avea efecte economice i sociale pe termen scurt,darmai ales pe termen lung prin educarea i formarea cultului pentru valorile culturalereale ale patrimoniului cultural.

    2.4. Perioada de implementare

    Perioada de implementare a principalelor elemente ale Strategiei este estimat pentruintervalul 2008-2013 n funcie de nivelul de competen de aplicare, respectiv, doar laMinisterul Culturii i Cultelor sau de necesitatea colaborrii i cu alte autoriti implicate.

    2.5. Principii generale ale Strategiei Patrimoniului Cultural

    Principiile Strategiei pornesc de la drepturile culturale de baz, principii fundamentale lanivelul Uniunii Europene i care sunt n acelai timp drepturi individuale i drepturicolective:

    - dreptul la acces la viaa cultural- dreptul de participare la viaa cultural

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    5/33

    5

    Diferite instrumente politice i juridice adoptate n cadrul organizaiilorinterguvernamentale au permis conturarea teoretic a sferei de cuprindere a drepturilorculturale care, n afara celor dou drepturi de baz sus-menionate, ar trebui s cuprind:

    - dreptul la respectul identitii culturale- dreptul fiecrei persoane de a se identifica cu o comunitate cultural -

    dreptul de acces la patrimoniul cultural- dreptul la protecia activitilor creatoare- dreptul la protecia proprietii intelectuale- dreptul la educaie, inclusiv la educaia artistic i la educarea pentru art - dreptul de a desfura n mod liber activiti culturale, inclusiv dreptul la

    mobilitate a creatorilor i artitilor i a creaiilor lor

    Apare evident faptul c drepturile culturale recunosc i protejeaz nu numai identitateacultural, ci i diversitatea cultural i, n acelai timp, recunosc legtura indisolubil aacestora cu dezvoltarea economic i social.Drepturile culturale sunt nu numai drepturi fundamentale de sine stttoare, ci i parte

    indivizibil a drepturilor civile, politice, sociale i economice. Din aceast perspectiv, peplan internaional, au fost formulate o serie de principii, care trebuie s se regseasc npoliticile culturale ale fiecrei ri:

    - Fiecare are dreptul s-i satisfac drepturile culturale- Satisfacerea drepturilor culturale este indispensabil demnitii i dezvoltrii

    persoanei- Fiecare individ are dreptul de a participa la viaa cultural a comunitii- Recunoaterea i protejarea diversitii culturale i lingvistice este o obligaie a

    fiecrui stat

    Astfel, statul, prin intermediul strategiilor culturale, al politicilor sale publice, areobligaia de a recunoate, proteja i promova drepturile culturale i de a asigura condiiilepentru ca fiecare persoan s-i poat exercita liber i nestnjenit aceste drepturi.

    Principii fundamentale ale Strategiei:

    a. Participarea cetenilor:-patrimoniul cultural este indispensabil pentru o via echilibrat i complet;- orice cetean romn i vizitator al Romniei are acces la patrimoniul cultural naional,dar i datoria de aproteja patrimoniul cultural i dreptul de a vbeneficia de el prin nvarei recreere;- fiecare generaie are datoria de a proteja acest patrimoniu i de a-l face accesibil pentrugeneraiile viitoare i pentru ntreaga omenire, ca bun universal.

    b. mbuntirea administraiei n sectorul Patrimoniului Cultural

    Ministerul Culturii i Cultelor, precum i alte autoriti centrale avizate au datoriameninerii instituiilor administrative cu scopul asigurrii c patrimoniul este protejat,administrat, conservat i accesibil, n cea mai potrivit manier cu putin.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    6/33

    6

    Aceste instituii ar trebui s garanteze:- reducerea birocraiei n domeniul administraiei privind documentele patrimoniuluicultural;- urmrirea i adaptarea cadrului legislativ la nevoile reale i actuale, inclusiv la normeleinternaionale din domeniu;

    - supravegherea i monitorizarea aciunilor din domeniu.Ministerul Culturii i Cultelor, prin instituiile abilitate, va trebui s se asigure dacprotecia, promovarea i accesibilitatea patrimoniului cultural reprezint o prioritate nceea ce privete deciderea politicilor publice din toate domeniile de activitate dinRomnia.Nevoia de investiie n ntrirea capacitii administrative n sectorul primordial trebuiesusinut. Cheltuielile de investiie n resursele patrimoniale (inclusiv pentru personalulaferent) ar trebui s creasc pentru a satisface nevoile financiare ale sectoruluipatrimonial cultural prin evidenierea n studii sau alte tipuri de informri privindimportana sectorului i efectele sale benefice asupra altor sectoare economice, precumturismul sau contribuia sa la bunstarea social i educaional.

    c. Dezvoltarea resurselor culturale

    Protejarea patrimoniului cultural impune cercetarea, studierea, interpretarea iprezentarea acestuia, astfel nct s se gseasc formula optim de apreciere a sa i derecunoatere a aportului adus la nivel incluziunii sociale i al creterii economice.Pentru ca patrimoniul cultural s devin o baz a aciunilor prezentate este nevoie ca el sfie ngrijit, documentat, protejat, conservat i fcut accesibil, la nivel fizic i intelectual.De aceea, se impun msuri de prevenire i punerea n aplicare a unor msuri mpot rivadeteriorrii patrimoniului cultural.

    d. Folosirea durabil a resurselor patrimoniului

    Proprietatea i folosirea resurselor patrimoniului cultural trebuie fcut ntr-o manierdurabil i aplicnd principii ale conservrii integrate, prin:-corelarea activitilor culturale (sau privind patrimoniul cultural) ntre diferii actoriimplicai, precum cei guvernamentali, reprezentanii sectorului privat i de voluntariat;-luarea n considerare a factorului social al comunitilor existente i a economie i care lepoate susine n timp pentru proiectele ce implic iniiative n domeniul patrimoniuluicultural;-promovarea i aducerea la cunotin a importanei bogiei patrimoniului cultural iresponsabilitatea fiecruia de a participa la protejarea sau utilizarea controlat abunurilorpatrimoniului cultural;-promovarea unor politici fiscale i financiare n beneficiul patrimoniului cultural.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    7/33

    7

    3. Patrimoniul Cultural Naional al Romniei3.1. Patrimoniul Cultural Naional al Romniei: Evaluarea Resurselor

    Patrimoniul Cultural Naionalreprezint ansamblul resurselor motenite, identicate caatare, indiferent de regimul de proprietate asupra acestora, i care reprezint o mrturie

    i o expreise a valorilor, credinelor i tradiiilor aflate n continu evoluie; patrimoniulcultural naional cuprinde toate elementele rezultate din interaciunea dintre factoriiumani i naturali, de-a lungul timpului.

    Unitatea acestui domeniu i a subdomeniilor care l alctuiesc nu a fost ntotdeaunaevident. Ea a devenit perceptibil, pe plan mondial, abia n ultimele patru decenii,constatndu-se statistic faptul c msurile luate n unul dintre subdomenii nteraciona cucelelalte. Astfel, este neles faptul c orice aciune asupra uneia dintre componentelepatrimoniului are influen asupra altor componente aflate n aceeai arie geografic,indiferent dac acestea sunt sau nu pri ale patrimoniului natural sau cultural, alepatrimoniului material sau imaterial, ale patrimoniului mobil sau imobil.

    Pe de alt parte, din raiuni care in de o mai logic i coerent administrare apatrimoniului, au fost concepute reglementri de natur juridic i norme avnd scopfuncional, care permit gestionarea bunurilor de patrimoniu de acelai tip, prin aceleaimetode, indiferent de aria geografic n care acestea se gsesc. Aadar, avantajul uneiasemenea concepii privind patrimoniul este acela c el duce la evidenierea unor politicicare trebuie s fac parte dintr-o strategie naional privind conservarea, administrareai punerea sa n valoare, att la nivelul unitilorregionale, ct i la cel al categoriilor debunuri. Pentru a asigura succesul unei atare strategii, aceste politici publice trebuieintercorelate, astfel nct s permit o dezvoltare armonioas a teritoriului i o punere nvaloare echilibrat a resurselor culturale i naturale ale rii.

    Prioriti generale ale Ministerului Culturii i Cultelor privind Patrimoniul CulturalNaional:

    - Realizarea evalurii i asigurrii bunurilor din patrimoniul cultural prinInventarierea Patrimoniului Cultural Naional reprezint fundamentul politicilor publicen domeniul patrimoniului i are drept consecine implicite cunoaterea i cretereagradului de protecie al patrimoniului. Se vor folosi toate mijloacele tehnologice carepermit gestionarea eficient a acestui tip de informaie (tehnologia GIS, aplicaiiinformatice specializate pentru gestiunea muzeelor etc.).

    - Codul Patrimoniului Cultural Naional va reprezenta sinteza experienei deaproape cinci ani de aplicare a legislaiei privind protejarea monumentelor istorice i asiturilor arheologice, a patrimoniului cultural naional mobil, patrimoniului imaterial,perioade n care legislaia existent a fost periodic modificat i completat au pus neviden unele necorelri n definirea unor termeni, denumiri de acte sau documente pecare Ministerul Culturii i Cultelor sau instituiile sale le emit. Corelarea CoduluiPatrimoniului cultural naional cu Codul Construciilor n domeniul protejriipatrimoniului imobil (monumentelor istorice).

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    8/33

    8

    - Realizarea unui sistem informaional operativ i eficient ntre instituiile dinsubordinea Ministerului, dar i cu alte instituii cu atribuii n domeniul protecieipatrimoniului (Poliie, Vmi, Poliie de frontier).

    - Realizarea unui amplu program de popularizare a patrimoniului, cu accentdeosebit pe categoriile nscrise n diferitele liste ale UNESCO (patrimoniu imobil i cel

    imaterial) i europene.- Finalizarea setului de norme i reglementri de aplicare alegislaiei existente.- Asigurarea spaiilor i a condiiilor tehnice necesare pentru funcionarea

    instituiilor subordonate.- Asigurarea spaiilor necesare i a condiiilor tehnice i de conservare a fondurilor

    aflate n arhiva gestionat de Institutul Naional al Monumentelor Istorice.

    Cu aceast ocazie, urmeaz ca ntregul sistem al protejrii patrimoniului cultural naionals fie corelat cu unele prevederi din reglementri europene i internaionale.

    Prioriti n sub-domeniile Patrimoniului Cultural Naional o mare parte dintre

    acestea se regsesc n Strategia de contracarare a aciunilor care genereaz efectenegative asupra protejrii i conservrii patrimoniului cultural naional:- sporirea numrului de angajai pentru a rspunde nevoilor reale identificate;- specializarea personalului (n domeniul monumentelor istorice, unde e vorba de

    verificarea proiectelor i execuiei pe antiere este necesar angajarea unorprofesioniti deja pregtii n domeniul restaurrii monumentelor istorice iurbanismului, iar acest lucru nu e posibil dect prin crearea unui corp despecialiti n domeniul protejrii monumentelor, cu un statut i o salarizarediferite de cel al funcionarului public bugatar);

    - sprijinirea nfiinrii de coli / cursuri de calificare, specializate pentru meserii dindomeniul restaurrii i crearea, n cadrul ONMI a unui corp propriu de muncitoricalificai, care pot interveni prompt n cazul interveniilor urgente de salvare amonumentelor n pericol;

    - dotarea cu aparatur necesar;- inventarierea i evaluarea bunurilor patrimoniului cultural naional;- asigurarea spaiilor pentru serviciile deconcentrate i Direciei Monumentelor

    Istorice att pentru funcionare ct i pentru arhivarea documentaiilor;- armonizarea legislaiei i realizarea Codului Patrimoniului Naional;- actualizarea permanent a bazelor de date.

    Prile implicate n implementarea Strategiei

    Prile implicate n implementarea StrategieiMinisterului Culturii i Cultelor n domeniulprotejrii monumentelor istorice, dup caz, sunt:

    - instituii ale autoritilor publice centrale dintre care: Ministerul Transporturilor,MDLPL, MIMMCTPL, Ministerul Internelor i Reformei Administrative,respectiv: Inspectoratul General al Poliiei, Inspectoratul de Stat n Construcii,Ministerul Educaiei, Cercetrii i Tineretului i Ministerul Afacerilor Externe iserviciile deconcentrate ale acestora.

    - Autoritile publice locale / judeene i instituiile subordonate ale acestora.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    9/33

    9

    - Instituiile deconcentrate sau subordonate ale Ministerului Culturii i Cultelor,respectiv, Direciile Judeene pentru Cultur, Culte i Patrimoniu CulturalNaional i a municipiului Bucureti, precum i cele subordonate, specializateprecum: Institutul Naional al Monumentelor Istorice i Oficiul Naional alMonumentelor Istorice, Institutul de Memorie Cultural (cIMeC), CSCDC,

    CPPC, muzee, universiti i institute de arheologie ale Academiei Romne,Centrul pentru promovarea i Conservarea Culturii Tradiionale, Centrele deCultur.

    - Organizaiile neguvernamentale constituite n Romnia, dintre care ComitetulNaional ICOMOS, Uniunea Naional a Restauratorilor de Monumente Istoricedin romnia, Asociaia Restauratorilor de Monumente Istorice din Transilvania,Uniunea Arhitecilor din romnia, Ordinul Arhitecilor din Romnia, RegistrulUrbanitilor din Romnia, Asociaia Colecionarilor de Art, Asociaiisusintoare ale instituiilor muzeale.

    Rolul MCC i al instituiilor publice n domeniu este acela de a asigura condiiile

    favorabile creaiei culturale i protejriipatrimoniului cultural, avnd ca principal obiectivmbuntirea constant a cadrului legislativ, instituional i de finanare a domeniuluicultural.

    Analiz SWOT a Patrimoniului Cultural Naional

    Puncte forte:

    existena unui ansamblu bogat i divers de bunuri cu valoare de patrimoniu cultural,repartizate n mod echilibrat n plan teritorial; existena unui cadru complet i coerent de reglementare juridic a domeniului; programe naionale i regionale pentru cercetarea, conservarea i restaurareaobiectivelor patrimoniului cultural; crearea de noi locuri de munc i diversificarea tipologiei ocupaionale n domeniulcercetrii, conservrii, restaurrii, utilizrii i reutilizrii monumentelor, ansamblurilor isiturilor istorice sau a altor obiective ale patrimoniului cultural;intensificarea consumului i diversificarea pieelor interesate de bunurile i de serviciiledin domeniu; constituirea de reele informatice specializate, n vederea facilitrii accesului i astructurrii ofertei de servicii; extinderea i permanentizarea colaborrilor bilaterale, regionale i internaionale nscopul protejrii i punerii n valoare a patrimoniului cultural naional; existena personalului de specialitate baza material existent (depozite, aparatur, spaii expoziionale, laboratoare derestaurare) asigurarea funcionrii prin finanare de la bugetul de stat sau de la bugetelelocale.

    Puncte slabe: avnd n vedere importana specialitilor i a meterilor cu meserii tradiionale nprocesul de protejare i punere n valoare a patrimoniului cultural, insuficiena

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    10/33

    10

    programelor de formare i de specializare a resurselor umane prin nvmntul formal iprin cel paraformal reprezinto slbiciune important n atingerea obiectivelor strategice; lipsa unor preocupri sistematice ale autoritilor publice locale privind reinseriamonumentelor istorice n spaiul comunitar i valorizarea potenialului lor ca factor decretere a calitii vieii populaiei;

    lipsa unei abordri intersectoriale privind punerea n valoare a patrimoniului cultural,ndeosebi n relaie cu turismul i industria hotelier, construciile civile, transporturile,alte servicii pentru consumator, insuficiena personalului de specialitate n domeniul managementului de proiecte saumanagementului cultural (de ex.: Direcie a monumentelor Istorice care avea n 2003 cca.25 specialiti azi include 7, total insuficieni, atta timp ct nici DCCPCN judeene nuau n compunere Serviciile pt. Monumente Istorice ce trebuiau nfiinate conf. Legii422/2004);deficiene strategice i manageriale sub aspectul perceperii i promovrii activitilorculturale drept produse destinate consumului cultural, relevate n:

    - activitate de promovare redus;-

    schimburi culturale reduse, la nivel naional i n special internaional;- activitate cultural redus n raport cu potenialul patrimoniului deinut;- activitate redus de fund-raising;- lipsa studiilor i cercetrilor constante asupra publicului;- numr redus de parteneriate (cu autoritile locale, organizaii non-

    guvernamentale, alte instituii, mass-media)- implementarea extrem de redus a normelor i metodologiilor specifice de

    actualitate la nivel european;- insuficiena formelor de asociere, n afara cadrului instituional a specialitilor n

    domeniul patrimoniului.

    Oportuniti:- Fondurile Structurale;- lipsa din programa colar a unor domeniice ar putea fi acoperite prin educaie

    cultural (de ex.: Cursuri de istoria arhitecturii i protejarea monumenteloristorice), complementaritatea cu sistemul de nvmnt, n anumite direcii;

    - concurena sczut n oferta cultural;- existena programelor de finanare naionale i internaionale altele dect cele din

    Fondurile Structurale;- poziionare favorabil pentru includerea n circuite turistice.

    Ameninri:a. Riscuri naturalePentru trei categorii de risc natural (seismele1, alunecrile de teren i inundaiile) existstudii precum zone de risc natural (din cadrul Planului de Amenajare a TeritoriuluiNaional, seciunea a V-azone de risc natural).

    b. Riscuri antropice

    1Harta privind clasificarea riscului seismic al Romniei este n curs de elaborare, iar INMI va realizaactualizarea permanent a acesteia.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    11/33

    11

    Riscurile antropice sunt considerate principalele ameninri la adresa monumenteloristorice. Un raport al Comitetului Romn ICOMOS plaseaz pe primele locuriurmtoarele ameninri:

    1. abandonarea monumentelor sau obiectivelor patrimoniului cultural de ctreautoritile locale, proprietarii i administratorii acestora (persone fizice i

    juridice, clerul);2. birocraia excesiv;3. lipsa de claritate n atribuirea responsabilitilor i lipsa revizuirii legislaiei la

    capitolul sanciuni i aplicarea acestora;4. vandalismul i furtul;5. lipsa de control asupra noilor construcii ce altereaz mediul tradiional i lipsa

    documentaiilor de urbanism cu reglementri de intervenie n zonele istoriceprotejate, aflate n sarcina autoritilor publice locale;

    6. pierderea interesului publicului;7. scderea alocaiilor bugetare i, implicit, a posibilitilor de finanare;8. neincluderea n circuitele culturale europene sau internaionale;9.

    interesul sczut al mass-mediei pentru evenimentele culturale;10.scderea interesului privind colaborarea cu ministere ale culturii din rile cutradiie n protejarea patrimoniului sau alte organizaii internaionale pentrufacilitarea schimburilor ntre specialiti cursuri, masterate, doctorate etc.

    Fie naturale sau antropice, riscurile menionate se pot cumula ntr-un risc al degradrii.

    Msurile de evitare a riscurilor privind inundaiile i alunecrile de teren care pot afectamonumentele istorice, se prevd n Planurile de Amenajare a Teritoriului Judeean i nPlanurile Urbanistice generale ale localitilor i vor fi urmrite cu prioritate la avizareaacestora att de Direcia General Patrimoniu Cultural Naional Direcia MonumentelorIstorice i Arheologie i de ctre Direciile pentru Cultur, Culte i Patrimoniu CulturalNaional judeene i a municipiului Bucureti, conform competenelor.

    3.1.1. Monumente arheologice i arhitecturale (patrimoniu imobil)ContextSocietatea reevalueaz constant valoarea monumentelor i categorii noi de monumente sepot afirma.Patrimoniul cultural imobil constituie cea mai valoroas component a patrimoniuluicultural, att n ceea ceprivete valoarea material direct, ct i n raport cu posibilitilede inserie a unor componente extra-culturale. Trebuie menionat cpatrimoniul culturalimobileste o sintagm care desemneaz ceea ce, n termeni generici, poart numele demonumente istorice, categorie ce include nu doar monumentele, ci i ansamblurileisituri le istorice.Toate aceste delimitri i definiii sunt foarte clar stabilite prin intermediul unui corp denorme complet i coerent formulat, care are n vedere ntregul set de operaiuni(cercetare, eviden, conservare, restaurare, punere n valoare) care alctuiesc opera deprotejare a patrimoniului cultural imobil. Mai mult dect att, chiar legea cadru ndomeniu stabilete c protejarea monumentelor istorice este parte component a

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    12/33

    12

    strategiilor de dezvoltare durabil economico-social, turistic, urbanistic i deamenajare a teritoriului, la nivel naional i local.

    Trebuie menionat c, potrivit prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejareamonumentelor istorice, cu modificrile i completrile ulterioare, monumentele istorice

    sunt monumentele, ansamblurile i siturile istorice (aa cum fiecare dintre acestecategorii este definit n lege) care sunt clasate n dou grupe: grupa A (monumenteistorice de valoare naional i universal) i grupa B (monumente reprezentative pentrupatrimoniul cultural local).

    Monumentele pot fi mprite n categorii tipologice, aa cum sunt ele menionate i nLegea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naional(Seciunea a III-a Zone Protejate), tipologice care nu respect ntocmai categoriilestabilite de Legea nr.422/2001, dar reprezint o abordare pragmetic a domeniului:

    1. Monumente arhitecturale

    a) Ceti;b) Ansambluri curi domneti;c) Viserici fortificateceti;d) Castele, conace, palate;e) Cule;f) Cldiri civile urbene;g) Ansambluri urbane;h) Biserici din lemn;i) Muzee etnografice n aer liber;j) Biserici rupestre;k) Biserici i ansambluri mnstireti;l) Arhitectura industrial; amenajri ci de comunicaie;m) Monumente de arhitectur popular (locuine steti);n) Ansambluri tradiionale rurale.

    2. Monumente arheologice:a) Complexe paleolitice;b) Aezri neolitice i eneolitice;c) Aezri i necropole din epoca bronzului;d) Fortificaii i aezri din prima epoc a fierului (hallstattiene);e) Fortificaii dacice;h) Orae antice;i) Edificii;j) Monumentele medievale identificate pe baza cercetrilor arheologice;k) Rezervaii arheologice cuprinznd situri cu niveluri de locuire pe perioadendelungateaezri i necropole.

    Majoritatea monumentelor cu o valoare istoric, artistic sau arhitectural se afl nproprietatea public i sunt administrate de diferite entiti publice (din parteaadministraiei publice locale sau administraiei bisericeti). Totui stakeholderii care ar

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    13/33

    13

    trebui s aib o importan egal sunt comunitatea local, biserica sau cultul implicat (ncazul monumentelor religioase), ONG-urile i reprezentanii sectorului privat.

    Conform unui studiu din 2005, situaia monumentelor istorice se prezenta astfel: 26,900monumente istorice, dintre care: 75% dintre monumente sunt n pericol, iar 35% dintre

    monumente sunt degradate.Monumentele de excepie de pe teritoriul Romniei pot fi desemnate drept monumenteculturale. Se recomand folosirea acestui instrument legal n vederea asigurrii uneiprotecii minime monumentelor naionale prezervnd astfel patrimoniul pentru generaiileprezente i viitoare.

    Dei n Romnia exist o tradiie a monumentelor i a muzeelor, trebuie fcut diferenantre diferite perioade istorice i motivele mai puin obiective care au stat la bazaconsiderrii unui obiectiv drept valoric i de interes naional sau internaional (deexemplu criteriile valorizrii monumentelor n perioada regimului comunist).

    Un numr de monumente ale patrimoniului cultural naional al Romniei sunt incluse nLista UNESCO a Patrimoniului Mondial (Bisericile cu pictur mural din nordulMoldovei din prima jumtate a secolului al XVI-lea, Ansamblul bisericilor de lemn dinMaramure, Mnstirea Hurezi, Situri steti cu biserici fortificate din Transilvania,Fortreedacice din munii Ortiei, Centrul istoric Sighioara).Este important de menionat faptul c se impune pregtirea unor planuri de managementpentru fiecare dintre aceste monumente UNESCO i alte monumente importanteasigurnd astfel o planificare pe termen lung, care s includ conservarea i protecia lor.Aceasta este responsabilitate nu numai fa de UNESCO dar i fa de comunitateamondial.

    n acest cadru, este nevoie ca noi parteneri s se implice n vederea sprijinirii sectoruluipublic. Se poate astfel propune ca anumite consilii locale sau ONG-uri s devinadministratori recunoscui ai proprietilor culturale n mod legal, printr-un procedeu detransferare a responsabilitii conservrii unui anumite proprieti culturale (un act detutel) n schimbul unei pri din venitul generat.De asemenea, dincolo de aceasta, deja n contextul legislativ actual, toate entitileimplicate ar putea juca un rol important n conservarea monumentelor arheologice iarhitecturale prin sensibilizarea publicului n privina valorii acestor bunuri culturale.

    Se va lua n considerare nfiinarea unui fond de restaurare a acestor obiective saumonumente, care pot fi apoi transformate. De asemenea, ele pot fi folosite simultan, caCentre Culturale deschise publicului.

    Ministerul Culturii i Cultelor va lua n considerare o reform legislativ astfel nct sfie ncurajat conservarea cldirilor vechi istorice care n prezent nu se afl ntr-o stare deconservare deosebit. Proprietarii individuali ai monumentelor istorice, locuitoriiRomniei, consiliile locale i comunitile n general vor deine un rol mult mai activ caparteneri i administratori ai mediului istoric.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    14/33

    14

    De asemenea consiliilor locale li se va recomanda introducerea unor posibiliti desancionare legal a proprietarilor particulari ai unor monumente astfel nct s fiemeninute la un standard minim stabilit legal i s se integreze peisajului urban sau ruraldin care face parte.

    3.1.2. Muzee, Arhive i Colecii (patrimoniul mobil)Contextn aceast categorie putem include toate acele elemente ale proprietii culturale mobiledeinute public, aflate n proprietate privat sau n proprietatea unor entiti religioase.Patrimoniul cultural muzeal beneficiaz de un cadru legislativ complet, carereglementeaz att modul de orgenizare i funcionare al muzeelor i coleciilor publice,ct i modalitile de protejare a bunurilor culturale mobile.

    Patrimoniul cultural imobil face referire la tipurile de muzee: de art; de arheologie i istorie; de tiin i istorie; de etnografie i antropologie; specializate.

    Este important s se precizezefaptul c valoa rea acestor proprieti crete cnd unelement individual este parte a unui grup original sau cnd acesta aparine unei colecii,ntr-un muzeu sau ntr-o arhiv. n mod asemntor, valoarea unui articol crete dac estepstrat n locaia originar.

    Ministerul Culturii i Cultelor, prin reprezentanii si instituionali, are responsabilitateade a-i exercita competena de supraveghere n numele statului i paote aplica legea n

    privina protejrii patrimoniului mobil.Chiar dac exist deja prevederi legale, o atenie deosebit va trebui acordat arhivelor cuvaloare cultural patrimonial, incluznd arhive digitale din media modern. Astfel deeforturi se desfoar deja la nivelul Uniunii Europene.

    Inventarul patrimoniului mobil trebuie s includ patrimoniul religios, proprietiledeinute de fundaii, sau cele aflate n proprietate privat constituie o important, darpuin neleas, resurs naional. Lipsa unui dialog constructiv ntre proprietarii privai ientitile statului poate determina pierderea unor oportuniti capabile s asigureconservarea adecvat, studierea i apreciaerea ntr-o proporie mai mare a acestora.Ridicarea standardelor de ctre muzee trebuie s devin o prioritate n toate aspectele n

    toate aspectele activiti lor, de la tehnicile de conservare la documentri ale coleciilor,management, tehnici de expunere, ct i cu privire la serviciile oferite vizitatorilor.Muzeele care nu au resursele n a ancepe mbuntirea sau promovarea lor pot apela laresurse ale comunitilor locale sau ale ONG-urilor, ce pot deveni o alternativ viabil.Se vor lua iniiative pentru mbuntirea interaciunii dintre entitile administraieicentrale i instituiile culturale locale, n prezent, aceasta fiind sporadic.Aceesul public la muzee poate fi, de asemenea, neechilibrat. Este nevoie de mbuntireaaccesului persoanelor cu dizabiliti sau introducerea unor programe atractive pentru

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    15/33

    15

    copii. Tot n acest context se pot institui faciliti de acces pentru persoane care provindintr-un mediu social defavorizat.Lipsa inventarierilor i a zonelor de stocare separate aduc dificulti logistice publiculuidoritor n a accesa documentele deinute de muzee sau de arhive.Avnd n vedere c multe muzee, colecii i biserici nu sunt suficient de bine protejate

    mpotriva unor poteniale activiti criminale i de asemenea pot aprea alte pericole laadresa integritii lor, precum incendiile sau inundaiile, se poate recomanda introducereaobligatorie a unor asigurri pentru astfel de situaii, iar parte a costurilor s fie suportatdin fonduri publice. Pentru o mai bun imagine asupra situaiei actuale, statisticile cuaprivire la aceste incidente, referitoare la muzeele publice sau private din Romnia sauproprieti ale bisericii trebuie adunate din diferite surse i compilate ntr-un documentglobal pentru a induce msurile ce se impun prin programe specifice de prevenie.

    3.1.3.Patrimoniul imaterial

    ContextPatrimoniul imaterial poate include toate acele aspecte culturale diferite ale vieii

    motenite din trecut care definesc modul de via al diferitelor societi. Acestea pot facereferire la practici locale, obiceiuri i credine i deseori sunt exprimate n i prin limbaj,activiti sociale, politice i economie i prin activiti simbolice i ritualuri ale diferitelorcomuniti.n accepiunea general recunoscut a termenului, prin patrimoniu cultural imaterial senelege ansamblul de practici, reprezentri, expresii, cunotine, abiliti pe carecomunitile, grupurile i indivizii le recunosc ca fcnd parte din motenirea lor

    cultural, transmis din generaie n generaie i recreat n permanen.

    Patrimoniul cultural imaterial se regsete n special n urmtoarele domenii: tradiii i expresii orale limba ca principalul lor vector;

    aqrtele spectacolului; practici sociale, ritualuri i evenimente festive; cunotine i practici legate de natur i univers; artizanatul tradiional .a.

    Patrimoniul cultural imaterial reprezint un domeniu de interes pentru politicile culturale,materializat la nivel legislativ prin stabilirea de responsabiliti specifice pentru o serie deinstituii i aezminte de cultur (muzee, cmine culturale, centrul naional i centrelejudeene pentru conservarea i promovarea culturii tradiionale, coli populare de art,case de cultur, universiti populare, formaii i ansambluri artistice) i prin crearea uneireele de instituii de nvmnt formal pentru arte i meserii tradiionale.

    Conform unor sondaje, n domeniul patrimoniului imaterial, s-au identificat o serie derecomandri:

    Artizanatul i celelalte forme de exprimare a tradiiilor trebuie susinute nvederea reinseriei lor n cotidian i ca element al modului de via comunitar.

    Turismul cultural trebuie s valorizeze n mai mare msur aceast resurs.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    16/33

    16

    Artizanatul reprezint o industrie cultural ce poate fi dezvoltat cu succes nmulte zone, ca mijloc de dezvoltare economic i cultural a regiunilor ilocalitilor.

    Cultivarea specificului zonal i revitalizarea unor meserii tradiionale este oprghie pentru promovarea diversitii, pentru dezvoltarea ofertei i pentru

    extinderea consumului acestor produse de la comunitate la un public mai larg, cepoate fi atras prin turism i prin forme complexe de comercializare.

    Stakeholderii n sectorul patrimoniului imaterial sunt foarte diveri: de la instituiilespecializate n sectorul patrimonial pn la universiti i agenii de promovare aturismului sau a imaginii Romniei, dar se pot include i cluburi, organizaii culturale,ONG-urile i Consiliile Locale.

    De cele mai multe ori lipsete totui o cercetare la scar larg a acestei categoriipatrimoniale. n cele mai multe cazuri cercetrile nu sunt actuale, iar aceast situaiepoate da impresia generaiilor tinere c subiectul este irelevant aplicat realitii lor, ns,

    n acord cu prevederi ale Uniunii Europene, importana deosebit a patrimoniuluiimaterial poate fi redat de interaciunea la nivelul comunitilor locale aparinnd unorgrupuri etnice sau strine (migrani) sau n definirea unei identiti culturale naionale saulocale.

    De asemenea, este o mare cerere n ceea ce priveteredescoperirea unor abiliti legate demuzica tradiional, meteuguri, limb, buctria romneasc i ritual. Lipsa deautenticitate este probabil cea mai mare ameninare la adresa dezvoltrii acestui sector,atta timp ct conduce la o posibil falsificare a acestui tip de produs cultural i la odevalorizare a conceptului de patrimoniu imaterial.

    Pentru perioada 2008-2013, obiectivele strategice cu privire la patrimoniul culturalimaterial sunt:1. asigurarea viabilitii patrimoniului cultural imaterial;2. respectarea i protejarea tuturor formelor i modalitilor de exprimare, inclusiv

    prin prevenirea dispariiei sau distrugerii unora dintre acestea;3. revalorizarea i reinseria patrimoniului imaterial n viaa comunitilor umane i a

    indivizilor, n special a tinerelor generaii;4. protejarea originii, a originalitii, aautenticului, precum i a drepturilor

    comunitilor n care aceste forme de expresie cultural au luat natere i aartizanilor care le (re)creaz, le perpetueazi le transmit;

    n contextul procesului de globalizare, componentele patrimoniului imaterial din

    Romnia pot contribui la promovarea diversitii, la satisfacerea foamei de noiconinuturi, la dezvoltarea dialogului ntre culturi i a relaiilor ntre comuniti i ntreindivizi.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    17/33

    17

    3.1.4. Peisajele Culturale

    ContextRomnia este semnatara a Conveniei Europene a Peisajului (la 20 octombrie 2000) i aratificat aceast Convenie prin Legea nr. 451/8 iulie 2002.

    Peisajele sunt spaiile folosite de societate i sunt legtura dintre istoria trecutului cu ceaa prezentului, o istorie a identitii.Peisajul Cultural este suma unor factori diveri i a unor valori diverse care pot includeimpactul estetic i vizual, economic, valorizarea scenic, precum i procesele istorice,ecologice i geologice. Referindu-ne la peisaj trebuie s inem cont de toate valorileimplicite integrate n peisaj. Acest aspect denot c este nevoie de o abordaremultidisciplinar, care s implice numeroi stakeholderi. Peisajul Cultural este probabilbunul cultural cu cea mai mare participare a cetenilor, astfel nct fiecare se poatecalifica drept un stakeholder n cadrul peisajului cultural.

    Odat cu sensibilizarea populaiei la problemele de mediu, contiina public, n ceea ce

    privete valoarea peisajelor culturale, crete. O alt mare provocare o reprezintconflictul dintre valorile economice i cele de conservare prin utilizarea resurselorexistente neechilibrat. De asemenea, centrele urbane istorice sunt supuse risculuidegradrii atunci cnd se impun factori economici pot determina investiii ninfrastructura transportului sau construciilor.n multe cazuri problemele de structur afecteaz durabilitatea n timp a ntreguluiobiectiv arhitectural sau a peisajului n care se integreaz.

    Este responsabilitatea Ministerului Culturii i Cultelor s protejeze peisajul cultural prinadoptarea de legi specifice.

    3.2. Patrimoniul Culturalfactor de cretere social i economic.3.2.1. Rolul administraiei locale, ONG-urilor i reprezentanilor sectorului privatContextONG-urile i administraia local pot contribui la conservarea patrimoniului cultural.Odat stabilit aceast premis se consider c este necesar ncurajarea implicrii lorcontinue n managementul direct al siturilor i coleciilor sau alte obiective depatrimoniu.

    Reelele de colaborare dintre administraia local i ONG-uri pe probleme de patrimoniucultural sunt ncurajatoare, ns nc destul de limitate. Se resimte nevoia extinderii lor nscopul consolidrii unei astfel de legturi, iar o unealt important poate fi nsui suportullegislativ. Aceste entiti sunt invitate s ajute n special acele zone unde instituiilepublice nu pot acoperi nevoile locale din insuficiena resurselor umane i financiare.

    Rolul tradiional al sectorului privat n domeniul patrimoniului cultural a fost acela desponsor al proiectelor individuale, implicnd de obicei activiti de conservare aimportante monumente naionale sau locale. Aceast abordare parial a sponsorizriiprivate n domeniul cultural arat semnele unei transformri graduale n favoarea unoriniiative mai structurate i pe termen lung. O soluie propus n acest context este

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    18/33

    18

    adoptarea obiectivelor patrimoniului cultural de ctre ntreprinderi sau companiiprivate, o astfel de msurfiind benefic la nivel local i putnd deveni fundamentul uneicomuniti solide cu o dimensiune economic puternic. O form deja prezent a acestui tip de colaborare o reprezint numrul crescut alatraciilor patrimoniului cultural care sunt administrate privat, inclusiv muzeele private.

    Administraia local, ONG-urile i sectorul privat pot constitui parteneriate importantepentru instituiile publice responsabile n dezvoltarea sectorului patrimoniului cultural.

    3.2.2. Acees, Prezentare i Conservare.Context.Accesul public este fundamental n managementul patrimoniului cultural. Activitile deconservare i expunere sunt justificate ca un mijloc de garantare a dreptului de acces laresursele culturale de valoare att n prezent ct i n viitor.Dei sunt strns legate, pentru a servi aceluiai scop, conservarea i prezentareapatrimoniului cultural sunt considerate domenii de sine stttoare. Ambele domenii suntreglementate juridic n aplicarea lor, au dezvoltat politici, etici profesionale i standarde,

    precum i ghiduri de bune practici. Acestea sunt integrate n contextul internaional, attn sfera muzeelor i conservrii, ct i la nivel mai amplu, al sectorului patrimoniuluicultural.

    Toate instituiile patrimoniului cultural care intr n sfera de decizie a MinisteruluiCulturii i Cultelor joac un rol cheie n ceea ce privete garantarea accesului public imanagementului prezentrii i conservrii patrimoniului cultural. Dincolo de serviciilepublice, att ONG-urile ct i sectorul privat sunt actori cheie n aceste domenii deactivitate, att ca promotori, ct i ca investitori direci n creterea calitii domeniului.

    Un alt aspect al accesibilitii i expunerii este investiia n expoziiile temporare cu temeale patrimoniului cultural i cu intenia de a fi aciuni promoionale n afara rii.Organizarea acestor expoziii la un standard calitativ crescut este la costuri ridicate nactivitatea muzeal, n special datorit asigurrii i costurilor de transport.

    Creterea accesului public la obiectivele patrimoniului cultural este direct proporional cuconservarea i recunoaterea lor.Accesul public poate fi mbuntit, avnd n vedere anumite nevoi stringente precum:- educaia n probleme ale patrimoniului cultural (s implice toate grupele de vrst itoate nivelele educaionale).- susinerea valorilor diversitii culturale i egalitii la nivel social ca mijloc deextindere a nivelului de acces i a nivelului de participare la patrimoniul cultural.- promovarea accesului fizic i intelectual la bunurile patrimoniului cultural pentrugrupurile dezavantajate social precum cele cu dizabiliti sau persoanele de vrsta a treia.- publicarea constant a cercetrilor tiinifice cu privire la problematicile patrimoniuluicultural.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    19/33

    19

    3.2.3. Educaia, Cercetarea i Patrimoniul CulturalContextEducaia este resursa naional cea mai important, iar patrimoniul cultural este asociatsectorului educaional. Stakeholderi n acest sector sunt att instituiile publice de profil,ct i cele universitare sau alte nivele educaionale alturi de ONG-uri.

    Marea varietate a resurselor patrimoniului cultural din Romnia reprezint un bun n sinei poate deveni un stimul pentru cercettori, experi locali sau strini.

    Informaia academic despre patrimoniul cultural, impactul su asupra vieilor noastre,rolul su n economia local i informaiile cu privire la protejarea i informaiile despresalvgardare i protecie ar trebui s nceap de la nvmntul secundar n special prineditarea de cri, crearea unor portaluri on-line i organizarea unor vizite la obiectivelepatrimoniului cultural.Se pot identifica urmtoarele lipsuri:- investiia n cercetare este limitat i estructurat;

    - se propune promovarea bazei de date i a unui portal exclusiv al datelor din domeniulpatrimoniului cultural din Romnia (CIMEC);- fondurile financiare pentru cercetare n scopurile educaionale sunt greu accesibile ilipsesc n genere.

    Aceste probleme pot fi depite prin dezvoltarea unei abordri coordonate n privinaproblematicii cercetrii i educaiei, implicnd toi stakeholderii, inclusiv folosireafondurilor disponibile i a datelor despre patrimoniul cultural din resursele dejadisponibile pentru o mai bun comunicare cu publicul.

    3.2.4. Turismul Cultural.

    ContextTurismul reprezint o baz vital de venit pentru muzee i alte instituii culturale.Turismul cultural poate fi definit pe de o parte din motivaia accesului la obiectiveleculturale precum cltorii pentru festivaluri de art sau alte situri culturale sau eveniment,dar i trasee pentru studiu.ntr-un sens mai larg orice form de turism poate fi definit drept turism cultural dacreuete s satisfac nevoia uman de baz pentru diversitate, avnd tendina s creasccontientizarea cultural a individului descoperind noi cunotine, experiene i ntlniri.

    Patrimoniul cultural a fost de mult timp un factor important n creterea i dezvoltareaunor variate sectoare de turism. Resursele patrimoniului cultural sunt folosite npromovarea destinaiilor turistice, precum i n crearea unei atracii ca alternativ ladestinaiile turistice deja existente sau de alt profil. n perioada recent, turismul culturala devenit el nsui o component important a turismului local.Turismul cultural ofer oportunitatea dialogului intercultural prin posibilitatea dialoguluidescoperirii i aprecierii diversitii culturale.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    20/33

    20

    Sectorul patrimoniului cultural poate deveni el nsui un beneficiar al indus trieiturismului. O dovad aparte este faptul c Sibiul a fost n anul 2007 una dintre primele 10destinaii turistice la nivel mondial.Totui, coexistena patrimoniului cultural i a turismului induc un set de problemespecifice. Aglomerara vizitatorilor la muzee i monumente poate determina deteriorarea

    progresiv a obiectivelor patrimoniului cultural, a infrastructurii turistice i per total anivelului de satisfacie a turitilor. Fr o investiie adecvatn ntreinerea i conservareapreventiv siturile i monumentele vor deveni ele nsele un model negativ de promovarea patrimoniului cultural i vor altera dorina de vizitare a turitilor.

    Este imperativ pentru ca n campaniile de publicitate din prezent pentru promovareaturismului cultural s sebazeze pe produsul cultural autentic naional i nu pe evenimentepseudo-culturale.

    De asemenea, se recomand solicitarea profesionitilor n managementul culturii precumi din marketing. Integrarea profesionitilor n sectorul patrimoniului cultural va ajuta la

    creterea nivelului calitativ n domeniul cultural i va juca un rol important n stimulareacrerii unor noi metode de cercetare i crearea unei industrii culturale durabile.

    3.3. Cadrul Naional Legal pentru Patrimoniul Cultural

    Domeniul monumentelor istorice

    - LEGEA 157/1997 privind ratificarea Conveniei pentru protecia patrimoniuluiarhitectural al Europei adoptat la GRANADA la 3.10.1985 i semnat de Romnia la22.06.1996.- LEGEA 5/2000 pentru aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naional Seciunea a III-a zone protejate.- LEGEA 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificrile icompletrile ulterioare.- LEGEA 564/2001 pentru aprobarea Ordonanei Guvernului nr.47/2000 privindstabilirea unor msuri de protecie a monumentelor istorice care fac parte din ListaPatrimoniului Mondial.- LEGEA 451/2002 pentru ratificarea Conveniei europene a peisajului adoptat laFlorena la 20.10.2000.- H.G.R 1258/2001privind organizarea Oficiului Naional al MonumentelorIstorice.- H.G.R 262/2002privind organizarea Institutului Naional al Monumentelor Istorice.- H.G.R 1309/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumultimbrului monumentelor istorice i modalitile de percepere, ncasare, virare, utilizare ievideniere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia.- H.G.R 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura deacordare a creditelor necesare efecturii de lucrri de protejare la monumentele istoricedeinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat.- H.G.R 1430/2003pentru aprobarea Normelor metodologice privind situaiile n careMinisterul Culturii i Cultelor, respectiv autoritile administraiei publice locale,contribuie la acoperirea costurilor lucrrilor de protejare i de intervenie asupramonumentelor istorice, proporia contribuiei, procedurile, precum i condiiile pe care

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    21/33

    21

    trebuie s le ndeplineasc proprietarul, altul dect statul, municipiul, oraul sau comuna(M.O. nr. 905/18 decembrie 2003).- H.G.R 493/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind monitorizarea monumenteloristorice nscrise n Lista Patrimoniului Mondial i a Metodologiei privind elaborarea iconinutul-cadru al planurilor de protecie i gestiune a monumentelor istorice nscrise n

    Lista Patrimoniului Mondial.- O.M.C. 2032/1999pentru nfiinarea Comisiei de atestare n domeniul monumenteloristorice i aprobarea normelor i criteriilor de atestare a experilor n domeniul protejriimonumentelor istorice i a specialitilor n domeniul conservrii i restaurriimonumentelor istorice.- O.M.C.C. 2039/2002privind nfiinarea Comisiei de avizare a constituirii ageniloreconomici care au ca obiect de activitate efectuarea de cercetri, proiectarea i executareade lucrri asupra monumentelor istorice i a specialitilor n domeniul conservrii irestaurrii monumenteloristorice.- O.M.C.C. 2043/2002privind aprobarea Regulamentului de Organizare i Funcionare aComisiei Naionale a Monumentelor Istorice

    - O.M.C.C. 2086/2002 pentru aprobarea criteriilor de avizare aconstituirii ageniloreconomici cu activitate n domeniul monumentelor istorice.- O.M.C.C. 2535/2003pentru instituireaRegistrului agenilor economici autorizai sdesfoare activiti n domeniul protejrii monumentelor istorice, cu modificrile icompletrile ulterioare.- O.M.C.C. 2682/2003privind aprobarea Normelor metodologice de clasare i eviden amonumentelor istorice, a Listei monumentelor istorice, a Fiei analitice de eviden amonuemntelor istorice i a Fiei minimale de eviden a monumentelor istorice, cumodificrile i completrile ulterioare.- O.M.C.C. 2684/2003privind aprobarea Metodologiei de ntocmire a obligaiei privindfolosina monuemntului istoric i a coninutului acestuia.Domeniul arheologiei- LEGEA 150/1997 privind ratificarea Conveniei pentru protecia patrimoniuluiarheologic, adoptat LA VALETTA din 16.01.1992 i semnat de Romnia la22.06.1996.- LEGEA 378/2001 pentru aprobarea Ordonanei Guvernului nr.43/2000 privindproteciapatrimoniului arheologic i declararea unor situri arheologice ca zone de interesnaional.- LEGEA 462/2003 pentru modificarea Ordonanei Guvernului nr.43/2000 privindprotecia patrimoniului arheologic i declararea unor situri arheologice ca zone de in teresnaional.- O.G. 43/2000 privind protecia patrimoniului arheologic i declararea unor situriarheologice cazone de interes naional, cu modificrile din Legea 378/2001 i Legea 462/2003.- O.M.C. 2061/2000 privind aprobarea regulamentului de organizare i funcionare aComisiei Naionale de Arheologie.- O.M.C. 2071/2000 pentru instituirea regulamentului de organizare a spturilorarheologice n Romnia.- O.M.C. 2072/2000pentru instituirea Registrului arheologilor din Romnia.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    22/33

    22

    Domeniul patrimoniului cultural naional mobil- LEGEA 149/1997pentru ratificarea Conveniei UNIDROIT privind bunurile furate sauexploatate ilegal, adoptat la Roma la 24 iunie 1995.

    - LEGEA 182/2000, cu modificrile i completrile ulterioare privind protejareapatrimoniului cultural naional mobil, modificat i completat prin OUG 16/2003, Legea105/2004 i Legea 314/2004.- LEGEA 311/2003republicata muzeelor i a coleciilor publice.- H.G.R 1420/2003 pentru aprobarea Normelor privind comerul cu bunuri culturalemobile.- H.G.R 1546/2003pentru aprobarea Normelor de conservare i restaurare a bunurilorculturale mobile clasate.- H.G.R 216/2004 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea laboratoarelor iatelierelor de conservare i restautrare.- H.G.R 518/2004pentru aprobarea Normelor metodologice privind exportul temporar al

    bunurilor culturale mobile.- O.M.C. 2035/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice privind evidena,gestiunea i inventarierea bunurilor culturale deinute de muzee, colecii publice, casememoiale, centre de cultur i alte uniti de profil.- O.M.C.C. 2008/2001 pentru aprobarea Normelor de acreditare a conservatorilor irestauratorilor.- O.M.C.C. 2009/2001pentru aprobarea Normelor de acreditare a experilor.- O.M.C.C. 2044/2001privind instituirea Registrului bunurilor culturale mobile distruse,furate, dispprute sau exportate ilegal, aflate n proprietatea i/sau gestionarea unorpersoane juridice de drept public i privat i se aprob Metodologia pentru nscrierea nRegistrul bunurilor culturale mobile distruse, furate, disprute sau exportate ilegal, aflaten proprietatea i/sau gestionarea unor persoane juridice de drept publici privat, cuprinsn anexa, parte integrant a prezentului Ordin. - O.M.C.C. 2053/2002 pentru aprobarea Normelor de clasare a bunurilor culturalemobile.- O.M.C.C. 2274/2004 pentru aprobarea modelului tampilei de identificare afuncionarilor publici de la direciilejudeene pentru cultur, culte i patrimoniul culturalnaional, respectiv a municipiului Bucureti care vor ntocmi certificatele de export ilistele anexatte acestora.- O.M.C.C. 2112/2002 privind aprobarea regulamentului de organizare i funcionare aComisiei Naionale a Muzeelor i Coleciilor.- O.M.C.C. 2297/2006 pentru aprobarea Criteriilor de acordare a avizului prealabil nvederea nfiinriimuzeelor i coleciilor publice.- O.M.C.C. 2057/2007pentru aprobarea Criteriilor i normelor de acreditare a muzeelori a coleciilor publice.Domeniul patrimoniului cultural naional imaterialO.G. nr.19/2007 privind patrimoniul cultural imaterialO.U.G. nr. 118/2006 privind nfiinarea, organizarea i funcionarea activitiiaezmintelor culturale

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    23/33

    23

    LEGEA nr. 410/2005 care are drept articol unic adoptarea Conveniei privindsalvgardarea patrimoniului cultural imaterial, adoptat la Paris la 17 octombrie 2005.

    4. Direcii generale de aciune

    4.1. Participarea societii civileMinisterul Culturii i Cultelor, prin instituiile abilitate se va strdui s dezvolte contiinapublic n ceea ce privete importana patrimoniului cultural, n foramrea i dezvoltareaunei identiti naionale.

    Promovarea utilizrii siturilor care se afl n proprietate public de ctre studeni,profesori i cercettori n cadrul unor programe de educaie permanent.

    Promovarea bunurilor culturale romneti, local i peste hotare, prin activiti variate,inclusiv prin organizarea de expoziii itinerante.

    Crearea unui cadru legal necesar implicrii administraiei locale i ONG-urilor nngrijirea i managementul proprietilor culturale romneti.

    Promovarea dezvoltrii unei culturi de incluziune social asigurndu-se c patrimoniulcultural este accesibil tuturor grupurilor sociale, dincolo de orice form de discriminare.Un accent special se pune pe asigurarea accesului persoanelor cu dizabiliti.

    Consolidarea unui consens naional n privina valorii conservrii patrimoniului culturali necesitii protejrii bunurilor de la distrugere.

    Necesitatea unor iniiative fiscale pentru ncurajarea persoanelor i entitilor private de acontribui activ la conservarea, meninerea i promovarea bunurilor culturale.

    4.2. mbuntirea administraiei n sectorul PC

    Protejarea patrimoniului cultural pe mai departe prin crearea unei capaciti durabile lanivelul resurselor umane n interiorul instituiilor publice din domeniu.

    Revizuirea tuturor monumentelor i siturile sale la un interval de timp stabilit i cretereastandardelor acolo undeeste nc necesar.

    Asigurarea c instituiile sau departamentele publice colaboreaz n zonele care implicconservarea i valorizarea patrimoniului cultural, incluznd activiti cum ar fimanagementul bazelor de date i distribuie sau ntrebuinarea terenurilor i deplasareabunurilor culturale.

    Asigurarea punerii n aplicare a legii i prevenirea delictelor culturale prin dezvoltareaprotocoalelor de cooperare ntre instituiile culturale i Poliie, Vam .a.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    24/33

    24

    Introducerea msurilor de monitorizare i revizuire periodic a veniturilor publice i ainvestiiilor publice directe n domeniul sectorului patrimoniului cultural.

    Asigurarea ca fondurile publice cheltuite n cadrul sectorului patrimoniului cultural s fiedirect proporionale cu nivelul de performan al instituiilor benefiaciare de aceste

    fonduri.Crearea unei reele de contact ntre ministere pentru a facilita comunicarea iimplementarea programelor patrimoniului cultural ntr-un cadru sectorial.

    4.3. ngrijirea i utilizarea resurselor culturaleAsigurarea c siturile, coleciile i monumentele deschise publicului larg i suntcorespunztor expuse i conservate.

    Semnalarea prin semne corespunztoare, prevzute cu zone de recepie i interpretare(cazare i traducere).

    Promovarea i ncurajarea implicrii active a ONG-urilor sau a administraiei locale careadministreaz muzeele i siturile.

    Asigurarea standardelor de calitate privind activitile de conservare i restaurare caresunt conduse de personal calificat n conservare sau de meteri instruii n acest domeniu.

    Autorizarea unui studiu de evaluare a riscurilor bunurilor patrimoniului cultural, menit sstabileasc care sunt zonele sau siturile cu valoare cultural care necesit tratamentprioritar.

    Revizuirea mijloacelor prin care sectorul turistic poate interaciona cu sectorulpatrimoniului cultural, cu referiri n special n ceea ce privete dezvoltarea de alternativei atracii la standarde ridicate.

    Introducerea unor msuri care s promoveze cercetarea tiinific inovativ i de naltcalitate n problematicile patrimoniului cultural.

    ncurajarea colaborrii dintre instituiile publice, organizaiile de cult, ONG-urile iadministraia local pentru promovarea conservrii, prezentrii i studiului patrimoniuluicultural.

    Promovarea unor msuri de protecie a bunurilor patrimoniului cultural mai puincunoscute, n mod deosebit a patrimoniului imaterial ia peisajului cultural.

    Folosirii fondurilor Uniunii Europene.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    25/33

    25

    4.4. ntrebuinarea durabil a resurselor patrimoniului

    Asigurarea Planurilor de Management pentru o perioad mai lung de timp pentru siturilei monumentele publice deschise publicului.

    Evaluarea contextului natural actual i a modului n care el influeneaz conservareasiturilor, monumentelor i a peisajelor culturale pentru minimizarea efectelor negative ntimp.

    Realizarea unei strategii unificat n ceea ce privete patrimoniul cultural, implicnd toistakeholderii: instituiile publice, ONG-urile i administraia local.

    Asigurarea c statisticile privind patrimoniul cultural romn sunt la zi i ntreinute curegularitate, pentru a permite urmrirea evoluiilor n sector n scopul planificrilorulterioare.

    Adoptarea unor msurio preventive de ntreinere a bunurilor patrimoniului culturalpentru a se asigura conservarea lor continu cu o minim intervenie i astfel evitarearecurgerii la tratamente de conservare costisitoare.

    5. Monitorizarea i implementarea strategiei

    Ministerul Culturii i Cultelor, prin direciile specializate i instituiile subordonate va firesponsabil cu conducerea, monitorizarea i implementarea Strategiei.Se va avea n vedere ca Strategia s fie implementat n concordan cu alte politiciministeriale sau alte strategii la nivel naional i/sau local.Ea va fi revizuit periodic pe baza informaiilor primite de la toi cei implicai nimplementarea sa i va suporta schimbri n funcie de transformrile naionale iinternaionale sau de ali factori determinani.

    6. Anexe:

    6.1. Monumente arheologice i arhitecturale (patrimoniul imobil)

    Direcii de aciune specifice:Pentru atingerea acestor obiective, se deschid o serie de direcii de aciune, care vizeaztoate bunurile culturale cu valoare de patrimoniu imobil, cum sunt:

    1. Meninerea unui cadru legislativ coerent cu ntregul sistem legislativ romnesc ieuropean, cu tot ceea ce implic aceasta n domeniul prelurii acquis-ului comunitar i

    al armonizrii legislative.Romnia deine o legislaie suficient de bine structurat, dar care necesit urmtoarelentrebuinri:

    eliminarea excesului de reglementare la nivelul legilor i a prevederilorcontradictorii, prin punerea de acord a legilor din domeniul protejriipatrimoniului cultural imobil cu cele din domeniul planificrii teritoriului;

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    26/33

    26

    stabilizarea legislaiei secundare emise de organismul administraiei centrale despecialitate;

    continuarea procesului de descentralizare a mecanismului de avizare n doemniullucrrilor executate la bunuri din patrimoniul cultural imobil prin asigurareapersonalului specializat, cu pregtire n domeniul protejrii i restaurrii

    monumentelor istorice la nivelul direciilor judeene.

    2. Stabilirea unor proriti n ceea ce privete lucrrile de restaurare, punere n valoarei revitalizare a monumentelor, ansamblurilor i siturilor istorice, pornind de la rolul pecare acesta l au n contiina public i de la posibilitile de inserie social nansamblurile locuite, mai ales innd cont de relaia n care acestea se afl cu reelele detransporturi i servicii (turistice, cu deosebire), astfel nct s se acorde prioritate celorcare prezint posibiliti rapide de atragere a publicului i de amortizare a cheltuielilor.

    Pentru realizarea acestei direcii de aciune este necesar coordonarea strict a planurilorpentru lucrri de restaurare i punere n valoare a patrimoniului construit cu resursele

    financiare disponibile, n condiiile garantrii unor bugete pentru patrimoniul culturalimobil, pe durate mai lungi.

    Fr s existe o regul n ceea ce privete durata de timp necesar pentru finalizarea uneilucrri de restaurare, punere n valoare i revitalizare a unui monument istoric, de obiceiaceasta este mai lung de un an calendaristic, chiar i n cazul monumentelor de micidimensiuni. Este necesar acceptarea evidenei c nu toate bunurile culturale imobileclasate pot fi revitalizate n timpul unui exerciiu bugetar sau chiar al unui mandat politic.

    3. Stabilirea unor planuri integrate de protejare a patrimoniului cultural i natural, nconformitate cu principiile coninute de conveniile europene la care Romnia este parte.

    Aceasta presupune ca la ntocmirea acestor planuri s participe, n mod direct, pe lngspecialiti n planificarea teritoriului, arhiteci urbaniti i specialiti n conservarea irestaurarea monumentelor i ansamblurilor istorice, i arhiteci peisagiti, sociologi,ecologi, specialiti n industria turismului etc.

    Principiul care trebuie s stea la baza acestei cooperri este acela c fiecare bun culturalimobil cu valoare de patrimoniu trebuie s capete o utilizare care, punndu -i n evidenvalenele culturale specifice, s i permit s joace rolul de catalizator n procesele socialecare agreg i cele mai izolate grupuri i comuniti, conform i principiilor stabilite prinCarta de la Veneia, adoptat n 1964.

    4. Asigurarea unui mecanism care s permit dezvoltarea durabil a zonelor protejate,pe baza conservrii integrate a patrimoniului cultural imobil, ceea ce ar permite

    meninerea unui grad ridicat de protejare a patrimoniului cultural cu cheltuieli mici de

    ntreinere.Autoritile locale urmeaz s evalueze impactul pe care l poate avea fiecare monumentistoric revitalizat n parte. Studiile preliminare vor avea n vedere asigurarea modalitilor

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    27/33

    27

    de finanare i rezultatul estimat n ceea ce privete dezvoltarea durabil a zoneirevitalizate.

    5. Descentralizarea actului de decizie n domeniul punerii n valoare a bunurilorculturale imobile.

    Indiferent de regimul proprietii, statul este garantul protejrii unor valori aa cum suntmonumentele istorice, att pentru cei care le utilizeaz, le viziteaz sau doar le vd, ct ipentru cei care nu sunt beneficiari direci, sub nici o form, ai acestor monumente. Daraceste atribuii sunt delegate n tot mai mare msur, de la autoritatea central despecialitate la autoritile locale i de la comisia naional avizatoare de specialitate lacele zonale sau judeene.

    6.Acordarea unei prioriti majore formrii profesionale a specialitilor n domeniulprotejrii patrimoniului cultural imobil, pentru toate profesiile necesare ntregului sistemde lucrri, de la cele de cercetare i eviden pn la cele de ntreinere fizic a

    monumentelor restaurate i revitalizare.

    Cu toate eforturile remarcabile din ultimii 15 ani, formarea profesional este, ncontinuare, un domeniu deficitar, ceea ce face ca zone ntregi din Romnia (n regiunea 3Sud Muntenia, deexemplu) s fie nc slab acoperite n ceea ce privete numrulspecialitilor i experiena acestora.

    Pentru realizarea acestei direcii de aciune, sunt necesare: revizuirea sistemului de formare postuniversitar, n specialiti care necesit un

    grad nalt de cunotine i o experien bogat, dobndit nu numai n Romnia; asigurarea unui buget adecvat la nivelul instituilor de specialitate, din rile cu

    performane deosebite n domeniu (Germania, Regatul Unit, Frana, Polonia, etc.); asigurarea unui statut special specialitilor care lucreaz n instituii publice,

    pentru garantarea meninerii acestora n funciile se specialitate i dup ncheiereastagiilor de formare continu.

    7. Responsabilizarea unor paliere sociale ct mai diverse, att la nivel naional iregional, ct mai ales, local, pentru contientizarea rolului pe care patrimoniul cultural

    imobil l are n pstrarea identitii culturale naionale i locale, precum i a coeziuniisociale, cu urmri directe n creterea gradului de finanare a lucrrilor de restaurare,

    revitalizare i punere n valoare a monumentelor, ansamblurilor i siturilor istorice, din

    resurse locale i private.Cunoaterea i acceptarea patrimoniului cultural, n special a celui mobil, drept o valoarede nenlocuit pentru fiecare comunitate n parte trebuie s fie promovate prin intermediul

    unor mijloace directe: sistemul educaional formal, pentru care este necesar creterea semnificativ a

    numrului orelor predate la elevii din toate ciclurile colare, pentru cunoatereapatrimoniului construit, n special a celui local;

    serviciile publice de televiziune i radiodifuziune; centrele de formare comunitare; stimularea autoritilor locale, prin mijloacem oferite de autoritatea central, n

    sensul susinerii importanei patrimoniului cultural local.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    28/33

    28

    8. Meninerea monumentelor nscrise n Lista Patrimoniului Mondial ntr-un stadiuoptim de conservare i permanentizarea aciunilor de contientizare a cetenilor cu

    privire la importana pe care o au aceste monumente n legitimarea locului pe care locup Romnia n lume.

    Monumentele nscrise n Lista Patrimoniului Mondial sunt obiective al cror interesdepeete graniele Romniei dac sunt corect promovate. Cele mai multe dintre acesteanu pot suporta ns un asalt al unui numr mai mare de turiti dect cel local. Dinaceast cauz, aceast direcie de aciune trebuie susinut prin:

    adoptarea unor msuri urgente pentru consolidarea monumentelor nscrise pelist, astfel nct s nu apar riscul unor degradri iminente, n cazul unei vizitriintensive;

    retrasarea reelei de artere de circulaie i construirea de ci de acces, cusalvgardarea peisajului din zon;

    facilitarea, prin mijloace adaptate de la caz la caz, a unor investiii turistice, astfelnct acestea s nu mpieteze asupra integritiimonumentelor i a zonelor lor de

    protecie; sprijinirea, inclusiv, dac este nevoie, cu mijloace bugetare, a unor campanii

    internaionale de promovare a monumentelor din Romnia aflate pe ListaPatrimoniului Mondial, pentru atragerea de investitori strini, dac nu se gsescinvestitori suficient de serioi n Romnia, i, ulterior, de turiti;

    innd cont de faptul c un asemenea proiect implic eforturi organizatorice ifinanciare deosebite, este necesar o ampl aciune de evaluare a resurselorexistente i disponibile, precum i a impactului pe care l-ar putea avea asupraintegritii mediului natural i construit.

    9.Meninerea unor legturi strnse cu parteneri din alte ri, mai ales cu rile care fac

    parte din Uniunea European, n vederea convenirii unor programe comune pentruprotejarea patrimoniului cultural imobil i a peisajelor, mai ales n zonele de grani.

    Este necesar elaborarea unui studiu detaliat cu privire la impactul pe care patrimoniulcultural imobil l are asupra economiei din fiecare zon n parte, pentru a stabili nitelimite teritoriale echitabile.

    10. Trebuie avut n vedere continuarea programelor existente de cooperare, n cadrulcelor ase euroregiuni la care au aderat diverse autoriti locale din Romnia

    (Euroregiunea Carpatic, Euroregiunea Dunrea-Cri-Mure-Tisa, Euroregiunea

    Giurgiu-Ruse, Euroregiunea Dunrea de Sus, Euroregiunea Danubius,Euroregiunea Dunrea de Jos, Euroregiuna Prutul de Sus i Euroregiunea Siret-

    Prut-Nistru), n temeiul prevederilor Conveniei-cadru europene asupra cooperriitransfrontaliere a colectivitilor sau autoritilor teritoriale, adoptat la Madrid, la 21mai 1980, ratificat de Romnia prin Ordonana de urgen nr.120/1998.

    Experiena dobndit de autoritile locale n cadrul programelor de cooperare dineuroregiuni poate fi extins cu folos n ceea ce privete finanarea programelor derevitalizare a bunurilor culturale imobile.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    29/33

    29

    11. Utilizarea experienei acumulat cu prilejul manifestrilor din anul 2008, Sibiu-capital cultural a Europei i mai ales a programelor de revitalizare i punere n

    valoare a patrimoniului cultural.

    12. Stimularea autoritilor locale pentru iniierea unor proiecte legate de patrimoniul

    cultural imobil, care s fie susinute din fonduri europene.Administraia central de specialitate va asigura asitena tehnic pentru ctigarea unorproiecte de reinserie a monumentelor istorice n spaiul comunitar.

    13. Creterea independenei fa de subveniile bugetare.Dei bugetul public, fie el de stat sau local, va continua s aib un rol important nfinanarea cheltuielilor pentru protejarea patrimoniului cultural naional mobil, este vitalcreterea gradului de finanare a acestor cheltuieli de la bugetul local n raport cu bugetulde stat i, respectiv, de la proprietarii monumentelor istorice n raport cu bugetul public.

    14. Revederea legislaiei financiar-economice a Romniei, pentru a permite finanarea

    din surse suplimentare a bugetelor afectate cheltuielilor pentru protejarea monumenteloristorice.

    Pe fondul reducerii fiscalitii, autoritile locale vor fi ncurajate s gseasc soluiipunctuale, conforme cu prevederile generale ale Codului fiscal, pentru creterea graduluide finanare a acestor bugete din surse alternative.

    15. Diseminarea larg a reglementrilor privind protejarea patrimoniului cultural

    imobil, n rndul autoritilor locale, n primul rnd al celor care administreaz zonebogate n monumente istorice, dar i printre responsabilii din cadrul autoritilor i

    instituiilor centrale.

    Volumul mare de reglementri n domeniu face dificil cunoaterea tuturor acestora, ceeace crete necesitatea alctuirii unor ghiduri privind legislaia de protejare a patrimoniuluicultural imobil, difereniate pentru fiecare tip de autoritate sau instituie n parte.

    17. Alte activiti prioritare aflate n sarcina MCC:- susinerea programelor de restaurare a monumentelor istorice, prioritar a celor de grupaA, de valoare naional, pentru micorarea decalajului Romniei fa de rile comunitare,concomitent cu realizarea infrastructurii pentru a putea accede la introducerea acestora ncircuitul cultural i turistic naional i internaional.- inventarierea patrimoniului imobil pentru identificarea valorilor culturale neclasate,corectarea erorilor, actualizarea i completarea Listei Monumentelor Istorice cu noicategorii de valori instituite (patrimoniul industrial, balnear, al sec. XX, etc).

    Efortul de diseminare a legislaiei va fi nsoit i de unul de popularizare a celor maireprezentative cazuri n care s-au nregistrat succese notabile n materie.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    30/33

    30

    6.2.Muzee, Arhive i Colecii (patrimoniu mobil)

    Direcii de aciune specifice:Pentru atingerea acestor obiective, se deschid o serie de direcii de aciune, care vizeaztoate bunurile culturale cu valoare de patrimoniu mobil i aezmintele muzeale, cum

    sunt:1. Meninerea unui cadru legislativ coerent cu ntregul sistem legislativ romnesc ieuropean, cu tot ceea ce implic aceasta n domeniul prelurii acquis-ului comunitar i

    al armonizrii legislative.Legislaia european n domeniu se refer mai ales la operaiunile de retrocedare abunurilor culturale care au prsit, nmod ilicit, teritoriul unei ri.

    2. Asigurarea accesului nemediat la valorile din patrimoniul cultural naional, nvederea consolidrii identitii culturale naionale i a contientizrii apartenenei la un

    spaiu cultural comun pentru fiecare comunitate local n parte.

    Pentru muzee, expunerea bunurilor culturale colecionate constituie una dintre trsturiledefinitorii ale activitii specifice instituionale. Muzeele trebuie s i menin rolul deinstituii accesibile unui numr din ce n ce mai mare de ceteni, indiferent de poziiasocial sau de apartenena etnic a acestora.

    3. Stabilirea unor prioriti n ceea ce privete lucrrile de restaurare i punere nvaloare patrimoniului cultural mobil, innd cont de posibilitile de promovare, cu

    sprijinul serviciilor turistice.Stabilirea prioritilor trebuie s aib n vedere planurile expoziionale pe un termen decel puin doi ani nainte, pentru a putea alege cele mai potrivite obiecte pentru expunere,n condiii certe de siguran.

    4. Acordarea unei prioriti majore formrii profesionale a specialitilor n domeniulprotejrii patrimoniului cultural mobil, pentru toate profesiile necesare ntregului sistem

    de lucrri, de la cele de cercetare i eviden pn la cele legate de relaiilepublice ide marketingul cultural.n pofida eforturilorunor universiti, absolvenii acestora care ajung s lucreze n muzeenu dein suficiente cunotine pentru a putea face fa cu succes cerinelor activitii dinmuzeu, fiind necesar urmarea imediat a unor cursuri de formare profesional.

    mbuntirea cadrului formrii profesionale pentru personalul din instituiile muzealepublice i private i din instituiile publice i societile comerciale care ofer serviciiacestora, prin modernizarea curriculei i adaptarea ei la cerinele unei economii de pia,prin includerea unor noi discipline i modernizarea cursurilor de management i demarketing cultural, constituie o direciede aciune care va fi urmat prin intermediul maimultor instituii specializate astfel nct s fie garantat calitatea actului educaional.

    5.Responsabilizarea unor paliere sociale ct mai diverse, att la nivel naional iregional, ct mai ales local, pentru contientizarea rolului pe care patrimoniul culturalmobil l are n pstrarea identitii culturale naionale i locale, precum i a coeziunii

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    31/33

    31

    sociale, cu urmri directe n. creterea gradului de finanare a manifestrilor culturale

    susinute de muzee din resurse locale i private.

    Muzeele trebuie s-i schimbe modul de abordare a relaiilor cu publicul, astfel nctacesta s perceap instituia muzeal drept una complementar unui centru cultural atunci cnd nu este posibil diversificareaactivitii muzeului astfel nct s preia din

    sarcinile unui centru cultural.6. Meninerea unor legturi strnse cu parteneri din alte ri, mai ales cu rile vecinecare fac parte din Uniunea European, n vederea convenirii unor programe comune

    pentru protejarea patrimoniului cultural mobil i a punerii n valoare a propriuluipatrimoniu n ara respectiv, trebuie avut n vedere continuarea programelor existente

    de cooperare n cadrul celoraseeuroregiuni la care au aderat diverse autoriti locale

    din Romnia.Programele de schimburi muzeale internaionale, n caremarile expoziii aflate n circuiteuropean ajung i n Romnia, sunt parte a unui proces facilitat de ncheierea lucrrilor derestaurare la cteva din marile muzee romneti i de redeschiderea unor spaii moderne

    i generoase pentru expoziiile strine.Muzeele vor continua programele comune de cercetare (cu deosebire n domeniulantropologiei culturale i ale arheologiei), prin stabilirea unor obiective comune decercetare pe teritoriul Romniei sau n rile vecine.

    7. Includerea muzeelor i coleciilor publice n ansambluri culturale vaste, care, subaspectul unor centre culturale, s permit constituirea unor poli de atracie pentruvizitatori localnici i pentru turiti, care s beneficieze nu doar de serviciile culturale

    oferite n sensul punerii n valoare a patrimoniului cultural, ci i de creaia cultural

    curent.

    Cteva dintre marile muzee romneti, aa cum sunt, de exemplu, Muzeul Naional deArt Contemporan, Muzeul Naional de Art al Romniei, Muzeul ranului Romn iMuzeul Naional al Satului Dimitrie Gusti, vor polariza n jurul lor faciliti oferite attpublicului local, ct i turitilor. Pentru aceasta, este necesar mbuntirea reelei deinfrastructur, a transportului public i a facilitilor turistice (parcri, restaurante,hoteluri etc.) din jurul acestor muzee, pentru a permite transformarea lor n obiective deinteres general, att pentru vizitatorii romni ct i pentru cei strini.

    8. Utilizarea experienei acumulate cu prilejul manifestrilor din anul 2008, Sibiu-capital cultural a Europei.

    9.Investim ntr-un sistem performant de eviden informatizat, care s lege n reea toideintorii publici de bunuri culturale clasate n patrimoniul cultural naional mobil.

    Att din motive tiinifice, ct i pentrua fi pregtii n cazul unor furturi sau distrugeri,sistemul centralizat de eviden n reea ofer garania unor msuri minime de siguran.

    Acest sistem va permite ncheierea operaiunilor de clasare a bunurilor culturale cuvaloare de patrimoniu cultural naional aflate n posesia instituiilor publice.

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    32/33

    32

    10. Continuarea procesului de descentralizare administrativ a instituiilor muzeale, nparalel cu ridicarea gradului de contientizare a autoritilor locale i a comunitilor

    locale asupra semnificaiilor pe care le au muzeele n societatea contemporan.

    Procesul de descentralizare trebuie s fie caracterizat prin:

    transparena i universalitatea criteriilor utilizate; posibilitatea acordrii n continuare de sprijin financiar i logistic, n caz de

    urgen. Asigurarea funcionrii instituiei muzeale dup descentralizare, fr degradarea

    activitii curente a instituiei; Excluderea oricrei ingerine politice din activitatea instituiei muzeale.

    11. Transformarea muzeului n mediator cultural in beneficiar i creator de servicii pepiaa cultural.Muzeul este n mod necesar, locul n care se desfoar dezbateri culturale diverse.Totodat, muzeul are o activitate cultural care nu este ntotdeauna direct legat de

    patrimoniul deinut i pentru care ncheie relaii contractuale cu ofertani i beneficiari.

    n momentul de fa pentru expoziiile deinute i chiar pentru cele temporare, organizateanual, numrul de vizitatori a ajuns s se stabilizeze n jurul a 10 milioane/an. Nu va fiposibil creterea acestui numr fr ca muzeul, ca instituie, s ncerce s i redefineasrolul social. Pe de alt parte, se vor nregistra noi creteri prin deschiderea de noi muzeei prin dezvoltarea turismului.

    12.Asigurarea securitii fizice a bunurilor culturale muzeale.Cu toate c numrul de obiecte furate, distruse i disprute din muzeele Romniei estenc micn comparaie cu dimensiunile coleciilor i cu nivelul atins n alte ri europene,

    este de suspectat faptul c acest numr se datorete, pe de o parte, unei informaiiinsuficiente i, pe de alt parte, faptului c Romnia nu a intrat nc n spaiul UE.Tocmai de aceea este de ateptat ca acest numr s creasc n viitor, dac nu esteimplementat un program coerent de sprijinire a tuturor administratorilor de muzee,ncepnd cu cele mai importante, pentru asigurarea securitii obiectelor, mai ales cexist deja cadrul legislativ necesar.

    6.3. Patrimoniul imaterial (patrimoniul imaterial i etnografic)

    Direcii de aciune specifice

    Toate aceste obiective presupun un sistem articulat i coerent de aciuni, msuri i

    programe realizate n parteneriate cu structurile din sistemul educaiei formale i aleducaiei permanente, din sectorul IMM-urilor, din domeniul ocuprii, al turismului icomerului i prin demersuri la nivelul diplomaiei culturale. Printre direciile de aciunece trebuie ntreprinse n perioada de referin, se pot meniona urmtoarele:

    1. Identificarea, documentarea, cercetarea i inventarierea diverselor elemente alepatrimoniului imazterial, cu participarea specialitilor comunitilor, a grupurilori a organizaiilor neguvernamentale din domeniu. Aceste inventare vor fi

  • 7/29/2019 Strategii Patrimoniul Cultural

    33/33

    33

    actualizate n permanen pentru a putea fundamenta politicile de prezervare,protecie i promovare.

    2. Prezervarea, promovarea i punerea n valoare a patrimoniului imaterial prinlansarea de programe prioritare la nivel naional i regional i prin susinerea dinresurse publice a proiectelor i iniiativelor n acest domeniu.

    3.

    Transmiterea n forme autentice a coninuturilor specifice, ndeosebi prinrealizarea de programe n cadrul sistemului de educaie formal i informal, ceeace va asigura revitalizarea continu a diverselor domenii ale patrimoniuluiimaterial.

    4. Elaborarea unor programe speciale de formare a artizanilor i a creatorilorpopulari pentru nsuirea tehnicilor, materialelor i formelor de expresietradiionale, pentru mbinarea acestora cu designul modern, pentru prezervareaautenticitii i pentru stimularea creativitii i inovrii.

    5. Corelarea cadrului de organizare a educaiei adulilor/permanente cu cel alformrii n doemniile specifice culturii tradiionale, n ceea ce priveteacreditarea/autorizarea furnizorilor de educaie i nivelul de recunoatere a

    certificatelor de calificare/absolvire a diverselor forme de educaie aadulilor/formare profesional.6. Elaborarea unui cadru legal i a unor mecanisme de protecie a drepturilor de

    proprietate intelectual a comunitilor asupra formelor de expresie tradiionalecreate nuntrul lor i care le exprim identitatea spiritual. Acest nou cadru vaproteja, n egal msur, pe artizani i pe creatorii populari.

    7. Protejarea originalitii creaiilor, a produselor artizanale i a celorlaltecomponente ale patrimoniului imaterial (de ex.: medicin tradiional), n raportcu practicile de piraterie i contrafacere. n mod implicit, prin protejarea acestorproduse i creaii, vor fi protejai i consumatorii lor, ceea ce va determinadezvoltarea pieei de referin.

    8. Dezvoltarea ofertei i stimularea colectivitilor i a creatorilor prin msurieconomice care s-i motiveze i s le susin interesul pentru salvgardareapatrimoniului imaterial (e.g., fiscalitate stimulativ pentru producie icomercializare, programe specifice de ajutor de stat, asisten i consultanpentru accesul la programe i fonduri europene).

    9. Stimularea interesului publicului pentru consumul de astfel de bunuri prinproiecte i aciuni educative formale i informale, prin organizarea de activitiinteractive i prin participarea la activitile organizate de aezmintele culturalei ONG-urile de profil.

    10.Intensificarea cooperrii i a dialogului ntre creatori, comuniti, organisme iorganizaii cu atribuii n domeniu, pia i industrii culturale pentru a susineviabilitatea patrimoniului imaterial din Romnia.

    11.Proiectarea unei reele multifuncionale la nivel naional i local (muzeeetnografice, coli pop


Recommended