Date post: | 31-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | iolanda-dragomir |
View: | 433 times |
Download: | 3 times |
of 23
Strategii ale discursului narativ
II Modul
Modul narativ
= capacitatea discursului de a oferi receptorului mai multe sau mai puine detali, n manier direct sau mediat (prin adoptarea unei distane mai mari sau mai mici fa de diegez), din perspectiv singular sau multipl.
1) Distana
- primul parametru n funcie de care se definete modul narativ
= poziia n care se plaseaz naratorul fa de discurs
n cadrul parametrului distan, Grard Genette trece n revist conceptele showing i telling, gndite de Aristotel (sub numele de mimesis i diegesis) i preluate de Henry James i de Wayne C. Booth.
a) showing: un maxim de informaie narativ + prezena discret, estompat a informatorului/naratorului;
b) telling: mai puin informaie narativ + prezena pregnant/declarat a naratorului.
Practic, diferena dintre cele dou tehnici este aceasta:
- n showing, naratorul ncearc s-i creeze receptorului iluzia c asist/particip direct la aciune, la diegez;
- n telling, naratorul furnizeaz informaiile n mod asumat.
G. Genette observa c, n literatur, showing nu poate fi dect o iluzie atent construit.
- avem de-a face, n acest caz, cu un telling deghizat.
n naraiunea vizual, din contr, avem frecvent impresia c asistm direct la scen (showing), fr a contientiza faptul c povestea din imagini este spus de cineva.
- iluzia c accedem (aparent) nemijlocit la aciune (diegez)
Ceea ce vedem, ns, este rezultatul unui filtru regizoral.
Faptul c un personaj e privit frontal sau din profil, c spaiul alocat peisajului este mai mare sau mai mic, c vedem o scen aflat n prim-plan sau pierdut n zare toate acestea sunt aspecte ce in de reglarea distanei narative.
2) Perspectiva/focalizarea
- cel de-al doilea parametru n funcie de care e analizat categoria modului narativ.
= reglarea informaiei narative n funcie de locul, de poziia din care sunt vzute evenimentele.
- confuzie frecvent ntre problematica perspectivei (cine vede aciunea) i aceea, diferit, care ine de categoria vocii (cine povestete aciunea).
Manevrele ce in de focalizare sunt mai greu de observat n naraiunea verbal/literar exceptnd situaia n care celui care vede i aparine i vocea narativ.Cnd focalizarea nu coincide cu vocea, e mai dificil de perceput.
n cinematografie, n schimb, vedem micarea camerei de filmat.
Discursul narativ poate fi cu:
a) focalizare zero (sau nefocalizat)
- narator omniscient, demiurgic;
- vede/tie tot ce se ntmpl, inclusiv cauzele ascunse, colaterale;
- nu adopt un punct de vedere anume;
- i arat receptorului mai mult dect tie orice personaj din diegez (agentul focalizant este mai mult dect personajul)
Jean Pouillon vorbea, n acest caz, de vision par derrire: - o perspectiv atotcuprinztoare, din spate i de sus.- tehnic definitorie pentru naraiunea clasic.
b) focalizare intern:
- naratorul adopt punctul de vedere al unui personaj (agentul focalizant este un personaj);
- restrnge informaia narativ la ceea ce vede i tie acesta; privim prin ochii/ochelarii lui.
cf. lui Pouillon: vision avec:
- umr la umr; cmp vizual i de nelegere restrns;- perspectiva unei instane dinuntrul diegezei, din interiorul evenimentelor;- prin urmare, lum contact doar cu imaginea limitat pe care i-o face un personaj asupra lor.
Focalizatorul poate fi un protagonist al evenimentelor, un martor, un spectator marginal.C e un observator competent i ptrunztor ori unul miop sau retardat, informaia ne parvine prin filtrul su.
Focalizarea implic i filtrul de valori prin care cel ce vede trece informaia. - nu doar ce vede, ci i ce pricepe i cum interpreteaz.
- subiectivism
Tipuri de focalizare intern:
fix: nu prsim niciodat perspectiva unui personaj (v. Henry James, Ambasadorii sau, mai pregnant, n Ce tia Maisie);
variabil: perspectiva se mut de la un personaj la altul (W. Faulkner, Zgomotul i furia);
multipl: acelai eveniment este evocat de mai multe ori, din puncte de vedere diferite (romanul epistolar v. Choderlos de Laclos, Legturi periculoase; sau filme precum Rashmon)
c) focalizare extern; vision du dehors, din afar.
- agentul focalizator vede/tie mai puin dect un personaj.
- naraiunea cu cel mai limitat cmp al cunoaterii.
- naraiune behaviorist, obiectiv:
- nregistreaz sec ceea ce se petrece, fr comentarii, fr explicaii; - nu avem acces la gndurile i sentimentele personajelor;- doar le vedem micndu-se n faa noastr.
Puine naraiuni sunt, n privina focalizrii, monocorde.
De obicei ntlnim combinaii, glisri de perspectiv clare sau subtile, imperceptibile.