+ All Categories
Home > Documents > stimularea crreativitatii

stimularea crreativitatii

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: marian-grama
View: 99 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
Description:
stimularea creativitatii
121
UNIVRSITATEA ,,ALEXANDRU IOAN CUZA” IAŞI DEPARTAMENTUL PENTRU PREGĂTIREA PERSONALULUI DIDACTIC LUCRARE METODICO-ŞTIINŢIFICĂ PENTRU OBŢINEREA GRADULUI DIDACTIC I ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT Coodonator ştiinţific: Candidat: Prof.gr.I dr. Farcaş Genoveva Institutor: Amargheoalei (căs.Mogoş) Maricica Şcoala cu clasele I-VIII Maxut Com.Deleni, Jud.Iaşi 2013 1 1
Transcript
  • UNIVRSITATEA ,,ALEXANDRU IOAN CUZA IAI

    DEPARTAMENTUL PENTRU PREGTIREA PERSONALULUI DIDACTIC

    LUCRARE METODICO-TIINIFIC

    PENTRU OBINEREA GRADULUI DIDACTIC I

    N NVMNT

    Coodonator tiinific: Candidat:

    Prof.gr.I dr. Farca Genoveva Institutor:

    Amargheoalei (cs.Mogo) Maricica

    coala cu clasele I-VIII Maxut

    Com.Deleni, Jud.Iai

    2013

    11

  • STIMULAREA CREATIVITII

    PRIN INTERMEDIUL ORELOR DE LIMBA I LITERATURA ROMN

    N CICLUL PRIMAR

    22

  • CUPRINS

    Argument.....................................................................................................................5

    CAPITOLUL I.

    CREATIVITATEA I EDUCABILITATEA ACESTEIA LA

    ELVII DIN CICLUL PRIMAR

    I.1. Creativitatea-delimitri conceptuale i specifice................................................... 8

    I.2. Dimensiuni complementare ale creativitii.........................................................10

    I.1.1. Potenialul creativ..............................................................................................11

    I.1.2. Procesul creativ.................................................................................................12

    I.1.3. Produsul creativ ................................................................................................13

    I.1.4. Personalitatea creativ.......................................................................................14

    I.3. Factorii i condiiile creativitii ..........................................................................15

    I.4. Particulariti ale proceselor psihice ale elevilor din clasele I-IV care favorizeaz

    activitatea de tip creatoare..........................................................................................18

    I.5. Educarea creativitii n clasele I-IV....................................................................20

    CAPITOLUL II

    PARTICULARITI ALE CURRICULUM-ULUI DE LIMBA ROMN DIN

    PERSPECTIVA DEZVOLTRII CREATIVITII ELEVILOR

    II.1. Conceptul de curriculum.....................................................................................22

    II.2. Specificul curriculum-ului de limba i literatura romn n nvmntul

    primar........................................................................................................................26

    II.3. Modelul comunicativ-funcional.........................................................................28

    II.4. Locul i importana creativitii n programele i manualele colare actuale.....33

    II.5. Ci i mijloace de dezvoltare a potenialului creativ prin intermediul

    limbii i literaturii romne......... .............................................................................35

    CAPITOLUL III.

    MODALITI DE CULTIVARE A CAPACITILOR CREATIVE

    ALE ELEVILOR DIN CLASELE I-IV N ORELE DE LIMBA ROMN

    III.1. Metode de dezvoltare a creativitii n clasele I-IV.....................................38

    III.1.1. Metode tradiionale .................................................................................. 39

    III.1.2. Metode moderne........................................................................................47

    III.2. Forme de organizare a activitii centrate pe cultivarea capacitilor creative

    III.2.1. Activitatea individual .............................................................................58

    III.2.2.Activitatea pe grupuri mici....................................................................... .61

    33

  • III.2.3. Activitile extracurriculare...................................................................... 69

    CAPITOLUL IV

    IV. STRATEGII DE STIMULARE A CREATIVITII ELEVILOR DE CLASA I

    PRIN ORELE DE LIMBA ROMN

    IV.1.1. Proiectarea activitilor care stimuleaz creativitatea...............................71

    IV.1.2. Aplicarea strategiilor didactice.................................................................78

    IV .1.3. Evaluarea actvitilor desfurate n cadrul demersului aplicativ............86

    IV 2. Propuneri privind elaborarea unei discipline opionale transcurriculare

    centrate pe stimularea creativitii....................................................................90

    CONCLUZII ...........................................................................................................96

    Bibliografie .........................................................................................................98

    Anexe ..................................................................................................................101

    44

  • S nu-i educm pe copiii notri pentru lumea de azi. Aceast lume nu va mai exista cnd ei vor fi mari. i nimic nu ne permite s tim cum va fi lumea lor. Atunci s-i nvm s se adapteze.

    Maria Montessori

    ARGUMENT

    Creativitatea a devenit un indiciu valoric n multe domenii de activitate, un

    indiciu al calitii activitii n multe profesii i un element de progres al vieii social-

    economice. Mult vreme creaia a fost considerat apanajul exclusiv al unei minoriti

    restrnse. De cnd s-a constatat c noua tehnic nfptuiete toate muncile stereotipe i

    deci omului i revin sarcinile perfecionare, de nnoire, cultivarea gndirii creative a

    devenit o sarcin important a colii.

    Dezvoltarea creativitii copiilor reprezint o preocupare permanent pentru

    cadrele didactice nzestrate cu un acut sim al imperativului social. Astfel, copilul

    provocat s creeze va deveni omul capabil s gseasc soluii i s se adapteze ntr-o

    societate aflat n permanent schimbare. E nevoie deci de un dascl creativ, ingenios,

    plin de fantezie, bine informat care s descopere mereu noi forme de lucru, noi metode,

    procedee i tehnici, noi ci de abordare a fenomenului educaional pentru a depii

    rutina, ablonul.

    Ciclul achiziiilor fundamentale reprezint baza formrii deprinderilor de

    conduit colar, nzestrarea elevilor cu capaciti de baz citirea, scrierea i cu

    orientarea actului comunicrii spre baze logico-stiinifice, fr elemente de teoretizare,

    ci prin exersare i simulare.

    Maniera de abordare a coninuturilor este cea integrat n vederea formrii noului

    model comunicativ funcional.

    Pentru a realiza noul model comunicativ funcional, orice nvtor trebuie s-i

    formeze modelul operaional-strategic al predrii limbii romne, care are ca premise

    formarea i perfecionarea deprinderilor de citire, mbogirea , precizarea, activizarea i

    nuanarea vocabularului elevilor, nsuirea ortopediei, ortografiei i punctuaiei n

    limitele prevzute de programa colar pentru clasele I-IV, redactarea compunerilor i

    55

  • nsuirea elementelor de construcie a comunicrii de ctre elevi (n limitele

    programei). Imaginaia i creativitatea copilului se manifest n principal n joc i n

    creaii plastice, ns un rol deosebit de important o au i orele de limba romn.

    Lucrarea de fa este structurat n dou pri: cea teoretic i cea practic.

    Partea de teorie este format din trei capitole. Capitollul I :,,Creativitatea i

    educabilitatea acesteia la elevii din ciclul primar pune accentul pe definirea

    conceptului de creativitate, pe factorii care contribuie la dezvoltarea creativitii, dar i

    cteva aspecte legate de educarea creativitii n ciclul primar.-Al doilea capitol

    ,,Particulariti ale curriculum-ului de limba romn din perspectiva dezvoltrii

    creativitii a elevilor cuprinde delimitri conceptuale asupra Noului Curriculum

    Naional n general i a celui de limba romn n special, aspecte legate de locul i

    importana creativitii n programele i manualele colare, ct i prezentarea unor

    mijloace de dezvoltare a potenialului creativ n cadrul orelor de limba i literatura

    romn. Al treilea capitol ;;Modaliti de cultivare a capacitilor creative ale

    elevilor din clasele I-IV n orele de limba romn prezintt un inventar al metodelor

    care dezvolt creativitatea elevilor i forme de organizare a activitii centrate pe

    cultivarea capacitii creative.Capitolul al IV-lea:,, Strategii de stimulare a

    creativitii elevilor de clasa I n orele de limba romn prezint demersul aplicativ

    prin care s-a urmrit demonstrarea faptului c utilizarea unor metode , procedee i

    tehnici de stimulare a creativitii n cadrul orelor de limba romn va determina o

    cretere a nivelului creativitii a elevilor din clasa I.

    Ca i demers aplicativ lucrarea de fa i propune s selecteze i s aplice

    metode i procedee moderne, activ participative de stimulare a creativitii, n

    concordan cu specificul disciplinei limba romn, cu profilul psihologic al elevilor i

    cu cerinele programei.

    Motivaia alegerii acestei teme este justificat, n primul rnd, din perspectiv

    psiho-pedagogic astfel: avem nevoie de copii care gndesc i au capacitatea de a

    prelucra informaia primit, nu doar de simpli receptori, se impune trecerea de la

    stocarea informaiei la prelucrarea logic, astfel nct aceasta s-i gseasc

    aplicabilitatea. Este necesar stimularea creativitii, a imaginaiei i a gndirii flexibile

    pentru o structurare temeinic, sistematic a informaiei, a aptitudinilor, a capacitilor;

    se impune necesitatea de a forma capacitatea elevilor de a transfera logic, de la o arie

    curricular la alta, coninuturile i de a le structura, eventual de a le ierarhiza, n funcie

    de trebuine, de necesiti i de contextele situaionale.

    66

  • Dezvoltarea potenialului creativ nu se realizeaz de la sine, ci este nevoie de

    aciuni continue i organizate de stimulare i activare. Activarea i stimularea

    potenialului creativ impun cunoaterea specificului i a nivelului de dezvoltare a

    acestuia, ca i cunoatrea relaiilor determinative n care este implicat. Stimularea i

    satisfacerea trebuinei de cunoatere a elevului determin dezvoltarea potenialui

    creativ, amplificarea fexibilitii, fluiditii, originalitii plastice i verbale.

    Informaiile, modelele de aciune nsuite prin activitatea de nvare declanat i

    susinut energic de trebuina de cunoatere, sunt supuse transformrilor creative i

    generaz un original cu valoare subiectiv.

    nvarea colar se realizeaz prin interrelaia funciilor i proceselor psihice cu

    accent predominant pe procesele psihice cognitive. Va trebui s se in seama de

    caracteristicile intrisece ale materialului uman asupra cruia se acioneaz, dar trebuie

    avut n vedere faptul c educatul este un sistem pe care l crem noi nine, n mare

    msur, prin educaie.

    Necesitatea de a stimula i dezvolta creativitatea elevilor trebuie neleas nu n

    sensul de a face ca toi elevii notri s devin artiti, ci ca ei s contientizeze fora

    eliberatoare i creatoare a cuvntului.

    77

  • CAPITOLUL I

    CREATIVITATEA I EDUCABILITATEA ACESTEIA LA ELEVII DIN

    CICLUL PRIMAR

    I.1 Creativitatea - delimitri conceptuale i specifice

    Creativitatea este o problem care a marcat profund psihopedagogia secolului al

    XX-lea, aceasta constituind obiectul a numeroase studii i cercetri.

    Aparent, creativitatea este un concept larg cunoscut. Fenomenul creativitii,

    implicit conceptul, sunt nc subiecte de controvers, dei este studiat tiinific de peste

    o jumtate de secol, iar n ntreaga lume se deruleaz mii de programe de dezvoltare a

    creativitii.

    Etimologic, termenul creativitate i are originea n limba latin: ,,creare

    nseamn ,,a zmisli, ,,a furi, ,,a nate.

    Noiunea de creativitate este introdus n vocabularul psihologic de americanul

    Gordon Allport (n 1937) pentru a desemna o formaiune de personalitate. Termenul a

    ptruns n dicionarele de specialitate dup 1950. Pn atunci, manifestrile de

    creativitate au fost desemnate prin intermediul altor termeni, precum inspiraie, talent,

    supradotare, geniu, imaginaie sau fantezie creatoare.

    n 1950 psihologul J.P. Guilford semnala srcia studiilor asupra creativitii i

    schieaz cteva direcii de cercetare a acestei dimensiuni a personalitii umane. Prin

    urmare, n anii 1960-1970 asistm la o explozie a studiilor asupra creativitii.

    n ciuda numeroaselor studii, nu putem vorbi pn n prezent de un consens n

    definirea creativitii. Ana Stoica Constantin (1983, p. 5) afirma c n prezent conceptul

    de creativitate nu este clar definit, dei cumuleaz peste o sut de definiii.

    ntr-una din lucrri, aceeai autoare (2004,p. 93) consider creativitatea ca pe

    un fenomen complex, unitar si dinamic, care angajeaz ntreaga presonalitate uman,

    implicnd structura bio-psiho-social i cultural a personalitii i anumii factori

    externi, pentru a realiza cea mai nalt form de manifestare a comportamentului uman,

    finalizat prin producerea noului cu valoare social, fie el concret sau abstract

    Alexandru Roca consider creativitatea ca ansamblu unitar al factorilor

    subiectivi si obiectivi care duc la realizarea de ctre indivizi sau grupuri a unui produs

    original i de valoare.(Creativitate general i specific, 1981.p.17)

    88

  • Alexandru Roca (1981, p.17) spune c, n sens restrns, creativitatea este o

    activitate sau un proces care duce la un produs caracterizat prin noutate sau

    originalitate i valoare pentru societate.

    Dup Paul Popescu-Neveanu (1987, p. 52) creativitatea presupune o dispoziie

    general a personalitii spre nou, o anumit organizare a proceselor psihice n sistem

    de personalitate.

    Anca Munteanu n lucrarea sa Incursiune n creatologie (1994,p.309) prezint

    peste 35 de definiii ale creativitii, elaborate de autori din diferite ri. Amintim aici

    doar cteva dintre ele:

    Creativitatea este capacitatea de a modela experiena n forme noi i diferite

    (apud Taylor, 1959)

    Creativitatea este procesul modelrii unor idei sau ipoteze, al testrii acestor idei i al

    comunicrii rezultatelor(apud E.P. Torrance, 1962)

    Creativitatea este o acomodare cu depire(apud J. Piaget,1978)

    Creativitatea este capacitatea de a imagina rspunsuri la probleme, de a elabora

    soluii inedite i originale(apud E. Limbos, 1988)

    Creativitatea este abilitatea de a produce ceva nou i adecvat(apud Lubart,1994)

    ,,Creativitatea este forma superioar de manifestare comportamental a personalitii

    creatoare, prin care se produce, n etape , un bun cultural original, cu valoare predictiv

    pentru progresul social(apud A.Stoica, 1983)

    ,,Creativitatea este capacitatea de a modela experiena n forme noi i diferite,

    capacitatea de a percepe mediul n mod plastic i de a comunica altora experiena unic

    rezultat(apud I.Taylor, 1959)

    O definiie larg a conceptului de creativitate, cu aplicaii directe n procesul de

    nvtmnt, vine din partea unui pedagog i scriitor italian (Rodari G): Creativitate e

    sinonim cu gndire divergent, capabil adic s rup schemele experienei. E creativ

    o minte ntotdeauna n lucru, totdeauna pornit s ntrebe, s descopere probleme unde

    alii gsesc rspunsuri satisfctoare, nestingherit n situaiile fluide n care alii

    presimt numai pericole, capabil de judeci autonome i independente, care respinge

    ceea ce este codificat, care manipuleaz obiecte i concepte fr s se lase inhibat de

    conformisme. Toate aceste caliti se manifest n procesul creativ.(G. Rodari,1980,

    p.184)

    Dac examinm atent definiiile creativitii ajungem la concluzia c trsturile

    eseniale ale activitii creatoare sunt: noutatea, originalitatea, ingeniozitatea i valoarea

    99

  • teoretic sau practic. Unii cercettori au considerat mult vreme creativitatea ca fiind

    apanajul oamenilor de geniu, al unei minoriti.

    n contrast cu acetia, cercettorii americani susin c : creativitatea poate fi

    dezvoltat n cazul majoritii indivizilor. J.P. Guilford, de exemplu, a susinut c,

    fenomenul creativitii reprezint o trstur general uman i c toi oamenii pot fi

    distribuii, la niveluri diferite, pe o scal continu a creativitaii.

    Analiznd actul creator n evoluia sa, de la formele cele mai simple i pn la

    creaia superioar, Irving A. Taylor (1959) distinge 5 niveluri ale creativitaii :

    * creativitatea expresiv- forma fundamental a creativitaii, necondiionat de

    aptitudini, manifestat n desenele copiilor, comportament; caracteristicile principale ale

    acestui nivel al creativitii sunt: spontaneitatea, libertatea de exprimare, independena i

    originalitatea. Ea constituie premisa de dezvotare n procesul educaiei, a celorlalte forme

    ale creaiei.

    *creativitatea productiv- este nivelul specific tehnicienilor, pentru c presupune

    nsuirea unor deprinderi care permit mbuntirea modalitailor de exprimare a creaiei.

    * creativitatea inventiv- cea care se valorific prin invenii i descoperiri i care pune

    n eviden capacitatea de a sesiza relaii noi i neobinuite, ci noi de interpretare a unor

    realiti cunoscute.

    *creativitatea inovativ- care presupune nelegerea profund a principiilor

    fundamentale ale unui domeniu i apoi modificarea decisiv a abordrii fenomenului; n

    acest caz e vorba de inovaii, care reprezint aporturi semnificative i fundamentale ntr-

    un domeniu.

    *creativitatea emergent- nivelul suprem al creativitaii, la care ajung foarte puini

    indivizi i presupune descoperirea unui principiu, a unei idei care s revoluioneze un

    ntreg domeniu al cunoaterii. Acest nivel este cel mai greu de neles i de explicat, iar

    cei care l ating sunt catalogai drept genii.

    Toi cercettorii n domeniul creativitii au avut n vedere cele trei dimensiuni

    complementare ale creativitii: potenialul creativ, procesul creativ i produsul

    creativ.

    101

  • I.2. Dimensiuni complementare ale creativitii

    I.2.1 Potenialul creativ

    Dup cum am afirmat anterior, unii cercettori privesc creativitatea ca pe o

    caracteristic general uman, prezent aadar la oricine, oamenii dispunnd de un

    potenial necesar unui anumit nivel de realizare creativ. Acest potenial creativ este privit

    ca o sum a trsturilor de personalitate dintre care amintim: capacitatea de a gndi

    abstract, flexibilitatea gndirii, fluena, sensibilitatea la probleme, spiritul de observaie,

    curiozitatea, ncrederea n sine, independena n gndire.

    J.P.Guilford arat c potenialul creativ reprezint orice abilitate intelectual

    care poate contribui la succesul produciei creatoare.

    Toate nsuirile ce alctuiesc creativitatea potenial a persoanei i care pot

    contribui la succesul actului creativ pot exista, dar nu sunt neaprat utilizabile. De aceea,

    trebuie fcut distincia ntre conceptul de potenial creativ i manifestarea creatoare, care

    presupune posibilitatea real de a crea.

    Aptitudinile creatoare se situeaz, dup Guilford, n domeniul produciei

    divergente, concept care se apropie de aciunea original, de nonconformism, de evadarea

    din sfera ideilor curente i comune ale imitaiei sau reproducerii.

    Creativitatea se deosebete de inteligena general, care nu este altceva dect

    aptitudinea de a nelege ideile i de a le aplica la soluionarea problemelor practice. Dar

    dac funciile eseniale ale inteligenei constau n nelegere i invenie (J. Piaget) atunci

    nu se poate vorbi de creativitate fr participarea inteligenei. Pornind de la aceast idee,

    orice persoan cu o inteligen normal dezvoltat este mai mult sau mai puin creativ, iar

    peste un anumit coeficient de inteligen, aceasta nu mai coreleaz cu creativitatea.

    n acest sens, Ana Stoica-Constantin concluzioneaz c exist un consens deplin

    n a admite c nivelul inteligenei crete proporional cu cel al creativitii pn la pragul

    plasat n apropierea limitei superioare a normalitii (respectiv CI sau IQ = 120). De aici

    n sus, spre valorile superioare ale inteligenei, cele dou variabile nu mai coreleaz, ci au

    evoluii independente.( Creativitatea pentru studeni i profesori, 2004, p.19).

    Potenialitatea creativ este educabil. La natere copilul posed doar o anumit

    potenialitate creativ evideniat de o anumit flexibilitate, fluen, sensibilitate a

    scoarei cerebrale. Ulterior, n procesul educaiei sporete potenialitatea menionat n

    funcie de dezvoltarea i manifestarea factorilor intelectuali, aptitudinali, caracteriali i de

    mediu, dezvoltndu-se treptat nivelurile creativitii.

    111

  • Mihaela Roco afirma c orice om poate fi creativ dar pentru a se mplini n

    aceasta direcie sunt necesare o serie de condiii. (Creativitate i inteligen emoional,

    2004)

    Creativitatea este rezultatul unui ansamblu complex de factori de personalitate,

    prezeni la toat lumea, dar n msuri diferite, iar potenialul, creativitatea latent este

    inerent fiinei umane. n limbajul psihopedagogic se folosesc noiunile de necreativ-

    creativitate de nivel sczut, creativitate normal-nivel mediu, prezent la majoritatea

    populaiei i creativ-nivel nalt al creativitii.

    Putem spune c la copilul cu aptitudini slabe sau normale, creativitatea se prezint

    sub form de potenial creativ, iar responsabilitatea cadrului didactic const n

    dezinhibarea creativitii expresive a copilului i cultivarea factorilor de personalitate care

    constituie acest potenial

    1.2.2. Procesul creativ

    Creativitatea poate fi analizat ca proces de realizare a unui produs creativ. Cea

    mai cunoscut analiz a fazelor procesului de creaie aparine psihologului Graham

    Wallas. El distinge urmtoarele patru faze: prepararea, incubaia, iluminarea,

    verificarea.

    a) Prepararea este faza iniial i obligatorie a oricrui act de creaie. Ea

    cuprinde mai multe subetape: sesizarea problemei i formularea ei n termeni foarte

    clari, analiza datelor problemei, enunarea i testarea diferitelor ipoteze rezolutive. Este

    o faz complex i hotrtoare n realizarea actului creator. Buna ei desfurare depinde

    de creator, de contiinciozitatea cu care el se ocup de problema respectiv.

    Un aspect important al acestei etape este acela al motivaiei. Persoanele care

    manifest o motivaie creatoare sunt capabile s-i susin impulsul creator de-a lungul

    unei cutri ndelungate

    b) Incubaia este a doua faz de ateptare, gestaie. Aparent pasiv, aceast faz

    este una de arderi intense, cnd au loc o serie de prelucrri paralele, cnd se stabilesc

    conexiuni care nu au fost realizate anterior. Pentru individul creativ este o faz plin de

    neliniti, frustraii, incertitudini chinuitoare complexe de inferioritate.

    c) Iluminarea (inspiraia, intuiia, insight) este caracterizat prin apariia

    involuntar a soluiei la problem, momentul strfulgerrii ideii cnd rspunsul pe care

    121

  • l cutm apare ca o iluminare brusc a contiinei, ca o intuiie instantanee i aproape

    miraculoas( Stoica Constantin,A, Creativitatea elevilor, 1983, p.21).

    d) Verificarea solicit mult munc, perseveren, ingeniozitate pentru a duce

    creaia la bun sfrit. Este faza final n care soluia gsit este testat, examinat pentru a

    fi eliminate posibile erori sau lacune i pentru a stabili valoarea de originalitate i utilitate

    a produsului obinut.

    Aceste faze, delimitate de G. Wallas (1926) au fost cercetate de-a lungul timpului

    aducndu-li-se numeroase dezvoltri. Toate delimitrile propuse sunt ns relative. Nu

    ntotdeauna fazele se succed n ordinea propus, unele faze pot fi eludate sau comprimate.

    Traiectoria procesului de creaie are caracter individual, raportul dintre fazele

    menionate i duratele lor variind de la un subiect la altul.

    I.2.3 Produsul creativ

    Produsul creaiei este criteriul cel mai cunoscut de apreciere a creativitii.

    Produsul poate fi unic i valoros pentru un grup, pentru societate sau numai pentru

    individ.

    Creativitatea elevilor poate fi analizat, de asemenea, din perspectiva produselor,

    performanelor procesului creativ.Analiza produselor activitii terbuie raportat la cteva

    caracteristici de baz ale produsului creativ realizat de ctre elevi:

    *originalitatea-raritatea, unicitatea produsului prin raportare fie la scara unei comuniti,

    fie chiar la cea individual;

    *noutatea-distana n timp a apariiei produselor creative. Pot exista i produse noi, dar

    lipsite de originalitate;

    *utilitatea-msura n care produsul este adecvat, folositor sau n care aduce nbuntiri

    odat valorizat teoretic sau practic de ctre individ sau comunitate;

    *eficiena-caracterul economic al performanei creatoare, randamentul obinut prin

    valorizarea produsului creativ.

    Produsul este cea mai cunoscut form de evaluare a creativitii elevilor; el

    trebuie s fie, aadar, nou, original, de valoare pentru societate, putnd avea diferite

    forme. El se exprim fie n ceva material (un proiect, o invenie, un desen original, un

    obiect de art, o compunere, o povestire, rezolvarea unui exerciiu sau a unei probleme,

    executarea unei lucrri practice), fie n ceva spiritual (o idee original, o formul, un

    principiu).

    131

  • Deci, creativitatea poate fi considerat ca o capacitate a persoanei de a realiza

    ceva nou i de valoare sau ca un proces prin care se realizeaz un produs original, de nalt

    nivel.

    n concluzie, creativitatea se poate defini ca fiind forma superioar de

    manifestare comportamental a personalitii creatoare, prin care produce, n etape, un

    bun cultural original, cu valoare predictiv pentru progresul social ( Stoica Constantin,A,

    Creativitatea elevilor, 1983, p.25).

    I. 1.3.4 Personalitatea creativ

    Procesul creaiei nu poate fi analizat separat de personalitatea creativ. n urma

    cercetrilor efectuate de diveri psihologi s-a ntocmit o list de caracteristici tipice pentru

    persoanele creative:

    * curajos n convingeri;

    *curios, cercettor, intuitiv;

    *independent n judecat;

    *preocupat de sarcinile care i se dau;

    *idealist, doritor s-i asume riscuri;

    Ali cercettori se concentreaz asupra unei singure trsturi pe care o consider

    factor cheie n performana creativ: motivaia.

    n anii `80, Teresa Amabile propune un model componenial al creativitii care

    descrie factorii cu rol important n obinerea performanei creative: deprinderile specifice

    domeniului, abiliti creative, deprinderi de lucru, motivaie intrinsec.

    Cercetrile contemporane acord o atenie deosebit atitudinii creative,

    dimensiune a personalitii creative.

    Cele mai importante atitudini creative sunt:

    ncrederea n forele proprii

    capacitatea de a fi uimit;

    abilitatea de a te concentra;

    capacitatea de a accepta conflictele;

    perseverena;

    atitudinea antirutinier;

    simul valorii;

    curajul de a merge dincolo de certitudini;

    141

  • Se contureaz astfel un profil al personalitii creative: inteligent, original,

    independent, deschis, intuitiv, energic, sensibil, dominatoare, cu sim al umorului,

    care prefer complexitatea i ambiguitatea, are ncredere n sine.

    I.3. Factorii i condiiile creativitii

    Numeroase studii efectuate n legtur cu fenomenul numit creaie au condus la

    concluzia c formarea i dezvoltarea capacitilor creatoare este condiionat de mai muli

    factori. Factorii creativitii pot fi interni i externi , fiecare dintre ei avnd efecte

    stimulative, inhibitive asupra creativitii.

    Factorii creativitii au fost mprii n mai multe grupe:

    factori intelectuali (gndire, memorie, inteligen, imaginaie)

    factori aptitudinali (aptitudinile speciale)

    factori noncognitivi i nonaptitudinali (factori aptitudinali, motivaionali si de caracter)

    factori externi (sociali)

    Dei, creativitatea este un proces complex la care particip ntreaga personalitate

    pe baza aciunii unitare a factorilor enumerai mai sus, Stoica Ana (1983, p.8) subliniaz

    rolul predominant al factorului intelectual direct rspunztor de nivelul creativitii.

    Dintre factorii intelectuali implicai n actul creaiei, gndirea, cu factorul ei

    general-inteligena i imaginaia creatoare sunt cei mai importani deoarece ei au i

    funcia de integrare a celorlali factori cognitivi-operaionali ai creativitii.

    Dac lum n considerare afirmaia lui J.P. Guilford (1967) conform creia

    creativitatea este o operaie intelectual care antreneaz abilitile de gndire divergent,

    redefinire i transformare, puse n micare de sensibilitatea la probleme, observm

    importana pe care o are gndirea divergent n actul creaiei. De altfel, muli cercettori

    au asimilat gndirea divergent cu nsi gndirea creatoare. Gndirea divergent se

    definete prin calitile de: fluen, flexibilitate, originalitate i elaborare. Cele mai

    multe teste de creativitate se limiteaz la gndirea divergent i mai ales la evaluarea

    primelor trei constituente.

    a) Fluena exprim rapiditatea i uurina de a produce, n anumite condiii

    cuvinte, idei, asociaii, propoziii sau expresii. Fluiditatea este un indicator al uurinei

    actualizrii asociaiilor i desfurrii ideilor. Aceasta poate fi ideaional, asociativ i de

    expresie. La acestea se adaug fluiditatea cuvntului, sau verbal.

    151

  • b) Flexibilitatea exprim capacitatea de a modifica i restructura eficient mersul

    gndirii n situaii noi, de a gsi soluii ct mai variate de rezolvare a problemelor, de a

    opera transferuri, de a renuna la ipotezele vechi i de a adopta cu uurin altele noi.

    Opusul flexibilitii este ineria sau rigiditatea, imposibilitatea de a vedea o situaie dintr-

    un unghi nou de vedere, manifestare a stereotipiei n gndire. Flexibilitatea poate fi

    spontan sau adaptativ, aceasta din urm presupunnd o modificare n modul de a

    aborda sau interpreta o situaie, n strategia utilizat, fr care nu se poate ajunge la o

    soluie valabil, la o rezolvare.

    c) Originalitatea este capacitatea de a emite idei noi, soluii ingenioase,

    neconvenionale, neobinuite; se consider a fi originale acele rspunsuri care frapeaz,

    care sunt ieite din comun, care ocolesc cile bttorite de rezolvare.

    d) Elaborarea este aptitudine intelectual creativ care desenmeaz capacitatea

    persoanei de a obiectiva o imagine nou. Elaborarea reprezint n esen calea de la idee

    (accesibil doar persoanei care a imaginat-o) la materializarea ei n imagini grafice,

    sonore,cuvinte.

    e) Sensibilitatea la probleme este capacitatea de a remarca cu mult uurin

    fenomenele obinuite, sesiznd prezena unor probleme acolo unde majoritatea nu le

    observ.

    Alte operaii intelectuale ale creativitii sunt: gndirea analogic/metaforic,

    transformarea, gndirea regresiv/ludic.

    n ceea ce privete inteligena, putem spune c aceasta e o condiie, un factor

    important al creativitii. n urma numeroaselor cercetri, s-a stabilit urmtoarea

    concluzie: nivelul inteligenei crete proporional cu cel al creativitii pn la un prag

    ( C.I. = 120). De aici n sus, spre valorile superioare ale inteligenei, cele dou variabile

    nu mai coreleaz, ci au evoluii independente. Concret, persoanele cu niveluri sczute ale

    inteligenei sunt i slab creative, cele cu nivel mediu au o creativitate corespunztoare, iar

    persoanele inteligente au un nivel de asemenea superior. Pot exista persoane cu C.I.

    ridicat dar cu o creativitate de nivel normal, dar nu excepional i invers, eminene

    creatoare care au avut coeficieni de inteligen normali sau uor deasupra mediei.

    Imaginaia creatoare este un factor fundamental al creativitii, ntruct

    realizeaz fuziunea informaiilor n structuri noi prin contopirea, transformarea i

    unificarea imaginilor, ideilor, obiectelor ntr-o nou semnificaie. Cele mai rspndite

    teorii ale imaginaiei creative susin c imaginile exist i sunt depozitate n mintea

    161

  • incontient. Se consider c n incontient imaginile se pot asocia, juxtapune, unifica,

    recombina pentru a forma imagini n ntregime noi, inedite.

    ns inteligena i imaginaia nu pot opera n gol. Este nevoie de o experien

    bogat i informaii cuprinztoare, tiut fiind faptul c dac cunotinele sunt mai diverse,

    persoana are material pentru stabilirea unor raporturi mai neuzuale ntre elemente. De

    aici, reiese aadar i importana memoriei pentru nsuirea structurilor interioare,

    sistematizarea lor i nelegerea relaiilor dintre ele ( Roca,A. Creativitatea, 1972,

    p.45).

    Creativitatea nu poate fi ns limitat la factorii intelectuali. Muli autori consider

    factorii nonintelectuali precum motivaia, afectivitatea, aptitudinile i atitudinile creative

    ca fiind cel puin la fel de importante ca i factorii intelectuali.

    Motivaia intrinsec este motivaia creativ autentic i presupune realizarea unei

    activiti datorit faptului c e perceput ca fiind interesant, plcut, provocatoare prin

    ea nsi, generatoare de bucurie i satisfacie. Teresa Amabile consider acest tip de

    motivaie catalizatorul principal al creativitii, veriga care poate fi folosit cel mai

    eficient pentru a stimula creativitatea copiilor.

    Caracterul desemneaz un set de atitudini orientate spre propria persoan, spre

    ceilali , munc, norme i valori. Sensibilitatea fa de mediu, iniiativa, tenacitatea,

    ncrederea n forele proprii i atitudinea activ n faa piedicilor constituie ingrediente

    adesea absolut necesare n vederea concretizrii n creaie a potenialului creativ.

    Rolul afectivitii n realizarea unei creaii este mai mult dect evident. Emoia

    pune n micare maina cerebral, este acel element care asigur unicitate i

    personalizeaz produsul creativ. Afectivitatea susine procesul creativ att pe parcursul

    lui, dar totodat nsoete sfritul ntregului demers (satisfacia i mplinirea final).

    Un rol esenial n creativitate revine i aptitudinilor speciale. Ele asigur

    efectuarea cu succes a unei activiti. Rolul lor ns nu este decisiv deoarece fr

    conlucrarea tuturor factorilor interni i externi acestea rmn nevalorificate. Acestea se

    cer dinamizate i susinute de dorina de a cunoate, de a descoperi, de a inventa, de a

    rezolva probleme. Toate calitile intelectuale i aptitudinale fr pasiune, perseveren,

    ncredere n sine rmn n stare potenial.

    Paul Popescu-Neveanu (1978, p.157), autorul unui model bifactorial al

    creativitii, plaseaz creativitatea n interaciunea optim, generatoare de nou, dintre

    aptitudini i atitudini. Aptitudinile nu sunt creative prin ele nsele, ci devin astfel n

    msura n care sunt activate i valorificate prin motive i atitudini creative.

    171

  • De asemenea, activitatea creatoare este stimulat de existena unui mediu social

    favorabil, care s asigure formarea unor personaliti creative, s permit libertatea

    creaiei, s recunoasc i s aplice valorile create.

    Familia ca factor major n socializarea primar, este filtrul prin care copilul

    recepteaz n parte lumea i, n acelai timp, depozitarul primelor modaliti i forme de

    rspuns la mediu pe care acesta i le nsuete. De modul n care acest mediu ncurajeaz

    sau inhib potenialul creativ al copilului depinde i evoluia lui ulterioar n acest sens.

    n ceea ce privete rolul colii n stimularea creativitii s-a constatat c factorul

    major l constituie atitudinea profesorului fa de relaia cu elevul. Astfel, de multe ori se

    poate vorbi de o adevrat inapeten a cadrului didactic n raport cu elevii creativi, acesta

    agrend i promovnd elevii foarte inteligeni i conformiti (deci prea puin creativi).

    I.4 Particulariti ale proceselor psihice ale elevilor din clasele I-IV care

    favorizeaz activitatea de tip creator

    Problematica creativitii infantile i a stimulrii ei a fost frecvent abordat n

    cercetrile de specialitate i continu s frmnte gndirea psiho-pedagogic

    contemporan.

    Cercettorii au ajuns la concluzia c activitile de factur creatoare pot fi

    introduse, i chiar e necesar, de la o vrst fraged. S-a constatat c la vrste mai mici,

    copiii se angajeaz cu pasiune n inventarea ideilor, expresiilor, n descoperirea

    problemelor i soluiilor. Dac activitile de factur creatoare se introduc mai trziu,

    acestea creeaz dificulti multiple, elevii acomodndu-se cu greu unui nou stil de munc.

    Ei se menin pe linia gndirii convergente, a aciunilor conforme unor scheme rigide i se

    limiteaz la soluii obinuite, cunoscute.

    Vrsta micii colariti, caracterizat prin fantezie, curiozitate, spirit de

    aventur, este o perioad propice stimulrii creativitii. La aceast vrst, copiii au

    curajul s emit opinii personale, s argumenteze i s gseasc soluii inedite n situaii

    diverse, fr teama de a grei sau de a prea ridicoli. Prin urmare, ucenicia creativitii

    trebuie s nceap de la cea mai fraged vrst, pentru ca dezvoltarea ei s se nscrie pe o

    direcie ascendent i dincolo de sfritul colaritii.

    Momentul prielnic al iniierii colarilor n activitile creatoare coincide cu stadiile

    iniiale ale proceselor formative. Utilizarea experienei ntr-o lumin nou, ntr-o accepie

    inedit nu se realizeaz brusc, la un moment dat, dac modelele anterioare de operare n-

    181

  • au pregtit elevul n acest sens. Un elev care a nvat o perioad mai ndelungat prin

    reproducere va trece cu greu peste acest model intelectual i va opune chiar rezisten la

    nvarea prin cercetare-descoperire, tip de nvare care cere alte structuri i aciuni

    mintale mai complexe.

    Dezvoltarea creativitii este mediat de particularitile psihice ale colarilor. n

    ciclul achiziiilor fundamentale i cel de dezvoltare are loc o intens dezvoltare

    intelectual a copiilor.

    Percepia, care la nceput este global, superficial, devine treptat analitic.

    Gndirea trece de la stadiul preoperaioanal la cel al operaiilor concrete i n clasele III-

    IV chiar la cel abstract, punndu-i pe elevi n situaia de a analiza, compara, generaliza,

    sintetiza.

    Asistm la o coinciden a trsturilor psihice caracteristice vrstei i a celor ce

    condiioneaz activitatea creatoare. Potenialul intelectual al elevilor este nsoit de o

    curiozitate venic treaz i activ, de receptivitate, predilecie pentru inedit, atitudine

    interogativ. Factorul cognitiv cu cea mai puternic dezvoltare la elevi este imaginaia.

    Aceasta le nlesnete combinaii noi i surprinztoare, transpunerea n situaii hazardate i

    crearea fantasticului.

    La aceast vrst sunt deja educabile anumite componente ale potenialului

    creativ. Avem n vedere aici imaginaia, gndirea, acumularea de experien, exersarea

    abilitilor tehnice n domeniul aptitudinii, stima de sine, perseverena, rezistena la

    nchidere i sensibilitatea la probleme.

    Aadar stimularea creativitii elevilor din ciclul de dezvoltare reprezint nu

    numai o sarcin a colii ci i un aspect al formrii personalitii, conform particularitilor

    psihice.

    Activitile creatoare concepute gradat i sistematic sunt att accesibile ct i

    atractive pentru elevi. Putem spune chiar c sunt ntru totul pe msura structurilor

    intelectuale i afectiv-motivaionale i c multe din performanele lor depesc ateptrile.

    n concluzie, afirmm cu certitudine c, la aceast vrst, innd seama de

    particularitile psihice ale copiilor, putem realiza in mod firesc comportamente creatoare.

    I.5 Educarea creativitii n clasele I-IV

    Creativitatea este una din componentele formative fundamentale ale

    nvmntului. Aceasta se educ, se nva nc din clasele primare, chiar de la grdini.

    191

  • Nevoia de inovare este esenial pentru bunul mers al colii, al vieii, al vremurilor n care

    trim.

    Vrsta micii colariti, caracterizat prin fantezie, curiozitate, spirit de aventur

    este o perioad propice stimulrii creativitii. La aceast vrst copiii au curajul s emit

    opinii personale, s argumenteze i s gseasc soluii inedite n situaii diverse. Prin

    urmare, ucenicia creativitii trebuie s nceap de la cea mai fraged vrst, pentru ca

    dezvoltarea ei s se nscrie pe o direcie ascendent.

    coala reprezint principalul factor care poate contribui decisiv la valorificarea

    creativitii poteniale a elevilor, la stimularea nclinaiilor lor creative i la educarea

    creativitii.

    La nivelul copiilor din ciclul primar, orice rezolvare de situaii problematice

    constituie n acelai timp o manifestare a creativitii gndirii lor.

    Principala caracteristic a gndirii creative la elevi e noutatea sau originalitatea

    soluiilor gsite, a ideilor emise. Nu se poate vorbi n ciclul primar de existena unei

    creativiti deosebite a gndirii colarului, ci mai degrab despre formarea unor premise

    pentru dezvoltarea ulterioar a creativitii.

    n procesul de nvmnt nu este vorba aadar de a forma creatori adevrai n

    sensul de inventatori, artiti, ct mai ales de formarea i cultivarea unor capaciti de

    cunoatere care devin fundamente ale procesului creator real, nu neaprat imediat, ci

    atunci cnd tinerii vor intra n fluxul activitii productive. Prin urmare, n procesul de

    nvmnt nu se pune accentul pe produsul elevilor ca valoare social, ci pe supleea,

    nota de originalitate n soluiile folosite pentru rezolvarea sarcinilor de nvare.

    nvtorul trebuie s aib n vedere ca elevul s devin factor activ n procesul de

    nvare, s devin coautor, alturi de nvtor, al propriei lui formri. Rolul cadrului

    didactic e acela de a-l ndruma pe elev s ptrund n sensurile multiple ale lucrurilor, s

    surprind relaiile dintre fenomene, s ncorporeze datele cunoscute n experiena proprie,

    s nvee cum s valorifice cunotinele n activitatea practic, etc..

    Educatorul preocupat de creativitate are n vedere mai nti aspectul productiv,

    menit s-l formeze pe elev, astfel nct s depeasc reproducerea materiei, n favoarea

    prelucrrii i redimensionrii ei n structuri inedite i ct mai personale. nvarea creativ

    nu trebuie i nu poate s nlture preocuprile pentru educarea memoriei deoarece fr

    aceste instrumente intelectuale, gndirea i imaginaia creatoare nu ar dispune de material

    de prelucrare, cunoscut fiind faptul c din nimic, nu poate fi creat nimic.

    202

  • Prin nvarea creativ fiecare copil trebuie s devin participant activ,

    independent sau n grup la redescoperirea adevrurilor despre lucruri i fenomene, s-i

    pun ntrebri cum ar fi : cine? unde? cnd? prin ce mijloace? n ce scop? deoarece ele

    ntrein interesul pentru cunoatere i corespund spiritului de curiozitate a copilului.

    Exersarea creativitii prin activiti adecvate , relativ libere, n care elevii sunt

    solicitai s imagineze soluii i ci multiple de rezolvare a unei situaii date, apreciate de

    nvtor dup fluen,grad de originalitate, flexibilitate, efort de elaborare, are o

    deosebit importan.

    Dezvoltarea la elevi a capacitilor aptitudinale creatoare nu se poate realiza

    abordnd, n exclusivitate, metode i procedee ce in de didactica tradiional. Folosind

    metode i procedee moderne avem n vedere formarea unor deprinderi de nvare prin

    cercetare-descoperire i efort intelectual propriu.

    Potenialul creator de care dispun toi copiii nu trebuie lsat s evolueze

    ntmpltor, ci trebuie stimulat. Activitatea de instruire i nvare ofer un teren vast

    pentru cultivarea la elevi a capacitilor creatoare, dar aa cum arta Alexandru Roca

    (1972, p.45). n funcie de felul n care este organizat i orientat procesul de nvmnt

    poate duce la dezvoltarea gndirii creatoare, dup cum poate duce i la formarea unei

    gndiri ablon.

    n perspectiva stimulrii creativitii elevilor, cadrul didactic trebuie s acorde

    atenie i modului cum se realizeaz evaluarea. Se impune deplasarea accentului de la

    obiectivele de ordin informativ la cele de ordin formativ.

    Dorina Slvstru (2004, p.84 ) arta c astfel notarea nu va mai avea n ochii

    elevilor un caracter coercitiv i punitiv pentru c, aa cum se tie, tensiunea i frustrarea

    care nsoesc de obicei actul evaluativ nu pot fi dect duntoare exprimrii creativitii

    elevilor.

    n vederea educrii i valorificrii tuturor posibilitilor creative ale elevilor din

    clasele primare avem n vedere crearea unor condiii favorabile dintre care amintim:

    preocuparea pentru dezvoltarea proceselor intelectuale ale elevilor, un mod progresiv,

    de la spiritul de observaie pn la cele mai complexe capaciti ale gndirii i imaginaiei

    creatoare;

    stimularea atitudinilor de ordin caracterial care conduc la formarea personalitii

    creatoare;

    utilizarea de strategii didactice capabile s activeze ntregul potenial creator al

    elevilor(problematizarea, nvarea euristic, jocul didactic, brainstormingul, metoda

    212

  • ciorchinelui, metoda bulgrelui de zpad, metoda plriilor gnditoare, eseul, proiectul,

    portofoliul, etc.)

    atitudinea creativ n proiectarea leciilor prin aplicarea actualelor cunotine din

    domeniul psihologiei creativitii;

    crearea unor atmosfere permisive n clas, care s i elibereze pe elevi de tensiuni i

    team, o atmosfer care s favorizeze comunicarea, consultarea, conlucrarea. n acest

    sens, N.C. Matei arta c, i copiii cu tendine spre pasivitate, neobinuii cu efortul

    intelectual, intr treptat n procesul muncii intelectuale i prind gustul rezolvrii

    problemelor colare, eliberndu-i energiile latente(Educarea capacitilor creatoare n

    procesul de nvmnt, 1982, p.17).

    adoptarea unei atitudini deschise fa de manifestrile creative ale elevilor, acceptarea

    ideilor fanteziste specifice vrstei. Stoica Ana (1983, p.74). afirma c la aceast vrst

    a extirpa fantezia n interesul logicului nseamn a trasa prea ferm o linie ntre

    intelect i imaginaie, conducnd copilul spre ideea c imaginaia este inutil.

    n concluzie se poate spune c educarea creativitii presupune stimularea

    comportamentului creativ la elevi, crearea de situaii n care aptitudinile latente au prilejul

    s se manifeste. Nu exist copil dezvoltat intelectual normal s nu fie nzestrat cu

    capaciti creatoare ntr-o msur mai mare sau mai mic i c aceste capacitai s nu

    poat fi optimizate pe calea unor influene educative.

    Alexandru Roca arta c la orice persoan normal creativitatea poate fi

    dezvoltat ntr-o direcie sau alta, aptitudinile creatoare pot fi deliberat i msurabil

    dezvoltate.(Creativitate, modele, programare, 1967,p.10).

    Creativitatea constituie aadar o problem fundamental a procesului educativ

    din clasele primare i nu numai, n sensul c premisele ei native i sociale trebuie

    cunoscute de la o vrst fraged pentru ca nvtorul s acioneze n cunotin de cauz

    prin cele mai eficiente modaliti psiho-pedagogice i metodice , att n procesul didactic

    ct i n activitile extra-didactice.

    Comportamentele de tip creativ pot fi educate, n primul rnd prin stimularea

    diferiilor factori care sunt implicai n desfurarea lor i al asigurrii mediului favorabil

    necesar manifestrii tendinelor creatoare ale elevilor. Modelul permanent este nsui

    cadrul didactic prin ceea ce face i concepe, prin relaiile cu elevii i prin organizarea

    procesului instructiv-educativ.

    222

  • CAPITOLUL I1

    PARTICULARITI ALE CURRICULUM-ULUI DE LIMBA ROMN DIN

    PERSPECTIVA DEZVOLTRII CREATIVITII ELEVILOR

    II.1 Conceptul de curriculum

    Termenul de curriculum s-a ndeprtat de sensul originar de curs, alergare

    mprejur (n cerc), reinnd n cmpul semantic al pedagogiei semnificaiile verbului de

    parcurgere a unui traseu i ale adverbului mprejur, respectiv rotund, coerent, ncheiat,

    care se nchide perfect, semnificaii valorificate metaforic n ideea de educaie

    coerent ,rotund, perfect, raportat la ideal n esena ei i, deci, clasic.

    Termenul de curriculum nseamn n liniile lui de for i n mod acumulativ:

    cultura social (John Dewey, l896), experienele copilului (A.I. Olivier, 1965),

    standarde (Shorter Oxford Dictionary, 1976), planuri, (Glathom, 1987), procese

    decizionale (A. Crisan, 1988), metode (G. Vaideanu, 1986), dar i educaie

    nonformal (Carmen Creu, 2000).

    Actualele documente curriculare (cf. Curriculum-ului National,1998)

    favorizeaz structurarea de tip procedural i nu pe cea de ordin reproductiv-factual. Cu

    alte cuvinte, primeaz formarea unor competene, a cunoaterii de tip procedural ce

    permite asimilarea de noi informaii si operarea cu acestea (savoir-faire) i nu simpla

    acumulare de cunotine (savoir), ca n didactica tradiional (Cucos, C., 2002,

    p.181).

    Definirea conceptului de curriculum:

    n sens larg, procesual, curriculum-ul reprezint ansamblul proceselor

    educative i al experienelor de nvare prin care trece elevul pe durata parcursului su

    colar;

    n sens restrns, curriculum-ul cuprinde ansamblul acelor documente

    colare de tip reglator n cadrul crora se consemneaz datele iniiale, privind procesele

    educative i experienele de nvare pe care coala le ofer elevului (curriculum

    formal sau oficial).

    ( Creu, C., Curriculum difereniat i personalizat, 1998, p.105)

    n pedagogia modern ntlnim tipuri de curriculum, tratate (Curriculum Naional):

    232

  • Din perspectiva cercetrii fundamentale a curriculum-ului: curriculum

    general sau core curriculum, curriculum specializat, curriculum subliminal sau ascuns,

    curriculum informal;

    Din perspectiva cercetrii aplicative a curriculum-ului: curriculum formal

    sau curriculum oficial, curriculum scris, curriculum predat sau curriculum

    implementat, curriculum nvat sau curriculum realizat, curriculum testat, curriculum

    recomandat (Fig.1)

    Fig.1 Traseul curriculum-ului de la proiectare la realizare (cf. Goodland,

    Walkweerr, Glathorn)

    Se observ c cea de-a doua clasificare reprezint o dispunere mai concentric i

    o suprapunere n straturi succesive a aspectelor sau frazelor prin care trece un

    curriculum, pn la epuizarea sferei lui de aplicare. Cel puin teoretic acest model pare

    s convin realitii ntruct ia n discuie perspectivele importante: proiectarea

    (curriculum design) i actorii cmpului instructional: cadrul didactic i elevul.

    Teoria curriculum-ului a adus mai mult coeren sistematic n organizarea

    nvmntului pn la cele mai mici nivele.

    242

    CURRICULUM

    Recomandat oficial, general = cadru de referin

    Scris, oficial, concret (al unei

    instituii)

    nvat, realizat (de ctre elev)

    Testat, evaluat

    Suport (al resurselor)

    Predat, realizat,

    implementat

  • nvmntul romnesc trece printr-o reform, numit reform curricular,

    ntruct vizeaz att restructurri de strategii i de abordri, ct i de coninut.

    Reforma curricular este o ,,component esenial i, totodat, o garanie a

    reuitei la nivelul strategiei globale de reform a nvmntului romnesc; n cadrul

    acesteia s-a elaborat Noul Curriculum Naional care a avut n vedere trei repere

    fundamentale:

    raportarea la dinamica i necesitile actuale precum i la finalitile de

    perspectiv ale sistemului romnesc de nvmnt, generate de evoluiile societii i

    formulate n diverse documente de politic educaional;

    raportarea la tendinele actuale i la criteriile internaionalegeneral acceptate

    n domeniul reformelor curriculare;

    raportarea la acele tradiii ale sistemului romnesc de nvmnt care sunt

    pertinente din punctul de vedere al reformei n curs.

    Componentele curriculum-ului sunt:

    Un sistem de consideraii teoretice asupra educativului i a societii;

    Finaliti;

    Coninuturi sau subiecte atent selecionate i organizate cu scopuri

    didactice;

    Metodologii de predare-nvare;

    Metodologii de evaluare a performanelor colare.

    Finalitile nvmntului primar deriv din idealul i finalitile sistemului

    educaional formulate prin Legea nvmntului. Curriculum Naional pecizeaz

    urmtoarele finaliti pentru nvmntul primar:

    asigurarea educaiei elementare pentru toi copii;

    formarea personalitii copilului, respectnd nivelul i ritmul su de

    dezvoltare;

    nzestrarea copilului cu acele cunotine, capaciti i atitudini care s

    stimuleze raportarea efectiv i creativ la mediul social i natural i s

    permit continuarea educaiei.

    n nvmntul primar exist urmtoarele cicluri curriculare:

    ciclul achiziiilor fundamentale (clasele I-a - a II-a)

    ciclul de dezvoltare (clasele a III-a , a IV-a )

    252

  • Ciclul de achiziii fundamentale are ca obiective majore acomodarea la cerinele

    sistemului colar i alfabetizarea iniial. Acest ciclu vizeaz:

    asimilarea elementelorde baz ale principalelor limbaje convenionale (scis, citit,

    calcul aritmetic)

    stimularea copilului n vederea perceperii, cunoaterii i stpnirii mediului apropiat;

    stimularea potenialului creativ al copilului, al intuiiei, al imaginaiei;

    formarea motivrii pentru nvare, neleas ca o activitate social.

    Ciclul de dezvoltare (clasele a III-a, a IV-a n continuare, clasele a V-a,a VI-a) are ca

    obiectiv major formarea capacitilor de baz necesare pentru continuarea studiilor i

    vizeaz:

    dezvoltarea achiziiilor lingvistice, a competenelor de folosire a limbii romne, a

    limbi materne i a limbilor strine pentru exprimarea corect i eficient n situaii

    variate de comunicare;

    dezvoltarea capacitii de a comunica, folosind diferite limbaje specializate;

    dezvoltarea gndirii autonome i a responsabilitii fa de integrarea n mediul social.

    (Ungureanu,A., 2003, p.11)

    Scopurile reformei curriculare sunt: creterea calitii predrii i nvrii,

    transformarea nvrii colare ntr-un proces care s sprijine cu adevrat integrarea

    activ i competena tinerilor n viaa privat, profesional i public, sporirea

    interesului elevilor pentru nvarea continu sau de-a lungul ntregii viei (life long

    learning).

    II.2 Specificul curriculum-ului de limba i literatura romn n nvmntul

    primar

    Curriculum-ul de limba i literatura romn reprezint o component

    fundamental a parcursului de nvare oferit elevilor n contextul colaritii

    obligatorii ( A. Ungureanu, 2003, p.15).

    Obiectivul central al studierii limbii i literaturii romne n nvmntul primar l

    constituie dezvoltarea competenelor elementare de comunicare oral i scris ale

    copiilor, precum familiarizerea acestora cu texte literare i nonliterare, semnificative din

    punctul de vedere al vrstei cuprinse ntre 6/7-10/11 ani.

    262

  • Specificul curriculum-ului actual de limba romn const n mutaia

    fundamental propus de programa colar noul model comunicativ-funcional care

    vizeaz, n primul rnd, modalitile de structurare a competenelor de comunicare.

    Conform acestui nou model, comunicarea este un domeniu complex care nglobeaz

    procesele de receptare a mesajului oral i a celui scris (citirea/lectura), precum i cele

    de exprimare oral, respectiv de exprimare scris.

    Competena de comunicare este un concept socio-lingvistic aprut n anii 60 ca

    o extensie a conceptului de competen lingvistic, teoretizat de Noam Chonskz.

    Conceptul de competen lingvistic, ce definea o facultate lingvistic nnscut, a

    evoluat spre ideea de capacitate de producere i interpretare a mesajelor, uneori i spre

    tranzacia sensului n funcie de context. n interiorul competenei comunicative s-au

    destructurat i analizat i procesele de comunicare: comprehensiunea i producerea de

    texte, ceea ce reprezint i fundamentul teoretic al modelului comunicativ-funcional al

    studierii unei limbi.

    Competena de comunicare, n calitatea sa de competen fundamental este

    centrul de interes, nucleul n jurul cruia graviteaz toate coninuturile de nvare, toate

    strategiile didactice proiectate, desfurate i evaluate n cmpul de studiere a limbii

    romne n nvmntul primar.

    Noul curriculum precizeaz necesitatea centrrii obiectivelor pe formarea de

    capaciti proprii folosirii limbii romne n contexte concrete de comunicare.

    Deci, competena de comunicare este identificat cu ,,ansamblul cunotinelor

    (savoir) i capacitilor de utilizare a cunotinelor (savoir faire) pe care subiectul le

    utilizeaz n situaia de comprehensiune sau de producere a limbajului/textului ( Alina

    Pamfil, 2004).

    Competena de comunicare este un concept supraordonat competenelor de

    receptare i de producere de text, deoarece actul de comunicare presupune att

    nelegerea ct i crearea de text, aciuni ce se pot manifesta diferit: oral i scris (Fig. 2).

    272

    COMPETENA DE COMUNICARE

    Comprehensiune de text

    Producere de text

  • Fig. 2 Competena de comunicare

    O alt caracteristic a curriculum-ului de limba romn o constituie

    ,,definirea domeniilor disciplinei exclusiv n termeni de capaciti: receptarea

    mesajului oral, receptarea mesajului scris, exprimarea oral i cea scris.

    Reechilibrarea ponderii acordate exprimrii orale fa de cea scris precum

    i procesele de producere a mesajelor proprii fa de cele de receptare a mesajelor

    constituie o alt caracteristic a curriculum-ului actual. De asemeni, specificul

    curriculum-ului actual de limba romn const n:

    Centrarea obiectivelor pe formarea de capaciti proprii folosirii limbii n

    contexte concrete de comunicare;

    Structurarea programei pe baza unor obiective cadru i de referin

    sintetice, n msur s cuprind ceea ce este esenial n activitatea de nvare;

    Coninuturile incluse n programa colar sunt sugerate i orientate spre

    ncurajarea creativitii nvtorului, acordndu-i acestuia libertatea de alegere a

    acestora (coninuturilor);

    Studiul limbii romne n nvmntul primar este conectat la realitile

    comunicrii cotidiene propriu-zise; de aceea, se pune accent deosebit pe nvarea

    procedural, adic se urmrete structrarea unor strategii i proceduri proprii de

    rezolvare de probleme, de explorare i de investigare caracteristice activitii de

    comunicare.

    nvarea oricrui coninut de citire/lectur, elemente de construcie a

    comunicrii este condiionat i motivat de rezultatul ei asupra competenei de

    comunicare a elevului. Este saltul de la nvmntul tradiional ,,a nva s tii la

    nvmntul preconizat de reforma curricular ,,a nva s tii s faci:

    Toate aceste caracteristici atrag reconsiderarea evalurii i autoevalurii ca

    modaliti de ameliorare a propriului progres colar.

    Specificul curriculum-ului actual de limba i literatura romn

    (nvmntul primar), este explicat i precizat n Programele colare pentru

    nvmntul primar.

    282

  • I.3 Modelul comunicativ funcional

    Noul curriculum de limba romn impune un nou model pedagogic al

    studierii disciplinei respective.

    Noul model pedagogic al studierii limbii si literaturii romne n

    nvmntul primar se prezint astfel: (fig. 3) (A. Ungureanu, 2003, p. 17):

    Fig. 3 - Noul Model pedagogic al disciplinei Limba i literatura romn

    Reforma curricular oblig la investigarea i descoperirea unor modele

    pedagogice de studiere a disciplinelor colare care s fie n concordan cu finalitile

    unei trepte de nvmnt, cu obiectivele ciclurilor curriculare, cu programele colare.

    292

    Noul model pedagogic al disciplinei Limba i literatura romn

    Curriculum intenionat Modelul instrucional

    Indic:

    - Obiectivele cadru

    - Obiectivele de referin

    Precizeaz:

    - Coninuturile noionale

    - Standardele curriculare de performan

    Sugereaz:

    - Tipuri de activiti de nvare

    Elaborat de M.E.N.

    Regsit n programele curriculare

    Curriculum realizat Const n rezultatele colarizrii concepte, atitudini, capaciti de comunicare oral i scris.

    VIZEAZ ELEVUL

    Curriculum implementat Modelul

    operaional-

    strategic

    Reprezint:

    - coninutul disciplinei Limba i literatura romn aa cum el este interpretat de nvtor i fcut accesibil elevilor.

    Implic:

    - Planificarea anual i semestrial.

    - Proiectarea didactic

  • Acestea impun, la rndul lor, selectarea / imaginarea / utilizarea unor strategii didactice

    adecvate de predare nvare evaluare, n centrul crora se afl elevul, important

    fiind ceea ce tie s fac acesta, nu ceea ce se face pentru el.

    Abordarea integrat a coninuturilor specifice nvrii limbii i literaturii romne

    nseamn focalizarea pe un anume obiectiv n fluxul predrii nvrii evalurii,

    abordarea coninuturilor din perspectiva tuturor domeniilor limbii romne (literatur,

    fonetic, lexic, morfologie, sintax, ortografie, ortoepie, punctuaie), precum i aplicarea

    celor patru obiective cadru (receptarea mesajului oral, dezvoltarea exprimrii scrise) ca

    un tot pe coninuturile studiate, mai ales n clasele I i a II-a cnd coninuturile nvrii

    sunt studiate n mod integrat, fr nici o compartimentare, deoarece noiunile de limb

    se succed i se completeaz n aceeai unitate tematic, pe cnd n clasele a III-a i a IV-

    a intervin n curriculum i noiunile specifice de elemente de construcie a comunicrii

    cu o pondere principal, ns nu neglijnd celelelte compartimente ale limbii.

    n cazul limbii romne, noul model pedagogic constituie esena noului model

    comunicativ funcional. Acesta trebuie privit din trei perspective:

    I. Din perspectiva limbii ca sistem

    Pentru elevi, noul model se supune, n primul rnd logicii nvrii i nu neaprat

    logicii tiinifice a domeniului cruia i aparine tiina limbii.

    Limba trebuie abordat ca sistem, ca un ntreg deoarece, n actul comunicrii, nu

    se face o distincie ntre fonetic, vocabular, gramatic (morfologie, sintax), ortografie

    ortopie i punctuaie. Aceste domenii ale tiinei limbii se condiionez reciproc, dnd

    caracterul de sistem al limbii.

    ntreg sistemul limbii conduce la nelegere i la comunicare prin

    instrumentalizarea limbii ca principal mijloc de comunicare.

    Situaia de comunicare determin studierea unor elemente tiinifice de limb,

    dup caz, fonetic, lexic, gramatic, ortoepie, ortografie, punctuaie. Aceste elmente

    susin corectitudinea comunicrii, necesitatea respectrii unor norme/reguli de

    exprimare oral i scris.

    II. Din perspectiva programei de limba i literatura romn (obiective cadru i

    de referin, coninuturile nvrii, exemple de activiti de nvare, standarde

    curriculare de performan).

    303

  • Acest model presupune dezvoltarea integral a capacitilor de receptare i de

    exprimare oral, respective de receptare a mesajului scris (citirea\lectura) i de

    exprimare scris, deoarece

    comunicarea nu este altceva dect funcionarea concret, n fuziune a celor patru

    deprinderi (): receptarea mesajului oral, exprimarea oral, receptarea mesajului

    scris, exprimarea scris. (Fig. 4)

    Fig. 4 Noul model comunicativ funcional

    Odat cu elaborarea acestui curriculum s-au fixat n termeni fermi unele relaii

    din interiorul procesului didactic.

    Astfel, n raport cu exprimarea scris, ponderea revine exprimrii orale, msur

    justificat de caracterul oral al celei mai mari pri / durate din comunicarea interuman.

    Un alt raport n care se intervine dei nu este prima dat este cel care

    angajeaz nvtorul i elevii. Ponderea o va deine producerea de mesaje proprii, i nu

    receptarea mesajelor. Cerina este foarte veche: n timpul orelor nu nvtorul trebuie s

    313

    NOUL MODEL COMUNICATIV - FUNCIONAL

    Dezvoltarea capacitii de

    exprimare oral

    Dezvoltarea capacitii de

    exprimare scris

    Dezvoltarea capacitii de receptare a

    mesajului scris

    Dezvoltarea capacitii de receptare a

    mesajului oral

  • vorbeasc cel mai mult / s elaboreze mesaje, dreptul acesta trebuie acordat elevilor,

    rolul nvtorului fiind de a crea circumstane de comunicare, de a favoriza producerea

    mesajelor elevilor i de a-include ajuta s ajung la exprimarea corespunztoare.

    III. Din perspectiva contientizrii modelului comunicativ funcional de ctre

    nvtor (Fig.5)

    Fig.5 Abordarea integrata

    Orice individ se exprim ntr-o manier global, fr s recurg la diferenieri

    contientizate ntre fonetic, semantic, sintax, ortografie, retoric i participarea lui la

    comunicare este spontan. De aceea, nvtorul trebuie s in seama de aceste evidene

    i s evite pe ct posibil meninerea rigid a compartimentrii limbii.

    Texele, n sens larg, joac un rol de nenlocuit nu numai ca modele de limb

    scris, ci i ca mijloace care i permit elevului s ajung la nelegerea lumii, a valorilor

    FINALITATE :Limba cel

    mai important mijloc de

    comunicare umana

    ACTIUNE DIDACTICA:

    Formarea formatorilor

    NECESITATEParticularitatile

    individuale si de varsta ale elevilor

    CERUTA:Structura sistemica a limbii

    IMPUSA:Curriculum

    National

    ABORDAREA INTEGRATA

    ESTE:

    323

  • acesteia, care i ajut s-i formeze un sistem propriu de valori, s participe la

    dezvoltarea culturii, dezvoltndu-i astfel originalitatea, devenind creativi.

    Valoarea acestui model rezult din accentul pus pe capacitile de comunicare, pe

    ncercarea de echilibrare a raportului dintre capaciti i cunotine aezate sub semnul

    competenei de comunicare.

    II.2 Locul i importana creativitii n programele i manualele colare actuale

    Numeroase modele i soluii prin care se poate cultiva creativitatea se gsesc i n

    programele i manualele de limba romn.

    Curriculum-ul actual are la baz modelul comunicativ-funcional, model ce

    presupune dezvoltarea integrat a capacitilor de receptare oral, de exprimare oral,

    respectiv de receptare a mesajului scris i de exprimare scris.

    Scopul studierii disciplinei Limba i literatura romn n perioada colaritii

    obligatorii este acela de a forma un tnr cu o cultur comunicaional i literar de baz,

    capabil s neleag lumea din jurul su, s comunice i s interacioneze cu semenii, s-i

    exprime: gnduri, sentimente, emoii, s-i utilizeze n mod eficient i creativ capacitile

    de rezolvare a problemelor n viaa de zi cu zi.

    Dac lum n considerare standardele curriculare de performan la finele

    nvmntului primar la disciplina limba romn observm c mare parte din acestea

    implic creativitatea.

    Dintre ele amintim: redactarea unui text propriu pe baza unui plan de idei,

    redactarea textelor scurte cu destinaie special, formularea ideilor principale ale unui

    text narativ, adaptarea mesajului la partener n situaii de comunicare dialogat, etc..

    La nivelul ciclului de achiziii fundamentale activitile angajate n dezvoltarea

    capacitii de receptare a mesajului oral i de exprimare oral vizeaz: construirea de

    dialoguri , jocuri de rol de tipul vorbitor-asculttor, simulri ale unor situaii concrete

    de comunicare, construire de enunuri, dezvoltarea unor enunuri, exerciii de

    formulare de ntrebri i rspunsuri, exerciii de antonimie/sininimie, activiti de

    exprimare a propriilor preri n legtura cu ntmplri, personaje.

    n ceea ce priveste dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului scris i a

    capacitii de exprimare scrisa amintim activiti ca : formulare de ntrebri i

    rspunsuri pe marginea textului, realizarea unor desene pornind de la enunuri citite,

    333

  • activiti de creare de poveti din amestecul a dou sau mai multe povesti cunoscute,

    schimbarea finalului unor texte citite, exercitii de integrare a achiziiilor lexicale noi n

    enunuri, povestirea textelor citite, exerciii de redactare a unor texte de mic ntindere

    pe baza suportului vizual a unui ir de ntrebri.

    n ciclul de dezvoltare multe din obiectivele de referin, activitile de nvare

    dar i coninuturile propuse vizeaz exersarea capacitilor creatoare ale elevilor.

    Activitile angajate n dezvoltarea capacitii de receptare a mesajului oral i de

    exprimare oral , cum ar fi: simularea unor situaii de comunicare diverse, discuii libere

    pe teme date, construire de texte orale dup imagini sau pe baza unui ir de

    ntrebri/plan de idei, integrarea achiziiilor lexicale noi n enunuri, exprimarea

    propriilor opinii au o real contribuie la cultivarea creativitii elevilor.

    Scrierea imaginativ este concretizat n: compunerea unor texte pe baza unui

    suport vizual, al unui ir de ntrebri, pe baza unor cuvinte de sprijin, dup plan de idei,

    compunerea cu nceput sau sfrit dat, compunerea cu titlu dat i compunerea narativ

    liber.

    De asemenea, Scrierea dup textul literar: povestirea unor fragmente din text,

    formularea de ntrebri n legtura cu coninutul textului, etc. sunt doar cteva prevederi

    ale programelor colare cu mari resurse de exersare a capacitilor creatoare.

    n ceea ce privete studiul elementelor de construcie a comunicrii trebuie pornit

    de la teza potrivit creia aceste construcii se nva prin mijlocirea limbii, nu invers. A

    cultiva spiritul creator prin studiul elementelor de construcie a comunicrii nseamn a

    asigura aplicarea n practic a noiunilor i categoriilor gramaticale, domeniul aplicrii

    acestora n practic fiind comunicarea. i n aceast direcie programa colar conine

    diverse exemple de activiti de nvare (exerciii de completare, transformare, de

    nlocuire, compuneri gramaticale).

    Activitatea de formare a capacitii de lectur-citire are drept coninut creaii

    literare. Acestea au rolul de a orienta elevii att n ceea ce privete redarea coninutului

    lor , ntr-o exprimare original ct i n elaborarea , de ctre ei nii , a unor compoziii.

    Programa colar dar i manualele prevd i n acest caz o serie de exemple de activiti

    i exerciii care s stimuleze potenialul creativ al elevilor continuarea povestirii,

    schimbarea finalului unei povestiri, exprimarea opiniei personale n legtur cu un fapt,

    personaj, povestiri prin analogie, etc.

    Totui, n urma analizei manualelor alternative pentru clasele I-IV am constatat

    c acestea nu prezint ntotdeauna situaii- problem pentru elev sau nu solicit efortul de

    343

  • a gsi soluii noi , de a iei din ablon. Dei acestea conin texte care se disting printr-o

    mare varietate de coninuturi , totui uneori sunt deficitare n ceea ce privete sarcinile

    care s-i solicite pe elevi n exploatarea creatoare a textului literar. Aici intervine rolul

    nvtorului care preocupat fiind de dezvoltarea gndirii divergente, a flexibilitii,

    originalitii, trebuie s vin cu exerciii, teme, ntrebri, care s-l pun pe elev n situaia

    de a analiza, compara, interpreta , crea.

    De acest aspect ne vom ocupa n capitolele urmtoare.

    II.3 Ci i mijloace de dezvoltare a potenialului creativ prin intermediul

    limbii i literaturii romne

    Orele de limba i literatura romn ofer prin coninutul lor diverse posibiliti de

    stimulare i dezvoltarea a creativitii.

    Limba i literatura romn urmrete , n acelai timp , constituirea receptivitii

    estetice ct i dezvoltarea spiritului creator care presupune formarea receptivitii

    creatoare, dezvoltarea capacitii de a restructura ntr-o viziune proprie elemente decupate

    din lectura unei opere, dar i dezvoltarea mijloacelor de autoexprimare , cultivarea

    expresiei artistice.

    Ciclul primar ofer numeroase posibiliti de valorificare a creativitii n cadrul

    orelor de limba i literatura romn. Chiar ncepnd cu clasele I-II exist momente care

    pot fi valorificate n direcia cultivrii creativitii ca de exemplu: interpretarea

    ilustraiilor, jocurile didactice , emiterea unei preri proprii, exerciii de creare de cuvinte

    pornind de la o silab, schimbnd poziia literelor, unind dou cuvinte , etc.

    n ciclul de dezvoltare aceste posibiliti se nmulesc considerabil. Acum

    nvtorul poate propune elevilor exerciii care implic actul creativ cum ar fi:

    *realizarea unui text opus ca i coninut celui studiat , * crearea unui personaj cu

    trsturi opuse ,*schimbarea finalului unui text , *povestiri prin analogie dar la timpul

    viitor, *exprimarea unor opinii personale cu privire la fapte, personaje, evenimente,

    *crearea unor structuri de limb, *crearea unor versuri, alctuire de texte cu titlu dat, pe

    baza unor cuvinte de sprijin, dup benzi desenate, dup un proverb, pe baza unui plan de

    idei, etc.. De altfel, compunerile colare reprezint cel mai generos prilej de valorificare a

    experienei de via i de manifestare a imaginaiei creatoare, a fanteziei.

    353

  • Creaiile literare din manuale ofer structuri model pe baza crora elevii pot

    construi texte proprii. Unii elevi vor avea tendina de copiere, alii vor reui s se

    distaneze de text prin capacitatea de a veni cu elemente noi din alte lecturi sau din

    experiena de via.

    nsuirea elementelor de construcie a comunicrii are rolul de a optimiza

    exprimarea elevilor, oferindu-le posibilitatea de autocontrol asupra propriei elaborri

    orale i scrise. Dintre multele forme de exerciii gramaticale amintim pe cele de

    modificare, completare, transformare dar mai ales compunerile gramaticale.

    O alt cale de dezvoltare a creativitii elevilor o reprezint activitile

    extracurriculare care dezvolt capacitatea de exprimare i gndirea creativ.

    Conform obiectivului propus i anume stimularea creativitii elevilor la limba i

    literatura romn pentru clasele I-IV se pot utiliza mai multe tipuri de sarcini i activiti

    didactice:

    restructurarea coninutului povestirilor;

    modificarea deznodmntului unei povestiri;

    continuarea unei povestiri cu nceput dat;

    exprimarea atitudinii personale n raport cusau

    fa de;

    stabilirea de titluri pentru texte date;

    elaborarea de dialoguri cu personaje neobinuite;

    relatarea unei experiene proprii;

    formulare de rspunsuri la ntrebri ipotetice(dac

    voi cum ai fi procedat?)

    dramatizarea aciunii unui text;

    inventarea unor scenarii de poveste;

    completarea unor rime;

    formulare de ntrebri pe baza textului literar;

    introducerea n enunuri proprii a noilor achiziii

    lingvistice;

    completarea propoziiilor lacunare;

    construirea propoziiilor dup scheme;

    crearea unor figuri de stil;

    363

  • dezvoltarea propoziiilor;

    compuneri gramaticale;

    compuneri dup imagini, cu cuvinte de sprijin, pe

    baza unui ir de ntrebri;

    compuneri libere;

    binomul fantastic;

    salata de poveti

    povestiri din cuvinte fantastice, etc.;

    De asemenea, pentru realizarea acestui obiectiv am apelat la o serie de metode,

    strategii didactice att tradiionale, ct i moderne; problematizarea, jocul didactic, jocul

    de rol, dezbaterea, brainstrorming-ul, scaunul autorului, metoda cadranelor, cubul,

    strategii ce vor fi tratate mai pe larg ntr-unul din capitolele urmtoare.

    Lucrnd ntr-un climat care imprim elevului ncredere, optimism, ncurajare i

    folosind sarcini de lucru ce solicit gndirea divergent, antrenm, educm i dezvoltm

    potenialul creativ al acestuia. Elevii trebuie lsai s-i manifeste curiozitatea,

    spontaneitatea, iniiativa, iar evaluarea s se fac dup parametrii actului creativ.

    373

  • CAPITOLUL III.

    MODALITI DE CULTIVARE A CREATIVITII ELEVILOR DIN

    CICLUL PRIMAR

    III.1. Metode de dezvoltare a creativitii n clasele I-IV

    Literatura de specialitate ofer o imagine fidel asupra antitezei care se creeaz

    ntre metodele tradiionale i cele moderne utilizate n predare. Metodele tradiionale au

    urmtoarele caracteristici:

    pun accentul pe nsuirea coninutului, viznd, n principal, latura informativ a

    educaiei,;

    sunt centrate pe activitatea de predare a nvtorului elevul fiind vzut ca un obiect al

    instruirii, aadar, comunicarea este unidirecional;

    sunt predominant comunicative,;

    sunt orientate, n principal, spre produsul final, evaluarea fiind de fapt o reproducere a

    cunotinelor;

    au un caracter formal i stimuleaz competiia;

    stimuleaz motivaia extrinsec pentru nvare;

    Aceste metode genereaz pasivitatea n rndul elevilor.

    La polul opus, metodele moderne se caracterizeaz prin urmtoarele note:

    acord prioritate dezvoltrii personalitii elevilor, viznd latura formativ a educaiei;

    sunt centrate pe activitatea de nvare a elevului, acesta devenind subiect al procesului

    educaional;

    sunt centrate pe aciune, pe nvarea prin descoperire;

    sunt orientate spre proces;

    sunt flexibile, ncurajeaz nvarea prin cooperare i capacitatea de autoevaluare la

    elevi, evaluarea fiind una formativ;

    stimuleaz motivaia intrinsec;

    relaia nvtor-elev este democratic, bazat pe respect i colaborare, iar disciplina

    deriv din modul de organizare a leciei. Prin metodele moderne se ncurajeaz

    participarea elevilor, initiaiva i creativitatea.

    383

  • Din toate cele menionate rezult faptul c nvtorul trebuie s-i schimbe

    concepia i metodologia instruirii i educrii, s coopereze cu elevii, s devin un

    model real de educaie permanent, s se implice n deciziile educaionale, s asigure

    un nvmnt de calitate. (Ionescu, M., Radu I., 2001, p.134)

    III.1.1. Metode tradiionale

    n metodologia tradiional, elevul rmne mai mult un spectator n clas, gata s

    recepteze pasiv ceea ce i se transmite ori de cte ori i se demonstreaz. n cadrul leciei,

    metoda tradiional se bazeaz exclusiv pe transmiterea de cunotine de ctre nvtor, pe

    receptare i imitare de ctre elev. Acest model de comunicare are la baz ideea c anumite

    cunotine i informaii nu trebuie descoperite de elev, ci se transmit i se comunic

    elevului prin intermediul limbajului.

    Astfel la clasa I procesul nvrii citirii i scierii, nsi metoda utilizat

    fonetic, analitico-sintetic solicit activiti ce dezvolt spiritul creativ. Demersul

    fcut n vederea predrii-nvrii unui sunet nou i a literei corespunztoare, ndeosebi

    analiza i sinteza fonetic, sunt operaii care solicit gndirea cu elemente de creaie.

    Sinteza propoziiei implic un include creator, ca i compunerea de propoziii pe baza

    ilustraiilor.

    Varietatea de jocuri didactice folosite n cadrul leciilor, solicit, de asemenea, include

    un efort creator: exerciiile de completare a silabelor, de inversare sau substituire a

    acestora; jocuri de rol pe teme cotidiene date; jocuri de grup cu teme date; povestirea

    unor ntmplri personale; recitri, dramatizri, repovestiri; jocuri de sinonimie,

    antonimie, omonimie; jocuri pentru alctuirea de propoziii coninnd cuvinte noi .

    ( erdean,I.,2007, p.228)

    Tot n rdul unei asemenea activiti trebuie amintit varietatea de jocuri

    didactice, printre care pot fi amintite cele de completare a silabelor, de inversare sau

    substituire a acestora .a. n lecturarea textelor din a doua parte a perioadei alfabetare i

    a celei postalfabetare, punerea elevilor n situaia de a povesti, pe ct posibil n manier

    original ( nu pe baza memorrii i a reproducerii mecanice) a coninutului textului

    solicit efort creator.

    Jocul didactic ( S. Nu, 2001,p.224) poate fi utilizat pentru stimularea fluiditii

    i flexibilitii verbale. Evideniez urmtoarele sarcini ca avnd o mare valoare

    formativ:

    393

  • * identificarea cuvintelor, silabelor, sunetelor n propoziii date sau formulare

    dup anumite cerine;

    *gsirea unor cuvinte noi prin schimbarea/adugarea unui sunet/silab

    (iniial()/final() din interiorul cuvntului n cuvinte date (exemplu; dor-dur, pol-pod,

    nod-rod, pas-vas, sac-suc etc.)

    * identificarea sinonimelor, antonimelor, paronimelor i polisemiei unor cuvinte i

    integrarea lor n propoziii n vederea evidenierii modificrii semnificaiilor;

    * identificarea tuturor adjectivelor care pot fi asociate unor substantive ( flori albe,

    mici, parfumate, minunate)

    * identificarea tuturor adverbelor care pot fi asociate unor verbe(merg mult,

    repede, oriunde, mine)

    *formularea a ct mai multor propoziii/ntrebri referitoare la un

    obiect/fiin/imagine;

    *formularea unor propoziii legate prin neles utiliznd cuvinte date

    /expresii/imagini;

    Se cere elevilor s gseasc toate sinonimele/antonimele unor cuvinte date i s

    formuleze propoziii.Se evideniaz pstrarea sau modificarea semnificaiilor.

    ntr-o alt variant a jocului se cere nlocuirea n propoziii date a unor cuvinte cu

    sinonimele/antonimele lor. Se cultiv flexibilitatea gndirii, gndirea analogic.

    Formularea unor propoziii n care toate cuvintele s nceap cu acelai

    sunet/liter.

    Exemplu: Paula pune.

    Trenul traverseaz tunelul. .a

    Sunt cultivate flexibilitatea i originalitatea.Propoziia este elaborat de un singur

    elev (mai nti propoziii simple, apoi se ajunge la propoziii dezvoltate), antrennd mai

    muli copii fiecare continund propoziia.

    Exemplu:Paula pune.

    Paula pune penarul.

    Paula pune penarul pe pupitru.

    Gianni Rodarii propune, n seria de jocuri care desctueaz fantezia copiilor,

    realizarea de enunuri sau scurte naraiuni pe baza aa-numitului binom fantastic. El

    propune cutarea sau imaginarea unor legturi ntre dou cuvinte distanate din punct de

    vedere al sensului. Sunt mai multe posibilit de a ajunge la aceste cuvinte: doi elevi

    scriu separat pe cte o foaie de hrtie un cuvnt, ele urmnd a fi citite de nvtor/elevi

    404

  • s scrie separat pe a dou jumti ale tablei cte un cuvnt, unul propus de nvtor i

    altul de un elev ( fr a cunoate cuvntul propus de nvtor).

    De exemplu: ( la clasa a II a) Folosind cuvintele poezie i muzica enunul ar putea fi :

    Ionescu a reuit s pun versurile poeziei pe muzic.

    Se poate continua pn se ajunge la o naraiune de mici dimensiuni. Pentru Gianni

    Rodarii jocul se poate transforma ntr-o dezlnuire de imaginaie, n care cuvintele s

    nu mai asculte de nici o form, s acioneze ntr-o libertate total.

    Exemplu : Se cere elevilor s spun/s scrie cuvinte care le vin n minte.Cele dou

    cuvinte sunt asociate n relaii diferite. Se formuleaz propoziii care pot fi punctul de

    plecare pentru scurte povestiri. Exerciiul are la baz asocierea i dezvolt gndirea

    lateral i imaginaia.

    Cu ajutorul cuvintelor : basm, desen se poate formula enunul:

    Cnd am citit un basm mi-a venit n minte cum voi realiza desenul pentru mine.

    n povestirile create de elevi se mbin arta i jocul, realul i imaginarul. Povestirile sunt

    scurte, fr divagaii, fr explicaii, inspirndu-se n principal din experiena personal.

    Metoda lecturii explicative este metoda fundamental pentru nsuirea tehnicilor

    cu cartea.Una din dominantele curriculumu-ului actual de limba romn o constituie

    punerea accentului pe nsuirea procedural, cu alte cuvinte pe structurarea unor

    strategii i proceduri proprii de rezolvare de probleme, de explorare i de investigare-

    caracteristice activitii comunicative. (Programa colar)

    Prin intermediul acestei metode, elevul va trece de la lectura pasiv (cantitativ) , la

    lectura activ a unui text, indiferent de natura acestuia.Trecerea nu se face brusc sau la

    comand; ea va fi rezultatul folosirii corecte a metodei n timp i va fi posibil atunci

    cnd elevul i-o nsuete ca pe un instrument de lucru. Numai exersarea i punerea

    elevului n contact permanent cu metoda l


Recommended