Home >Documents >Spiritualitatea Vinului

Spiritualitatea Vinului

Date post:18-Feb-2016
Category:
View:258 times
Download:9 times
Share this document with a friend
Description:
Lucrare de diploma la terminarea cursului de sommelier
Transcript:

Lucrare de diplom: FILOSOFIA DEGUSTRII VINULUI. De gustarea Spiritului.

BARMANIA WinetasteCurs de certificare somelier

Lucrare de diplom:FILOSOFIA DEGUSTRII VINULUI.De gustarea Spiritului.Autor: Cristian Grecundrumtor: Sergiu Mihail NedeleaIunie - Iulie 2015 Cuprins :Capitolul I. Spiritualitatea Vinului pag. 3Capitolul II. Somelierul, Maestrul Scenei Vinului pag. 20 Bibliografie pag. 26

Capitolul I. SPIRITUALITATEA VINULUI

Motto :Vinul este butura divin, care red

oamenilor o parte din cldura i lumina primit

de boabele strugurilor de la soare

(Zical strveche)

Legenda spune c, suprat pe oamenii care, n ndrzneala lor, lucrau unii la turnul Babel care inteniona s ajung la ceruri, Dumnezeu a decis s le ncurce limbile.

Astfel, oamenii au nceput s vorbeasc limbi diferite, nu s-au mai putut nelege ca pn atunci i construcia acestui turn a fost abandonat.

Oamenii nu s-au oprit ns din cutarea Divinului, ci au cutat s-l ascead prin mijloace mai mult sau mai puin oculte. Ei bine, unul din darurile cele mai de pre pe care le-au avut la ndemn a fost chiar Vinul. Iat ce puin difer pronunia acestui cuvnt n cteva din limbile (ncurcate de la Babel) pmntului: Wine(Eng), Wein(Germ), Vin(Fr), (Rus), Vino(Span) sau chiar Vino n limbajul sintetic Esperanto.Am putea lua n studiul nostru chiar nrudirea evident, ca grup de pronunie a Di-vinului cu vinul. De ce?...Pentru c acesta este adevrul, vinul este un cadou Divin !

Avnd parte de o via urt, dur i scurt, primii oameni care au simit efectele alcoolului s-au crezut binecuvntai cu o avanpremier a paradisului. Nelinitile le dispreau, spaimele le scdeau, ideile le veneau mai uor,ndrgostiii deveneau mai iubitori cnd beau licoarea magic.... Dar, spiritul din vin, misterios precum vntul, era un spirit bun, cu adevrat divin.Grecii aveau toate motivele s iubeasc vinul... El le ddea plceri pe care nu le gseau niciunde altundeva. Dar mai avea ceva,dincolo de afaceri i plcere: un element mistic exprimat prin preaslvirea zeului vinului, Dionysos... Oamenii chiar l beau pe zeul, care, odat ajuns nuntrul lor, le alunga grijile.

Nu este n intenia mea de a face o trecere n revist a istoriei vinului, dar este imposibil s vorbeti despre vin, spirit i spiritualitatea sa, fr s aminteti momentele memorabile pe care istoria le-a legat de vin i vinul de istorie.

Prima ntmplare memorabil legat de vin, n opinia mea, este cea de la nunta din Canaa Galileii, unde era invitat nsui Isus cu mama sa.

Din motive care, probabil, ineau de somelierul evenimentului, vinul s-a consumat n cantitate mai mare dect fusese prevzut, astfel nct, chiar n toiul nunii, acesta s-a terminat. Acest eveniment, care amintete prima minune a lui Isus Hristos prin schimbarea apei n vin, este pomenit de Noul Testament i de Evanghelie i este legtura incontestabil ntre licoarea-minune i Spirit, scris cu S mare.

De altfel, vinul este prezent i la Cina cea de tain, unde mntuitorul frnge azima, o nmoaie n vin i spune discipolilor si:

Luai, mncai. Acesta este trupul Meu care se frnge pentru voi. Aceasta s facei spre pomenirea Mea. Asemenea i paharul dup Cin, zicnd: Acest pahar este Legea cea nou ntru sngele meu. Aceasta s facei ori de cte ori vei bea, spre pomenirea Mea.Acestea au fost scrise de apostolul Pavel chiar nainte de a fi compilate Evangheliile.

Vinul este singura butur folosit n ritualurile religioase, ncepnd cu cele iniiatice, practicate de preoii-sacerdoi ai Egiptului Antic, ajungnd, n cele din urm la cele mai populare, cum ar fi mprtania la cretinii ortodoci.Sfntul Toma de Aquino, marele clugr-filosof italian din secolul al XIII-lea surprinde semnificaia vinului n cadrul liturghiei: Sacramentul mprtaniei poate fi oficiat numai cu vin din struguri, cci aceasta a fost voina lui Isus Hristos cnd a ornduit acest Sacrament... i, de asemenea, pentru c vinul din struguri reflect sensul Sacramentului. Prin aceasta,neleg bucuria spiritual, cci vinul nveselete inima omului

De altfel, cea mai bun explicaie a proprietilor cu totul speciale ale vinului la nivel de spirit, este oferit de mediumul i cercettorul rus Serghei Nicolaevici Lazarev:Informaia nu se transmite numai prin intermediul comunicrii. Ea se transmite prin hran i prin lichide. Apa este un excelent acumulator de informaii, iar capacitatea sngelui uman de a reine informaia este cu mult mai mare. Mai exist un lichid ale crui capaciti nu sunt mai mici ca ale sngelui: este vorba de vin.

Sensul mprtaniei cu pine i vin const n conectarea omului la structurile spirituale ale lui Christos... Nu demult, am observat ce anume determin calitatea vinului. Nu este vorba numai de materia prim i de tehnologia de prelucrare, dar i de sufletul celui care este n legtur cu producia de vin...

Am prieteni n Crimeea i m-am dus acolo la o uzin de vinificaie. Director era o femeie simpatic i bun la suflet, care ne-a condus cu amabilitate prin toat uzina.

_ Aici este o instalaie datorit creia toate butoaiele sunt unite ntre ele. Sunt cteva zeci de mii de litri de vin pe suprafaa cruia plutete o pelicul subire de Xeres. n civa ani, ea schimb structura vinului i energetica sa i se obine ceea ce numim vin de Xeres. La noi la uzin vin des vizitatori i noi le artm cum se face vinul.

Odat ne-a vizitat un podgorean din Asia Central. El s-a uitat ntr-un butoi i a spus c pelicula e cam nchis la culoare. Cnd am verificat, am vzut c pelicula era neagr. Am crezut c n toate butoaiele pelicula era compromis i am chemat lucrtorii s verifice. Spre surprinderea noastr ns, celelalte butoaie erau curate. Am neles c acel butoi fusese deochiat i de atunci am decis s nu mai artm vizitatorilor pelicula.

Muncitoarele mi-au spus ntr-o zi s trec o femeie ntr-o alt secie pentru c, atunci cnd intr ea n pivni, procesul de xeresare a vinului se oprete. Am verificat i, aa era.

Dumneavoastr poate nu tii c, atunci cnd vinul se transport n cisterne, el obosete i c, dup transport, el trebuie s stea o lun s se aeze, s se odihneasc, dup care se poate mbutelia. Altfel, calitatea lui, scade

Autorul mai povestete cum, datorit capacitii sale supra-senzitive de a msura bioenergia locului sau a vinurilor, a descoperit faptul c atitudinea oamenilor care lucreaz cu vinul l poate influena drastic pe acesta. Astfel, un butoi cu vin provenit dintr-o alt uzin a fost cauza unei scderi zonale a bioenergiei, n locul n care era depozitat acesta.Bioenergia lui este negativ i este determinat de caracterul invidios al directorului uzinei care a produs acest vin. Acest vin poate duna sntii._ Avei dreptate n privina directorului...

_ Iar Dvs. avei o bioenergie echilibrat.

Xeresul de Ialta nu prezint programe negative Iat cum vinul se dovedete a fi o entitate vie, avnd o via personal i dovedete nc o dat afirmaia mea: un consum moderat de vin, ntr-o atmosfer de discuii spirituale sau de muzic aleas, aduce viaa vinului n viaa noastr umplndu-ne de Spiritului Vinului !...

Legat de exemplul dat de S. N. Lazarev culegtura existent ntre directorul de uzin, sau cum

am aproxima eful de cram n Romnia, a fi foarte

curios s vd cum ar arta o hart a spiritualitiiliderilor de la podgoriile noastre...Sigur, aici sunt culori care nu delimiteaz altceva dect zone geografice-viticole, dar cu aportul unui clarvztor ca Dl. Lazarev, am vedea adevrul... Dar pn atunci s lum partea plin cu spirit a paharului...Este de notorietate c vinul a inspirat i continu s inspire, sau s insufle inspiraie multor artiti i creatori de-a lungul veacurilor. V propun s degustm doar cte puin, mbiindu-v i la un joc de somelier: fiecrui autor citat, i voi asocia un soi de vin, poate i un fel de mncare... Dac nu mi-a ieit asocierea, s m iertai, completai Domniile Voastre cu pasagiul (sau cu vinul).Haidei s degustm un pahar de Bastardo, savurnd poezia Cntreului Vinului, poetul persan Omar Khayyam:Viaa se grbete, rapid caravan. Oprete-te i-ncearc s-i faci intens clipa. Nu m-ntrista i astzi, fptur diafan, Mai toarn-mi vin! Amurgul m-atinge cu aripa...

Bea vin! n el gsi-vei Viaa-fr-moarte. Pierduta tineree din nou i-o va reda, Divinul timp al rozei i-al inimii curate! Trieste-i clipa dat! Cci clipa-i viaa ta!

Grbite ca i apa si repezi ca un vnt Ce-alearg prin pustiuri, fug zilele-mi puine. i totui doua zile indiferente-mi sunt: Ziua de ieri i ziua care-o s vin mine.

Nu depi prezentul cu gndul! tii tu oare Mcar dac-ai s termini cuvntul nceput? Mini poate deja fi-vom asemeni celor care De aptezeci de veacuri n neant au disprut.

n parfumatul prier, cnd - beat de iubire Tu mi ntinzi paharul, eu uit ziua de mine. De m-a gndi atuncea la rai i mntuire, N-a preui, iubito, mai mult dect un cine.

Se-ntoarce anotimpul suav al tinereii. Mi-e dor de vinu-acesta n care nfloresc Sursurile toate. Chiar aspru-l preuiesc. Nu m certa ! E aspru, cci, are gustul vieii ...

"O sticla de vin conine mai multa filozofie n ea dect orice alt carte din lume" afirma Louis Pasteur, iar noi credem c sticla ar putea fi Domaine Rolet Arbois - Vin Jaune, avnd alturi de cteva porii de Viande blanche en sauce Fromage pte sche"E vinul de-azi mai ru ca cel de ieri, amicii mei ? Mai bun ca orice vin but deja e cel pe care-l bei!" spunea

Mihai Eminescu la un pahar de Tmioas romneasc - Colocviu Cotnari but alturi de cumtrul Ion Creang, n timp ce acesta i citea primului, una din otiile sale literare, Povestea Povetilor, iar pe masa Bojdeucii din icu abureau mbietor sarmalele moldoveneti ncurajate de mmligua proaspt, care trgea cu ochiul la Alivancele i Poalele-n bru, proaspt scoase din cuptior ...S scoatem n oapt dopul unei Chateneuf-du-Pape, s umplem cuviincios cupele i, la lumina lumnrilor s sorbim altur

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended