+ All Categories
Home > Documents > sonetulinromania.doc

sonetulinromania.doc

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: stefania
View: 216 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    1/23

    SONETUL IN ROMANIA

    Cuvntulsonet, dinperspectiv etimologic, povine din provensalul sonet (cntecel)care are la baz forma verbal latineasc sonare (a suna, a cnta).

    Sonetul este o poezie cu form fix compus din 14 versuri dispuse n dou catrene idou terete (forma italian i, prin extensie, continental), respectiv dintr-o strof marede 12 versuri (coninnd trei catrene nedelimitate prin pauze interstrofice) i un distihfinal (forma englezeasc, insular). Cu trecerea timpului apar mai multe variante pentruc repartiia strofic difer nu numai potrivit unei arii lingvistice ci i datorit unei epoci

    sau voinei unui anumit poet ( sonetele inversate ale lui Verlaine).Apar astfel sonetele cu adaosul unui vers coda sau chiar a unui grup de versuri (nstilul comic-realist din literatura italian aceste sonete extinse se numeau sonetessa) sausonetele care situau teretele la nceputul textului. Aceast tietur asimetric esteprincipala cauz de iregularitate material n unitate, dat de sonet.

    Structura nu reprezint singura constrngere a acestei specii a genului liric, prozodiafiind i ea o condiie a formei fixe. Sonetul n spaiul neolatin presupune o rimmbriat (abba) pentru catrene i dou variante pentru terine cde-cde respectiv cdc-cdc. n spaiul insular adepii acestei specii literare propun dou formule : Shakespeareintroduce schema de rimare abab-cdcd-efef-gg, iar Edmund Spenser folosete formula :abab-bcbc-cdcd-ee. Aceste structuri metrice care au prevalat n timp nu sunt singurele. La

    origine, schema sonetului era compus din rime ncruciate att pentru catrene (abab), cti pentru terine. (cdc/dcd).n ciuda existenei variantelor, sonetul rmne forma cea mai experimentat i

    stereotip din versificaia european aa cum precizeaz Guglielmo Gorni.1. Potrivit luiJean Jafr, fora algoritmului constrngerilor ofer autorilor un suport prealabil,predominant, dar vid i interpretabil, un parcurs trasat dinainte, jalonat de repere :punctele de articulare ale unei construcii logice eventuale i au locurile respectivemarcate dinainte 2

    Paternitatea sonetului nu este cunoscut cu certitudine. Specia a aprut n snul coliisiciliene la curtea mpratului Federico II, iar majoritatea istoricilor literari o atribuie luiGiacomo da Lentini, n jurul anului 1200.

    Sonetul acestuia era format din 14 versuri alctuite din endecasilabi, iar textul eradispus n pagina manuscris pe apte rnduri a cte dou versuri succesive pe rnd, cufinalele (cuvintele-rim) fiecrui vers marcate grafic (cu cerneal de alt culoare).

    1 Guglielmo Gorni,Metrica e analisi letteraria, Bologna, Il Mulino, 1999, pag. 63.2 Jean Jafr, Le vers et le pome, Paris, Nathan, 1948, pag. 79.

    1

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    2/23

    Sonetto IV Sonetul IV

    Molti amadori la lor malatia Sunt muli ndrgostii ce-i duc n paceportano in core chen vista non pare, povara-n suflet. Nu tiu c li-i grea.ed io non posso s celar la mia dar eu, cnd sufr, parc stau pe ace

    chella non paia per lo mio penare; i nu mi-o pot ascunde, ct a vrea.Per che son sotto altrui segnoria, i nici n-am sori ceva din mine-a face,n di meve non neiente a fare, c nu mai sunt stpn pe vrerea mease non quanto madonna mia voria, i nici nu fac dect ce ei i placechella mi pote morte e vita dare. i moartea, via-mi vin doar de la ea.

    Su lo core e suo son tutto quanto Mi-i inima a ei, ca i fiina.e chi non consiglio da suo core cel ce nu-i ia de la iubit vlaganon vive infra la gente como deve; nu va tri cum cere cuviina.

    Cad io non sono mio n piu n tanto, Eu nu-s al meu lsnd ncolo aga-se non quanto madonna de mi fore dect cum mi vedei anevoina.e un poco di spirito ch n meve. Iar duhul - ct mai am - mi-i toat aga.

    Creaie a Romaniei, sonetul a gsit i n literaturile nonlatine poei care s-l cultive is-l respecte (Shakespeare n literatura englez, Rainer Maria Rilke sau Goethe n ceagerman).

    n literatura italian, n care s-a nscut, sonetul va fi preluat de ctre adepii il DolceStil Nuovo, pstrndu-i structura, dar realiznd o nou schem prozodic care se vaimpune n timp. Cultivat de Guido Guinizelli, de Guido Cavalcanti i mai apoi de Dante

    Aligheri, sonetul va ctiga n prestigiu, determinndu-se importul formei literaredincolo de Pirinei.n sec. al XIV-lea umanismul italian impune numele lui Francesco Petrarca, autor al

    valoroasei opere poetice Canonierul. Volumul cuprinde 366 de creaii dintre care 317sunt sonete inspirate de iubirea lui pentru Laura.

    Sonetul i gsete loc n creaia lui Dante, acesta elaborndu-l cu precdere nopera Vita Nova.

    Sonetto XVI Sonetul XVI

    Tanto gentile e tanto onesta pare Att de nobil i-att de sfntla donna mia, quandella altrui saluta apare doamna-mi cnd din mers salutchogne lingua deven, tremando, muta, c limba, tremurnd, rmne mute li occhi no lardiscon di guardare. i ochii, de vederea ei, se ncnt.

    Ella si va, sentendosi laudare Ea trece i, simindu-se plcut,benignamente dumilt vestuta, tristei i umiline o-nvemnte per che sia una cosa venuta i pare c din ceruri, pe pmntda cielo in terra a miracol mostrare. spre-a-ntruchipa minuni ar fi czut.

    2

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    3/23

    Mostrarsi s piacente a chi la mira Aratse-n cereasca ei luminche d per li occhi una dolcezza al cuore attor ochi, i-inim strecoarchentender no la pu chi no la prova; un dulce balsam netiut simirii;

    e par che de la sua labbia si mova i parc de chipu-i palid zboarun spirito soave pien damore, prea limpede spirit al iubiriiche va dicendo a lanima : Sospira . optind oricrei inimi : Suspir.

    Acest sonet a fost compus dup moartea lui Beatrice i este considerat, de ctre criticaliterar, ca fiind o capodoper a acestei specii n perioada il Dolce Stil Novo. Dante lplaseaz n creaia sa, n capitolul XXVI, adic n mijlocul operei, ca i cum Beatrice esten centrul tuturor gndurilor sale, i l prezint ca pe un triumf al iubitei.

    Sonetul surprinde un Dante al crui suflet este micat, un Dante care arunc departetoca de doctor, regulile retorice i reminescenele sale poetice i [care] ascult de

    inspiraie

    1

    . Doar n aceast faz sentimentele sunt cele care domin Atunci Beatrice - inumai Beatrice i ocup mintea, iar impresiile lui, tocmai pentru c sunt imediate isincere, sunt aproape pure de orice amestec. Iubirea sa se descoper curat, aa cum osimte, mai mult adoraie i admiraie dect iubire pasionat pentru femeie.2

    Dante reuete s creeze un adevrat miracol poetic, transformnd conceptelestilnovistice ntr-o figur vie, figura acelei doamne care trece i surde, i n carefrumuseea exterioar este identic cu cea a sufletului, sugerndu-se astfel o Beatricesensibil.

    Tema cheie a acestui sonet poate s fie rezumat, n totalitate, la un singur verb parecare reprezint concepia dantesc asupra femeii iubite, i care nu se fundamenteaz pe afi sau a prea. n creaia poetic a lui Dante este subliniat, n mod evident, imaginea

    profund spiritual a iubitei, aceast viziune fiind una static i contemplativ. Ea estecreat datorit unei abundene de pauze i accente ritmice care dau impresia unui timpdilatat.

    Aceast imagine, avnd o dimensiune supranatural, este subliniat i de folosireaadjectivelor proprii pentru il Dolce Stil Novo : gentile, onesta (nobil, sfnt).Efectele pe care aceast doamn-nger (donna angelicata) le are asupra oamenilor senscriu i acestea n matricele stilnovistice : chogne lingua deven, tremando, muta / e liocchi no lardiscon di guardare ( c limba, tremurnd, rmne mut / si ochii, de vedereaei, se-ncnt), sugernd aspectul angelic a lui Beatrice. La aceasta se adaug i un sens alluminozitii i al puterii, care pare s impiedice orice micare a celor care o privesc.Aceast stare de inerie este creionat i de ctre Dante, E quando ella fosse pressodalcuno, tanta onest giugnea nel cuore di quello, che non ardia di levare gli occhi, n dirispondere al suo saluto3. (i cnd ea era aproape de cineva, atta sfinenie ptrundea nsufletul acestuia, c nu cuteza s ridice ochii, i nici s-i rspund la salut).

    Este foarte important de remarcat c, n sonet, nu exist nicio descriere fizic a luiBeatrice care este vzut doar sub un aspect angelic. n opinia lui Francesco de Sanctis1 Francesco de Sanctis,Istoria literaturii italiene, Bucureti, Editura pentru literatur universal, 1965,pag.107.2 Idem, ibidem, pag 107.3 Dante Aligheri, Vita Nova, Firenze, Casa Editrice Barbra, 1857, pag. 102.

    3

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    4/23

    ntreaga imagine este centrat pe femeia iubit : Tabloul e Beatrice, nu att de realnct s-l atrag i s-l cuprind n sine pe ndrgostit, dar att ct s acioneze cueficacitate asupra inimii i imaginaiei lui..1

    Termenul labbia care ar putea semnifica o apropiere de cuvntul labbra (buze)trimite aici la expresia feei i chiar un spirito soave pien damore (prea limpede spirit

    al iubirii) are o conotaie deosebit, deoarece sugereaz o emanaie divin, spiritulptrunznd n inimile oamenilor fcndu-i nerbdtori de a-l ajunge.

    Zugrvind n creaia sa o gam larg a strilor sufleteti ale indrgostitului, Petrarcaeste considerat cel mai mare sonetist al literaturii universale, el fiind un model pentruadepii acestei specii. Din opera Canonierulse desprinde i unul dintre cele mai celebresonete ale acestei creaii, Solo e pensoso

    Solo e pensoso Singur i ngndurat

    Solo e pensoso i pi diserti campi ngndurat, cu lene pas, agale

    vo mesurando a passi tardi e lenti singur msor cmpiile dearteet li occhi porto per fuggire intenti i ochii-mi cat pna-n, zri departe,ove vestigio uman larea stampi. loc neumblat i neumblat cale.

    Altro schermo non trovo che mi scampi Nu-i chip s-ascund altfel de ct jaledal manifesto accorger de le genti, i de ct chin iubirea-mi face parte,perch ne li atti dallegrezza spenti cci mi citete din fa ca din cartedi fuor si legge comio dentro avampi. cum ard cuprins de flcrile sale.

    Si chio mi credo omai che monti et piagge Pdure, muni i larg ntins de apeet fiume et selve sappian di che tempre mi tiu amarul pe de rost i firea

    sia la mia vita, che celata altrui. mi tie dorul tinuit hoete.Ma pur s apre vie n si selvagge i totui nu-i crare sa-mi adapecercar non so, chAmor non venga sempre singurtatea pe deplin : Iubirearagionando con meco, et io collui. mi-aine pururi calea i-mi vorbete.

    Ca n toat opera sa, sursa de inspiraie a poetului este conferit de pasiunea pentruLaura care ntruchipeaz simbioza ntre frumuseea mortal i cea etern. ntregul sonetlas s transpar o singurtate apstoare n relaie cu natura i dragostea.

    Poetul ngndurat se ndreapt spre pustiu, el metamorfozndu-se ntr-un spirit carese consum singur n nchipuiri zadarnice i n zadarnice gnduri. Este pedepsit prin

    1 Francesco de Sanctis,Istoria literaturii italiene, Bucureti, Editura pentru literatur universal, 1965,pag.107.

    4

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    5/23

    ceea ce a pctuit. A voit s absoarb totul n sine; i acum se vede singur, se hrnete dinel nsui i i este lui nsui vulturul care i ia prada. Obosit, dezgustat de o realitate fade care se simte strin, poetul ntoarce spatele lumii, ca un pustnic, i se nchide nsingurtate...1

    Eul liric i propune s ne zugrveasc senzaii i situaii comune sufletului oricrei

    fiine umane, el ne reliefeaz, n primele dou catrene, evadarea sa, unde accentul cade pecele dou epitete tardi, lenti : a passi tardi e lenti (cu lene pas, agale) i pe privireasa et li occhi porto per fuggire intenti (i ochii-mi cat pna-n, zri departe), elncredinndu-i i sentimentele puternice unei singurti absolute i ermetice i pidiserti campi (cmpiile dearte).

    n prima stof, cu ajutorul rimei mbriate, al adjectivelor cu un sens asemntorcare se repet i se sublineaz reciproc (tardi/ lenti , diserti/ stampi) sau alaccentelor care asigur un ritm lent, este sugerat monotonia acestei plimbri.

    Cea de-a doua strof, ns, se deschide cu unica soluie a lui Petrarca de a se ndeprtade probabilele piedici care pot aprea n demersul su de a cuta linitea Altro schermonon trovo che mi scampi (Nu-i chip s-ascund altfel de ct jale). Acest al doilea catren

    resimte o ritmicitate mai alert datorat foneticii ( asonane : a,e,i) i a diferitelor antitezecare ntresc contrastul ntre exteriorul i interiorul poetului di fuor si legge comiodentro avampi (cci mi citete din fa ca din carte / cum ard cuprins de flcrile sale.

    Gesturile sale, privirea sa ar releva oamenilor sentimentele nutrite n adnculsufletului, astfel nct hotrrea lui de a se lsa prad locurilor neumblate pare s-i fiesalvare. ns nici aici nu-i poate ascunde tririle, deoarece Iubirea l urmeaz npermanen.

    Eul liric se contopete cu elementele naturii monti et piagge et fiume et selve(muni, plaje, ruri, pduri), crendu-se astfel un peisaj vag i indeterminat prin care estesimbolizat natura n sine. ndrgostitul o vede ca pe singura gazd plin de compasiune,pregtit s-i tinuiasc secretul pentru eternitate.

    Durerea poetului devine melancolie i doar natura particip la singurtatea sa, ea fiindsingura care se afl la dispoziia omului, i care pare a-i oferi serenitate, protecie isiguran. ns, din pcate pentru eul liric, nici natura, care-l ascult i-l nelege, nu poates-l ajute, s-l scape de suferina care-l apas.

    Ultima teret se conturez ca o concluzie, Petrarca trimind un mesaj sufletelornfrnte, suferinde. El vede gndul dedicat iubirii ca pe un neobosit urmritor chAmornon venga sempre / ragionando con meco, et io collui (Iubirea / mi-aine pururi calea i-mi vorbete) de care i este imposibil s se detaeze, s scape, orict ar fi de puternicrefuzul acestui sentiment att de minunat i chinuitor n acelai timp. Ideea forei iubiriistpnitoare este sugerat i prin scrierea cu majuscul Amore.

    Sonetul prezint o rim mbriat (abba-abba) la nivelul catrenelor, iar n privinateretelor putem remarca urmtoarea schem : cde-cde.

    Cu o miestrie dus aproape de perfeciune, cu o varietate tehnic i cu trimiteri spre oarmonie absolut, Petrarca pare a-i zugrvi propriul eu i propria contiin care se aflntotdeauna prins ntre meditaia solitar i rechemarea iubirii.

    1 Francesco de Sanctis,Istoria literaturii italiene, Bucureti, Editura pentru literatur universal, 1965,pag. 306.

    5

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    6/23

    Genialitatea lui Michelangelo reflectat n artele plastice i gsete corespondena in creaia literar. Sonetele sale, inspirate de Petrarca, se regsesc sub titlulRime idateaz de la nceputul sec. al XVI-lea. Primele sunt legate de diverse teme referitoare laactivitatea sa de artist, urmtoarele fiind dedicate tnrului Tommaso de Cavalieri sauamintirii adoratei Vittoria Colonna, i care sunt pline de sensibilitate, dar i de anxietate,

    exprimnd lupta ntre idealurile platonice i dorina fizic imanent. n ultimii anicreaiile lui sunt concentrate pe teme ca pcatul sau salvarea individual.

    Sonetto V Sonetul V

    Iho gi fatto un gozzo in questo stento De-atta trud mi-a crescut o gucome fa lacqua a gatti in Lombardia ca la pisici de ap-n Lombardia;o ver daltro paese che si sia, aa-am ajuns, nct mi-ngrop brbiaca forzal ventre appicca sottol mento. n pntecul umflat ca o cpu.

    La barba al cielo, e la memoria sento Mi-e barba-n cer i capul dat pe spate;

    in sullo scrigno, el petto fo darpia, spinarea arcuit ca inelul,el pennel sopral viso tuttavia iar din obraji, cum picur penelul,mel fa, gocciando, un ricco pavimento. mi face duumele-mpestriate.

    E lombi entrati mi son nella peccia mi intr zdravn oldurile-n burt,e fo del cul per contrapeso groppa, din buci mi fac o a ce m proptetee passi senza gli occhi muovo invano. i paii-i mic ca orbul, fr vlag.

    Dinanzi mi sallunga la corteccia, n spate mi se pare pielea scurte per piegarsi adietro si ragroppa, de ct m-ndoi, n fa se-alungetee tendomi comarco soriano. i ca un arc m-ntind cnd st s trag.

    Per fallace e strano De-aceea nu-i ntregsurge il iudizio che la mente porta, nici judecata, ci sucit foarte :chemal si tra per cerbottana torta. c-o flint stmb nu inteti departe.

    La mia pittura morta Picturii mele moartedifendi orma, Giovanni, el mio onore, i vino tu, Giovanni,-n aprare,non sendo in loco bon, n io pittore. cci locu-i prost i nici eu pictor mare.

    Sonetul V reprezint una dintre variantele acestei specii, diferena fa de cel originalconstnd n adugarea la final a unui numr diferit de versuri. La Michelangelo avem ocontinuare realizat din nc dou terete.

    Aceast creaie a fost gsit pe o schi, lng o caricatur a sa. Sonetul aparineprimei faze poetice1 i pentru Cambon acesta este o compoziie burlesc i ar putea preala o prim vedere marginal restului operei lund n considerare temele platonice careprevaleaz n opera sa de mai trziu. El consider c variaiile lui Buonarroti asupra temeii al caracterului rustic laurenian al strofelor subliniaz un nivel nalt al formelor de

    1 Michelangelo Buonarroti,Rime e Lettere , a cura di Paola Mastrocola, Torino, UTET, (< Classiciitaliani>), 1992, pag. 70-71.

    6

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    7/23

    expresie i al imaginilor redate de ctre acesta. Sonetul prezint, n opinia lui Cambon, oorchestraie diferit, dar care nu las s se ntrevad nimic imatur sau incert, formulnd nacelai timp motive de nalt importan pentru ntreaga oper1.

    Pentru Vecchi, sonetul simbolizeaz, ntr-o manier violent i imediat, obosealanesfrit, singurtatea i nerbdarea chinuitoare n timpul lucrrii la capela Sixtin2.

    Astfel, dac lum n considerare conversaia privat ntre Michelangelo i Giovanni daPistoia, putem surprinde un cadru informal, un joc eliberatoriu al artistului, deiautocaracterizarea distructiv pe care i-o face poart o amprent viguroas La barba alcielo, e la memoria sento / in sullo scrigno, el petto fo darpia (Mi-e barba-n cer icapul dat pe spate; / spinarea arcuit ca inelul), E lombi entrati mi son nella peccia(mi intr zdravn oldurile-n burt), Dinanzi mi sallunga la corteccia, / e per piegarsiadietro si ragroppa (n spate mi se pare pielea scurt / de ct m-ndoi, n fa se-alungete). Vocea sa, n surdin, subliniaz, ns, o vivacitate care contrasteaz cumesajul literar.

    Din tot acest tablou transpare ilaritatea, rsul rmne la baz n ciuda ncercrilorpoetului de a-i minimiza opera3. Imaginile i comparaiile comice evideniaz un ecces

    care atinge grotescul i derizoriul n ceea ce privete figura artistului care este implicat npropria creaie e fo del cul per contrapeso groppa (din buci mi fac o a ce mproptete), e tendomi comarco soriano (i ca un arc m-ntind cnd st s trag).Comparaia de la nceput, cu pisicile Iho gi fatto un gozzo in questo stento / come falacqua a gatti in Lombardia (De-atta trud mi-a crescut o gu / ca la pisici de ap-nLombardia) tinde s-l transforme pe Michelangelo ntr-un om-pisic un lucru ieit dinnorma fireasc, care se afl la limitele nebuniei magice i care este conectat, n realitate,la tragedia condiiei creatoare4.

    Stilul vernacular, ales pentru a da expresivitate sonetului, este reliefat printr-un lexicviu i prin expresii idiomatice cerbottana torta (flint strmb). Limbajul reliefeaz iel, n mare msur, prin termenii i metaforele particulare o continu ncercare de

    contrapuneri, care s permit o atingere a unei expresii pline de vivacitate, i care ssusin efectul ilar redat de sonet. ns acest rset comport o caracteristic feroce asatirei, fr intenii moralizatoare, dar i o furie dirijat spre rezultatul acesteiautodenigrari.

    Teretele continu aceai tem dei poetul i vorbete explicit i chiar se adreseaz, caun fapt conspirativ, unui corespondent cruia i se va confesa, cu ironie, despre ceea ceeste i despre ce a fcut non sendo in loco bon, n io pittore (cci locu-i prost i nici eupictor mare).

    Teretele din final par s ne mpiedice s considerm creaia n ntregul ei ca pe osimpl discuie fr importan, ns nici aici nu putem nega n totalitate existena uneimti a seriozitii sau a unui ton prefcut, mult mai subtil.

    Rima catrenelor este una mbriat (abba-abba), cea a primelor dou terete seconstruiete dup schema cde-cde, n timp ce ultima parte prezint urmtoarea dispunere:eff-fgg, msura fiind variabil (11,12,13 silabe).

    1 Glauco Cambon,La poesia di Michelangelo. Furia della figura, Torino, Giulio Einaudi Editore, 1991,pag. 3-7.2Pier Luigi de Vecchi, Studi sulla poesia di Michelangelo, n Giornale storico della letteratura italiana,vol. CXL, fasc. 429 (1 trim. 1963), pp. 51-52.3 Glauco Cambon, op. cit., pag. 9-13.4 Mario Baratto,La poesia di Michelangelo, n , II, 3, 1984, pag. 421-423.

    7

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    8/23

    ntregul sonet se construiete pe o autoironie care implic protestul. Acesta, la rndullui, nu reuete s nbue comicitatea bizar a ntregii creaii.

    n Frana, sonetul este preluat la nceputul secolului al XVI-lea, de ctre ClmentMarot. Acesta creeaz le sonnet marotique, diferena dintre acesta i cel italian

    constnd doar n rima ultimului teret; astfel creaia lui Marot prezint urmtoareaschem: abba-abba-ccd-ede.Sonetul este cultivat n continuare de ctre Pierre de Ronsard i Joachim du Bellay, el

    cunoscnd perioada de expansiune n timpul celui de-al XVII-lea secol. n urmtorul ev,aceast specie resimte un puternic dezinteres din partea poeilor romantici, dar esterevitalizat odat cu apariia parnasianismului. Sonetul se bucur de o mare importan nopera lui Charles Baudelaire, dar i a lui Paul Verlaine i Stphane Mallarm.

    Cel mai important poet al Pleiadei, Pierre de Ronsard (1524-1585) a fost influenat nsonetele ctre Casandra, Maria i Elena, grupate sub titlulIubirile, de ctre Petrarca.

    Depind, n cele mai bune creaii ale sale, influena petrarchist, Ronsard scrie soneten care sentimentul erotic se exprim cu finee, n forme originale. Tema cea mai

    frecvent este aceea a trecerii timpului, mbinnd motivul sorii schimbtoare (fortunalabilis) cu acela al tririi clipei (carpe diem). Un exemplu l reprezint sonetul ctreElena Quand vous serez bien vieille, au soir, la chandelle.

    Quand vous serez bien vieille, au soir, la chandelle, Cnd vei fi-mbtrnit i cu tristeeAssise aupres du feu, devidant et filant, Vei toarce serile la lumnare;Direz, chantant mes vers, en vous merveillant : Rostind vreun vers de-al meu cu-

    nduioareRonsard me clbrait du temps que jtais belle. Ronsard, vei zice, m cnta-n junee.

    Lors, que vous naurez servante oyant telle nouvelle, i vei vedea c slujnica-i tresare

    Dj sous le labeur demi sommeillant, Ca smuls din a toropelii cee,Qui au bruit de mon nom ne saille rveillant, C la auzul gloriei mreeBnissant votre nom de louange immortelle. Te-o binecuvnta cu minunare.

    Je serai sous la terre et fantme sans os : Voi fi-n pmnt, fantom fr oase.Par les ombres myrteux je prendrai mon repos : M-oi odihni prin umbrele mirtoase.Vous serez au foyer une vieille accroupie, Tu, grbov, subt greul btrneii.

    Regrettant mon amour et votre fier ddain. Vei regreta dispreul i trufia :Vivez, si men croyez, nattendez demain : Triete! Mine n-atepta s vie.Cueillez ds aujourdhui les roses de la vie Culege de-astzi trandafirul vieii.

    Poetul foloseze structura clasic (dou catrene i dou terine) i o schem a rimelor detipul : abba-abba-ccd-eed.

    n primele versuri, eul liric se proiecteaz n timp, realiznd o descriere a vieiimonotone a iubitei, ajuns la anii btrneii. Poetul insist asupra vrstei bien vieille(btrn) i ndeletnicirilor femeii devidant et filant (singur, fr copii i nepoi).

    Folosirea participiilor creeaz un ritm lent, iar opoziia viitor-trecut serez- clbrait(voi fi / celebra) pune n eviden diferena dintre frumuseea tinereii i btrnee.

    8

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    9/23

    Ideea morii prezent n strofa a treia este prefigurat n primul catren prin surprindereasfritului zilei au soir care intr n rezonan cu btrneea iubitei.

    Al doilea catren are ca tem imortalitatea poetic. Avnd-o alturi doar pe servitoare,Elena este binecuvntat de aceasta atunci cnd aude numele lui Ronsard. Poetul nu ezits evoce btrneea i moartea de o manier crud, chiar brutal, aducndu-le n primul

    teret Je serai sous la terre (Voi fi-n pmnt), fantme sans os (fantom fr oase),une vieille accroupie (grbov, subt greul btrneii).Iubita trebuie s triasc n prezent i s-l iubeasc pe Ronsard ct mai are timp pentru a

    evita regretele inutile de mai trziu. Imaginea ultimului vers amintete caracterul fragil alvieii, asemeni trandafirilor, i opunnd prezentul fugitiv aujourd*hui / la vie(azi/viaa) viitorul sigur demain / la mort ( mine/moartea).

    Pentru eul liric, doar poezia poate pstra amintirea i poate imortaliza fiina iubit.

    Precursor al simbolismului, Paul Verlaine, creeaz o atmosfer tipic n sonetele sale,att n cele care pstreaz structura clasic, ct i n cele care ncep cu terinele i sesfresc cu cele dou catrene. Acestea din urm poart pecetea originalitii sale poetice.

    Un exemplu l reprezint sonetulRsignation (Resemnare).Rsignation Resemnare

    Tout enfant, jallais rvant Ko-Hinnor, Pe cnd eram copil visam la Ko-Hinnaur,Somptuosit persane et papale, La luxul persan, la fastul papal,Hliogabale et Sardanapale ! Heliogabal i Sardanapal !

    Mon dsir crait sous des toits en or, Dorina mea chema sub colibe de aur,Parmi les parfums, au son des musiques Printre miresme rare i muzici profane,Des harems sans fin, paradis physiques ! Haremuri nesfrite i raiuri diafane !

    Aujourdhui, plus calme et non moins ardent, Dar azi, mai linitit, nu mai puin aprins,Mais sachant la vie et quil faut quon plie, i cunoscnd viaa, npasta i prostia,Jai d refrner ma belle folie, Mi-am nfrnt ndat nebunia,Sans me rsigner par trop cepandant. Fra m resemna de tot nvins.

    Soit ! le grandiose chappe ma dent, Dar fie ! mreia mi scap consecventMais, fi de laimable et fi de la lie ! Dispreuiesc pe omul prietenos,

    scursoarea,Et je hais toujours la femme jolie, i pot ur femeia frumoas, tiitoarea,La rime assonante et lami prudent. i rima imperfect i prietenul prudent.

    Tema poemului este axat pe vis, pe reverie o reverie onomastic bazat pe numeproprii.

    Poezia contureaz o lume a Asiei, un univers oriental. Verlaine l menioneaz peHeliogabal, mprat cu o reputaie ndoielnic. n acelai vers apare i Sardanapal, regedespre care se spune c s-a sinucis, fcnd un carnagiu n jurul lui. Poetul dezvolt astfel

    9

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    10/23

    orientalismul, de ale crui mistere a fost atras. El este fascinat de personajele mistice venitedin Orient, renumite prin vicii i excese1.

    Aceste aspecte ale vieii libertine, pe care, de altfel a dus-o i n realitate, reprezintelementele dominante ale poeziei. La nceputul celei de a doua terine imaginea desfruluieste perceput prin simboluri ale vizualului or (aur), auditivului des musiques

    (muzici), olfactivului parfumes (miresme), elemente ce creeaz imagini sinestezicesugestive. Ultimul vers al teretului lipsit de elemente de predicaie aduce n prim-planimaginea haremurilor asociat unui paradis fizic.

    Cele dou strofe de nceput se cristalizeaz pe axa temporal a trecutului Tout enfant(Pe cnd eram copil), jallais rvant (visam), n timp ce catrenele surprind prezentulAujourdhui (azi).

    Eul liric devine mai calm i mai puin aprins, cunoscnd viaa i npstuirile acesteia.Chiar dac trebuie s-i nfrneze frumoasa nebunie (belle folie), aceasta nu dispareSans me rsigner par trop cepandant. (Fra m resemna de tot nvins.).

    Ultima stof contureaz semnificaia titlului. Simind c pierde ncetul cu ncetulmreia la care a visat n trecut, eul liric se resemneaz dispreuind deopotriv i omul

    prietenos; dar i scursoarea, femeia frumoas, prietenul prudent i rima imperfect Mais, fide laimable et fi de la lie ! / Et je hais toujours la femme jolie, / La rime assonante et lamiprudent..

    Poet al sfritului de secol XIX, Paul Verlaine a rmas n literatura francez iuniversal ca un creator original, un spirit predestinat nenorocirii.

    Poet francez neoclasic, fascinat de mare, n universul creia a copilrit, Paul Valery acreat o poezie rafinat, subtil, ntr-o limb de o mare densitate poetic.

    Discipol original al lui Mallarm, scrie i el sonete n care regsim iubirea, universulmarin precum i cel al zeilor antichitii2.

    Poezia Hlne (Elena) este un exemplu semnificativ, poetul folosind rima mbriat

    n catrene, iar n terine schema aab, respectiv cbc.

    Hlne Elena

    Azur! cest moi ...Je viens des grottes de la mort Cer-nalt! sunt eu...Din hrubele moriim strecor

    Entendre londe se rompre aux degrs sonores, S-ascult cum bate valul n treptelesonore

    Et je revois les galres dans les aurores i vd din nou galere pornite-n auroreRessuciter de lombre au fil des rames dor. Pe firul vslei de-aur din bezn suitor.

    Mes solitaires mains appellent les monarques Cu minile-mi stinghere chem regidin alt vreme,

    1 Ion Caraion, Ov. S. Crohmlniceanu,Antologia poeziei franceze de la Rimbaud pn azi, Bucureti,Biblioteca pentru toi, 1974, pag. 119.2 ***,Littrature XXe sicle, Paris, Nathan, 1989, pag. 186.

    10

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    11/23

    Dont la barbe de sel amusait mes doigts purs; A cror brbi de sare sub degete-mijucau;

    Je pleurais. Ils chantaient leurs triomphes obscurs Plngeam. Cntau slbatic izbnzimrunte, sau

    Et les golfs enfuis aux poupes de leurs barques. Albastre golfuri prinse-n ngustele

    trireme.Jentends les concques profondes et les clairons Aud cum scoici afunde i trmbii de

    metalMilitaires rythmer le vol des avirons; Ritmeaz zborul trudnic al vslelor pe val;Le chant clair des rameurs enchanes le tumulte, Luntrai cu glasuri limpezi acest vacarm

    ndrum,

    Et les Dieux, la proue hroque exalts Iar zeii de la prora semea, proslviiDans leur sourire antique et que lcume insulte n anticul lor zmbet batjocorit de spum,Tendent vers moi leurs bras indulgents et sculpts. Tind spre mine braele lor blajine i

    dluite.Imaginea de la care pleac eul liric este cea a peisajului marin n jurul cruia se

    orchestrez ntregul poem. Remarcm aliane neateptate ntre abstract i concret, n care seregsesc cuvinte-talisman or (aur) sau pur1.

    Primul catren surprinde o imagine n care prezentul i trecutul se armonizeaz, crendu-seun spaiu feeric ale crui frumusee l scoate pe poet din hrubele morii Je viens des grottesde la mort. Imaginea cerului i a vechilor galere, sunetul undelor mrii dau tabloului unfarmec inedit, fcndu-l pe poet s exulte : Azur! cest moi... (Cer-nalt! sunt eu).

    n strofa urmtoare poetul viseaz la contopirea lumii vechilor regi cu lumea sa, cele douverbe : Je pleurais (plngeam) Ils chantaient (cntau) sugereaz ns stri sufleteti

    distincte, pierdute parc ntr-o lume n care degetele stinghere ale eului liric se jucau nbrbile de sare ale monarhilor Mes solitaires mains appellent les monarques / Dont la barbede sel amusait mes doigts purs.

    Primul teret, folosind structuri nominale i doar dou verbe, descrie lumea luntrailor.Cntecul vslelor se contopete parc cu ritmurile universale.

    n final, zeii, cobori printre oameni i surd poetului, ntinznd spre el leurs brasindulgents et sculpts (...braele lor blajine i dluite.)., poetul nsui cutnd un acord curitmurile elementare ale naturii.

    Hrnindu-se din cultura antic, sonetul dedicat Elenei capt semnificaiile unei frumuseiplin de sensibilitate, Paul Valery fiind el nsui o aventur a spiritului.

    n literatura spaniol, prima ncercare de a adapta sonetul la acest spaiu romanic esteopera lui Iigo Lpez de Mendoza cu cele 42 de sonete, grupate sub titlul Sonetos fechos alitalico modo (Sonete fcute dup modelul italian). Sonetele marchizului de Santillana, careprezentau o rim ncruciat (abab) n privina catrenelor i unde teretele urmau schema cdc-cdc sau cde-cde, nu au reuit s se impun n acest spaiu.

    1 ***,Littrature XXe sicle, Paris, Nathan, 1989, pag. 186.

    11

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    12/23

    Sonetul a trebuit s atepte pn n 1526, atunci cnd poetul barcelonez, Juan Boscn,mpreun cu Garcilaso de la Vega au conferit acestei specii un nou model. Rima catrenelorera una mbriat (abba-abba), iar cea a teretelor prezint mai multe combinaii : cde-cde,cde-dce, cdc-dcd (acestea fiind cele mai utilizate). Printre cei mai importani sonetiti ai sec.al XVI-lea i putem aminti pe : Diego Hurtado de Mendoza, Hernando de Acun sau

    Fernando de Herrera.Sonetul a fost cultivat i de cei mai de seam poei ai literaturii spaniole : Lope de Vega,Gongora, Quevedo, Caldern sau Cervantes. Temele aceste specii a genului liric cuprind ogam foarte larg, ele trecnd de la iubire la satir, de la aspectul psihologic, moral la celmetafizic. Autorii din baroc se joac cu forma sonetului, ns nealtermd structura nesenialul ei.

    n perioada neoclasic, aceast specie simte o uoar decdere care se va continua i nperioada romantismului n care se va scrie doar un singur sonet. Principala reapariie aacestuia, n literatura spaniol, are loc la sfritul sec. al XIX-lea, odat cu triumfulmodernismului care aduce ns mai multe inovaii : utilizarea de versuri cu un numr diferitde silabe (ex. sonetulMadrigal de madrigales care este compus din versuri de 7,9,11 i 14

    silabe) sau folosirea din ce n ce mai frecvent a alexandrinului (ex. sonerul Caupolicn).Cu o structur a prozodiei ce cuprinde rima mbriat pentru catrene (abba-abba) i cu

    una a teretelor care urmeaz schema cdc-dc, Lope de Vega realizeaz unul dintre cele maicunoscute sonete ale sale.

    Un soneto me manda hacer Violante Un sonet s stihui Violante-mi cere

    Un soneto me manda hacer Violante Un sonet s stihui Violante-mi cereque en mi vida me he visto en tal aprieto: i, ca niciodat, sunt la ananghie:catorce versos dicen que es soneto : paisprezece versuri trebuie s fie,

    burla burlando van los tres delante. trei lsai n urm, fost-a o plcere!Yo pens que no hallara consonante S gsesc o rim nu-mi sttea-n putere,y estoy a la mitad de otro cuarteto; alt catren din mijloc ns se-mldie;mas si me veo en el primer terceto pn la terine pana s m ieno hay cosa en los cuartetos que me espante. i s vezi cum grija de catrene piere!

    Por el premier terceto voy entrando Uite c-n terina cea dinti pesc,y parece que entr con pie derecho, i-am intrat cu dreptul, dup ct se pare,pues fin con este verso le voy dando. iar cu versu-acesta o i isprvesc.

    Ya estoy en el segundo, y aun sospecho Iat-m-n a doua: sau mi se nzare,que voy los trece versos acabando; sau cu-acesta treipe versuri se-mplinesc;contad si con catorce, y est hecho ia vedei, sunt paipe? Gata-i prin urmare!

    ntreaga oper este o ncercare de a crea un sonet, de Vega mprtete cu cititoriistructura acestei specii a genului liric deoarece ei ar putea s-i nteleag sacrificiul. Eul liric iprivete ca pe nite confideni crora li se dstinuie i n faa crora i elaboreaz creaia.

    12

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    13/23

    Violante, doamna creia de Vega i nchin numeroase opere, joac rolul declanator ncrearea sonetului care pare a fi o provocare a crei reuit ar putea s o seduc Un sonetome manda hacer Violante (Un sonet s stihui Violante-mi cere).

    Chinurile resimite de poet n ncercarea de a atinge acel nivel superior al inspiraieicare s i asigure succesul unui sonet sunt reliefate prin substantivul aprieto (ananghie).

    Zbuciumul din sufletul lui este ntrit i de ideea unei confruntri singulare pentru el que enmi vida me he visto (i, ca niciodat).n cel de-al treilea vers apare una dintre caracteristicile de baz ale sonetului catorce

    versos dicen que es soneto (paisprezece versuri trebuie s fie), ultima parte adugnd unstrop de linite pentru poet burla burlando van los tres delante (trei lsai n urm, fost-a oplcere).

    Evideniind rima ca pe un alt aspect al acestei specii cu form fix Yo pens que nohallara consonante (S gsesc o rim nu-mi sttea-n putere), poetul pare s nu reueasc s ostpneasc nici pe aceasta, dar n timpul eforturilor sale de a-i contura sacrificiul datoratiubitei, de Vega simte c sub penia lui, sonetul prinde form y estoy a la mitad de otrocuarteto (alt catren din mijloc ns se-mldie).

    Puin cte puin, dificultatea de a compune se transform n versurile mas si me veo en elprimer terceto / no hay cosa en los cuartetos que me espante (pn la terine pana s m ie /i s vezi cum grija de catrene piere) n nite ncurajri exclamative care dau sonetului un tonfamiliar.

    Adresndu-ni-se direct nou, cititorilor, creaia pare a se scrie chiar naintea ochilor notri,astfel c ptrundem mpreun cu el n primul teret Por el premier terceto voy entrando(Uite c-n terina cea dinti pesc). Trecerea prin acesta se face cu o vivacitateextraordinar, care este ntrit de antiteza entr/ voy din versurile y parece que entrcon pie derecho / pues fin con este verso le voy dando (i-am intrat cu dreptul, dup ct separe / iar cu versu-acesta o i isprvesc).

    Eul liric pare a fi luat pe nepregtite, uimit c a reuit s i ncheie misiunea i totodat

    promisiunea fcut doamnei y est hecho (Gata-i prin urmare).ntreaga creaie este o miestrit definire a sonetului, totul este un joc de cuvinte, cititoruldndu-i seama la final c a fost purtat printr-un irag de trsturi i totodat nelegnd c oastfel de specie nu este att de uor de creat.

    Sonetele lui Gongora sunt caracterizate printr-o mare bogie de imagini susinute de osintax elaborat i sublimat. De numele su se leag o direcie important n istorialiteraturii spaniole, gongorismul, care este varianta local a manierismului1.

    Soneto Sonet

    La dulce boca que a gustar convida Licoarea sfnt-n perle distilatUn humor entre perlas distilado, Ce-o dete Joe unui GanimedeY a no invidiar acquel licor sagrado Din dulce gur pururea purcede.Que a Jupiter ministra el garzn de Ida, ndrgostii, s n-o rvnii vreodat!Amantes, no toquis, si queris vida; E foc de-atingei gura adorat :Porque entre un labio y otro colorado Dei, din roze buze, nu se vede,Amor est, de su veneno armado, Amorul v pndete, ct n-ai crede,

    1 Alexandru Dima,Antologie de literatur universal, Bucureti, EDP, 1970, pag. 385.

    13

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    14/23

    Cual entre flor y flor sierpe escondida. Ca, dintre flori, aspida-nveninat!

    No os engaen las rosas que a la Aurora Nu v-amgii cu visuri efemere,Diris que, aljofaradas y olorosas Cnd cad, din snul ei, boboci, n zori.Se le cayeron del purpreo seno; Nu-s perle-nmiresmate-acele flori :

    Manzanas son de Tntalo, y no rosa, Sunt ale lui Tantal vestite mereQue pronto huyen del que incitan hora Ce te vrjesc i o zbughesc de zor,Y slo del Amor queda el veneno. Lsndu-i doar veninul lui Amor!

    Sonetul LXXXII are ca tem iubirea. mprit pe dou catrene i dou terine, avndform identic (abba) n primele dou strofe i structuri diferite cde respectiv dce n terine,poezia are un ritm iambic.

    Textul se structureaz pe coordonate mitice cu inflexiuni biblice, poetul legnd suferinaunei iubiri interzise de personaje din lumea mitologic. n prima strof apare Zeus care lamgete pe Ganimede, fiul de pe Ida, iubirea lui fiind metaforic redat prin licor sagrado

    (licoarea sfnt).Al doilea catren debuteaz cu adresarea direct, prin substantiv n vocativ i verb laimperativ, ndrgostiii fiind avertizati de pericolul ispitirii. Semnificativ este termenulveneno (venin) care simbolizeaz pedeapsa n corelaie cu substantivul sierpe (arpe),acesta din urm conducnd la motivul biblic al lui Adam i al Evei.

    Ideea se continu n primul teret n care trandafirii zeiei Aurora sunt doar visuri efemere,simboluri ale nelrii. ndgostiii se las atrai doar de aspectele exterioare, fr a privilucrurile n profunzime No os engaen las rosas que a la Aurora (Nu v-amgii cu visuriefemere).

    Strofa final accentueaz legtura dintre pcatul din mitologie i cel biblic prin prezenasimbolic a merelor lui Tantalo Manzanas son de Tntalo (Sunt ale lui Tantal vestite mere)

    i reluarea din final al substantivului veneno. Aa cum personajul mitologic Tantalo,izgonit pe trmul lui Hades de zei, este pedepsit, suferind de foame chiar dac se aflnconjurat de mere (el nu poate s le ating) tot aa i n dragoste, ndrgostiii sunt vrjii, lorrmnndu-le doar suferina, veninul lui Amor Y slo del Amor queda el veneno(Lsndu-i doar veninul lui Amor).

    Sonetul, n literatura portughez, a fost cultivat pentru prima dat de S de Miranda dupce acesta a intrat n contact cu aceast specie n timpul petrecut n Italia. Ajuns pe teritoriulportughez, sonetul se manifest i n creaiile altor poei, printre care, Luis de Cames sauAntero de Quental.

    Soneto XXXIVQuando o sol encoberto vai mostrandoAo mundo a luz quieta e duvidosa,Ao longo de a praia deleitosaVou na minha inimiga imaginando.

    Aqui a vi, os cabelos concertando;Ali, co'a mo na face to, formosa;Aqui falando alegre, ali cuidosa;

    14

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    15/23

    Agora estando queda, agora andando.

    Aqui esteve sentada, ali me viu,Erguendo aqueles olhos, to isentos;Aqui movida um pouco, ali segura.

    Aqui se entristeceu, ali se riu.E, enfim, nestes cansados pensamentosPasso esta vida v, que sempre dura.

    Luis de Cames, cel mai important sonetist din literatura portughez, i construietecreaia pe urmtoarea schem : la nivelul catrenelor avem o rim mbriat (abba-abba), ntimp ce n privina teretelor, aceasta urmeaz planul cde-cde. Sonetul are la baz o structurintern tripartit.

    n primul catren eul liric ne pune n contact cu subiectul creaiei. Plimbndu-se pe o plaj,la lumina asfinitului, poetul i aduce aminte de iubita sa pe care o numete dumanc ...naminha inimiga imaginando(gndindu-m la dumanca mea). Imaginea crepuscular a

    decorului este sugerat de expresia luz quieta e duvidosa (lumina linitit i neclar).,epitetul quieta subliniind un soare blnd, n timp ce duvidosa creioneaz acel moment ncare noaptea ncepe s se lase.

    Versul al III-lea Ao longo de a praia deleitosa( De-a lungul unei plaje ncnttoare)este o aluzie la Ceuta, locul unde poetul a scis Elegia II, oper care are la baz aceai tem.Chiar dac n ultima parte, a acestui catren, iubita este comparat cu o inamic, eul liric lass se ntrevad suferina provocat de aceast femeie.

    Cea de-a doua stuctur intern este reprezentat de catrenul secund i de nc patru versuridin terete. Eul liric ne creioneaz modul n care i amintete de iubita lui, ca i cum ne-arprezenta o secven de fotograf, crend imagini antitetice. n versul al cincilea este subliniato atitudine dinamic Aqui a vi, os cabelos concertando, n timp ce versul al aselea

    sugereaz o stare static Ali, co'a mo na face to, formosa. Chiar i adverbele Aqui iali reflect un joc al antitezei, ele avnd att caracter local, ct i temporal ca n versulAgora (ora) estando queda, agora (ora) andando.

    Dac epitetul cuidosa creioneaz o stare de meditaie, isentos subliniaz o atitudine deindiferen. La fel de sugestiv este i epitetul segura care transmite o stare de linite.

    Cea de-a treia parte, constituit din ultimele dou versuri ale sonetului, reprezintconcluzia care creioneaz resemnarea poetului.

    Sonetul apare, pentru prima dat, n literatura catalan n mijlocul sec. al XV-lea, la poetulTere Torroella i cunoate o ampl rspndire n timpul celui de-al XVI-lea secol.Exponentul su de baz este Pere Serafi, autor a peste 60 de sonete, publicate postum ntre

    anii 1560 i 1960. ntre secolele al XVII-lea i al XIX-lea, aceast specie a genului liric a fostuna dintre preferatele poeiilor spaiului limbii catalane, fiind ns abandonat, mai trziu, dectre adepii romantismului.

    Autorii parnasianti i cei simboliti l recupereaz i i redau prestigiul de altdat,sonetul continund s fie cultivat i n zilele noastre. ntre poeii care readuc, n literaturacatalan, sonetul, cel mai important este Josep Carner care a folosit n creaia sa o perfeciunelingvistic inegalabil.

    15

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    16/23

    EL MS VELL DEL POBLEJosep Carner

    Cap vent no mou el bri d'una esperana,de cada nvol noms cau neguit,

    el dest s'enfondeix en malaurana,potser la nit ser cent anys la nit.

    El fat, per, no minva la frisanapel que tant he volgut i benetsi ma feblesa diu que ja s'atansal'adu-siau del cos i l'esperit.

    Potser ja massa dies he comptati en un recolze inconegut m'esperala fi. Pugui jo caure, incanviat,

    tot fent honor, per via dreturera,amb ulls humits i cor enamorat,a un esquinall, en altre temps bandera.

    n literatura romn primul poet care scrie sonete, la nceputul sec. al XIX-lea, esteGheoeghe Asachi, renumit pentru interesul su artat culturii i literaturii italiene.

    Opera sa st n ntregime sub spectrul lui Petrarca, iar sonetele scrise, la Roma, nlimba acestuia sunt lipsite de valoare literar fiind doar banale petrarchizri1 aa cum lenumete G. Clinescu. Acelai critic afirm n versiunea romn, chiar cu stngcii, ele

    aduc ns, pentru acea vreme un parfum inedit, alterat puin de lungimea versului. Cndendecasilabul e pstrat, dm de sisteme muzicale limpide i abstracte, pe care numairafinamentul le percepe.2

    Ctr planeta meaGh. Asachi

    Ct ti-s dator, o, stea mult graioas,C-n primvara a vieei meleTu m-ai ferit de strmbe ci si relei m-ai condus pe calea virtuoas!

    Tu-n sn mi-aprinzi fclia luminoas,M-ai adpat l-ascree fntnele,i cnd viaa-mi ndulcesc prin ele,Despreuiesc chiar soarta fioroas.

    1 George Clinescu,Istoria literaturii romne. De la origini pn n prezent., Bucureti, Editura Minerva,1982 pag. 98.2 Idem, ibidem, pag. 98.

    16

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    17/23

    Ca s doresc a vieei nemurireM-ndeamn raza-i care-n ceri se vede,Cum statornic urmeaz-a ei rotire.

    De la rmul fatal vasul purcede,-amu, plutind prin marea de pieire,A ta raz la port m va ncrede.

    Sonetul, ca specie literar, este prezent i n creaia celui mai de seam poet romn,Mihai Eminescu. Unul dintre acestea este intitulatAfar-i toamn , publicat nConvorbiri literare, n 1 octombrie 1879 alturi de alte dou, formnd un triptic almelancoliei.

    Afar-i toamn, frunza-mprtiat,

    Iar vntul svrl-n geamuri grele picuri;i tu citeti scrisori din roase plicurii ntr-un ceas gndeti la viaa toat.

    Pierzndu-i timpul tu cu dulci nimicuri,N-ai vrea ca nimeni-n ua ta sa bat;Dar i mai bine-i, cnd afar-i sloat,Sa stai visnd la foc, de somn s picuri.

    Si eu astfel m uit din jet de gnduri,Visez la basmul vechiu al znei Dochii,

    n juru-mi ceaa crete rnduri-rnduri;De odat-aud fonirea unei rochii,Un moale pas abia atins de scnduri...Iar mni subiri si reci mi-acoper ochii.

    Poetul respect structura de 14 versuri a sonetului, dispuse n dou catrene i douterine, iar rima are la baz urmtoarele scheme : abba-baab-cdc-dcd. Rimeaz pri devorbire identice ( substantive :picuri - plicuri) dar i diferite (substantivul zloat verbul s bat).

    Tema operei este iubirea proiectat ntr-un cadru autumnal menit s creezedimensiunile eternitii. Majoritatea verbelor din text sunt la indicativ prezent (m uit,aud, visez etc.) semn al atemporalitii i al condensrii sentimentelor ntr-un ceasgndete la viaa toat.

    George Munteanu remarc prezena unei structuri a sensibilitii care se face, seconfigureaz parc sub ochii notri1.

    Acelai critic subliniaz intensitatea iubirii datorat lipsei spectacularului Pare a fi nfirea dintotdeauna a raporturilor umane, imprimnd oricrei atitudini, ndeletnicirilor,

    1 George Munteanu,Istoria literaturii romne. Epoca marilor clasici, Bucureti, EDP, 1980, pag. 280.

    17

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    18/23

    gesturilor, pecetea unui ceremonial s-ar zice iniiatic ntr-ale armoniei care poate dinuiegal siei, n contrast cu alternana de armonii i dezarmonii din natur.1.

    Motivele specifice tabloului : toamna, ploaia, zloata, frunza-mprtiat, vntulsugereaz o stare contemplativ de reverie, eul liric creionnd un univers ncrcat demiracolul iubirii.

    Reconstruirea trecutului din amintiri disparate, din roase plicuri, retragerea n, cum precizeaz G. Clinescu2nu conduc la dezolare total, ca lasimbolistul Bacovia, ci pstreaz n final sperana iluziei romantice prin ntrupareaangelic a iubitei din spaiul amintirii.

    Reveria i somnul n faa focului creeaz efecte de contrast, deschiznd, ca reacie laatmosfera ostil a toamnei, spaiul imaginar al visrii Sa stai visnd la foc, de somn spicuri.

    Solitudinea, ca stare meditativ, de ntoarcere spre vremurile imemoriale, reface otemporalitate ce se aglomereaz obsedant n amintire. ntorcndu-se, din sfere nalte,ctre orizontul mrunt al intimitii, populat cu dulci nimicuri, eul liric eminesciancreeaz un spaiu de evocare, cu note de vag fabulos, sugerat de basmul vechiu al znei

    Dochii, n timp ce timpul se materializeaz n falduri succesive apstoare, de cea,care crete rnduri-rnduri.Prezena feminin este creionat din linii fine i umbre sugernd o poveste de iubire ce

    se mplinete doar n reveria romantic, ntr-un plan al perfeciunii ireale.Epitetele cu inversiune (roase plicuri, dulci nimicuri, moale pas), prezena

    fonetismelor arhaice (picuri, nimicuri, mni) accentueaz starea de onirism.PoeziaAfar-i toamn respect modelul italian, avnd rima mbriat n catrene

    abba-baab, iar n terine formula rimei fiind cdc-dcd. Msura versului este de 11 silabe iritmul este iambic.

    Sonetul este prezent i n poezia simbolist, adaptndu-se esteticii acestui curent .

    Aceast creaie cu form fix are n cazul lui Bacovia particulariti adecvate viziuniiproprii asupra lumii cuprinse de un iremediabil declin existenial.

    Sonet

    E-o noapte ud, grea, te-neci afar.Prin cea - obosite, roii, fr zare -Ard, afumate, triste felinare,Ca ntr-o crma umed, murdar.

    Prin mahalali mai negra noaptea pare ...Sivoaie-n case triste inundar -S-auzi tuind o tuse-n sec, amar -Prin ziduri vechi ce stau in darmare.

    Ca Edgar Poe, ma rentorc spre cas,1 George Munteanu,Istoria literaturii romne. Epoca marilor clasici, Bucureti, EDP, 1980, pag. 280.2 George Clinescu,Istoria literaturii romne. De la origini pn n prezent., Bucureti, Editura Minerva,1982 pag. 469.

    18

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    19/23

    Ori ca Verlaine, topit de butur -i-n noaptea asta de nimic nu-mi pas.

    Apoi, cu pai de-o nostim msur,Prin ntuneric bjbiesc prin cas,

    i cad, recad, i nu mai tac din gur.Sonetulbacovian aprut n volumul Plumb (1916) are ca tem dezechilibrul unui

    univers invadat de ntuneric, umezeal, spleen, apsare, beie i nesiguran, un universalienat. Sentimentul dominant este angoasa, iar starea general este aceea deimposibilitate a eului liric de a iei, de a se salva.

    Lumea devine o imens crcium, un spaiu al pierzaniei ca n volumul lui ApollinaireAlcooluri. Spaiul este nchis, iar beia pare a fi unica ans de supravieuire.

    Noaptea, de o materialitate fluid, se insinueaz treptat n aceast atmosfercrepuscular, casele se satureaz de infiltraia acvatic, zidurile vechi sunt i ele mcinatede tip i de ap: totul st ntr-un echilibru instabil, ntr-un plan nclinat stau in

    darmare. n final, eul liric este i el afectat de universul creat i cad, recad.Construcia verbal nu mai tac din gur subliniaz lipsa normalitii, logoreea,dezarticularea limbajului.

    Simbolurile predominante n acest text sunt cele ale morii ce ateapt ntr-o marginentunecat a lumii. Felinarile roii pregtesc cltoria spre lumea de dincolo, ntunericulnopii fiind n concordan cu ceaa.

    n aceast atmosfer incert poetul sufer de extaze bahice. Se remarc astfel prezenacorespondenelor dintre planul interior i cel exterior, care se determin reciproc.

    Muzicalitatea sugerat de prozodie, de enumeraii (obosite, roii, fr zare;afumate, triste) precum i de prezena unor cuvinte cu rol acustic (tuse, tuind,ivoaie, nu mai tac, etc) surprinde atmosfera de apocalips dominat de tenebre.

    Aceeai imagine de sfrit de lume, de infern este creionat i de adjectivul roii.La Bacovia, aceast culoare simbolizeaz descompunerea universal, halucinaia,moartea. Ea este corelat cu negru (noapte, neagra, ntuneric) care accentueazsentimentele dominante.

    Spre deosebire de sonetele eminescene unde ploaia este prilej de intimitate, laBacovia, peisajul dominat de ap devine dezolant, lugubru, pustiu, provocnd nevroze ichiar deliruri. n aceast atmosfer, aducerile aminte i iubirea nu ar putea crea striplcute, cci motivul casei i cel al solitudinii au semnificaii diferite la cei doi poei.

    Dac structura i schema rimelor sunt identice n cele dou texte (inclusiv ritmuliambic), remarcm o diferen n privina msurii. La Eminescu toate versurile au 11silabe, n timp ce la Bacovia apare i un vers de 13 silabe ( Prin cea obosite, roii,fr zare). i n privina simbolului apar deosebiri. La Eminescu, ele reprezintmaterializarea, convertirea unui fapt; a unei idei sau a unui sentiment ntr-o imaginesensibil (scrisori din roase plicuri - simbolizeaz plcerea amintirilor, duioia,suspendarea timpului).

    La Bacovia, simbolul sugereaz o stare nelmurit, inefabil, fr a o clarifica (topitde butur beia accentueaz starea de dezechilibru a lumii).

    n perioada interbelic, poeii tradiionaliti au cultivat sonetul ca specie literarpreferat. V. Voiculescu folosete structura shakesperian n volumul Ultimele sonete

    19

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    20/23

    nchipuite ale lui Shakespeare, n care, printr-o ideal desprindere de vrst, seprefigureaz lumii i materiei ritmurile eterne ale poeziei.

    I. Pillat i N. Crainic aleg sonetul de tip italian, continundu-l pe semntoristul St. O.Iosif, din perioada antebelic. Primul scrie 115 sonete n care evoc epoca bonjuritilori a crinolinelor1, iar al doilea, n De profundis, trateaz mai sobru, dar nu fr graviti,

    sentimentul obscur al ereditii2

    .Strbunii mei din vremuri legendare,Al vostru suflet de umili raniA dormitat sub secolii tiraniCa sub un greu de lespezi funerare.

    Modernitii, iubitori ai inovaiilor metrice, nu vor aborda dect sporadic aceast specieliterar (ex. Barbu n etapa parnasian).

    Sonetul reprezint ns un timp i mai ales o lume a literaturii, aa cumdemonstreaz criticul Cornel Ungureanu n cartea sa Contextul operei.3

    n epoca contemporan asistm la prelungirea speciei, marcat de ridicalizarealimbajului i de spectaculoase schimbri de viziune i de paradigm literar. Se

    infiltreaz acum elemente ale cotidianului care ndeprteazsonetul de statutul su demit.Modelul folosit anterior se extinde. Endecasilabul este nlocuit cu alte forme metrice.

    Rmn obligatorii doar cele 14 versuri, iar coerena ideatic este fisurat de fragmen-tarismul postmodern.

    Se ajunge n perioada contemporan la un pseudo-sonet. Un exemplu l reprezintpoeziaEl Dio Mercadora lui Alexandru Muina.

    Banana coapt, din Ecuador,

    Ca s ajung pn' la mine-a mersAtia kilometri! - N sens invers

    Lui Francisco Pizzarro, el Conquistador.

    Dar urmele de snge s-au fost ters

    De mult, sub paii lui El Dio Mercador,

    Ce mic: bra, macet, avion, vapor,

    Tot ce exist i va exista n Univers.

    Din umeda plantaie ?Del Monte"

    1 George Clinescu, Istoria literaturii romne. De la origini pn n prezent., Bucureti, Editura Minerva,1982 pag. 859.2 Idem, ibidem, pag. 875.3 Cornel Ungureanu, Contextul operei, Bucureti, Editura Romneasc, 1979, pag. 50.

    20

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    21/23

    i pn la stomacul meu de ulceros

    El i-a-ntins Lanul Magic. Care leag

    Negrul de alb, putana de clugr, chelnerul de conte...

    n schimb, noi Inima i-o oferim prinos,

    Sclavi n extaz pe-altaru-i: lumea-ntreag.

    Lirismul sonetului de altdat e nlocuit cu prozaismul, cu stilul livresc intelectualizat, iar spontaneitatea i ingenuitatea cedeaz n favoarea jocurilor verbale i aunor artificii de expresie. Horia Bdescu a inventat chiar o specie nou, numitronsetul, n care se ntreptrund elemente de rondel i de sonet.

    De la tradiionaliti la postmoderniti, sonetul romnesc cunoate mai multe forme,ncepnd cu cel orfic, apropiat de modelul clasic. (V. Eftimiu, Mihai Codreanu),

    continund cu cel livresc, bogat n simboluri mitologice sau n referine culturale (St.Augustin Doina, M. Sorescu), cu cel politic ce folosete un limbaj radical, vehement (A.Punescu) i terminnd cu sonetul oniric (L. Dimov) sau cu cel ludic (I. Hadrca).

    Sonetul sonetul sonetul sonet -

    ul sone tul - sony tul sonului somn

    omu-i dur somnu-i dul-ce suomi sub om -

    nul e sunetul e ozenete e e e e e e e e e e e e e e e

    eul Eus tuul Tuus ele-ssss

    s s s s o o o o n n n n e e e e t t t t e e e e -

    l l l l e e e e e e e e e e e e e e

    s s s s s s s s s s s s s s s s s s

    o o o o o o o o o o o o o o o

    n n n n n n n n n n n n n n n

    e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e

    t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t

    21

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    22/23

    e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e

    Aceste texte, ce cultiv manierismul i pastia, demonstreaz faptul c sonetul sepoate adapta universului literaturii actuale, iar straiele sale sobre pot fi purtate i n sec.al XXI-lea.

    Literaturile Romaniei acord sonetului o cert importan. De la nceputul sec. al XIII-lea i pn astzi, aceast specie a genului liric a cunoscut att forme care respectalgoritmul complex de constrngeri, ct i creaii care pstreaz doar anumite reguliprestabilite, acestea din urm, numindu-se sonete licenioase sau libertine.

    Toi poeii care s-au aplecat asupra acestei specii literare, indiferent din ce epoc aufcut parte i-au pus amprenta originalitii creatoare, n ciuda formelor fixe.

    n Renatere, sonetul cunoate prima sa epoc de succes, gloria lui umbrind toatecelelalte specii ale liricii culte occidentale. Urmeaz o perioad n care speciei literare nui se mai acord importan. Sonetul va fi redescoperit de adepii primului modernismeuropean. O atenie deosebit acordndu-i i literatura postmodern.

    Fidel filozofiei medievale sonetul se afl ntr-un continuu balans ntre simetrie i

    asimetrie. El demonstreaz prin logica sa generatoare c ruptura de simetrie a textului cai a lumii a crei imagini o reprezint e o idee fundamental a esteticii europene.

    22

  • 7/27/2019 sonetulinromania.doc

    23/23

    Bibliografie

    1. ***,Littrature XXe sicle, Paris, Nathan, 1989.2. Aligheri, Dante, Vita Nova, Firenze, Casa Editrice Barbra, 1857.3. Baratto, Mario,La poesia di Michelangelo, n , II, 3, 1984.4. Buonarroti, Michelangelo,Rime e lettere, a cura di Paola Mastrocola,

    Torino, UTET, (), 1992.5. Cambon, Glauco,La poesia di Michelangelo. Furia della figura.,

    Torino, Giulio Einaudi Editore, 1991.6. Caraion, Ion, Crohmlnicianu, Ov. S.,Antologia poeziei franceze de la

    Rimbaud pn azi, Bucureti, Biblioteca pentru toi, 1974.

    7. Clinescu, George,Istoria literaturii romne. De la origini pn nprezent., Bucureti, Editura Minerva, 1982.

    8. Dima, Alexandru,Antologie de literatur universal, Bucureti, EDP,1970.

    9. Munteanu, George,Istoria literaturii romne. Epoca marilor clasici, ,Bucureti, EDP, 1980.

    10.(de) Sanctis,Istoria literaturii italiene, Bucureti, Editura pentruliteratur universal, 1965.

    11.Ungureanu, Cornel, Contextul operei, Bucureti, Editura Romneasc,

    1979.12.(de) Vecchi, Pier Luigi, Studi sulla poesia di Michelangelo, n , vol. CXL, 1963.

    Adriana Boulescu

    masterat Civilt italiana e cultura europea