+ All Categories
Home > Documents > Sociologie_juridica

Sociologie_juridica

Date post: 08-Jul-2015
Category:
Upload: bytzu89
View: 1,381 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 78

Transcript

Universitatea Transilvania Braov Facultatea de Drept i Sociologie Drept - Frecven Redus

Prof.univ.dr. NICOLAE BUJDOIU

SOCIOLOGIE JURIDIC

-2009-

Cuprins1.Unitatea de nvare nr.1 Introducere1 Obiectivitatea cursului..1 Motivaia curricular1 Scopul unitilor de nvare.1 Tematica unitiilor de nvare2 Bibliografie...4 2.Unitatea de nvare nr.2 Metodologie sociologic...5 Specificul cunoaterii creditii sociale5 Rolul ipotezei n cercetarea sociologic...7 Niveluri i etape ale cercetrii sociologice...8 Metode i tehnici de cercetare10 3.Unitatea de nvare nr.3 Geneza sociologiei juridice.16 Precursori ai sociologiei juridice.16 4.Unitatea de nvare nr.4 Constituirea i evoluia sociologiei juridice19 Contribuii ale sociologiei juridice romneti.23 Raporturile sociologiei juridice cu alte discipline socio-umane.25 Funciile sociologiei juridice...26 5.Unitatea de nvare nr.5 Structuri sociale...28 Comuniti i colectiviti umane28 Grupurile sociale.29 Grupul mic (microgrupul)...32 Status i rol..33 6.Unitatea de nvare nr.6 Instituii sociale35 7.Unitatea de nvare nr.7 Fenomene, fapte i raporturi juridice39 8.Unitatea de nvare nr.8 Societatea reea de relaii42 Socialitatea i sociabilitatea..42 Sistemul social..42 Relaii sociologice i nonsociologice43 9.Unitatea de nvare nr.9 Controlul social.45 Dreptul instrument al controlului social45 Norme i sanciuni sociale i juridice46

10.Unitatea de nvare nr.10 Socializarea i integrarea social49 Instane i tipurile de socializare49 11.Unitatea de nvare nr.11 Reacia societii la criminalitate...52 12.Unitatea de nvare nr.12 Reacia societii la pedeapsa capital...54 13.Unitatea de nvare nr.13 Devian i crim...57 Tipologia devianei57 Relativitatea devianei....58 14.Unitatea de nvare nr.14 Teorii despre devian60 15.Unitatea de nvare nr.15 Delicvena infantil-juvenil.68 Definiie i concept68 Starea de minoritate sub raport juridic...68 Limitele rspunderii penale a minorilor.70 Fenomenul copii strzii..72 Mijloace de raportare i nregistrare a crimei73

Unitatea de nvare nr.1INTRODUCERE

Obiectivitatea cursului

Problematica cursului de sociologie juridic cuprinde teme de sociologie general, metodologie sociologic i aplicaii teoretice i practice din aceste perspective n tiina dreptului.Cele mai multe explicaii i exemplificri se refer la specificul cunoaterii i identificrii faptelor i proceselor sociale, evaluarea impactului legilor i activitiilor de legiferare asupra colectivitii lor i comunitii umane, analiza socio-juridic a fenomenului devianei i delicvenei (cu referi ample la delicvene infantilo-juvenil) precum i reacia societii la criminalitate. Aspecte generare ale problematici i sociologiei au fost selectate i prezentate n lucrare n scopul creeri la studeni n drept a echipamentului intelectual de nelegere i analiza complet a faptelor i proceselor sociale n vederea utilizrilor n procesul practicii juridice i de legiferare. Motivaia curricular Prezentul compendiu i propune formarea i dezvoltarea cunotinelor de sociologie n deplin corelaie cu bagajul teoretic al celorlalte discipline juridice n vederea nelegerii de ctre studeni a derulri dreptului in societate, evalurii percepiei publice a dreptului i a instituiilor legate de aceasta, precum i analiza reactivitii sociale fa de infracionalitate. n coninutul disciplinei de sociologie juridic se regsesc elemente specifice diferitelor ramuri sociologice i de drept (n special de drept penal, criminologie, drept execuional penal). Scopul unitiilor de nvare n aceast privin am urmrit prin selectarea temelor ordinea i logica argumentrii i exemplificrilor practice ca aceste concepte, idei i tehnici s ajute cursanii n primul rnd s identifice locul i rolul acestei discipline n ansamblul disciplinelor pe care le am de studiat. De asemenea o importan susinut am acordat aplicaiilor practice sociologice n analiza impactului dreptului cu societatea n asamblul ei ct i n subsistemele acestei mergnd pn la indivizi umani. Cursul de sociologie juridic se dovedete a fi o iniere a studenilor n drept n analiza i evaluarea faptelor i proceselor sociale din perpectiv pluridisciplinar astfel nct s-i ajute pe cursani n cariera lor juridic.

1

Tematica unitilor de nvare Unitatea de nvare nr.1 Introducere Unitatea de nvare nr.2 Metodologia sociologic Subunitate de nvare nr.1 Specificul cunoaterii creditii sociale Subunitatea de nvare nr.2 Rolul ipotezei n cercetarea sociologic Subunitatea de nvare nr.3 Niveluri i etape ale cercetrii sociologice Subunitatea de nvare nr.4 Metode i tehnici de cercetare Unitatea de nvare nr.3 Geneza sociologiei juridice Subunitatea de nvare nr.1 Precursori ai sociologiei juridice Unitatea de nvare nr.4 Constituirea i evoluia sociologiei juridice Subunitatea de nvare nr.1 Fondatori ai sociologiei juridice Subunitatea de nvare nr.2 Contribuii ale sociologiei juridice romneti Subunitatea de nvare nr.3 Raporturile sociologiei juridice cu alte discipline socio-umane Subunitatea de nvare nr.4 Funciile sociologiei juridice Unitatea de nvare nr.5 Structuri sociale Subunitatea de nvare nr.1 Comuniti i colectiviti umane Subunitatea de invare nr.2 Grupuri sociale Subunitatea de nvare nr.3 Grupul mic (microgrupul) Subunitatea de nvare nr.4 Status i rol Unitatea de nvare nr.6 Instituii sociale Unitatea de nvare nr.7 Fenomene, fapte i raporturi juridice Unitatea de nvare nr.8 Societatea reea de relaii Subunitatea de nvare nr.1 Socialitatea i sociabilitate Subunitatea de nvare nr.2 Sistemul social Subunitatea de nvare nr.3 Relaii sociologice i nonsociologice Unitatea de nvare nr.9 Controlul social 2

Subunitatea de nvare nr.1 Dreptul istrument al controlului social Subunitatea de nvare nr.2 Norma i saciuni sociale i juridice Unitatea de nvare nr.10 Socializarea i integrarea social Subunitatea de nvare nr.1 Instane i tipurile de socializare Unitatea de nvare nr.11 Reacia societii la criminalitate Unitatea de nvare nr.12 Reacia societii la pedeapsa capital Unitatea de nvare nr.13 Devian i crim Subunitatea de nvare nr.1 Tipologia devianei Subunitatea de nvare nr.2 Relativitatea devianei Unitatea de nvare nr.14 Teorii despre devian Unitatea de nvare nr.15 Delicvena infantil-juvenil Subunitatea de nvare nr.1 Definiie i concept Subunitatea de nvare nr.2 Starea de minoritate sub raport juridic Subunitatea de nvare nr.3 Limitele rspunderii penale a minorilor Subunitatea de nvare nr.4 Fenomenul copii strzii Subunitatea de nvare nr.5 Mijloace de raportare i nregistrar e a crimei

3

Bibliografie

Petrescu Nicolae, Principiile sociologiei comparate, Editura tiinific, Bucureti 1994 Szczepanski Jan Noiuni elementare de sociologie, Editura Stiinific, Bucureti 1972 Voinea Maria, Sociologia dreptului, Editura Atctami, Bucureti 1994 Carbonner Jean, Sociologie juridique, Editura PUF, Paris 1978 Sandu Dumitru, Statistic n tiinele sociale, Editura TUB, 1992 Mihu Achim, Sociologia dreptului, Cluj-Napoca 1992 Sorin M.Rdulescu, Banciu Dan, Introducere n sociologia delicvenei juvenile, Editura Medical, Bucureti 1990 Monrice Curron, Deviana n Tratat de sociologie sub coordonarea lui Raymond Boudon, Editura Humanitas, Bucureti 1997 S. Rdulescu, Dan Banciu ; Sociologia crimei i criminalitatea, Bucureti 1996 Bujdoiu Nicolae, Sociologie Juridic, Editura Romprint, Braov 2002 S. Rdulescu, Dan Banciu ; Sociologia crimei i criminalitatea, Bucureti 1996 Raymoond Boudon, Tratat de sociologie, Editura Humanitas, Bucureti 1997 Norman Goodman, Introducere n sociologie, Editura Lider, Bucureti 1992 Ghid de parctici instituionale i instrumentarea cauzelor cu minori, Asociaia Alternative sociale, Iai 2005 Bujdoiu Nicolae, Dimensiuni interdisciplinare n teoriile devianei, Editura Romprint, Braov 2005 Bujdoiu Nicolae, Reinserie i justiie juvenil, Editura Romprint, Braov 2006

4

Unitatea de nvare nr.2METODOLOGIE SOCIOLOGIC n prima etap a istoriei sale, pn n primele dou decenii ale secolului XX-lea sociologia s-a caracterizat prin elaborarea unor sisteme speculative i a unor masive tratate, bazate ndeosebi pe informaii de bibliotec . n etapa urmtoare (1920-1960) sociologia trece n extrema cealalt a empirismului i, n parte, a operaionalismului, sub aciunea factorilor politici i prin mijlocirea profesionalizrii cercetrilor i a frmirii tematicii i problematicii investigate. n aceast etap sociologia este caracterizat prin empirism, sociografic i fetiizarea analizelor cantitative. Metodologia sociologic a fost puternic influenat de apariia i larga rspndire a investigaiilor de mas (sondaje de opinie, msurtori demoscopice). n ultimile decenii ale secolului XX se dezvolt n sociologie analizele de tip calitativ. Un indiciu sigur al maturitii unei tiine l constituie existena unui ansamblu unitar i riguros de metode i tehnici de cercetare i formulare a rezultatelor. 2.1 Specificul cunoterii La nceputul secolului al XX-lea se vehicula ideea c sociologia este tiina cu cele mai multe metode i cu cele mai puine rezultate n investigarea fenomenelor sociale. Afirmaia, nu prea departe de realitate, suprindea o situaie determinat de domnia cultului tehnicist, de numrul mare al metodelor empirice - dezvoltate mai ales n SUA urmrind rezolvarea unor conflicte soci ale. n primele decenii ale secolului XX-lea sociologia traversa o perioad pe care tiinele naturii o depiser cu un veac n urm. Dup primul rzboi mondial s-au elaborat studii privind conceptul de metodologie a cercetrii vieii sociale i n acest context s-a dezvoltat i metodologia sociologic tiinific. Conceptul de metodologie desemneaz un sistem de principii, norme de organizare a cercetrii prin intermediul crora sunt elaborate metode, procedee i tehnici de cercetare. Metodologia nu se confunda cu teoria sociologic, dei principiile care ghideaz cercetarea i au izvorul n principiile teoriei. Metodologia reprezint de fapt, baza interaciunii dintre teorie i cercetarea empiric nefiind reductibil la ansamblul metodelor i tehnicilor utilizate n investigare. Cunoaterea comun este realizat de ctre oameni prin intermediul mijlocelor naturale (simurile, gndirea, obijnuia, limbajul natural), n cadrul experienei cotidiene, pe baza activitii practice nemijlocite. Indivizii umani n virtutea acestor mijloace naturale poseda o concepie cu privire la diversele laturi i fenomene ale vieii socio-umane, au explicaii i formuleaza predicii n legtur cu ele. Intervine aici cunoaterea la nivelul constiinei comune, al simului comun, al bunului sim adic, sistemul de reprezentri, cunotine, explicaii si interpretri obinute n mod spontan, far o cercetare sistematic, fara modele tiinifice ci doar pe baza activitailor i n condiiile obinuite (loc de munc, familie, cercuri de prieteni, organizaii, diverse asocieri etc.). Imaginile i interpretrile noastre despre fenomenele i instituiile sociale obinute la nivelul mentalitii cotidiene, al contiinei comune sunt rezultatul unor mecanisme psihologice i socioculturale complexe n care oamenii urmeaz legea minimului efort de gndire. Ei adopta strategii euristice pentru a obine informaii care s fie n acelai timp, ct mai simple i mai uor de obinut i de o ct mai mare precizie. Din aceast i stereotipiile sociale, judeci care circul cu o frecven mare i care sunt nsuite i promovate de indivizi fr a fi examinate critic de gndirea propie. Pe lng limitele generale se disting i mecanisme i erori specifice ale cunoaterii comune a faptelor sociale (Petru Hut); efectul falsului consens; efectul ncadrrii; efectul ancorrii; simularea mental (gndirea contrafactual). Cunoaterea tiinific presupune rigoare logic, un limbaj specializat, coeren, demonstrabilitatea i verificabilitatea ideilor, ipoteze dup criterii riguroase. 5

n sfera cunoaterii sociologice nseamn ca nu cunoatem realitatea social numai pentru ca trim n ea. Experiena comun (intuiia, presimirea, generalizarea rudimental i limit), sancionata de E.Durkheim cnd vorbea despre falsele evidene care stpnesc spiritul comun" i despre experiene confuze i neorganizate", (nu este suficient pentru obinerea unei imagini veridice asupra realitii sociale. Trirea nemijlocit a faptelor sociale furnizeaz un anumit tip de cunoatere (comun) dar care nu poate substitui cunoaterea elaborat (stiinific) dei ele nu pot fi nelese separat. Specificul cunoaterii tiinifice a faptelor sociale se exprim ntr-o serie de note caracteristice: a) delimitarea clar, riguroas a obiectului de cercetat prin decuparea realitii sociale; b) se refer la faptul social ca fapt elaborat, constituit cu ajutorul unor complexe operaii de abstractizare i generalizare, n scopul identificrii raporturilor eseniale i a corespondenei lor cu manifestrile particulare. c) faptele sociale i explicaiile lor sunt verificate metodic; d) formularea ipotezelor are loc ntr -o perspectiv care face posibil verificarea lor; e) utilizeaz un limbaj nenatural, construit conform normelor de coerena i univocitate; are un alt ritm de dezvoltare, datorat spiritului critic i autoreflexiv; g) sensul dezvoltrii sale l reprezint tendia intern spre rigoare i coeren maxim, ceea ce i confer un grad superior de obiectivitate i universalitate, exprimat n primul rnd n descoperirea legilor sociale. Specificul i natura cunoaterii sociologice pot fi abordate i din perspectiva raportului dintre cunoaterea tiinific a faptelor sociale i celelalte domenii ale cunoaterii stiinifice. n acest caz, problema cheie o reprezint nelegerea raportului continuitate/discontinuitate ntre cunoaterea naturii i cunoaterea societaii. Se pune problema c n cunoaterea social omul este simultan i subiect i obiect i daca aceast situaie reprezint un obstacol pentru obinerea obiectivitii cunotinelor socio-umane. Constatnd situaia de fiin-social a sociologului (tre vivant social R. Boudon) se mai discut nc asupra autenticitii cunoaterii faptelor sociale. Prin urmare, prezena ncrcturii subiective (dorine, ateptri, aprecieri) i proiectarea acesteia asupra obiectului de cunoscut ar afecta nu numai limbajul analizei ci i validitatea cunotinelor obinute. Cu alte cuvinte, s-ar nate ambiguitatea judeci de valoare - judeci de fapt, fiind pus sub semnul incertitudinii dobndirea obiectivitii cunoaterii sociologice. n aceast privin se cuvin cteva precizri: a) Subiectivitatea cercettorului este implicat n mod necesar n reflectarea realitii sociale, pe tot parcursul cercetrii, pretenia nlturrii totale a acesteia fiind utopic, iluzorie; b) Subiectivitatea cercettorului este determinat social-istoric de o serie de factori: nivelul de dezvoltare a socialului; poziia social a sociologului, nivelul de pregtire al acestuia; c) Subiectivitatea se coreleaz cu responsabilitatea cercettorului. Subiectivitatea nu nseamn automat subiectivism: adevrul nu poate fi dect subiectiv n sensul c nu se poate constitui n afara subiectului epistemic. Dup A. Mihu, subiectivitatea devine subiectivism (subiectivitatea negativ") numai atunci cnd nu coincide cu obiectivitatea, adic atunci cnd cercettorul pune n obiect elementele de subiectivitate din afara cunoaterii propriuzise, valorile pe care le accept, aspiraii, elemente ale percepiei i personalitii sale, preferine ideologice. Situarea cercettorului sociolog pe poziiile neutralismului axiologic" reprezint garania apropierii ct mai mult de adevrul obiectiv. Raportul real dintre subiect-obiect n cunoaterea sociologic nu justific teza c sociologia nu ar putea satisface dezideratul obiectivitii. Acceptarea acestei aseciuni ar echivala, n fond, cu negarea statutului de tiin a sociologiei. Obiectivitatea cunoaterii sociale trebuie judecat n termenii ei specifici i nu n termenii obiectiviti stiinelor naturii. Oamenii sunt constieni de ei ca indivizi. Dar aceast contiin de sine trebuie s fie o preocupare special n cercetarea sociologic deoarece i pot schimba comportamentul cnd sunt studiai. De pild, obiectivul cercetrii orientate politic deseori vizeaz schimbarea 6

comportamentului. Dar n acest caz, e posibil ca rezultatele cercetrii s nu mai fie exacte. Din aceste considerene, N. Goodman propunea etica studierii oamenilor", n aa fel ca cercettorii evite tendina de a-si impune propriile lor preri participanilor i de a nelege situaiile din perspectiva acestora. 2.2 . Rolul ipotezei n cercetarea sociologic Pentru a realiza scopurile cercetrii este nevoie s formulm o serie de ipoteze care urmeaza a fi verificate pe teren. Cunoaterea tiinifica este de neconceput fr avansarea unor ipoteze care s explice faptele empirice, s dezvluie relaiile dintre ele, s depeasc dificultile teoriilor anterioare n explicarea noilor fapte descoperite. Ipoteza este un element indispensabil al construciei teoriei tiinifice i, totodat, al cercetrii de teren. Coninutul ei exprim adevruri probabile (are rol metodologic, praxiologic i valoare reflectorie). Ipotezele sunt supoziii preliminare asupra faptelor, care nu preconizeaz concluzii prealabile cercetrii empirice i care pot fi confirmate, dar i infirmate, de fapte. Ipoteza n sociologie este un produs al problematizrii realitii sociale, sunt interogaii adresate realitii sub forma unor prezumii anticipative. Ea poate proveni din observaia direct sau indirect a realitii sociale, ntmpltoare sau controlat (provocat experimental). Ipoteza nu este un produs al unei activiti constatative, ea este mai mult o construcie mintal, imaginativ, este un obiect sau o parte a tiinei ce ine de domeniul logicii, dar i a unor elemente infralogice (intuitive, volitive, imaginative). Spre deo-sebire de cunoaterea comun, cunoaterea tiinific este o cunoatere ipotetic. Dou condiii deosebesc ipoteza de simpla speculaie, presupunere, asupra realului: 1) Ipoteza trebuie sa vina in continuarea cunoasterii de pana acum. 2)Ipoteza trebuie s conin n formularea ei sugestii realiste n vederea verificrii.Pot fi ipoteze fundamentale, indirect stabile i ipoteze de lucru, direct testabile. O ipotez este enunul unei relaii cauzale ntr-o form care permite verificarea empiric. n mod frecvent o ipotez se prezint ca o relaie ntre dou variabile, ntre dou fapte. Formularea ipotezelor presupune concepte clare, corectitudine logic, precizie. Enunarea lor se va face n termenii: cu ct... cu att" sau dac... atunci". De exemplu: Cu ct nivelul de dezorganizare al familiilor este mai ridicat cu atat mai mare este gradul de fapte antisociale ale membrilor lor i ndeosebi a minorilor" sau Dac numrul abaterilor disciplinare ntr-un colectiv de munc este redus, atunci este redus i numrul rebuturilor date de acest colectiv . O ipotez se poate formula i sub forma unei propoziii de tipul: Reuita colar, este printre altele, funcie de caracteristicile mediului cultural n care traiete copilul (Pierre Bourdieu). De la aceast ipotez vom putea aborda problema construirii variabilelor, adic a transpunerii conceptelor n operaii de cercetare definite. Ipotezele pot fi formulate apriori sau pe baza unei preanchete i documentri. Nu este recomandat sa formulm ipoteze numai prin intuiie. Deoarece avem totdeauna nevoie de date i informaii care sa ne sugereze idei i presupuneri este greu sa delimitam ipotezele apriori de cele aposteriori. De pild, R. Boudon a formulat apriori ipoteza: Faptul de a fi fost crescut ntr-o familie autoritar compromite dezvoltarea i nflorirea personalitii". Cel puin n anumite cazuri aceast propoziie o putem considera o ipotez aposteori, elaborat pe baza unor observaii recente n diferite grupuri colare i familiale. Sau, ipoteza posedarea unui televizor are drept efect reducerea contactelor i relaiilor sociale" poate fi, n anumite cazuri, o ipotez apriori sau o ipotez aposteori. Ipotezele pot avea o form explicit sau o form implicit. Ipotezele implicite pot fi descoperite n orice relaie sau raport urmrit ntr-o cercetare. Elaborarea unui set de ipoteze clare ne permite s formulm ntrebri clare i s construim formulare i istrumente corespunzatoare adecvate obiectivelor investigaiei. n acest sens o ipotez sociologic trebuie s aib printre calitile sale: 7

a) Plauzibilitate (s aib consisten intern s nu conin enunuri incompatibile i extern - s fie compatibil cu teoriile anterioare); b) Testabilitate (s poat fi supusa infirmrii sau validrii n relaia cu experiena). Ipotezele condiioneaz utilizarea adecvat metodelor, tehnicilor, procedeelor i instrumentelor cercetare sociologic. Se apreciaz c de valoarea ipotezelor depinde valoarea cercetrii. 2.3 Nivelurile i etape ale cercetrii sociologice de teren Pot fi supuse investigaiei sociologice att probleme globale ale societii, ct i cele macrosociale, atitudinile, opiniile, motivaiile, aspiraiile, comportamentele umane n diferite situaii. Aa cum aprecia G. Gurtvich, sociologia este tiina explicativ iar cercetarea empiric n sociologie se poate realiza n afara unei teorii explicative. Dup sociologul francez, sociologia are dou componente inserabile: sociologia generala i sociologia aplicat. Gurtvich a formulat reguli ale explicaiei sociologice, dintre care se detaeaz ca semnificaie urmtoarele: 1)Integrarea elementelor microsociale n grupuri, clase sociale i n societatea global; 2)Studierea fenomenelor sociale globale prin intermediul structurilor; 3)Tratarea fenomenelor sociale, globale sau de subsistem (pariale) la diferite nivele n profunzime; 4)Utilizarea explicaiilor cauzale i n absena acestora, a corelaiilor funcionale. S-au formulat mai multe puncte de vedere privind fazele, nivelurile i etapele investigaiei sociologice, att n ceea ce privete numrul acestora ct i coninutul. Unii autori disting trei niveluri ale tehnicilor i metodelor: 1) Nivelul selectiv (selecia temei, ipoteza, metoda de cercetare); 2)Nivelul proiectiv (conceptualizarea, msurarea, esantionarea, operationarea, operaionalizarea); 3)Nivelul constructiv (colectarea datelor, analiza, raportul de cercetare). n general se pot distinge ca etape: 1)Alegerea temei de cercetare 2)Stabilirea populaiei care va fi supus investigaiei 3)Alegerea setului de metode, tehnici, procedee i elaborarea instrumentelor de cercetare 4)Culegerea datelor 5)Prelucrarea datelor 6)Analiza rezultatelor i formularea unor concluzii, observaii, sugestii 7)ntocmirea, alctuirea raportului de cercetare. Succesiunea acestor etape are un caracter necesar ce rezult din logica intern a cercetrii, iar respectarea lor face parte din deontologia sociologic. Orice suba-preciere sau eludare a unor etape genereaz dificulti distorsiuni n finalizarea proiectului cercetrii. Alegerea temei const n precizarea scopului cercetrii i identificarea problemei. Obiectul cercetrii se determin pornind de la problema social constatat empiric sau numai imaginat, presupus, dedus din analiza altor probleme constatate n mod empiric. Se procedeaz fie la reinerea unui ansamblu de probleme, fie la o ntreag problematic, fie la o singur problem, un singur aspect semnificativ al faptului social, a crui surprindere i msurare sunt considerate a fi relevante n raport cu tema ce se cere soluionate. O atenie special trebuie acordat alegerii momentului cel favorabil pentru declanarea cercetrii (fenomenul crcetat s fie suficient de maturizat, n caz contrar se ajungea adesea la eecul cercetrii sociologice). Odat delimitat, obiectul cercetrii este concretizat prin punerea sa n obiective, realizndu-se, simultan, analiza logic a ipotezelor.

8

Un moment principal al acestei etape este studierea sistematic a bibliografiei de referina n legtur tema cercetrii i cu cercetrile anterioare pe aceeai tem (documentarea la problem). Expunerea clara a scopului i rezultatelor preconizate ncheie prima etap cu un protocol de cercetare. Stabilirea populaiei sau determinarea universului cercetrii se face n funcie de specificul temei ale i posibilitile materiale de susinere a cercetrii. Investigarea intregii populaii vizate este foarte dificil de realizat i nici nu este de recomandat. De aceea, se procedeaz la eantionarea, adic la alegerea unei pri a populaei, dup anumite criterii, astfel alese nct rezultatele la care se ajunge s poat fi generalizate valid pentru ntreaga populaie. Eantionul trebuie s fie reprezentativ. Descrierea ntregului prin parte este posibil datorit procedeelor statistice, matematice. Alegerea metodelor, tehnicilor, procedeelor i elaborarea instrumentelor solicit o atenie special pentru valoarea cercetrii. De regul, n investigaia sociologiei se apeleaz la o combinaie de mijloace care se coreleaz i se completeaz reciproc. Odat elaborate, instrumentele sunt supuse unei analize critice, urmnd a fi verificate sub aspectul exigenelor de fidelitate i validitate. Fidelitatea este calitatea instrumentului de cercetare de a furniza o msur constant a unui fenomen constant. Validitatea este calitatea instrumentului de a msura ceea ce este de msurat (adecvarea la obiect). Oinerea concomitent a fidelitii i validitii este imperios necesar. n situaia n care un instrument se dovedete fidel fr a fi valid, el va furniza date concrete, dar fr semnificaie obiectiv (nu semnific ceea ce se presupune ca ar semnifica). n cazul c un instrument este valid fr s fie fidel, atunci el furnizeaz date valide, dar cu un grad de incoeren, care le face inutilizabile. Instrumentele sociologice sunt pretestate n cercetri-pilot care se constituie ca o repetiie general la scar mic, a cercetrii proiectate, oferind prileji pentru eliminarea eventualelor erori. Culegerea datelor Prin aplicarea instrumentelor sociologice colecteaz informaiile necesare n vederea realizrii temei de cercetare. n aceast faz este necesar atenie sporit pentru instruirea, pregtirea anchetatorilor (operatorilor) de teren care colaboreaz nemijlc cu sociologul, n vederea prentmpinrii unor erori procedur care ar putea compromite cercetarea. Prelucrarea datelor Informaiile, datele (materialul faptic brut) colectate urmeaz s fie supuse unor procedee de prelucrare (matematic), n scopul realizrii generalizrilor explicaiilor sociologice. n aceast faz, dup verificarea minuionas informaiilor, lucrurile cele mai importante sunt: codificarea lor; operaia de ordonare a datelor, de claficarea a informaiilor, finalizat n distribuirea lor categorii semnificative notate cu cifre de cod litere. Codificarea este urmat de tabulare, care supune construirea tabelelor centralizatoare i nregistrarea n ele a datelor codificate n scopul efecturii totalizrilor. Tabularea se poate realiza manual, mecanic, electronic. Analiza rezultatelor Materialul faptic brut este lipsit de semnificaie. Sunt necesare analize teoretice privind datele brute pentru a putea fi desprinse semnificaiile, regularitile de sens. Intervenia sociologului este n aceast etap indispensabil cercetrii; analiza i interpretarea datelor sunt prin excelen sarcina sociologului. Analiza are ca obiective: a) importana fiecrei variabile nregistrate n tabele (din perspectiva ipotezelor iniiate); b) stabileste relaiile veridice dintre variabile i semnificaia lor; 9

precizeaz probabilitatea ca aceste relaii s fie sau sa nu fie ntmpltoare (s exprime raporturi cauzale); c) stabilete n ce msur relaiile cauzale surprinse la nivelul eantionului pot s fie extrapolate la nivelul ntregii populaii precum i modul n care pot fi fcute extrapolrile. Sub acest ultim aspect este necesar i compararea datelor cercetrii principale cu cele ale cercetrii-pilot, precum i cu datele cercetrilor anterioare pe aceast tem. Alctuirea raportului de cercetare const n elaborarea i redactarea concluziilor. Se ntocmeste un document a crui structur cuprinde: - justificarea alegerii temei de cercetare - un scurt istoric al problemei -o prezentare - descriere a procedeelor, tehnicilor utilizate -o prezentare detaliat a rezultatelor mpreuna cu interpretarea lor - concluzii, inclusiv sugestii, observaii, propuneri i soluii. La raportul de cercetare se anexeaz tabelele, listele de coduri, formularele utilizate n obinerea datelor, orice alte materiale la care s-a recurs n fazele cercetrii. Raportul de cercetare se concepe difereniat, n funcie de cui se adreseaz: specialitilor, factorilor de decizie. Coninutul i forma textului depind i de persoana, publicul sau instana careia i se adreseaz i n ce scop. Raportul trebuie s aib claritate, s disting ntre fapte i interpretri, s fie echilibrat, fie incitant, s suscite interes. Datele cercetrii se arhiveaz crend astfel posibilitatea folosirii lor n analize secundare. 2.4. Metode i tehnici de cercetare Scopul metodologiei este acela de a ne ajuta s nelegem nu att produsele tiinei ct procesul de cunoatere nsui. Are doua nivele: tehnici i metode. Metoda reprezint un ansamblu de reguli, modaliti i mijloace de cercetare, adecvate constient soluionrii unor probleme care constituie scopul cercetrii unui fenomen sau tip de fenomene. Primul nivel de concretizare a metodelor n raport cu specificul obiectului este elaborarea tehnicilor. Tehnica de cercetare cuprinde prescripii referitoare la modul concret de abordare a fenomenului n vederea dobndirii unor conotine ct mai obiective. Procedeul const n ordinea operaiilor succesive care se impun cercettorului i are n vedere organizarea formal a datelor. Scopul su este analiza primar a informaiilor. n realizarea investigrii sociologice se recurge la o varietate de metode, tehnici i procedee: observaia sociologic, analiza documentelor, experimentul sociologic, ancheta, ancheta de opinie (chestionarul i interviul), esantionarea, analiza cauzal, analiza de coninut, tehnici sociometrice, analiza secundar. Observaia sociologic. Este metoda clasic i cea mai important. Observaia este acea metod de investigaie ce permite obinerea de date, informaii. Ca urmare a contactului direct al observatorului cu obiectul observaiei, care pot fi: grupurile umane sub aspectul structurii, organizrii, actiunilor, activitilor, atitudinilor, comportamentului, opiniilor. Pot fi obiect al observaiei sociologice i documentele scrise sau cifrate, asupra unui nivel de dezvoltare socio-economic, cultural, politic, stiinific asupra unei colectiviti imane. Nivelele observaiei sociologice se disting n funcie de extensiunea i profunzimea lor: a) observaia extensiv, vizeaz un mare numr de aspecte de realiti sociale supuse cercetrii; b) observaia intensiv, vizeaz un numr redus, atent selectat de aspecte observate constant, continuu i ndelungat. 10

Alte tipuri de observaii sociologice. -observaia empiric (spontan, vaga, fragmentar, sarac n coninut obiectiv); - observaia tiinific (metodic, fundamentat teoretic, repetat, verificat). Observaia sociologic se realizeaz asupra obiectelor, opiniilor individuale sau colective, atitudinilor i aciunilor oamenilor, tehnicile folosite n colectarea datelor sunt, de fapt, tehnici ale observaiei. Alte tipuri de observaie: - observaia direct, intern, sau participativ care presupune integrarea n grade diferite a observatorului n colectivitatea studiat. Este pregatit i realizat de un specialist, la faa locului n timp ce fenomenul are loc, este n desfaurare; - observaia direct extern sau non-participativa care presupune situarea cercettorului n afara sistemului observat (grupuri, instituii) - observaia indirect, care presupune nregistrarea datelor observate de alta persoana dect cercettorul, n alte circumstane dect cele actuale. Rolul de intermediar poate fi ndeplinit de o instituie, organizaie, colectivitate oarecare, un individ. Una dintre condiiile obinerii obiectiviti maxime este utilizarea totalitii surselor accesibile de informaii. Analiza documentelor. Este o cale frecvent utilizat n cercetarea sociologic. Documentele de natur social sunt foarte diverse: oficiale i neoficial publice, private, critice, biografice, statistice,jurnale,memorii. Documentele juridice sunt i ele diverse : - hotarri judectoreti; - acte sub semntur (testament olograf, mrturie); - acte notariale; - texte de lege; - comentarii realizate de specialiti la o lege; - pledoarie n instan. Juristul N. Popa precizeaz c cercettorul trebuie s respecte dou condiii n utilizarea documentelor juridice: 1) S caute s reconstituie realitatea ca manifestare a unui fapt juridic. Documentul juridic prezint importan prin reconstituirea sociologic pe care o permite. 2) Documentul trebuie privit ca o dovad a unei realiti, a unui context istoric. Un alt tip de analiz documentar este analiza sociologic a jurisprudenei care se realizeaz prin combinarea tiinei dreptului cu mijloacele sociologiei. Experimentul sociologic. Este o observaie provocat i controlat de cercettor; acest modific un element al observaiei simple i urmarete consecinele pe care le inregistreaz. Experimentul se realizeaz n mai multe etape: - observarea unei situaii iniiale; - modificarea acestei situaii; - observarea consecinelor modificrii. Pentru a fi util, experimentul trebuie s indeplineasc eel putin 3 condiii: 1)Situaia observat trebuie s fie reprezentativ pentru o categorie distict de situaii reale ; 2)Nu trebuie introdus dect o singur modificare: 3) Pentru a asigura certitudinea c toate consecinele observate sunt datorate modificrii efectuate, se procedeaz la o divizare a terenului de observaie n dou pri identice i nu se modific dect una, cealalt fiind pstrat ca element de control (martor). Dupa procedeul de intervenie a cercettorului manipularea variabilelor se disting dou tipuri de experiment: - experimentul de laborator; - experimentul de teren. 11

Experimentul de laborator este similar, In esen, celui din tiinele naturii. El const n crearea unor situaii artificiale care s se asemene n unele aspecte situaiilor reale" din viaa social, dar s se supun cerinelor care n mod normal nu sunt satisfcute aceasta din urma. Experimentul de laborator permite control strict al condiiilor care nu trebuie sa influeneze cercetarea. ns, pentru multe probleme sociologice laboratorul este un cadru nefiresc. Experimentul de teren se desfaoar n cadrul situaiilor sociale reale (domenii de aplicare foarte variate introducerea unui factor de schimbare n sistemul de retribuie, n nvaamnt etc.). Oamenii sunt studiai mprejurri relativ obinuite; dar sacrifica controlul asupra factorilor care pot avea o influen necunoscut asupra variabilelor aflate n studiu. Ancheta de opinie Anchet sociologic este metoda utilizat n mod curent. Prezina avantaje n special n culegerea ntr-un timp relativ scurt a unui material informativ bogat, complex i variat. Ancheta sociologic este metoda utilizat n mod curent. Prezint avantaje n special n culegerea ntr-un timp relativ scurt a unui material informativ bogat, complex i variat. Ancheta are o arie foarte larg de aplicabilitate viznd caracteristicile mediului social, ale condiiilor de via, parametrii demografici, dar mai ales opiniile, atitudinile, trebuinele, aspiraiile, motivaiile, comportamentele oamenilor. Cunoaterea opiniilor oamenilor despre faptele sociale este util att timp ct opiniile nu sunt absolutizate, nefiind observaii obiective despre realitatea studiat, ele trebuie subordonate, n cercetarea sociologic, informaiilor obinute prin intermediul metodelor obiective. Ancheta se poate realiza cu dou tehnici fundamentale: interviul i chestionarul. Interviul este tehnica cea mai frecvent utilizat n investigaiile sociologice. Specificul lui n raport cu alt tip de interviu const n: -ntrebrile nu sunt adresate individului ca individ, ci individului ca membra al colectivitii (comunitii) investigate; -subiecii investigai particip voluntar la ancheta, rspunsurile fiind asigurate prin secretul profesional. n cercetrile de teren se face apel la cteva tipuri de interviu : -interviul direct, constrait pe baza unei liste de probleme pre stabilite -interviul nondirectiv, care nu presupune stabilirea anterioar a unui set de probleme. Interviul este o tehnic de cooperare verbal ntre dou persoane (anchetatorul i anchetatul), pe baza cruia se pot obine informaii, date, mrturii de la cel anchetat. n practica judiciar se utilizeaz un gen special de interviu interogatoriul, care are caracter de obligativitate pentru inculpat. n investigaia juridic, ancheta pe baza de chestionar, interviul i alte tehnici trebuie s respecte o serie de exigene: - sa apeleze la un limbaj obinuit; - sa evite termenii tehnici; - ntrebrile s nu afecteze interesele subiectului; - s nu permit, s nu induc denaturari ale mesajului. Interviul sociologic se poate realiza n panel sau n trend. Panelul este tehnica particular a anchetei sociologice care const n repetarea unor interviuri asupra aceluiai grup de indivizi. n acest caz grupul supus interviului este acelai, nainte i dup eveniment. Aceast tehnic permite selecionarea riguroasa a indivizilor care i schimb comportamentul. Izolai acesi indivizi sunt supui unui studiu mai aprofundat pentru determinarea elementelor psihologice i psihosociologice care coopereaz n producerea mutaiilor. Tehnica panelului faciliteaz relaionarea informaiei obinute ntr-un anumit moment cu informaiile obinute succesiv (cercetare social, dinamic) avnd posibilitatea de a studia i explica mutaiile. Este o operaie de cercetare lent i costisitoare ns este util pentru nelegerea complet a comportamentului uman. 12

n trend se intervieveaz doua grupuri diferite, unui nainte i altul dupa consumarea evenimentelor. Studiile de trend indic influenza unor evenimente certe asupra opiniei publice, n timp ce panelul permite selecia indivizilor care si-au schimbat opiniile n cursul interviurilor repetate. Chestionarul sociologic. Ancheta pe baza de chestionar este numit calea regal a investigaiei sociologice". Ea nu este ns ocolit de unele posibile erori generate de esantionare, de introducerea unor rigidizri n relaia anchetator-anchetat, de nesinceritatea sau refuzul subiecilor. Chestionarul sociologic este o succesiune logic i psihologic de ntrebri scrise sau imagini grafice, avnd funcia de stimuli n raport cu ipotezele cercetrii care sunt administrate prin operatorii de anchet pentru a nregistra n scris comportamentul verbal sau nonverbal al celui anchetat . Alctuirea chestionarului este o operaie laborioas i de nalt probitate profesional care presupune cteva rigori: - adecvarea sa la tema cercetat; - definirea conceptelor i operaionalizarea lor; - transformarea conceptelor n variabile i indicatori; - stabilirea modalitilor de msurare a indicatorilor; - formularea intrebarilor. Chestionarul poate cuprinde: a) ntrebri de date factuale (sex, vrsta, profesie, etc.); b) ntrebri de opinie (Ce prere avei despre X reglementare, msur, eveniment?); c) ntrebri de motivaie (de ce?). Dup natura raportului lor cu rspunsurile, intrebrile pot fi: a) nchise; b) deschise; c) mixte. O intrebare este nchis dac mulimea rspunsurilor sale posibile este complet determinat sau dac exist o schem sau metod efectiv de construcie a tuturor rspunsurilor sale posibile (cu variante posibile de rspuns din care subiectul alege, conform situaiei sale) . O ntrebare este deschis dac mulimea rspunsurilor sale posibile nu este determinat. n acest caz nu se tie exact la ce se refer ntrebarea i deci nici ce form trebuie s aib raspunsul (fr rspunsuri preformulate, codificate). ntrebrile mixte sunt cu rspunsuri preformulate dar si cu posibilitatea adugrii altora. Eantionarea n primul rnd se stabilete unitatea de eantionare (muncitorul, echipa, secia, societatea comerciala). Urmeaz stabilirea unei baze de eantionaj - un inventar complet al unitilor, folosind ca surse de informare: liste nominale cu angajaii unei societai comerciale, registre de prezen pe secii echipe, state de salarii etc. Unitile sunt numeroase, procedndu-se la selectarea lor n vederea cercetrii (prin tragere la sori pas statistic", serii de numere aleatorii etc.). Procedeele de esantionare sunt de regul, cele probabilistice: eantionarea simpl aleatoare, eantionarea aleatoare sistematic, eantionarea stratificat, eantionarea pe grupuri (cluster), eantionarea pe cote. Se apreciaz c precizia unei cercetri nu depinde att de raportul dintre volumul acestuia i volumul populaiei, ct de mrimea n sine a esantionului. n stabilirea mrimii esantionului se urmrete ca posibilitile de eroare care apar n procesul extinderii rezultatelor la ntreaga populaie s nu depeasc 2,5-3,5%. Problema esantionrii este de fapt problema relaiilor de reprezentativitate. In acest sens aportul statisticii n cercetarea fenomenelor sociale, inclusiv de natur juridic, este evident i de mare utilitate.

13

n foarte puine cazuri pot fi analizate toate elementele unei mulimi pentru care dorim s formulm concluzii valide. Examinarea exhaustiv se poate realiza numai cu costuri foarte mari (recensmintele naionale ale populaiei sunt astfel de analize; ele ofer informaii utile asupra structurilor pe vrst, sexe, stare civila, naionalitate, categorie social, religie, habitat etc.). Datorit costurilor pe care le implic nu pot fi repetate dect la intervale mari de timp, de regul, 10 ani. n consecin, n perioadele intercensitare se realizeazmicrorecensmite, anchete pe eantioane reprezentative etc. Pentru a realiza economii bneti, de timp i efort uman n colectarea informaiilor se utilizeaz frecvent cercetrile selective n locul celor exhaustive. Scopurile seleciei pot fi estimarea unor parametrii sau verificarea unor ipoteze. Parametrii se definesc ca msuri sintetice care caracterizeaz populaia de baz (univers statistic), adic totalitatea elementelor unei mulimi determinate n funcie de anumite caracteristici. De exemplu, totalitatea cldirilor de locuit dintr-un teritoriu este o populaie n sens statistic. Sensul strict demografic al termenului populaie: totalitatea persoanelor care au n comun una sau mai multe caracteristici. Populaia uman este deci un tip de populaie statistic. Procedeul probabilist satisface regula fundamental a esantionrii, aceea de a asigura fiecrui element al populaiei anse egale de a figura n eantion. Dac populaia este nscris n tabele sau liste numerotate atunci se pot utiliza tabele speciale de numere prin hazard". Modelul populaiei este construit pornind de la un set de variabile sau categorii adecvate att populaiei, ct i temei i obiectivelor urmrite. Dac populaia total cuprinde 51% femei i 49 % brbati trebuie ca eantionul s cuprind 51% femei i 49% brbati repartizai pe cote n aa fel nct modelul restrns sa satisfac pe deplin dimensiunile respective ale populaiei totale. i n cazul tuturor celorlalte variabile stabilite, eantionul i cotele trebuie s corespund structurii universului investigat, altfel nu se realizeaz caracteristic principal a eantionului: reprezentativitatea. Pentru stabilirea unor eantioane reprezentative pentru ntreaga populaie (de origine) se cere ca extragerea unitilor s se fac din ansamblul colectivitilor pentru care vrem sa formulm concluzii i la care vom extrapola rezultatele obinute. n legtur cu construirea eantionului se pun dou probleme eseniale: a) care sa fie talia (mrimea, volumul) eantionului?; b) care este procedeul adecvat de alegere a subiecilor crora li se va administra chestionarul?. Talia eantionului trebuie s fie suficient de mare pentru a asigura reprezentativitatea i valoarea raspunsurilor care vor fi exprimate i suficient de mic pentru ca echipa de cercetare s poat ancheta pe toi subiecii: alei (principiul maximizrii eantionului i principiul minimizarii costurilor). n acest scop se apeleaz la teoria matematic a probabilitii i mai ales la legea numerelor mari (Bernoulli i Poisson). n cazul c eantionul este prea mic el nu are valoare asigurat chiar daca reprezint 80-90% din ntreaga populaie. Faptul c 20% dintr-un eantion de 1.000 de subieci a exprimat o anumit opinie poate avea mai mult semnificaie i valoare dect faptul c 80% dintr-un eantion de 20 de subieci a exprimat aceeai opinie. Valoarea depinde n primul rnd de talia absolut a eantionului i numai n al doilea rnd de procentul de reprezentare n populaie. Analiza cauzal Orice fenomen sau proces social trebuie explicat, prognozat sau identificat prin relaiile pe care le are cu alte componente ale mediului n care se desfaoar. n realitate se manifes frecvent situaii de incertitudine, clase cu granie difuze, de aceea este firesc s operm i n planul cunoaterii cu msuri care fac distincie ntre clar-neclar, cert-incert, orientat-neorientat. Fenomenele aleatorii nu pot fi prevzute cu exactitate (prin opoziie cu cele deterministe) i au un grad ridicat de complexitate. n aceste condiii apare contradicia dintre nevoia de maximizare a reprezentativitaii statistice i cea de minimizare a costurilor. n special n selectarea indicatorilor i 14

n ponderarea datelor apar astfel de probleme, de aceea analiza cauzal are o mare importan n orice demers sociologic care nu se rezum la o simpl descriere a faptelor, ci i propune i explicarea acestora. Analizele cantitative in sociologie sunt relevante cnd se ajunge la relaiile de tip cauz-efect. De exemplu, influenele exercitate de calificare are asupra productivitii muncii, de originea social asupra performanelor colare, de nivelul de cultur asupraindicelui demografic, de severitatea legii asupra nivelului anumitor tipuri de infraciuni. Sociologia dezagreg lumea social, n majoritatea analizelor ei, n grupuri, statusuri i roluri sociale cutnd relaia statistic cu semnificaie, creia i se poate asocia o relaie de cauzalitate determinat . n analiza relaiei statistice se aplic procedeele specifice care testeaz existena-nonexistena semnificaiei. Valoarea coeficientului de corelaie este cuprins ntre -1 i +1. Atunci cnd este foarte apropiat de -1 sau de +1, legtura sa este foarte puternic (n primul caz variabilele variind n sens contrar, n eel de-al doilea caz vari-ind n acelai sens). Cnd coeficientul este egal cu zero, nseamn c nu exist nici o legtur. Sesiznd ca relaia statistic nu are valoare cognitiv dect atunci cnd este interpretat n termenii unei relaii cauzale, sociologul i statisticianul american de origine vieneza Paul Felix Lazarsfeld (Viena 1901 - New York 1976) a creat analiza multivariate. Ea const n introducerea a ct mai multor variabile intermediare pentru a verifica dac legtura dintre dou variabile este real, aparent, sau doar insuficien-t i a unei variabile - test n analiza relaiei dintre variabil independent i variabil dependent. Aceast metod de orientare empiristic duce la o suprasolicitare a metodelor cantitative de culegere i analiz a datelor. Sunt utilizate ns i alte tipuri de analiz care nu pun accentul pe descrierea faptelor, pe elementul cantitativ n dauna celui calitativ. Astfel, analiza structural realizeaz trecerea de la comparativ la analitic, analiza funcional vizeaz trecerea de la static la dinamic, analiza sistemic (care se leag n special de numele lui Max Weber) are n vedere ansamblul, sistemul social, punnd accentul pe explicaii cauzale, pe gsirea unor Constance i regulariti.

15

Unitatea de nvare nr.3GENEZA SOCIOLOGIEI JURIDICE

3.1. Precursori ai sociologiei juridice Punerea n circulaie a termenului de sociologie juridic a fost fcut n Italia n anul 1892, de profesorul de drept Anzilotti care, n lucrarea sa intitulat La sociologia del diritto" a creat numele noii tiine, sociologia juridic (Sociologia giuridica), creia i preconiza ca misiune studierea manifestrilor empirice ale faptelor juridice. La sfaritul secolului al XlX-lea i nceputul celui de al XX-lea, Emile Durkheim fundamenteaz noua tiin n linile ei eseniale, definindu-i obiectul, problematica i metodologia. n anul 1913, Eugen Ehrlich public Bazele sociologiei dreptului", moment apreciat de unii autori ca nceputul cercetrii sociologico-juridice a dreptului. ns dezvoltarea sociologiei juridice (dreptului) nu este similar dezvoltrii unei flori. Juristii i sociologii iniial, au dat dovad de exclusivism, neincredere reciproc, rezerve. A. Comte, creatorul sociologiei, excludea dreptul din tabloul tiinelor. i totui, cum sugestiv remarca Cecile Bougie sptorii celor dou echipe, spnd fiecare alturi de galeriile lor, au sfrit prin a se ntlni. Sociologia juridic, ale crei baze au fost puse la sfritul secolului al XlX-lea i n primele decenii ale secolului al XX-lea (Anzilotti, Durkheim, Eugen Ehrlich, Max Weber) ca multe alte tiine i trage seva din ideile antichitii greco-romane despre societate i istorie. nc din antichitate, istoriei, juristi ca: Herodot, Plutarh, Protagoras, Platon, Aristotel, Cicero au demonstrat c ordinea, reglementarea social se bazeaz pe justiie n scopul realizrii binelui comun. Ei au susinut c dreptul este imuabil, venic, decurgnd din natura oamenilor (societii) i ca dreptul pozitiv (dreptul obiectiv format din normele de drept), dreptul creat de oameni este schimbtor, dar trebuie sa se bazeze pe dreptul natural. Faptul c dreptul e ceva schimbtor i arbitrar a fost invocat de sofiti ca argument principal n combaterea autoritii legii. Diversele variaii i antinomii ale sistemelor juridice au fost folosite de filosofia scepticilor pentru a demonstra imposibilitatea cunoaterii n general. Mult mai trziu, n secolul al XVII-lea, reapar idei filosofice de inspiraie sceptic n interpretarea naturii dreptului (justului). Montaigne se intreba: Ce fel de bine este acesta, cnd trecerea unui fluviu constituie un delict?" iar Pascal, n acelai sens, observ: Trei grade de latitudine i rstoarn toat jurisprudena". Gnditorii sceptici din toate timpurile au susinut inexistena unui drept natural. Istoria gndirii sociologico-juridice consemneaz la loc de frunte contribuiile lui Platon i Aristotel la interpretarea realitii juridice, n special a raporturilor de cauzalitate n funcionarea societii, modelul ei de organizare i criminalitate. O cercetare amnunit conduce la gsirea unor rdcini ale gndirii sociologico-juridice n opera presocraticilor i sofitilor, care au subliniat rolul forei i al interesului n crearea dreptului, n aplicaiile dialecticii lui Heraclit din Efes n domeniul dreptului (justiia ca opoziie de contrarii). Timp de un mileniu i jumtate care a urmat valoroasei gndiri greco-romane, s-a manifestat o firav creativitate spiritual evident resimit i n domeniul ideilor sociologico-juridice, dei unele dintre ele, prin cutezana unor gndiori remarcabili au strbtut vremurile viitoare: (Amelius Augustinus - 354 - 430 -teolog, filosof i scriitor latin n lucrarea Cetatea zeilor", savantul Maimonide (Mose ben Maimon) 1135-1214 aprtor al moralei i justiiei poporului evreu, Toma D'Aquino 1225-1275 n lucrarea De regimen principum", Dante Alighieri 1265-1321 n lucrarea Despre monarhie", Thomas Hobbes 1588-1679, Baruch Spinoza 1632-1677. n epoca Renaterii problematica general a cauzalitii sociale a crimei a fost susinut de Thomas More. Dup cum sublinia G. Gurtvich, Aristotel n antichitate i Montesquieu, n timpuri moderne, s-au apropiat cel mai mult de sociologia juridic metodic. ntr-adevr, unii cercettori consider c premisele sociologiei juridice generale sunt puse de Montesquieu n anul 1748 n 16

lucrarea Despre spiritul legilor" (AO). Profesorul francez de drept civil i sociologie juridic, de la Universitatea de Drept, Economie i tiine sociale, Paris, Jean Carbonnier, referindu-se la aceast lucrare apreciaz c ea este deja sociologia juridic conceput ca tiin. Pe baza unor observaii empirice consecvente, Montesquieu a descris cu acuratee i n cele mai mici detalii, manifestrile juridice n diversele sfere ale civi-lizaiei umane i a reuit s formuleze constatarea c dreptul este ceea ce este i nu ceea ce trebuie s fie". El a derivat dreptul din legea natural", afirmnd c el reprezint o alctuire de legi a cror caracteristic st n aceea c sunt raporturi necesare care deriv din natura lucrurilor". Adept al dreptului stabilit de legislator (drept etatist, n formule concise i rigide venite de sus) Montesquieu, observ cu temei, G. Gurtvich nu a intrevzut una dintre problemele cele mai importante ale sociologiei juridice: aceea a realitii vii a dreptului, a dreptului spontan i a dreptului suplu, fa de care dreptul organizat i dreptul stabilit dinainte se afl ntotdeauna n urm." Montesquieu a relevat legtura strns dintre legile juridice i mediul n care apar i funcioneaz, a descris i comparat legile diferitelor societi, a explicat diferenele dintre ele prin condiii geografice, istorice, sociale promovnd concepia sa determinist plurifactorial privind dreptul. El consider c ntre factorii care configureaz dreptul nu fiineaz nici o ierarhie, toi sunt echivaleni, dreptul depinznd de cantitatea de aciune a fiecrei componente participatoare. Dintre valoroasele sale reflecii i mai multe analize privind dreptul, se cer sublimate, n aceast legtur de idei, problema raportului dreptului cu viaa spiritual, a societii (elemente de contiin ca inteligena, voina oamenilor determin dreptul sau influeneaz instituiile i practicile juridice); variabilitatea dreptului pe axa timpului i spaiului, caracterul dinamic al dreptului (fluxul" i refluxul" jurisdiciei, grandoarea" romanilor i decadena" lor); raporturile dintre drept i religie ca dou instrumente importante ale controlului social; raporturile dintre legile divine i legile umane; ideea separaiilor legilor juridice de moravuri (Legile sunt stabilite, moravurile sunt inspirate"). Inspirate incursiuni face Montesquieu n domeniul legiferrii, al problemelor dreptului internaional (raportrile legilor cu comerul, cu moneda i cu numrul locuitorilor; utilitatea comerului n promovarea relailor de pace ntre state, n asigurarea unei prosperiti generale). i sub aspect metodologic opera sociologico-juridic a lui Montesquieu prezint interes constant pentru cercettorul de astzi. El a utilizat metode proprii cercetrii empirice, a analizat un bogat material documente din epoca sa: texte de legi (legi barbare, capitulare, ale carolingienilor), ordonanje regale, nsemnri de cltorie, observaii de teren, date statistice. Realiznd o valoroas descriere a coninutului concret al vieii juridice n diferitele bazine de civilizaie i n anumite momente istorice ale dezvoltrii lor - sublinia I. Vladut, Montesquieu va rmne un nume de referin n istoria sociologiei juridice". n diverse spaii culturale o serie de juristi, antropologi, criminologi, statisticieni au contribuit fie la evidenierea, fie la formularea i analiza unor probleme ce vor fi recuperate n secolul al XXlea, ca demersuri necesare dezvoltrii sociologiei juridice, sociologiei legii, sociologiei criminalitii etc. Dintre aceti gnditori precursori ai sociologiei juridice amintim pe: Cesare Beccaria cu studiul Delictele i pedepsele" -1764 - n care a pus problema cauzelor economice i sociale ale criminalitii; Jeremie Bentham (nceputul sec. XlX-lea a atras atenia asupra legturii dintre latura economic i celelalte laturi ale vieii sociale, inclusiv realitatea juridic. n contextul revoluiei industriale s-a dezvoltat contabilitatea social i n cadrul ei statistica morbiditii cu referire expres la crime, ncepe astfel studiu pozitiv al crimei, care va fi promovat ca preocupare distinct i sitematic ntr-o serie de ri: Italia, Franca, Belgia, nca din deceniul al Ill-lea al secolului al XIX-lea prin coala de statistic a criminalitii. Astzi sunt renumite scolile de drept i de criminologie italian i franco-belgian. n Italia, n acest domeniu se disting cercetrile lui Cezare Lombroso (fondator al antropologiei criminale), Garofalo (a folosit cel dinti termenul de criminologie), Enrico Ferri

17

(promotor al analizei sociologice a crimei a fost unui din intemeietorii sociologiei criminale i a statisticii criminale). Scoala franco-belgian de statistic a criminalitii se prezint cu remarcabile realizri datorate lui Quetelet (Studii despre constana relativ a criminalitaii), Guerry, Joly, Laccassagne, G. Tarde, E. Durkheim (studiul crimei i a criminalului ca agent participant n derularea vieii sociale). Dac reprezentanii colii italiene au acordat o atenie mai mare factorilor biologici (n special ereditari) n explicarea criminalitii, coala franco-belgian insist asupra rolului mediului social. n gndirea sociologico-juridic s-au manifestat concepii opuse care promovau ordinea juridic a statului", respectiv ordinea juridic a societii". ntre promotorii celei din urm concepii se afl Hugo Grotius, Gottfried Wilhelm Leibniz, Le Trosne, Mercier de la Riviere, Dupont de Nemours, ale cror idei au fost reluate de doctrinele socialiste franceze - Saint Simone, Proudhon, de filosofi germani Fichte si Krause, de fondatorii colii istorice a dreptului", Savigny si Puchta, de cercettori ca L. von Stein i Gierke.

18

Unitatea de nvare nr.4CONSTITUIREA I EVOLUIA SOCIOLOGIEI JURIDICE Juritii i sociologii au ezitat un timp s colaboreze n investigarea domeniului realitii juridice, n cele din urm, sub presiunea problemelor tot mai complexe pe care desfaurarea vieii sociale le punea n faa dreptului, ei s-au ntlnit ntr-un travaliu benefic ambelor specialiti. 4.1. Fondatori ai sociologiei juridice Tabloului tiinelor i-a fost alaturat o nou disciplin graie profesorului italian de dre pt D. Anzilotti, care menioneaz pentru prima oar la sfaritul secolului al XlX -lea numele sociologiei juridice. Ulterior, E. Durkheim, E. Ehrlich, Max Weber vor conferi contur clar tinerei discipline pe care o vor defini i dezvolta ca o tiin autonom unii sociologi i juriti de prestigiu ca: H. LevyBruhl, E. A. Ross, Roscoe Pound, G. Gurtvich, J. Carbonnier, H. Cooley, Dowd, Landis, T. Parsonsj Aparut ca tiina la un moment n care sociologia general era n plin afirmare, sociologia dreptului va dezvolta o serie de raporturi sub aspect conceptual i metodologic cu dicipline i ramuri sociologice i din stiina dreptului. nceputul cercetrii sociologico-juridice este fcut de juristul Eugen Ehrlich (1862-1922) n celebra sa monografie Bazele sociologiei dreptului" (1913). El considera societatea ca surs a dreptului i sugereaz necesitatea adaptrii normelor de drept la schimbrile din viaa social. n concepia sa dreptul devine viabil i funcional prin aciunile indivizilor, prin respectarea regulilor de via social a unui grup, a unei colectiviti. Expresia mult ntrebuinat de el dreptul viu" const n dinamismul, n legtura nentrerupt cu realitatea, depirea reglementrilor statornicite n legi juridice. Forele propulsoare care intervin n geneza i dezvoltarea dreptului sunt, dup el, faptele juridice dintre care: obinuina, dominarea omului de ctre om, dominarea lucrurilor de ctre om, declaraia de voin. Asemenea fapte genereaz normele de drept (propoziii abstracte), norme n general nrudite cu alte norme (religioase, morale etc. care au rolul de organizare a vieii interne a grupului. Dupa Ehrlich, realitatea juridic se structureaz pe trei niveluri: 1) Propoziiile abstracte ale dreptului, formulate de ctre stat i comparabile cu spuma care se formeaz la suprafaa apei". Ele nu se adreseaz dect tribunalelor eta-tizate i altor organe ale statului ntruct grupurile i indivizii i desfaoar frecvent viaa juridic fr s cunoasc coninutul acestor propoziii (strarul static al dreptului). 2) Regulile concrete de decizie privind conflictele", ele delimiteaz interesele i competenele, intervin n conflictle intra i intergrupale i individuale. Aceste reguli sunt elaborate de tribunale i juristconsuli, nu sunt ale oamenilor ci ale celor care i judeca pe acetia. 3) Ordinea pasnic i spontan a societii", ca rezultat al intersectrii unei pluraliti de ordini autonome ale grupurilor, cu excepia ordinii impuse de ctre stat. Ehrlich considera c eficacitatea dreptului se reazm, n esen, pe aciunea grupurilor care integreaz indivizii. preconiznd excluderea dintr-un grup autonom (sindicat, partid, familie, trust) ca mijlocul eel mai eficient de combatere a ncalcrii dreptului. G. Gurtvich a sesizat tendina de exagerare a dreptului grupurilor, a dreptului extrastatal (msurile luate de stat la ncalcrile dreptului au o importan mai mic, nu influeneaz ordinea juridic, spunea Ehrlich) n detrimentul legilor statale. Sarcina de baz a sociologiei juridice este, potrivit concepiei lui Ehrlich, studierea ordinii panice i spontane a societii n scopul de a preciza condiiile n care se constituie, din aceast ordine, reglementrile juridice i de a demonstra c temeiul de dezvoltare a dreptului este societatea i nu legislaia, siina juridic sau juristprudena. Ehrlich s-a preocupat intens de rolul judectorilor. de studierea documentelor juridice moderne, a preconizat metoda jurisprudenial fapt care l-a determinat pe Jean Carbonnier s-1 considere ca pe un reprezentant al sociologiei jurisprudenei mai degrab, dect al sociologiei dreptului.

19

Ehrlich a exprimat convingerea ca centrul de greutate al dezvoltrii dreptului nu rezid n legislaie, nici n tiina juridic sau n jurispruden, ci n societatea insi. E. Ehrlich ne-a lsat numeroase referiri i aprecieri despre dreptul obinuielnic, dreptul cutumiar, dreptul viu". Aceasta se dezvolt independent de dreptul legal i de ordinea oficial juridic, intrnd adesea, n conflict cu ele. Emile Durkheim (1858-1917), ntemeietorul colii franceze de sociologie" este considerat unui dintre fondatorii proemineni ai sociologiei dreptului. Inspirat dintr-o tradiie evolutionist de gndire ce urc pan la Comte, Maine i Spencer, E. Durkheim a inspirat sociologiei juridice o orientare evolutionist (J. Carbonnier). ncercarea sa de a face din sociologie o stiint pozitiv a faptelor sociale" s-a soldat cu considerarea fenomenelor sociale ca fapte" sau lucruri". Faptele sociale, afirm el, pot fi identificate dup dou criterii obiective: exterioritatea" (existena n afara individului) i constrngerea" (aciunea lor coercitiv asupra individului pentru a-1 socializa). Ca filosof, Durkheim a descoperit caracterul specific al faptului social, care nu se reduce la elementele individuale, i prin aceasta a dezvluit natura eminamente social a dreptului. n acest fel, datorit lui Durkheim, dreptul ncepe s ias din esoterismul n care se afla pn atunci. Regula de drept nu mai apare ca ceva imuabil i eminamente sacru, ea este variabil i schimbatoare urmnd dinamica grupurilor umane ale cror aspiraii ntr-o anumit proporie, le exprim. Prin opera lui Durkheim, cercetarea juridic primete o nou orientare, ea va fi canalizat spre investigarea mediului social, pentru a aprecia raiunile apariiei normei de drept, motivele efectivitii sale desuetudinea. Dreptul este obiectiv, asimilat cu un fapt social cci noteaz el n Regulile metodei sociologice", 0 regul de drept este ceea ce este i nu sunt dou moduri de a percepe" Modul propriu de nelegere al individualitilor o compun, l conduce pe Durkheim la avansarea a dou tipuri de structurare a societii i a dou moduri difereniere a indivizilor n cadrul lor, ca un efect diviziunii muncii sociale. Primul tip: solidaritatea mecanic este asociat dreptul represiv (dreptul penal, sanciunile primitive solidaritate care implic o asemanare ntre indivizi i care este posibil numai dac personalitatea individual este absorbit n personalitatea colectiv. Al doilea tip: solidaritatea organic, asociat cu dreptul restitutiv (dreptul familiei, dreptul constituional, dreptul comercial, dreptul administrativ, dreptul de procedur penal), este solidaritatea prin difereniere ntre indivizi n cadrul societii ca rezultat al diviziuni muncii sociale. n societile arhaice, primitive predomin dreptul represiv reflectnd stadiul incipient al diviziunii munci sociale, pe cnd n societile evoluate prevaleaz dreptul restitutiv. Contribuii de valoare a nscris Durkheim n sociologia dreptului penal. A dat o abordare sociologic tiinific criminalitii, prin teoria normelor, crimei i funciei pedepsei. n lucrarea Sinuciderea" a susinut c crima este ceea ce societatea definete astfel, c ea este necesar, fiind logic implicat n parametrii organizrii sociale. Ulterior, n lucrarea Regulile metodei sociologice", el revine asupra acestei idei i afirm c criminalul este participant, agent al vieii sociale, contribuie la derularea acesteia. Potrivit concepiei lui Durkheim, pedeapsa nu servete (sau servete n mod secundar) la ndreptarea vinovatului sau la atenionarea i intimidarea potenialilor vinovai i are funcia de a pstra neatins coeziunea social. Intensitatea pedepsei crete proporional cu stadiul sczut de dezvoltare a societilor i cu caracterul absolut al puterii centrale. n aceast privin juristul sociolog Jean Garbonnier noteaz: Prin aceste formulri, care atunci erau ndrznee, Durkheim a operat o schimbare diametral a perspectivelor deplasnd centrul de greutate al fenomenelor studiate de la criminalitate la penalitate. El a fondat n contrast cu sociologia crimei, veritabila sociologie a dreptului penal" Contribuii originale la fundamentarea sociologiei juridice se regsesc n opera lui Durkheim n ncercrile reuite de a elabora un aparat conceptual specific tinerei tiine lund n dezbatere

20

concepte de baz pentru aceast disciplin: instituie juridic". constrngere social", sistem juridic", constiin juridic colectiv", integrarea social structural'", anomie" etc. Durkheim a pus bazele sociologiei juridice genetice continuat de adepii si: Marcel Mausse (a studia: darul ca form arhaic a schimbului), Paul Fauconnet (problema responsabilitii), Paul Huvelin (problema obligaiei), Louis Garnet (dreptul arhaic grec). O contribuie substanial la fundamentarea sociologiei juridice a adus-o Max Weber (18641920) de al crui spirit pluridisciplinar (filosof, politolog. economist, sociolog) a avut mult de ctigat noua tiin. El s-a ocupat i de raionalitatea legilor n contextul studiului valorilor umane. n concepia lui, dreptul reprezint o regul care are o ans de a fi ndeplinit prin constrnge re. Ea se prezint ca un asnamblu de propoziii abstracte create de juriti, la care se alatur regulile de decizie ale tribunalelor. O astfel de definiie data dreptului nu a fost acceptat de sociologie cci privete dreptul ca pe o invenie a juritilor, anihileaz realitatea social a dreptului (G. Gurtvich). Contribuia cea mai de seam ns a lui Max Weber la fundamentarea sociologiei juridice este, n primul rnd, recunoaterea posibilitii constituirii i existenei autonome a acestei discipline, cutnd s descopere esena juridicului (Jean Carbonier). Concepia sa sociologic se ntemeiaz pe teza c fiecare participant la o cultur dat este legat de anumite valori (idee pe care o gsim i la G. Simmel) i ca orice conduit social are un sens. nelegnd prin sociologie o tiin a aciunii sociale, Max Weber distinge patru tipuri de aciuni sociale: 1)Aciunea raional n raport cu un scop (actorul, agentul i organizeaz mijloacele necesare atingerii scopului, pe care l concepe n mod clar). 2)Aciunea raional n raport cu o valoare (actorul este consecvent cu ideea pe care i-o face despre ceea ce este valid din punct de vedere moral. 3)Aciunea tradiional (cea dictat de cutum). 4)Aciunea afectiv (care este o reacie pur emoional). Sarcina sociologului este de a nelege sensul pe care actorul il d conduitei sale. De aceea, el a aplicat n sociologia juridic metoda comprehensiv interpretativ (tipuri ideale") a semnificaiilor interne ale conduitelor sociale, procedur favorabil pentru reconcilierea i colaborarea dintre sociologia juridic i filosofia dreptului. Max Weber demonstreaz c orice comportament individual nu este inteligibil dect atunci cnd se iau n considerare concepiile generale i individuale despre lume, n ansamblul crora credina religioas reprezint numai o parte. El consider c sociologia juridic trebuie s ia ca linie de plecare opoziia care se manifest ntre caracterul mistico-iraional i caracterul raional al dreptului n forma i coninutul lui. Pe aceast baza Weber urmrete evoluia fenomenului juridic i evideniaz trei tipuri distincte de sisteme de drept: 1) Sisteme de drept impregnate n ntregime mistic sau religios (supranatural); 2) Sisteme de drept parial raionalizate (fie formal n proceduri) fie material (n coninut); 3) Sisteme de drept total raionalizate, bazate pe logica juridic (simultan raionalizate formal material). n aceste tipuri de organizare juridic au acionat diferii ageni ai dreptului (profei, judectori specializai). Consider c acest tip ultim de drept, n care legiuitorul i judectorul decid pe baza normelor statuate i codificate, este propriu societii capitaliste. Weber constituie astfel un tip al capitalismului din ideea de capitalism aa cum apare ea din cunoaterea realitii germane a epocii (protestantismul). El a artat n ce msur reforma i raionalismul capitalist au marcat conduitele umane cu un nou sens al muncii i al banilor. Din contradicia dintre dou conduite acumularea de bunuri (Calvinismul stimuleaz producerea capitalismul) i refuzul consumului lor (puritanismul interzice utilizarea bunurilor acumulate pentru plcerea individului dar caut n munc realizarea vocaii sale i confirmarea marea graiei divine) ia natere lumea industrial modern.

21

Sociologul german a dedicat lucrri speciale studiului birocraiei. Pentru el, birocraia este sistemul ierarhic funcional cu relaii oficiale ntre membrii si, reglementate de norme fixe, este instrumental raionalizrii n lumea modern. Ca form superioar de organizare din punct de vedere tehnic, birocraia permite obtinerea eficienei i calcularea rezultatului, subordonnd pe fiecare unei finaliti obiective. n acest sens el a studiat structura aparatului administrativ, principiile lui de funcionare (competena, subordonarea ierarhic, axarea pe norme stabilite), a descris procesul de birocratizare a organismelor statale, a intreprinderilor economice, a partidelor, a sindicatelor, a grupurilor de interese. L-a preocupat modul n care intervine legea n conflictul de valori (starea de anomie). A dat atenie clasificrii tipurilor de legi i dezvoltrii lor n societiile occidentale, rationalitii legii n contextul raionalizrii de tip capitalist i a birocraiei, raporturile dintre economie i drept, a caracterizat dreptul public i a descris tipurile ideale de putere legitim (carismatic -bazat pe calitile excepionale ale unor indivizi, tradiional, ntemeiat de puterea tradiiilor, a cutumelor, legitim-putere cu caracter raional bazat pe convingerea cetenilor n legalitatea normelor statuate i n abilitarea factorilor de putere de a conduce pe baza acestor norme). Tipul ideal, este dupa M. Weber acela practicat de o administraie pur birocratic. M: Weber a manifestat un spirit conciliant fa de ncercrile de sistematizare dogmaticoconstructive ale juritilor, a limitat, sarcina sociologiei juridice la studiul msurrii probabilitii conduitelor sociale de a manifesta potrivit schemelor unui sistem de reguli juridice elaborate dinainte de juritii unui tip specific de societate (Ion Vldu). Amplificarea procesului de raionalizare general a vieii n societile moderne industriale, 1-a condus s formuleze cunoscuta, dar i contestata lege a evoluiei generale a dreptului. Bronislaw Malinowski (1884-1942) etnolog i sociolog britanic de origine polonez, nscut la Cracovia. El a propus o explicaie culturalist a reglementriilor sociale. A acordat o mare atenie studierii controlului social ca un ntreg, fcnd distincie intre diferitele reguli ale convieuirii din societiile primitive. A susinut ca explicaiile freudiene bazate pe complexul lui Oedip sunt caracteristice numai unei societi matriarhale i nu pot fi generalizate ( a studiat populaii din Melanezia). O contribuie substanial la dezvoltarea sociologiei juridice a adus-o sociologul francez Georges Gurtvich (1894-1965). El a definit aceast disciplin ca parte a sociologiei spiritului care studiaz realitatea social a dreptului, plecnd de la expresiile sale sensible i exterior observabile n conduite colective efective (organizaii cristalizate, practici cutumiare i tradiii sau comportamente novatoare) i n baza morfologic (structurile spaiale i densitatea demografic a institutiilor juridice". Confer sociologiei juridice o multitudine de funcii orinetnd-o spre raporturile dintre formele de sociabilitate i tipurile de drept i analiza acestor tipologii. Adept al concepiei mentorului sau tot de origine rus stabilit apoi n Polonia, Leon Petrazycki (1867 -1931), Georges Gurtvich dezvolt ideea pluralitii regulilor sociale (juridice, profesionale, de joc, coduri sportive etc.) i fundamenteaz teoria pluralismului juridic". Potrivit acestei teorii societatea este format din diverse grupuri i forme de sociabilitate care i asigur propriile reguli i norme juridice. Ca atare, fiecare form de sociabilitate, fiecare grup poate genera specii de drept, forele productoare de drept fiind dintre cele mai diverse. Se constat n aceast optic o ori-entare antietatist, sociologul francez afirmnd c apariia i manifestarea dreptului nu au nevoie de stat. n concepia sa, statul nsui nu este dect un grup particular, alturi de dreptul statului poate coexista o pluralitate de specii ale dreptului ca expresie i creaie a grupurilor diverse ce fiineaz n societate. Consecvent concepiei sale pluraliste asupra dreptului, Gurtvich a prescris demersului su sociologico-juridic trei trepte de urmat: 1) Sociologia juridic sistematic sau microsociologia dreptului. La acest nivel realizeaz o analiz a microcosmosului juridic pe orizontal i pe vertical canstatnd c la nivelul fiecrui grup social, orict de mic, se manifest nu mai puin de 162 de spe cii de drept al fiecrui grup. 22

2) Sociologia juridic diferenial n care se realizeaz o tipologie juridic a grupurilor particulare, crora le corespund diferite ordini juridice" i alta a societii lor globale care genereaz sistemele de drept' 3) Sociologia juridic genetic care urmrete dezvluirea regularitilor tendeniale" n fiecare tip sistem juridic la nivelul societii globale. Theodor Geiger (1891-1952) sociolog german refugiat n Danemarca, Elveia, Suedia i revenind spre sfritul rzboiului n Danemarca, a promovat doctrina realismul sociologic n drept". A abordat problema raporturilor dintre teoria general a drepului i sociologia dreptului considernd c prima trebuie s se dezvolte plecnd de la sociologie i s evolueze nspre sociologia juridic. A contribuit la delimitarea orizontului de promatic al sociologiei juridice generale fcnd distincia ntre sociologia material" a dreptului (avnd ca obiect studierea condiionrii i determinrii sociale a dreplui i problematica deciziei n domeniul juridic) i sciologia formal" a dreptului (urmrind modul n dreptul, ca sistem cultural de valori i norme reglementeaz viaa social, precum i cercetarea efectelor sociale ale diferitelor instituii, activitatea judiciar). Th. Geiger este un deschiztor al cii utilizrii aparatului matematic n investigarea fenomenelor sociale, inclusiv a fenomenelor juridice. coala american a jurisprudenei sociologice a avut un rol important n constituirea sociologiei juridice. Edward Alsworth Ross i Roscoe Pound ncercat s cerceteze fenomenele juridice din perspectiva socialului. Ei au dat o noua perspectiv asupra dreptului pe care 1-au integrat ntr-o formul sociologic mai general, aceea de , control social" (Creatorul acestei teorii este E. A. Ross), tema la care vom face referiri ntr -un capitol urmtor. Se remarc orientarea colii americane asupra rolului judectorului att n pronunarea unor sentine (are puterea interpretrii nuanate a legii) ct i n elaborarea dreptului. Plecnd de la constatarea c nu logica i experiena au prevalat n derularea dreptului, ei au preconizat nlocuirea induciei cu deducia apreciind c acest pro-cedeu este propice prevederii efectelor deciziei pentru fiecare caz n parte. Talcott Parsons (1902-1979) a aplicat i creat o sociologie juridic de factur structural functionalist. Problema cadru a operei sale este aceea a ordinii sociale i a mijloacelor de conservare a acesteia. De pe liniamentele concepiei sale sociologice el definete dreptul ca un subsistem al sistemului social global. Astfel dreptul cuprinde nu numai un sistem de norme abstracte ci i norme nsoite de anumite sanciuni i norme ce decurg din statusurile i rolurile indivizilor i grupurilor, colectivitilor. Sociologul american consider c prioritare pentru manifestarea oricrui sistem de norme urmtoarele probleme: legitimarea sistemului, interpretarea normelor, sanciunile i jurisdicia. Jean Carbonnier, profesor de drept civil i sociologie juridic la Paris n lucrarea Sociologie juridique" Paris 1972, n numeroase alte studii de specialitate ni se nfieaz ca o personalitate tiinific de prim mrime n perioada postbelic n dezvoltarea sociologiei juridice, ca teoretician al dreptului. Observaiile sale pertinente privind structurarea sociologiei dreptului n Sociologia juridic general i ,,Sociologie juridic special", concepia restrns i cea extins asupra acestei discipline, raporturile ei cu, alte tiine sociale, deschid i stimuleaz, noi i fertilc dezbateri, privind destinul sociologiei dreptului, amplificrii cercetrilor pentru constituirea n viitor a unor sociologii ale speciilor de drept. 4.2. Contribuii ale sociologiei juridice romneti Constatarea lui Jean Carbonnier potrivit creia sociologia juridic dispune de un corp propriu de specialiti n multe ri ale lumii are deplin relevan i acoperire pentru sociologia juridic din 23

Romnia dat fiind tradiia, nivelul actual avansat al realizrilor tiinifice i tendinele de abordare pluridisciplinare a problematicii sociologico-juridice. Dreptul romnesc, aprecia Nicolae lorga, are rdcini profunde" n motenirea dac pe de o parte, i cea romn pe de alt parte. Primele semne ale gndirii sociologico-juridice romneti apar n Evul Mediu trziu n scrierile marilor crturari moldoveni, transilvneni sau munteni animai de spiritul renacentist, Nicolae Olahus (1493-1536), Johanes Honterus (1498-1549), Nicolae Milescu Sptaru (1636-1708), Dimitrie Cantemir (1673-1723) i a colii ardelene, cu reprezentanii si cei mai proemineni: Samuil Micu (1745-1806), Gheorghe incai (1754-1816), Petru Maior (17611821). Prima oper a unui jurist romn este Manualul juridic al lui Andronache Donici (1814) n care cu claritate se desprinde ideea unei cercetri a factorilor concrei n care s -a produs un fapt de natur juridic, anticipnd totodat nevoia unui cod de procedur juridic. Idei valoroase de factur sociologico-juridic conin lucrrile lui Simion Brnuiu (1808-1864), Nicolae Blcescu (1819-1852), Vasile Conta (1844-1882), Spiru Haret (1851-1912), A. D. Xenopol (1847-1920), C. D. Dimitrescu - Iai (1849-1923), C. Drghicescu (1875-1945). Scrierile socialpolitice ale lui Nicolae Blcescu prin ideile de schimbare social marcheaz clar preocupri de Sociologia schimbrii. Caracterul complex al operei multor gnditori din Romnia, ncepnd cu a doua jumtate a secolului al XlX-lea i pn la nceputul celui de al doilea rzboi mondial, care au abordat o mare varietate de subiecte privind viaa social, unii realiznd monografii de proporii, face necesar o exegez de specialittate n urma creia se va contura mai bine tabloul contribuiilor romneti i n domeniul gndirii sociologic juridice. Putem s adunm suficiente date pentru a spune c printre fondatorii sociologiei juridice romnesti se afl Dumitru Drghicescu, Mircea Djuvara, Eugei Sperantia, Dimitrie Gusti, H.H. Stahl, Traian Herse Petre Andrei, Mircea I. Manolescu. n perioada postbelic urmare a concepiei c marterialismul istoric este unica teorie asupra societii ca sistem global, sociologia n general i n context, sociologia dreptului au fost detronate din locul pe care dup lungi trasee de fertiliti spirituale l ocupase cu ndreptire. Un nceput de revigorare a sociologiei juridice romneti se leag de anii '70. La probleme privind statutul sociologiei juridice, rostul i utilitatea ei, inter- disciplinaritatea n cercetarea fenomenelor juridice formulat substaniale contribuii: N. Popa, D. Banciu, Rdulescu, M. Voinea, A. Mihu, I. Vladu, V. Ciuc alii. n facultile de drept, dar i n colective de cercetare sociologic, n catedre de specialitate sau elaborat cursuri i lucrri de specialitate cu un elevat nivel teoretico-tiinific i valoare praxiologic. Introducerea acestei discipline ca obiect de studiu n planul de nvmnt al Facultii de Drept din Bucureti i apariia primului curs al profesorului Nicolae Popa intitulat Prelegeri de sociologie juridic" (1977), au fost dou evenimente ateptate, de comunitatea tiinific i didactic din Romnia, constituindu-se totodat ca un moment de constientizare a necesitii punerii n valoare a potenialului creativ romnesc i n acest domeniu. Dovada elocvent a acestei evoluii sunt numeroasele studii, analize, ce abordeaz faete dintre cele mai diverse ale interferenei fenomenelor sociale cu fenomenele juridice: - analiza raporturilor dintre tiina juridic i sociologia dreptului (Nicolae Popa, Momcilo Luburici); - Sociologia devianei (Dan Banciu, Sorin Rdulescu); - Locul sociologiei juridice n nvmntul universitar (Octavian Ionescu); - Condiionarea social a dreptului (I. Ceterchi, A. Naschitz, Y. Eminescu); - rspunderea juridic (N. Popa, M. Costin, S . Popescu, M. Eliescu); - decizia juridic (VI. Hanga); - etnologia juridic (R. Vulcanescu); - Tranziia i criminalitatea (R. Stanoiu, O. Brezeanu, T. Dianu); - Manuale de sociologie juridic (N.Popa, I.Vldu, M. Voinea, V. Ciuc, A. Mihu, Adrei Stnoiu). 24

4.3. Raporturile sociologiei juridice cu alte discipline socio-umane Legimitatea sociologiei juridice decurge din faptul c realitatea juridic este subsistem al sistemului social global, obiect de investigaie al sociologiei generale. Componeneele realitii juridice (instituiile, legile etc.) sunt manifestri ale fenomenelor sociale. n acord cu reputatul jurist-sociolog francez Jean Carbonnier vom spune c obiectul sociologiei juridice generale l constituie fenomenele de drept, a cror caracteristic principal este juridicitatea". Problematica realitii juridice nu poate fi investigata n complexitatea domenilor ei numai de sociologia dreptului. Este necesar, ca de altfel n ntreaga tiin contemporan, o abordare pluridisciplinar, interdisciplinar i transdisciplinar, ceea ce solicit aportul specific al disciplinelor tiinei dreptului, al statisticii, tiinei economice, psihologiei judiciare, psihiatriei i n mod special al antropologiei, disciplin care ofer o viziune integralist ca tiin a omului. Sociologia juridic manifest deschideri largi ctre criminalistic. Definit ca tiin al crei obiect const n elaborarea metodelor i procedeelor tehnicotiinifice i tactice de descoperire, ridicare, fixare i examinare a urmelor infraciunii, precum i de descoperire i identificare a infractorilor, criminalistic i disciplinele ei auxiliare (dactiloscopia, balistica judiciar, chimia judiciar, traseologia) ofer sociologiei juridice i criiminologiei generate concluzii despre criminalitate, despre mijloacele dolosive folosite de infractori n svrirea infraciunilor deosebit de periculoase (asasinate, terorism, vandalism incendiar). Succesul criminalisticii n domeniul su de cercetare depinde ntr-o masur apreciabil de modul de cunoatere i de aplicare de ctre criminalist a datelor i mijloacelor oferite de stiina sociologiei juridice criminologiei generate. Sociologia juridic, criminalistica i criminologia conlucreaz i n studiul consecinelor infraciunilor, (inclusiv ale victimizrii) pe baze stiinifice. Introducerea fiei criminologice criminalistice n procesul penal constituie o dovad clar a conlucrrii acestor discipline cu sociologia n general, cu sociologia, dreptului n particular n Romnia dup anul 1990. Sociologia juridic se afl n raporturi cognitive cu filosofia general, psihologia i psihologia judiciar, cu tiina politica, economia politic, istoria, statistica i demografia. Abordnd dreptul ca fenomen complex, ca subsistem social, sociologia i filosofia dreptului trebuie s se ntrebe ce valoare are conceptul universal al dreptului, soluionarea acestei probleme nu poate ocoli aportul filosofiei, n special al teoriei cunoaterii. Raporturile sociologiei juridice cu psihologia provin din faptul c psihologia studiaz fenomenele i legile sufletului omenesc. Ori, dreptul este un fenomen spiritual omenesc i se delimiteaz ca urmare a convingerilor, a aprecierilor oamenilor constituii n societate. Pentru a ntelege originea dreptului este necesar a cunoate i natura proceselor psihice, a activitii spiritului. Odat stabilit, dreptul pozitiv, normele imperative care l compun se adreseaz contiinelor individuale, le solicit respect, o conduit determinat. Prin aceasta normele juridice se reintorc ctre acelai spirit care le-a conceput. Platon nsui a dat analizei justiiei o baz psihologica. Sociologia juridic are relaii cu economia politic (stiina organizrii sociale a bogiei) cci frecvent un fapt are simultan un aspect juridic i unul economic (Ex.: schimbul, proprietatea, mprumutul). Deci forma dreptului are un coninut economic, care nu poate fi neglijat. ns relaia economie-drept nu este strict liniar, de determinare; exist un paralelism care are fundamentul su n nsi natura umana. Sociologia dreptului conlucreaz benefic cu tiina politic sau tiina activitii statului. Aceast activitate se mparte n legislativ, administratic i judectoreasc (n sens larg aceasta se include n cea adeministrativ). Politica se compune din tiina legislaiei i tiina administraiei, ea presupune concepte generale, principii i idealuri date de sociologia i filosofia dreptului i urmrete s le aplice unor condiii determinate. Politica nu poate s ignore sociologia juridic i filosofia dreptului, altfel ar cdea n empirism, ceea ce echivaleaz cu lipsa principiilor directive, a 25

metodolo-giei de apreciere a efectelor deciziei i voinei politice puse n practic. De cealalt parte, sociologia juridic nu poate face abstracie de datele tiinei politice, altfel cantoneaz n utopie, lipsindu-i un ntins segment de sprijin, de raportare la realitatea concret. Sociologia juridic se coreleaz cu demografia i statistica. Demografia sau tiina populaiei, a micri ei i a structurii sale pe vrste, sexe ofer tiinelor juridice i sociologiei un bogat material informativ despre grupurile naturale ale populaiei i despre posibilitatea de a le modifica. Datele demografiei constituie elemente din care decurg pentru drept, indicaii, necesiti, conveniene. Cu demografia se leag statistica, discipline care observ fenomenele atipice, ndeosebi fenomenele sociale, pe mase, cu scopul de a descopeii regularitile sau legile. Demografia i statistica reprezint deci n mod tiinific, discipline utile pentru nelegerea dezvoltrii istorice a dreptului i ofer n acelai timp surse de reforme legislative. ntre sociologie i criminologie exist strnse legturi ntruct i aceast disciplin studiaz un fenomen social, i anume criminalitatea. n esen, criminologia general, este tiina genezei (etiologiei exogene - endogene) i profilaxiei (prevenirii sau remedierilor) criminalitii n scopul aprrii societii contra acestui fenomen social i consecinelor sale victimizatoare. Aceste legturi se relev prin aceea c tiina criminologiei pentru a studia criminalitatea ca fenomen social, are nevoie de date cu privire la celelalte fenomene sociale i la corelaia lor cu criminalitatea. n cercetarea domeniului su, criminologia special i criminologia penal recurg de multe ori la metode i tehnici care apartin tiinei sociologice, adaptate la studiul criminalitii n general, infraciunii i infractorului, n particular. Descoperirea factorilor exogeni criminogeni socioeconomici i corelarea lor cu factorii criminogeni endogeni biopsihici presupune studiul interdisciplinar al fenomenului criminalitii atrgnd n aceast privin aportul tiinelor despre om, societate i a tiinelor juridice. Sociologia cantoneaz cercetrile asupra factorilor criminogeni exogeni.

4.4. Funciile sociologiei juridice Analiza obiectului i raporturilor multiple ale sociologiei juridice cu alte discipline socioumane argumente solide pentru a releva faptul c aceast disciplin constituit pe parcursul ultimului veac ndeplinete o serie de funcii att n domeniul teoretic ct i al praxisului. Plecnd de la analiza obiectului i atribuiilor sociologiei dreptului realizat de J. Carbonnier, n literatura din ara noastr (N. Popa, I. Vladut, M. Voinea. Ciuca) sunt menionate ca funcii ale sociologiei juridice urmtoarele: cognitiv, explicit (explicativ critic, practic. Funcia cognitiv const n cunoaterea realitii sociale a dreptului. Ea permite dezvluirea unor disfuncii i perturbri n procesul de aplicare efectiv a legii. Ceea ce intreprinde sociologia general prin aceast funcie particularizeaz la domeniul fenome lui de drept sociologia juridic. Ea cerceteaz, nregistreaz i descrie fenomenele juridice , mecanismele raporturilor juridice urmrind s descopere cauzele acestora i s elaboreze explicaii. Dac prin cunoaterea realizat de tiina juridic prin autoritatea lucrului judecat, aceasta se consider definitiv, cunoaterea sociologic a dreptului rmne esenialmente deschis, orict de profund ar fi nivelul atins vreodat. Funcia explicit (explicativ) urmeaz logic etapei de constatare, nregistrare i descriere a fenomenelor juridice. Ea vine s satisfac nevoia sociologului i juristului de a surprinde constane, regularitti, similitudini n desfurarea fenomenelor, de a rspunde la ntrebrile de ce" i cum" au aprut ele, i n final s elaboreze explicaia sub forma unei legi tiinifice. Funcia critic. Cunoaterea fenomenului juridic nu este suficient pentru demersul sociologiei dreptului. Ea trebuie s intervin n structurile mecanismului juridic spre a evidenia 26

defectele, limitele dreptului, de a descoperi cazurile de inefectivitate a normelor juridice, cnd multe legi nu se aplic deloc, sau se aplic parial. Prin critica pe care o ntreprinde, sociologia juridic ofer dreptului oglinda n care s-i vad propria imagine a manifestrii, derulrii sale n societate, i sugereaz punctele n care trebuie s se schimbe, s aib mai mult aderen la realitatea social. Funcia practic. Sociologia juridic prin nsi problematica abordat nu se rezum la direcia sa teoretic, explicativ. Ea este n aceeai msur i o tiin aplicat. Prin datele, informaiile pe care le colecteaz ea ofer material empiric pentru mbogirea i perfecionarea jurisprudenei, a ntregului mecanism legislativ. Sociologul priu spiritul su inventiv poate surprinde necesitatea unor proiecte de legi i le poate propune instituiei legislative. Rolul sociologului se relev deosebit de eficient n sondarea opiniei publice privind oportunitatea sau desuetudinea unor legii sau necesitatea amendrii lor, n expertiza sociologic solicitat n aciuni judectoreti (codul de procedur civil art. 201 prevede posibilitatea ca judectorul s numeasc unul sau trei experi), n interpretarea sociologic a unor efecte ale aplicrii legii care n mod obiectiv iniial nu pot fi prevzute. Lucrare de verificare : Formulai 5 ipoteze sociologice i analizai dou dintre ele.

27

Unitatea de nv