+ All Categories
Home > Documents > Socio Logie

Socio Logie

Date post: 25-Sep-2015
Category:
Upload: lavinia-vararu
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
psihologie
102
SOCIOLOGIE, POLITICI SOCIALE ŞI DE SĂNĂTATE I. 1. PROBLEMATICA SOCIOLOGIEI 1.Definirea sociologiei Într-un sens foarte general, termenul de sociologie este folosit pentru a desemna ştiinţa socialului. Termenul de sociologie provine din îmbinarea a două cuvinte, unul latin „socius” ce înseamnă social şi altul ce provine din limba greacă „logos” cu semnificaţia – ştiinţă; ca urmare putem considera că sociologia este o ştiinţă despre social, despre societate. De-a lungul timpului sociologia a fost definită în diferite moduri în funcţie de nivelul de cunoaştere şi de explicare a socialului. Filozoful pozitivist francez – Auguste Compte a folosit pentru prima dată termenul de „sociologie” într-un studiu intitulat: „Course de philosophie positive”, publicat în anul 1838. În lucrarea respectivă a definit conceptul de „sociologie” ca fiind o „ştiinţă a societăţii”. Max Weber a apreciat sociologia drept ştiinţa care studiază acţiunea socială. George Gurtvich a considerat că „sociologia este ştiinţa fenomenelor sociale totale, care are drept obiect studiul global al relaţiilor sociale, societatea ca integralitate de raporturi”. Dimitrie Gusti a definit sociologia ca fiind „ştiinţa realităţilor sociale”. În concepţia lui Petre Andrei
Transcript

SOCIOLOGIE, POLITICI SOCIALE I DE SNTATE

I. 1. PROBLEMATICA SOCIOLOGIEI1.Definirea sociologiei ntr-un sens foarte general, termenul de sociologie este folosit pentru a desemna tiina socialului. Termenul de sociologie provine din mbinarea a dou cuvinte, unul latin socius ce nseamn social i altul ce provine din limba greac logos cu semnificaia tiin; ca urmare putem considera c sociologia este o tiin despre social, despre societate.De-a lungul timpului sociologia a fost definit n diferite moduri n funcie de nivelul de cunoatere i de explicare a socialului. Filozoful pozitivist francez Auguste Compte a folosit pentru prima dat termenul de sociologie ntr-un studiu intitulat: Course de philosophie positive, publicat n anul 1838. n lucrarea respectiv a definit conceptul de sociologie ca fiind o tiin a societii.Max Weber a apreciat sociologia drept tiina care studiaz aciunea social. George Gurtvich a considerat c sociologia este tiina fenomenelor sociale totale, care are drept obiect studiul global al relaiilor sociale, societatea ca integralitate de raporturi.Dimitrie Gusti a definit sociologia ca fiind tiina realitilor sociale. n concepia lui Petre Andrei sociologia studiaz n mod obiectiv, n primul rnd, existena social sub aspectul ei static-structural, i apoi sub aspectul dinamic - funcional al ei, artnd fazele i tipurile sociale realizate. Pentru Traian Herseni sociologia este tiina societilor omeneti, este o disciplin ce se ocup cu studiul vieii sociale, al fenomenelor de comunicare uman, de convieuire social.Dicionarul Le Petit Larousse definete sociologia ca fiind disciplina care studiaz tiinific societile omeneti i faptele sociale. Ctlin Zamfirescu i Lazr Vlsceanu n Dicionarul de sociologie consider c sociologia este o tiin despre societate.Din succinta trecere n revist a diferitelor definiii date sociologiei se desprind elementele fundamentale privitoare la specificitatea sa ca disciplin tiinific.Rezult din definiiile date c sociologia, ca tiin, dispune de un obiect propriu de cunoatere i anume societatea. Numai c societatea este obiect de studiu nu doar al sociologiei , ci i al multor alte tiine sociale. Se nate n mod firesc ntrebarea ce anume confer specificitate sociologiei? Se consider c ceea ce deosebete sociologia, n principal de toate celelalte tiine sociale este perspectiva de abordare a obiectului de cercetare comun, respectiv societatea. Sociologia este tiina care abordeaz societatea ca totalitate, ca ntreg, studiind ansamblul faptelor, fenomenelor, relaiilor i proceselor sociale.Sociologia se manifest att ca tiin a socialului, ca form general de existen a vieii umane, ct i ca tiin a societii globale, a organizrii i dinamicii sale, a subsistemelor din care se compune societatea global i a relaiilor lor att cu sistemul social-global, ct i cu celelalte subsisteme ale acestuia. Din aceast perspectiv se desprind trei paliere ale sociologiei:- teoria general a socialului.- teorie a societii globale- teorii ale diferitelor subsisteme ale societii globale.Un astfel de mod de manifestare arat c sociologia permite observarea i reflectarea asupra vieii sociale, descoperirea disfuncionalitilor i crizelor sociale de la nivelul individului i comunitilor umane de posibilitatea de a gsi soluii la problemele cu care se confrunt societatea.

2. Obiectul de studiu al sociologiei Sociologia este o ramura a tiinelor sociale relativ recent, a crei recunoatere oficial i instituionalizare s-a fcut la cumpna secolelor XIX i XX. La sfritul secolului al XVIII-lea i nceputul secolului al XIX-lea, revoluia industrial a produs prin industrializare, profesionalizare i raionalitate tiinific i economic schimbri sociale fr precedent, concretizate att n apariia unor fenomene sociale total necunoscute, precum migraia aglomerarea, nstrinarea i depersonalizarea, ct i n intensificarea i extinderea la nivel de societate a fenomenelor sociale cunoscute, precum srcia, exploatarea, deviana, prostituia, divorialitatea, naterile ilegitime, criminalitatea i sinuciderea. Schimbrile produse au avut consecine profunde asupra funcionalitii societii i a vieii indivizilor, situaie ce a impus nevoia cunoaterii tiinifice - prin observaie, descriere, explicaie i predicie - att a fenomenelor respective, ct i a structurilor, instituiilor i grupurilor sociale care le-au determinat. Astfel a nceput s se constituie tiina despre societate, a sociologiei ca tiin de sine stttoare strns legat de schimbrile social-economice profunde petrecute n societatea european, fiind un reflex teoretic al acestora i o ncercare de rspuns la problemele ridicate de aceste schimbri. Auguste Comte (1798-1857) a conceput studierea societii dintr-o dubl perspectiv: una static, ca factor constitutiv i de stabilitate i una dinamic, ca factor de progres i de schimbare. Interpretarea dat de Comte faptelor sociale a exprimat mai mult o intenie epistemologic (teoria cunoaterii tiinifice epistemologia) n efortul su de a evidenia ansamblul legilor fundamentale care guverneaz n social.Emile Durkheim (1858-1917) a desemnat un obiect de cercetare precis al sociologiei i anume faptele sociale. n studiul Regulile metodei sociologice (1894) el a emis o formul celebr: faptele sociale trebuie s fie tratate ca lucruri avnd un interes intrisec, autonom. Conform acestei nelegeri societatea este un complex de fapte sociale. Nici una din aceste fapte sociale nu este ntmpltoare i nu poate fi explicat de sine stttor. Orice fapt social pentru a putea fi neles trebuie raportat la totul n care se nate i privit paralel cu celelalte pri componente (fapte sociale) ale acestui tot. Max Weber (1864 1920)Nscut la Erfurt, face studii de drept, economie, istorie i filosofie, dup care activeaz ca profesor la Freiburg, Heidelberg i Munchen. n lucrrile sale abordeaz trei teme majore: natura dominaiei caracteristicile raionalitii raporturile dintre idei i interesele materiale (ideile religioase i activitatea economic).n definirea sociologiei, Weber va pleca de la distincia dintre judecile de valoare i judecile de raportare la valori. Primele nu intr n corpul tiinei, n timp ce celelalte servesc la selecia i ierarhizarea faptelor sociale devenite subiect al tiinei. A doua etap a metodei propuse de Weber const n explicaia cauzal a faptelor sociale, care trebuie s fie universal valabil. La acest nivel, cercettorul trebuie s se supun principiului neutralitii axiologice, trebuind s dea dovad de obiectivitate, verificabilitate independen i consisten logic.n viziunea lui Weber, sociologia este o tiin care i propune s neleag prin interpretare activitatea social i prin aceasta s explice cauzal desfurarea i efectele activitii sociale. Astfel, sociologia este o tiin comprehensiv i explicativ a faptelor sociale. Ea are obligaia nelegerii acestor fapte i apoi a explicrii lor prin interpretare. Sarcina sociologiei este de a reduce formele cooperrii umane la o activitate comprehensibil.Talcott Parsons (1902 1979)Nscut n Colorado Springs, urmeaz cursurile unor prestigiose universiti americane i europene, dup care va activa ca profesor la Universitatea Harvard. Este principalul reprezentant al structuralismului funcionalist din sociologia american, n viziunea sa, sistemul social constnd dintr-o pluritate de actori individuali inclui ntr-un proces de interaciune i motivai de obinerea unor satisfacii optime. El a introdus i conceptele de rol i status social, statusul reprezentnd poziia individului n cadrul sistemului social, n timp ce rolul definete latura dinamic a acestuia, activarea sa n viaa social. Astfel, aciunea uman este modelat de norme, valori i simboluri sociale care delimiteaz comportamentul adecvat i permis al actorilor implicai n viaa social.Conform lui Parsons, sistemul social se confrunt cu nevoia de integrare social a indivizilor i meninerea echilibrului funcional, n acest scop reliefnd patru funcii: funcia de intergrare, de adaptare, de atingere a scopului i de pstrare a structurilor sociale i atenuare a tensiunilor. Echilibrul funcional poate fi pstrat prin socializarea valorilor i prin controlul social asupra indivizilor.Aceti gnditori au mari merite n efortul fcut pentru:1. a se preciza cu claritate obiectul specific de studiu2. a se preciza raporturile cu alte discipline3. elaborarea unui sistem conceptual i a unei metodologii de investigaie proprii sociologiei.Domeniul sociologiei este realitatea social n procesualitatea devenirii i stabilitii ei. Studiul realitilor sociale arat c anumite procese, instituii i fenomene sociale precum: familia, stratificarea social, raporturile dintre componentele societii, mecanismele de funcionare a societii au devenit obiect al unor anumite discipline tiinifice numai dup constituirea sociologiei ca tiin, ex.: sociologia familiei, sociologia comportamentului deviant, sociologia copilului, sociologia rural, sociologia puterii etc.n mod concret obiectul de studiu al sociologiei l constituie studiul colectivitilor umane i al relaiilor interumane din cadrul acestora, precum i comportamentul uman n interiorul grupurilor i comunitilor umane. Drept urmare n cadrul cursului se vor studia probleme referitoare la aciunea social, structura social, grupurile sociale, organizaia, socializarea, grupurile de vrst, genul social, relaiile interetnice, rasiale i naionale, familie, religie, devian, cultur etc. ntruct obiectul sociologiei cuprinde o arie de probleme de mare diversitate i complexitate, s-a conturat prin diferenierea i aprofundarea investigaiei tiinifice, un sistem de discipline sociologice. Numrul acestor discipline sociologice se apropie de 100, dintre care enumerm: sociologia culturii, sociologia politic, sociologia civilizaiilor, sociologia economic, sociologia cunoaterii, sociologia familiei, sociologia devianei, sociologia comunitilor, sociologia moral, sociologia juridic, sociologia limbii, sociologia artei, sociologia literaturii, sociologia educaiei, sociologia muncii etc. Numrul impresionant al ramurilor sociologiei scoate n relief dou aspecte importante privitoare la statutul acesteia ca tiin. Un prim aspect are n vedere procesul de delimitare continuu, tot mai precis i nuanat al obiectului de studiu al sociologiei. Cellalt aspect pune n eviden capacitatea sociologiei de a evolua ca tiin a socialului, de a se adapta la condiiile sociale concrete i de a ncerca s rspund provocrilor agenilor sociali i cerinelor realitii sociale.

3. Funciile sociologieiSociologia, ca tiin teoretic avnd deopotriv o finalitate cognitiv i una practic are o serie de funcii: Funcia expozitiv sau descriptiv se concretizeaz ntr-o acumulare de date, fapte i informaii suficiente i relevante pentru respectiva realitate. Pentru a fi ndeplinit aceast funcie, sociologia trebuie s ndeplineasc o serie de condiii: - de completitudine adic de luare n consideraie a tuturor datelor i faptelor necesare pentru a testa valoarea de adevr a ipotezelor utilizate.- evitarea selectrii arbitrare, strict subiective datelor i faptelor analizate.- maxima obiectivitate fa de fapte (evitarea apropierii de fapte avnd idei preconcepute despre acestea; datele, faptele, fenomenele trebuie analizate aa cum sem prezint ele). Funcia explicativ permite sociologiei s neleag realitatea social, s identifice mecanismele intime de funcionare i schimbare a realitii sociale , de producere i derulare a faptelor, a fenomenelor sociale, a vieii sociale n general, s desprind determinrile multiple ce se manifest la nivelul realitii sociale i ndeosebi, relaiile cauzale ntre variabilele realitii sociale. Prin ndeplinirea acestei funcii, sociologia poate elabora generalizri teoretice de diferite grade, poate dezvolta teorii explicative, poate construi diferite paradigme. Funcia predictiv, prognotic sau previzional: - prin intermediul creia sociologia cerceteaz atent i aprofundat realitile sociale prezente pentru a identifica direciile cele mai probabile de evoluie ulterioar a societii. Studiind trecutul i prezentul, sociologia poate identifica i proiecta tendinele probabile de evoluie ulterioar a societii. Funcia critic presupune ca cercetarea sociologic s nu se rezume la descrierea i explicarea societii aa cum este la un moment dat i la descrierea tendinelor probabile de evoluie ulterioar, ci s ncerce s arate cum ar trebui s fie aceast realitate social. Pentru a reui acest lucru sociologia trebuie s compare realitatea social aa cum se prezint ea la un moment dat, cu un model normativ al realitii sociale. n esen, o asemenea analiz comparativ se reduce la ncercarea de surprindere a nemulumirilor, disfuncionalitilor existente la nivelul realitii investigate, la realizarea a ceea ce mpiedic funcionarea i dezvoltarea normal, fireasc a societii n ansamblul su, a unor uniti sau grupuri sociale specifice (deficiene de organizare, conducere, structurare, deficiene predominant subiective posibil de remediat). Pentru ca analiza s fie critic ea trebuie s respecte dou condiii:a) s fie ntemeiat adic s se bazeze pe o cunoatere temeinic, aprofundat a realitii sociale.b) s fie constructiv analiza disfuncionalitilor s fie real i corect avnd ca scop perfecionarea realitii sociale. Sociologia este o tiin critic, declarat anti apologetic, negarea sau ignorarea disfuncionalitilor este contraproductiv. Funcia critic a sociologiei confer acestei tiine o cert utilitate social, dar o poate face, n acelai timp, relativ incomod pentru unii factori aflai n posturi de decizi sau de conducere, purtnd responsabilitatea modului de derulare a vieii sociale att la nivel macrosocial ct i la nivel microsocial.Funcia practic - operaional - prin intermediul creia sociologia i propune s identifice modalitile prin care se pot nltura disfuncionalitile, dereglrile, neajunsurile constatate n vederea modelrii realitii sociale la un nivel ct mai apropiat de modelul normativ stabilit. Pentru realizarea acestui deziderat, sociologia trebuie s in cont de urmtoarele:- a) - soluiile propuse trebuie s fie rezultatul unei analize atente att a realitii sociale prezente ct i a efectelor posibile ale aplicrii acestor soluii asupra realitii sociale.b) - soluiile propuse s fie realiste.c) s fie oferite un set de soluii bine fundamentate i argumentate realist i raionat, set de soluii din care decidentul s aleag varianta optim. d) sociologul s acorde asisten tehnic la implementarea soluiei alese, s urmreasc efectele acesteia

I .2. NOTIUNI DE ANTROPOLOGIEAntropologia este tiina care studiaz omul ca individ, grup i specie din perspectiva biologic i social. Antropologia fizic se ocup cu studiul temelor referitoare la originea omului.Antropologia cultural studiaz comportamentul uman n contextul normelor i valorilor recunoscute de societate la un moment dat. ntre sociologie i antropologia cultural sunt mici diferene: prima studiaz societile contemporane n timp ce a doua studiaz societile arhaice. NATURA UMANA DIN PERSPECTIVA RELIGIOASA, NATURALISTA, SOCIALA1. Conceptul de religie: Se refer la acele moduri de gndire, sentimente i aciuni care au legtur cu supranaturalul. Dup E. Durkheim, credinele i practicile religioase sunt strns legate de lucrurile sacre i opuse profanului. Sacrul este extraordinarul, misteriosul sau chiar pericolul potenial, ceva care iese din cotidian sau din viaa normal. Rudolf Otto (n lucrarea Sacrul, editura Dacia, 1992, p.13), scrie: Sacrul este nainte de toate o categorie de interpretare i evaluare a ce nu exist ca atare, dect n domeniul religios.. Ea este o categorie complex i, prin urmare, poart n sine un element de un gen cu totul aparte, unul care se sustrage raionalului i care rmnnd complet inaccesibil nelegerii conceptuale este un arreton, ceva inefabil. E. Kant vorbete de voina sacr, voina care dintr-un impuls al datoriei se supune fr ovire legii morale; la fel se vorbete despre caracterul sacru al datoriei, al legii, avndu-se de fapt n vedere necesitatea practic i caracterul ei de obligaie general valabil. Mircea Eliade, n lucrarea Sacrul i profanul aduce o perspectiv inedit asupra acestui concept. Sacrul este o categorie a religiozitii opus profanului. Sacrul este o categorie specific unei existene religioase de tip arhaic sau tradiional, care relev o anumit modalitate ontologic ntr-un spaiu i un timp, socotite esenialmente pure i sfinte, aa cum le relev credina generalizat pentru nceputurile lumii. Spre deosebire de Otto care pune accent pe iraional, omul trind experiena terifiant i iraional ce se bazeaz pe sentimentul temerii religioase fa de forele supranaturale, Eliade analizeaz sacrul avnd n vedere Homo religuosus. Acesta crede ntotdeauna c exist o realitate absolut, sacrul, care transcede lumea aceasta, dar care se manifest n ea i, prin urmare, o sanctific i o face real. El crede c lumea are o origine sacr i c experiena uman i actualizeaz toate potenialitile n msura n care este religioas, adic particip la realitate.Profanul este opus sacrului. Omul modern s-ar caracteriza, dup Eliade, ca fiin ce se face pe sine nsui i nu reuete s se fac pe sine n ntregime dect n msura n care se desacralizeaz i desacralizeaz lumea. Sacrul este obstacolul, prin excelent, n faa libertii sale. Omul nu va deveni el nsui dect n msura n care va fi demistificat radical. Omul modern este areligios, dar mai dispune nc de o ntreag mitologie camuflat i de numeroase ritualuri degradate. Experiena religioas are loc n timp i spaiu. Spaiul sacral se refer la primele forme ale sacralitii lumii. Hierofaniile relev centre i puncte fixe ale spaiului sacralizat: locuri privilegiate, locuri sfinte, semne ale spaiului. Consacrarea unui loc se datoreaz credinei n repetarea cosmogoniei. Timpul sacru este un timp mitic repetabil i recuperabil, dar etern n acelai timp. El este recuperabil n rituri i srbtori cnd se repet ca n primele lui apariii. Se regenereaz prin repetarea lui n formele originale, prin timpul festiv i structura festivitilor, prin mituri ca metode exemplare ce relev istoria sacr a misterelor cosmice, ca i prin activitatea eroilor civilizatori. Sacrul i profanul, arat Eliade, constituie dou modaliti de a fi n lume, dou situaii existeniale asumate de ctre om de-a lungul istoriei. Aadar, religia difer de alte aspecte ale vieii sociale pentru c ea refer la un sistem de convingeri i credine care se refer la care nu este disponibil pentru observare. Termenul de religie provine din limba latin religio team, scrupul, lealitate, superstiie, pietate dar i team fa de zei. V. Kernbach (1995) arat c religia nseamn credin religioas, cult, sacralitate, ceremonie, jurmnt, loc sacru. Religia are sens i de refugiu mistic n supranatural, printr-un sistem de credine n doctrina transcedental; ncercarea omului de a cunoate n afara raiunii forele cosmice de care se simte dominat i de a li se supune n mod contient. Religia a aprut dintr-o serie de curente: animatism, animism, toteism, fetiism, demologie i mitologie prin care omul ar fi ncercat s domine forele ambientale i s rspund ntrebrilor fundamentale despre via i moarte, destin individual, fenomene din cer. Religia este considerat ca un instrument de modelare spiritual a contiinei. Orice religie este un ecosistem coerent de postulate care admit n cadrul cunoaterii mistice, prin credin necondiionat, existena i fora autonom i total a unei lumi supranaturale divine, creatoare i diriguitoare a lumii vizibile i invizibile reale al crei destin l conduce prin legi prestabilite sau prin voin. Se afirm n literatura de specialitate, de pild Kernbach, c ncercrile de a defini religia ca atare au fost mpiedicate de o neclaritate semantic. De multe ori se confund religia cu mitologia, cu filozofia, cu superstiia i cu magia, toate aceste fiind, n diferite perioade, cadre sau instrumente de constituire a religiei fr ca religia s se confunde cu ele. J.G. Frazer a formulat o schem de succesiune n evoluia gndirii umane: magie-religie-tiin, religia fiind condiionat de dezvoltarea superioar a inteligenei, tez respins de ali cercettori care consider c n societile primitive coexist att practicile magice i actele religioase, ct i elementele de tiin empiric i chiar n societile moderne se menin practici elementare de magie. 2. Alte concepte folosite n studiile despre religie: a) Magia: Este un sistem de ceremonii i aciuni determinate de credina n puterea magului de a aciona asupra realitii obiective cu ajutorul unor fore supranaturale i prin mijloace oculte i paranormale. Magia se bazeaz pe credina n existena unor fore n natur numite la unele popoare mana. n credinele melanisiene, mana este o for supranatural, impersonal i nedifereniat constituind punctul de plecare al primelor stadii religioase ale omenirii primitive: animatismul i animismul. Termenul a fost pus n circulaie de ctre R. Codrington relaiile melanisienilor, n neles de credine, const n convingerea c pretutindeni acioneaz o for supranatural innd de domeniul invizibilului; practic ea se traduce prin utilizarea unor mijloace de atragere a acestor fore din partea solicitantului. Magia este o practic prin care forele supranaturale sunt invocate n sprijinul individului sau mpotriva acestuia. Magia primitiv are un raport direct cu anumite activiti practice: vindecarea bolilor, relaii de dragoste, atragerea vnatului sau a petelui, aciuni militare, practici agresive (distrugerea dumanului sau a individului indezirabil prin strpungerea imaginii lui plastice sau prin arderea unui obiect ce i aparine); practicarea purificrii n al crui ritual se include obligatoriu noiunea de tabu, adic interzicerea atingerii unor obiecte, locuri sau fiine considerate fie sacre fie necurate. Magia este de dou feluri: - magia alb (obinuit) ale crei procedee principale rezid n fora sonor a rostirii: incantaii, nume, cuvinte magice fr sens de exemplu abracadabra, blesteme) i n fora creatoare a imaginii, realitatea fiind manevrat prin simbolurile reprezentrii ei grafice. - magia neagr este procesul invocrii demonilor n sprijinul svririi actelor magice (unul din procedeele curente ale magiei negre consta n scrierea numelui acestuia pe frunze de laur i arderea acestora, procedeu ce trebuia s aduc o nenorocire asupra purttorului acelui nume. J.G. Frazer delimiteaz magia n magie teoretic (pretins tiinific) i magia practic (pretins art). C. Lvi-Strauss consider c deosebirea esenial ntre magie i tiin const n faptul c una postuleaz un determinism global i integral, pe cnd cealalt opereaz prin diferenierea nivelurilor dintre care numai unele admit forme de determinism. b) Superstiia este farsa credin despre necunoscut reprezentnd sindromul complexului de inferioritate n faza misterului. Superstiia rstlmcete realitatea. Ea nu intr n lumea magiei dar folosete practici magice elementare. Superstiia poate fi considerat o infrareligie de uz individual. O regsim n multe religii nc din antichitate. c) Varietatea credinelor religioase: Cercettorii admit existena unei enorme varieti de credine religioase i practici. Societile difer n modurile, tipurile de fiine supranaturale sau fore n care cred i caracterul acestei fiine. Difer i prin structura sau caracterul acestor fiine, n ceea ce fac real fiinele i ce se ntmpl dup moarte, precum i n cile prin care supranaturalul este conceput n interaciunea cu oamenii. 3. Funciile religiei: ntr-un context social dat, religia ndeplinete anumite funcii: a) Funcia cognitiv este conferit de rolul ei n cunoaterea lumii. n principal, cunoaterea realizat de religie este antropomorfic, datorit explicaiilor date existenei prin trsturile fiinei umane. b) Funcia acional este concretizat n virtutea ei de a oferi insului modaliti de influenare a forelor supranaturale. c) Funcia de diminuare a anxietii - este determinat de capacitatea religiei de a reduce spaima trit de om n faa unor evenimente sau situaii necontrolate de ei. d) Funcia social: prin intermediul credinelor, normelor i cutumelor se implic n evenimentele cotidiene din viaa individului i a societii. - intervine n reglementarea relaiilor dintre generaii prin intermediul unor practici i norme proprii. Concomitent cu afirmarea credinei ntr-o for divin, religia se implic, prin instituiile ei n rezolvarea unor probleme, uneori eseniale, ale vieii personale sau ale vieii sociale. - promovarea comportamentelor de via sntoase i descurajarea unor practici negative. Religia contribuie n cel puin patru direcii distincte privind configurarea comportamentului uman. Implicarea religiei n internalizarea normelor cu privire la stilurile de via personal i de conduit. nclcarea acestor norme poate s duc la vinovie. n colectivitile religioase se pot constitui grupuri de referin prin intermediul crora se ncearc implementarea unui mod de via. Nerespectarea standardelor unei comuniti religioase este sancionat. Implicarea puternic n activitile i n grupurile religioase reduce oportunitatea de a participa la alte activiti. Toate aceste patru direcii sunt de fapt mecanisme religioase de control social. - implicarea grupurilor religioase n integrarea social a individului: implicarea n viaa credincioilor, cultivarea prieteniei, asistarea de ctre biseric a persoanelor cu nevoi speciale, participarea permanent la congregaiile religioase, reprezint modaliti de formare, prin intermediul religiei, a comportamentului prosocial. e) Funcia de constituire i conservare a identitii etnice sau naionale. Instituiile religioase au fost primele care s-au implicat i au promovat idealul etnic sau naional. Micrile naionale au gsit un sprijin real n credina religioas. n acelai context trebuie subliniat rolul bisericii n prezentarea unor tradiii, n susinerea, afirmare i promovarea unor valori culturale i spirituale. Contribuia bisericii la dezvoltarea culturii este fundamental. nsi civilizaia modern, paradoxal, n tendina ei spre secularizare, a fost dezvoltat din valori religioase i cu sprijinul bisericii. 4. Organizaiile religioase: Esprimarea credinelor, normelor i a ritualurilor au loc n cadrul unor structuri organizaionale unde oamenii se ntlnesc pentru a participa la activitatea unui cult, sau pentru a stabili relaii cu persoane ce aparin acelui cult. Biserica este o organizaie religioas care tinde s includ cei mai muli membri ai societii. Are o structur birocratic la fel cu orice alt instituie. Apartenena la un cult sau altul deriv mai mult dintr-o legtur prin natere la un cult religios dect ca urmare a unei decizii contiente. Bisericile sunt de regul conservatoare n ceea ce privete modul de organizare i ierarhia din interiorul ei. a) Biserica ortodox - i are baza n comunitatea credincioilor ce fiineaz prin participarea la liturghie. Ele sunt autocefale i de aici deriva autonomia lor. Biserica ortodox este una sfnt, soborniceasc i apostoleasc fiind alctuit din totalitatea credincioilor botezai, care se mprtesc din aceleai sfinte taine. Ea funcioneaz pe principiul succesiunii apostolice. n fruntea ierarhiei ecleziastice se afl patriarhul. Toi episcopii au aceeai putere i a cror reuniune determin structura sinodal. Biserica ortodox este structurat pe patriarhii, mitropolii, arhiepiscopii, protoerii i parohii. Viaa clugreasc este organizat n mnstiri i schituri. n cadrul bisericii ortodoxe nu exist ordine i congregaii religioase. b) Biserica catolic este comunitatea credincioilor asociat cu comunitatea credinei, a sacramentelor i fidelitatea fa de Evanghelie. Ca i biserica ortodox funcioneaz pe principiul succesiunii apostolice. Episcopii si sunt considerai succesorii primului episcop al Romniei, apostolul Petru. eful suprem al bisericii catolice, ales pe via, este Papa; el are puteri monarhice, iar aciunile lui au puteri infailibile. Totodat el este i ef de stat, al cetii Vaticanului. Conducerea administrativ a bisericii catolice este asigurat prin intermediul curiei alctuit din 11 congregaii cardinalice, 3 tribunale pontificale, oficiile curiei i comisiile pontificale. Legtura dintre pap i diocez este asigurat prin intermediul episcopilor reunii n jurul papei n cadrul consiliului ecumenic. Comunitatea de baz a bisericii catolice este parohia, o subdiviziune teritorial a diocezei. Catolicismul cunoate ordinele i congregaiile cu ierarhie i legi proprii i care depind direct de pap. Bisericile i confesiunile protestante au structuri ecleziastice care decurg din societatea n care funcioneaz. Astfel, sunt sisteme de organizare de tip episcopal, caracteristice bisericilor anglicane, bisericii lutheriene i metodiste, desprinse de anglicanism. Sistemul prezbiterian sinodal este alctuit dintr-o ierarhie de adunri i consilii n care unitatea fundamental este parohia, administrat de un consiliu prezbiterian care alege pastorul, iar la nivel regional i naional se aleg consistoriile constituite din pastori i laici.Un alt tip de organizare este cel de tip congeaionist n care exist doar nivelul local de structurate. Aliana reformat i biserica baptist sunt astfel organizate. Cea mai mare extindere o cunoate anglicanismul, lutheranismul, calvinismul i baptismul. c) Biserica anglican este condus de o singur ierarhie. Deciziile conducerii bisericii trebuie s fie confirmate n parlament i ratificate de rege care este eful suprem al bisericii. Trebuie reinut c laicii se ntrunesc n adunri anuale la nivel naional i n conferine diocezane, dar fr s decid n probleme de dogm. Anglicanismul funcioneaz n Anglia i n rile foste colonii engleze. d) Bisericile episcopale lutheriene i metodiste dispun de o ierarhie episcopal i de o structur sinodal n care sunt inclui i laicii. Lutheranismul fiineaz n Germania, n rile scandinave, n rile baltice, Elveia i n alte ri ale lumii. Metodismul activeaz n S.U.A. i n Canada, iar ntr-o mic rspndire n Marea Britanie i n alte ri ale Europei centrale. e) Biserica baptist se organizeaz pe principiul alegerii de ctre credincioi ai bisericii i separat de structurile statului. Exist aadar, o varietate de structuri n organizarea vieii religioase cretine, aceasta ca urmare a evoluiei concepiilor cretine de-a lungul timpului. Biserica romano-catolic are cea mai puternic ierarhie i se manifest sub form de organizare statal. Papa, conductor al statului Cetatea Vaticanului, apare ca reprezentant a lui Dumnezeu. Biserica ortodox are o organizare mai flexibil, deciziile importante aparin Sfntului Sinod al fiecrei biserici naionale. Nu exist un ef suprem al ortodoxiei. Celelalte tipuri de biserici de care pomenim reflect modul de organizare stabilit de doctrina religioas, o organizare orientat spre comunitatea religioas de baz, anume parohia. e) Denominarea Este o gruparea religioas care cuprinde un mare numr de credincioi, dar niciodat nu ajunge s includ n structurile ei majoritatea populaiei unei ri. Accept existena altor religii, normele i valorile societii n care fiineaz. Denominarea poate avea o biseric dintr-o ar i statut de denominare ntr-o alt ar. De pild, catolicismul are statut ecleziastic n Italia i Spania i statut de denominare n Romnia. Denominarea acord atenie tuturor dimensiunilor vieii credincioilor, cu deosebire educaiei religioase a tinerilor. f) Cultele religioase Reprezint o grupare religioas organizat pe principiul relaiilor directe membrii lor n modaliti care nu in cont de ntotdeauna de normele i valorile societii n care fiineaz. Sunt culte religioase care se manifest prin acte de devian, iar membrii lor dovedesc o devoiune fanatic. Preocupate n mic msur de doctrin, cultele sunt structurate n zone n care tradiiile au un caracter nesemnificativ. De asemenea, ele apar n perioade de schimbare social. Dei fiecare cult are reguli proprii i sisteme de educaie, multe dintre ele se bazeaz pe metoda introspeciei i auto descoperirii. Cultele apar ca o alternativ la formele de via spiritual derivate din civilizaia material i industrial, ele cutnd s rspund unor nevoi psihologice ale unor grupuri umane. g) Sectele Sunt comuniti desprinse dintr-o religie, restrnse ca numr i ca influen, opuse normelor i valorilor societii. Ele resping celelalte religii ca fiind false, iar societatea este judecat ca aparinnd forelor rului. Aceste forme de organizare a vieii religioase caut s dea rspuns unor trebuine reale ale individului sau grupului, speculnd dificultile personale sau sociale. De regul ele apar acolo unde nu funcioneaz structurile sociale i unde biserica nu are o influen puternic. Sectele funcioneaz ca alternativ la biseric, adic la formele de organizare i instituionalizare religioas. Figura central o reprezint preotul sau parohul. Sectele apar ca forme de perfecionare a omului. Din aceast poziie ele promit salvarea n lumea de apoi a celor ce s-au impus prin puritate i perfeciune astfel c vor fi alei s stea alturi de Dumnezeu. Exist peste 350 de secte care au putut fi inventariate. Amintim cteva dintre sectele mai cunoscute: Anabaptiste: Biserica Frailor, Biserica Frailor Unii dup Evanghelie; Micrile de deteptare: Adunarea frailor, Armata Salvrii, Micarea Penticostal; Milenariste: Adventitii de ziua a aptea, Martorii lui Iehova; Mormonii, Vindectorii etc. Religia n Romnia Conform recensmntului din anul 1992, cea mai mare parte a populaiei rii s-a declarat de religie ortodox. Considerat n vechiul regat nainte de anul 1918) ca Biseric naional, Biserica Ortodox Romn i-a pstrat acelai statut i n perioada interbelic, cel puin n opinia public, dei Legea Cultelor din anul 1928 nu a sancionat aceast poziie. Evoluia societii romneti a condus la creterea numrului de ortodoci, 87,6% din populaie fiind de religie ortodox. Un eveniment decisiv n afirmarea acestei ponderi a fost desfiinarea cultului greco-catolic n anul 1948 i trecerea adepilor acestui cult la religia ortodox. Cultul greco-catolic a aprut ca urmare a unirii unei pri a clerului ortodox din Transilvania cu Biserica Romei, n contextul presiunilor exercitate de Curtea de la Viena. Din anul 1700, anul constituirii cultului greco-catolic, acesta a cunoscut o istorie deosebit de complex din care se desprinde contribuia sa esenial la afirmarea idealului naional romnesc, la redeteptarea contiinei naionale a romnilor, la crearea unor valori ale culturii romne. Recunoscut legal imediat dup evenimentele din decembrie 1989, biserica greco-catolic caut s-i redobndeasc poziia ei n societatea romneasc n cadrul unui context social complex. Compararea situaiei fiecrei religii n anul 1930 i n anul 1992 relev modificri importante cunoscute de toate cultele. Cu excepia bisericii ortodoxe nici o alt religie nu a cunoscut creteri de adepi. Probabil dup anul 1992 au aprut i alte grupri religioase. Societatea romneasc actual manifest interes pentru religie i biseric, sondajele de opinie evideniaz constant ncrederea romnilor n instituia bisericii, instituie apreciat ca fundamental n statul romn.

I. 3. VIATA SOCIALA, RELATII INDIVID SOCIETATE, SOCIALIZARE, UMANIZARE 1. Conceptul de socializareSocializare este un proces foarte complex, ce presupune multiple interaciuni ntre individ, n calitate de socializat i societate, n calitate de socializator. Din perspectiva societii, socializarea este procesul de ptrundere a noi indivizi ntr-un mod organizat de via i ntr-o tradiie cultural stabilit. Din perspectiva individului, socializarea este un proces prin care animalul uman devine fiin uman i dobndete un sine. Socializare ncepe din copilrie, continu de-a lungul vieii oamenilor i const n nvarea modului de via din societatea i din grupurile din care face parte individul. Prin procesul de socializare, societatea exercit o putere considerabil asupra noilor membri pe care i nva cum ar trebui s se comporte. n formarea comportamentului intervin dou influene puternice: ereditatea i mediul social. Adepii influenei naturale susin: comportamentul uman este produsul ereditii persoanei, ereditate cu care este nzestrat la natere i care se afl n afara controlului uman. Conform acestui punct de vedere multe dintre caracteristicile, abilitile i trsturile de personalitate sunt dictate de echipamentul nostru biologic, de inteligena nnscut, de structura hormonal. Cei care susin prioritatea mediului social asupra ereditii arat c fiina uman este adaptabil i flexibil, iar comportamentul su este determinat de nvare i de contactele sociale din cadrul lungului proces de maturizare. Filozoful John Locke susine c fiina uman se nate tabula rasa, fr nici o capacitate de nelegere i cunoatere. El afirm c oamenii au puine limite biologice impuse, iar comportamentul i abilitile sunt rezultatul nvrii din cadrul procesului de socializare. Fr a diminua importana ereditii, trebuie precizat c n viaa noastr i, mai ales n primii ani de via, contactul cu ceilali membri ai societii este vital. Interaciunea social din aceast perioad de via este esenial pentru dezvoltarea normal din punct de vedere biologic, psihic i social. Fr socializare, disponibilitatea omului de a folosi i crea semne i simboluri rmne nerealizat. Capacitatea omului de a nva este direct legat de capacitatea lui pentru limbaj. n calitatea sa de vehicul pentru cunotine i atitudini, limbajul este factorul cheie n crearea societii umane. El face posibil depirea granielor limitate ale biologicului pur, comunicarea ideilor, interaciunea simbolic de care depinde societatea uman. Acest punct de vedere este puternic susinut de studii efectuate asupra copiilor lipsii de contactul uman. Contactele umane i afeciunea au rol deosebit n nvarea comportamentului uman. Lipsa acestora face ca un copil s nu poat nva elementele rudimentare ale comportamentului uman, dezvoltarea sa fiind ncetinit pentru totdeauna. Socializarea poate fi definit ca un proces de comunicare interactiv a valorilor, normelor i metodelor de comportament specifice unui grup sau unei societi, desfurat n evoluia individului pe parcursul ntregii sale viei. Socializarea este realizat n modaliti diferite, de oameni diferii i ntr-o varietate de contexte sociale. Socializarea poate fi deliberat sau neintenionat, formal sau informal. Socializarea poate fi fcut n beneficiul celui ce urmeaz a fi socializat sau n beneficiul socializatorului; deci cele dou interese pot fi compatibile sau opuse. Ca urmare, socializarea poate decurge lin, proces n care credinele, valorile i normele societii sunt internalizate de ctre individ n aa mod nct aderena la acestea pare a fi din propria iniiativ. Dar socializarea poate fi aspr sau chiar brutal, cu reciproc a coerciiei i conflictului, fiind marcat de discontinuiti.Fiina uman percepe influenele mediului n raport cu modul propriu de gndire i de aciune. Ea are, totodat disponibilitatea de a-i structura comportamentul conform cerinelor sociale. Procesul socializrii l formeaz pe individ pentru stimuli sociali i i dezvolt deprinderile i contiina asumrii obligaiilor sociale. Transmiterea normelor, tradiiilor, valorilor, concepiilor sau a modurilor de via de ctre grup sau de ctre societate urmrete integrarea individului n structurile cu o conduit adecvat scopurilor sociale fundamentale, adic asigurarea ordinii i stabilitii sociale. Socializarea nu oblig pe indivizi la o asimilare mecanic a normelor i valorilor, ci ea i determin la o readaptare continu n funcie de condiiile specifice de difereniere social. Individul este pregtit astfel ca fiin social cooperant i participant. Prin socializare omul se calific s fi om. Prin socializare, insul devine contient de sine nsui, devine o persoan capabil de cunoatere.Aadar, socializarea este procesul prin care individul deprinde, treptat, prin interaciune cu ali semeni i participare la viaa social, normele, valorile, gndirea i cunotinele unei anumite culturi n care s-a nscut. Socializarea este un proces activ i o form de programare cultural a individului, materializat printr-o serie de finaliti de ordin psihic, social i cultural. Finalitatea psihic const n dezvoltarea, la copil, a trsturilor psihice constante prin care el percepe sinele su, propria identitate n raport cu ceilali semeni. Finalitatea social nseamn formarea deprinderilor de exercitare corect a status-urilor i a rolurilor sociale necesare n integrarea social, innd cont de faptul c acestea se schimb odat cu vrsta, condiia social, profesia etc. Finalitatea cultural se refer la asimilarea simbolurilor, a limbajului i a valorilor mediului de via, a unui model cultural. n urma procesului de socializare, individul tinde s ating, contient sau nu, un anumit tip de personalitate propriu societii n care triete. De-a lungul timpului s-au impus diferite modele de personalitate: n Grecia Kalokagathon, model care promova cultiva idealul armonizrii virtuilor morale cu frumuseea fizic; n Roma antic s-a impus Civis Romanus, ce nsuma o sintez a trsturilor civice; n lumea modern capitalist,self made-man-ul, omul care se realizeaz singur; iar socialismul a promovat modelul omului nou sau comunistuuil de omenie. Socializarea se deosebete de alte procese psihologice prin care individul este integrat precum: invitaia, adaptarea, integrarea, cultural, procese ce se pot regsi n cadrul socializrii. 2. Tipuri de socializare i agenii socializriiSocializarea ncepe din primele zile de via i continu de-a lungul ntregii existene. n primii ani copilul este introdus, prin intermediul limbajului, n elementele sociale de baz: norme, valori, credine etc. Dimensiunile dobndite iniial sunt completate cu elemente noi, care intervin pe parcursul diferitelor cicluri de via. nainte de a exercita un anumit rol, individul parcurge o perioad de pregtire n care nva comportamentele pretinse de rolul respectiv, drepturile i ndatoririle specifice acestuia. Dei este un proces social global, socializarea se realizeaz n cadrul unor grupuri, n medii sociale diferite. Grupurile i mediile sociale se raporteaz n mod diferit la cultura societii globale. Din acest punct de vedere socializarea poate fi: pozitiv (conform cu valorile, normele i ateptrile sociale dezirabile i promovate de societate) i negativ ( (adic contr ateptrilor, valorilor i normelor sociale generale, dar conform cu cele ale unui grup sau ale unei subculturi), concordant ( conform cu normele i valorile sociale generale) i discordant (neconform cu valorile i normele sociale generale).Socializarea poate lua diferite forme: socializarea primar, socializarea secundar, socializarea continu, socializarea anticipativ i resocializarea.Socializarea primar: - are loc n copilrie. - este profund afectiv. - reprezint un proces de transformare a copiilor n adevrate fiine umane, sociale prin nvarea valorilor de baz, prin pregtire i limbaj. - cunoate o dezvoltare pozitiv din punct de vedere social i psihologic atunci cnd copii sunt crescui n familii de ctre ambii prini. Socializarea secundar se manifest ca proces de nvare a normelor i valorilor altor instane de socializare (coala, grupul de prieteni, grupul de aduli etc.). - este orientat ctre neutralitate afectiv. Socializarea continu este procesul de transmitere i nsuire a unor modele culturale i normative de-a lungul ntregii viei a unui individ. - acest tip de socializare reflect necesitatea nvrii permanente de ctre individ, inclusiv pe perioada adult, a noi norme i valori. - educaia adulilor este, n esen, un act de socializare a adultului. Socializarea anticipativ implic nvarea valorilor, credinelor i comportamentelor unui grup cruia persoana nu i aparine n prezent, dar la care ader. - acest tip de socializare permite oamenilor s fac schimbri n atitudinile i aciunile lor, schimbri ce le vor fi necesare de ndat ce vor intra n noul grup; - exemplu: studenii care se pregtesc pentru noua profesie. Resocializarea se refer la nvarea unui nou set de valori, credine i comportamente care sunt diferite de cele anterioare. Resocializarea presupune c o persoan trebuie s se dezvee de ce este vechi i s nvee ceea ce este nou. Orice persoan care i schimb statutul social sau grupul de apartenen cunoate un proces de resocializare. Acest proces este normal cnd individul i schimb slujba sau devine printe; dar produce schimbri dramatice atunci cnd este omer sau emigrant . 3. Agenii socializrii: Socializarea este realizat ntr-o multitudine de forme i situaii, de numeroi ageni, dintre care oamenii, grupurile i instituiile sunt cei mai importani. Familia este principalul agent al socializrii. Ea este intermediarul ntre societatea global i copil, locul n care se modeleaz principalele componente ale personalitii. Dei familiile realizeaz funcii socializatoare comune, n realitate numeroase diferene n modul n care fiecare familie i socializeaz copiii. Aceste deosebiri sunt date de tipul de societate (tradiional sau modern), de categoriile socio-profesionale ale prinilor, de reziden etc. . Familia este cea care ne ofer o poziie n societate, determin atribuirea de statusuri precum rasa i etnia i influeneaz alte statusuri precum religia i clasa social. n familie nvm s fim umani. n socializarea realizat la nivelul familiei, imitaia are un rol important, mai ales n primii ani de via cnd este dominant. Ulterior copiii ncep un proces de separare de gen, bieii se detaeaz de mam i se apropie de tat printr-un mecanism de identificare, iar fetele realizeaz identificarea fr a se detaa de mam. n societile tradiionale identificarea cu prinii i imitarea rolurilor se realizau relativ uor, mai ales n mediul rural. Biatul precum i fata triau alturi de prini, i ajuta n munc, le continua activitatea. n societile moderne, identificarea nu se poate realiza dect parial, mai ales n mediul urban. Locul de domiciliu este separat de locul de munc, iar copiii nu au dect o imagine foarte vag a rolului profesional exercitat de prini. Cercetrile de sociologia familiei scot n eviden faptul c, n societile urbane moderne, familia a pierdut din importana sa socializatoare tradiional. Mai ales n situaiile n care ambii prini i desfoar activitatea n afara menajului, iar copilul interacioneaz cu prinii doar cteva ore pe zi. n acest context funcia socializatoare a familiei se exercit mai dificil i mai sumar, o parte din elementele ei sunt preluate de ali ageni socializatori, ndeosebi de ctre scoal. Grupul de prieteni (anturajul) constituie un grup social ai crui membri au aceeai vrst i poziii relativ similare. Acesta se manifest ca un puternic agent socializator n perioada copilriei i a adolescenei. Grupul de prieteni le ofer copiilor posibilitatea s se manifeste independent n afara controlului prinilor. n grupul de prieteni copii se afl pe poziii egale. Spontaneitatea, limitat ori cenzurat de aduli sau autocenzurat, se exprim liber n absena adulilor. Aici copii nva s interacioneze ca egali, ca parteneri de cooperare i colaborare, ntr-un cadru cooperant, conform principiului primeti ceea ce oferi. Dei stpnesc mai puin simbolurile i mijloacele de comunicare comparativ cu adulii, copiii comunic mai uor dect acetia. S-a constatat c doi copii care vorbesc limbi diferite i au fost socializai n culturi diferite stabilesc uor raporturi , n timp ce, n aceiai situaie, doi aduli s-ar simi nesiguri i incapabili s interacioneze. coala este un agent socializator complex, care ofer att informaii, calificri, ct i un ntreg climat valoric i normativ, formal i informal. Reprezint primul contact major al copilului cu lumea din afara familiei. n cadrul colii copilul nva despre noi statusuri i roluri care nu sunt n familie i n grupul de prieteni din care a fcut parte pn atunci. coala accentueaz efectul socializator al grupului de prieteni i reduce influena familiei. Socializarea din perioada colii este o socializare dominant participativ i anticipativ. coala suplinete familia n transmiterea componentelor culturii. Prin intermediul acestui agent de socializare cultura societii respective i pune amprenta sa distinctiv asupra personalitii umane. Mijloacele de comunicare de mas tind s devin, n societile contemporane, unul dintre principalii ageni de socializare. Mass-media reprezint ansamblul organizaiilor (radio, TV, filme, ziare, reviste, afie etc.) care vehiculeaz informaii ctre un numr mare de oameni. Efectele socializatoare ale mijloacelor de comunicare de mas au fcut obiectul a numeroase analize, iar concluzia comun a fost c acestea s-au impus ca un influent agent socializator pentru copii, cu efecte att pozitive, ct i negative, n funcie de coninutul mesajului. Emisiunile TV cu coninut prosocial ofer modele comportamentale conforme cu normele i valorile sociale, nvndu-i pe copii normele unui comportament acceptat, n timp ce emisiunile ce propag violena induc copiilor comportamente violente sau accentueaz predispoziiile agresive. Violena din filme determin un comportament agresiv sau violent mai ales la bieii cu vrste cuprinse ntre 8-12 ani. Socializarea nu se limiteaz doar la cei patru ageni principali amintii. Ea se realizeaz i prin intermediul organizaiilor religioase, politice, asociaiilor voluntare, n mod difuz, de ansamblul comunitii n care triete individul.RELATIILE INDIVID SOCIETATE: 1. Relatiile socialeFiina uman intr n relaie cu ceilali membri ai societii din nevoia intrinsec de cellalt. Oamenii intr n contact unii cu alii dintr-o necesitate. Orice societate sau grup social nu este o simpl sum de indivizi, ci const ntr-o reea de legturi ntre acetia, n mijloacele materiale i simbolice pe care ei le folosesc n interaciunile i activitatea lor, precum i n rezultatele sau produsele materiale i spirituale ale activitii lor sociale. Relaiile interindividuale pot fi ntmpltoare, efemere sau spontane, avnd n aceast situaie, din punctul de vedere al vieii sociale un rol derivat, secundar. n toate colectivitile, grupurile i unitile sociale exist ns relaii fundamentale, ce se caracterizeaz prin durat i stabilitate, se desfoar dup norme i reguli stabilite, sunt consfinite n legi, coduri, reguli, obiceiuri sau tradiii. Nu toate relaiile dintre indivizi sunt relaii sociale. Relaiile interumane prezint mai multe forme: contactul spaial, contactul psihic, contactul social, interaciunile sociale Contactul spaial are n vedere diversele mprejurri n care indivizii intr n contact (locul de munc, locul de studiu, locuine, adunri publice etc.). Contactul psihic este o form de relaie de lung durat n care indivizii i observ reciproc caracteristicile, aspectul, trsturile de caracter, pregtirea intelectual, preocuprile etc. Contactele sociale se nasc prin intermediul relaiilor dintre cel puin doi oameni care manifest un interes comun pentru un obiect i acioneaz mpreun. Contractele sociale pot fi : trectoare i durabile; particulare i publice; directe i indirecte; personale i impersonale; materiale i personale. Indiferent de natura lor, contractele sociale stau la baza relaiilor sociale. Absena acestor contacte poate duce la marginalizare, nsingurare, la consecine negative asupra echilibrului psihic al indivizilor. n situaia n care contactele sociale sunt durabile, ntre indivizi apare un fenomen nou, ei caut s se influeneze reciproc. n acest mod se nate interaciunea social. Ea genereaz procesele de adaptare, de acceptare, de socializare, de cooperare, de opoziie , de conflict etc. Interaciunile sociale se realizeaz dup anumite modele statornicite n practica vieii sociale. Intrnd ntr-un grup, individul trebuie s se conformeze modelelor de interaciune existente n grupul respectiv. Interaciunile pot fi directe sau indirecte. Interaciunile sociale sunt mai durabile dect contactele sociale. Pe baza lor apar relaiile sociale.Relaiile sociale reprezint un sistem de legturi ce cuprinde minimum doi parteneri (indivizi sau grupuri), un contact, atitudini, interese i situaii, un sistem de drepturi i obligaii pe care partenerii trebuie s le realizeze. Relaiile sociale reprezint elementul durabil al legturilor sociale care unesc oamenii n grupuri. Fr relaii sociale i interaciuni interioare un grup nu poate exista un anumit timp, n mod organizat i coeziv. Relaiile sociale sunt raporturi ntre unitile sociale (grupuri, instituii, colectiviti) Relaiile sociale prezint o mare diversitate, fapt care face ca s existe mai multe criterii de clasificare. Dup natura lor relaiile sociale sunt: economice, politice, educaionale, juridice etc.Dup tipul partenerilor relaiile sociale sunt: - relaii interindividuale - reprezint relaiile stabilite ntre doi indivizi. n acest caz relaiile pot fi: de prietenie, de colaborare, de dumnie, de conflict, de ntrajutorare, de indiferen; - relaii ntre individ i grup - n acest tip de relaii individul reprezint o entitate i grupul cealalt entitate n care sunt incluse valorile, interesele i normele grupului; de regul n cadrul grupurilor mici relaiile sociale sunt relaii de cunoatere, afective, de comunicare, de mobilitate; o alt clasificare a relaiilor sociale la nivelul grupului mic este dat de Jean Piaget, conform cruia relaiilor sociale se mpart n relaii intelectuale, afective i morale;- relaii intergrupale sunt acele relaii care au ca parteneri grupurile luate ca totaliti.Un alt criteriu de clasificarea a relaiilor sociale l constituie influena exercitat de acestea asupra coeziunii sociale. Conform acestui criteriu deosebim:- relaia de cooperare, care poate fi personal sau impersonal, deliberat sau simbolic. n grupurile mici cooperarea este direct i personal. n grupurile mari ea este impersonal i simbolic;- relaii de subordonare i supraordonare; un grup sau un individ este dominat de un grup sau individ sau domin, prin diferite mijloace un alt grup sau individ;- relaii de compromis i toleran; presupun existena a doi indivizi sau grupuri cu interese i scopuri diferite, pe care nu i le pot impune i se accept reciproc;- relaia de marginalitate apare cnd indivizii particip la grupuri cu modele valorice diferite fr a se identifica n totalitate cu nici unul dintre ele;- relaii de competiie; ele apar cnd resursele de putere, prestigiu, produse, afeciune, statusuri etc. sunt limitate, percepute ca atare; aspectul competitiv reiese din obinerea unui rezultat pe seama celorlali participani n relaie;- relaii conflictuale; apar cnd deosebirea de interese nu admite compromisul , iar partenerii ncearc s se reciproc unul pe cellalt.Natura activitii reprezint un alt criteriu de clasificare a relaiilor sociale. Se deosebesc din perspectiva acestui criteriu relaii de munc, relaii familiale, relaii de vecintate, relaii de petrecere a timpului liber. Investigarea acestor relaii este obiectul de studiu al unor ramuri ale sociologiei: sociologia muncii, sociologia familiei, sociologia timpului liber etc.II. ELEMENTE DE SOCIOLOGIE A COLECTIVITATII

II. 1. Noiunea de grup social (grup social mare)Sociologia opereaz cu dou accepiuni ale termenului de grup social - una generic i foarte larg, aplicabil tuturor formelor de grupare uman i alta specific i mai riguroas aplicabil numai grupurilor umane. n aceast ordine de idei, n literatura sociologic se ntlnesc mai multe nelesuri ale termenului de grup, astfel: - considerarea grupului ca reprezentnd orice colecie fizic de oameni ce presupune doar o apropiere fizic (de exemplu: publicul la un spectacol; cltorii din mijloacele de transport; numrul cumprtorilor dintr-un magazin); - un alt sens consider c grupul este un numr de oameni care au anumite caracteristici comune (exemplu: gruparea social, categoria social, colectivitile sociale)- grupul considerat ca un numr de persoane care au n comun anumite modele de organizare, au contiina apartenenei la grup i a interaciunii. Avnd n vedere diversitatea gruprilor umane, se consider de ctre sociologi c esenial pentru definirea grupului social este nu apropierea fizic i contiina unei interaciuni, care poate fi prezent chiar atunci cnd nu exist interaciune personal ntre indivizi. Exist mai multe definiii asupra conceptului de grup social, unele dintre ele fiind legate de anumite orientri teoretice. n general noiunea de grup social desemneaz diferite ansambluri de indivizi constituite n anumite contexte situaionale i de timp ntre care exist unul sau mai multe tipuri de interaciune.Definim grupul social ca fiind un ansamblu de mai multe persoane aflate n relaie de interaciune i dependen reciproc, mijlocit de o activitate comun i care dezvolt norme i valori comune pentru componenii grupului.Condiii pe care trebuie s le ndeplineasc un numr de persoane pentru a constitui un grup social: existena unui numr mai sau mai mare de persoane ce constituie membrii grupului; existena unei interaciuni ntre membrii grupului, care nu este obligatoriu de a fi o relaie direct; interaciunea poate avea loc i printr-un document scris sau al unei comunicri verbale; perceperea calitii de membru, o anumit contiin de sine, adic persoanele din grup s se vad ele nsele ca membri ai acestuia; nu orice reuniune de persoane formeaz un grup( de exemplu cltorii din staia de metrou); uneori calitatea este atribuit, chiar i atunci cnd indivizii nii nu exprim calitatea de membru al unui grup (de exemplu grupurile etnice, religioase, rasiale); existena unei structuri specifice de statusuri i roluri i a unui anumit nivel de organizare; o ierarhie intern, efectiv existent, chiar dac incomplet contientizat; existena unui set de norme i scopuri mprtite de membrii grupului; caracteristic este c normelor i regulile de comportament sunt acceptate i susinute de membrii lor; existena unor aciuni comune n care sunt implicai, ntr-un fel sau altul toi membrii grupului; existena i manifestarea unor forme de control i presiune a grupului ca ntreg asupra membrilor si, durabilitate n timp; una dintre cauzele pentru care oamenii se reunesc n grupuri este un scop a crui realizare este posibil doar avnd condiia de membru a acelui grup. interdependena de destin, adic implicarea tuturor persoanelor ce alctuiesc grupul la evenimentele care i afecteaz.2. Motivele asocierii n grupOrice persoan aspir s devin membru al unui grup indiferent de comunitatea naional, statusul social etc. ceea ce constituie o constant universal a oricrei culturi. S-a evaluat c circa 80% din activitile pe care oamenii le fac n grup pot fi fcute de unul singur i totui oamenii se asociaz mereu i extrem de divers, aceasta fiind o caracteristic a societii contemporane. Se apreciaz c principalele motive ale asocierii n grup sunt urmtoarele: atracia pentru activitile grupului, simpatia pentru membrii grupului i satisfacerea nevoilor per se.3. Atracia pentru activitile grupului este considerat ca fiind unul din principalele motive de constituire a grupurilor sociale. Acest motiv este susinut de dorina omului de a participa la activiti de grup i mai ales de faptul c atingerea unui obiectiv este mai uor de realizat n grup dect singur. Pot fi evideniate mai multe tipuri de grupuri de aceast natur precum:- grupurile de munc formate pentru a realiza o sarcin mai eficient i mai rapid.- grupurile de soluionare mai ales atunci cnd apar probleme legate de activiti civile i sociale.- grupuri legislative grupurile constituite n vederea elaborrii legilor, regulamentelor etc.Experimentul lui M. Sherif a urmrit s demonstreze cum scopul poate influena formarea unui grup. Experimentul s-a derulat pe mai multe faze. Au fost constituite 2 grupe de biei cu vrste de 11-12 ani , care au fost aezate n locuri opuse ale unei tabere de var.Faza I antrenarea n copiilor n activiti care puteau fi realizate doar n grup (cratul unei canoe, curatul plajei etc.). Grupurile au evoluat distinct, i-au dat nume, au stabilit de comun acord norme de comportament etc.Faza II a constat n organizarea unor competiii i ntreceri ntre cele dou grupuri de copii deja formate. Competiia a degenerat: cele dou grupuri i-au atacat i devastat zona; la vizionarea unui film n comun s-au luat la btaie. Pentru detensionarea situaiei a fost introdus un alt grup de copii. Noul grup a fost prezentat ca ostil, dar rivalitatea dintre cele dou grupuri nu s-a redus.Faza III - s-a pornit de la strategia iniial i anume c un scop comun a transformat o grupare uman oarecare de biei ntr-un grup social prin crearea condiiilor de formare i existen ale unui grup social. A fost elaborat o strategie prin care cele dou grupuri ostile au fost puse s ndeplineasc scopuri comune n situaii aparent excepionale: defectarea depozitului de ap, cutarea unui biat rtcit n pdure. Dup mai multe asemenea evenimente s-a constatat diminuarea ostilitii, dezvoltarea prieteniilor i n final unificarea grupurilor. Experimentul a pus n eviden importana scopurilor n explicarea calitii de membru al grupului.4. Simpatia pentru membrii grupului reprezint un alt motiv care st la baza constituirii grupurilor sociale. S-a pornit de la observaia c adeseori oamenii ader la un grup nu pentru c sunt interesai de scopurile sau activitile grupului, ci pentru c membrii grupului respectiv sunt atractivi din punct de vedere interpersonal. Grupurile care se formeaz pe baza atraciei interpersonale apar n mod spontan. Ex: clicile, bandele de strad, grupurile de prieteni, cluburile sociale apar i se i se dezvolt ca o alternativ la interaciunea inadecvat social. Grupurile astfel constituite au mai multe moduri formale de susinere a activitii din partea membrilor si. Experimentul lui Festinger a fost elaborat pentru a evidenia acest motiv al asocierii n grup. S-a bazat pe trsturi ale spaiului de locuit: zon, sistem stradal, forma cldirilor, trotuare, holurile, scrile etc., trsturi care au provocat simpatia individului pentru locuitorii zonei. Aceast simpatie l-a determinat pe individ s-i aleag prietenii din spaiul respectiv. Odat ce prietenia s-a stabilit, grupurile s-au nscut spontan i un mare numr de oameni se simt atrase de acestea. 5. Satisfacerea nevoilor emoionale personaleOamenii devin membri ai unui grup pentru c numai n cadrul unei colectiviti le sunt ndeplinite nevoile emoionale de comparare, de evaluare social. Omul n stare izolat nu are posibilitatea de a se autoevalua corect, de a-i compara abilitile n raport cu ceilali oameni. De aceea omul caut oameni asemntori pentru a-i evalua calitile, abilitile, pentru a maximaliza vizibilitatea social a acestora.6. Clasificarea grupurilorO preocupare constant a sociologiei a constituit-o gsirea unor modaliti de clasificare tipologic a grupurilor sociale. De-a lungul timpului au fost elaborate mai multe scheme clasificatorii, avnd la baz o diversitate de criterii. Literatura sociologic a nregistrat ca cele mai des utilizate urmtoarele proprieti: mrimea grupului, cantitatea de interaciune fizic dintre membrii grupului, gradul de intimitate, nivelul de solidaritate, extensiunea formalizrii regulilor ce guverneaz relaiile dintre membri, locul controlului activitilor n grup etc. A) Grupul primar este un grup format dintr-un numr mic de membri, aflai ntr-o relaie direct, coeziv i de lung durat.- fiecare membru se simte angajat n viaa i activitatea grupului, i percepe pe ceilali ca membri de familie sau prieteni.- grupul reprezint pentru membri acestuia un scop i nu un mijloc n vederea realizrii unor scopuri.n cadrul acestui grup individul triete sentimentul propriei identiti direct i totodat i afirm specificitatea pe care ceilali membri o accept ca atare. Tipuri de grupuri primare:- familie- grupul de joc al copiilor- grupul de vecintate - comunitatea de btrni.Funciile grupului primar:Funcia de socializare reprezint o funcie fundamental a grupului primar.Grupurile primare au rol esenial n socializare. Primele procese de socializare copilul le nva n familie. n cadrul familial copilul achiziioneaz normele i valorile prin intermediul crora descifreaz mecanismele vieii sociale. Grupurile primare sunt puni ntre individ i societate pentru c ele transmit i ofer modele culturale ale societii dup care individul i organizeaz propria via. Orice individ de formeaz ca om ntre-un grup primar, de aceea grupurile primare sunt fundamentale pentru individ i societate. n cadrul acestora oamenii experimenteaz prietenia, iubirea, securitatea i sensul global al existenei.Funcia de control social.Prin intermediul acestei funcii grupurile primare se manifest ca puternice instrumente de control asupra comportamentului individului. Comportamentul individului trebuie s se conformeze normelor grupului. n acest sens grupul impune individului un comportament care s se conformeze att la valorile i normele sale interne ct i la cerinele societii.B) Grupul secundarDezvoltarea general a societii, ndeosebi n epoca actual, este marcat de o tendin accelerat de trecere spre o societate bazat, n principal, pe grupuri secundare, n care relaiile sunt impersonale, contractuale, specializate, orientate spre obiective i interese. Rezult c grupul secundar este acel grup format din dou sau mai multe persoane implicate ntr-o relaie impersonal i care au un scop practic specific. n grupul secundar oamenii coopereaz pentru atingerea unui el, iar relaiile interumane se stabilesc pe baza unor regulamente pe care, fie c le accept sau nu, trebuie s le respecte. n acest tip de grup, oamenii se reunesc dincolo de diferenele ce-i marcheaz pentru c nu au alt cale de nfptuire a intereselor lor. n cadrul grupurilor secundare individul fiineaz ca realitate social. Grupul primar acioneaz pentru insul concret, n timp ce grupul secundar activeaz individul prin status-urile sale. De pild n grupul primar poi fi prieten ceea ce este o condiie suficient n timp ce n grupul secundar apartenena este dictat n special de status-ul social, de profesiune, de cultura, religie etc. Grupurile secundare au un rol esenial n afirmarea social i profesional a individului. Raportul grup secundar/grup primarTrebuie reinut c n societatea contemporan grupul secundar, dei a pus n umbr grupul primar, nu l-a eliminat i nu-l va putea nltura. Grupurile primare persist i vor persista ntr-o lume dominat de grupul secundar, deoarece nevoia uman de asociere intim simpatetic este o nevoie permanent. Omul nu poate tri bine fr s aparin unui grup mic de oameni crora realmente s le pese ce se ntmpl cu ei. Aa se explic de ce n cadrul grupului secundar apar i se dezvolt relaii interumane care duc la formarea grupurilor primare.C) Grupul de referin Conceptul i teoria aferent au fost elaborate de Robert Merton, care l-a definit ca fiind un numr de oameni care interacioneaz unii cu alii, n conformitate cu modelele stabilite anterior. Aadar grupul de referin reprezint o unitate social utilizat pentru evaluarea, compararea i modelarea atitudinilor, tririlor i aciunilor individului. Grupul de referin poate fi grupul din care face parte individul sau unul exterior lui. Grupul de referin este baza din care individul vede lumina.Funciile grupului de referin: Funcia normativ prin intermediul acestei funcii grupul de referin influeneaz direct criteriile i standardele individului. Individul n tendina sa fireasc, pentru o poziie mai bun ntru-un grup, n societate, ader la valorile i normele grupului de referin. Aceasta se face prin adaptarea stilului de via, atitudinilor politice, preferinelor muzicale, alimentaiei specifice grupului de referin. Funcia comparativ conform acestei funcii individul face o evaluarea propriei activiti i comportament prin comparaie cu standardele grupului de referin. n acest fel, oamenii judec viaa, comportamentul, valorile proprii precum sntatea, inteligena, nivelul de trai, poziia social etc. Uneori individul contientizeaz c exist o diferen ntre ceea ce reprezint grupul de apartenen i ceea ce crede el c ar putea fi, prin comparare cu grupul de referin. n aceste situaii apare sentimentul de deprimare relativ care contribuie la alienarea social. Funcia asociativ are n vedere posibilitatea prelurii status-ului membrilor grupului de referin de ctre o persoan din afar lui. n ndeplinirea acestei funcii se pornete de la teza conform creia un grup poate influena comportamentul unui individ din afara sa. D) Grup intern - grup extern n orice societate exist grupuri interne i grupuri externe. Grupul intern este acel tip de grup de care aparin membrii si i cu care se identific. La membrii acestui tip de grup exist contiina de NOI, adic ei realizeaz c fac parte din acel grup i sunt implicai n tot ceea ce se ntmpl n grup. Prin contiina de NOI, membrii grupului realizeaz c, simultan, existena lor se situeaz i n afara altor grupuri. Deci, contiina de se afirm n raport cu contiina de ei. Aceast diferen a contiinei de NOI i de EI, confer membrilor unui grup identitatea lor. Clasificarea grup intern grup extern este semnificativ n evidena granielor sociale. Liniile de demarcaie ntre structurile grupale apar acolo unde ncepe i sfrete interaciunea social. Graniele unui grup ncadreaz indivizii ntr-o structur de desfurare a aciunilor astfel nct ei se simt inclui n ea. Unele granie se bazeaz pe modul de aezare spaial: vecintate, comunitate, naiune, stat. Alte linii de demarcaie i au temeiul n diferenele sociale i culturale: religioase, etnice, politice, ocupaionale, lingvistice, rudenie, status-uri socio-economice etc.E) Grup formal-grup informal Grupurile formale sunt constituite, n mod deliberat, de ctre societate pentru ndeplinirea unor sarcini sau atingerea unor obiective. Ceea ce caracterizeaz, att structura, ct i relaiile dintre membrii grupurilor formale este faptul c sunt reglementate oficial, instituionalizat, prin acte normative, decizii etc.Caracteristici:- structura, att pe orizontal, ct i cea ierarhic, este determinat de specificul sarcinii grupului(de exemplu: formaii de munc, clase de elevi, pluton de soldai);- relaiile dintre componenii grupului, conduita membrilor acestuia, sunt precis reglementate i obligatorii, fiind menite s asigure funcionalitatea optim a grupului;- liderul grupului este desemnat sau ales n conformitate cu anumite reglementri legale sau statutare;- nerespectarea regulilor de conduit, a raporturilor de lucru, a regulamentelor specifice grupului atrage sanciuni De subliniat c n cadrul grupurilor formale, dincolo de relaiile formale, obligatorii dintre membrii acestora pot exista i relaii interpersonale foarte variate, de la relaii afective, prieteneti, pn la relaii deschis conflictuale.Grupurile informale apar fie n cadrul grupurilor formale (echip de munc, clas de elevi, grup de studeni), fie n afara acestora, independent de grupurile formale. Grupurile informale sunt grupuri mici i primare, care nu creaz instituii formalizate. Se constituie n mod spontan bazndu-se preponderent pe afiniti i contacte personale. Att structura, ct i relaiile interpersonale, sunt informale n sensul c nu sunt oficial reglementate. Liderii sunt recunoscui spontan, nu beneficiaz de un status oficial.. caracterul informal nu nseamn lipsa organizrii. Dimpotriv, uneori grupurile informale au o organizare intern foarte bine pus la punct, o structur ierarhic proprie, anumite norme de conduit i valori proprii bine conturate.

II. 2. GRUPURI SOCIALE MICI1.Conceptul de grup mic. Relaiile i funciile grupului mic.Grupurile sociale se disting ntre ele i prin mrimea lor, prin numrul de membrilor. Este de domeniul evidenei c oamenii fac parte , simultan sau succesiv, n decursul vieii lor, dintr-un numr considerabil de grupuri mari i mici, n cadrul crora furnizeaz rspunsuri personale la normele, valorile i simbolurile specifice fiecrui grup. Dei n literatura sociologic s-au afirmat o diversitate de puncte de vedere referitoare la grupurile mici, s-au impus cteva caracteristici specifice acestora, precum: un numr relativ mic de membri; relaiile sociale se manifest direct, nemijlocit, prin aceasta difereniindu-se de alte grupuri sociale; au o structur simpl, neexistnd n cadrul lor nici un fel de subgrupuri distincte. Fr a avea o structur foarte complex, grupurile mici dezvolt, n schimb, un sistem deosebit de complex de relaii, att n interiorul su, ct i n raporturile cu societatea. Relaiile din interior sunt orientate i structurate n funcie de sarcinile grupului, de personalitile membrilor, de raporturile dintre acetia. Relaiile cu mediul social ia n considerare faptul c grupul mic este un sistem deschis, relativ independent, integrat n viaa social i aflat n interrelaia cu ea. Relaiile interumane din grupul mic se clasific dup mai multe criterii. n funcie de coninutul lor psihologic: cognitiv (oamenii se vd, se aud, se cunosc, emit preri, impresii sau convingeri unii fa de alii), comunicaional ( oamenii comunic, fac schimb de informaii unii cu alii) i afectiv (se simpatizeaz, se resping, se prefer), iau natere urmtoarele categorii de relaii interumane, n cadrul grupului:-relaii cognitive sunt cele prin care se realizeaz strngerea, interpretarea i utilizarea corect a informaiilor despre parteneri. Existena unor informaii corecte, reale asigur o funcionare optim a grupului i o eficien ridicat n ndeplinirea scopurilor;- relaii comunicaionale sunt considerate de unii sociologi ca eseniale n perceperea i descrierea relaiilor umane. Procesele de comunicare au un rol vital n afirmarea grupului ca entitate i favorizeaz mecanismele prin care grupul i promoveaz originalitatea pentru a fi acceptat n mediul social. Calitatea relaiilor comunicaionale influeneaz n mod direct performanele grupului, coeziunea i unitatea sa, eficiena n ndeplinirea sarcinilor, n timp ce o comunicare precar determin disfuncionaliti n funcionarea acestuia; - relaiile afective au la baz sentimente i afecte; pot fi de cooperare sau conflictuale i au capacitatea fie de a stimula, fie de a mpiedica buna funcionare a grupului. Cele trei tipuri de relaii determin apariia n cadrul grupului de structuri adecvate fiecreia dintre ele, respectiv: structuri cognitive, structuri comunicaionale, structuri afective. Aceste structuri se combin ntr-o diversitate de configuraii care determin nsi evoluia grupului. n analiza social se acord a importan deosebit problemei efectelor de grup. Grupurile nu pot fi reduse la suma indivizilor care l compune, iar cunoaterea grupului este altceva dect studierea fiecrui individ n parte. Efectele de grup pot fi constatate n eficiena grupului (modul cum i ndeplinete sarcinile), n existena lui ca structur social de sine stttoare, n influena asupra comportamentului i personalitii membrilor si. n cazul grupului mic efectele de grup sunt puse n eviden de: eficiena lui; de existena i dezvoltarea ca fenomen de sine stttor; de influena sa exercitat asupra personalitii prezente i viitoare a membrilor grupului. Rezult c grupul mic este un fenomen calitativ distinct, o structur care poate s dezvolte o for sau s aib un efect mult mai mare dect al membrii si luai separat. Cele mai mici grupuri sunt diada i triada. n interiorul acestora iau natere relaii le diadice. Unii sociologi consider orice grup mai mare ca diada nu este altceva dect o extensie a acesteia ( a diadei,n.ns.), de fapt a relaiilor diadice . Din totalul activitilor umane, 71% - se desfoar n diad, 21% - n triad, 6% - la 4 persoane, 2% n grupul de 5 persoane. Mrimea optim a grupului este discutabil. Unii autori consider c grupul de 5 persoane e optimal.Pe baza analizei fcute asupra grupului mic, n calitatea sa sistem social deschis, avnd o calitate proprie, diferit de cea a elementelor componente, se pot evidenia caracteristicile de baz ale grupului mic, precum: un numr redus de membri; relaii interpersonale ntre acetia i grup; o anumit durat; o anumit solidaritate, att timp ct membrii se identific cu grup; diferenierea membrilor grupului de ceilali membri din afara acestuia; eluri comune; simboluri comune; o anumit autonomie n stabilirea metodelor i msurilor pentru realizarea sarcinilor. n concluzie se poate afirma c grupul mic este o realitate supraindividual, nscut ca urmare a interaciunii directe a unui numr redus de persoane n scopul realizrii unor sarcini (obiective) i are o importan att pentru membrii si, ntruct contribuie la formarea i dezvoltarea personalitii lor, prin transmiterea unor sisteme de norme i valori, ct i pentru societate, deoarece asigur mediaz integrarea indivizilor n societatea crora le aparin. Funciile grupului mic: a) satisfacerea difereniat a nevoilor grupul nu poate satisface n mod egal dorinele i aspiraiil membrilor si; b) nevoia de ncorporare social i de dominare grupul distribuie roluri ce permit afirmarea membrilor dup calitile lor: - indivizi cu potenial de lider prin care se acoper nevoia de dominare. - indivizi cu potenial participativ indivizi ce simt nevoia de a fi ncorporai n grup, de a lucra n echip;c) crearea de noi nevoi adernd la grup, nevoile individului se schimb, se transform potrivit noilor cerine i aspiraii specifice grupului respectiv;d) funcia de securitate, de integrare; Se manifest tendina de a identifica grupul mic cu grupul primar. ntre cele dou tipuri de grupuri sunt foarte multe asemnri. Dar sunt i deosebiri de fond. Deosebirea principal const n modul de percepere a grupului de ctre indivizi. Grupul primar este vital pentru individ datorit relaiilor directe , nemijlocite, de lung durat i cu o ncrctur afectiv deosebit de puternic dintre membrii acestuia (de exemplu familia). Dei n grupul mic individul este perceput ntr-o configuraie i o potenialitate fizic i spiritual deosebit de complex, grupul nu dobndete acelai caracter vital pentru membrii si, ntruct difer gradul de implicare afectiv. Raportul grup mic/grup mare:n grupul mic individul este perceput direct, nemijlocit ca individ, care posed o configuraie i o potenialitate fizic i spiritual deosebit de complex. De aceea, relaiile n grupul mic capt un pronunat caracter psihologic i au o importan deosebit asupra vieii cotidiene a individului. n grupul mare individul este evaluat prin status i constituie o unitate statistic. Unii autori consider c grupurile mici sunt raionale, contiente, pe cnd cele mari sunt incontiente i iraionale, de aici rezult concepia psihologic asupra societii. Asta nseamn c elementul psihologic este fundamental n constituirea societii2. Grupul conformistConformismul de grup apare n grupurile puternice, coezive, n care toi membrii sunt interesai n meninerea consensului, reprimarea oricrei tendine spre critic, asigurarea unanimitii i sprijinirea liderului.Caracteristicile grupului conformist: 1. Iluzia c grupul este invulnerabil i nu poate comite erori importante. 2. Efortul este ndreptat spre raionalizarea i reducerea informaiilor contradictorii. 3. Alte grupuri sunt percepute ca neimportante (subestimarea adversarului). 4. Se fac presiuni asupra membrilor grupului pentru a adopta punctul de vedere majoritar i de a elimina opiniile divergente, minoritare. 5. Membrii grupului i reprim opiniile sau convingerile personale care nu sunt conforme cu opinia dominant. 6. Exist opinia unanimitii, ca efect a presiunii fcute asupra membrilor grupului pentru a se conforma. 7. Grupul este protejat prin anumite persoane de informaiile divergente sau contradictorii. Un caz de notorietate n demonstrarea efectelor gndirii de grup l reprezint modul simplist de organizare i executare a atacul american asupra Cubei, n anul 1962. O analiz statistic a deciziilor militare luate de armata american n timpul celui de al doilea rzboi mondial a artat c 42% din soluii au fost bune, 37% din soluii au fost impuse de grupul conformist, iar diferena greite. Tehnici de diminuare a gndirii de grup: Comunicarea de informaii membrilor grupului asupra consecinelor i cauzelor existenei situaiei specifice grupului conformist. Liderul s fie imparial i s nu adopte nici o poziie. Instruirea membrilor grupului pentru a evalua critic problemele i a exprima ndoielile i obieciunile lor. Desemnarea unuia sau a mai multor membri din grup drept avocat al diavolului. Dividerea grupului n grupuri mai mici n vederea evalurii separate a temei. Urmrirea atent a semnalelor de avertizare ale adversarului. Influena grupului asupra comportamentului individual sau colectiv.Procesele i funciile grupurilor evideniaz n mod clar c aceste influeneaz n mod clar comportamentul individual i colectiv. Aceast influenare are o mare semnificaie pentru individ i societate cteva efecte ele acestei influene: Facilitatea social. Economia de efort. Dilema social. Facilitatea social este o consecin a integrrii n grup i se manifest prin mbuntirea performanelor individuale datorit tendinelor individului de a rspunde ct mai bine la sarcinile de grup. Teoria facilitii sociale a fost elaborat de ctre Robert Zagonec, care a ajuns la concluzia c, prezena altor persoane induce o motivaie puternic ce sporete tendina pentru ndeplinirea de sarcini importante, fie c aceste sunt corecte sau incorecte. Ali sociologi i psihologi precum Robert Feldman, H. Markus, N.B. Conttrell au dezvoltat cercetrile privind facilitatea social i au adus importante contribuii la descifrarea mecanismelor psihologice care infleneaz activitatea grupurilor umane. Economia de efort (lenea social)Max Ringelmann a descoperit c n cadrul grupului acioneaz principiul mai multe mini fac munca mai uoar. Experimentul a constat n punerea subiecilor de a trage de o funie n mod individual sau n grupuri de diferite dimensiuni. S-a constat c n situaia cnd a fost solicitat o singur persoan , aceasta a dezvoltat o for de 85,3 de kg. Cnd au fost implicate mai multe persoane s-a observat o descretere a forei cu care s-a implicat fiecare persoan din grup. n situaia de apte persoane a rezultat o medie de 65 de kg; iar la grupul de 14 persoane media a fost de 61,4 kg. S-a constatat o diminuare a efortului colectiv ntr-o aciune comun, fapt care a fost denumit fenomenul economiei de efort. n acest caz indivizii sunt dispui s munceasc mai puin i s nu rspund pe deplin la efortul cerut de activitatea n grup. Cauze care explic fenomenul economiei de efort: Perceperea de ctre membrii grupului a faptului c o parte din acetia sunt mai motivai sau mai puin calificai dect ei. Alegerea de ctre membrii grupului a unor scopuri mai puin semnificative, pornind de la premiza c astfel de scopuri sunt mai uor de realizat mpreun cu ceilali. Convingerea indivizilor c eforturile lor nu pot fi cuantificate n cadrul efortului general. Comportamentul indivizilor n grup i n afara grupurilorNu numai c grupurile influeneaz atitudinal i valoric indivizii, dar acetia aa cum am vzut chiar la nceputul acestei teme, au chiar tendina de a se comporta diferit n interiorul i n afara grupurilor.Apartenena la grup ne oblig ntotdeauna la anumite comportamente i anumite moduri de aciune datorit presiunilor pe care le exercit orice fel de grup asupra propriilor membri. Am putea spune, mai mult dect att, exist chiar un proces de definire a situaiilor la nivel grupal i nu doar la nivel individual, proces de care nu suntem ntotdeauna contieni. Potrivit unui asemenea mecanism acionm n diverse situaii potrivit unor norme instituite n grup fr s ne propunem voluntar anumite comportamente. Spre exemplu, un cercetator a ncercat s observe modul n care un grup de medici i asisteni medicali acioneaz ntr-o anumit situaie dat. Era vorba de un spital de urgen i s-au analizat doar cazurile de atac de cord. S-au observat modalitile de intervenie ale echipei medicale (grupul studiat) n toate cazurile de acest tip. Cercetarea a relevat un aspect extrem de interesant. Dei era vorba de fiecare dat de acela tip de caz medical, procesul interveniei avea durate foarte diferite. Mai mult, durtata interveniilor s-a dovedit a fi direct proporional cu vrsta pacienilor.Cu alte cuvinte durata cretea o dat cu vrsta, pentru persoanele vrstnice durata interveniei fiind practic dubl. Altfel spus echipa medical se mica mult mai ncet n cazul btrnilor dect n cazul tinerilor. Singura explicaie pentru aceast situaie nu era alta dect aceea c la nivelul grupului respectiv se definea diferit situaia. n cazul persoanelor tinere, atacul de cord era considerat mai puin normal i aprea astfel c salvarea vieii era o cerin mai presant dect n cazul btrnilor, pentru care se considera mai normal un eventual deces. Nimeni din echipa medical nu contientizase vreun moment acest lucru, de altfel problematic din punct de vedere deontologic. Aciunea medical, dealtfel perfect sincronizat, se producea la fel, numai c n ritmuri diferite. Evident n decursul interveniilor nu existau nici un fel de mesaje privitoare la ritmul aciunilor, totul inea de o presiune exercitat de grup membrilor si.Efectul de ateptare. Un alt tip de efect care se produce la nivelul grupurilor, ilustrativ pentru mecanismele prin care grupurile exercit presiuni asupra membrilor lor l reprezint efectul de ateptare. El a fost descoperit de Bibb Latene n urma unui studiu de caz. Studiul su se referea la un viol, produs ntr-un cartier din New York, unde o femeie a fost agresat, chiar n faa blocului unde locuia. La scen au fost martori zeci de vecini, care puteau urmrii scena de la ferestre. Cercettorul american a fost intrigat de faptul c dei erau att de muli oameni care puteau s o ajute pe femeie, dnd cel puin un mesaj de ajutor la poliie, aceasta a fost chemat abia dup aproape jumtate de or. Vecinii, marea majoritate, erau persoane respectabile, religioase, cu un puternic sentiment civic. Cu toate acestea ajutorul lor, cel mai simplu posibil, chemarea poliiei, s-a fcut cu o mare ntrziere. Cauza principal pentru aceast situaie rezid tocmai n ceea ce Latene a denumit efectul de ateptare. Acest efect apare n orice situaii de grup, sau n situaii n care indivizii doar i definesc astfel situaia (ca n cazul studiat). Efectul de ateptare spune c un comportament de ajutor reclamat de o anumit situaie, apare ntr-un interval de timp invers proporional cu numrul celor care l pot oferi. Prin urmare cu ct pot oferii mai puini ajutorul, cu att acesta va fi oferit mai repede.Ateptarea se produce datoprit faptului c atunci cnd oamenii percep o situaie de grup ei doresc s primeasc un mesaj persuasiv (de a aciona) de la cei care sunt considerai a fii n poziii superioare. Astfel, cei mai muli, ateapt ca altcineva s ia iniiativa.Efectul a fost verificat i prin experimente de laborator, care au dovedit c acest mecanism se produce n orice situaii de acest tip. Spre exemplu, Latene a efectuat un experiment, care a dat chiar o msur temporal cantitativ ateptrii. El chema pentru un test diferite persoane (le se spunea subiecilor c li se va aplica un test oarecare) care ateptau mpreun cu un asistent ntr-o sal pentru a fi testate.Asistentul, la un moment dat, pleca ntr-o camer alturat. Imediat, din camera alturat, se auzeau nite sunete puternice si un ipt al asistentului. Au fost organizate mai multe situaii de experrimentare n care n sal se aflau un singur subiect, doi, trei etc. Atunci cnd n sal se afla un singur subiect, aproape n toate cazurile acesta se ridica i mergea n camera vecin spre a vedea ce s-a ntmplat, ncercnd evident s i ofere ajutorul. Atunci cnd se aflau dou persoane timpul de reacie al acestora era mai mare, timp care, n general, cretea odat cu creterea numrului de subieci. Atunci cnd acetia erau mai muli exista chiar frecvent situaia n care acetia nu reacionau deloc, rmnnd s atepte n continuuare fr a face nimic.Efectul pierderii de vreme. Un alt efect de grup este efectul Ringelmann sau, rebotezat tot de B. Latene, efectul pierderii de vreme. Acest efect care se produce la nivelul grupurilor se refer la faptul c ntr-o sarcin de grup efortul individual pentru rezolvarea acesteia este invers proporional cu numrul participanilor. Cu alte cuvinte, dac exist o sarcin pe care mai muli indivizi trebuie s o rezolve mpreun, n condiii de anonimat al efortului individual, implicarea acestora va fii invers proporional cu numrul membrilor.Efectul a fost sesizat prima dat de Ringelmann i a fost rebotezat de Latene ca efect al pierderii de vreme pentru c acesta este mecanismul producerii sale. Explicaia este aceea c, pui s rezolve sarcini n condiii de anonimat, oamenii consider c i pierd vremea i se implic cu att mai puin cu ct anonimatul este mai mare. Dac vom pune de exemplu un individ s trag de o sfoar legat de un dinamometru vom constata c acesta trage sfoara cu o for F. Dac vom pune doi oameni s trag de aceeai sfoar, fora lor reunit Fr va fi mai mic dect suma forelor individuale (pentru cazul n care ar trage singuri), adic F1+F2. Dac vor trage patru persoane, fora total a acestora va fi mai mic dect cea a dou perechi i si mai mic dect suma celor patru fore individuale.Acest efect ne explic de ce activitile colective, n care nu pot fii cuantificate eforturile individuale sunt ntotdeauna caracterizate de o eficien sczut. Efectul mai ne sugereaz un aspect extrem de important pentru desfurarea oricrei activiti economice. Creterea numrului de participani la o activitate nu presupune necesar o cretere a eficienei proporional cu numrul acestora, ba mai mult, dincolo de o anumit limit efortul subiecilor va scdea dramatic punnd n pericol activitatea respectivConducerea grupurilor i lideriiEfectul de ateptare ne-a sugerat mai devreme faptul c la nivelul grupurilor, extrem de frecvent, este semnalat nevoia unui lider, adic a unei persoane care s conduc grupul respectiv. Problematica liderilor constituie un subiect extrem de incitant, dat fiind faptul c pregtirea liderilor i asigurarea competenei conducerii reprezint elemente vitale ale eficienei oricrei organizaii sociale. Au existat i exist chiar, n istoria tiinelor sociale, adevrate coli de cercetare a liderului i a conducerii. Eficiena procesului de formare a liderilor este una ns discutabil, dat fiind faptul c poziia de lider depinde att de anumite caracteristici ale acestuia, ct i de caracteristicile grupului din care liderul face parte. Prin urmare este imposibil s putem avea un lider care s poat deine acest statut n orice tip de grup. Pe de alt parte, nu ntotdeauna un grup reclam un lider. Cercetrile au artat c o serie de caracteristici sunt importante pentru a dobndi statutul de lider. Este vorba n principal de:ExperienCompeten de comunicareCompeten profesional sau de sarcinCapaciti empaticePersonalitate puterncnalimeaForaToate aceste caracteristici se judec ns n raport cu un grup particular, grup la nivelul cruia putem identifica aceste caracteristici. Prin urmare experiena este raportabil la nivelul experienei grupului i nu reprezint o valoare absolut, la fel i competentele de comunicare, sau cele de sarcin. Spre exemplu, un student de anul II poate mai uor s se impun ca lider ntr-un grup de studeni de anul I, dar probabil mult mai greu dac acetia sunt n anul III. Pe de alt parte, o serie de caracteristici sunt discutabile n raport cu situaii particulare. Cercetrile au artat c ntr-un grup oarecare se impune ma


Recommended