+ All Categories
Home > Documents > Slideuri MODULUL III Comunicare

Slideuri MODULUL III Comunicare

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: sandu-elena-luminita
View: 28 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 32

Transcript

MODULUL IIICOMUNICAREA DE GRUP

III. 1. COMUNICAREA DE GRUPConstituit dintr-un numr cuprins ntre 3 i 25 de persoane, grupul constituie un ansamblu de persoane interdependente care ndeplinete mai multe condiii: Existena unei legturi spaiale i temporale ntre membrii si. Nu se poate vorbi de un grup n absena unui tip oarecare de proximitate, fie ea i relativ sau realizat numai intermitent, dup cum este exclus alctuirea grupului din persoane care nu i sunt contemporane. Existena unui motiv pentru care persoanele respective s se fi reunit i s rmn mpreun. Posibilitatea ca fiecare membru s i formeze percepii i reprezentri cu privire la ceilali. Posibilitatea comunicrii ntre membrii grupului. efective, verbale i sau non-verbale,

Persistena suficient de ndelungat a ansamblului pentru ca s poat surveni o anumit instituionalizare grupal

III. 1. COMUNICAREA DE GRUP Grupul nu este o simpl juxtapunere de indivizi, ci un ansamblu de persoane interdependente care funcioneaz ca un tot, membrii si comportndu-se altfel dect ar fi fcut-o fiecare dintre ei dac ar fi acionat de unul singur

Lewin (1968): numea cmp totalitatea condiiilor de ordin psihologic i social ce caracterizeaz situaia de comunicare att comportamentul indivizilor ct i cel al grupurilor depind, n mod decisiv, de natura i particularitile cmpului.

nu indivizii determin comportamentul grupului, ci grupul pe cel al indivizilor.

Leadership Una dintre problemele principale ale grupului, este problema leadershipului. Exist trei tipuri diferite de comportament al liderului: Leadership-ul autoritar. Leadership-ul democratic Leadership-ul laissez-faire

Leadership-ul autoritar eful ia deciziile de unul singur i nu ncearc s le explice sau s le justifice n faa membrilor grupului criteriile sale de evaluare nu sunt dezvluite eful rmne n afara vieii grupului singurul su rol este de a impulsiona i controla activitatea grupului n grupul condus astfel, predomin fie strile de apatie, cauzate de lipsa de responsabilizare a membrilor fie atitudinile agresive, datorate nemulumirii membrilor crora nu li se iau n considerare opiniile i propunerile coeziunea grupului are de suferit, iar climatul socio-afectiv este unul nefavorabil n prezena efului, performana grupului e destul de bun n absena liderului, din pricina faptului c ceilali s-au obinuit s nu aib iniiative personale, nivelul de performan sufer un declin vizibil.

Leadership-ul democratic deciziile sunt rezultatul unor dezbateri ce au loc n cadrul grupului liderul expune alternativele posibile, argumentndu-i opiunea proprie, dar in final, le las celorlali libertatea de a alege. este integrat in viaa grupului performana grupului atinge un nivel inalt, meninndu-se stabil i atunci cnd liderul prsete grupul Climatul socio-afectiv este favorabil, iar coeziunea grupului - ridicat Eventualele tendine agresive la adresa efului se pot manifesta liber, ceea ce creeaz premise pentru rezolvarea conflictelor nainte ca ele s capete amploare.

Leadership-ul laissez-faire eful este pasiv, el nu intervine dect la nevoie, pentru a debloca anumite situaii i o face numai la cererea membrilor grupului. le acord acestora o libertate deplin n luarea de decizii, nu i judec i nu le ngrdete iniiativele. creeaz un climat de siguran, fiindc membrii grupului tiu c pot apela oricnd la ajutorul su. performana atinge nivelul cel mai sczut.

Cu toate c, ar prea s rezulte c cel mai recomandabil leadership este cel democratic, lucrurile nu stau ntotdeauna aa. fiecare dintre ele produce cte un climat social i cte o performan specifice. Lucrurile depind, n mare msur, de constrngerile situaiei, liderul cel mai bun fiind acela care tie s se adapteze la acestea. n grupul axat pe sarcin, dac sarcina este una cu caracter creativ, randamentul maxim l asigur o conducere democratic i participativ. Dac ns munca este una de rutin i dac pe primul plan se afl nfruntarea unui pericol extern, stilul autoritar se dovedete cel mai eficient. .

III. 2. TIPURI DE GRUPURI Exist dou mari clase de grupuri: 1. cele axate pe nsi viaa de grup (familia sau al gaca" de cartier) 2. cele care desfoar n comun o activitate productiv, grupurile de lucru, constituite n vederea ndeplinii unei sarcini concrete

Grupul centrat pe sarcin Funcionarea grupurilor care i propun atingerea unor obiective operaionale concrete depinde de: sarcina propus animatorul grupul nsui.

Dimensiunile grupului regulile i normele care i guverneaz funcionarea relaiile formale i informale dintre membrii si i pun amprenta asupra activitii de grup.

Grupul centrat pe sarcin Animatorul nu este un ef, adic cineva care s aib de aparat un statut, o poziie ierarhic de natur instituional.

El ia parte la luptele pentru leadership sau pentru preluarea conducerii formale a grupului. Sarcinile sale concrete depind de profilul particular al reuniunilor grupului.

Grupul centrat pe sarcin Atunci cnd scopul reuniunii este informarea descendent, adic transmiterea unor date sau dispoziii ctre membrii grupului, animatorul trebuie: s asigure buna funcionare a sistemului de comunicare creeze condiiile de manifestare a feedback-ului. Dac obiectivul urmrit este informarea ascendent culegerea de informaii, preri sau reacii ale grupului pentru a fi transmise mai departe, el: devine un intervievator de grup i ncurajeaz pe participani s i fac cunoscute punctele de vedere maximizeaza schimburile de opinii dintre ei. stimuleaz dezbaterea colectiv a problemelor, pentru a putea sintetiza i comunica corect gndirea grupului.

Grupul centrat pe sarcin Un alt tip de ntrunire a grupului este reuniunea-dezbatere, consacrat discutrii unei teme date. Animatorul: garanteaz fiecrui participant dreptul de exprimare vegheaz ca adunarea s i menin pe tot parcursul o structur necentralizat, pentru ca oricare dintre cei prezeni s poat dialoga direct i necenzurat cu ansamblul tuturor celorlali membri ai grupului.

Grupul centrat pe sarcin Cnd reuniunea nu urmrete numai dezbaterea, ci i rezolvarea de probleme, conduita animatorului depinde n mod hotrtor de natura acelor probleme. Dac ele sunt simple, este de preferat un comportament directiv. animatorul trebuie s joace un rol foarte activ n discuiile ce au loc, dnd dovad de autoritate i impunnd o structur de grup centralizat n cazul problemelor complexe el: trebuie s fie mai rezervat i discret, preocupat mai ales de funcia de facilitare a schimburilor i de meninerea unei structuri neierarhizate, de natur s valorifice la maximum toate potenialitile grupului.

Grupul centrat pe sarcin O grij a animatorului este pregtirea reuniunii sub un dublu raport: material i informaional. De primul aspect ine gsirea unei sli adecvate, luminoase i aerisite, echipate cu mobilierul i mijloacele tehnice indispensabile bunei desfurri a ntrunirii. De al doilea aspect - studierea n prealabil a naturii i stadiului de cunoatere a problemei, culegerea de informaii de ultim or i pregtirea documentaiei necesare dezbaterilor.

Grupul centrat pe sarcin animatorul deschide reuniunea, enunnd obiectul i obiectivul ntrunirii. obiectul rspunde la ntrebarea de ce ne ocupm obiectivul la ntrebarea n ce scop o facem?". se impune eliminarea de la nceput a celor trei motive de incertitudine ce pot s apar:

n ceea ce privete grupul (fiecare participant trebuie s tie cine sunt toi ceilali) n ceea ce privete sarcina (informaiile reclamate de ndeplinirea acesteia trebuie cunoscute de toi participanii) n ceea ce privete persoana animatorului (este necesar s se verifice dac tuturor le este clar menirea acestuia)

O ultim problem care se cere rezolvat n etapa de nceput a reuniunii este alegerea unei metode de lucru dintre cele propuse att de membrii grupului, ct i de animator nsui.

Faza de lucru propriu-zis reclam din partea animatorului intervenii oportune destinate facilitrii muncii de grup. Acestea pot fi: Reformulri ale ideilor exprimate de ali participani ntrebri n replic. Animatorul pornete de la presupunerea c persoana care a pus o ntrebare are ea nsi un rspuns la aceasta i ncearc s l afle ntorcndu-i ntrebarea celui care a pus-o ntrebri-releu. Pentru a evita ca participanii s i confere statutul de conductor i arbitru al grupului animatorul reorienteaz ntrebrile ce i se pun ctre ali membri ai acestuia. ntrebri directe adresate unui participant anume, fie pentru a pune n valoare unele dintre competenele aceluia, fie numai pentru a-l scoate din apatie sau a-l face s i nfrng timiditatea care l-a mpiedicat pn atunci s ia cuvntul din proprie iniiativ. ntrebri de elucidare, care expliciteaz idei sau atitudini ale grupului insuficient contientizate de membrii si. Sinteze. In momentele de rscruce ale reuniunii apare necesitatea unor bilanuri de etap indispensabile naintrii ctre soluia final.

Grupul centrat pe sarcin n afara participrii sale verbale la dezbateri, animatorul trebuie s i foloseasc la maximum i abilitile de interpretare a semnalelor non-verbale emise de participani. Specialitii avertizeaz asupra pericolelor legate de recurgerea, la tehnica turului de mas: i dezavantajeaz pe participanii mai emotivi, a cror anxietate crete pe msur ce li se apropie rndul la cuvnt, astfel nct exact atunci cnd li se cere s vorbeasc sunt cel mai intens bruiai de propria lor tensiune nervoas. mrete presiunea ctre uniformitate, tendin i aa destul de puternic n cadrul grupurilor.

Grupul centrat pe sarcin n cadrul sintezei (obligatorii) realizate la sfritul reuniunii, este necesar s se menioneze i punctele de vedere minoritare. Cei care le-au emis vor avea astfel cel puin satisfacia de a nu fi fost ignorai i de a fi siguri c au fost nelei, chiar dac majoritatea nu le-a mbriat ideile. Astfel adeziunea lor la grup nu va scdea, ba este chiar posibil s creasc, n ciuda divergenei de opinii. Sinteza final trebuie s consemneze nu doar contribuiile, ci i concesiile reciproce, meninnd un nivel ridicat de motivaie n grup i permind tuturor participanilor s verifice corectitudinea deciziilor ce au fost luate. Ea devine un document de baz pentru pregtirea reuniunii urmtoare.

III. 3. CREATIVITATEA N COMUNICARE DE GRUP A. Osborn considera c grupul este spaiul optim pentru dezvoltarea creativitii. El a subliniat importana climatului socioafectiv al grupurilor pentru eliberarea puterilor creatoare ale participanilor. Cldura raporturilor interumane, spontaneitatea i prezena spiritului ludic contribuie la realizarea condiiilor necesare desfurrii acestui proces.

Un rol stimulativ deosebit l are meninerea unei atmosfere de non-evaluare, astfel nct nimeni s nu se simt respins sau minimalizat. o condiie a bunei funcionri a grupului este existena unei minoriti active care s mpiedice formarea unui consens conformist apariia unei structuri de comunicare centralizate, - piedici n calea exprimrii libere a punctelor de vedere personale ale participanilor.

Tipul de animaie specific grupului de creativitate presupune un accent deosebit pe ncurajarea manifestrilor spontane. Este recomandabil ca animatorul nsui s intre n joc, emind preri i fcnd propuneri proprii. Este esenial ca animatorul s intervin ct mai puin n procesul de reglare i s se concentreze, n schimb, pe efortul de creare a unui climat cald i emulativ.

Principala contribuie a lui Osborn la practica dezvoltrii creativitii de grup a fost inventarea" brainstorming-ului. nc din anul 1938, el a elaborat cele dou principii pe care se bazeaz aceast tehnic, i anume:

A. Funcia de producere i cutare a ideilor trebuie disociat net de funcia de evaluare critic a acestora. Pornind de aici, Osborn a propus mprirea reuniunii de brainstorming n dou etape strict delimitate: faza de divergen" consacrat creaiei nengrdite, n cuprinsul creia emiterea de idei, orict de originale, nu este supus nici unei constrngeri; faza de convergen", corespunztoare momentului de luciditate ulterior descturii creativitii, cnd soluiile propuse sunt supuse unei examinri critice pe baza a diferite criterii raionale (cost, oportunitate, fezabilitate, etc).

B. n msura n care edinele de brainstorming sunt corect organizate i animate, eliberarea creativitii se realizeaz n grup ntr-o manier mult mai eficace dect n condiii de izolare a participanilor.

Regulile de urmat ce decurg din aceste principii sunt urmtoarele:1. 2. 3. Judecata critic este exclus. Se urmrete cantitatea. Cu ct numrul ideilor este mai mare, cu att probabilitatea de a obine idei bune crete. Imaginaia liber este binevenit. Cu ct ideea pare mai absurd, cu att poate fi mai valoroas; este mai uor s transformi o idee original i nerealist ntr-o idee fezabil dect o idee banal ntr-una original. Combinaiile de idei i ameliorarea ideilor sunt privilegiate. n afara propriilor idei, participanii sunt invitai s prezinte sugestii cu privire la mijloacele de a ameliora ideile celorlali, s arate cum anume pot fi combinate, n opinia lor, dou sau trei idei pentru a obine o alta

4.

Tehnica de organizare a brainstorming-ului presupune parcurgerea urmtoarelor etape:1. Pregtirea reuniunii: se stabilete tema ntlnirii i sunt selectai un numr de 10-12 participani. Dac problema de discutat este complex, ea trebuie segmentat de la nceput n subprobleme care s fie abordate succesiv. Faza de divergen, care dureaz ntre o or i o or i jumtate i a crei bun desfurare este asigurat de doi animatori. Acetia vegheaz la respectarea celor patru reguli osborniene Faza de convergen, n cursul creia au loc trierea i analiza critic a produciei grupului. La aceast faz nu iau parte toi membrii acestuia, ci numai un colectiv restrns. Practica a demonstrat c n jur de 10% dintre ideile emise trec, de obicei, proba acestei examinri i se dovedesc utilizabile, ntr-o form sau alta.

2.

3.

Din analiza a mai mult de o sut de definiii date creativitii, psihologul Irving Taylor a conchis c exist cinci niveluri diferite de creativitate

1. 2. 3. 4. 5.

Creativitatea Creativitatea Creativitatea Creativitatea Creativitatea

expresiv productiv inventiv inovatoare emergent

Creativitatea expresiv este forma iniial, neelaborat, a creativitii, pe care o ntlnim n desenele spontane ale copiilor constituie temelia i punctul de plecare n construirea nivelurilor mai avansate ale creativitii nici problema ndemnrii sau a cunotinelor tehnice i nici a calitii produsului nu se pun, deoarece este vorba de o exprimare natural, necutat, independent de orice fel de reguli sau constrngeri exterioare.

Creativitatea productiv presupune controlul fanteziei o anumit preocupare pentru mijloacele tehnice utilizate produsul rezultat este mai elaborat, dar nu prezint un grad ridicat de originalitate.

Creativitatea inventiv pune n eviden relaii noi ntre elemente care preau pn atunci incongruente sau incompatibile este caracteristic inventatorilor

Creativitatea inovatoare foreaz mai profund, atacnd fundamentele i principiile unei discipline, pe care le revizuiete i modific ntr-o msur semnificativ.

Creativitatea emergent face s neasc o ipotez sau un principiu cu totul nou i absolut neateptat, care acioneaz la nivelul cel mai profund i, totodat, cel mai abstract Taylor a susinut c parametrii pertineni ai creativitii sunt adncimea i amploarea acesteia i nu tipul de activitate n care ea se manifest


Recommended