+ All Categories
Home > Documents > Simbolul Mainii in Atrele Plastice

Simbolul Mainii in Atrele Plastice

Date post: 06-Jul-2018
Category:
Upload: ery-ka
View: 373 times
Download: 17 times
Share this document with a friend

of 25

Transcript
  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    1/25

    1

    UNIVERSITATEA DE ARTE “GEORGE ENESCU” IAȘI

    FACULTATEA DE ARTE PLASTICE DECORATIVE ȘI DESIGN  

    REZUMATUL TEZEI DE DOCTORAT

    “SIMBOLUL MÂINII ÎN ARTELE PLASTICE” 

    (PICTURA)

    Candidat doctorand: Cătălin Alexandru Chifan 

    Conducător științific:  Prof.univ.dr. LIVIU SUHAR 

    -2012-

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    2/25

    2

    Cuprins

    Cuprins……………………………………………………………………………………………………………………………………………………2 

    Introducere………………………………………………………………………………………………………………………………….………….4

    CAPITOLUL I. MÂNA – SIMBOL ARTISTIC ŞI PRODUCĂTOR DE OBIECTE – O PRIVIRE MITICO ISTORICĂ.....7 

    1.1. Premise mitico- istorice........................................................................................................................7

    1.2. 

    Mâna – simbol artistic şi producător de obiecte..................................................................................11 

    1.3. 

    Limbajul mâinilor în ritualurile de meditație................................................................................ ........24

    CAPITOLUL II. ASPECTE ALE REPREZENTĂRII MÂINII ÎN MINIATURILE ŞI MOZAICURILE DIN EVUL

    MEDIU.........................................................................................................................................................45

    2.1. Ipostaze ale rugăciunii în Evul Mediu............................................................................................ ......45

    2.2. Gesturile simbol ale ceremonialului de înmormântare.......................................................................49

    2.3. Mâna lui Dumnezeu............................................................................................................................59

    CAPITOLUL III. TEMA MÂINII ÎN ARTA EUROPEANĂ DIN PRERENAŞTERE PÂNĂ LA JUMĂTATEA

    SECOLULUI AL XIX-LEA................................................................................................................................72

    3.1. Tema mâinii în pictura europeană – prezentare generală...................................................................72

    3.2 Sandro Boticelli (1445-1510) – gesturile grațioase în picturile Primăvara şi Naşterea Venerei...........97

    3.3. Tiziano Vecello (1485?-1576)………………………………………………………………………………………………………..101 

    3.4. Leonardo da Vinci (1452-1519)- valoarea simbolică a gestului........................................................113

    3.5. Hans Holbein (1465-1524) – gesturi obscene în tabloul Batjocorirea lui Hristos.............................122

    3.6. Albrecht Dürer (1471-1528)……………………………………………………………………………………………………….…125 

    3.7. Michelangelo Buonarroti (1475-1564)- Simbolul Mâinii Divine......................................................130

    3.8. Matthias Grünewald (1475-1528) – mâna simbol al sacrificiului.....................................................134

    3.9. O umbră a mâinii..............................................................................................................................136

    3.10. Parmigianino (1503-1540)- mâna în trompe l ’oeil –  un topos al artistului……………………………………142 

    3.11. Mâinile şi maşinăriile.................................................................................................................... ...145

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    3/25

    3

    3.12. Michelangelo Merisi da Caravaggio (1573-1610)…………………………………………………………………………149 

    3.13. El Greco (1541-1614)……………………………………………………………………………………………………………….…153

    3.14. Diego Velázquez (1599-1660)……………………………………………………………………………………………………..158 

    3.15. Frans Hals (1580-1666)……………………………………………………………………………………………………………….163 

    3.16. Bartolomé Estebán Murillo (1617-1782)………………………………………………………………………….…………166 

    3.17. Nicolas de Largillère (1656-1746)- Studii de mâini ........................................................................170

    3.18. Jaques Louis David (1656-1746) – gesturile simbol –  Încoronarea lui Napoleon şi Jurământul

    Horaţiilor .................................................................................................................................................172

    3.19. Francisco de Goya (1746-1828)…………………………………………………………………………………………………..181 

    CAPITOLUL IV. REMBRANDT VAN RIJN (1606-1669)- mâna – portret, caracter, tipologie.....................186

    CAPITOLUL V. EXPRESII ALE MÂINII ÎN ARTA MODERNĂ (A DOUA JUMĂTATE A SEC. XIX-XX)………………220 

    5.1. Reverberații expresive ale mâinii  în pictura modernă…………………………………………………………………..220 

    CAPITOLUL VI. ASPECTE ALE REPREZENTĂRII MÂINII ÎN ARTA PLASTICĂ ROMÂNEASCĂ……………………..238 

    6.1 Premise istorice……………………………………………………………………………………………………………………………..238 

    6.2. Figura umană în pictura românească – mâna şi portretul factori expresivi plastici………………………240 

    CAPITOLUL VII. PREOCUPĂRI PERSONALE DE REPREZENTARE A TEMEI MÂINII……………………………………269 

    Anexă…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..285 

    Concluzii………………………………………………………………………………………………………………………………………..…….302 

    Bibliografie…………………………………………………………………………………………………………………………………….……305 

    Lista ilustrațiilor……………………………………………………………………………………………………………………………..……310 

    Anexe……………………………………………………………………………………………………………………………………………….…316 

    Glosar de termeni………………………………………………………………………………………………………………………………..333 

    Rezumat…………………………………………………………………………………………………………………………………………..….334 

    THESIS SUMMARY “THE SYMBOL OF HAND IN FINE ARTS”(THE PAINTING) ....................................... 349  

    Le résumé de la thèse de doctorat - Le symbole de la main dans les beaux-arts (LA

    PEINTURE)............................................................................................................................................... 362

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    4/25

    4

    Cuvinte cheie: mână, mudra, ayurveda, brancardă, expresie, semnificație, fragment, operă de

    artă, simbol, rugăciune, artefact, element, limbaj, culturi, portret, caracter, tipologie, istoric,

    mitic, miniatură, mozaic, gesturi, policar, punct, formă, chirognomonie, budism, hinduism,

    artefact. 

    Mâna este cea mai veche unealtă a omului, fără de care acesta nu şi-ar putea duce la

     îndeplinire orice activitate. Omul a căutat în totdeauna să descopere lucruri noi, cercetându-se

    pe sine. Mâna surprinsă în mişcare sugerează diferite stări umane pe care le întâlnim pe tot

    parcursul vieții acestuia. Pictorul priveşte mâna pe de o parte ca fragment anatomic a figurii

    umane iar pe de altă parte ca element de expresie plastică. El analizează în acest sens forma

    acesteia, raporturile dintre părțile care o compun şi relația mâinii în raport cu celelate părți ale

    corpului uman.

    Mâna şi portretul sunt acele elemente ale figurii umane care sugerează stări sufleteşti. Ele

    relevă în tablourile artiştilor plastici starea de spirit a personajelor înfățişate. Astfel de exemple

    sunt nenumărate în pictura din diferite epoci artistice. Multitudinea operelor de artă având ca

    subiect mâna  în artele plastice sunt exemple relevante. Mâna este un simbol semnificant

     întâlnit în toate culturile lumii începând cu preistoria şi până în zilele noastre. Din această cauză

    am propus un studiu cu tema mâinii în artele plastice. Misticii au demonstrat faptul că mâna în

    cadrul ritualurilor de meditație îmbunătățeşte capacitatea de concentare. În toate culturile de

    pe mapamond s-au descoperit obiecte de forma mâinii, ceea ce arată importanța acestui simbol

    de-a lungul secolelor.

    Lucrarea de față aduce în discuție pe de o parte evoluția reprezentării mâinii în artele plastice

    iar pe de altă artă, înțelegerea membrului superior ca element (fragment) simbol în tablourile

    pictorilor. Teza de doctorat intitulată Simbolul mâinii în artele plastice cuprinde şapte capitole

    ce sunt structurate după cum urmează:

    Capitolul I. MÂNA  –  SIMBOL ARTISTIC ȘI PRODUCĂTOR DE OBIECTE –  O PRIVIRE MITICO

    ISTORICĂ.

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    5/25

    5

    Capitolul II. ASPECTE ALE REPREZENTĂRII  MÂINII ÎN MINIATURILE ŞI MOZAICURILE DIN EVUL

    MEDIU.

    Capitolul III. TEMA MÂINII ÎN ARTA EUROPEANĂ DIN PRERENAȘTERE PÂNĂ LA JUMĂTATEA

    SECOLULUI AL XIX-LEA.

    Capitolul IV. REMBRANDT VAN RIJN (1606 - 1669) – MÂNA – PORTRET, CARACTER, TIPOLOGIE.

    Capitolul V. EXPRESII ALE MÂINII ÎN ARTA MODERNĂ  (A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX -

    XX).

    Capitolul VI. ASPECTE ALE REPREZENTĂRII MÂINII ÎN ARTA PLASTICĂ ROMÂNEASCĂ.

    Capitolul VII. PREOCUPĂRI PERSONALE DE REPREZENTARE A TEMEI MÂINII.

    Capitolul I intitulat MÂNA  – SIMBOL ARTISTIC ŞI PRODUCĂTOR DE OBIECTE – O PRIVIRE

    MITICO ISTORICĂ l-am structurat în trei subcapitole. În primul subcapitol al primei părți,

    intitulat Premise mitico  – istorice am relatat despre apariția primelor picturi având ca subiect

    mâna  în arta rupestră. În această parte a tezei am discutat despre felul cum au fost realizate

    amprentele de mâini  în grotele Chauvet (Franța) şi Cuevas de las Manos (Spania). Ritualurile

    magico  – religioase din paleolitic au arătat faptul că mâna a avut în acele timpuri numeroase

    conotații simbolice. Chiar dacă nu putem discuta despre existența unor artişti  în perioada

    paleolitică, mâna ca decupaj se impune ca element - modul în compoziții având în acest sens o

    relevantă expresie plastică. Acest aspect se datorează mai ales tehnicilor de lucru care erau

    folosite pentru reprezentarea mâinii în peşteri. Asocierea mâinii cu alte elemente de limbaj

    plastic relevă capacitatea acelor oameni de a înțelege această formă, în funcție de modul de

    viață practicat.

     În subcapitolul II al primei părți intitulat Mâna  – simbol artistic şi producător de obiecte  am

    descris simbolistica mâinii în cadrul mai multor culturi de pe mapamond. Aceasta are o

    multitudine de semnificații care variază de la o cultură la alta sau de la o țară la alta. La romani

    de exemplu în timpul spectacolelor cu gladiatori pumnul strâns şi policarul orientat în plan

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    6/25

    6

    vertical simboliza luarea unei decizii pozitive. La fel se întâmpla și în cadrul luării unei decizii

    negative, când degetul mare era orientat în jos. În timpul Războiului Galic mâinile ridicate cu

    palmele înainte simbolizau un gest de implorare. El se traduce prin termenul  passis manibus.

    Această atitudine era utilizată frecvent de către femei şi era însoțită în unele contexte cu

    dezgolirea sânior. Mâna poate fi întâlnită ca simbol în multe dintre creațiile artistice din

    America Centrală. Concludente sunt exemplele înfățişate în basoreliefuri și gliptică unde

    reprezentarea palmei este redată cu degetele întinse şi mai ales cu policarul în plan vertical.

    Această ipostază a mâinii îl reprezintă pe zeul zilei a cincea. Mâna în arta mexicană simbolizează

     în unele contexte moartea. De asemenea mâinile înfățișate în arta mexicană au simboluri

    complexe şi sunt asociate cu diferite elemente ca: picioarele care sângerează sau capetele de

    mort.

     În tradiția creştină semnul sfintei cruci se realizează folosind trei degete apropiate. Ele

    simbolizează Sfânta Treime. Gestul  celor trei degete apropiate reprezintă nu numai Sfânta

    Treime ci şi capacitatea omului de a descoperi noi soluții pentru rezolvarea problemelor.

    Fiecare dintre noi este capabil să realizeze anumite mudre. Acestea sunt realizate de cele mai

    multe ori fără ca noi să ne dăm seama. S-a demonstrat că aceste gesturi ale mâinilor ne

    caracterizează propria ființă. Mâinile au fost folosite încă din cele mai vechi timpuri ca

    dispozitive de calcul. Din cauza numărului degetelor se foloseau numere în baza 10. Se spune că

    misticii își foloseau degetele pentru a-și calcula durata de viață a lor. Anumite ipostaze ale

    degetelor sunt folosite pentru a forma numere de telefon. Ele erau înscrise în diferite cataloage

    la greci și romani. Sunt gesturi ale mâinilor care simbolizează concentrarea. Astfel de gesturi

    sunt practicate în Japonia. Ele se realizează cu ambele mâini formând în acest sens un triunghi.

    Anumite înfățișări ale zeităților pot fi recunoscute după tipologia mudrelor. 

     În acelaşi subcapitol am relatat despre Mâna lui Dumnezeu, amintită în textele biblice  în

    ipostaze variate şi diversificate. Mâna lui Dumnezeu în relație cu omul, arată legătura spirituală

    dintre Dumnezeu şi om relevând totodată diferența dintre planul Celest şi cel terestru. Mâna 

    care binecuvântează este atribuită lui Dumnezeu şi este un simbol concludent în textele biblice.

     În altă ordine de idei Mâna lui Dumnezeu este o componentă a Divinității care se caracterizează

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    7/25

    7

    prin luarea deciziilor cu numeroase semnificații simbolice. În subcapitolul III  al primei părți

    intitulat Limbajul mâinilor în ritualurile de meditaţie am discutat despre simbolistica gesturilor

    hinduse, budiste și egiptene numite mudra. Mâna este folosită în cadrul ritualurilor de

    meditație la hinduşi, budişti şi egipteni şi are semnificații simbolice în realizarea unor astfel de

    practici. Mudrele de regulă sunt realizate de preoți sau devoți în cadrul ceremonialurilor

    religioase sau ritualurilor de meditație. 

    Cele mai întâlnite tipuri de mudra sunt abhaya –  mudra, svastika-mudra şi vitarka – mudra. Ele

    sunt utilizate în cadrul ritualurilor religioase de către hinduşi şi budişti. La egipteni de exemplu

     întâlnim mudre solare cum ar fi The Solar Plexus Energizer Mudra sau The Magnetizer Mudra.

     În creațiile artistice sunt nenumărate exemple în care sunt înfățişate aceste tipuri de gesturi

    numite mudra. Concludente sunt Buddha cu o mie de mâini – la hinduşi şi budişti, iar la egipteni

    Scena Regelui Akhenaton cu soţia sa Nefertitti şi fiicele lor.   În cadrul acestui subcapitol am

    amintit de asemenea despre importanța mâinii în chiromanţie și alte științe oculte.

    Cercetătorii au demonstrat că liniile mâinii se schimbă pe tot parcursul vieții iar chiromanţia a

    demonsrat că anumite zone ale acesteia au legătură cu anumite planete. Ei au mai relatat că

    practicarea mudrelor o anumită perioadă de timp contribuie într-o anumită măsură la

    schimbarea liniilor din palmă. Cu alte cuvinte este vorba despre o schimbare în timp a destinului

    practicantului. În chiromanţie degetele sunt expresia unor anume simboluri și semnificații.

    Astfel degetul mic este asociat în esență cu simțul frumosului dar și claritatea interioară.

    Degetul inelar este asociat cu iubirea şi totodată cu siguranța lăuntrică. Degetul mijlociu în

    chiromanţie se află în corelație cu ordinea și inițiativa. Degetul arătător este asociat în esență cu

    personalitatea omului. Anumite atribute ale caracterului cum sunt vitalitatea şi voința sunt

    asociate îndeosebi cu policarul. Din punct de vedere astrologic fiecare relief palmar se află în

    concordanță cu o anume influență planetară. La fel se întâmplă şi în cazul degetelor. 

    Mâna în astrologie are numeroase corespondențe planetare, aspect care influențează starea

    psihică a omului şi este comentată în medicina tradițională chineză. Simbolistica artefactelor și

    amuletelor în cadrul mai multor culturi de pe mapamond arată în sens general importanța

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    8/25

    8

    acordată mâinii . Mâna este prezentată ca simbol pe de o parte iar pe de altă parte, ca formă și

    expresie plastică în pictură. Mâna a fost din totdeauna  comparată cu profilul feței, datorită

    dimensiunii şi expresiei sale. Din punct de vedere estetic mâinile femeilor au fost clasificate

    după forma, grosimea şi expresia lor. Cercetările au arătat faptul că  forma mâinii   descrie în

    esență caracterul şi personalitatea unei persoane. În subcapitolul intitulat Limbajul mâinilor în

    ritualurile de meditaţie  am comentat de asemenea câteva exemple despre părerea

    chirognomoniştilor despre forma mâinii.

     În concepția chirognomoniștilor spune Marcel Barrière, (Feminitat ea în artă, Ed. Semne,

    București, 2008, p.51) există mai multe tipuri de mâini: ascuțită, spatulată, pătrată, conică,

    elementară, mixtă și ascuțită. Aceste forme corespund unor anumite facultăți morale ale unui

    individ. Poate că artistul plastic nu știe să  analizeze mâna asemeni chirognomonistului, dar

    observă cu perspicacitate dimensiunile care compun forma acesteia: lățimea, lungimea,

    raporturile dintre ele, articulațiile, degetele și palma. Mâna noduroasă de exemplu este

    specifică meseriilor care solicită forța fizică. De asemenea mâna elementară îi caracterizează pe

    oamenii inteligenți, mâna mixtă poate releva un personaj lipsit de caracter iar mâna ascuţită îi

    caracterizează pe hoții de buzunare. Referindu-se doar la mâinile femeilor, chirognomoniștii le-

    au clasificat din punct de vedere al formei în două categorii distincte: conică și spatulată. Mâna

    are o lungime egală cu cea a portetului sau a profilului feței. Datorită acestui aspect mâna

    femeii este mai mică proporțional cu cea a bărbatului și mai delicată. Mâinile variază ca

    dimensiune în funcție de profilul și înălțimea fiecăruia. Astfel s-a constatat că o persoană care

    are 1,50 m, are o mână a cărei lungime este de 15 cm iar un individ care are 1,80 m, lungimea

    mâinii acestuia are aproximativ 18 cm. Bineînțeles că proporțiile variază între aceste

    dimensiuni. Cazurile prezentate în acest context sunt particulare. 

    Opiniile lui Marcel Brrière (Feminitatea în artă, Ed. Semne, Bucureşti, 2008) ne-au arătat felul şi

    modul de a privi mâna în concepția chirognomoniştilor, relevând astfel importanța acordată

    acestui subiect. 

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    9/25

    9

    Rolul gesturilor devine captivant pentru cititor în capitolul II al acestei lucrări intituat

    ASPECTE ALE REPREZENTĂRII  MÂINII ÎN MINIATURILE ŞI MOZAICURILE DIN EVUL MEDIU.

    Capitolul este structurat în trei subcapitole după cum urmează:

    2.1. Ipostaze ale rugăciunii în Evul Mediu 

    2.2. Gesturile simbol ale ceremonialului de înmormântare

    2.3. Mâna lui Dumnezeu

     În subcapitolul I al celei de-a II-a părți intitulat Ipostaze ale rugăciunii în Evul Mediu am relatat

    despre cadrul ideologico – religios în care mâinile orientate şi direcționate în variate ipostaze au

    conotații simbolice în cadrul ceremonialurilor creştine. Câteva exemple concludente arată

    importanța acordată gestului rugăciunii în Evul Mediu. Este vorba despre 6 tipuri ale rugăciunii.

     În acest rezumat vom prezenta doar 3 dintre aceste tipuri. Celelate sunt prezentate în teza

    finală de doctorat. 

    1.  Ridicarea mâinilor (Elevatio Manuum)  – Se spune despre acest gest că era practicat în

    general de femei şi putea fi realizat nu numai în lăcaşurile de cult (biserici) ci și în alte

    locuri. Ipostaza trupului trebuia să fie în picioare, iar această verticalitate simboliza

    dăruirea inimii către Dumnezeu. Această ipostază a rugăciunii o  întâlnim şi în practicile

    rituale la hinduși și budiști, cu diferența că mâinile erau îndreptate spre piept. De

    asemenea am întâlnit-o reprezentată și la egipteni având denumirea de Piramida

    mudra.

    După exemplele sumar prezentate concluzionăm că gesturile ritual la care ne referim sunt

    commune în esența lor mai multor culturi, ele definindu-se şi prin caracterul universalitățiidat de aria largă de practicare a religiilor care în fondul lor structural au ca bază tema

    relației omului cu timpul de după viața pământeană.

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    10/25

    10

    2. Cea de-a doua ipostază a rugăciunii poartă denumirea de (Expandi ) şi este definită prin

    brațele deschise care formează împreună cu trupul o cruce. O rugăciune însoțită de un

    astfel de gest se realizează numai într-un spațiu dedicat lui Dumnezeu.

    3. Deus propitious esto –   este o altă modalitate prin care se realizează o rugăciune, când

    trupul trebuie să fie în picioare iar mâinile distanțate și apropiate ușor de bărbie.

     În subacpitolul II al celei de-a doua părți intitulat Gesturile simbol ale ceremonialului de

     înmormântare  am discutat despre gesturile femeii participante la ritualul funerar. De

    asemenea am comentat gesturile celolrlalte personaje care participă la funeralii cum sunt

    clericii , groparii, etc. Comportamentul personajelor care participă la funeralii arată felul cum ar

    trebui să analizăm gestul în miniaturile din Evul Mediu. Felul în care a fost organizată

    compoziția și rolul personajelor ne aduc în fața unor simboluri complexe în care mâna și gestul,

    atrag atenția  spectatorului. Varietatea ipostazelor prin care se realizează o rugăciune arată

    importanța acestui gest în Evul Mediu. Una dintre cele mai cunoscute ipostaze poartă

    denumirea de poziţia orantului în care preotul îşi ridică mâinile în sus. Aceast gest se aseamănă

    cu cel al lui Hristos răstignit pe cruce – simbol al sacrificiului.

    Imaginile înfățişate în Sacramentarul lui Warmundus sunt exemple concludente în care mâna şi

    gestul au simboluri şi semnificații complexe. Ilustrațiile din Evangheliare uimesc în această

    parte a tezei prin povestea şi mesajul lor.

     În subcapitolul III al celei de-a doua părți intitulat Mâna lui Dumnezeu am discutat despre

    importanța acordată gestului Mântuitorului în diferite opere de artă. Mâna lui Dumnezeu

    reprezintă în esență un pilon al întregii dogmatici creştine. Ea este înfățişată ieşind din nori în

    scenele biblice de la Bazilica San Vitale din Ravenna  sau sub Tronul Etimasiei (Voroneţ,

    Moldoviţa, Suceviţa, Arbore) la bisericile şi mănăstirile din Bucovina. Mâna Divină este înfățişată

     în general ținând balanța cântăririi sufletelor şi are rolul decizionar mai ales în scena Judecății

    de Apoi  la bisericile mennționate mai sus şi este totodată un relevant simbol al Divinităţii.  În

    esență sufletul omului este subordonat Mâinii lui Dumnezeu care hotărăşte, decide şi arată

    locul acestuia în Rai sau Iad.

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    11/25

    11

     În capitolul al III-lea al tezei de doctorat intitulat TEMA MÂINII ÎN ARTA EUROPEANĂ DIN

    PRERENAȘTERE PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI AL XIX-LEA am relatat despre importanța 

    acordată mâinii în concepția artiştilor din perioada menționată. Capitolul este structurat în 19

    subcapitole iar fiecare dintre acestea este dedicat unui singur sau mai mulți pictori. Artiştii

    prezentați în această parte a lucrării sunt clasificați în ordine cronologică în funcție de

    ponderea temei mâinii în tablourile pe care le-au pictat. Este vorba despre: Sandro Boticelli

    (1445-1510), Tiziano Vecello (1485?-1576), Leonardo da Vinci (1452-1519), Hans Holbein (1465-

    1524), Albrecht Dürer (1471-1528), Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Mathias Grünewald

    (1475-1528), Marteen Van Heemskerck (1498-1574), Parmigianino (1503-1540), Ambroise Paré

    (1510-1590), Michelangelo Merisi da Caravaggio (1573-1610), El Greco (1541-1614), Diego

    Velázquez (1599-1660), Frans Hals (1580-1666), Bartolomé Estebán Murillo (1617-1782),

    Nicolas de Largillière (1656-1746), Jaques Louis David (1748-1825), Francisco de Goya (1746 -

    1828), pictori care ne-au arătat prin preocupările lor importanța acordată mâinii ca element

    (fragment), simbol în operele de artă. În această parte a lucrării am menționat de asemenea

    importanța acordată gesturilor personajelor înfățişate în operele marilor maeştri subliniind

    faptul că orientarea şi direcția mâinii sau brațului în variate ipostaze atrag atenția privitorului

    care contemplă opera de artă.

     În introducerea capitolului III al tezei de doctorat am discutat despre Giotto, care în

    compozițiile sale ne-a surprins prin felul cum a compus mesajul artistic. Analizându-i lucrările

    am remarcat capacitatea artistului de a picta personaje a căror gesturi atrag atenția

    spectatorului. Este vorba despre lucrările intitulate Stigmatele Sfântului Francisc realizate în

    două variante precum şi  Jeluirea morţii lui Hristos.  În aceste compoziții gesturile personajelor

     înfățişate direcționeză atenția privitorului către centrele de interes ale scenelor reprezentate.

    Prezența mâinii ca element simbol în operele de artă din perioada Prerenaşterii şi Renașterii

    reprezintă un fapt real al timpului. Mâna este reprezentată ca formă anatomică și element

    simbol în compozițiile plastice relevând preocuparea pictorilor pentru acest subiect. Tablourile

    cu tematică religioasă sunt exemple concludente în care mâna este înfățişată ca element

    (fragment) secundar. Tablourile lui Ambrogio Lorenzetti (Buna Vestire), Tomaso Masaccio

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    12/25

    12

    (Izgonirea din Rai ), Sandro Boticelli (Primăvara), Tiziano Vecello (Venus din Urbino), Leonardo

    da Vinci (Sfântul Ioan Botezătorul ), Hans Holbein (Batjocorirea lui Hristos), Albrecht Dürer

    (Hristos între doctori ), Michelangelo (Crearea lui Adam), etc, sunt exemple relevante în care

    mâna este redată în diferite direcții şi având totodată semnificații complexe. Mâna pictată în

    trompe l’oeil este un germene al tabloului iar lucrarea pictorului manierist Parmigianino

    intitulată  Autoportret în oglindă convexă este un exemplu de referință în acest sens. Direcția şi

    poziția mâinii înfățişată în spațiul plastic al tabloului atrage şi dirijează privitorul. Imaginile

    religioase aduc în discuție numeroase tipologii ale mâinii şi gestului, în secolele al XV -lea şi al

    XVII - lea.

     În cele ce urmează propunem o incursiune despre evoluția temei mâinii în artele

    plastice, cu referiri limitate la domeniul picturii europene din Prerenaştere până astăzi. Mâna și

    gestul au avut un statut simbolic şi al expresivității plastice important în compozițiile artiștilor

    plastici din diferite perioade istorice. Mâna nu este doar un fragment anatomic al corpului

    uman ci este un element (fragment) simbol în operele de artă de-a lungul timpului.

     În vederea unei coerente prezentări a temei am optat pentru varianta unei sumare catalogări

    selective, urmărind tema mâinii ca preocupare evidentă pentru artişti de-a lungul timpului, din

    Prerenaştere până astăzi. Pentru realizarea lor am analizat peste două sute de lucrări. În

    anexele de la finalul tezei am realizat o serie de cataloage care ne-au ajutat să avem o imagine

    evolutivă asupra temei mâinii, în Evul Mediu, Prerenaștere, Renaștere, Manierism, pe de o

    parte iar pe de altă parte să analizăm ponderea acesteia ca element (fragment) simbol în

    picturile realizate în secolului XX. Pentru fiecare compoziție luată în discuție am întocmit fişa

    sumară de identificare care cuprinde: numele autorului, titlul, dimensiunile, tehnica şi

    informații minimale asupra locului unde respectivul tablou se află la momentul documentării.

    Cataloagele selective de lucrări sunt clasificate tematic după cum urmează: 

    1. 

    Evoluția reprezentării mâinii în pictură din preistorie și până în zilele noastre (anexe: 1-28).

    2. 

    Hristos înfățișat în ipostaza binecuvântării în operele de artă din perioada Prerenașterii și

    Renașterii (anexe: 29 - 36).

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    13/25

    13

    3. 

    Gesturile simbol ale lui Hristos în tablouri începând din Prerenaștere și până în secolul XX-

    ipostaza răstignirii (simbolul sacrificiului), (anexe: 37 - 65).

    4. 

    Gestul simbol al rugăciunii în operele de artă din perioada Prerenașterii și Renașterii (anexe:

    66 - 75).

    5. 

    Gestul mâinilor încrucișate și orientate spre piept în operele de artă din perioada

    Prerenașterii și Renașterii (anexe: 76 - 83).

    6. 

    Simbolul indexului orientat în plan vertical în opere de artă din perioada Prerenașterii,

    Renașterii și Manierismului (anexe: 84 - 88).

    7. 

    Simbolul mâinii așezate în zona pubiană a corpului în lucrările artiștilor din perioada

    Prerenașterii și Renașterii (anexe: 89 - 95).

    8.  Reprezentări ale temei mâinii în pictura modernă din veacul XX (anexe: 96 - 106).

    Tablourile lui Rembrandt Van Rijn comentate în capitolul al IV-lea al tezei de doctorat

    relevă interesul pictorului pentru expresia – simbol a mâinii în spațiul plastic al acestora. Mâna

    alături de portret sugerează starea sufletească a figurii înfățişate. Rembrandt se reprezintă

    frecvent în lucrările sale cu diferite atitudini. În cele mai multe dintre creațiile sale mâna este un

    pandant al autoportretului artistului. Este vorba despre autoportretul pictat în 1658, în care

    artistul se înfățişează tronând pe un fotoliu din lemn cu veşminte luxuriante fiind încins la mijloc

    cu un cordon roşu. O lumină accentuată din afara cadrului tabloului subliniază expresiaarogantă a chipului şi mâna dreaptă, orientată în prim planul compoziției plastice. Într-un alt

    tablou pictat în 1628 intitulat Pictorul în atelierul său artistul se înfățişează în tablou în actul

    creaţiei având într-o mână o paletă iar cealaltă este coborâtă în planul inferior al figurii. Aceste

    atitudini ale pictorului sugerează în esență un mod de a privi gestul artistului în diferite ipostaze

    ale vieții sale. Într-o lucrare remarcabilă intitulată Coborârea de pe cruce pictată în 1634,

    pictorul se înfățişează în tablou asemeni unui actor de teatru de două ori. O dată pictorul se

    reprezintă în lumină şi o dată în umbră. Este vorba în altă ordine de idei despre un joc gestual alpictorului în spaţiul plastic al tabloului. Cu astfel de ipostaze Rembrandt arată interlocutorului

    faptul că gestul şi mâna sunt o matrice a personalității artistului. Preocuparea pentru mână şi

    gest este vizibilă şi în pictura intitulată Fiul risipitor realizată în 1635. Artistul se înfățişează în

    tablou alături de soția sa Saskia. Tabloul este concludent pentru tema mâinii în artele plastice

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    14/25

    14

    deoarece atitudinea de bună dispoziție a pictorului este subliniată prin gesturile acestuia. Cu o

    mâna stângă Rembrandt o cuprinde de talie pe Saskia iar cealaltă o ridică în planul superior al

    imaginii ținând o cupă cu băutură în mână.

     În tabloul intitulat Femeie în rugăciune pictat în 1629-1630  mâinile apropiate ale figurii şi

    portretul femeii sunt realizate cu împăstări de culoare asemeni basoreliefurilor din sculptură.

    Atitudinea pioasă a femeii, mâinile sbârcite şi împreunate ale acesteia sugerează în esență

     împlinirea sufletească prin rugăciune. Interlocutorul este uimit de mâinile noduroase ale

    personajului care săvârşeşte în altă ordine de idei actul credinţei   în Dumnezeu. În tabloul

    intitulat Rondul de noapte, umbra mâinii descrie o poveste misterioasă. Umbra şi lumina se află

     în opoziție în tablourile lui Rembrandt, reliefând în acest sens personaje cu atitudini

    diversificate, ce uimesc spectatorul. De asemenea picturile intitulate Evanghelistul Matei şi

     Îngerul sau Logodnica evreică, aduc în discuție noi formule de reprezentare a mâinii cu

    simboluri şi semnificații complexe. Mâna înfățişată alături de portret reprezintă un relevant

    simbol în creația pictorului olandez. Ea are o funcție simbolică expresivă în pictura artistului,

    arătând în acest sens, personalitatea şi geniul acestuia.  Viața tumultoasă a pictorului este

    reflectată în operele sale în care mâna este pandant al autoportretului. Rembrandt se identifică

    prin lucrările sale încărcate de mesaje umane şi filosofice, fiind în esență una dintre cele mai

    mari personalități din istoria picturii a secolului al XVII-lea. Mâna şi portretul exprimă un mesaj

     în opera lui Rembrandt iar mişcarea figurilor se traduce prin gesturi şi tipologii umane care

    definesc în esență opera unui geniu. 

     În capitolul V intitulat EXPRESII ALE MÂINII ÎN ARTA MODERNĂ (A DOUA JUMĂTATE A

    SECOLULUI XIX - XX) este prezentată mâna ca element (fragment) în secolele XIX – XX. Capitolul

    este structurat într-un singur subcapitol intitulat Reverberaţii expresive ale mâinii în pictura

    modernă şi cuprinde  informații despre tema mâinii în arealul picturii europene cu exemple

    relevante din spațiul european. Industrializarea, problemele sociale și politice ale societății au

    avut un rol covârșitor în ceea ce privește reprezentarea mâinii  în artele plastice. În epoca

    modernă artiștii s-au îndepărtat încetul cu încetul de vechile canoane artistice, tema mâinii

    având un statut important în operele realizate în această perioadă. Notabile sunt lucrările

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    15/25

    15

    realizate de Paul Cézanne (Unchiul Dominique), Salvador Dali (Descoperirea Americii de către

    Cristofor Columb), Corot (Portret de femeie cu perlă), Maurits Cornelis Escher (Mână reflectată

     într-o sferă), Pablo Picasso (Guernica), Egon Schiele ( Autoportret cu două degete depărtate),

    Yari di Giampietro (Manifest ), Guido Danielle (Pictur ă pe mână înfăţişând un cap de dalmaţian),

    etc, în care mâna este un relevant simbol expresiv şi semnificant.  În tabloul intitulat Unchiul

    Dominique pictat de artistul francez Paul Cézanne, pictorul înfățişează un bărbat înveşmântat cu

    o manta albă cu mâinile încrucişate. Compoziția este simetrică iar brațele suprapuse şi

     încrucişate sugerează spectatorului că este vorba despre un slujitor a lui Dumnezeu. Atât

    mâinile cât şi portretul bărbatului sunt pictate cu paste vâscoase de culoare accentuând în acest

    sens expresia de ansamblu a tabloului. Într-o lucrare pictată de Salvador Dali intitulată Cina cea

    de taină, artistul îl înfățişează în centrul scenei pictate pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos cu o

    atitudine ce sugerează aspiraţia spirituală. Pictorul redă în tablou o scenă supranaturală, de

    dimensiuni cosmice. Salvador Dali se inspiră în acest tablou din filosofia lui Platon care afirmă

    faptul că în componența Universului cele patru elemente primordiale (apa,  focul , aerul ,

     pământul ) corespund unor forme complexe: tetraedrul ascuţit, icosaedrul, octoedrul şi

    dodecaedrul. Aceste forme pe care le-am enunțat mai sus sunt în concordanță cu gestul

    supranatural al Mântuitorului care arată în esență apostolilor puterea metafizică a Divinităţii. 

     Într-o lucrare realizată de Maurits Cornelis Escher (1898-1872) intitualată Mână reflectată într -o sferă artistul se inspiră din tabloul Autoportret în oglindă convexă pictat de Parmigianino în

    1524. Mâna care ține sfera, este de fapt cea a autorului care apare reflectat în aceasta. Vorbim

    despre o anamorfoză a mâinii, datorată reflectării ei în corpul rotund al sferei oglindă. Bărbatul

    care ține în mână sfera arată spectatorului imaginea reflectată a interiorului în care se află.

    Artistul a folosit aceleași procedee de trompe l’oeil ca Parmigianino însă într-o viziune modernă

     în comparație cu pictorul Italian. Tabloul Guernica a pictorului spaniol Pablo Picasso (1881-

    1973) este un exemplu concludent în ceea ce prveşte atitudinea personajelor înfățişate. Tablouleste monocromatic din punctul de vedere al paletei utilizate de artist. Personajele sunt

    evidențiate în tablou prin contraste accentuate. Ele se decupează compozițional de fundalul

    negru al pânzei, aspect care măreşte expresia de ansamblu a tabloului. Compoziția este

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    16/25

    16

    dinamică şi vitalizantă prin varieatatea formelor şi gesturilor personajelor.  Mâinile personajelor

    sunt accentuat stilizate, reflectând nu numai mesajul operei ci şi personalitatea artistului. 

     În tabloul intitulat Manifest pictorul italian contemporan Yari di Giampietro a înfățișat o mână

     încordată, a cărei degete se adună în centrul palmei. În această lucrare artistul a accentuat

    expresia gestului mâinii și detaliile anatomice ale acesteia. Privind lucrarea pictorului observăm

    faptul că tabloul lasă impresia unei fotografii. Mâna ca formă plastică apare ca un decupaj în

    raport cu fondul albastru al pânzei. Dispunerea degetelor precum și liniile care traversează

    suprafața palmei creează ritmul plastic în cadrul imaginii. Compozițional mâna pictată de

    Giampietro se încadrează într-o formă ovală care poate fi descoperită la o analiză minuțioasă a

    lucrării. 

     În capitolul al VI-lea al tezei intitulat ASPECTE ALE REPREZENTĂRII MÂINII ÎN PICTURA

    ROMÂNEASCĂ  este prezentată tema mâinii în arealul picturii româneşti. Capitolul este

    structurat în două subcapitole. În primul subcapitol intitulat Premise istorice  sunt prezentate

    aspecte ale reprezentării mâinii în peşterile româneşti. Descoperirile realizate de arheologul

    român Vasile Boroneanț în peşterile de la Gaura Chindiei sau Gaura Mică, sunt exemple

    relevante în ceea ce priveşte simbolistica mâinii în grotele române. Pictura realizată pe vase şi

    ulcele arată importanța acestui simbol în cultura dacilor. Motivul mâinii adorând soarele este

    un exemplu concludent în acest sens, asemeni egiptenilor. În cel de-al II-lea subcapitol intitulat

    Figura umană în pictura românească – mâna şi portretul, factori expresiv plastici am prezentat

    tema mâinii în arealul picturii româneşti referindu-mă la personalități de prestigiu ale culturii

    naționale. Este vorba despre operele de artă ale artiştilor plastici: Panaiteanu Bardasare

    Gheorghe (1816 - 1900)  – Fata cu fluture, Nicolae Grigorescu (1838-1907)  –  Ţărancă torcând,

     Atacul de la Smârdan, Sava Henția (1848-1904) –  Întâlnirea, Fată torcând, Ștefan Luchian (1868

     –  1916)  –  Moş Nicolae Cobzarul, Un zugrav , Camil Ressu (1880-1962)  –  Cosaşi odihnindu-se,

    Aurel Băeşu (1896-1928) – Femei din Moldova, Octav Băncilă (1872 - 1944) - Blestemul , Corneliu

    Baba (1906 - 1999) - Autoportret, Ion Ţuculescu (1910-1962) –  Autoportret, etc.  După parcursul

    cercetării în arealul artei picturii mai ales europene, de-a lungul mai multor secole, interesul

    analizei noastre s-a oprit şi asupra picturii româneşti. Mâna este un element plastic relevant în

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    17/25

    17

    tablourile artiştilor români reflectând preocupările şi interesul pictorilor pentru acest subiect.

    Tablourile pictorilor enunțați în rândurile de mai sus , reprezintă repere onorante din punct de

    vedere al valorii, comparative cu arta Europei care relevă profunzimea mesajelor susținute în

    ansamblul unor compoziții prin modul de interpretare a mâinii ca factor esențial de

    expresivitate şi transmitere a acestora.

    Concludente sunt operele pictorilor români în care sunt înfățişate personaje  cu atitudini

    dramatice şi tensionate  ce au menirea să atragă atenția spectatorului şi să impresioneze

    totodată prin bogăția pastelor vâscoase de culoare.  Gestul pictorului se identifică în multe

    dintre lucrări cu actul creator. Relația dintre portret şi mână reprezintă o componentă esențială

     în tablourile pictorilor români. Este vorba despre tablourile pictorului român Ştefan Luchian

    (1868-1916) intitulate Un zugrav şi Moş Nicolae Cobzarul. Pictura Un zugrav  semnifică pentru

    spectator o rugă în fața pânzei şi atrage totodată atenția prin expresia tragică a chipului.

    Portretul şi mâna descriu starea sufletească a personajului înfățişat. În tabloul intitulat

     Întâlnirea a pictorului român Sava Henția (1848-1904), care a participat alături de Nicolae

    Grigorescu la Războiul pentru Independența României(1877-1878) este înfățişat gestul de arme 

    al conducătorilor celor două armate (române şi ruse). Într-o lucrare a aceluiaşi artist intitulată

    Fată torcând pictorul înfățişează o tânără femeie cu  fusul în mână a cărei gesturi delicate,

    impresionează spectatorul. Este vorba despre un portret tipologic al femeii de la țară care se

    bucură cu mândrie de munca pe care o desfăşoară iubindu-şi cu dragoste copiii. Femeia priveşte

    zâmbind spectatorul şi este reprezentată cu chipul înclinat în partea dreaptă a imaginii. Cu

    mâna stângă compune firul iar cu cea dreaptă îl adună  în fus. Dispunerea firului în tablou

    sugerează o linie diagonală care traversează zona mediană a compoziției plastice. Atitudinea

    tinerei este calmă şi relaxată. Pictura este realizată în stil academic, artistul pictând detaliile

    figurii cu minuțiozitate.  Într-un tablou pictat în 1927 a pictorului român Camil Ressu (1880-

    1962) în care este înfățişată pictorița Nina Arbore, artistul pune mare accent pe fizionomia

    portretului şi expresia mâinilor. Această îndeletnicire a artistului este evidentă în general în

    compozițiile figurative. 

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    18/25

    18

     În unele opere de artă am întâlnit personaje reprezentate cu gesturi patetice şi dramatice. Este

    vorba depre tablourile pictorilor El Greco - Deschiderea Celui De-al Cincilea Sigiliu  şi Francesco

    de Goya – 3 mai 1808. În arta românească în pictura lui Octav Băncilă (1872 - 1944) şi nu numai,

     întâlnim de asemenea personaje reprezentate în tablouri cu atitudini dinamice şi tensionate.

    Aceste lucrări descriu în esență prin mesajul lor revolta socială a timpului în tablourile intitulate

    Blestemul şi Răscoala din 1907. 

    Capitolul VII intitulat PREOCUPĂRILE PERSONALE DE REPREZENTARE, cuprinde prezentarea

    propriilor preocupări creatoare în care tema mâinii se regăseşte ca o prezență expresiv plastică

    considerată, în ce mă priveşte, un vehicul relevant al mesajelor ideatice şi de conținut din

    lucrările mele. În tablourile pe care le-am realizat mâna reprezintă un simbol sau este integrată

     în configurații figurative. Personajele pe care le-am pictat în tablouri pe parcursul mai multor

    ani reflectă demersurile mele artistice, întorcându-mă la creațiile marilor maeştri din veacurile

    trecute. Este vorba despre tablourile pictate în perioada 2001  –  2005, în care am înfățişat

    personaje cu atitudini dinamice şi tensionate. Pictura intitulată Sărutul cu dimensiunea de 100

    x 80 cm, pe care am pictat-o în anul 2003 este o interpretare după lucrarea Tânără citind o

    scrisoare realizată în 1664 a pictorului flamand Gabriel Metsu (1629-1667). În pictura intitulată

    Sărutul mi-am propus să reformulez compoziția lui Metsu într-o configurație proprie. Este vorba

    despre gesturile personajelor pe care în cea mai mare parte le-am păstrat adăugând în spațiul

    compozițional altele, care prin gestul lor să atragă atenţia spectatorului. Efectul de rompe l’oeil

    era frecvent utilizat de artişti în tablouri în secolele XV – XVII. Acest truc pictural avea menirea

    de a orienta şi direcţiona privirea spectatorului către anumite centre de interes ale unei

    configurații. În picturile realizate după anul 2002, am fost preocupat de reprezentarea mâinii în

    compoziții figurative cu tentă suprarealistă. Este vorba despre tablourile intitulate Dialog I,II

    (2002), Istoria Papucului (2007-2008), Pictând masca lui Akhenaton (2011)   în care sunt

     înfățişate personaje cu atitudini variate integrate în configurații complexe inspirate din pictura

    românească dar şi cea universală.  De asemenea tablourile intitulate ( Autoportret, Secretul

    Gi ocondei I,II, Mimică I,II, Fata cu păr roşu, ş.a) reflectă capacitatea mea de a înțelege mâna ca

    formă, semn plastic sau simbol în propria creație. Mâna constituie un element de expresie

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    19/25

    19

    plastică şi totodată un simbol în tablourile pe care le-am realizat pe parcursul mai multor ani,

    relevând în acest sens capacitatea mea de a înțelege această formă cu ajutorul luminii, umbrei,

    culorilor şi valorilor. Lucrările enunțate mai sus arată în esență concepția plastică personală

    despre această temă intitulată Simbolul mâinii în artele plastice. 

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    20/25

    20

    Bibliografie

    Achiței, G. (1998). Frumosul dincolo de artă. București: Ed. Meridiane. 

    Altet, X. B. (2002). Istoria Artei. București: Ed. Meridiane. 

    Antoniadou, O. (2010). International Contemporary Artists, Vol.1. New York: Ed. ICA Publishing,

    Arnheim, R. (1979). Arta și percepţia vizuală.Bucureşti: Ed. Meridiane.

    Arnheim, R. (1995). Forţa centrului vizual.Bucureşti: Ed. Meridiane. 

    Atmananda, S. (2008). Mudra - arta gesturilor sacre. București: Ed. Ram. 

    Barrière, M. (2008). Feminitatea în artă. București: Ed. Semne. 

    Bayle, F. (2001). Mieux a comprende la peinture a Orsay. Paris: Artlys.

    Bernard, É . (2000). Arta modernă. Bucureşti: Ed. Meridiane.

    Boia, L. (2000). Pentru o istorie a imaginarului. Bucureşti: Ed. Humanitas.

    Burke, E. (1983). Despre sublim și frumos. București: Ed. Meridiane. 

    Cabane, P. (1999). L'Art Classique et le Baroque. Paris: Ed. Larousse.

    Ciucă, V. (1984). Luchian. Bucureşti: Ed. Meridiane. 

    Ciucă, V. (2005). Un secol de arte frumoase în Bucovina. Suceava: Ed. Muşatinii. 

    Ciucă, V. (2011). Dicţionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova. Iaşi: Ed. Art XXI. 

    Cennini, C. (1977). Tratatul de pictură. București: Ed. Meridiane.

    Cârneci, M. (1984). Ion Ţuculescu. Bucureşti: Ed. Meridiane.

    Corbeill, A. (2004). Nature Embodied –  Gesture in ancient Rome. New Jersey: Ed. Princeton

    University Press.

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    21/25

    21

    Crispina, E. (2009). Viaţa și opera lui Leonardo da Vinci. Bucureşti: Ed. Adevărul Holding. 

    Dali. (2006). Oradea: Ed. Aquila'93.

    Deac, M. Camil Ressu, Bucureşti: Editura de stat pentru literatură şi artă. 

    Dicționar de artă, Vol.I. (1995). București: Ed. Meridiane. 

    Dicționar de artă, Vol.II. (1998). București: Ed. Meridiane. 

    Drăgoi, L. (1979). Sava Henţia. București: Ed. Meridiane. 

    Dreptu, R. Băncilă. (1987). București: Ed. Meridiane.

    Dumitrescu, M.  Aurel Băeşu. (1968). Bucureşti: Ed. Meridiane

    Dumitrescu, Z. (2002). Ars Perspectivae. București: Ed. Nemira. 

    Eco, U. (2005). Istoria Frumuseţii. București: Ed. Rao. 

    Eco, U. (2007). Istoria Urâtului . București: Ed. Rao. 

    Enciclopedia picturii italiene. (1974). București: Ed. Meridiane. 

    Faure, E. (1983). Istoria Artelor - Arta antică. București: Ed. Meridiane. 

    Florea, V. (1982). Arta românească modernă şi contemporană. București: Ed. Meridiane. 

    Focillon, H. (1995). Viaţa Formelor. București: Ed. Meridiane. 

    Frunzetti, I. (1979). Pictura chineză clasică. București: Ed. Meridiane. 

    Galluzzi, F. (2009). Viaţa și opera lui Picasso. Bucureşti: Ed. Adevărul Holding. 

    Gombrich, H.E. (2007). Istoria Artei . Bucureşti: Ed. Pro Editură şi Tipografie.

    Laneyrie-Dagen, N. (2004). Pictura - secrete și dezvăluiri. București: Ed. Enciclopedia Rao. 

    Marcadé, P. F.-C. (2007). Mișcări artistice în pictură. București: Ed.Enciclopedia Rao.

    Mari Pictori. (2001). Parmigianino, Nr.59. București: Ed.Services Publishing.

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    22/25

    22

    Mari Pictori. (2001). Albrecht Dürer . București: Ed.Ed.Services Publishing. 

    Mari Pictori. (2001). Hans Holbein, Nr.56. București: Ed. Services Publishing. 

    Mohen, J. P. (2002). Prehistoric Art. Paris: Ed. Terrail.

    Neret, G. (2000). Dali. Germania: Benedikt Taschen Verlag GmbH.

    Paradais Claudiu şi Paradais Maria. (1988). Gheorghe Panaiteanu Bardasare Bucureşti.Ed.

    Meridiane.

    Patricia Fride-Carrassat și Isabelle Marcade. (2007). Mișcări artistice în pictură. București: Ed.

    Rao.

    Pavel, A. (1996). Pictura românească interbelică. București: Ed. Meridiane. 

    Popescu, M. Sava Henţia. Bucureşti: Editura de Stat pentru literatură şi artă. 

    Prut, C. (1968). Dicţionar de artă modernă. București: Ed. Albatros. 

    Regine Schulz and Matthias Seidel. (2007). Egipt - The World of Pharaohs. China: H.F. Ullmann.

    Réunion des Musées Nationaux. (2005 ). Le  Guide du Louvre. Paris: Musée du Louvre Editions.

    Rose - Marie & Rainer Hagen. (2005). Egipt. Koln: Taschen.

    Rowena și Rupert Shepherd. (2007). 1001 de simboluri. Oradea: Ed. Aquila'93.

    Schmitt, C, J. (1998) Raţiunea Gesturilor. București: Ed. Meridiane.

    Sedlmayer, H. (2001). Pierderea măsurii . București: Ed. Meridiane. 

    Sendrail, M. (1983). Înţelepciunea formelor. București: Ed. Meridiane. 

    Soiler, R. d. (1978). Arta și Imaginarul. București: Ed. Meridiane. 

    Stoichiță, V. I. (1993). Efectul Don Quijote. București: Ed. Humanitas. 

    Stoichiță, V. I. (1999). Instaurarea tabloului. București: Ed. Meridiane. 

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    23/25

    23

    Stoichiță, V. I. (2008). Pontormo și manierismul . București: Ed. Humanitas.

    Stoichiță, V. I. (2008). Scurtă istorie a umbrei . București: Ed. Humanitas. 

    Stoichiță, V. I. (2007 ). Ultimul Carnaval . București: Ed. Humanitas. 

    Suhar, L. (2005). Natura statică în arta românească. Iași: Ed. Tehnopress. 

    Suhar, L. (2009). Glose în labirintul artelor contemporane. Iași: Ed. Dana Art.

    Tapié, A. (2005). Les Palais des Beaux-Arts. Lille: Fondation BNP PARIBAS.

    Teodoru, R. Camil Ressu. Bucureşti: Ed. Meridiane. 

    Vasari, G. (1979). Vieţile pictorilor, sculptorilor și arhitecţilor. București: Ed. Meridiane.

    Vulcănescu, R. (1987). Mitologie Română. Bucureşti: Ed. Academiei Române.

    Walter, F. Ingo (2003). Picasso, Ed. Taschen.

    Zaharia, D. N. (1999). Antinomicul în arta contemporană. Iași: Ed. Dosoftei. 

    Colecția Pictori de Geniu (Nr.1-14), Ed. Adevărul Holding, Bucureşti, 2009. 

    Colecția Art Gallery, Ed. De Agostini, Bucureşti. 

    Internet

    http://www.wga.hu/

    http://www.arteimmagini.it/newpages/permayari.html

    http://www.resursecrestine.ro/eseuri/11286/patimile-domnului

    http://sallysjourney.typepad.com/sallys_journey/2007/04/the_last_supper.html

    http://panathinaeos.wordpress.com/category/art/religious/crucifix/

    http://www.nolde-stiftung.de/index.php?seid=369&LANG=EN

    http://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Rouault_Miserere2.html

    http://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Rouault_Miserere2.htmlhttp://www.arteimmagini.it/newpages/permayari.htmlhttp://www.resursecrestine.ro/eseuri/11286/patimile-domnuluihttp://sallysjourney.typepad.com/sallys_journey/2007/04/the_last_supper.htmlhttp://panathinaeos.wordpress.com/category/art/religious/crucifix/http://www.nolde-stiftung.de/index.php?seid=369&LANG=ENhttp://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Rouault_Miserere2.htmlhttp://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Rouault_Miserere2.htmlhttp://www.nolde-stiftung.de/index.php?seid=369&LANG=ENhttp://panathinaeos.wordpress.com/category/art/religious/crucifix/http://sallysjourney.typepad.com/sallys_journey/2007/04/the_last_supper.htmlhttp://www.resursecrestine.ro/eseuri/11286/patimile-domnuluihttp://www.arteimmagini.it/newpages/permayari.html

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    24/25

    24

    http://www.artic.edu/aic/collections/artwork/59426

    http://www.show-your-own-art-gallery.com/paintings-by-salvador-dali.html

    http://www.manastiri-bucovina.go.ro/

    http://www.flipkart.com/nature-embodied-anthony-corbeill-gesture/0691074941-53w3f9ypbx#previewbook

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Grigore_de_Nyssa

    http://www.bezoarmustikapearls.com/downloads.html

    http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif  

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hamsa

    http://www.indotalisman.com/Main.html

    http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36

    http://www.allnumis.com/coins/314_36579968efad50b6L.jpg

    http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-135?lang=en

    http://en.wikipedia.org/wiki/Xipe_Totec

    http://www.wizoo.ro/filme/animatie/articol.html?id=7

    http://pavlopoulos.wordpress.com/articles/salvador-dali-sacrament-of-the-last-supper-1955/

    http://www.fulcrumgallery.com/Salvador-Dali/The-Sacrament-of-the-Last-Supper-

    c1955_25282.htm

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(zeu)

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Nabucodonosor

    http://www.artic.edu/aic/collections/artwork/59426http://www.show-your-own-art-gallery.com/paintings-by-salvador-dali.htmlhttp://www.manastiri-bucovina.go.ro/http://www.flipkart.com/nature-embodied-anthony-corbeill-gesture/0691074941-53w3f9ypbx#previewbookhttp://www.flipkart.com/nature-embodied-anthony-corbeill-gesture/0691074941-53w3f9ypbx#previewbookhttp://www.bezoarmustikapearls.com/downloads.htmlhttp://www.luckymojo.com/eyeinhand.gifhttp://www.luckymojo.com/eyeinhand.gifhttp://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://www.allnumis.com/coins/314_36579968efad50b6L.jpghttp://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-135?lang=enhttp://en.wikipedia.org/wiki/Xipe_Totechttp://www.wizoo.ro/filme/animatie/articol.html?id=7http://pavlopoulos.wordpress.com/articles/salvador-dali-sacrament-of-the-last-supper-1955/http://ro.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(zeu)http://ro.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(zeu)http://pavlopoulos.wordpress.com/articles/salvador-dali-sacrament-of-the-last-supper-1955/http://www.wizoo.ro/filme/animatie/articol.html?id=7http://en.wikipedia.org/wiki/Xipe_Totechttp://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-135?lang=enhttp://www.allnumis.com/coins/314_36579968efad50b6L.jpghttp://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gif&imgrefurl=http://www.luckymojo.com/eyeinhand.html&usg=__Ca-U2nn0okSnSGjl84LKCEfZ-1g=&h=280&w=300&sz=22&hl=ro&start=45&tbnid=j5MirnYonEtGXM:&tbnh=108&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Damulette%2Bhands%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dro%26sa%3DN%26start%3D36http://www.luckymojo.com/eyeinhand.gifhttp://www.bezoarmustikapearls.com/downloads.htmlhttp://www.flipkart.com/nature-embodied-anthony-corbeill-gesture/0691074941-53w3f9ypbx#previewbookhttp://www.flipkart.com/nature-embodied-anthony-corbeill-gesture/0691074941-53w3f9ypbx#previewbookhttp://www.manastiri-bucovina.go.ro/http://www.show-your-own-art-gallery.com/paintings-by-salvador-dali.htmlhttp://www.artic.edu/aic/collections/artwork/59426

  • 8/17/2019 Simbolul Mainii in Atrele Plastice

    25/25

    25

    http://theworldofmichaelparkes.com/db/gallery/EntryDetail.php?EntryID=848&DatabaseID=1&SearchI

    D=1&SearchContext=YTo5OntzOjg6IlNlYXJjaElEIjtzOjE6IjEiO3M6MTA6IkRhdGFiYXNlSUQiO3M6MToiMSI

    7czoxNDoiQXJ0aXN0RnVsbE5hbWUiO2E6MTp7aTowO3M6MTU6IlBhcmtlcywgTWljaGFlbCI7fXM6MTE6I

    kFydENhdGVnb3J5IjthOjE6e2k6MDtzOjE5OiJHaWNsZWUvQXVyb2dyYXBoaWNzIjt9czo0OiJUeXBlIjthOjE6

    e2k6MDtzOjc6Il9fQUxMX18iO31zOjg6IktleXdvcmRzIjtzOjA6IiI7czo4OiJTZWFyY2hfeCI7czoyOiIyNyI7czo4

    OiJTZWFyY2hfeSI7czoyOiIxNSI7czoxNzoiRmF2b3JpdGVzVXNlckNvZGUiO3M6MzI6IjU2MDhmNWJjYzlmOGM3OWJhMGI4MTQxY2E5MTBhYWFlIjt9


Recommended