+ All Categories
Home > Documents > Septimiu Chelcea Cum Sa Redactam o Lucrare de Licenta

Septimiu Chelcea Cum Sa Redactam o Lucrare de Licenta

Date post: 25-Nov-2015
Category:
Upload: gigi-gelu-enuca
View: 1,429 times
Download: 77 times
Share this document with a friend
Description:
lucrare de licenta bine elaborata
148
Septimiu Chelcea Cum să redactăm o lucrare de licenţă, o teză de doctorat, un articol ştiinţific în domeniul ştiinţelor socioumane Bucureşti, 2003 comunicare.ro
Transcript
  • Septimiu Chelcea

    Cum s redactmo lucrare de licen,o tez de doctorat,un articol tiinific

    n domeniul tiinelor socioumane

    Bucureti, 2003 comunicare.ro

  • Cuprins

    Lista tabelelor 19 Lista

    figurilor /11 Mulumiri /

    13 Prefa la ediia a Ii-a /

    15 Cuvnt nainte /17

    CAPITOLUL 1ntrebri, rspunsuri posibile i un imperativ /19

    Despre calitatea cercetrii /19 Stilul este tiina nsi" / 23 Cteva ntrebri necesare / 25 O formul acceptabil / 34 S nu plagiezi! / 36 Despre stil i stilul tiinific / 41 Ce titlu punem? /58

    CAPITOLUL 2Norme de redactare / 69

    Rezumatul /71 Introducerea / 72 Literatura consultat /73 Descrierea design-u\m cercetrii / 88 Analiza datelor / 89 Discutarea datelor /109 Concluziile /112 Corectura /114

    CAPITOLUL 3Capcanele punctuaiei /117

    Punctul /1 1 7 Virgula / 120

  • Punct i virgul / 122Dou puncte /123Semnele citrii /124Parantezele /126Linia de pauz, linia oblic i cratima / 128Alte semne de punctuaie /130

    CAPITOLUL 4 Finisarea lucrrii /133

    Hrtia i litera / 133Oglinda paginii / 135Cum se numeroteaz paginile / 138ntocmirea listei tabelelor i figurilor /139Mulumiri, anexe, glosar, note /140Redactarea listei bibliografice, a indexului i a cuprinsului / 143

    Anexa A Prezentarea unei disertaii / 153 Anexa B Expresii i locuiuni n limba latin /155 Bibliografie /179 Index de nume /187 Index de teme / 193

  • Lista tabelelor

    Tabelul 1. Tabel de contingen cu variabila independent (x)deasupra coloanelor i variabila dependent (y) la nceputulrndurilor (p. 92) Tabelul 2. Tabel de contingen cu

    variabila independent (x) lanceputul rndurilor i variabila dependent (y) deasupracoloanelor (p. 93) Tabelul 3. Nivelul de colaritate, n funcie de

    apartenena la gen(N = 1171) (p.94) Tabelul 4. Atitudinea fa de munc, n

    funcie de pregtireaprofesional i de apartenena la gen (N = 2150) (p. 95)

    Tabelul 5. Aprecierea emisiunilor TV (N = 9) (p. 96) Tabelul 6. Evaluarea relaiilor intragrupale (p. 96) Tabelul 7. Autoaprecierea onestitii n comparaie cu membrii

    grupului (p. 97)Tabelul 8. Lectura revistelor literare (p. 97) Tabelul 9. Puncte de reper n argumentare {dup Ferreol i Flageul,

    1996/1998,61) (p. 111) Tabelul 10. Abrevierea indicaiilor bibliografice frecvente (p. 118)

  • Punct i virgul / 122Dou puncte /123Semnele citrii /124Parantezele /126Linia de pauz, linia oblic i cratima / 128Alte semne de punctuaie /130

    CAPITOLUL 4 Finisarea lucrrii /133

    Hrtia i litera / 133Oglinda paginii / 135Cum se numeroteaz paginile / 138ntocmirea listei tabelelor i figurilor /139Mulumiri, anexe, glosar, note /140Redactarea listei bibliografice, a indexului i a cuprinsului /143

    Anexa A Prezentarea unei disertaii / 153 Anexa B Expresii i locuiuni n limba latin /155 Bibliografie /179 Index de nume / 187 Index de teme /193

  • Lista figurilor

    Fig. 1. Gril pentru evaluarea cercetrilor socioumane (p. 22) Fig. 2. Poligonul frecvenelor (dup Barometrul de opinie public,

    octombrie 2002, 13) (p. 102) Fig. 3. Histogram n plan (dup Barometrul de opinie public,

    octombrie 2002,29) (p. 103) Fig. 4. Histogram n spaiu (dup Barometrul de opinie public,

    octombrie 2002, 29) (p. 104) Fig. 5. Histogram n spaiu (dup Barometrul de opinie public,

    octombrie 2002, 13, i Barometrul de opinie public. RepublicaMoldova, noiembrie 2002, 8) (p. 104) Fig. 6. Cerc de structur

    n plan (dup Barometrul de opinie public,octombrie 2002, 29) (p. 105)

    Fig. 7. Cerc de structur n spaiu (dup Barometrul de opinie public, octombrie 2002, 29) (p. 106) Fig. 8. Grafice figurative (dup Prisma, 1979, 8, 7) (p. 107)

  • 36 Septimiu Chelcea

    S nu plagiezi!

    Evitai plagiatul!" este mai mult dect un sfat; este o porunc. A plagia = a fura. i furtul se pedepsete. Inclusiv flirtul intelectual. Acest lucru trebuie s-1 tie studenii din prima zi de cursuri. S-1 tie i s nvee cum poate fi evitat acuzaia de plagiat cnd scriu lucrri de an i, mai ales, cnd fac lucrarea de licen.

    Termenul de plagiat" provine din limba latin, plagium desem-nnd n antichitate furtul practicat de sclavi". Astzi, grosso modo, a plagia" nseamn a-i nsui ideile, textele (integral sau parial), creaiile altora, fr a cita". Deci, a trece sub nume propriu ipotezele, tezele, teoriile, argumentaia altora; a reproduce expresii, enunuri, tabele, grafice etc. produse de ali autori; a copia creaiile artistice (din literatura beletristic, pictur, sculptur .a.) conduc la plagiat. Plagiatul are nuane (a mprumuta" o idee nu-i totuna cu a reproduce pagini ntregi fr s citezi) i se difereniaz n tipuri dup intenio-nalitate (plagiatul deliberat i plagiatul involuntar, de bun cre -din"), dup modelul copiat (autoplagiatul i plagiatul propriu-zis), dup domeniu (plagiatul n art i plagiatul n tiin), dup gravitate (plagiatul n lucrrile de an sau n lucrrile de licen, n tezele de doctorat sau n volumele tiprite), n fine, dup frecvena acestei practici dezonorante (plagiatul ntmpltor, plagiatul ca stil, constant, recidivist). In secula seculorvm, sensul termenului s-a restrns la furtul din proprietatea intelectual. Esena a rmas: cei care plagiaz au suflet de sclav", nu au deprins gustul libertii (de gndire).

    n cele ce urmeaz voi restrnge discuia doar la un singur aspect: plagiatul n nvmntul universitar cu profil sociouman. Analiznd plagiatul din universitile americane i reglementarea sanciunilor pentru acest delict, Leonard Price Stavinsky (1973, 447) afirm rspicat: Prezentarea muncii altuia pentru a ndeplini unele cerine academice constituie plagiat. Manuscrisul mprumutat este pre-zentat ca fiind rezultatul muncii proprii, fr citrile de rigoare".

    Plagiatul este o problem de etic profesional n universiti i, mai general, n lumea academic. O anchet sociologic despre

  • Vim s redactm ____________________________________________________37^

    i LI uda n colegiile americane, efectuat n 1964 de William J. Bower l . i cererea Biroului de Cercetri Sociale Aplicate al Universitii i olumbia, a pus n eviden amploarea fenomenului. Dintre cei peste 5 300 de studeni intervievai, 28 la sut au declarat c n cariera lor universitar au plagiat: 9 la sut doar o singur dat; 16 la sul de cteva ori; 3 la sut de multe ori. Aproximativ 14 la sut dintre studenii cuprini n ancheta sociologic au mrturisit c au prezentat ca fiind ale lor lucrri scrise de alii. Dintre acetia, 64 la gut au admis c la fel au procedat i n liceu. La nivelul anului 2002, conform informaiilor de pe Internet, se estimeaz c, n ciuda apelului la onoare, a avertismentelor i a pedepselor, care uneori merg pn la excluderea din universitate, o treime din studenii din SUA sunt plagiatori.

    Dar n Romnia? Nu beneficiez de statistici, nu cunosc s se fi fcut cercetri sociologice pe aceast tem, nici lucrri de licen sau teze de doctorat (i ct de necesare ar fi!). Observaii nesistematice mi dau temei s cred c ntre o treime i jumtate dintre studenii de la facultile cu profil sociouman au plagiat mcar o dat, doar o dat n viaa lor - vorba unui cntec de dragoste. Plagiatul este, probabil, o tentaie a tuturor studenilor din toate timpurile. Nu sunt nostalgic, dar nu pot s admit c epidemia de plagiat de azi se datoreaz educaiei comuniste a pionierilor i utecitilor de ieri, stimulai s colaboreze la revista colii sau la alte publicaii locale, s prezinte comunicri la diferite sesiuni organizate dup principiile ntrecerii socialiste" (Marcus, 2002, 3). De asemenea, mi este greu s admit c, dup 1989, problemele n privina plagiatului au rmas aceleai. A aprut i s-a extins plagiatul oniine" (sau plagiatul digital", plagiatul de pe Internet"). Pentru combaterea lui, n Occident s-au creat instituii specializate, de exemplu, Plagiarism.org i Turnitin.com, n 1997, i apar cu ritmicitate lucrri n care se discut graniele plagiatului" i, mai general, frauda academic i problemele de etic n cercetarea tiinific (La Follette, 1992; Shrader-Frechette, 1994). La noi, astfel de preocupri nu tiu s existe, iar conducerile instituiilor de

  • nvmnt, ca i o parte a profesorilor, sufer de cecitate: nu vd" frauda sau nu ntreprind

  • Septimiu Chelcea

    nimic pentru a reduce dimensiunile plagiatului. Mi se pare inad-misibil ca la intrarea n cldirea facultii s fie afiate anunuri de tipul Vnd lucrare de licen" i nimeni s nu se sesizeze, indicat fiind numrul camerei din cminul studenesc unde se face negoul cu diplome. Mi se pare cel puin dubioas ngduina unor profesori, chiar a unor consilii profesorale, n faa plagiatului grosolan, care poate fi probat pe dou coloane".

    Exist ns i un plagiat involuntar", generat de confundarea bunurilor comune" din tiin cu proprietatea intelectual". Cine mai amintete c tabla nmulirii" a fost descoperit de Pitagora din Samos (c. 560-c. 500 .e.n)?! Cine mai face trimitere la Auguste Comte (1798-1857) cnd utilizeaz termenul de sociologie", tiut fiind c acesta 1-a utilizat n 1939 pentru prima dat?! Astfel de cunotine sunt bunuri comune (informaii comune) i ar fi nefiresc s ncrcm textul cu citate. Cu totul altfel stau lucrurile cnd aplicm difereniatorul semantic" sau cnd ne referim la sociobio-logie". Este bine s menionm numele celui care a imaginat diferen-iatorul semantic (Charles E. Osgood, 1957), ca i numele creato -rului sociobiologiei (Edward O. Wilson, 1975). Dac discutm - ca de la sine cunoscut - despre fluxul comunicrii n dou trepte", despre imaginaia sociologic" sau despre spirala tcerii" i nu citm numele prinilor acestor teorii, respectiv, Paul F. Lazarsfeld (1944), C. Wright Mills (1959) i Elisabeth Noelle-Neumann (1980), am plagiat fr s ne dm seama. Grania dintre onestitate i plagiat este floue, se mut de la o etap de progres n cunoatere la alta, se schimb de la un autor la altul. n aceast lucrare multe informaii (normele de redactare, regulile de punctuaie, termenii i expresiile n limba latin etc.) le-am considerat bunuri comune", informaii generale. Ca atare, am citat cu parcimonie. Dar nu sunt sigur c toi vor gndi ca mine.

    Plagiatul involuntar se poate ivi i n cazurile n care parafrazm enunurile altora, cnd exprimm cu cuvintele noastre ce au spus alii naintea noastr. Ct de mult trebuie s ne ndeprtm de textul original pentru a nu fi acuzai de plagiat? Dac ne distanm prea mult, nu trdm autorul pe care l parafrazm? Mrturisesc c nu am

  • Cum s redactm

    un rspuns precis la aceste ntrebri. Pot - dup modelul recomandat de Writing Tutorial Service de la Indiana University - s dau, de-clarat cu scop didactic, un exemplu pentru a sesiza diferena dintre plagiat i parafrazarea onest.

    n Teoria i practica investigaiilor sociale, Henri H. Stahl scrie:

    Lsm de o parte pe interesanii, dar neutilizabilii filozofi sociali, constructori de vagi teorii generale cu privire la o via social asupra creia n-au fcut nici un fel de cercetare i care se aseamn cu nite surdo-mui care ar fi nvat teoria armoniei i contrapunctului i s-ar considera n drept s nvee pe alii ce este muzica. Mai util e s fim ateni la experiena investigatorilor de teren, de la care ntr-adevr avem ceva de nvat, dei nu toi au fost sociologi propriu-zii" (Stahl, 1974,19).

    Plagiaz fr s-i dea seama cei care nu menioneaz cui aparin aceste reflecii i reproduc textul, schimbnd ordinea ideilor i doar cteva cuvinte:

    Este util s studiem experiena cercettorilor de teren, chiar dac nu toi au fost sociologi n sensul de azi al termenului. De la filosofii sociali, care au construit teorii generale vagi cu privire la o societate asupra creia nu au fcut nici un fel de cercetare, nu aflm prea multe lucruri. Ei au procedat ca nite surdo-mui, pretinznd c tiu compoziia muzical, i consider c sunt n drept s-i nvee pe alii ce este muzica.

    O parafrazare onest, acceptabil ar fi urmtoarea:

    De la cei care nu au desfurat cercetri sociologice concrete asupra rea-litii sociale, dar au construit teorii vagi" despre societate (de exemplu, filosofii sociali), avem mai puin de nvat dect de la cei care au fcut investigaii de teren, chiar dac nu au fost toi sociologi propriu-zii" (Stahl, 1974,19).

    Pentru a evita plagiatul involuntar ar trebui: S nchidem ntre ghihmele orice text care aparine altora. S menionm numele, titlul lucrrii, locul de apariie, edi

    tura, anul, pagina.

  • Septimiu Chelcea

    S fim ateni la distincia dintre cunotinele comune, care auintrat n patrimoniul tiinei, i informaiile din sfera dreptuluide proprietate intelectual.

    S reproducem cu cuvintele noastre ideile centrale ale unuitext, menionnd corect autorul i opera care ne-au inspirat.

    S prescurtm textul original, exprimnd ntr-o manierproprie ideile de baz din opera citat.

    S nvm s lum notie inteligente", nu copiind propoziiii fraze din prelegerile profesorilor.

    S ne obinuim s lucrm cu fie de lectur, n care s sintetizm ideile autorilor, nu doar s le reproducem ntre ghilimele.

    Imperativele enunate anterior se menin i n cazul informaiilor obinute din World Wide Web (www site). Este preferabil o lucrare de licen sau o tez de doctorat cu un surplus de citate uneia cu plagiate involuntare sau de-a dreptul furat. Umberto Eco ne d un sfat ct se poate de practic: Proba cea mai sigur o vei avea atunci cnd vei reui s parafrazai textul fr a-1 avea sub ochi. Va n-semna nu numai c nu l-ai copiat, dar i c l-ai neles" (Eco, 1977/2000,179).

    Adoptarea de ctre Parlamentul Romniei la 14 martie 1996 a Legii privind drepturile de autor i drepturile conexe m scutete de orice comentariu referitor la plagiatul n lucrrile ncredinate tiparului. Articolul 142, litera a, prevede: Constituie infraciune i se pedepsete cu nchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amend de la 700 000 lei la 7 milioane de lei, dac nu constituie o infraciune mai grav, fapta persoanei care, fr a avea consimmntul titularului drepturilor recunoscute prin prezenta lege, reproduce integral sau parial o oper". Prin termenul de oper", n sensul acestei legi, se neleg i comunicrile, studiile, cursurile universitare, manualele colare, proiectele i documentaiile tiinifice" (Art. 7, litera b). Dura lex, sed lex.

    Lucian Mihai, fost preedinte al Curii Constituionale a Rom-niei, precizeaz: Orice oper (chiar i fr valoare literar, artistic sau tiinific) este protejat juridic independent de aducerea ei la

  • Cum s redactm ____________________ ._________________________________41_

    cunotina public [...]. O creaie care nu este original nu bene-ficiaz de protecia legii" (Mihai, 2002, 30). Mai multe informaii de natur juridic se pot obine de la Oficiul Romn pentru Drepturile de Autor, organism creat pentru evidena, observarea i controlul modului de aplicare a legislaiei privind protecia dreptului de autor (copyright).

    Despre stil i stilul tiinific

    Discutarea datelor, de altfel ntreaga lucrare, trebuie s respecte stilul tiinific de redactare, ceea ce presupune, nainte de toate, prezen-tarea sistematic a ideilor clare i distincte" - dup dictonul lui Rene Descartes (1596-1650).

    Stilul. Sensul propriu al termenului de stil" trimite la activitatea de gravare, cu ajutorul unui fel de cui metalic (lat. stilus), ascuit la un capt i turtit la cellalt, a literelor pe plcuele de plumb, aram sau lemn acoperite cu un strat de cear. Cnd, n Satira I, Quintus Horatius Flaccus (65-8 .e.n.) spune stilum vertere (a ntoarce stilul) aceasta nsemna c stilul (cuiul) a fost rsucit cu extremitatea turtit n jos, pentru a terge sau pentru a corecta scrierea. n timp, terme -nului de stil" i s-a asociat un sens figurat: stil obscur, stil literar sau stil tiinific. Cu privire la acesta din urm voi face cteva observaii n continuare, nu nainte de a atrage atenia asupra particularitilor generale ale stilului (proprietatea, claritatea, concizia, varietatea, efi -ciena, eufonia, naturaleea, expresivitatea, elegana, originalitatea) i asupra greelilor de combinare a cuvintelor (pleonasmul, contradicia, anacolutul, construciile asimetrice i construciile contaminate), aa cum au fost prezentate de Andra erbnescu (2000/2001, 183-207).

    S reinem c a avea stil nseamn a avea i proprietatea" terme-nilor, adic s folosim corect cuvintele att n ceea ce privete forma, ct i sensul lor. Pentru c Dicionarul limbii romne cuprinde

  • j42__________________________________________Septimiu Chelcea

    aproximativ 120 000 de uniti, este greu de imaginat c cineva le-ar cunoate pe toate. Avem nevoie deci de dicionare explicative, etimologice, ortografice/ortoepice, de neologisme, de antonime, de sinonime, de epitete, de paronime etc. n mod deosebit, pentru a stpni proprietatea termenilor trebuie s consultm dicionarele de specialitate: de sociologie, psihologie, psihosociologie, filosofie, antropologie, demografie, jurnalism etc. Cei care se mulumesc cu Micul dicionar de... nu cred c vor ajunge prea departe n aprofun-darea cunotinelor, iar cei care preiau definiiile conceptelor din domeniul lor de cunoatere din dicionarele generale, respectiv din Dicionarul limbii romne, se autodescalific de-a dreptul. Avem la dispoziie dicionare de specialitate redactate de autori romni i dicionare de specialitate traduse din limbile de circulaie interna-ional. Problema este a alege dintre ele n funcie de tema diser-taiei: dac dorim s ne facem o imagine despre nivelul cunotinelor din domeniul psihologiei sociale n Romnia anilor 1980, vom apela la Dicionarul de psihologie social (1981); dac ne intereseaz s tim care este starea psihologiei sociale pe plan mondial n ultimul deceniu al secolului trecut, ne va fi de folos, de exemplu, The Blackwell Encyclopedia of Social Psychology (1995) .a.m.d. Nu cred nici despre gum c este mama protilor, nici despre dicionar ca ar fi tatl lor. Dimpotriv, a-i corecta greelile de exprimare i a cuta proprietatea termenilor reprezint o tiin pe care doar cei dotai intelectual o dobndesc.

    Claritatea ideilor se constat prin claritatea limbajului: cnd introducem termeni de specialitate, trebuie s-i definim, chiar dac par cunoscui de toat lumea (nu avem de unde ti ct de mare este lumea!). Un text devine mai clar dac i ajutm pe cititori s vad relaiile logice dintre enunuri. Andra erbnescu 2000/2001, 191-192) ne ofer o list a conectorilor util pentru orice tip de redactare. Existena unui numr att de mare de conectori ne d posibilitatea s variem structura textului prin nlocuirea cuvintelor de legtur utili-zate, evitnd astfel repetiiile. Varietatea poate proveni i din alter-narea frazelor i propoziiilor scurte (cu un numr mic de cuvinte) cu fraze i propoziii ample.

  • Cum s redactm

    Eficiena stilului este dat de reliefarea ideilor, produs prin ale-gerea cuvintelor cu diferite grade de generalitate, prin utilizarea fie a unor cuvinte concrete, fie a unor cuvinte abstracte, ca i prin folo -sirea predominant a verbelor n locul substantivelor. Este mai efi -cient textul:

    Cercetrile sociologice de teren relev situaii ce nu pot fi puse la n-doial,

    dect:

    Relevana situaiilor din cercetrile sociologice de teren nu poate fi pus la ndoial.

    n acelai sens, verbele la diateza activ, comparativ cu verbele la diateza pasiv, dau un plus de eficien exprimrii ideilor. De ce s scriem:

    Pentru a pune n eviden relaia dintre cele dou variabile s-au fcut mai multe experimente de teren.

    cnd putem s folosim diateza activ:

    Pentru a pune n eviden relaia dintre cele dou variabile am fcut mai . multe experimente de teren.

    Citez dintr-o tez de doctorat:

    Persoanele investigate au fost 322 elevi la trei coli generale i dou licee din Bucureti n anul 2002.

    Fireasc ar fi fost exprimarea:

    n 2002, am investigat 322 de elevi din trei coli generale i din dou licee din Bucureti.

    Stilul oricrui text este dat i de eufonie, de felul plcut cum sun". S-a ncetenit expresia Sun ca dracu'", chiar dac nimeni nu tie dac dracii comunic vocal. De asemenea, se spune despre un

  • Septimiu Chelcea

    text oral c sun bine", ca i despre un text scris. S nu uitm c n secolele XVI-XVIQ n Europa rata alfabetizrii a marcat o revoluie cultural, iar rspndirea lecturii efectuat n tcere a nsemnat retrasarea graniei dintre aciunile culturale ale forului privat i cele ale vieii colective" (Chartier, 1985/1995, 136). Lectura tcut, care ngduie reflecia solitar, a devenit n secolul al XV-lea o practic obinuit, cel puin pentru cei care tiau s citeasc. n timp, lectura cu voce tare a precedat lectura cu ochii", dar ea continu s ne sune n minte.

    Cacofoniile nu sun, ci grohie. Pe ct posibil s le evitm. n ceea ce m privete mrturisesc am obsesia cacofoniilor. Am evitat deja o cacofonie (mrturisesc c). Rodica Zafiu (2002, 13) ne asigur c Pn s devin o problem stilistic vital, cacofonia aprea la mai toi autorii importani". Dimitrie Cantemir scria n Istoria ieroglific ce numai ca cum preste puterea simurilor ar fi"; n Letopiseul rii Moldovei al lui Ion Neculce aflm c trimiiin-du-i cartea acie [...], ca cum vre hi de la singur Dumitraco-vod"; ca cum" apare i la Nicolae Blcescu i la Titu Maiorescu (cf. Zafiu, ibidem). Ce era acceptat n urm cu secole nu mai are circulaie astzi, dimpotriv: cacofoniile trebuie evitate prin alegerea cuvintelor, prin construcia frazei, ca i prin intercalarea unor cuvinte. Intercalarea semnelor de punctuaie [,] sau [-] nu elimin cacofonia. Formularea:

    Munca casnic a femeilor nu a fost pn n prezent studiat din punct de vedere sociologic.

    nu pierde nimic din neles dac se elimin cacofonia:

    Munca femeilor n gospodrie nu a fost pn n prezent studiat din punct de vedere sociologic.

    Rodica Zafiu are dreptate cnd spune c substituirea lui ca prin ca i este pe ct de comod, pe att de antipatic". Este preferabil expresia drept calitate a vieii s-a msurat..." celei ca i calitate a vieii s-a msurat..." pentru a evita cuvntul tabu c..." Am constatat

  • Cum s redactm

    c exist o corelaie ntre prezena cacofoniilor, imprecizia textului, greelile gramaticale i eroarea de informare. Iat un exemplu care ilustreaz corelaia semnalat:

    Prin conceptualizarea adevrului ca ceva relativ, construit social, postmodernismul provoac concepia gnditorilor iluminiti ai secolului XVIII, Voltaire, Montesquieu, Diderot, Rousseau, Montaigne".

    Pe de o parte, cacofonia [c co], apoi imprecizia (ce nseamn c postmodernismul provoac" o concepie din trecut?!), exprimarea neglijent (ai secolului al XVIII-lea, nu ai secolului XVIII"), gre-eala de punctuaie (virgula naintea enumerrii) i, pe de alt parte, includerea lui Michel de Montaigne (1533-1592) ntre gnditorii din secolul al XVUI-lea.

    In fine, se cuvine s nu uitm c sunt cacofonice nu numai aso-cierile de sunete care conduc la cuvinte tabu, ci toate suprapunerile de sunete discordante, lipsite de armonie (de exemplu, c gripa pro-duce complicaii; scalarea ar putea fi privit etc).

    Stilul tiinific. Stilul rapoartelor de cercetare, lucrrilor de licen, tezelor de doctorat, articolelor n reviste sau monografiilor de specia-litate trebuie s fie clar i didactic: sobru, simplu, neafectat, fr s urmreasc alte scopuri dect ordinea i claritatea. Emfaza, stilul declamator i oratoriu sau hiperbola nu au ce cuta n lucrrile cu adevrat tiinifice" (Ramon y Cajal, 1897/1967, 150). A sri fr nici o logic de la o idee la alta pentru a reveni mai apoi la firul discursului abandonat - iat cea mai bun cale de a-1 ndeprta pe cititor. Ordonarea ideilor, a tezelor ajut la nelegerea mesajului. Trecerea de la o tem la alta poate fi marcat prin numrtoarea paragrafelor n cadrul capitolelor. Lucrrile lui Baruch Spinoza (1677/1981) i Joseph Bochenski (1974/1992) sunt pilduitoare n acest sens. Totui, rmn excepii. De obicei, pentru a sublinia conti -nuitatea ideilor, se folosesc cuvinte care arat tranziia temporal (urmtorul aspect ce va fi discutat...; dup cele artate se impune...; apoi vom analiza...), legtura cauz-efect (consecin a acestui

  • Septimiu Cheirea

    fapt...; decurge logic din datele...; rezult de aici...), asocierea ide -ilor (n plus, luarea n considerare i a...; n asociere cu factorul...; similar acioneaz i...) sau disocierea lor (contrar celor artate...; invers acioneaz...; dar; totui; dei; cu toate c...). Publication Manual (1994, 24) recomand limitarea utilizrii cuvintelor de trecere, pentru a spori claritatea textului. Acelai Manual ne n-deamn s ocolim ambiguitile, s eliminm contradiciile din text, ca i referirile la faptele irelevante. Trecerile abrupte pot fi netezite prin utilizarea corect a timpului i diatezei verbelor. Se recomand timpul prezent i diateza activ. n ceea ce privete diateza, este recomandabil formularea la diateza activ:

    William J. McGuire (1986) a constatat c anumite categorii sociale sunt subreprezentate n mass media...

    Formularea la diateza pasiv nu este recomandabil:

    Constatarea c anumite categorii sociale sunt subreprezentate n mass media a fost fcut de ctre William J. McGuire (1986).

    Pentru prezentarea datelor se va folosi timpul trecut, pentru discutarea lor timpul prezent:

    Russel Fazio i Maric P. Zanna (1981) au examinat relaia dintre accesibilitatea i consistena atitudinilor. Cunoaterea acestei relaii ne ajut s prevedem reaciile comportamentale.

    n legtur cu folosirea verbelor, Publication Manual (1994, 32) atrage atenia c modul subjonctiv se utilizeaz n redactarea ra-poartelor de cercetare numai n condiiile n care datele sunt impro -babile.

    Ca i n viaa de zi cu zi, n discutarea datelor trebuie s rspun-dem direct la problem, s nu spunem nimic mai mult dect ne permit informaiile de care dispunem. Vorba mult echivaleaz cu refuzul manuscrisului la editur. Maxima scriitorului i filosofului spaniol Balthasar Gracin y Morales (1601-1658) Ceea ce este bun este de dou ori mai bun dac e scurt" ar trebui s ne ghideze n

  • Cum s redactm ______________________________________________________________47_

    scrierea rapoartelor de cercetare, a lucrrilor tiinifice n general. Dorina de a dobndi recunoatere public trebuie s fie asociat cu respectul pentru timpul cititorilor i cu convingerea c vorbele sunt bani (pentru hrtie, tipar, timp etc), fapt ce ne oblig s fim concii, s evitm euforia cuvintelor, s reducem redundana, s ne alegem cu grij cuvintele. Toate cele spuse cu privire la lizibilitate se aplic aici perfect: cuvintele, propoziiile i frazele scurte sunt mai uor de neles. Umberto Eco (1977/2000, 159) ne ndeamn sa scurtm frazele, fr teama de a repeta subiectul. n loc de:

    Pianistul Wittgenstein, care era fratele cunoscutului filosof care a scris Tractatus Logico-Philosophicus pe care muli l consider azi capodopera filosofiei contemporane, a avut norocul ca Ravel s fi scris pentru el con-certul pentru mna stng, deoarece o pierduse pe dreapta n rzboi."

    este preferabil:

    Pianistul Wittgenstein era fratele filosofului Ludwig. i, cum era mutilat de mna dreapt, Ravel a scris pentru el concertul pentru mna stng."

    sau:

    Pianistul Wittgenstein era fratele filosofului, autor al celebrului Trac-tatus. Pianistul i pierduse mna dreapt. De aceea, Ravel i-a scris un concert pentru mna stng" (Eco, 1977/2000,159-160).

    Sociologul american C. Wright Mills (1916-1960) ne-a demon-strat c Orice idee, orice lucrare pot s fie rezumate, fr ndoial, ntr-o propoziie sau, dimpotriv, s fie expuse n douzeci de volume. Important de tiut este ce dezvoltare reclam expunerea unei idei pentru a fi clar i ce importan pare s aib aceast idee: cte experiene elucideaz, cte probleme permite s fie rezolvate sau mcar s fie puse" (Mills, 1969/1975, 68).

    Utilizarea excesiv a termenilor tehnici, de specialitate restrnge aria cititorilor doar la civa iniiai. Referitor la lucrarea lui Talcott Parsons The Social System (1951), promotorul sociologiei americane contestatare, C. Wright Mills, fr a o lua n derdere, constata c

  • 48 ' Septimiu Chelcea

    exist patru categorii de specialiti": 1) cei care pretind c o neleg i o evalueaz foarte pozitiv; 2) cei care pretind c o neleg, dar o consider vorbrie greoaie i gratuit"; 3) cei care nu pretind c o neleg, dar o consider miraculoas, fascinant; 4) cei care nu pretind c o neleg, dar i dau seama c regele este gol" (Mills, 1969/1975, 61). Ideal ar fi ca specialitii" nu doar s pretind c o neleg", ci s o neleag efectiv, fr un efort chinuitor. Pentru aceasta lucrarea lui Talcott Parsons (1902-1979) ar trebui tradus din englez n englez". Ceea ce, pentru exemplificare, ntreprinde cu succes C. Wright Mills.

    Un element dintr-un sistem simbolic comun, care servete drept criteriu sau norm de selecie ntre alternativele ce apar n mod intrinsec, ntr-o situaie care se numete valoare [...] Dar, avnd n vedere rolul siste-melor simbolice, este necesar s distingem ntre acest aspect de orientare motivaional, al aciunii ca totalitate, i aspectul de orientare de valoare". Acest aspect nu indic sensul pe care l ateapt cel care efectueaz o aciune n funcie de raportul satisfacie-privaiune, ci coninutul normelor nsei de selecionare. Conceptul de orientare de valoare constituie deci, n acest sens, un procedeu logic de formare a unui aspect central al articulrii tradiiilor culturale n cadrul sistemului de aciune" (Parsons, 1951, 12, apud Mills, 1959/1975, 59).

    Traducerea acestui pasaj este:

    Oamenii se conduc dup anumite norme i ateapt unul de la altul ca fiecare s le respecte. n msura n care procedeaz astfel, n societatea lor va domni ordinea" (Mills, 1959/1975,62).

    Cuvintele de umplutur" nu au ce cuta ntr-un text tiinific:

    Mai multe studii, care au fost efectuate, au artat...

    Putem spune direct:

    Studiile au artat...

  • Cum s redactm

    Iat o list de exprimri redundante ntlnite frecvent n rapoar -tele de cercetare, n lucrrile de licen sau n tezele de doctorat:

    Un total de 215 subieci...; Un numr de trei grupe diferite de subieci...; S-au dat exact aceleai instruciuni...; Absolut esenial este faptul c...; Un eantion redus ca mrime...; Unul i acelai lucru l susine i...; Unanimitatea desvrit a rspunsurilor...; Pup o perioad de timp...

    O lectur atent a lucrrilor (articole, studii, cri) din perimetrul tiinelor socioumane va releva, cu siguran, i alte formulri redun-dante n afara celor semnalate n Publication Manual (1994, 27). n categoria acestora intr i pleonasmele de tipul: a prevedea viitorul, scurt alocuiune, a se bifurca n dou direcii, hazardul imprevizibil, concluziile finale, absolut exterior, falsul pretext, abrogarea legii, hemoragie de snge, proiectarea viitorului, protagonistul principal (Miguel, 1997,167-168).

    Dac termenii tehnici sunt de nenlocuit n redactarea unui studiu pentru o revist de specialitate, apelul la jargon n scrierea rapoar -telor de cercetare, a lucrrilor de licen sau a tezelor de doctorat trebuie fcut cu parcimonie, pentru c nu se tie dac modificarea voluntar de ctre un grup socioprofesional a lexicului i pronunrii ine de natura particular a lucrurilor spuse, de voina de a nu fi neles, de dorina grupului de a-i marca originalitatea" (Ducrot i Schaeffer, 1972/1996, 94). Termeni ca subieci", zone dezavan-tajate", propensiune", relaii difuze", relaii mutuale", diade" .a. au intrat n vocabularul tiinelor socioumane. i utilizm ca atare. Ce rost are, de exemplu, s nu mai folosim termenul de triangulare" (engl. triangulatiori), intrat n vocablarul tiinelor socioumane, pre-fernd termenul de triumvirat" al metodelor, surselor de informare, orientrilor teoretice? Abuzul de astfel de termeni, mai ales cnd sunt tradui dubios, are dou consecine: nenelegerea textului sau dublarea lui, dac se explic termenii din jargonul tiinei. Cred c nu sunt singurul care nu a neles ce vrea s spun autorul unui ase -menea text (preluat dintr-o revist de specialitate, pe care din motive lesne de bnuit nu o citez):

  • J5O__________________________________________Septimiu Chelcea

    gumele de meta-sondaj pstreaz, ntr-adevr, o grupalizare ironic a celor care, cum zice Dominique Wolton, triesc dintr-un efect de borcan autointoxicndu-se cu teme bune n sondaje pentru a mnca societatea civil, scond produse care scad observabilitatea altor teme reale de expresie (manifestaii, micri publice de protest, greve etc.) pentru c izbucnesc direct de la baz (indivizii se mobilizeaz pe ei nii, pe cnd n sondaje sunt mobilizai anchetatorii)."

    Ce ar putea s semnifice grupalizarea ironic"? Temele sonda-jelor sunt bune pentru a [le] mnca societatea civil" sau temele mnnc" societatea civil? Sunt temele reale" de expresie sau temele de expresie" sunt reale? Cine scoate produse"? Sondajele?!

    Uneori, probabil pentru a se distana de felul de a comunica al restului colectivitii, specialitii din domeniul tiinelor socioumane preiau fr nici un efort de a traduce i de a-i adapta limbii romne termeni din limbile clasice sau de circulaie internaional, ajungn-du-se la barbarisme. De exemplu, n loc de a spune stabilirea rangu-rilor", unii psihologi prefer termenul de rangare", evident o cal-chiere a scalarii". ntr-un singur studiu despre sondajele de opinie public am ntlnit termenii: performativ, deactualizat, dificulti spectatoriale, suspans interpretativ, intelectuali politico-mediatici anti-mediatici, eu i sub-eu cognitiv, desfatarea-de-sine-n-rol, prelnicul, descriptibilitate, atom dialogic, mediaie prin mutualitate, ideologie imediatist, publicizarea sondajelor, sondeurul, poziie expectativist, spontaneism al opiniilor, informaie sondajier, solitudine interactiv, baie reflexiv, opinarism, opiniile opiniatre, cztura epistemic, complicitatea simpatetic, artefact charismatic, spaiul intersubiectiv, prezene virtuale, mecanisme de de-localizare, mini-referendum, meta-sondaj, buc reflexiv, crezanie n munca lor, angajament virtual, receptabilitate universal, pragmatic a spectatorului, com-peten emisiv, fgurativizare a opiniei publice, pogorre a opiniei publice, specificare progresiv tacit, sondaje la ptrat, atitudini prepoziionale, manifestabilitatea cauzelor, efect de teorie, sondaj bomb, bavardaj politic, lideri de influen, minimalisme, quasi-subiect colectiv, lector ideal-justiiar, cunoatere public mutual, norm de internabilitate. Apropo, tiai c norma de internabilitate

  • Cum s redactm

    i are originea n practicile evaluative internalizate asociate exerciiului liberal al puterii"? M tem c nici dup ce ai citit aceast explicaie tot nu v-ai lmurit. Nu este vina dv.

    Jurnalitii, dar nu numai ei, au nceput s-i numeasc pe cei ce fac sondaje de opinie sondori" (sau mai elevat sondeuri) i pe cei care i exprim opinia prelnici"! Politologii ne amintesc de acquis comunitar", considernd c toi nelegem c este vorba despre cunotinele", despre experiena" din Comunitatea Euro-pean, n cercetrile sociologice se folosete frecvent termenul de biais", care poate s fie trades n multe feluri: tendin, preferin, prejudecat, influen indirect etc. Transformarea lui biais n verb sun... cadracu':

    ,.Datele i raportul cercetrii sunt biasate de rasa, sexul, clasa i orientarea politic a cercettorului".

    Dac s-ar fi spus simplu:

    Datele i raportul cercetrii sunt influenate indirect de rasa, sexul, clasa i orientarea politic a cercettorului

    ar fi fost mult mai clar i, oricum, mai pe nelesul celor care nu au privilegiul unei culturi sociologice solide i nu sunt prea avansai n nsuirea limbii engleze. Acetia, de multe ori, echivaleaz impropriu bias cu eroare". Petru Ilu traduce bias prin deturnare subiectiv" (Ilu, 2000, 61). Firete, nu este greit, dar deturnarea presupune intenionalitate, ceea ce nu se ntmpl n cazul influenei indirecte" (bias).

    n Dicionarul de neologisme al lui Florin Marcu i Constant Mneca (1978) pentru item" [< lat. item] se propune doar adverbul (liv.) de altfel" sau n plus". Dar termenul item", att de familiar cercettorilor din domeniul tiinelor socioumane, ca substantiv semnific: o ntrebare dintr-un chestionar, un enun ntr-o scal de msurare a atitudinilor, o problem, un paragraf .a. La plural se folosec formele itemi i Hemuri. Ambele forme sunt n circulaie; forma itemi" se apropie ns mai mult de specificul limbii romne.

  • 52 Septimiu Chelcea

    Un alt termen care a intrat n vocabularul domeniului este cel de ocuren":

    Rezultatele cercetrii noastre au pus n eviden ocurena corelaiei itemilor...

    n limba englez, occurence nseamn, n primul rnd, ntm-plare". Pentru a clarifica lucrurile, vom spune:

    Rezultatele cercetrilor noastre au pus n eviden apariia unei corelaii dintre rspunsurile la ntrebarea X i ntrebarea Y.

    Termenul opportuny se confund de multe ori n textele de specialitate, ca i n vorbirea cotidian, cu ocazie", dei ar trebui tradus prin expresia survenit n momentul cel mai favorabil". Cei interesai de falii prieteni" (false friends) pot consulta repertoarul de anglicisme ntocmit de Marc A. Provost et al. (1993/1997, 139-150). Termenul a baliza" exercit o puternic atracie asupra spe-cialitilor din domeniul tiinelor socioumane. l ntlnim tot mai des. Uneori este folosit corect, alteori greit. Adrian Neculau scrie n prefaa Manualului de psihologia comunitii:

    Termenul de comunitate evoc ideea unui spaiu fizic i social bine balizat, n interiorul cruia se produc interaciuni i un proces de inter-cunoatere ntre actorii sociali, se dezvolt legturi sociale, se impun norme i reguli de conduit, se nate un spirit de apartenen" (Neculau, 2002,13).

    Este corect, dei eu a fi scris:

    Termenul de comunitate" sugereaz un spaiu fizic i social bine con-turat, n care se produc interaciuni i...

    Preferina pentru neologisme poate nsemna i o condamnare a limbajului de lemn". Dar s nu reparm stricnd. Iat un citat dintr-o lucrare cu caracter didactic, deloc nesemnificativ din punct de vedere teoretic:

  • Cum s redactm 53

    Jntrebrile cercetrii trebuie s fie balizele de reper n alegerea me-todei i nu un angajament ontologic, epistemologic sau metodologic al cercettorului."

    Neologismul baliz" [< fr. balise] nseamn chiar reper... Din aceeai lucrare mai aflm despre experienierea libertii", despre natura plural", despre paradigma constructivist, care asum existena unor realiti multiple". De la assumere (lat.), la assumer (fr.) i la assume (engl.) s-a ajuns la exprimarea neferiticit citat: a asuma", n limba romn, nseamn a lua ceva asupra sau pe seama sa" i nicidecum a presupune, a admite" - ca n limba englez. Aceeai semnificaie o are neologismul asumpie" (engl. assump-tiori). Este bine s se fac totui distincie ntre asumpie" i prezumie" (cuvnt care evoc mai ales recunoaterea unui fapt ca autentic din punct de vedere juridic"):

    n modelul raional era implicat prezumia c oamenii tind i sunt capabili, n remarcabil msur, s foloseasc datele cele mai rele-vante. .." (Ilu, 2000,60).

    ntr-o lucrare despre romni am identificat unii termeni improprii limbii noastre sau neadecvai la un anumit registru stilistic: demo-dernizareay2/iy [a rii], difuzul graniei inaugurale [a Romniei], atenia dat scenei, decorului i rechiziiei [sic], resurgen a dramei ca model de interpretate a lumii, concepia prebelic .a. In aceeai lucrare, voluptatea utilizrii termenilor n limbi strine face textul greu lizibil. De exemplu, autorul mrturisete: Aceast quete a mea, prin hiurile istoriei...", se refer la efecte de ecriture", avertiznd c face numai de l'histoire, i nu l'histoire"'. Autorul crede c astfel de termeni sunt dificil de tradus n limba romn". Personal, consider c limba romn de azi este suficient de evoluat pentru a putea exprima caracteristicile, nuanele i subtilitile fenomenelor i relaiilor sociale. Va trebui, ns, s o folosim corect.

    Unii autori utilizeaz, cu efecte stilistice discutabile, arhaisme precum: a zbovi asupra temei", ideile izvodite n acest secol", exist un soi de reacii", opinia public ar fi un fel de leat cu

  • 54__________________________________________Septimiu Chelcea

    sondajele" etc. Scriem pentru oamenii de azi, chiar dac ne referim la realitatea social de acum un veac. n 2002, la reeditarea lucrrii ndrumri pentru monografiile sociologice, redactate sub direcia tiinific a d-lui prof. D. Guti i sub conducerea tehnic a d-lui Traian Herseni" (cum scrie pe pagina de titlu), am nlocuit cuvintele, expresiile i formele gramaticale ieite din uz (semnalnd acest lucru i menionnd pagina). Astfel, am stabilit urmtoarele echivalene: ntr-o sintez care [nsemneaz] nseamn (p. 13); Numrul cercettorilor specialiti [atrn] depinde" (p. 16); regiunea natural n care satul [zace] este aezat (p. 36); [caractere] caracteristici... ale casei" (p. 50); acest [ram] ramur [al] a tiinei" (p. 61); [ogorul] domeniul antropologiei (p. 84); [prepondereaz] predomin carac-terele" (p. 85); n [dosul] spatele capului" (p. 108); [fundul] esena lucrurilor" (p. 166); [mdularele] elementele unei uniti sociale" (p. 170); [studiosul] cercettorul va trebui" (p. 268); chestionarul va cuprinde [chestiuni] ntrebri (p. 281); [ncrustm] subliniem absoluta nevoie" (p. 299); nregistrarea [credincioas] obiectiv" (p. 302); Dac [primim] acceptm definiia" (p. 312); [ntunec] ngreuneaz munca noastr" (p. 356); [procentualitatea] procentajul" (p. 401). mi place s cred c echivalenele propuse nu au schimbat sensul original al enunurilor (Chelcea i Filipescu, 2002, v).

    n lucrrile tiinifice ntlnim adesea expresii i locuiuni din limba latin. Pentru c au o circulaie internaional i exprim foarte exact o idee" (Roman, 1978, 37) i pentru c limba latin este limba matern a Occidentului" {cf. Munteanu i Munteanu, 1996, 5), este bine s le cunoatem semnificaia i s apelm la ele ori de cte ori prin aceasta este slujit raionamentul. Celor care nu au studiat n coal limba lui Publius Ovidius Naso le propun o list de expresii i locuiuni ntlnite mai des n textele de specialitate (Anexa B), pentru c prea adesea astfel de expresii rmn fr de neles sau sunt greit interpretate. Ce v spune expresia Cismarule, nu mai sus de sanda" (Sutor, ne ultra crepidam)? Credei c explicit are nelesul cuvntului explicit" din limba romn sau c eperto credite nseamn s dai crezare expertului"? Hai s verificm!

  • Cum s redactm ________________________________________________________55^

    Utilizarea neologismelor ridic uneori probleme. A avea pe masa de lucru un dicionar de neologisme, de sinonime, antonime sau de acronime este ludabil, nu condamnabil. Sunt de blamat doar cei care produc texte lizibile numai cu ajutorul dicionarului de neolo-gisme, ca i cei ce folosesc impropriu neologismele. A imple-menta" (implement) nu nseamn a introduce", ci a pune n funciune, a realiza, a ndeplini"; a integra" nu semnific aciunea de includere n ceva (cum greit se utilizeaz n expresiile: integrare n munc, integrare n grup, integrare european .a.), ci aciunea de formare a unui ntreg din mai multe pri componente" (de exemplu, integrarea Romniei cu structurile europene).

    Stilul de redactare a lucrrilor tiinifice exclude limbajul argotic, acel limbaj folosit de categoriile marginale ale societii (delincveni, vagabonzi, ceretori .a.). Totui, cnd reproducem declaraiile acestora, rspunsurile la ntrebrile deschise dintr-un chestionar sau interviurile comprehensive realizate cu astfel de persoane vom fi obligai s trecem ntre ghilimele cuvintele folosite, chiar dac sunt incorect exprimate (de exemplu, p bune", parai", p nasoale", napa" etc). Obscenitile nu le vom reproduce cu exactitate n nici un caz. Vom pune puncte de suspensie dup iniiala cuvntului: tot attea cte litere am suprimat (de exemplu, a intrat n c... pn la gt", este o c... de lux" .a.m.d. Nu i este permis omului de tiin ce i este permis scriitorului, mai ales dac se cheam David Lodge... i totui, chiar n lucrri academice am ntlnit cuvinte pentru care i mahalagii ar roi dac le-ar citi:

    Vulva trahit cordaplus quam fortissima corda. P... trage de inimi mai mult dect cea mai tare frnghie.

    sau:

    Non est peccatum per culum mittere flatum. Nu este pcat s slobozi prin c. o suflare.

    Pcat nu este dac se ntmpl, dar nu i dac scrii expresis verbis.

  • j>6__________________________________________Septimlu Chelcea

    Figurile de stil. De preferin, un raport de cercetare, o lucrare de licen, o tez de doctorat, un articol tiinific sau o monografie n domeniul tiinelor socioumane se scriu ntr-un limbaj referenial", n care toate lucrurile sunt numite cu numele lor obinuit, acela recunoscut de ctre toi, care nu se preteaz la echivocuri" (Eco, 1977/2000, 163). ntlnim ns n disertaii de cea mai bun factur intelectual pasaje redactate ntr-un limbaj figurat", cu figuri de stil" (metafore, epitete etc). Pn la un punct sunt acceptabile. Exce-sul le condamn. n limbaj figurat, relaia dintre jurnaliti, oameni politici i opinia public apare ca triunghiul infernal"; influena sondajelor de opinie public este perfuzia cifrelor". Hxagerat. S spunem lucrurilor pe nume, s nu introducem niciodat termeni pe care mai nti nu i-am definit.

    Epitetele. Dintre figurile de stil, epitetele sunt, probabil, cel mai frecvent ntlnite n scrierile de specialitate. Epitetele (gr. epithori) sunt cuvinte calificative ataate n scop estetic altor cuvinte referen-iale. Conform Dicionarului de epitete al limbii romne (1985) de Marian Buc, exist mai multe categorii de epitete adjectivale: a) evocative [noul capitalism] i apreciative [capitalismul de cumetrie]; b) epitete fizice pentru entiti materiale [ar imens] i epitete fizice pentru entiti ideale [teorie nalt], precum i epitete morale pentru entiti ideale [gndire strlucit] i epitete morale pentru entiti materiale [ar mndr]; c) epitete pleonastice, cuvntul ataat are un sens apropiat de cel al cuvntului referenial [contiin treaz] i epitete antitetice, contrare primelor [contiin aipit]; d) epitete generalizatoare, pentru o ntreag clas de obiecte, i epitete individualizatoare, evocnd o caracteristic proprie doar unei uniti sociale; e) epitete simple i epitete multiple. n 1988, am fcut o analiz de coninut" a Dicionarului: datele statistice arat c n limba romn cea mai mare capacitate de a atrage calificative adjec-tivale (epitete) o au cuvintele cu semnificaie psihologic (Chelcea, 1988, 155). Ochii au nu mai puin de 606 de determinri cu valoare stilistic, 60 dintre acestea sunt epitete evocative referitoare la caracteristicile cromatice: n afara celor albatri (cu dousprezece

  • Cum s redactm ________________________________________________________57^

    nuane), ochii mai pot fi: mslinii, murgi, opalini, oelii, pistruiai, smolii, suri, viorii etc. Privirea - ca s lum un alt exemplu - atrage 530 de epitete: poate fi colorat (albastr, alb, cprie, cenuie, fu -murie, rocat, splcit, sur, verzulie etc).

    Stilul tiinific, caracterizat prin sobrietate, ne oblig s fim reinui n folosirea epitetelor, n general, i a epitetelor apreciative, n special. Dect titanicul Max Weber", strlucitul gnditor Max Weber", inegalabilul, monumentalul Max Weber", este preferabil s spunem (i s scriem) sociologul german Max Weber" sau, mai obinuit, dar mai bine, marele sociolog german Max Weber". Sunt, trebuie s recunosc, i oameni de tiin care reuesc s apropie stilul tiinific de cel artistic. Iat un pasaj din Istoria sociologiei. Peri-oada marilor sisteme de Ilie Bdescu:

    Marii maetri ai omenirii, marii profesori ai spiritului vegheaz asupra noastr cu msura lor. ntoarcerea noastr la mesajul lor este, n ntregime, msura puterilor noastre. Judecata lor nu ntrzie niciodat s cad asupra vredniciei sau nevredniciei urmailor. Cnd veacul tu nu vrea nimic de la maetrii trecutului, ei zbovesc n tcere, iar tristeea lor nconjoar veacul cu o inefabil umbr. Cnd veacul se trezete, maetrii epocilor cruciale ale omenirii se ntorc ctre el. Uneori, ca n Renatere, ei vin cu lumea lor cu tot i spiritul veacului se ptrunde profund de viziunile i ideile lor. De marile sisteme te-apropii cu ntrebrile vremii tale" (Bdescu, 2002,15).

    Orict de seductor ar fi acest text, nu-i sftuiesc pe studeni s ncerce un astfel de stil: ca s scrii ca Ilie Bdescu, trebuie s fii Ilie Bdescu.

    Litota. De copii am nvat s nu ne jucm cu focul. Cine cu cuvin-tele se joac, cu focul se joac!" mi spunea ntr-o anchet sociologic un btrn dintr-un sat de sub munte. Ca s folosesc o litot" (figur de stil care const n diminuarea caracteristicilor, pentru a se nelege contrariul), n-a zice c nu avea dreptate. De fapt, avea foarte mult dreptate. Despre o concluzie banal a unei cercetri de teren putem s afirmm c este o mare descoperire", fiind convini c este o platitudine. Dar, atenie! Folosim litota (gr.

  • J58_______________________________________________Septimiu Chelcea

    litotes, simplificare) numai pentru c suntem convini c cititorii lucrrii noastre sunt capabili s o neleag. Aceast rezerv se impune n legtur cu toate figurile de stil. Dac se folosesc pentru o exprimare mai incisiv i mai convingtoare, nu trebuie s le explicm - ne atrage atenia Umberto Eco (1977/2000, 164): Dac se consider c cititorul nostru ar fi un idiot, nu se folosesc figuri retorice, iar a le folosi explicndu-le nseamn s-1 iei pe cititor drept idiot, care se rzbun lundu-1 pe autor drept idiot".

    Despre metafore voi spune cteva cuvinte n subcapitolul urmtor. Cred c folosirea cu msur a figurilor de stil este calea cea bun: Uti, non abuti.

    Ce titlu punem?

    Primul contact al cititorului cu lucrrile noastre se face prin titlul pe care l punem, uneori n grab, la nceputul raportului de cercetare sau al studiului pe care intenionm s l publicm. Cei care nu dau atenie intitulrii lucrrilor lor risc s i ndeprteze pe virtualii cititori, chiar dac tema este important i demonstraia tiinific se remarc prin rigurozitate. Asemenea arhitecilor sau designerilor produsului industrial, trebuie s avem totdeauna n vedere estetica obiectului construit n cercetarea noastr, fr a ne amgi ns c arta titlului poate compensa srcia ideilor teoretice, modestia abord-rilor empirice sau multitudinea erorilor de culegere i de prelucrare a datelor. Exist o art a titlului i n lucrrile din domeniul tiinelor socioumane. n cuvinte puine trebuie s oferim multe informaii despre cercetarea realizat.

    Arta titlului. n principal, arta titlului se concentreaz n jurul a dou figuri de stil, elipsa" i hiperbatul" (Dubois et al., 1970/1974, 126). Tocmai pentru c titlul este o formulare concis, simpl i, dac este posibil, cu stil" {Publication Manual, 1994, 7) a temei de

  • Cum s redactm

    59

    cercetare, se impune suprimarea anumitor cuvinte. Absena lor, denumit elips", scurteaz propoziia. De regul, este suprimat verbul (a fi, a avea, a obine etc). Monografia sociologic ntocmit de echipa regal studeneasc nr. 19 din 1935, sub conducerea lui Ion Conea, poart titlul Clopotiva - un sat din Haeg (1940). Primul capitol, semnat de conductorul echipei, are titlul ara Haegului, regiune natural. Din ambele titluri lipsete verbul a fi, n locul lui aprnd linia de spaiu sau virgula, care nu numai c prescurteaz enunul, dar i scoate n relief (hiperbat) determinrile sat i, res -pectiv, regiune. Spicuim oarecum la ntmplare din titlurile artico -lelor scrise de Dimitrie Guti (1935) i reunite de Ovidiu Bdina n volumul Opere. Despre cultur (1996): Chezia unei munci rod-nice cminul cultural; Un scop al muncii noastre muzeul satelor romneti; coala de echipieri - coal de personaliti; Dup 5 ani, un examen de contiin... Observm n aceste titluri supri-marea verbelor.

    De multe ori, n formularea titlurilor semnul de punctuaie [:] nlocuiete verbul a fi, ca n cazul studiului Forme tradiionale de cooperare n viaa poporului romn: tovriile tinerilor (Chelcea i Chelcea, 1990, 93). n formularea acestui titlu am recurs nu numai la figura denumit elips", ci i la hiperbat", prin permutare, prin schimbarea ordinii sintagmelor n fraz. Fraza minimal ncheiat, compus din substantiv i determinani, urmai de verb i determi -nani, ar fi fost: Tovriile tinerilor reprezint o form tradiional de cooperare n cultura romneasc, dar aceasta n-ar fi satisfcut cerinele stilistice ale unui titlu. Am inversat ordinea cuvintelor din propoziie pentru a scoate n relief faptul c n cultura romneasc exist, din vechime, forme democratice de cooperare interuman.

    Suprimarea, care contribuie la arta titlului, poate fi total (elipsa) sau parial, prin contragerea substantiv-adjectiv. Tendina spre contragerea termenilor este foarte puternic n tiinele socioumane, n general, i n formularea titlurilor, n special. Am folosit i n titlul acestei lucrri termenul socioumane", care s-a impus n literatura de specialitate din Romnia dup evenimentele din decembrie '89, nlocuindu-1 pe cel de tiine sociale", ca s nu mai amintim de

  • J50______________________________________________Septimiu Chelcea

    tiine socio-politice", care s-a demonetizat. Contragerea termenilor apare n titlurile studiilor i lucrrilor sociologice fie cu cratim, fie ntr-un singur cuvnt. Chiar dac o cratim reprezint o liniu de unire, contopirea ntr-un cuvnt a substantivului cu adjectivul poate semnifica mai mult dect o figur n arta titlului. Mi-am intitulat una din lucrri Un secol de cercetri psihosociologice (2002) att pentru a condensa titlul, dar i pentru a sublinia c domeniul de a crui istorie m ocupam este unitar i relativ independent, c pun accentul pe polul sociologic al domeniului, nu pe cel psihologic, c m intere-seaz situaia individului n grup, contradiciile interne i inovaia din cmpul psihologiei sociale. Dup cum artau Jean-Leon Beau-vois i Andre Levy (1983), diferenele n semnificaia termenilor de psihologie social" i psihosociologie" sunt notabile, astfel c a scrie psihologie social, psihosociologie sau psiho-sociologie nu semnific acelai lucru.

    Metaforele. Ceasornicarul orb": ce poate sugera mai pregnant apariia i evoluia vieii pe Pmnt dect aceast metafor?! Ce poate exprima mai deplin esena concepiei senzualiste dect metafora Tabula rasaV. Despre un vin bun spunem c estre Lacrima Christi. Utilizarea metaforelor n texte i n titluri apropie tiinele socioumane de literatura beletristic.

    Vorbind despre arta titlurilor, trebuie s ne amintim c metafora funcioneaz n tiinele sociale att ca figur de stil, ct i ca instru-ment de investigaie. Alvin Toffler n Al treilea val (1981/1983, 39) spunea: Marea metafor a acestei lucrri [...] sunt valurile de schim-bare care se ciocnesc". i mai departe: nu metafora valului este nou, ci aplicarea ei la transformarea civilizaiei de astzi [...] Ideea valului nu este numai un instrument de organizare a unor mase mari de informaii foarte diferite [...] Cnd aplicm metafora valului, ni se clarific multe lucruri care preau confuze. Fapte familiare ne apar adesea ntr-o lumin cu totul nou". n fine, Alvin Toffler conchide: pn i cea mai gritoare metafor nu ne poate reda dect un adevr parial" (1981/1983, 40). Pentru un titlu de carte este suficient - a aduga eu.

  • Cum s redactm 61

    Cnd n investigarea vieii sociale apelm la metafor, este firesc s o utilizm i n titlu: teoria apul ispitor", teoria melting pot, teoria vrful negru al puterii", teoria locul controlului" .a. ntr-o lucrare recent ntlnim mai multe titluri de capitole sau de subcapitole metaforice: Turnesolul legionar, Schizofrenie social, Surful"politic, Maina de tocat regal. Autorul se explic: Meta-fora este un mijloc euristic prin care ncerc s neleg ce s-a ntm -plat, nu un mod de a evacua realitatea din discurs" (Alexandrescu, 1998, 24). Revine apoi: Valul istoriei i tehnicile de plutire, surful politic snt noi metafore de care am nevoie n aceast ncercare de a privi evenimentele perioadei interbelice ca tot attea ciocniri de fore colective, 'are acioneaz neplanificat, nu snt controlate de indivizi sublimi ori machiavelici i nu snt deduse din nalte principii, ci snt simple contingene, tot attea ncercri de a pluti cu valul, prin care unii se salveaz, iar alii se neac" (Alexandrescu, 1998, 82).

    Aa cum remarca i Mihaela Vlsceanu (1999, 42), Apelul la metafore este echivalent cu ndemnul de a nva s ne confruntm cu complexitatea, ambiguitatea i chiar paradoxurile [...], pentru c, n ultim instan, acestea sunt nsei caracteristicile realitii". Unele cmpuri de cunoatere din domeniul tiinelor socioumane atrag irezistibil metaforele: opinia public, de exemplu. Complexi-tatea fenomenului, abiguitatea termenului, enunurile teoretice contradictorii au fcut ca opinia public s fie definit metaforic vox Dei (vocea Divinitii), dar i vox stultorum (vocea dobitoacelor). Despre opinia public s-a spus c este regina Lumii", un tribunal al poporului", un tiran", un despot modern" etc. Chiar teoriile i modelele explicative ale opiniei publice sunt denumite prin meta -fore: teoriile spirala tcerii", leneul cognitiv", savantul naiv", modelele plnia cauzalitii", glonul magic", acul hipodermic", cinele nvins" i attea altele (vezi Chelcea, 2002&), ceea ce arat ct de mult se folosete metafora n tiinele socioumane. Douglas S. Massey (2002, 1), fcnd o scurt istorie a societii umane, spunea c n preajma anului 2007 omenirea va trece Rubiconul demo-grafic": adic mai mult de jumtate din populaia Terrei va tri n mediul urban, ceea ce va avea consecine importante pentru stilul de

  • 62__________________________________________Septimiu Chelcea

    via, pentru evoluia omului. Rubicon" este numele unui ru din Italia. Cezar, n 49 .e.n., trecnd cu armatele sale Rubiconul, a nceput rzboiul civil care a dus la prbuirea regimului republican la Roma.

    Utilizarea metaforelor, chiar n titlul monografiilor sau al lucr-rilor de licen, ascunde ns pericolul transferurilor ilicite dintr-un domeniu n altul. Un student i-a intitulat lucrarea de licen Boc-nitul cultural (fr vreun subtitlu), pierznd din vedere c umanul nu se explic prin infrauman, c a echivala relaii interpersonale intime cu mperecherea animalelor nseamn reducionism. Ar fi fost mai acceptabil titlul Comportamentul intim - bocnit cultural? Direc-torul Departamentului Mamifere din cadrul Societii de Zoologie din Marea Britanie, Desmond Morris, i-a intitulat unele cri cu titluri-metafor: The Naked Ape (1967) (trad. rom. Maimua goal, 1991), The Human Zoo (1969) (Grdina zoologic uman). Fiind n discuie lucrrile unui reputat om de tiin i cunoscnd c homo sapiens poate fi vzut i ntr-o perspectiv etologic, aceste titluri au fost acceptate de comunitatea sociologic.

    tiina titlului. n afar de o art", exist i o tiin" a titlurilor, o serie de reguli acceptate i practicate de comunitatea specialitilor din domeniul socioumanului. Prelum din Publication Manual ofthe American Psychological Association (1994, 7) recomandarea ca titlul s fie formulat n 10-12 cuvinte i s conin acei termeni care servesc la indexarea lucrrii, la clasificarea ei. Cu muli ani n urm, la Conferina naional de psihologie (21-23 octombrie 1968), pre-zentam o comunicare cu titlul pe care astzi nu l-a recomanda studenilor mei, ba l-a da chiar ca exemplu de cum nu trebuie s fie formulat un titlu: Comportamentul ceremonial al unei populaii aflate n proces de trecere de la munca agrar la cea industrial. Titlul este lung (17 cuvinte) i nu ajut la indexarea articolului. Titlul Schimbare social i comportament ceremonial ar fi acoperit foarte bine coninutul comunicrii i ar fi facilitat indexarea dup termenii-cheie schimbare social" i comportament ceremonial". Recurgnd la adjoncie, la practica parantezei adiionale sau a

  • Cum s redactm 63

    subtitlului (de exemplu, Trecerea de la munca agrar la cea indus-trial a unor populaii din zona Muscel), s-ar fi putut compensa caracterul laconic al titlului pe care l propun acum, dup treizeci de ani. Tocmai ca studenii mei s fie scutii de astfel de reveniri, dup o perioad att de lung, scriu aceste pagini.

    n ntlnirile cu absolvenii sau cu doctoranzii de la sociologie le atrag atenia c titlul unei lucrri de licen sau al unei teze de doctorat nu reprezint doar funda colorat a pachetului, care i are funcia ei estetic, ci conine chiar esena lucrrii, fapt pentru care i ndemn s se gndeasc i s se rzgndeasc de mai multe ori i s-mi prezinte nu un singur titlu, ci o list de titluri exacte, concise i atractive, dup toate regulile. i mai ndemn s ocoleasc titluri precum: Consideraii generale asupra..., Unele aspecte..., Obser-vaii asupra..., Importana..., Cteva consideraii..., Probleme ale..., Cercetri asupra..., ntlnite, uneori, chiar i n revistele de spe-cialitate. Santiago Ramon y Cajal, cruia n 1906 i s-a acordat Premiul Nobel pentru contribuiile sale la cunoaterea sistemului nervos, afirma n Reguli i sfaturi asupra cercetrii tiinifice (1897) c astfel de titluri par inventate n mod special pentru lene" (Ramon y Cajal, 1897/1967, 143). Pcatul lor const n lipsa de exactitate. n titlu trebuie artat: ce aspecte, ce fel de consideraii, n ce const importana, ce probleme abordeaz studiul sau raportul de cercetare.

    Sunt de evitat redundanele. Nu au nici un rost n titlu formulri ca Studiul fenomenelor de... sau Abordarea experimental a... .a.m.d., dup cum, n mod normal, n titlu nu ar trebui s apar termenii de cercetare", metod" sau rezultate". Se nelege de la sine c publicarea unui studiu se face pentru a fi comunicate rezul -tatele i c pentru a ajunge la rezultate au fost aplicate diferite metode. Rezultatele studiului relaiilor interpersonale ntr-o echip de munc folosind metoda observaiei directe - iat un titlu ntr-ade-vr inacceptabil.

    Din tiina" titlului face parte i denumirea exact a domeniului de care ne ocupm n lucrrile noastre. Vom intitula un manual sau un tratat pur i simplu Sociologie, dac prezint sistematic i complet domeniul. Nenumrai autori nscriu n titlul crilor lor

  • 64__________________________________________Septimiu Chelcea

    denumirea tiinei pe care o slujesc i las cititorilor privilegiul de a aprecia dac se afl n faa unui manual sau a unui tratat. Mi se pare corect i elegant aceast practic (Schifirne, 1999). Din modestie (justificat sau nu, autentic sau fals), ca urmare a unui spirit (auto)critic foarte dezvoltat, fr ndoial pilduitor, unii autori formuleaz titluri de protecie": Elemente de sociologie (Guti i Herseni, 1942), Noiuni elementare de sociologie (Szczepanski, 1970/1972), Introducere n sociologie (Goodman, 1992/1998) i altele asemntoare. Ali autori nu ezit s includ n titlu sintagma tratat": de exemplu, Tratat de sociologie, sub coordonarea lui Raymond Boudon (1992/1997). De multe ori, titlul - denumire a domeniului" este completat de un subtitlu care precizeaz concepia autorului (de exemplu, Sociologie. Teoria general a vieii sociale de Traian Herseni, 1982) sau delimiteaz unghiul de abordare (de exemplu, Psihologie social. Aspecte contemporane, coord. Adrian Neculau, 1996).

    Lucrurile se complic puin cnd domeniul de care ne ocupm nu este suficient de structurat. Sub acelai titlu apar cri ce trateaz probleme diferite. n astfel de situaii titlurile - denumire a dome-niului" impun precizrile de care aminteam. De exemplu, Sociologie juridic. Ipoteze i funcii sociale ale dreptului de Dan Banciu (1995). Uneori, autorii prefer titlurile explicite": Logica cercetrii de Karl R. Popper (1973/1981) sau Spre o paradigm a gndirii sociologice de Ctlin Zamfir (1999).

    Multe lucrri (cri, teze de doctorat sau lucrri de licen) vi -zeaz relaiile dintre dou sau mai multe fenomene, procese i enti -ti sociale. Titlurile lor exprim acest lucru: Psihologie i societate de tefan Boncu (1999), Social Theory and Social Structure de S.A Barnett. (1988/1995), Adolescence et toxicomanie, sub coordonarea lui Gilles Ferreol (1999), i altele. Cnd se analizeaz relaiile dintre trei variabile (fenomene sau procese), titlul lucrrii este format din trei cuvinte (denumirea variabilelor): Naiune, cultur, identitate de Grigore Georgiu (1997), Experiment, teorie, practic de P.L. Kapia (1977/1981), Stereotipuri, discriminare i relaii intergrupuri, sub coordonarea lui Richard Y. Bourhis i Jacques-Philippe Leyens

  • Cum s redactm ________________________________________________________65^

    (1994/1997) etc. Nu puine sunt cazurile cnd lucrri tiinifice prestigioase poart titluri - s le numim aa - criptice". Cine ar putea bnui, dac nu ar cunoate preocuprile autorului, c sub titlul Maimua goal (Morris, 1967/1991) se ofer publicului o excelent lucrare de etologie uman? Titlurile criptice nu se recomand pentru lucrrile de licen i pentru tezele de doctorat. Nici titlurile-ntrebare" nu i au locul pe astfel de lucrri, nici chiar pe coperile crilor. Titluri precum Racially Separate or Together? (Pettigrew, 1971), Sommes-nous tous de psychologues? (Leyens, 1983), Does America Need a Forign Policy? Toward a Diplomacy for the 2Ist Century (Kissinger, 2001) sunt o excepie n domeniul tiinelor socioumane. Cu subtitlul lucrrilor de licen, al tezelor de doctorat sau al monografiilor lucrurile stau altfel: nu numai c se accept interogaiile, dar sunt chiar recomandabile. Mai ales n cazul titlu-rilor-denumire a tiinei sau domeniului de cunoatere. Lucrrii cu titlul Opinia public i-am adugat subtitlul-ntrebare: Gndesc ma-sele despre ce i cum vor elitele? (Chelcea, 20026). Este un exemplu ntre attea altele. Titlurile-ntrebare sunt mai adecvate pentru articolele tiinifice: Does Television Violence Cause Aggresion? (Eron et ai, 1912), Exerciii structurate n dinamica grupurilor: pentru ce? (de Visscher, 1998), Putem s ne ocupm de libertate, demnitate, dreptate? (Amerio, 1999). Totui, astfel de titluri se regsesc cel mai frecvent n revistele de informare tiinific adresate publicului larg: Succesul - un el al fiecruia? (Luca, 1999), Vrsta adult - involuie sau progres? (Stnculescu, 1998), Ce ateapt tinerii de la munc? (Blaa, 1997). Exemplele s-ar putea multi-plica. Cititorul va putea el nsui analiza titlurile lucrrilor altora, dobndind astfel arta i tiina mpachetrii" propriei opere".

    Tradutore-tradittore. Voi ncheia discuia despre arta i tiina titlu-rilor cu cteva remarci despre traducerea n limba romn a lucrrilor aprute n editurile din strintate i a titlurilor acestora. Elisabeta Stnciulescu (1998, 9) lanseaz un S.O.S. n legtur cu traducerile n limba romn i identific trei tipuri de traductori (traductorul-colar, traductorul-literar, traductorul-tehnician/academist), fr a

  • j>6__________________________________________Septimiu Chelcea

    mai lua n considerare traductorul lutar", care se conduce dup ureche".

    n ceea ce privete titlurile ce ni se ofer n traducere a mai iden-tifica un tip: traductorul-comerciant", care nu urmrete dect s se vnd cartea. Pentru aceasta nu se sfiete s poceasc titlurile operelor clasice. Le Suicide, etude de sociologie de Emile Durkheim a fost tradus, ntr-o editur prestigioas de altfel, sub titlul voit comercial Despre sinucidere (1993), fr a mai preciza c este vorba de un studiu sociologic; Personality Investigations de Hans J. Ey-senck i Michael Eysenck s-a transformat, prin traducere, n Desci-frarea comportamentului uman (1998), dei toat lumea tie c per-sonalitatea nu se confund cu comportamentul. Iat nc un exemplu de trdare a spiritului unei cri chiar din titlu: lucrarea Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research de Gary King, Robert Keohane i Sidney Verba (1994) a aprut cu titlul vdit commercial Fundamentele cercetrii sociale (2000), nu cu un titlu apropiat de cel original {Proiectarea cercetrii sociale. Inferena tiinific n cercetarea calitativ). In versiunea romneasc a fost suprimat subtitlul, care ar fi lmurit intenia celor trei autori, pro -fesori la Universitatea Harvard i la Universitatea Duke (SUA).

    Uneori se adaug subtitluri comerciale dubioase. Lucrarea lui Jean-Claude Kaufmann Corps de femmes, regards d'hommes a primit n versiunea romneasc subtitlul Sociologia snilor goi (1998). Alteori, se renun la titlurile foarte lmuritoare. Subtitlul lucrrii lui Oscar Lewis The Children of Snchez - Autobiography of a Mexican Family - n traducerea romneasc din 1978 a disprut pur i simplu. Nu mai amintesc de practica omiterii cu bun tiin a datei de apariie a ediiei princeps, pentru a se lsa impresia c s-a tradus o lucrare de ultim or, sau de tertipul menionrii doar a ediiei dup care s-a fcut traducerea, fr a se preciza a cta ediie este, dac este o ediie revizuit sau adugit. Chiar Come si fa una tei di laurea a lui Umberto Eco, n care se discut mult depre modul corect de citare a crilor, a aprut fr a se indica data primei ediii i localitatea (Milano) unde i are sediul Editura Bompiani. Este groaznic a spune unde a fost publicat o carte i a nu spune de ctre

  • Cum s redactm

    67

    cine" - apreciaz autorul (Eco, 1977/2000, 73). La fel de descali-fcant este i a spune de ctre cine" (editura), nu i unde" (locul de apariie, localitatea). S-a adugat i un titlu neinspirat crii lui Eco: Disciplinele umaniste. Astfel de practici ndreptesc sintagma tra-dutore-tradittore.

    Ce se poate face pentru nu fi acuzai de trdare? O cale foarte la ndemna cercettorilor ar fi ca n lista bibliografic, dup traducere, ntre paranteze, s transcrie titlul original al lucrrilor aprute n limbi strine. n cazul semnalat mai sus, corect ar fi ca n lista biblio-grafic s fie trecut ntre paranteze titlul original:

    Eco, Umberto. (2000). Cum se face o tez de licen. Disciplinele uma-niste. Bucureti: Editura Pontica (Come si fa una tei di laurea. Milano: Bompiani, 1977).

    Recunosc deschis c nu am ntlnit n multe lucrri menionarea, alturi de traducere, i a titlului original. Nici- eu nu am procedat altfel. i ndem, totui, pe studenii mei s ncerce, poate c astfel se instituie o tradiie n redactarea tezelor de doctorat i a lucrrilor de licen. Orice tradiie a fost la nceput o inovaie...

    Autori i instituii. Dei nu face parte din titlul raportului de cerce-tare, al articolelor sau al crilor, m opresc puin i la numele auto -rului/autorilor i ale instituiilor unde acetia lucreaz.

    Dedesubtul titlului trebuie s fie scrise prenumele, iniiala i numele autorului sau ale autorilor. Este greit ca aici s fie specificat numele ntreg al autorului i n text sau n bibliografie s fie omis prenumele sau s dispar iniiala prenumelui tatlui. De unde s tie cititorul, de exemplu, c Michael Eysenck este fiul lui Hans Ey-senck, dac nu se d numele complet al nici unuia din cei doi autori? i apoi Hans J. Eysenck este unul i acelai cu Hans Eysenck i cu Hans Jiirgen Eysenck, psiholog englez de origine german, nscut n 1916 la Berlin? Menionarea corect a numelui autorului/autorilor rezolv astfel de probleme i ajut la indexarea lucrrilor. Probabil din prea mare grab, n unele lucrri de licen sau n teze de doc -torat, ca i n cri (ndoielnice) tiprite, se arunc puzderie de nume

  • Septimiu Chelcea

    de autori, adugndu-se - n cel mai fericit caz - doar iniiala pre-numelui. Este pgubitor pentru cititor. Dac vrem s-1 ajutm s gseasc rapid lucrarea la care ne referim, este necesar s men-ionm i prenumele alturi de nume. Sunt unii autori care i-au pu-blicat lucrrile trecnd pe copert doar numele i iniiala prenumelui sau a prenumelor. De exemplu, V.O. Key, Jr. (1961). Trecem numele lor aa cum a intrat n contiina cititorilor.

    n legtur cu cele spuse pn acum, a remarca i faptul c mai recent, pe plan mondial, s-a impus practica de a nu se mai meniona, alturi de numele autorului, gradele didactice (sau militare), titlurile academice sau specialitatea acestuia. Astfel de informaii, foarte utile altminteri, vor fi incluse separat ntr-o caset pe coperta a patra sau pe o pagin nenumerotat, naintea prefeei i a cuprinsului, n cazul crilor.

    i numele instituiei la care este afiliat autorul ofer informaii folositoare. n unele ri, n Japonia de exemplu, firma unde lucreaz confer persoanelor un prestigiu mai mare chiar dect profesia pe care o au. Fr a exagera, trebuie s recunoatem c nu prezint aceleai garanii tiinifice un practician i un cercettor tiinific, un profesor de la un colegiu nou nfiinat i un profesor de la o uni-versitate cu tradiie. Este bine, deci, s se cunoasc instituia unde funcioneaz autorii, cu denumirea ei ntreag (de exemplu, Institutul pentru Cercetarea Calitii Vieii, nu ICCV).

    Cum procedm cnd unul dintre autori nu este ncadrat (sau nu mai este ncadrat) n nici o instituie sau cnd lucreaz n mai multe instituii prin cumul? n primul caz, regula empiric cere s fie men-ionat, sub numele autorului, numele oraului i al rii n care tr-iete, n al doilea caz, aceeai practic a impus regula de a se trece cel mult dou instituii, dac n realizarea studiului au oferit auto-rului sprijin egal. Este recomandabil, totui, s se renune la instituia mai puin prestigioas.

  • Capitolul 2

    Norme de redactare

    ndemnul de a redacta cu gndul la cititor" nu i ajut prea mult pe cei care fac primii pai n cercetarea tiinific. Sigur, este esenial s nu confundm adresa: s scriem ntr-o revist academic, destinat colegilor de breasl, aa cum ne-am adresa unui public larg, ntr-o revist de popularizare. Anselm L. Strauss (1992, 6) - citat de Jean-Claude Kaufrnann (1996/1998, 292) - remarc: Pur i simplu, cele dou tipuri de public nu poart aceiai ochelari". Chiar persoanele cultivate, dar cu o alt specializare dect n domeniul tiinelor so-cioumane, nu vor nelege foarte bine nici terminologia din domeniu i nici nu vor putea aprecia, aa cum se cuvine, argumentaia, rigoarea prelucrrilor statistice, valoarea datelor dintr-o cercetare de teren. Publicul larg nu va citi cu aceeai atenie ca specialitii din tiinele socioumane un raport de cercetare. Probabil, va fi captat de faptele concrete i de descrierea unor situaii excentrice sau exotice, n cel mai bun caz, va rsfoi raportul de cercetare, nu l va studia -aa cum ne ateptm s o fac profesionitii domeniului i membrii comisiilor la examenul de licen sau la susinerea tezei de doctorat, ca s nu mai vorbim de responsabilitatea colegiilor de redacie cnd decid acceptarea sau respingerea unei lucrri.

    n cele ce urmeaz voi descrie cerinele redactrii unui raport de cercetare i exigenele pregtirii studiilor pentru publicare n revistele de specialitate din ar i din strintate, precum i normele prezentrii manuscriselor la editurile specializate.

  • Septimiu Chelcea

    nc din 1928, cnd n SUA apreau doar patru publicaii de spe-cialitate, editorii revistelor de psihologie i antropologie au propus o procedur standard de pregtire a manuscriselor, care n timp a condus la alctuirea unui manual cu reguli precise pentru prezen-tarea studiilor tiinifice. Publication Manual ofthe American Psy-chological Association - cci despre el este vorba - a aprut ntr-o prim form n 1952. Cu completrile ulterioare, acest manual constituie un ghid excelent nu numai pentru psihologi, ci i pentru toi profesionitii din domeniul tiinelor socioumane. Pe baza lui, Marc A. Provost, Michel Alain, Yvan Leroux i Yvan Lussier (1993/1997) de la Universite du Quebec Trois-Rivieres au pus la punct un Guide de presentation d'un rapport de recherche, aflat deja la a treia ediie. n introducere se arat c normele oficiale ale American Psychological Association (APA, 1994) trebuie adaptate, pentru a se respecta particularitile limbii franceze. Este ceea ce am urmrit s fac i eu n textul de fa, firete, cu referire la limba romn. Operaia mi se pare cu att mai necesar cu ct n prezent n textele de specialitate romneti sunt puse n circulaie expresii englezeti, uneori, greit utilizate sau pentru care exist echivalene n limba romn.

    Se accept cvasiunanim ca organizarea materialului pentru publi-care s urmeze o schem-standard (vezi Traxel, 1974, 439; Singleton et al, 1988,437):

    O introducere, n care se prezint stadiul de cunoatere aproblemei investigate.

    Trecerea n revist a literaturii de specialitate cu referire latema cercetat.

    Descrierea design-vAui i a modului de desfurare a investigaiei, incluznd toate informaiile utile pentru verificarearezultatelor printr-o nou cercetare.

    Prezentarea datelor, a metodelor care au condus la rezultatelestudiului.

    O discuie asupra datelor relevante n cercetare, interpretareateoretic a rezultatelor.

  • Cum s redactm ________________________________________________________71_

    n Anexa A propun un mod de prezentare a lucrrilor de licen i a tezelor de doctorat, fr a pretinde c ofer un panaceu. Aceeai remarc trebuie fcut i n legtur cu modul de prezentare a cr-ilor, a monografiilor din domeniul tiinelor socioumane. Precizez c am avut n vedere mai ales cercetrile realizate ntr-o perspectiv cantitativist. Cei interesai de redactarea rapoartelor de cercetare calitativ gsesc n Metodologia cercetrii calitative de Adriana Baban (2002, 30-38) o serie de informaii utile.

    Rezumatul

    Dei se scrie ultimul, rezumatul, ca plasare n textul unui articol tiinific, precede studiul propriu-zis. In lucrrile de diplom sau de doctorat nu se obinuiete prezentarea unui rezumat. Rezumatul este un text scurt despre coninutul articolului tiinific sau al raportului de cercetare. Ca i titlul, rezumatul ofer informaii despre studiu i servete la indexarea lucrrii, ca i la arhivarea datelor. Muli cititori decid pe baza rezumatului dac merit s citeasc n continuare articolul. Ar fi dezavantajos ca pentru un rezumat scris n grab s nu fie citit un studiu interesant.

    Un bun rezumat trebuie s fie exact, redactat cu atenie deosebit, acurat, s reflecte corect coninutul studiului, s nu includ infor -maii care nu se regsesc n text. Dei concis, rezumatul trebuie s fie suficient de cuprinztor (engl. self-contained), coninnd termenii necesari indexrii, tezele, rezultatele, concluziile i implicaiile cele mai relevante ale studiului. Scris cu claritate, la diateza activ i folosind verbele la timpul prezent (verbele la timpul trecut se vor utiliza numai la descrierea modului de manipulare a variabilelor), rezumatul trebuie s se disting prin coeren i lizibilitate. Publi-cation Manual (1994, 9) fixeaz lungimea unui rezumat pentru un studiu la 960 de semne tipografice (inclusiv spaiile albe), ceea ce ar nsemna aproximativ 120 de cuvinte. Pentru rezumatul unui raport

  • 72 _________________________________ Septimiu Chelcea

    de cercetare empiric se prevd 100-120 de cuvinte, iar pentru un articol teoretic 75-100 de cuvinte. Rezumatul unei cercetri empirice trebuie s conin referiri la: problema sau tema investigat, populaia chestionat (numr, vrst, sex, profesie .a.), metodele utilizate, datele obinute, concluziile i implicaiile sau aplicaiile care decurg. Rezumatul studiilor pregtite pentru tipar va fi scris fr alineate i va fi plasat pe centrul paginii, imediat sub titlu. De cele mai multe ori, n revistele de specialitate rezumatul studiilor este pus n eviden prin mrimea sau tipul literei (engl. typeface); interli-nierea trebuie s fie la un rnd (spaiul dintre rnduri este de mrimea literei folosite) sau textul poate fi ncadrat ntr-o coloan mai ngust. Folosirea laolalt a tuturor acestor modaliti de distin-gere a rezumatului de restul textului nu se justific.

    Pentru tezele de doctorat i lucrrile de licen, se recomand un rezumat mai cuprinztor (aproximativ dou pagini, circa 500 de cuvinte), care s cuprind: a) problematica studiului; b) obiectivele sau ipotezele; c) metodologia; d) rezultatele; e) principalele con-cluzii ale studiului (Provost, 1993/1997,40).

    Introducerea

    Orice studiu este firesc s nceap cu o introducere, n care se pre-zint tema de cercetare i se descrie pe scurt strategia de investigare. Introducerea permite s se situeze problematica studiului n inte-riorul domeniului sau al cmpului disciplinei. Ea trebuie s precizeze aspectele care difereniaz cercetarea de alte studii existente, ele-mentele de originalitate, ca i obiectivele cercetrii" (Provost et al., 1993/1997, 43). Aceast parte a raportului de cercetare sau a stu-diului, pentru c este uor identificabil prin poziia sa la nceputul studiului, nu necesit s fie intitulat. Uneori, autorii i pun titlul simplu Introducere sau imagineaz un titlu voit acroant. Este o chestiune de opiune, n nici un caz o greeal. O bun introducere trebuie s rspund mai multor ntrebri:

  • Cum s redactm ________________________________________________________73^

    Care este problema studiat? Care sunt ipotezele referitoare la aceast problem? Ce implicaii teoretice are studiul realizat i cum va influena

    el cunoaterea n domeniu? Care sunt enunurile testate i cum au fost derivate conclu

    ziile?

    Apelul la o vorb de spirit, la un aforism sau o butad d relief introducerii. De exemplu, analiznd relaia dintre msurare i socie-tate, invocarea lui Mihai Eminescu ar putea strni curiozitatea cititorilor:

    Dac cifrele nu guverneaz lumea, ele arat cel puin cum este ea gu-vernat" - spunea Mihai Eminescu. Parafraznd, vom afirma i noi: Dac sondajele de opinie public nu guverneaz, ele ne arat totui cum este guvernat ara".

    n introducerea unui capitol tratnd despre evoluia structurii creierului uman, paradoxal intitulat Trecutul este prezent, expree-dintele Asociaiei Americane de Sociologie, Douglas S. Massey (2002, 15), face trimitere la o replic din Requiem for a Nun de William Faulkner, pies de teatru jucat n 1956 la Paris n regia lui Albert Camus: Trecutul nu moare niciodat. El nu este chiar trecut" (Actul 1, Scena 3). Dincolo de profunzimea tezei, exprimarea ei -trebuie s recunoatem - este sclipitoare.

    Literatura consultat

    n legtur cu problema cercetat, literatura consultat exprim msura documentrii. Chiar dac astzi este relativ uor s se obin prin Internet liste cvasicomplete cu lucrri care trateaz problema de studiu, chiar dac informatizarea bibliotecilor face mai uoar acti -vitatea de documentare, trecerea n revist a literaturii de specialitate

  • 74__________________________________________Septimiu Chelcea

    nu constituie deloc o operaie mecanic, de niruire cronologic a unor titluri de cri i a unor nume de autori. Prioritar mi se pare a fi selecia contribuiilor: a pune pe acelai plan, n acelai rnd autorii clasici cu cei obscuri este nu numai o impietate la adresa primilor, dar i semnul evident al superficialitii.

    nainte de a descrie contribuia noastr personal asupra temei studiate - ne atrage atenia Santiago Ramon y Cajal - trebuie s se descrie pe scurt istoricul chestiunii, fie pentru a semnala punctul de plecare, fie pentru a da tributul de dreptate cuvenit cercettorilor care ne-au precedat, netezind calea cercetrilor noastre" (1897/1967, 144). i nobilul i generosul om care a fcut pentru Spania tiin -ific ceea ce au fcut Cervantes n literatur, Velasquez i Murrillo n pictur" - conform aprecierii lui Gheorghe Marinescu - continu: ,,Dac din dragoste pentru concizie sau chiar din cauza lenei tnrul investigator tinde s omit date sau omite s citeze pe alii, s nu uite c i ceilali l vor rsplti cu aceeai moned, trecnd n mod inten-ionat sub tcere lucrrile sale" (Ramon y Cajal, 1897/1967, 144).

    Chris Hart (1998, 219), plednd pentru desctuarea imaginaiei n cercetrile din tiinele sociale, propune o list cu imperativele trecerii n revist a literaturii de specialitate:

    S identificm i s discutam studiile cele mai relevante nlegtur cu tema ce ne preocup.

    S includem ct mai multe materiale moderne, de ultim or. S acordm atenie detaliilor, cum ar fi transcrierea numelor

    proprii. S ncercm s fim reflexivi, s examinm bias-urile noastre

    i s le clarificm. S evalum critic materialele consultate i s artm cum le-am

    analizat. S dm citate i exemple pentru a justifica evalurile i

    analizele fcute. S fim analitici, evaluativi i critici fa de literatura consul

    tat. S orientm informaiile obinute prin trecerea n revist a

    literaturii de specialitate.

  • Cum s redactm

    S facem lizibil trecerea n revist a literaturii prin claritatei coeren, procednd sistematic.

    In acelai timp, Chris Hart atrage atenia asupra a ceea ce nu tre -buie s facem:

    S omitem lucrrile clasice sau relevante din domeniu. S discutm lucrri depite, vechi, neactuale. S scriem incorect numele autorilor sau s greim datele

    bibliografice. S utilizm termeni afectogeni sau concepte fr a le defini. S facem apel la termenii din jargon i la un limbaj discrimi

    natoriu pentru a justifica puncte de vedere limitate. S nirm idei, fr s le comentm: o list nu echivaleaz cu

    trecerea n revist a literaturii problemei. S acceptm orice punct de vedere sau credin ce se reg

    sete n literatura consultat. S descriem doar coninutul lucrrilor citite, fr a-1 evalua. S includem informaii necontrolate, inexacte. S transcriem incorect termenii, n special paronimele. S utilizm un limbaj pretenios.

    Ca s m conformez regulilor formulate de Chris Hart, apreciez ca fiind foarte valoros ghidul propus: recomandrile i interdiciile sistematizate nu epuizeaz ns problema trecerii n revist a litera -turii de specialitate. De exemplu, prioritile, proporiile i modali-tile concrete. Despre acestea ghidul n cauz nu ne spune nimic.

    Raportul clasic-modern i desparte pe cercettorii tiinifici n dou tipuri: cercettori ai ultimei cri" i cercettori ai crilor funda-mentale", n timp ce primii iscodesc apariia crilor noi i pndesc moda, ceilali rmn ncremenii n preajma clasicilor. S evitm a ne ncadra n oricare din aceste tipuri extreme: est modus in rebus. S acordm prioritate noului, dar s nu ignorm fundamentele.

    Ct privete modalitatea concret de documentare, trebuie s avem n vedere logica descoperirii i, corespunztor, figura compozit a

  • _76______________________________________________Septimiu Chelcea

    cercettorului tiinific: jumtate vulpe, jumtate arici. Cercet-torul-vulpe, pe msur ce descrie, l vedem urmnd, scruttor i agresiv ca o vulpe, pistele numeroase ale geografiei sociale. El combin faptele i noiunile disparate, jongleaz cu metodele abil i fr reticene. Nimic nu-i st n cale dac cercetrile sale i permit s avanseze. Ca i n cazul artistului, calitile operei sunt mai impor-tante dect respectarea regulilor artei. Cercettorul-arici intr n aciune cnd este vorba de a explica rezultatele obinute. Ca arici, el se strnge, amenin cu epii, refuz tot ceea ce neag sau contrazice propria viziune. El examineaz aceste rezultate n interiorul unei discipline i, plecnd de la o singur cauz, caut cheia tuturor enigmelor" (Moscovici, 1988, 8-9, apud Seca, 1999, 45). Cele dou faete ale cercettorului se vd i n felul n care este trecut n revist literatura de specialitate. Ipse dixit, pare a susine cercet-torul-arici; nh


Recommended