+ All Categories
Home > Documents > Semiotic A

Semiotic A

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: alexandra-tudor
View: 22 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Semiotica
214
Conf. univ. dr. Dumitru Borţun S S E E M M I I O O T T I I C C Ă Ă . . T T E E O O R R I I I I A A L L E E L L I I M M B B A A J J U U L L U U I I Bucureşti - 2010
Transcript
  • Conf. univ. dr. Dumitru Borun

    SSEEMMIIOOTTIICC..

    TTEEOORRIIII AALLEE LLIIMMBBAAJJUULLUUII

    Bucureti - 2010

  • C U P R I N S

    PREFA I. INTRODUCERE: CUNOATERE COMUN I CUNOATERE TIINIFIC; CRITICA SIMULUI COMUN / pg. 3

    1. Raportul dintre cunoaterea comun i cunoaterea tiinific 2. Critica simului comun Note i Trimiteri bibliografice II. ABORDAREA SEMIOTIC A COMUNICRII / pg. 11 1. coala proces 2. coala semiotic Note i Trimiteri bibliografice III. COMUNICARE I LIMBAJ / pg. 40 1. Atitudini fa de limbaj; concepii despre natura limbajului 2. Cotitura lingvistic Note i Trimiteri bibliografice IV. ABORDAREA FILOSOFIC A LIMBAJULUI / pg. 72 1. Abordri riguroase i neriguroase n filosofia limbajului 2. Semnificaia epistemologic a confruntrii celor dou tipuri de abordare Note i Trimiteri bibliografice V. BARIERE N COMUNICAREA INTERCULTURAL / pg. 93 1.Tehnicile de problematizare i paradigmele culturale 2. Imunitatea paradigmelor i revoluiile paradigmatice Note i Trimiteri bibliografice VI. CLIVAJE N COMUNICAREA INTERIDEOLOGIC / pg. 114 1. Formele de via i interesele de cunoatere 2. Referenialele culturale i ideologice Note i Trimiteri bibliografice VII. CONDIII DE REALIZARE A COMUNICRII INTERCULTURALE I INTERIDEOLOGICE / pg. 132 1. Critica relativismului 2. A treia cultur i schimbarea referenialelor Note i Trimiteri bibliografice BIBLIOGRAFIE GENERAL / pg. 151 ANEXE / pg. 162

  • PP RR EE FF AA

    Prin predarea acestei discipline se urmrete asimilarea de ctre studeni a acelor

    cunotine necesare pentru nelegerea profund a proceselor de comunicare pe care

    studenii de la cursurile de zi nu le-au studiat n liceu, iar cei de la cursurile

    postuniversitare nu le-au studiat la cursurile din nvmntul superior ne-filosofic:

    elemente de semiotic, filosofia limbajului, filosofia tiinei, teoria cunoaterii tiinifice

    (epistemologie), logica tiinei etc.

    Cursul se vrea o introducere n abordarea semiotic i epistemologic, precum i o

    pledoarie pentru caracterul fundamental al acestor abordri n teoria actual a

    comunicrii. n absena unor astfel de abordri, rmn de neneles i de neexplicat o serie

    de fenomene eseniale pentru procesul comunicrii, a cror cunoatere este urmrit prin

    obiectivele disciplinei:

    a. cunoaterea condiiilor de posibilitate ale comunicrii;

    b. cunoaterea obstacolelor care stau n calea unei comunicri reale;

    c. criteriile dup care se poate discrimina ntre comunicarea real i comunicarea

    aparent;

    d. cauze (sociale, culturale, ideologice i intelectuale) ale incompetenei

    comunicaionale;

    e. implicaiile psihologice i sociale, inclusiv politice, ale comunicrii aparente;

    f. cile de realizare a unei comunicri reale (ntre culturi i religii, grupuri sociale

    i profesionale, instituii i indivizi, ntre fore politice i ntre ideologii);

    g. cunoaterea celor mai recente evoluii n filosofie i n epistemologie, n

    cercetarea lingvistic, sociologic i politologic privind fenomenul comunicrii.

    Temele de seminar dezvolt i nuaneaz problematica de mai sus, n cadrul unui

    numr de ore egal cu cel al orelor de predare. n activitatea de seminarizare, dialogul pe

    marginea lucrrilor consultate va lua mai multe forme:

    1

  • - prezentarea de ctre studeni a unor recenzii, urmat de ntrebri i rspunsuri;

    - prezentarea unor referate elaborate de studeni, pe baza unei bibliografii mai

    complexe, urmat de dezbateri;

    - dezbateri pe marginea bibliografiei recomandate i a cursului predat cu o

    sptmn n urm.

    Disciplina Semiotica. Teorii ale limbajului este prevazut n Planul de

    nvmnt al Facultii cu verificare prin examen, n sesiunea de iarn.

    La cursurile de zi, examinarea are loc pe baz de bilete, fiecare bilet coninnd

    cte dou subiecte: unul testeaz asimilarea corect a unor teorii, concepte, puncte de

    vedere etc., iar cel de-al doilea testeaz capacitatea studenilor de a aplica aceste

    cunotine teoretice n interpretarea unor situaii reale de comunicare sau n rezolvarea

    unor probleme specifice activitii de Relaii Publice. Aceste subiecte sunt prefigurate la

    sfritul fiecrei teme: ntrebri i teme pentru seminar. La cursurile organizate n

    sistemul nvmntului la distan (ID), examinarea se realizeaz n scris, sub form de

    test-gril. Testele nu vor fi aduse la cunotina studenilor nainte de examen, dar sunt

    prefigurate prin ntrebrile i temele pentru seminar de la sfritul fiecrei teme.

    DUMITRU BORUN

    2

  • II.. IINNTTRROODDUUCCEERREE:: CCUUNNOOAATTEERREE CCOOMMUUNN

    II CCUUNNOOAATTEERREE TTIIIINNIIFFIICC;; CCRRIITTIICCAA SSIIMMUULLUUII CCOOMMUUNN

    Pentru cei care se iniiaz n cunoaterea teoretic este necesar abordarea raportului

    dintre cunoaterea comun i cunoaterea tiinific. Metodologia cercetrii, indiferent

    de domeniu, a aprut i s-a dezvoltat n perimetrul cercetrii tiinifice - mai precis, al

    cercetrii medicale, cci primul tratat de metodologie a fost elaborat de un medic (Claude

    Bernard). De altfel, iniierea ntr-un domeniu specializat al cunoaterii nici nu este de

    conceput fr o critic prealabil a simului comun; saltul de la alchimie la chimie,

    adic saltul de la opinie (doxa) la cunotin (epistema), de la cunoaterea speculativ la

    cunoaterea pozitiv nu este posibil fr depirea iluziilor i prejudecilor proprii

    simului comun. Instruirea nu este doar un proces cantitativ, de acumulare a cunotinelor,

    ci n primul rnd unul calitativ, de restructurare a gndirii, de schimbare a abordrii sau,

    cum ar spune Thomas Kuhn, de schimbare a paradigmei. Cnd se prezint n faa

    instruciei tiinifice, spunea Gaston Bachelard, tnrul este mai degrab btrn dect

    tnr: el are vrsta prejudecilor sale. n acest sens, instruirea tiinific poate fi vzut

    ca un proces de ntinerire, de trans-formare a gndirii, de trecere de la o gndire nchis la

    una deschis, capabil de revizuiri, de evoluie permanent1.

    1. RAPORTUL DINTRE CUNOATEREA COMUN I CUNOATEREA TIINIFIC

    Cunoaterea comun este cunoaterea pe care oamenii o realizeaz prin intermediul

    mijloacelor naturale (simurile, gndirea necritic, limbajul natural), n cadrul experienei

    cotidiene, pe baza activitilor practic-nemijlocite (activiti n care valoarea suprem

    este utilul, celelalte valori, inclusiv adevrul, fiind valori subordonate sau derivate)2.

    3

  • Mijloacele naturale sunt reprezentate de simuri, de gndirea obinuit (nespecializat)

    i limbajul natural (un limbaj nsuit spontan, nu unul construit pe baza unor convenii

    explicite, cum este limbajul de specialitate al oricrei discipline - de pild, cel simbolic,

    de tip logic sau matematic).

    Problema raportului dintre cunoaterea comun i cunoaterea tiinific a aprut odat

    cu ndeprtarea tot mai evident a acestora. Aceast ndeprtare constituie o tendin mai

    veche, dar ea s-a acutizat odat cu tiinele moderne ale naturii i a devenit o problem

    epistemologic central odat cu tiina contemporan3.

    ndeprtarea tot mai pronunat a limbajului tiintific de cel natural a creat noi

    dificulti de comunicare ntre spiritul tiinific i simul comun, ducnd la accentuarea

    crizei de ncredere reciproc ntre cele dou forme de cunoatere. Acest lucru a fcut ca

    tiina, n accepiunea ei modern, s fie privit nc de la nceput cu suspiciune de ctre

    teologie i o parte important a filosofiei, s fie i azi tratat cu un respect distant (n cel

    mai bun caz), chiar evitat de ctre simul comun, de ctre art i moral i, ceea ce este

    mai grav, de ctre politic. Problema central n raportul cunoatere comun - cunoatere

    tiinific o reprezint problema raportului continuitate-discontinuitate.

    Partizanii continuitii afirm c tiina se dezvolt n prelungirea cunoaterii comune,

    deosebindu-se de ea doar cantitativ, prin gradul de precizie, profunzime, coeren,

    consecven i eficien. Exponentul acestei teorii, E. Meyerson, spunea c lumea simului

    comun este creat printr-un proces analog aceluia care produce teoriile tiinifice (1). In

    opinia lui Meyerson, ntreaga cunoatere tiinific i are punctul de plecare n datele

    simului comun, nefiind dect o prelungire a acestuia; deosebirea st doar n faptul c simul

    comun este rezultatul unui proces incontient. n viziunea lui, lumea simului comun

    reprezint o prim i foarte grosolan schi a unui sistem tiinific (altfel spus, toi

    oamenii ar fi nite oameni de tiin in nuce). Aceast concepie se nrudete cu concepiile

    preformiste (de pild, cele din biologie), unde se afirm ideea c fazele ulterioare ale

    evoluiei sunt coninute, prefigurate, n fazele anterioare (2, p. 166).

    Nu vom insista aici asupra concepiei lui Meyerson i nici asupra criticii la care o

    supune unul dintre cei mai importani partizani ai discontinuitii, Gaston Bachelard (3).

    Vom arta numai c diferenele dintre cele dou tipuri de cunoatere sunt att de

    numeroase i importante, nct teza discontinuitii pare mai rezonabil, fiind mai

    aproape de experiena practicii tiinifice. De altfel, concepia lui Gaston Bachelard,

    4

  • elaborat n primele decenii ale secolului XX, a fost confirmat de evoluia ulterioar a

    tiinei.

    2. CRITICA SIMULUI COMUN

    Orice iniiere n cunoaterea tiinific presupune o critic a simului comun, ca

    expresie a cunoaterii comune. De aceea, vom prezenta pe scurt concepia lui Gaston

    Bachelard despre diferenele dintre simul comun i spiritul tiinific, ncercnd o

    sistematizare de ordin didactic a analizei ntreprinse de filosoful romn Vasile Tonoiu (2,

    pp.156-180).

    a. Valoarea experienei. Experiena imediat i uzual are caracter tautologic. Ea se

    dezvolt n domeniul cuvintelor i al definiiilor verbale, lipsindu-i perspectiva erorilor

    rectificate. Enunurile au un caracter vag i ambiguu, care le protejeaz fa de faptele

    recalcitrante, care le contrazic i chiar fa de infirmrile da natur logic.

    Experiena tiinific nu este adevarat n mod plat, fr s contrazic experiena

    comun. Cunotina tiinific, chiar empiric fiind, este rezultatul unei construcii

    raionale, cci observaia tiinific are n spatele ei o teorie4. Acesta este unul dintre

    motivele pentru care adevrurile tiinifice sunt adeseori paradoxale din perspectiva

    cunoaterii comune, iar cteodat chiar absurde, imposibil de gndit sau de imaginat n

    cadrele acesteia.

    b. Valoarea metodologic. Compus din observaii neierarhizate, experiena comun

    nu poate fi verificat n sensul strict al cuvntului. Un enun din experiena comun,

    orict ar fi de realist, nu poate fi un adevr; n cel mai bun caz, el este un adevr inutil,

    deoarece nu se integreaz ntr-un sistem general de adevruri, deci nu este legat de o

    metod general de experimentare. De regul, o astfel de observaie (neintegrat teoretic,

    neierarhizat) este formulat ntr-o fals perspectiv de verificare. Astfel, valoarea ei

    metodologic este foarte sczut, aproape nul.

    Dimpotriv, cunotiinele obinute pe calea cunoaterii tiinifice sunt asigurate

    metodologic, n sensul c sunt formulate ntr-un fel care permite verificarea lor. Altfel

    spus, ele sunt decidabile (se poate decide asupra valorii lor de adevr), spre deosebire de

    5

  • cele obinute prin cunoaterea comun, care sunt indecidabile (nu se poate ti cu

    certitudine dac sunt adevrate sau false). De aceea, Gaston Bachelard spunea: n tiina

    adevrurile se leag apodictic, n timp ce erorile se ngrmdesc asertoric. Fiecare

    cunotin i gsete locul sau i se leag cu vecinii si". Cu alte cuvinte, n tiin,

    adevrurile se grupeaz n sistem, iar erorile se pierd ntr-o magm inform. n

    cunoaterea comun, i erorile se leag apodictic (adic logic). De aceea, aici ignorana

    are un caracter sistemic; n tiin, doar adevrurile au acest caracter.

    c. Obiectul cunoaterii. Obiectul decupat n cunoaterea comun localizeaz nu att un

    lucru ntr-un univers de lucruri, ct un nume ntr-un vocabular (i acesta, mai mult sau

    mai puin riguros). De aceea, n ciuda aparentei sale concretei, obiectul cunoaterii

    comune rmne adesea o abstracie mut, care nu spune aproape nimic despre

    determinaiile sale concrete. De cele mai multe ori, vocabularul limbajului comun

    reprezint un obstacol epistemologic (Bachelard), adic o barier n calea cunoaterii

    obiective. Acest lucru a fost demonstrat cu prisosin de Ludwig Wittgenstein.

    n cunoaterea tiinific, poziia obiectului tiinific este mult mai complex. Aici,

    solidaritatea dintre metod i experien este atat de mare, nct mai nti trebuie stpnit

    metoda-de-cunoatere pentru a sesiza obiectul-de-cunoscut. O teorie tiinific ne ajut s

    vedem nu numai obiecte abstracte sau obiecte ideale, inexistente n realitate (de pild,

    corpul absolut negru din optic), ci i lucruri concrete, asupra crora putem opera n

    plan practic. O bun teorie ofer nu numai adevruri abstracte, ci i adevruri concrete,

    direct aplicabile. n acest sens afirma Boltzano c nimic nu este mai practic dect o bun

    teorie.

    d. Limbajul. Conceptele cunoterii comune se caracterizeaz prin spaialitate i

    ocularitate (Bachelard), rmnnd tributare unui realism al percepiei, de cele mai

    multe ori falsificator. Adeseori limbajul natural antreneaz integrri facile i gnduri

    obscure, asociate cu idei clare pe care le paraziteaz. Limbajul natural face posibil

    formularea unor enunuri care nu sunt nici confirmabile, nici infirmabile, dar care nasc

    imagini. Acestea ofer simului comun convingeri false, dar foarte puternice.

    Conceptele cunoaterii tiinifice sunt despaializate (Bachelard). Aici, privilegiul

    vzului dispare. Aceast cunoatere nu i construiete obiectul doar din fenomene

    empiric observabile. Conceptele tiinifice sunt solidare cu conceptualizarea: relaiile

    6

  • teoretice dintre noiuni modific definiia noiunilor i invers, o modificare n definirea

    noiunilor antreneaz modificarea relaiilor lor reciproce. Acest lucru explic de ce

    diferena de limbaj reflect nu numai o diferen formal ntre cunoaterea comun i

    cunoaterea tiinific, ci i o diferen de coninut. Fiind solidar cu un limbaj non-

    natural, cunoaterea tiinific nu poate fi produsul unei o gndiri naturale, adic

    spontan i necenzurat critic.

    e. Psihologia aferent. Cunoaterea comun ofer convingeri care nu sunt dect opinii

    (doxa). Pot exista coincidene ntre opinii i adevruri tiinifice, dar ele sunt

    ntmpltoare; la punctul de ntlnire se ajunge pe drumuri diferite i din direcii opuse5.

    Fiind animat de pragmatism, cunoaterea comun determin o fals plecare

    (Bachelard), o fals cale de problematizare i nstpnire a realitii. Adeziunea

    nemijlocit la un adevr concret sesizat ca bun i utilizat ca o valoare angajeaz prea

    concret fiina uman sensibil. Aceasta adeziune ofer, n cel mai bun caz, satisfacie

    intim, dar nu o eviden raional. Faptul c adeseori subiectul e tentat s-i ia satisfacia

    drept eviden (sentimentul drept cunotin i dorina drept realitate) se explic prin

    mecanisme psihomentale gndirii deziderative, la care ne-am referit deja.

    Cunoaterea tiinific este, dimpotriv, rezultatul unui ir lung de rectificri

    succesive. Obiectivitatea ei este un produs al gndirii tiinifice, a crei armtur este dat

    de o metodologie i un instrumentar aparte. Obiectivitatea cunoaterii tiinifice este o

    cunoatere contient de sine, care i aplic autocenzura spiritului critic, reuind s se

    construiasc i s se reconstruiasc continuu.

    Din argumentele pe care Bachelard le aduce n favoarea discontinuitii nu se poate

    trage concluzia c ntre cunoaterea comun i cunoaterea tiinific nu ar exista nici un

    fel de continuitate. Chiar i la nivelul cunoaterii comune, oamenii au un anume

    discernmnt care i ajut s disocieze, n anumite condiii, falsul de adevr, ficiunea de

    realitate. Acest discernmnt se numete bun sim (el este un element al simului comun,

    dar nu se substituie acestuia6). Bunul sim este un instrument preios pentru oamenii

    lipsii de instrucie special (tiinific i/sau filosofic), ajutndu-i s aplice un criteriu

    de adevr experienei lor nemijlocite. Dup cum spune un epistemolog romn,

    exercitarea bunului sim constituie o condiie necesar pentru claritatea gndirii i

    eficacitatea aciunii, asigurnd inseriunea omului n mediul su de via (4, p. 8).

    Aadar, i cunoaterea comun posed o dimensiune critic, chiar dac ntr-o form mai

    7

  • primitiv, chiar dac limitat de automatismele obinuinei i rutinei. De altfel, bunul sim

    se regsete - redimensionat i reeducat - n structura psihologic a spiritului tiinific

    modern.

    n concluzie, afirmarea continuitii dintre cunoaterea comun i cunoaterea

    tiinific este necesar n msura n care exagerarea unilateral a discontinuitii a dus

    deseori la teorii eronate despre procesul cunoaterii tiinifice, precum i la ideologii

    aferente comunitii tiinifice de natur elitist, cum a fost pozitivismul (ideologia care a

    guvernat tiina modern). Elitismul propriu contiinei de sine a oamenilor de tiin a

    obstrucionat dialogul dintre spiritul tiinific i simul comun. El a produs o reacie

    contrar din partea oamenilor comuni, care i-au construit o ideologie de rspuns, la

    fel de unilateral i pguboas: cultul experienei nemijlocite (coala vieii) i

    minimalizarea practicii teoretice (Teoria ca teoria, dar practica ne omoar!).

    N O T E

    1. Celebrul scriitor american Saul Bellow scrie n romanul su Ravelstein, dedicat filosofului Allan

    Bloom (1930-1992), c acesta, pe cnd era profesor de filosofie politic la University of Chicago, primul

    lucru pe care l fcea la deschiderea cursului era s le cear studenilor s uite totul despre familiile lor.

    Desigur, trebuia s uite prejudecile i iluziile mediului socio-cultural din care proveneau: Le declara

    studenilor c veniser la universitate ca s nvee ceva i pentru asta trebuia s se debaraseze de opiniile

    prinilor lor. El avea s-i cluzeasc spre o viaa mai nalt, plin de varietate i diversitate, guvernat de

    raionalism - orice, dar nu genul sec. Dac aveau noroc, dac erau inteligeni i animai de voin,

    Ravelstein avea s le ofere cel mai mare dar pe care ar putea spera vreodat s-l primeasc () (Saul

    Bellow, Ravelstein, Trad. Antoaneta Ralian, Postfa de Sorin Antohi, POLIROM, 2001, p. 34).

    Idealul educaional al lui Allan Bloom se apropia mult de cel al lui Gaston Bachelard: orice proces de

    instruire ntr-un domeniu al cunoaterii specializate echivaleaz, n acelai timp, cu o iniiere i cu o

    eliberare: emanciparea de prejudecile i iluziile ideologice ale simului comun implicit, de opiniile

    curente existente n mediul de provenien.

    2. Pentru marea majoritate a oamenilor, gndirea are funcia de autoechilibrare psihic. Simul comun

    este dominat de comandamente psihologice, nu logice: logica este subordonat satisfacerii unor nevoi

    sufleteti (de pild, nevoia de certitudine, derivat din nevoia primar de siguran emoional). Un bun

    exemplu este aa-numita gndire deziderativ: prin gndirea de tip deziderativ se ajunge la concluziile

    dorite; principala sa funcie este de a fabrica justificri i auto-justificri prin intermediul crora subiectul

    i reduce disonana cognitiv, conflictul dintr el i lume sau conflictele sale interioare (surse ale

    nevrozei). Iat de ce n cunoaterea comun adevrul este o valoare subordonat (de fapt, simul comun

    8

  • apeleaz la adevr doar n ultim instan, cnd toate celelalte soluii s-au dovedit ineficace). Acest lucru nu

    exclude faptul c oamenii folosesc frecvent cuvntul adevr, dar prin el ei desemneaz, de regul, ceea ce

    li se pare convenabil (convenabil pentru ei i pe termen scurt).

    3. Primul gnditor care a folosit experimentul mintal pentru a ajunge la un obiect ideal a fost Democrit,

    care invoca celebrul cuit raiunii pentru a diviza materia i a ajunge la atom, ultima entitate material,

    indivizibil, care st la baza lumii. Din Evul Mediu ne-a rmas briciul lui Occam, cu ajutorul cruia

    celebrul logician tia lanul regresiei la infinit al explicaiei (de pild: Cine a fcut lumea? Dumnezeu!

    Dar pe Dumnezeu cine l-a fcut?. n epoca modern, Galileo Galilei a introdus experimentul mintal n

    fizic, fcnd saltul de la Filosofia naturii la Fizic i inaugurnd, astfel, cunoaterea tiinific de tip

    modern. Distanarea celor dou tipuri de cunoatere a devenit o problem i mai critic odat cu

    dezvoltarea tiinei contemporane. Acum, cunotinele obinute n urma cunoaterii tiinifice nu mai sunt

    doar surprinztoare pentru simul comun; ele devin incompatibile cu intuiiile acestuia.

    4. Cnd spune c ntre Subiect i Obiect drumul cel mai scurt este drumul cel mai lung, Bachelrad

    face mai mult dect un frumos joc de cuvinte: el ne atrage atena asupra iluziei simului comun, preluat de

    toate teoriile empiriste ale cunoaterii, conform creia situarea subiectului cunosctor n apropierea

    obiectului de cunoscut ar garanta obiectivitatea cunoaterii. Dogma oricrui empirism se reduce, n fond, la

    credina c relaia nemijlocit dintre subiect i obiect este o garanie a obiectivitii; altfel spus, cu ct

    aceast relaie este mai nemijlocit, cu att cunotinele sunt mai veridice (tez promovat i de aparatele de

    propagand ale regimurilor comuniste i folosit de regimul ceaust din Romnia pentru ntemeierea

    filosofic a antiintelectualismului). Bineneles c realismul naiv al simului comun se ntemeiaz pe

    aceast presupoziie empitirst (Pn nu vd, nu cred!).

    Epistemologiile de tip Bachelard afirm c, dimpotriv, drumul spre adevr reprezint un ocol (n

    primul rnd, un ocol teoretic, dar n ultim instan, este vorba de un ul mai general: un ocol cultural).

    Aadar, cunotinele sunt cu att mai obiective cu ct relaia subiect-obiect este mai mijlocit (mijlocit de

    concepte i teorii, de armturi metodologice, de tehnici i procedee care asigur controlul critic al

    drumului de la opinie la cunotin).

    5. Spunem opuse pentru c o cunotin tiinific este rezultatul unui proces psihologic de

    dezantropomorfizare a realitii, care vine mpotriva narcisismului (Jean Piaget) i egocentrismului

    oricrui subiect natural, structuri pshologice generatoare de subiectivism, de false cunotine.

    6. Facem aceast precizare fiindc am observat c vorbitorii de englez fac confuzie ntre cei doi

    termeni; presupunem c aceast confuzie este favorizat de faptul c n limba englez exist o singur

    expresie lingvistic pentru cele dou concepte: common sens.

    9

  • TRIMITERI BIBLIOGRAFICE

    1. Emile Meyerson On explanation in the Sciencees, 1921 ,

    2. Frederick Coleston, A History of Philosophy. 19th and 20th century French Philosophy, MPG Limited,

    Bodmin, Cornwall, 2003, pp. 279-285

    3. Vasile Tonoiu, Spiritul tiinific modern n viziunea lui Gaston Bachelard, Editura tiinific, Bucureti,

    1974

    4. Gaston Bachelard - Le nouvel esprit scientifique, 1934

    5. tefan Georgescu, Epistemologie, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1978

    6. Ivana Markova, Dialogistica i reprezentrile sociale, Editura Polirom, Iai, 2004, pp. 198-208

    7. Curelaru, Mihai, Reprezentri sociale, Editura Polirom, Iai, 2006, pp. 42-50

    10

  • IIII.. AABBOORRDDAARREEAA SSEEMMIIOOTTIICC AA CCOOMMUUNNIICCRRIIII

    n societatea contemporan, puine domenii de studiu sunt att de stimulatoare i

    promitoare ca domeniul comunicrii. Cele mai diverse discipline concur la studierea

    transmiterii informaiilor, a matricelor de procesare a informaiei, a propagrii,

    distorsionrii i amplificrii acesteia. Comunicarea a ajuns s fie considerat miezul

    culturii, cunoaterii i comportamentului social. Unul dintre cei mai autorizai

    teoreticieni americani ai comunicrii, John Fiske, scria n celebrul su studiu din 1982,

    Introduction to Communication Studies: pentru viaa noastr cultural, comunicarea este

    esenial; fr ea, cultura de orice tip ar muri. n consecin, studiul comunicrii implic

    studiul culturii n care este integrat aceasta (1, p. 16).

    Cnd vorbim despre comunicare este important de notat c nu avem de-a face cu

    un obiect de studiu, ci cu o arie de studiu multi-disciplinar. Acest mod de a privi

    obiectul de studiu (ca arie multi-disclipinar) sugereaz c dificultatea vine (n parte) din

    faptul c ceea ce spun psihologii i sociologii despre comunicarea uman i despre

    comportamentul uman are prea puin de-a face cu ceea ce spun specialitii din alte

    domenii spre exemplu, din critica literar. Pentru a clarifica aceast confuzie, vom pleca

    de la cteva presupuneri pe care le inventariaz John Fiske:

    i. domeniul comunicrii poate fi abordat i neles, dar este necesar o abordare

    dinspre mai multe discipline;

    ii. orice comunicare include i implic semne i coduri. Semnele sunt acte sau

    fapte (de art) ce se refer la altceva dect ele nsele (construcii ce semnific). Codurile

    sunt sisteme n care semnele sunt organizate i care determin modul n care pot fi legate

    ntre ele semnele;

    iii. aceste semne i coduri sunt fcute s fie la ndemna celorlali. Transmiterea

    sau receptarea de semne sau coduri, comunicarea, este practica relaiilor sociale.

    O definiie general a comunicrii are meritul de a surprinde toate aceste

    presupuneri: Comunicarea este interaciune uman prin mesaje (idem). Dar, dup cum

    11

  • vom vedea pe parcursul capitolelor urmtoare, aceast definiie este mult prea general i,

    totodat, insuficient.

    Semnele sunt acte sau fapte de art care se refer la altceva dect ele nsele; prin

    aceasta, ele sunt structuri care semnific (adic transmit informaii despre o realitate).

    Sistemele n care sunt organizate aceste semne, precum i modalitile de corelare dintre

    semne n cadrul sistemelor sunt codurile (1, pp. 89-112).

    Comunicarea poate fi considerat ca transmitere de mesaje, dar i ca transmitere

    i schimb de sensuri, precum i ca activitate de decupare, distorsionare i creare de

    sensuri (nelesuri).

    Ca transmitere de mesaje, comunicarea dintre oameni poate fi studiat ca proces,

    interesndu-ne modul n care emitorul (receptorul) codific (decodific) mesajul, modul

    n care emitenii folosesc mijloacele i canalele de comunicare, precum i eficiena

    mesajului transmis (evaluat prin intermediul feedback-ului). Dar aceast abordare a

    comunicrii nu este singura posibil.

    Dup John Fiske (1, pp. 16-19), n studiul comunicrii exist dou coli: coala

    proces i coala semiotic.

    i) coala proces consider mesajul drept ceea ce se transmite prin procesul de

    comunicare. Mesajul este ceea ce s-a transmis de la A la B, ambalat corespunztor i

    pregtit pentru a afecta starea sau/i modul de gndire al receptorului. Aceast orientare

    consider comunicarea drept transmisie de mesaje. Este preocupat de modul n care

    emitorul i receptorul codific i decodific, de felul n care transmitorii folosesc

    canalele i media. Se intereseaz de aspecte cum ar fi eficiena i acurateea. Consider

    comunicarea ca pe un proces ce afecteaz comportamentul sau modul de gndire (starea

    intelectual) a altcuiva. Cnd efectul altul dect cel urmrit sau este mai mic dect cel

    scontat, aceast coal vorbete despre eec n comunicare; ea urmrete s stabileasc

    etapele procesului pentru a depista unde a aprut eecul.

    Cei mai importani reprezentani ai acestei orientri vin din Statele Unite; ei

    propun modele de analiz a comunicrii care sunt instructive din perspectiva

    contientizrii treptate, n teoria comunicrii, a ncrcturii culturale (Cultural Loading) a

    oricrui act comunicaional: Lasswell (1948), Shannon i Weaver (1949), Newcomb

    (1953), Gerbner (1956), Westley i MacLean (1957), Jakobson (1960) a se vedea 1, pp.

    21-60.

    12

  • ii) coala semiotic abordeaz comunicarea ca producere i schimb de nelesuri

    (semnificaii). Ea este preocupat de modul n care mesajele (sau textul) interacioneaz

    cu oamenii pentru a produce nelesuri (semnificaii), ceea ce nseamn c este preocupat

    de rolul textului n cultura noastr. Folosete termeni cum este cel de semnificaie i nu

    consider neaprat nenelegerea ca semn evident al eecului n comunicare; aceast

    nenelegere poate s apar ca rezultat al diferenelor culturale dintre emitor i receptor.

    Pentru aceast coal, studiul comunicrii este studiul textului i al culturii. Principala

    abordare este cea semiotic.

    Contribuiile cele mai importanta la apariia i dezvoltarea colii semiotice au fost

    semnate de Charles S. Peirce1 i, desigur, de Ferdinand de Saussure2, al crui Curs de

    lingvistic general a fost publicat postum, n 1916. Fiecare dintre cei doi ntemeietori de

    coal a avut urmai importani: C.S. Peirce a fost continuat de Odgon i Richards (1923),

    iar Saussure de danezul L. Hjelmslev, precum i de Roland Barthes (1968 i 1973) i

    Pierre Gouriaud (1975) a se vedea 1, pp. 61-88; 2, pp. 29-41.

    Dup cum se poate vedea, coala proces definete comunicarea mai aproape de

    accepiunea comun a termenului: procesul prin care o persoan intr n legtur cu altele

    i le afecteaz fie n plan intelectual, fie n plan emoional, fie n plan comportamental,

    fiind afectat la rndul ei de persoanele contactate. coala semiotic definete

    comunicarea ntr-un sens mai larg; este o accepiune mai complex i mai ndeprtat de

    accepiunea simului comun3.

    coala procesului de comunicare tinde s inteasc spre tiinele sociale, n special

    psihologia i sociologia, i s se concentreze asupra actelor de comunicare. coala

    semiotic se contureaz n jurul lingvisticii i al subiectelor de art i se concentreaz

    asupra ansamblului a tot ceea ce are legtur cu aceast comunicare. Fiecare coal

    interpreteaz, n felul su, definiia comunicrii ca interaciune social prin mesaje. Prima

    definete interaciunea social drept procesul prin care o persoan e n legtur cu altele,

    afectndu-le comportamentul, starea intelectual sau rspunsul emoional. Aceast

    definiie este mai apropiat de nelegerea obinuit a comunicrii, de folosirea zilnic a

    cuvntului. Semiotica, ns, definete interaciune social ca tot ceea ce face individul ca

    membru al unei culturi sau societi4.

    n cursul de fa vom aborda comunicarea din ambele perspective, cci preferina

    exclusivist pentru una dintre ele ne apare pguboas pentru scopul nostru. Desigur,

    13

  • atunci cnd analizm legtura dintre natura limbajului i natura comunicrii, accepiunea

    la care ne vom referi va fi aceea dat de coala proces; cnd ne vom ocupa, ns, de

    determinismul cultural al comunicrii, folosindu-ne de conceptele lui Kuhn i Gonseth

    (paradigm i, respectiv, referenial), vom gndi n termenii colii semiotice, care scoate

    n eviden interaciuni constante, biunivoce, ntre productorul de mesaj i sistemul de

    referin, ntre acesta i cititor.

    Ambivalena demersului nostru se justific att prin bivalena comunicrii n

    general, ct i prin bivalena proprie comunicrii interculturale; aceasta ntrunete ambele

    aspecte: att afectarea modului de gndire al interlocutorului, ct i producerea i

    schimbul de nelesuri (determinate ntotdeauna cultural). Abordarea ambelor aspecte ni

    se pare de maxim importan pentru teoria comunicrii interculturale i, cu att mai

    mult, pentru administrarea i ameliorarea comunicrii dintre diferite ideologii.

    11.. CCOOAALLAA PPRROOCCEESS

    Adepii acestei coli consider mesajul drept ceea ce se transmite prin procesul de

    comunicare. Ei cred c intenia este un factor decisiv n ceea ce constituie mesajul. Ceea

    ce ne lovete timpanul va fi un mesaj doar dac este ceva precontient ca semnal pentru

    un asculttor. Intenia emitorului poate fi specificat sau nespecificat (anunat sau

    nu), contient sau nu, dar e identificabil prin analiza mesajului. Mesajul este ceea ce

    emitorul pune nuntrul su, prin indiferent care mijloace.

    Prezentm n continuare cteva dintre modelele de analiz n care comunicarea

    este abordat ca proces. Ele au meritul de a ilustra, totodat, natura i scopul modelrii n

    cunoaterea tiinific. Un model este un fel de hart, care ne reprezint caracteristici

    selecionate ale teritoriului, fr s fie atotcuprinztoare. Valoarea unui model este dat

    de urmtoarele: a) lumineaz, clarific, sistematizeaz unele caracteristici ale domeniului

    studiat; b) evideniaz unele conexiuni ntre caracteristici; c) precizeaz criteriile dup

    care s-a fcut selecia acestora; d) delimiteaz domeniul modelat. Din cele spuse mai sus

    rezult ct de important este modelarea n cercetare i n activitatea didactic.

    14

  • 1.1. C. Shannon i W. Weaver au publicat, n 1949, cartea Teoria matematic a

    comunicrii, considerat una dintre seminele cele mai importante din care s-au dezvoltat

    studiile comunicrii5. Shannon i Weaver identific n studiul comunicrii trei niveluri

    semnificative:

    A) problemele tehnice (cu ct acuratee pot fi transmise simbolurile?);

    B) problemele semantice (ct de exact acoper simbolurile nelesurile care s-au

    vrut transmise?);

    C) problemele de eficien (n ce msur afecteaz nelesurile recepionate

    orientarea acestora n direcia dorit de emitor?).

    Modelul creat de cei doi este unul linear. n opinia lui John Fiske, simplitatea

    modelului a atras multe propuneri de mbuntire, iar linearitatea o sumedenie de

    critici.

    Iat reprezentarea grafic a acestuia:

    a) Sursa este locul lurii deciziei, ea decide ce mesaj s fie trimis sau, mai

    degrab, selecteaz unul dintre mesajele posibile. Mesajul selectat este transformat apoi

    de transmitor n semnal trimis prin canal la receptor.

    b) Zgomotul reprezint orice adugire la semnal ntre transmitere i recepie, care

    nu a fost intenionat de surs. Distincia dintre zgomot semantic i zgomot tehnic

    sugereaz c ar trebui, poate, inserat o csu pentru recepionare semantic ntre cea a

    recepionrii tehnice i destinatar. Zgomotul, oriunde ar aprea (n transmitere, canal,

    auditoriu sau chiar n mesaj), face ntotdeauna confuz intenia emitorului i limiteaz

    cantitatea de informaie ce poate fi transmis ntr-o situaie dat i la un moment dat.

    Depirea problemelor cauzate de zgomot i-a condus pe Shannon i Weaver la alte

    concepte fundamentale, cum ar fi informaia, redundana i entropia.

    15

  • c) Informaia. Shannon i Weaver utilizeaz termenul de informaie ntr-un mod

    specific, tehnic. Pentru a-l nelege trebuie s uitm de nelesul zilnic al termenului.

    Informaia trebuie neleas ca o msur a predictibilitii semnalului6. Cu ct

    predictibilitatea este mai mare, cu att este mai mic informaia (i invers).

    Pentru a ilustra acest raport de invers-proporionalitate, s lum exemplul dat de

    Fiske. Putem avea un cod care const din dou semnale: flash-ul 1 i flash-ul 2.

    Informaia coninut de fiecare semnal este identic, deci previzibil ntr-o proporie de

    50%. Un flash poate nsemna Da, iar cellalt Nu; sau un flash poate nsemna

    Vechiul Testament, iar cellalt Noul Testament. ntr-un astfel de caz, Da conine

    aceeai cantitate de informaie ca Vechiul Testament. Pe de alt parte, informaia

    coninut n enunul litera e urmeaz dup litera d este nul pentru un cunosctor al

    alfabetului latin, fiindc pentru el, coninutul acestui enun este total previzibil.

    d) Redundan i entropie. Redundana este ceea ce este previzibil sau

    convenional ntr-un mesaj; fenomenul opus este entropia. Redundana este rezultatul

    unei predictibiliti nalte, iar entropia al uneia sczute. n consecin, un mesaj cu nalt

    predictibilitate este redundant i dispune de un grad informativ redus. Dac ntlnesc un

    prieten pe strad, i spun Salut; fiind ceva foarte probabil, mesajul este redundant. n

    limba natural, redundana este omniprezent i nu e deloc greu de observat c un nivel

    mai ridicat al ei se asociaz cu o posibilitate sporit de detectare i nlturare a erorilor.

    Limba romn prezint un larg repertoriu de mrci7 ale pluralului substantivelor,

    caracterizate prin grade de redundan diferite. Redundana vine n ntmpinarea

    rezolvrii problemelor practice de comunicare, probleme ce pot fi asociate cu acurateea

    sau cu depistarea de erori.

    Entropia poate fi cel mai bine neleas ca maximum de impredictibilitate, ce

    atrage dup sine un nalt grad informativ; este o msur a numrului de alegeri de semnal

    care pot fi fcute i a faptului c aceste alegeri pot fi destul de aleatorii8. n mass-media,

    consider John Fiske, Redundana este, n general, o for care opereaz pentru pstrarea

    status-quo-ului i mpotriva schimbrii. Entropia este mai puin confortabil, mai

    stimulativ, mai ocant, poate, ns mai greu de comunicat cu eficien (1, p. 35).

    d) Canal, cod, medium. Alte dou importante concepte sunt canalul i codul.

    Acestea pot fi mai bine definite n corelaie cu un al treilea, medium-ul. Canalul este

    mijlocul fizic prin care este transmis semnalul. Codul este un sistem de nelesuri comun

    16

  • membrilor unei culturi sau subculturi. Const deopotriv din semne i din reguli care

    determin cum i n ce context pot fi folosite aceste semne9.

    Medium (media) reprezint mijlocul (mijloacele) tehnic (tehnice) de convertire a

    mesajului n semnal, care s poat fi transmis prin canal. Astfel, putem clasifica media n

    trei categorii:

    i - media de prezentare: vocea, faa, trupul. Acestea folosesc limbaje naturale

    (cuvinte rostite, expresii, gesturi);

    ii - media de reprezentare: cri, picturi, fotografii. Pot fi o nregistrare a

    produselor din prima categorie, care s existe independent de cel care comunic. Produc

    lucrri, adic obiecte comunicaoinale, prin care se comunict fapte, sentimente, idei sau

    viziuni;

    iii - media mecanice: telefonul, radioul, televiziunuea.

    Principala deosebire dintre categoriile (ii) i (iii) este aceea c, n cazul al treilea,

    media folosesc canale ce sunt supuse unor restricii tehnologice mai mari i sunt mult mai

    afectate de un zgomot de tip tehnic.

    1.2. H. Lasswell a elaborat unul dintre primele modele ale comunicrii, citat

    frecvent pn n zilele noastre. De fapt, celebrul su studiu, Structura i funcia

    comunicrii n societate (3), a aprut n 1948, cu un an nainte ca Shannon i Weaver s

    publice cartea lor, Teoria matematic a comunicrii.

    Lasswell susine c pentru a nelege procesele comunicrii n mas este necesar s

    nelegem fiecare dintre etapele acesteia, care devin principalele elemente ale modelului

    su:

    Cine / Who

    Spune ce / Says what

    Prin ce canal / In which channel

    Cui / To Whom

    Cu ce efect? / With what effect?

    Modelul Lasswell

    17

  • Fiske spune c, de fapt, aceasta este o versiune verbal a modelului Shannon-

    Weaver, apreciind c Lasswell a propus tot un model liniar. El consider comunicarea

    doar ca transmitere de mesaje, ridicnd mai ales problema efectului dect pe cea a

    semnificaiei

    Dup Lasswell, efectul reprezint o modificare observabil i msurabil n

    ceea ce-l privete pe receptor, modificare determinat de anumite elemente identificabile

    n procesul comunicrii. Dac unul dintre aceste elemente este schimbat, atunci se

    schimb i efectul: putem schimba codificatorul, mesajul sau canalul; fiecare modificare

    poate fi suficient pentru a determina schimbarea efectului.

    Majoritatea cercettorilor care au abordat comunicarea n mas au urmat, mai mult

    sau mai puin programatic, acest model. De altfel, el este foarte potrivit cu behaviorismul,

    curent care a dominat psihologia american n prima jumtate a secolului XX. Studiile cu

    privire la instituii i la comunicarea din/dintre ele, la productorii de mesaje, la audien

    i la factorii ce afecteaz audiena au fost marcate, decenii la rnd, de acest model liniar,

    pe care John Fiske l localizeaz n paradigma comunicrii-proces.

    1.3. George Gerbner a ncercat s elaboreze un alt model general de comunicare

    (4). Acest model este mai avansat prin dou aspecte. n primul rnd, el relaioneaz

    mesajul cu realitatea despre care relateaz, ceea ce faciliteaz discutarea problemelor

    de percepie i de neles; n la doilea rnd, concepe comunicarea ca pe un proces care

    const n dou dimensiuni ce alterneaz: cea perceptiv (sau de recepie) i cea de

    comunicare (dimensiunea modalitii de transmitere i control).

    18

  • Dimensiunea orizontal: evenimentul (E), ceva din realitate, este perceput de

    receptor (R) receptor uman sau tehnic. Perceperea de ctre M a evenimentului (E) are

    ca rezultat E1. Relaia dintre E i E1 implic selecia dintre elementele percepute de M i

    complexitatea evenimentului. Dac M este main, selecia este determinat de parametrii

    si tehnici, de capacitile sale fizice. Dac M este uman, procesul de selecie este mai

    complex. Percepia uman este un proces de interaciune sau negociere. Este un proces de

    adaptare a unor stimuli la matricea intern de gndire sau la concepte deja asimilate.

    Cnd aceast potrivire are loc, nseamn c am perceput ceva, pentru c i-am conferit

    neles. Astfel, nelesul deriv de la potrivirea unor stimuli externi la concepte

    interne10.

    Dimensiunea vertical este cel de-al doilea stagiu. Are loc cnd percepia despre

    eveniment, E1, este convertit n semnal despre E, SE. Acesta e ceea ce numim de obicei

    mesaj, adic semnal sau afirmaie despre eveniment. Cercul care reprezint acest mesaj

    este divizat n dou; partea n care s-a notat S este cea care se refer la mesaj ca semnal n

    forma pe care o ia, iar cea notat cu E se refer la coninut. Este clar c atunci cnd avem

    un coninut dat (un E dat), acesta poate fi comunicat n moduri diferite avem un anumit

    numr de S-uri dintre care putem s alegem. A gsi cel mai bun S pentru un E dat este

    una dintre preocuprile principale ale celui care comunic.

    19

  • Importana lui SE const n aceea c alegerea lui S (adic a formei) va afecta

    evident prezentarea lui E relaia dintre form i coninut este dinamic i interactiv11.

    Aceast dimensiune mai conine conceptul de acces la media i la canalele de

    comunicare. De obicei, accesul este permis subiectelor de prim importan pentru

    societate, ns selecia efectiv o va face un medium de comunicare i cel care l

    controleaz12.

    Pentru cel de-al treilea stagiu al procesului, ne ntoarcem la dimensiunea

    orizontal. Aici, ceea ce este perceput de receptorul M2 nu este evenimentul E, ci un

    semnal sau o afirmaie despre eveniment, SE. M2 ntmpin SE cu un set de necesiti i

    concepte care deriv din modelul su cultural. nelesul potenial al mesajului nu este

    niciodat complet realizat, iar forma pe care o ia nu este determinat pn nu are loc

    negocierea dintre M2 i SE: ca s rezulte un neles pentru SE1. Un ultim concept prezent n

    modelul lui Gerbner este disponibilitatea. Ca i selectivitatea, aceasta hotrte ceea ce

    este, de fapt, perceput/transmis. n acest caz, selecia nu este fcut de cel care percepe, ci

    de cel care comunic13; transmitorul alege cum i ctre cine trebuie fcut mesajul

    disponibil.

    1.4. T. Newcomb introduce, prin modelul su (vezi 5, pp. 393-400), o form total

    diferit de cea a proceselor prezentate mai sus: una triunghiular. Importana sa major

    const n faptul c introduce studiul comunicrii n context societal sau, altfel spus, ntr-o

    relaie social14.

    A B

    X

    Ilustrarea schematic a unui sistem minimal ABX, conform teoriei lui T. Newcomb

    20

  • A i B sunt cel ce comunic i, respectiv, receptorul; ei pot fi doi indivizi,

    administraia i sindicatul, guvernul i poporul. X este parte a mediului lor social. AXB

    este un sistem, ceea ce nseamn c relaiile sale interne sunt interdependente; dac A se

    schimb, B i X se vor modifica; sau dac A i schimb relaia cu X, B va fi determinat

    s-i schimbe relaia fie cu A, fie cu X.

    Dac A i B au atitudini similare fa de X, atunci sistemul va fi n echilibru. Dac

    A va avea o opinie mai bun despre X dect B, atunci cei doi, A i B, se vor gsi sub

    presiunea de a comunica pn cnd vor ajunge la atitudini asemntoare fa de X (i

    sistemul va ajunge la echilibru). Cu ct X are un rol mai important n mediul lor social, cu

    att mai urgent va fi resimit nevoia de echilibru15.

    Acest model de comunicare reprezint att un component de drept al colii

    proces, ct i o form de trecere de la coala proces la coala semiotic (care va fi

    studiat n continuare).

    1.5. Modelul lui Jakobson seamn i cu cel liniar, i cu cel triunghiular. Ca

    lingvist, Roman Jakobson a fost interesat de structura intern a mesajului, dar i de

    semnificaia acestuia, ajungnd s construiac o punte ntre cele dou coli coala

    proces i coala semiotic.

    Jakobson pleac de la modelarea factorilor constitutivi ai actului de comnicare,

    fr de care acesta nu poate fi conceput. Apoi modeleaz funciile pe care actul de

    comunicare le realizeaz prin intermediul fiecrui factor constitutiv. El pornete de la

    obinuita baz liniar: un expeditor trimite un mesaj ctre un adresant. Adresantul

    recunoate c mesajul se poate referi i la altceva dect la el nsui, i anume la un context

    - al treilea element, care nchide triunghiul (6, 213-214). Dar Jakobson mai adaug doi

    factori: unul este contactul (canalul fizic i conexiunile psihologice dintre expeditor i

    adreasant), iar cellalt este codul (un sistem de semnificaii mprtite prin intermediul

    cruia a fost structurat mesajul).

    Jakobson i-a reprezentat modelul astfel:

    21

  • context Expeditor mesaj Destinatar contact cod

    Factorii constitutivi ai comunicrii, dup Jakobson

    Fiecare factor determin alt funcie a limbajului; n orice act de comunicare vom

    gsi toate aceste funcii, dar de fiecare dat putem avea o alt ierarhie a acestora. Rezult

    un model similar celui precedent, unde fiecare funcie ocup o poziie similar cu cea a

    factorului la care se refer:

    referenial

    emoional poetic persuasiv

    empatic

    de metalimbaj

    Funciile limbajului n actul de comunicare, dup Jakobson

    S le explicm pe rnd:

    1) Funcia emoional exprim relaia dintre mesaj i expeditor (muli autori o

    mai numesc i funcie expresiv). Conform acestei funcii, mesajul transmite emoiile,

    atitudinile, statusul profesional, clasa social etc. ale expeditorului (toate acele aspecte

    care personalizeaz orice mesaj, fcndu-l unic). Aceast funcie variaz ntre un minim

    (de pild, ntr-o tire de pres) i un maxim (n poezia de dragoste).

    2) Funcia persuasiv descrie efectul mesajului asupra destinatarului. i ea

    variaz ntre un minim (s spunem, gluma gratuit sau jocul de cuvinte) i un maxim (de

    pild, comanda militar).

    22

  • 3) Funcia referenial descrie orientarea real a mesajului, ceea ce este

    primordial n comunicarea de tip obiectiv, factual, preocupat de adevr i acuratee.

    Aceste trei funcii sunt att de evidente, nct le putem considera de bun-sim; ele

    corespund, de fapt, elementelor A, B i X din modelul lui Newcomb. Urmtoarele trei

    funcii par mai puin familiare, dei dup cum vom vedea - cea empatic a mai aprut n

    scen, formulta ns n ali termeni.

    4) Funcia empatic menine relaia dintre expeditor i adresant, pstrnd

    canalele deschise; ea asigur posibilitatea realizrii actului de comunicare. Altfel spus,

    aceast funcie realizeaz ceea ce s-a numit elementul redundant al mesajelor16.

    5) Funcia de metalimbaj const n identificarea codului utilizat n comunicare.

    Cnd am scris cuvntul redundant n rndurile de mai sus, am folosit codul teoriei

    comunicrii (n spe, al celei elaborate de Shannon i Weaver), iar nu codul limbajului

    curent, unde cuvntul are nelesul de abunden inutil de expresii verbale sau de

    imagini.

    Orice mesaj inteligibil are i o funcie de metalimbaj uneori implicit, alteori

    explicit17. Cum se poate identifica codul folosit n comunicarea nonverbal? Fiske d

    urmtorul exemplu: un pachet de igri gol aruncat pe o bucat de ziar vechi nseamn

    dezordine; dar dac pachetul este lipit de ziar i ambele sunt nrmate, ele formeaz un

    obiect artistic. Aici, rama ndeplinete funcia de metalimbaj18.

    6) Funcia poetic exprim relaia mesajului cu el nsui (de fapt, relaiile dintre

    elementele sale). Ea este cel mai mult evident n comunicarea artistic, unde are i rolul

    central19. n exemplul invocat de Fiske, aceast funcie este ndeplinit de relaia estetic

    dintre pachetul de igri i ziar, care nate metafora societii-care-arunc-lucruri i n

    care oamenii au devenit productori-de-resturi (imagini dragi artei pop).

    Jakobson ilustreaz funcia poetic cu sloganul electoral l susin pe Ike (I like

    Ike), lansat n campania electoral a preedintelui Eisenhower. n englez, sloganul este

    format din trei monosilabe, fiecare coninnd acelai diftong; n plus, dou dintre ele

    rimeaz. Dac adugm faptul c nu exist dect dou consoane, ne dm

    seama c totul conduce spre un slogan poetic: plcut, memorabil. I L I K E I K E

    Dac se va considera acest slogan o insign, ceea ce a i fost n

    campanie (a se vedea imaginea alturat), analiza ar poate fi continuat n

    23

  • planul imaginii vizuale, n care numele Ike, diminutivul de alint al generalului

    Eisenhower, apare lizibil i pe vertical. Este clar c ne aflm n faa unei mostre de

    comunicare vizual exemplar.

    22.. CCOOAALLAA SSEEMMIIOOTTIICC

    Pentru coala semiotic, mesajul este o construcie de semne care, prin

    interaciune cu receptorul, produce nelesul. Accentul nu se pune att pe comunicarea ca

    proces, ct pe comunicarea ca generator de semnificaii. Emitorul (transmitor de

    mesaj) scade n importan. Atenia se ndreapt asupra textului i a modului n care

    este citit acesta. Lectura este procesul de descoperire de sens ce apare atunci cnd

    cititorul interacioneaz sau negociaz cu textul. Negocierea are loc cnd cititorul

    filtreaz mesajul, prin sita modelului cultural, n ceea ce privete semnele i codurile care

    compun mesajul20. Cu ct mprtim aceleai coduri i acelai sistem de semne, cu att mai

    apropiate vor fi cele dou semnificaii atribuite mesajului (1, p. 61).

    Aadar, mesajul nu este ceva trimis de la A spre B, ci element ntr-o relaie

    structurat ce include printre alte elemente i realitatea extern, i productorul/cititorul.

    Producerea i lectura textului sunt privite ca paralele (dac nu chiar identice); n cadrul

    acestor procese, relaia este astfel structurat, nct ele ocup acelai loc21.

    Studiind comunicarea din aceast perspectiv, a semnificaiei, va trebui s ne

    obinuim cu un nou set de termeni, cum ar fi: semiotic, semn, semnificaie, icon, index

    toi referindu-se la ci diferite de creare de neles. Astfel, modelele de comunicare vor

    diferi de cele deja amintite prin aceea c nu sunt lineare i nu conin sgei care s indice

    fluxul mesajului. Ele sunt modele structurale, i orice sgei, atunci cnd apar, indic

    relaii ntre elemente n cursul crerii de semnificaii.

    a. Semiotica22. n centrul preocuprilor sale se afl semnul. Studiul semnelor i al

    modului n care acestea funcioneaz este denumit semiotic sau semiologie. Semiotica

    are trei arii majore de studiu:

    i. semnul nsui;

    ii. codurile sau sistemele n care sunt organizate semnele;

    iii. cultura n care opereaz aceste semne i coduri.

    Semiotica i concentreaz atenia asupra textului i acord receptorului sau

    lectorului un rol mult mai activ dect n majoritatea modelelor comunicrii proces

    24

  • (modelul lui Gerbner fiind o excepie)23. Pentru semiotic, mesajul transmis este o

    construcie de semne care, n urma interaciunii cu receptorul, produce nelesul. Acesta se

    nate sau este descoperit n procesul lecturii, care este un proces de negociere ntre

    lector i text. Primul constribuie cu experiena sa cultural referitoare la semnele i

    codurile celui de-al doilea.

    b. Semn i semnificaie. Toate modelele ce urmresc semnificaia au cam aceeai

    form. Fiecare dintre acestea urmrete trei elemente, care sunt implicate n orice studiu

    al semnificaiei. Acestea sunt: semnul, la ce se refer semnul i cei care l utilizeaz

    (consumatorii de semn). Un semn este ceva fizic, perceptibil pentru simurile noastre, care se

    refer la altceva dect el nsui i care depinde (pentru a fi un semn) de recunoaterea lui de

    ctre consumatorii si24.

    Charles Sanders Peirce i Ferdinand de Saussure sunt cercettorii ce au pus bazele

    semioticii. Primul vede semnul, semnificatul i consumatorii si ca vrfuri ale unui

    triunghi. Fiecare element este n strns legtur cu celelalte dou i poate fi neles

    numai prin celelalte dou elemente.

    Odat cu Saussure, tiinele limbajului renun la ideea c semnele lingvistice s-ar

    referi la obiecte din realitate, depind astfel eroarea refernialitii, cum o numete

    Umberto Eco n Tratatul de semiotic general. Dei nu prsete presupoziia existenei

    unei realiti obiective (proprie tuturor filosofiilor realiste), Saussure introduce o idee

    revoluionar, care va marca destinul tiinelor limbajului i comunicrii: semnele se

    refer la concepte, nu la lucruri.

    Peirce adopt ns o linie uor diferit. Susine c semnul const n forma sa fizic

    asociat unui concept mental i c acest concept mental, la rndul su, este un mod de a

    nelege realitatea extern. Semnul este legat de realitate numai prin conceptele pe care le

    au cei ce-l folosesc.

    2.1. Charles S. Peirce (14) a identificat o relaie de tip triunghiular ntre semn,

    utilizator i realitatea extern. El consider c semnul se adreseaz cuiva, crend n mintea

    acelei persoane un semn echivalent. Acesta este numit interpretantul primului semn. Primul

    semn exist pentru obiect.

    25

    semnn

  • interpretant obiect

    Elementele semiozei la Ch. S. Peirce - apud Fiske (1, p. 64)

    Sgeile duble arat c fiecare termen poate fi neles numai n relaie cu ceilali

    doi. Un semn se refer la altceva dect el nsui obiectul, care este neles de ctre

    altcineva; adic are un efect n mintea celui care l folosete interpretantul. Acesta nu

    este consumatorul, utilizatorul semnului, ci ceea ce Peirce denumete adevratul efect

    semnificant un concept mental produs deopotriv de ctre semn i de experiena

    utilizatorului n legtur cu obiectul25.

    Peirce a identificat o relaie de tip triunghiular de semne: icon, index i simbol.

    Iconul se aseamn cu obiectul: o fotografie a minii este un icon, o hart este un icon.

    Dar pot fi i iconi verbali: interjeciile sunt o tentativ de icon de limbaj. Indexul este un

    semn a crei existen este n direct conexiune cu obiectul n cauz. Fumul este index

    pentru foc, strnutul pentru rceal. Simbolul este un semn a crui conexiune cu obiectul

    este o problem de convenie, nelegere mutual sau regul. El comunic numai ceea ce

    oamenii au stabilit c reprezint. Crucea roie este un simbol, numerele sunt simboluri.

    Iat cum i-a explicitat modelul nsui Peirce (apud 15): Un semn este ceva ce

    st, pentru cineva, drept alt-ceva, ntr-o anumit privin sau ntr-o anumit msur.

    Semnul se adreseaz cuiva i creeaz n mintea acestei persoane un semn echivalent sau,

    poate, mai dezvoltat. Semnul pe care l creeaz l numesc interpretantul primului semn.

    Semnul st drept alt-ceva, care este obiectul.

    Continuatorii lui Peirce, Ogden i Richards, vor propune tot un model triunghiular

    al semnificaiei: referentul, referina i simbolul. Referentul corespunde obiectului de

    la Peirce, referina corespunde interpretantului, iar simbolul semnului. Referentul i

    referina sunt legate direct, ca i referina cu simbolul; numai legtura dintre simbol i

    referent este indirect (sau atribuit).

    26

  • Vom vedea, n continuare, c acest inovaie apropie modelul Ogden-Richards de

    modelul lui Saussure. Ca i acesta din urm, cei doi autori britanici plaseaz simbolul

    ntr-o poziie-cheie: simbolurile noastre ne direcioneaz i ne organizeaz gndurile i

    referenialele, iar referenialele noastre ne organizeaz percepia realitii26.

    Simbolul i referenialul de la Odgen i Richards sunt similare cu semnificantul

    i, respectiv, semnificatul din modelul lui Saussure (cum vom vedea n paragraful

    imediat urmtor). Modelul Ogden-Richards poate fi ilustrat schematic, desigur ca n

    figura de mai jos:

    referent se refer la nlocuiete (= alte relaii cauzale) (= o relaie atribuit)

    care simbolizeaz relaie cauzal

    referin simbolul (gnd)

    Elementele semiozei la Ogden i Richards - apud Fiske (1, p. 66)

    2.2. Ferdinand de Saussure (17), ca lingvist, a fost interesat n primul rnd de

    limbaj. Spre deosebire de Peirce, pe el l-a preocupat mai mult modul n care semnele

    (sau, n cazul su, cuvintele) se coreleaz cu alte semne, dect de modul n care se

    coreleaz cu obiectul peirceean. El i concentreaz atenia mult mai direct asupra

    semnului nsui. Pentru Saussure, semnul este un obiect fizic cu semnificaie sau un

    semn constnd din semnificant i semnificat. Semnificantul este imaginea semnului aa

    cum l percepem urma pe hrtie sau sunetele n aer; semnificatul este conceptul mental

    la care se refer. Acest concept mental este cam acelai la toi membrii aceleiai culturi,

    care vorbesc aceeai limb.

    El este interesat n primul rnd de relaia semnificantului cu semnificatul, precum

    i, cum am amintit mai sus, de relaia unui semn anume cu celelalte. Termenul lui

    Saussure de semnificat are similariti cu cel de interpretant folosit de Peirce, dar

    27

  • Saussure nu folosete niciodat termenul de efect (urmare, consecin) pentru a

    relaiona semnificantul i semnificatul: el nu manifest interes pentru domeniul

    utilizatorului de semn. Analiza semnului n maniera lui Saussure trimite ntr-un plan

    secund problema semnificaiei, a relaiei dintre semnificat i realitate (sau a celei dintre

    semnul considerat de Peirce i obiect). Lingvistul elveian a fost mai puin preocupat

    de relaia cu obiectul sau cu realitatea extern. Dup cum remarc Fiske, atunci cnd

    ajunge la aceast relaie, Saussure o numete semnificare i o expediaz:

    semnul

    semnificaia semnificant i semnificat realitatea extern (existena fizic (concept mental) sau nelesul

    a semnului)

    Elementele semiozei la Ferdinand de Saussure - apud Fiske (1, p. 67)

    Cum funcioneaz, totui, semioza, adic relaia de semnificare? Pentru a o ilustra,

    Fiske opteaz pentru semnele OX. Puse pe hrtie, cele dou semne pot s nsemne

    primele dou mutri la un joc de x i zero, caz n care rmn doar semne pe hrtie. Dar

    dec le citim ca pe un cuvnt, obinem cuvntul ox (n englez, bou). n acest caz, avem

    un semn compus din semnificant (cele dou litere) i un semnificat, adic un concept

    mental pe care l avem despre aceast categorie de animale. Relaia dintre concept i

    realitatea fizic (exterioar) este o semnificare, este modalitatea noastr ca fiine umane

    de a da semnificaie lumii, adic de a o nelege.

    Este important s nelegem c nu numai semnificantul este produsul unei anumite

    culturi (n cazul de fa, alturarea literelor o i x fiind produsul culturii engleze), ci i

    semnificatul (conceptul mental). Acesta va diferi de la o cultur la alta, chiar atunci cnd

    ele folosesc acelai cuvnt: un concept mental va avea fermierul din Texas i alt concept

    mental vor avea un copil londonez, un aborigen din Australia sau un pescar din Noua

    Zeeland27.

    Semiotica evalueaz comunicarea ca generare de semnificaie prin mesaje -

    generare realizat fie de cel ce codific, fie de cel ce decodific mesajul. Semnificaia nu

    este un concept static, absolut, clar delimitat n mesaj. Ea este un proces activ; pentru a

    28

  • caracteriza acest proces, semioticienii folosesc verbe ca a crea, a genera sau a negocia.

    Negocierea este poate cel mai util dintre ele, pentru c implic un mai-las-eu mai-lai-

    tu ntre persoan i mesaj.

    Nu putem ncheia acest capitol fr s sesizm caracterul abstract al subiectului n

    cele dou abordri descrise de Fiske. Roman Jakobson introduce o dimensiune mai uman

    n ideea de comunicare, cci la el apare noiunea de context, precum i elementul

    psihologic, care lipsesc cu desvrire la Shanon; totui, abordarea subiectului comunicator

    rmne foarte superficial. ntr-un anumit fel, Saussure i Chomsky pe de-o parte,

    Jakobson pe de alt parte, ocolesc subiectul, primii studiind ceea ce se petrece n amontele

    lurii de cuvnt, cellalt studiind ceea ce se petrece n aval (18, p. 54). Saussure i

    Chomsky descriu un sistem formal interiorizat de om, care-i permite s dialogheze cu

    semenii si, sistem pe care Auguste Comte l numea tezaur universal. Pierre Bourdieu

    leag aceast noiune de teoria saussurian: Saussure dizolv problema condiiilor

    economice i sociale n procesul de nsuire a limbii, fr a avea niciodat nevoie s-o pun,

    recurgnd, ca i Auguste Comte, la metafora tezaurului, pe care o aplic indiferent de

    comunitate sau de individ: el vorbete despre tezaur interior, de tezaur depus prin

    practica vorbirii n subieci aparinnd aceleiai comuniti, de suma tezaurelor limbii

    individuale sau de suma amprentelor depuse pe fiecare creier (19, p. 24).

    Iat ce reprezentare a relaiei subiect-limb propune Claire Bourguignon:

    Saussure / Chomsky Limba = tezaur universal Jakobson Limba = cod pentru utilizare comunicativ Relaia subiect-limb la Saussure, Chomsky i Jakobson (18, p. 57)

    SUBIECT

    Sgeata vertical pleac de la limb tezaur universal i merge spre subiect,

    fcnd din acesta depozitarul unui sistem formal universal, pe care Saussure i Chomsky

    l-au neles fiecare n felul su. Sgeata orizontal pleac de la subiect i merge spre

    29

  • exterior, ca transmitorul unui cod, conform teoriei lui Jakobson. Prin aceast schem,

    cercettoarea francez vrea s arate c subiectul este fie receptacul, fie destinatar, dar

    n nici un caz un subiect ca existen de sine stttoare.

    Astfel, la Jakobson subiectul nu apare n dimensiunea sa subiectiv, fiind redus la

    rolul de destinatar, comunicarea devenind pur i simplu informativ, limbajul neavnd

    alt statut dect acela de cod. Avem aici o nelegere a comunicrii care dinuie n

    imaginarul multor contemporani de-ai notri. Faptul c unii manageri i oameni politici

    reduc campaniile de comunicare la campanii de informare sau faptul c alii confund

    Relaiile Publice cu publicitatea se explic prin aceast viziune asupra limbajului, adnc

    nrdcinat28.

    n ncheiere, trebuie precizat c cele dou moduri de a nelege comunicarea nu

    sunt neaprat contradictorii; ele sunt dou abordri din unghiuri diferite, de pe poziii

    diferite, dar complementare. Cu alte cuvinte, dei adepii colii proces sunt cantonai

    sub o alt paradigm29 fa de cei ai colii semiotice, cele dou abordri nu se exclud din

    punct de vedere practic. Vom vedea c n practica profesional, comunicrea social poate

    fi abordat i ca proces, i ca generare de semnificaii. De pild, n cadrul unei simple

    campanii de informare, modelele colii proces ne vor fi deosebit de utile; n schimb,

    atunci cnd urmrim schimbul de valori, transformarea unor reprezentri i atitudini,

    abordarea semiotic devine o condiie obligatorie a succesului. Acest lucru se ntmpl n

    toate campaniile de comunicare, cea mai complex dintre ele fiind campania electoral.

    Pentru o viziune ct mai ampl asupra abordrilor, teoriilor i metodelor care

    populeaz ntinsul domeniu pe care-l numim generic tiinele comunicrii, este de

    recomandat consultarea crii profesorului Ion Drgan, Paradigmele comunicrii de mas

    (20).

    30

  • N O T E

    1 Pn la Charles Peirce (1839-1914), semiotica s-a confundat cu filosofia limbajului. Pentru Peirce,

    semiotica reprezint cadrul de referin care nglobeaz orice alt studiu, aceasta explicnd i marea varietate a domeniilor de care s-a ocupat. Tzvetan Todorov aprecia, de altfel, c Peirce nu are o oper coerent. Doctrina sa se schimba de la un an la altul (2, p. 113). Principala contribuie a lui Peirce la dezvoltarea semioticii ca tiin autonom este considerat a fi definiia dat semnului: un Semn sau un Reprezentant este ceva Prim care, n legtur cu un altceva secund, numit Obiectul su, intr ntr-o asemenea relaie triadic nct este capabil s determine un al Treilea, numit Interpretantul su, s i asume aceeai relaie triadic fa de Obiect, asemntoare aceleia dintre Semn i Obiect (2, p. 41). La rndul lui, semnul este o relaie de trei termeni (semn, obiect i interpretant): ceva care provoac procesul de nlnuire, obiectul existent n realitate i efectul pe care semnul l produce asupra interpretantului. Interpretantul este i el un semn pentru alt Interpretant i aa mai departe, pn la Semnele perfecte (de pild, relaiile dintre cuvnt i termenii care l definesc n dicionar: sinonimia sau parafrazarea). O alt realizare remarcabil a lui Peirce este clasificarea semnelor (a distins 66 de varieti). Cea mai cunoscut (dar i cea mai prost interpretat) este distincia IconIndiceSimbol, care corespunde, la Peirce, celor trei niveluri ale experienei umane: calitile simite (ale obiectelor), experiena efortului i semnele. Pentru filosoful american, cuvintele unei limbi sunt simboluri, ceea ce l claseaz pe Peirce n categoria concepiei instrumentaliste (varianta cuvntului-simbol).

    2 La Saussure gsim ideea c studiul gramaticii contemporane permite identificarea elementelor gramaticale vechi cu elemente aprute ulterior, chiar dac structurile lor sunt aparent diferite. Rezult c limbajul este o structur a gndirii care ar exista independent de formele lingvistice, cci exist o diferen de natur ntre limb (la langue) i vorbire (la parole) (2, p. 44). n viziunea lui Oswald Ducrot, din teza saussurian rezult c exist un arbitrariu lingvistic fundamental distinct de arbitrariul fiecrui semn izolat. Gndirea exist naintea limbajului [subl. ns., D.B. ], ca o mas amorf, ca o nebuloas, fr structuri privilegiate (2, p. 30).

    Sublinierea noastr n textul lui Ducrot vrea s indice una dintre raiunile pentru care l considerm pe Saussure unul dintre teoreticienii limbajului care pun gndirea naintea limbajului (sensul naintea semnului, semantica naintea semioticii). Dup cum vom vedea n captolul urmtor, el este unul dintre adepii abordrii riguroase a limbajului, subordonat idealului hilbertian de inteligibilitate. De altfel, o spune singur, ct se poate de explicit: Trebuie s recunoatem c forma teoretic i ideal a unei tiine nu este ntotdeauna aceea pe care i-o impun exigenele practicii. n lingvistic, aceste exigene sunt mai imperioase dect oriunde; ele scuz, ntr-o oarecare msur, confuzia ce domnete n prezent n aceste cercetri. () Idealul ar fi ca fiecare savant s se consacre uneia sau alteia dintre aceste cercetri i s cuprind, n aceast ordine, ct mai multe fapte posibile; dar e foarte greu s posezi, tiinific, limbi att de diferite (2, pp. 112-113). Este foarte greu, dar pentru Saussure ar fi de dorit; i, oricum, el nu spune c n-ar fi posibil

    3 Pentru Saussure, de exemplu, limba n calitatea ei de sistem de semne este comparabil cu scriitura, cu formulele de politee, cu nsemnele militare sau cu alfabetul muilor. El credea c este nevoie de o tiin a semnelor (semiologia) care s studieze semnele n viaa social. Saussure avea nevoie de semiologie pentru a integra n ea lingvistica. El o vedea ca pe o ramur a psihologiei sociale (2, p. 116). Ajunsese s viseze la o semiotic generalizat i dintr-un elan hilbertian, dar i ca lingvist, din cerine interne, proprii concepiei sale despre limb.

    4 Un occidental tie c este membru al unei societi vestice, industriale fiindc pentru a da doar una dintre multiplele posibiliti de interpretare rspunde la societatea de consum sau la economia de pia aproape n acelai fel ca i ceilali membri ai acestei culturi. Dar devine contient de diferenele culturale dac, spre exemplu, vizitnd Romnia, recepioneaz un comportament specific societii de subzisten sau un discurs tributar economiei centralizate.

    5 Shannon i Weaver au studiat n timpul rzboiului, la Bell Telephone Laboratories, n SUA; preocuparea lor era aceea de a stabili o modalitate prin care canalele de comunicare s fie folosite mai eficient. Pentru ei, canale de comunicare erau cablurile telefonice i undele radio. Teoria pe care au elaborat-o le-a permis s abordeze problema transmiterii unei cantiti maxime de informaii printr-un canal dat i s afle cum se msoar capacitatea unui canal oarecare. Modul n care au abordat problemele este de neles, avnd n vedere formaia lor de ingineri i matematicieni.

    31

  • 6 Punem unitatea numit bit ca msur a informaiei. n practic, bit nseamn alegerea dintre Da i Nu

    (0/1). Aceste alegeri binare, opoziii binare sunt baza limbajului computerelor i ar pretinde un psiholog a felului n care opereaz creierele noastre. De exemplu, sperm s stabilim vrsta cuiva printr-o serie de alegeri binare: btrn/tnr; dac e tnr, atunci e adult sau pre-adult; dac e pre-adult, e adolescent sau pre-adolescent; dac e pre-adolescent, e de vrst colar sau precolar; dac e precolar, e copil sau bebelu. Rspunsul este bebelu i a fost obinut n urma a cinci selecii; deci am utilizat cinci bii de informaie.

    7 Pluralul rae nu poate fi considerat redundant, deoarece nu se servete dect de o unic modificare fonetic (a lui n e) pentru a ne avertiza c termenul se refer la mai multe obiecte de tipul desemnat prin cuvntul ra.

    8 Dac se dorete s se comunice identitatea crilor dintr-un pachet de cri de joc, n mod vizual, artndu-se fiecare dintre acestea, fiecare semnal va avea un maximum de entropie dac pachetul de joc este amestecat complet. Dac va fi aezat n ordine, fiecare semnal va avea un maximum de redundan, deoarece receptorul poate identifica modelul de aranjare a pachetului de cri.

    9 Pentru a ilustra importana regulilor de folosire a semnelor, Fiske d ca exemplu scrierile secrete, pe care le consider o form avansat a codurilor. Acestea pot fi grupate n trei mari categorii:

    i. Scrieri invizibile; trebuie considerate astfel toate scrierile care nu-i dezvluie calitatea de scrieri dect dup o anumit prelucrare fizico-chimic a suportului.

    ii. Scrieri disimulate; acestea presupun nlocuirea convenional a unor nume, cuvinte sau expresii cu altele, menite s induc n eroare pe indiscrei.

    iii. Scrieri cifrate; fiecare liter va fi nlocuit de o cifr, dup un model prestabilit. Astfel, textul va arta ca o niruire de numere.

    10 Aceast potrivire este controlat de modelul cultural al fiecruia. Aadar, oameni din culturi diferite vor percepe realitatea diferit; percepia nu este doar un proces psihologic care se desfoar nuntrul individului, ci i o problem de cultur, trans-individual.

    11 Coninutul nu este simpl transferare a ceva sub o anume form sau datorit unei anume forme, ca n ceea ce I. A. Richards numete cu aversiune teoria comunicrii ca vulgar mpachetare. Richards folosete aceast sintagm plin de culoare pentru a-i vrsa dispreul asupra unor abordri din teoria comunicrii, de genul modelului Shannon-Weave, care consider c ar exista un miez al mesajului, anterior i independent n raport cu forma. Acesta este apoi codificat, adic este mpachetat ntr-un limbaj ca un colet care trebuie trimis. Receptorul nu trebuie dect s decodifice, adic s despacheteze coletul.

    n viziunea lui Richards, mesajul nu exist nainte de a fi codificat (exprimat n limbaj articulat), iar codificarea mesajului este un proces creativ. n timpul i cu prilejul exprimrii mesajului, subiectul creeaz sensuri noi sau modific sensuri vechi: mesajul se autogenereaz n nsui procesul comunicrii. Tocmai de aceea selecia este la fel de important n ambele dimensiuni ale modelului Gerbner vertical i orizontal. Mai nti exist o selecie a mijloacelor (canalul i medium-ul), apoi exist o selecie n ceea ce privete perceperea evenimentului, din care rezult E1. Aa cum E1 nu este niciodat o replic pe deplin inteligibil i complet a lui E, tot aa un semnal despre E1 nu atinge niciodat completitudinea i inteligibilitatea deplin. Dac selecia este o fatalitate, atunci distorsiunea mesajului iniial este i ea inevitabil. n comunicare, obiectivitatea informaiei este o iluzie!

    12 Accesul la media este o cale de exercitare a puterii i controlului social. Aceasta este o credin larg rspndit despre media; pentru a gsi ilustrri nu avem dect s privim relaia dintre guvernele autoritare i media lor sau s constatm c printre primele inte ale unei fore care urmrete s rstoarne Puterea se numr posturile naionale de radio i de televiziune.

    13 Politica unor companii de televiziune de a fixa programe ce conin sex sau violen dup ora 9 seara este o modalitate de limitare a disponibilitii.

    14 Pentru Newcomb, rolul comunicrii este simplu: meninerea echilibrului n sistemul social. Dar ideea lui este extrem de important, mai ales pentru democraiile n formare, cum este i societatea

    32

  • romneasc de astzi. n perioada de dup cel de-al doilea rzboi mondial, democraiile occidentale au experimentat cu succes funcia de echilibrare a comunicrii: nfiinarea consiliilor economico-sociale, care au facilitat comunicarea dintre principalii actori sociali (sindicate, patronate i guvern), instrumentalizarea conceptului de democraie conasociaionist (mai ales n ri n care societatea era brzdat de tranee foarte adnci), dezvoltarea profesional a negocierii, medierii conflictelor sau gestionrii crizelor, folosirea Relaiilor Publice n direcia unor politici consensualiste. Prosperitatea economic a acestor democraii n ultimele 5-6 decenii nu poate fi neleas fr luarea n considerare a pcii sociale, iar aceasta nu poate fi explicat fr a se ine cont de efortul politic de a instrumentaliza comunicarea, de a face din comunicarea social o comunicare eficient

    15 A poate fi guvernul, B un sindicat, iar X politica de salarizare. n acest caz, un guvern socialist i un sindicat care teoretic conlucreaz (sunt prieteni) se vor gsi forai s in mai multe ntruniri pentru a cdea de acord asupra politicii de salarizare (X). Dar dac A este un guvern de dreapta (neprieten cu sindicatele), A i B nu vor mai fi presai s a fi de acord asupra lui X. Dac relaia AB nu este una de simpatie, ei pot avea opinii diferite despre X i sistemul s fie totui n echilibru.

    16 Dup Shannon i Weaver, cea de-a doua funcie a redundanei este empatic: a spune Bun! pe strad nseamn a transmite un mesaj nalt redundant, dar care are rolul de a menine deschise canalele de comunicare, de a le pstra n stare de funcionare.

    17 La nevoie, explicitarea se poate face prin folosirea unor enunuri meta-comunicaionale, cum ar fi enunurile: S ne precizm termenii!, Era o glum! sau Tocmai ncercam s-i spun c te iubesc. Atunci cnd situaia de comunicare nu ne permite s folosim enunuri meta-comunicaionale (de pild, n publicitate sau n discursul electoral), se pot folosi propoziii incidente, comparaii, sinonimii sau analogii. O incident de felul Ne aflm, cum ar spune Karl Popper, n faa unei atitudini critice are darul de a atrage atenia destinatarului c nu folosim termenul critic n sensul cu care este utilizat n vorbirea cotidian (a scoate n eviden doar prile negative, a nfiera). Enunurile meta-comunicaionale sunt foarte bine venite n comunicarea tiinific sau n cea didactic, unde exist convenii explicite cu privire la un scop de asemenea explicit: cunoaterea adevrului respectiv, sporirea gradului de inteligibilitate. Dar ele nu sunt de recomandat n comunicarea social, unde scopul principal este realizarea consensului. n general, ele trebuie evitate de fiecare dat cnd nu dorim s punem pe cineva cu spatele la zid.

    18 Vameii americani care, n 1926, i-au confiscat lui Constantin Brncui opera Pasre n zbor (variant n bronz a Pasrei de aur) nu ar mai fi crezut c au n faa ochilor o pies industrial dac ar fi vzut-o pe un piedestal ntr-un muzeu - de pild, la Muzeul de Art Modern din New York, unde se i afl n prezent. n acelai muzeu poate fi vzut un superb monopost Ferrari, de un rou strlucitor (vezi Anexa 1, foto a), care pe un traseu de Forumla 1 ar fi perceput, pur i simplu, ca o pies industrial; n muzeu, el este perceput ca obiect de art (ceea ce au i urmrit custozii aezmntului). n acest caz, funcia de metalimbaj este ndeplinit chiar de muzeu. Dar pentru a reveni n domeniul artei pop, evocat de exemplul lui Jakobson, credem c aici se atinge o limit de nedepit n ceea ce privete funcia de metalimbaj n artele plastice. Un artist ca Andy Warhol reproduce cliee fotografice pe care le des-compune cromatic i le re-compune topologic pentru a sugera o anumit idee (de pild, n lucrarea sa din 1967, Marilyn, el sugereaz prin aceast tehnic dezumanizarea portretului actriei Marilyn Monroe, datorit difuzrii lui excesive prin mass media). Alii picteaz n ulei obiecte banale, care sunt re-semnificate n codul artistic prin nsui faptul c au fost pictate, cum vedem n celebrul tablou al lui Oldenburg, Uriaii pantaloni albatri (vezi Anexa 1, foto b).

    [Pentru a nu fi bnuii de naivitate intelectualist, vom scrie o not la not, pentru a preciza c scandalul Brncui, care a degenerat ntr-un proces intentat de sculptorul romn Vamei S.U.A., ntins pe durata a doi ani (1926-1928), a avut dedesubturi mai complexe, analizate de unul dintre cei mai fideli biografi ai artistului, Geist (Brancusi by S. Geist New York, 1928), de sculptorul american Iacob Epstein (An autobiography Londra, 1956) sau de V.G. Paleolog n studiul Procesul lui Brncui cu Vama American (Omagiu lui Brncui, volum editat de revista Tribuna n 1976, cu ocazia Centenarului Brncui). Nu putem face abstracie de faptul c scandalul Brncui a fost produsul unei josnice uneltiri puse la cale de profesionitii titrai i academiti, cuibrii n oficialitatea protectoare, care se simeau ameninai de valul artei moderne i de prestigiul dobndit n arta sculpturii de C. Brncui, cum afirm V.G. Paleolog (lucr. cit., p.222). Dar nu putem s nu afirmm, totodat, c aceast josnic uneltire a fost posibil tocmai fiindc funcia de metalimbaj invocat de Jakobson nu a funcionat n cazul sculpturii

    33

  • Pasre n zbor. i aici nu este vorba de banala ignoran a unor funcionari, ci de o reacie tipic pentru situaiile n care se nate o nou paradigm cultural (aspect ce va fi dezvoltat n capitolul IV). Revenind la funcia de metalimbaj, aceasta a lipsit nu pentru c n-ar fi existat elementul care s atrag atenia asupra codului n care trebuia semnificat obiectul din bronz, ci fiindc o parte a artitilor americani i o mare parte a publicului nu recunoteau nsui codul mai precis, legitimitatea noului cod artistic propus n sculptur de Constantin Brncui. (Legenda spune c unul dintre judectori l-ar fi ntrebat pe Brncui dac, ntlnind ntr-o pdure o astfel de pasre, ar trage cu puca n ea). Citndu-l pe Thomas Munro, care scria c n acest proces s-au nfruntat concepii diferite despre natura artelor (Artele i relaiile lor naturale 1954), V.G. Paleolog compar procesul lui Brncui cu cele istorice suferite de eroii minii cum au fost cele ale lui Socrate, Giordano Bruno ori Galileo Galilei desigur, sentinele i consecinele fiind altele dect cu prilejul Brncui din 1926 (ibidem). Dac sentinele i consecinele asupra npricinailor au fost diferite, toate aceste procese au n comun ceva important: ele exprimau lupta ideal dintre dou paradigme concurente i lupta real dintre reprezentanii paradigmei dominante i cei ai noii paradigme. Dar aceast lupt este o poveste fr sfrit...]

    19 Jakobson arat c funcia poetic opereaz i n conversaia obinuit: el crede c vorbitorii de englez spun martor pasiv (innocent bystander) i nu martor ocular (uninvolved onlooker) pentru c structura ritmic a primei expresii este mai plcut, mai estetic. n limba romn, funcia poetic se manifest deosebit de frecvent de la vorbirea cotidian, pn la titlurile de pres i discursurile oficiale. Orenii spun Poft bun! i nu Poft mare, dei a doua expresie este mai logic (pofta nu poate fi bun sau rea, dar poate fi mare sau mic). Dar dac Poft bun! trimite gndul la o mncare bun, Poft mare! l duce la idei ignobile, de genul gur mare, burt mare etc. Pentru un politician care vrea s-i conving auditorii, a spune c Romnia este o ar frumos sau numai bogat i frumoas pare insuficient; el este n stare s se abat de la realitate i s afirme Romnia este o ar mare, bogat i frumoas nu din raiuni de obiectivitate (care sunt exprimate de funcia referenial), ci din raiuni estetice: melodicitatea limbii romne, o anumit tonalitate a acesteia parc cer trei atribute (altfel, fraza pare neterminat). Nu mai dm exemple de titluri din ziare, cci ele se gsesc pe toate drumurile; muli jurnaliti romni sunt n stare ca de dragul unui efect estetic s denatureze nu numai realitatea, ci i coninutul articolului la care se refer titlul (nu discutm aici titlurile neltoare cu premeditare, care ndeplinesc funcia de ancor pentru cumprtorul de ziare).

    20 Nu avem dect s vedem ct de diferit redau ziarele acelai eveniment, pentru a realiza ce important este nelegerea aceast privire asupra lumii pe care fiecare ziar o mprtete cu cititorii si. De asemenea, cititorii cu experiene sociale diferite pot gsi nelesuri diferite n acelai text; ceea ce nu este neaprat o dovad de eec comunicaional (a gndi astfel este o dovad a asimilrii punctului de vedere semiotic, chiar esena abordrii semiotice a comunicrii).

    21 Concomitena dintre comunicare i generarea sensului, pe care o considerm esena abordrii semiotice a comunicrii, este de importan crucial pentru comunicarea eficient. Cine nu ajunge s gndeasc emitorul i receptorul ca pe nite co-autori ai mesajului, nu poate avea o activitate profesionist de Relaii Publice. Ce nseamn public-int (target) dac nu un grup cruia i este propriu un anumit cultural loading? Bagajul cultural (sau ncrctura cultural) const n structuri lingvistice, logice, psihologice i simbolice care ies n ntmpinarea mesajului i negociaz cu structurile similare ale acestuia. n urma procesului de negociere rezult Sensul, adic nelesul mesajului de fapt, rezult nsui mesajul, cci nu exist mesaj fr sens (la fel cum un semn fr sens nu funcioneaz ca semn). Cnd receptorul nu deine toate structurile necesare lecturii, el vede dar nu tie ce vede (aa-numita stare de perplexitate); cnd receptorul nu deine niciuna dintre aceste structuri, mesajul care pleac spre el se pierde n bezna cosmic. Iat de ce, n activitatea de Relaii Publice este obligatorie faza de cercetare, n vederea cunoaterii bagajului cultural al publicului-int.

    22 Aici nu ne propunem s dezvoltm definiia semioticii i nici s insistm pe probleme legate de

    obiectul de studiu i metodele folosite de aceast tiin. De altfel, cursul nostru nu este unul de Semiotic, aa cum s-ar preda la o facultate de Litere sau la una de Filosofie, de unde studenii pot iei, printre altele, specialiti n semiotic. ntr-o facultate de Comunicare i Relaii Publice, important este ca studenii s-i nsueasc abordarea semiotic a comunicrii; altfel spus, principalul obiect de referin al cursului nostru rmne comunicarea.

    34

  • Pentru cei interesai n mod special de acest domeniu, recomandm lucrrile unor autori romni i

    strini, unele fiind editate mai demult, altele mai de curnd (a se vedea titlurile 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13).

    23 Semiotica prefer termenului de receptor pe cel de lector chiar i cnd este vorba despre o fotografie sau o pictur , pentru c el implic un rol activ i pentru c lectura este ceva ce am nvat s facem; ea este, deci, o activitate determinat de experiena cultural a lectorului. Acesta ia parte la crearea semnificaiei textului: contribuie cu experiena, cu emoiile i cu atitudinile sale.

    24 Un bun exemplu de semn este urmtorul: dac un client dintr-un bar ridic o mn pentru a-l chema

    pe chelner, acesta din urm, dac va observa, va veni s vad de ce a fost chemat. n acest caz, semnul este o chemare i este recunoscut deopotriv de ctre cei doi; semnificaia este transmis, deci comunicarea are loc.

    25 Aici se vede foarte clar nc o diferen ntre modelele liniare i cele semiotice. Acestea din urm nu fac o distincie principial ntre codificator i decodificator. La Peirce, interpretantul este un concept mental al celui ce utilizeaz semnul, el aparine utilizatorului, care poate fi i vorbitor i asculttor, i scriitor i cititor, i pictor i privitor etc. Decodificarea este la fel de activ i creativ ca i codificarea.

    Exemplu. Interpretantul cuvntului coal ntr-un context oarecare va fi rezultanta experienei utilizatorului n legtur cu acest cuvnt (el l va folosi, de pild, cu privire la o coal de oferi amatori sau la o cldire lng care i parcheaz automobilul), precum i a experienei lui n legtur cu obiectul referit (cu instituia numit coal). Sensul i semnificaia cuvntului


Recommended