Home >Documents >Secretul rugului aprins

Secretul rugului aprins

Date post:04-Apr-2018
Category:
View:238 times
Download:3 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    1/24

    Artur Silvestri

    SECRETULRUGULUI APRINS

    Pornind de la cteva documente despre

    Mitropolitul Tit Simedrea

    PRES

    SC A R PAT H I A P R E S S 2 0 0 7C

    ARPATHIA

  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    2/24

    CARPATHIA PRESS , 2007str. coala Herstru nr. 62, sector 1

    Bucureti, Romnia, cod 014146E-mail: [email protected]

    Tel/fax: 004-021-317.01.14ISBN: 978-973-7609-21-2

    SUMAR

    Spaima de a continua nefcutul prin amnare ............... 3

    Codul Semntorului .................................................... 5

    Umbra i imaginea .................................................... 11

    Omul secret .............................................................. 15

    Amintiri dintr-o carte vorbit ........................................ 17

    Rugul aprinsde la Antim .............................................. 23

    Coperta i tehnoredactare: Gabriela Chircea

    Tipar:S.C. EURO PRINT COMPANY S.R.L.

    , Buzu, Romnia

  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    3/24

    SPAIMA DE A CONTINUANEFCUTUL PRIN AMNARE

    Cartea aceasta nu ar fi trebuit s existe n aceast forma ccimaterialul cuprins n ea era destinat numai cercetrii de laboratorn vederea restituirii unei opere ce se cunoate prea puin dei sentrebuineaz adeseori, i se nsuete ca i cum ar fi o creaiefolcloric i anonim. Ea a trebuit fcut nainte de a se constituin etape ce poate c nici nu vor exista att ediia de opere alesect i reconstituirea de personalitate, fiind, deci, consecinaspaimei de a continua nefcutul prin amnare; astfel nct reflec-t nelegerea prioritilor de moment, chiar dac rezultatul va fi

    indefinit i corectabil. Felul nsui cum s-a formulat conine o fabul.Succintul documentar ce urmeaz s-a alctuit n cteva ore,nainte de Noaptea de nviere din acest an, i s-a definitivat n primazi de Pati, aezndu-se n paginile unei cri de mici dimensiuni carenu nsemneaz altceva dect imaginea a ceea ce facem noi, ca spir-it i popor: eterne recuperri sub apsarea timpului pierduti a deciziilor amnate, construcie peste straturi nedesele-nite i adaos prin nnodare de fire ce s-au ntrerupt aparent.Cci, la drept vorbind, cazul Tit Simedrea ilustreaz i el, cu tot

    atta putere ca i nenumrate alte cazuri de memorie deficitari de nepsare colectiv, modul nostru de a reaciona fr sistemi pierderile periodice de memorie ale cror urmri stau n incomen-surabil. Despre el, ca i despre atia alii ce nsemneaz mult (i,poate unii, contribuie capital) se tie prea puin, se colporteazi se ignor opera i lucrarea care, dei se ntrebuineaz prin com-pilaie i adeseori sustragere de patent, au greutate i conteazntr-un imaterial al tradiiei care se traduce treptat ntr-un folclorde fapte ce se includ n anonimatul deplin. Medievitii notri cuaplecare ctre istoria literaturii tiu despre imnograful Filotei de laCozia ceea ce ncheiase ca studiu Tit Simedrea i nu cerceteaz pornind de aici absolut nimic ci doar preiau; studioii istoriei tiparu-lui nu mai verific (i cteodata nici nu citeaz) concluziile vladiciide la Cernui despre Macarie iniiatorul de carte scoas de subteasc n Carpai, acum o jumtate de mileniu; exegeii monahismu-lui romnesc consider ideea continuitii de aezare clugreascante-nicodemian, demonstrat de Tit Simedrea, ca fiind imbatabil

    dar anonim. Pare c totul se ornduiete ntr-o continu uzurpare3

  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    4/24

    de lucrare major care, fr a se ncheia, sfrete prin acceptaretacit sau ignorant s devinregula ruluin materie de atitu-dine fa de premergtori. Acolo unde ar trebui s fie pomenire,identificare de nume i nfptuire, artare de treapt solid cereazem naintrile diverse n procesul colectiv de afirmaie naio-nal, avem numai uitare, aezri n penumbr, nlturare silnicn ideea de a se lustrui pe sine omul recent i fr memorie. Fol-clorismul culturii noastre biruie nc o dat ntr-o istorie ce nu atiut s impun document propriu, punct de vedere local i, deci,universalitatea rspunsului autohton ce decurge din ntreprindereaindividual.

    Aici uurina n a substitui contribuia de nceput pare colo-sal. Lipsete ediia de opere mcar n forma ei selectiv ori de

    scrieri alese i lipsesc chiar i crile n sensul propriu cci, savanti crturar eminent i respectat, Tit Simedrea i-a divulgat conclu-ziile numai n publicaii de erudiie ori n presa bisericeasc preapuin citit n afara mediului curent unde circul i se rsfoiete.Dar dac astfel de neajunsuri ce sunt generale nu ar fi existat,s-ar fi vzut c opera este vast, erudit i solid i c s-a nchegatprin munc de benedictin valah, avnd un nalt sim al necesitiide a rezolva teme ce par mrunte ns au semnificaie care atrnmult i greu. La noi, ns, unde nici un scriitor romn nu are nc

    ediie complet i unde nu s-a modificat nimic din 1941 i pnazi (de cnd G. Clinescu deplngea lipsa de interes oficial n aceastmaterie i, deci, incapacitatea Statului de a-i vedea rostul n istorie)a zice c un autor de studii de material nepopular nu-i cunoscut inu se ilustreaz cantreg fcutpare un incident i o extravagancare nu poate supra dei spune, prin efecte, totul despre atitudinean ansamblu.

    Aceasta se explic mai mult ca sigur printr-un fel de a fi con-stituii culturalicete prin instituii care, cultivndspiritul creol i,

    prin acesta, o pgubitoarepatologie a nencrederii n noi nine,ne ndeamn s trim cu privirea aintit n pmnt i ne mpiedics rzbim prin afirmaie dincolo de neisprvit i ipotetic. ns, cutoate acestea, un ceva nedesluit ne apr i face ca, acolo undea rmas aparena de teren pustiu, s se rennoade peste timp ideii semne care, asemenirugului aprins, renasc i ard impulsio-nate de puteri necunoscute care lucreaz parc de la sine.

    8 Aprilie 2007, Sfintele Pati

    4

  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    5/24

    CODUL SEMNTORULUI

    S fi fost acum mai bine de apte lutri, cnd spre sfritulanului 1971 se svrea din viaa pmnteasc la MnstireaCernica, unde vieuia retras de un deceniu ntr-o senintate de ana-horet de muni, Tit Simedrea, ultimul Mitropolit al Bucovinei, izgo-nit din scaun de ocupant, vlscean de obrie ieit dintr-un sat vecincu al lui Nichifor Crainic, odinioar diriguitor de seam al revisteiBiserica Ortodox Romn, vicar al patriarhului Miron, episcop deBali, savant i duhovnic de largi ecouri. Locul nsui unde se aezasespre a petrece amurgul vieii avea parc un ceva tainic cci eraMnstirea Sfntului Calinic, cel ce ornduise n Valahia o tradiieadus de la Moldova i urmrise directiva post-paisian cu ndru-

    marea Stareului Gheorghe, fcnd, deci, o continuare i o extensiunede materie sufleteasc avnd origin strveche i poate imemorial,nu doar athonit, aa cum se spune frecvent. La fel de tainic preac este i ntristata adunare ce l ducea pe ultimul drum pmn-tesc. n jurul catafalcului, spre a sluji, se adunaser n sobor vldicidin toat ara, aa cum este obiceiul la sfritul unui ierarh de rangnalt, ns niruirea numelor i scaunelor depete semnificaiaunei ceremonii oarecari. Erau, deci, de fa, cu titlurile i numele deatunci, I.P.S. Mitropolit Firmilian al Olteniei; P.S. Episcop pensionar

    Valerian Zaharia; P.S. Episcop Antim Trgoviteanul, vicar patriarhal,P.S. Episcop Antonie Ploietenul, vicar patriarhal; P.S. Episcop NestorSeverineanul, vicarul arhiepiscopiei Craiovei; P.S. Arhiereu GherasimConstneanul, vicarul Episcopiei Dunrii de Jos; Prea Cuvioii Arhi-mandrii: Roman Stanciu, stareul Mnstirii Cernica; Benedict Ghiui Grigore Bbu, de la Catedrala Sfintei Patriarhii /.../ n stranaarhiereasc i n jurul acesteia au luat loc: I.P.S. Mitropolit Iustin alMoldovei i Sucevei; P.S. Episcop Visarion Rinreanul, vicarulArhiepiscopiei de Alba Iulia i Sibiu; P.C. Pr. Alexandru Ionescu, vica-rul Arhiepiscopiei Bucuretilor, laolalt oameni vechi i oameninoi. Inventarul dateaz ns dac se traduce n limba numelor frvrst, acetia erau, de fapt, vldicii Antonie Plmdeal, NestorVornicescu, Antim Nica (toi trei basarabeni de origin), FirmilianMarin, mitropolitul Olteniei din acei ani, Gherasim Cristea, nonage-narul episcop al Rmnicului de azi, arhimandriii Roman Stanciu alCernici, ulterior epicopul vicar al Patriarhiei, socotit ntre intoriide tipic i de tradiie, Benedict Ghiu, de la Mnstirea Antim (epis-

    cop numit la Hotin, n vremea marealului Antonescu) i Grigore5

  • 7/29/2019 Secretul rugului aprins

    6/24

    Babus, bibliotecarul enigmatic al Sfntului Sinod, o prezen mitic,aproape borgesian, Valeriu Zaharia, faimosul episcop al Orzii, pen-sionat de nevoie mai de curand ca i Tit Simedrea altadat, lancheierea rzboiului. Prezena viitorului patriarh Justin, pe atuncimitropolit al Moldovei, pare neobinuit aici, ca i absena patriarhu-lui vremii, Prea Fericitul Justinian, cruia se zice c Mitropolitul Titi fusese duhovnic.

    i locurile de unde veneau, ori unde stpniser sau vorstpni, erau foarte diferite, acoperind o geografie de ntreg. Maimult chiar, adunarea avea ceva dintr-o ntlnire de confrerie i aceastimpresie era ntrit i de panegiricele rostite de doi dintre vorbitori,al cror coninut prea s depeasc retorica de moment i tipiculoratoric, avnd un tlc a crui desluire ar merita fcut mai n

    amnunt. Sigur este, ns, c acetia vorbeau ca ucenici i expo-neni. Iat, mai nti, vorbele de nsufleit emoie ale EpiscopuluiAntim Nica, rnduite de certitudinea c Mitropolitul Tit va rmneai peste timp ceea ce fusese i pn atunci ca meter i ndrum-tor; sunt concluzii sau diagnostic de valoare ori un fel de vor-bire ntr-un cod ce ne comunic i altceva, sau i mai mult, dectnelesul superficial? Aceasta component exist fr nici o ndoiali se evideniaz aproape n tot locul dar n cteva puncte se simtemai cu putere: Odat cu acest nceput de iarn, n ziua de 9 decem-

    brie, ncepea Episcopul Antim pe neateptate, s-a stins din via,aici la Mnstirea Cernica, unul din ierarhii i crturarii de seamai Bisericii Ortodoxe Romne, Mitropolitul Tit Simedrea

Embed Size (px)
Recommended