+ All Categories
Home > Documents > Sebastian, Mihail - Cum Am Devenit Huligan

Sebastian, Mihail - Cum Am Devenit Huligan

Date post: 01-Nov-2015
Category:
Upload: cyobosaurus
View: 18 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Sebastian, Mihail - Cum am devenit huligan
109
Cum am devenit huligan Texte, fapte, oameni Mihail Sebastian, Cum a devenit huligan, Editura „Cultura Naţion u!ure ti, #$%& #
Transcript

Cum am devenit huligan

Cum am devenit huligan

Texte, fapte, oameni

Mihail Sebastian, Cum am devenit huligan,Editura Cultura Naional", Bucureti, 1935

Capitol n care e vorba despre nite insule Hebride

Rzboiul pe care l-a provocat n cultura bucuretean apariia crii mele De dou mii de ani va mai dura poate mult vreme. La noi, unde lumea obosete repede, aceste cinci luni' de discuii i certuri n jurul unei singure criformeaz un ciudat caz de tenacitate. Ostilitile continu cu verva i violena din primele zile. Noi pamfletari i ideologi intervin n fiecare sptmn, noi fronturi se deschid mereu. Uneori, conflagraia pare c se potolete, beligeranii par plictisii, linitea restabilit. Dar n-au trecut trei zile calme i, pe unde nici cu gndul n-ai gndit, nvlete dintr-odat un nou cruciat, mai dispus dect toi naintaii si s fac praf i pulbere cteva perechi de probleme. Atmosfera e dintre cele mai periculoase. Arareori o dezbatere public a grupat laolalt attea temperamente nervoase, atia idealiti viguroi, atia vizionari irascibili.Aveam intenia s atept potolirea lucrurilor pentru a spune un ultim cuvnt n aceast crncen poveste, de care, cu voie sau fr voie, snt rspunztor. A fi vrut s ascult mai nti toate vocile ce au de spus sau de ipat ceva, pentru a le rspunde o dat tuturor.

mi pare ru, dar ar fi s atept prea mult. Mi-au trebuit aproape patru ani pentru a scrie aceast hulit carte. Nu pot pierde ali patru pentru a-i citi comentariile. De altminteri, cred c ce a fost de spus s-a spus i c, de aici ncolo, nu mai e loc dect pentru variaii verbale asupra acelorai chestii, vnturate n primele cinciluni cu atta nobil pasiune intelectual. Mai rmn probabil cteva rcnete de pus la punct i nu m ndoiesc de succesul lor. n esen, ns, problemele (se va vedea ce esen i ce probleme) au fost formulate. Este poate timpul s cobor n mijlocul lor. Am eu acest drept?

ntrebarea e just. Un scriitor nu mai are nimic despus din momentul n care cartea i-a trecut n vitrinaprimei librrii. .

Nimic nu mi se pare mai grotesc dect ceea ce se nu-mete un autor neneles". n materie de critic literar,nu exist apel, ci numai ateptare i dac e posibil umor. Cine nu e n stare s citeasc detaat un pamfletsngeros scris mpotriva lui i s surd citindu-l n-arenici gustul, nici sensul jocului intelectual. n ce m pri-vete, consider faptul ce se numete vulgar a nu fi n-eles" drept o mare bucurie intim i drept una din celemai sigure verificri personale.

E bine deci s-o spun din capul locului : nu am dereplicat nici un cuvnt criticilor literare aduse ultimului meu roman. Iubesc prea mult exerciiul criticii ca s nu-i respect drepturile. L-am practicat eu nsumi i pun prea mare pre pe vehemena lui intelectual pentru a nu-iprimi cu voie bun rigorile. Un critic se definete maimult prin aversiunile, dect prin adeziunile lui. Personal,in foarte mult la aversiunile mele critice,, pe care le-amformulat totdeauna fr ocol, i snt fericit s le stimezpe ale celorlali, chiar cnd, ntmpltor, mi-ar fi inco-mode *.

Nu am nimic de rzbunat i nu de aceea scriu acestepagini. Am ns cteva lucruri de lmurit, lucruri exte-rioare literaturii i care au fost cu de-a sila implicate"n cazul De dou mii de ani.

* D. Ionel Teodoreanu mi-a trimis odat, n urma unor repe-tate atacuri mpotriva literaturii sale, o carte cu dou rnduri emo-ionante, scrise pe pagina de gard : fr dragoste, cu stim, sa-lutul meu de arme". i cer iertare pentru indiscreie, dar acestsalut de arme" este unul din cele mai frumoase mesaje pe carele datorez literaturii. Termenul trebuie pstrat. El nnobileaz me-seria de scriitor.

231

Ce am putut face pentru acea carte am fcut : amscris-o. Restul o privete. S se descurce cum tie.

Orice carte este ntr-un fel o ncercare de a fora ne-cunoscutul, n ce mini va cdea, ce acorduri va stabili,ce dezacorduri va provoca nu tii. Exist o nesfritserie de necunoscute, care i vor decide destinul. Snt re-zistene, opaciti, accidente, i numai dincolo de ele speris gseti anumite ntrebri crora cartea ta le rspunde.Va ajunge ea pn la aceste ntrebri ? Le va rspunde ?Va izbuti ea s grupeze n jurul lor mica i nesigura fa-milie de inteligene i de inimi pentru care ai crezut cscrii ? Poate da, poate nu. Este o chestiune de hazard.Mesajul tu, trimis oarecum n necunoscut, poate ajunge,dar poate i cdea n drum. Snt multe anse s-l pierzi.Cine nu tie ns s piard cu inima mpcat n-are de ,ce s scrie cri.

De altminteri, lucrurile se ntmpl la fel i n altordine dect n literatur. Viaa toat e fcut din galeriiprost ncruciate, prin care poi umbla pn la moartefr s ntlneti pe cine trebuie, dei uneori nu v des-parte dect un zid, un pas, o umbr. i s-a ntmplat oares te gndeti c pe acest larg pmnt se poate afla n chiaraceast clip un om care s repete viaa ta, ateptriletale, ntrebrile tale ? Nici o singurtate nu are sens fracest sentiment, fr aceast nostalgie dup cineva, pecare ncerci s-l rupi din mulime, ca s rspund sem-nului tu, chemrii tale.

O carte este o chemare. Snt chemri care rmn frrspuns. Asta e tot.

Spun aceste lucruri pentru a se nelege c nu fac dincazul De dou mii de ani o chestiune personal. Carteaaceasta a fost scris pentru a fi pierdut, ceea ce a reuitde minune. Nu am nimic s adaug, nimic s retractez.Aa este jocul", cum zice versul lui Arghezi i jocultrebuie lsat n pace.

Dar scandalul a rscolit fapte i probleme ce se aaznu numai dincolo de carte, ci i dincolo de literatur.Plecat de la un fapt literar, btlia i-a descoperit nscurt vreme obiective politice.

232

Este aici o flagrant confuzie de planuri i puncte devedere, care nu surprinde i, cu att mai mult, nu in-digneaz pe cine cunoate legile simple ale culturii rom-neti. Confuzia este n discuiile noastre publice aproapeo metod,

Pentru un spectator calm, felul n care o dezbaterede idei se degradeaz la noi, pierzndu-i liniile directoarei agndu-se de dou-trei fleacuri incidente, este o dis-tracie curent.

Nimic nu e stringent pentru intelectualul bucuretean.El nu judec pe probleme definite, ci pe oarecari dispo-ziii personale, lirice i confuze. n genere, de oriundear pleca, i este foarte uor s ajung acolo unde are chef.Nici o problem nu este destul de strict, pentru a-l opris evadeze. De la o teorie de matematici superioare, vatrece n linie direct la schimbarea guvernului.

Obinuit, cultura noastr de fiecare zi este dominatde dou-trei idei nervoase, care bntuie o zi, o spt-mn sau o lun prin reviste, cafenele i redacii, pn lauzare sau plictiseal. Sub btaia lor se aaz, cu voiesau fr voie, orice fapt, orice carte, orice om.

n iunie 1934, la apariia romanului De dou mii deani, ideile ce preocupau verva intelectual romneasc' erau dou : antisemitism *, dictatur. Calitatea ideilorbucuretene este de a fi nu numai nervoase, dar i exclu-sive. Ele nu rabd o trecere pe alt plan dect al lor. Devreme ce ntrebrile urgente ale contiinei bucureteneerau dictatura i antisemitismul, acestor ntrebri, i nualtora,, trebuia s le rspund inoportuna carte. Astfel, acelvolum de 350 de pagini a fost somat s se rosteasc n di-verse chestiuni grave, pentru care era violent tras la rs-pundere. El a fost supus unui aspru interogatoriu, pentrua declara din ce partid este, ce opinie are n chestia con-stituional i cu cine voteaz. Cu cine voteaz", maiales, aceasta fiind ntrebarea romneasc major'. (VeziCaragiale : Scrisoarea pierdut, Atmosfer ncrcat etc.)

* n genere, antisemitismul romnesc este o stare de fapt.Din cnd n cnd ns se transform n idee.

233

Din tot ce s-a scris cu acest prilej, numai cteva arti-cole au plecat de la obiectivele crii *. Restul, un ntregdosar, au vorbit despre democraie, comunism, ortodoxiecretin, fascism, revoluie corporatist, etc, etc. etc. tot lucruri capitale, desigur, dar strine de aceast carte.pe seama creia erau abandonate din lene, din indiferensau din verv, dar n nici un caz din patim, cum s-arputea crede, cci ar fi pcat s stricm acest cuvntfrumos,

Patru luni s-au schimbat peste umrul crii rb-dtor umr nenumrate focuri de polemic religioas,politic i social, care m onorau nespus, dar nu m pri-veau deloc. Nu recunoteam n acest mcel nimic din cegndisem, nimic din ce scrisesem.

ntr-un roman de Virginia Woolf, exist un personajcare, scriind biografia romanat a unui poet face caun ntreg episod din viaa acestuia s se petreac ninsulele Hebride.

De ce n Hebride ? ntreab cineva. Poetul d-tale n-afost niciodat acolo".

tiu. Dar insulele Hebride mi plac foarte mult".

Am impresia c intelectualul romn are i el niteinsule Hebride care i plac foarte mult" i pe care leplaseaz, dup o geografie fantezist, unde se nimerete,Hebridele" iui actuale snt democraia i fascismul, an-tisemitismul i revoluia marxist.

;,Dar eu n-am fost niciodat n Hebride !", a exclamaodat cu eroul Virginiei Woolf, dac n-a ti c e inutil,

Polemica de idei" se face cu obsesii, nu cu adev-ruri i ntre ele lupta este profund inegal. De aceeanici n-o ncerc.

Nu vreau s spun c problema democraiei,-bunoar,este fr interes. Nimic din ce e privitor la destinul omu-lui nu este fr interes. Observ doar c nu aceast pro-blem era n cauz i nici una din cte au fost arbitrararuncate n discuie.

* erban Cioculescu n Adevrul" i Revista Fundaiilor Re-gale", Pompiliu Constantinescu n Vremea", Octav uluiu nReporter", N. Carandino n Facla", I. I. Cantacuzino n Criterion.

234

Dar e desigur prea trziu pentru a stabili aceastdiscriminare. Lucrurile au mers mult prea departe ca smai ncercm astzi o readucere a lor la punctul de ple-care. A distinge, a limita, a ncadra snt operaiuni demetod reci i fr ecou, n timp ce a confunda este unseductor procedeu.

Cazul De dou mii de ani numr cteva irevocabileconfuzii.

Le primesc.

235

Un dosar cu probleme

mi va fi greu, probabil, mai trziu s evoc atmosferade incendiu prin care a trebuit s rzbat cartea. Am tex-tele n fa cteva sute de pagini, decupate cu grijdin ziare, reviste i pamflete -, dar, recitindu-le, bagde seam c au devenit aproape inexpresive. Violena ter-menilor, brutalitatea injuriei, slbticia insultelor se do-vedesc azi cu totul sub impresia de mic cataclism ce r-mnea pe urma lor n primele zile.

Nici vorb, ceea ce s-a scris a fost foarte grav. Gravchiar pentru o societate ca a noastr, n care se njuratt de lesne. Totui, elementele scrise ale procesului Dedou mii de ani mi se par blajine i politicoase, n ra-port cu elementele sale orale. Furia polemic a fost pre-cedat i ntregit de o ntins campanie verbal, pe strzi,prin cafenele, prin redacii, prin librrii, prin cinemato-grafe, prin case particulare, prin instituii publice ru-moare surd i clocotitoare ca la teatru cnd din culise seapropie figuraia , femei, soldai, popor. Nu tiu deunde, nu tiu cum, nu tiu prin ce subit zguduire moral,s-au trezit cteva voci rzbuntoare, cteva contiinepure, civa misionari indignai. Exemplul a fost primej-dios, cci gustul de asprime moral este una din cele maiirezistibile ispite. Trei zile dup apariie, romanul meuavea ridicat nainte-i o divizie de contiine intransi-gente.

Nu v pot povesti ce a fost. Ar fi prea greu, prea lung,prea complicat. Ca n farsele proaste de cinematograf,prin care circul o ntreag serie de personaje, care nuse tie de unde vin, pe cine caut i ce vor, a rsritn aceast ncierare o legiune de tineri pitoreti, recru-

236

tai din cele mai diverse medii, venind s rzbune celemai diverse chestii. Organizai pe echipe. mprii pesectoare, distribuii pe ore de zi i de noapte, bteau str-zile i bulevardele n cutare de auditori.

Nu glumesc. Sau, dac glumesc, nu exagerez. Pnla obsesie, pn la extenuare, pn la idee fix a fost ur-mrit aceast carte. Indignarea se hrnea din propriasa substan, n vid, cu fiecare zi, cu fiecare ceas.

E iritant s lupi cu o carte. Tcerea ei este aps-toare. n genere, e iritant s lupi cu cineva care nu re-acioneaz. Orice om care url devine ridicol dac urle-tul lui cade n gol i, atunci, dintr-o exasperare legitim,e obligat s urle mai departe, s urle mereu, ca s-i aco-pere propriul su glas.

Numai primul pas spre dezordinea moral e greu :restul vine de la sine, din inerie, din exasperare. O sin-gur minciun te oblig la un ntreg sistem de minciuni,o singur invectiv, la o ploaie de invective. Mi-am ur-mrit zi de zi, n tcere-, combatanii i m-a interesat rit-mul dezndjduit cu care le cretea furia, pn la formeconvulsive. S-ar fi spus c e un concurs de devastri in-telectuale, o prob de huliganism moral, o goan dupcuvntul cel mai tare, dup falsul cel mai violent,dup insulta cea mai crunt. N-a rmas piatr nearuncat,n-a rmas injurie nerostit.

Scriu aceste pagini cu foarte mult calm. fr melan-colie i fr regrete. V-am spus c nu am, nimic de rz-bunat. Cine a fost vreodat ntre attea focuri nu se poates le fi primit fr un just sentiment de orgoliu. Nu bnuiice excelent exerciiu de singurtate este o asemenea ntm-plare. Dintr-o dat se restabilesc distanele, se lrgeten jurul tu cmpul de vedere, se detaeaz pe un ecrancircular siluetele oamenilor prieteni, cunoscui, inamici,camarazi , fiecare verificat n laitile, n curajul, ndezertrile, n loialitatea i n compromisurile lui. Este ocomedie ampl, cu infinite aspecte, cu involuntare reve-laii, cu scene, fapte, replici i gesturi pe care niciodat nule-ai fi cunoscut, dac scandalul n-ar fi aruncat asupralor o brusc lumin. Datorez cazului De dou mii de ani olecie de via foarte vie i foarte complex. Ea rscumprun pumn de deziluzii.

237

i mai e un lucru, care m oprete s iau n tragicacest rzboi publicistic : cunosc oamenii care l-au purtat. itiu pe toi, cu mica lor biografie cultural, cu micile lorateptri, cu micile lor combinaii, cu micile lor antaje, cumicile lor pile", nvrteli", chestii". n apte ani de ga-zetrie, am ocupat un bun loc de observaie n aceast lumede idealiti, pentru a nu primi astzi cu un surs subitalor criz etic, Pe cei mai muli i-am vzut trecnd prinfaa biroului meu de la Cuvntul", care pentru a-mi cereun articol, care pentru a-i, plasa o not, care pentru asolicita o critic amical, fiecare cu un nduf, cu o rug-minte, cu o intervenie. i regsesc azi cu piatra n mni mi spun c viaa n-ar avea haz fr ei,

Indignarea lor nu e indignare, adversitatea lor nu eadversitate, entuziasmul lor nu e entuziasm, nimicul lornu e nimic. Dac ciocnirea lor cu o carte sau cu un omar fi o adevrat ciocnire adic o luare de poziie ,dac dumnia lor ar porni de la contiina unor valoriadverse, dac violena lor ar fi o reacie de gndire, totular fi salvat. Dar nimic nu e serios, nimic nu e grav, nimicnu e adevrat n aceast cultur de pamfletari zmbitori.Mai ales nimic nu este incompatibil. Iat o noiune carelipsete total vieii noastre publice, pe toate planurile ei:incompatibilul. n cultur, ca n parlament, oamenii senjur la tribun i se mpac la bufet, Compromisul estefloarea violenei. Avem de aceea o cultur de brutalitii tranzacii.

Leon Pierre-Quint, criticul francez care a fost n anul1933 la noi, a rmas uluit ntlnind la o reuniune intelec-tual bucuretean civa comuniti i cuziti, membrii -aceleiai grupri. L-am auzit cerndu-i explicaii unui gar-dist de fier notoriu, pe care l gsise n tandree intelec-tual cu un marxist, i el notoriu *. Pierre-Quint nu ne-legea cum e posibil o asemenea frie ntre doi oamenipe care, teoretic, ar fi trebuit s-i despart zece lumi. infoarte bine minte candidul rspuns al celor doi extremitiamici.

* Nu vreau s credei c e vorba de o fabul, Inventat pentrutrebuinele cauzei. Scena s-a ntmplat ntocmai. Cei doi eroi erauMihail Polihroniade i inginerul Belu Silber, unul militant deextrem dreapt, cellalt de extrem stng.

238

Vedei, noi nu sntem dect prieteni. Asta nune anga-jeaz la nimic".

Acest dect" este un breviar de psihologie bucure-tean. El explic foarte multe lucruri, el scuz totul.

Comment, ca ne vous engage a rien? Mais un seulgeste engage, Monsieur".

Leon Pierre-Quint se nela. Pe oamenii acetia nu-iangajeaz cu adevrat nimic : nici ura, nici iubirea, niciviaa, nici moartea. Orice fac, orice spun rmne mereuundeva, ntr-un col de contiin, un zmbet care anuleazce au fcut, retracteaz ce au spus. Rigoarea, sub oriceform, nu este de resortul lor. Snt nite oameni liberi.Poate singurii oameni liberi din Europa, cci faptele nu-ileag, iar ideile nu-i oblig.

Iat de ce atacurile cele mai slbatice nu m emoio-neaz. Simt dincolo de ele renghiul, chiulul, indiferena i,cel mult, enervarea. Vor trece. Totul trece n aceastpia intelectual, totul trece fr urm, fr consecin,fr memorie. tia snt oamenii...

S-i lsm i s revenim la probleme". Nu cred c vafi prea greu. Dosarul meu cuprinde, e drept, nenumratepiese fulminante, dificil de mnuit. A le desface una cteuna, a le cerceta la rece" i a ncerca s degajezi dinpraful lor de puc ideea" este o ntreprindere plin deprimejdii. Din fericire, ns, n acest dosar de 500 de paginitiprite, ideile nu abund. Snt vreo dou-trei, necate n-tr-un ocean de invective. Poate c n-ar fi lipsit de interes i n nici un caz lipsit de farmec s le reproducem petoate.

Voi fi, ns, silit, din cauza abundenei de materie,s nu opresc aici dect textele optime i accentele super-lative ale dezbaterii. Ele vor indica nivelul ridicat al pre-ocuprilor i abuzul general de talent i spirit pus nslujba lor.

E poate prima oar cnd, n viaa public romneasc,se nregistreaz o unanimitate de cuget i simiri. Mai multchiar : o unanimitate de vocabular. Erau momente n carenu se mai deosebea cine vorbete : Adevrul Literar" sauAprarea Naional" ? Porunca Vremii" sau Viaa Ro-mneasc" ? Gazetele sioniste ntindeau o mn fraternziarului d-ui Cuza, revistele marxiste se nelegeau de

239

minune cu cele huliganice, dreapta i stnga, democraii ireacionarii, antisemiii i revizionitii toat lumea. nsfrit, cunotea un singur duman, denuna o singurcrim. n plus, fcnd legtura ntre redute i tranee, semai zbtea pe strzi un mic cotidian de 5 parale, care de-venise monitorul meu oficial, publicnd zilnic scurte bule-tine de pe cmpul de lupt.

Doamne ! Ce nu s-a spus ? Fiecare articol era o sentinde curte marial, fiecare biat de redacie un justiiar.N-au lipsit nici chemrile la ordine, nici condamnrile larug, nici ndemnurile la asasinat *. Le-am strns pe toate,linitit, cu hotrrea de a nrma pasajele decisive i de ale expune mai trziu n camera mea, n jurul mesei de-scris. E o lectur care stimuleaz gustul de a tri.

mi pare ru c nu pot transcrie totul. Caut ns printredocumentele dosarului o pagin care s rezume ct maimult i s cuprind, dac nu toate injuriile ceea ce arfi greu , cel puin toate problemele. Ezit ntre ctevatexte, dar pn la urm cel mai sintetic mi se pare urm-torul. Are avantajul de a fi aprut n Viaa Romneasc"i de a aduga deci furiei juvenile cu care a fost scris pres-tigiul btrnesc a 26 ani de glorioas apariie. Iat-l :

NTRE UMILIN i IMPERTINEN .

Mihail Sebastian era un domn publicist de la ziarulortodox-reacionar Cuvntul" de o neobinuit insolen:Se declara pe vremuri triumftor, burghez", adora percovnicii de-acolo (G. Racoveanu, Nae Ionescu), ddea lec-ii de naionalism intransigent, scuipa pe democraie idrepturile omului etc.

Spre stupefacia noastr, aflm c acest lupttor ntruHristos, Rege i Naiune este un tnr... evreu pe numeIosif Hechter, de prin blile Brilei,

Factura sa intelectual era eminamente huliganic. Ar-gumentele subtile ale profesorului su Blidaru se trans-form la Hechter n aluzii cu otgonul,, jocul pe muchii de

* Dar i voi dovedi, Mihail Sebastian, c tu nu ai voie s-iasumi nici mcar dreptul la respiraie, nicidecum acela de-a scrie...cci trebuie curit literatura de oameni ca tine, Mihail Sebas-tian". (Credina", anul II nr. 171)

240

cuit n tnguire ntng. Cnd un evreu se nimerete prosti renegat, apoi s fereasc Dumnezeu...

De la impertinena de odinioar, Mihail Sebastian atrecut la o umilin dostoievskian...

Grupul de la Cuvntul" a trecut cu arme i bagaje ntabra antisemit.

Trebuia Iosif Hechter s se retrag ?

Evident c da. Totui, Iosif Hechter a rmas. A mai pri-mit i o lovitur de picior la spate : prefaa profesoruluiNae Ionescu la romanul ultim De dou mii de ani, undese fundamenteaz cu argumente teologale existena anti-semitismului.

l dai afar pe u i el vine pe fereastr?

Iat-l : impertinent i umil, njurnd i lngnd mnacare l-a lovit... .

Cazul moral" poate n-ar interesa : evreu huliganic, iz-gonit de la o tabr antisemit, fcnd plecciuni pentruloviturile primite...

Dar romanul este lipsit total de talent i de limb ro-mneasc : taie iarba cu secura", i alte urciuni. Nimicfluid. Totul scoros, mpiat ca un animal vnat, dezgus-ttor prin pretenii, sfertodoct n idei, stupid ca semnifi-caie. Acesta e romanul De dou mii de ani al d-lui Mi-hail Sebastian.

P. NICANOR & Co.

Trebuie s admirai excepionalul spirit de sintez cucare Viaa romneasc" rezum n aceste 38 de rnduri. totce s-a spus, denunat i discutat n cinci luni. Nu lipsetenimic : nici gravul delict al colaborrii mele la Cuvntul",nici crima de a fi cerut o prefa profesorului Nae Ionescu,nici oroarea de a o fi publicat, nici trdarea mea de neam,nici atentatul meu mpotriva democraiei...

i snt recunosctor btrnei reviste c a tiut s adunentr-un singur pumn attea idei, simplificndu-mi munca. S procedm ns metodic i s numerotm proble-mele". Snt, dac nu m nel, trei probleme principale icteva conexe.

1) O problem antisemit (...factura sa intelectual eraeminamente huliganic").

241

2) O problem democrat (...scuip pe democraie idrepturile omului etc").

3) O problem gramatical (...romanul este lipsit to-tal... de limb -romneasc").

Aceste trei chestiuni formeaz punctele cardinale aledosarului. Ele au condus i orientat cazul De dou mii deani, grupnd n trei mari cicluri ideile, conflictele de con-tiin, textele, anecdotele, oamenii...

Voi lsa deoparte ciclul problemelor de gramatic*',dei a cunoscut un rsuntor succes de pres. Civa maristiliti i-au spus cuvntul*.

S ne pstrm atenia exclusiv pentru problemele su-preme... .

* Vezi pentru detalii anexa'I, de.la sfritul volumului, pag. 308

242

PRIMUL ROMAN RASIST ROMNESC'!

Cartea cuprinde puternice accente anti-semite. n gndire, n metoda filozoficnnotaii psihologice - gsim cele mai au-tentice documente rasiste. Snt fragmenteparc luate direct din Alfred Kosersberg.

Ne aflm, deci, n faa unui caz de evreudevenit antisemit. Cazul este, orice s-arspune, senzaional

(Adevrul Literar", anul XIII, nr, 713, 5 VIII1934)

Textele pentru care De dou mii de ani a devenit un,,roman rasist", iar autorul su un periculos renegat'"snt puine. Cam 16 rnduri de tipar, culese dintr-o cartede 350 de pagini. Aceste texte au circulat din mn nmn, de la cronicar la cronicar, subliniate cu litere defoc i denunate indignrii unanime. Lectura crii ajun-sese inutil, de vreme ce rndurile criminale fuseserexpropriate i zvrlite n domeniul public, prad curiozi-tii generale i simului obtesc de onoare.

Dup cum, din complexul unei crime, nu ajung pemasa judecii dect corpurile delicte un cuit. nsn-gerat, o sticlu cu otrav, un revolver descrcat , totastfel din- aceast subversiv carte n-au ajuns n discuiapublic dect cteva fraze. Snt corpurile mele delicte.

Mi-e foarte greu s le discut. A putea rspunde csnt toate, fr excepie, falsificate unele direct ncuprinsul lor material, altele n sensul i spiritul lor.Nu voi spune c aceste falsuri m indigneaz. Nu amindignarea facil". Am cunoscut n profesiunea meade ziarist atia vistori i atia martiri, nct mi-amtocit, n tovria lor, fibrele revoltei morale. Dar, ncazul de fa, s-a procedat cu o aa de radical lips de'scrupule, nct de multe ori ezitam ntre dezgust i amuza-ment. Ba chiar am avut i un moment de melancolie singurul n ziua n care d. Petre Chiricu, inter-venind i d-sa n dezbatere, a msluit alte dou-treifraze, pentru a-mi demonstra, iar i iar... renegarea*.

* Vezi anexa II. ,

243

Cu un dram de verv i un car de rea-credin ce nuse poate dovedi ? Totul, absolut totul.

A cita un text este o operaie de rspundere intim.Alte sanciuni dect propria ta contiin cnd dDumnezeu s fie nu exist. Iar cnd nu d Dumnezeu,libertatea i-e ntreag i abuzul inocent. tergi un cu-vnt, suprimi o parantez, greeti o virgul i iatc nefericita pagin care i-a picat n mini spune exactce ai vrut tu s spun.

Jocul acesta n-are limite. Oricine poate dovedi orice,plecnd de la nu import ce text. Dac vrei i dac vamuz, v pot gsi n Eneida lui Virgiliu hexametri de-spre revizuirea tratatului de la Versailles, iar n Infernullui Dante terine despre stabilizarea monetar. E ochestiune de punct de vedere, iar punctele de vederesnt nite animale docile, care merg unde le duci.

O carte este un lucru organic, n care fiecare detaliueste luminat de contextul su, fiecare pagin condiionatde ntregul cuprins, fiecare afirmaie precizat de nuan-ele ei. Nimic mai lesne dect s o ciunteti mcelrete,cu toporul.

Evreii snt deprini cu asemenea procedee, ccitoate crile lor au fost n toate vremurile mcelrite,spre a spune diverse lucruri monstruoase. Arma antise-mit cea mai grav n-a fost nici revolverul, nici piatra,ci cu totul alta : citatul. Nu cu citate s-a dovedit omorulritual? Nu cu citate au dovedit d-nii Cuza i Codreanu c neamul lui Israel se hrnete cu snge de cretin?

De ce nu s-ar dovedi tot cu citate c De dou mii de anieste un roman rasist, iar autorul su un feroce antisemit ?

Singurul lucru nou este c ntre mnuitorii de citatese gsesc acum i evrei, ceea ce dovedete c au nvatoarecari lucruri de la adversarii lor huligani.

n ce m privete, n-am nimic de rspuns corpurilordelicte de lez-iudaism. in foarte mult s evit orice cu-vnt tare cci s-au- aruncat prea multe n acest neferi-cit caz , dar cred c cine nu este nici imbecil, nici derea-credin va gsi n De dou mii de ani rspunsul.Singurul posibil.

244

*

Renegat" i antisemit" pentru unii, romanul Dedou mii de ani este numai asimilist" pentru alii.D. erban Cioculescu vorbete despre setea de asimi-lare ce animeaz romanul"*. Puin nainte, d. PompiliuConstantinescu formulase altfel aceeai idee : ,,D. Sebas-tian este ce se cheam un asimilist"**.

Afirmaia mi se pare grav i n msura n carepot avea o opinie despre cartea mea inexact. Nu evorba s polemizez cu d-nii Cioculescu i PompiliuConstantinescu, de care m leag o veche stim intelec-tual. n plus, le datorez recunotina de a fi vorbit calmi autoritar, ntr-o nvlmeal n care atta lume i-apierdut capul.

Dar snt convins c a cugeta asupra raporturilor dintrespiritul iudeu i spiritul local nu este, nu poate fi, unact de profesiune asimilist.

Cred, de altfel, cu toat tria c un scriitor nu poatefi asimilist". Acest lucru l-ar anula n nsi fiina lui.Scrisul este un act de prezen asimilismul un act deevaziune.

Mai grav dect o sinucidere, el e o mutilare.

Acest lucru este just nu numai pentru evrei, darpentru toat lumea. Urmresc bunoar cu un viu senti-ment de compasiune i de satisfacie situaia grecilor, abulgarilor i a polonezilor din micrile noastre dedreapta. Excesul lor convulsiv de credin" nu le vaacoperi niciodat viciul de origine.

Totui, comedia asimilist este nesfrit mai aps-toare pentru evrei. Un grec care renun la neamul luiface cel mult o bun afacere. Un evreu fptuiete nso trdare. Cci e mult mai greu s fii evreu i senti-mentul de a fi fugit de unde e greu" anuleaz nu nu-mai rdcinile orgoliului tu personal, dar i orice putinde a crea.

M feresc s fiu patetic i, de aceea, nu judec asimi-lismul sub aspectul su moral. Nu voi spune nici c esteodios, nici c este la. Asemenea cuvinte i altele

* Revista Fundaiilor Regale," anul I, nr. 10, octombrie 1934.** Vremea", anul 7, nr. 347, 22 iulie 1934.

245

mult mai tari le-am primit eu nsumi i tiu ct deuor se pot arunca*. Asimilismul ns, onorabil, saudezonorant, creeaz un grav complex de inferioritate,care este un pas spre disoluie, spre sterilitate, spremoarte.

Snt convins c a mini este un fapt foarte grav, curiguroase pedepse interioare. El i ia nu dreptul, darposibilitatea organic de a-i mai tri cu sinceritateviaa i de a mrturisi adevrul. Cu ce ar putea rscum-pra asimilismul groaznica minciun iniial, la carete oblig i sub care te strivete ?

Nu-i cer vieii dect dreptul de a o privi cu totalsinceritate n fa. Acest lucru, astfel spus, poate preagrandilocvent sau pretenios. Nu m intereseaz. Vi-lrepet i l menin. De aceea scriu. De aceea snt.

*

Nu e mai puin adevrat c n faa valorilor iudaicese ridic o serie de valori locale romneti n Romnia,franceze n Frana, germane n Germania. A confruntaaceste dou cicluri paralele de valori, a le gndi, a ncercas stabileti relaii ntre ele este, mi se pare, o obligaieinterioar dintre cele mai normale.

Exist oare un scriitor, evreu prin origine i francez,german, italian sau maghiar prin cultur i formaie,care s nu-i pun aceast problem?

Jakob Wassermann scria nc din 1920, cnd hitle-rismul nu exista, o carte plin de lucid tristee : MeinWeg als Deutscher und Jude. Acest dublu drum oriceevreu trit ntr-o alt cultur dect cea ebraic sau iditrebuie s-l parcurg i s-l gndeasc Ludvig Lewi-sohn n America, Benjamin Cremieux n Frana, F.Aderca n Romnia.

De dou mii de ani nu este n cultura romneascprima carte care s fi formulat aceast dram. L-aiuitat pe Ronetti-Roman ? L-ai uitat pe Ion Trivale ?

Ce e ciudat este c amndoi rezolvau dificultile lafel de simplu : prin asimilism. Manasse este o limpedepledoarie asimilist. Lea s se mrite cu Matei Frunz,

* ...lichea, ticlos, dejecie a ghetoului evreiesc..." (I. Ludo),

246

Lazr s se nsoare cu Natalia Frunz i problema s-aterminat,

Astzi, dup attea decenii, Manasse rmne o admi-rabil pies de teatru, dar soluia lui Ronetti-Romanpare mai pueril i mai trist dect oricnd.

Ct despre Ion Trivale, dup ce a definit n NouaRevist Romn" noiunea de a fi romn", s-a dus smoar pe front, n fruntea plutonului su. i nchipuia,murind cu capul pe mitralier, c moare romn. S-anelat. n 1930, se dezvelea la Predeal un monument alscriitorilor czui n rzboi, i numele lui Ion Trivalenici nu, era pomenit. Nici moartea nu l-a asimilat" peIosef Netzler pmntului pentru care a murit.

Nu e prima oar cnd evoc aceast moarte de douori tragic*. Ar trebui s li se vorbeasc mereu tinerilorevrei din Romnia despre acest Ion Trivale, a cruintreag via a fost un ndrjit act de adeziune la reali-tile romneti i a crui moarte a fost o frumoasinutilitate.

Umbra lui Trivale nchide irevocabil poarta iluziilorasimiliste. Dar nu i poarta oricrei nelegeri. Evreufiind i rmnnd evreu, vei ncerca totui s-i definetilocul n societatea i n cultura romneasc, fa de careobligaiile tale snt cu att mai pasionante, cu ct nu maipstrezi nici o iluzie.

Am crezut acest lucru nainte de a fi tiprit De doumii,de ani, l cred i'astzi, dup toate cte s-au ntmplat.

* Am scris despre Ion Trivale n Cuvntul" antisemit" ihitlerist din noiembrie 1933.

247

IUDA TREBUIE s SUFERE"

'...are foarte multe lucruri de cucerit 'i le va cuceri. Dar are unul de pierdut,i pe acesta nu tiu dac va izbuti s-lpiard. Are de pierdut obinuina de a su-feri, are de pierdut vocaia pentru durere.

(De dou mii de ani, pag. 211)

Iuda trebuie s sufere", formula d-lui Nae Ionescu,a fcut repede popular una din paginile romanului:aceea care vorbea despre obligaia iudaic de a suferi".

Era o afirmaie cu multe riscuri, cci pe temeiul eicronicarii ingenioi puteau construi o serie de conse-cine antisemite. Ceea ce s-au i grbit s fac.

Dac suferina lui Israel este congenital, dac eaface parte din structura rasei, nu-i aa c antisemitismuldevine necesar ? Nu-i aa c l justifici, l aprobi i cum spunea Viaa Romneasc" l fundamen-tezi" ?

Nu tiu dac acest raionament foarte logic e o glumpolemic sau o prostie sincer. tiu ns c este o nfior-toare confuzie. Eu vorbeam despre o suferin metafizic,nu de una politic. M refeream la o dram spiritual, nula una public. Acestei drame, pe acest plan, nu-i gseamntr-adevr nici un sfrit, nici un remediu. Dar e odram care n-are absolut nimic de-a face cu dreptul devot al evreilor sau cu regimul lor n universiti, cu bu-nul lor trai sau cu prostul lor trai. E ceva cu desvrireindependent de condiiile n care triesc, ceva care dep-ete dreptatea sau mpilarea, egalitatea sau persecuia,pinea sau mizeria.

Nu spun c aceast dreptate, egalitate i pine sntfr importan. Nu pretind c a lupta pentru cucerirealor este inutil. Nu susin c n aceast ordine de faptenu exist soluii.

248

Cred ns c aceste soluii nu snt, n ultima analiz,eseniale. Cred c ele nu vor merge niciodat pn lardcina dramei. Nu pentru c n-ar fi eficace, ci pen-tru c opereaz pe alt plan, n alt direcie, cu alt semni-ficaie.

*

Exist soluii pentru drama politic evreiasc ? Proba-bil, Evreii au un partid, o uniune i cteva organizaii,care se ocup cu gsirea lor.

Poate c nu este himeric s ndjduieti c, ntr-obun zi, existena acestui neam va fi scutit de adversi-tile care o nvenineaz azi. Cu puin curaj i cu puinexagerare, i iei libertatea de a crede c aceast zi varsri cndva i n Romnia. E o speran naiv, dar nuabsurd. Romnii din America snt foarte buni ameri-cani, dei au rmas cu o admirabil tenacitate romni,pstrndu-i i limba, i folclorul, i tradiiile familiale,i legturile cu comunitatea romneasc. Nimeni nu-invinovete de a forma la Cleveland sau la Ohio unstat n stat". Ne este deci ngduit, sprijinii pe acestexemplu, s ateptm cu rbdare un timp care s lichi-deze i la noi definitiv ceea ce profesorul Nae Ionescunumea, nc n martie 1928, o politic de huligani,agitatoare, atoare i oprimant". Timpul care a adus,orice s-ar spune, n mai puin de o sut de ani, maimult dreptate n aceast ar, dnd libertate iganilorrobi, pmnt ranilor iobagi i oarecare vag omenie nfabrici i mine va aduce cndva i acestor evrei, pradtuturor diversiunilor de stat, un dram de linite.

Timpul" este desigur o soluie nceat, iar cndva"un termen nesigur. Nu exist alte soluii mai grabnice,mai radicale, mai active? Ba da. Exist soluia sionisti la polul opus soluia marxist. Amndou au fostenunate n btlia De dou mii de ani. Amndou se. cunosc. .

Pentru sioniti, drama evreiasc se termin odat curecldirea statului iudeu n Palestina. Suferim azi pen-tru c sntem n exil. Nu vom mai suferi mine, pentruc vom fi reintegrai istoriei noastre naionale. E unpunct de vedere impresionant, care rspunde celor mai

249

vechi nostalgii iudaice. E n acelai timp o experiende via capital^

Pentru marxiti, lucrurile snt i mai simple. Dramaevreiasc n-are de ce s se termine, pentru bunul motivc... nu exist.

Exist n lume o singur dram, i aceea este luptade clas". Evreii i anume numai evreii proletari israci sufer ntmpltor, din cauza suprastructuriiburghezo-capitaliste, care, de cte ori se afl- n criz,lovete n ei, dup cum lovete de altfel n ntreg prole-tariatul*. Cnd va disprea aceast suprastructur, va| disprea i suferina evreilor.

Nu discut aceste soluii, Ele pot fi juste, fiecare nparte sau amndou laolalt. Presupun c snt excelentei c prin realizarea lor problema evreiasc va lua sfr-it, nelegnd prin problema evreiasc" complexuleconomic, politic i juridic al antisemitismului. Presupunc sionismul sau marxismul, sau orice alt sistem, dacvrei, va izbuti s suprime total persecutarea evreilor,srcia lor, pribegia lor, ntreg lanul de nefericiri carei-a gtuit n dou mii de ani. i, presupunnd acest noro-cos i radical deznodmnt, m ntreb dac drama iudaicnu rmne totui intact....

*

Evreii snt un neam tragic.

De ce? Nu tiu de ce. Pentru aceleai motive pentrucare elveienii snt un neam placid. E o' chestiune dedestin, de vocaie, de necesitate intim. E, mai ales, orealitate care i depete explicaiile.

Un marxist nu va nelege acest lucru, el, care vedelumea n raporturi simple, schematice i reductibile lao singur cauz. Unde ncepe ireductibilul, acolo se sfr-

* Recunoscnd lupta de clas ca o realitate a vieii pentru

Cuvntul Liber" nu exist Iuda, nu exist neam evreiesc. Exist

exploatatori i exploatai. Exploatatorii romni, evrei, greci, turci,

armeni etc. snt totdeauna exploatatori. Exploataii romni,

evrei, greci turci, armeni snt totdeauna exploatai.

Muncitorul evreu triete aceeai via mizerabil ca i munci-torul romn. Exploatatorul evreu ncaseaz aceleai beneficii in-juste ca i exploatatorul romn". (Cuvntul Liber" nr, 44, septem-brie 1934)

250

ete cmpul de vedere marxist. mi dau deci seama ccel puin pe acest front nelegerea este exclus.

Faptul de a gndi prin imponderabile", de a vedeaadic lucrurile direct, n ceea ce ele scap unui sistemmecanic de cauze, este susceptibil de cele mai savuroaseironii. Se poate glumi la nesfrit pe tema asta, i s-a iglumit*.

Evreii snt un neam tragic. Cred n acest adevr, orictar fi el de trist, de obositor sau de primejdios.'Desigur, arfi mai comod i mai plcut, i pentru ei, i pentru toatlumea, s fie un neam vesel, nostim, bine dispus i hazliu.Viaa ar fi un chef, permanent dac globul n-ar fi populatdect de domnii Ion Pribeagu i I. Ludo, multiplicain dou miliarde de exemplare. Din nefericire, existoameni tragici i exist neamuri tragice. Exist anumitesensibiliti nclinate spre dram, anumit climat moralcare adpostete i fecundeaz rdcinile amare ale vieii.

Lucrurile i faptele nu spun nimic prin ele nsele.Aceeai ntmplare poate fi o fars sau o tragedie, dupomul care o triete. Nu lucrurile snt msura noastr,ci noi msura lor. Snt oameni sterpi sau indifereni sauinsensibili care triesc n vecintatea catastrofelor frs le vad. Snt alii care simt din deprtare, dup unsemn, dup o umbr, dup un nimic, apropierea dramei.Pe unii, un mcel sau un naufragiu i las cum i-a gsit,fr s le fi clintit nepsarea. Pe alii, o ndoial, ontrebare, o amintire i devasteaz. E alt rezonan, altmaterial uman, alt temperatur.

Iudaismul este n faa existenei o poziie tragic.Nu prin istoria lui zbuciumat, ci prin lumina pe careo proiecteaz asupra acestei istorii, prin rezonana pecare i-o d. M ntreb dac pe umerii altui popor aceeaiIstorie de masacre i incendii n-ar fi cntrit mai uor.

* Imponderabil se cheam ceva ce nu se poate spune nuc ar ii un lucru de ruine, dar pentru c nu tii cu ce s ncepi.E un fel de n vorb i gnd, care, n desperare decauz, se refugiaz n gesturi cu mna. Ori cu pumnul. Vrei sspui ceva. i st vorba pe limb, dar nu poi s-o emii. De aceea,boul nu vorbete, ci rage nu pentru c ar avea limb groas, cifiimtc mintea i sufletul i snt pline numai de imponderabile.Im-pon-de-ra-bi-le !" (I. Ludo, Iuda trebuie s sufere, pentru ce suferind, pag. 23. Editura Adam. 96 pagini, 20 lei). Vezi anexa III.

251-

E n iudaism o tensiune n stare s dea celui din urmfapt un sens dramatic.

Contiina iudaic nchide n sine o antitez pe carenu o va rezolva vreodat, pe care n orice caz pn azi n-arezolvat-o. Ea ntrunete ntr-un paradox fr soluieinteligena n formele ei cele mai reci i pasiunea nformele ei cele mai despletite. Cerebral i patetic, iudais-mul oscileaz ntre luciditatea i febra lui, una exaspe-rat de vecintatea celeilalte, una ncercnd s o anulezepe cealalt, amndou prinse ntr-o lupt care nici nule suprim, nici nu le mpac. E un popor de critici ide vizionari. Contrazicerea acestei duble vocaii nelini-tete ntreaga lor via, ntreaga lor cultur. Critici prinfacultatea lor excepional de abstracie, vizionari prin-tr-un sim direct al misterului. Tot ce se spune despreevrei este contradictoriu, pentru c se refer cnd la unpol, cnd la altul al structurii lor.

Snt evreii sceptici ? Snt, desigur.

Snt ei misionari i profetici ? Nici vorb. O spunetoat lumea.

Cum se mpac atunci profunda lor ndoial cu arz-toarea lor credin ? E un val de profetism care strbateistoria iudaismului, proiectnd mari umbre fantasticede-a lungul ei i e, n acelai timp, n sens opus, o con-tinu rezisten raionalist i abstract. Aceast perma-nent tensiune ntre o sensibilitate tumultuoas i un simcritic nendurtor este rana vie a iudaismului, e nervulsu tragic. Sinagogannsi crete deasupra acestei contra-ziceri violente, sinagoga mistic i talmudic, btut demari vnturi interioare i nclinat spre severe exerciiilogice.

Snt evreii un neam orgolios ? Evident. Antisemiiio spun i evreii o confirm. Snt ntr-adevr orgolioi.i totui nici un popor nu s-a biciuit pe sine nsui cumai mult slbticie, nici un popor nu i-a mrturisitcu mai mult cruzime pcatele reale sau imaginare,nimeni nu s-a pndit mai aspru i nu s-a pedepsit mai ru,

Profeii biblici snt cele mai nprasnice voci careau rsunat vreodat n lume. Prin ce efort de umilinun popor orgolios suport asemenea flagelri ?

252

i nu e aceasta ultima contradicie a spiritului iudeu.Abstract i pasionat, mistic i sceptic, orgolios i umil, elcunoate o alt dram. la fel de ascuit : a singurtii.

Se vorbete mereu de solidaritatea evreiasc. E orealitate. Se vorbete, n acelai timp, de individualismulevreiesc. E i aceasta o realitate. Dar cum triesc elempreun? Ce punte leag i face posibil existenasimultan a dou direcii sufleteti att de ostile ?

Evreul e un om singur. l duce spre singurtate orgo-liul lui, luciditatea, ndoiala. i totui e n el un senti-ment de participare la forele colective, sentiment ceanimeaz toat istoria evreilor. Un om, unul singur,este un ntreg univers. i pe urm, n acelai moment,un om singur nu este nimic.

M gndesc la alarma cu care se ateapt seara nsinagogile de provincie strngerea unui grup de zece evreipentru rugciune. Trebuie neaprat zece, cel puin zece.Lipsete unul singur i ceilali nou snt neputincioi,dezarmai: Dumnezeu nu-i ascult. Dar cnd'snt zece,e tot poporul acolo.

Pretutindeni n iudaism bnuiesc efortul de a trecede la eu" la noi" i drama de a nu putea niciodatrealiza deplin aceast trecere.

Iat, acestea snt antinomiile spiritului iudeu. Peadversitatea lor, pe violena lor interioar, iudaismultrebuie s existe, s creeze i... s sufere. ntreaga luiistorie nu e poate dect o ncercare desperat de a gsilinia de mijloc ntre pasiune i inteligen, ntre mistici ndoial, ntre orgoliu i umilin, ntre solitudine icolectivitate.

E posibil aceast linie de mijloc ? E posibil acordul 'attor drumuri contrarii? Nu tiu ! Ceea ce tiu ns e c- n mai multe mii de ani nu n dou mii, ci n toatemiile de ani ale existenei sale iudaismul n-a izbutits fac pace ntre marile sale adversiti interioare. "Dacele snt ireductibile, Iuda va suferi, Iuda trebuie ssufere".

Are antisemitismul vreun raport cu aceast tragedie?Poate da. Dar un raport cu totul exterior i neesenial.Este un fel de lege a celei mai mici rezistene", carecanalizeaz spre evrei diversiunile de ur ale organisme-

253

lor n criz, Rnd pe rnd, biserica, feudalismul, burghe-zia, n ceasurile lor de descompunere, au ndreptat momen-tan spre evrei forele latente ce le subminau. Dar nu acestantisemitism determin tragicul iudaic. l alimenteaz,dar nu-l explic i nici nu-l provoac. El rmne laperiferia suferinei evreieti, care i are autonomia eispiritual. - . .

Prin ce snt tragice misterele dramatice ebraice ?Prin antisemitism ? Dar nici nu exist acolo. Prin ce etragic drama lui Anski, Dibuk? E o dram ntre evrei,fr nici un ecou din afar. Nu e vorba nici de pogro-muri, nici de numerus clausus, nici de d-nii Cuza iCodreanu i este, totui, o cutremurtoare tragedieiudaic, arznd n propriile ei flcri,

V-ai gndit vreodat c momentele de cea mai nalttensiune ale dramei sale neamul lui Israel le-a trit subprofei ? Mi se pare c hitlerismul nu exista pe atunci.i cred c ntr-o bun zi, nu prea deprtat, va nceta sexiste. Dar Iuda" va continua s sufere. Cine vrea srd de acest lucru are toat libertatea. Cine poate s rde n plus un om fericit *',

*

Trebuie s ntrziem asupra simului comic la evreii s observm c nici el nu e altceva dect o alt forma sentimentului tragic ? E nevoie s vorbim despre sensulideii de umor, despre grimas, despre satira care sentoarce napoi, ca un glonte ricoat, i ne lovete totpe noi ?

Snt lucruri cunoscute. alom Alehem, Marc Chagall,Charlie Chaplin au dus n literatur, n plastic i npantomim aceast trist cruzime a rsului evreiesc. Eanu pclete pe nimeni i nici pe noi.

* Ce poi s faci ? Dac trebuie, trebuie, Aa-i, pe semne,scris de la Dumnezeu. S sufere. Iu'da trebuie s sufere. Nu dinPricina oamenilor, care vai de mine, nu snt nici ri, nici ne-drepi, ci fiindc aa trebuie. Orict de buni i drepi am fi cuIuda, orict de drgu ne-am purta cu el i cu ai lui el tot vasuferi, pn n adncul veacurilor. Pup-l ori bate-l, e totuna la el.Va plnge i aa, i aa. (I. Ludo. Iuda trebuie s sufere etc. pag.50) - - '

254

*

Scriam n De dou mii de ani :

Adversitatea lor, a antisemiilor, ar fi la urma urme-lor suportabil. Ce ne facem ns cu adversitatea noastr,cu propria noastr adversitate ?

Cu ei ne vom mpca poate cine tie ? ntr-o zi.Cu noi, ns, cnd ? /

Cnd ? Probabil, niciodat.

Nici revoluia marxist, nici sionismul nu vor ajungepn aici. E un punct de foc, pe care nu-l vor surprindei pe care, mai ales, nu-l vor suprima. Toate victoriilesnt posibile, n ordine politic, economic i social. Subtoate aceste victorii ns va rmne probabil aceeai ire-ductibil vocaie pentru durere".

Este acesta un destin deprimant ? Nu cred. E un destinmare, de zbucium i de nelinite, care arunc umbre ilumini pn departe, n fundul veacurilor.

Popoarele fericite n-au istorie, spunea cineva. Poatec au, dar n-o simt, n-o triesc, n-o transfigureaz. Fecun-ditatea i durerea merg mereu mpreun, i nsui faptulde a da via este un fapt de suferin.

Iuda trebuie s sufere" nseamn probabil Iudatrebuie s creeze". De ce vorbii despre frig" i ntu-neric" ?

255

Despre arta de a fi n acelai timp reacionar i bolevic

Scuip pe democraie i drepturile omu-lui....

Viaa Romneasc".

Insult sigurana naional i sentimen-tele patriotice.

Porunca vremii"

De dou mii de ani nu este numai, cum s-a vzut pn

Acum, un roman rasist i renegat, ci, n plus, un romanreacionar i bolevic. Reacionar pentru Adevrulliterar, Viaa Romneasc, antier etc. bolevic"pentru Aprarea naional, Porunca vremii etc.

Este un exces de onoare, cum se spune n Cidul lui

Corneille, care m emoioneaz. Iat-m realiznd ntr-osingur carte un fel de uniune naional" ntre extremadreapt i extrema stng, un fel de.front comun" ntreburghezie i proletariat.

Se procedeaz i aici evident ! tot cu citate. Oserie de citate reacionare" pentru Adevrul Literar'"i alt serie de citate, ,,bolevice" acestea, pentru .,Ap-rarea Naional".

mi iau i de ast dat libertatea de a nu le rspunde.Ca i pentru citatele antisemite", cred c simplalectur a crii ajunge ca s restabileasc adevrul. Iar-,dac nu ajunge, cu att mai ru pentru carte. V-am spusc n-am de gnd s-o apr. M intereseaz doar s lmu-resc anumite fapte n afar de carte i s discut ctevaatitudini n afar de literatur. Ele au fost pierdute ntoiul luptei cnd de un btu, cnd de altul, i nu e rus le adunm azi la lumin.

Bunoar aceast chestiune a democraiei i a reaciu-nii. O gsesc n dosarul cu probleme", atacat pe maimulte zeci de pagini.

Orict ar fi ea de strin romanului, prilejul de aexplica un punct de vedere i o poziie nu vreau s-lpierd. Nu e pentru ntia oar cnd m aflu la mijlocntre mitralierele ideologice ale extremei drepte i ale

256

extremei stngi. Ateptndu-le pe celelalte : mitralierelepur i simplu.

Este infinit probabil c din frmntrile pe carele triete azi omenirea va iei o nou ordine social.Este aproape sigur c nu ne aflm ntr-o simpl criz deconjuncturi, ci ntr-o vast criz de structur. Funda-mentele politice i economice ale actualei lumi nu mai in.Intr n jocul istoriei alte fore.

Proletariatul? rnimea? Probabil. Nu e greu devzut c istoria se face printr-o serie de cercuri con-centrice, din ce n ce mai mari, cuprinznd mase de,oameni mereu mai numeroase i chemnd la via stra-turi de umanitate mereu mai largi i mai profunde. Cu oimagine retoric, s-ar putea spune c istoria i desface, cufiecare ev, mai largi braele pentru a cuprinde ct maimuli oameni. Cercul feudal mbria foarte puini.cercul burghez apreciabil mai muli, cercul proletarsau rnesc ori dac se poate proletar i rnescva mbria enorm de muli.

Sumar vorbind, aceste tendine revoluionare, astzinc obscure, se pot rezuma i se rezum cu o singuridee : primatul colectivului asupra individualului.

Este o idee patetic i cu mare succes. Dar este, maiales, o idee just. Colectivitatea trece naintea individului.Accentul istoric se deplaseaz de la om" la mas"'.

Acest adevr prea global ascunde ns nenumrateprimejdii i un groaznic artificiu. De la o realitate seajunge uor la o abstracie : moartea individului. Oanun cu mult entuziasm i extrema dreapt, i extremastng, aceast moarte care poate foarte uor deveniun asasinat.

Comunitii i fascitii i fac din spiritul de cazarm"axa aciunii lor politice. Mai mult dect att : justificarealor moral. Omul n uniform" este tipul de gran-doare uman, pe care experienele extremiste de dreaptai de stnga ncearc s-l impun timpului nostru.Cmile negre, brune, albastre i verzi simplific vio-lent ideile, atitudinile i sentimentele, reducndu-le la oculoare, la un semn, la un strigt.

Se reteaz astfel dintr-odat toate ndoielile posibile.se strivesc nuanele, se teesc sub o formidabil presiunenivelatoare poziiile personale de gndire. Nu rmn n

257

joc dect dou-trei adevruri absolute i nebuloase, asupra

crora nimeni n-are voie s se ntrebe, dar pentru caretoat lumea trebuie s moar.

Da, nu alb, negru. Att. Restul e suprimat, ters,din contiina noastr, sterilizat n sensibilitatea noastr.Cu o cma, cu un imn, cu un salut i cu o insign, airezolvat toate problemele, ai gsit toate rspunsurile; Vreio religie? Iat o carte membru. Vrei o metafizic?

Iat un imn. Vrei o pasiune? Iat un ef.

Este enorm de simplu. Cheia adevrului, cheia tuturor

Adevrurilor st n aceast cma care i va ine loc

De contiin, de inteligen, de simire i de aciune.

Omul n sacou este supus erorilor. Omul n uniform este

Infailibil. Rareori umanitatea a avut naintea ei attea

Comoditi de a-i rezolva problemele interioare. O cruce

Cu crlige, un mnunchi de nuiele, un ciocan i o secer

Rezum, rezolv i suprim totul.

Ar fi prea uor s rdem de aceast mistic a omului

n uniform. S recunoatem c ea rspunde unui gust

Natural pentru ceremonie, unei volupti reale de a crede

n ficiuni i de a te supune lor. Omul e un animal cu

Instinctul spectacolului, iar dintre spectacole cel mai

Ameitor este al mulimii. O sut de mii de tineri care

Ridic ntr-o aren braul drept n sus, o sut de mii de

Brae tresrind parc dintr-un singur umr este o main

Care flateaz nu tiu ce instinct de putere, nu tiu ce

Senzaie biologic.

S nu dispreuim aceast voluptate. Este cu mult

Prea periculoas. Un corsar de geniu, un sergent-major

ndrzne surprinde ntr-o bun zi aceast slbiciune

Sentimental, uier dintr-un ignal, strnge n jurul lui

Zece mii de biei, i pune s ridice braul drept n sus....

i face o revoluie.

S nu rdem de aceast slbiciune natural, dar s o

Suspectm. Este o beie de putere i o beie de supunere,care se sprijin reciproc, se excit una pe alta i mergmn n mn pn la cele mai dezordonate forme dedemen. Demena de putere" a fcut prea multe masacren lume i masacrele ei au fost totdeauna triste, sterpe,lsnd pe urma ceasurilor- de ameeal i voluptate, uniremediabil gust de cocleal.

258

Am vzut adesea brbai puternici, incapabili s luptei s reziste pentru c erau... gdilai. Iertai-mi compa-raia, dar am impresia c marii corsari ai istoriei, mariiei haiduci, bunii tirani" au procedat totdeauna princutarea punctelor sensibile ale mulimii. Din momentuln care au gsit aceste puncte sensibile, din momentuln care au tiut unde s gdile" partida era ctigat.Reacia maselor a fost totdeauna anulat prin excitareavoluptilor sale simple. Corurile, marul n caden isimbolurile vagi, aceste beii psihologice, snt materiaprim a oricrei dictaturi. C snt dezonorante sau nu,puin intereseaz. Ele snt ns eficace, i asta e de ajuns.

Exist un singur duman care le poate sta mpotriv-:spiritul critic. De aceea orice dictatur, fascist sau comu-nist, debuteaz prin suprimarea lui. Abjectul spiritcritic", pe care alcoolul i dictatura l ndeprteaz dupprimele excese, din pudoare uneori, de fric totdeauna...Este i aceast renunare la luciditate o voluptate n plus,cci atenia nu este comod, severitatea cu tine nsui nue plcut, iar veghea nu e odihnitoare. Noaptea de chefva trece ns, i n zori va veni dezgustul. Nopile de chefin uneori foarte mult n istorie : ani i decenii, dac nuveacuri. La sfritul lor, dezgustul ns vine fr gre.

Moartea individului" este moartea spiritului critic.Nu cred n acest deces. El ar nsemna moartea omului,pur i simplu.

Nu tiu ncotro ne vor duce revoluiile de azi sau demine. Nu tiu unde se va sfri procesul de descompuneripe care incontestabil l trim. tiu ns c exist anumitevalori umane indestructibile. Ele vor rmne.

Nici o revoluie nu va anula n noi contiina opuneriidintre eu" i lume". Nici o revoluie n-a suprimat-opn azi. Progresul este posibil pe orice plan, numai peacesta nu.

Snt cteva drame eseniale, care i-au fost date omu-lui i pe care el le va pstra, indiferent de condiiile luimateriale. Nimeni nu ne poate da o dispens general dea tri aceste drame i de a le rscumpra fiecare cu viaanoastr. Nici un sistem social nu va escamota realitilede contiin, prin care sntem oameni i trecem cu uncap mai sus de zoologie.

259

Eu i lumea" este o dram pe care omul n uniformnu o cunoate. E un fericit. Fericit ca o albin, ca o furnic,Locul lui n lume e sigur, orizontul precis, funcia strict.Dar umanitatea nu poate tri prea mult din ignorareapropriilor ei legi. C tinde uneori spre stup i furnicar,este explicabil, stupul fiind regimul certitudinilor abso-lute i deci odihnitoare. Dar condiia noastr natural estelibertatea, stare dificil, dramatic i obligatorie. E maiuor s fii albin dect om. Din nenorocire ns nu existputin de a opta. Vom rmne oameni, chiar dac vomncerca s nu mai fim. Libertatea nu este o revendicare inici un ideal, ci o puternic obligaie structural, mpotrivacreia ne revoltm din cnd n cnd, invidioi de fericireafurnicilor.

Omul n uniform" are gata un rspuns zdrobitorpentru omul civil : individualist! Este o teribil invec-tiv, dar i o inabil confuzie.

Nu. A rezista spiritului de stup nu este o atitudineindividualist, ci, dimpotriv, o afirmare a ideii de om,care trebuie meninut. Nu e nimic abstract i nimic'iudaic n aceast rezisten. Nu este, mai ales, nimic egoist

Aa-zisul nostru individualism" nu are nimic demprit cu o societate n care nou zecimi din oamenisnt inui n'zdrobitoare condiii de inferioritate. Omeni-rea i va pune, mai curnd sau mai trziu, problema sraci-lor i a bogailor. Aa-zisul nostru individualism nu stde-a curmeziul acestui drum. Dar e un drum care nupoate trece peste viaa noastr interioar, nu poate nesocotisingurtatea noastr i drepturile acestei singurti,singur creatoare de valori umane. Toate rugurile, toatemitralierele, toate ocnele din lume snt insuficiente pentrua suprima din rdcin aceste drepturi, aceste obligaii.Pentru a le ucide, ar trebui ucis mai nti omul nsui.ntr-un cimitir, problema ar fi simpl.

Marxismul i fascismul pot cuprinde o sut de adev-ruri politice i economice decisive, dar amndou pornescde la o groaznic ignorare a omului. Este i n marxism,i n fascism o lips de via i un abuz de scheme carele face din capul locului artificiale. Acest lucru se varzbuna astzi sau peste o sut de ani, dar se va rzbuna.

260

Recunosc c aceast poziie ntre extreme nu esteuor de meninut. Cnd jumtate din oameni strig da,i cealalt nu", pus ntre aceste dou intransigene, etiameninat s fii de dou ori lovit. Se circul greu astzi-prin lumea ideilor, fr uniform. Spiritul critic n-aavut niciodat uniform. E un civil.

M-am ferit mereu de adevrurile absolute, 'pe carele pui n buzunar ca pe un permis de arm. Am ncercats-mi pstrez dreptul modest, dar tenace, de a nelegelucrurile n nuane i n distincii. Nu snt un partizan ;snt mereu un dizident. N-am ncredere dect n omulsingur, dar n el am foarte mult ncredere.

Acest lucru nu-l spun i nu-l pltesc pentru primadat. Am fost fascist" cnd am vorbit despre marxiti;am fost marxist" cnd am vorbit despre fasciti. Astzisnt i reacionar, i bolevic.

mi dau seama c orice precizare e inutil. Oameniitia nu aud dect-ce vor ; nu vd dect ce li se pare.

De dou mii de ani nu punea problema dectincidental, i numai n msura n care eroii crii otriau.- Dar am scris n acest sens nenumrate articolede ziar i revist, am inut, n acelai sens, cteva confe-rine. Inutil. Rmn un huligan i un bolevic'

-n 1932, ideologii dintre Capa i Corso anunauiminenta instaurare a comunismului. Intelectualii bucu-reteni se converteau pe capete. Am vorbit atunci laFundaie despre individ i colectivitate" n faa ctorva-sute de marxiti bnuitori i indignai. Spuneam acoloceea ce scriu astzi, ceea ce mereu am scris. Burghez!, au strigat amicii mei de la extrema stng. Fascist iburghez. tiam c nu se poate' lupta cu judecata lorrapid. Dar am publicat n Cuvntul" un articol deprecizare, pe care l recitesc astzi cu bucurie, surprins deactualitatea lui *.

n noiembrie 1933, dup aproape doi ani, lucrurilese ntmplau exact pe dos. ntre Capa i Corso, tineriiideologi se converteau la gardism de fier. Revoluia fas-

* ....i eu sunt burghez (Cuvntul nr. 2449, 15 februarie1932). Vezi anexa IV.

261

cist trebuia s vin de la o zi la alta. Dac nu mari,miercuri, dac nu-miercuri,-vineri diminea cu siguran. S-a ntmplat s vorbesc din nou la-Fundaie, ntr-odezbatere public despre democraie i dictatur.

n noiembrie trecut, orizontul politicii romneti era

n adevr ntunecat, Se adunaser norii din toate prile.n Germania, hitlerismul btea n plin. La noi, sub

influena direct a Berlinului, extremismul de dreapta ipregtea cele mai ndrznee asalturi. A vorbi despredemocraie sau chiar mai puin : despre omenie era onaivitate uneori, o cutezan cteodat".

T. Teodorescu-Branite, (Cuvntul Liber" nr. 52)

Da, e adevrat. A vorbi despre omenie era o cute-zen. Aveam nainte-mi din nou cteva sute de tinerinflcrai aceiai poate ca n februarie 1932, darconvertii acum la hitlerism - i trebuia s vorbescmpotriva lor, despre libertate. i, de vreme ce cu doiani n urm fusesem pentru ei un burghez", deveneamacum un bolevic". E o sincer mndrie s te afli mereun contratimp cu asemenea oameni. .

Recapitulez tot ce am scris n atia ani i snt fericitc de pe urma efortului de a defini n fiecare rnd opoziie de veghe i de critic nu au rmas n piaa publicdect dou strigte, sumare : bolevic.!' burghez ! Restulva fi mers poate ctre puinii oameni pentru care scriui fr de care scrisul mi s-ar prea un act pustiu.

Pentru ceilali, voi rmne mereu un gazetar burghez'de la ziarul naionalist, ortodox i huligan -Cuvntul".

Cci, s/nu uitm, a doua sau a treia mea crim(le-am cam pierdut numrul) aceasta este : Cuvntul" !

262

CUVNTUL"

Mihail Sebastian, care a fiert apteani n cazanul cu smoal antisemit de laCuvntul".

Reporter, Iunie 1934

Nu e dect un an de cnd, pentru serbarea unui deceniude apariie, scriam cronica vieii i luptelor Cuvntului".A vrea ca paginile acelei cronici s-i pstreze mereundrjirea i pasiunea cu care le-am scris. Ele rezumzece ani de nfrngeri i victorii, dincolo de care cinen-a fost de fa nu va ti niciodat cte eforturi se ascund,cte crncene suferine, cte orgolioase tceri.

Recitesc astzi acea cronic pe care nu tiu ce ironicpotriveal o lsase n sarcina mea, o recitesc i o confruntcu tot ce s-a scris despre Cuvntul" n ultima vreme.

Caut bine n amintirile mele din trecut, revd zi cuzi anii mei de la Cuvntul", reconstitui perioade ntregi,lupte, campanii, pamflete, retriesc toat zbuciumata exis-ten a ziarului de-a lungul unor vremuri n care s-auntmplat attea i s-au schimbat attea, ncerc s evoctoi oamenii care au trecut pe acolo, toate dramele i come-diile al cror martor am fost, m silesc s strng ntr-oimagine timpul scurs ntre noiembrie 1927 i noiembrie1933 i ncerc s descopr n acest lung film, Care a fostn bun parte filmul primei mele tinerei, ncerc s des-copr acel Cuvntul" huligan, antisemit, reacionar, provo-cator de pogromuri i agent de persecuii, despre care vor-bete astzi literatura bunilor mei polemiti.

S lsm pentru moment deoparte aciunea Cuvntu-lui" din noiembrie i decembrie 1933, n ultimele 45 de zilecare i-au precedat suspendarea. i s lsm, de asemeni,deoparte prefaa d-lui Nae Ionescu la romanul meu.V rog s credei c nu-mi ocolesc dificultile. Voi vorbi

263

despre aceste lucruri n alt capitol, orict mi-ar fi depenibile sau tocmai pentru c mi snt penibile.

ngduii-mi ns s m opresc deocamdat la Cuvn-tul" dinaintea tristelor fapte de la sfritul anului 1933.Acestui Cuvntul" i-am aparinut i i voi aparinemereu n amintire. Snt bucuros s primesc toate insultelepentru aceast fapt i pentru aceast mrturisire.

*

Era Cuvntul" un ziar de dreapta?

ntrebarea mi se pare fr sens. nti fiindc terme-nii stnga" i dreapta" snt, cel puin la noi,lipsii de orice realitate. Considerai numai faptul cstnga" noastr actual este reprezentat de tineriiliberali i spunei dac acest simplu fapt nu reduce laridicol asemenea categorisiri.

Cuvinte dearte, fr obligaii corespunztoare,stnga" i dreapta" romneasc adpostesc cele maivariate compromisuri, cele mai fanteziste contradicii.Lipsei lor de coninut politic li se adaug o grav lips desinceritate personal, care le golete de orice neles real.E o discrepan strigtoare ntre ceea ce spun oamenii iceea ce fac ei, e un dezacord total ntre scrisul lor i viaalor. Democrai cu scandaloase averi, socialiti cu strluci-toare carier monden, teologi cu chef i tempera-ment e prea plin societatea noastr de asemenea exem-plare pentru a ne mai osteni s credem n democraia",n socialismul" i n ortodoxia" lor. Ce valoare i cesens poate avea ,,democraia" unui director de gazetcare ncaseaz 200000 de lei pe lun, n timp ce n. sub-solul tipografiei lui se sting de tuberculoz corectori imuncitori nfometai ?

Nu spunei c acest fel de a judeca este sentimental.Dimpotriv, el e singurul n stare s verifice autentici-tatea unei atitudini i adevrul ei. O atitudine pe carenu o trieti tu cel dinti este, n cel mai bun caz, o iluzie,cnd nu este de-a dreptul o escrocherie.

S lsm deci termenii gata fcui, judecile globale,jumtile de adevr ratificate de cafenea.

264

De stnga" sau de dreapta", Cuvntul" este, dincolode aceste inutile scheme, o fapt vie care trebuie judecatn realitatea ei.

Facei o socoteal a politicii romneti n ultimii zeceani i vei gsi Cuvntul" angajat mereu de parteaforelor radicale, mpotriva forelor de reaciune.

Sub direcia lui Nae Ionescu, Cuvntul" a fost mereubolevic" i subversiv". El a fost mereu anumita pres".Nu vd care este campania acestui ziar pn n noiembrie1933, nu vd care este lupta sa la care un om de stngan-ar fi obligat s subscrie. . ;

Aciunea constant antiliberal? Lupta pentru naio-nal-rniti n 19271928? Campania pentru conver-siune i revizuirea datoriilor? Campania pentru orientareactre Rusia sovietic?

Poate campania pentru restauraie? Dar recunoateic dincolo de teoriile asupra principiului monarhic, nfapt, restauraia a fost n 1930 un act radical, realizatmpotriva tuturor ineriilor reacionare.

N-a fost problem, n-a fost -situaie, n-a fost momentpolitic pe care Cuvntul" s nu-l fi neles i luminatsub unghiul de vedere al revoluiei. i nu e vorba,. n-afost, cel puin pn n noiembrie 1933, despre o falsrevoluie, variant-a unui huliganism camuflat n genulhitlerismului sau al gardismuui de fier, Cuvntul" nuse lsa pclit de diversiunile antisemite pe care le montauvizibil cnd liberalii, cnd averescanii, cnd naional-r-nitii. Ce s-a ntmplat dup noiembrie 1933 este altistorie, i voi reveni asupra ei fr ezitare. Dar, pn atunci, Cuvntul" a fost o serioas redut mpotriva antisemitismului. Micrile studeneti n-au primitcuvinte mai aspre dect cele pe care le scria profesorulNae Ionescu n Cuvntul", fr grija de a menaja sus-ceptibiliti sau de a ctiga simpatii. Recitesc astzi'Duminica" de la 12 decembrie 1927, scris n urmadevastrilor de la Oradea Mare * :

Studenii arat c pentru ei cretinismul e o firmpolemic i politic nu o realitate spiritual.

* Vezi anexa VI.

265

Dar acesta a fost mereu cretinismul antisemiilor : ofirm polemic i politic. mpotriva ei Cuvntul" s-aridicat hotrt, refuznd orice demagogie, - dar, mai ales,demagogia antisemit. Voi arta pe larg, ntr-un capitolspecial, care a fost atitudinea acestui ziar fa de iudaism.

Ar trebui poate s schiez ntreaga sa politic fa deproblema minoritilor, politic liber i curajoas, recla-mnd cele mai largi drepturi pentru evrei, maghiari sauucraineni i negnd cu vehemen teoria statului naio-nal n absurditile ei poliiste" (Nae Ionescu, 2 martie1928). Este aceasta o atitudine de ziar reacionar?

Dac dreapta" i stnga" ar fi altceva dect douvorbe goale, a spune c ziarul Cuvntul" era un ziar' destnga. Prefer ns s spun, mai simplu, c era un'ziarde omenie. Este mai mult i mai greu. Poate pentru cel nsui era oprimat i fugrit, Cuvntul" mergea dininstinct ctre cei oprimai. Nu credea n drept, dar credea,n dreptate. Nu credea n legalism, dar credea n omenie,Vi se par aceste cuvinte vagi ? Mai vagi dect stnga" idreapta" ? Pentru Cuvntul "| dreptate i omenie nuerau termeni sentimentali, ci foarte serioase criterii;-Dincolo de formule, abstracii, i idei generale, erausingurele lui puncte cardinale. i nu greea,

Poate m nel. Poate snt prea aproape de tot ce s-antmplat pentru ca s vd just. Nu cred, dar e posibil.Poate Cuvntul" nu reprezenta dect o poziie contra-.revoluionar, travestit n diverse echivocuri. Poate sta-tul rnesc" este realmente o formul, fascist, pentruuzul marii industrii i al'burgheziei n derut. Mrturisescc acest vocabular marxist nu mi se pare c spune maimult dect vocabularul fascist. Mereu abstracii, schemei idei fixe.

Dar nu numai pentru noi, care ne aflam n casaCuvntului i care ne puteam deci lsa s zicem -pclii de iubirea - sau prtinirea noastr, ci i pentrucei din afar, ziarul acesta era un post naintat de lupt.I se puteau cere Cuvntului" acte de curaj sau de simplomenie, care nu se cereau nici unui alt ziar ? Oamenii, '

266

adversari sau prieteni, dar mai ales adversari, veneau laCuvntul" n momentele lor grele. Ce i aducea acolo?Probabil, sentimentul c intr ntr-o cas de bun ne-legere i de omenie. Cte note, informaii sau protesteproletare, dup ce fcuser ocolul tuturor redaciilorunde din pruden erau refuzate, n-au gsit gzduiren paginile Cuvntului" ? Ci fioroi comuniti n-au urcat,treptele acestui ziar huligan, ca s se plng de o arestare,de o brutalitate sau de o primejdie i s cear o mnde ajutor ?

M ntreb dac printre ei nu se afl nici unul cares-i aminteasc i amintindu-i s aib o ndoial,o reticen, o ezitare... tiu foarte bine c un revoluio-nar n-are timp s fie sentimental i bine face. Dar

nu e vorba de sentimentalism, ci de memorie*.

*

Acesta a fost huliganismul Cuvntului", pentru caresnt astzi direct i personal tras la rspundere. Este oonoare pe care n-o declin, dei n-o merit.

Cuvntul" era o fapt mai mare dect condeielenoastre personale. Mi-ar fi lesne s-mi limitez res-ponsabilitatea la propria mea semntur. Dar nu vreau.Prezena mea acolo nu era un accident. Poate o eroare,dar nu un accident. Indiferenii plecau repede dinredacia Cuvntului", unde dreptul de a scrie era attde aspru i, de multe ori, fr ndejde. Prea descoperit,prea btut de vnturi potrivnice, prea expus loviturilor,Cuvntul" nu era un adpost. Cine cuta adpost plecamai departe. Ci am rmas din tritii ani 1928, 1929 strni n jurul omului n care credeam ?

N-a sftui pe nici un tnr intelectual s fac gazet-rie. Voi spune altundeva i altdat de ce. Aici ar fiprea lung. Dar dac nenorocul sau un noroc neltorl duce spre aceast primejdioas meserie, i-a dori snceap ntr-un jurnal tnr i zbuciumat, care nu are

* Nu vreau s dau nume i nici detalii. Ele nu-mi aparin.Snt totui dou ntmplri pe care le voi povesti, cci eroii lorau pierdut de mult dreptul la tcere. Vezi anexa VII.

267

sigurana zilei de mine", nu vrea s aib siguranazilei mine", n-are mare lucru de aprat pentru sinensui, nu ateapt nimic de la victoriile sale, nu-i oco-lete nfrngerile i nu-i suspecteaz imprudenele. Numaintr-o asemenea cas va gsi omul care s-i spun cemi s-a spus mie ntr-o sear de noiembrie 1927 ; scriece vrei".

268

NAE IONESCU-

Iar dac d. Nae Ionescu mi-ar -fi rspuns grav ca un profesor, dac ar fi n-cercat s-mi fac teorii i s-mi schieze o.' predic solemn, i-a fi spus...:

-. LaS'O dracului, efule! S nu m ducicu zhrelul, c nu se prinde ! Vezi de

altul...

Tudor Teodorescu-Branite

Pe profesorul Nae Ionescu l-am vzut prima oar laBrila prin 1923 sau 1924, la o conferin. Vorbea, n-tr-un ciclu al Ideii Europene, despre' criza religioas nGermania, dac in bine minte. Eram n clasa a cinceade-liceu i toate acestea mi se par astzi nesfrit de n-deprtate.

L-am revzut ns trei ani mai trziu, la examenul

Meu de bacalaureat, ca preedinte al comisiei. Prezena

Lui n acest liceu, de unde cu vreo 15 ani nainte fusese

eliminat pentru republicanism naional", producea acum

printre profesori i elevi un val'de rumoare. . ' .

Cel puin pentru noi, care i ateptam n bnci, n

Faa colilor albe, cu atta fric, dar, mai ales, cu atta

curiozitate, intrarea lui Nae Ionescu n clas era un faptrzbuntor. Ni se prea c acest tnr cruia bara ener-

gic a sprncenelor i ddea nu tiu ce privire aprig,era aliatul" nostru.

Ne-a dictat subiectul lucrrii de limba romn i am

Intrat n el ca ntr-o pdure : poezia liric romneasc'''.

Dup dou ceasuri, cnd mi-s-a luat tocul din mn, scri-

Sesem vreo 10 coli mari, dar abia ajunsesem la Alecsandri.

M simeam pierdut. M rtcisem, vorbisem de cte n

Lun i n soare, uitasem subiectul. Dou pagini despre

folclor, vreo dou despre poezia popular scandinav, nu

tiu cte despre alte nzbtii... De unde le scosesem,

Doamne ! 269

Am crezut c e o glum cnd, a doua zi, bunul meuprofesor d. Gheorghe Banea m-a oprit pe strad. M-achemat Nae- Ionescu s-mi arate teza ta. I-a plcut mult,dar zice c eti un mare zpcit".

Un mare zpcit ? Numai atta ? Eram salvat,

Un an mai trziu, n august 1927, cnd trimiteam laCuvntul primul meu foileton, 'l'trimiteam la ntm-plare. tiam bine c un manuscris ntr-o redacie estemai puin dect o pictur ntr-un ocean. Cu ce uu-rin, cu ce plictiseal, cu ce indiferen se arunc unplic, uneori nainte de a fi deschis. O clip, fuseser is-pitit s-l trimit lui Nae Ionescu. Dar omul m intimida,la gndul c vor fi citite de el, paginile mele mi se p-reau dintr-odat puerile fr interes, i ineam minteprivirea i m temeam.

Am trimis articolul Redaciei Cuvntul", fr niciun alt adaos, semnat cu primul pseudonim gsit. Ar fifost de ajuns s nu apar pentru ca aceti apte ani devia s se fi petrecut altfel. Altfel, cum ? Nu tiu.

Dar a aprut. '

Am aflat mai trziu c era cineva n redacie carese interesa ndeaproape de acele plicuri galbene ce ve-neau de la Brila, aducnd- lungi foiletoane confuze ; NaeIonescu. M ntreb cu sinceritate ce anume l putea in-teresa la scrisul unui biat de 19 ani, obsedat nc delecturile sale de adolescent.

in foarte bine minte prima sear la Cuvntul". Ve-nisem nelinitit, nesigur, plin de 'ntrebri, pe care tiambine c nu voi avea curajul s le pun, intimidat de acelelumini care mi se preau ireale, de acei oameni pe care'i credeam legendari. Totul mi se prea extraordinar njurul meu," totul transfigurat de tot ce o copilrie petre-cut ntre cri visase despre acest lucru miraculos : oredacie.

Din colul de fereastr'unde m refugiasem n atep-tarea profesorului, cred c nici n-am tresrit cnd l-amvzut. A venit spre mine cu acel zmbet-'grav, pe caremai trziu aveam s-l cunosc n attea clipe fericite sautragice, a venit spre mine fr surpriza de a descoperi

270

n Mihail Sebastian pe fostul su elev de la examenulde bacalaureat Hechter M. Iosef *,

Mi-a spus foarte multe lucruri n seara aceea i toatemi se preau mari, decisive, copleitoare, ca ntr-unceas n care se pecetluiete o soart sau se deschide undrum. Vorbea cum vorbete totdeauna : animat i n-chis, cu acea stpnit tensiune care i strbate ca unfir de foc neltoarea lui nepsare.

Am cobort n strad uluit, absent, cu sentimentulc toat strada lumini, vitrine, trsuri, femei tre-cea pe lng mine stins, cu vocile acoperite de strigtulrevelaiei pe care o trisem.

Vei surde poate citind aceste lucruri. Mi-ar prearu s nu surdei. Ar nsemna c le-am povestit prost,c le-am evocat insuficient.

i plng pe tinerii care n-au ntlnit la timp, n viaalor, un astfel de om n care s cread, un om n stares-i pasioneze pn la a le modifica viaa. E un noroc pecare merit s-l plteti cu toate entuziasmele, orict arprea ele de excesive, imprudente sau ridicole n ochiistrinilor.

Nici- Jacques Riviere nu cred c s-a desprit altfelde Paul Claudel, cnd l-a cunoscut ntia oar.

Iertai-mi apropierea. O fac pentru Claudel, cu careNae Ionescu are multe trsturi comune, i nu pentruRiviere, care nu e pentru mine dect un ndeprtat iinaccesibil model.

Snt unii oameni destinai s comunice direct cu ti-nerii, prin anumite valori pe care le realizeaz viaa lor.,prin anumite sensuri de gndire -sau de sensibilitate pecare le exprim scrisul -lor. nelegerea ntre generaiieste aproape totdeauna grea, dac nu imposibil, dinlipsa de generozitate a btrnilor i din excesul de fer-voare al tinerilor. Este ceva opac ntre ei, este o incapa-citate reciproc de a se nelege, ceea ce constituie une-

* Mai este oare nevoie s spun c pe eroul crii De doumii de ani nu-l cheam Iosef Hechter, c nicieri n decursulromanului acest nume nu este scris, c aducerea lui n discuieeste ori o dovad de lectur neglijent i a crii, i a prefeei,ori o simpl arm polemic ? Vezi anexa VII.

271

ori un conflict surd, domol i suportabil, dar duce alte-ori spre foarte grave i adnci lupte.

Oamenii care pot birui aceste eterne rezistene sntpuini. A vorbi tinerilor, a-i nelege i a te face nelesde ei este un lucru dificil i rar. Trebuie s fie cinevapurttorul unui mesaj personal, purttorul unor expe-riene capabile s lumineze nu numai propria sa via,ci i viaa celorlali, trebuie s triasc el nsui o dramde idei sau de pasiuni, pentru ca glasul su s treacdincolo de sine, ctre ceilali. Claudel, Peguy, Gide aurealizat, pe planuri de sensibilitate deosebit i n direc-ii sufleteti opuse, acest miracol. Nu snt singurii, darsunt cei mai aproape de noi. Fiecare dintre ei, ntr-un cerc descris i limitat de inteligena i simirea lui, aexercitat i continu s exercite asupra tinerelor elitefranceze sau europene un control de valori morale carefcea din fiecare un adevrat director de contiin".

E o funcie spiritual care nu ine de talent, nici deinteligen, nici de geniu, poate, Valery nu o va mplininiciodat, Anatole France nici vorb c nu. Ea cere oanumit acuitate intim, anumit vehemen a vieiiinterioare, anumit nclinare de a gndi viu asupra pro-blemelor morale i a face din ele veritabile drame. Eacere mai ales altceva : curajul de a lua viaa n serios,de a o lua n foarte serios.

Gluma i ironia pot fi fermectoare atitudini n lume.Dar nu prin ele se pot mica tinerii. France e un mareartist, mai mare desigur dect Gide, dar France nu vaabate, niciodat o via de om din mersul ei, nu va ri-dica o ntrebare esenial, nu va revela nimnui o du-rere, o nenelegere sau o ateptare.

Tinerilor nu le-au plcut niciodat oamenii orictar fi ei de geniali care s-au dezinteresat de marilentrebri.

Las-o dracului, efule, vezi de altul" este o preamare uurin de a rezolva dificultile pentru ca ei s-oprimeasc. Nici unul din cei care au nsemnat vreodatceva n contiina unui timp n-au profesat o asemeneanvtur, care, prin comoditatea ei, l micoreaz pe om.

272

*

Nae Ionescu a fost directorul nostru de contiin.

"Noi eram vreo douzeci- de tineri care venisermspre profesor" (cum ne-am obinuit s-i spunem scurt),fiecare pe alt drum, fiecare ateptnd rspuns altor n-trebri, strni ntr-o familie, n care drumurile perso-nale, rmneau totui distincte i singuratice, dac nu cum se ntmpla uneori adverse.

Scrisul Iui clarifica pentru noi unele lucruri eseniale,pe care fr el le-am fi gndit confuz. Prezena lui ne

Ajuta s ducem pn la capt -un control intim, care alt-fel ar fi fost lipsit de criterii. Era un om care vorbea cusimplitate despre iubire, despre via, despre moarte,ca despre nite lucruri reale i decisive. Era i n scrisullui i n viaa lui o continu silin de a comunica di-rect cu ceea ce este viu, sprgnd tiparele, formulele

i schemele. Era, n sfrit, un om dramatic, fr certi-tudini asupritoare, fr intolerane, gata s neleag ovia de om n toate ndoielile i umbrele ei.

Tinerii veneau din instinct spre el. Nu numai noi,care l cunoteam ndeaproape, printr-un noroc poatenemeritat, dar muli prieteni necunoscui, rspndii n

Cele mai deprtate coluri de ar. Zona de radierea gndirii lui Nae Ionescu trece cu mult dincolo de ori-

Zontul celor dou sute de oameni agitai care alimen-

Teaz astzi cultura romn" cu polemicile, confesiunile,

Ideile i obsesiile lor.

Snt, cred, puini tineri pe-care'scrisul i vorba luiNae Ionescu s nu-i fi marcat". Existena lui este un

Fapt ce nu se poate eluda. Poi lupta cu el, i te poi'

opune dar nu e cu putin s treci cu ochii nchii,

pe alturi.

Nu toi tinerii italieni snt cu Papini, nu toi tinerii

Francezi snt cu Gide, dar nu e unul care s nu fi sim-

it apsarea acestor dou eseniale momente de conti-in, fa de care orice atitudine e posibil, numai indi-ferena nu. Nae Ionescu este din familia lor.

Nu voi vorbi despre valoarea acestui om, care mi separe excepional n toate domeniile n care a lucrat.N-am cderea s-o fac i, n orice caz, n-a face-o aici,unde m pregtesc s spun o serie de lucruri foarte triste.

273

De altminteri nu valoarea cultural sau politic a luiNae Ionescu determin profunda noastr legtur cu el.E un om care ne-a nvat foarte multe n filozofie, neconomie politic i n art *. Snt fr numr proble-mele pe care le-a ridicat, crile pe care ni le-a pus nmn, prejudecile pe care ne-a silit s le lichidm. Jur-nalismul i-a dat prilejul s mediteze i s scrie asupracelor mai variate aspecte de via, n, toate aducnd nunumai o armtur documentar complet, dar, mai ales,o viziune personal, nou i organic, ce surprinde ncele mai obinuite fapte marile linii de micare ale vieii.Din scrisul lui zilnic de-a lungul a opt ani, s-ar puteaconstrui un vast dicionar de termeni, noiuni i idei,un fel de explicaie a timpului nostru"' cuprinztoare isintetic, Este o treab ce va trebui fcut ntr-o zi ipe care mi pare ru c nu mai am dreptul s-o fac. "

Dar, v spun, nu prin ce ne-a nvat este Nae Ionescuprofesorul" nostru, ci prin sensul pe care l d el pro-priei sale viei. . -

Un om care nu propune vieii sale o dram de re-zolvat este un absent. Nici inteligena, nici erudiia nu potsuplini aceast flacr. Ceea ce spune e abstract, ceea ceface e indiferent.

Nae Ionescu, asemeni lui Papini, asemeni lui Gide,asemeni lui Peguy, aduce, nainte de orice, mrturia uneidrame personale. Restul e fr importan. ntr-adins amluat un nume de anarhist, unul de hughenot i altul decatolic pentru c e fr importan. Nu nvtura lori face viruleni i activi n lumea de tineri care i re-cunoate drept directorii ei de contiin, ci tensiunealor, temperatura-interioar, de la care vorbesc i care learde din adnc scrisul i viaa.

Pentru strini i adversari, Nae Ionescu este un per-sonaj enigmatic, un fel de periculos regizor al vieiipublice, nchis ntr-o voluntar umbr, de unde co-mand complicate jocuri de idei i oameni, stpnindu-leresorturile cu o mn fin i ascuns. Legenda lui sperie,indigneaz sau intrig.

* Aveam ntr-un rnd intenia s-i strng ntr-un volum cro-nicile i studiile sale de teatru din 1927 i 1928. Snt acolo unelepagini de o adncime critic fr egal. Dar timpul a descurajat acestproiect

274

Pentru noi, adevratul Nae Ionescu era ns dincolo deacest joc, un om nelinitit, purtnd, mai sus de victoriilelui, o inim i o inteligen mprite ntre mari ntrebripersonale, crora succesul" sau insuccesul" nu le putearspunde n nici un fel.

O s-i frng gtul", am auzit spunndu-se pe furidespre Nae Ionescu, n vremea n care lumea, netiindbine ce se va ntmpla n viitor, nu avea deocamdatcurajul s-l njure pe fa.

Da, o s-i frng gtul. i l-a frnt i, desigur, i-l vamai frnge de cteva ori.

M ntreb dac omul acesta e fcut pentru victoriiProbabil c nu. Victorii a avut, i nc foarte mari. Darle-a lsat pe toate n drum i s-a dus s caute altceva,mereu altceva.

Nu e un om infailibil. E probabil c a fcut marierori, e probabil c va mai face. Dar nu asta m intere-seaz. tiu c luptele lui, victoriile sau cderile luinu snt eseniale. tiu c dincolo de ele, triumftor saunvins, rmne un om frmntat, un om trist, un omsingur.

Despre acest om vorbesc, n acest om am crezut.

275

NAE IONESCU i IUDAISMUL

Cnd m-am ntors, n 1931, de la Paris, unde m tri-misese el s studiez, primul lucru pe care i l-am spusprofesorului a fost acesta : scriu o carte evreiasc".

Vestea nu l-a surprins. Nu suportasem niciodat nicio umbr de echivoc asupra calitii mele de evreu. NaeIonescu o tia prea bine, el, care detesta orice compromisi, ndeosebi, pe acesta.

1931 era, dup cte inei minte, un an neantisemitDispoziia public era mai mult spre stnga, hitlerismulera un strigoi mai degrab ridicol dect primejdios, evreii,n sfrit, erau lsai n pace. Era unul din rarele mo-mente de odihn ce le-au fost sortite de la rzboi ncoace.

Cartea pe care o ncepusem nu avea aadar obiectivesociale. n nici un caz nu voia s fie o carte de actuali-tate. E adevrat c timpul i-a luat sarcina de a-i depiinteniile i de a o arunca peste trei ani, ntr-un momentde surescitare general.

De ce i ceream profesorului Nae Ionescu o prefa?

Presa a rspuns fr greutate : 1) pentru ca s-mitrdez neamul ; 2) pentru ca s ctig bani ; 3) pentru cas atrag ntr-o curs jidoveasc pe un lupttor al rom-nismului, :

Voi reproduce, n capitolul urmtor, o mic anto-logie din aceste interpretri, extrem de interesante.

E o lectur plin de nvminte i nu mi-a iertas nu v-o nlesnesc.

La drept vorbind, cred totui c pentru alte motiveceream nc n iulie 1931 aceast prefa. Se poate sfiu nelat de o pervers refulare freudist (tot un jidan iFreud sta !), dar, n msura n care pot rspunde de

276

faptele mele, am impresia c nici pentru bani, nici pen-tru trdare, nici pentru bucuria de a-mi compromite pro-fesorul n rndul apostolilor garditi i cuziti nu l-am

rugat s-mi scrie paginile pe care mi le fgduia cuatta bunvoie.

Mi se prea, n primul rnd, foarte firesc s cer omuluicare mi cluzise primii ani de tineree o judecat directasupra unei cri ce trebuia s-mi lmureasc, cel puinn intenia mea, o sum de ntrebri hotrtoare. Amateptat de multe ori cu emoie i ncordare cuvntul pro-fesorului asupra lucrurilor pe care le gndeam, dar nicio-dat cu atta pasiune.

Acest motiv strict personal ajunge poate pentru aexplica de ce inusem s am n fruntea crii o prefaa sa.

n alt ordine, ns, i cu totul n subsidiar cum sezice n justiie , ndjduiam poate c prefaa va fi unact de nelegere i un act de pace, care va trece i din-colo de literatur. Nae Ionescu era dintre foarte puiniioameni capabili, i prin gndirea lor, i prin poziia lor,s fac un asemenea act. Simpatia lui pentru problemele- iudaice era cunoscut, justificarea lui de a vorbi n aceastordine era fr tgad.

Astzi i cu att mai mult n iunie 1934, a-i cereprofesorului Nae Ionescu o prefa la un roman evreiescpare, n principiu, un lucru ciudat, dac nu de-a dreptulprovocator. n 1931, ns, nimic'n-ar fi fost mai normali, desigur, nimeni n-ar fi fost surprins.

Iudaismul a fost o veche preocupare intelectual a d-luiNae Ionescu. Antisemiii garditi i cuziti fac foarte bine'c uit astzi acest detaliu suprtor. Dar de ce oare l uit'i evreii? De ce nu e nici unul ntre ei care s-i aducaminte c n 1928 l-au adus pe profesorul Nae Ionescu s levorbeasc la... cminul sionist ? Nu e o glum. AntisemitulNae Ionescu a inut atunci invitat mi se pare de Aso-ciaia femeilor evreice" o admirabil conferin'desprespiritualitatea iudaic.

Dar nu e singurul lucru uitat. Se trece cu nepsare saucu simpl incontien peste civa ani de precizare a uneiatitudini de nelegere, de simpatie i de cunoatere obiec-tiv a fenomenului iudaic n aspectele sale politice, dar, mai

277

ales, pe latura sa spiritual.: Colecia Cuvntului''- de,la1928 pn n toamna anului 1933, este martor. Pe vremeaaceea, Nae Ionescu era probabil vndut jidanilor".

Cretin ortodox, de un cretinism care n-a fost o firmpolemic i politic", Nae Ionescu purta n nsi credinasa obligaia de a iubi neamul Vechiului Testament, de a-iiubi'pe aceti evrei care nu snt necredincioi, ci credin-cioi ntrziai pe drumul mntuirii", cum spunea dup de---vastrile'de la Oradea Mare, n Duminica", pe care ogsii reprodus n anex.

Nu doar c ar fi sperat ntr-o convertire a lui Israel lacretinism, convertire pe care o tia i imposibil, i re-gretabil *. Dar, ca orice cretin veritabil, nelegea c pro-pria sa credin rmne stingher, caun copac retezat, nclipa n care ea neag, batjocorete sau oprim rdcinilespirituale din care se trage. Cretin, Nae Ionescu triadirect drama spiritual iudaismcretinism, care, orices-ar spune, nu se reduce la canonul 11 al Sinodului-alVl-lea Ecumenic". Rmne, dincolo de acest canon, destulloc pentru iubire i, mai ales, pentru respect n faa uneivechi nvturi, pe care se sprijin i astzi axele mariale lumii. Noi nu ne pricepem n teologie, dar profesorulNae Ionescu se pricepe i, spunnd aceste lucruri, nu'facem altceva dect s-l citm pe el.

Atitudinea lui Nae Ionescu fa de evrei nu se opreape acest plan strict religios. Ea era-la fel de ferm i frechivoc pe planul politic.

El a preconizat mereu o politic de largi liberti pu-blice i culturale pentru minoriti. Pentru toate minori-tile/i -mai ales pentru evrei (cci problema se punea maides i mai acut n privina lor).'

* Astzi ns d. Iorga ndeamn pe un evreu s se boteze.ca s poat crea n ordinea culturii. E cea mai categoric negare acrezului naionalist pe care l-a reprezentat pn acum. Cci sautrecerea la cretinism este pentru un evreu n fond imposi-bil ceea ce noi credem - i atunci comitem cu bun tiinun- fals n domeniul' spiritual, mai grav fa de sufletul nostrudect toate falsurile posibile, sau evreul se poate desprinde efectivde iudaism i atunci - dac teoria naiunii fcut de d. Iorga i n-suit de generaia noastr e adevrat el nu va fi dect osinistr-epav spiritual, corcit i condamnat sterilitii." (Nae

Ionescu: De 'ce-nu te -botezi'

Cuvntul", 19 august 1923).

278

Toat politica lui Nae Ionescu i a Cuvntului" naceast materie se sprijinea pe o distincie esenial : stati naiune. Statul i naiunea nu erau n sistemul de gn-dire al profesorului dou valori identice, i nici dou no-iuni suprapuse, ci, dimpotriv, dou realiti de naturdeosebit. Statul, o realitate politic, naiunea, o realitatecultural. Distincia aceasta este decisiv. Ea anuleaz iface imposibil orice ovinism, oricare ar fi eufemismul subcare se ascunde : naiune exclusiv", naiune domi-nant" etc.

Iat de ce am prsit pe d. Cuza cel cu teoria na-iunii exclusive , nu am avut nici un entuziasm pentruteoria naiunii dominante i l-am urmat pe d, Iorga, cares-a fcut la noi campionul drepturilor spirituale ale mino-ritilor". (Nae Ionescu De ce nu te botezi ?" art. cit.)

Dus pn la consecinele ei ultime, aceast distinciedintre stat i naiune justific o libertate egal i completntre toate naiunile unei ri. Statul nu devine n modlogic dect un factor tehnic a crui prim obligaie este screeze cadre de via tuturor naiunilor componente, dn-du-i fiecreia posibilitatea de a se realiza pe sine i de acrea.

Dar nu e nevoie s comentez. E suficient s transcriu :...noi generaia lui 1906 am neles c NAIU-NEA nu ESTE un INSTRUMENT POLITIC, CI unulCULTURAL. C o naiune nu are dreptul s oprime sau sdistrug un izvor de creaiuni spirituale, a cror promo-vare este cea mai nalt ndatorire a omului. i c statul,INSTRUMENT TEHNIC, adaptat cu totul altor scopuri,trebuie s in el nsui sam de imperativele culturii".

Opunei, v rog, formula stat instrument tehnic"


Recommended