+ All Categories
Home > Documents > Scrieri atonite pe teme contemporane

Scrieri atonite pe teme contemporane

Date post: 31-May-2018
Category:
Upload: apologetul-roman
View: 222 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 51

Transcript
  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    1/51

    Arhimandritul GheorghiosStareul Sf. Mnstiri Grigoriu-Athos

    SCRIERI ATHONITE

    PE TEME CONTEMPORANE

    Traducere.: ieromonahul Agapie - AradEditura Sfntul Nectarie, 2003 ISBN 973-85817-1-0

    Pr. Damaschin GrigoritisSf. Mnstire Grigoriu

    Sfntul Munte Athos

    HOMEOPATIA

    ESTE CONTRARCREDINEI ORTODOXE

    Nu este specificat editura ce a tiparit broura cu aceast nvtur (n. ed.)

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    2/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    2

    Cuprins

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    Nota editorului ... 4EXPERIENE ALE HARULUI LUI DUMNEZEU .................................................... 6

    1. Forme ale experienei harului lui Dumnezeu............................................................. 7

    2. Premise ale experienei autentice a harului lui Dumnezeu ............... ................ ......... 93. False experiene ale harului ................ ................ ................ .................. ................ ..... 94. Despre penticostali ................ ................ .................. . ............... ................ ................ . 115. Biserica Ortodox, spaiul autenticei experiene a harului lui Dumnezeu ................ 12

    CARACTERISTICILE MONAHISMULUI ORTODOX ......................................... 15

    1. Monahismul ortodox are rdcinile n Sfnta Scriptur ........................................... 152. Monahismul ortodox este o instituie bisericeasc ................................................... 163. Monahismul ortodox este isihast i nu de tip activist, aa cum este monahismul apusean

    ............................................................................................................................. 164. Monahismul ortodox este isihast i separat de lume, dar nu urtor de lume sau antisocial;

    dimpotriv, el este profund social .................................................................. 17SFINTELE CANOANE DESPRE MONAHISM ....................................................... 19

    1. Generaliti ............................................................................................................... 192. Intrarea, tunderea i ieirea din mnstire ................................................................ 213. Rspunderea pastoral a egumenului n mnstire ................................................... 214. Rspunderea pastorali drepturile episcopilor asupra monahilor

    CHARTA ECUMENIC - JUDECATl CONDAMNAT ORTODOX ............ 24REFLECII LEGATE DE PARTICIPAREA ORTODOCILOR LA MICAREAECUMENICl LA CONSILIUL MONDIAL AL BISERICILOR ....................... 27

    1. Sincretism cretin ...................................................................................................... 272. Sincretism interreligios ............................................................................................. 283. Problemele participrii ortodocilor la Micarea ecumenic .................................... 294. Dialogurile cu romano-catolicii i anticalcedonienii ................................................ 305. Neliniti legate de metodele ecumenismului ............................................................ 30

    AVATON" -UL SFNTULUI MUNTE l HIROTONIA FEMEILOR ................ 32ECUMENISM l ORTODOXIE ECUMENIC ........................................................ 35

    Homeopatia este contrar credinei ortodoxe ...................................................... 42Cuvnt nainte............ ................ ................... ............... ................ .............. ................ ....... 42Homeopatia nu face parte dintr-o specializare medical ................................................. 42Cel care face tratamentul mobilitzeaz "puterea terapeutic a vieii" ............................. 44Cauza aciunii "medicamentului" homeopat, conform homeopailor .............................. 45Pentru Hahnemann, Confucius a fost superior lui Hristos, pe care l consider "sentimentalistnflcrat" ...................................................................... ......................................... 46Hahnemann, fondatorul homeopatiei a fost mason, iar rdcinile homeopatiei se afl n

    misticism.................................................................................................................... ....... 47Epilog............................................................................................................................... 49ANEXA 1: Despre felul n care va fi prigonita Biserica lui Hristos de c trereligia ecumenista a viitorului - din cartea ORTODOXIA PENTRUPOSTMODERNITI ...................................................................................................... 50 ANEXA 2: Despre sntate i homeopatie, din cartea PRINTELE PAISIE MI-ASPUS de Athanasie Rakovalis ........................................................................................ 53ANEXA 3: SEMNELE VREMURILOR, 666, - din cartea PRINTELE PAISIE MI-A SPUS de Athanasie Rakovalis ............ .................. ................ ................ ...... .......... 58

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    3/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    3

    Nota editorului

    Volumul de fa, oferit cititorului romn sub titlul Scrieri athonite pe teme contemporane",conine traducerea ctorva articole mai vechi sau mai recente scrise de Arhimandritul

    Gheorghios Kapsanis. De aproape 30 de ani sfinia sa conduce Mnstirea Sfntului Grigoriedin Sfntul Munte Athos, susinnd n paralel i o intens activitate n plan general bisericesc,nainte de intrarea n cinul monahal, autorul scrierilor de fa, doctor n teologie nspecialitatea Drept Bisericesc, a predat n cadrul Facultii de Teologie din Athena, fiindconfereniar la catedra de Drept Bisericesc. Primind ns n inim chemarea la vieuirea ceamai presus de lume a lepdat slava dearti trectoare a unei cariere universitare strlucite

    precum i perspectivele ce i se ofereau de ascensiune n ierarhia bisericeasc, ncepnd viaamonahal ntr-o mic mnstire din preajma Atenei, este chemat de prietenul suduhovnicesc, Arhimandritul Emilianos, stare al Mnstirii athonite Simonos Petras, s seaeze mpreun cu cei civa ucenici ai si n Mnstirea Grigoriu, ai crei vieuitori erau

    puini i foarte btrni. Astfel, Maica Domnului, pzitoarea Sfntului Munte, a nnoit intinerit obtea monahal a acestei Mnstiri, adugnd apoi, an de an, noi i noi vieuitori pe

    lng tnrul, pe atunci, stare Gheorghios. Aezat la crma duhovniceasc a acesteiimportante Mnstiri athonite, printele Gheorghios nu s-a gndit doar la viaa duhovniceasc amonahilor din ascultarea sa, ci a nceput i o intens lucrare de susinere a Ortodoxiei, att nGrecia, ct i n afara granielor ei. Dac viaa monahal a Mnstirii urmeaz ndeaproape cadrultradiional ortodox, activitatea misionar a Printelui Gheorghios i a Mnstirii sale cuprindedou laturi importante: teologic i practic-pastoral. Aa se face c, n Mnstirea Grigoriu,stareul Gheorghios a format mai muli ucenici care st pnesc cu mult subirime teologiaBisericii i a Sfinilor Prini, fiind n msur s elaboreze studii profunde, solid ntemeiate patristic, n care s afirme punctul de vedere tradiional ortodox asupra diferitelor probleme cucare se confrunt Biserica n zilele noastre. Scrierile stareului Gheorghios i ale ucenicilor sireprezint astfel o cluz nertcit n hiul problematicii pe care o ridic lumea de astzi i deaceea sunt cutate de cei ce iubesc cunotina adevrului cel ntocmai cu dreapta credin" (Tit l,1). Departe de a avea vreun caracter fundamentalist sau intolerant, scrierile Printelui Gheorghiospoart amprenta echilibrului, reprezentnd un punct de vedere formulat n urma asimilrii i tririinvturilor patristice. Cealalt direcie n care i-a orientat atenia stareul Gheorghios vizeazlegtura direct cu poporul credincios, n acest scop, Mnstirea Grigoriu are n cuprinsul Grecieicteva metocuri n care vin regulat duhovnici din Mnstire pentru povuirea duhovniceasca credincioilori svrirea slujbelor dup rnduiala athonit. n plus, Mnstirea Grigoriu anceput pe la sfritul anilor '70, prin ieromonahul Cosma Grigoriatul, o misiune ortodox nAfrica, misiune care continui astzi. Mnstirea Grigoriu are o legtur speciali cu aranoastr, deoarece stareul Gheorghios s-a ngrijit s aibi un monah, printele Damaschin,care s nvee limba romn i s traduc n grecete numeroase cri din tezaurulduhovnicesc al Ortodoxiei din Romnia.

    Articolele din volumul de fa se refer la viaa duhovniceasc, viaa monahal i viaa

    Bisericii. Toate aceste trei dimensiuni ale vieii duhovniceti au fost i sunt supuse unortendine deformatoare, care n grai duhovnicesc se cheamrtcire, n viaa duhovni-ceasc,esena rtcirii const n a lua drept Duh al lui Dumnezeu lucrarea duhurilor necurate. n viaamonahal, lepdarea vechilor rnduieli clugreti i a practicii consfinite de dumnezeietiiPrini nu poate s conduc dect la degradarea monahismului i la transformarea lui ntr-osimpl societate uman, n ceea ce privete viaa Bisericii, articolele reunite aici ating o

    problem contemporan nevralgic: ecumenismul, care este situat de printele Gheorghiosntre coordonatele lui ortodoxe i cruia, totodat, i se demasc tendinele duntoareBisericii.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    4/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    4

    Tonul general al scrierilor este plcut, simplu i direct, atingnd ntotdeauna esena problemei n discuie. Afirmarea poziiei ortodoxe este nsoit ntotdeauna de delimitareaclar fa de concepiile eterodoxe, care adesea sunt prezentate de unii teologi drept aleBisericii Ortodoxe n ansamblu.

    Oferim astfel volumul de fa cititorului romn pentru a se edifica n anumite problemearztoare ale vieii bisericeti de astzi, avnd drept povuitor nertcit i experimentat pestarul Gheorghios de la Grigoriu.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    5/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    5

    EXPERIENE ALE HARULUI LUI DUMNEZEU1

    Scopul vieii noastre, dup cum tim, este unirea noastr cu Dumnezeu. Dup cum spuneSfnta Scriptur, omul a fost fcut dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu", ca s seasemene cu Dumnezeu, adic s se uneasc cu El. Asemnarea omului cu Dumnezeu e numitde Sfinii Prini ndumnezeire. Vedei ct e de nalt scopul vieii omului? Nu doar s devin

    mai bun, mai moral, mai drept, ci dumnezeu dup har. Fiindc, unindu-se cu Dumnezeu, omuldevine i el dumnezeu dup har. Dar atunci ce diferen este ntre Creatorul nostru i omulndumnezeit? Diferena const n aceea c El este Dumnezeu prin fire, n timp ce noi devenimdumnezei prin har, rmnnd oameni ca fire, ndumnezeindu-ne cu harul Lui.

    Cnd omul se unete cu Dumnezeu prin har, el dobndete experiena harului dumnezeiesci l simte pe Dumnezeu. Cum altfel, oare, ar fi posibil unirea cu Dumnezeu dac nu amsimi harul Lui?

    Primii oameni zidii, n Paradis, nainte de a cdea, vorbeau cu Dumnezeu simind harul Lui.Dumnezeu 1-a zidit pe om ca s fie preot, profet i mprat.Preot, ca s primeasc existenasa n lume ca pe un dar al lui Dumnezeu i ca s redea lumea i pe sine lui Dumnezeumulumindu-I i slvindu-L. Profet, ca s cunoasc tainele lui Dumnezeu. Profeii erau nVechiul Testament cei ce vedeau i vorbeau n numele lui Dumnezeu despre Tainele i voia

    Lui.mprat, ca s mprteasci peste creaia materiali peste sine nsui; ca s foloseascnatura nu ca un tiran, ci cu noblee. S nu fac abuz de creaie, ci s-o foloseasc cu mulumire.Astzi, omul nu mai folosete natura raional, ci o exploateaz n mod egoist i iraional;urmarea este distrugerea mediului i, prin urmare, i a omului nsui.

    Dac omul nu ar fi pctuit i dac nu ar fi nlocuit iubirea i ascultarea fa de Dumnezeucu egoismul, atunci nu s-ar fi separat de Dumnezeu, ar fi fost mprat, preot i profet. DarDumnezeu sufer pentru creatura Sa i vrea s-1 readuc pe om la starea de a putea fi din nouun adevrat preot, profet i mprat. S poat din nou s aib experiena lui Dumnezeu i s seuneasc cu El. De aceea, n istoria Vechiului Testament, vedem cum Dumnezeu pregtetencet-ncet mntuirea oamenilor prin venirea Fiului Lui Cel Unul-nscut. Astfel, a druit doarctorva drepi ai Vechiului Testament harisme asemntoare cu cele avute de om nainte decdere, precum harisma profeiei. Gsim n Vechiul Testament brbai ca profetul Ilie,

    profetul Isaia, profetul Moise, care au primit harisma profeiei i au vzut slava lui Dumnezeu.Aceast harism nu a fost lucrtoare n tot cursul vieii lor, ci Dumnezeu le-a dat-o cu unanumit scop i n anumite situaii. Adic, ori de cte ori Dumnezeu a vrut ca aceti brbaisfini s vesteasc venirea lui Hristos n lume sau s-I fac cunoscut voia, le-a dat puterea dea primi unele descoperiri i de a avea o anume experien.

    Profetul Ioil a proorocit, ns, c va veni ziua n care harul Sfntului Duh va fi dat deDumnezeu nu numai anumitor persoane, ci ntregului popor. Iat ce zice profetul Ioil: Voivrsa din Duhul Meu peste tot trupul", voi da Duhul Meu peste tot omul, iar fiii i fiicelevoastre vor prooroci, iar cei mai btrni ai votri vise vor visa, iar tinerii votri vedenii vorvedea" (Ioil 3, 1). Adic poporul Meu va vedea vedenii duhovniceti, va vedea tainele luiDumnezeu. Aceast revrsare a Duhului Sfnt s-a mplinit n ziua Cincizecimii. Atunci, harul

    Sfntului Duh a fost dat ntregii Biserici, n perioada Vechiului Testament, harul nu a fost dattuturor fiindc Hristos nc nu Se ntrupase. Prpastia dintre Dumnezeu i om era nc frpod. Trebuia s se restabileasc mprtirea omului de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu sdea harul Duhului Sfnt peste tot poporul. Aceast reunificare a mplinit-o Mntuitorul nostruHristos prin ntrupare.

    Prima unire a lui Dumnezeu cu omul a avut loc n Paradis, dar n-a fost ipostatic , i deaceea s-a distrus. Aceast a doua unire este ipostatic, adic personal. n ipostasul, n

    1 Traducere dup Arhimandritou Greorgiou, EMPEIRIESES HARITOS TOU THEOU, Hiera MoneHosiou Gregoriou, Hagion Oros, 1997

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    6/51

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    7/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    7

    Alteori iari, n timpul rugciunii sau al Sfintelor Slujbe sau al Dumnezeietii Liturghii,simim o bucurie negrit. i aceasta este o experien a harului i o simire a lui Dumnezeu.

    Exist nsi alte forme ale experierii prezentei lui Dumnezeu, mult mai nalte. Dintre ele,cea mai nalt este vederea luminii necrcate. Aceast lumin au vzut-o ucenicii Domnului pemuntele Schimbrii la Fa. Atunci, ei L-au vzut pe Hristos strlucind ca soarele ntr-olumin cereasc i dumnezeiasc, necreat, nezidit, aa cum strlucesc soarele sau alilumintori. Era o lumin necreat, adic lumina lui Dumnezeu, lumina Sfintei Treimi.

    Cei care se curesc desvrit de patimi i de pcate i se roag cu o rugciune adevraticurat se nvrednicesc de aceast mare experien, aceea de a vedea lumina lui Dumnezeu,nc din aceast via. Aceast lumin este cea care va strluci n viaa cea venic. Acetia nunumai c o vd nc de acum, ci i vd n aceast lumin tainele lui Dumnezeu. Noi nu ovedem, ns cei curai cu inima i sfinii o vd. Aureola care se picteaz n jurul capetelorsfinilor este lumina Sfintei Treimi care i-a luminat i i-a sfinit.

    n viaa Sfntului Vasile cel Mare citim c, atunci cnd se ruga n chilia sa, putea fi vzutstrlucind n ntregime de lumina nccreat care l nconjura. De asemenea, n numeroase vie iale sfinilor ntlnim acelai lucru.

    Dar a se nvrednici cineva de vederea luminii nccreate reprezint cea mai nalt experien alui Dumnezeu, care nu se d tuturor. Dup Sfntul Isaac Sirul, n fiecare generaie doar unsingur om ajunge s vad lumina cea necreat. Exist ns i astzi cretini sfini care se

    nvrednicesc de aceast experien unic a lui Dumnezeu.Desigur, trebuie s spunem c nu oricine vede o lumin oarecare n timpul rugciunii a i

    vzut lumina necreat. Diavolul i neal pe oameni i le arat alte lumini, demonice saupsihologice, pentru a-i face s cread c aceea este lumina necreat. De aceea, fiecare cretincare vede ceva sau aude o voce sau are o oarecare experien nu trebuie s le accepte ca fiindde la Dumnezeu, deoarece poate fi nelat de diavol; trebuie s se spovedeasc la duhovniculsu, iar acesta i va spune dac este de la Dumnezeu sau dac este o rtcire a demonilor.

    2. Premise ale experienei autentice a harului lui Dumnezeu

    Vom analiza acum premisele care ne asigur c diferitele experiene pe care le avem suntautentice i nu false.

    Prima premis este s fim oameni ai pocinei. Dac nu ne pocim de pcatele noastre i nune curim de patimi, nu putem s-L vedem pe Dumnezeu, dup cum spune Domnul nostru nPredica de pe Munte: Fericii cei curai cu inima, c aceia vor vedea pe Dumnezeu". Cu ctomul se cur mai mult de patimi, se pociete, se ntoarce la Dumnezeu, cu att mai mult lva simi.

    Faptul de a cuta cu tot dinadinsul experiene spirituale care se vor duhovniceti prinmetode i tehnici asemntoare celor din diferitele erezii (mai ales de tip hindus sau yoga)este o mare greeal. Aceste experiene nu sunt de la Dumnezeu, ci sunt provocate prinmetode psihologice.

    Sfinii Prini spun: ,,D snge i ia Duh". Adic: dac nu-i dai sngele prin pocin, prinrugciune, prin post, prin ascez, nu vei putea s iei harul Sfntului Duh.

    Adevratele experiene se dau celor care au smerenie i nu caut experiene duhovniceti desenzaie, ci cer de la Dumnezeu pocin i mntuire, celor care sunt smerii i zic:Dumnezeul meu, nu sunt vrednic s am triri, nu sunt vrednic s primesc harismeduhovniceti, nu sunt vrednic s primesc cercetarea harului tu, mngieri cereti idumnezeieti i plceri duhovniceti".

    Cei care, ns, plini de mndrie, cer lui Dumnezeu s le dea experiene, nu vor aveaexperiene adevrate i autentice, ci, dimpotriv, se va apropia ispititorul i le va da experienertcite i diavoleti din cauza mndriei lor. Aadar, a doua premis este smerenia.

    A treia premis pentru a avea adevrate experiene duhovniceti este s fim n trupulBisericii; nu n afara Bisericii, deoarece n afara ei diavolul ne va rtci. Dac oaia se

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    8/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    8

    rtcete de turm, lupul o nfac. Doar n turm exist siguran. Cretinul n snul Bisericiise afli el la adpost. Dac prsete, ns. Biserica, este expus la rtcirile proprii, ale altoroameni i ale demonilor. Avem exemplele a numeroi oameni care, neascultnd de Bisericide duhovnic, au czut n mari rtciri. Creznd c-L vd pe Dumnezeu sau c El i viziteazse aflau, n realitate, n ghearele demonului.

    Desigur, ne ajut foarte mult a avea o rugciune curati fierbinte. Adevrul este c celemai multe experiene duhovniceti sunt date de Dumnezeu n ceasul rugciunii, i de aceea

    toi ci se roag cu rvn, cu rbdare, primesc darurile Sfntului Duh i simirea harului.Dup cum se tie, n Sfntul Munte se practic o rugciune pe care poate s o spun, de fapt,orice cretin: Doamne Iisuse Hristoase, miluiete-m pe mine, pctosul". Aceast rugciune- care mai este numit a minii, a inimii, nencetat - aduce n inima omului simirea haruluidumnezeiesc, atunci cnd este spus cu smerenie, cu rbdare i cu rvn.

    3. False experiene ale harului

    Astfel de experiene au toi cei care cred c prin ei nii, prin propriile lor puteri,mprtind diferite eresuri, fcnd parte din diferite grupri sau adunri religioase din afaraBisericii, pot s ia harul Sfntului Duh. ntrunindu-se, unii ca acetia au ca i conductor unnou profet", i cred c primesc harul Duhului Sfnt.

    n 1966 s-a ntmplat s m gsesc n America la o adunare a penticostalilor. Biserica" lorera ca o clas de coal. Mai nti a nceput o org electronic s cnte o muzic asemntoarecelei igneti, care, pe msur ce trecea timpul, devenea tot mai agitat, tot mai iritant, astfelnct s produc exaltare. Dup ce s-a terminat muzica a nceput predicatorul. i acesta anceput ncet, i pe msur ce vorbea striga tot mai tare. La sfrit a produs i el o atmosferde iritare. Iar atunci toi cei de fa au fost cuprini de o isterie colectiv ncepnd s strige, sse scoale n picioare, s ridice minile i s scoat strigte nearticulate. Am simit atunci cacolo nu sufla Duhul cel Sfnt al lui Dumnezeu, Care e Duh al pcii i nu al tulburrii i alexaltrii. Duhul lui Dumnezeu nu vine prin mijloace psihologice, parapsihologice (meditaie,concentrare pe ceakre, meditaie pe culori etc.) sau prin vreo tehnic respiratorie oarecare (genyoga). M-am ntristat, desigur, pentru acei copii care erau acolo mpreun cu prinii lor, i

    pentru psihoza colectiv care-i cuprinsese pe toi. Astfel de situaii n care anumite striemotive sunt considerate ca lucrri" ale harului i ca o dovad a prezenei Duhului Sfnt potfi numite, fr nici o ezitare, nelciuni diavoleti.

    Un tnr oarecare, actualmente un bun clugr n Sfntul Munte, a experimentat nainte dentoarcerea sa la Dumnezeu meditaia hindus de tip yoga (n Grecia exist n prezent peste500 de ramuri ale religiilor orientale). Acest tnr mi-a explicat ce fel de experiene urmresccei care practic acest gen de meditaie. Atunci cnd doreau s vad o lumin i frecau ochiicu putere astfel nct ajungeau s vad anumite luminie. Cnd doreau s aud zgomoteneobinuite i apsau urechile astfel nct s produc sunete. Nu dorim s mai amintim de aanumitele elevaii spirituale produse prin practici perverse sexuale, tehnici care suntconsiderate accesibile doar elitei yoghine i celor iniiai. Iat cum desfrul i perversiuneasunt ncununarea misticii orientale.

    Astfel de experiene psihologice produse prin diferite mainaiuni i tehnici sunt consideratede ctre eretici ca roade ale Duhului Sfnt. Dar experienele care apar n adunrile ereticilornu sunt doar psihologice, ci uneori ele sunt chiar demonice. Diavolul exploateaz strdaniilei cutarea unor astfel de experiene de ctre diferii oameni i le d anumite semne care nusunt de la Dumnezeu, ci ale lui, diabolice. Aceti oameni ns nu pricep c se afl n ghearelediavolului. Ei cred c semnele respective sunt cereti i de la Duhul Sfnt. Pe deasupra,diavolul le mai d i anumite profeii, aa cum o face n cazul mediumurilor (astfel demediumuri sunt folosite n edinele de spiritism de ctre anumii fachiri-vraci, pentru a punediagnostic i tratament etc., situaii n care, de fapt, mediumul este un vehicul prin carediavolul vorbete, nelndu-i pe creduli). Domnul ns ne-a avertizat dinainte c se vor

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    9/51

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    10/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    10

    Dumnezeu botezat n foc", Biserica celor patru Evanghelii", Templul unirii duhovnicetinaionale i davidice a Bisericii lui Dumnezeu" .a.

    Dac ntre aceste grupri ar fi existat Duhul lui Dumnezeu atunci ar fi existat i unire. Ar fiexistat o singur biseric, i nu attea grupri opuse una alteia.

    De asemenea, n adunrile penticostalilor se petrec lucruri pe care orice minte sntoas lerespinge i care nu pot fi catalogate ca expresii ale prezen ei Duhului celui panic al luiDumnezeu. Astfel, se pot vedea penticostali tremurnd, cznd ca mori la pmnt, scond

    sunete nearticulate, spumegnd, ipnd, trgndu-se de pr i de haine, dndu-i palme i pumni, bolborosind (lucru pe care alii l consider profeie). Fenomene asemntoare auexistat i n vechile religii idolatre pgne.

    Penticostalii, ca de altfel toi sectarii - cum sunt baptitii, iehovitii, mormonii -, cultividuhul mndriei, crezndu-se posesori ai adevrului i considernd c Biserica, n ntregimeaei, se afl n rtcire de dou mii de ani, ct vreme ci au gsit adevrul dup o mie nou sutede ani. ntemeietorul pcnticostalismului a fost un american, n Grecia, primul penticostal,Mihai Gunas, proclama: Dup attea veacuri, Grecia este din nou cercetat de Dumnezeu, cai n ziua Cincizecimii". Cu alte cuvinte, cu el a nceput Hristos s cerceteze Grecia. Atteaveacuri, Hristos a lipsit de la noi i doar acum a fost adus de ctre ei. Vedei ct egoismdiabolic i ct mndrie?

    Dar despre harisma glosolaliei, att de cutat de ctre ei, ce-am putea spune? ntr-adevr,

    n Noul Testament se face referire la glosolalie. n ziua Cincizecimii, Sfin ii Apostoli auvorbit n alte limbi" (F.A. 2, 4), adic n limbile popoarelor care veniser s se nchine laIerusalim, iar aceasta Apostolii o fceau pentru a le predica Evanghelia. Harisma glosolalieieste o harisma care a fost dat de Dumnezeu Apostolilor pentru un motiv special: s

    propovduiasc necretinilor credina cretin. Sfinii Apostoli, atunci cnd vorbeau, nuscoteau sunete nearticulate ca i ndrcitii, ci vorbeau limbi strine; nu orice limbi, ci limbilecelor care veniser la Ierusalim i nu cunoteau limba aramaic. Aadar, zbieretelenearticulate nu au nici o legtur cu harisma glosolaliei, att de preuit i cutat de

    penticostali.

    5. Biserica Ortodox, spaiul autenticei experiene a harului lui

    Dumnezeu

    Biserica Cincizecimii este scumpa noastr Biseric Ortodox. De ce? Pentru c este Bisericantruprii si nomenirii lui Hristos, a morii Sale pe Cruce, a nvierii Lui i a Cincizecimii.Dac din ntreaga lucrare a lui Hristos izolm chiari un singur element, l exacerbm i ltlcuim n mod greit, apare erezia. Doar Biserica ce primete i triete ntreaga lucrare a luiHristos, nglobnd i Cincizecimea, este adevrata Biseric a Cincizecimii. Fr Cruce existnviere? Fr ca omul s se rstigneasc cu postul, cu rugciunea, cu pocina, cu smerenia, cuasceza, poate oare s-L vad pe Dumnezeu? n viaa lui Hristos i a cretinului, Crucea

    premerge nvierii i Cincizecimii, iar cei care vor nviere i harisme duhovniceti fr s serstigneasc pe ei nii prin pocin, prin ascez, prin post, prin ascultare fa de Biseric,

    pot fi oare adevraii urmtori ai lui Hristos Cel rstignit i nviat? De aceea, unii ca acetia nu

    pot face parte din Biserica Cincizecimii.n fiecare Liturghie a Bisericii noastre avem o Cincizecime. Cum devin pinea i vinul

    Trupul i Sngele lui Hristos? Oare nu prin pogorrea Sfntului Duh? Iat Cincizecimea!Fiecare Sfnt Mas a Bisericii Ortodoxe este foiorul Cincizecimii. La fiecare Botez avem oCincizecime. Prin harul Duhului Sfnt omul devine cretin i este ncorporat n Trupul luiHristos. Fiecare hirotonie ntru diacon, preot sau arhiereu este o nou Cincizecime. DuhulSfnt coboari-l face pe om slujitor al lui Dumnezeu.

    Fiecare spovedanie a unui cretin este, de asemenea, o Cincizecime. n clipa n carecretinul ngenuncheaz n faa duhovnicului su cu smerenie i i mrturisete pcatele plin

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    11/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    11

    de pocin iar duhovnicul rostete rugciunea de dezlegare, aceast dezlegare se face prinharul Duhului Sfnt.

    Fiecare adunare i fiecare Tain a Bisericii este o continuare a Cincizecimii, deoarece sesvrete prin prezenta i lucrarea Duhului Sfnt. De aceea, toate lucrrile, rugciunile iTainele Bisericii ncep cu rugciunea mprate ceresc, Mngietorule, Duhul Adevrului,Care pretutindenea eti i toate le-mplineti, Comoara buntilori Dttorule de viat, vinoi Te slluiete ntru noi ...". Cerem, aadar, s vin Mngietorul, Duhul Sfnt. i vine.

    Oriunde se adun Biserica Ortodox, adevrata Biseric a lui Hristos, acolo este i harulDuhului Sfnt.Fiecare sfnt al Bisericii noastre este un om purttor de Duh, plin de harismele Duhului

    Sfnt, un om al Cincizecimii.Cererea pe care o facem n Rugciunea Domneasc: vie mpria Ta" nseamn s vin

    harul Duhului Tu celui Sfnt". mpria lui Dumnezeu este harul Duhului Sfnt. Aadar, in rugciunea Tatl nostru", cerem tot pe Duhul Sfnt.

    Cunoscuta rugciune Doamne Iisuse Hristoase, miluiete-m" sau, n formula maidezvoltat, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiete-m pe mine, pctosul",se face i ea tot prin harul Duhului Sfnt. Aceasta deoarece Sfntul Apostol Pavel spune cnimeni nu poate numi Domn pe Iisus dect n Duhul Sfnt" (l Cor. 12, 3). Iat, aadar, cBiserica noastr triete n mod constant Cincizecimca. n Sfnta noastr Biseric avem

    aceast binecuvntare de a putea s ne facem locauri ale Duhului Sfnt i de a experimentaharul unindu-ne cu Dumnezeu. Biserica noastr Ortodox este calea sigur i ncercat demuli a mntuirii. Este Biserica Profeilor, a Apostolilor, a Sfinilor Prini, a Martirilor, aSfinilor, pn la cei din zilele noastre - cum ar fi Sfntul Nectarie, fctorul de minuni. EsteBiserica n care se pstreaz nefalsificat nvtura Evangheliei de aproape dou mii de ani,dei eretici nfricotori au luptat mpotriva ei. Dar nu numai eretici i grupri ereticevrjmae - cum sunt cele penticostale, baptiste, iehoviste sau chiar misiunile greco-catolice -s-au ridicat mpotriva noastr, ci chiar mprai care s-au slujit de armat. Nu au putut nsnici unii, nici alii s distrug Biserica. Nici iconoclasmul care a durat 130 de ani nu a putut snbue Ortodoxia. Mii i zeci de mii i sute de mii sunt martirii Bisericii. i chiar dac,uneori, se pare c Biserica este copleit, totui niciodat nu a fost nvinsi nici nu poate fi.Mai mult, cu ct este mai rzboit, cu att mai puternic strlucete.

    n Biserica noastr viaz, aadar, harul Duhului Sfnt, n Biserica noastr exist sfini pnastzi. Trupurile multor sfini se pstreaz ntregi, izvornd mireasm i mir, svrindnumeroase minuni. Unde altundeva se mai ntmpl aceasta? n care erezie sau biseric"?Scot pe cineva din mormnt iar acesta mprtie mireasm plcut dup ani i sute de ani de lamoarte? La Sfntul Munte, osuarele mnstirilor rspndesc mireasm bineplcut tocmai dincauza faptului c printre osemintele prinilor se afl i oseminte ale sfinilor clugri.Aceasta se ntmpl datorit prezenei Duhului Sfnt, n plus, mai putem aminti faptul c doaraghiasma sfinit de un preot sau de un arhiereu ortodox rmne nestricat, spre deosebire deapa provenit de la romano-catolici sau unii.

    * * *

    Aceasta este credina noastr cea adevrati ortodox. De ce am prsi-o pentru a urmanite mntuitori" americani recent aprui care cred c Biserica a nceput cu ei? Pentru noi,ortodocii, care avem o tradiie att de bogat, atia Sfini, attea mnstiri, attea Sfintemoate, attea icoane fctoare de minuni, atia martiri i Sfini Prini, a prsi Bisericanseamn sinucidere. Prsirea Ortodoxiei nseamn apostazie de la Dumnezeu, Tatl nostru.

    Diavolul ncearc prin erezii s zdrobeasc Biserica, ns n cele din urm el nsui estezdrobit; i asta pentru c Dumnezeu cel Sfnt, din rzboiul pe care-l d diavolul mpotrivaBisericii, scoate un folos pentru Biseric. Ortodocii se ntresc n credin, apar noi i noimartiri, teologi i susintori ai credinei ortodoxe. Cnd, n veacul al XIV-lea, monahul

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    12/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    12

    apusean Varlaam a combtut nvtura ortodox despre energiile dumnezeieti i desprelumina necreat, aa cum era ca trit la Sfntul Munte, Dumnezeu l-a ridicat pe ieromonahulaghiorit Grigorie Palama ca teolog i nvtor al credinei adevrate ortodoxe.

    n aceste vremuri critice n care Ortodoxia este atacat de nenumrate erezii, fiecare cretinortodox care pstreaz cu sfinenie credina n Hristos se va mprti de mult binecuvntarede la Dumnezeu. Aceasta deoarece n epoca noastr confuz asistm la o recrudescen aidolatriei, a relativismului religios pe care se bazeaz ecumenismul intercretin i cel

    interreligios. Fericit cretinul ortodox care nu se face trdtor ca Iuda i nu apostaziaz de lasfnta credin ortodox. Cu toii suntem pctoi, dar gsindu-ne n Sfnta noastr BisericOrtodox avem ndejde de mntuire; n timp ce, chiar dac am fi drepi", atunci cnd negsim n afara Bisericii Ortodoxe nu avem aceast ndejde. n Biseric ne putem poci, ne

    putem spovedi, primim iertare de la Dumnezeu care ne miluiete. n afara Bisericii, cine ne vaputea mntui? Care duh sfnt" ne va ierta pcatele i care biseric" se va mai ruga pentrusufletele noastre dup moarte? De aceea, orice ortodox care moare ca ortodox stie c arendejde de mntuire, dar cel ieit din Biseric, chiar dac crede c are fapte bune, nu poatendjdui la mntuire.

    De aceea, doar Biserica Ortodox este spaiul adevratelor experiene ale harului DuhuluiSfnt, aa cum le-am descris la nceput, i care constituie ncredinarea noastr, nc dinaceast via, a mntuirii sufletelor noastre, cu harul lui Dumnezeu i cu rugciunile

    Preabinecuvntatei Nsctoare de Dumnezeu i pururea Fecioarei Maria.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    13/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    13

    CARACTERISTICILE MONAHISMULUI ORTODOX1

    Este cunoscut faptul c instituia monahismului este neneleas de ctre cei mai muli, ichiar greit interpretat. Iar acest lucru se datoreaz faptului c monahismul este o instituie

    profund duhovniceasc ce nu poate fi neleas de ctre oameni crora le lipsesc criteriileortodoxe duhovniceti. Chiar i oameni religioi, crora le lipsete ns gndirea ortodoxautentic, nu pot s preuiasc monahismul aa cum ar trebui.

    n continuare, voi ncerca s prezint caracteristicile fundamentale ale monahismuluiortodox, lucru care ne va ajuta la nelegerea lui, dar ne va indica i deosebirea sa fat demonahismul din cadrul altor religii sau faciuni cretine.

    1. Monahismul ortodox are rdcinile n Sfnta Scriptur

    Sfinii oameni ai Vechiului Testament - ca Profetul Ilie i Profetul Elisei - au trit nfeciorie. Ultimul Profet al Vechiului Testament, cinstitul naintemergtor, a devenitnceptorul monahilor Bisericii, prin viaa ascetici prin petrecerea lui n pustie.

    n Noul Testament, virtutea fecioriei este recomandat i chiar preferat. Domnul IisusHristos a trit n feciorie i S-a nscut negrit din Tat Fecior, iar ca om din Maic Fecioarinc Pururea-Fecioar (cf. Sfntul Grigorie Palama, Omilia 52).

    De asemenea, Domnul ne-a vorbit despre cei care aleg via a n feciorie, care s-au fcut pe einii fameni" pentru mpria cerurilor. Fecioria, dup cuvntul Domnului, este o harismaparte a lui Dumnezeu, care se d numai puinora: nu toi pot s priceap cuvntul acesta, cinumai cei crora le este dat" (Mt. 19, 11).

    Marele Apostol Pavel a ales s rmn necstorit pentru a nu fi mpiedicat n slujirea saapostolic, i recomanda aceast alegere tuturor care doreau s se consacre desvrit slujiriiDomnului: Vreau ca toi oamenii s fie ca mine" (l Cor. 7, 7).

    Prima chinovie a Bisericii au alctuit-o Sfinii Apostoli, avndu-1 ca i cap pe Domnul.Voi aminti aici cuvintele Domnului i ale Sfinilor Apostoli, cuvinte pe care se ntemeiazasceza i consacrarea monahal: Oricine a lsat case sau frai, sau surori, sau tat, sau mam,sau femeie, sau copii, sau arine, pentru numele Meu, nmulit va lua napoi i va moteniviaa venic" (Mt. 19, 29). i: Din zilele lui Ioan Boteztorul pn acum mpria cerurilorse ia prin strduini cei ce se silesc pun mna pe ea" (Mt. 11, 12). Cei care se strduiesc icare silesc firea pentru mpria cerurilor sunt monahii. i Sfntul Ioan Scrarul spune cmonahul este cel ce supune firea sa unei siliri nencetate" (Scara I, 10). Ascultarea, curireainimii de patimi, postul, neiubirea de argini, srcia, rugciunea, iubirea de frai - toate virtuide baz pentru un monah - sunt, prin excelen, virtui evanghelice, ndemnul rugati-vnencetat (1 Tes. 5, 17), vederea lui Dumnezeu i ndumnezeirca sunt, de asemenea, daruriale Evangheliei. Vedem, aadar, c este mai mult dect evident faptul c Evanghelia luiHristos nu a putut dect s rodeasc - ntocmai ca un copac bine nfrunzit - monahismulortodox.

    2. Monahismul ortodox este o instituie bisericeasc

    Biserica hrnete n permanen arborele monahismului ortodox. Monahismul ortodox nu estesupra-biscricesc sau para-bisericesc. El triete ct mai intens cu putin taina Bisericii i de aceeai odihnete Biserica. ntre comunitile Bisericii din lume i cele ale mnstirilor din pustie existun schimb de haruri, o comuniune i o susinere reciproc. Prin Canoanele Sinoadelor Ecumenice,

    1Articol publicat n revista Mnstirii Grigoriu, HO HOSIOS GREGORIOS, nr. 23 (an 1998), p. 41-51

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    14/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    14

    Biserica a ferit monahismul de orice form de autonomizare spiritual. Monahismul a druitBisericii mulimi de Sfini, Cuvioi, Martiri, Ierarhi. A druit Bisericii, de asemenea, bogiacultului i a tipicului monahal, multe elemente fiind adoptate i de bisericile de parohie. Din acestmotiv, opinia potrivit creia monahismul ar fi constituit, chipurile, din persoane nesociabile iciudate, nu este conform cu tradiia ortodox. Cu att mai puin putem vorbi despre monahism cafiind o instituie tolerat de Biseric. Sfntul Ioan Scrarul spune: lumina clugrilor sunt ngerii,lumina tuturor oamenilor clugrii (Scara, XXVII, 23). De aceea, monahismul este expresia

    mdularelor celor mai sfinte i mai evlavioase ale Bisericii i constituie piscul duhovnicesc al ei.3. Monahismul ortodox este isihast i nu de tip activist, aa cum este

    monahismul apusean

    Ca purttor al Tradiiei evanghelice i ortodoxe, monahismul ortodox nu are ca scopcucerirea lumii prin mijloace exterioare, ci transfigurarea sa prin pocin, prin curirea de

    patimi, prin rugciune i prin mprtirea cu Tainele Bisericii. Cu aceste instrumente,monahul se lumineaz, se sfinete, se ndumnezeiete. Aa se schimb n mod ontologic, inu numai exterior. Omul ntreg revine la starea iniial, dup chipul i dup asemnarea luiDumnezeu.

    Cretinismul apusean, n general, i mpreun cu el monahismul care a izvort din acest tip

    de cretinism, nu cunoate ndumnezeirea omului ca scop al vieii, ci o simpl mbuntiremoral. Aceasta se ntmpl deoarece teologia oficial apusean nu accept distincia dintrefiina i energiile lui Dumnezeu i, ca urmare, nici ndumnezeirca omului prin aceste energiinecreate dumnezeieti. Orientarea eminamente exterioar a monahului apusean, cu diferiteobligaii sociale, nu i permite s-i cunoasc neputina duhovniceasci patimile sufleteticare-1 stpnesc i, prin urmare, nu se lupt mpotriva lor pentru curire, pentru iluminare i

    pentru ndumnezeire.Monahismul ortodox ns, prin sfnta isihie, are puterea de a nainta n etapele fptuirii celei

    duhovniceti (curire de patimi) i, mai presus de aceasta, n contemplarea (adic vederea) luiDumnezeu n energiile Sale necreate. Un astfel de monah devine el nsu i lumin pentruntreaga lume. Mii de oameni vor alerga la el pentru sprijin duhovnicesc iar rugciunea luiajut ntreaga lume. n mod caracteristic, ni se spune despre marele sfnt isihast Antonie c

    susinea cu rugciunile lui lumea.ntre numeroasele metode cezaro-papiste ale Vaticanului - prin care acest rege urmreteprin mijloace economice, diplomatice i chiar subversive s-i ntind dominaia asupra a ctmai multe popoare - se nscrie i folosirea unui mare numr de clugri. Acetia sunt folosiica soldai ai papei, ca spioni, pentru atingerea scopurilor pmnteti ale papei1. A aminti aicideclaraia public fcut sub form de ntrebare de ctre fostul Arhiepiscop al Atenei, PreaFericitul Serafim: A vrea s-mi spunei: Vaticanul este Biseric?"

    Exist, desigur, i n snul cretinismului apusean cteva ordine clugreti care practicunele forme de ascez - cum ar fi tcerea (de exemplu, trapitii) - ns acestea, n afar defaptul c sunt nite excepii, se deosebesc de duhul monahismului ortodox. n monahismulortodox nu trim Crucea i Patimile lui Hristos n mod unilateral, ci n acelai timp nemprtim de lumina Schimbrii la Fa i a nvierii. De aceea, fenomene de genul

    stigmatelor care apar pe trupurile clugrilor apuseni sunt necunoscute n Ortodoxie.Dimpotriv, monahii ortodoci naintai duhovnicete ajung la experiena luminii taborice ncare primesc slava i strlucirea mpriei lui Dumnezeu care vine i este deja prezent.

    4. Monahismul ortodox este isihasti separat de lume, dar nu urtor de lumesau antisocial; dimpotriv, el este profund social

    1Un exemplu concret l constituie istoria uniaiei, realizat prin vicleniile i minciunile clugriloriezuii, sprijinii de tunurile habsburgice.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    15/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    15

    Esena monahismului ortodox este, n mod fundamental, social (koinonike). Fugind delume, clugrul caut adevrata sociabilitate, adic comuniunea (koinonia) cu Dumnezeu i cuaproapele. Aceast comuniune divino-uman poate fi realizat foarte greu n lume, unde, deobicei, legturile se realizeaz pe baze exterioare i convenionale.

    Pentru a stabili o legtur nemijlocit cu Dumnezeu i cu aproapele, monahul se lupt prin

    pocin zilnic, prin ascez, prin ascultare, urmrind s se curee de patimile care izvorscdin iubirea de sine i formeaz principalul obstacol n calea unei autentice legturi cuDumnezeu i cu aproapele. Sfinii Prini au subliniat adesea faptul c cel ce se iubete pe sinenu poate s fie nici iubitor de Dumnezeu, nici iubitor de oameni. De aceea, de sine (filavitia)este rdcina tuturor rutilor. Patimile ne mpiedic s-L vedem pe Dumnezeu, pe om idarurile lui Dumnezeu. Dac le vedem, le vedem ptima, adic cu o vedere duhovniceasc

    bolnav i contorsionat. Cosmosul este bun. Devine ru pentru noi deoarece l vedem nmod ptima. Lumea sunt patimile noastre spune Sfntul Isaac Sirul.

    Curindu-se de patimi, monahul i cur ochiul sufletului i poate s vad dinprofunzimea curiei sale, n chip neptima, att pe semeni, ct i cosmosul. Astfel, poate saib o adevrat comuniune cu oamenii i s foloseasc n mod drept lucrurile i cosmosul.

    Este evident c sociabilitatea monahului nu const ntr-o stare sufleteasc sentimentali

    ntr-o legtur omeneasc (prietenie, nrudiri, iubire trupeasc), ci ntr-o stare harismatic, daral Sfntului Duh, Care d ascetului darul curirii de patimi.

    Ct vreme eti plin de iubirea de sine nu vei putea s-i ncapi n inima ta nici pe oameni inici pe Dumnezeu. Pe ct cureti inima de iubirea de sine, pe att de mult i cuprinzi n tine

    pe fratele tu i pe Dumnezeu.Aceste experiene le dobndete monahul dup ce depune o ascez pn la snge i duce o

    lupt dur.n textele Sfinilor Prini neptici gsim o antropologie i o sociologie realiste. Sfinii Prini

    au scris din experiena lor proprie i din lupta pe care au dus-o personal cu patimile i aa aucunoscut faptul c omul devine prin patimi tot mai antisocial, ct vreme prin neptimiredevine tot mai social. S ne amintim cuvntul Sfntului Maxim Mrturisitorul: Mintea,unindu-se cu Dumnezeu i petrecnd n El prin rugciune i dragoste, se face bun, neleapt,

    puternic, iubitoare de oameni, milostiv, ndelung rbdtoare i, simplu vorbind, poart nsine aproape toate nsuirile dumnezeieti. Dar desprindu-se de Dumnezeu i lipindu-se decele materiale, sau se face dobitoceasc, ca una ce a devenit iubitoare de plcere, sauslbatic, rzboindu-se cu oamenii pentru aceasta" (Cele 400 de capete despre dragoste, I, 52,FR 2, p. 91).

    Retragerea monahului nu nseamn antisociabilitate, dup cum nici a vieui n lume nunseamn a fi sociabil. Este un lucru minunat cum monahii care triesc retrai sunt deschiictre fiecare om privindu-l ca pe nsui chipul lui Dumnezeu, cum cei mai sporii i maiharitofori dintre monahi pot s odihneasc pe fiecare om, aa cum spune i cuvntul dinGheronticon: Ai odihnit pe fratele tu, ai odihnit pe Dumnezeu". Primirea nchintorilor nmnstiri constituie o dovad a caracterului social al vieii mnstireti.

    ns monahii i exprim iubirea lor pentru semeni ntr-un chip i mai sublim, i mai mistic:rugndu-se pentru ei. Cu ct monahul este mai avansat duhovnice te, cu att mai des se roagpentru cei vii i pentru cei mori. Sfntul Siluan Athonitul scrie: Unii zic c monahii trebuies slujeasc lumea ca s nu mnnce pe degeaba pinea poporului. Dar trebuie bine neles nce const slujirea lor. Monahul este un om care se roag i plnge pentru ntreaga lume.Aceasta este principala lui ocupaie. Cine l mpinge s plng pentru ntreaga lume? Domnullisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. El d monahului iubirea Duhului Sfnt i aceast iubireumple inima monahului de durere pentru toi oamenii pentru c nu sunt pe calea mntuirii cutoii. Domnul nsui a fost att de ntristat pentru poporul Su nct S-a dat pe Sine nsui

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    16/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    16

    morii pe cruce. Dari Maica Domnului a avut n inima ei aceeai ntristare pentru oameni. iFiul ei preaiubit dorea pn la sfrit mntuirea tuturor".

    Aceeai sociabilitate exprim monahii i prin scrierile lor (de exemplu, Sfntul NicodimAghioritul), corespondena lor (cum ar fi Cuviosul Daniil Katunakiotul sau Gheron Iosif), princltoriile fcute de ei, din ascultare, n comunitile cretinilor din lume pentru a ine predici,a spovedi etc.

    n anumite situaii de grea ncercare pentru neam - cum ar fi rzboaiele, prigonirile,

    nrobirile -, monahii i manifest iubirea lor fa de semeni prin lucrri folositoare societii,aa cum a fcutSfnta Filoteia n Atena, n perioada stpnirii turceti, sau prin predici carenflcreazi susin credina, cum a fcut Sfntul Cosma Etolianul.

    Un martor nemincinos al acestui adevr este istorica Mnstire a Lavrei care a luat parte IaRevoluia din 1821. De asemenea, sfaturile monahilor isihati ortodoci pentru pstrareacredinei ortodoxe, a limbii i a naionalitii popoarelor ortodoxe n timpul dominaieiturceti este bine cunoscut.

    Pentru monahi, sociabilitatea nu este ceva care se dobndete uor. Ea este rod al unor luptecontinue de ani de zile, fr de care monahul nu poate dobndi harul dumnezeiesc i nu poatesmulge iubirea de sine i, deci, antisociabilitatea. Cnd chinoviile ortodoxe i sinodiilemnstireti funcioneaz corect, ele devin centre din care iradiaz sociabilitatea cretin,dup Hristos. La fel, fiecare monah lupttori fiecare bun cretin devin un astfel de centru.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    17/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    17

    SFINTELE CANOANE DESPRE MONAHISM1

    1. Generaliti

    Conform Canoanelor, viaa monahal este via de pocin: vieuirea clugreasc nenfieaz viaa cea ntru pocin (43, Trul.). Viaa monahilor este linitit (isihast) isinguratic (22, VII). Monah este cel ce s-a ndatorat Domnului Dumnezeu s poarte jugul

    clugresc" (22, VII) i, de aceea, trebuie s se fereasc de ocupaiile lumeti, s stea singuri s tac" (22, VII), ndeletnicindu-se cu obiceiul i cu lucrarea cea mntuitoare" (SfntulAlanasie,Epistola ctre Amum), ngrijindu-se doar de post i de rugciune" (4, IV).

    Starea monahilor este stare pstoriti nu care pstorete, cci aezmintele monahale aucuvnt de ascultare necondiionati de ucenicie, iar nu de a nva i de a fi ntistttor; nicinu cer a pstori pe alii, ci nii a fi pstorii" (I; 10, C-pol.), chiar dac, n mod indirect,mistic i tcut, clugrii, cnd se desvresc, pstoresc Biserica prin sfntul lor exemplu, prinscrieri, prin sfaturi i prin rugciunile lor pline de ndrzneal ctre Dumnezeu.

    ntre viaa cretin din lume i viaa monahilor nu exist opoziie. i unii, i alii suntchemai la mntuire, prin pocin i ascez. Termenii i modalitatea ascezei difer ns.Asceza monahului este mai aspri, de aceea, i curirea mai profund, i vederea slavei luiDumnezeu mai strlucitoare" (Sfntul Alanasic cel Mare, op. cit.), n mod caracteristic nvai Sfntul Grigorie de Nyssa c scopul vieii n feciorie nu este doar retragerea din mijloculrutilor omeneti", ci i strdania pentru nestricciune", pentru ca, prin aceasta, s poatfi vzut Dumnezeu. Cci principalul i primul i singurul bun i curat dintre toate esteDumnezeu" (PG 46, 337b). De aceea, i isihia n care monahul poate s cucereascdesvrirea este caracterizat ca adevratul bun" (41, Trul.).

    Adevraii monahi nu iau pretextul ascezei spre mndrie, ridicndu-se mpotriva celor cevieuiesc mai simplu" (21, Gangr.), nici nu se laud, cum fac ereticii encratii i cei ceintroduc inovaii mpotriva Scripturilori Canoanelor bisericeti" (ibid.).

    Sinodul de la Gangra exprim concepia general a Bisericii atunci cnd spune: Noi,aadar, admirm i fecioria cea cu smerenie i privim nfrnarea cea fcut cu demnitate i cuevlavie i aprobm retragerea cu smerenie de la lucrurile lumeti, i cinstim legtura

    venerabil a nunii..." (ibid.)Contiina Bisericii cinstete nunta, ns se minuneaz de retragere ca fiind o cale maibun".

    2. Intrarea, tundereai ieirea din mnstire

    Nimeni nu este mpiedicat de pctoenia sa s mbrace schima monahal ct vreme s-apocit n mod sincer" (43, Trul.). Este cerut ns o ncercare de trei ani naintea tunderii, care poate fi redus ns pn la ase luni dac este brbat evlavios i a purtat vieuireaclugreasc i n timpul petrecerii sale n lume" (5, I-1I). n caz contrar, egumenul estealungat din egumenie i cel n cauz este mutat n alt mnstire. Iconomia de la acest Canoneste ngduit n caz de boal. Se mai cere, de asemenea, prezena unui printe experimentat

    cruia sa-i fie ncredinat noul clugri care s-1 iniieze pe acesta n viaa clugreasc. Celcare clugrete fr un astfel de printe este ameninat cu caterisirea: cci cei care au fcuttundere fr judecat i nu n deplin siguran, i schima monahiceasc au necinstit-o, inumele lui Hristos au fcut s fie blasfemiat" (2, I-II).

    Sfintele Canoane prescriu elementele de siguran n interiorul crora clugrii sunt n afarapericolului lepdrii. Astfel, monahul nu poate s se lepede de calitatea sa clugreasc, nici

    1 Traducere dup Arhimandrit Georgiou Kapsane, HE POIMANTIKE DIAKONIA KATA TOUSHIEROUS KANONAS, Pireu, 1976, p. 167-175.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    18/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    18

    s prseasc mnstirea de metanie din voia proprie (dup Canonul 34 al lui Nichifor alConstantinopolului, clugrul care i leapd schima se anatemizeaz, se mbrac cu schimi este readus chiar cu fora n mnstire). Pentru a se muta n alt mnstire i se cere

    permisiunea egumenului su (21, VII). Dar nici s ias din mnstire nu poate dect n caz demare nevoie i avnd permisiunea egumenului (46, Trul.). Tot astfel, i pustnicii carecutreier cetile petrecnd printre brbaii laici i printre femei [...] s fie cu desvriregonii din ceti i s locuiasc pustiurile" (42, Trul.).

    n ceea ce privete monahiile, nu li se ngduie s ias din mnstire dect n caz de nevoiei nsoite de una dintre btrnele rnduite de egumen, nengduindu-li-se sub nici o form sdoarm n afara mnstirii (46, Trul.).

    Unii prsesc mnstirile lor ,,ca unii ce nzuiesc s stpneasci nevoind s asculte" (17,VII). Monahului i se ngduie s prseasc mnstirea doar n cazul n care se vtma cuadevrat", chiar dac a fost legat de egumen s nu plece" (6, Nicolae al Constantinopolului).Sfntul Nichifor al Constantinopolului deosebete urmtoarele pricini de vtmare: a) dacegumenul este eretic; b) dac intr femei n mnstire; c) dac n mnstire sunt copii carenva lucruri lumeti care se predau i n afara mnstirii (Canonul 17). Sinodul 9 de laConstantinopol accept faptul c mutarea monahilor din mnstirea lor poate s se faci dectre episcop n scopul statornicirii mnstireti, sau i n cas lumeasc, dac va socoti spremntuirea celor ce locuiesc ntr-nsa, sau altundeva..., aceast mprejurare nenvinovindu-i

    nici pe cei ce-1 primesc, nici pe monahi" (Canonul 4).Monahul nu poate s rmn n mnstire de maici, nici s vorbeasc n particular cu o

    monahie, ci, n afara mnstirii, s vorbeasc doar n prezena unei monahii btrne sau arudelor (20, VII). Alte Canoane interzic monahilor s mnnce mpreun cu femeile sau srmn n hoteluri n afar de mare trebuin (22, VII), iar atunci cnd vor face aceasta s ofac cu evlavie, mbierea i scldatul mpreun cu femeile sunt interzise, ca de altfel ilaicilor i clericilor (30, Laodiceea). Conjuraia, ortcirea (facerea de ceat) mpotrivaepiscopului i a clericilor sunt pedepsite cu ndeprtarea din treapt" (18, IV). Clericii imonahii nu au voie s mearg la alergrile de cai sau s fie de fa la jocurile de teatru" (24,Trul.). Se interzice, de asemenea, colportarea crilor apocrife i eretice (mincinoase) inepredarea lor Patriarhului de Constantinopol (9, VII). Mai exist, de asemenea, i alteCanoane ale Sfntului Nichifor al Constantinopolului care privesc pstorirea n mnstire aclugrilor.

    Aceste rnduieli au fost stabilite n cea mai mare parte de ctre Sinoadele Ecumenice i nuau ca scop limitarea libertii n Hristos a monahilor, ci de a-i pzi pe acetia i Biserica decderi i de reaua ntrebuinare a libertii. Canoanele menioneaz greelile i cderileclugrilor pentru care pstorii Bisericii, adunai n Soboare Ecumenice, s-au ngrijit devindecarea acestora. Sfintele Canoane dau mrturie nu despre duhul legalist i despotic alacestor Sfini Prini, ci despre grija i interesul lor pastoral.

    Astzi, multe dintre aceste Canoane continu s fie actuale i necesare, n vreme ce altele,neavnd coresponden n problemele contemporane, ne slujesc drept exemple pentruformularea unor noi Canoane, pe baza principiului analogiei, n vederea rezolvrii situaiilorcontemporane.

    3. Rspunderea pastoral a egumenului n mnstire

    Sfintele Canoane presupun perspectiva Bisericii, aa cum au exprimat-o Sfinii Prini i,mai ales, legiuitorul prin excelen al monahismului, Sfntul Vasile cel Mare, perspectiv

    potrivit creia egumenul nimic altceva nu este dect cel ce este n chipul Mntuitorului", i,de aceea, cel ce se supune sau i se mpotrivete nu se supune sau se mpotrivete unui om, ciDomnului care a zis: Cel ce v ascult pe voi, pe Mine M ascult, i cel ce se leapd devoi de Mine se leapd" (PG 31, 1409). De aceea, monahii mnstirii conduse n frica luiDumnezeu trebuie s se supun ntru toate ntistttorului" (41, Trul.). Aceast ascultare este

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    19/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    19

    att de necesar nct nimeni nu poate s plece n pustie naintea a trei ani de vieuire ntr-omnstire sub conducerea egumenului (ibid.).

    Canonul 3 al Sinodului IX de la Constantinopol vorbete despre rvna pe care trebuie s oarate egumenul n pstorirea monahilor si: cci dac acela cruia i s-a ncredinat purtareade grij a dobitoacelor celor necuvnttoare i, neglijnd turma, nu se las nepedepsit, cu ctmai mult acela cruia i s-a ncredinat conducerea turmei lui Hristos i, vnznd mntuirea lorcu trndvie i cu lenevie, cum nu va lua pedeapsa faptei lui ndrznee?" Egumenul care nu-1

    caut pe monahul fugit din mnstire se afurisete (ibid.).Se vede c au existat i situaii n care unii egumeni au primit clugri pentru bani. Un astfelde egumen sau nceteaz, sau se caterisete, iar dac nu are preoie se izgonete (19, VII).

    Nu vom exagera spunnd c rspunderea pastorali puterea egumenului n mnstire esteidentic cu cea pe care o are episcopul n eparhie. Astfel, egumenul poate hirotesi, dac este

    preot, citei ipodiacon n mnstirea sa (6, Nichifor al Constantinopolului).Despre alegerea egumenului, Sfintele Canoane nu menioneaz nimic, ns Sfntul

    Nicodim Aghioritul spune: Legile dumnezeieti ale mprailor ortodoci, completnd naceasta Sfintele Canoane, au artat cum trebuie ales egumenul. Episcopul nu trebuie s aezeegumen cu fora n mnstiri, ci s-1 aeze pe cel ales de toi monahii sau de cei mai virtuoidin mnstire, nu dup prieteug sau plcere, ci tiindu-1 pe acesta ortodox i nelept ivrednic s conduc bine pe monahi mnstirea. Acelai lucru se svrete i n mnstirile

    de femei" (Pidalion).

    4. Rspunderea pastorali drepturile episcopilor asupramonahilor

    Problema rspunderilor pastorale i drepturilor episcopului asupra mnstirilor nu trebuie sfie privit n termenii autoritii lumeti, ci ca o ntietate de ordin duhovnicesc i teologic. neparhia sa, episcopul este icoana vie a lui Hristos i centrul vzut al Bisericii locale. El estetatl tuturori, de aceea, trebuie s poarte grij trebuitoare mnstirilor" (4, IV).

    Supunerea mnstirii fa de episcop o pzete de orice form de egocentrism bisericesc,izolare i autarhie. Prin episcop, mnstirea este legat cu ntreaga episcopie i cu Biserica

    Universal. ns, din cauza neputinelor omeneti, sensul drepturilor episcopului asupramnstirilor poate fi uor rstlmcit. De aceea, Sfintele Canoane stabilesc aceste drepturi pecare le putem rezuma dup cum urmeaz:

    a) monahii trebuie s se gseasc sub crmuirea episcopului locului, dup predaniaSfinilor Prini, i s nu se retrag cu trufie de sub oblduirea lui" (8, IV). De asemenea, nicinu se pot separa de episcop, dac acesta cade n erezie, nainte ca el s fie judecat icondamnat de ctre Sinod (13;9 C-pol);

    b) pentru tunderea n clugrie de ctre ieromonahi este necesar aprobarea episcopului,dup cum tlcuiesc Balsamon i Cuviosul Nicodim;

    c) monahul nu poate construi mnstiri sau cldiri frtirea episcopului (4, IV);d) ctitorul mnstirii nu poate s aeze alt egumen frtirea episcopului (1; 9 C-pol);e) monahul care i prsete mnstirea pentru a-i zidi propria mnstire, dac nu are

    mijloacele necesare, va fi oprit de episcop (17, VII);f) monahul care se face pustnic are nevoie de aprobarea episcopului i de o petrecere de trei

    ani n mnstire;g) cel care clugrete n absena egumenului i frtiina acestuia se va caterisi (2; 9 C-

    pol);h) mutarea monahului din mnstirea sa poate fi fcut numai cu nvoirea episcopului (4; 9

    C-pol);i) preocuparea cu griji lumeti, case, cldiri etc., nu-i este ngduit monahului fr numai

    dac ar fi rnduii de ctre episcopul cetii pentru vreo trebuin strmtortoare" (4, IV);

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    20/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    20

    j) pentru ca monahii s viziteze casele vduvelor sau ale fecioarelor (mnstiri de femei)este necesar aprobarea episcopului i nsoirea acestuia de ctre alt monah (38, Cartag.);

    k) monahul care are avere proprie dup clugrire va fi lipsit de aceasta de ctre egumen saude ctre episcop, care o va mpri sracilor (6; 9 C-pol).

    Din Canoanele prezentate mai sus reiese c episcopul nu intervine n viaa intern amnstirii i n pstorirea monahilor, care sunt ncredinate egumenului. Episcopul doar

    supravegheaz ca viaa mnstirii s se desfoare potrivit Tradiiei i Sfintelor Canoane.Intervenia episcopului este cerut de ctre Sfintele Canoane n cazul faptelor svrite dectre monahi n afara mnstirii i care scandalizeaz Biserica (vizitarea fecioarelor,

    preocuparea cu griji lumeti, .a.). Balsamon, tlcuind Canonul l al Sinodului de laConstantinopol, arat c problema drepturilor episcopului fa de mnstiri era o preocuparen Bizan. nsemnarea lui Balsamon lumineazi mai mult problema: Consider c prin acestCanon nu s-a dat episcopului putere asupra mnstirii, aa cum are n biserica sa, ci doardrepturile episcopale le are, adic judecarea greelilor sufleteti, supraveghereaconductorilor, pomenirea la slujbe i confirmarea egumenului ales de obte. Aadar,mnstirile se conduc singure, fr amestecul din afar al nimnui". Dac legturile mnstiriicu episcopul se vor situa strict ntre limitele acestor Canoane, atunci disensiunile ntre ei sevor reduce la minimum, iar mnstirile vor putea s-i mplineasc nestinghcnte rosturile lor,

    iar ca monahii s devin pricin de scandal i s se ndeprteze de scopul vieii lor, adicdobndirea virtuii.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    21/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    21

    CHARTA ECUMENIC -JUDECATl CONDAMNAT

    ORTODOX1

    Textul care a fost numit Charta ecumenic"i s-a semnat n 22 aprilie 2001 la Strasbourgeste rodul eforturilor ecumenitilor de la aa-numitele ntruniri Ecumenice I i a II-a, care auavut loc n Elveia (1989), i, respectiv, n Austria (1997). El constituie un text statutar viznd

    obligaiile confesiunilor cretine din Europa, reprezentate n Consiliul Mondial al Bisericilor,pentru a gsi modalitatea colaborrii i aciunii lor n Europa Unit, n legtur cu problemelepolitico-economice i sociale i cu religiile reprezentate n populaia ei.

    Logica secularizat a epocii noastre nu vede nimic negativ n felul de colaborare pe care lpromoveaz Charta Ecumenic. Presa politic nu putea, desigur, s ia o poziie critic.Contiina bisericeasc, ns, ntrezrete o problem grav. Pn acum s-au auzit foarte

    puine glasuri critice.Ne sunt cunoscute dou texte publicate ce cuprind observaii importante. Primul, al .P.S.

    Mitropolitul Pavel al Cirineii, a fost publicat n periodicul Parakatatheke (Comoara) din6.02.2001, cu o introducere informativ. Al doilea aparine P.S. Vasile, Episcop deTrimitunda, i a fost publicat n periodicul Apostolul Varnava" (tom 10, octombrie2001). Ambele texte condamnCharta Ecumenica.

    .P.S. Pavel al Cirineii constat c unitatea cretin care se urmrete prin obligaiile cedecurg din Charta nu este o unitate a credinei, n msura n care Occidentul nu are intenia s

    prseasc cugetrile eretice pe care papismul i protestantismul i le impun, ci, pe zi ce trece,se mpovreaz cu idei anticretine noi i cu opiuni morale. De asemenea, ne ncredineaz defaptul cCharta nu are ca premis eclesiologia ortodox conform creia nu se poate vorbi demai multe Biserici n afara Bisericii Celei Una, Sfnt, Soborniceasci Apostoleasc, careeste Biserica Ortodox de Rsrit. Observ, de asemenea, c apropierea interreligioas nu estelipsit de elemente sincretiste, cum s-a dovedit, de altfel, prin studii de specialitate. n sfrit,.P.S. Pavel arat c ntreaga Charta exprim acceptarea de ctre confesiunile cretine a

    procesului globalizrii.P.S. Vasile subliniaz pe scurt :

    Charta ecumenic are mai mult un caracteri o orientare apusean" i faptul c n cursulcolaborrilor pentru realizarea unitii europene, n Apus, foarte adesea, problemele decredini duhovnicie sunt relativizate, iar Bisericile apusene se ntorc spre un activism social

    pentru a face fa la presiunile pe care le primesc din partea instituiilor sociale, politice ieconomice ale Europei."

    Ortodocii care au participat la ntlnirea n care s-a semnat textul Chartei au acceptat frdiscernmnt termenul unitate vzut" a Bisericilor, termen care eludeaz difereneleteologice dintre confesiunile cretine ale Apusului i Biserica Ortodox.

    Ortodocii nu pot s primeasc propovduirea n comun a Evangheliei de ctre Bisericilecretine, ct vreme nu exist mrturisire comun de credin.

    Biserica Ortodox, credina n Tradiia ei canonic, respinge ndemnul Chartei pentrurugciuni comune.

    nelesul ,,unitii n diversitate", care urmrete legalizarea diferenelor dogmatice, nu esteacceptabil din punct de vedere ortodox.Din observaiile celor dou articole reiese c acest text al Chartei Ecumenice este foarte

    problematic. Ne bucurm de observaiile celor doi arhierei deoarece, ntr-adevr, BisericaOrtodox nu poate s fie de acord cu stipulrile Chartei Ecumenice. Ne rugm ca glasurilecritice ale episcopilor Bisericii s se nmuleasc.

    1 Traducere dup un manuscris nepublicat (n.tr.)

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    22/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    22

    Este vrednic de mirare felul n care reprezentan ii ortodoci la organismele intercretine aufost legitimai teologic i bisericesc s semneze un astfel de text din partea BisericilorOrtodoxe fr o ncuviinare sinodal din partea Bisericilor Ortodoxe locale. Organismeleintercretine sunt mai presus i lucreaz n lipsa Sfintelor Sinoade ale Bisericilor Ortodoxelocale?

    Este vrednic de atenie observaia Prea Sfinitului Vasile al Trimitundei, potrivit creiaconsultarea Bisericii Ortodoxe la lucrrile de apropiere intercretin este obligatorie deoarece

    reprezentanii ortodoci la diferitele ntlniri de dialog teologic au adus i vor continua saduc multe contribuii din bogia credinei i tradiiei ortodoxe" i c trebuie s acionmteologic i nu negativist, nici cu exemple de fanatism fa de cineva".

    nelegem c ideile Prea Sfinitului sunt acceptate de toi cei care contesti resping fapteleteologilor care au reprezentat Biserica la dialoguri. Trebuie, fr putin de tgad, s nerugm pentru aceti teologi care au luat asupr-le un rol att de dificil i plin de rspundere.Trebuie, ns, s acceptm faptul c la dialogurile care au avut deja loc n cadrul Micriiecumenice hotrrile care au fost semnate i de ctre teologi ortodoci, nu au fost ntotdeauna,din pcate, n acord cu credina Bisericii. Un exemplu incontestabil l constituie hotrrilentrunirii de la Balamand i ale Declaraiilor comune cu anticalcedonienii, fapt care arat cteologii care ne reprezint la dialoguri nu exprim ntotdeauna contiina noastr bisericeascortodox.

    Avem credina c asemenea situaii se vor evita atunci cnd diferitele probleme vor fidiscutate mai nti teologic, aprobate ulterior n mod sinodal, ntiinat suficient clerul i

    poporul credincios, iar la sfrit, avnd acordul ntregii Biserici, se poate duce cuvntulOrtodoxiei la diferitele convorbiri intercretine. Problemele i dificultile apar ori de cte orichestiunile sunt discutate numai de civa teologi specialiti", fr consultarea pliromeiBisericii, iar prerile lor sunt prezentate la ntrunirile intercretine ca i opinie a Bisericii.

    Studiind Chiarta Ecumenic, oricine se poate ncredina c redactorii ei nu au criteriiteologice, ci sociale. Slujesc o viziune lumeasc: globalizarea, n snul creia cretinii vorconvieui panic, fr a avea ns simmntul granielor dintre adevr i erezie. Noi,ortodocii, care alctuim singura Biseric Una, Sfnt, Soborniceasci Apostoleasc, putems ignorm contiina noastr de sine i s acceptm o asemenea viziune? Problema teologicnu este convieuirea, deoarece ntotdeauna am convieuit cu eterodoci i cu cei de alte religii,i ne rugm pentru pacea ntregii lumi. Problema este tocirea contiinei dogmatice pn la aconsidera c, n esen, toi suntem una i aceeai", i a construi viaa noastr social peaceast baz. Aceast gndire nu este ns a Evangheliei, nu este a Prinilor, nu este aSfintelor Canoane. Nu este cugetul Bisericii.

    Arhitecii Noii Ordini tiu c globalizarea va fi irealizabil dac, mai nti, religiile nu vorconverge i nu vor nceta s separe oamenii planetei prin mrturisirile de credin. tiu c nusunt suficiente elementele politice i economice. tiu, de asemenea, c dialogurileintercretine i interreligioase, aa cum se fac, nu par a conduce la unitatea credinei i aadevrului. Dar, pentru a conduce la o unitate exterioar vzut", fabricat, organizeaz un

    program de colaborare care s uneasc la nceput confesiunile cretine, iar apoi i diferitelereligii, astfel nct diferenele confesionale s estompeze i s anihileze contiina dogmatic.

    Charta Ecumenicurmeaz o mentalitate secularizat, incapabil s soluioneze problemaadnc, ontologic, a omului european: lipsa harului dumnezeiesc din societile sale. Dinacest motiv, unitatea europeani globalizarea probabil c vor reui, dar omul european nu seva izbvi de pcat i de moarte venic. Ndejdea lui se gsete n ntoarcerea sa la singuraBiseric Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc, Biserica Ortodox. Charta Ecumenic nucontribuie la aceasta.

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    23/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    23

    REFLECII LEGATE DE PARTICIPAREA ORTODOCILOR LAMICAREA ECUMENICl LA CONSILIUL MONDIAL AL

    BISERICILOR1

    Secolul XX este caracterizat, dup cum se tie, de ncercrile de apropiere ntre diferitelecomuniti cretine. Aceste ncercri din snul, dar i din afara C.M.B., sunt caracterizatedrept Micarea ecumenic sau Ecumenism.

    Promotorii ecumenismului dintre ortodoci sunt purtai de dorina realizrii unitiicretinilor. Dup cum se prezint, ns, aciunile i poziiile lor, putem s considerm c cel

    puin o parte dintre ei sunt sub influena puternicului curent al secularismului, curent ce s-aimpus n secolul XX n Bisericile i societatea Apusului.

    ntrebarea care se pune, deci, i pentru al crei rspuns e nevoie de studiu aprofundat, esteurmtoarea: pn la ce punct Micarea ecumenic, n general, dari participarea ortodocilorla ea, n special, sunt influen ate de teologia secularizant?

    Este cunoscut faptul c teologia ortodox s-a gsit i nainte de secolul XX sub o puternicinfluen apusean.

    Fericitul ntru pomenire Printe Dumitru Stniloae mi-a spus c la Facultatea de Teologie aUniversitii din Atena, unde i dduse doctoratul, a fost uimit de pregtirea unor profesori,

    printre care Andrutsos, dar teologia patristic i pur ortodox a cunoscut-o abia mai trziu,cnd a tradus n romnete Filocalia i Sfinii Prini, i mai ales pe Sfntul MaximMrturisitorul.

    Dari nsui autorul acestor rnduri n-a auzit niciodat n perioada studiilor de teologie laUniversitatea din Atena (1953-1957) vorbindu-se despre Sfntul Grigorie Palama i teologiamistic, despre distincia ntre fiini energiile lui Dumnezeu i despre ndumnezeire.

    Este de la sine neles c teologii ortodoci care au o astfel de pregtire vor imprima uncaracter corespunztor participrii lor la Micarea ecumenic.

    Secularismul nu tolereaz expresii absolute i fr echivoc i, prin urmare, nici credinaortodox dup care Biserica cea Una, Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc este doar ceaOrtodox, iar celelalte Biserici" sunt lipsite de plintatea Adevrului i a harului i nu pot sconstituie Biserica cea Una, Sfnt, Soborniceasci Apostoleasc. n plus, secularismul nu

    d importan dogmelor, ci doar colaborrii practice n scopuri sociale.

    1. Sincretism cretin

    Pentru cretinii secularizai nu are importan ce i cum crezi, ajunge doar s crezi cumva.Rod al duhului secularizrii este i minimalismul dogmatic, adic s fim de acord n

    nvturile fundamentale i s nu dm important la aa-zisele nvturi secundare. Existns n domeniul credinei elemente principale i altele secundare? i care sunt principale icare secundare? Sfinii Prini spun c aa cum o moned creia i lipsete fie i un singurelement este fals, la fel se ntmpl i cu credina. n virtutea acestui spirit secularist,diferenele dogmatice importante (cum ar fiFilioque) sunt privite tot mai mult ca secundare inu se mai discut. Se susine chiar de ctre ecumenitii ortodoci c diferenele de dup

    Schism nu sunt fundamentale, ci reprezint dou moduri diferite de exprimare a aceleiaicredine apostolice. Iar aceast atitudine e caracterizat ca tradiie fotian". De fapt, estevorba de o pervertire sinistr a Adevrului. Ar fi dus Sfntul Fotie attea lupte contranvturii despreFilioque dac aceasta ar fi fost una dintre cele dou modaliti de exprimarea credinei apostolice?

    Ecumenitii din partea ortodocilor tac n mod desvrit atunci cnd este vorba de lupteleduse de Sfinii Prini pentru aprarea dogmelor i a nvturii de credin ortodoxe. La

    1Referat prezentat la Simpozionul Facultii de Teologie Arad. mai 1998

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    24/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    24

    diferitele simpozioane teologice, cum ar fi de exemplu despre Marele Fotie, sunt prezentatedoar teme de natur secundar, ns nici un cuvnt nu se rostete despre lupta contra ereziilorsau, n cazul Sfntului Fotie, despre importanta sa contribu ie teologic la combaterea ereziei

    filioqu-iste.n aceast privin, doresc s prezint cteva observaii demne de luat n consideraie ale

    Printelui Dumitru Stniloae:Din marea dorin dup unire se nate un entuziasm facil care crede c poate depi

    dificultile prin sentimentalism diluat i c poate s refac unitatea fr nici o greutate. Ianatere i o mentalitate diplomatic a compromisului care are impresia c poate s aducmpcarea prin cedri reciproce n unele chestiuni dogmatice sau probleme mai generale carein Bisericile separate. Aceste dou modaliti prin care este abordatsau, mai bine zis,eludat - realitatea arat o anumit larghee sau un relativism cu care sunt tratate anumitearticole de credin ale Bisericilor. Acest relativism reflect probabil minima importan pecare o dau anumite grupri cretine articolelor de credin. n plus, mai sugereaz, fie dindiplomaie, fie din entuziasm, un schimb de compromisuri, tocmai fiindc nu au nimic de

    pierdut prin aceste propuneri."(Dumitru Stniloae, Gia hema orthodoxo oikoumenismo, Ed. Athos, 1976, p. 19-20).

    2. Sincretism interreligios

    Relativizarea adevrului nu conduce doar la sincretism intercretin, ei chiar la unulinterreligios.

    Recent, un ecumenist ortodox implicat n dialogul cu musulmanii a afirmat, printre alte tezesincretiste: Apropierea noastr reciproc ne face s dobndim dintr-o dat contiina faptuluic o biseric sau o moschee - locuri n care omul i descoper nimicnicia sa - au ca scopaceeai transformare spiritual a omului" (Orthodoxia kai Islam, Ekdosis Hieras MonesHosiou Grigoriou, Hagion Oros, 1997, p. 17).

    Alt teolog ecumenist, Olivier Clement, procedeaz la comparaii ntre credina ortodoxicea a altor religii, ceea ce creeaz confuzie i sincretism religios de tip New Age. Despremahomedanism red, printre altele, prerea mitropolitului George Khodr, cu care e de acord:

    Mahomed nu e doar un profet care conduce popoare ntregi la Vechiul Testament, ci unvestitor al Judecii de pe urm, iar Dumnezeu, prin el, i face rspunztori pe cretini pentruvrjmia i ura care-i divizeaz" (Olivier Clement, Iar adevrul v va face liberi, citatdup ediia greac, Nea Smirni, 1997, p. 269).

    Asemntor vorbete i despre budism i iudaism. Despre Noua Er scrie:,,S nu ne strduim s acuzm neo-pgnismul, dei tentaia n acest sens este mare. Cutrile

    Noii Ere ne trimit la teologia nalt (prin definiie niptic) a Bisericii Ortodoxe" (ibidem. p.281-282).La relativizarea credinei conduc i rugciunile ortodocilor n comun cu eterodoci saunecretini. La rugciunea anual pentru pace de la Asissi iau parte nu numai grupuri decretini din diferite confesiuni, ci i necretini i idolatri.

    Din acest motiv, muli ortodoci sunt foarte nemulumii, deoarece n spatele unor astfel demanifestri se ascunde micarea new age-ist- care urmrete distrugerea credinei cretine -,o dat cu intrarea n al treilea mileniu i n epoca zis a Vrstorului. Socotesc c ecumenitiiortodoci nu urmresc contient scopurile micrii New Age, ci o fac din netiini naivitate.

    3. Problemele participrii ortodocilor la Micarea ecumenic

    Urmtoarele fapte constituie astzi principalele probleme ale participrii ortodocilor laMicarea ecumenic:

    La Consiliul Mondial al Bisericilor nu mai este permis ca ortodoc ii s vorbeasc n calitatede reprezentani ai singurei Biserici cu adevrat Drept-mritoare, formulnd declaraii proprii,

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    25/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    25

    aa cum a fost la adunrile generale de la Lausanne (1927), Edinburg (1937), Londra (1952),Evanston (1954) i New Delhi (1961) (vezi Ioan Karmiris - Ta Dogmatica kai symbolicaMnemeia tis Orthodoxou Katholikes Ekklesias, Tomos B', 1968, p. 962 .u.). Astfel, voceaOrtodoxiei nu se mai aude i nu se mai face nici o mrturisire a credinei ortodoxe. Voceaortodocilor se pierde n rumoarea diferitelor grupri protestante.

    C.M.B. i pierde ncet-ncet caracterul cretin" prin aceea c adopt puncte de vedereteologice raionale, interreligioase i pgne. Este cunoscut faptul c la Adunarea general a

    C.M.B. de la Canberra, un teolog protestant a vorbit despre Duhul Sfnt din punct de vedereanimist (idolatru).Acest lucru se ntmpl i cu morala cretin. Ultimul numr al principalului organ al

    C.M.B., The Ecumenical Review", se ocup cu tema locului homosexualilor n Biseric.ntr-un articol al unui teolog suedez care prezint discuiile duse n snul Bisericii" suedeze

    pe aceast tem este prezentat i textul rugciunii de la cununia homosexualilor:Dumnezeule, Tu ne dai via. Ctre Tine venim cu cererea noastr ca s mplineti i s nedesvreti viaa.

    Ctre Tine venim cu bucuria noastr pentru acestepersoane umane care pot s se iubeascunul pe altul i s transfigureze cosmosul ntru lumina Ta.

    Ne rugm pentru ... i pentru ...Binevoiete ca viaa lor comun s fie caracterizat de ncrederea i respectul unuia fa de

    unicitatea celuilalt. Ajut-i s triasc n nelegere reciproci s fie deschii unul fa dealtul, nct s mplineasc voia Ta.

    Cnd ntmpin greuti, adu-i mai aproape unul fa de altul.Ajut-i s se ierte unul pe altul i binevoiete ca zi de zi s primeasc bucurie i putere din

    mna Ta.Dumnezeule, Tu dai viaa i puterea de a iubi.Ajut-ne s trim aproape de Tine ntotdeauna.Amin!" (The Ecumenical Review, vol. 50, Nr. l, ianuarie 1998, p. 64)

    Ne ntrebm: aceast rug este ctre Dumnezeu sau ctre diavol?Hirotonia femeilor ca episcop" i preot" i participarea acestora la rugciunile comune i

    discuiile acestora cu ortodoci i chiar cu ierarhi i ntistttori cu engolpioane,scandalizeaz n mod periculos contiina ortodocilor, producndu-le un dezgust fa deierarhi i preoi.

    4. Dialogurile cu romano-catoliciii anticalcedonienii

    Dar i dialogurile purtate cu romano-catolicii i cu anticalcedonienii au condus lamicorarea credinei ortodoxe, dup cum dovedesc documentele privitoare la aceast

    problem ale Sfintei Chinotite a Sfntului Munte sau ale altor teologi. Aceasta deoarece, prinacordul de la Balamand, unii ortodoci au recunoscut Biserica papal drept Biseric deplin,iar prin declaraiile comune ale ortodocilor i anticalcedonienilor s-a recunoscut de ctreortodoci c anticalcedonienii sunt ortodoci i c cele dou familii de ortodoci" pot

    proceda la unire sacramental prin ridicarea anatemelor de ctre fiecare autoritate bisericeasc

    n parte, fr s se precizeze dac autoritatea bisericeasc o reprezint capii Bisericilorautocefale sau Sinoadele generale ale Bisericilor autocefale locale, prin dialogul liber ihotrrile luate n Duhul Sfnt n libertatea i unitatea cugetului.

    n ciuda politeurilori a agapologiei, uniaia i continu lucrarea ei distructivi Papa, prinenciclicile sale, i consolideaz primatul i infailibilitatea", prezentndu-se ca pstoruniversal i supraepiscop.

    Dar i anticalcedonienii declar n clipe de sinceritate ce gndesc cu adevrat. Astfel, nrecenta carte a patriarhului copt enuda, tradus n greac sub numele Firea Iul Hristos, sevede persistena anticalcedonicnienilor n terminologia lor eretic pe care SinoadeleEcumenice au condamnat-o i anatemizat-o. enuda vorbete despre o fire, o voin, o lucrare

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    26/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    26

    a Cuvntului lui Dumnezeu ntrupat, i pe deasupra mai declar c nu primete Sinodul IVEcumenic, deoarece hotrrile lui s-au luat pe baze nestoriene.

    Concret, Patriarhul enuda scrie:Dei Sinodul III l-a anatemizat pe Nestorie, rtcirile nestoriene s-au ntins i au influenat

    Sinodul IV de la Calcedon, unde tendina de separare a celor dou firi a devenit att deevident nct s-a spus c Hristos sunt dou persoane, Dumnezeu i omul. Unul svreteminuni, cellalt ptimete.

    Urmnd aceeai tendin, Leon, episcopul Romei, a redactat faimosul su tom care a fostrespins de Biserica Copt. Sinodul ns l-a acceptat, adeverind c cele dou firi exist nHristos i dup unire. Una dumnezeiasc care-i urmrete scopurile i una omeneasc ce-i

    joac propriul rol." (enuda III, Partriarhul Bisericii Ortodoxe Copte a Alexandriei Egiptului,Firea lui Hristos, citat dup traducerea greac, ed. Armos, Atena, 1996, p. 23).

    5. Neliniti legate de metodele ecumenismului

    ncheind, a vrea s-mi exprim profunda nelinite fa de metodele urmate n vedereainfiltrrii n Biserica Ortodox a punctelor de vedere ecumeniste de unire cu eterodocii.

    1. Hotrrile care se iau de ctre comisiile comune de dialog nu sunt discutate apoi de ctreSinoadele tuturor episcopiilor locale, conform Canoanelor. Nu sunt ascultate opiniile contrare.

    Nu funcioneaz sistemul sinodal. Un numr limitat de teologi ecumeniti (specialiti necumenism) discuti iau hotrri mpreun cu un foarte mic numr de episcopi din Sinod,fr cunotina i informarea tuturor episcopilor Bisericilor locale, a preoilor, a diaconilor, amonahilor, teologilori a poporului credincios. Cum va putea pliroma Bisericilor Ortodoxe s

    primeasc aceste uniri" n privina crora nu i-a exprimat niciodat prerea? Cu siguran,prerea credincioilor nu e exprimat de cei civa reporteri laici care militeaz pentrupopularizarea succeselor ecumeniste.

    2. Ecumenitii ortodoci doresc din toate puterile s dialogheze cu eterodocii, nu nsi cuortodocii. Pe ortodocii care dezaprob deschiderile lor ecumeniste i caracterizeaz cafanatici sau fundamentaliti, pentru a-i scoate din lupt. Uit ns c fanatici nu sunt doarantiecumenitii radicali care folosesc antiecumenismul ca s formeze grupri, ci iecumenitii radicali, ct vreme ncearc s impun perspectiva lor individual n Biseric,fr s se intereseze dac aceasta exprim nvtura Sfinilor Prini i contiina Bisericii.Extremele se ntlnesc i formeaz dou fee ale aceleiai monede. Foarte rar, sau chiarniciodat, un teolog ortodox care dezaprob felul n care se duc azi dialogurile ecumenice estechemat s ia parte la acestea, i dac, din greeal, ia parte, ecumenitii se vor ngriji denlocuirea lui.

    3. Sunt organizate asemenea simpozioane ecumeniste la care, n colaborare cu catolici iprotestani, se ncearc influenarea tinerilor teologi i clerici printr-o educaie i formare nspiritul relativismului ecumenist.

    Din cele mai multe periodice bisericeti sunt excluse textele critice la adresa sincretismuluiecumenist.

    Probabil c se va ntreba cineva dac sunt mpotriva ecumenismului. Voi rspunde: sunt

    mpotriva ecumenismului sincretist.Acceptm ns un ecumenism ortodox aa cum a fost exprimat de fericitul ntru pomenirePrinte Gheorghe Florovski: Ca mdulari preot al Bisericii Ortodoxe, cred c Biserica nsnul creia m-am botezat i am crescut este Biserica, adevrata Biseric, singura Bisericadevrat. i cred aceasta din mai multe motive: din ncredinare personal, din siguranaluntric a Duhului Care sufl n Tainele Bisericii, i din tot ceea ce pot cunoate dinScriptur i din Tradiia Bisericii; sunt obligat, deci, s consider toate celelalte Biserici canedepline i, n multe cazuri, pot s stabilesc lipsurile lor cu precizie maxim. De aceea,unirea cretinilor, dup mine, nseamn ntoarcerea la Ortodoxie. Nu am nici o convingere

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    27/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    27

    izvort din obligaie, ci ea aparine desvrit de Una Sancta." (George Florovsky, Temede Teologie ortodox, traducere greac, Ed. Artos Zois, Atena, 1973,p.219)

    n sensul unui astfel de ecumenism suntem informai c au fost luate hotrrile ntlniriiInterortodoxe de la Tesalonic din 29.04-2.05 1998.

    Cred c Preasfntul Duh va conduce Sfnta noastr Biseric astfel nct s dea mrturie nadevr i n dragoste, dup porunca Apostolului Pavel: [...] innd adevrul, n iubire, scretem ntru toate pentru El, Care este capul - Hristos" (Ef. 4, 15).

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    28/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    28

    AVATON" 1-UL SFNTULUI MUNTE l HIROTONIA FEMEILOR2

    n ultima vreme se vorbete mult despre desfiinarea avaton-ului Sfntului Munte i desprehirotonirea femeilor. Mi s-a cerut i mie prerea pe care o i dau tiparului, deoarece, dupneleptul Solomon, vreme este s taci i vreme s grieti" (Eccl. 3,7).

    Feministele cer desfiinarea avaton"-ului Sfntului Munte deoarece consider c este atinsdreptul lor personal de a vizita i, probabil, chiari de a vieui n Sfntul Munte.

    Uit ns ci monahii au dreptul lor personal de a tri clugrete ntr-un loc pe care einii l-au ales, ei nii l-au amenajat i ei nii l-au dorit s fie avaton". n plus, uiti ccei ce au ajutat la construirea Sfntului Munte, mprai ortodoci i voievozi, greci i negreci,

    precum i Patriarhi ecumenici, aa l-au i vrut, iar prin hrisoavele i sigiliile lor l-au statornicitastfel.

    nci Pzitoarea Sfntului Munte, Doamna de Dumnezeu Nsctoare, cu semne i minunia artat voina ei ca Sfntul Munte s rmn avaton".

    Am ntrebat odat un printe aghiorit de ce vor monahii avaton"-ul, iar el mi-a dat unrspuns paradoxal: Pentru c iubesc femeile".

    ntr-adevr, monahii vor s iubeasc pe toi oamenii, i pe brbai i pe femei, cu o iubirecare nu este trupeasc sau egoist. Adic s iubeasc duhovniccte, aa cum a iubit Hristos.Pentru ca monahii s dobndeasc aceast iubire a lui Hristos, trebuie s se nevoiasc ntr-un

    cadru n care s nu existe ispitele i atraciile venite din partea celuilalt sex.Monahii sunt realiti. Nu trec cu vederea neputina i caracterul schimbtor al firii omeneti,

    dup cuvntul Domnului: Eu ns v spun vou: C oricine se uit la femeie, poftind-o, a isvrit adulter cu ea n inima lui" (Mt. 5, 28).

    Cnd monahii au dobndit, dup o lupti ascez de muli ani, neptimirca, pot s iubeascneptima. De aceast iubire neptima au trebuin n orice epoc, i pn astzi, brbaii ifemeile. Monahii care au aceast iubire se roag pentru confraii lor oameni, mai ales pentrucei ce ptimesc, iar rugciunile lor sunt primite de Dumnezeu. Sfntul Antonie, cum cntmn troparul lui, cu rugciunile lui a sprijinit lumea.

    Aceti monahi, i mai ales duhovnicii care spovedesc, ies n lume ntru ascultare deBiseric, primind mrturisirile brbailori ale femeilor, i i ajut duhovniccte.

    Toi cei ce au alergat la fericiii Prini Gavriil Dionisiatul, Paisie i alii, cunosc ct odihnau gsit.

    Dac feministele ar avea criterii duhovniceti i cretine, nu s-ar lsa purtate de o ideologiematerialist i ateist, i nu numai c nu ar dori desfiinarea avaton-ului, ci chiar ar cereinstituirea lui, dac el nu ar fi existat.

    Aceast poziie materialisti egoist a feministelor e legati de acceptarea din partea lor angrozitorului pcat al avortului, ca un drept personal al femeii. i n acest caz, ele nu iau nconsiderare faptul ci embrionul are dreptul lui personal s vin la via, chiar dac nu i-1

    poate exprima.Aadar, se pune o serioas problem morali de drept (juridic). Pn la ce punct dreptul

    personal al cuiva poate s exercite o impunere asupra dreptului personal al altcuiva sau alaltor persoane?

    Cu bucurie am aflat c la recenta statistic realizat de colaboratorii Postului radiofonic alBisericii Greciei, 95% din femeile chestionate au rspuns c nu doresc desfiinarea avaton"-ului. Aceast constatare e plin de mngiere. Marea majoritate a femeilor din Greciantmpin problema cu seriozitate.

    1 Avaton nseamn literal neumblat", referindu-se la interdicia intrrii femeilor n Sfntul MunteAthos, precum in alte mnstiri cu rnduiala avaton. (n.tr.) "2Traducere dup un manuscris nepublicat (n.tr.)

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    29/51

  • 8/15/2019 Scrieri atonite pe teme contemporane

    30/51

    Scrieri athonite pe teme contemporane

    30

    ECUMENISM l ORTODOXIE ECUMENIC1

    ntrebare: Prea Cuvioase Printe Egumen, cum privii Sfinia Voastr micarea de apropiereinterreligioas la care iau parte i reprezentani ai Bisericii Ortodoxe?Rspuns: Din capul locului se vede c aceast micare este dirijat de romano-catolici. ncepe

    cu declaraiile de la Assisi i se sfrete la Roma. ntrevd aici o ncercare a Papei de a se impune

    nu numai ca i conductor al tuturor cretinilor, ci i al tuturor religiilor. Aceast afirmaie a meaeste ntrit dac lum n considerare i alte aciuni asemntoare ale Vaticanului, cum ar fipoziia dominant pe care i-o asum Papa n negocierile cretinilor cu Vaticanul, sau n cele cuevreii legate de situaia Locurilor Sfinte. Este clar c Papa ncearc s preia conducerea spirituala Europei Unite, nu doar a tuturor bisericilor i confesiunilor cretine" (lucru cu neputin,deocamdat), ci s-i asigure primatul ntr-o Europ polimorf religios.

    Sunt caracteristice n acest sens i declaraiile pe care le-au fcut conductorii UniuniiEuropene, Jacques Santer i Romano Prodi, vorbind despre un cmp comun de colaborare acultelor cu societatea civil pentru ntruparea ideilorunei Europe noi, att n viaa politic, cti n aspectele ei religioase.

    Vaticanul ncearc de fiecare dat ct se poate mai mult:- prin uniaie: atragerea nemijlocit a ortodocilor i a altor cretini rsriteni (monofizii,

    anticalcedonieni);- prin dialogul cu ortodocii recunoaterea Bisericii Romano-Catolice de ctre oertodocidrept Biseric-sor, avnd credin apostolic, Taine valide i succesiune apostolic;- prin participarea i organizarea, la Vatican, a declaraiilor i rugciunilor interreligioase

    pentru pace urmrete primatul n toate religiile.Roma ntrevede c, datorit nfrumuserii i aggiornamentoului cretinismului apusean,

    romano-catolicismul poate iei din dificultile n care se afl, instituind un soi de ideologiepan-religioas cu colorit cretin. n acest scop, ncearc s se impun ca i conductor alnoilor structuri politico-religioase ale Europei. Aceasta este n conformitate cu pozi iateologic a Vaticanului, conform creia orice bun care exist n afara Bisericii Romano-Catolice i aparine virtual.

    ntrebare:Nu credei c n aceast micare general este necesari prezena Ortodoxiei,

    astfel nct evoluia aceasta s nu fie monopolizat de romano-catolici?Rspuns: Biserica nu este un sistem ideologico-politic. Mai cu seam Biserica noastrOrtodox, care niciodat nu nceteaz a fi Una, Sfnt, Soborniceasc ( = universal,ecumenic) i Apostoleasc, singura cale sigur spre mntuire. Din aceast cauz, astfel denecesiti" sunt de neneles. Credina noastr pur se nstrineaz atunci cnd este folosit nspatele acestor declaraii pe care conductorii ortodoci n-ar trebui s le susin nici mcar cu

    prezena lor.nrebare: Sfinia Voastr, n special, ca i cleric ortodox i cunosctor al Dreptului canonic,

    cum vedei mpreun-rugciunca cu reprezentanii altor religii? Este permis de ctre SfinteleCanoane i de tradiia Bisericii noastre?

    Rspuns: n cazul acesta nu avem de a face cu o mpreun -rugciune n sensul participriituturor la o rugciune comun, deoarece fiecare reprezentant religios se roag pe rnd la

    Dumnezeul su. mpreun-rugciune svresc ierarhii ortodoci cu romano-catolicii i cu alicretini eterodoci. Desigur ci aceast mpreun-rugciune este interzis de ctre SfinteleCanoane, din motive eclesiologice serioase. Dar nici rugciunea reprezentanilor diferitelorreligii n acelai loc, pe rnd i pentru acelai scop, nu poate fi acceptat de ctre contiinacretin ortodox din mai multe motive:- deoarece dumnezeii ctre care se roag reprezentanii celorlalte religii sunt mincinoi.Profetul David spune toi dumnezeii neamurilor sunt draci" (Ps. 95, 5 - traducere dupSeptuaginta) i c urechi au i nu vor auz


Recommended