+ All Categories
Home > Documents > Schifirnet Constantin - Sociologie

Schifirnet Constantin - Sociologie

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: bengea-cristina
View: 252 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 254

Transcript
  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    1/254

    Constantin Schifirne

    Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    2/254

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    3/254

    Constantin Schifirne

    SociologieEdiia a III-a revzut i adugit

    comunicare.ro

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    4/254

    Toate drepturile asupra acestei ediii aparin Editurii Comunicare.ro, 2003

    SNSPA, Facultatea de Comunicare i Relaii Publice David OgilvyStrada Povernei 68, Bucureti

    Tel./fax: (021) 313 58 95E-mail: [email protected]

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei

    SCHIFIRNE, CONSTANTIN

    Sociologie / Constantin Schifirne. Ed. a 3-a Bucureti: comunicare.ro, 2004

    Bibliogr.Index

    ISBN 973-711-023-4

    316

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    5/254

    Cuprins

    I. Sociologia, tiin despre societate / 9

    1.1. Obiectul i definirea sociologiei / 91.2. Relaia sociologiei cu alte tiine socio-umane / 10

    1.3. Evoluia ideilor sociologice. Constituirea sociologiei ca tiin / 121.3.1. Concepii despre societate / 121.3.2. Fondatorii sociologiei / 14

    1.4. Sociologia romneasc / 181.5. Orientri teoretice contemporane n sociologie / 24

    1.5.1. Funcionalismul / 241.5.2. Perspectiva conflictualist / 261.5.3. Structuralismul / 271.5.4. Interacionismul / 28

    II. Aciunea social / 312.1. Conceptul de aciune social / 312.2. Structura aciunii sociale / 322.3. Raionalitatea aciunii sociale / 342.4. Comportamentul agentului (actorului) social / 36

    III. Structura social / 39

    3.1. Conceptul de structur social / 393.2. Status social / 393.3. Rolul social / 41

    3.4. Relaiile sociale / 433.5. Instituii sociale / 443.6. Societate / 45

    IV. Grupuri sociale / 47

    4.1. Conceptul de grup / 474.2. Motivele asocierii n grup / 484.3. Structura grupului / 494.4. Clasificarea grupurilor / 50

    4.4.1. Grup primar grup secundar / 51

    4.4.2. Grup de referin grup de apartenen / 534.4.3. Grup intern grup extern / 554.4.4. Grup formal grup informal / 55

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    6/254

    4.4.5. Grupul mic / 564.4.5.1. Conceptul de grup mic / 564.4.5.2. Relaiile din grupul mic / 59

    4.4.6. Grupul conformist (Groupthink) / 60

    V. Organizaia / 63

    5.1. Conceptul de organizaie / 635.2. Birocraia / 64

    VI. Socializarea / 67

    6.1. Conceptul de socializare / 676.2. Tipurile de socializare i agenii socializrii / 706.3. Socializarea n ciclurile de via / 756.4. Riturile de trecere i socializarea / 76

    VII. Stratificarea social i clasele sociale / 81

    7.1. Stratificarea social / 817.2. Dimensiuni ale stratificrii sociale / 847.3. Mobilitatea social / 867.4. Clasa social / 887.5. Stratificarea social n Romnia / 89

    7.5.1. Clasa rneasc / 907.5.2. Clasa muncitoreasc / 917.5.3. Intelectualitatea tehnic / 927.5.4. Oamenii de afaceri / 93

    VIII. Grupurile de vrst n societate / 95

    8.1. Vrsta / 958.1.1. Vrsta social / 958.1.2. Normele de vrst / 968.3.3. Ceasul social / 96

    8.2. Cicluri de via / 988.2.1. Copilria / 988.2.2. Adolescena / 1008.2.3. Tinereea / 1058.2.4. Vrsta adult / 1068.2.5. Btrneea / 108

    8.3. Raporturile ntre generaii / 1108.3.1. Generaia / 1108.3.2. Evoluia individului n raport cu vrsta / 1118.3.3. Cohorta / 1118.3.4. Contiina generaionist i mentalitatea / 1138.3.5. Perioada istoric / 1158.3.6. Mecanisme i procese sociale de constituire a generaiilor / 115

    IX. Genul social (relaiile dintre sexe) / 121

    9.1. Conceptul de gen social / 1219.2. Teorii despre genul social / 1239.3. Probleme sociale ale relaiilor dintre sexe / 124

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    7/254

    X. Relaiile interetnice, rasiale i naionale / 129

    10.1. Grupul etnic / 12910.2. Minoriti / 13010.3. Atitudini fa de grupul etnic / 134

    10.3.1. Prejudecata / 13410.3.2. Discriminarea / 135

    10.4. Strategii ale grupurilor dominante fa de grupurile minoritare / 13510.5. Rasa / 13610.6. Rasismul / 13810.7. Naiunea / 13910.8. Statul naional / 14410.9. Naionalismul / 14510.10 Structura pe naionaliti a populaiei Romniei / 148

    XI. Familia i cstoria / 15311.1. Definiie i clasificare / 15311.2. Funciile familiei / 15411.3. Problemele sociale ale familiei / 15511.4. Stiluri alternative de via familial / 157

    XII. Educaia / 159

    12.1. Conceptul de educaie / 15912.2. Funciile educaiei / 16312.3. Sistemul de nvmnt / 163

    XIII. Religia / 167

    13.1. Conceptul de religie / 16713.2. Funciile religiei / 17013.3. Organizaii religioase / 172

    13.3.1. Denominarea / 17313.3.2. Cultele religioase / 17313.3.3. Sectele / 174

    13.4. Religia i schimbarea social / 17413.5. Religia n Romnia / 175

    XIV. Cultura / 179

    14.1. Conceptul de cultur / 17914.2. Componentele culturii / 182

    14.2.1. Simbolul / 18314.2.2. Limba / 18314.2.3. Norme / 18514.2.4. Valori / 18714.2.5. Tradiii / 188

    14.3. Cultura popular / 191

    14.4. Subcultura / 19414.5. Contracultura / 19814.6. Multiculturalitatea / 198

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    8/254

    XV. Comunicare i societate / 201

    15.1. Comunicarea social / 20115.2. Societatea i comunicarea de mas / 20415.3. Societate informaional / 208

    XVI. Comunitatea / 213

    16.1. Conceptul de comunitate / 21316.2. Satul / 21416.3. Oraul / 21716.4. Oraul romnesc / 219

    XVII. Deviana / 221

    XVIII. Schimbarea social / 227

    18.1. Conceptul de schimbare social / 22718.2. Sursele schimbrii sociale / 228

    18.2.1. Mediul fizic / 22818.2.2. Populaia / 22818.2.3. Conflictul / 22918.2.4. Inovaia / 23018.2.5. Difuziunea / 23018.2.6. Aculturaia / 23118.2.7. Micrile sociale / 232

    Glosar / 235

    Bibliografie / 241

    Indice de termeni / 247

    Indice de nume / 251

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    9/254

    CAPITOLUL I

    Sociologia, tiin despre societate

    1.1. Obiectul i definirea sociologiei

    Termenul de sociologie provine din cuvntul latinsocius, n traducere, social sausocietate, i cuvntul grec logos care nseamn tiin. La un nivel foarte general,sociologia este tiina despre social.

    Sociologia a fost definit de-a lungul timpului n diferite moduri. Termenul de so-ciologie apare pentru prima oar, n 1838, la filosoful francez Auguste Comte nCoursde philosophie postive, 1830-1842. Au urmat dup aceea ncercri de definire a socio-logiei, la care facem referire mai jos. Astfel, mile Durkheim a conferit sociologiei sta-tutul de tiin a faptelor sociale (1974, p. 35). Max Weber a considerat sociologia catiina care studiaz aciunea social. George Gurvitch a dat urmtoarea definiie: socio-

    logia este tiina fenomenelor sociale totale, care are drept obiect studiul global alrelaiilor sociale, societatea ca integralitate de raporturi. Dimitrie Gusti considera csociologia este tiina realitilor sociale (I, 1968, p. 237). n viziunea unui alt socio-log romn, Petre Andrei, sociologia studiaz n mod obiectiv, n primul rnd, existenasocial sub aspectul ei static-structural, i apoi sub aspectul dinamic-funcional al ei,artnd fazele i tipurile sociale realizate (vol. I., p. 151). Traian Herseni a susinut csociologia este tiina societilor omeneti, este o disciplin ce se ocup cu studiul vieiisociale, al fenomenelor de comunicare uman, de convieuire social (1982, p. 37).

    Sociologul american Alex Inkeles, n lucrarea sa What is Sociology? (p. 2), apre-ciaz c exist trei ci principale pentru circumscrierea obiectului sociologiei, prin care

    cutm s descoperim problematica proprie de studiu:1. calea istoric, cu ajutorul creia descoperim problemele centrale ale fondatorilor

    sociologiei;2. calea empiric, prin care studiem cercetrile sociologice concrete pentru a

    depista acele subiecte sau probleme crora sociologii contemporani le dau cea mai mareatenie;

    3. calea analitic, prin care decelm capitole i domenii ale sociologiei.Din studiul motenirii sociologice i din cunoaterea modului cum sociologii stu-

    diaz realitile sociale s-a constatat c anumite procese, instituii i fenomene sociale:

    familia, stratificarea social, raporturile dintre componentele societii, mecanismele defuncionare a societii nu au fost obiect al unei anumite discipline dect din momentulconstituirii sociologiei ca tiin. Domeniul sociologiei este realitatea social n

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    10/254

    procesualitatea devenirii i stabilitii ei. n mod concret, obiectul sociologiei l consti-tuie studiul colectivitilor umane i al relaiilor interumane din cadrul acestora, precumi examinarea comportamentului uman n grupuri i comuniti umane.

    Am amintit c obiectul sociologiei cuprinde o arie de probleme de o mare com-

    plexitate i diversitate. Studiul acestor teme s-a difereniat i s-a aprofundat, conturn-du-se un sistem de discipline sociologice, care s-a extins treptat, ajungndu-se pn laaproape o sut de discipline sociologice. Enumerm cteva dintre ele: sociologia cul-turii, sociologia politic, sociologia civilizaiilor, sociologia economic, sociologia cu-noaterii, sociologia familiei, sociologia devianei, sociologia comunitilor, sociologiamoral, sociologia juridic, sociologia limbii, sociologia artei, sociologia literaturii,sociologia educaiei, sociologia muncii, sociologia industrial, sociologia rural, socio-logia urban, sociologia religiei, sociologia mass media etc.

    Sociologia general i disciplinele sociologice abordeaz problemele sociale n

    temeiul unei paradigme, al unui ansamblu de concepte, propoziii, metode i tehnici decercetare, instituite ca un model de investigaie.De regul, orice doctrin sociologic tinde spre conturarea unei paradigme de

    analiz a sociologiei sau a unui domeniu sociologic, iar studiul unei teme se ntreprindeavnd la baz paradigma curentului sociologic n care se include demersul tiinific alchestiunii cercetate.

    1.2. Relaia sociologiei cu alte tiine socio-umane

    nelegerea specificului sociologiei, ca tiin, rezult i din studiul relaiilor acesteidiscipline cu alte tiine. Cercetnd un domeniu al realitii, cel social, sociologia sentlnete, inevitabil, cu alte tiine. tiinele despre societate i om se mpart n trei marigrupuri (A. Mihu, 1992, p. 26):

    tiinele sociale (antropologia, economia, psihologia social, istoria, sociologia);disciplinele umaniste (filozofia, teologia, literatura, muzica i arta);tiinele comportamentului (sociologia, antropologia, psihologia, aspecte compor-

    tamentale ale biologiei, economiei, geografiei, dreptului, psihiatriei, tiinelor politice).

    Sociologia este inclus, aadar, n dou grupuri de tiine: sociale i ale comporta-mentului. Aceasta demonstreaz, pe de o parte, complexitatea obiectului ei de studiu,

    pe de alt parte, existena unor moduri diferite n care poate fi abordat problematicasocial.

    Sociologia comunic, practic, cu toate tiinele, deoarece socialul obiectul ei decunoatere cuprinde elemente ce sunt studiate din toate perspectivele tiinei. Cumfiecare tiin i delimiteaz obiectul la segmente ale realului este evident c viziuneasociologiei este parial, iar pentru explicarea acesteia se aduc argumente i din tiineconexe. De aceea, graniele dintre tiinele socio-umane sunt fluide.

    Circumscrierea sociologiei de alte tiine socio-umane se reflect n obiectul destudiu i n problematica specific celorlalte tiine. Cu ce se ndeletnicete sociologia?Ea studiaz realitatea social dincolo de aspectele ei particulare. Finalitatea sociologiei

    10 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    11/254

    Sociologia, tiin despre societate 11

    st n cunoaterea, explicarea i nelegerea tiinific a structurii i funcionrii socie-tii globale. n acelai timp, sociologia caut rspuns la o chestiune esenial, i anume,relaia dintre individ i societate sub toate aspectele. Pentru delimitarea domeniului so-ciologiei este oportun analiza raporturilor sociologiei cu celelalte tiine socio-umane.

    Psihologia este tiina care studiaz comportamentul individual i personalitateaprin proprieti cum sunt: atitudini, nevoi, sentimente, precum i prin procese: nvare,percepie etc. n acest domeniu se distinge o tiin particular, psihologia social,strns asociat cu sociologia. Psihologia social este cunoaterea tiinific a interac-iunii comportamentelor i proceselor psihice umane. Ea studiaz modul cum are locinteraciunea comportamentelor individuale i de grup, ca i strile i procesele psihicecolective, personalitatea sub raportul condiionrii socio-culturale. (S. Chelcea, Psiho-logia social, nDicionar, 1993, p. 476). Sociologia, spre deosebire de psihologie, seocup de cunoaterea relaiilor sociale, a structurilor, interaciunilor i organizrii din

    societate. Psihologia studiaz psihicul individului, iar sociologia abordeaz colecti-vitile sociale.Antropologia este tiina despre om ca individ, grup i specie (G. Gean, Antropo-

    logie, nDicionar, 1993, p. 40), vzut din perspectiv biologic i social. Antropo-logia fizic analizeaz teme referitoare la originea omului. Apropiat de sociologie esteantropologia cultural, aceasta fiind preocupat de studiul comportamentului uman ncontextul normelor i valorilor dintr-o societate concret. Sociologia se centreaz pecunoaterea societilor contemporane, pe cnd antropologia cultural are ca obiectculturile arhaice. n discursul antropologiei culturale se includ teme referitoare lacontextele de existen a tradiiilor, la civilizaia modern n relaie cu valori tradi-

    ionale. Antropologia social studiaz structurile sociale ale unei societi tradiionale,iar sociologia abordeaz aceeai problematic n societile actuale. Antropologia are caobiect societatea, la fel ca i sociologia. De aceea, ea a fost considerat ca fiind sorasociologiei. Din aceast cauz exist mici diferene ntre antropologie i sociologie.

    tiinele economice studiaz producerea, distribuirea i consumul bunurilor i ser-viciilor. Temele predilecte sunt: munca, banii, finanele, afacerile, relaiile economiceinternaionale etc. Spre deosebire de sociologie, aceste tiine acord mic atenieinteraciunii dintre oameni n activitatea economic, sau structurilor sociale din sferaeconomic. Pentru sociologie, economia este mediul de producere a unor relaii sociale,

    de afirmare a omului ca for de munc n anumite contexte sociale. Evoluia gndiriisociologice a condus la constituirea unei sociologii de ramur, sociologia economic,orientat ctre analiza sociologic a vieii economice.

    tiinele politice studiaz ideile despre organizarea politic a societii, modurile deguvernare, comportamentul politic, structurile de putere, micrile politice, comporta-mentul electoral, participarea politic. Sociologia include multe dintre aceste subiecte,analizate ns ca realiti sociale. Trebuie spus c ntre sociologie i tiinele politicedeosebirile sunt mici. Baza tiinelor politice este dat, indiscutabil, de sociologie.

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    12/254

    1.3. Evoluia ideilor sociologice. Constituirea sociologiei ca tiin

    1.3.1. Concepii despre societate

    De-a lungul dezvoltrii societii umane au fost formulate n diverse modaliti ideidespre societate, realitatea social, relaiile sociale. Soluionarea problemelor sociale,funcionarea societii au fost obiectul gndirii sociale din antichitate (China, Grecia,Roma). S amintim cele 282 legi ale Hammurabi care prevedeau reglementri ale unorimportante aspecte ale vieii sociale: comer, educaie, sntate. n Grecia antic s-auelaborat teze eseniale pentru gndirea social, care apoi au fost preluate i valorificate,n epoca modern, de sociologi.

    Platon (427-347 .H.) traseaz, nRepublica, contururile unei societi perfecte.Filosoful grec prezint structurile societii, formele de guvernmnt, organizarea

    economic a acestui mod de organizare social. O societate perfect poate fiina numaidac ea este condus de filosofi, care nu trebuie s dispun de nici o proprietate i nicide familie pentru c numai n acest fel, gndea Platon, se punea stavil corupiei, miteii nepotismului.

    Aristotel(384-322 .H.), n scrierile saleEtica Nicomachic,Politica, Constituiaatenienilor, a formulat idei ce au premers demersul sociologic modern. Filosoful greca definit omul ca animal social (zoon politikon). Viaa social are un scop al su propriui un mecanism de autoreglare. Pornind de la aceast premis, Stagiritul conceperealitatea social pe niveluri:

    1.Philia modul n care omul i stabilete conduita sa n raport de regulile ivalorile cetii, ceea ce astzi a fost denumit sociabilitate;2. Coinoma grupurile dintr-o societate;3.Politeia statul identificat cu societatea global;4.Nomos ansamblul regulilor de conduit bazate pe obiceiuri, moravuri, moral

    ceea ce, ntr-un cuvnt, nseamn lege prin care se asigur cadrul normativ al polisului.n perioada modern, urmare a dezvoltrii capitaliste a societii, realitatea social

    devine obiect de studiu sistematic. n gndirea social s-a manifestat direct influenaviziunii mecaniciste, de sorginte cartezian, asupra realitii. Orice studiu trebuia sexamineze fundamentele raionale ale oricrei aciuni umane sau sociale. Teoriile con-

    tractualiste au pus accentul pe decelarea elementelor raionale din societate.Thomas Hobbes (1588-1679) caut s cunoasc societatea cu metodele specifice geo-

    metriei. Viaa social este definit n temeiul principiilor mecaniciste. Ideea de baz a gn-dirii sale, expus n scrierea saLeviathan sau materia, forma i puterea unui stat ecle-

    ziastic i civil, este tendina omului spre autoconservare i putere. n concepia sa, existo stare natural a societii, caracteristic perioadei cnd statul nu exista. Aceast faz sedetaa prin anarhie, concuren, agresivitate, individualism. Corespunztor strii naturaleeste dreptul natural care exprim dreptul fiecruia de a-i asigura existena prin utili-zarea oricrui mijloc, situaie exprimat prin aseriunea homo homini lupus (omul este

    lup pentru semenul su). Filosoful englez ajunge la concluzia c omul dispune i de olege natural, bazat pe raiune care i interzice omului s fac ceva ce ar putea con-duce la nimicirea propriei sale viei!. Pentru ca oamenii s triasc n comun i s fie egali

    12 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    13/254

    ntre ei, se impune, afirm Hobbes, adoptarea unui contract social ntre oameni, astfel nctfiecare s renune la dreptul lui natural, iar garantarea respectrii acestui contract poatefi dat de Leviathan, o form de guvernmnt absolutist, exercitat de un monarh.

    John Locke (1632-1704) continu ideile lui Hobbes. El concepe statul bazat pe un

    contract. Spre deosebire de Hobbes, Locke argumenteaz caracterul negativ al uneiputeri atotstpnitoare. Dac la Hobbes statul este, oriunde i oricnd, mai bun dect ceipe care i guverneaz, n concepia lui J. Locke statul i omul cunosc aceleai criterii iprincipii morale. Preocupat de forma optimal a statului, filosoful empirist formuleazo idee esenial ce va fi apoi dezvoltat de sociologie: separarea puterilor n stat. Funciafundamental a statului este asigurarea ordinii legislative printr-o majoritate a cete-nilor. O alt tez valoroas, ce-i aparine, se refer la necesitatea ca statul s fie controlatde societatea civil.

    Charles de Montesquieu (1689-1755), n opera saDespre spiritul legilor, a dezvoltat

    ideea lui Locke despre separarea puterilor n stat: legislativ, judectoreasc i executiv.Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) dezvolt teoria contractualist. El pleac de lapremisa c omul nu este ru i corupt de la natur, cum susineau, mai ales, teoreticieniienglezi. Omul se nate bun, liber i egal. El a fost corupt de civilizaie. Gnditorulfrancez aduce discuia pe terenul moral i al voinei generale determinate de raiune imoralitate. Omul se nate liber, dar pretutindeni triete n lanuri (Contractul social)susine filosoful francez. Pentru a putea convieui ntr-un corp moral i colectiv, oa-menii trebuie s se detaeze de interesele i trebuinele lor, i s devin parteneri ntr-uncontract social. n acest fel, omul devine cetean care particip la voina comun.Societatea este alctuit din indivizi care se supun voluntar voinei generale colective,surs cert a suveranitii legitime. n temeiul acestei teorii a voinei, exercitarea puteriistatului se face prin legi stabilite de totalitatea indivizilor ntr-o dezbatere liber, ndeplin egalitate i prin vot direct. Rousseau argumenta necesitatea unui stat democratic

    bazat pe voina general n cadrul cruia puterea s fie dat de membrii si: putereapoate fi transmis, voina ns, nu, tez fundamental a gndirii sale.

    Immanuel Kant(1724-1804) a dezvoltat o teorie a statului bazat pe gndirea sadespre moral a crei chintesen este ideea imperativului categoric. Filosoful german,

    prin imperativul categoric, aprecia c un individ trebuie s acioneze pentru ca i ceilalis vrea s acioneze n acelai mod, dar fr s-i oblige s procedeze astfel, deoarece s-

    ar ajunge la limitarea libertii. n lucrarea santemeierea metafizicii moravurilor, elsubliniaz c dreptul se preocup numai de asigurarea libertilor tuturor: Dreptul estedeci ntruchiparea condiiilor n care voina unuia poate fi unit cu voina celuilalt, dupo lege universal a libertii. De aceea, libertatea este singurul drept nnscut. n temeiulacestui drept originar se organizeaz statul, care nu poate fi dect expresia raiunii.Aceast viziune asupra libertii i a statului va fi ulterior mult dezbtut de filosofi ide ctre sociologi. Raionalismul sociologic originat n ideea existenei unei raionalitisociale i are fundamentele n gndirea kantian.

    G.W.F. Hegel(1770-1831) a formulat, n cadrul sistemului su filosofic, idei despre

    societate, n special n lucrrile Principiile filosofiei dreptului i Filosofia istoriei.Libertatea este conceput de gnditorul german ca o form a dialecticii dezvoltriisociale i individuale. A fi liber nseamn, la Hegel, a fi n alteritate la sine nsui.

    Sociologia, tiin despre societate 13

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    14/254

    Ideea se autodezvolt la nivelul gndirii pure, ca abstracii nedeterminate i concepte(teza), trecnd apoi, prin alteritate, n natur (antiteza), revenind la sine, prin om isocietate (sinteza). Hegel vede statul ca o form a raiunii. ntr-un stat, raionalul irealul sunt n egal msur prezente, ceea ce ar demonstra caracterul inadecvat al teoriei

    contractului social: Numai n stat, omul are parte de o existen raional statul esteviaa existent, cu adevrat moral. (Principiile filosofiei dreptului). Organizarea sta-tal depete antiteza societate civilfamilie. De aceea, monarhia prusac prezintrealizarea practic a spiritului absolut, idee derivat dintr-o alt tez hegelian liber-tatea individului este expresia triei comunitii. Gndirea lui Hegel despre societateeste relevant nu numai prin ideile sale, ci i prin critica lui K. Marx, i mai ales, dez-voltarea unora dintre tezele filosofului german de ctre autorulCapitalului.

    Din aceast succint istorie a ideilor despre societate rezult c, pn n secolul alXIX-lea, despre viaa social se discuta n cadrul unor doctrine filosofice. Se cuvine a

    remarca accentul tot mai puternic ce se pune n secolul al XVIII-lea, cu deosebire ngndirea francez i german, pe cunoaterea i interpretarea faptelor sociale, prefigu-rndu-se imperativul constituirii unei tiine speciale.

    1.3.2. Fondatorii sociologiei

    Auguste Comte (1798-1857) este considerat fondatorul sociologiei i primul care aformulat conceptul de sociologie definit ca tiin a societii. Filosoful francez aajuns la ideea de sociologie, urmare a concepiei sale despre evoluia gndirii omeneti.tiina parcurge trei stadii diferite: teologic, metafizic i pozitiv. Orice cunoatere ntr-un domeniu debuteaz cu stadiul bazat pe concepte teologice. S lum ca exemplu,astronomia. Aceasta a oferit, n societile primitive, explicaii la micrile cereti prinaciunea unor zei, demoni sau fiine. n al doilea stadiu, cel metafizic, locul lui Dum-nezeu este luat de principii abstracte. Conceptele teologice au fost nlocuite cu explicaiimetafizice bazate pe raiune. Al treilea stadiu pozitiv sau real relev semnificaiacunoaterii tiinifice rezultat din observarea relaiilor i interdependenelor guvernatede legi: spiritul pozitiv const, mai ales, n a vedea pentru a prevedea, pentru a cercetaceea ce este, cu scopul de a descoperi ceea ce va fi, pe baza teoremei universale a

    transformabilitii legilor naturii. (Cours de philosophie positive). n demersul suprivind sistemul tiinelor, Comte propune o ierarhizare a tiinelor, n care prioritatea odeine matematica urmat de astronomie, fizic, chimie, biologie, sociologie. tiinadespre societate este conceput ca fiind cea mai complex. A. Comte exprima ncre-derea n capacitatea tiinei de a formula legi pe baza observaiei, astfel nct ele s fiecerte i imposibil de infirmat de ctre noi experimente. Pentru Comte, toat cunoatereauman este dat numai de tiin datorit virtuilor ei de studiu sistematic al fenome-nelor i de explicare a legilor de fiinare a acestora. Filosoful francez aprecia c numaiobservaia este metoda cea mai eficient de cunoatere tiinific, i avertiza c socio-

    logia trebuie s reziste contra invaziei matematice.Filosoful francez divide studiul societii n statica social, axat pe studiul structuriisocietii, i dinamica social, orientat spre studiul schimbrii sociale i al dezvoltrii

    14 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    15/254

    instituionale. Este de reinut c, pentru Comte, societatea dispune de multe caracteristici,asemntoare celor tipice pentru organismele vii, dar societatea este un organism diferitde cel din lumea animalelor. De asemenea, Comte a conceput societatea ca un organism

    bazat pe ordine, dependent de existena comunitii de idei mprtit de membrii si.

    Prin urmare, sociologia este tiina preocupat de cunoaterea realitii sociale distinctede biologic i organic.

    Aceste idei au avut o influen puternic asupra concepiilor lui Herbert Spencer imile Durkheim.

    Herbert Spencer(1820-1903) este fondator al sociologiei prin argumentarea, ntr-oteorie special, a organicitii societii. Filosoful englez a dezvoltat ideea lui A. Comtedespre diviziunea studiului societii n statica social i dinamica social, i a preluatde la acesta teza societii ca organism colectiv. n viziunea sa, societatea este analogorganismului biologic. Asemntor corpului uman alctuit din organe rinichii,

    plmnii i inima , societatea este alctuit din instituii familia, religia, educaia,statul i economia. Evoluia societii are loc identic cu evoluia organismului. Aadar,o societate cunoate toate etapele dezvoltrii unui organism, de la natere pn la moarte,ceea ce este reflexul aciunii unor legiti. Prin aceast idee, H. Spencer pune pentru

    prima oar n sociologie bazele teoriei sistemice despre societate. Progresul social esteefectul evoluiei sociale n mod organic. n acest sens, el a fost adeptul seleciei ievoluiei naturale a societii, iar dezvoltarea social este posibil numai prin aceastselecie natural. De aceea, Spencer a susinut ideea neinterveniei guvernului n adop-tarea legislaiei. n societate trebuie s acioneze selecia natural astfel ca numai cei,care s-au dovedit capabili s se adapteze la cerinele realului, s supravieuiasc, i vorfi perpetuate numai acele forme sociale ce au rezistat la exigenele evoluiei naturale.Evoluia social este, dup Spencer, divergent i nu linear iar, n anumite condiiisociale i culturale, ea cunoate procesele de regres i stagnare. Dezvoltarea const ntrecerea de la starea de dezagregare la o stare structurat, de la o stare omogen la unaeterogen. Finalitatea oricrei dezvoltri o reprezint crearea unei situaii de echilibru.n lucrareaProgresul, legea i cauzele sale, Spencer concepe dezvoltarea istoric ca peo lupt pentru existen i ca proces de supravieuire a celui mai puternic (Maria Frst,Jurgen Trinks, 1997, p. 264). Ideile sale vor fi reluate de ali sociologi, mai ales pe liniaevoluionismului. Concepia sa a avut nrurire asupra unor gnditori romni, cu deose-

    bire la junimiti.Karl Marx (1818-1883), dei el nsui nu s-a considerat un sociolog, a influenat

    puternic gndirea sociologic. Fa de Spencer, Marx a susinut c, periodic, oricesocietate cunoate, inevitabil, transformri radicale, ceea ce determin manifestareaaciunilor revoluionare. Societatea evolueaz nu numai spontan, ci i prin interveniadirect a omului. Societatea este analizat de Marx ca un sistem alctuit din fore de

    producie i relaii de producie, rolul determinant avndu-l, n acest raport, cei ce pro-duc bunuri. Sistemul social este structurat n baza economic i suprastructura juridic,

    politic, religioas, artistic. Cum are loc schimbarea social? Dup Marx, prefacerile

    sociale sunt provocate atunci cnd forele de producie determin sensul evoluiei so-cietii. Motorul dezvoltrii sociale l reprezint lupta de clas (Toat istoria uman depn acum este istoria luptei de clas) deoarece n orice societate bazat pe proprietatea

    Sociologia, tiin despre societate 15

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    16/254

    privat asupra mijloacelor de producie fiineaz un conflict ntre deintorii de mijloacede producie i cei care-i vnd fora de munc proprietarilor. Explicaia dat de Marxse refer la ritmul mai rapid de progres cunoscut de forele de producie, iar noiletehnologii i moduri de organizare a produciei conduc, indiscutabil, la apariia unor noi

    clase, capabile s gestioneze progresul rezultat din modificrile produse n planulproduciei materiale. Aceast nou clas lupt, astfel, mpotriva vechilor clase interesaten a-i menine poziiile conductoare n stat. n acest mod Marx a explicat apariiasocietii capitaliste occidentale i tot n aceeai manier a apreciat c va avea locnlocuirea societii capitaliste cu societatea comunist, act nfptuit de proletariat,vzut ca o clas ataat progresului determinat de dezvoltarea industrial i tehnologic.Revoluia comunist se declaneaz n ara cea mai avansat economic Anglia , iapoi ea se produce i n celelalte state. Ea ar duce la instaurarea unei societi lipsite declase sociale i de proprietate, organizat pe principiul de la fiecare dup capaciti,

    fiecruia dup necesiti, care s-a dovedit utopic n rile care au fost obligate sexperimenteze modelul marxist de societate. ntr-un limbaj nu ntotdeauna rigurostiinific, Marx dezvluie mecanisme ale funcionrii i organizrii societii capitalisteoccidentale, explic modul cum se stabilesc relaiile ntre componentele sociale,argumenteaz rolul primordial al produciei n orice societate.

    mile Durkheim (1858-1916) a configurat pentru prima oar obiectul propriu alacestei discipline, asemntor cu domeniul de studiu din oricare tiin: Principalulnostru obiectiv [] este de a extinde raionalismul tiinific la conduita omeneasc, ar-tnd c [] ea este reductibil la raporturi de la cauz la efect i de aceea sociologianu trebuie s consiste ntr-o simpl parafraz a prejudecilor tradiionale (mileDurkheim, 1974, p. 35).

    Sociologul francez a fost preocupat de modul cum societile dureaz n timp. nacest sens a cutat elementele ce pot explica existena societilor. Preocupat de stu-dierea tiinific a realitii sociale, Durkheim a examinat factorii ce determin obiectivfiinarea societii. Pentru c societatea este entitate independent de individ, sociologulfrancez a gndit grupul ca realitate social fundamental. Faptele ce au loc n grup con-stituie problematica sociologiei deoarece acestea sunt independente de individ n aceeaimsur ca i procesele i fenomenele studiate de tiinele naturii. ntruct el a vzutsocietatea dincolo de dimensiunile psihologice i biologice, fenomenele sociale au fost

    considerate ca lucruri. Tratm faptele sociale ca lucruri, scrie mile Durkheim.Faptele sociale sunt aspecte ale vieii sociale care nu pot fi explicate n termenii

    specifici individului, pentru c ele se produc autonom de acesta i sunt exterioare lui.Faptele sociale sunt cunoscute n mod direct sau empiric, iar sociologul caut datesenzoriale obiective rezultate din msurarea lor n contextul vieii sociale. Caracterulobiectiv al faptului social deriv i din caracteristicile sale de a constrnge individul surmeze o anumit direcie i nu alta. Faptul social evolueaz independent fr a seconforma voinei individuale. Societatea nsi acioneaz ca un sistem de constrngeri,determinnd individul s acioneze aa cum i dicteaz ea. Observm c, n gndirea lui

    Durkheim, prioritar este societatea i, din acest motiv, el o concepe, din aceastperspectiv, ca obiect al sociologiei. Societatea este mai mult dect suma prilor sale.Faptul social acioneaz asupra individului nu numai pentru c este exterior lui, dar i

    16 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    17/254

    datorit internalizrii de ctre acesta a standardelor de comportament ale societii ncare triete.

    Faptul social reprezint unealta gnoseologic de investigare a realitii sociale. In-vestit cu atribute morale, faptul social trebuie s acioneze pentru asigurarea ordinii

    sociale prin reunirea indivizilor n aciunea de funcionare a ntregului sistem social.Analiza societii prin faptul social este ntreprins de sociologul francez n lucrarea

    Diviziunea muncii sociale (1893). Durkheim a fcut distincia ntre solidaritatea meca-nic i solidaritatea organic, derivat din compararea structurilor sociale simple nsocietile tradiionale cu diviziunile complexe n societile moderne. n primele tipuride societate, diviziunea muncii era foarte simpl, afirmat ntre persoane implicate naceeai ocupaie, cum ar fi vntoarea i agricultura. n acele contexte sociale au existatun stil comun de via, un set comun de credine, obiceiuri i ritualuri cunoscute i

    practicate de ctre toi. Prin urmare, a existat un consens comun fundamental pe care

    Durkheim l-a denumit contiina colectiv n temeiul creia oamenii au cunoscut aceeaivia social i au edificat o solidaritate social care orienteaz i controleaz comporta-mentul individual. Aceast solidaritate este mecanic, iar dimensiunea ei esenial estecontiina colectiv.

    Pe msur ce societile se modernizeaz, adopt tipuri de producie industrial,iar diviziunea muncii devine mai complex, se schimb i tipul de solidaritate social.Migrarea oamenilor de la sat la ora, din activitile agricole n muncile industrialecontribuie la erodarea vechii solidariti. n locul omogenizrii din societatea tradiio-nal se impune eterogenitatea social n ocupaii, stiluri de via. Contiina colectiveste nlocuit cu contiina individualitii. Se face trecerea de la proprietatea comunla proprietatea privat, de la responsabiliti colective la drepturi individuale. Relaiiledirecte ntre oameni i controlul informal i pierd din semnificaie. Puterea iautoritatea au trecut din responsabilitatea familiei i a bisericii n seama justiiei i astatului. Toate acestea au impus o nou solidaritate social, anume solidaritatea orga-nic. Ea este fundamentul realizrii, cu succes, a combinrii ordinii sociale cu liber-tatea individual. Nucleul acestei solidariti este diviziunea complex a muncii, liantal economiilor industriale din societatea modern n care fiecare este interdependentcu cellalt. Aadar, oamenii sunt determinai s coopereze pentru c numai astfelfiecare poate s-i realizeze scopurile. Diviziunea muncii este dac nu unica, cel puin

    principala surs a solidaritii sociale n societile bazate pe specializarea sarcinilor.Cum faptul social este greu de descifrat din observarea sa, Durkheim a indicat dreptul,n calitatea lui de simbol vizibil, domeniul de studiu al tuturor varietilor de solida-ritate social.

    Max Weber(1864-1920) este considerat printre fondatorii sociologiei, ns el a aduso contribuie important i la dezvoltarea unor domenii din tiinele politice, tiineleeconomice, istorie. El face diferena necesar ntre sociologie i tiinele naturii. Pentrusociologul german toate faptele sociale sunt fapte comprehensibile. Fenomene cum suntstabilirea unui pre, organizarea unei greve, conduita religioas a unui trib sunt cunos-

    cute n alt mod dect sunt studiate fenomenele naturale cderea unui meteorit, nghe-area apei , adic primele sunt cunoscute din interiorul lor, pentru c sociologul nsuieste o fiin social, pe cnd celelalte fenomene sunt investigate din exteriorul lor.

    Sociologia, tiin despre societate 17

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    18/254

    Sociologul se manifest n interiorul obiectului de studiat, pe cnd fizicianul cunoateprocesele i fenomenele fizice din exteriorul lor.

    Max Weber a subliniat dificultile actului sociologic n a studia valorile, inteniile,credinele i atitudinile care sprijin comportamentul uman. ntr-adevr, el a surprins,

    spre deosebire de Marx i Durkheim, punctul critic al demersului sociologic dincolo deabordarea socialului numai ca fore sociale sau ca fapt social. Conceptul de aciunesocial este oportun n cunoaterea realitii sociale modelate de intervenia agentuluiuman concret. Examinarea comportamentului social include i studiul tririlor indivi-zilor ce interacioneaz alturi de aciunile lor. Sociologii au un alt mod de a studiarealitatea dect o fac specialitii din domeniul tiinelor naturii, de pild chimie saufizic, adic ei nu sunt limitai, n investigarea comportamentului uman, s in seamade nite criterii cum ar fi temperatura sau greutatea, deoarece faptele, investigate de ei,au nelesuri ce decurg din interaciunea noastr cu alii. Sociologia are ca premis com-

    prehensiunea (Verstehen) fiinelor umane concretizat n capacitatea acestora de anelege modul cum se produc aciunile umane.Cunoaterea sociologic, la Max Weber, se bazeaz pe un postulat metodologic al

    tipului ideal. Acesta este un concept, constituit de sociolog pentru a descrie proprietileeseniale ale fenomenului. El este un procedeu de reconstrucie abstract a realitiiempirice, i este investit cu virtui de instrument metodologic al cunoaterii sociologice.Max Weber exemplific tipul ideal prin conceptul de capitalism. Aa cum a fost utilizatn teoriile sociologice, i aici l avea n vedere pe Karl Marx, acest concept nu d posibi-litatea diferenierii riguroase a judecilor sociologice de realitate i a celor axiologicegenerate de el. Tipul ideal al capitalismului face distincia ntre sistemul economic,

    doctrina i teoria social integrate n conceptul de capitalism, ntre capitalul financiar,comercial i industrial, ntre etapele evolutive ale capitalismului. Max Weber a studiat,cu ajutorul tipului ideal, birocraia, legtura dintre etica protestant i capitalism, tipu-rile de autoritate.

    Pentru sociologul german nucleul sociologiei l reprezint aciunea social definitca o comportare uman orientat ctre ali oameni. Sociologia este tiin a aciunii so-ciale, o tiin comprehensiv i explicativ.

    1.4. Sociologia romneasc

    Primele idei despre societate, din cultura romn, au fost formulate de DimitrieCantemir, cu deosebire n lucrareaDescrierea Moldovei, n care sunt nfiate i expli-cate evenimente, procese i fenomene sociale din acest spaiu romnesc. Observaiidespre realitile sociale ntlnim la reprezentanii colii Ardelene, mai ales n ceea ce

    privete chestiunile naionale.n secolul al XIX-lea se cunosc primele ncercri de analize sociologice ale vieii so-

    ciale romneti bazate pe teze, concepte i teorii preluate din sociologia european. Rs-

    coala lui Tudor Vladimirescu, Revoluia de la 1848, reformele lui Cuza i Koglniceanu, in-staurarea monarhiei, Rzboiul de Independen, proclamarea regatului romn, problemelernimii i dezvoltrii agriculturii, afirmarea burgheziei romneti n viaa social,

    18 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    19/254

    desvrirea statului naional romn, toate acestea au constituit teme ale abordrii socio-logice i, totodat, au stimulat gndirea sociologic autohton. De pild, se discutdespre o sociologie paoptist (T. Herseni, 1940), cu reprezentanii si I. Heliade-Rdu-lescu, N. Blcescu, I. Ghica, I.C. Brtianu, n aceeai msur, despre o sociologie libe-

    ral sau o sociologie conservatoare P.P. Carp, Titu Maiorescu. Nu analizm aici toatedireciile din sociologia romneasc. Ne oprim la prezentarea ctorva personaliti.

    Ion Ionescu de la Brad(1818-1891) este primul cercettor al satului romnesc. Rea-litile sociale au fost investigate cu metode ale cercetri empirice. n acest sens, el antreprins cercetri de teren, utiliznd metoda monografiilor. Din acest punct de vedere,el este considerat ntemeietorul metodei monografice n Romnia, ce va fi dezvoltatapoi de D. Gusti. Ion Ionescu de la Brad a realizat monografiile judeelor Mehedini,Putna i Dorohoi i ale regiunilor dobrogene. Aceste monografii au abordat aspecte

    pedo-climatice i fitotehnice, statistice i economice, demografice i sociale din regiu-

    nile cercetate. Din datele sintetizate n lucrrile sale rezult un profil al romnului, aacum exista el n mediul rnesc, i al unei civilizaii adecvate activitii agricole. Deaceea, el argumenta necesitatea cercetrii agriculturii din toate zonele locuite de romni,o cercetare direct i amnunit a tuturor satelor.

    Spiru Haret (1851-1912) a edificat o concepie sociologic bazat pe principiimatematice de cercetare a fenomenelor sociale, n lucrarea saMecanica social(1910).Haret remarc lipsa unei legi sociologice, aa cum n mecanica raional este legeanewtonian. De aceea, consider c tiina sociologic nu dispune de o teorie de acelainivel ca mecanica raional. El apreciaz c sociologiei experimentul i este interzis iobservarea se reduce pentru ea la nvmintele istoriei, care sunt departe de a fi sufi-ciente (S. Haret, 2001, p. 90). Din aceste raiuni, sociologia trebuie s parcurg toateetapele prin care a trecut tiina micrii fizice, iar pentru moment nu-i rmne dect sstudieze realitatea social cu aproximaii succesive. Sociologia va deveni tiin veri-tabil cnd va fi capabil s foloseasc calculul. Pn atunci ea este o disciplintiinific imatur. Astzi, studii despre gradul de evoluie a tiinelor plasez sociologiaaproximativ n aceeai zon de dezvoltare ca i savantul romn, cu toate achiziiileimportante n analiza cantitativ a socialului. Explicaia acestei situaii a sociologiei este

    progresul nesatisfctor n descoperirea legilor sociale, care, aa cum afirm Haret, tre-buie s fie analoage cu cele dup care dirijeaz echilibrul i micarea material. (Schi-

    firne, 2001 b, p. X).Fr s identifice sistemele mecanice cu cele sociale, Haret a sugerat o analogie

    ntre cele dou tipuri de sisteme. Modelul dup care opereaz Haret este cel al spaiuluisocial cu trei coordonate:

    1. economic;2. moral;3. intelectual.ns progresul este produs de ceea ce el numete fore sociale: conformaia minii

    i limbajul, cauze sociale de prim ordin care au determinat micarea social. (S. Haret,

    2001, p. 133). Determinismul social este conceput de Haret ca un complex de relaiicauzale n societate, iar n explicarea vieii sociale ia n seam toi factorii, de la mediulgeografic pn la individ cu toate actele sale.

    Sociologia, tiin despre societate 19

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    20/254

    Dumitru Drghicescu (1875-1945) a elaborat studii importante n care a dezbtutcu pasiune problematica obiectului sociologiei, propunnd el nsui un domeniu propriuacestei discipline. Format la coala francez de sociologie, ndrumat de . Durkheim,Drghicescu a examinat raporturile de cauzalitate n viaa social i a susinut c deter-

    minismul social este diferit i opus determinismului biologic. n viziunea sa, obiectulsociologiei l reprezint realitatea etico-social, guvernat de o lege etico-social. Adn-cind ideea lui Durkheim despre drept ca simbol vizibil, Drghicescu afirm c aceastlege este exprimat de justiie: Legea etico-social cea mai incontestabil, care conduceraporturile exterioare ale indivizilor, estejustiia, i prin urmare egalitatea isolidari-tatea, care sunt negaia nsi a legilor naturale: selecia, concurena, inegalitatea (Le

    Problme du dterminisme social. Dterminisme biologique & Dterminisme, 1903,p. 39).

    Contribuia esenial a lui Drghicescu const n afirmarea ideii despre rolul subiec-

    tivitii n desfurarea vieii sociale. Fenomenele sociale sunt fenomene generate deindivid. Acesta se recunoate n societate, iar legile psihologice i legile sociologice suntidentice: Dac nu se poate svri o tiin subiectiv a lumii obiective fizice nu se va

    putea svri nici o tiin obiectiv a lumii subiective a spiritului i a societii (Durle de lindividu dans le dterminisme social, 1904, p. 25, apudHerseni, 1940, p. 91).Tezele lui Drghicescu exprim o abordare original a relaiei dintre obiectiv i subiec-tiv n viaa social, de explicare a faptelor sociale.

    Traian Brileanu (1882-1947) druiete patrimoniului sociologic modalitatea pro-prie de analiz privind existena unei tiine autonome despre societate. n concepia sa,exprimat n lucrrileIntroducere n sociologie (1923), Sociologia general (1926),sociologia este o teorie a principiilor generale despre societate, derivate din investigaiadiferitelor tipuri de existen social, i nicidecum o colecie de date empirice sau ometafizic despre social. Prin corelarea sociologiei cu etica i politica, el confer unmod original de gndire sociologic. Sociologia ocup un loc central n sistemul tiin-elor sociale fiindc ofer fundamentul teoretic pentru cunoaterea oricrei componentea societii. Societatea capat o expresie concret, cea a comunitii, iar sociologia stu-diaz comunitatea: ,,obiectul sociologiei este sistemul social, adic societatea ca formevolutiv, sau, cum am putea-o numi cu un cuvnt, comunitatea. Condiiunea principal

    pentru cunoaterea existenei unei comuniti i pentru desprinderea legilor evoluiei ei

    este contactul comunitii cu alte sisteme. Analiza sistemului izolat nu ne va da dectraporturi ntre prile sale, ntre forme neevolutive, raporturi care pot fi prinse n legistatice, pe cnd evoluia sistemului ar ramne cu desvrire necunoscut, adic nsiexistena sistemului respectiv s-ar sustrage cunotinei noastre (Introducere n socio-logie, 1923, p. 22). Pentru sociologie sistemul este comunitatea omeneasc, ce se distinge

    printr-o diversitate extraordinar de forme. ntruct societatea a fost considerat ca unorganism, Brileanu se crede ndrituit s analizeze societatea din perspectivele tuturortiintelor, inclusiv ale biologiei. Prin urmare, comunitile omeneti sunt parte a naturii.Dar, sociologia nu se confund cu biologia. Pentru c domeniul sociologiei este comuni-

    tatea omeneasc, expresia empiric a sociologiei o vom gsi n formele sociale ale activi-tii umane. Traian Brileanu a edificat o sociologie general, definit ca tiina desprecomunitate, singura potrivit pentru examinarea societii n integralitatea ei, i prin

    20 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    21/254

    aceast idee sociologia romneasc a impus paradigma sociologic a comunitii ome-neti i a adus astfel o contribuie de nepreuit la dezvoltarea teoriei sociologice.

    Dimitrie Gusti (1880-1955) se nscrie printre ntemeietorii sociologiei din Rom-nia. n concepia sa, sociologia este un sistem de cunoatere a realitii sociale prezente

    (D. Gusti, I, 1968, p. 237). Sociologia, spre deosebire de istorie, care caut s refactraseul evoluiei societilor n trecutul lor, explic fenomenele sociale aa cum apar elen realitatea social: Socialul este nainte de toate rezultatul unui concurs de mpreju-rri: spaiale, temporale, vitale i spirituale, care formeaz cadrele cosmologic, istoric,

    biologic i psihologic, cu alte cuvinte ceea ce numim mediu [] Aceasta este genezarealitii sociale, acestea sunt condiiile care acioneaz permanent asupra ei, realitateasocial reacionnd i actualizndu-se n activitatea social, care poate fi redus la patrucategorii: economic, spiritual, politic i juridic. Valorile economice i spirituale(tiin, art, religie) constituie nsui coninutul vieii sociale, categoriile ei constitutive.

    Cu alte cuvinte, ele fac ca societatea s existe, ele sunt societatea.Categoriile nu se pot totui menine fr concursul altor categorii sociale cu funcieregulativ (categoriile politic i juridic) care le organizeaz i le reglementeaz.

    Existena socialului nu se nelege deci dect prin elementele sale constitutive(economicul i spiritualul) i prin elementele sale organizatorice (juridicul i politicul)care se manifest paralel ca funcii n interiorul ntregului social.

    La problema cadrelor (geneza vieii sociale) i la cea a manifestrilor (activitateavieii sociale) se adaug problema existenei fenomenologice a socialului sub form deuniti, de relaii ntre ele, de procese sociale (ibidem, p. 238). D. Gusti cuprinde nsocial tot ceea ce ine de activitatea uman desfurat ntr-un context sau mediu, dar

    precizeaz c exist o anumit ierarhie n ce privete tipurile de activitate social. Acti-vitatea economic i cea spiritual, concretizat n valori economice i spirituale, suntdeterminantele societii ns acestea exist numai dac fiineaz politicul i juridicul cufuncii de organizare i reglementare. D. Gusti caut s confere analizei socialului oviziune ct mai complet dat fiind nsi aria de cuprindere a socialului. Ca tiin arealitii sociale prezente, sociologia integreaz, n obiectul ei de studiu, toate activit-ile sociale conform unor principii i criterii de delimitare a tipurilor fundamentale subcare aceasta exist, anume cele economice, spirituale, juridice i politice.

    La D. Gusti este important modul cum descrie realitatea social, structurat n dou

    niveluri: lumea supraindividual alctuit din valori economice, valori spirituale, valoripolitice i valori juridice, i lumea interindividual de grupuri sociale. Individul este nevoits triasc n aceste dou lumi, una a valorilor i una a grupurilor n care este integrat.Prima dintre ele acioneaz dincolo de opiunea sau interesul individului.

    n strns legtur cu aceast delimitare gustian a realitilor sociale n care fiin-eaz individul este problema factorului ce determin viaa social. Acesta este repre-zentat de ctre voin: Voina este esena vieii sociale, astfel nct, potrivit situaiei iaciunii forelor voinei sociale, realitatea social ia forma de opoziie, de lupt, de echi-libru, de concuren, de organizare, de subordonare, de supraordonare sau de coor-

    donare (ibidem). Ca baz a oricrei existene, voina social nu este efectul aciuniiarbitrare a unui ins sau a unui grup. Ea rezult din legea paralelismului sociologiccare exprim raportarea manifestrilor economice, spirituale, politice i juridice la

    Sociologia, tiin despre societate 21

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    22/254

    ansamblul cadrelor: cosmologic, istoric, biologic i psihic. D. Gusti afirm existenaunui triplu paralelism:

    1. n interiorul cadrelor: ntre cadrele extrasociale cosmologic i biologic, pe de oparte, i cadrele sociale, psihic i istoric, pe de alt parte;

    2. paralelismul din interiorul manifestrilor, ntre manifestrile constitutive i mani-festrile regulative, i

    3. un paralelism ntre ansamblul manifestrilor i ansamblul cadrelor. Sociologulromn precizeaz, n baza paralelismului sociologic, tendinele de evoluie n unitilesociale.

    Toate aceste idei vin s dea un contur exact realitii sociale: Astfel conceput,realitatea social constituie o totalitate de via uman, adic o unitate social justificat

    prin voina social, condiionat potenial: cosmic, biologic, psihic, istoric i actualizatparalel prin manifestrile sale economice, spirituale, politice i juridice (ibidem, p. 239).

    Nendoielnic, ntre cadre i manifestri exist deosebiri, i ele sunt de natur func-ional.Pentru nelegerea ct mai profund a obiectului sociologiei, D. Gusti discut despre

    realitatea social vzut din perspectiva altor tiine: etica i politica. Etica abordeazrealitatea social ca proces de transformare conform imperativelor idealului social, iar

    politica studiaz realitatea social ca proces de schimbare conform sistemului de mij-loace prin care se nfptuiesc valorile sociale i idealul etic.

    Trebuie spus c societatea nu se limiteaz la voina social, deoarece socialul esteun ansamblu de uniti sociale: O unitate social ne apare ca o totalitate de relaii,aciuni i reaciuni ale membrilor care le compun, toate forme ale activitii omeneti,

    expresii deci ale voinei (ibidem, p. 270). Unitile sociale sunt de trei tipuri:1. comuniti sociale;2. instituii sociale;3. grupri sociale.Una dintre cele mai productive contribuii ale lui D. Gusti i ale colii sale o con-

    stituie elaborarea metodei monografice i aplicarea ei la studiul realitilor socialeromneti, aa cum fiinau ele n comunitile steti. n viziunea lui Gusti, sociologiai cldete eafodajul teoretic numai n temeiul cunoaterii faptelor sociale prin metode

    proprii. Exist, susine Gusti, o metod care d ansa sociologiei de a deveni tiinautonom, i aceasta este metoda monografic. Mai mult, el crede n necesitatea fu-ziunii sociologiei cu metoda monografic astfel nct se poate discuta despre socio-logia monografic. Se urmrea astfel depirea limitelor monografiilor sociale casimple culegeri de documente. Prin metoda monografic propus de D. Gusti se ntre-

    prinde descrierea i cercetarea sistemic i integral a unitii sociale studiate. De aceea:Sociologia nu se poate mrgini la studiul relaiilor sociale sau la cel al manifestrilorde via; n toate cercetrile, ea trebuie s descopere gruparea social i unitatea mani-festrilor de via, expresie a tuturor circumstanelor locale (ibidem, pp. 241-242).

    Dup experiena de opt ani de activitate de cercetare monografic, D. Gusti a reco-mandat reguli ce trebuie respectate n aplicarea observaiei sociologice. Acestea sunt:

    1. observaia trebuie s fie sincer i obiectiv;2. ea trebuie s fie exact, adic ptrunztoare i complet, s cuprind toatedetaliile n varietatea i unitatea lor;

    22 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    23/254

    3. ea trebuie verificat i controlat, obinndu-se astfel o observaie experimental;4. observaia monografic s fie colectiv, rodul colaborrii specialitilor;5. ca s fie tiinific observaia trebuie s fie informat i pregtit, studierea

    teoretic fiind prima condiie pentru reuita cercettorului;

    6. observaia sociologic se cere s fie intuitiv. Fiind un act de ptrundere a obiec-tului cercetat, ea este totodat i un act de creaie;

    7. alturi de observaie se cuvine s fie folosit i metoda comparaiei cu ajutorulcreia se elimin progresiv tot ceea ce este particular i accidental (ibidem, pp. 239-247).

    Regulile formulate de D. Gusti n anii 30 sunt, n esena lor, valabile i astzi, cutot ceea ce ine de demersul empiric din sociologie. Cele apte norme decurg dintr-ologic a cercetrii monografice a unitilor sociale i dovedesc caracterul tiinific alsociologiei monografice, prin urmrirea nelegerii i explicrii realitilor sociale stu-diate, semnificative pentru modul de a gndi metoda monografic. Observaii critice

    fa de metoda monografic s-au formulat cu privire mai ales la caracterul ei empirist.Organizarea cercetrilor monografice a avut un scop bine precizat de nsui D.Gusti. Ele se nscriau n acel efort, remarcabil de altfel, de a pune bazele unei tiine iunei politici a naiunii. Nu ar exista alt cale de cunoatere a realitii naionale vii iconcrete dect prin metoda monografic, susine sociologul romn. O abordare parialnu ar duce dect la o construcie arbitrar despre naiune. n viziunea lui D. Gusticercetarea unei uniti sociale trebuie s se fac din toate perspectivele tiinifice sau,cum spunem astzi, aceast investigaie trebuie s fie multidisciplinar i interdisci-

    plinar. O asemenea cerin deriv din elul urmrit, anume cunoaterea naiunii n toatedimensiunile ei: Prin cunoaterea monografic i sintetic a naiunii, aceasta va luacunotin de ea nsi i-i va da seama de ceea ce o deosebete de celelalte naiuni.Aceast cunoatere va deveni baza unei culturi i a unei politici naionale sntoase.Cci dac exist vreo greeal dureroas n politica unui stat, aceasta const n a pornide la o deducie algebric a acestei fiine vii, divers, multipl i complex, care estenaiunea (ibidem, p. 248). Metoda monografic i aduce astfel contribuia decisiv laconstituirea tiinei naiunii. Unitatea social reprezentativ n afirmarea tiinei naiuniieste satul deoarece el pstreaz nealterate trsturile vieii naionale. De aceea, activi-tatea monografitilor s-a orientat exclusiv spre sate.

    Opera lui Gusti se constituie ntr-o demonstraie a necesitii unei tiine a naiunii

    ntr-un context naional romnesc deosebit de favorabil, cum a fost perioada de dupnfptuirea Marii Uniri de la 1918. Naiunea romn impunea, n noul cadru statalcuprins n graniele sale etnice, decelarea acelor cadre i manifestri constitutive carac-teristice pentru viaa naional romneasc. D. Gusti i coala sa au oferit un model, celal sociologiei monografice, de cunoatere i explicare a realitilor sociale romneti nintegralitatea lor.

    Petre Andrei (1891-1940) a elaborat un sistem sociologic ntemeiat pe o concepieintegralist-determinist. Format sub influena ideilor lui Gusti, dar detandu-se deacesta, Petre Andrei a cercetat socialul n relaie cu naturalul. Societatea are un funda-

    ment material, dar ea e produsul spiritului, e o parte din spirit (Petre Andrei, 1970),fr ca aceasta s nsemne abordarea n manier spiritualist a realitii sociale. El con-cepe societatea n toate dimensiunile ei. ntruct esena societii este dat de comunitatea

    Sociologia, tiin despre societate 23

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    24/254

    de scop i de interese, evoluia ei este determinat de manifestarea voinei sociale, ideece-l apropie de concepia profesorului su D. Gusti.

    Sociologia susinut de Petre Andrei caut s scruteze societatea prin relaiilesociale stabilite de oameni. ntlnim n scrierile sale o descriere i o definiie a societii

    ntemeiate pe ideea fiinrii acesteia prin oameni: Societatea este o realitate caretriete prin indivizi, dar dureaz mai mult ca ei i i materializeaz existena n diferiteobiecte. Religie, drept, tiin, art ne apar ca i cum ar fi produse ale unei realitisuperioare, exterioare i independente fa de noi, tocmai pentru c ele se formeaztreptat, treptat, prin aportul fiecrei generaii i se concretizeaz n fapte. Coninutul lorrmne ns tot spiritual i tot produs al raporturilor interindividuale, dei ntotdeaunaaproape nu se mai recunoate partea individual de colaborare. n acest mod dobndetesocietatea o existen de sine stttoare. (Petre Andrei, 1970, p. 153-154). Sociologulromn a explicat funcionarea societii i devenirea ei ca entitate autonom de membrii

    si. Toate fenomenele sociale au la baz relaiile ntre oameni: Fenomenele socialesunt pentru noi relaii ntre oamenisubstanializate, concretizate, obiectivate (ibidem,p. 153). Observm cum Petre Andrei accentueaz rolul psihismului uman n existenasocietii. Determinismul social, n viziunea sa, este flexibil pentru c, dei societateaeste vzut ca exterioar individului, acesta poate aciona asupra mediului su social.Societatea funcioneaz prin oameni, iar acetia acioneaz n raport de societate.

    n consecin, sociologia este tiina care studiaz societatea i relaiile sociale sta-bilite ntre membrii si. Mai mult, ea este considerat de Petre Andrei ca o tiin con-cret i empiric preocupat de cunoaterea instituiilor i modalitilor de obiectivarea relaiilor sociale n instituii.

    1.5. Orientri teoretice contemporane n sociologie

    Am prezentat pe fondatorii sociologiei, accentund unele dintre ideile i tezele lor.Trebuie artat c o bun parte dintre conceptele i concepiile acestora a fost dezvoltati a constituit premise pentru naterea curentelor sociologice. Struim asupra princi-

    palelor direcii teoretice din sociologie.

    1.5.1. Funcionalismul

    Aceast perspectiv teoretic deriv din ideile lui Auguste Comte, Herbert Spenceri mile Durkheim. Cel care pune bazele funcionalismului sociologic este antropo-logul, de origine polonez, stabilit n Anglia, Bronislav Malinowski (1884-1942). nconcepia sa, pentru a nelege instituiile unei societi i conduitele membrilor si,trebuie studiat cultura n totalitatea ei, analiz ce permite explicarea modului n care oinstituie exist n relaia cu celelalte instituii. El a definit cultura prin funciile ei n a

    satisface nevoile umane. ntruct fiecare component a culturii are o funcie n a rs-punde unei trebuine umane, cultura n ansamblul ei funcioneaz n temeiul unui scopconcret.

    24 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    25/254

    Funcionalitii au ca premis aceast idee a lui Malinowski, i concep societatea caun sistem, definit ca ansamblu de elemente legate ntre ele n cadrul unei formaii maicomplexe i relativ stabile. Familia, religia, economia, statul i educaia sunt pri fun-damentale ale oricrei societi, i fiecare din ele ndeplinete funcii sociale clare. De

    exemplu, familia se distinge prin funciile de reproducere, socializare, creterea copiilor.n aceast viziune teoretic, societile tind, n evoluia lor, ctre un echilibru social.

    Un sistem social impune un anumit numr de soluii de realizare a stabilitii sale pentruc numai astfel poate s stvileasc aciunea forelor contrare ordinii i echilibrului.Schimbarea social are loc n cadrul sistemului, pstrndu-se echilibrul i stabilitatea.Prin urmare, micrile sociale brute sau revoluionare nu sunt acceptate.

    Doctrina funcionalist a fost dezvoltat, n secolul XX, de sociologia american,printre cei mai cunoscui reprezentani ai si fiind T. Parsons i R.K. Merton. Primul aelaborat teoria structural-funcionalist, cu accent pe factorii ce determin coeziunea

    social.Examinarea funciilor i disfunciilor societii a fost ntreprins de R.K. Merton cuaplicabilitate la societile industrializate. El delimiteaz funciile manifeste de celelatente. Funciile manifeste sunt cele cunoscute i intenionate de oameni cnd desf-oar o anumit activitate. Funciile latente sunt consecine ale unei aciuni, neconti-entizate de ctre indivizi. Funciile, susine Merton, permit adaptarea sau reglareasistemului. Pentru ca un sistem s supravieuiasc trebuie s fie ndeplinite anumitefuncii. Altfel, sistemul poate s dispar. ntr-o societate se cuvine s fie asigurate con-diiile pentru funcionarea principalelor sale componente, iar fiecare instituie s fieorganizat pe problemele ce in de competena ei.

    Merton afirm c n orice societate exist, alturi de funcii, disfuncii determinatede procese i fapte sociale, cel mai edificator exemplu fiind srcia ca factor importantn generarea tulburrilor sociale. Disfunciile exprim tendina unor activiti socialece pot afecta coeziunea social. nlturarea sau diminuarea influenei disfuncio-nalitilor sunt eseniale pentru revenirea la stabilitate, consens social i la integrareasocial.

    O alt cerin dezvoltat de funcionaliti este mprtirea de ctre toi sau de ctremajoritatea membrilor unei societi a acelorai credine i valori, pentru c numai astfels-ar realiza consensul social. Dincolo de diferenele psiho-sociale i culturale dintre

    oameni, n orice societate se cuvine a se realiza un acord comun asupra ierarhiei devalori ntr-o societate.

    Evident, orientarea funcionalist este util n descrierea societii i identificareacomponentelor i a funciilor sale. Se obine n acest fel o imagine despre societate cantreg. Aceasta nu nseamn c societatea este cunoscut numai prin aceast perspectivsociologic. Ea are suficiente limite. n primul rnd, funcionalismul nu dispune deinstrumente teoretice i empirice de explicare a proceselor prin care are loc schimbareasocial. Stabilitatea i integrarea ntr-o societate nu pot fi meninute continuu n aceleaiforme. Exist condiii i factori sociali, istorici, culturali, naionali care determin inevi-

    tabil modificri, unele profunde, n sistemul social. Apoi, nu este clar cum se realizeazconsensul social n contexte de schimbare radical. Nu mai puin semnificativ estechestiunea grupurilor sociale i a raporturilor dintre ele ntr-o societate. n aceeai

    Sociologia, tiin despre societate 25

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    26/254

    msur se pune i chestiunea valorilor comune pentru majoritatea membrilor unei socie-ti. De asemenea, funcionalismul nu explic mecanismele prin care un sistem socialstabilete comunicarea cu alte sisteme sociale sau cum o societate integreaz influenevenite dintr-o alt societate, cu deosebire cnd se urmrete o aculturaie forat.

    1.5.2. Perspectiva conflictualist

    Reprezentanii acestui curent teoretic explic evoluia i funcionarea societii princonflict. Acesta este definit ca lupt ntre indivizi, grupuri, clase sociale, partide,comuniti, state, declanat din diverse motive, i finalizat cu dezordinea i tensiuneasocial. Dup cum s-a putut observa, la funcionaliti conflictul constituie un elemental dezechilibrului social i el trebuie nlturat. Adepii teoriei conflictului dimpotriv,investesc conflictul cu virtui reale ale schimbrii sociale. S menionm originareaacestei teorii n ideile lui . Durkheim, K. Marx i Max Weber, dezvoltate apoi n doc-trine despre rolul conflictului n dezvoltarea social.

    Teoriile despre conflict vd realitatea social ca fiind dominat de o lupt continuntre indivizi sau grupuri. n orice societate relaiile dintre oameni se bazeaz pe com-

    petiie i concuren, considerate elemente de progres. Teoriile conflictuale subliniazideea conform creia indivizii caut s-i mbunteasc performanele cu privire laacele lucruri definite ca bune, valoroase sau dezirabile, iar acestea sunt privilegiul i

    puterea. Obinerea acestor valori nu se poate realiza dect prin lupta ce o duc indiviziisau grupurile.

    Ilustrm aceast teorie prin cteva concepii. Unul dintre adepii explicrii dezvol-trii sociale prin conflict a fost sociologul german Georg Simmel (1858-1918). nviziunea sa, societatea este alctuit din fore adverse care se lupt ntre ele. Conflictuleste inerent n viaa social i n formarea i evoluia vieii n grup.

    Sociologul american Lewis Coser a argumentat funcionalitatea conflictului pentruun grup oferind exemplul micrilor sociale din S.U.A. pentru drepturile civile i pentrudrepturile negrilor. Acestea au condus la integrarea, de pild, a negrilor n sistemulsocial american (James W. Vander Zanden, 1988, p. 32).

    Randall Collins discut conflictul la nivelul microsocial. Structurile societii ar puteafi nelese ca rezultat al afirmrii conflictului ntre grupuri atunci cnd unii domin peceilali.

    Aadar, societatea este analizat de ctre teoreticienii conflictului n termenii domi-nrii i subordonrii, procese intrinseci vieii sociale. Ca urmare a tensiunii dintre gru-

    puri sau dintre indivizi rezult direcia de evoluie a unei societi. Dac funcionalitiidiscut despre consensul social realizat de membrii unei societi cu privire la valori inorme, teoreticienii conflictului au n vedere c relaiile dintre oamenii care triescmpreun ntr-o societate, se bazeaz pe diferene din care decurge conflictul dintre ei,ceea ce determin ca grupul deintor al puterii s domine viaa social. Cu ajutorulstatului este impus un grup conductor. Oricum, ctigarea sau pierderea puterii sau a

    privilegiilor are loc numai dac oamenii triesc mpreun ntr-o societate.Teoria conflictului accentueaz, unilateral, pe elemente cum ar fi schimbarea, con-strngerea, conflictul, apreciate ca fiind definitorii pentru existena i evoluia societii,

    26 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    27/254

    i minimalizeaz sau neag semnificaia echilibrului i a consensului social n funcio-narea societii. Viaa social este un proces de ntreptrundere a stabilitii cu schim-

    barea.

    1.5.3. Structuralismul

    Problema structurilor societii a trezit interesul sociologilor din diferite coli.Structuralismul sociologic i are originea n lucrrile lui G. Vico, A. Comte, K. Marxi mile Durkheim. Karl Marx a studiat faptele sociale ale unui proces istoric caintegrate modului de producie sau n formaiunea social vzute ca o totalitate a rela-iilor sociale dintr-o societate. Durkheim a examinat, n linia deschis de Kant, genezai manifestarea categoriilor minii (cauzalitatea, spaiul i timpul) ca structuri. Con-cepia structuralist n sociologie a fost puternic influenat de ideile lingvistuluielveian Ferdinand de Saussure (1857-1913). n viziunea acestuia, limbajul const dinreguli de gramatic i din sensuri ascunse ale cuvintelor, integrate n structuri. Studiulstructurilor lingvistice nseamn cutarea regulilor ce stau la baza discursului. Sensulcuvintelor deriv din structurile limbajului i nu din obiectele la care ele se refer.

    Asemenea idei au fost baza pentru edificarea doctrinei structuralismului n secolulal XX-lea n lucrrile lui Claude Lvi-Strauss, Talcot Parsons, Jean Piaget, AnthonyGiddens. De pild, ideile lui Saussure despre structurile lingvistice au fost dezvoltate deClaude Lvi-Strauss, care definete structura ca totalitate a relaiilor de interdependendintre elementele componente. C. Lvi-Strauss concepe structura ca un model construit

    din din fapte sociale reale. El urmrete surprinderea i explicarea modului n careelementele unor uniti sociale, reale sau ideale, i modelele acestora se accept sau seexclud, pentru a alctui un sistem de relaii numit civilizaie sau cultur. Antropologulfrancez aplic principiile structuralismului n analizele despre rudenie, mituri, religie.Din studiul structurii de rudenie a rezultat ideea c sistemele de reguli din societateaarhaic sunt soluii la o problem general cu privire la necesitatea asigurrii uneianumite distribuiri a femeilor n diversele structuri ale societii.

    Dup T. Parsons, structura este calea de investigare a ordinii funcionale a societii,iar sistemul social se distinge prin organizarea structural i funcional a societii. A.Giddens a discutat despre structurile sociale n relaie cu aciunea social. Conceptul destructur vizeaz nainte de toate nelegerea structurilor sociale sub unghiul micrii:procesul relaiilor sociale care se structureaz n timp i n spaiu reprezint dualitateastructural (1986). Noiunea de dualitate a structuralului se poate exprima n diferitemoduri. Proprietile structurale ale sistemelor sociale sunt n acelai timp condiii irezultate ale activitilor realizate de ageni care fac parte din aceste sisteme. Dar noiu-nea de dualitate a structurilor desemneaz latura constrngtoare i dimensiunea com-

    petenei. Integrnd-o unei sociologii a aciunii, Giddens analizeaz prin teoria structurriichestiunea actorilor sociali competeni. Competena este neleas ca tot ceea ce actoriicred sau cunosc ntr-un mod tacit sau discursiv despre circumstanele aciunii lor i

    despre acelea ale autorilor lor, care le utilizeaz n producerea i reducerea aciunii. Pro-prietile structurale ale sistemelor sociale se ntind n timp i spaiu n msura n careactorul are posibilitatea controlului i din aceast cauz, subliniaz Giddens, consecinele

    Sociologia, tiin despre societate 27

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    28/254

    nonintenionale ale aciunii, mpreun cu dimensiunea ei incontient, constituie limi-tele competenei actorilor sociali. ntruct sistemul social este structurat independent deactorul social, acesta acioneaz n cadrul conferit de sistem. Reinem din teoria luiGiddens ideea despre cunoaterea societii prin structurile ei, aa cum se contureaz n

    aciunile actorilor sociali.Structuralismul a dezvoltat principii metodologice proprii: studiul structurii sociale

    al oricrui fenomen sau proces social, analiza structural se aplic modelelor de realitatesocial i nu realitii nsi, concentrarea analizei structurale pe relaiile i forma rea-litii sociale. Metoda structuralist a fost utilizat n studiul mass media, al ideologieii culturii, dar s-a dovedit ineficient n analiza activitii economice sau politice.

    1.5.4. Interacionismul

    Am reinut analiza fcut de funcionaliti, de conflictualiti i de structuraliti lanivelul macrosocial al societii, neglijnd studiul relaiilor sociale din viaa cotidian.Din studierea nivelului microsocial s-a constituit o alt orientare teoretic, interacio-nismul. Aceast perspectiv studiaz bazele cotidiene ale interaciunii sociale. Cel carea construit bazele interacionismului a fost sociologul american George Herbert Mead(1863-1931), n lucrarea saMind, Self and Society. El i-a dezvoltat teoria avnd nvedere capacitatea omului de a crea i folosi simboluri. Denumirea de interacionismsimbolic a fost introdus de H. Blumer (L. Vlsceanu, Interacionism, nDicionar, p.307). Revenind la Mead, putem spune c acesta a fost interesat de construcia i dezvol-

    tarea sinelui individual n societate. Unitatea sinelui individual rezult din raporturilestabilite ntre oameni n comunitate sau grupuri. n grup, individul comunic datoritsimbolurilor. Limbajul ne ajut s devenim fiine contiente de sine prin intermediulsimbolului. Prin simboluri omul i reprezint obiecte, idei, evenimente. n orice grupexist un sistem de simboluri universal semnificative, iar simbolul mediaz nelegereai comunicarea dintre oameni n cadrul interaciunilor reciproce. Simbolurile se prezintsub multe forme: cuvinte scrise sau vorbite, gesturi, mbrcminte, medalioane, steagurietc. Practic, fiecare om desemneaz zilnic prin simboluri realiti concrete. Datoritacestei capaciti omul interacioneaz cu ceilali. Interaciunea este actul n care orice

    persoan se pune n locul alteia prin substituirea sau preluarea de roluri. Pentru c omulpoate s-i reprezinte lumea mental, el are posibilitatea s stabileasc imaginar sau realorice strategie cu privire la relaiile lui cu ceilali i, n general, cu societatea, dincolo dedimensiunile temporale. Rezult c societatea nsi este creat n procesul interaciunii.De altfel, interacionitii afirm c lumea social este o realitate construit. Eiaccentueaz umanul n procesul de edificare a realitii sociale creat i recreat.

    Viziunea interacionist a fost dezvoltat de Erving Goffman (1922-1982) n con-ceptul de dramaturgie social. Acesta susine c alturi de perspectiva tehnic, politic,structural i cultural exist i perspectiva dramaturgic a realitii sociale. n lucrareaThe Presentation of Self in Everyday Life (Viaa cotidian ca spectacol), Goffman

    formuleaz ideea c n viaa social oamenii acioneaz asemenea actorilor. Aa cumactorii prezint, prin jocul lor, anumite imagini, la fel indivizii prezint numai uneledimensiuni ale personalitii lor, jucnd roluri adecvate, i ascund alte trsturi. Pentru

    28 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    29/254

    a avea succes, individul trebuie s-i joace rolul astfel nct s fie acceptat de ctreceilali. Pentru aceasta, el este nevoit s cunoasc bine regulile sociale i s fie astfelcredibil.

    Am reinut c perspectiva interacionist explic mecanisme de funcionare a socie-

    tii prin procesele ce au loc n cadrul interaciunii dintre oameni n grup, pornindu-sede la premisa c fiecare individ este disponibil s interacioneze ca atare cu ceilali. Aiciapare limita principal a interacionalismului, anume conceperea individului ca simplu

    participant la procesul interacionrii sociale. Sunt evitate aspecte ale relaiilor inter-umane afectate de distribuia bogiei, puterii i prestigiului, ca i problemele derivatedin schimbarea social i din raporturile dintre societi.

    ** *

    Parcurgerea etapelor principale de constituire a sociologiei evideniaz efortul dedescifrare a coninutului real al obiectului acestei tiine, de cutare a direciilor esen-iale n abordarea proceselor i fenomenelor sociologice, de conturare a paradigmelor

    proprii. n secolul al XIX-lea, cnd, de fapt, s-a constituit sociologia ca tiin, viziuneadominant asupra socialului a fost concepia evoluionist. ncepnd cu A. Comte icontinund cu H. Spencer, K. Marx, E. Durkheim, explicaiile date evenimentelor i

    proceselor sociale se nscriau n cadrul teoretic al evoluionismului, situaie explicabilprin accentul puternic al demersului tiinific pus pe studierea ideii de progres, aa cumrezulta ea din dezvoltarea social. Trebuie spus c, n secolul al XIX-lea, tendina

    dominant n plan practic a organizrii i conducerii vieii sociale, ca i n plan teoretic,a fost evoluia social i individual ctre niveluri superioare de dezvoltare n raport cuceea ce a fost n trecut i n prezent. Consecin direct a revoluiei industriale i a revo-luiei tiinifice i tehnologice, paradigma progresului asociat cu cea a emancipriiumane i sociale a orientat toate marile direcii tiinifice din toate domeniile cunoa-terii, iar sociologia, pe cale de constituire, nu putea s devieze de la acest trend.

    ntruct societatea modern i capitalist era cu mult mai complex dect societileanterioare, agenii (actorii) sociali au integrat n aciunile lor demersul tiinific. Socio-logia a aprut i din necesitatea intrinsec sistemului social capitalist de a reflecta n

    plan teoretic evoluia sa. De aceea, sociologia este eminamente o tiin despre socie-tatea capitalist i modern, iar ntregul ei corpus teoretic i investigaiile empirice s-aualctuit din analiza proceselor, fenomenelor i faptelor specifice societii capitaliste. Cele

    patru mari orientri actuale: funcionalismul, conflictualismul, structuralismul, interac-ionalismul sunt reflexul particularitilor de fiinare i evoluie a societii capitaliste.

    Bibliografie

    Bdescu, Ilie,Istoria sociologiei, Editura Porto-Franco, Galai, 1994.

    Buzrnescu, tefan,Istoria sociologiei, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1995.Durkheim, mile,Regulile metodei sociologice, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1974.Giddens, Anthony, Sociologie, ALL, Bucureti, 2001.

    Sociologia, tiin despre societate 29

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    30/254

    30 Sociologie

    Gusti, Dimitrie, Opere, I-VII, Editura Academiei, Bucureti, 1968-1995.Herseni, Traian, Sociologie romneasc. ncercare istoric, Institutul Social Romn, 1940.Lallement, Michel, Istoria ideilor sociologice. De la origini pn la Max Weber, Editura Antet,

    Bucureti, 1997.Lallement, Michel, Istoria ideilor sociologice. De la Parsons la contemporani, Editura Antet,

    Bucureti, 1998.Mihu, Achim,Introducere n sociologie, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1992.Vander Zanden, James W., The Social Experience. An Introduction to Sociology, Random House, New

    York, 1988.

    Termeni

    aciune social monografie sociologicantropologie ordine

    conflict organicismdinamic social psihologiedisfuncie revoluiediviziunea muncii sociale simbolechilibru social sociologieevoluie solidaritate mecanicfapt social solidaritate organicfore de producie static socialfuncii latente stabilitatefuncii manifeste structuralismfuncionalism tipul ideal

    interacionism simbolic tiine economicelupt de clas voina socialmod de producie

    Intrebri recapitulative

    1. Ce este sociologia?2. Care sunt raporturile sociologiei cu alte tiine socio-umane?3. Care sunt contribuiile importante ale lui Auguste Comte, Herbert Spencer, Karl Marx, mile

    Durkheim, Max Weber la fondarea sociologiei?4. Care este sistemul sociologic al lui Dimitrie Gusti?5. Cum explic funcionalismul societatea?6. Cum analizeaz conflictualismul societatea?7. Prin ce elemente structuralismul definete societatea?8. Ce este interacionismul?9. Care sociolog a elaborat noiunea de fapt social?10. Cui aparine conceptul de tip ideal?11. Care perspectiv sociologic teoretic a fost influenat de teza lui K. Marx despre lupta de

    clas?12. Care dintre orientrile teoretice n sociologie concepe societatea ca un sistem, n care fiecare

    component contribuie la meninerea sistemului ca ntreg?

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    31/254

    CAPITOLUL II

    Aciunea social

    2.1. Conceptul de aciune social

    Aciunea social este o component fundamental a activitii umane. Ea constntr-un ansamblu integrat de transformri aplicate de ctre un individ sau grup socialunui obiect, n vederea obinerii unui rezultat concretizat n adaptare sau cu scopul de-terminrii funciei unei componente a sistemului social. Raportarea comportamentuluiuman la normele, scopurile i valorile sociale a fcut obiectul unei teorii a aciuniisociale, care include dou domenii de examinare, unul orientat pe analiza aciunii nlegtur cu sistemul social, al doilea, fiind interesat de actorul social. Prima perspectivse refer la determinarea social a comportamentului uman sau la motivaia aciuniiumane. A doua viziune teoretic manifest preocupare fa de rolul jucat de interac-

    iunea uman n evoluia unui sistem social. Aceste dou doctrine cu analizele teoreticeaferente au dat natere sociologiei aciunii. S-a apreciat c originile sociologiei aciuniise regsesc n gndirea german (R. Boudon, Aciunea social, n Tratat, 1997, p.26), cu deosebire n textele lui Max Weber i G. Simmel.

    Teoria aciunii sociale reprezint un domeniu special de studiu, analizat din per-spectivele: economic, sociologic, cibernetic, psihologic. Idei despre aciune ntlnimnc din antichitate. Platon nCharmide i n Gorgias, Aristotel n Categoriile i nMe-tafizica au formulat teze importante despre aciunea uman. n epoca modern, I. Kant,G.W. Hegel, K. Marx .a. au discutat despre aciunea uman. n sociologie a existat uninteres pentru studiul aciunii, ns teoria sistematic despre aciune se dezvolt n

    secolul al XX-lea. Ea se ntemeiaz pe cunoaterea existenei ca atare i pe examinareascopurilor, intereselor i valorilor care caracterizeaz pe om ca fiin contient. n so-ciologie, aciunea uman a devenit obiect de studiu, cu deosebire prin doctrina lui MaxWeber, care concepe sociologia ca tiin a aciunii.

    Max Weber a constatat c orice activitate desfurat de un individ este social nmsura n care comportamentul su se modific prin aciunea altui individ, n temeiulunor valori sau simboluri acceptate de membrii unui grup sau ai unei societi. Dupcum se poate observa, sociologul german concepe aciunea ca un act de modificare, dectre individ sau grup, a comportamentului altui individ sau grup. Cum comportamen-

    tul uman intervine n viaa social fiind orientat de valori, scopuri i norme, aciuneauman i social se instituie ca mod de raionalizare a realitii. De aceea, individul esteconsiderat ca singurul deintor al unui comportament semnificativ. Pentru c orice

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    32/254

    aciune trebuie s aib un sens, explicarea unui fenomen social impune precizarea com-portamentelor individuale i nelegerea lor. La Max Weber, comprehensiunea este unuldin momentele importante ale oricrei analize sociologice. Explicaia comprehensiveste singura modalitate de cunoatere a aciunii umane. n acest punct, Max Weber se

    deosebete radical de K. Marx, care accentua studiul naturii umane pe baze asemn-toare celor din tiinele exacte. Max Weber a intuit specificitatea cunoaterii fiinei umane,a crei expresie o reprezint aciunea ei n mediul su de via.

    2.2. Structura aciunii sociale

    Aciunea social se compune din agent(actor), obiectiscop. Agentul sau actorul

    este individul sau grupul care determin modificri sau caut s orienteze comporta-mentul altuia cu care este n relaie. Printele acioneaz asupra copilului pentru a-l so-cializa cu normele i valorile proprii mediului su de via. Un partid politic orienteazcomportamentul electoral al unei colectiviti. Un medic intervine n tratamentul unei

    boli. Agentul (actorul) social fiineaz ca element al realitii sociale, interesat sau impul-sionat de producerea unor transformri n temeiul unui scop n relaia cu comporta-mentul altor persoane. Aceast aciune din partea agentului (actorului) social se produceasupra altor ageni (actori) sociali pentru c persoana, asupra creia se fac modificri,nu le primete pasiv, fr nici un fel de reacie, dimpotriv ea le accept, le respinge sau

    le negociaz. Fiind o relaie, aciunea social se exercit ntre actor i obiectul de influ-enat. Nu ntotdeauna obiectul poate sau vrea s reacioneze ns modificarea odatrealizat, el nu rmne permanent acelai deoarece poate interveni pe parcursul desf-urrii procesului de aciune asupra sa. Obiectul i stabilete propria aciune fa deaciunile agentului social din cauz c obiectul nsui reprezint un agent (actor) social.

    Trebuie fcut diferena ntre actor social i agentul social (I. Ungureanu, Agentulsocial, nDicionar, 1993, p. 21). Individul care acioneaz n sensul conformrii la ro-lurile prescrise este actor social. n orice societate, dup cum reiese din capitolul desprestructuri sociale, indivizii nu accept permanent rolurile prescrise. Apar trebuine noisau mediul i mpiedic s le adopte, i, ca urmare a acestei situaii, apare un compor-

    tament ntemeiat pe transformare. Agentul social modific obiectul pe cnd actorul re-produce rolurile sistemului. ntr-adevr, agentul social se manifest ntr-un sistem socialca factor de transformare.

    Actorul social este un individ, iar agenii sociali sunt, de obicei, clase sociale, gru-puri politice, economice, morale, religioase.

    Determinarea schimbrilor produse prin aciunea uman este un act raional rea-lizat, n raport de obiectul aciunii, prin mai multe tipuri de aciune. n temeiul acestei

    premise, Max Weber a elaborat o clasificare a aciunilor sociale.O prim form de aciune este activitatea raional n raport cu un scop, care

    permite actorului social s-i aleag mijloacele cele mai eficiente n raport de scop. Depild, ranul care cultiv pmntul, medicul care asigur asistena medical a bolna-vilor etc. Aciunea acestora pleac de la norme, reguli i principii clare. ntr-adevr, n

    32 Sociologie

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    33/254

    viaa social n sensul ei cel mai larg, oamenii i aleg mijloacele astfel nct scopulurmrit s fie ct mai bine realizat, iar n unele cazuri nu exist alt alternativ dectadoptarea numai a mijloacelor optime pentru un scop.

    Activitatea raional n raport cu o valoare reflect determinarea aciunii actorului

    social de ctre valorile sale. n aciunea sa, actorul urmrete numai asigurarea concor-danei comportamentului su cu setul de valori, fr s-l intereseze consecinele, chiari cele negative. Asemenea valori sunt onoarea, demnitatea, datoria, fidelitatea, eroismul.Ca exemple de actori putem meniona cpitanul unei nave ce se scufund, dar nu o p-rsete, soldatul pe cmpul de lupt etc.

    Activitatea ntemeiat pe comportamentul tradiionalreprezint aciunea motivatsau derivat din tradiie sau cutum, iar actorul acioneaz n virtutea acestor modele

    presupuse a-i asigura realizarea scopurilor.Activitatea bazat pe o conduit afectivreprezint aciunea de modificare a com-

    portamentului uman datorit strilor afective.Pentru sociologul german, importante, n descifrarea mecanismelor de funcionarea societii, sunt cunoaterea sensului aciunii individului i modificarea comporta-mentului su, n raport de comprehensiunea sa fa de conduita altora. Tipologia aciuniielaborat de Max Weber continu s fie acceptat de sociologia contemporan, adu-gndu-i-se noi informaii i noi interpretri.

    O alt contribuie esenial la analiza aciunii sociale aparine sociologului ame-rican T. Parsons. Pentru c interpretarea dat comportamentului celuilalt este ntotdea-una subiectiv, aceasta tinde s fie standardizat prin repetiie, crede Parsons. El a sem-nalat cinci alternative-tip ale aciunii:

    1. orientarea spre sine sau spre colectivitate;2. particularism/universalism;3. calitate/performan;4. afectivitate/neutralitate afectiv;5. difuziune/specificitate.Aciunea social deriv din interaciunea a cel puin doi actori, n care fiecare caut

    s realizeze o satisfacie optim (Parsons, 1951).Schema de analiz a aciunii sociale ntreprins de Weber i Parsons este reflexul

    structurii i organizrii societii occidentale puternic raionalizat i birocratizat. nalte tipuri de societate exist particulariti de producere i evaluare a aciunii sociale iumane, determinate de tradiii istorice, culturale i religioase.

    n definirea conceptului de aciune social este necesar operarea de distincii ntre:1. aciunea social i procesele fizice. Ultimele se desfoar spontan, conform le-

    gilor naturii, fr intervenia contient a omului. Aciunea social, aadar, nu se mani-fest n realitatea natural, cum este, de pild, procesul nclzirii sau rcirii vremii;

    2. ntre aciunile sociale i procesele psihice, ce se desfoar la nivelul individuluiuman izolat i care nu au produs transformri sensibile ale mediului natural i social.De exemplu, gndurile sau tririle unei persoane nu sunt aciune social atta timp ctele rmn la stadiul perceperii lor individuale;

    3. ntre aciunea social i comportamentul instinctual, ce se manifest la animalei, ntr-o anumit msur, la om. Manifestrile umane, bazate pe instinct, nu pot fi in-cluse n aciunea uman i social.

    Aciunea social 33

  • 7/30/2019 Schifirnet Constantin - Sociologie

    34/254

    Delimitrile discutate reliefeaz semnificaia dimensiunii umane a aciunii sociale,adic ea fiineaz ca un tip de comportament ce se afl n interaciune cu conduita altuiom sau altui grup. Decurge de aici caracterul relaional al aciunii sociale. Aciuneauman este activitatea individual asupra unui obiect pe care-l modific sau i d alt

    sens, iar aciunea social se manifest ca relaie transformatoare ntre un agent sausubiect al aciunii i un obiect al aciunii, n care agentul modific obiectul.

    La baza oricrei aciuni sociale st aciunea uman, d


Recommended