+ All Categories
Home > Documents > Rudolf Steiner - Universul Pamantul Si Omul. Mitologia Egipte

Rudolf Steiner - Universul Pamantul Si Omul. Mitologia Egipte

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: rosebudro
View: 108 times
Download: 17 times
Share this document with a friend
Description:
Antroposofie
54
Biblioteca antroposofică Căutare Index GA Lucrări Online Următoarea Corecturi Rudolf Steiner UNIVERSUL PĂMÂNTUL ŞI OMUL MITOLOGIA EGIPTEANĂ ŞI CIVILIZAŢIA CONTEMPORANĂ GA 105 Unsprezece conferinţe ţinute de Rudolf Steiner de la 4 la 16 august 1908 la Stuttgart Prefaţă de Marie Steiner Traducerea: Cristina Muică Rudolf Steiner L'Univers, la Terre et l'Homme la Science Spirituelle, Paris © Toate drepturile pentru traducerea în limba română sunt rezervate Editurii UNIVERS ENCICLOPEDIC Redactor: Irina Popa Control ştiinț ific: Dr. Petre Papacostea ISBN 973-96989-0-5 COPERTA IV Grandioasa civilizaţie egipteană, care s-a întins pe parcursul a cinci milenii, îşi datorează o parte din trăsăturile specifice rezonanţelor care o leagă prin fire invizibile de caracteristicile unei epoci foarte îndepărtate din lunga evoluţie a omului, epoca lemuriană. Tot prin fire invizibile este legată epoca noastră culturală actuală de civilizaţia egipteană. În acest sens nu ne limităm numai la mărturia tulburătoare a lui Keppler, care afirma, fără a fi fost niciodată în Egipt, că ştiinţa sa astronomică şi astrologică a obţinut-o din tainice cunoştinţe ale Egiptului antic, ci suntem cu toţii martorii interesului pentru „efectul de piramidă" în numeroase ţări, inclusiv în Romănia, precum şi a multor alte manifestări. Toate aceste aspecte sunt expuse cu măiestrie de Rudolf Steiner în ciclul de conferinţe publicate în volumul de faţă. CUPRINS Prefaţă Conferinţa I Stuttgart, 4 august 1908 — Introducere. Marile curente ale civilizaţiei. Raporturi între Atlantida, Egiptul antic şi civilizaţia contemporană. Evoluţia reflectată în stilurile epocilor succesive. Conferinţa a II-a Stuttgart, 5 august 1908 — Înţelepciunea primitivă şi noua înţelepciune apocaliptică. Somnul din templu. Isis care vindecă. Imaginea Fecioarei. Stadiile anterioare ale evoluţiei. Coborârea Eului. Forţele viitorului. Conferinţa a III-a Stuttgart, 6 august 1908 — Regnurile naturii. Eurile-grup. Centrul fiinţei omeneşti. Regnurile superioare ale fiinţelor
Transcript
  • Biblioteca antroposofic Cutare Index GA Lucrri Online Urmtoarea

    Corecturi

    Rudolf Steiner

    UNIVERSUL PMNTUL I OMULMITOLOGIA EGIPTEAN

    I CIVILIZAIA CONTEMPORAN

    GA 105

    Unsprezece conferine inute de Rudolf Steiner de la 4 la 16 august 1908 la Stuttgart

    Prefa de Marie Steiner

    Traducerea: Cristina Muic

    Rudolf SteinerL'Univers, la Terre et l'Hommela Science Spirituelle, Paris

    Toate drepturile pentru traducerea n limba romn sunt rezervateEditurii UNIVERS ENCICLOPEDIC

    Redactor: Irina Popa

    Control tiin ific: Dr. Petre Papacostea

    ISBN 973-96989-0-5

    COPERTA IV

    Grandioasa civilizaie egiptean, care s-a ntins pe parcursul a cinci milenii, i datoreaz o parte din trsturilespecifice rezonanelor care o leag prin fire invizibile de caracteristicile unei epoci foarte ndeprtate din lungaevoluie a omului, epoca lemurian. Tot prin fire invizibile este legat epoca noastr cultural actual de civilizaiaegiptean. n acest sens nu ne limitm numai la mrturia tulburtoare a lui Keppler, care afirma, fr a fi fostniciodat n Egipt, c tiina sa astronomic i astrologic a obinut-o din tainice cunotine ale Egiptului antic, cisuntem cu toii martorii interesului pentru efectul de piramid" n numeroase ri, inclusiv n Romnia, precum i amultor alte manifestri.

    Toate aceste aspecte sunt expuse cu miestrie de Rudolf Steiner n ciclul de conferine publicate n volumul de fa.

    CUPRINS

    Prefa

    Conferina I Stuttgart, 4 august 1908 Introducere. Marile curente ale civilizaiei. Raporturi ntre Atlantida, Egiptul antic i civilizaiacontemporan. Evoluia reflectat n stilurile epocilor succesive.

    Conferina a II-a Stuttgart, 5 august 1908 nelepciunea primitiv i noua nelepciune apocaliptic. Somnul din templu. Isis carevindec. Imaginea Fecioarei. Stadiile anterioare ale evoluiei. Coborrea Eului. Forele viitorului.

    Conferina a III-a Stuttgart, 6 august 1908 Regnurile naturii. Eurile-grup. Centrul fiinei omeneti. Regnurile superioare ale fiinelor

  • spirituale.

    Conferina a IV-a Stuttgart, 7 august 1908 Manifestri exterioare ale entitilor spirituale prin elemente. Unirea lor cu oamenii.Formarea Cosmosului prin fragmentare. Mitul lui Osiris

    Conferina a V-a Stuttgart, 8 august 1908 Sacrificiul fcut de Tronuri, Kiriotetes, Dynamis i Exusiai Iehova i Elohimi. Cooperarea lor ndiferite stadii ale evoluiei umane.

    Conferina a VI-a Stuttgart, 10 august 1908 Spiritele formei sunt regentele vieii de pe Pmnt. Intervenia entitilor luciferice.Formarca raselor.

    Conferina a VII-a Stuttgart, 11 august 1908 Formele animale, expresii fizionomice ale pasiunilor omeneti. Religia egiptean,aducere-aminte a epocii lemuriene. Simbolul Petelui i al arpelui. Amintirea Atlantidei n Europa. Lumina lui Christos.

    Conferina a VIII-a Stuttgart, 12 august 1908 Raporturile omului cu diferite corpuri cereti. Misiunea existenei terestre.

    Conferina a IX-a Stuttgart, 13 august 1908 Cucerirea planului fizic n civilizaiile de dup Atlantida. Primul germen i nflorirea lui Eusunt. Poporul ales.

    Conferina a X-a Stuttgart, 14 august 1908 Cum i percepeau oamenii pe zei n timpul Atlantidei i dup Atlantida. Ce semnificaie aremisterul lui Christos.

    Conferina a XI-a Stuttgart, 16 august 1908 Cum s-au transformat amintirile din vremea egiptenilor, trecnd prin lumea arab, nconcepii materialiste. Acordul dintre nelepciunea care triete n amintirile din Egipt i fora christic care d via rosicrucianismului.

    Acas Index GA Lucrari Online Urmtoarea

  • Biblioteca antroposofic Cutare Lucrri Online Index GA105 Urmtoarea

    Corecturi

    Rudolf Steiner

    UNIVERSUL PMNTUL I OMULGA 105

    PREFA

    Ciclul de conferine pe care le publicm acum n volum dup stenogram a fost susinut de ctre Rudolf Steiner n 1908 la Stuttgart. Dreptmoto le poate servi urmtoarea idee:

    Epoca noastr nu trebuie s zmisleasc o nelepciune antic; ci o nelepciune nou care s fie capabil nu numai s urce n trecut, ci is acioneze profetic, ca o Apocalips, privind spre viitor.

    Cu un an nainte, la memorabilul Congres general al Societii teosofice de la Mnchen, el insistase foarte clar asupra orientrii pe care opreconiza pentru a amplifica i nsuflei micarea teosofic, care era atunci n pericol s se mpotmoleasc n particularism i care, saturatde concepii orientale, nu inea seama de natura interioar i de structura europenilor. De aici se iveau nenelegeri serioase. Rudolf Steinera opus acestei situaii un lucru pozitiv: nvtura sa de anvergur universal, care inea seama de ntreaga evoluie istoric a omenirii. Lacongresul de la Mnchen el a dat pentru prima oar acestui expozeu spiritual o expresie artistic corespunztoare. Pereii slii eraudecorai cu un material printre cutele cruia apreau simboluri reprezentnd calea spiritual a rosicrucienilor. Aceste motive, reluate nform de coloan, anunau deja viitorul*.

    * Mai trziu au fost reproduse, sub forma coloanelor de lemn masiv care susineau cupola, n interiorul slii de la Goetheanum. (n. a.)

    Cu acel prilej a fost reprezentat drama-mister reconstituit de ctre Edouard Schure drama sacr de la Eleusis, care renvia spiritul anticgrec. De asemenea au fost evocate scene ale mitologiei germano-druide. Toate acestea, strine de orientalism, li s-au prut erezii adepilordevotai ai teosofiei anglo-hinduse. Aceste inovaii au scandalizat pe unii participani. ndrzneala de a porni pe poteci neumblate se loveade tendinele de imperialism spiritual ale persoanelor din conducerea Societii teosofice. Curentul de independen care-i croia drumtrebuia inut n fru.

    n acest fel s-a anulat acordul prin care Rudolf Steiner consimise s fie ghidul i instructorul grupului de teosofi germani, care pn atuncinu avusese nici un conductor. El pusese condiia ca n snul acestei societi s poat realiza ceea ce considera c este de datoria lui: sfac s ptrund n mentalitatea european ceea ce poate aduce lumin asupra misterului lui Christos, cale care, de la Christos ncoace,este calea esoterismului occidental. Cnd cercurile teosofice conductoare i-au dat seama de tiina i facultile sale spiritualeneobinuite, datorit crora i putea realiza aceast misiune, au cutat metode care s stnjeneasc aceast activitate. S-a anunatrencarnarea lui Christos n corpul fizic al unui tnr hindus i a fost pregtit cu grij ambiana din care, peste civa ani, urma s aparKrishnamurti, ca nvtor al lumii.

    S-a spus c apariia lui Krishnamurti ar fi forat (ca s zicem aa) pe Rudolf Steiner s releve misterele cretine asupra crora n alte condiiiar fi pstrat tcerea. Aceast afirmaie contrazice alctuirea organic a nvturii sale, nvtur care are o contien a scopului su attde rational i de senin. Rudolf Steiner considera c este de datoria sa s indice oamenilor calea de iniiere care corespunde situaieiactuale a strii lor de contien. Pentru a urma aceast cale era necesar s cultive, alturi de studiul respectuos i admirativ al nelepciuniiantice, simul formelor sub care aceast nelepciune poate fi dat sufletelor n care apar noi faculti, simul c aceste forme sunt supuselegii care determin creterea, nflorirea i dispariia, astfel ca o via nou s-i urmeze ntotdeauna morii. Astfel, metamorfoza, evoluiacare duce pe nesimite de la apariia la dispariia lucrurilor, st la baza oricrei viei, a perpeturii ei. Trebuia deteptat nu numaiadmiraia, ci i nelegerea sensului istoric al revelaiilor din primele timpuri. Raporturile misterioa-se care exist ntre diferite epoci alecivilizaiei trebuiau scoase la iveal. Nimeni n-a vorbit mai convingtor dect Rudolf Steiner de aceast nelepciune primordial care acobort din nlimi spirituale ctre oameni; nimeni naintea lui nu a artat ntr-un limbaj accesibil pentru lumea contemporan felul cum sereflect existena universal n fiecare fiin individual, n microcosmosul uman. i toate aceste linii se uneau n centrul evoluiei umane,prin pogorrea spiritului solar al lui Christos n trupul lui Iisus din Nazaret, act prin care forele solare au putut ptrunde pentru ntia oarn ntregime planeta noastr, lucrnd la spiritualizarea sa, chemnd omul s colaboreze la aceast sarcin i dndu-i i posibilitatea s ofac. Prin moartea care s-a nfptuit pe Golgota s-a realizat o aciune mistic de importan decisiv, unic, care nu cere o repetare, cciatunci ar fi fost zadarnic.

    Pentru a pune aceste adevruri la ndemna oamenilor a fost nevoie ca edificiul s fie construit cu srg, piatr cu piatr. Temelia fusesestabilit nainte ca tnrul Krishnamurti s fie prezentat europenilor. n ciclul de conferine din anu11908, drumul este deja parcurs nntregime; legturile logice se continu dintr-o epoc n alta i evenimentul central este pus n lumin din plin. Desigur o serie de mprejurripot grbi momentul cnd un adevr trebuie s fie enunat; poate fi nevoie ca anumitor pretenii s li se impun fora faptelor pe carepersonal ai fi preferat s le lai s vorbeasc de la sine. Dar aceasta nu nseamn c ce s-a fcut nu ar fi fost fcut, dac acest motiv nu arfi existat, cci ceea ce s-a fcut are rdcini care pornesc din necesitile supreme ale evoluiei actuale a lumii. Aceast misiune a fostasumat n deplin cunotin a rspunderilor i sacrificiilor personale pe care le implica.

    Societatea teosofic s-a nchis n faa acestui aport de nelepciune nou; ea a respins ceea ce i-ar fi adus o nnoire, ceea ce ar fi pututaduga respectului fa de o nelepciune antic demn de admiraie, sensul devenirii istorice; ceea ce ar fi dus la o cunoatere matur aIndiei primitive, apoi a vechii Persii, a Caldeei i Egiptului, pn la nelegerea misterului poporului ales, a cauzelor acestei alegeri; ea arespins ceea ce ar fi putut s o fac s neleag misterele Asiei Mici i ale sudului Europei, ateptrile popoarelor din centrul i nordulEuropei, n sfrit evenimentul culminant al Golgotei, datorit cruia misterele ascunse apar n sfrit n planul istoriei omenirii.

    n snul acestei evoluii a ntregii omeniri se dezvolt individul. El trebuie s nvee s gseasc n sine nsui centrul tiinei sale, pe care lresimise la nceput n Spiritul universal. Drama sa este desprinderea progresiv din lumea spiritual tragedia destinului su este

  • cutarea, rtcirile, bjbitul prin noaptea produs de dispariia spiritului i de tenebrele materialiste. Trebuie s nelegem aceste lucruridac vrem s ne nelegem pe noi nine. O lumin strlucete n ntunericul acesta: cea a esoterismului cretin, care s-a aprins n Palestinai a migrat n Europa. Ea a rspndit o minunat strlucire deasupra Irlandei, i cu toate c Biserica grefat pe imperialismul roman astnjenit activitatea clugrilor irlandezi, razele acestei lumini au supravieuit n tain, alimentnd anumite curente spirituale. De aici apornit spiritul cavalerismului, ca i confreriile care au cutat n comun calea spiritului. Mistica german este floarea splendid a unei vieiinterioare profunde. Dar pentru ca s se menin la nivelul a ceea ce urma s ias la lumin n mod irezistibil, n primul rnd cucerirea lumiiaccesibile simurilor prin tiin, i pentru a evita ntunecarea total a spiritului uman de ctre materialism, mai trebuia nc ceva, care spoat pune n spirit, n locul credinei, certitudinea cunoaterii. Aceasta a fost misiunea rosicrucienilor. colile lor au inut seama de noile foreale contienei aprute ntr-o er nou. Esoterismul rosicrucienilor, cu luptele sale profunde inspirate dintr-o nou for a cunoateriiumane, cu dificultile vieii i ncercrile spirituale pe care le impunea discipolilor, ridic ici-colo vlul de mister pe drumurile pe care ni leindic. De aici se ivete tria unei noi stri de contien a spiritului, care poate triumfa asupra materialismului prin cunoatere. Eul omuluise ntrete prin aceast lupt aprig pentru a-i regsi percepia spiritual direct, pe care o poseda odinioar, dar pe care apoi a pierdut-o; acest Eu o poate recpta astzi, dac moare n propriul su egoism, pentru a renate n fiina sa adevrat. Din acel moment va putea,dac triete n starea de contien deplin a omului, s-l ridice ctre divinitate i s se uneasc cu ea. Dar pentru ca aceast ascensiunes fie posibil, trebuia ca Eul divin s coboare pe pmnt, i acest lucru l-a fcut o dat. Este esenial s se neleag, n unicitatea sa, acesteveniment care este punctul de cotitur decisiv pentru destinele pmntenilor.

    nvtura rosicrucienilor a simit aceasta: In Christo morimur. Murim ntru Christos pentru a nvia, dar a nvia n spirit. Per SpiritumSanctum reviviscimus. Prin moartea ntru Christos atingem viaa adevrat, ne redeteptm n spiritul care ne-a zmislit odinioar.

    Individul a trebuit s se nasc, s se neleag, s se simt ca un centru, s se desprind de sine nsui, s se depeasc, s nvee smoar, pentru a dispune de sine ca Eu liber care recunoate n Eul divin centrul fiinei sale.

    Acestea sunt cile esoterismului occidental. Europeanul nu le poate evita. Sarcina sa de ieri a fost s-i ntreasc personalitatea,prizonier a egoismului su. Dar cea de astzi este s triumfe asupra acestui egoism, s-l transforme, s-l fac s treac printr-ometamorfoz superioar pentru ca s s nasc un Eu liber, eliberat de instinct, puternic i care s realizeze ndumnezeirea sa.

    Numai stpnirea fortelor sale contiente i permite acest lucru, prin mijlocirea cunoaterii sale. Trebuie s doreasc s recunoasc ceea ceeste infinit de mic n marele infinit. Nu se pot exclude din evoluia omenirii epoci ntregi, de importan major. Va obine toate forele dacare voina de a realiza aceast cunoatere a universului, a pmntului i a omului, cci aceasta este cunoaterea adevrat arosicrucienilor. Acum ea se numete Antroposofie. Se manifest i este predat pe fa. Nu ascunde nimic; tie c a venit vremea cnd ceeace pn acum s-a nvat n cadrul unor societi secrete trebuie s intre n planul istoriei.

    Antroposofia ar fi putut foarte bine s se considere inclus n adevrata teosofie, cci ea arat cum a cobort omul din nlimi divine i cumi regsete calea spre Dumnezeu. n sine, aceasta nu este altceva dect: Ne tragem din Dumnezeu. Ex Deo nascimur. Ne vom ntoarce laDumnezeu, cnd l vom primi pe Christos n noi. ns oamenii au nevoie s deosebeasc prin nume diferite diversitatea elurilor lor. Auaprut societi care nu mai exprim esena acestuia spirit i pot deveni chiar opusul lui. n faa unui astfel de exemplu ca nscenarea unuipseudo-Christ de ctre Societatea teosofic nu ajunge s fie folosite mijloacele de care dispunem pentru reprezentarea adevrului. Cciprin armele care lupt mpotriva acestui adevr oamenii sunt mpini ntr-o curs pe care nu o bnuiesc. Pornind de la acest sentiment deresponsabilitate, Rudolf Steiner a declarat c este imposibil s mai foloseasc n continuare termenul de teosofie sau de teosof n ciclurilesale de conferine, tiprite la cererea membrilor. Societatea de teosofie a rmas legat de dogmele sale orientale i a refuzat s se laseptruns de cunoasterea adevrurilor christice. Dar aceast cunoatere era ceea ce trebuia s aduc oamenilor o societate teosoficadevrat. Cele ce nu au fost primite de ctre Societatea teosofic au fost preluate de un cerc de persoane care i-au luat numele deantroposofi. Noi, antroposofii, suntem reprezentanii acelor adevruri de la care ateptam o nnoire, o ntrire a micrii care i-a luat numelede Societate teosofic. De acum nainte se pune problema evitrii erorilor datorate utilizrii unor termeni care i-au pierdut valoarea caurmare a intoleraniei i dogmatismului. Cei care cutau o ntelegere a adevrurilor cretine nu trebuiau s primeasc de la noi ndrumrifalse. Aveam aceast datorie ptruns de sentimentul rspunderii noastre fa de lumea spiritual. Altfel, domeniul erorii s-ar fi extins. Deaceea a fost necesar ca la publicarea ciclurilor de conferine s se nlocuiasc, oriunde sensul o permitea, termenul de teosofie cu cel deantroposofie sau de tiin spiritual. Altfel cum ne-am fi putut recunoate n aceast confuzie de societi care i revendic nume care auun prestigiu antic, dar care adesea au devenit o caricatur a ceea ce evoc aceste nume respectabile? Din moment ce aceaste cicluri suntpublicate, este o datorie fa de lumea spiritual i fa de oameni s existe posibilitatea de a se face o distincie foarte clar i s nu secreeze iluzii. Am fcut acest lucru cu toat rezerva posibil.

    Era de asemenea o datorie fat de memoria lui Rudolf Steiner s clarificm mprejurrile n care s-a produs conflictul care a cutat sumbreasc activitatea realizat de el n spirit universal i n sensul esoterismului cretin. Aceast separare a provocat un salto mortaleneateptat, prin care o societate care vedea culmea oricrei nelepciuni n doctrinele tibetane, hinduse i budiste, dar nu vedea n misterulGolgotei dect destinul unei fiine, sublim fr ndoial, dar neajuns nc la maturitate deplin (Karma sa mai cerea nc snge, s-a zis)a vrut s ia cu fora crma care dintr-o dat i scpa. Cu pseudo-Christosul su, cruia i-a mai dat i alte nume cnd mprejurrile au cerutaceasta i cnd era vorba de cucerirea membrilor unei alte credine, ea a vrut s liniteasc inimile occidentale i s pun astfel n contactgndirea european cu sursele unei spiritualiti anterioare lui Christos.

    S ncheiem aceste reflecii cu cuvintele lui Rudolf Steiner, care se leag direct de cele cu care am nceput.

    Vedem nelepciunea antic pe care o pstreaz misterele civilizaiilor ce s-au scurs; dar nelepciunea noastr trebuie s aib un caracterde Apocalips (revelaie prezent) i noi aceasta o sdim. Ne trebuie un principiu nou de iniiere pentru a putea reface unitatea primordiala omului cu lumea spiritual. Aceasta este misiunea micrii universale a Antroposofiei.

    MARIE STEINER

    Acas Lucrari Online Index GA105 Urmtoarea

  • Biblioteca antroposofic Cutare Lucrri Online Index GA105 Precedenta Urmtoarea

    Corecturi

    Rudolf Steiner

    UNIVERSUL PMNTUL I OMULGA 105

    CONFERINA I

    Introducere Marile curente ale civilizaiei Raporturi ntre Atlantida, Egiptul antic i civilizaia contemporan Evoluia reflectat n stilurile epocilor succesive

    Stuttgart, 4 august 1908

    Conferina de astzi va constitui un fel de introducere n subiect. Tema abordat este extrem de vast. Universul, Pmntul i Omulreprezint ansamblul a tot ce se poate cunoate n lumile vizibile i invizibile. Cnd acordm cuvntului Univers ntreaga sa grandoare idemnitate ne simim transportai n spaiul nemrginit al cosmosului. Cuvntul Pmnt evoc scena activitii noastre ca oameni, locul undetrebuie s trim i cruia trebuie s-i nelegem misiunea i elul. n sfrit cuvntul Om, n sens ocult, ne amintete de esena la care s-augndit misticii din toate timpurile cnd au pronunat injonciunea: Omule, cunoate-te pe tine nsui!

    Ct despre subtitlul nostru, acesta este justificat prin nsi amploarea subiectului pe care l vom aborda, cci studiind n mod specialraporturile care exist ntre minunata civilizaie egiptean i civilizatia noastr ne dm seama ce fore misterioase impregneaz existenauman. Din epoca egiptean i pn n prezent, avem sub ochi trei mari epoci de aspiraii i cutri omeneti, de eforturi i de via moral.Cnd vorbim despre Egipt n sensul tiinei spirituale, ne gndim la acea ndelungat civilizaie care s-a stabilit n nord-estul Africii, pemalurile Nilului, i care a durat pn n secolul VIII nainte de Christos.

    Ea a fost nlocuit de civilizaia greco-latin avnd drept unul dintre centre poporul grec, att de mre prin cultul frumuseii, cellalt centrufiind puternicul popor roman. tim c n aceast perioad a avut loc marele eveniment al evoluiei terestre, venirea lui Iisus Christos pePmnt. A urmat epoca n care ne gsim acum.

    La aceste trei epoci face aluzie subtitlul conferinelor noastre, cci vom arta forele misterioase care leag epoca egiptean de a noastr;vom explica c n acele timpuri au fost sdii unii germeni n evoluia omenirii i c aceti germeni, care au rmas lateni n timpul epociigreco-latine, au rodit n mod cu totul deosebit n epoca noastr. Tot ceea ce se deteapt acum n sufletele noastre, gndurile care sunt naer, ideile care i inspir pe savani, provin din germenii sdii n evoluie n cursul vechii epoci egiptene, dar oamenii nu-i dau seama deacest lucru.

    Cunoateti cu toii, mai mult sau mai putin, dispozitivul cu ajutorul cruia funcioneaz telegraful. Aparatele sunt legate ntre ele prin fire, ichiar fr a ti prea multe detalii, nelegei c fora care pune n funciune aparatele este de aceeai natur cu cea care parcurge firele. Vamintii c firele sunt legate ntre ele printr-o derivaie care ptrunde n pmnt, sub aciunea unei fore mai mult sau mai puin cunoscute.Deci Pmntul este cel care stabilete contactul invizibil ntre fire.

    Un fapt analog i la fel de misterios exist i n evoluia omenirii. n ce privete firele care se afl la suprafa, istoria ne arat n ce mod seleag ntre ele n realitate. Ea ne arat, ajutat de ocultism, ce s-a petrecut pe pmntul strvechi al Egiptului. Vedem cum firele care vindinspre aceast civilizaie traverseaz epoca greac, pe cea roman, pe cea cretin, i ajung n vremea noastr. Putem urmri astfelreeaua de la suprafa. Dar mai exist i o influen subteran, ascuns, pe care vechea epoc egiptean o exercit asupra epocii noastrei multe fapte misterioase se explic dac nelegem aceast influen.

    Astzi vom trasa numai direciile principale ale subiectului nostru.

    Cnd este evocat Egiptul antic i unele dintre monumentele att de grandioase care l marcheaz, ne gndim, de exemplu, la piramide saula figura minunat i enigmatic a Sfinxului. n epoca greac templul cunoaste o arhitectur foarte deosebit i capodoperele sculpturiireprezint perfeciunea desvrit a tipului uman sub numele unor diviniti ca Zeus, Demeter, Palas Atena, Apolo. Apoi, la romani, neizbete un alt caracter special. Aici personajele pe care le reprezint statuile poart adesea togi care semnific ceva mai mult dect unsimplu vemnt. Unele statui din vremea regilor, comparate cu cele care dateaz din timpul republicii romane, ne dau impresia c divinitilevechii Grecii au cobort de pe piedestal pentru a prinde via n romanii purttori de tog. Aceast impresie se datoreaz forei interioarepe care o posed acestea. Simim aceast for atunci cnd comparm sentimentele, gndurile unui grec din Sparta sau Atena cu cele aleunui cetean roman.

    Grecul se simte, mai nainte de orice, spartan sau atenian. nzestrat n oarecare msur cu un suflet colectiv, spartanul, atenianul resimtmai mult personalitatea cetii lor dect pe a lor proprie; ai senzaia c fora care i anim ar emana din spiritul oraului lor. Romanul,dimpotriv, ne apare n mult mai mare msur centrat pe sine nsui. Concepia asupra dreptului fiecrui cetean este caracteristic Romei.Tot ce au ncercat juritii s atribuie unei alte origini dect cea roman pare lipsit de fundament, cci dreptul roman a fost pe bun dreptaterecunoscut ca patria adevrat a tuturor noiunilor juridice. n vechea Rom, omul avea o contiin de sine nsui individual; nu mai eranumai membrul unei ceti, era ceteanul roman. n acest punct al evoluiei umane lumea spiritual, care pn atunci fusese simit ca orealitate plannd n regiuni superioare, coboar pe pmnt, i acest fapt se exprim, printre altele, prin apariia dreptului roman, care d uncaracter specific ntregii civilizaii romane.

    Atunci cnd grecul se simea n prirnul rnd teban sau spartan, de ce natur era oare acel spirit al Tebei sau al Spartei? Pentru noi, acestspirit nu este o abstraciune, ci o realitate prin care se exprim o fiin spiritual care cuprinde ntreaga cetate a Spartei sau a Tebei, cutoate c simurile fizice nu o percep. Grecul nu vede n primul rnd propria sa personalitate; privirea lui se ridic mai sus, spre acea fiincare adumbrete cetatea sa. Romanul se vede la nceput numai pe sine; el percepe caracterul su uman, realizat fizic n form corporal.Spiritualul s-a ncorporat n ntregime n om. i, ntr-adevr, aceasta este epoca n care cea mai nalt spiritualitate, nsi divinitatea, se vacobor pentru a se ncarna, a se face om n Iisus Christos.

  • cobor pentru a se ncarna, a se face om n Iisus Christos.

    Civilizaia egiptean i trimite ramificaiile n mod miraculos pn n aceast cultur greco-roman. S ne amintim ce ne spune Scripturadespre Moise. Pe cnd era n Egipt, el a primit de sus misiunea de a-i duce poporul ctre unul Dumnezeu; el ntreab pe acel Dumnezeu:Ce va trebui s spun poporului meu dac voi fi ntrebat cine m trimite, ce trebuie s le rspund? i Dumnezeu spune (vom vedea maideparte ce adevr profund se ascunde n spatele acestei declaraii): Spune-le celor la care te trimit c EU SUNT te trimite.*

    * Eu sunt Cel ce sunt Aa s spui fiilor lui Israel: Cel ce este m-a trim is la voi. (Ie. 3,14). (n. red.)

    Eu Sunt servete aici pentru a-l numi pe Dumnezeul unic (monos) care domnete n nlimile spirituale, principiul christic care nu a cobortnc n plan fizic. Cui i aparine aceast voce care coboar ctre Moise i i spune: Spune poporului tu c eu sunt Cel ce Sunt?. Ea eman(acesta este secretul celor mai vechi mistere greceti) din nsi fiina care va aprea mai trziu n Christos ncarnat; singura diferen estec el va fi vizibil pentru toi, n timp ce mai nainte nu putea fi auzit dect de ctre initiai, n nlimi spirituale. Vedem deci cum divinitateacoboar ctre oameni treptat, pe msur ce ei sunt pregtii pentru venirea sa. Vedem importana pe care o capt pentru romani viaa ncorpul fizic, manifestarea n plan fizic.

    Aceast nou facultate care apare la om inspir o ntreag serie de fapte prin care se exprim spiritul unei civilizaii. Acest spirit s-amanifestat ndeosebi prin art. Arhitectura templelor, concepia de piramid, se transform treptat n cea a bisericilor n stil roman, care suntadevrate documente asupra forei creatoare din care au aprut. ncepnd din secolul VI vedem aprnd pe cruce trupul lui Iisus mort.Apoi, n snul acestui curent al cretinismului ntlnim din ce n ce mai mult o figur admirabil care ascunde un mare mister cea aFecioarei. S o evocm n reprezentarea artistic pe care ne-o d pictura, de exemplu tabloul lui Rafael. Cunoatei cu toii Madona Sixtin,admirabila form virginal care constituie centrul tabloului, copilul pe care l poart, i n mod sigur ai simit emoia profund pe care otransmite aceast pictur. Acest tablou este o expresie minunat a aspiraiei spirituale a omenirii n decursul celor trei epoci de care neocupm. i nu este o ntmplare faptul c artistul a nconjurat-o pe Madona cu nori din care se ivesc cpoare de ngerai care seamn cucel al copilului pe care l poart n brate.

    Dac contemplm n voie, fr rezerve, acest tablou, el ne va revela ceva ce rmne de nenteles pentru privirile profane. Dintre ngerii careo nconjoar pe Madona se desprinde un glas care ne spune c avem n faa, noastr o minune, n sensul cel mai propriu al cuvntului. Numai putem crede c acel copil pe care Madona l ine n brae s-ar fi putut nate n mod obinuit din femeie. Pare doar cu puin mai real dectchipurile ngereti care se contureaz printre nori, ca i cum s-ar forma n eter. Avem impresia c acel copil eman din noianul norilor.Fecioara l-a cuprins n brae, dar nu l-a zmislit. Ni se arat astfel o legtur misterioas ntre copil i fecioara-mam. i n gnd ne apare oalt fecioar-mam, antica Isis a egiptenilor cu pruncul Horus; presimim ceea ce leag prin veacuri madona cretin de zeia egipteanIsis, cea care are nscris pe frontonul templului su: Eu sunt cea care a fost, este i va fi; nici un muritor nu-mi poate ridica vlul.

    Minunea pe care ne-a revelat-o tabloul Fecioarei ne este artat i de mitul egiptean. Cci acesta spune c Horus nu s-a nscut printr-oconcepiune carnal, ci dintr-o raz de lumin pornit dinspre Osiris ctre Isis; este ntr-un fel rezultatul unei imaculate concepiuni.

    Iat cum, fr s existe o conexiune vizibil, un curent leag totui ntre ele unele fire.

    S analizm acum epoca cu care ncepe civilizaia noastr occidental. Catedrala gotic, cu bolile sale ogivale, evoc adunrilecredincioilor din Evul Mediu, cnd o credin adevrat nsufleea pe preoi i pe mireni. S ne imaginm efectul pe care aceste catedralegotice l puteau produce n suflete prin vitraliile multicolore prin care ptrundea lumina soarelui. Cei care dezvluiau n limbajul lor cele maimari mistere ale creaiei aveau darul s le evoce n tonalitti spirituale care luau aspectul exterior al luminii cu mii de nuane; n timp cepreoii propovduiau faptul c fora universal a existenei divine se transmite oamenilor prin raze individuale, aa cum lumina vitraliiloreste n acelai timp una, dar i multipl.

    Acest simbol al luminii unice i divizate vorbea spiritului i stimula n suflet realitatea spiritual a crei imagine era. Astfel, puterile inimii i alesimirii umpleau altdat sufletul catedralelor gotice.

    S ne ntoarcem acum la piramidele egiptene, cu o construcie att de caracteristic, i s ne strduim s nelegem ce ne spun ele.Concentrndu-ne spiritul asupra lor, reuim s le descifrm enigma i constatm c piramida exprim secretele universului, pmntului iomului. Ea exprim ceea ce simea preotul egiptean prin religia lui. Vom urmri n profunzime aceste lucruri mai trziu; acum s notm numaipur i simplu care erau sentimentele acelor preoi i ce simboluri prezentau ei poporului. nelepciunea ascuns sub vemntul religieiegiptene era deosebit de profund; ea provenea din tradiii ale celor mai vechi timpuri, era ca o amintire a lor. Pe bun dreptate iniiatulegiptean cruia i s-a adresat Solon putea rspunde: Voi, grecilor, vei rmne mereu nite copii. in sufletele voastre tinere nu mai existnimic din sfnta nelepciune primordial. De unde aceast vechime a nelepciunii egiptene?

    tii c omenirea actual a fost precedat de o alta, care tria pe continentul acoperit acum de Oceanul Atlantic. Cnd a avut loc marelepotop, toate cunotinele atlantilor au fost transmise de ctre supravieuitori unui curent civilizator care s-a ndreptat spre Asia strbtndactuala Europ.1

    1 Rudolf Steiner, Orientul n lumina Occidentului. (n. a.)

    Mitologiile nordice sunt amintiri a ceea ce au transmis supravieuitorii Atlantidei n timpul trecerii lor prin acele locuri.

    Urmaii atlanilor au adus n Asia germenii a ceea ce a devenit civilizaia hindus antic, apoi cea persan, apoi, n parte, i cea egiptean;dar nelepciunea egiptean a venit, de asemenea, pe un drum drept din Occident spre Orient, din Atlantida n Africa. Care era deci aceanelepciune, despre care iniiaii egipteni vorbeau ca despre cea mai veche tradiie?

    O ntrezrim atunci cnd observm diferena dintre viaa din vechea Atlantid i viaa noastr de acum. Omul din acele timpuri ndeprtateera nzestrat cu o nedesluit clarviziune instinctiv. El percepea n jurul su fiine pe care omul din vremea noastr nu le mai vede, cu toatec ele exist i acum. Fpturile pmntene nu sunt numai minerale, vegetale i animale; mai exist n mediul nostru terestru i fiinespirituale pe care nu le percep dect privirile clarvztoare. n vremurile Atlantidei, omul, clarvztor n mod normal, avea ca nsoitori nvia nu numai animalele, plantele i pietrele, ci i zeii i fiintele spirituale, care i erau tot att de familiare cum sunt pentru noi cei cu carene mprtim viaa. n acele timpuri nu exista nc o separare foarte clar ntre zi i noapte.

    Omul de astzi, cnd se trezete din somn, cnd corpul su astral i Eul su se cufund din nou n corpul fizic, vede obiectele fizice care lnconjoar; seara, cnd adoarme, cnd Eul su i corpul astral evadeaz din corpul fizic i eteric, tot ceea ce l nconjura se cufund nnoapte. Aceast stare, normal n zilele noastre, nu exista n Atlantida. Cnd omul i prsea corpul fizic, n loc s fie nconjurat de tenebre,intra ntr-o lume populat de fpturi spirituale. Vedea formele divine aa cum vedem noi astzi pe cele ale corpurilor fizice. Wotan, Baldur,Iupiter, Apolo nu sunt fiine inventate, ci expresia unor fiine vii care ns nu au un corp fizic; cel mai dens corp al lor a rmas un corp eteric

  • transparent.

    Noaptea, cnd atlantul i prsea corpul fizic, toate aceste forme l nconjurau. Dimineaa, cnd revenea n corp, el se regsea n lumea pecare o considerm astzi ca singura lume real. S-ar putea spune c prsea n acel moment lumea zeilor, pentru a se altura lumii fiinelorntrupate; i nu exista o frontier foarte net ntre percepiile nocturne i cele din timpul zilei.

    Un iniiat din acele timpuri, cnd le vorbea oamenilor celorlali despre aceti zei pe care i cunoscuse sub forma lor eteric, vorbea aa cumvorbim noi astzi despre prietenii notri, al cror nume l cunoastem.

    Amintirea acestei cunoateri intime a zeilor s-a pstrat n rndul popoarelor care au emigrat spre Orient. Amestecndu-se ulterior cu alteelemente spirituale printre care unul era propriu poporului egiptean, n popor s-a trezit sigurana c o fiin spiritual, etern, triete nom; n ceasul morii, corpul devine un cadavru, deoarece el a fost prsit de elementul divin. Acest lucru era exprimat n nenumratepovestiri i legende pe care preoii egipteni le spuneau oamenilor i acestea nu erau pentru popor o dogm abstract, ci un adevrconfirmat de viaa lor interioar. Am putea caracteriza ceea ce resimea egipteanul pornind de la aceste cuvinte: ntr-un cadavru vdpulberea unui om care purta n sine un Eu. tiu, att pe seama tradiiei strvechi ct i prin experienele strmoilor mei, c ceea ce asupravieuit s-a dus n alt lume. Acel element divin nu i-ar ndeplini misiunea dac ar tri n lumile spirituale*; spiritualul trebuie s fielegat printr-o for de atracie de lumea terestr. S-ar putea spune c trebuie creat o legtur magnetic, pentru ca sufletul care infptuiete pelerinajul n regiuni superioare s pstreze n sine un sentiment durabil i astfel s poat s revin i s apar din nou pepmnt.

    * Expresia lumile spirituale frecvent utilizat de R. Steiner nu este echivalent cu expresia lumile parale le folosit ntr-un limbaj ipotetic, caresugereaz c exist rnai multe universuri care interacioneaz. Pluralul folosit de Steiner arat numai c Lumea spiritual nu este lipsit de structur, ciprezint o succesiune de entiti spirituale cunoscut n re ligia cretin ca ierarhii spirituale n care se recunosc entiti cum sunt ngerii, arhanghelii,arheii etc. i term innd cu cele mai sublime, fiind cele mai apropiate de Dumnezeu: Sfintele Tronuri, Serafim ii i Heruvim ii. La aceste ierarhiispirituale se adaug o serie de principii active emanate de ierarhiile spirituale, cunoscute n tiina spiritual sub denumirea de spirite e lementare sauelementali sau spirite inferioare i care joac un rol important n desfurarea a ceea ce numim fenomenologia Universului fizic perceput prinintermediul simurilor. (n. red.)

    Datorit nvmintelor tiintei spirituale tim c omenirea se ngrijete dup legi proprii ca sufletul s revin mereu i s se rencarneze.Cnd omul intr, prin moarte, n sfere superioare, trebuie s se dezobinuiasc de tot ce este pmntesc, timp n care se afl perioada depurgatoriu sau kamaloka. Pn ce nu se termin aceast perioad, el rmne strns legat de existenta terestr. tim c exist forecare l mpiedic s se nale n regiunile din Devachan; aceste fore sunt i cele care l atrag spre o nou ncarnare.

    n epoca noastr trim n domeniul abstraciunilor i facem din toate acestea teorii. Pentru egipteni, aceste idei erau vii. Ei nu gndeau nmod abstract i nu erau deloc teoreticieni. Egipteanul voia s vad cu ochii lui cum sufletul strbate drumul care duce de la corpul pe care lprsete i pn n regiunile superioare. Voia s vad aceast idee n faa ochilor i deci i-a dat o form vizibil n piramid; aceastareprezint ideea de suflet care, prsind corpul de care rmne parial ataat, se ridic n ascensiunea sa spre culmi.

    Arhitectura piramidei ne d imaginea legturii sufletului cu lucrurile pmntene. Forma misterioas pe care aceasta o mbrac apare caimaginea lui Kamaloka. Ea evoc sufletul care, prin corpul su, se nal spre sferele superioare.

    S ncercm s regsim n aceast concepie amintirea vechii Atlantide. Pe vremea cnd omul percepea prin clarviziune ceea ce l nconjura,corpul su eteric nu era unit att de strns cu corpul fizic cum este n zilele noastre, i, n special la nivelul capului, el depea cu mult fizicul.Forma capului la unele animale este o reminisceni a acelor timpuri. Privirea clarvztoare, uitndu-se la un cal, vede capul su etericnlndu-se ca un nor luminos deasupra nrilor; i ce s mai spunem despre forma ciudat a trompei elefantului. Acest cap eteric se puteavedea parial la vechiul atlant, dar ceva mai puin dezvoltat; cu timpul a ptruns tot mai mult n interiorul capului fizic i astzi ambele auaproape aceeai mrime i aceeai form. n ce privete capul atlantului, care nu era posedat dect n parte de ctre forele eterice astzin ntregime interiorizate, el nu era nc complet umanizat; n forma sa se mai pstra nc ceva de animal. Cnd un atlant l vedea pe altul ntimpul zilei, sub aspectul su fizic, el vedea o frunte lung, teit, cu dinii foarte proemineni, avnd n el ceva animalic. Dar seara, cndadormea i cnd ncepea clarviziunea sa eteric, el nu vedea numai aceast form, ci i partea eteric a capului, care era mult maifrumoas, chiar n comparaie cu figurile actuale. Prin clarviziune atlantul revenea n trecut, se ntorcea n vremurile cnd omul semna i maimult cu un animal, cu toate c forma corpului su eteric era deja complet uman. Acest corp eteric era infinit mai frumos dect corpul fizicactual, care a trebuit s se adapteze la fore cu o densitate mai mare.

    Aceste amintiri ale contienei atlante renviau simbolic la egipteni. De exemplu, iat ce ar fi putut spune un preot egiptean poporului su:n epoca Atlantidei, n timpul zilei, sufletele voastre vedeau corpuri asemntoare cu cele ale animalelor, dar n timpul nopii puteaucontempla, n toat frumuseea sa, adevrata form a capului omenesc care se nla deasupra lor. Aceast amintire a fost redat nsculptura egiptean sub forma Sfinxului. Nu putem nelege acea form dect atunci cnd tim c ea n-a fost inventat, ci desprins dinrealitate.

    De la piramidele egiptene s trecem la templul grecesc. Pentrtz a-i afla sensul, trebuie s poti resimi forele care anim spaiul. Grecii aveauacest sentiment al spaiului. Din punct de vedere al tiinei spirituale, spaiul nu este acel vid abstract pe care i-l imagineaz matematicieniii fizicienii, ci este foarte difereniat. Este plin de linii de for care l strbat de sus n jos, de la stnga la dreapta, n orice direcie dreaptsau curb. Spatiul poate fi simit, poi s ai senzaia vie a sa. Cnd ai acest sentiment nelegi de ce unii pictori din vechime au tiut s redeacu atta splendoare i att de natural pe cei trei ngeri care plutesc n tablourile Madonei. Aceti trei ngeri se sprijin ntre ei aa cum treicorpuri se susin n spaiul celest prin fora de atracie.

    Cu totul alt impresie avem atunci cnd contemplm tabloul lui Boeklin intitulat Pieta. Nu avem nimic mpotriva calitii excelente a acestuitablou, dar cel care pstreaz un sim corect al spaiului are senzaia c cele dou forme ciudate care reprezint ngeri pot s cad din cern orice clip. Vechii maetri pstreaz un sim al spaiului obtinut prin clarviziune pe care modernii l-au pierdut.

    Pe vremea cnd arta avea nc tradiii oculte, se tia cte ceva despre aceste fore de echilibru care exist n spaiu i care-l strbat. Acestefore au fost simite de cei n care a luat natere ideea templului grecesc. Ei percepeau forele care strbat spatiul i aezau pietrele dupliniile oculte care exist n spaiu. Pietrele intrau n traseul liniilor invizibile care existau deja. n acest fel, un templu grecesc este o ideespaial cristalizat, n sensul cel mai propriu al cuvntului; este forma material a forelor pure.

    Urmrile acestui fapt sunt foarte importante. Deoarece grecii au tiut s reprezinte n materie forele spatiului, ei au dat fiinelor divinespirituale posibilitatea s foloseasc aceast form material. Nu este un fel de a vorbi, ci o realitate: zeul cobora n templul grecesc pentrua sta printre oameni n sens fizic.

  • Dup cum prinii pun la dispozitia copilului o form fizic, i dau carne i oase, astfel nct spiritul su i poate tri viaa fizic, tot astfelarhitectura templului ddea prilejul fiinelor spirituale s coboare i s se ntrupeze. Sensul profund al templului grecesc este c zeullocuiete acolo. Cel care avea un sim corect al formei acestuia simea de asemenea c i atunci cnd nu era nimeni n templu sau nmprejurimi totui templul nu era gol, cci zeul era cu adevrat prezent acolo. Templul este n el nsui un tot pentru c el contine formelecare-l rein pe zeu.

    Dac examinm acum biserica roman, mai ales pe cea cu cript, constatm o evoluie. Piramida reprezint prin forma sa arhitectonicdrumul urmat de sufletul care se nal dup moarte; sufletul divin care dorete s stea pe pmnt i gsete expresia n templul grecesc.Edificiul roman cu cript corespunde crucii pe care este rstignit trupul lui Iisus mort. El exprim progresul omenirii spre o cunoatere maiprofund a sferelor spirituale.

    Dac piramida simboliza sufletul care pe toat perioada slluirii* n Kamaloka rmne legat de corpul su, crucea pe care este rstignittrupul lui Iisus exprim nfrngerea morii. Acest simbol ne amintete de victoria spiritual a lui Christos asupra morii.

    * Slluirea trebuie ne leas ca durat a unei stri de contien i nu ca o localizare spaial, aa cum a explicat R. Steiner n diferite ocazii n cares-a referit la diversele faze ale existenei Eului dup moarte. (n. red.)

    Ct despre edificiul gotic, acesta nu este niciodat complet dac nu este plin de mulimea credincioilor. Pentru a sesiza ntregul su senstrebuie s ne dm seama c ogiva ia forma minilor mpreunate pentru rugciune i se unete cu sentimentul care se ridic astfel ctre cer.n cripta roman, amintirea sufletului se ridica spre victoria spiritual obinut asupra morii, dar aici sufletul nsui se simte nvingtor nfaa morii, rmnnd totui n corpul fizic. Sufletul care a nvins moartea i gsete locul n catedrala gotic, care nu ar fi desvrit dacnu ar umple-o aceste sentimente.

    Templul grecesc este trupul divinitii, este complet n el nsui. Biserica gotic cheam mulimea, fr de care nu este desvrit. Ea nueste un templu, este un dom1.

    1 Dom, cuvntul german desemnnd catedrala, are ca derivat cuvntul tum, cu care se construiesc cuvintele Menschtum (omenire), Volkstum(naiune). Cuvntul rusesc dumderiv tot de aici. Un alt sens al acestor cuviute este: dom domus domini, tum, posesiune, de ex. Kaisertum,mprie. Acolo unde se adun indivizii care alctuiesc o comunitate se formeaz un Domtum(n.a.)

    Iat deci cum au progresat ideile i mentalitile omeneti n decursul timpului, pn n epoca n care ne aflm n prezent. Forele evoluieinu-i fac drum numai la suprafaa pmntului; cureni oculi folosesc ci subterane, astfel c putem vedea n unele manifestricontemporane o rentrupare a forelor depuse sub form de germeni n omenire pe timpul egiptenilor. i vom ncheia oprindu-ne asupraunei idei care ne va pregti s nelegem aceste legturi misterioase.

    De unde provine materialismul din epoca noastr? De la faptul c oamenii au pierdut simul armoniei, al reconcilierii dintre credin i tiin.Ce gsesc ei atunci cnd caut o realitate spiritual? Nimic. Nu mai vd dect materia fizic. Pe aceasta o numesc realitate i astfel ajung snege orice existen spiritual, s cread c viaa omului s-a sfrit atunci cnd trupul s-a prefcut n pulbere. Cum ar putea aceast starede spirit s fac legtura cu ideile care au fost sdite ntr-o vreme cnd, ca n Egiptul antic, se credea ferm n supravieuire? Marile perioadeale civilizaiei nu se aseamn ntru totul cu plantele, care produc numai plante asemenea lor. n timpul evoluiei, trebuie s alternezecaliti diferite; n aparen ele nu se aseamn, dei ntre ele exist o strns nrudire.

    Privirea omului modern nu se oprete dect asupra realitilor fizice i el nu se poate nla din corp spre spirit. Sufletele, crora privirea nule vede acum dect corpul fizic, au fost ntrupate odinioar n corpuri de greci, romani, egipteni. i tot ceea ce triete astzi n noi esterezultatul a ceea ce am strns n vieile noastre anterioare.

    Imaginai-v c sufletul vostru ar fi transportat ntr-un corp din epoca egiptean. La moarte, sufletul ar trece prin labirintul piramidei pn nsferele superioare, dar corpul ar fi conservat sub form de mumie. De aici rezult o consecin ocult. Acest suflet s-ar simi legat de corpulmumificat pe care l-a lsat pe pmnt; ca urmare, ideile lui ar cpta un fel de osificare, de scheletizare; sufletul rmne nlnuit de lumeafizic. Pentru c sufletul egiptean a fost astfel constrns s pstreze pn n regiunile spirituale amintirea corpului mumificat, n el s-anrdcinat ideea c acest corp fizic este o realitate superioar fa de ceea ce este el de fapt. Dac v cufundai astfel n sufletul vostru deodinioar, contemplnd mumia lsat pe Pmnt, v vei da seama cum s-a putut ntri ideea formei fizice. Aceast idee, care s-a transmispe parcursul rencarnrilor, reapare astzi prin ataamentul pe care-l simte omul pentru forma sa corporal. Materialismul ca mod degndire este foarte adesea rezultatul mblsmrii trupurilor n vremea egiptenilor.

    Iat deci cum acioneaz gndurile i sentimentele, din ncarnare n ncarnare. Aceasta v face s sesizai n ce mod, prin intermediulrencarnrii, i supravieuiesc civilizaiile, dar sub forme total diferite; vei simi nenumratele legturi oculte care acioneaz din umbr.

    Am evocat astzi unele dintre aceste fire. Privirile noastre se vor ridica apoi pn n sferele superioare pe care le contempla preotulegiptean; vom studia natura, elul i destinul omului i vom vedea cum se dezleag aceste enigme atunci cnd se pot regsi rezultateleunei epoci renflorind ntr-o alta n mod pe ct de minunat pe att de misterios.

  • Acas Lucrari Online Index GA105 Precedenta Urmtoarea

  • Biblioteca antroposofic Cutare Lucrri Online Index GA105 Precedenta Urmtoarea

    Corecturi

    Rudolf Steiner

    UNIVERSUL PMNTUL I OMULGA 105

    CONFERINA a II-a

    nelepciunea primitiv i noua nelepciune apocaliptic Somnul din templu Isis care vindec Imaginea Fecioarei Stadiile anterioare ale evoluiei

    Coborrea Eului Forele viitorului

    Stuttgart, 5 august 1908

    Pentru a ptrunde mai bine n subiectul att de amplu pe care ne-am propus s-l tratm, s ncercm s ne facem o imagine foarte vie aopoziiilor care ne apar atunci cnd comparm universul cu pmntul.

    Gsim de o parte principiul suflet-spirit, de cealalt principiul fizic-materie. Vom ncerca s explicm aceasta printr-un fenomen pe care lntlnim la vechii egipteni i care este o enigm pentru contemporanii notri. Ne referim la somnul din templu. Acesta are la baz faptulsingular c, la magii egipteni i n general n civilizaiile vechi, nelepciunea preotilor era legat indisolubil de arta vindecrii i de sntate.Oamenii din epoca noastr nu au dect o foarte vag idee asupra raporturilor strnse care existau odinioar ntre nelepciune i sntate,ntre cunoatere i arta vindecrii.

    tiina spiritual are misiunea de a reda omenirii simul spiritual care stabilete o legtur ntre nelepciune i sntate. S ne reamintimfaptele expuse n conferina precedent, s evocm imaginea antic la care ne-a trimis tabloul Fecioarei cu pruncul, aa cum a pictat-oRafael pentru Capela Sixtin cea a lui Isis cu Horus copil. S ne amintim inscripia din templul su: Eu sunt cea care a fost, este i va fi;nici un muritor nu-mi poate ridica vlul. Exista o relaie misterioas ntre aceast zei i arta vindecrii, n care ea i iniia pe preoiiegipteni. Din ultimele perioade ale acestei antichiti ne parvine o relatare aparte asupra lui Isis: n momentele pe care Isis le petreceaprintre nemuritori, ea se interesa ndeosebi de sntatea oamenilor i de arta vindecrii.

    S dm n cteva cuvinte o imagine a somnului din templu, care se numra printre remediile preoilor egipteni. n acele vremuri, cel caresuferea de unele tulburri ale sntii nu era tratat cu remedii exterioare; nu existau dect foarte puine astfel de remedii i se foloseaufoarte rar. Cel mai adesea bolnavul era dus n templu, unde era adormit. Nu era un somn obinuit, ci un somn somnambulic att de profundnct bolnavul putea avea nu numai vise haotice, ci adevrate viziuni. n timpul somnului el percepea formele eterice din lumea spiritual imagii cunoteau arta de a aciona asupra acelor viziuni; ei puteau s le ghideze i s le dirijeze. S ne nchipuim un bolnav cufundat nsomn, cu magul vindector alturi. De cum adormea bolnavul, adic de cum ptrundea ntr-o lume a formelor eterice, preotul dirija acelsomn prin puterile care i erau conferite prin iniiere, i care nu au putut fi obinute dect n acele timpuri ndeprtate cnd se ntlneaucondiii de existen care acum sunt foarte rare, dac nu chiar cu totul disprute. Magul modela viziunile i fiinele eterice n aa fel nct, caprin farmec, celui adormit i se artau fiine pe care atlantul le considerase zeiti. Aceste forme divine s-au pstrat n amintirea diverselorpopoare, regsindu-se de exemplu n mitologiile nordice, germanice i greceti; dintre ele, cele care sunt legate de principiul oricreivindecri erau aduse naintea sufletului celui adormit. Dac omul i-ar fi pstrat treaz starea de contien n-ar fi fost niciodat posibil caaceste fore s fie determinate s acioneze asupra lui. Preoii dirijau ns aceste vise n aa fel nct n ele ptrundeau fore puternice, carearmonizau i ordonau corpul ale crui fore vitale erau n dizarmonie i dezordine. Acest lucru nu era posibil dect prin atenuareacontienei de sine.

    Somnul din templu avea deci o importan foarte real. Acum vedem, de asemenea, de ce influena terapeutic a magilor era legat de onelepciune pe care nu o puteau primi dect prin iniiere. Aceast legtur reiese foarte clar. ntr-adevr magii erau aceia care,redeteptnd n ei vechea privire care ptrundea n lumile superioare, posedau prin nelepciunea lor forele care se revars din lumeaspiritual unde spiritul acioneaz asupra spiritului. Astfel dobndeau puterea de a aciona prin spirit asupra spiritului, i nelepciunea eralegat intim de viaa sntoas a corpului.

    n vremurile vechi, aceast nlare spre lumea spiritual avea n vedere i un principiu al sntii; ar fi bine ca oamenii s poat sneleag din nou acest adevr; atunci ar fi contieni de marea misiune a Antroposofiei. Ce alt misiune poate avea dect cea de aconduce pe oameni spre lumile spirituale, pentru ca s poat contempla sferele de unde s-au cobort. Desigur, n viitor nu se va mai impunenecesitatea somnului somnambulic contiena de sine va rmne intact; totui fora intens a spiritului va aciona asupra naturii umane;posedarea nelepciunii i contemplarea lumilor superioare vor da din nou naturii umane sntate i armonie.

    n prezent, aceast relaie dintre spirit i principiile terapeutice este att de ascuns nct cei care nu sunt ntr-un fel sau altul iniiati nprofunda nelepciune a misterelor nu pot s o conceap: ei nu pot percepe faptele subtile care i nconjoar. Dar cel a crui privire nu esteatt de superficial tie c vindecarea depinde de condiii foarte profunde.

    S lum de exemplu o persoan atins de o anumit boal care are o cauz interioar, nu o fractur sau o boal a stomacului care aucauze exterioare. Cel care vrea s cunoasc lucrurile n toat profunzimea lor va nelege cu uurin c posibilitile de vindecare ale unuibolnav care se ocup de exemplu de matematici sunt cu totul altele dect cele ale unui om pe care acestea nu-l intereseaz. Acest fapt varat ce legtur stranie exist ntre viaa spiritual a unui om i sntatea sa fizic. Desigur, nu trebuie s deducem de aici c gndireamatematic vindec. Dar trebuie s nelegem c sunt necesare condiii diferite pentru a vindeca un om, n funcie de faptul c el poate saunu poate s gndeasc matematic. S presupunem c dou persoane sufer de aceeai boal. n realitate aceasta nu se ntmplniciodat, dar putem s o presupunem. Una dintre ele se ocup intens de matematic, cealalt, dimpotriv, a renuntat la ea. Se poatentmpla ca a doua persoan s nu se vindece, n timp ce un tratament adecvat va reda sntatea primei persoane. Acesta este un cazreal.

  • Alt exemplu: starea sntii unui ateu convins este cu totul alta dect cea a unei persoane cu un spirit profund religios. i de aceast datse poate ntmpla ca dac ambele persoane sunt atinse de o boal cea de a doua s se vindece, iar prima nu, dei utilizeaz aceleaileacuri. Pentru gndirea modern aceste relaii par, n majoritatea cazurilor, nite absurditi. i totui aa este.

    Care este cauza? Faptul c natura omeneasc este influenat n mod diferit de ideile ataate de lumea simurilor i de cele care s-aueliberat de aceasta. Gndii-v ce diferen este ntre cei care nu poate s sufere matematica i cel cruia i place. Unul zice: la ce-mitrebuie mie toate acestea? Nu vreau s m ocup dect de ce pot percepe prin simurile mele. i totui este necesar ca fiina omeneasc s-i reprezinte lucruri pe care nu le poate vedea; de asemenea, este necesar s fie ptruns de gnduri religioase, cci acestea se sprijinpe lucruri intangibile, fr nici o legtur cu materia, cu exteriorul; ntr-un cuvnt, ele nu mai sunt legate de simuri. Cnd se va reveni lapreocupri spirituale, aceste lucruri vor influena pedagogia.

    S lum de exemplu o noiune simpl: 3 ori 3 egal 9. Copiii o neleg mai bine cnd nu este nsoit de nici o demonstraie material. Nueste bine s tot pui n faa lor de trei ori cte trei boabe, cci ei nu se mai pot apoi debarasa de concepia senzorial. Obinuii-i pe copii snumere nti pe degete, dar nu pentru prea mult timp, iar apoi s calculeze doar n gnd; aceasta va avea un efect regularizator asuprasntii lor.

    Neputinta epocii noastre de a nelege aceste lucruri se manifest prin faptul c pedagogia modern procedeaz exact invers. S-a introdusn coli numrtoarea, pe care se fac adunri, scderi .a. cu bile, pentru a face lecia mai clar pentru ochi. Prin acest sistem se dorete sse fac perceptibil simurilor ceea ce nu ar trebui sesizat dect de ctre spirit. Poate c este mai comod, dar cei care cred c este un bunprincipiu educativ s recurgi la tot acest material nu au nici o idee despre influena binefctoare a pedagogiei care i are originea n forelespirituale. Un om obinuit din copilrie cu concepte materiale nu va putea fi vindecat la fel de uor ca cel obinuit cu concepte spirituale, iaceasta deoarece sistemul su nervos triete n condiii nesntoase. Cu ct un om a fost mai obinuit s gndeasc fcnd abstracie dematerie, cu att va fi mai usor s fie vindecat.

    Din acest motiv n Antichitate se obinuia s se utilizeze tot felul de figuri simbolice: triunghiuri, combinaii de cifre. Pe lng valoarea lorobinuit, aceste figuri aveau ca scop s ridice omul deasupra simplei perceperi a semnelor nscrise n faa sa.

    Dac desenez un triunghi i l privesc ca atare, acesta nu are o valoare special. Dimpotriv, dac vd n el simbolul trinitii superioare aomului, acest simbol are un efect salutar asupra spiritului. Gnditi-v ns c tiina spiritual trebuie s conduc pe om la contemplareaspiritului. Ea ne conduce de la ceea ce se petrece pe Pmnt spre ceea ce s-a petrecut pe vechiul Soare, vechea Lun, vechiul Saturn. Dardac vei reui s v ridicai fr crjele simurilor pn la ceea ce a fost odinioar, v vei nsui concepii care vor aciona armonios asuprantregii voastre viei, chiar fizice. De aceea tiina spiritual va redeveni marele remediu care a fost odinioar, atunci cnd preoii Egiptuluiantic recurgeau nc, pentru a vindeca un bolnav, la o atenuare a Eului acestuia.

    tiina spiritual posed n sine o for a sntii. Mi se va obiecta desigur: antroposofii se simt cu toii bine, nu exist bolnavi printre ei?Trebuie s nelegem c o persoan nu poate face prea multe pentru sntatea sau pentru bolile sale. O mare parte dintre cauzele bolilornu depind de personalitatea omului. Putei avea n prezent ideile cele mai sntoase care, dac ai tri n condiii normale, nu ar fi niciodato cauz interioar a bolilor; dar exist alte cauze care sum absolut n afara voinei individuale, de exemplu aciunea ascuns a ereditii, ainfluenei dintre oameni, aciunea unui mediu anormal etc. Sunt tot attea stimulente pentru mbolnviri pe care nu vom ajunge s lenvingem dect cu timpul, printr-o gndire spiritual sntoas. Faptul c n epoca noastr oameni cu un spirit foarte sntos sembolnvesc, chiar foarte grav, nu este o dovad c tiinta spiritual nu va avea n decursul veacurilor (i vorbesc de veacuri, nu de milenii)o influen binefctoare asupra omenirii. Privirea neleptului percepe un viitor n care nu vor mai fi cauze interioare ale mbolnvirilorpentru cei care vor ti s triasc n condiii interioare i exterioare de nelepciune spiritual. Vor mai fi nc cauze externe, ele nu vor puteafi eliminate dect de ctre o tiin medical spiritual din ce n ce mai ampl. Iat deci c atunci cnd nelegem influena real a spirituluisomnul din templu nu mai este o enigm pentru noi.

    Care era deci puterea salvatoare evocat prin viziunile eterice ale bolnavului adormit? Erau formele zeilor atlani, printre care triau oameniide alt dat atunci cnd i prseau corpul fizic i beneficiau de vederea eteric.

    Mergnd i mai departe napoi pe firul evoluiei omenirii, ajungem, cu mult nainte de epoca Atlantidei, ntr-un timp cnd omul abia ncepeas devin ceea ce este el astzi, cnd ncepea s capete acea personalitate individual pe care o posed astzi. Aceast perioad esteperioada lemurian.

    Continentul Atlantidei, de unde au emigrat popoare spre Africa, Europa, Asia, s-a prbuit n imense catastrofe diluviene. Lemuria, o parte apmntului locuit de oameni nainte de epoca atlanilor, a fost distrus prin foc, prin catastrofe vulcanice. n epoca lemurian omul a obinutpentru prima oar contienta de sine. Aceasta a constituit un pas enorm n evoluia omenirii. Cum a ajuns omul la contiena de sine?Pentru gndirea materialist modern este greu s-i imagineze vechea stare a omenirii. Omul de altdat nu era ca cel de astzi, o fiinalctuit din carne i snge, din oase i muchi. El avea o form mai moale, plastic, aproape lichid. Doar n decursul timpului s-a ntrit, s-a concretizat n oase i muchi. n acele vremuri oamenii se nmuleau cu totul altfel. Omul tria atunci mai deplin n atmosfera terestr, carenu era constituit din aer pur ca n prezent, ci era plin de tot felul de vapori. Era o adevrat form aerian, strbtut de curenti dinafar. Omul din acele vremuri se asemna n oarecare msur, cu toate c era ceva mai dens i mai individualizat, cu un nor a crui formse modific necontenit. Tot n acea perioad vechiul mod de nmulire asexuat a fost nlocuit prin reproducerea sexuat. Acest lucru s-apetrecut cu multe milioane de ani n urm.

    Prin acest nou mod de reproducere, primul germen al unui Eu a ptruns n omenire. Mai nainte, omul era mboldit s fac s se nasc dinsine semenul su prin influene exterioare, incluse n sfera care l nconjura. Aa se fcea nmulirea n acea epoc n care omul nu avea ncun Eu, cnd era dotat cu o cunoatere clarvztoare primitiv, cnd odihnea nc n ntregime n snul divinitii. El nu putea spune: Eusunt. El simea aproximativ aa: vedea c fiecare dintre aciunile sale impresiona mediul n care se afla; astfel simea c triete n acestmediu; nu putea spune Exist, ci Exist prin ceea ce m nconjoar. Se odihnea n snul pmntului plin de via, strbtut de cureniivieii terestre. n acel timp nu exista nc nimic nesntos; nu era nici boal, nici moarte, n sensul n care o concepem n prezent. Boala imoartea au ptruns n omenire numai atunci cnd omul i-a obinut Eul i n acelai timp capacitatea de nmultire sexuat. Trebuie s neimaginm ntr-adevr c odinioar omul nu era fecundat de semenul su, ci primea din mediul care-l nconjura, aproximativ n felul n carerespirm acum, elementele fecundatoare. Ceea ce ptrundea n el l fecunda i i ddea posibilitatea de a-i reproduce semenul. i acestefore erau sntoase i curate, att n omul care le primea ct i n cel pe care l reproducea. Preoii egipteni tiau asta i i spuneau: cu ctmergem cu gndul mai departe napoi spre acele timpuri n care domneau alte condiii, cu att mai mult ajungem la o stare n care boala nuexista. Chiar simpla vedere a zeilor pe care i percepeau atlanii exercita o influen tmduitoare, care se amplifica i mai mult cnd preoiidirijau contemplarea celui adormit spre acei oameni din epocile primitive care nu posedau nc n ei nii fore de fecundare, ci le primeaudin universul nconjurtor. n faa bolnavului adormit n templu aprea imaginea unei femei care nate fr a fi fost fecundat de un muritor,a Fecioarei-Mam cu pruncul, a zeiei care fusese alturi de oameni n timpul Lemuriei, dar care de atunci se tersese din faa ochilor lor. n

  • Egiptul antic era numit Sacra Isis. Oamenii nu putuser s o vad n mod normal pe aceast Isis dect n vremurile cnd moartea nuapruse nc; n starea sa normal de contien omul era atunci n compania acestor forme virginale care l nconjurau i din care senteau semenii si. Atunci cnd Isis nu a mai fost nsoitoarea vizibil a oamenilor, atunci cnd s-a alturat cercului zeilor, ea a continuats se intereseze, din naltul lumii spirituale, de sntatea oamenilor, dup cum spun preoii. i cnd omul era pus, ntr-un mod anormaldesigur, ca prin acel somn din templu, n situaia de a contempla acea form strveche, acea sacr Isis, zeia exercita i atunci asupra lui oinfluent binefctoare, cci ea reprezenta principiul care exista n om nainte ca acesta s fie nvluit de un nveli muritor. Nici un muritornu i-a ridicat vlul, cci ea este fiina care a fost atunci cnd moartea nu ptrunsese nc n lume. Ea i are rdcinile n eternitate, ea estemarea entitate tmduitoare pe care omenirea o va cuceri iari, cnd se va cufunda din nou n nelepciunea spiritual.

    Iat deci ce s-a pstrat n minunatul simbol al Fecioarei-Mam cu pruncul, pe care-l regsim n tabloul Madonei. Putem afirma, din punctul devedere al tiinei spirituale, c acest tablou are o aciune tmduitoare. Cci el este, n contextul pe care l-am explicat, un leac. Chiar i nzilele noastre exercit o influen tmduitoare asupra sufletului omenesc cruia i se arat n somn aceast imagine a Fecioarei.

    S ne ntrebm acum: unde slluiau aceste fore fecundatoare n vremea cnd fiina omeneasc nu era nc fecundat de ctre semenulsu?

    Imaginati-v pmntul ca un nucleu solid, nconjurat de tot soiul de substane lichide, clocotitoare, de vapori de ap n care triau formelesemilichide ale lemurienilor. Acest corp al pmntului este luminat de soare, pe care nici un ochi nu-l poate percepe, pentru c organele desim nu se formaser nc. Dar soarele strbate nveliul de nori i de cea i cu razele lui ptrunde pmntul cu fore fecundatoare. Astfel,ceea ce este obiectul aspiraiei fiinelor omeneti, Pmntul l primete de la entitile spirituale invizibile ale soarelui. Exist deci un Pmntluminat din afar de soare, pe care omul nu-l poate nc vedea; asupra acestui Pmnt se revars nu numai cldura, ci n acelai timp foracare exist astzi n fecundaie. Acesta este raportul dintre Soare i Pmnt. Aceast influen, care aciona atunci asupra formeloromeneti cu reproducere asexuat, pare s fi fost o for viril; ea era rspndit peste tot Pmntul ca un produs al Soarelui. Astfel sepetreceau lucrurile n primele epoci lemuriene.

    Mergnd i mai departe n urm, ajungem ntr-un trecut foarte ndeprtat cnd Pmntul i Soarele, care astzi sunt desprite, erau ncunite. Cci odinioar Pmntul i Soarele nu alctuiau dect un singur corp de care se lega i tot ceea ce este de natur eteric, de natursubtil. S studiem epoca n care Soarele i Pmntul erau unite ntr-o form asemntoare cu un picot, n aa fel nct una dintre prii,sfera mai mic (adic Pmntul i Luna) erau prinse de Soare. S ne imaginm Soarele ca un corp eteric de mari dimensiuni, de careatrnau mpreun Pmntul i Luna. Razele solare circulau de la Soare la Pmnt i de la Pmnt la Soare, cci ele nu formau dect unsingur corp.

    Sensul acestei evoluii ne apare clar atunci cnd ne ntrebm ce s-ar fi ntmplat dac Soarele s-ar fi ndeprtat cu totul de Pmnt, dup ces-au desprit, dac n-ar mai fi ndreptat spre el razele sale, dac dup desprire Pmntul ar fi rmas singur. Pe suprafaa sa orice formde via s-ar fi uscat, ar fi ncremenit. A trebuit ca Soarele s-i continue aciunea sa fecundant. Trebuie s percepem aceste schimburintre Pmnt i Soare ca o colaborare a dou principii dintre care unul duce la o stagnare a vieii n imobilitate pe cnd cellalt duce laexaltarea ei, la nflcrarea ntregii viei. i acest lucru se continu; viaa rezult i acum din Soare.

    S mergem acum nc i mai departe napoi, atunci cnd cele dou corpuri cereti nu erau dect unul, cnd forele lor se contopeau.

    Cci am trecut prin mai multe stadii ale evoluiei terestre: la nceput Pmntul mai era cuprins n masa Soarelui; ntr-un stadiu urmtor, numai era unit cu Soarele dect printr-o legtur slab; n al treilea stadiu cele dou corpuri s-au separat complet unul de altul. Doar naceast din urm perioad Eul ptrunde cu adevrat n om i apare nmulirea sexuat; urmeaz apoi, n al patrulea rnd, epoca atlant i,n sfrit, epoca n care trim, i anume epoca de dup Atlantida.

    Atunci cnd ptrundem mai n profunzime n aceast structur a lumilor, ne dm seama c toate evenimentele vizibile se datoreaz aciuniiunor entiti spirituale. n vremea cnd Soarele i Pmntul alctuiau un singur tot (vom reveni mai trziu asupra evoluiei Lunii) globulacela era supus aciunii armonizante a acestor fiine divine. i acestea trebuiau s fie foarte puternice pentru a putea ordona nite forenc nedifereniate.

    Ce s-a ntmplat cnd Soarele s-a desprins? Fiinele cele mai elevate i aciunile cele mai subtile s-au retras odat cu el i de atunci nainteinflueneaz Pmntul din exterior. Fiinele care reprezint viul propriu-zis, viaa ntr-un continuu avnt, rmn n Soare; pe Pmnt suntaceia care, dac ar fi lsai de capul lor, n-ar putea s provoace dect distrugere, osificare, tenebre. n aceast a doua perioad lumina intunericul coopereaz.

    n cel de al treilea stadiu se produce coborrea Eului n om. ncepe timpul cnd un Eu contient locuiete n el. Omul resimte acest Eucontient mai ales printr-o opoziie, ajunge din ce n ce mai mult ntr-o stare cnd posed dou stri de contien: una clar, o altaobscur. Prima i vine de la Soare, a doua mai ales de la Pmnt. Eul, principiu etern, oscileaz ntre cele dou stri: forma sa nepieritoare icea care se nate i moare. Dar entitile care au fr ntrerupere ceea ce omul nu poate avea dect cu intermitene se desprind din corpulPmntului. La nceput se detaeaz entitatea care activeaz fecunditatea; ea va locui prioritar n Soare. Iar cea care ddea formeiconstan i durat se ndeprteaz mpreun cu Luna. Soarele i Luna se despart succesiv de Pmnt.

  • Odat cu Soarele pleac toate fiinele care ar fi provocat o via accelerat pe Pmnt, dac ar fi rmas unite cu el; odat cu Luna se retragforele care dau o form imuabil i care ar fi produs ntrirea i pietrificarea. Pmntul se afl ntre acestea dou. Pe Pmnt omul primeteorientri alternative, unele provenind de la Soare i altele de la Lun. Astfel cei care au fost odinioar nsoitorii omului se despart de el.

    n cea de a patra perioad mai sunt nc prezeni dintre nsoitorii de odinioar aceia care s-au condensat pn la un corp eteric divin i s-au supus pn la un punct unor slbiciuni omeneti. Acestea sunt divinitile eterice, n compania crora omul mai triete nc n vremurileatlantilor. n epoca postatlantean se pierde orice legtur, chiar i cu aceti zei, iar omul este aruncat pur i simplu n lumea fizic; el numai poate trece pragul lumii spirituale.

    Dar din acele vremuri strvechi a rmas o amintire a lumilor spirituale, i legea repetiiei, acionnd asupra omului, face s-i apar n suflet,sub forma cunoaterii, ceea ce a simit altdat sub forma vieii. Odinioar a strbtut un numr de perioade n decursul crora legturi dediverse feluri l-au unit cu zeii n domeniul vieii aceste perioade se repet i acum pentru el, dar la nivelul cunoaterii.

    Marele potop atlantean a fost urmat de civilizaia antic indian n decursul creia oamenii au retrit n suflet i n spirit timpul cndPmntul i Soarele erau nc la un loc. Divinitatea sublim, care dirija atunci tot ceea ce exista, stpnea pe acei oameni din primeletimpuri postatlanteene; ei i-au dat un nume care a devenit n traditia lor Brahman, Totul-unul. Deci, n acea epoc era onorat o divinitatecare a fost ntr-adevr printre oameni, cci la nceputurile evoluiei terestre omul fusese un nsotitor al lui Brahman, dar de aceast dat el lresimiea prin cunoatere, ca pe o sublim abstraciune.

    n decursul civilizaiei urmtoare, omul a ajuns s cunoasc prin amintire timpul cnd Soarele i toate forele vieii se despreau de forelentunericului. Deci, n acea epoc omul a cunoscut o divinitate dubl, repetnd astfel n cunoaterea sa religioas ceea ce existase odinioarn via, i aceast dualitate a fost fixat n opoziia dintre Ormuzd i Ahriman (zeul binelui i zeul negaiei) aa cum a fost conceput deperi.

    Ajungem n epoca cnd s-a produs desprtirea de Soare i de Lun, Soarele lund cu el forele fecundante, iar Luna pe cele care dau form form perisabil pentru oameni, dar durabil pentru zei. Omul a resimit aceast diferen n opoziia dintre forele solare de odinioar icele care acionau acum. El a resimit aceste fore solare n cele ale lui Osiris al egiptenilor. Osiris este fora Soarelui aa cum s-a exercitatea n cel de al treilea stadiu al evoluiei terestre i cum apare n cultul lui Osiris din cea de a treia perioad postatlantean. Iar Isis estefora Lunii nainte de a se despri complet de Pmnt, nainte de diviziunea sexelor, atunci cnd ea acioneaz nc printr-un mod dereproducere virginal. Luna este imaginea pietrificat a lui Isis care s-a refugiat n ea.

    n cea de a patra perioad, cea a civilizaiei greco-latine, omul a retrit prin politeismul su amintirea estompat a epocii Atlantidei i anumeroilor zei eterici care s-au manifestat atunci.

    Iar noi, n cea de a cincea epoc de civilizaie, nu avem de retrit nimic n amintire. S v ptrund bine n suflet aceast idee: noi nutrebuie s repetm nimic, nici o amintire trecut. Cci noi am creat o epoc care merge spre viitor, pe cnd cele patru precedente au fostrepetri ale trecutului. Epoca noastr nu trebuie s zmisleasc o nelepciune antic, ci o nelepciune nou care s fie capabil nu numai srevin n trecut, ci i s acioneze profetic, ca o Apocalips, privind n viitor.

    Vedem nelepciunea antic pe care o pstreaz misterele civilizaiilor ce s-au scurs; dar nelepciunea noastr trebuie s aib un caracterde Apocalips (revelaie prezent) i noi aceasta o sdim. Ne trebuie un principiu nou de iniiere pentru a putea reface unitatea iniial aomului cu lumea spiritual.

    Aceasta este misiunea micrii universale a Antroposofiei.

    Nu este de mirare c att de muli oameni au pierdut simul nelepciunii. Cci fr un principiu de iniiere astzi ea este greu de cucerit, maigreu dect n vremurile cnd amintirile de altdat puteau fi mprosptate. i deoarece este att de greu, lumea sensibil le apare astzioamenilor ca un deert n care nu este Dumnezeu. Totui, mpotriva tuturor aparenelor, strvechea lume spiritual n-a murit; ea triete iacum cu activitatea ei roditoare, i dac oamenii o doresc, vor reintra n contact cu ea.

    Atunci cnd, n epoca greco-latin, amintirea vechilor timpuri era pe punctul de a se pierde, s-a avut grij s nu se ntmple aceasta; osmn miraculoas a fost depus, pentru toate veacurile ce urmau s vin, n snul ngheat al Pmntului, acea smn pe care onumim principiul christic. Unit cu acest principiu al lui Christos, nelepciunea apocaliptic, adevrata cunoatere nou a spiritului, se vamanifesta; cea care nu numai c ndreapt amintirea spre vremurile trecute, ci indic i viitorul n mod profetic, ca prin aceasta s-i chemepe oameni la aciune creatoare. Aceast nelepciune activ, rodnic, a ieit cu adevrat din seminele sdite n trecut.

    Vedeii, deci, ce relaie unete trecutul cu viitorul, care constituie deja domeniul aciunii noastre actuale. n faa noastr se arat orizontulviitorului i, vorbind despre Univers, Pmnt i om, nu vorbim numai despre trecut ci i de forele viitorului. Cci Universul nu este numai unprodus al trecutului, ci i embrionul unui viitor n care Pmntul nostru mai are nc o etap lung de strbtut. Cci omul are o perspectivcare n viitor depete domeniul terestru, i dac vrem s tim cu adevrat ce este el, nu trebuie s privim numai nspre trecut, trebuie sanalizm ce acioneaz astzi n lume i ce va aciona n zorile ce vin.

    Acas Lucrari Online Index GA105 Precedenta Urmtoarea

  • Biblioteca antroposofic Cutare Lucrri Online Index GA105 Precedenta Urmtoarea

    Corecturi

    Rudolf Steiner

    UNIVERSUL PMNTUL I OMULGA 105

    CONFERINA a III-a

    Regnurile naturii Eurile-grup Centrul fiinei omeneti Regnurile superioare ale fiinelor spirituale

    Stuttgart, 6 august 1908

    Dac dorim s nelegem, n prelegerile ce vor urma, raporturile care exist ntre Univers, Pmnt i oameni, este necesar s stabilim de peacum unele puncte care ne vor servi drept baz. Trebuie s ne fie clar c dac nu am avea n ajutor dect datele simurilor noastre iinteligena care se bazeaz pe ele nu ne-am putea face dect o idee foarte limitat asupra Pmntului i asupra omului i cu att mai multasupra Universului. Trebuie s recunoatem c o parte esenial a acestora rmne ascuns pentru simurile exterioare ca i pentruinteligena sensibil. Deci, la nceput vom examina cteva aspecte a ceea ce ne nconjoar fr ca noi s putem percepe. Muli dintre voicunosc aceste lucruri, dar, pentru a nelege nlnuirea cauzal real, este necesar s le mai evocm nc o dat. n primul rnd s neocupm de globul pe care locuim si care va fi subiectul central al acestui studiu: Pmntul nostru.

    Am analizat ieri o parte a evoluiei noastre pmnteti n raport cu evoluia n ansamblul su; am vzut cum, din vremurile cnd Pmntul iSoarele nu alctuiau dect un singur corp, entitile au participat n mod diferit la aceast evoluie i cum oamenii din epoca postatlanteanretriau, datorit cunoaterii sau datorit contiinei religioase, toate fazele traversate de Pmnt n decursul evoluiei sale. S analizmacum mai ndeaproape Pmntul. n lumea vizibil, suntem nconjurati de ceea ce numim cele patru regnuri ale naturii: regnul mineral,regnul vegetal, regnul animal i omul. Dar omul nu este numai fiina fizic, material, pe care ne-o arat simurile, pe care ne-o descrie ine-o explic tiina; este o fiin complex, care este alctuit dintr-un corp fizic, un corp eteric, un corp astral i din Eu. Dac ns privim icelelalte regnuri ale naturii, ne dm seama c aceste noiuni corp fizic, corp eteric, corp astral i Eu li se aplic i lor n egal msur.Dac rmnem n limitele fizice, omul este singura fiin terestr creia i recunoatem un Eu; n aceast lume fizic doar omul posed un Eucontient. Nu aceeai situaie o au animalele; animalul nu are, ca omul, Eul su n corpul fizic. Dac comparm omul cu animalul, putemspune de la nceput c n timp ce omul este o individualitate, delimitat de nveliul su fizic, care posed un Eu personal, animalul nu areaa ceva; nu exist dect un Eu comun pentru fiecare specie animal. De exemplu, toi leii sau toi urii au un singur Eu comun i de aceeanumim acel Eu animal un Eu-grup. Eul omenesc se manifest n lumea fizic; cu toate c nu putem s-l vedem cu ochii notri, el exist nfiecare om. La animal situaia este diferit; Eul-grup nu se dezvluie n lumea fizic. Pentru a v imagina acest Eu-grup nchipuii-v un zid ncare s-ar fi fcut zece orificii. Dac m aflu de cealalt parte a zidului i-mi trec degetele prin aceste orificii, mi putei vedea degetele, dar num vedei pe mine. V vei da seama desigur c degetele nu se mic singure, ci c trebuie s fie cineva ascuns care determin micarealor, cu alte cuvinte vei bnui existena unei fiine creia i aparin cele zece degete. Aceast comparaie ne face s ntelegem Eul-grup alanimalului. Toii leii pe care i percepem n plan fizic sunt fiine n spatele crora se afl ceva. La fel ca i n cazul celui care i trece degeteleprin zid, acel ceva comun tuturor leilor rmne ascuns, deoarece nu se afl n lumea fizic. Eul omului se afl n lumea fizic, cel al animaluluin lumea astral. Pentru a reprezenta schematic raportul dintre animal i Eul su, trebuie s stabilim o demarcaie ntre lumea fizic i lumeaastral; n cazul omului, Eul su este aici, n lumea fizic; n cazul animalului, aici nu se afl dect corpul fizic, cel eteric i cel astral. Alpatrulea element, Eul, nu este n lumea fizic. De la fiecare animal pornete un fel de prelungire pn n lumea astral, unde toate acesteprelungiri se unesc i formeaz un nveli, mbrcmintea Eului-grup animal, de exemplu Eul-leu. Acest Eu-grup triete n plan astral ca opersonalitate individual, ca i Eul uman n plan fizic. n plan astral, cel nzestrat cu clarviziune percepe Eul diverselor animale ca pe fiineindividuale care i ntind ramificaiile n lumea fizic.

    Trebuie totui s ne ferim de concepii pur schematice i s ne obinuim s ne reprezentm lucrurile aa cum sunt ele n realitate. Trebuies ne dm seama c pentru a intra n lumea astral nu avem nevoie s mergem n alt parte, cci ea ptrunde lumea noastr fizic; se cerenumai s avem organe cu care s o percepem.

    Ne punem acum ntrebarea: cum vede clarvztorul Eurile-grup ale animalelor?

    Clarvztorul care privete, de exemplu, un Eu-grup de animale superioare vede un fel de raz luminoas de-a lungul spinrii animalului.Atmosfera noastr nu este strbtut numai de curenii materiali pe care i cunoatem, ci prin ea trec n lung i n lat cureni de naturastral. Clarvztorul vede Pmntul strbtut de cureni de tot felul, printre care distinge Eurile-grup ale animalelor.

    Apare acum a doua ntrebare: fiinele inferioare, de exemplu plantele, au ceva asemntor unui Eu? Binenieles. Pentru un clarvztor carestudiaz o plant, fizicul ei nu este de fapt dect o combinaie a corpului fizic cu cel eteric. S ne imaginm suprafaa pmntului, rdcinileunei plante, tulpina, frunzele i floarea. Ceea ce este aparent n lumea fizic nu are, ca omul, un corp eteric, un corp astral i un Eu, ci numaiun corp eteric. Planta nu are corpul astral pe care l are animalul. Dar de aici nu trebuie s deducem c astralul care ne ptrunde i careacioneaz i n lumea animal nu are nici o aciune asupra plantei. Privit de un clarvztor, planta se vede scldat de raze care emandin substana astral. Aceasta este cea care particip la formarea florii. Creterea plantei, frunz cu frunz, se face sub influena corpuluieteric, dar este ncoronat de floarea format prin aciunea substanei astrale care o nconjoar.

    Clarvztorul vede deci c tot ceea ce crete este nconjurat de aceast substan astral. Dar mai exist ceva legat de plant un Eu.Pentru a sesiza Eul plantei, trebuie s-l cutm n adncul Pmntului. Acolo se afl Eul tuturor plantelor acesta este un adevr esenial.Astfel, pe cnd Eul animalelor nconjoar Pmntul, pentru a percepe Eul plantelor trebuie s ne ndreptm privirile spre centrul Pmntului.

    i ntr-adevr, atunci cnd priviri clarvztoare ptrund pn la aceast contemplare a plantei, Pmntul, care n ochii omului pare c nueste dect o formaiune material, se transform ntr-un organism avnd n centru Eul; i acest Eu este alctuit din toate Eurile plantelor.Pmntul posed un Eu care i d via, iar plantele, ca i prul din capul oamenilor, cresc i fac parte dintr-un organism terestru planetar. i

  • atunci cnd smulgeti o plant din rdcin pmntul sufer, sufletul-plant simte durerea. Dimpotriv, nu trebuie s credem c pmntulsufer atunci cnd culegem flori; situaia este contrarie. De exemplu, atunci cnd se secer grul, privirea clarvztoare percepe unde demulumire care strbat lanul.

    Aici nu-i au locul consideraii de natur moral. Ai putea ntreba de exemplu: este un ru mai mic atunci cnd un copil culege fr rost totfelul de flori, dect atunci cnd o plant este scoas din rdcini cu grij i cu bune intenii? Faptele sunt totui acestea. Dac scoateti oplant din rdcin, pravocai o suferin pmntului, n schimb i facei bine atunci cnd tiai o floare. Cci pmntul druie cu plcereceea ce poart la suprafa, i atunci cnd animalele pasc el simte o mulumire asemntoare cu cea pe care o simte o vac cnd sugevielul. Acesta este un fapt ocult. Planta care iese din pmnt i este scldat de o raz astral reprezint pentru pmnt ceea ce estepentru animale laptele pe care l dau. Acestea nu sunt simple comparaii, ci fapte. Privirea care poate s ptrund n lumea astral nu vedetotui Eul plantei; pentru aceasta trebuie s ajung n lumea Devachanului1.

    1 Vezi Rudolf Steiner, Teosofia, o introducere n cunoaterea suprasensibil, cap. Cele trei lumi. (n. a.)

    Eurile-grup ale animalelor se afl deci n lumea astral, pe cnd Eul plantelor se ntlnete n lumea Devachanului.

    Se pune bineneles ntrebarea: din ce este alctuit lumea mineral, cea a pietrelor despre care se spune c sunt moarte? Au i ele un Eusau corpuri superioare? Piatra nu are n aceast lume dect un corp fizic. Corpul eteric al mineralului l nconjoar i-l nvluie din toateprtile. Cnd luati, de exemplu, un cristal, trebuie s v imaginati c toat aceast form este un vid eteric, i c doar acolo unde nu maieste substan fizic ncepe etericul; aa cum planta este scldat n elementul astral, mineralul este nconjurat de elementul eteric. Acestelement eteric i are locul n lumea astral luai aminte, n acest caz etericul i are locul n lumea astral. Situaia este mai complicatdect se crede de obicei. Nu trebuie s credem c n lumea astral totul este astral, tot asa cum nu totul este fizic n lumea fizic. Deexemplu, n plan fizic avem corpul eteric, corpul astral i chiar Eul omului. Cel nzestrat cu clarviziune vede corpul eteric al mineralului nlumea astral.

    Deci unde se afl corpul astral al mineralului?

    El apare ca nite raze cu o form foarte aparte. Imaginati-v aceste raze nfipte ca nite inte n corpul eteric formaiuni luminoase care sealungesc din ce n ce mai mult i ptrund, ca s zicem aa, n corpul eteric al mineralului. Acestea sunt imaginile radiante de substanastral pe care le reflect fiecare mineral. Aceste imagini nu au margine, cci ele radiaz n spaiu spre infinit. Cnd studiai un cristal, vedeideci la nceput spaiul plin de materie fizic; apoi prin clarviziune percepei o form fizic scldat n lumina corpului eteric, n care aparnfipte formaiuni de raze care se ntind n toate direciile spaiului, prelungindu-se spre infinit. n acest fel, din punctul din spaiu umplut deo materie oarecare privirea voastr are acces spre infinit. Nu exist nici un punct din spaiu care s nu aib raporturi cu ntregul Univers. Cai cum n lumea noastr fiecare fiin ar fi atrnat de mii i mii de fire luminoase de natur spiritual, legturi de lumin care se ntind ninfinitatea spaiului; imaginai-v c pe msur ce se prelungesc aceste linii luminoase ajung s conflueze. i, ntr-adevr, atunci cnd unmineral este analizat prin clarviziune, iat ce zrim: corpul fizic este nconjurat de imaginea luminoas a corpului eteric; apoi se vd razecare ies din el i se prelungesc la infinit n spaiu; le vedem cum dispar ca ntr-o sfer goal pe dinuntru; fiecare mineral este punctulcentral al unei astfel de sfere i acestea exist peste tot, n ntreaga lume. Ele sunt cuprinse unele n altele, i cnd privirea clarvztoarese nal treptat pn la locul unde se unesc toate razele, vede cum din toate punctele spaiului se reflect razele acestor Euri alemineralelor. Privirea clarvztoare percepe aceste Euri cnd ajunge n regiunile superioare ale Devachanului. Acolo se gsesc ele.

    S recapitulm studiul nostru asupra diferitelor regnuri. Eul omului se afl n plan fizic, Eul animalului n plan astral, cel al plantei n prileinferioare ale Devachanului, iar cel al mineralelor n prile superioare.

    Deci mineralele se afl pe Pmnt ntr-o situatie opus celei n care se afl omul. Eul omului este nchis n corpul su, fiecare om este uncentru pentru sine. Plantele la un loc formeaz un centru terestru, iar Eurile mineralelor constituie periferia sferei lumeti. De aceea, oriundese afl omul, Eul su este n centru, n timp ce Eul mineralului este pretutindeni la periferie.

    nelegeti acum cu uurin c sufletul mineralului se gsete n cu totul alt situatie dect, de exemplu, sufletul omenesc sau cel animal.Cnd un mineral este sfrmat, el nu simte durere, ci dimpotriv o senzaie plcut; din cariere se desprind cureni de bucurie universalatunci cnd pietrele sar n buci. Dimpotriv, ai provoca o durere imens dac ai ncerca s unii din nou toate bucile, toatefragmentele. Putei observa aceasta i n alt mod. Imaginai-v un pahar cu ap cald n care se pune sare. Sarea se dizolv, i materiampreun cu ea, dar se produce o senzaie de bunstare prin separarea prilor minerale dizolvate n ap. Dac apa se rcete, sarearecristalizeaz; o senzaie de durere este legat de acest proces. Iniiatii au tiut aceste lucruri i le-au spus ntotdeauna oamenilor.Trebuie ns ca oamenii s nvete s le neleag. Unul dintre marii iniiai a spus n aceast privin o vorb plin de un sens profund.Gnditi-v ce a fost Pmntul odinioar. Astzi pim pe un teren solid, dar n-a fost ntotdeauna aa. Cnd ne ntoarcem napoi n trecutulPmntului, l gsim din ce n ce mai moale, apoi lichid i chiar gazos. Tot ce este astzi dur, mineral, s-a cristalizat pornind de la acel lichid.Pentru ca omul s poat merge pe pmnt, trebuia ca tot ce era lichid i neconsistent s se solidifice: pentru ca omul s existe, Pmntul atrebuit s treac prin mari suferinte, cci aceast solidificare a masei terestre a fost nsoit de mari dureri. De aceea Sfntul Pavel nespune: Toat creaia suspin n dureri, ateptnd copilul adoptat. Deci Pmntul a trebuit s se solidifice n dureri i s formeze solulmineral pentru ca omul s fie fcut fiu al lui Dumnezeu.

    Dac omul ar cunoate aa cum se cuvine scrierile adevrailor initiai, ar avea un respect nemrginit pentru ei; fiecare rnd din Scripturi l-arcoplei de emoie, dac i-ar nelege sensul cu ajutorul tiinei spirituale. n aceast expresie: Toat creaia suspin n dureri suntcuprinse mistere cosmice. Binenteles c aceste adevruri nu vor deveni din nou fecunde pentru omenire dect atunci cnd ele vor ptrunden simirea ei. Nu este necesar o idee abstract, pur intelectual, asupra lor, ci ele trebuie s fie asimilate, ncorporate n cunoatereaadevrat.

    S observm cum crete planta, protejat de sus de corpul astral i avndu-i Eul n centrul Pmntului. Ce face corpul astral care nvluiefloarea? Aciunea sa este foarte important pentru viaa plantei i pentru a nelege aceasta trebuie s adncim i mai mult studiul structuriispirituale a existenei noastre terestre.

    Am vzut n prelegerea de ieri c era o vreme cnd Pmntul i Soarele formau un singur corp. Omul exista deja n acele vremuri, dar ncondiii total diferite de cele de astzi; el avea o stare de contien clarvztoare difuz; organismul su era adaptat la viaa de peaceast mas terestr-solar. n zilele noastre, cnd o raz de soare i atinge ochiul, omul vede aceast raz. Adic, el vede raza care vinedin exterior, sau mai degrab vede prin intermediul acelei raze. Dar nu era aa atunci cnd omul era nc, mpreun cu Pmntul, n Soare.Atunci el vedea raza de soare, ca s zicem aa, din interior, vedea sufletul ptruns de acea raz - i tii care erau forele acelui suflet?Fora care exist n raza de soare este aceeai cu cea care strbate corpul vostru astral. Lumina fizic nu este dect corpul exterior alluminii astrale care eman din Soare i de fapt acest element care acoper planeta este strns nrudit cu astralul care provine din Soare.

  • Avei dorine, voin, pentru c avei un corp astral floarea este scldat de dorina, sentimentul, voina de a aspira, de a atrage sufletuldin raza de soare, i, odat cu sufletul, elementul cel mai pur, Eul; prelungirea razei, prin intermediul plantei, ajunge pn n centrulpmntului. Aceast aciune a spiritului razei, care prin intermediul plantei ptrunde n centrul pmntului, exprim activitatea Eului plantei.Aa colaboreaz spiritul, planta i Soarele. n realitate forele spirituale pe care le conine Soarele sunt n permanen drenate sprePmnt. De ctre cine? De ctre acele corpuri astrale care scald floarea, tinznd spre sufletul din raza de soare, aspirndu-l cu aviditate itransmindu-l Pmntului. Influena razelor de soare n lumea fizic nu este dect un aspect al realitii cellalt este aceast aciuneintim asupra plantei a unui element nsetat de lumina pe care Soarele o trimite pe Pmnt.

    Acum nelegei deci cum se poate aplica aceasta n practic. Imaginai-v un om al viitorului care va fi capabil s resimt fa de fiecareplant acea dorin arztoare pe care o are aceasta aspirnd la sufletul solar. Acest om ar avea, pe o treapt spiritual superioar, ceea ceposed, pe o treapt inferioar, animalul care pe pune alege plantele care sunt potrivite pentru el i le las deoparte pe celelalte.Animalul este condus de un instinct incontient, dar de fapt de ctre spiritele superioare. Omul viitorului va alege n mod contient plantelecare i sunt de folos, nu ca acum, cnd se gndete ce i-ar putea furniza substanele favorabile corpului su, ci va exista ntre el i fiecareplant n parte o relaie vie; el va ti c tot ce au asimilat plantele trece i asupra sa. Hrnirea nu va mai fi considerat o funcie inferioar,sufletul i spiritul su vor participa la acest act, pentru c el va ti c tot ce consum este forma exterioar a unui suflet. Pentru vremurilenoastre, vremuri de tranziie n care oamenii nu cunosc ndeajuns legturile vii care i unesc cu lumea, a fost nevoie s se realizeze tot felulde substitute. De ce, n toate timpurile, iniaii au ndemnat pe oameni s se roage nainte de mas? Rugciunea aceasta nu este nimicaltceva dect o mrturie c, prin intermediul hranei, n om se revars un element spiritual.

    Iat deci cum se pot transforma sentimentele i senzaiile noastre atunci cnd asimilm adevrata nelepciune. Cu o siguran comparabilcu ceea ce este, pe o treapt inferioar, instinctul animalului, omul va ti ceea ce face cu o limpezime luminoas i strlucitoare; va tiaceasta pentru c va cunoate sufletul a ceea ce va asimila. Recunoastem chiar n acest domeniu valoarea practic pe care o va aveatiina spiritual n viitor.

    Acum putem privi cu alte sentimente Universul. Pmntul nu ne mai apare numai ca o planet luminat de razele soarelui, el devine o fiinvie care aspir, prin nveliul astral al plantelor, sufletul solar; vedem c Universul ntreg este ptruns de Eul mineralelor totul estestrbtut de suflet i de spirit.

    Dar nu se reduce totul la cele patru regnuri naturale: mineral, vegetal, animal i uman. Acestea alctuiesc ceea ce omul poate vedea n modnormal. Am artat deja c omul, de exemplu n timpul atlanilor, a fost alturi de entiti al cror corp cel mai dens era cel eteric. Amintireaacestor vremuri a fost pstrat de mitologiile diverselor popoare, dar aceti Zeus, Apolo i alii au fost fiine reale pentru vechii atlani; ntimpul somnului ei triau mpreun cu acetia. Exist n mod real astfel de fiine care nu au cobort pn la ncarnarea corporal. Putemaadar percepe alte regnuri, superioare omului, dintre care trei ne intereseaz n mod deosebit. S folosim pentru ele numele care le-aufost date de esoterismul cretin: regnul care se afl n imediat atingere cu omul, cel al n


Recommended