+ All Categories
Home > Documents > Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: ellyaescu
View: 259 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 25

Transcript
  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    1/25

    rudolf steinerce face ngerul n corpul nostru astral?

    ga 182zrich, 9 octombrie 1918

    nelegerea antroposofic a spiritului nu trebuie s fienumai o prere teoretic despre lume, ci trebuie sfie un coninut de via i o for de via. ea i

    mplinete sarcina numai cnd ne transpunem nsituaia care ne permite s consolidm att de mult

    concepia antroposofic despre lume, nct ea devinecu adevrat deplin vie n noi. cci prin faptul c neunim sufletele cu nelegerea antroposofic aspiritului am devenit, ntr-un anumit sens, pazniciiunor fenomene foarte exacte i importante aleevoluiei omenirii.

    oameni care altminteri nzuiesc spre o concepie saualta despre lume sunt convini, n general, c

    gndurile, reprezentrile, n afar de ceea ce sunt elen sufletele lor, nu mai sunt i altceva n contextuluniversal; oameni care au astfel de concepii cred cgndurile i reprezentrile se vor integra n mod viu

    n lume, aa cum reuete omul s le impun lumii,n msura n care el svrete fapte evidente.modul de a gndi antroposofic presupune de la

    nceput c ne este limpede faptul c gndurile i

    reprezentrile noastre, pentru a se realiza, trebuie smai gseasc i alte ci dect ceea ce se ntmpl nlumea sensibil prin faptele noastre evidente dinlumea simurilor. n recunoaterea acestei necesitia vieii se gsete deja ideea c antroposoful artrebui s se implice ntr-un mod oarecare la veghea

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    2/25

    asupra semnelor timpului. n evoluia lumii sentmpl unele lucruri; omul, mai ales omul epociinoastre, trebuie s ajung la o nelegere adevratcu privire la ce se ntmpl n evoluia lumii n care

    triete.cu privire la omul luat izolat, oricine tie c trebuie sia n considerare dezvoltarea sa proprie, nu numaifaptele exterioare din ambiana sa. exprimat foartegrosolan, faptele exterioare sensibile, care se petrecacum, sunt trite de oameni care au vrsta de cinci,zece, douzeci, treizeci, cincizeci, aptezeci de ani.cu toate acestea, nici un om raional nu va cere s seinstituie aceeai relaie cu faptele pentru toi acetia,indiferent de vrst. modul cum trebuie s secomporte oamenii fa de ambian poate fideterminat numai dac se ine seama de dezvoltareafiecruia. aa cum orice om este supus unei anumitedezvoltri, aa cum are fore diferite ca copil, caadult, la mijlocul vieii, i ca btrn, tot aaomenirea, n cursul evoluiei ei, este n esena saaltceva n secolul al xx-lea dect era n secolul al xv-lea sau chiar n timpul misteriului de pe golgota. esteo foarte mare lips a timpurilor noastre c nu secunoate faptul c exist concepia potrivit creia sepoate vorbi cu totul abstract despre om sau despreomenire, n general, i c aceast omenire estesupus unei evoluii.

    acum se pune ntrebarea: cum se ajunge la o nelegere maiexact a acestor probleme? v amintii c amdiscutat adeseori despre un aspect important careprivete aceast evoluie.

    perioada greco-roman, care se ntinde din secolul alviii-lea .hr. pn n secolul al xv-lea d.hr.,

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    3/25

    aproximativ, o considerm perioada cultural asufletului raiunii, iar perioada care a nceput nsecolul al xv-lea aparine perioadei culturale asufletului contienei. prin aceasta am stabilit un

    lucru esenial pentru evoluia umanitii, n ceea ceprivete timpul nostru. noi tim, prin aceasta, cfora cea mai important pe care putem conta nevoluia umanitii ntre secolul al xv-lea i pn la

    nceputul mileniului al patrulea este sufletulcontienei. dar n adevrata tiin a spiritului nueste ngduit s ne meninem la generaliti iabstraciuni; trebuie vzute, sesizate pretutindeni

    faptele concrete. abstraciunile servesc numai cndcineva este curios ntr-un sens foarte obinuit. dacvrem s facem din tiina spiritului o for de viatrebuie s fim mai mult serioi dect curioi, nutrebuie s ne oprim la asemenea abstraciuni ca celedespre care tocmai am vorbit. este foarte corect,chiar deosebit de important, faptul c trim n epocasufletului contienei, c trebuie avut n vedere n

    mod preferenial dezvoltarea sufletului contienei,dar nu trebuie s ne oprim aici.

    dac vrem s ajungem la o anumit concepie desprelucruri, trebuie s privim, nainte de orice, cu maimare atenie spre fiina omului nsusi. noi oameniisuntem alctuii, n sens antroposofic, cnd cobormde sus n jos, din eu, din corp astral, corp eteric, pecare l-am numit n ultimul timp i corp al forelor

    formatoare, i din corp fizic. dintre aceste mdulareale naturii umane, de fapt, numai eul este cel n caretrim i acionm spiritual-sufletete mai nti. doareul ne-a fost druit prin evoluia noastr terestr ide ctre spiritele formei care o dirijeaz. tot ceea ceptrunde n contiena noastr ptrunde prin eul

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    4/25

    nostru. iar cnd eul nu se manifest n aa fel ncts poat fi n legtur cu lumea exterioar - chiardac prin intermediul celorlalte corpuri -, atunciavem tot att de puin contien ca n perioada

    cuprins ntre adormire i trezire. eul este ceea ce neleag de lumea nconjurtoare. corpul astral ne-a fostdat n cursul dezvoltrii lunare care a premersdezvoltrii pmnteti, corpul eteric n cursuldezvoltrii solare anterioare celei lunare, corpul fizicl-am primit ca prim structur n cursul evoluieisaturniene.

    dar, dac vei urmri descrierea acestor corpuri ntiina ocult n linii mari, vei vedea ct decomplicat a fost procesul naterii a ceea ce esteomul constituit din patru mdulare. din datelefurnizate de tiina ocult nu se vede c lastructurarea fiinei umane n trei nveliuri aucoacionat spirite aparinnd tuturor ierarhiilor? nuvedem oare c ceea ce ne nvluie sub form de corpfizic, corp eteric, corp astral este de natur foarte,foarte complicat? nu numai c ierarhiile aucolaborat la formarea acestor nveliuri, dar ele mailucreaz nc n interiorul lor. cei care cred c omuleste doar o asamblare de oase, snge, carne etc.,despre care ne povestete tiina naturii curent,fiziologia, biologia sau anatomia, nu-l neleg.

    dac ne apropiem de realitatea acestei fiine, vedem

    cum n tot ceea ce se petrece n nveliurile umane,fr contiena noastr, interacioneaz cunelepciune entiti spirituale ale ierarhiilorsuperioare. din schia pe care am fcut-o n tiinuocult cu privire la coacionarea diferitelor spirite aleierarhiilor superioare pentru a putea fi realizat omul,

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    5/25

    putei nelege ct de complicat trebuie s fieaceast problem in toate detaliile ei. i totui, dacse urmrete nelegerea omului, este indispensabilapropierea tot mai mare de detalii, de concret.

    bineneles, este deosebit de greu s cuprinzi, nacest domeniu, chiar i numai n gnd, o problemconcret. aceste probleme concrete sunt foartecomplexe. gndii-v c cineva ar vrea s ntrebe: ceface, n ciclul evolutiv actual al omenirii, n anul1918, n corpul eteric al omului, s spunem, ierarhiaserafimilor sau aceea a triilor? aceast problem sepoate pune aa cum am pune, de exemplu,

    ntrebarea: plou acum la lugano sau nu? nu vomputea gsi rspunsul nici ntr-un caz nici n cellaltprin reflectare sau numai printr-o teorie, ci prinapropierea de fapte. cum ne putem informa? aacum, printr-o telegram sau o scrisoare sau pe altcale asemntoare, eu pot ntreba dac plou sau nula lugano, tot aa trebuie s ne informm, printr-optrundere adevrat n fapte, ce sarcin anume aude ndeplinit sfintele nelepciuni sau sfintele tronuri

    n actuala epoc a umanitii, n corpul eteric alomului. ns o ntrebare ca cea formulat acum estedeosebit de complicat i noi nu putem dect s neapropiem ntr-o oarecare msur de domeniile ncare apar astfel de dileme. de fapt, acest domeniueste protejat, pentru ca omului s nu-i creasc aripilepn la cer, iar el s devin hipercurajos i mndru,

    dac nzuiete spre cunoatere adevrat.perspectivele cele mai apropiate care ne privesc

    ntructva nemijlocit sunt cele pe care le putemvedea cu claritate. noi trebuie s vedem clar, n cazul

    n care nu vrem s dormim i s privim n mod pasiv

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    6/25

    evoluia uman. aadar, vreau s v vorbese despreo problem care nu este att de vag ca ntrebarea:ce fac triile sau sfintele tronuri n corpul nostrueteric? este vorba de o ntrebare care trebuie s-l

    priveasc pe omul prezentului: ce fac fiinele celemai apropiate omului, ngerii (angeloi), n epocaactual a umanitii n corpul astral?

    corpul astral , dac privim n fiina noastr interioar,este cel mai apropiat de eul uman. aadar, este desperat c rspunsul dat ntrebrii puse mai nainte arputea s ne intereseze n mod deosebit. ngerii suntierarhia imediat urmtoare ierarhiei umane. aadar,punem o ntrebare modest, dar vom vedea crspunsul este foarte important pentru noi.

    ce putem s spunem oare despre problema ridicatde o astfel de ntrebare? cercetarea spiritului, fcutcu seriozitate, nu este o joac cu reprezentri sau cucuvinte, ci acioneaz cu adevrat n domeniile ncare lumea spiritual devine intuitiv. n felul acesta,

    ceva apropiat poate chiar s fie privit. dar la aceastntrebare se poate rspunde cu exactitate, de fapt,numai n epoca sufletului contienei.

    ai putea gndi: dac aceast ntrebare ar fi fost pusn alte epoci, probabil am fi avut un rspuns. dar nicin perioada clarviziunii de tip atavic i nici n perioadaculturii greco-latine nu s-ar fi putut rspunde laaceast ntrebare, deoarece imaginile care erau

    primite n suflet ntunecau observaiile asuprafaptelor ngerilor n corpul nostru astral. nu se puteavedea nimic tocmai datorit faptului c oameniiaveau imaginile pe care le furniza clarvedereaatavic. iar n perioada greco-latin gndirea nu era

    nc att de puternic cum este acum. gndirea a

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    7/25

    evoluat n perioada naturalist-tiinific, astfel nctperioada sufletului contienei este cea n care sepoate ptrunde n mod contient ntr-o problem cacea formulat mai sus. ea trebuie s exprime

    fecunditatea tiinei spiritului, i anume faptul c nunchidem gura altora cu teorii, ci tim s spunemlucruri care au o semnificaie activ, deosebitpentru via.

    ce fac ngerii n corpul nostru astral? putem aflanumai dac urcm pn la un anumit grad decontien clarvztoare, astfel nct s vedem ce se

    ntmpl n corpul nostru astral. aadar, trebuie urcatcel puin pn la un anumit grad de cunoatereimaginativ, ca s putem da un rspuns ntrebrii demai sus. atunci vom afla c aceste entitiaparinnd ierarhiei ngerilor (angeloi) - i ntr-unanumit mod fiecare nger i are sarcina sa pentrufiecare om, dar i prin coacionarea lor - formeazimagini n corpul astral uman. ei formeaz acesteimagini sub ndrumarea spiritelor formei. dac nu urcila cunoaterea imaginativ nu tii c n corpul nostruastral se formeaz n continuu imagini, care iaunatere i trec. dac asemenea imagini nu s-arforma, nu ar avea loc o evoluie a umanitii n viitor,care s corespund inteniilor spiritelor formei. ceeace vor spiritele formei s realizeze cu noi pn lasfritul evoluiei pmntene, i mai departe, trebuies dezvolte mai nti ca imagini, din care se va nate

    mai trziu omenirea transformat, realitatea. acesteimagini le formeaz nc de pe acum n corpul nostruastral spiritele formei, prin intermediul ngerilor.ngerii formeaz, n corpul astral uman, imagini carepot fi atinse cu gndirea dezvoltat pn laclarviziune, i pe care noi le putem urmri. reiese cu

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    8/25

    claritate c aceste imagini se formeaz dupimpulsuri foarte exacte, dup principii foarte precise.ele se formeaz n aa fel, nct n aceste imagini seafl ntr-o anumit msur fore care vor contribui la

    evoluia viitoare a omenirii. orict de ciudat ar sunace voi spune, n aceast activitate ngerii au o viziunefoarte clar privind modelarea social viitoare a vieiiumane pe pmnt: realizarea, n corpurile astraleumane, a unor imagini care s aduc stri socialefoarte concrete n convietuirea viitoare a oamenilor.

    oamenii se pot mpotrivi recunoaterii faptului cngerii vor s declaneze n ei idealuri viitoare, totuilucrurile aa stau. n aceast aciune funcioneaz unprincipiu foarte precis, i anume c n viitor nici unom nu va putea sta linitit, savurndu-i fericirea,dac alturi de el se vor afla alii care sunt nefericii.n viaa fizic domnete un anumit impuls defraternitate, de comuniune a neamului omenesc, defrietate corect neleas, cu privire la strilesociale. acesta este un punct de vedere potrivitcruia ngerii formeaz imaginile n corpul astraluman.

    dar mai exist i un al doilea impuls prin care ngeriiformeaz imagini, dintr-un alt punct de vedere; ei nuurmresc anumite intenii numai cu privire la viaasocial exterioar, ci i cu privire la sufletul uman, laviaa sufleteasc a oamenilor. n aceast privin, ei

    urmresc, prin imaginile pe care le impregneazcorpului astral, ca n viitor fiecare om s vad nsemenul su ceva de natur divin.

    deci, ineti minte! n funcie de intenia careslluiete n lucrarea ngerilor, se vor obtinerezultate diferite. va trebui s nu mai contemplm

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    9/25

    omul ca pe un animal superior dezvoltat numai princalittile sale fizice, att n teorie ct i n practic, cis-l abordm cu sentimentul c n el apare ceva carese reveleaz din fundamentele divine ale cosmosului,

    prin carne i snge. ceea ce este spus de ngeri nimagini este nelegerea omului ca imagne revelatdin lumea spiritual cu maxim seriozitate, cumaxim intensitate posibil, cu maximinteligibilitate.

    cndva, cnd acest lucru va fi realizat, rezultatele vorfi de o mare nsemntate. orice religiozitate care seva dezvolta n viitor se va baza pe faptul c n fiecareom va fi recunoscut ca adevrat, n practicanemijlocit a vieii, nu numai teoretic, chipuldivinitii. atunci nu va putea s existe, nu va finecesar nici o constrngere religioas, cci orice

    ntlnire a unui om cu oricare alt om va fi dinainte ofapt religioas, o tain, i nimeni nu va avea nevoie,pentru meninerea vieii religioase, de o bisericspecial care are aranjamente (dispoziiuni)exterioare, pe plan fizic. dac se nelege corect pesine, biserica nu poate urmri dect s devin inutil

    n plan fizic, ntruct ntreaga via va deveniexpresia suprasensibilului.

    la baza lucrrii ngerilor st intenia de a revrsalibertate deplin n viaa religioas a oamenilor. maiexist i un al treilea element important: s se dea

    oamenilor posibilitatea de a ajunge, prin gndire, laspirit, de a trece, prin gndire, peste prpastie, latrirea n spiritual. tiina spiritului pentru spirit,libertate religioas pentru suflet, fraternitate pentrutrupuri, toate acestea sun ca o muzic a universului,prin lucrarea ngerilor n corpurile astrale omeneti.

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    10/25

    nu trebuie dect s-i nali starea de contien pnla un alt nivel, s te simi transpus n locul de lucru al

    ngerilor, n corpul astral uman.

    acum ne aflm n perioada sufletului contienei,etap n care ngerii acioneaz n corpul astral umann modul n care am spus mai nainte. oameniitrebuie s ajung treptat, n mod contient, la

    nelegerea acestor lucruri; face parte din evoluiauman. cum se ajunge la nelegerea a ceea ce am spusacum? unde se realizeaz aceast lucrare? nprezent, ea se realizeaz nc n omul care doarme.se afl n strile de somn ale omului, n intervaluldintre adormire i trezire. se gsete i n strile desomn n care omul este treaz. am vorbit adeseoridespre faptul c oamenii, n ciuda faptului c sunttreji, realizeaz dormind cele mai importante treburi,de fapt, i petrec viaa dormind. i v pot daasigurarea, nu foarte mbucurtoare, c, dacpriveti viaa n mod contient, gseti foarte, foartemuli oameni care dorm. ei triesc fr s fiepreocupai, fr s-i intereseze cele ntmplate, frs se lege ntr-un fel de ce se petrece n jurul lor.evenimentele mari ale lumii trec adeseori pe lngei, aa cum trec pe lng un om adormit, deioamenii par treji. ns chiar cnd oamenii aflai nstare de veghe ntmpin dormind un lucruneobinuit, n corpurile lor astrale se desfoaraceast lucrare important a ngerilor despre care v-

    am vorbit, n mod independent de ceea ce oameniivor s tie sau nu.

    astfel de lucruri se petrec adeseori ntr-un mod caretrebuie s par oarnenilor cu adevrat enigmatic,paradoxal. n acest caz, unii sunt considerai

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    11/25

    nedemni de a intra ntr-o legtur oarecare cu lumeaspiritual. n realitate ns un asemenea om nu este,

    n ncarnarea actual, dect o bonet de noapte, carepetrece dormind tot ce se ntmpl n jurul su; n

    corpul su astral ns ngerul lucreaz la viitorulomenirii, acionnd din spirit de colectivitate

    ngereasc. corpul su astral este totui folosit, iacest lucru poate fi observat chiar privind acest corp.dar trebuie ca aceasta s se impun n contienauman. sufletul contienei trebuie s fie ridicat pnla recunoaterea a ceea ce nu poate fi aflat dect pe oasemenea cale.

    dup ce am fcut aceast introducere, vei nelegede ce acum v atrag atenia asupra faptului ctocmai perioada sufletului contienei mpinge spreun eveniment foarte exact i c, deoarece avem de-aface cu sufletul contienei, va depinde de oamenicum se va desfura acest eveniment n evoluiaumanitii. evenimentul se poate produce cu un secolmai devreme sau mai trziu, dar el trebuie sptrund n evoluia omenirii. el ar putea ficaracterizat, spunnd c oamenii trebuie s ajung,prin sufletul contienei,prin gndirea lor contient,la a vedea cum pregtesc ngerii viitorul omenirii.ceea ce ne nva tiina spiritului n acest domeniutrebuie s devin nelepciune de via practic,

    nct oamenii s poat avea convingerea ferm ceste bunul propriei lor raiuni nelegerea faptului e

    ngerii vor acest lucru, aa cum am artat mai sus.neamul omenesc a progresat att de mult cu privirela apropierea de libertatea sa, nct depinde de eldac vrea s ntmpine dormind evenimentul amintitsau n deplin contien. a-l ntmpina n deplin

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    12/25

    contien nseamn: n prezent, poate fi studiattiina spiritului, ea este la ndemna tuturor. dac pelng aceasta se mai fac i tot felul de meditaii,dac se ine seama de indicatiile practice din

    lucrarea cum se obin cunotine despre lumilesuperioare?, ideea este i mai bine susinut. daracest lucru se ntmpl chiar i dac se studiaznumai tiina spiritului, nelegnd-o contient, nmod corect. n prezent, tiina spiritului poate fistudiat fr a-i nsui capaciti clarvztoare;fiecare om poate s fac acest lucru, dac nu-i punesingur n cale prejudeci. dac studiaz tiina

    spiritului, oamenii se trezesc n contiena lor n aamsur, nct anumite evenimente nu sunt petrecuten stare de adormire; ele trec n stare contient.

    iar aceste evenimente le putem caracteriza foarteexact. n fond, faptul de a ti cum acioneaz ngeruleste numai faza pregtitoare. aspectul principal estec ntr-un anumit moment va interveni un lucru cu otripl semnificaie. dup cum am spus, n funcie decomportarea oamenilor, evenimentul respectiv se vaproduce mai devreme sau mai trziu sau, n cazul celmai ru, nu se va produce deloc. ceea ce i se vaarta omenirii prin lucrarea ngerilor va avea o triplsemnificaie. n primul rnd se va vedea cum poate fi

    neleas cu adevrat partea mai profund a naturiiumane, ca cel mai direct interes uman propriu. da, vaveni un moment pe care oamenii nu trebuie s-l

    petreac dormind, cnd ei vor primi, prin ngerii lor,un impuls stimulator din lumea spiritual, care vaaciona n sensul creterii interesului pe care-l vomavea pentru ceilali oameni. aceast cretere ainteresului pentru semenul nostru nu trebuie s serealizeze doar subiectiv, aa cum l dezvolt oamenii

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    13/25

    n sine cu atta comoditate, ci ca o zguduire, n timpce omului i va fi infuzat, n fapt, din lumea spiritualo anumit tain despre ce este cellalt om. prinaceasta neleg ceva foarte concret, nu o evaluare

    teoretic oarecare, ci faptul c oamenii afl nsemenii lor ceva care i poate interesa.

    acesta este un aspect care va cuceri viaa social nntregime. n al doilea rnd, dinspre lumea spiritualngerul va revela omului n mod incontestabil cimpulsul lui hristos condiioneaz, pe lng toatecelelalte, i libertatea religioas deplin pentruoameni, c numai cretinismul adevrat face posibillibertatea religioas absolut. iar n al treilea rnd,este vorba de nelegerea incontestabil a naturiispirituale a lumii.

    dup cum am spus, acest eveniment trebuie s seproduc n aa fel, nct sufletul contienei s aib oanumit relaie cu el. un asemenea fapt st la bazaevoluiei omenirii, cci la aceasta lucreaz ngerul,

    prin imaginile sale, n corpul astral uman. v atragns atenia c acest eveniment este deja introdus nvoina uman. oamenii pot, desigur, s mai neglijezecte ceva i muli omit nc multe lucruri care trebuies conduc la trirea n stare de veghe a momentuluila care ne-am referit.

    exist ns, dup cum tii, i alte fiine n evoluiacosmic care au interes s abat omul din drumul

    su: sunt entitile ahrimanice i cele luciferice. ceeace am spus mai nainte se afl n evoluia divin aomului. omul ar trebui, de fapt, dac s-ar lsa n voiapropriei sale naturi, s ajung la perceperea a ceeace lucreaz ngerul n corpul su astral. dar evoluialuciferic tinde s abat omul de la nelegerea

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    14/25

    lucrrii ierarhiei ngerilor. pentru a realiza aceasta,ierarhiile luciferice ngrdesc voina liber a omului.ele l mpiedic s-i excercite voina sa liber prinaceea c-l face s fie o fiin bun - din acest punct

    de vedere, lucifer vrea, de fapt, binele, spiritualulpentru om, dar el vrea s-l fac automat, frajutorul voinei libere; omul trebuie s fie transpus,

    ntr-un anumit sens, n mod automat n clarviziune,dup principii pozitive, dar entitile luciferice vor s-i ia omului voina liber, posibilitatea de a face rul.ele vor ca el s acioneze, prin spirit, cu o imaginespiritual, i anume fr voin liber. fiinele

    luciferice vor s-l transfonne ntr-un automat.acest lucru se leag de anumite taine precise aleevoluiei. entitile luciferice sunt entiti rmase pealte trepte de evoluie, care aduc n evoluia normallucruri strine. aceste fiine luciferice au interesul caomul s nu ajung la voina liber, pentru c ele

    nsele nu au cucerit aceast voin liber. voinialiber nu poate fi cucerit dect pe pmnt. dar elenu vor s aib nimic de-a face cu pmntul, ele vordoar evoluie saturnian, solar i lunar i s seopreasc aici, nu vor s aib nimic de-a face cuevoluia pmntean. ele ursc ntr-un anumit sensvoina liber a omului, acioneaz cu spiritualitate

    nalt, dar automat - acest fapt este deosebit deimportant - i vor s ridice astfel omul la nlimea lorspiritual. vor s-l fac spiritual, dar automat. prin

    aceasta s-ar crea pericolul ca omul, dac devine preadevreme o fiin care acioneaz automat, nainte casufletul contienei s funcioneze pe deplin, spetreac dormind acea revelaie care trebuie sapar i de care am vorbit.

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    15/25

    dar i fiinele ahrimanice lucreaz mpotriva acesteirevelaii. ele se strduiesc ca omul s nu devindeosebit de spiritual, s omoare n om contientaspiritualitii sale. ele vor s-i induc omului ideea

    c, de fapt, el este doar un animal cu dezvoltarecomplet. n realitate, ahriman este marele nvtoral darwinismului materialist, dar i al preocuprilortehnice i practice n cadrul evoluiei pmntene,care nu vrea s fie valorizat dect viaa uman carecade sub simuri, care nu dorete dect o tehnic

    naintat, pentru ca omul s-i satisfac ntr-un modmai rafinat aceleai necesiti pe care i le satisface

    i animalul: de a mnca, de a bea i altele. nvremurile noastre, spiritele ahrimanice se strduiescs omoare n om, s-i ntunece, prin tot felul demijloace tiinifice rafinate, contiena faptului ceste o imagine a lui dumnezeu.

    n vremurile mai vechi, spiritelorahrimanice nu le-ar fifolosit la nimic s-i ascund omului adevrul n acestmod. de ce? nc din perioada greco-latin, dar imai mult n perioade mai vechi, n care omul maidispunea de clarvederea atavic, de imagini, eraindiferent cum gndea el. omul privea n lumeaspiritual cu ajutorul imaginilor. ceea ce i-ar fi spusahriman cu privire la relaiile sale cu animalele nu arfi avut nici o relevan pentru nivelul su de trai.gndirea a devenit puternic - am putea spuneputernic n neputina sa - abia n a cincea perioad

    postatlantean, ncepnd din secolul al xv-lea. abiadin aceast perioad gndirea a devenit apt saduc sufletul contienei n domeniul spiritual, dar ide a-l mpiedica s ptrund n lumea spiritual. abiaacum trim timpul n care o teorie i rpete omuluipe cale contient, prin tiin, natura sa divin i

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    16/25

    experiena dumnezeiescului. acest lucru nu esteposibil dect n epoca sufletului contienei. dinaceast cauz, spiritele ahrimanice se strduiesc srspndeasc nvturi care ascund originea

    dumnezeiasc a omului.din prezentarea acestor curente care se opunevoluiei normal-divine a omului se poate nelegecum trebuie s-i organizezi viaa pentru ca ceea cetrebuie s vin ca o revelaie n evoluia uman s nuo petreci dormind. altminteri va rezulta o mareprimejdie. iar omul trebuie s fie atent la aceastprimejdie; altfel n locul evenimentului extrem deimportant care trebuie s intervin n modelareaviitoare a evoluiei pmntene va aprea ceva carepoate fi extrem de periculos pentru aceast evoluie.

    anumite entiti spirituale i dobndesc evoluia prinom, n timp ce omul evolueaz mpreun cu ele.ngerii care-i dezvolt imaginile n corpul astraluman nu fac aceasta n joac, ci urmresc un anumit

    rezultat. ns deoarece acest lucru trebuie obinut nviaa pmntean, toat istoria ar deveni o joac,dac, dup ce ar obine sufletul contienei, oameniinu ar mai da nici o atenie acestei probleme.dezvoltarea corpului astral al omului ar deveni o

    joac. dar prin faptul c acest lucru se realizeaz nomenire, el nu este o joac, ci ceva foarte serios. deaici putei trage concluzia c lucrarea ngerilor

    trebuie s rmn ceva foarte serios n oricemprejurare. nchipuii-v ce ar fi dincolo de culiseleexistenei, dac oamenii ar putea determina prinsomnolenta lor ca lucrarea ngerilor s fie o joac!

    i dac totui s-ar ntmpla aceasta, dac totuiomenirea pmntean ar persevera s petreac

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    17/25

    dormind evenimentul revelaiei spirituale a viitorului?dac, de exemplu, oamenii ar petrece dormindpartea median - aspectul care se refer la libertateareligioas -, repetarea misteriului de pe golgota n

    plan eteric, despre care v-am vorbit adeseori, saudac ar petrece dormind celelalte evenimente, atunciar fi necesar ca ngerii s se strduiasc s obin pealt cale ce trebuie atins n corpul astral al oamenilorcu ajutorul imaginilor. iar ceea ce oamenii nu las sfie atins n corpul lor astral prin starea de veghe,

    ngerii s-ar strdui s realizeze, n acest caz, prinintermediul corpurilor umane adormite. aadar, ceea

    ce oamenii ar petrece dormind n stare de veghe ingerii nu ar putea atinge din aceast cauz s-arrealiza cu ajutorul corpurilor fizice i eterice culcate

    n pat. acolo ar fi cutate forele necesare atingeriiscopului urmrit. ceea ce nu poate fi obinut cuajutorul omului treaz, cnd sufletele treze se afl ncorpul eteric i n cel fizic, poate fi obinut cu ajutorulcorpurilor eteric i fizic, atunci cnd oamenii care ar

    trebui s vegheze sunt n afar cu eul i cu corpul lorastral.

    aceasfa este marea primejdie pentru perioadacontienei. este evenimentul care s-ar mai puteapetrece, dac oamenii n-ar vrea s se ntoarc spreviaa spiritual naintea nceputului mileniului altreilea. puin ne mai desparte de nceputul mileniuluial treilea. dup cum se tie, el ncepe cu anul 2000.

    s-ar mai putea nc ntmpla ca ceea ce ar trebui sse realizeze cu oameni n stare de veghe, ceea cetrebuie atins de ngeri cu lucrarea lor s se obin cucorpurile adormite ale acestora; ngerii ar trebui s-iretrag ntreaga lucrare din corpul astral al omului,pentru a o cufunda n corpul eteric, n vederea

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    18/25

    realizrii ei. dar omul nu s-ar regsi n aceastlucrare! aa c ea ar trebui s se realizeze n corpuleteric, cnd omul nu este prezent, cci dac ar fiprezent n stare de veghe el ar mpiedica-o.

    v-am dezvoltat ideea de baz a problemei. dar ce s-ar ntmpla dac ngerii ar trebui s svreasc oastfel de lucrare, n corpurile eteric i fizic, frparticiparea omului, n timpul somnului acestuia?prin aceasta, n evoluia omului ar ptrunde n modnecondiionat un lucru cu o tripl semnificatie. nprimul rnd, n corpurile oamenilor adormii, fr caacetia s participe cu corpul lor astral i cu eul lor,s-ar produce ceva pe care el l-ar afla apoi nu datoritlibertii, ci, preformat, cnd se trezete dimineaa. l-ar gsi preexistent. astfel, el devine instinct n loc decontien a libertii, i din aceast cauz estenociv. i anume, n cazul cnd ar aprea primejdiadespre care am vorbit, prin intermediul unor ngeri,anumite cunotine instinctive amenin s devinpernicioase, cunotine care trebuie s intervin nnatura uman i care sunt legate de misteriul nateriii al concepiei, cu ntreaga via sexual. chiar i

    ngerii ar suferi atunci o anumit transformare desprecare nu pot vorbi, pentru c aparine acelor tainesuperioare ale tiinei iniierii despre care, n prezent,nu este ngduit s se pomeneasc nici un cuvnt. sepoate ns spune: ceea ce se petrece n cadrulevoluiei umanitii ar consta n faptul c n locul

    contienei luminoase, treze, n mod util, i-ar faceapariia, n mod duntor, anumite instincteaparinnd vieii i esenei sexuale, instincte care nuar nsemna pur i simplu rtciri, ci ar trece n viaasocial, ar aduce modelri n viaa social; nainte deorice ele ar face ca prin ceea ce ar ptrunde n

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    19/25

    sngele lor, ca urmare a vieii sexuale, s nu sedezvolte vreun fel de fraternitate pe pmnt, ci ocontinu opoziie fa de fraternitate. aceasta ar fi

    ns, atunci, instinct.

    aadar, vine momentul hotrtor cnd se va puteamerge, ntructva, spre dreapta, i atunci se impuneo stare de veghe; sau se merge spre stnga, i atuncise poate dormi, dar, n acest caz, apar instincte carevor fi nspimnttoare. ce vor spune savaniinaturaliti cnd vor aprea asemenea instincte? vorspune c este o necesitate natural: trebuia s se

    ntmple astfel, face parte din evoluia umanitii.

    prin tiina naturii nu se poate atrage atenia asupraacestor lucruri, cci din punct de vedere naturalist-tiinific ar fi explicabil i faptul c oamenii devin

    ngeri i faptul c ei devin diavoli. despre ambelesituaii tiina naturii ar spune acelai lucru: ce arezultat provine din ceea ce a precedat - marea

    nelepciune a explicaiilor cauzale ale naturii!

    tiintele naturii nu vor observa nimic referitor laevenimentul despre care am vorbit, cci este de lasine neles c, atunci cnd oamenii vor deveni pe

    jumtate diavoli prin instinctele lor sexuale, ele vorprivi acest lucru ca pe o necesitate natural. aadar,problema nu poate fi explicat de tiinele naturii:totul este explicabil tiinific. asemenea lucruri nusunt inteligibile dect prin cunoaterea spiritual,

    prin cunoaterea suprasensibil.acesta este un aspect. n al doilea rnd, din lucrareaproductoare de transformri a ngerilor va mairezulta ceva pentru omenire: cunoaterea instinctiva anumitor remedii, dar o cunoatere nociv. totceea ce tine de medicin va cunoaste o stimulare

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    20/25

    urias n sens materialist. se va obine n modinstinctiv cunoaterea forei vindectoare a anumitorsubstane i a anumitor procedee i se vor produceprin aceasta imense pagube, dar ele vor fi numite

    utile. ceea ce este bolnav va fi considerat sntos,cci se va ajunge la un anumit procedeu care vaplcea omului bolnav. pur i simplu va plcea, ceeace i conduce pe oameni, pe o anumit cale saudirecie, spre nesntate. aadar, va fi amplificattocmai cunoaterea forei de vindecare a anumitorprocese, a anumitor procedee, dar aceasta vaconduce la situaii deosebit de duntoare. cci se va

    afla, prin anumite instincte, ce fel de boli pot fiprovocate cu ajutorul anumitor substane i procedeei se va putea controla dup criterii cu totul egoistedac s fie provocat sau nu o mbolnvire.

    al treilea lucru care va rezulta din lucrarea ngerilorva fi cunoaterea anumitor fore cu ajutorul crora seva putea determina uor armonizarea anumitorvibraii, avnd ca urmare eliberarea n lume a unormari fore mainale. tocmai pe aceast cale se vacunoate n mod instinctiv o anumit conducerespiritual a esenei mainale mecanice i ntreagatehnic va ajunge la procedee haotice. dar aceste cihaotice vor plcea i vor servi deosebit de bineegoismului oamenilor.

    cele spuse pn acum constituie o nelegere

    concret a evoluiei existenei, o concepie desprevia pe care n-o va putea evalua dect cel care vanelege c o concepie nespiritual despre via nupoate ajunge la claritate n aceast problem. dacs-ar instaura o medicin duntoare omului, dac s-ar produce o rtcire a instinctelor sexuale, o agitaie

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    21/25

    nspimnttoare n ceea ce este mecanism alcosmosului n valorificarea forelor naturale prin forespirituale, o concepie nespiritual despre lume nu arputea ptrunde toate aceste lucruri, nu ar vedea cum

    se rtcete de la calea adevrat. acelai lucru sentmpl cu omul, care, att timp ct doarme, nupoate vedea houl care se apropie de el; el constatmai trziu ceea ce s-a ntmplat, cnd se trezete,dar acea trezire nu va fi plcut pentru el! omul va fi

    ncntat de lrgirea instinctiv a cunoaterii sale, aforelor vindectoare, ar resimi un anumit moment

    n urmrirea unor rtciri ale instinctelor sexuale, i

    ar considera aceast rtcire ca pe o modelare asupraumanului, a lipsei de prejudeci, a neprtinirii.ntr-un anumit sens, urtul ar deveni frumos, iarfrumosul urt, i nu s-ar observa nimic din toateacestea, pentru c totul ar fi privit ca o necesitatenatural. dar ar fi o rtcire de la calea care esteprescris esenei omului.

    cred c dac se realizeaz o nelegere pentru modulcum tiina spiritului ptrunde n felul de a gndi sepoate ajunge i la adevruri ca cele prezentate azi ise poate extrage ce este necesar din tot ce ine detiina spiritului: aceasta este o ndatorire fa devia. oriunde ne-am afla, orice am avea de realizat

    n lume, vom putea gndi c aciunea noastr trebuies fie saturat i strluminat de contienaantroposofic. atunci vom contribui cu adevrat la

    naintarea umanitii n sensul corect al evoluiei ei.omul se neal amarnic dac crede c tiinspiritului, neleas cu seriozitate i cu demnitate, labate de la lucrul practic, n viaa sa. adevratatiin a spiritului trezete interesul pentru lncruri ca

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    22/25

    cele pe carc le-am discutat azi. se poate,punentrebarea: viaa treaz este duntoare somnului?dac vom considera c privirea n lumea spiritualeste, fa de starea de veghe obinuit, o trezire mai

    avansat, aa cum trezirea obinuit este o treziredin somn, atunci, pentru a nelege comparaia,putem pune ntrebarea: poate oare viaa n starea deveghe s duneze vreodat somnului? da, dac nueste ordonat! dac cineva i petrece viaa de veghe

    n mod ordonat, el va avea i un somn sntos, idac i petrece viaa treaz moind, lene, comod,nu va munci, atunci i somnul su va fi nesntos. la

    fel stau lucrurile i cu privire la viaa pe care ne-onsuim prin tiina spiritului ca via treaz. dacrealizm n noi o relaie ordonat cu lumea spiritual,cu ajutorul tiinei spiritului, atunci, aa cum sonmuleste reglat de o via treaz sntoas, prin relaiacorect cu lumea spiritual, i interesele noastrelegate de viaa obinuit care cade sub influenasimurilor vor fi dirijate pe ci corecte.

    cel care observ viaa n vremurile noastre trebuie sdoarm, dac nu devine atent la diferite lucruri din

    jur. ct s-au flit oamenii, mai ales n ultimeledecenii, cu practica lor de via! s-a ajuns pnacolo, nct, n ultimele decenii, cei care dispreuiescmai mult idealul, spiritualul se afl n posturi deconducere. i s-a putut vorbi elogios pe temapracticii vieii atta timp ct omenirea nu a fost

    trt n ea. abia acum ncep unii s se vaite, dar ceimai muli o fac cu totul instinctiv, spunnd: trebuies vin un alt timp, trebuie s apar idealuri noi! dareste doar o vicreal. dac lucrurile s-ar produce nmod instinctiv, fr o trire contient a sinelui ntiina spiritului, atunci se ajunge mai degrab la

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    23/25

    degradarea a ceea ce trebuie trit n viaa treazdect la o tranziie favorabil evoluiei. cine mai ineazi discursuri cu aceleai cuvinte cu care oameniisunt nvai de mult timp ar mai putea primi unele

    aplauze. dar oamenii vor trebui s se obinuiasc saud i alte cuvinte, alte exprimri, pentru ca dinhaos s se nasc din nou un cosmos social.

    dac, ntr-o epoc oarecare, cei care ar trebui svegheze neglijeaz acest lucru i nu intuiesc ceurmeaz s se ntmple cu adevrat, atunci nu se va

    mplini nimic, ci fantoma epocii anterioare va circula,aa cum n multe comuniti religioase circul azifantomele trecutului i cum, de exemplu, n viaanoastr juridic bntuie n multe situaii fantomavechii rome. tiina spiritului trebuie s fac n aafel, nct omul s devin liber tocmai n aceastprivin n perioada sufletului contienei, s-lconduc la observarea unui fapt spiritual, s vad ceface ngerul n corpul nostru astral. a vorbi n modabstract despre ngeri etc. reprezint doar un

    nceput; progresul trebuie obinut vorbind concret,rspunznd, referitor la epoca noastr, la ntrebricare ne privese. deoarece ngerul ese imagini ncorpul nostru astral, aceste imagini trebuie sconduc la modelarea noastr n viitor, i aceastmodelare trebuie s fie realizat prin sufletulcontienei. dac nu am avea sufletul contienei, arinterveni alte spirite, alte ierarhii, pentru a realiza

    ceea ce concep ngerii. dar deoarece trebuie sdezvoltm sufletul contienei, nu intervin alte spirite

    n aceast lucrare.

    desigur, n epoca egiptean au acionat ali ngeri.curnd dup aceea au intervenit alte spirite, i

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    24/25

    tocmai prin aceasta omului i s-a ntunecat contienasa atavic clarvztoare. aadar, oamenii au esut unvl, pentru c au vzut acest lucru n clarviziunea loratavic, un vl ntunecat, care a acoperit faptele

    ngerilor: dar acum omul trebuie s dea la o parteacest vl. din aceast cauz el nu trebuie s

    ntmpine dormind ceea ce este introdus n viaa sacontient n epoca care se va ncheia nainte de altreilea mileniu. s nu prelum din stiina spiritului deorientare antroposofic numai nvturi, s prelumi proiecte! acestea ne vor da for pentru a fi treji.*

    * paragraful este, n mod evident, incomplet; probabilau fost omise fraze sau cuvinte importante. sensulacestui pasaj devine clar dac avem n vedere iexpunerea din conducerea spiritual a oamenilor i aomenirii, cap. 2. (nota red.)

    putem nva s ne meninem treji, innd seama deunele lucruri. s ncepem cu starea de veghe. nfond, nu trece nici o zi n care n viaa noastr s nu

    se ntmple o minune. dac ntr-o zi oarecare nu ni sentmpl nici o minune, nu nseamn c ea nu a avutloc ci, pur i simplu, c noi nu am observat-o.ncercai s v trecei, ntr-o sear, viaa n revist.vei descoperi o ntmplare mai mic sau mai maredespre care vei spune c s-a produs cu totul uimitor

    n existena dumneavoastr. putei realiza aceastadac gndii suficient de cuprinztor, dac vei

    acoperi cu ochiul sufletului evenimente ale vieii ntr-un mod exhaustiv. dar un asemenea lucru nu sepractic n viaa obinuit pentru c omul nu se

    ntreab ce anume nu s-a produs din cauza uneintmplri oarecare.

    n viaa obinuit nu ne sinchisim, n general, de

  • 8/14/2019 Rudolf Steiner - Ingerul Si Corpul Astral

    25/25

    lucruri care, dac s-ar fi produs, ne-ar fi modificatexistena n mod fundamental. dincolo de acestelucruri care au fost eliminate din viaa noastr pe ocale oarecare, multe altele ne educ s fim oameni

    treji. cte lucruri mi s-ar fi putut ntmpla azi? dacmi pun n fiecare sear aceast ntrebare i trec nrevist apoi diferite ntmplri care ar fi putut aveacutare sau cutare consecin, de aceste ntrebri seleag scrutri ale vieii care produc starea de trezire.este un nceput care ne duce mai departe, i care nfinal ne conduce la aceea c nu explorm numai ce

    nseamn n viaa noastr faptul c, de exemplu,

    vrem s ieim la ora zece jumtate i c n ultimaclip a aprut cineva care ne-a reinut; suntem iritaide aceasta, dar nu ne ntrebm ce s-ar fi pututintmpla dac am fi plecat la timpul fixat, aa cumne planificasem.

    altdat, am vorbit mai pe larg despre astfel delucruri. de la observarea a ceea ce este negativ nviaa noastr, care ns poate constitui o mrturie aconducerii pline de nelepciune a existenei noastre,pn la observarea ngerului care lucreaz n corpulnostru astral este un drum drept i sigur pe care-lputem urma. despre acestea vom vorbi peste opt zile,cnd vom susine a doua conferin.


Recommended