+ All Categories
Home > Documents > Rudolf Steiner - Din Cronica AKASHA

Rudolf Steiner - Din Cronica AKASHA

Date post: 12-Aug-2015
Category:
Upload: anda-cats
View: 380 times
Download: 31 times
Share this document with a friend
Description:
spirituality
199
Rudolf Steiner DIN CRONICA AKASHA GA 11 STRĂMOŞII NOŞTRI ATLANTEENI Strămoşii noştri atlanteeni erau foarte diferiţi de omul actual, mai mult decât îşi poate imagina cineva ale cărui cunoştinţe se mărginesc doar la lumea sensibilă. Această deosebire se referă nu numai la aspectul exterior, ci şi la facultăţile spirituale. Cunoştinţele lor tehnice şi întreaga lor cultură erau altele decât cele pe care le putem observa în prezent. Dacă ne referim la primele începuturi ale umanităţii atlanteene, vom descoperi facultăţi spirituale cu totul diferite de ale noastre. Gândirea logică, facultatea de a face calcule şi combinaţii, pe care se bazează astăzi toate realizările moderne, nu existau la primii oameni atlanteeni. În schimb, ei aveau o memorie extraordinar de dezvoltată, şi aceasta constituia una din facultăţile lor spirituale cele mai remarcabile. De exemplu, ei nu făceau calcule, aşa cum facem noi, aplicând reguli învăţate în prealabil. Nu aveau ceva cum ar fi o tablă a înmulţirii. Nimeni nu îşi întipărise în minte că trei ori patru fac doisprezece: Faptul că atunci când se ivea necesitatea unei asemenea operaţiuni omul atlantean rezolva problema, se datora capacitătii de a-şi aminti alte situaţii identice sau asemănătoare. Îşi reamintea situaţii trăite anterior. Este important de reţinut că de fiecare dată când se dezvoltă o aptitudine nouă o alta, mai veche, pierde din forţă. Prin gândirea
Transcript

Rudolf Steiner DIN CRONICA AKASHAGA 11

STRMOII NOTRI ATLANTEENI

Strmoii notri atlanteeni erau foarte diferii de omul actual, mai mult dect i poate imagina cineva ale crui cunotine se mrginesc doar la lumea sensibil. Aceast deosebire se refer nu numai la aspectul exterior, ci i la facultile spirituale. Cunotinele lor tehnice i ntreaga lor cultur erau altele dect cele pe care le putem observa n prezent. Dac ne referim la primele nceputuri ale umanitii atlanteene, vom descoperi faculti spirituale cu totul diferite de ale noastre. Gndirea logic, facultatea de a face calcule i combinaii, pe care se bazeaz astzi toate realizrile moderne, nu existau la primii oameni atlanteeni. n schimb, ei aveau o memorie extraordinar de dezvoltat, i aceasta constituia una din facultile lor spirituale cele mai remarcabile. De exemplu, ei nu fceau calcule, aa cum facem noi, aplicnd reguli nvate n prealabil. Nu aveau ceva cum ar fi o tabl a nmulirii. Nimeni nu i ntiprise n minte c trei ori patru fac doisprezece: Faptul c atunci cnd se ivea necesitatea unei asemenea operaiuni omul atlantean rezolva problema, se datora capacittii de a-i aminti alte situaii identice sau asemntoare. i reamintea situaii trite anterior. Este important de reinut c de fiecare dat cnd se dezvolt o aptitudine nou o alta, mai veche, pierde din for. Prin gndirea logic i prin capacitatea de a face calcule, omul actual este superior strvechiului om atlantean; n schimb, memoria noastr a regresat, omul gndete cu ajutorul ideilor; gndirea omului atlantean se forma cu ajutorul imaginilor. Cnd o imagine i aprea n suflet, el i amintea perfect numeroase alte imagini asemntoare pe care le trise n trecut i, pe aceast baz, i forma judecata. Din aceast cauz, orice form de nvmnt era complet diferit de cel care se va practica n perioade urmtoare. Nu se urmrea s se imprime copilului reguli, s i se ascut inteligena. Dimpotriv, se urmrea cu insisten s i se prezinte viaa prin intermediul unor imagini evocatoare, pentru ca, mai trziu, n toate situaiile n care va fi pus s acioneze s se poat sluji de un vast patrimoniu de amintiri. Cnd copilul devenea adult i intra activ n via, n oricare din faptele pe care trebuia s le ndeplineasc el i amintea c n timpul cnd era n coal i se prezentase ceva asemntor. Se orienta cu att mai uor, cu ct noua situaie care se prezenta semna mai mult cu o experieni deja trit. Cnd, totui, se ntmpla s fie confruntat cu o stare de lucruri cu totul nou, era nevoit s acioneze prin tatonri, n timp ce, n prezent, n asemenea situaii, noi ne folosim de reguli deja nvate, pe care le punem cu uurin n aplicare n

situaii noi, necunoscute. Un asemenea sistem de educaie conferea vieii, n ansamblu, un caracter de monotonie. Perioade lungi de timp, n evoluia Atlantidei lucrurile s-au petrecut mereu la fel. Prin aceast puternic dependen i fidelitate fa de memorie, era imposibil realizarea unor progrese rapide, comparabile n vreun fel cu cele actuale. Se aciona la fel cum se vzuse" ntotdeauna mai nainte. Omul nu reflecta, nu gndea, ci i amintea. Autoritate avea nu cel care studiase mai mult, ci cel care avea o mai bogat experien, respectiv mai multe amintiri. n acele timpuri, n Atlantida, ar fi fost imposibil ca cineva s poat lua o decizie ntr-o situaie oarecare important, nainte de a fi atins o anumit vrst. Pentru a ctiga ncrederea celor din jur, era indispensabil o experien indelungat. Aceast caracterizare general nu se aplic iniiailor i colilor lor. Acetia devansau gradul de evoluie normal pentru epoca lor. Pentru a fi admis n aceste coli, nu vrsta era criteriul de alegere, ci faptul c cel propus trebuia s fi dobndit, n cursul unor ncercri trecute, facultile necesare pentru a putea primi o invtur mai nalt. n timpul perioadei atlanteene, respectul care se acorda iniiailor i discipolilor lor nu se baza pe numrul mare de experiene personale trite, ci pe vechimea nelepciunii lor. Personalitatea nu are nici o importan la un iniiat. El se dedic n ntregime nelepciunii eterne i, ca urmare, nu este sub influena caracteristicilor unei epoci. n timp ce gndirea logic lipsea atlanteenilor (aceasta mai ules la nceputul perioadei), ei aveau, n schimb, prin memoria lor att de perfecionat, o capacitate care ddea aciunilor o caracteristic aparte. Prin natura sa, o facultate uman se afl ntotdeauna in raport cu alta. Memoria se situeaz mai aproape de natura mai pofund a omului dect este facultatea intelectual; totodat, legate de memorie, s-au dezvoltat i alte fore, care erau, de asemenea, mai asemntoare cu fiinele naturii subordonate dect este energia de care dispune omul n prezent. n felul acesta, atlanteenii au putut s stpneasc ceea ce numim fora vital. Aa cum astzi noi putem extrage din crbune energia caloric pentru a o transforma n for motrice, pe care o utilizm n mijloacele de transport, tot astfel, atlanteenii au tiut s utilizeze fora de germinaie a fiinelor vii, n slujba tehnicii. Ca s nelegem mai bine toate acestea, s recurgem la urmtoarea imagine. S ne gndim la un bob de gru. El conine o energie latent. Aceast for acioneaz i face ca din bob s rsar o tulpin. Natura poate s trezeasc aceste fore latente din bob. Omul actual nu poate realiza aceasta prin propria sa voin. El seamn bobul de gru n pmnt i l las acolo n seama forelor naturii, pentru a da rod. Omul atlanteean, ns, putea s fac i altceva. El cunotea arta de a transforma n for tehnic energia cuprins ntr-o cantitate de gru, aa cum n prezent se poate face cu fora caloric pe care o conine crbunele. n perioada atlanteean, plantele nu erau cultivate numai pentru a produce alimente, ci i ntr-un scop energetic: forele latente din plante erau utilizate pentru a servi n industrie i transporturi. Astzi noi dispunem de instalaii care transform energia crbunelui n fora motrice din locomotive; atlanteenii aveau, la rndul lor, instalaii pe care le puneau n micare cu ajutorul, putem spune, al seminelor de plante,

transformnd energia lor vital n for energetic, n scopuri tehnice. Atlanteenii au putut pune n micare, n felul acesta, unele vehicule care zburau la joas altitudine. nlimea la care zburau era mai mic dect a munilor existeni n acea perioad, dar vehiculele erau prevzute cu dispozitive de conducere care permiteau s se nale deasupra munilor. Trebuie s avem n vedere c, n decursul timpului, condiiile terestre s-au modificat n mod considerabil. n prezent, vehiculele atlanteene amintite ar fi cu totul inutilizabile. Dac pe atunci oamenii se puteau servi de ele, aceasta se datora faptului c stratul de aer care nconjura globul terestru era mult mai dens. Nu trebuie s ne preocupe acum problema de a sti dac am putea s ne facem o idee despre acea densitate a aerului cu ajutorul conceptelor tiinei actuale. tiina i gndirea logic, prin esena lor, nu sunt n msur c precizeze ce este i ce nu este posibil. Singurul lor scop este s explice fapte constatate prin experien i observaie direct. Dar penfru cercetarea ocult acea densitate deosebit a atmosferei este o realitate tot att de sigur ca orice alt fapt stabilit cu ajutorul simurilor fizice. Este, de asemenea, sigur, dei probabil inexplicabil pentru fizica i chimia moderne, c pe atunci, pe ntregul glob pmntesc, apa era mult mai puin dens dect astzi. Prin fluiditatea sa apa putea servi la unele aplicaii tehnice, datorit forei germinative pe care o puteau mnui atlanteenii, lucru cu totul imposibil n prezent. Cu timpul, apa s-a densificat i dirijarea acelor vehicule nu s-a mai putut face ca mai nainte. Toate acestea ne arat n mod foarte clar c civilizaia i cultura atlanteean erau profund diferite de ale noastre. Aceasta ne permite s nelegem c i natura fizic a unui atlanteean era cu totul diferit de aceea a omului contemporan. Apa pe care o bea era asimilat de forele vitale din corpul su n mod cu totul diferit dect este posibil n corpul nostru fizic actual. Datorit acestui fapt, atunci cnd era necesar, atlanteanul i putea canaliza forele sale fizice, prin voin, n cu totul alt mod dect o poate face omul de azi. El avea, ca s spunem aa, mijloacele de a-i dezvolta propriile sale fore fizice. Pentru a ne face o imagine corect despre natura omului atlantean, trebuie s tim c pentru el noiunile de oboseal i de efort fizic erau mult diferite de ale noastre. O aezare social din perioada atlanteean avea un caracter aceasta reiese din toate cele artate pn acum care nu era cu nimic asemntor unui ora modern. Totul, n aceste aezri, era legat de natur. Nu am face dect s prezentm o slab imagine artnd c, n primele timpuri ale acelei perioade i pn ctre mijlocul celei de a treia subrase*, o asemenea aezare uman avea aspectul unei grdini n care locuinele erau construite din arbori cu ramurile mpletite ntr-un mod nu numai ingenios, dar i artistic. Munca pe care omul o ndeplinea cu minile sale se mbina armonios cu natura. Omul nsui se simea intim legat cu aceasta. De aceea, nsui simul su social era altul dect cel pe care l avem noi astzi. Natura era comun tuturor. Ceea ce se construia pe temeiuri naturale era considerat ca un bun comun, n aceeasi msur n care noi considerm astzi c ceea ce rezult din activitatea ndeplinit cu inteligena i raiunea noastr este bunul nostru personal.

* Perioada atlantean se mparte n apte epoci, numite i subrase sau rase" (NT).

Cine i-a nsuit ideea c atlanteenii erau nzestrai cu forele spirituale i fizice pe care le-am descris, acela va nelege c, n acele ndeprtate timpuri, omenirea n ansamblul ei prezenta o imagine care ne amintete prea puin de ceea ce suntem obinuii s vedem azi n jurul nostru i c nu numai oamenii, ci ntreaga natur sa transformat n mod considerabil de-a lungul vremii. Formele plantelor i animalelor s-au transformat cu totul. ntreaga natur terestr a suferit modificri. Regiuni care erau nainte populate au fost distruse, iar altele noi au luat fiin. Strmoii atlanteenilor, la rndul lor, locuiau un continent care este astzi de mult disprut; partea sa principal ocupa sudul Asiei de astzi. Literatura teosofic i numete lemurieni. Dup ce au strbtut, la rndul lor, diferite etape de evoluie, cei mai muli dintre ei au deczut. Dar, n anumite zone ale globului, descendenii acestei populaii degenerate au supravieuit sub form de populaii slbatice. Numai o mic parte dintre lemurieni a fost capabil s continue evoluia. Din acetia s-a nscut apoi omenirea atlanteean. - Mai trziu, s-a ntmplat ceva asemntor. Cea mai mare parte a populaiei atlanteene a deczut i iari, dintrun grup retrns, s-a format o populaie din care se trag cei pe care i numim acum arieni, de care este legat ntreaga omenire cultural de astzi. Lemurienii, atlanteenii, arienii sunt, n terminologia tiinei oculte, rase-rdcin ale omenirii. Lemurienii au fost precedai de alte dou rase-rdcin, dup cum arienii vor fi urmai de nc alte dou, n viitor; cu alte cuvinte, exist n total apte raserdcin*. Aa cum am artat sumar n cazul lemurienilor, al atlanteenilor i al arienilor, fiecare ras-rdcin provine din cea precedent. Fiecare ras-rdcin posed caliti fizice i spirituale complet diferite de cele precedente. n timp ce atlanteenii, de exemplu, au avut dezvoltat n mod deosebit facultatea memoriei i tot ce se leag de aceasta, misiunea arienilor const n dezvoltarea forei de gndire i tot ceea ce este n legtur cu aceasta.* Terminologia utilizat ulterior n scrierile antroposofice nu mai vorbete de raserdcin" i de subrase" n cadrul lor, ci de perioade", pentru rase-rdcin i de epoci de cultur, pentru subrase (NT).

Dar i fiecare ras-rdcin parcurge diferite stadii de evoluie, care sunt ntotdeauna n numr de apte. La nceputul perioadei n care apare o rasrdcin, trsturile sale principale se manifest, ca s spunem aa, ntr-o stare juvenil, dar, ncetul cu ncetul, aceste trsturi i caliti ating maturitatea pentru ca apoi, n final, s ajung la decaden. Populaia care compune o ras-rdcin se divizeaz astfel, n timp, n apte subrase*. Nu trebuie ns s ne imaginm c o subras dispare ndat ce se dezvolt o alta nou. Sunt situaii cnd apare o ras nou, dar coexist nc mult timp cu cea anterioar. ntotdeauna au locuit pe Pmnt, una lang alta, populaii care prezentau stadii diferite de evoluie.* Sau, simplu,rase" (NT).

Prima subras atlanteean s-a format pornind de la un grup de lemurieni care atinseser o treapt avansat de evoluie i care era capabil s se dezvolte mai

departe i s se transforme. Acest grup avea darul memoriei numai n ultima faz a evoluiei sale lemuriene, deci l manifesta de la nceputul evoluiei sale atlanteene. Trebuie s reinem c un lemurian era apt s-i formeze reprezentri ale strilor pe care le vieuia, dar era incapabil s le pstreze n memorie. El uita imediat tot ceea ce i reprezentase. S notm c, dac aceti oameni triau totui ntr-o anumit form de cultur, putnd, de exemplu, s confecioneze unelte de lucru, s construiasc locuine etc., toate acestea le fceau nu prin capacitatea lor proprie de reprezentare, ci cu ajutorul unei fore spirituale care aciona n ei, fora pentru care cuvntul potrivit ar fi acela de for instinctual. Nu este, totui, vorba de o for ca cea pe care o au astzi animalele, ci de un instinct de o cu totul alt natur. Literatura teosofic numete aceast prim subras a atlanteenilor rmoahals*. Memoria acestor oameni se baza mai ales pe senzaii vii. Culorile pe care le percepea ochiul sau sunetele pe care le nregistra urechea trezeau n sufletul omului o vibraie prelung i avea drept urmare faptul c rmoahalii dezvoltau sentimente pe care naintaii lor lemurienii nu le cunoteau. Ataamentul fa de experienele trecute, de exemplu, fcea parte din aceste sentimente.* Se pstreaz aceeai ortografie din textul german. n limba romn, acest plural ar trebui scris rmoahali (NT).

De dezvoltarea memoriei este legat i dezvoltarea limbajului. Att timp ct fiina uman nu-i amintea trecutul, nu putea avea loc nici transmiterea, cu ajutorul vorbirii, a experienielor vieuite. Primele semne ale memoriei au aprut, ca s spunem aa, n ultima etap a Lemuriei, i abia atunci ncepe s se dezvolte i facultatea de a da nume la tot ceea ce omul vedea i auzea n jurul su. Numai oamenii dotai cu memorie pot sesiza utilitatea de a da unui lucru un nume. Limbajul se dezvolt, aadar, n perioada atlantean. Prin aceasta, se stabilete o legtur ntre sufletul omului i obiectele exterioare din jurul lui. Omul formuleaz n interioritatea sa cuvntul pe care l rostete, i acesta aparine obiectelor lumii exterioare. Graie limbajului, se stabilete o nou relaie i ntre un om i altul. Firete, limbajul la rmoahali era nc ntr-un stadiu primitiv, dar el era fundamental diferit de cel al strmoilor si lemurieni. Forele care acionau n sufletul primilor atlanteeni mai aveau nc ceva ce inea de forele naturii. Oamenii acetia erau mai apropiai, ntr-un anumit sens, de fiinele naturii din jurul lor dect urmaii lor. Cu mult mai mult dect este cazul n prezent, forele lor sufleteti erau asemntoare cu forele naturii. Tot astfel, i cuvntul pe care l rosteau era nzestrat cu for natural. S lum un exemplu: cnd rosteau un cuvnt, acesta aducea ceva din energia elementar a naturii. Ei nu denumeau pur i simplu un lucru, ci cuvntul coninea n el i o putere asupra lucrului i chiar i asupra semenilor. Cuvntul rmoahalilor nu exprima doar un sens, ci avea i o putere. Cnd se vorbete astzi de o for magic a cuvintelor, se subnielege ceva ce pentru acei oameni era mult mai real dect este pentru noi. Cuvntul pronunat de rmoahal dezvolta o fort asemntoare cu fora nsi a obiectului numit. Datorit acestui fapt, cuvintele aveau atunci i o virtute

curativ, ceva mai mult, ele puteau stimula creterea plantelor, puteau s mblnzeasc furia animalelor, puteau s produc i multe alte efecte. Aceast for a nceput s-i piard din intensitate ncetul cu ncetul la urmtoarele subrase care s-au perindat n perioada atlantean. Ea s-a pierdut n mod progresiv. Rmoahalii o resimeau ca pe un dar nnscut, un dar al naturii, iar raportul lor cu aceast for avea un caracter religios. Cuvntul avea pentru ei, n primul rnd, ceva sacru. Utilizarea n sens ru a unor cuvinte sau sunete ce conincau n sine puteri deosebite era, la nceput, ceva de neconceput. Fiecare om simea c o abatere de genul acesta ar fi putut s-i aduc o mare nenorocire. Efectul magic al cuvintelor s-ar fi ntors mpotriva lui, cci dac o folosire corect a cuvntului aduce o binecuvntare, un sacrilegiu aduce pierderea fptaului. Dnd dovad de o puritate de sentimente, rmoahalii atribuiau aceast putere a lor mai puin lor nile, ct mai ales unei naturi divine care aciona n ei. Situaia devine cu totul alta o dat cu apariia celei de a doua subrase (aanumitele popoare tlavatli). Indivizii care compuneau aceast a doua subras ncep s aib sentimentul propriei lor valori. Ambiia, care la rmoahali era necunoscut, i face acum apariia. Memoria ncepe s influeneze, ntr-un anumit sens, concepia lor despre viaa social. Cel care putea face fa unor situaii grele ncepea s pretind celorlali s i acorde respect. El cerea ca faptele sale s fie ntiprite n memoria lor. Pe aceast amintire a unor fapte svrite de cineva se baza alegerea conductorului n cadrul unui grup. i, o dat cu aceasta, ncepe s se dezvolte un fel de demnitate regal, i aceast legitimitate se continu i dup moarte. Se dezvolt, aadar, amintirea, pomenirea strmoilor, sau a acelora care dobndiser merite n timpul vieii. Anumite grupuri ncep s fac din aceasta un cult religios al morilor, al strmoilor. Acesta s-a continuat mult vreme i apoi, cu timpul, s-a diversificat. La rmoahali, omul nu avea valoare dect n msura n care tia, n faa unei aciuni, s se impun prin puterea sa. Dac cineva ar fi pretins s fie respectat pentru ceea ce fcuse altdat, trebuia s probeze prin fapte noi c vechea sa for rmsese aceeai. El trebuia s renvie prin noi fapte, ca s spunem aa, amintirea faptelor trecute. Realizrile din trecut erau fr important n prezent. Abia mai trziu, n a doua subras, ncepe s se in seama de caracterul personal al individului; se ajunge la situaia nou ca, n aprecierea unui om, s se in seama de realizrile sale din trecut. O alt urmare a faptului c n viaa social ncepe s predomine fora amintirii a fost formarea de grupuri de indivizi legai prin amintirea unor fapte svrite n comun. Pn atunci, orice grup social depindea ntru totul de forele naturale, de originea sa comun. Omul, ca individ, nu aducea nici un aport, prin propriul su spirit, la ceea ce natura fcuse din el. De acum nainte ns, o persorialitate puternic putea s antreneze spre o aciune comun un anumit numr de oameni, iar amintirea acestor aciuni svrite n comun ducea la formarea unui grup social distinct de altele. Acest mod de convieuire social nu s-a concretizat ns dect n decursul celei de a treia subrase (a toltecilor). Indivizii care aparineau acestei rase au fost primii

care au pus bazele unei forme de organizare social pe care am putea-o considera un fel de fiin comun i care poate fi considerat ca prima etap a nchegrii unui stat. Conducerea i guvernarea acestei comuniti erau creditare, treceau de la strmoi la descendeni. Ceea ce, pn aunci, se perpetua numai n memoria contemporanilor, acum se transmitea din tat n fiu. ntregul neam trebuia s nu uite faptele svrite de strmoi. Descendenii continuau s aprecieze ceea ce realizaser strmoii lor. Trebuie s ne fie foarte limpede c, n acea vreme, oamenii aveau n mod real fora de a transmite nsuirile lor urmailor. Educaia consta n a prezenta viaa n imagini vii. Efectul produs de acest gen de educaie depindea de puterea personal care emana de la educator. Acesta nu urmrea s perfecioneze inteligena elevilor si, ci s dezvolte n ei, mai ales, aptitudini care s fie de natur instinctiv. Sistemul permitea ca aptitudinile printelui s se transmit, n cele mai multe cazuri, fiilor. n aceste condiii, experiena personal ctiga o importan din ce n ce mai mare, n cadrul celei de a treia subrase. Cnd un grup de oameni se desprea de un altul i forma o nou comunitate, el aducea n noua sa colectivitate amintirea vie a ceea ce vieuiser n vechea reedin; dar, n acelai timp, exista n aceast amintire ceva ce nu mai convenea grupului i provoca un sentiment de neplcere, i atunci, oamenii ncercau ceva nou. Astfel, cu fiecare comunitate nou ntemeiat se mbunteau i condiiile de via. Era, deci, cu totul natural ca acele mbuntiri s fie imitate. Acestea au fost condiiile obiective care au permis, n timpul celei de a treia subrase, s ia natere comuniti nfloritoare descrise n unele lucrri teosofice*.* n acest sens, se pot cita descrieri de orae grandioase, de oraul cu portile de aur, de palate imperiale etc. (cf. W. Scott-Elliot, L'Histoire de 1'Atlantide sau Annie Sesaut i C.W. Leadbeater, L'Homme d'o il vient o il va, ambele traduse din englez) (NT).

Experienele personale gseau sprijin din partea celor care , erau iniiai n legile eterne ale evoluiei spirituale. Unii suverani puternici au fost ei nii iniiai, pentru ca valoarea lor personal s-i afle o susinere total. Datorit valorii sale personale, omul devine puin cte puin apt pentru a fi iniiat. El trebuia mai nti s-i cultive progresiv forele proprii i s le dezvolte pn ntr-att, nct s-i poat veni, de sus, iluminarea. Iat explicaia originii regilor i a conductorilor iniiai atlanteeni. Acetia deineau o putere enorm i totodat se bucurau de o veneraie nermurit. Dar, pe de alt parte, aceast situaie purta n ea germenele decadenei si ruinei. Structurarea unei memorii foarte dezvoltate a dus ctre o exacerbare a personalitii. Omul ncepe s doreasc s obin ceva pentru el n schimbul puterii pe care o avea. i cu ct aceast putere era mai mare, eu att dorea mai mult s o foloseasc pentru propriul su interes. Ambiia care se dezvolt pe acest fundal duce la un egoism slbatic i, de aici, se ajunge la o utilizare abuziv a puterii. Dac ne gndim la ceea ce putea face omul atlantean prin stpnirea forelor vitale, vom nelege uor ce urmri teribile au putut avea abuzurile svrite. Puternice fore ale naturii puteau fi puse n slujba unui nemsurat

egoism. Aceast tendin cunoate o amploarea deosebit n a patra subras (pratoturanienii). Cei care aparineau acestei rase i care fuseser instruii n stpnirea unor asemenea fore s-au slujit de ele, n diferite forme, pentru satisfacerea cu perseveren a dorinelor i aviditii lor. Dar utilizate n felul acesta, ntr-o asemena msur, aceste fore s-au distrus singure unele pe altele. Lucrurile stau ca i cum picioarele unui om ar vrea neaprat s mearg nainte, n timp ce partea superioar a corpului tinde s se deplaseze napoi. O asemenea situaie catastrofal nu se putea opri dect dac se dezvolta n om o for superioar, i aceasta a fost fora gndirii. Gndirea logic exercit o aciune inhibatoare asupra dorintelor egoiste ale individului. Originea gndirii logice trebuie cutat n a cincea subras (a protosemiilor). Oamenii ncep s depeasc stadiul simplei amintiri a evenimentelor din trecut i s compare intre ele diversele experiente trite. Se dezvolt astfel puterea de judecat. De acum devine posibil ca dorinele i pasiunile s fie oarecum inute n fru prin judecat. Omul ncepe s calculeze, s combine. El nva s se slujeasc n aciunile sale de gndire. Dac nainte se lsa prad oricrei dorine, acum el se ntreab mai inti dac dorinele sale sunt n concordan cu gndirea. n perioada celei de a patra subrase, oamenii cutau cu slbticie s-i satisfac pasiunile, acum, n decursul celei de a cincea subrase, ei ncep s asculte de o voce interioar. Aceast voce are ca efect stvilirea pasiunilor, dar nc nu poate anihila impulsurile egoiste ale personalitii. n a cincea subras, se pun astfel mobilurile unei aciuni, se regsesc transpuse nuntrul omului. Acesta dorete acum s dezbat n sinea lui ce trebuie s fac sau s nu fac. Dar ceea ce s-a ctigat, prin aceast for interioar a gndirii, s-a fcut n dauna puterii de stpnire a fortelor exterioare ale naturii. Cu ajutorul gndirii capabile s calculeze, se poate domina energia lumii minerale, dar nu i fora vital. A cincea subras a dezvoltat astfel gndirea n detrimentul puterii asupra forei vitale. Dar tocmai prin aceasta s-a creat germenele necesar evoluiei viitoare a umanitii. n prezent, personalitatea, amorul propriu, egoismul mai exist i se dezvolt tot mai mult, dar gndirea, care le prolifereaz i acioneaz din interior, nu are nici o influen asupra naturii i nu poate s mai provoace asemenea aciuni disctructive ca cele pe care le declana utilizarea abuziv a forelor naturii. Din rndul populaiei care constituia a cincea subras s-a selectat un grup restrns, alctuit din partea cea mai nzestrat, i a fost ales s supravieuiasc nimicirii celei de a patra rase-rdcin (atlantean); Acest grup a format nucleul din care, mai trziu, s-a nscut a cincea ras-mam, cea arian; aceasta are ca menire s perfecioneze dezvoltarea facultii de gndire, cu toate consecinele care decurg de aici. Populaia din a asea subras atlantean (akkadienii) au perfecionat n continuare facultatea de gndire, depind stadiul pe care l atinsese a cincea subras. Akkadienii se deosebeau de protosemii prin aceea c utilizau, ntr-o msur mai

larg, gndirea. - S-a spus c dezvoltarea gndirii tempereaz impulsurile personalitii egoiste i le mpiedic s se transforme n aciuni devastatoare, aa cum se ntmpla la rasele precedente, dar nu le-a anihilat. ntr-o prim etap, protosemiii reueau s-i ordoneze relaiile personale aa cum i inspira gndirea. Inteligena ncepe s nlocuiasc dorinele i pasiunile nenfrnate. Se stabilesc relaii noi ntre indivizi, apar alte condiii de via. n timp ce subrasele anterioare recunoteau drept conductor pe cel ale crui fapte se ntipriser cel mai profund n memoria lor, sau pe cel care putea face dovada unei viei bogate n amintiri, de acum nainte un asemenea rol de conductor revenea celui inteligent. nainte, totul se msura n funcie de ceea ce se pstra n memorie, acum preferinele mergeau ctre o relaie bazat pe gndire. Sub influena memoriei, un lucru era preuit atta timp ct era considerat util i, cnd nceta s mai existe, se considera ceva foarte natural ca acela care era apt s rezolve o situaie problematic s impun o nnoire. Sub influena gndirii se dezvolt ns dorina de schimbare i nnoire. Fiecare dorea s impun ceea ce i sugera inteligena sa. n felul acesta, n subrasa a cincea ncep s apar, deja, stri de agitaie, de nelinite, care, n a asea subras, duc la necesitatea de a se ngrdi o gndire prea inflexibil a unui individ, prin instituirea unor legi generale de conduit. Strlucirea unor state din perioada celei de a treia subrase se baza pe faptul c amintirile comune asigurau ordinea i armonia. n perioada celei de a asea subrase, s-a simit necesitatea ca ordinea s fie impus prin legi elaborate prin gndire. Aici se afl deci, n a asea subras, originea dreptului i a principiilor legislative. n timpul subrasei a treia, se putea ntmpla ca un grup de oameni s se desprind de comunitatea n care trise, dar numai atunci cnd se simea eliminat , deoarece condiiile create pe baza amintirilor nu mai erau convenabile. n schimb, n timpul celei de a asea subrase, lucrurile se petreceau cu totul altfel. Gndirea logic era utilizat n cutare de inovaii i incita la noi aciuni i creaii. Akkadienii pot fi considerai ca un popor ntreprinztor i colonizator; ei simeau o real satisfacie n aceste aciuni. Comerul, n special, constituia o activitate deosebit de stimulatoare pentru aptitudinile care se formau prin gndire i judecat. A aptea subras (mongolii) favorizeaz n continuare dezvoltarea forei de gndire, dar pstreaz totodat unele vechi caliti ale subraselor anterioare, ndeosebi cele ale subrasei a patra, caliti pe care ei le conserv acum mult mai riguros dect se fcea n cursul subraselor a cincea i a asea. Mongolii au rmas fidel ataai simului amintirii i au ajuns, astfel, la convingerea c cine este cel mai btrn este i cel mai nelept i poate, prin aceasta, s foloseasc cel mai bine puterea gndirii. Este adevrat c pierduser dominaia asupra forelor vitale, dar fora de gndire pe care au dezvoltat-o asimilase ea nsi ceva din acea putere natural a forei vitale. Puterea asupra vieii era definitiv pierdut, dar niciodat nu au pierdut credina naiv i nemijlocit n aceast putere. Aceast for devenise pentru ei Dumnezeu i, n numele lui, fceau tot ceea ce considerau c este bine i drept. Ei apar n constiena popoarelor vecine ca nite posedai ai acestei puteri secrete i chiar ei nii aveau o ncredere oarb n ea. Descendenii lor din Asia, dar i din unele zone din Europa, au pstrat i mai pstreaz mult din aceste particulariti.

Fora de gndire implantat n oameni nu i va putea atinge, ns, ntreaga ei valoare n decursul evoluiei dect dup ce va primi un puternic i nou impuls n cursul viitoarei rase-rdcin, a cincea, adic cea actual. Cea de a patra rasrdcin nu a fcut dect s o pun n slujba a ceea ce dobndise prin memorie. Abia a cincea a ajuns la asemenea forme de via care fac posibil ca facultatea de gndire s-i gseasc cel mai potrivit instrument.

GA 11

TRECEREA DE LA A PATRA LA A CINCEA RASRADACIN

Urmtoarele comunicri se refer la trecerea de la a patra ras-rdcin (atlantean) la cea de a cincea (arian), creia i aparine omenirea civilizat de astzi. Numai acela care se poate ptrunde de gndul evoluiei n sensul su cel mai larg i n ntreaga sa nsemntate va putea nelege aceast epoc n mod corect. Tot ceea ce omul contientizeaz n jurul su este n plin proces de evoluie. nsi facultatea de gndire care caracterizeaz pe omul actual, omul celei de a cincea rase-rdcin, este rezultatul unei evoluii. Se poate spune chiar c a cincea ras-rdcin este cea care, n mod progresiv, conduce la perfecionare fora de gndire. n prezent, omul ia o hotrre (n gnd) i abia apoi o pune n practic, ca un efect al propriei sale gndiri. La atlanteeni, aceast facultate era nc ntr-o stare de pregtire. Voina nc nu pornea din gndurile proprii, ci era influenat de influxul de gnduri venite de la entiti superioare. n acest fel, voina lor era dirijat din afar. Dac reuim s ne formm o idee clar despre evoluie aplicat la fiina uman i s admitem c, n trecut, omul, ca fiin terestr, era o fiin alctuit cu totul altfel dect n pezent, atunci vom fi n msur s nelegem c fiinele, despre care va fi vorba n relatarea ce urmeaz au fost total diferite de ceea ce suntem noi astzi. Evoluia la care ne referim a necesitat perioade extrem de lungi. Ceea ce am spus n paginile precedente despre a patra rasr-dcin, a atlanteenilor, se refer la marea majoritate a umanitii. Aceasta se afla nc sub comanda unor conductori mult mai evoluai dect omul obinuit, prin capacitile lor. nelepciunea i puterea de care dispuneau aceti conductori nu ar fi putut fi atinse prin nici un sistem terestru de educaie. Ele erau conferite de entiti superioare care nu fceau parte din lumea pmnteasc. Era ceva cu totul natural ca marea majoritate a oamenilor s vad n aceti conductori fiine superioare, mesageri ai zeilor. i pe bun dreptate, cci nici prin organele de sim i nici prin inteligena omului nu ar fi putut fi atinse tiina i dibcia acestor conductori. Ei erau venerai ca trimii ai lui Dumnezeu i oamenii primeau de la

ei porunci, ndrumri i nvturi. Fiine de asemenea natur au instruit omenirea s deprind tiina, artele i fabricarea uneltelor. Aceti mesageri ai zeilor" conduceau uneori ei nii comunitile, iar alteori prin oameni mai evoluai, pe care i instruiau n arta de a guverna. Se spune despre aceti conductori c erau n relaie direct cu zeii", care le revelau legile dup care trebuia s se dezvolte omenirea. Aceasta era realitatea. Aceast legtur cu zeii era, de fapt, o adevrat iniiere i se realiza n locuri ascunse cu strnicie celorlali oameni. Erau adevrate centre de iniiere i se numeau temple ale misteriilor". De aici emana ntreaga conducere a umanitii. Ceea ce se petrecea n templele de misterii era, prin urmare, de neneles pentru popor, ca i inteniile marilor si conductori. Poporul nu putea, cu ajutorul simurilor, s neleag dect ceea ce era legat nemijlocit de Pmnt i nicidecum ceea ce se revela din lumile superioare pentru salvarea lui. Din aceasf cauz nvturile pe care le ddeau conductorii trebuiau s fie nfiate ntr-o form care nu semna cu nimic din cele ce se refereau la evenimente strict terestre. Limbajul de care se slujeau zeii n relaia cu mesagerii" lor, n centrele de misterii, nu era unul pmntesc, iar forma sub care aceti zei se revelau era, cu att mai puin, una terestr... n nori de foc" apreau aceste nalte spirite n faa mesagerilor lor, pentru a le transmite cum s conduc pe oameni. Doar omul avea putina s mbrace o form uman; entitile ale cror faculti depeau nivelul uman nu se puteau manifesta dect sub o form care nu avea nimic asemntor ce ceea ce era pe pmnt. Mesagerii zeilor" puteau s primeasc revelaiile transmise de entitile superioare pentru c ei nii erau cei mai evoluai n cadrul comunitilor n care triau. n cursul perioadelor anterioare de evoluie, ei dobndiser facultile pe care majoritatea celorlali oameni abia de acum nainte urmau s le obin. Ei erau oameni propriu-zis numai dintr-un anumit punct de vedere; puteau lua o form uman, dar facultile lor spirituale i sufleteti aveau dimensiuni supraumane. Cu alte cuvinte, erau nzestrai cu o dubl natur, att divin, ct i uman. Trebuie s vedem aceti mesageri ca pe nite spirite superioare, care ns puteau s mbrace o form uman, spre a fi n mijlocul oamenilor, s-i ajute s progreseze n evoluia lor terestr. Adevrata lor patrie nu se afla pe Pmnt. Aceste fiine ndrumau pe oameni, dar nu le puteau dezvlui principiile dup care i conduceau; pn n epoca celei de a cincea subrase atlanteene, a protosemiilor, oamenii erau cu totul incapabili s neleag aceste principii. Era necesar ca, mai nti, n timpul acestei subrase, s se dezvolte facultatea de judecat, fora gndirii. Iar aceast for nu s-a dezvoltat dect foarte lent i n mod progresiv. Chiar i ultimele subrase atlanteene nu puteau nelege dect foarte puin principiile dup care acionau conductorii lor dumnezeieti. Ei ncepuser s presimt aceste principii. De aceea, ideile pe care le aveau, ca i legile care guvernau instituiile lor de stat, erau mai curnd presimite, dect gndite clar. Principiul conductor al celei de a cincea subrase atlanteene a pregtit aceast ras ncetul cu ncetul pentru ca, mai trziu, dup distrugerea a ceea ce am putea

numi modul de via atlantean, s poat ncepe o via nou, reglat, de ast dat n totuI, de fora gndirii. Ctre sfritul perioadei atlanteene, existau trei grupuri de entiti de tip uman. 1. Primul grup era alctuit din acele fiine pe care le-am numit mesageri ai zeilor"; acetia se aflau pe o treapt de evoluie ce depea cu mult pe aceea a celorlali oameni; ei propovduiau nelepciunea divin i fceau fapte dumnezeieti. 2. Al doilea grup, mai restrns, era format din marea mas a populaiei, la care fora de gndire era nc ntr-un stadiu latent, dar care dispunea totui de unele faculti elementare pe care omenirea de azi le-a pierdut. 3. Un al treilea grup dispunea de o putere de gndire mai evoluat, dar pierduse complet vechile faculti elementare atlanteene. n schimb, deveneau capabili s asimileze, cu ajutorul gndirii, principiile directoare transmise de mesageri". Al doilea grup de fiine umane urma s dispar treptat. Dimpotriv, al treilea grup a fost pregtit i educat de fiinele superioare din primul grup pentru a putea prelua n minile lor propriul destin. Din rndul celor care alctuiau acest al treilea grup, marele Conductor, pe care literatura ocult l numete Manu*, a ales pe cei mai api i i-a pregtit s pun bazele unei noi umaniti. Cei alei, fiinele cele mai dotate, se aflau din a cincea subras. Gndirea oamenilor care fceau parte din subrasele a asea i a aptea cptase o anumit tent negativ i nu mai erau apte s evolueze. Venise acum timpul s se dezvolte la maximum cele mai bune caliti ale celor mai buni. Alegerea s-a fcut de ctre acel mare Conductor, care a izolat pe cei alei ntr-o zon special a Pmntului undeva n interiorul Asiei , punndu-i la adpost de toate influenele negative care ar fi putut veni de la cei rmai n urma evoluiei sau care deczuser. Sarcina pe care Conductorul i-o luase era ca acest grup de alei s progreseze pn ntr-att, nct acetia s reueasc s sesizeze n sufletul lor, cu ajutorul gndirii, principiile dup care fuseser condui pn atunci, principii pe care mai nainte abia le presimeau, fr a le putea nelege. De acum nainte trebuia ca oamenii s cunoasc forele divine pe care mai nainte le-au urmat n mod incontient. Pn atunci, zeii conduseser omenriea prin mesagerii" lor; acum trebuia ca oamenii s tie entitile divine. Trebuia s se deprind s se considere ei nii ca fiind organele de execuie ale Providenei.* Manu, n sanscrit, cel care gndete"; inteligen care conduce un ciclu de evoluie. Tradiia teosofic vorbete de un numr total de paisprezece Manu; pn n prezent, omenirea a cunoscut apte. Primul este Svayambhuva Manu (cel fr natere") (NT).

Acest grup izolat se afla n faa unei hotrri de mare importan. Conductorul divin se afla n mijlocul lor sub o form uman. De la aceti mesageri divini", omenirea primea ndrumri i porunci n legtur cu ceea ce trebuia sau nu trebuia s fac. Oamenii erau instruii n tiinele care se bazau numai pe ce era perceptibil cu simurile fizice. Ei presimiser aceast conducere divin a lumii, o simiser n propriile lor fapte; dar o contien clar despre ea nu avuseser. Acum, Conductorul le vorbea ntr-un mod cu totul nou. i nva c tot ceea ce

percep n jurul lor este dirijat de puteri invizibile i c, de acum nainte, ei nii, sunt slujitorii acestor puteri invizibile i, prin puterea propriei judeci, vor avea de tradus n practic legile acestora. Oamenii aud acum despre o lume divin, suprapmnteasc. Aud c spiritul invizibil este creatorul i susintorul a tot ceea ce este vizibil pentru om. Pn atunci ei i ridicau privirile spre mesagerii" lui Dumnezeu, pe care i vedeau, spre acei iniiaii de natur supraomeneasc, dintre care unul le vorbea i le spunea ce trebuie s fac sau s nu fac. Dar, de acum nainte, ei nii erau demni ca mesagerul divin s le vorbeasc chiar despre zei. Cuvntul pe care acesta l rostea fr ncetare acestui grup de oameni alei de el avea o puternic rezonani: Voi ai vzut pn acum pe cei care v conduceau, dar exist conductori mai mari pe care voi nu i vedei. Acestor conductori s v supunei. Trebuie s mplinii poruncile Domnului, pe care nu l vedei, i s ascultai de acela despre care nici mcar nu v putei face o imagine". Aa suna, din gura marelui Conductor, noua i suprema porunc prin care se instituia, de fapt, cultul unei Divinitti creia nu-i semna nici o imagine material-vizibil i despre care, din aceast cauz, nu era ngduit s se fac nici un fel de chip cioplit. Un ecou al acestei puternice porunci primordiale pe care a primit-o a cincea subras se regsete n cuvintele Decalogului: S nu-i faci ie chip cioplit i nici un fel de asemnare a nici unui lucru din cte sunt n cer sus i din cte sunt pe pmnt jos i din cte sunt n apele de sub pmnt"*.* Moise, Cartea a doua, Exodul, cap. XX, v. 4.

Alturi de marele Conductor (Manu) se aflau i ali mesageri", pentru a-l asista n executarea dispoziiilor sale n diferite domenii ale vieii i la dezvoltarea noii rase. ntreaga existen urma s se aeze potrivit unei noi concepii, care vorbea despre o organizare divin a lumii. Gndirea uman trebuia s se ndrepte, pretutindeni, de la vizibil spre ceea ce este nevzut. Viaa este determinat de puteri naturale. Cursul vieii umane depinde de alternana zinoapte, iarnvar, soareploaie. Oamenilor li se dezvluie relaia ntre aceste fenomene vizibile i forele invizibile (dumnezeieti) i felul cum ei urmeaz s se comporte pentru a reui s-i conduc viaa n deplin acord cu puterile invizibile. Cunotinele pe care le capt i ntreaga lui activitate trebuie s se orienteze n acest sens. El trebuie s vad, n mersul stelelor sau n fenomenele meteorologice, expresia unei voine divine, expresia nelepciunii lui Dumnezeu. Ceea ce numim astzi astronomie i meteorologie erau dezvluite atunci oamenilor n acest spirit i li se impunea s-i organizeze munca i viaa moral n aa fel, nct s le pun de acord cu nelepciunea legilor divine. Viaa se desfura dup porunci divine i oamenii se strduiau s ptrund gndirea divin din mersul stelelor, din fenomenele i manifestrile atmosferice etc. Anumite acte de sacrificiu aveau menirea s ajute omulut s-i duc activitatea n armonie cu voina divin. Manu dorea ca ntreaga via uman s se orienteze dup lumile superioare. ntreaga activitate omeneasc, toate instituiile urmau s aib un caracter religios. Manu voia, prin aceasta, s pun bazele unui proces care urma s devin o caracteristic a misiunii speciale ce i era hrzit celei de a cincea rase-rdcin. n aceast nou perioad de evoluie, urma ca omenirea s se deprind s se conduc singur, cu ajutorul gndirii proprii. Dar o asemenea autodeterminare nu

putea da roade dect dac omul se punea pe el nsui n slujba forelor superioare. El trebuia s se foloseasc intens de fora sa de gndire, dar, totodat, aceasta avea nevoie s fie sanctificat, cu alte cuvinte, s se intoarc spre divinitate. Pentru a nelege mai bine ceea ce se petrecea n acele timpuri, este necesar s lum n considerare faptul c dezvoltarea facultii de gndire, care ncepuse n a cincea subras atlantean, a avut i o alt consecin. Oamenii intraser n posesia unor cunotine i a unor meteuguri care proveneau din anumite surse care nu erau n raport direct cu ceea ce Manu considera ca fiind sarcina sa specific. Aceste cunotine i meteuguri erau lipsite, n primul rnd, de un caracter religios. Prin modul n care oamenii le primiser, acetia credeau c vor putea s le pun n slujba egoismului i a poftelor personale*. Una din aceste cunotine, de exemplu, era referitoare la foc i la utilizarea lui n lucrrile oamenilor. n primele etape ale perioadei atlanteene, nu era nevoie de foc, deoarece oamenii se puteau sluji de fora vital pentru nevoile lor. Dar pe msur ce timpul trecea ei aveau o putere din ce n ce mai mic asupra acestei fore; de aceea, se simea tot mai mult nevoia utilizrii de unelte i instrumente fcute din materiale nevii. Dar pentru prelucrarea lor era nevoie de foc. Situaia era asemntoare i pentru alte fore ale naturii. Drept urmare, oamenii sunt nevoii s se deprind cu utilizarea acestor fore, fr a fi ns contieni de originea lor divin. i, de fapt, aa i trebuia s fie! Cci omul nu trebuia s fie constrns prin nimic s fac o legtur ntre lucrurile obinute prin fora sa de gndire i ordinea divin a lumii. Dimpotriv, prin gndire, el trebuia s fac aceasta n mod liber, prin gndurile sale. Intenia marelui Conductor, Manu, era s conduc pe oameni astfel, nct n mod independent s fac asemenea legturi, stabilind o relaie ntre aceste lucruri i ordinea superioar a lumii ca urmare a unei necesiti luntrice. Oamenii puteau, ca s spunem aa, s decid singuri dac voiau s foloseasc cunotinele dobndite n propriul lor interes sau, dimpotriv, s le consacre cu religiozitate n slujba lumilor superioare. Dac, nainte vreme, omul era obligat s se considere prta al conducerii divine a lumii, de unde i venea, de exemplu , puterea pe care o avea asupra forelor vitale, fr a avea nevoie s foloseasc fora gndirii, de acum nainte, el era n situaia de a putea folosi forele naturii fr a-i ndrepta gndurile spre divinitate. Nu toi cei selecionai de Manu erau corespunztari pentru acest scop, ci numai un grup foarte restrns. Numai din rndul acestui grup Manu putea forma nucleul noii rase-rdcin. El i-a adunat i s-a retras cu ei, pentru a-i pregti i perfeciona, n timp ce restul s-a amestecat cu ceilali oameni existeni. Din acel mic nucleu de oameni grupai n jurul lui Manu deriv tot ceea ce constituie nc, pn in zilele noastre, adevraii germeni ai progresului existeni n actuala a cincea ras-rdcin. Aceasta explic faptul c exist dou caracteristici care jaloneaz ntreaga evoluie a acesteia. Una este proprie celor care sunt nsufleii de idei superioare, considerndu-se ca nite copii ai unei puteri divine cosmice; alta reprezint pe cei care pun totul n slujba intereselor personale i a egoismului.* Deocamdat nu este permis s fie revelat n mod public originea acestor meteuguri i cunotine. Din acest motiv, un anumit segment din Cronica Akasha nu poate fi divulgat. (Nota autorului).

Acest mic nucleu a rmas n jurul marelui Manu pn cnd a acumulat suficient for pentru a aciona acum spiritul cel nou i pn cnd membrii si au fost api s plece pentru a duce acest mesaj umanitii constituite din restul raselor precedente. Acest nou spirit a fost primit, desigur, n mod diferit de aceste popoare, dup gradul de evoluie pe care l-au putut atinge n regiunile unde triau. Vechile trsturi de caracter nc prezente s-au amestecat cu ceea ce trimiii lui Manu aduceau n diversele prii ale lumii. Prin aceasta s-au format noi culturi si civilizatii. Personalitile cele mai dotate din grupul marelui Manu au fost alese s fie iniiate, ncetul cu ncetul, direct n nelepciunea sa divin i s devin nvtori ai celorlali. n felul acesta, vechilor mesageri divini li se altur acum o nou categorie de iniiai, care i-au dezvoltat fora lor de gndire exact aa cum o dezvoltaser contemporanii lor ntr-un mod terestru. Vechii mesageri divini ca i nsui Manu nu dispuneau aceasta. Evoluia lor aparinea lumii superioare. Ei au introdus n condiiile terestre nelepciunea lor superioar. Ceea ce aduseser omenirii era un dar de sus". Pn ctre mijlocul perioadei atlanteene, oamenii nu erau n msur a nelege prin propriile lor fore ce sunt poruncile divine. Acum n cursul perioadei descrise ei trebuiau s devin api pentru acest lucru. Gndirea terestr se putea ridica pn la conceptul de divinitate. n felul acesta, iniiai umani se altur celor supraumani. Aceasta nseamn o mare cotitur n evoluia omenirii. Primii atlanteeni nu aveau dezvoltat facultatea de a sesiza dac cei care i conduceau erau mesageri divini sau nu. Ceea ce ndeplineau acetia se impunea n faa lor ca fiind intervenia nsi a lumilor superioare i purta pecetea originii divine. Graie puterii lor, mesagerii din perioada atlantean erau considerai ca entiii sacre nconjurate de strlucirea pe care le-o conferea puterea lor. Oamenii iniiai, care au aprut mai trziu, sunt din punct de vedere exterior oameni ca i ceilali. Dar ei au rmas, n orice caz, n legtur cu lumile superioare, iar revelaiile i apariiile mesagerilor divini ptrund pn la ei. n cazuri cu totul aparte, cnd apare o necesitate superioar, recurg la anumite fore care le vin de sus. Ei svresc atunci acte pe care oamenii nu pot s le explice prin legile cunoscute de ei, considerndu-le din aceast cauz, pe bun dreptate, drept minuni. n toate aceste cazuri, scopul urmrit de forele superioare este acela de a aeza omenirea pe picioare proprii i de a dezvolta complet fora ei de gndire. Iniiaii-oameni sunt astzi mediatori ntre popor i puterile superioare i, numai prin actul iniierii, ei devin api s intre n relaie cu mesagerii divini. La nceputul celei de a cincea rase-rdcin, aceti oameni iniiai, sfinii nvtori, devin conductori ai restului umanitii. Marii preoi-regi din trecut, pe care istoria nu-i consemneaz, dar despre care avem mrturia legendelor, aparin acestei categorii de iniiaii. Mesagerii divini se retrag acum tot mai mult din sfera terestr, cednd conducerea iniiailor, a oamenilor iniiai, crora, ns, le dau n continuare asisten cu sfatul i cu fapta. Dac lucrurile nu ar fi evoluat n felul acesta, omul nu ar fi reuit niciodat s-i foloseasc n mod liber fora de gndire. Lumea este condus de o putere divin, dar omul nu trebuie s fie contrns s o recunoasc; el trebuie s se conving i s o neleag singur, prin

reflectare liber. Dac omul ajunge la acesi nivel, iniiaii i dezvluie treptat secretele lor. Totul se face, ns, cu ncetul, n mod progresiv. ntreaga evolue a actualei rase-rdcin, a cincea, constituie un lung i lent proces spre acest scop final. La nceput, Manu conducea el nsui grupul de oameni selecionat, aa cum se conduce un grup de copii. Dar, n mod treptat, conducerea se transmite oamenilor iniiai. nc i astzi, progresul const ntr-un amestec de contien i incontien din aciunile i gndirea oamenilor. Numai ctre sfritul perioadei celei de a cincea rase-rdcin, adic n cursul subrasei a asea i a aptea postatlanteene, se va forma un numr suficient de mare de oameni api s primeasc aceste cunotine i, abia atunci, li se va putea dezvlui n mod public iniiatul cel mai mare. Acest iniiat din rndul oamenilor va putea prelua conducerea suprem aa cum o avea marele Manu la sfritui celei de a patra rase-rdcin. Astfel, opera de educaie a celei de a cincea rase-rdcin const n a aduce o mare parte a umanitii contemporane n stare s urmeze n mod liber un Manu de esen uman, dup cum o fcuse Manu de esent divin, rasagermene a acestei a cincea rase-rdcin.

RASA LEMURIAN

n acest capitol, este relatat o parte din Cronica Akasha care se refer la o perioad extrem de ndeprtat din evoluia uman. Aceast perioad este anterioar aceleia descrise n capitolul precedent. Este vorba de a treia rasrdcm a omenirii, despre care lucrrile teosofice se spune c ocupa continentul lemurian. Acest continent aa cum rezult din aceste scrieri se afla situat n sudul Asiei, i se ntindea aproximativ de la actuala insul Ceylon pn la Madagascar; din acest continent mai fcea parte i zona meridional a Asiei, precum i cteva zone din Africa. Chiar dac descifrarea Cronicii Akashe s-a fcut cu cea mai mare atenie, n acelai timp inem s subliniem c acestor comunicri nu trebuie s li se atribuie nici cel mai mic caractcr dogmatic. n afara faptului c lectura, sau mai curnd descifrarea unor evenimente petrecute ntr-o epoc att de ndeprtat n raport cu a noastr nu este deloc uoar, transpunerea nsi n limhajul actual a acestor revelaii primite printr-o viziune direct a lor prezint dificulti aproape insurmontabile. Situarea n timp o vom face ulterior, cci ea va fi mult mai bine neleas dup ce vom prezenta intreaga perioad lemurian, precum i actuala perioad, adic a cincea ras-rdcin, pn n zileie noastre. Faptele comunicate aici sunt surprinztoare chiar i pentru un ocultist carc le citete prima dat, dei cuvntul surprinztor" nu este chiar cel mai potrivit. Din aceast cauz nu i este ngduit s le comunice dect dup verificarea cea mai ngrijit. A patra ras-rdcin (atlantean) a fost precedat de rasa-rdcin lemurian. n cursul evoluiei sale, au avut loc evenimente de cea mai mare importan pentru Pmnt i om. Ne vom ocupa, ns, mai nti de caracteristicile acestei rase timpurii, aa cum se prezenta ea prin acele evenimente pe care le vom studia mai

trziu. n linii mari, putem spune c aceast ras nu avea nc dezvoltat memoria. Firete, omul putea s-i fac o reprezentane a lucrurilor i a ntmplrilor, dar aceast reprezentare nu rmnea imprimat n memorie. Din aceast cauz, nu exista un limbaj propriu-zis. Tot ceea ce oamenii puteau s reproduc erau mai curnd nite sunete naturale, care exprimau sentmente i senzaii de plcere, bucurie, durere etc., dar nu denumeau obiecte nconjurtoare. n schimb, reprezentrile lor aveau o for cu totul aparte, pe care oamenii care s-au succedat nu au mai avut-o. Aceast for permitea lemurienilor s acioneze direct asupra mediului nconjurtor. Influena pe care aceste reprezentri o exercita era resimit att de ceilali oameni, ct i de animale, plante i chiar de obiectele nensufleite, i acestea puteau s fie influenate prin simpl reprezentare. n felul acesta, lemurianul putea s comunice cu cei din jurul su fr a avea nevoie de un limbaj articulat. Acest gen de comunicare pare mai curnd un fel de citire a gndurilor". Fora reprezentrilor sale, lemurianul o primea direct de la fiinele i lucrurile nconjurtoare. Ea emana din forta de cretere a vegetalelor i din fora vital a animalelor. Omul ntelegea pur i simplu ceea ce se petrecea i vieuia n intimitatea structural a plantelor i a animalelor. El nelegea chiar i forele fizice i chimice ale obiectelor nevii. Pentru a construi ceva, nu avea nevoie s calculeze mai nti dimensiunea grinzilor, greutatea blocurilor de piatr, ci el vedea, privind trunchiul unui copac, ce rezisten avea la apsare, unde este potrivit piatra de construcie sau nu datorit greutii ei. Lemurianul construia astfel, fr s fie inginer, graie forei sale de reprezentare, care aciona cu sigurana unui fel de instinct. El mai avea i o mare putere de stpnire asupra propriului su corp. Cnd era nevoie, prin efortul propriei voine, el putea s-i amplifice fora braelor. Prin intensificarea voinei, era, printre altele, capabil s ridice greuti enorme. Dac mai trziu omul atlantean se slujea de puterea pe care o avea asupra forelor vitale, lemurianul se servea de stpnirea pe care o avea asupra voinei sale. n toate domeniile de activiti inferioare, el poate fi considerat ca un fel de magician nnscut (n sensul bun, nepeiorativ, al cuvntului). Scopul lemurienilor l constituia dezvoltarea voinei, a forei de reprezentare. Educaia care se fcea copiilor era consacrat exclusiv acestui scop. Bieii erau supui unui antrenament dur, pentru a-i fortifica. Trebuia s nvee s nfrunte primejdiile, s suporte dureri fizice, s svreasc fapte de mare ndrzneal. Cei care nu erau capabili s suporte supliciile sau s nfrunte primejdiile erau desconsiderai, ca nite membrii nefolositori pentru comunitate. Erau sacrificai n cele mai teribile chinuri. Ceea ce ne reveleaz imaginile pe care le prelum din Cronica Akasha cu privire la creterea copiilor depete tot ce i poate imagina un om modern. A suporta temperaturi care mergeau pn la incandescen sau a strpunge corpul cu abiecte ascuite erau procedee curente. Creterea fetelor era diferit. i ele, nc de mici, erau supuse la probe de clire, dar se urmrca n special s le dezvolte fantezia. De exemplu, erau expuse la intemperii, la furtuni, pentru a nva s resimt n linite frumuseea slbatic a acestor manifestri; trebuia, apoi, s asiste la luptele ntre brbai, fr a manifesta mil sau fric, ci doar pentru a preui fora si puterea care se desfura n faa lor. Era o cale pentru

a dezvolta la fete o tendin spre vis i fantezie, calitate foarte apreciat. Dar cum nu aveau memorie, aceste dispoziii nici nu riscau s degenereze. Imaginile de vis i fantezie nu durau dect atta timp ct exista motivaia exterioar respectiv. Aceste imagini i aveau temeiul numai n lucrurile exterioare, ele nu se pierdeau n stri lipsite de suport. De fapt, se proiecta n sufletul femeii, ca s spunem aa, nsi fantezia i vistoria inerente naturii. Lemurienii nu au avut propriu-zis locuine, aa cum le nelegem noi, dect mai trziu, ctre sfritul perioadei. Se aezau acolo unde natura le oferea condiii. De exemplu, se adposteau n peteri, dar nu le ngrijeau i nu le utilau dect temporar, pentru nevoile stricte de moment. Mai trziu, au nceput s construiasc adposturi din argil i atunci au dat dovad de o deosebit ndemnare. S nu ne nchipuim c nu construiau i cldiri, dar acestea nu serveau ca locuinie, ci rspundeau, n acele timpuri, unei nevoi luntrice de a da lucrurilor din natur o form voit de om. Unele coline erau transformate de aa manier ca omul s se bucure de noua form obinut. Pentru aceleai motive, dar i pentru un scop utilitar, se adunau laolalt pietre. Locurile unde copiii erau antrenai s suporte probele de clire se nconjurau de ziduri construite n acest fel. Ctre sfritul perioadei lemuriene, edificiile destinate s cultive nelepciunea divin i arta divin" au devenit mai mree, dar i mai artistice. Aceste instituii erau, sub toate aspectele, cu totul diferite de ceea ce au fost mult mai trziu templele, cci ele serveau att ca instituii de instruire, ct i ca lcauri de cunoatere tiinific. Cine era considerat capabil, putea fi iniiat acolo n cunoaterea legilor universale, dar i n aplicarea acestor legi. Dac lemurianul era un magician nnscut, aici avea posibilitatea s transforme acest dar n art i cercetare. Puteau fi admisi numai cei care, datorit probelor dure prin care trecuser, dobndiser capacitatea de depire. Pentru restul oamenilor, ceea ce se petrecea n aceste instituii era o tain absolut. Aici se deprindea metoda de a cunoate forele naturii, printr-o cercetare direct, i de a le stpni. Dar nvmntul era n aa fel condus, nct forele naturale se transformau n om n fore de voin. Se ajungea astfel la situaia c omul putea s fac el nsui ceea ce fcea natura. Ceea ce umanitatea va obine mai trziu cu ajutorul gndirii i al calculelor, avea pe atunci caracterul unei activiti instinctive. Dar nu trebuie s dm aici, cuvntului instinct" aceeai semnificaie pe care o dm azi n mod curent, cnd ne referim la regnul animal. Cci activitile pe care umanitatea lemurian le desfura erau mult superioare fa de tot ceea ce sunt animalele n stare s fac prin instinct. Ele ntreceau cu mult chiar i tot ceea ce omenirea a realizat de atunci cu ajutorul memoriei, inteligenei i imaginatiei n domeniul artelor i al tiinelor. Dac am vrea s folosim o expresie care s uureze nelegerea, am putea numi acele instituii ale lor: universiti ale forelor de voin i ale puterii de reprezentare clarvztoare". Din aceste universiti", ieeau oameni pregtii s guverneze pe ceilali sub toate aspectele. O imagine corect a tuturor acestor relaii este dificil de formulat astzi n limbajul nostru, cci, ntre timp, totul s-a schimbat pe Pmnt. nsi natura, precum i modul de via al oamenilor, erau altele; n consecin, munca sau relaiile ntre oameni nu se pot compara cu ceea ce exist n prezent.

Aerul era mult mai dens, iar apa cu mult mai fluid dect mai trziu, n perioada atlantean. i ceea ce astzi formeaz scoara terestr nu era, n acea vreme, tot att de durificat cum a devenit mai trziu. Regnul animal i cel vegetal nu atinseser dect stadiul de dezvoltare, n primul caz, al amfibiilor, al psrilor i al mamiferelor inferioare, iar n al doilea caz, stadiul unor plante asemntoare cu palmierii i arborj asemntori cu acetia. Cu alte cuvinte, totul era diferit fa de prezent. Ceea ce astzi apare ca fiind de dimensiuni mici, avea atunci proporii gigantice. Micile noastre ferigi erau arbori care formau pduri mree. Mamiferele superioare actuale nu existau nc. Ceva mai mult, o mare parte a omenirii se afla la un nivel att de elementar de evoluie, nct poate fi considerat ca fiind ntr-un stadiu de animalitate. n orice caz, descrierile fcute mai nainte nu se refer dect la o minoritate a omenirii lemuriene. Restul ducea o via pur animal. Chiar i n aspectul exterior, ca s nu mai vorbim de comportamentul lor, aceti oameni-animale erau foarte diferiti de ceilalti, mai puini. Ei nu se deosebeau cu nimic de mamiferele inferioare, aveau pn i forma acestora. Mai trebuie s spunem ceva i despre importana lcaurilor templelor, menionate mai sus. Ce se practica n ele nu era propriu-zis un cult religios; era nelepciune i art divin", Omul resimea n mod direct ceea ce i se ddea aici ca pe un dar al puterilor spirituale din univers. i cnd omul primea acest dar, el se vedea ca un slujitor" al acestor puteri cosmice; se simea sfinit" i rupt de tot ce era profan. Dac la acest stadiu de evoluie al omenirii am dori s vorbim de religie, se poate spune c era o religie a voinei". Dispoziia sufleteasc i nclinaia religioas constau mai ales n faptul c omul pzea cu sfinenie forele care i fuseser insuflate, ca pe un sirannic i dumnezeiesc secret", i c i cluzea viaa n aa fel, nct s i sanctifice puterea. Persoanele care deineau asemenea puteri fceau obiectul unui deosebit respect i veneratie. i nu datorit unor legi sau prescripii, ci depinznd de puterea direct care emana din aceste persoane. Cei neiniiai se aflau n mod natural sub influena magic a initiailor. Era, de asemenea, ceva natural i deloc surprinztor ca acetia din urm s se considere persoane sacre. Faptul era real deoarece, n templele unde slujeau, ei atinseser stadiul de a contempla direct forele active ale naturii, putnd observa sursele creatoare ale acesteia. Experienele i tririle lor i puneau n legtur cu entitile care construiesc propriu-zis lumea. Aceast legtur se poate considera ca un fel de acces la zei. Ceea ce mai trziu a evoluat i a devenit iniiere" sau mister" provine din aceste raporturi primordiale care se stabiliser atunci ntre oameni i zei. Cu timpul, acest gen de relaie a trebuit s se modifice, deoarece att capacitatea de reprezentare, ct i spiritul uman au mbrcat alte forme. Faptul c femeile aveau un alt mod de via, aa cum s-a artat, a fost de o importan covritoare pentru progresul evoluiei lemuriene. Femeile au dezvoltat fore umane deosebite. Puterea lor de imaginaie, legat de natur, a constituit baza unei dezvoltri superioare a vieii de rezprezentare. Femeile preluau n sinea lor, cu nelepciune, forele naturii i le lsau s acioneze asupra

sufletului. S-au format, n felul acesta, germenii memoriei. i, o dat cu memoria, i face apariia n lume, pentru prima dat, facultatea de a formula cele mai simple noiuni morale. nainte, elementul masculin, prin educarea voinei, era strin de toate acestea. Brbatul urma instinctiv fie impulsurile naturale, fie influenele care emanau de la iniiai. Natura feminin a dat natere primelor reprezentri despre bine i ru". Lucruri care fcuser o impresie deosebit asupra vieii de reprezentare au nceput atunci s fie iubite, iar altele s fie respinse. n timp ce dominaia exercitat de elementul masculin era ndreptat mai mult spre aciunea exterioar a forelor voinei, spre manipularea forelor naturii, n elementul feminin ncep s ia natere aciuni pornite din sentimente, din forele personale interioare ale omului. Numai acela poate aprecia n mod corect mersul evolutiv al omenirii, care ia n considerare faptul c femeia a fost aceea care a fcut primele progrese n viaa de reprezentare. Dezvoltarea de obiceiuri legate de o via de reprezentri judicioas, de formarea memoriei, obiceiuri care constituie germenul unei viei juridice, a unei tradiii, au fost consecina celor menionate. Dac brbatul privise doar forele naturii i se folosise de ele, femeia, n schimb, este prima care interpreteaz aceste fore. Apare, n felul acesta, un mod nou de vieuire, bazat pe gndire, i care avea un caracter personaI mult mai accentuat dect la brbai. Trebuie precizat, ns, c aceast predispoziie a femeii era i un fel de clarvedere deosebit de magia voinei cultivat la brbai. Sufletul femeii era accesibil unui contact cu puteri spirituale de o alt natur, acele puteri care vorbeau mai ales laturii sentimentale a sufletului i mai puin celei spirituale, creia i se supunea brbatul. S-a creat, astfel, o difereniere: brbaii se consacrau unor aciuni mai mult natural-divine iar femeile se dedicau unor aciuni de tip mai mult sufletesc-divin. Evoluia parcurs de femeie n timpul perioadei lemuriene a avut drept consecin faptul c, mai trziu, la apariia, pe Pmnt, a urmtoarei rase-rdcin a celei atlanteene ei i-a revenit un rol important. Apariia noii rase a avut loc sub influena unor entiti foarte evoluate, cunoscnd legile formrii unei rase i care erau capabile s dirijeze forele latente ale naturii umane n aa fel, nct s duc la formarea unei noi rase. Despre aceste entiti superioare va trebui s vorbim n mod special. Deocamdat este suficient s spunem c aveau o ntelepciune i o putere supraomeneasc. Aceste entiti au selectat, din umanitatea lemurian, un mic grup cu scopul de a servi ca punct de plecare pentru urmtoarea ras, cea atlantean. Locul ales pentru aceasta era situat ntr-o zon cald. Sub ndrumarea acestor entiti, oamenii din aceast mic ceat selectat erau antrenai s domine forele naturii. Erau puternici i aveau abilitatea s extrag din pmnt variatele sale comori. tiau s lucreze pmntul i s-i culeag roadele pentru traiul lor. Datorit antrenamentului sever la care erau supui, oamenii dobndiser o natur voluntar foarte puternic. Sentimentele i manifestrile sufleteti erau dezvoltate ntr-o msur mult mai mic; n schimb, latura sufleteasc se dezvoltase la femei ele aveau memorie, for imaginativ i tot ce decurge din aceasta. Conductorii lor, pe care i-am mentionat, au determinat ca aceast ceat selecionat s se mpart n grupuri mai mici i au dat femeilor autoritatea de a

veghea la organizarea i stabilirea ordinii n aceste grupuri. Graie memoriei sale, femeia dobndete i abilitatea ca evenimentele i experienele pe care le trise s le fac utile i pentru viitor. Ceea ce se dovedise util i oportun ieri, femeia avea capacitatea s aplice azi i sesiza c s-ar putea folosi i mine. S reinem c femeia este cea care a organizat viaa acelor comuniti i sub influenia ei s-a nscut ideea de bine i de ru". Firea sa contemplativ a ndrumat-o s aib nelegere pentru natur. n observarea naturii se afl i originea reprezentrilor sale, cu ajutoruI crora conducea activitile oamenilor. Conductorii au actionat astfel nct, prin intermediul sufletului feminin, s poat nnobila i purifica viaa voluntar i fora brutal a brbailor. Trebuie s vedem toate acestea, bineneles, n aspectele lor de prime ncercri. Cuvintele limbajului actual ne pot duce cu uurin la formarea de reprezentri ale acelor fapte cu imagini luate din realitatea curent. n mod indirect, prin cultivarea vieii sufleteti feminine, conductorii spirituali au putut provoca i un nceput de trezire a unei viei sufleteti la brbai. Acest aspect explic i influena mare a femeilor n acele comuniti selectate. Cnd se simtea nevoia interpretrii unor semne ale naturii, se fcea apel la femei, pentru a le cere sfatul. ntreaga lor via sufleteasc era, ns, nc dominat de fortele sufleteti tainice" ale omului. Fr a exprima perfect situaia, ne apropiem ns de o caracterizare aproximativ, vorbind de o intuiie somnambulic. ntr-un anumit fel de visare superioar, li se revelau secrete ale naturii i, prin aceasta, primeau impulsul ctre aciune. Pentru femeie, totul n natur era nsufleit i se arta sub form de fore i manifestri psihice. Ea se lsa prins cu totul ntr-o estur tainic a forelor sale sufleteti. Ceea ce o ndemna ctre aciune era acea voce interioar a sufletului" sau ceea ce i spuneau plantele, animalele, pietrele, vntul i norii, freamtul arborilor etc. Din asemenea triri sufleteti a luat natere ceea ce a devenit religie. Omul simte, ncetul cu ncetul, c sufletul care acioneaz n natur i n viaa sa trebuie venerat i adorat. Apoi, anumite femei au obinut o situaie privilegiat, predominant, pentru c au tiut s interpreteze, din profunzimile lor, tainele universului. S-a putut ajunge, astfel, la situaia ca ceea ce aceste femei vieuiau n sufletul lor s se exprime spre exterior ca un fel de limbaj natural. nceputul vorbirii apare mai nti ca un fel de expresie cntat. Fora gndirii ncepe s se transpun n sunete perceptibile. Ritmul intim al naturii rsun pe buzele acestor femei pline de nelepciune". Oamenii se adunau n jurul lor i, ascultndu-le, resimeau n cuvintele lor ritmate manifestarea puterilor superioare. Aa a nceput cultul divinitii. Pentru acele timpuri ndeprtate, nu se poate spune c ar fi exisiat un sens" n vorbire. Oamenii resimeau sunete, tonaliti i ritm, dar nu atribuiau o semnificaie obiectiv celor auzite, ci doar absorbeau n sufletele lor fora pe care acele sunete o emanau. Procesul de interiorizare sufleteasc se derula strict sub ndrumarea conductorilor superiori. Acetia inspirau acelor femei-preotese nelepte" sunetele i ritmul, dar ntr-un mod despre care acum nu se poate vorbi. Aceste preotese au putut astfel s aib o asemenea influen, nct s acioneze pentru o nnobilare a sufletului omenesc. Se poate spune, pe drept

cuvnt, c n felul acesta s-a trezit viaa sufleteasc propriu-zis. n aceast privin, Cronica Akasha ne reveleaz imaginea unor scene pline de frumusee. S descriem una din acestea. Ne aflm ntr-o pdure, lng un arbore maiestuos. Soarele tocmai se ridic spre rsrit. n jurul acestui arbore, asemntor unui palmier, toi ceilali arbori fuseser ndeprtai, iar el arunc acum o umbr cuprinztoare. Cu faa ntoars spre rsrit, preoteasa, n extaz, st pe un fel de scaun format din obiecte naturale rare i din plante. De pe buzele sale se aud ncet, dar ntr-o niruire ritmat, sunete stranii, repetate fr ncetare. n jurul ei, aezai n cerc, civa brbai i femei, cu feele ce par pierdute ca ntr-un vis, aspir, putem spune, trirea interioar a acestor accente. i alte scene pot fi percepute. ntr-un alt loc, amenajat ca i cellalt, o alt preoteas cnt" n acelai fel, dar accentele sale sunt mai puternice, mai pline de for. Oamenii din jurul ei se mic n mod ritmat, ca ntr-un fel de dans; acesta era cel de al doilea mod prin care sufletul" ptrundea n omenire. Aceste ritmuri misterioase, preluate din ritmurile naturii, erau imitate de micrile braelor i ale picioarelor. Omul se simea n felul acesta una cu natura i cu toate fortele care acioneaz n ea. Locul de pe glob unde a fost format trunchiul viitoarei rase umane era deosebit de adecvat pentru acest scop. Pmntul mai era, n acea vreme, nc zguduit de furtuni, dar aici era un loc relativ calm. Se poate spune c, n general, Lemuria era bntuit de uragane. Pmntul nu atinsese nc pe atunci densitatea sa ulterioar. Pretutindeni, solul, nc subire, era strpuns de fore vulcanice, care neau n mici rulee, dar i n torente, ca nite fluvii. Vulcani puternici erau aproape n tot locul, permanent n erupie, i dezvoltau continuu fora lor devastatoare. n toate aciunile lor, oamenii se obinuiser s in seama de aceste fenomene de foc. De altfel, ei se foloseau de acest foc vulcanic pentru lucrrile i instalaiile lor. Focul servea adesea acelorai scopuri ca mai trziu, dar n loc s se recurg la focul artificial, omul a exploatat mai nti focul natural, pentru nevoile sale. Aceast activitate de foc a vulcanilor a dus, n cele din urm, la distrugerea continentului lemurian. Partea din Lemuria, unde urma s se dezvolte rasardcin a atlanteenilor, avea cu siguran un climat foarte cald, dar n ansamblu era ferit de activitatea vulcanic. Aici fiina uman s-a putut dezvolta ntr-un mod mai calm i mai panic dect n celelalte zone ale Pmntului. Omul ncepe s renune la viaa nomad de mai nainte i aezrile stabile au devenit tot mai numeroase. n acea ndeprtat perioad, corpul omului era nc maleabil i suplu. Sub efectul modificrilor care se produceau n viaa sufleteasc, interioar, corpul suferea fr ncetare transformri. Nu cu prea mult timp n urm, oamenii aveau o form exterioar foarte diferit, influena mediului exterior i a climatului avnd nc un rol determinant. Abia atunci cnd s-a constituit acea colonie, corpul omenesc a devenit tot mai mult expresia vieii interioare a sufletului. Colonia era populat de un tip uman mai evoluat, cu un aspect exterior mai nobil. Putem afirma c

adevrata form uman s-a structurat sub aciunea direct a conductorilor. Procesul s-a desfurat foarte lent i progresiv. El s-a derulat n felul urmtor: mai nti, n fiina uman se desfoar viaa sufleteasc i, n funcie de aceasta, se adapteaz i corpul fizic, care este nc suplu i maleabil, Este o lege a dezvoitrii umane ca omul, o dat cu evoluia, s aib o influen tot mai mic n sensul transformrii corpului su fizic. Corpul fizic al omului a obinut o structur mai solid, o form nemaleabil numai dat cu dezvoltarea inteligenei, i cu solidificarea pietrelor, mineralelor i a metalelor, legate de aceast dezvoltare. Trebuie s reinem c, n perioada lemurian, ca, de altfel, i n cea atlantean, rocile i metalele erau mult mai moi dect n prezent. Aceasta nu contrazice, totui, faptul c exist nc descendeni ai ultimilor lemurieni i atlanteeni care au astzi structuri la fel de dure ca i rasa uman actual, aprut mai trziu. Aceti supravieuitori au fost nevoii s se adapteze noilor condiii terestre i s devin mai rigizi. Dar tocmai aceasta explic starea lor de degenerescen. ntr-adevr, ei nu s-au transformat datorit influenelor venind din interioritatea sufletului, ci influene din exterior le-au impus o durificare a vieii lor interioare mai puin evoluate i, datorit acestui fapt, au ajuns ntr-o stare de stagnare. Aceast stagnare corespunde unei adevrate napoieri i, de aceea, viaa lor interioar nu s-a mai putut exprima n corporalitatea exterioar mai dens i a degenerat. Unui proces de metamofozare i mai amplu era supus viaa animalelor. Vom vorbi mai departe despre speciile de animale existente n momentul formrii omului pe Pmnt i despre originea lor vom mai avea de vorbit, ca i despre apariia unor forme noi de animale care au aprut ulterior omului. Acum ne vom limita s menionm c speciile de animale s-au transformat fr ncetare i mereu au aprut noi specii. Bineneles, aceast transformare a fost progresiv. n parte, ea s-a datorat schimbrii condiiilor de via sau a locului. Facultatea de adaptare rapid la noile condiii era foarte dezvoltat la animale. Corpul lor maleabil avea capacitatea s transforme foarte repede organele, n aa fel nct, nu dup mult timp, descendenii unei specii nu mai semnau dect n mic msur cu premergtorii lor. Fenomenul era valabil i pentru plante, ntr-o msur nc i mai mare. Dar cea mai mare influen asupra transformrii oamenilor i a animalelor o avea omul nsui, fie c, n mod instinctiv, el ducea aceste fiine spre o zon unde ele mbrcau o anumit form, fie c provoca anumite transformri, intervenind direct n creterea lor. Influena transformatoare a omului asupra naturii era considerabil pe atunci, n comparaie cu posibilitile actuale. Acesta era mai ales cazul n colonia descris. Cci aici conductorul dirija aceste transformri ntr-un mod necunoscut de oameni. Acesta era n mare msur cazul atunci cnd, un grup, emigrnd, pentru a forma ulterior o nou subras, n perioada atlantean, putea lua cu sine acele cunotine, superior dezvoltate, de cretere a animalelor i a plantelor. Activitatea cultural n Atlantida era n mare msur consecina acestor cunotine obinute n trecut. Trebuie subliniat faptul c i aceste cunotine aveau, n vremea aceea, un caracter instinctiv care s-a pstrat i n primele subrase atlanteene. Superioritatea sufleteasc a femeii, despre care am vorbit devine mult mai

accentuat ctre sfritul perioadei lemuriene i s-a prelungit i n perioada urmtoare, atlantean, pn ctre epoca subrasei a patra. Am face o greeal s considerm c aceast superioritate era valabil pentru ntregul ansamblu al omenirii; ea era numai pentru partea restrns a populatiei globului selectat pentru a da natere unei alte rase, mai evoluate. n mod esenial, aceast influen se exercita asupra a tot ce este incontient" n el sau n legtur cu el. Influena sufleteasc emanat de femeie s-a exercitat la nceput asupra anumitor gesturi, asupra unei anumite finei n percepiile senzitive, asupra sensibilitii pentru frumos i asupra unei nsemnate pri a vieii luntrice i a sentimentelor comune tuturor oamenilor. Nu este deloc exagerat s considerm relatrile din Cronica Akasha n felul urmtor: naiunile civilizate au o form i o expresie corporal, precum i anumite elemente eseniale ale vieii corporal-sufleteti, care le-au fost imprimate prin influene feminine". n cele ce urmeaz, ne vom referi la alte epoci i perioade nc i mai vechi din evoluia omenirii, cnd populaia Pmntului era hermafrodit. Vom arta apoi cum a aprut tipul uman prezentnd dou sexe separate.

SEPARAREA SEXELOR

Orict ar fi fost de diferite aspectul i conformaia omului fa de prezent, n timpurile ndeprtate la care ne referim n descrierile pe care le extragem din Cronica Akasha, dac ptrundem i mai adnc n trecut, n istoria omenirii, ajungem la stadii nc mult mai deosebite. Aceasta se datoreaz faptului c formele specifice ale brbatului i ale femeii, n decursul timpului, au luat natere dintr-o form unic primordial, cnd fiina uman nu era nici una, nici alta, ci ambele n acelai timp. Cine vrea s-i fac o idee despre acel trecut foarte ndeprtat, trebuie s se elibereze de reprezentrile obinuite, bazate pe ceea ce omul vede acum n jurul su. Perioada spre care ne ndreptm acum privirea se situeaz n prima jumtate a acelei epoci pe care am numit-o, n capitolul precedent, lemurian. Corpul uman era, pe atunci, nc format din materii moi i maleabile. Aceleai caracteristici se gseau i la celelalte formaiuni terestre. Comparat cu forma sa ulterioar, solidificat, Pmntul avea o stare mai fluid, n sensul c era mbibat cu ap. Prin ncarnarea n lurnea material, sufletul se putea adapta mult mai bine la aceste materiale dect o va putea face mai trziu. Faptul c un suflet adopt un corp masculin sau feminin decurge din aceea c dezvoltarea naturii telurice exterioare i impune o form sau alta. Ct timp materia nu se solidificase complet, sufletul putea s-i impun propriile sale legi. Cnd, mai trziu, materia a devenit mai dur, sufletul a trebuit s se supun el legilor pe care natura terestr exterioar o imprima materiei. Ct vreme sufletul era nc n msur s domine materia, el i modela corpul fr s-l diferenieze n masculin i feminin, dar i putea imprima caracteristici care erau deopotriv masculine i feminine. Aceasta era posibil pentru c, n esena sa, sufletul este att masculin ct i feminin. El poart n sine ambele naturi. Elementul masculin

l leag de ceea ce numim voin, iar elementul feminin l apropie de ceea ce numim reprezentare, imaginaie. Formarea exterioar a Pmntului este cea care a dus la crearea unui corp cu structur unilateral. Corpul masculin a luat o form detetminat de elementul de voin, n timp ce acela al femeii poart mai curnd pecetea imaginaiei, a puterii de reprezentare. Aceasta explic faptul c sufletul hermafrodit, fiind deopotriv i masculin i feminin, este obligat s aleag un corp unisexuat. Pe parcursul evoluiei sale, corpul luase o form determinat de forele terestre exterioare, astfel c sufletul nu mai avea posibilitatea s reverse, n acest corp, ntreaga sa for interioar i a fost constrns s rein n interiorul su ceva din propria sa for, fr a mai putea transmite corpului dect o parte din ea. Dac urmrim Cronica Akasha, mai putem reine urmtorul fapt. ntr-un timp foarte ndeprtat, gsim forme umane moi i maleabile foarte diferite de cele care vor aprea mai trziu. Aceast fiin uman purta n sine att natura masculin, ct i pe cea feminin. Cu trecerea timpului, materia din care era alctuit corpul fizic devine tot mai dens, iar corpul ncepe s prezinte dou aspecte diferite: unul ncepe s semene cu viitoarea form masculin, cellalt cu viitoarea form feminin. Ct timp aceast difereniere nu apruse, fiecare om putea s produc din sine o alt fiin uman. Fecundaia nu era un proces exterior, ci se desfura chiar n interiorul corpului uman. Dar mai trziu, o dat cu separarea n sexe, masculin i feminin, corpul a pierdut capacitatea de autofecundare. Pentru a da natere unei noi fiine umane, trebuia s se acioneze mpreun cu un alt corp. Separarea sexelor are loc n momentul cnd Pmntul atinge un anumit grad de solidificare. Densificarea mai mare a substanei materiale stvilete o parte din fora de reproducere, iar partea din aceast for care rmne activ are nevoie s fie completat de o for opus, venind din afar, de la o alt fiin uman. Sufletul, att la brbat, ct i la femeie, trebuie s pstreze n sine o parte din vechea for, pe care nu o mai poate utiliza n lumea corporal exterioar. Aceast parte din for se dirijeaz acum ctre interiorul fiinei umane. Ea nu se poate manifesta n afar, i de aceea este liber s acioneze asupra organelor interne. Atingem aici un punct capital al procesului de dezvoltare a omenirii. nainte, ceea ce se numete spirit, facultatea de a gndi, nu i gsea locul n om. Cci aceast facultate nu ar fi gsit un organ adecvat care s-i permit s se manifeste. Sufletul i dirija ntreaga sa for ctre exterior, pentru a-i construi corpul fizic. Acum, ns, fora sufleteasc care nu mai este folosit n exterior poate intra n legtur cu fora spiritului; aceast uniune d natere, n interiorul corpului, organelor care vor face din om o fiin care gndete. n felul acesta, omul a putut s utilizeze o parte a forei pe care o folosea anterior pentru procreaie, pentru propria sa perfecionare. Forta de care omenirea se servea pentru formarea creierului, ca instrument al activitii de gndire, este aceeai care, n trecut, servea autofecundrii. Gndirea a fost obinut cu preul unisexualitii - cu separarerea sexelor. Trecnd de la autofecundare la fecundarea altuia, fiinele umane au putut s-i canalizeze o parte din fora de procreaie spre interior i, drept urmare, s devin fiine capabile s gndeasc.

Astfel, corpul masculin i cel feminin reprezint fiecare, la exterior, o form imperfect a sufletului, dar prin acest fapt omul devine o fiin mai perfect n interiorul su. Aceast modificare n structura omului s-a produs foarte lent, i n mod progresiv. ncetul cu ncetul, alturi de formele umane hermafrodite apar acum i noile forme unisexuate. De fapt, ceea ce se ntmpl n momentul cnd omul devine o fiin spiritual este tot un fel de fecundare n interiorul su. Organele interne, care pot fi concepute prin fora excedentar a sufletului, sunt fecundate de spirit. Sufletul are el nsui o natur dubl, este masculin i feminin. Pe acest temei el i-a edificat, cu mult nainte, i corpul fizic. Mai trziu, sufletul nu i mai poate modela corpul dect n aa fel nct acesta, pentru aspectul exterior, trebuie s colaboreze cu un alt corp; el nsui are astfel posibilitatea de a colabora cu spiritul. n ceea ce privete aspectul exterior, fiina uman va practica de acum nainte o fecundare venit din exterior; ct despre viaa luntric, ea este fecundat din interior, prin spirit. Se poate spune c un corp masculin are un suflet feminin, iar un corp feminin are un suflet masculin. Acest aspect unilateral al vieii interioare la fiina uman i gsete echilibrul graie fecundrii cu spiritul. Caracterul unilateral este astfel neutralizat. Sufletul masculin n corp feminin i sufletul feminin n corp masculin redevin ambele bisexuate prin fecundarea cu spiritul. n aspectul lor exterior, brbatul i femeia sunt diferii; n structura interioar, aspectul unilateral al vieii sufleteti, la unul sau la altul, formeaz din nou o prefect armonie. n interior, spiritul i sufletul se contopesc ntr-un tot, devin o unitate. Asupra sufletului masculin al femeii, spiritul acioneaz ca element feminin i i d un caracter ambiguu, masculin-feminin; asupra sufletului feminin al brbatului, spiritul acioneaz ca element masculin i i d, de asemenea, caracterul ambiguu, masculin-feminin. Bisexualitatea care exista n perioadele prelemuriene s-a restrns din exterior i s-a localizat n interiorul fiinei umane. Se vede, prin urmare, c n interioritatea superioar a omului nu are nimic de-a face cu calitile brbat si femeie. Aceast egalitate interioar este rezultatul sufletului masculin al femeii i al celui feminin al brbatului. Unirea cu spiritul conduce, n cele din urm, la un echilibru. Totodat, existena unei diversificri mai nainte de a se fi realizat acest echilibru constituie un mister al naturii umane. Cunoasterea acestui mister este de o deosebit importan pentru tiina ocult, deoarece ascunde cheia unor importante enigme ale vieii. Pentru moment nu ne este ngduit s ridicm voalul care acoper acest mister... Aadar, fiina uman a evoluat de la stadiul de hermafroditism la cel de unisexualitate, ajungndu-se la diferenierea dintre femeie i brbat. Aceasta a fcut ca omul s devin fiina spiritual care este astzi. Nu trebuie, ns, s credem c nainte de acest eveniment nu au existat unele fiine cu posibiliti de cunoatere legate de Pmnt. n orice caz, dac urmrim Cronica Akasha, constatm c, n primele timpuri ale perioadei lemuriene omul fizic de mai trziu

era, prin natura sa hermafrodit, o fiin foarte diferit de ceea ce nelegem astzi sub denumirea de fiin uman. n primul rnd, el nu putea lega percepiile sale sensibile cu unele gnduri: el nu gndea. Viaa sa era o via legat de pofte, de porniri instinctive. Sufletul su nu se manifesta dect prin instincte, prin dorine nestpnite, pofte animalice ete. Contienia avea un caracter de vis; el tria ntr-o stare pe care o putem numi crepuscular. Dar n mijlocul acestei umaniti existau i alte fiine. Bineneles, acestea erau tot bisexuate, cci, innd seama de stadiul de evoluie pe care l atinsese atunci Pmntul, nu era posibil s se nasc oameni diferii, brbat i femeie. Condiiile naturale exterioare nu ngduiau nc acest lucru. Dar existau alte fiine, care, dei bisexuate, puteau s ajung la cunoatere i chiar la o nelepciune. Explicaia o gsim n faptul c aceste fiine urmaser, ntr-un trecut nc i mai ndeprtat, o evoluie de un alt gen. Fr a atepta s se dezvolte organele interne ale corpului fizic n omenire, sufletele lor deveniser apte pentru a fi fecundate prin spirit. Sufletul omului de astzi are nevoie de un creier fizic pentru a gndi asupra impresiilor primite prin simurile fizice din exterior. Acesta este rezultatul dezvoltrii normale a sufletului omenesc, care a trebuit s atepte s se formeze mai nti un creier, spre a-i servi de mediator ntre el i spirit. Fr aceast cale ocolit n evoluia sa, sufletul ar fi rmas lipsit de influena spiritului. Ar fi rmas la stadiul contienei de vis. n ceea ce privete acele fiine supraomeneti de care am vorbit, situaia se prezenta altfel. n condiii cu totul diferite i cu mult timp n urm, sufletul lor dezvoltase organe sufleteti care nu aveau nevoie de un suport fizic pentru a fi n contact cu elementul spiritual. Capacitatea de cunoatere i nelepciunea pe care o dobndiser acele fiine era de natur suprasensibil. O asemenea cunoatere se numete intuitiv. Omul actual ajunge la o astfel de intuiie abia ntr-un stadiu mai trziu al evoluiei sale i aceast intuiie i face posibil contactul cu spiritul fr mijlocirea simurilor. El trebuie s parcurg ocolul prin materia sensibil, ocol care se numete coborrea sufletului uman n materie" sau, n termeni mai obinuii, pcatul originar". Cunoscnd n trecut o evoluie de un cu totul alt gen, fiinele supraomeneti nu au trebuit s participe la aceast coborre. i, prin faptul c sufletul lor se afla deja la un nivel superior, contiena lor nu era crepuscular, ci avea caracterul unei contiente luminoase interior. Aceste entiti ajung la cunoaterea i nelepciunea prin clarvedere, care nu are nevoie nici de organe de sim, nici de organe de gndire. nelepciunea, care crease lumea, strlucea direct n sufletul lor, fapt ce le ngduia s devin conductori ai acestei tinere umaniti aflate nc n stadiul contienei crepusculare. Ei erau purttori ai unei nelepciuni strvechi", la nelegerea creia umanitatea tinde s ajung tocmai prin acel ocol amintit mai sus. Singura diferen ntre aceste fiine n raport cu cele pe care, n mod obinuit, le numim oameni" consta n faptul c nelepciunea i iradia, aa cum pe noi ne iradiaz lumina solar, ca un dar liber de sus". Omul" avea o situaie diferit. El trebuia s dobndeasc nelepciunea prin activitatea simurilor i a organului su gnditor. ntr-o prim perioad, aceast nelepciune nu i parvenea ca un dar liber. Trebuia mai nti s o doreasc. Numai cnd n om prindea via dorina pentru nelepiune, atunci el o elabora prin activitatea simurilor i a organului gndirii. A fost necesar s se dezvolte n sufletul omului un impuls nou, dorina, nzuina pentru nelepciune.

n cursul etapelor precedente ale evoluiei sale, omul nu putea s aib aceast aspiraie. La nceput, impulsurile sale nu tindeau dect s dea natere la forme exterioare care s exprime starea crepuscular a vieii interioare; dorina de a cunoate lumea exterioar i de a o nelege nu exista nc. O dat cu separarea sexelor, se manifest n om pentru prima oar nevoia de cunoatere. n fiinele supraomeneti, nelepciunea le venea prin clarvedere tocmai datorit faptului c ele nu aveau aceast dorin de cunoatere. Aceste fiine ateptau ca nelepciunea s radieze n ele, dup cum noi ateptm lumina soarelui, pe care nu o putem determina s apar n timpul nopii, ci vine de la sine asupra noastr, n fiecare diminea. Nevoia de cunoatere vine din faptul c sufletul elaboreaz organe interne (creierul ete.) care i permit s obin cunoaterea. Aceasta este consecina faptului c o parte a forei sufletului nu mai lucreaz n afar, ci n interior. Fiinele supraomeneti ns, care nu cunosc aceast desprire a fortelor sufleteti, i dirijeaz ntreaga energie a sufletului spre afar. Ele dispun, orientate spre afar, pentru fecundarea prin spirit, i de acea for pe care omul" o dirijeaz spre interior, spre a crea organele cunoaterii. Fora datorit creia omul se nclin spre n afar pentru a colabora cu un altul este iubirea. Fiinele supraomeneti i dirijeaz ntreaga lor iubire spre exterior, pentru a lsa ca nelepciunea universal s se reverse n sufletul lor. Omul, ins, nu-i poate dirija spre exterior dect o parte din forele sale. Omul" a devenit o fiin senzorial i totodat chiar iubirea a devenit senzorial. O parte din propria sa fiin el o sustrage lumii exterioare i o consacr crerii unei lumi interioare proprii. Acest proces corespunde cu ceea ce numim, n mod curent, egoism. Cnd omul" deveni, n corpul su fizic, fie, brbat, fie femeie, el nu poate drui celuilalt dect o parte din fiina sa; cu partea cealalt, el s-a izolat de lumea nconjurtoare, a devenit egoist. Egoiste au devenit aciunile sale ndreptate spre exterior, egoist a devenit i strdania sa pentru o dezvoltare interioar. EI iubea pentru c revendica ceva i gndea, de asemenea, pentru c revendica ceva, i anume cunoatere. Natura lipstit de egoism, dezinteresat i plin de iubire a conductorilor, fiine supraomeneti, se confrunta cu fiina uman pueril i egoist. Sufletul, care la ei nu lua un corp feminin sau masculin, era el nsui ambivalent, masculin si feminin. Acesta iubea fr a avea dorinte. nainte de separarea sexelor, sufletul inocent al fiinei umane iubea la fel, dar cum se afla pe o treapt inferioar a evoluiei sale avnd doar o contien de vis nu putea totodat s i cunoasc. Tot astfel iubete i sufletul fiinelor supraomeneti, dar el poate s i cunoasc, deoarece se afl pe o treapt avansat a evoluiei sale. Omul trebuie s parcurg o etap de egoism pentru ca, abia dup aceea, s-i regseasc, la un nivel superior, o atitudine dezinteresat, lipsit de egoism, i aceasta cu o deplin contien lucid. Sarcina acelor naturi supraomeneti, a marilor conductori, consta n a imprima tinerei fiine umane elementul care i caracteriza, adic iubirea. Ei nu o puteau face dect pentru acea parte a forei sufleteti care era orientat spre n afar, ceea ce a dat natere iubirii fizice; aceasta este caracteristic activitii sufletului ntrun corp masculin sau ntr-unul feminin. Iubirea fizic a devenit o for a evoluiei

umane pe Pmnt. Ea unete pe brbat cu femeia n msura n care sunt fiine fizice. Progresul umanitil fizice depinde de acest gen de iubire. - Entitile supraomeneti menionate nu aveau influen dect asupra acestui fel de iubire. Cealalt parte a activitii sufletului uman, cea care era orientat spre interior i care, prin intermediul lumii senzoriale, l duce spre cunoatere, se sustrage puterii acelor fiine supraumane. Ele nu coborser niciodat pn la dezvoltarea de organe interne corespunztoare. Impulsul lor dirijat spre exterior l puteau mbrca n iubire, ntruct iubirea care


Recommended