+ All Categories
Home > Documents > Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: ciulina22
View: 237 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 106

Transcript
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    1/106

    Rudolf Steiner

    NOUA SPIRITUALITATE I TRIREA LUIHRISTOS

    GA 200

    CONFERINA I

    Dornach, 17 octombrie 1920

    n prelegerile inute aici n cadrul cursului despre istorie ( Nota 1) au fost

    menionate mai multe lucruri care pot fi considerate, tocmai n perioada actual,ca avnd o importan cu totul deosebit. Mai nti, n ce privete desfurareaistoric a evoluiei omenirii, s-a pus problema, deseori discutat, dac principalelefore motrice n aceast evoluie sunt unele personaliti proeminente, care dautonul, sau dac esenialul este determinat nu de ctre aceste personalitiindividuale, ci de ctre mase. n multe cercetri o asemenea abordare a constituitntotdeauna un punct n litigiu i, n aceast privin, decizia s-a luat ntr-adevrmai mult pe considerente de simpatie sau antipatie dect dintr-o real cunoatere.Acesta este unul dintre lucrurile pe care, ntr-o anumit msur, a vrea s-lmenionez ca fiind important. Cellalt lucru, pe care a vrea s-l rein aici ca fiindimportant tocmai din considerente istorice, este urmtorul: la nceputul secolului

    al XIX-lea, Wilhelm von Humbotdt a lansat un mesaj clar (Nota 2), cernd caistoria s nu fie judecat doar pe baza faptelor izolate care pot fi observate nlumea fizic, ci ca, printr-o for rezumativ, sintetizatoare, s vad ceea ceacioneaz n devenirea istoric, dar care poate fi descoperit doar de cel ce estecapabil s rezume faptele istorice de o manier ntr-un anumit sens poetic icare, poetiznd, de fapt, adevrul, tie s rezume aceste fapte. S-a mai atras apoiatenia asupra faptului c, n cursul secolului al XIX-lea, au fost cultivate n moddeosebit tocmai modul de abordare i concepiile opuse asupra istoriei, c nistorie n-au fost urmrite ctui de puin ideile, ci a fost dezvoltat doar simulpentru lumea exterioar a faptelor. i s-a mai atras atenia asupra faptului c, nprivina ultimei probleme, se poate ajunge la o clarificare doar dac se pornete

    de la tiina spiritului, pentru c doar aceast tiin poate dezvlui forele motricereale ale devenirii istorice a omenirii. Humboldt nu a avut acces la o asemeneatiin a spiritului. El vorbea de idei, dar ideile nu au o for motrice. Ideile caatare sunt abstraciuni, aa cum menionum ieri aici (Nota 3). Iar cel care ar doris considere i ideile ca fore motrice ale istoriei n-ar putea niciodat dovedi caceste idei realizeaz cu adevrat ceva, cci ele nu sunt fiiniale, or numai ceea ceeste fiinal poate face ceva. tiina spiritului semnaleaz fore spirituale reale,care se afl dincolo de faptele senzorial-fizice i n asemenea fore se afl

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#1http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#3http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#1http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#3
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    2/106

    motoarele fenomenului istoric, chiar dac, pentru om, forele spirituale trebuie sfie exprimate prin idei. n privina tuturor acestor lucruri ne lmurim abia atuncicnd aruncm o privire mai profund asupra devenirii istorice a omenirii dinpunctul de vedere al tiinei spiritului, i o vom face astzi n aa fel nct, princonsideraiile noastre, s ni se deslueasc unele fapte care pot fi importante

    tocmai pentru judecarea actualei situatii a omenirii. Am amintit deseori (Nota4)c, atunci cnd se ocup de istorie, tiina spiritului trebuie s realizeze osimptomatologie, i anume una care const n contientizarea faptului c dincolode ceea ce se scurge ca un torent fizic-senzorial de fapte se afl forele motricespirituale. Dar pretutindeni n devenirea istoric exist puncte n care ceea ce estefiinial iese n mod simptomatic la suprafa i unde, pornind din miezulfenomenelor, el poate fi apreciat, dac exist capacitatea de a ptrunde nprofunzimile devenirii istorice.

    A vrea s exemplific toate acestea printr-un desen simplu, expresiv. Spresupunem c avem n fa un torent de fapte istorice. Pentru contemplarea

    obinuit, forele motrice se afl, de fapt, sub torentul acestor fapte. Dac un ochial sufletului ar contempla acest torent de fapte, sub el s-ar afla aciunea propriu-zis a forelor motrice (rou).

    n interiorul torentului de fapte exist ns puncte importante, care se remarctocmai prin aceea c, n ele, iese la suprafa ceea ce altminteri este ascuns. Aanct putem spune: Aici, n cazul unui fenomen deosebit, care trebuie doar s fieevaluat corect, s-ar putea lmuri ceea ce acioneaz pretutindeni, dar nu se imanifest prin fenomene att de pregnante. S presupunem c aceasta (vezidesenul) s-ar petrece ntr-un an oarecare din istoria omenirii, s zicem pe la 800dup Hristos. Ceea ce era important pentru Europa, s spunem pentru EuropaOccidental, a acionat, firete, i nainte, i a acionat i dup aceea; dar nici n

    perioada premergtoare, nici n cea ulterioar nu s-a manifestat ntr-un mod attde pregnant ca n acest moment. O asemenea abordare a istoriei care focalizeazpunctele pregnante este cu totul n spiritul goetheanismului. Cci Goethe a doritca orice contemplare a lumii s fie n aa fel articulat, nct s vizeze anumitepuncte pregnante, pentru ca din ceea ce poate fi descoperit n asemenea puncte spoat fi neles apoi restul coninutului devenirii lumii. Goethe spune chiar(Nota5): n interiorul ntregii abundene de fapte problema care se pune este de a gsi

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#5http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#5http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#5http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#5
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    3/106

    pretutindeni un punct pregnant din care pot fi supervizate zonele nvecinate i dincare pot fi dezlegate multe enigme.

    Acum, s ne oprim asupra acestui an 800. Ne putem referi aici la un fapt dinevoluia omenirii vest-europene care ar putea prea lipsit de importan pentru

    abordarea obinuit a istoriei, care poate nici n-ar fi demn de a fi luat n seampentru ceea ce se numete istorie, dar care, pentru o evaluare mai profund adevenirii umanitii, reprezint tocmai un punct pregnant. n preajma acestui an aexistat o disput teologic-savant ntre un brbat, care era un fel de filosof decurte al Imperiului francilor, Alkuin (Nota 6), i un grec care tria pe atunci nacest imperiu. Cunosctor al structurii sufleteti deosebite a poporului grec, pecare o i motenise, grecul a dorit s analizeze principiile cretinismului i a ajunsla conceptul de mntuire. El a pus ntrebarea: Cui i s-au pltit, de fapt, banii derscumprare n cazul acestei mntuiri prin Iisus Hristos? Gnditorul grec a ajunsla concluzia c banii de rscumprare ar fi fost platii morii. Aceasta era un fel deteorie a mntuirii pe care grecul o dezvoltase din modul su de gndire ce lua

    cunotin de cretinism: banii de rscumprare i fuseser pltii mortii prinintermediul puterilor lumeti.

    Alkuin, implicat atunci n acel curent teologic care a devenit ulterior determinantpentru evoluia Bisericii romano-catolice a Occidentului, a comentat n modulurmtor cele prezentate de acest grec. El spunea: Banii de rscumprare nu pot fipltii dect unei fiine care este real; moartea nu are ns nici o realitate, ea nuface dect s ncheie realitate, nu este ceva real; aadar, nu se poate ca banii derscumprare s fi fost pltii morii.

    Aici nu se pune problema de a critica modul de gndire al lui Alkuin cci, pentru

    cel care poate ptrunde ct de ct contextul faptic, ntreaga concepie conformcreia moartea nu este ceva real este asemntoare cu acea concepie care spune:Frigul nu este ceva real, este doar diminuarea cldurii, este o cldur mai mic;ntruct frigul nu este real, iarna nu mbrac o hain mai groas, cci nu m voiproteja mpotriva a ceva nereal. Dar s facem abstracie de toate acestea i maidegrab s lum ntr-un sens pur pozitiv disputa dintre Alkuin i grec i s vedemce s-a ntmplat de fapt; este ct se poate de evident c nu se discut desprenoiunea de mntuire, nu se discut ca i cnd cele dou personaliti, grecul iteologul romano-catolic, ar fi adoptat acelai punct de vedere, ci c teologulromano-catolic deplaseaz complet punctul de vedere nainte de a-l aborda. El nupoart discuia n direcia pe care tocmai a marcat-o, ci duce ntreaga problemntr-o cu totul alt direcie. El ntreab: Moartea este ceva real sau nu? - i replic,moartea nu reprezint nimic real.

    Aceasta ne arat din capul lucului c aici se ciocnesc dou concepii rezultate dinstructuri sufleteti diferite. i aa i este. Grecul cugeta, ntr-o oarecare msur,mai departe n sensul care n lumea greac abia se stinsese mocnind disputa dintreplatonicism i aristotelism. n Platon mai era viu ceva din vechea nelepciune aomenirii, din acea nelepciune care ne poart spre vechiul Orient, unde a existat o

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#6http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#6
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    4/106

    nelepciune primordial, n orice caz n vremuri vechi care au deczut apoi din cen ce mai mult. Ulimele ecouri le gsim la Platon, dac l putem nelege corect.Apoi, ca printr-o metamorfoz care se petrece rapid, se instaleaz aristotelismul,care prezint, n fond, o cu totul alt structur a sufletului dect cea platonician.n dezvoltarea omenirii, aristotelismul reprezint un cu totul alt element dect

    platonicismul. Apoi, dac urmrim n continuare aristotelismul, vedem c i el iaforme diferite, trece prin diverse metamorfoze, dar toate se pot recunoate princeea ce le aseamn. Mai vedem apoi cum n grecul care avea de luptat cu Alkuincontinua s triasc platonicismul, n timp ce la Alkuin era deja prezentaristotelismul. i, n timp ce aceti doi brbai intr n cmpul nostru vizual,suntem orientai spre acea alternan care s-a realizat pe terenul european ntredou, nu putem spune chiar cu sufletul mpcat concepii de via, ci structurisufleteti umane, cea care i are originea n perioada veche a Orientului i ceacare se instaleaz mai trziu, pe care nc n-o gsim n Orient, care a aprut nperioada de mijloc a civilizaiei receptate mai nti de Aristotel. Ecoul ei nAristotel este ns slab la nceput, cci n el mai triete nc intens lumea greac,

    dar ea se dezvolt apoi cu o energie deosebit n cultura roman, n interiorulcreia a fost pregtit cu mult nainte de Aristotel, ba chiar i de Platon. Aa nctvedem cum, din Peninsula italic, nc din secolul al VIII-lea nainte de Hristos serspndete o cultur deosebit, nuanat, paralel cu ceea ce continua s triascn Peninsula greac - un fel de ultime ramificaii ale structurii sufleteti orientale.Iar dac vom cerceta deosebirile dintre cele dou moduri de gndire, vom gsiimportante impulsuri istorice. Cci ceea ce se exprim n aceste moduri degndire a trecut apoi n viaa afectiv a oamenilor, a trecut n structura aciunilorumane, i tot aa mai departe.

    S ne punem ntrebarea: Ce a trit n ceea ce s-a dezvoltat n vremurile

    primordiale n Orient ca o concepie asupra vieii, n ceea ce a dat ramificaii n platonicism, ba care i-a gsit continuri, chiar i ca un rod trziu, nneoplatonicism? Este vorba de o cultur nalt spiritual, provenit dintr-oconcepie interioar, care tria cu predileciie n imagini, n imaginaiuni, dar nimagini care nu erau ptrunse de contien deplin, nu erau nc ptrunse dedeplina contient de sine a Eului oamenilor. n vechea via spiritual oriental,de la care avem ecouri n Vede i Vedanta, tot ce triete n om ca elementspiritual s-a prefcut n imagini puternice. Totul s-a petrecut ntr-un mod - v rogs nu nelegei greit cuvntul i s nu-l confundai cu visarea obinuit - oniric,nbuit, aa nct aceast via spiritual nu era strbtut de undele i razele aceea ce triete n om atunci cnd este n mod clar contient de Eul su i de propria sa materialitate. Orientalul era, cu siguran, contient de faptul centitatea sa exista nc nainte de natere, c, prin moarte, ea se ntoarce n aceeailume spiritual n care exista i nainte de natere sau de concepere. Orientalulprivea spre ceea ce trecea prin natere i prin moarte. Dar acea simire interioarcare triete n Eu sunt" nu era privit ca atare de oriental. Era ceva ntr-ooarecare msur nbuit, ascuns ntr-o concepie general asupra sufletului, carenu se concentreaz pn la un asemenea punct cum este trirea Eului. n ce

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    5/106

    ptrundea, de fapt, cu privirea orientalul pe vremea cnd deinea vederea sainstinctiv?

    Ct de diferit era aceast structur sufleteasc oriental fa de cea a omenirii demai trziu se poate nelege dac te pregteti pentru aceasta cu ajutorul tiinei

    spiritului, adncindu-te n acele scrieri uimitoare care-i sunt atribuite luiDionisie din Areopag, areopagitul(Nota 7)- nu vreau s insist acum mai multasupra problemei, cci mi-am exprimat deseori prerea n aceast privin. Acolonc se mai vorbete de nimic" ca despre o realitate creia nu i se opune ca altrealitate dect fiinarea lumii exterioare, aa cum o vedem n contiena obinuit.Aceast vorbire despre nimic continu s se aud i dup aceea. La ScotusErigena (Nota 8), care a trit la curtea lui Carol cel Pleuv, se mai gsesc ecouri;ultimul ecou l aflm n secolul al XV-lea la Nikolaus Cusanus (Nota 9). Dupaceea ns, tot ce se nelegea prin nimic, tot ce se gsete la Dionisie areopagitul,dar despre care orientalul vorbea ca de ceva ce pentru el era de la sine neles, sestinge treptat. Dar ce era pentru oriental acest nimic? Pentru el era ceva real. El i

    ndrepta privirea spre lumea simurilor din jur i spunea: Aceast lume asimurilor este extins n spaiu, se scurge n timp, iar n viaa obinuit despreceea ce este extins n spaiu i se scurge n timp se spune c ar fi ceva real.

    Dar ce vedea orientalul, ceea ce pentru el era o realitate, trecnd prin natere iprin moarte, nu era coninut n acest spaiu, n care se gsesc mineralele, sedezvolt plantele, se mic animalele, iar omul ca fiin fizic se deplaseaz iacioneaz, nu era coninut nici n acel timp n care se desfoar reprezentrile,sentimentele i impulsurile noastre de voin. Orientalului i era absolut clar:Trebuie s iei din acest spaiu n care lucrurile fizice se extind, din acest timp ncare sunt active forele sufleteti ale vieii obinuite. Trebuie s ptrunzi ntr-o cu

    totul alt lume, n lumea care pentru existena exterioar temporar-spaial estenimicul, dar care, totui, este ceva real. Orientalul simea fa de fenomeneleUniversului ceea ce europeanul simte cel mult n domeniul numrului real. Daceuropeanul are cinci-zeci de franci nseamn c are ceva. Dac din acetiacheltuiete douzeci i cinci de franci, el nu mai are dect douzeci i cinci defranci; dac mai cheltuiete cincisprezece franci; mai are zece; dac i cheltuietei pe acetia, nu mai are nimic; dac va continua s cheltuiasc, va avea cinci,zece, cincisprezece, douzeci i cinci de franci datorie. El nu are nimic, dar are,totui, ceva foarte real dac, n locul portofelului gol, are o datorie de douzeci icinci sau cinci-zeci de franci. n lumea real, a avea datorii nseamn ceva foartereal. Exist o deosebire ntre a nu avea nimic i a avea o datorie de cincizeci defranci. Aceti cincizeci de franci datorie sunt fore active pentru realitatea vieii,dup cum, n cazul opus, reprezint fore active i o avere de cincizeci de franci.n acest domeniu, europeanul se lanseaz, probabil, n realitatea datoriilor, cci nlumea real trebuie s existe ntotdeauna ceva cnd exist datorii. Datoriilefiecruia pot fi pentru unul o mrime negativ, pentru altul, cruia i suntdatorate, ele sunt ns o mrime ct se poate de pozitiv. Aadar, dac nu se punedoar problema individului, ci a lumii, atunci ceea ce se afl la zero este opusprii avute, fiind, totui, ceva foarte real. Orientalul simea, dar nu pentru c

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#7http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#8http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#9http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#7http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#8http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#9
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    6/106

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    7/106

    constituie, n trirea interioar a aspectului spiritual-sufletesc i n modul detrire al acestuia, provenit din afundarea mpreun cu aspectul spiritual-sufletescntr-un corp fizic, apare nelegerea clar, deplin, nelegerea interioar a Eului.Din aceast cauz se i ntmpl ca, n Occident, omul s simt o pornire spre a-inelege Eul, Eul su, ca pe ceva divin. Acest imbold de a nelege Eul ca pe ceva

    divin apare la misticii medievali, la Eckart, la Tauler, la alii. Aceast nelegere aEului se cristalizeaz cu toat fora n ceea ce este cultura medie. Astfel nctputem face distincia ntre cultura rsritean, timpul n care Eul este trit n modnceoat i cultura medie, aceasta fiind de preferin cea n care este trit Eul.Vedem nenumratele metamorfoze n care este trit acest Eu: mai nti, a zice, nacel mod crepuscular n care apare la Eckart, la Tauler, la ali mistici; apoi din cen ce mai clar prin dezvoltarea a tot ce poate proveni din aceast cultur a Eului.

    Vedem apoi cum, n cadrul acestei culturi medii a Eului, apare o alt orientare. Lasfrsitul secolului al XVIII-lea, laKant(Nota 10) se manifest ceva ce nu poate fiexplicat din continuarea acestei culturi a Eului. Ce iese la suprafa prin Kant?

    Kant urmrete cunoaterea naturii. Pentru el, cunoaterea naturii sedezmembreaz n subiectiviti; el nu ptrunde pn la Eu. Dei vorbete mereude Eu i ar dori ca, pornind din Eu, s cuprind ntreaga natur n unele categorii,n concepiile despre spaiu i timp, nu ajunge ns la trirea real a Eului. Elconstruiete i o filosofie practic, cu imperativul categoric, care trebuie s sereleve din zonele insondabile ale sufletului omenesc. Nici de data aceasta nuapare Eul. n filosofia kantian exist ceva uimitor: ntreaga for a dialecticii, agndirii dialectic-logic-juridice se afl aici, totul tinznd spre Eu; dar el nureuete s neleag acest Eu ntr-un mod cu adevrat filosofic. Trebuie ns s fiexistat ceva care s-l fi mpiedicat n toate acestea. Fichte (Nota 11), care ncmai este discipolul lui Kant i care vrea ca filosofia sa s neasc cu toat

    puterea din acest Eu, stabilete drept cel mai nalt principiu al filosofiei salepropoziia cu mare for de ptrundere prin simplitatea sa Eu sunt". Iar din acestEu sunt" trebuie s decurg tot ce este tiintific corect. Din Eu sunt" ar trebui sse poat deduce, s se poat descifra ntreaga concepie despre lume. Kant nuajunge la Eu sunt". Imediat dup el, fiindu-i nc discipol, Fichte i arunc n faacel Eu sunt". Oamenii sunt uluii: E un discipol al lui Kant i afirm asemenealucruri! - iar Fichte spune: Att ct poate el nelege, Kant ar trebui, dac ar puteajudeca pn la capt corect, s gndeasc acelai lucru pe care l gndesc eu!Pentru Fichte faptul c maestrul Kant gndete altfel dect el pare att deinexplicabil, nct spune: Dac va gndi pn la capt, Kant va trebui sgndeasc exact la fel ca mine i va trebui s ajung i el la acel Eu sunt". Fichteexprim aceasta i mai clar atunci cnd spune: Dac filosofia mea n-ar rezulta nmod consecvent din cea kantian, a prefera s consider ntreaga critic kantiandrept un joc orb de concepte amestecate la ntmplare dect drept opera uneimini. Firete, Kant respinge toate acestea. El nu vrea s aib deloc de-a face cuconcluziile trase de Fichte.

    S vedem acum cum se potrivete cu concepia lui Fichte ceea ce a aprut ulteriorca filosofie idealist german la Schelling, la Hegel, ceea ce a provocat toate

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#10http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#11http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#10http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#11
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    8/106

    acele lupte despre care am vorbit, n parte, n prelegerile mele despre Limitelecunoaterii naturii" (Nota 12). Vom vedea ns i ceva straniu. Vom observacum Hegel triete total ntr-o modelare limpede ca cristalul a elementuluijuridic-dialectic-logic, din care dobndete o imagine a concepiei despre lume,dar o imagine a concepiei despre lume care se intereseaz numai de ceea ce se

    petrece ntre natere i moarte. Cci, dac vei parcurge toat filosofia hegelian,nu vei gsi nimic care s precead naterea sau s treac dincolo de moarte.Totul se ncheie cu istoria universal, cu religia, arta i tiina, cu tot ce exist ntririle dintre natere i moarte.

    Ce lucru uimitor s-a petrecut aici? Ceea ce a aprut la Fichte, Schelling i Hegel,aceast cea mai puternic dezvoltare a culturii medii, n care Eul a ajuns lacontien deplin, la trire interioar, aceasta a fost doar o reacie, o ultimreacie la cu totul altceva. Cci l poi nelege pe Kant numai dac ai n vederecele ce urmeaz. Ajung acum din nou la un punct pregnant din care pot fi dedusemulte. Vedei, Kant era nc un discipol - dup cum reiese clar din scrierile sale

    mai vechi - al raionalismului secolului al XVIII-lea, care a fiinat n Leibniz ntr-un mod genial, n Wolff ntr-un mod pedant. Iat ce vedem: acest raionalism nueste preocupat s ajung la un adevr spiritual - de aceea, Kant a respins acestlucru n sine", cum l numea el -, ci era preocupat s dovedeasc, s dovedeascn mod cert! i scrierile lui Kant sunt bizare n aceast privin. Kant a scrisCritica raiunii pure, n care ntreab: Cum trebuie s fie lumea, pentru a puteadovedi n ea? Nu: Ce sunt realitile n ea? De fapt, ntreab: Cum trebuie sgndesc lumea, pentru a putea dovedi n ea logic-dialectic? Ceea ce-l preocup iceea ce caut n ale saleProlegomene la o metafizic viitoare, care poate apreaca tiineste o metafizic a ceea ce poate fi dovedit n sensul su: Afar cu toatecelelalte! S ia dracu' realitatea lumii, mie s mi se lase doar arta dovedirii! Ce-mi

    pas ce e realitatea; dac n-o pot dovedi, nu m mai ocup de ea!Desigur, nu astfel au gndit cei care au scris cri ca cea a lui Christian Wolff,Gnduri raionale despre Dumnezeu, lume i sufletul omului i, n general,despre toate lucrurile (Nota 13), ci s-au preocupat s aib un sistem de dovezicurat, nchis n sine, exact aa cum vd ei dovedirea. Kant a trit n aceast sfer;aici a fost ns ntotdeauna ceva care era ca un burduf golit prin presare alconcepiei medii despre lume, dar care se potrivea n aceast concepie. La Kantexist ns altceva, care face de neneles cum a putut deveni el mentorul luiFichte. El l incit oricum pe Fichte, iar Fichte i opune acel Eu sunt" subliniat cuputere, n orice caz nu-i opune doar simple dovezi, cci nu acestea trebuie cutatela Fichte, ci o via afectiv interioar deplin dezvoltat. De fapt, la Fichte aparecu toat puterea vieii afective interioare ceea ce poate fi considerat banal laadepii lui Wolff sau Leibniz. Fichte i construiete filosofia din Eu sunt" numain concepte pure; numai c la el acestea sunt pline de via. Ele apar i laSchelling, apar i la Hegel. Dar ce s-a ntmplat, de fapt, prin intermediul luiKant? Ei bine, dac-l urmrim pe Kant, n dezvoltarea sa, dm peste punctulpregnant. Elevul lui Wolff a devenit altceva datorit faptului c filosoful englezDavid Hume (Nota 14) l-a trezit, dup cum spune el nsui, dintr-o apstoare

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#12http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#13http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#14http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#12http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#13http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#14
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    9/106

    moial dogmatic. Ce s-a strecurat in Kant, ce n-a mai putut nelege Fichte? nKant s-a strecurat, gsindu-i greu locul, pentru c el era prea nclcit neuropenismul mediu, ceea ce astzi este cultura occidental. Aceasta i-a ieit nntmpinare prin personalitatea lui David Hume; aa s-a strecurat n Kant culturaoccidental. Unde putem cuta specificul acesteia? n cultura oriental

    descoperim c Eul nc mai triete undeva jos, nbuit, ca n vis, n tririlesufleteti, care se exprim i se rspndesc imaginativ plastic. n culturaoccidental Eul este ntr-o oarecare msur strivit de fapte pur exterioare. El esteprezent, dar nu apare nbuit, ci ptrunde n fapte. i astfel se elaboreaz opsihologie ciudat. Aici nu se vorbete despre viaa sufleteasc aa cum vorbeteFichte, care ar vrea s realizeze totul pornind dintr-un punct al Eului, ci sevorbete despre gnd i gnd i gnd, iar acestea se asociaz. Se vorbete desentimente i reprezentri i senzaii, iar acestea se asociaz, i impulsurilevoinei se asociaz i ele. Se vorbete despre viaa sufleteasc interioar aa cumse vorbete despre gnduri, care se asociaz.

    Fichte vorbete despre Eu; acesta radiaz gnduri. n Occident, Eul cade completn afar, pentru c este absorbit, aspirat de gndurile, de senzaiile care suntrealizate independent, i care se asociaz i se despart din nou. Iar viaasufleteasc este urmrit, ca i cnd reprezentrile s-ar uni i s-ar despri. Citii-lpe Spencer, citii-l pe John Stuart Mill ( Nota 15), citii filosofii americani: pretutindeni unde ei ajung s vorbeasc despre psihologie ntlnim aceastconcepie bizar, care nu exclude Eul, aa cum face Orientul, pentru c acolo eleste dezvoltat n mod nedesluit, ci monopolizeaz complet Eul, dar l las s secufunde n zona vieii sufleteti care are reprezentri, simte i vrea. S-ar puteaspune: La oriental, Eul mai este nc deasupra reprezentrii, simirii i voinei;nc nu a cobort la nivelul acestora (vezi desenul). La omul din cultura

    occidental, Eul este deja sub sfera, adic sub suprafaa gndirii, simirii ivoinei, aa nct, la nceput, nu se mai observ c se vorbete despre gndire,simire i voin ca despre puteri independente. Aceasta este ceea ce a ptruns nKant sub forma filosofiei lui David Hume. Acesteia i s-a opus cu toat forapartea medie a culturii Pmntului, prin Fichte, Schelling, Hegel. Dup caredarwinismul, spencerianismul inund cultura occidental, tot ce se afl acolo.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#15http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#15
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    10/106

    nelegerea a ceea ce triete n evoluia omenirii va putea fi realizat numaiatunci cnd se vor cerceta aceste fore mai profunde. Atunci se va ti c, nOrient, se dezvolt n chip firesc ceva ce, de fapt, a fost doar via spiritual.Atunci, n inutul de mijloc s-a dezvoltat ceva ce era dialectic-juridic i a datnatere ideii de stat, pentru c i se poate aplica. Tocmai asemenea gnditori ca

    Fichte, Schelling, Hegel sunt cei care construiesc cu o uria simpatieformaiunile de stat unitare. Atunci ns n Occident i face apariia o cultur careprovine dintr-o structur sufleteasc n care Eul este absorbit, se desfoar subnivelul gndirii, simirii i voinei, unde se vorbete de asocieri n viaa dereprezentare, n viaa afectiv. Aceast gndire ar trebui s se aplice numai vieiieconomice! Aici se afl la locul potrivit. S-a procedat cu totul greit atunci cndaceasta s-a aplicat mai nti la cu totul altceva dect la viata economic. Aici eaeste mrea, este genial i, dac Spencer, dac John Stuart Mill, dac DavidHume, dac toi ar fi folosit pentru instituiile vieii economice tot ce au risipit cufilosofia, ar fi fost grozav. Dac oamenii care triesc n Europa Central ar filimitat doar la stat ceea ce le-a fost dat n mod natural ca nzestrare i dac n-ar fi

    vrut s cuprind n acelai timp i viaa spiritual i viaa economic, rezultatul arfi putut fi fost grandios. Cci cu ceea ce putea gndi Hegel, cu ceea ce puteagndi Fiehte, dac s-ar fi rmas n cadrul, formaiunii juridic-statale pe carevrem s-o delimitm ca formaiune statal ntr-un organism tripartit(Nota 16), amfi putut dobndi ceva mre. Dar, prin faptul c acestor spirite li se nzrise c artrebui s creeze o formaiune statal n care s intre viaa economic i s intre iviaa spiritual, n locul unor formaiuni statale reale au aprut caricaturi. Iar viaaspiritual a existat, n general, doar ca o motenire a vechiului Orient. Numai cse ignora faptul c se mai tria nc din aceast motenire a Orientului. Aa, deexemplu, ceea ce reprezint elaborri utilizabile ale teologiei cretine, ba chiarelaborri utilizabile n cadrul tiinelor noastre materialiste, sunt fie o veche

    motenire oriental, fie ceva nlocuit cu gndirea juridic-dialectic, fie ceva dejapreluat, aa cum au fcut Spencer i Mill, din cultura occidental, care se preteazn mod deosebit la viaa economic.

    Aa a fost repartizat pe suprafaa Pmntului gndirea spiritual a vechiuluiOrient, numai c ntr-un mod instinctiv, cum nu mai poate fi practicat astzi,pentru c astzi nseamn decaden o gndire dialectic-statal care i-a tritdescompunerea n catastrofa mondial. Cci nimeni nu era mai puin indicat sgndeasc economic dect discipolii lui Fichte, Schelling i Hegel. Atunci cndau nceput s ntemeieze un imperiu care voia s ajung mare mai cu seam prineconomie, ei au fost nevoii, firete, s cedeze, cci acesta nu le fusese dat n chipnatural ca nzestrare. Repartizarea s-a fcut potrivit cursului istoric al evoluieiomenirii: gndirea spiritual, gndirea statal-politic, gndirea economic n est,centru, vest. Am ajuns n acel punct al evoluiei umane n care asupra ntregiiumaniti trebuie s se extind o nelegere egal a celor trei domenii. Cum sepoate ntmpla acest lucru?

    Aceasta se poate realiza numai prin cultura iniiatic, prin noua tiin a spiritului,care nu se dezvolt dup criterii unilaterale, ci sintetizeaz tot ce exist pe

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#16http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#16
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    11/106

    Pmnt, focaliznd n toate domeniile structura tripartit, care, n natur, seevideniaz de la sine, i pe care o are n vedere i n viaa social. Aceasta nupoate fi ns rspndit prin predispoziii naturale, ci numai lsnd totul n seamacelor care pot nelege asemenea lucruri, care pot cu adevrat s triasc zonaspiritualului ca zon deosebit, zona politic sau statal ca zon deosebit, zona

    economic tot ca zon deosebit. Unirea oamenilor de pe ntregul pmnt rezidn faptul c ceea ce a fost repartizat n trei sfere este adunat la un loc n om, elnsui fracionnd totul n organismul social n aa fel nct acesta s se poat aflan armonie n faa sa. Dar acest lucru nu se poate realiza dect prin instruire ncadrul tiintei spiritului. Iar aici ne aflm n punctul n care trebuie s spunem:Vedem n vremurile de demult diferitele personaliti, le vedem rostind ceea ceeste spiritul timpului. Dar dac cercetm cu adevrat, de pild, chiar n cadrulculturii orientale, gsim c, n fond, n mase tria instinctiv ceva din structurasufleteasc care se afla ntr-o concordan stranie i fireasc cu ceea ce rosteafiecare n parte.

    Dar aceast conlucrare se reduce din ce n ce mai mult. n zilele noastre vedemformndu-se extrema contrarie. Vedem ridicndu-se n mase instinctele opusecelor ce sunt benefice pentru omenire. Vedem ridicndu-se tocmai ceea ce facenecesare cele ce pot izvor din individualitatea care poate ptrunde pn nprofunzimile tiinei spiritului. Ajutorul nu va aprea din instincte, ci numai dinacea ntelegere de care a vorbit aici dr. Unger (Nota 17), care este deseorisubliniat, i pe care orice om o poate pune n faa cercettorului spiritual, dacacesta se consacr cu adevrat raiunii omeneti sntoase. Va aprea astfel ocultur n care fiecare individualitate care ptrunde tot mai adnc n profunzimileinterne ale lumilor spirituale are o importan deosebit i unde cel ce ptrundeastfel n lumile spirituale este preuit ca unul care-i face meseria. Nu te duci la

    croitor ca s-i faci cizme, nici la cizmar ca s te brbiereti; de ce s iei ceea ce-itrebuie ca o concepie de via de la altcineva dect de la cel ce este iniiat nacest sens? Dar aceasta constituie tocmai ce n prezent este necesar n modul celmai intens pentru salvarea omenirii, dei este prezent i reacia care spune comenirea nc se mai mpotrivete la ceea ce este benefic pentru ea. Aceastareprezint lupta crncen, situaia grav n care ne aflm.

    n nici o epoc n-a fost mai necesar s se dea ascultare la ceea ce tie individulntr-un domeniu sau altul, i ca pentru viaa social s poat aciona cel care tieceva ntr-un domeniu anumit - nu bazat pe credina n autoritate, ci pe raiune iconsimmnt raional. La nceput ns, instinctele se mpotrivesc, i se crede c,prin nivelarea general, s-ar putea obine ceva salutar. Aceasta este situaia n carene aflm. Aici nu mai poate fi de folos nici simpatia sau antipatia, nici exprimarean sloganuri, nu poate fi de folos dect o nelegere clar a faptelor. Cci astzi sedecid marile probleme, problema dac este important personalitatea sau masa.Pentru alte vremuri aceasta nu avea nici o relevan, cci masa era n acord cupersonalitile; personalitile nu erau dect exponenii masei. Ne ndreptm totmai mult spre acele vremuri n care individul trebuie s caute numai n sine nsuisursa a ceea ce trebuie s gseasc i ceea ce, apoi, trebuie s arunce din nou n

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#17
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    12/106

    viaa social, iar aceasta este numai ultima mpotrivire fa de o asemeneaevaluare a individualitii i a unui numr din ce n ce mai mare de individualitti.Putem chiar s vedem cum cele dezvluite de tiina spiritului i gsescpretutindeni dovada n punctul pregnant. Discutm de asociaiile necesare n viaaeconomic, pentru care avem nevoie de o anumit gndire. Aceasta s-a dezvoltat

    n cultura occidental, prin faptul c gndurile sunt lsate s se asocieze. Daccele realizate de John Stuart Mill cu ajutorul logicii ar putea fi nelese, dacaceste gnduri ar putea fi aplicate la viaa economic, ele s-ar potrivi acolo, s-arpotrivi chiar i asocierile care nu-i au locul n psihologie. tiina spirituluiurmrete realitatea pn n ceea ce apare astfel n domeniul dezvoltrii umane.

    De aceea, tiina spiritului ptrunde cu deplin contien ntreaga gravitate aactualei situaii mondiale, tie ce lupt grea se d ntre ceea ce, ca val boleviccare ar duce la nenorocirea omenirii, se mpotrivete la ce poate aprea din tiinaspiritului ca impulsuri sociale n tripartiie. n afar de acestea dou nu mai existo a treia. ntre acestea dou trebuie s se dea lupta. Acest lucru trebuie neles.

    Orice altceva nseamn decaden. Cine privete imparial mprejurrile n care neaflm, trebuie s-i spun c astzi este necesar unirea tuturor forelor pentru a putea respinge acest groaznic lucru ahrimanic care se mpotrivete culturiispiritului.

    Aceast construcie se afl aici (Nota 18), deocamdat nedesvrit. Astzi, nuse poate obine din rile centrale ceea ce, pn n acest punct, a pus, n mareparte, aceast construcie n legatur cu ce ne-a parvenit de la statele neutre.Trebuie s avem subvenii din trile fostei Antante. Trebuie dezvoltat nelegereapentru ceea ce urmeaz s devin o cultur unitar, care s conin spirit ipolitic i economie. Cci oamenii trebuie s-i urmeze dintr-o pornire unilateral

    pe cei care pricep ceva din politic i economie, care nu acioneaz doar nspiritul dialecticii, ci pot ptrunde spiritualul i i pot permite i impulsurieconomice, nu care vor s ntemeieze state n care chiar statul ar putea administra.Popoarele occidentale vor trebui s neleag c pentru dezvoltarea n direciaaptitudinii lor speciale n viitor, ca sistem economic de asociaii, sistem pe caretocmai l-au instalat la captul opus, trebuie s dobndeasc o nelegerepsihologic deplin a elementului statal-politic, care are alte origini dect viaaeconomic, i a elementului spiritual. Dar la baz se afl rile mijlocii. nregiunile occidentale - nici vorb s ne gndim la Orient - trebuie s se neleagce se dorete cu aceast construcie. De aceea este necesar s ne gndim bine cumtrebuie s se realizeze preocuparea real pentru acea cultur menit s ptrundsistemul de nvmnt superior al viitorului i care s-a dovedit, prin fundarea colii Waldorf ( Nota 19), ca o cultur n stare s lumineze sistemulnvmntului public. Dar pentru aceasta avem nevoie de sprijinul plin denelegere al unor cercuri ct mai largi.

    Avem nevoie n primul rnd de mijloace materiale. Pentru tot ceea ce, ntr-unsens mai larg sau mai ngust, nseamn coal, este necesar o atitudine pe care euam i manifestat-o atunci cnd s-a nfiinat la Stuttgart coala Waldorf; la

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#18http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#19http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#18http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#19
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    13/106

    nfiinare am spus, n cuvntul de deschidere: Aceast uniccoal Waldorf estebine c o avem, dar n sine nu nseamn nimic; ea ar nsemna ceva doar dac nurmtorul trimestru am ridica zece asemenea coli Waldorf, i apoi altele. Lumeanu a neles acest lucru, pentru aa ceva ea nu avea bani. Cci punctul ei de vedereeste: Oh, idealurile sunt prea nalte i prea pure pentru ca noi s le atingem cu

    bani murdari; mai bine i pstrm n buzunar, acolo e locul potrivit pentru baniimurdari. Idealurile, oh, acestea sunt mult prea pure, nu pot fi pngrite cu bani! Oasemenea ntruchipare a idealurilor nu poate fi dobndit prin acea puritate ce nupoate fi atins de bani murdari, aa nct trebuie s ne gndim de pe acum c amrmas cu acea unic coal Waldorf care, de fapt, nu are cum s fac progrese,pentru c n toamn ne-am afundat n mari griji financiare. Au fost depite; darde Pati vor aprea din nou. n acest punct ne vom pune dup un timp relativ scurtntrebarea: S abandonm? i va trebui s abandonm totul, dac mai nainte nuse va fi gsit acea nelegere care s ptrund adnc n buzunar.

    Din aceast cauz acum se pune problema s trezim nelegere n aceast direcie.

    Nu cred c se va da dovad de mult nelegere - aa cum s-a i vzut - dac vomspune c vrem ceva pentru construcia de la Dornach sau ceva similar. Dar - i pentru asta se mai gsete astzi nelegere - dac se dorete nfiinarea desanatorii sau altceva de felul acesta, pentru aa ceva se pot obine bani, orict demuli! Nu este tocmai ce vrem noi; nu vrem s construim, pur i simplu, sanatorii.Suntem ntru totul de acord cu nfiinarea lor n msura n care este nevoie de ele,dar aici este vorba, mai ales, de ocrotirea acelei culturi a spiritului a creinecesitate va fi dovedit tocmai prin ceea ce voia s realizeze acest curs denvmnt superior(Nota 20). De aceea, am cutat s impulsionez ceea ce, acumcteva zile, am rezumat n expresia: uniunea colar universal (Nota 21).Prietenii notri germani au plecat; nu despre ei e vorba n aceast uniune colar

    universal". Este vorba de cei care apar ca prieteni, n cea mai mare parte, dintoate regiunile lumii negermane i care se mai afl aici i trebuie s neleagexpresia uniune colar universal", cci este necesar s construim coli pestecoli n toate regiunile lumii n acel spirit pedagogic-didactic care domnete ncoala Waldorf. Este necesar s putem extinde aceast coal pn cnd vom gsiadeziunea la ceea ce dorim s fie aici sistemul de nvmnt superior. Pentruaceasta ns trebuie s fim n stare s desvrim aceast construcie cu tot ce inede ea i s putem ntreine n continuare ce este nccesar pentru a aciona aici,pentru a lucra la extinderea diferitelor tiine n spiritul tiinei spiritului.

    Unii ntreab de ci bani este nevoie pentru toate acestea. Nu se poate spune deci bani este nevoie, cci n sus nu exist niciodat, n general, o limit. Desiguro uniune colar universal nu va putea fi nfiinat doar crend un comitetalctuit din dousprezece, cincisprezece sau treizeici de persoane, care selaboreze statute frumoase referitor la felul cum urmeaz s acioneze i slucreze o asemenea uniune. Toate acestea nu au nici un sens. Eu nu pun pre peprograme, nici pe statute, ci pe munca oamenilor vii care acioneaz cu toatnelegerea. Vom reui o dat s nfiinm aceast uniune colar universal. Ce-idrept, la Londra ne va trebui mult vreme ca s ajungem, dar la Haga sau ntr-un

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#20http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#21http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#20http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#21
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    14/106

    alt asemenea loc, o dat ce s-a creat o baz, acei prieteni, care acum vor pleca nNorvegia sau Suedia sau Olanda sau n alte ri, n Anglia, Frana, America i maideparte, deci dac aceti prieteni vor determina pretutindeni, n fiecare om cu care pot intra n legatur, convingerea, convingerea ntemeiat: o uniune colaruniversal trebuie s existe! este posibil. Ar trebui s strbat lumea ca un foc de

    mirite ideea c o uniune colar universal trebuie s ia fiin pentru procurareamijloacelor materiale necesare culturii spiritului de care este vorba aici. Dac deunul singur poi convinge sute i sute de oameni despre attea i attea lucruri, dece nu s-ar putea aciona individual, ntr-un timp scurt - cci decderea se petreceatt de rapid, nct nu ne mai rmne la dispoziie dect un timp scurt -, asupramultora, astfel ca, dac peste cteva sptmni am veni la Haga, s vedem ct demult s-a rspndit convingerea c apariia unei uniuni colare universale estenecesar i c nu lipsesc dect mijloacele necesare. Ceea ce se dorete la Dornachreprezint o necesitate istoric. Atunci cnd va exista o opinie unanim n aceast privin vom putea vorbi de inaugurarea unei uniuni colare universale.nfiinarea de comitete i decizia de a realiza o uniune scolar universal, toate

    acestea sunt utopii i nu au nici un rost; dar a aciona de la om la om i a rspndiopinia necesitii unei asemena uniuni, aceasta este ceea ce trebuie s preceadrealizarea ei. tiina spiritului triete prin realiti. De aceea ea nu se lanseaz nproiecte programatice, ci atrage atenia asupra a ceea ce trebuie s se petreac ncazul realitii - doar oamenii sunt nite realiti -, n oameni, pentru ca oasemenea cauz s poat avea perspective.

    Aadar, despre aceasta este vorba, s nvm, n sfrit, din tiina spiritului, cums trim n viaa real. Nu m voi lansa niciodat n fundamentarea pur utopic auniunii colare universale, ci voi mprti ntotdeauna prerea c ea poate apreaabia atunci cnd un numr suficient de mare de oameni vor fi convini de

    necesitatea sa. Pentru ca ceea ce este necesar pentru omenire - aa cum a reieitdin cursurile noastre de nvmnt superior - s se poat realiza, pentru aceastatrebuie fondat uniunea scolar universal. n acest sens as vrea s fac s ptrundastzi cele spuse de mine n contiena celor prezeni aici, de care ne legmsperana i dorina ca ei s poarte totul mai departe n lume. Uniunea colaruniversal poate fi rspunsul lumii la ceea ce va aprea ca o ntrebare, dar ca ontrebare extras din forele reale ale devenirii umane, adic ale istoriei omenirii.Aadar, fie ca uniunea colar universal s aib soarta convingerii pe care aiputut s-o dobndii aici n ultimele trei sptmni! Aceasta am vrut s v spunastzi.

    Rudolf Steiner

    NOUA SPIRITUALITATE I TRIREA LUIHRISTOS

    GA 200

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    15/106

    CONFERINA a II-a

    Dornach, 22 octombrie 1920

    O dat cu secolul al XV-lea, dezvoltarea omenirii civilizate din emisfera nordiccunoate o nou er, n care individualitatea omului este cea care trebuie s seformeze din ce n ce mai mult n deplina contien a Eului. Forele caremodeleaz aceast contien individual a Eului vor deveni mai puternice, itoate fenomenele vieii, i anume, n primul rnd, cele ale vieii n general, sedesfoar sub semnul acestei formri a individualitii. Dar aceasta nu nseamnaltceva dect c i ceea ce ne vine din lumile spirituale i ptrunde n lumeanoastr fizic evolueaz n aa fel, nct, n ntreaga omenire, uman-individualulajunge s se impun. Cci nu este vorba doar c oamenii pot gndi ntr-un modegoist: devenim individualiti, ci de faptul c ntreaga dezvoltare a omenirii

    trebuie s cunoasc o asemenea evoluie, nct individualul oamenilor s intervinn aceast dezvoltare. Fiecare perioad, fiecare epoc, pe care o putem urmri pe parcursul evoluiei omenirii, are particularitaile ei deosebite dup cum adezvoltat un caracter sau altul, ca acum individualitatea. Aceste particularitipecetluiesc dezvoltarea omenirii prin modul n care forele spirituale acioneazasupra vieii pmntesti fizice. Dar tocmai prin omogenizarea pe care o reprezintacum fiecare om n parte, n care individualitatea trebuie s se releve, n carecontiena Eului trebuie s se dezvolte pe deplin, n care sufletul contieneitrebuie s se contureze, s se nchid n sine, particularitile deosebite ale acesteiepoci nu mai sunt dirijate ca n epocile anterioare de ctre lumea spiritual, ciacum ies la iveal lucruri cu totul deosebite n cadrul dezvoltrii omenirii. Iar

    omul, care prin dezvoltarea individualitii sale a fost educat n vederea libertiisale, trebuie s ia din ce n ce mai mult atitudine n mod contient fat de ceea cerezult de aici. Este vorba, n special, de faptul c este necesar s se formeze ovia social, dar din punctul nostru de vedere, trebuie s spunem, o via socialprofund ntemeiat luntric, dei forele egoiste ale sufletului contienei care seopun vieii sociale se ridic din ce n ce mai evident din profunzimile existenei.Pe de o parte, sunt prezente puternicele fore egoiste ale sufletului contienei, pede alt parte, se impune tot mai mult necesitatea de a ntemeia n mod contient oviat social. i trebuie s se ia atitudine n mod contient fa de tot ce poatestimula aceast convieuire social. Am artat deja de-a lungul timpului (Nota22), din cele mai deosebite puncte de vedere, ct de diferit este poziia omului

    occidental, a omului din centrul Europei i a omului estic fa de ntreaga evoluiea omenirii. Am artat n modurile cele mai diverse ce i este astzi propriu omuluiestic, ce i este propriu omului din centrul Europei, ce i este propriu omuluivestic. S relevm acum un fenomen care ne poate arta chiar i numai n modexterior cum coexist aceste diferenieri ale omenirii n lumea civilizat.

    tim c sub influena modului de gndire modern din tiinele naturii n domeniulvieii sociale s-a dezvoltat un anumit element al concepiei despre via care i

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#22http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#22http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#22http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#22
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    16/106

    gsete expresia deosebit de intens n masele largi ale proletariatului, format nepoca noastr mainist, n epoca noastr intelectual. Tot ce poate fi luat nconsiderare n ceea ce privete problema social am prezentat n prima parte alucrriiAspecte centrale ale problemei sociale. Astzi a vrea s m refer doar ladiferenierea concepiei unor largi mase de oameni cu privire la aceast problem.

    Aici am evideniat clar concepiile sociale ale proletariatului, care, la rndul lor,influeneaz alte cercuri ale populaiei; apoi am delimitat clar, fa de altele,concepia despre via din rile occidentale, i anume din rile anglo-saxone. naceste ri, sub influena epocii mainiste moderne i a industriei, s-a formatconcepia materialist despre via. Dar aceast concepie asupra vieii s-a formatn aa fel, nct se afl complet sub semnul luptelor economice, ntruct este nntregime strbtut de reprezentri economice, idei economice, lupte economice.Aceasta este marca a ceea ce se petrece n cadrul lumii socialiste a Occidentuluianglo-saxon. ntruct viaa economic a fost caracteristica de pn acum a vieiipublice contemporane n general, impulsurile socialismului au aprut i datoritcondiiilor de via ale proletariatului anglo-saxon. Impulsurile care se exprim,

    de pild, acum n marea micare grevist au importan tocmai n lumina a ceeace prinde form n Occident. Chiar dac ar putea fi aplanate discrepaneleexistente aici, aplanarea ar fi doar aparent; efecte ct se poate de importante aremana tocmai de la forele profunde implicate n aceste lupte. i dac, cu toatpredispoziia Occidentului, din aceste impulsuri nu se cristalizeaz concepii devia propriu-zise, putem totui s percepem cum i acele concepii de via carese formeaz i s-au format n cadrul ultimei perioade au primit un imbold dinpartea a ceea ce exist aici ca impulsuri.

    Dei nscut n Europa Central i ridicat din curentul de gndire central-european,Karl Marx (Nota 23)a trebuit s mearg n Anglia pentru a prelua ceea

    ce se dezvoltase acolo ca impulsuri de via. El le-a prefcut ns ntr-o concepiede via. n regiunile vestice, marxismul, ca o concepie despre via, a ajuns maipuin la o existen exterioar; el a ajuns la existen exterioar n centrul Europei.Aici a cptat pe deplin, n elurile social-democraiei, caracterul de concepieasupra vieii. Ceea ce n Occident sunt impulsuri economice care duc la lupteeconomice a fost anatemizat n reprezentri juridic-statale, n cea de a douajumtate a secolului al XIX-lea i n secolul al XX-lea. O asemenea concepiemarxist despre via a cuprins marea mas a populaiei. A trecut ns i n est; nEuropa se contureaz deja caracterul oriental. Iar acolo s-a dezvoltat ntr-o altform. Economic n Occident, politic-statal n centru, n est marxismul capt nmod evident un caracter religios. Dac n-ar exista acea falsificare care s-amanifestat att n inundarea" estului de ctre Petru cel Mare (Nota 24), ca iacum cuLenin i Troki (Nota 25), dac n-ar exista aceast falsificare care aparetocmai pentru c ceea ce se impune ca bolevism este import strin, s-ar vedeamult mai clar c n acest bolevism rezid i astzi un puternic element religios,care, ce-i drept, este n ntregime materialist religios, dar care acioneaz cuvechile impulsuri religioase i va aciona n continuare cu aceste impulsuri, i iva arta toat oroarea trecnd prin ntreaga Asie, tocmai pentru c acioneaz cufuria unui impuls religios. n Occident, impulsul social este economic, n centrul

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#23http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#24http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#25http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#23http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#24http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#25
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    17/106

    Europei este statal-politic, din Rusia i pn n Orient, peste Asia, acioneaz cu ofurie religioas. n comparaie cu aceste impulsuri, care strbat evoluia omenirii,multe altele sunt ct se poate de nensemnate. Iar cel care nu vede n asemenealucruri, cum este actuala grev a minerilor englezi, ceva simptomatic n cel maipropriu sens, acela nu nelege absolut deloc cum fore mai profunde scurm" n

    ntreaga noastr evoluie temporal.Dar toate aceste lucruri, care pot fi att de bine descrise exterior, i audedesubturile lor mai profunde n lumea spiritual. Viaa mai nou a omeniriipoate fi ineleas numai dac se nelege aceast articulare ntr-un economicoccidental, ntr-un statal-politic-juridic n centrul Europei i ntr-un elementreligios n est, care, de fapt, este momentul spiritual aa cum poate fi trit nOrientul decadent. Acest lucru se vdete att de pregnant, nct trebuie sspunem: Pentru Occident este firesc - i bine fundamentat - ca el s aib tot cetine de economic; din acest motiv, pentru centru simpla aspiraie economic nupoate avea nici un succes, pentru c aici orice asemenea aspiraie capt un

    caracter statal-politic; n estul Europei, marele eec exterior s-a datorat faptuluic, prin tradiiile lui Petru cel Mare, ceea ce provine propriu-zis dintr-un impulsspiritual-religios, panslavismul, slavofilia, a cptat un caracter politic, de stat. nspatele acestui caracter statal, care a mpins n fa tot ce a evoluat mai ngrozitorn estul european, n spatele acestui caracter statal, care nc de la Petru cel Marei-a pus pecetea pe toat aspiraia estic, dincolo de toate aeestea se afl, n fond,tendina spiritual a continurii religiozitii spirituale tipice pentru Bizan. Chiari fenomenele singulare din viaa istoric pot fi nelese numai dac pot fi vzuten aceast lumin. Se poate spune: ntr-o anumit msur, tot ce se afl n Europa,chiar i mai spre vest, ba chiar i n Frana, poate fi socotit ca aparinnd centruluieuropean, cci pentru Occident caracteristic este, de fapt, anglo-saxonismul. Iar

    anglo-saxonismul i urmrete ntru totul instinctele, cu impulsurile fireti ndezvoltarea omenirii din ultimele trei pn la patru secole i mai departe. Acesteimpulsuri au fcut ca tocmai n Occident s se poat dezvolta cel mai bine tot ce afost impus vieii sociale de ctre modul de gndire modern din tiintele naturii cutoate cuceririle sale. Acest mod de gndire, mpreun cu caracterul anglo-saxonismului, a fondat dominaia mondial a acestuia. Tot ce s-a manifestat caavnt strlucit al sistemului de transporturi, comer, industrie, tot ce a dus lamarile colonizri, a aprut tocmai din confluena modului de gndire din tiinelenaturii cu anglo-saxonismul. i acest lucru a fost resimit profund n instincteleOccidentului. Se poate chiar releva un punct nodal al dezvoltrii istoricemoderne, anul 1651, cnd genialul Cromwell a provocat prin legea navigaieiacea configuraie din sistemul maritim englez, i din ntregul sistem comercialenglez, care a pus temeiul a tot ce a aprut ulterior n Occident; i se mai poatereleva cum, s-ar putea spune, din motive exterior inexplicabile, tocmai cnd s-anlat steaua lui Napoleon, sistemul maritim francez a suferit cele mai maripierderi. Ceea ce se ntmpl n Occident are loc tocmai din cauza forelor careacioneaz n direcia dezvoltrii omenirii, datorit unui mod de gndire absoluteconomic, unor impulsuri economice de reprezentare. De aceea trebuie s i sesupun tot ce vine din centru i nu este gndit pornind de la puncte de vedere

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    18/106

    economice, ci juridic-politic-militare. Ca exemplu concludent, vedem cum, subaspect politic-militar, de pe continentul european Napoleon opune blocadacontinental mpotriva a ceea ce rezultase din legea lui Cromwell cu privire lanavigaie. Legea navigaiei a fost gndit i creat din instincte pur economice( Nota 26). Blocada continental ( Nota 27)a lui Napoleon de la nceputul

    secolului al XIX-lea este o idee politic; dar o idee politic este ceva care ajungedin timpurile mai vechi pn n epoca modern, este un adevrat anacronism. Deaceea, nici aceast idee politic opus ideii moderne din care a aprut legea cuprivire la navigaie nu poate avea succes. n schimb, n Occident, unde segndete economic n sensul timpurilor moderne, lucrurile politice, chiar dacevolueaz ntr-un sens nefavorabil, nu au avut un efect pgubitor.

    S ne referim, de pild, la faptul c, din Europa, Frana a fcut colonii n Americade Nord. A pierdut aceste colonii n favoarea Angliei. Coloniile s-au eliberat dinnou. Prima colonizare francez, cea din secolul al XVIII-lea, a reprezentat oaciune politic; n-a dat roade. Colonizarea englez n America de Nord a pornit

    din impulsuri pur economice. Politicul n-avea dect s eueze. America de Nords-a eliberat din nou. De-acum nu mai exista un context politic. Iar contextuleconomic n-a avut deloc de suferit.

    Aa se articuleaz lucrurile n cadruI dezvoltrii omenirii. Iar noi putem sspunem fr teama de a grei: istoria arat i ea c, dac doi oameni fac acelailucru, nu nseamn c au acionat n acelai sens. Atunci cnd Cromwell a realizatla momentul potrivit, din impulsuri economice, legea sa, am putea spune, brutal,extrem de tiranic pentru alte ri, cu privire la navigaie, aceast lege a izvortdintr-o gndire economic. Cnd, n cadrul dezvoltrii recente, Tirpitz (Nota 28)acreat marina german, totul a fost gndit politic, pur politic, mpotriva oricrui

    impuls economic, ba chiar mpotriva oricror instincte economice. Astzi, toateacestea au fost mturate de pe suprafaa Pmntului, pentru c au fost gndite i proiectate mpotriva cursului dezvoltrii omenirii. i astfel apare aceast, amputea spune, tripl articulaie: n est, astzi n decdere, ceva ce trimite napoi lavechile timpuri i are un caracter spiritual; n centru, ceva ce astzi este dejaperimat, care ia, mai mult sau mai puin, forma de politic juridic-militar, de statal;n Occident, statul este n continuare doar un element decorativ, politicul nu arenici o importan real; prevaleaz gndirea economic. n timp ce Germania s-adus de rp pentru c statul a absorbit economia, pentru c industriaii,comercianii s-au dat la fund i i-au plecat capul sub puterea statului, vedemcum, n Occident, statul este absorbit de economic, i totul este inundat de viaaeconomic. Privit din exterior, astfel se prezint lumea civilizat de astzi. Darceea ce poate fi privit astfel este, n cele din urm, doar ceea ce este adus lasuprafa din subteranele lumii spirituale. n dezvoltarea spiritual a timpurilorrecente, totul urmrete s releve individualitatea: n Occident individualitatea sedesfoar dup modelul occidental, modelul economic; n centru,individualitatea este relevat dup modelul statal-politic-militar astzi deja perimat; individualitatea estului se manifest dup modelul perimat, dupmodelul vechii spiritualiti, absolut decadent. Toate acestea trebuie transmise

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#26http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#27http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#28http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#26http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#27http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#28
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    19/106

    de ctre lumea spiritual. i sunt tansmise prin faptul c, att n vest, ct i n est -s vorbim mai nti de aceste dou zone - apare un fenomen specific, de oimportan profund. Aceasta nseamn c se nasc extrem de muli oameni carenu au trecut prin circuitul rencarnarii.

    Vedei, de aceea este att de dificil s aduci n discuie o problem cum esterencarnarea, pentru c nu poi vorbi de ea n sensul abstract, agreat astzi,deoarece aceasta ne conduce la cea mai important realitate din dezvoltareaomenirii, dar care permite excepii, i vedem att n est, ct i n vest - desprecentru vom mai vorbi zilele acestea - c astzi se nasc oameni cu care nu poi ste confruni n aa fel nct s spui: n aceti oameni triete n modul cel mainormal o individualitate care a fost aici ntr-o via anterioar i iari ntr-o altvia anterioar, care va fi ntr-o via viitoare i iari ntr-o via viitoare.Aceste rencarnri reprezint mersul firesc al dezvoltrii omenirii, dar i elecunosc excepii. Ceea ce ni se arat sub form uman nu trebuie s fientotdeauna ceea ce arat aparena exterioar. Putem ntlni oameni care, de fapt,

    numai dup aparena exterioar au o form uman, care sunt supui unor vieipmntene reluate; n realitate, sunt corpuri omeneti cu trup fizic, eteric, astral,dar n ei se ncarneaz alte entiti, entiti care se folosese de aceti oameni, pentru a aciona prin ei. n Occident exist, ntr-adevr, un mare numr deasemenea oameni, care, n fond, nu sunt, pur i simplu, oameni rencarnai, ci suntpurttorii unor entiti ce denot o evoluie prematur, care ar trebui, de fapt, sapar sub form uman abia ntr-un stadiu ulterior de dezvoltare. Aceste entitinu folosesc ntreg organismul uman, ci folosesc cu predilecie sistemul metabolical acestora. Dintre cele trei mdulare ale naturii umane, ele folosesc sistemulmetabolic n aa fel, nct acioneaz prin intermediul acestor oameni pn nlumea fizic. Asemenea oameni arat i exterior, pentru cel care poate aprecia

    corect viaa, c aa stau lucrurile cu ei. Aa se ntmpl, de pild, cu un marenumr de oameni care aparin societilor secrete anglo-saxone - rolul acestor societi secrete l-am discutat n ultimii ani n repetate rnduri ( Nota 29);membri ai unor asemenea societi secrete sunt, de fapt, purttorii unor existenepremature, care, prin sistemul metabolic al anumitor oameni, acioneaz asupralumii i-i caut un cmp de aciune prin intermediul corpurilor celor care nutriesc n rencarnri normale. La fel stau lucrurile i cu unele personaliti caredau tonul n anumite secte foarte rspndite, cu mare aderen n Occident,formate din oameni de acest tip. n modul acesta acioneaz n oamenii de astzi ocu totul alt spiritualitate. Adoptarea unei atitudini fa de via din aceste punctede vedere va fi o misiune esenial. Nu trebuie s se cread n mod abstract coamenii, fr excepie, sunt supui pretutindeni unor viei pmntene repetate.Aceasta ar nsemna s nu-i atribui aparenei exterioare tocmai caracterul deaparen. A merge pe urmele adevrului nseamn chiar i n asemenea cazuri acuta adevrul, realitatea, acolo unde aparenia exterioar neal n aa msur,nct entittile de alt tip dect este omul prezentului se ntrupeaz n nfiarea deom, i aceasta prin intermediul sistemului metabolic; dar ele actioneaz apoi i nsistemul ritmic i n sistemul neuro-senzorial. Exist trei feluri de entiti de acest

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#29http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#29
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    20/106

    tip, care se ntrupeaz prin intermediul sistemului metabolic al diferitor oamenidin Occident.

    Primul tip l reprezint spiritele care vdesc o deosebit putere de atracie fa deceea ce constituie forele elementare ale Pmntului, care au o aplecare, o

    afeciune pentru aceste fore, care pot, deci, s adulmece" cum poate fi realizato colonizare potrivit condiiilor naturale ale climei i celorlalte condiii de pePmnt, sau cum poate fi nfiripat acolo o relaie comercial i aa mai departe.

    Un al doilea tip de astfel de spirite sunt cele care-i traseaz ca sarcin s reprimecontiena de sine, n cadrul zonei asupra creia acioneaz, s nu permitsufletului contienei s se formeze i s provoace prin aceasta i n mediulambiant al celorlali oameni, printre care aa ceva se rspndete epidemic, oanumit manie de a nu recunoate adevratele motive ale aciunilor lor. S-ar puteaspune c un raport cu totul i cu totul nereal sau un document fals ca cel alprofesorilor de la Oxford(Nota 30), care a fost fcut public n ultimele zile, un

    document cu totul i cu totul mincinos, ar putea fi considerat ca aparinndstrdaniei acestui elemenf nereal, care nu vrea s se sprijine pe impulsurile propriu-zise, ci face un melanj al acestor impulsuri i pecetluiete cuvintefrumoase, n timp ce dedesubt nu se afl, n fond, nimic altceva dect impulsurineadevrate. Prin aceasta nu afirm c aceti profesori, poate de toat isprava - nule atribui mree impulsuri ahrimanice - sunt purttorii unor asemenea entitipremature; dar n ei se afl tendina de a fi ucenici ai unor asemenea entiti.Aadar, aceste entiti se ncarneaz prin sistemul ritmic al anumitor oameni dinOccident.

    A treia categorie de entiti care acioneaz n Occident este cea care urmrete

    s-l fac pe om s uite care sunt aptitudinile sale individuale - acele aptitudini pecare le aducem cu noi din lumile spirituale atunci cnd pim n existena fizicprin concepie i natere - i s-l determine, mai mult sau mai puin, s devinablonul naionalitii sale. Acest al treilea tip de entiti i propune ca misiunespecial s nu-l lase pe om s ajung la spiritualitatea individual.

    Aadar, n timp ce primul tip de entiti are o afeciune fa de factorul elementaral Pmntului, al climei i aa mai departe, al doilea tip de entiti are o nclinaiedeosebit de a cultiva un anumit element superficial, nereal, iar al treilea tip deentiti de a distruge capacitile individuale i de a face din oameni abloane,expresia naponalitii lor; a rasei lor. Acest din urm tip de entiti se ncarneazn Occident prin sistemul capului, prin sistemul neuro-senzorial. Avem aici ceeace am luat n considerare din diferite unghiuri de vedere n mod exterior, tocmaica o trstur a lumii occidentale, pe care am caracterizat-o prin aceea c, aspune, cunoatem un numr mai mare de oameni, risipii n societi secrete, nsecte i altele asemntoare, a cror umanitate const n faptul c n cazul lor nuavem de-a face, pur i simplu, cu rencarnri, ci cu existena unui anumit gen dencarnare a unor entiti premature n dezvoltarea lor pe Pmnt, care, de aceea,creeaz un mediu educativ deosebit, respectiv radiaz epidemic particularitile

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#30http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#30
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    21/106

    lor deosebite asupra celorlali oameni. Aceste trei entiti diferite acioneazexclusiv prin oameni, iar noi nelegem caracterele oamenilor numai dac timceea ce am spus acum, dac se tie c ce triete n viaa public nu poate fiexplicat, pur i simplu, aa cum vrea filistinul, ci prin ptrunderea unor asemeneafore spirituale.

    Faptul c tocmai aceste trei tipuri de fore, de fiine, apar la suprafa n Occident pe aceast treapt deosebit de dezvoltare prin intermediul oamenilor, estefavorizat de mprejurarea c acestui Occident i incumb s dezvolte n modspecial gndirea economic. A spune c viaa economic este baza i solul dincare poate ni aa ceva. Dar care sunt sarcinile pe care i le asum acesteentiti?

    Ele i propun s perpetueze ntreaga via ca simpl via economic, sstrpeasc treptat tot ceea ce exist ca via spiritual, tocmai acolo unde ea estemai intens, atrofiat n abstractul puritanismului; s strpeasc viaa spiritual, s

    toceasc treptat viaa politic-statal i s absoarb totul prin intermediul vieiieconomice. n Occident, aceti oameni, care apar ntr-un asemenea mod n lume,sunt dumanii i adversarii propriu-zii ai impulsului tripartiiei. Primul tip deentiti nu permite evidenierea unei viei econonuce, care se prezint ca cevaindependent alturi de veriga statal-juridic i de cea spiritual a organismuluisocial. Al doilea tip de entiti, care-i propune ca sarcin de predileciesuperficialitatea, frazeologia, falsitatea, nu vrea s permit ca, alturi de viaaeconomic, s se ridice o viat statal democratic de sine stttoare. Al treilea tipde entiti, care oprim capacitile individuale, care nu vrea ca omul s fiealtceva dect un fel de ablon al rasei sale, al naionalitii sale, acioneazmpotriva emanciprii vieii spirituale, a poziiei de sine stttoare a vieii

    spirituale.Exist n Occident astfel de puteri care acioneaz n acest mod mpotrivaimpulsului tripartiiei organismului social. Celui care vrea s lucreze ntr-un sensmai profund pentru rspndirea impulsului tripartitiei trebuie s-i fie clar c nupoate aciona altfel, ci trebuie s in seama de asemenea factori spirituali, caresunt prezeni n dezvoltarea omenirii. Forelor la care trebuie s se apeleze atuncicnd se doreste s se intervin n dezvoltarea omenirii nu li se opun numai lucruripe care le poate observa filistinul rigid, ci i lucruri care nu se deschid dect uneicunoateri prin spirit. La ce ajut faptul c, n prezent, oamenii consider aceastao superstiie i nu vor s aud nimic atunci cnd se vorbete de asemenea entitispirituale care ptrund prin intermediul oamenilor? Dar aceste entiti spiritualesunt aici! Iar cine nu vrea s urmreasc viaa cu sufletul adormit, ci cu sufletultreaz, acela poate vedea pretutindeni aciunile acestor entiti. N-ar trebui dectca, percepnd prezena acestor aciuni, s ne convingem de existena cauzelor!Aceasta este, n primul rnd, caracteristica Apusului. Apusul evolueaz n felulacesta tocmai pentru c triete n cea mai elementar form de exprimare aepocii moderne, reprezentarea economic, gndirea economic.

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    22/106

    Odinioar, Estul a avut o grandioas via spiritual. Orice spiritualitate, cuexcepia antroposofiei i ceea ce vrea s ia o form nou, orice spiritualitate alumii civilizate este, n fond, motenirea Orientului. Dar gloria propriu-zis aacestei viei religios-spirituale era prezent n Orient nc din timpuri foarte vechi.Iar astzi tocmai omul rsritului, pn n Rusia, se afl ntr-o ciudat dilem,

    pentru c, pe de o parte, nc mai triete, prin motenirea sa, n vechiul elementspiritual, i pentru c, pe de alt parte, asupra sa acioneaz ceea ce vine din epocamodern a dezvoltrii omenirii, antrenarea orientat spre individualitate. Aceastadetermin n rsrit o accentuat decdere a umanitii, face ca, ntr-o oarecaremsur, omul s nu poat deveni un om deplin, ca pe grumazul su, al acestuioriental, pn n Rusia, s apese ceea ce este motenirea spiritual a timpurilorstrvechi. Iar aceasta face ca astzi, cnd contiena sa slbete, cnd se afl nstare de somn sau de vis sau ntr-o stare mediumnic frecvent, aici, n Orient,orientalul s nu fie impregnat, ca n Occident, de o alt entitate, dar ca aceastentitate s-i influeneze viaa sufleteasc. n timp ce, n Occident, entittiileaprute prematur sunt de trei tipuri, pe care le-am enumerat i care acioneaz

    acolo, n Orient entitile care apar sunt entiti retardate, care i-au avutdesvrirea n trecut, sunt entitile rmase n urm i care i apar acumorientalului n stare meditimnic, n vis, sau l copleesc i fr s viseze, frinfluen mediumnic, pur i simplu prin faptul c ptrund n somn; omul, n starede veghe, poart n sine inspiraia venit de la asemenea entiti, deci, intr-oanumit msur, ziua este inspirat de postaciunile unor asemenea entiti, carevin peste el n timpul nopii.

    Exist i aici trei tipuri de entiti care acioneaz n Orient i care, la rndul lor,au o influen puternic. n timp ce, n apus, trebuie s ne referim direct la oameniindividuali prin care se ncarneaz aceste entiti, n Orient avem de-a face cu un

    tip de ierarhie care poate aprea celor mai diferii oameni. Din nou i apar omuluitrei tipuri de entiti, dar nu sunt entiti care se ncarneaz prin oameni, ci suntentiti care pot s-l i inspire n timpul somnului de noapte.

    Primul tip de asemenea entiti este cel care mpiedic omul s ia complet nstpnire corpul su fizic, care-l mpiedic s se lege de economic, de relaiilepublice ale prezentului. Acestea sunt entitile care vor s mpiedice n Orientviaa economic aa cum o cere organismul social tripartit.

    Al doilea tip de entiti sunt cele care scot la iveal o fiin devenit dejasupraindividual, un fel de egoism - dac pot folosi acest cuvnt paradoxal -neegoist, care este cu att mai rafinat cu ct apare foarte frecvent la oamenii dinOrient, care-i atribuie lor nile tot altruismul posibil, un altruism care este nsun egoism deosebit de rafinat. Ei vor s fie foarte buni, ct se poate de buni. iacesta este un sentiment egoist. Este ceva care poatc fi definit prin paradoxul: unegoism neegoist, un egoism provocat de altruism.

    Cel de-al treilea tip de entiti care-i apar omului din rsrit este reprezentat deacele fiine care in viaa spiritual departe de Pmnt, care rspndesc printre

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    23/106

    oameni o atmosfer mistic apstoare, aa cum poate fi ntlnit n Orient nzilele noastre. La rndul lor, aceste trei tipuri de entiti, care acioneaz dinsprelumea spiritual i nu se ncarneaz n oameni, sunt dumanii organismului socialtripartit. Aa nct, impulsul tripartitiei este ncorsetat dinspre Orient de parteaspiritual, iar dinspre Occident de partea uman, n modul descris. Aadar, vedem

    ce st la baza diferenierii n ceea ce privete fundamentele spirituale.La toate acestea vom mai aduga ceea ce, din centrul european, este ostiltripartiiei, pentru ca, treptat, s dobndim i din punct de vedere spiritual oreprezentare despre felul cum trebuie s te dotezi pentru ca ideea tripartiiei s poat aduce cu adevrat forelor oponente - fie c pornesc dinspre lumeaspiritual, ca n Orient, fie dinspre oameni, ca n Occident, sau ntr-un alt mod,aa cum voi descrie mine, din centrul Europei - un impuls, care este att denecesar pentru dezvoltarea omenirii. Ce atitudine trebuie s adopi fa deasemenea lucruri aflm dac ne narmm cu idei.

    Rudolf Steiner

    NOUA SPIRITUALITATE I TRIREA LUIHRISTOS

    GA 200

    CONFERINA a III-aDornach, 23 octombrie 1920

    Am atras atenia ieri, dintr-un alt punct de vedere dect cel folosit pn acum,asupra deosebirilor care exist ntre popoarele actualei lumi civilizate. Am artatcum este dirijat individualizarea omului de ctre lumile spirituale n cel de-alcincilea interval postatlantean, cum, n Occident, intervin anumite entiti, fiindmpinse nainte ntr-uri mod nereglementar prin intermediul oamenilor, entiticare, dei sunt mai evoluate dect acetia, se ntrupeaz, din anumite interese, noameni pentru a contracara adevratele impulsuri ale prezentului, impulsurile

    tripartiiei organismului social.

    Am atras atenia i asupra modului diferit n care, n Orient, anumite entiti seimpun, e drept, nu prin intermediul oamenilor, entiti care i-au avut importanalor n trecutul ndeprtat, dar care acum vor s influeneze viaa oamenilor, asuprafelului n care acioneaz acestea asupra lor, datorit structurii sufleteti deosebitea celor care triesc n Orient, fie ntr-un mod mai mult sau mai putin contient,lucrnd ca imaginaiune n contiena unor oameni din rsrit, fie acionnd n

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    24/106

    timpul somnului asupra Eului uman, asupra corpului astral i impunndu-se, frca oamenii s-o tie, n efectele ulterioare din starea de veghe i introducnd nfelul acesta tot ce se opune unui progres normal al omenirii n Orient. Aa nctputem s spunem: n Occident s-a pregtit de mult, ntr-un anumit fel, un gen delegtur cu Pmntul a unor oameni de tipul celor pe care i-am descris ieri, care

    sunt rspndii n acele locuri i ndeplinesc funcii de conducere n special nsecte, care au o poziie conductoare n societi secrete i altele asemenea. nOrient exist anumite personaliti conductoare care, tocmai sub influena unorasemenea fiine din trecutul ndeprtat care apar n imaginaiuni, influeneazactuala dezvoltare cultural. Dac se dorete nelegerea modului cum s-aunfipt" oarecum oamenii din centrul european ntre vest i est, trebuie s seanalizeze mai atent condiiile spirituale care servesc acolo ca temelie i tot ce seexprim, rezultnd din aceste condiii spirituale, n lumea fizic, sensibil.

    V-am fcut ateni asupra faptului c viaa strvechiului Orient era o viaspiritual, c omul din Orientul strvechi avea o via spiritual extrem de

    evoluat, o via spiritual care izvora din concepia nemijlocit a lumilorspirituale, c, apoi, aceast via spiritual a continuat s existe ca motenire, afost mai nti prezent n elenism, prin frumoasa lume a artitilor, dar i ca unanume fel de a nelege lucrurile; ns chiar n elenism a intervenit ceea ce a fostaristotelismul, ceea ce era deja o gndire raional, dialectic. Ulterior ns ncivilizaia Occidentului s-a infiltrat ce venea din nelepciunea oriental i, cuexcepia a ceea ce provine din tiinele naturii i ce poate proveni din tiinamodern a spiritului orientat antroposofic, reprezint, n fond, tot ce exist ncivilizaia occidental ca via spiritual, vechea motenire oriental. Dar aceastvia spiritual se afl ntr-o decaden absolut. Aceasta via spiritual este deaa natur, nct i lipsete fora propriu-zis de traciune; omul mai are nc o

    anumit atracie spre lumea spiritual, dar ceea ce crede el despre aceast lume numai poate fi legat cu ce se petrece n lumea fizic.

    Acest lucru se manifest n modul cel mai pregnant atunci cnd n puritanismulanglo-saxon i face loc o credin, a spune, total rupt de lume, care trece pelng aciunile lumeti, care intete spre zone spirituale total abstracte, care nu-id ctui de puin osteneala s se confrunte cu lumea exterioar fizic-senzorial.

    n Orient, chiar i strdaniile absolut lumeti, strdaniile vieii sociale, capt uncaracter att de spiritual, nct se prezint ca micri religioase. Forabolevismului poate fi explicat prin faptul c oamenii din est, poporul rus, lconcepe ca pe o micare religioas. Fora de atracie a acestei micri sociale aestului nu se sprijin att pe reprezentrile abstracte ale marxismului, ct, maiales, pe faptul c purttorii ei sunt privii ca noi Mntuitori, ntr-o oarecaremsur drept continuatorii aspiraiei i vieii religios-spirituale anterioare. Dinlumea roman, chiar i din lumea greac trzie, s-a dezvoltat apoi, dup cum tim,ceea ce a cuprins n cel mai mare grad oamenii din centru, elementul dialectic,elementul gndirii juridice, politice, militare.

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    25/106

    Iar rolul pe care l-a jucat mai trziu ceea ce s-a dezvoltat din lumea roman poatefi neles numai dac inem seama mai nti de faptul c toate cele trei ramuri aletririi umane, trirea spiritual, trirea economic, trirea statal-politic dinperioada n care romanitatea a ajuns la o deosebit strlucire, n care a aprutImperiul roman, erau amestecate haotic, n mod asemntor cu ceea ce se

    ntmpl i n prezent n ntreaga lume civilizat. Romanitatea a luat sfrit ntr-odecaden total care, n esen, era condiionat de faptul c, n Imperiul romanmondial, aciona imposibilitatea rezultat din ntreptrunderea haotic a celor treiactiviti umane - viaa spiritual, viaa de stat, viaa economic. Se poate spune,ntr-adevr, c Imperiul roman i, n special, cel bizantin au fost un fel de simbolal decderii celei de-a patra perioade postatlanteene, perioada greco-latin. Nutrebuie s ne gndim dect c din o sut apte mprai ai Imperiului roman dersrit doar treizeci i patru au murit n paturile lor! Ceilali au fost fie otrvii, fiemutilai, ori au murit n temni, au trecut din temni n viaa monahal i altelede felul acesta. Iar din ceea ce n sudul Europei a naintat n decdere ca lumeromanic, s-a dezvoltat ceva care a nit n trei ramuri spre nord.

    Avem, mai nti, ramura vestic. Nu intenionez s m ocup azi de amnunteistorice privind evul mediu generate de vechea dezvoltare a omenirii; vreau nss atrag atenia asupra ctorva lucruri. Fenomenul caracteristic al dezvoltriioccidentale, mai nti al celei situate mai spre sud, este cel n care romanitatea s-aextins mai nti spre Spania, asupra Franei de astzi, ba chiar i asupra unei pri

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    26/106

    din Britania. Cei care au evoluat acolo au fost romani. Dar toate acestea au fostimpuse de ceea ce a ptruns, ca triburi germanice de cele mai diferite tipuri, naceste populaii de romani o dat cu migraia popoarelor.

    Tot aici ntlnim un fenomen particular. Este vorba de faptul c germanicii s-au

    vrt cu fora n romanitate, s-au mpins" n ea, i c aici a aprut ceva care nupoate fi caracterizat dect spunnd: Cei care au ptruns n romanitate au fostfiine omeneti de tip germanic; romanitatea ca atare a deczut, de fapt, din punctde vedere uman; dar ceea ce a rmas din romanitate, aadar, ceea ce, a spune, s-aformat prin aceast ncruciare (vezi desenul) a celor dou linii, ceea ce s-aformat ca populaie spaniol, ca populaie francez, parial i ca populaiebritanic, este, n esen, snge germanic, peste care s-au suprapus elementelingvistice romane. n realitate, ce s-a petrecut nu poate fi neles altfel dect daceste privit n acest fel. Potrivit configuraiei sale sufleteti, orientrii salesenzoriale, sentimentale i volitive, aceast fiin uman a rsrit din ceea ce s-amicat ca element germanic n torentul migraiei popoarelor de la est spre vest.

    Dar acest element germanic are ca particularitate faptul c, atunci cnd se lovetede un element lingvistic strin - i n aceast limb este ntruchipat ntotdeauna ocultur - , se dizolv n acest element, adopt aceast limb. El concrete naceast limb strin, a spune, ca ntr-o hain" de civilizaie. Ceea ce triete nvestul Europei ca ras latin nu are, n fond, nimic din sngele latin. Dar este cevacrescut n ceea ce a tnit aici i este ntruchipat prin limb. Cci era nscris nesena elementului latin, a elementului roman, s se afirme deasupra umanitii, nevoluia mondial. Din aceast cauz, testamentul, afirmarea egoismului dincolode moarte, a fost introdus mai nti la Roma. Faptul c voina trece dincolo demoarte a fcut s ncoleasc ideea de testament. Tot astfel a acionat n specificulnational durabilitatea limbii dincolo de durabilitatea omenescului.

    Dar s-a mai pstrat i altceva dect limba. Astfel, pentru acest vest s-au maipstrat n acest torent vechile tradiii ale diferitelor societi secrete, despre acror importan v-am spus multe de-a lungul ultimilor ani, tradiii care provindin cea de-a patra perioad post-atlantean, din perioada greco-latin, care, ce-idrept, sunt mprumuturi din Orient - ndeosebi din manuscrise -, dar care auparcurs romanitatea, latinitatea. Aa nct, ntr-o anumit privin, n lumeaapusean, n msura n care s-a cufundat n elementul lingvistic roman, care s-apstrat dincolo de specificul naional, avem omul n haina strin a civilizaiei.Omul se afl ntr-o hain strin i atunci cnd, n vechile adevruri aleMisteriilor care au devenit abstracte i care, n ceremonii i n cultul societilorapusene, au devenit forme mai mult sau mai puin goale, exist ceva n care s-acufundat omenirea i n care triete ca i cnd aceasta ar putea-o cuprinde.

    Dac alte condiii sunt deosebit de favorabile, tocmai aceast stare a omului de afi ptruns din exterior de ceea ce provine din limb ofer un punct de sprijinpentru ca fiine cum sunt cele pe care le-am descris ieri s se poat ntruchipa naceti oameni. Dar pentru o asemenea ntruchipare deosebit de favorabil estetocmai elementul anglo-saxon, pentru motivul c i aici fiina omeneasc

  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    27/106

    eminamente germanic s-a deplasat spre vest, pentru c ea s-a conservat bine i,ntr-o msur mai mic dect elementul propriu-zis latin, s-a ptruns de elementulroman. Astfel, n rasa anglo-saxon este prezent un echilibru mult mai labil, iarprin acest echilibru mai labil fiinele care se ntrupeaz aici au mult mai multarbitrar n aciune, un spatiu de aciune mult mai mare. n rile propriu-zis

    romane ele ar fi extraordinar de unite. Dar, nainte de toate, trebuie s fie clar cde aceste configuraii popular-psihologice depinde ceea ce se poate exprima apoin diferitele personaliti. Acest element mai labil din anglo-saxonism a fcut posibil ca, n timp ce puritanismul reprezint o sfer abstract a credinei,elementul anglo-saxon s fie n cel mai nalt grad indicat s preia i s dezvoltegndirea din tiinele naturii ca o concepie asupra lumii i a vieii. Ce-i drept, elnu va ngloba ntreaga omenire, dar va cuprinde tocmai acea parte a fiinei umanecare, prin ncorporarea limbilor, prin ncorporarea altor elemente ale fiineiumane, face posibil ca asemenea fiine, cum sunt cele pe care le-am descris ieri,s se ntrupeze n aceti oameni.

    Observ c, aa cum am discutat aici, este vorba doar de oameni singulari, caresunt mprtiai n mulimea celorlali oameni. Nu sunt afectate naiunile, nu esten nici un fel afectat marea mas a oamenilor, sunt afectai oamenii individuali,care au funcii de conducere extraordinar de importante n regiunile de care amvorbit. Ceea ce posed, cu predilecie, n vest asemenea fiine, care, apoi, asigurcorpului omenesc n care se ntrupeaz o poziie de conductor, sunt, n principal,trupul i sufletu1, nu spiritul, pentru care, de aceea, se manifest mai puininteres.

    Ce a determinat, de exemplu, evuluia absolut grandioas, dar unilateral a teorieidescendenei a lui Charles Darwin (Nota 31)? Faptul c, la Charles Darwin, erau

    dominante trupul i sufletul, nu spiritul. De aceea el nu consider omul dect nfuncie de trup i suflet, dar face abstractie de spirit i de ceea ce trece din spirit nsufletesc. Cine analizeaz neprtinitor rezultatele cercetrilor lui Darwin, acela vanelege punctul de vedere conform cruia acolo exista ceva ce nu voia sconsidere omul n funcie de spiritul su. Spiritul" l lua n considerare numaiorientarea mai nou din tiinele naturii, care este internaional; dar ceea ceddea culoarea i nuana ntregii concepii asupra fiinei umane era nclinaia spretrup i suflet, concomitent cu neglijarea total a spiritului. A spune c cei mai fideli discipoli ai Conciliului ecumenic din anul 869 (Nota 32) au fost cei dinvest. La nceput ei au ignorat spiritul, dar au luat trupul i sufletul, aa cum aparn special n descrierea lui Darwin, i n-au fcut dect s pun deasupra un capartificial, ca spirit cu un mod de gndire materialist, aa cum se nate din tiinelenaturii. i, pentru c se considera o ruine a face din tiinele naturii o religieuniversal, a rmas ca oper exterioar auxiliar ceea ce triete mai departe capuritanism i altele de felul acesta, dar care nu are aici nici o legtur cu culturauniversal propriu-zis. Vedem cum trupul i sufletul sunt copleite, ntr-oanumit msur, de un spirit abstract din tiinele naturii, pe care l putem observaclar pn n zilele noastre.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#31http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#32http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#31http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#32
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    28/106

    S presupunem ns c s-ar ntmpla contrariul. Dac ar fi mai puternic ceea cetriete mai departe n limb, ceea ce triete mai departe n toat lumea spirituala formelor din cea de a patra perioad postatlantean, ce ar rezulta de aici? Arrezulta o bizar respingere fanatic a spiritului modern; i nu s-ar sublinia faptulc, din notiunile desprinse din tiinele naturii, s-ar aeza un cap artificial pe ceea

    ce este trupesc-sufletesc, ci s-ar aeza vechile tradiii, dar, de fapt, ar fi cultivatenumai trupescul i sufletescul. Am putea s ne nchipuim c un om oarecaredescoper o nvtur care nu vrea s in seama dect de trup i suflet i care nuare ca element exterior tiinele naturii, ci o parte exterioar rmas dintr-orevelaie anterioar adus n epoca prezent. Avem de-a face cu iezuitismul, lavem pe Ignaiu de Loyola (Nota 33). A spune c, tot aa cum din anglo-saxonism au aprut n mod necesar spirite ca Darwin, tot astfel din romanitateatrzie a aprut Ignaiu de Loyola.

    Ceea ce este specific la oamenii de care trebuie s vorbim aici referindu-ne laOccident este c, prin intermediul lor, lumea remarc acele fiine spirituale pe

    care le-am caracterizat ieri, c ele acioneaz prin acestea. n est lucrurile staualtfel. Spre est se ndreapt un alt curent (vezi desenul). Dar mai nti va trebui slum n considerare ceva ce pornete ca un al doilea curent din vechea romanitate,care nu mpinge n sus limba, ci ntreaga orientare a structurii sufleteti,orientarea gndurilor. Spre vest se ndreapt mai mult limba. Aa apar toate acelefenomene de care tocmai am vorbit. Spre centrul european se ndreapt ceea cereprezint orientarea gndurilor i care se unete cu ce este fixat n germanitate,iar n germanitate este fixat o anumit vrere de a fi concrescut cu limba. Daraceast vrere de a fi concrescut cu limba poate fi dobndit doar atta timp ctoamenii care triesc n aceast limb sunt mpreun. Atunci cnd goii, vandalii iceilali au migrat spre vest, ei s-au scufundat n elementul latin. Concreterea cu

    limba a rmas numai n centrul european. Aceasta nseamn c aici limba nu seafl ntr-o legtur deosebit de puternic cu omul, dar exist, totui, o legturmai puternic dect cea a romanilor, care s-au pierdut ca atare, renunnd ei niila limb. Germanicii n-ar fi putut s renune la limba lor. Ei poart n sine limbaca pe ceva viu, n-ar putea-o lsa motenire. Limba poate s se pstreze doar attatimp ct are o legtur cu omul. Este ceva care depinde de tipul de structuruman a acestor popoare, care, cu timpul, s-au impus n centrul Europei. Aceastaface ca n centrul european s se fi impus oameni care nu erau potrivii pentru aoferi posibiliti clare n vederea ntruchiprii unor asemenea fiine, aa cum afost cazul n vest. Dar ei au putut fi, totui, vizai. n cazul oamenilor din centrulEuropei a fost posibil ca printre conductori s se impun fiine aparinnd celortrei categorii, aa cum le-am descris ieri. Acest lucru face ca respectivii oameni smanifeste o anumit accesibilitate fa de fenomenele care le apar celor din Orientca imaginaiiuni. Numai c, la oamenii din centru, aceste imaginaiuni rmn ntimpul veghei de zi att de palide, nct apar doar ca noiuni, ca reprezentri. nacelai mod acioneaz ceea ce provine de la fiinele care se ntruchipeaz prinintermediul oamenilor i care joac un rol att de mare n vest. Ele nu pot sprovoace un asemenea efect, dar i pot da omului o anumit orientare. n specialn ceea ce-i privete pe oamenii din centru s-a ntmplat ca, de-a lungul secolelor,

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#33http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA200_182/GA200_Note.html#33
  • 8/9/2019 Rudolf Steiner - Cum Sa-l Gasesc Pe Hristos

    29/106

    de-abia s fi fost posibil ca aceia care dobndiser oarecare nsemntate s sepoat salva de ncorporarea, pe de o parte, a spiritelor din vest i, pe de alt parte,a spiritelor din est, ceea ce a provocat un fel de lips de armonie n aceti oameni.

    Dac i-am portretiza conform realitii lor adevrate, am putea spune: Cnd aceti

    oameni vegheau, n ei se manifesta ceva din atacurile spiritelor din vest, care leinfluena poftele, viaa instinctual, care tria n voina lor, care le paraliza voina.Cnd dormeau, cnd corpul astral i Eul lor erau separate, li se impuneau spiriteca cele care acionau adesea incontient asupra oamenilor din Orient ca apariii nimaginaiuni. N-ar fi nevoie dect s reliefm o personalitate absolutcaracteristic din civilizaia centrului i ar deveni clar ca lumina zilei c lucrurilestau aa cmn le-am descris. Este suf


Recommended