ROMANTISMULprezentare sintetica
Romantismul este un curent artistic al Europei Occidentale aprutn secolul al XVIII-lea n Marea Britanie i n Germania, apoi n secolul al XIX-lea n Frana , n Italia i n Spania. Se dezvolt n Frana ca reacie la regulile clasice considerate prea rigide i mpotriva raionalismului filozofic al secolelor anterioare.Romantismul se caracterizeaz prin dorina de a explora toate posibilitile artei cu scopul de a scoate n eviden toate experienele personale.
Ce este romantismul?
Baudelaire definete astfel romantismul:
Cine spune romantism, spune art modern
adic intimitate, spiritualitate, culoare, aspiraie spre infinit, exprimate prin toate mijloacele specifice artei. Pentru mine, romantismul este expresia cea mai recent, cea mai actual a frumosului.Romantismul se afl n maniera de a simi.Trebuie, deci, nainte de toate, s cunoatem toate aspectele realitii i toate situaiile n care se afl omul, pe care artitii trecutului le-au dispreuit sau nu le-au cunoscut.
n pictur Francezul Eugne Delacroix este considerat a fi pictor romantic prin excelen. Tabloul su Libertatea conducnd poporul reunete vigoarea i idealul romantic ntr-o oper care este compus dintr-un vrtej de forme. Tema este dat de revoluionarii din 1830 ghidai de spiritul Libertii (reprezentai aici de o femeie purtnd drapelul francez). Artistul se plaseaz metaforic ca un revoluionar din vrtej, dei vedea evenimentele cu o anumit rezervare (reflectnd influena burghez asupra romantismului). Aceasta este probabil opera romantic cea mai cunoscut.
Principali reprezentani ai romantismului n muzic:Robert Schumann Johannes Brahms Frdric Chopin Hector Berlioz Carl Maria von Weber Franz Liszt Richard Wagner
Manifestul literar al Romantismului este Prefaa la drama Cromwell (1927)n care Victor Hugo proclam libertatea de creaie, adic dreptul fiecrui scriitor de a nu accepta alte reguli dect pe cele ale fanteziei sale.
Victor Hugo afirm: Caracterul unei drame este realitatea. Realitatea rezult din combinaia natural a sublimului i a grotescului, care sentlnescn dram aa cum sentlnescn via. Deoarece poezie adevrat, poezie complet esten armonia contrariilor... Tot ce en natur esten art.
Doctorul Faust din drama lui Goethe
Micarea Sturm und Drang (literal, furtun i imbold) este considerat a fi precursoarea Romantismului n Germania.
Poetul Johann Wolfgang von Goethe a fost cel mai faimos reprezentant al acesteia. Goethe public Suferinele tnrului Werther, oper de intens subiectivitate datorit unei iubiri imposibile a protagonistului acesteia (Werther). Cartea a cauzat mult vlv n perioada sa, datorit faptului c un val de sinucideri a fost atribuit lecturii volumului.
Goethe
Romantismul n Romnian literatura romn, romantismul se face simit prin intermediul scriitorilor paoptiti (Ion Heliade Rdulescu, Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri, Alecu Russo .a. ) i persist mult timp dup declinul curentului n culturile vest-europene, atingnd punctul de vrf n opera lui Mihai Eminescu, care este considerat ultimul mare romantic european.
1. Cultul sentimentului i al fanteziei creatoare
Romanticii suprim limitele i legile experienei concrete, ofer contiinei i imagineei un cmp nemrginit, acordnd spiritului individual libertatea i capacitatea unui loc nengrdit. Zugrvind eul poetului, poezia va zugrvi umanitatea ntreag. intr-adevr, inima omului nu se schimb, ea va rmne totdeauna inima omului, temelia artei. Ecoul sonor al veacului su, poetul trebuie s fie cluza acestuia spre ideal. (V. Hugo)Ingres, Le Songe d'Ossian, 1812
2. Scriitorii romantici, nesatisfcui de realitatea obiectiv, ncearc s o depeasc, s evadeze din ea
In permanent cutare a unui ideal scriitorul romantic evadeaz din prezent n trecut sau viitor, din spaiul su cunoscut, spre un spaiu fr contururi clare. Limitrii clasice i se opune nclinaia spre nelimitat, din convingerea c esena omului se mplinete n nemrginire. Pentru scriitorul romantic adevrul nu se gsete ca pentru clasici n avntul ideii, ci numai n imensitatea infinitului: In noi, sau nicieri, este eternitatea cu lumile ei, trecutul i viitorul. (V. Hugo)
3. Romantismul ptrunde mai adnc n tainele sufletului, exprim sentimentele profunde ale scriitoruluiPoetul rspunde de sufletul oamenilor. (Victor Hugo)Poezia trebuie s ne arate mai puin pe poet i mai mult pe om nsui. (Lamartine)Poezia trebuie s scoat la lumin ceea ce i s-a revelat poetului prin privirile furiate n sanctuarul sufletului.E nemaipomenit c tocmai nuntrul tu trebuie s priveti ce e afar. Profunda i ntunecata oglind e n adncul omului. Acolo e acel clar-obscur nspimnttor. Ceea ce se oglindete n sufletul oamenilor e mai ameitor dect n vzul direct [...]. Aplecndu-ne spiritul peste acel pu, ntrezrim aici, undeva n adnc, ca ntr-o prpastie, ntr-un cerc ngust, ntreaga imensitate a lumii (V. Hugo)Interesul pentru straturile adnci ale vieii sufleteti aduce i inclinaia spre meditaia filozofic, precum i cultivarea visului.
4. Interesul pentru frumuseea i pitorescul naturii, pentru culoarea local
Romanticii consider omul un microcosmos (univers mic), n care se oglindete i se rezum macrocosmosul (universul mare),ntr-o perfect comuniune cu natura.
Quasimodo-ilustratie de Alfred Barbou5. Lrgind cadrul de inspiraie al artistului, romantismul scoate n eviden i valoarea artistic a ceea ce nu este frumos
Urtul se prezint i el n numeroase forme i fidelitatea fa de natur impune surprinderea extremelor naturii: frumos-urt, ochiul romanticului fiind creat pentru a descoperi contrastele.
6. Interesul pentru creaia popular i pentru tradiiile naionale
Romantismului i se datoreaz redescoperirea bogiei fondului i formei operelor folclorice.Tezeu si Minotaurul
Delacroix : Dante si Virgiliu in Infern
7. Personajul romantic provine din toate mediile sociale, este un erou excepional care acioneaz n mprejurri excepionale
Autorul romantic realizeaz personaje din trsturi psihiceantitetice, din alb i negru, cu sentimente contrastante.Ca i ceilali oameni, personajele trebuie s fie complexe i nuanate, alctuite, n adncul lor din bine i ru. (V. Hugo)
Ingres :Apoteoza lui Homer8. Arta romantic, n opoziie cu arta clasic, preocupat de unitate, este caracterizat de amestecul genurilor, de renunarea la regulile unitilor de timp i spaiu n numele verosimilului i al culorii locale.
Tabloul amplu al vieii necesit amestecul genurilor, cci adevrata poezie se afl n armonia contrariilor.
9. Lrgirea vocabularului prin ptrunderea arhaismelor, regionalismelor i a cuvintelor populare. Antiteza este prezent n definirea unor situaii, idei, atitudini, sau n caracterizarea personajelor. 10. Romanticii recurg la ironie pentru a spulbera iluziile, pt. a arta inconsistena lor, cci, de ndat ce se izbesc de realitate , se destram.