+ All Categories
Home > Documents > ROMANA comentarii

ROMANA comentarii

Date post: 14-Oct-2015
Category:
Upload: melinte-cristian
View: 131 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
comentarii bac

of 79

Transcript

STILURILE FUNCIONALE ALE LIMBII ROMNE

STILURILE FUNCIONALE ALE LIMBII ROMNE

Cuvntul stil provine din latinescul stylus care nseamn beior ascuit cu care romanii scriau pe tbliele cerate.

Stilul reprezint felul propriu, personal n care se exprim cineva n scris, prin alegerea cuvintelor, n construcii gramaticale, n realizarea imaginilor. Stilul exprim pe cel ce comunic.

Fiecare scriitor are un stil propriu, individual. Pe lng stilurile individuale, exist i stiluri caracteristice unor colectiviti specializate, ale unor grupuri de oameni ce lucreaz n aceleai domenii de activitate. Acestea sunt stilurile funcionale.

Stilul funcional e un ansamblu de particulariti de exprimare, ce strbate toate nivelele limbii, determinat de factori sociali i culturali ce influeneaz comunicarea.

Resursele fonetice, lexicale, morfologice i sintactice ale limbii se utilizeaz difereniat n multiple domenii de activitate social culturale i au drept rezultat conturarea i delimitarea a ase stiluri funcionale ale limbii: stilul literar artistic (poetic sau beletristic), stilul tehnico tiinific, stilul publicistic, stilul oficial administrativ, stilul diplomatic i stilul familiar.

DEFINIIE: Diferenierile statornicite n funcie de principalele domenii ale activitii umane i n funcie de scopul operelor n folosirea factorilor de limb dau natere stilurilor funcionale.

CALITILE GENERALE ALE STILULUI

Claritatea

Corectitudinea

Proprietatea

Puritatea

Preciziunea

Conciziunea.

STILUL TEHNICO TIINIFIC

Se utilizeaz n lucrri care au drept scop s transmit informaii asupra unor fenomene, obiecte, procese; s formuleze i s dezvolte teorii, concepii, idei; s relateze rezultatele obinute, prin investigare, n diferite domenii, sau s precizeze tehnologiile, cu aplicaii variate n activitatea productiv. Procesul comunicrii se realizeaz prin raionamente riguroase i prin formulri clare ale ideilor.

Caracteristici:

cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu (denotativ), deci lipsesc figurile de stil; n domeniul tiinelor umaniste, se poate folosi i un limbaj figurativ, pentru a spori elementul expresiv, afectiv

se folosesc propoziii expozitive i conclusive

se folosesc formele verbelor la prezent (n manualele de istorie prezent istoric)

exprimarea este sobr i obiectiv

se folosete un vocabular special, neologic (termeni de circulaie internaional), termeni de strict specialitate.

STILUL PUBLICISTIC

Este folosit n presa cotidian, la radio, televiziune. Este caracteristic ziarelor i revistelor destinate marelui public i nu numai unei anumite categorii de cititori care au o pregtire profesional sau un anumit nivel cultural.

Caracteristici:

se folosete un lexic pe nelesul cititorului cu o cultur general medie; lexicul este bogat i variat, cu virtui expresive, menit s conving i s determine stri afective

nu se folosesc noiuni tiinifice i explicaii de specialitate

nu se folosesc figuri de stil.

STILUL OFICIAL ADMINISTRATIV

Se folosete n comunicarea oficial, n relaiile dintre autoriti i instituii, dintre acetia i ceteni i n redactarea unor decrete, decizii, hotrri. Se folosete n comunicarea referitoare la relaii administrative, politice, juridice. Specifice stilului administrativ sunt clieele lingvistice.

Caracteristici:

se folosete un vocabular special

se folosesc frecvent formele verbale la prezent i la viitor cu caracter imperativ

se manifest preferin pentru fraza lung

se folosesc formule fixe.

STILUL BELETRISTIC SAU LITERAR

E folosit n operele literare.

Caracteristici:

se utilizeaz cuvinte cu sens figurat, cu mare expresivitate i sugestivitate, care contureaz imagini plastice n mintea cititorilor (katharsis transpunerea cititorului n opera literar; T. Maiorescu Comediile d-lui I. L. Caragiale: emoiune impersonal)

se adreseaz mai ales imaginaiei i sensibilitii, dar nu lipsete nici elementul raional

n scopul reflectrii realitii, se creeaz imagini sugestive i efecte emoionale, cu ajutorul limbii literare, dar se pot folosi i arhaisme, regionalisme, cuvinte populare, neologisme, elemente de argou i jargon.

LITERATURA POPULAR

MIORIAComentariu literar

n cultura i civilizaia romneasc sunt, dup opinia lui G. Clinescu, patru mituri fundamentale: mitul etnogenezei romneti Traian i Dochia, mitul estetic indicnd concepia noastr despre creaie ca rod al suferinei Meterul Manole, mitul erotic (personificarea invaziei instinctului puberal Zburtorul i mitul existenei pastorale a poporului romn Mioria.

Capodoper a literaturii populare, descoperit de Alecu Russo n Munii Vrancei i publicat de Vasile Alecsandri n 1852 n colecia sa de poezii populare, Mioria cunoate peste 900 variante, fiind rspndit n toate provinciile romneti, precum i n Iugoslavia i Macedonia.

Inspiraie fr seamn, suspin al brazilor i izvoarelor din Carpai, cum o numete Mihai Eminescu, Mioria este expresie a geniului poporului nostru i arhetipul spiritualitii noastre.

TEMATICA

Mioria este o alegorie pe tema atitudinii omului din popor n faa morii.

Exist trei variante de interpretare a acestei atitudini. Prima este atitudinea fatalist n faa morii omul se supune soartei. A doua este cea a unui posibil testament. A treia este o meditaie despre moartea n mijlocul naturii panteist-filosofic.

STRUCTURA MOTIVELOR

Semnificaiile oricrui mit se dezvluie dintr-o oper prin motivele de sorginte mitic. Fiecare dintre aceste motive apare n varianta Mioriei culeas de V. Alecsandri.

Segmentele din Mioria sunt motive pentru c circul n formulri diferite n toate variantele Mioriei, recombinndu-se mereu altfel, pstrndu-i ns semnificaia care le leag n mit.

Motivul transhumanei

Motivul oiei nzdrvane sau a animalului fabulos

Motivul complotului

Motivul testamentar

Alegoria moarte-nunt.

Motivul stelei cztoare

Toate aceste motive sprijin un text literar care se dovedete extrem de mobil, de dinamic, pentru c debuteaz ca structur epic, pentru ca apoi s se converteasc ntr-un text liric, comparabil chiar cu o doin, i s-i mprumute ceva elemente ce in de spectacol, de genul dramatic.

Pe lng aceast mobilitate a structurii Mioriei prin care s-a dovedit statutul de mit, mai trebuie s dovedim intuiia creatoare extraordinar pe care a produs-o creatorul Mioriei. A simit nevoia structurii epice i a personajelor, atta timp ct a trebuit s-l pun n situaia de a se raporta la via moarte. A convertit-o n liric pentru c avea nevoie de dezvluirea direct, cu trsturile sale, cu modul de a gndi acest sentiment, iar dramaticul i-a folosit dorind s sugereze lupta ce se d n sufletul personajului i a celui din preajma sa. M. Sadoveanu face o mrturisire privind aceast foarte subtil micare a textului Mioriei. El se refer la ritmul baladei care din armonios, echilibrat devine dur, dramatic, pentru ca apoi s se deschid spre o micare liric, melancolic, ce devine nspre final mrea, maiestuoas.

1. Motivul transhumanei - micarea milenar care se repet: primvara, urc la munte, iar toamna coboar la vale. Aceast micare face posibil ntlnirea ciobanilor cu turmele lor. Ritmul existenei unui popor de pstori se ghideaz dup marele ritm al naturii, de renatere n primvar i de coborre spre vale n toamn. n ritmul vieii omeneti este ntiprit acest ritm al naturii. o fiin care triete acelai ritm se simte parte a acesteia, cci este strbtut de aceleai micri, aceleai evenimente ciclice de renatere i moarte.

Coborrea spre moarte produce i sperana c exist i o renlare. Moartea este doar un moment care este urmat de un alt eveniment acel care se-mplinete n alt registru. Dac privind moartea naturii i nlarea ei, omul nu poate s vad moartea ca pe un capt, atunci rezult semnificai a nunii dinspre sfrit.

Acest ritm al naturii aduce n om un sentiment de echilibru i de ncredere n triumful vieii, al naturii care este etern prin aceast micare pe care o realizeaz n toamn i n primvar mitul grecesc al Persifonei, care jumtate de a st n lumea subteran, ca apoi s se ridice luminoas, n cealalt jumtate de an, n existena solar.

Existena romneasc i poate gsi specificul echilibrat n nelegerea i preluarea acestui ritm.

Motivul spaiului paradisiac plaiul armonios, specific romnesc, care nseamn o alternan armonioas a nlimii, a dealurilor, cu valea cobortoare. Aceast micare de unduire a unui spaiu armonios e sugerat de ritmul versului care este legntor, rima vocalic, deschis. Repetiia sugereaz aceast coborre ondulat, armonioas, urmnd liniile armonioase.

Piciorul reprezint nlimea, picior i gur sunt reprezentrile naturii, personificat ca o mare fiin. Acest mod de a vedea natura este antropomorfic (antropos = uman, morfic = form). Natura este o mare fiin. i viziunea greac mitic realiza o transpunere n uman, dar zeii reprezentau stihii, aa nct natura e conceput ca o mare zeitate care are un unic ritm ce leag toate existenele. Rdcinile acestui mod de a vedea natura ca o zeitate le putem gsi n traco-getic. Exista o circulaie a miturilor mediteraneene, balcanice. Ca zeitate, natura este sacr, este paradis, rai. Faptul c ne aflm pe-o gur de rai poate sugera o intrare ntr-un spaiu al sacralitii, dar i o rotunjire ocrotitoare a lumii. Se pare c cei trei ciobani sunt atrai ca i spre un liman dorit. Dintre cei trei, unul o va reprezenta (pe natur), purtnd o lumin ce ine de natur. Alesul este ciobanul moldovean.

2. Motivul complotului n registrul existenei umane reprezentat de cei trei ciobani. Acest echilibru poate fi rupt, aa c motivul complotului este condensat i semnificativ. Cei doi ciobani s-au ndeprtat de natur, de mplinirea naturii n ei, de a fi fire, ceea ce n gndirea romneasc nseamn natur, a vieui ntr-o natur, a fi mpreun cu toate elementele ei. Cei doi ciobani stau sub semnul verbului a avea, a poseda un numr, de aici invidia pe cel care are mai multe oi. Complotul nseamn c fiinele pot rupe mplinirea naturii, c ei stau sub semnul ntunericului. Fapta lor se teme de lumina soarelui, astfel nct ei o plnuiesc pentru apus de soare. Ei sunt capabili de crim. Invidia este i pentru calitile celui ce mplinete, ca fiind ales, frumuseea naturii el comunic cu cei dimprejur. El este capabil s asculte vocea naturii. Aa se explic vocea mioarei. Ciobnaul se nelinitete pentru boala ei, el este o fiin sufletist.

Faptul c echilibrul raiului se rupe duce la modificarea ritmului baladei; dintr-un ritm armonios ajungem la un ritm nfricotor, exprimat i prin repetiii, i prin rima consonantic, dur. Exclamaia mri este o exclamaie disperat, verbele se precipit, are loc o ntunecare gur de rai devine cmp de mohor sau negru zvoi spaiu al ntunericului. Natura se opune morii peste fire crimei.

3. Motivul mioarei nzdrvane avem animale fabuloase care exprim ce este curat, premonitorii neobinuite. Vocea mioarei care l atenioneaz pe cioban este chiar vocea naturii.

De ce balada se numete Mioria?

Semnificaia numelui baladei este aceea c vocea naturii este n dialog cu fiina uman. Omul se raporteaz la aceast voce, aa c balada este vocea naturii n om. M. Eminescu i-a imaginat naterea Mioriei ca fior cosmic; el i imagineaz pe cioban ascultnd suspinul brazilor cei vechi i cntecul izvoarelor din Carpai. Atunci, el (ciobanul) a simte nevoia s ia fluierul i s rosteasc n cntec ceea ce spune el. Mioria este expresie a nlrii naturii prin cntecul omului.

Avem dou personaje, de-aici rezultnd dramatismul care comunic. Personajul este pus n situaia de a se raporta la propria-i moarte, de aici structura liric.

4. Motivul testamentar i dorete cele trei fluiere i s cnte cele trei cntece: duios, nfocat i de drag, de iubire pentru natur. Ritualul nmormntrii va fi natura, bocetul cosmic al naturii prin fluiere.

Versurile n stna de oi / S fiu tot cu voi i n dosul stnii / S-mi aud cinii reflect ataamentul. n eternitate, moartea nu-l desparte de lucrurile dragi, moartea este o integrare. Credina ciobanului e c moartea este un prag, nu un capt, este o trecere a fiinei ntr-un alt registru de existen.

Bocetul mioritic: Dragile mamii sprngene

Cum o s fii buruiene;

Dragii mamii ochiori

Cum o s facei flori.

Omul este conceput din elemente ale naturii care se desfac la moartea sa. Pentru acest mod de nelegere trebuie s relum argumentul portretului: elementele trupului reprezint elemente ale naturii ca fiind o msur a frumuseii lui. Natura d frumuseea chipului uman.

Alegoria moarte-nunt

Motivul stelei cztoare ideea c omul este reprezentat n ordinea cosmic a naturii. Cnd moare, se contopete cu pmntul, cu natura pe care mama nu trebuie s-o afle steaua.

Motivul miresei nu este moartea, ea doar face posibil ideea c omul trebuie s treac prin toate etapele mplinirii sale, una din ele fiind i nunta. Dac acest lucru nu s-a petrecut prin via, el trebuie s aib loc prin moarte: floarea sau bradul l semnific pe cellalt, pus la cpti fiind dat ca mire. A lumii mireas devine natura crias, regin.

Motivul nunii dezvluie modul de a gndi al celui care se raporteaz astfel: dac destinul l gsete nemplinit, destinul nu poate lua o mplinire care poate mplini moartea.

Dac ciobanul s-ar fi opus morii, balada nu ar fi cptat acest sentiment c nunta sa semnific cosmicul, alegoria se deschide spre o semnificaie cosmic, iar nuni sunt soarele i luna, nunta fiind menit s fie n eternitate, o nunt perpetu. Micarea vieii a fost prins prin micarea etern, maiestuoas a lumii.

Marii cronicari

Scrisul cronicresc se dezvolt din necesitatea ca istoria pe care rile Romne o aveau deja s nu fie necat n uitare, ca s nu se nece a toate rile anii trecui i s nu s tie ce s-au lucrat, s s asemene fierlor i dobitoacelor celor mute i fr minte (Grigore Ureche), ca s nu se uite lucrurile i cursul rii (Miron Costin).

Particularitile umanismului cronicresc

Interesul pentru recuperarea i conservarea istoriei: s nu se uite lucrurile i cursul rii (Miron Costin).

Afirmarea valorii educative a istoriei: naintaii au lsat izvod pre urm i bune i rele s rmie feciorilor i nepoilor s le fie de nvtur, despre cele rele s se fereasc iar despre cele bune s urmeze i s nvee i s se ndirepteze (Grigore Ureche).

Cultul pentru adevr, responsabilitatea cronicarilor n faa contemporanilor i a urmailor: nu numai letopiseul nostru ci i cri streine am cercat, ca s putem afla adevrul s nu m aflu scriitoriu de cuvente dearte (Grigore Ureche); eu voi da seama de ale mele cte scriu (Miron Costin).

Preocuparea de a oferi urmailor modele de fapte de vitejie, de comportament exemplar ale ilutrilor naintai tefan cel Mare, Vasile Lupu, Dimitrie Cantemir.

Interesul pentru etnogeneza romneasc (originea comun latin a poporului nostru, unitatea de neam, continuitatea elementului roman n Dacia): Rumnii ci se afl lcuitori la ara Ungureasc i la Ardeal i la Maramure de la un loc sunt cu moldovenii i toi de la Rm s trag. (Grigore Ureche) M. Costin nchin etnogenezei noastre, coloana vertebral a istoriei romneti, o carte polemic De neamul moldovenilor, a crei Predoslovie prin ideile afirmate, dezvluie n autor un patriot nflcrat i un umanist de prestigiu.

Atitudinea fa de Imperiul Otoman. Miron Costin l sftuiete pe domnitorul Gh. Duca: s nu dm ara, c pmntul acesta este frmntat cu sngele moilor i strmoilor notri. Ureche nfiereaz lcomia turcilor pe care-i compar cu un vas n care mcar ct ap ai turna, tot nu-l poi umple.

Reflecia adnc, ndurerat asupra condiiei umane, M. Costin, ilustrnd motivul fortuna labilis, se lamenteaz n legtur cu fragilitatea fiinei umane.

GRIGORE URECHE

Este primul cronicar moldovean (?15901647). A fost fiul lui Nestor Ureche, mare vornic al rii de Jos n timpul domnului Moldovei Ieremia Movil.

A studiat n Polonia, la Liov, ntr-o coal latin, unde a nvat artele liberale: gramatica, poetica, retorica.

Sub Vasile Lupu, ajunge sptar i, n 1642, mare vornic al rii de Jos.

Principala sa cronic este Letopiseul rii Moldovei, care cuprinde fapte importante din istoria rii, de la cel de-al doilea desclecat (1359) pn la Aron-Vod tiranul (1594).

Izvoarele pe care le-a folosit: n afar de letopiseul moldovenesc al lui tefan, a mai apelat i la letopiseul leesc Kronica polska a lui Joachim Bielski (1597), cel unguresc i latinesc; se folosete i de amintirile tatlui su i ale unor boieri mai btrni.

Este primul cronicar care scrie din proprie iniiativ i nu din porunc. Motivele pentru care scrie aceast cronic sunt de a afla capul i nceptura moilor (momentul n care a fost ntemeiat Moldova) i s afle de unde au izvort strmoii lui. Evocnd trecutul, Ureche a urmrit un scop educativ pentru ca nepoii i strnepoii s se fereasc de ru, s urmeze cele bune, s nvee i s se ndirepteze. Cronica trebuia s fie un ndreptar moral pentru urmai.

Concepia sa istoric este una teologic: Dumnezeu este cel care a creat lumea i toate lucrurile sunt guvernate de El; astfel, uneori, voia lui Dumnezeu e n concordan cu voia oamenilor, dar alteori nu. Biruinele sau nfrngerile domnilor sunt vzute prin perspectiva voinei divine.

Ureche nu prezint izolat istoria rii, ci mpreun cu istoriile rilor vecine, considernd c astfel poate s obin un studiu mai complex asupra istoriei.

n ultima analiz toat mierea cronicii lui Ureche se reduce la cuvnt, la acel dar fonetic de a sugera faptele prin fonitura i aroma graiului. [] Frazele cad ca nite brocarturi grele sau n felii ca mierea. Vorbirea cronicarului e dulce i crunt, cuminte i plin de ascuiuri ironice. Invenie epic Ureche nu are i s povesteasc propriu-zis nu tie. Dar limba indic pe spaii mici scene epice repezi ca nite nouri ce se desfac. [] Adevratul dar al lui Ureche este ns portretul moral. Aici, el creeaz, sintetizeaz, fiindc izvoadele nu-I ddeau nici un model. Omul e privit sub o nsuire capital sau un viiu, sub care se aeaz faptele lui memorabile, ntr-o caden tipic. (G. Clinescu)

Dezvluie o viziune tragic asupra Moldovei, pentru c cronicarul scrie despre o perioad de mari frmntri care fac din Moldova o ar mictoare i neaezat. De la domniile nefericite pn la manifestrile atmosferice, totul contribuie la configurarea acestei viziuni dramatice i tragice asupra Moldovei. Singurul moment care ilustreaz un semn nalt al destinului rii este cel al domniei lui tefan cel Mare. Prin el, Moldova reface legturile cu timpul mitic al originii Moldovei.

Domnia lui tefan cel mare ocup o treime din volumul cronicii. Tot aici apare i celebrul portret al domnitorului.

Portretul lui tefan cel Mare e realizat de Grigore Ureche dup toate rigorile impuse de toi istoricii antichitii (Tacitus Liviu portretul lui Tiberiu). tefan cel Mare apare ca prototipul eroului; nsuirea lui esenial este energia aciunii. Temperamentul coleric al lui tefan intr n consonan cu nsuirea principal pe care istoricii antici o considerau tipic pentru un erou. Dei foarte concentrat, portretul lui tefan conine toate datele necesare reprezentrii unei personaliti excepionale. Cronicarul trece repede peste datele de ordin fizic om nu mare de stat, atinge o nsuire resimit ca defect mnios i degrab a vrsa snge nevinovat pentru a deschide n evantai caliti menite s ilustreze caracterul excepional al domnitorului: capacitate intelectual om ntreg la fire, hrnicie i agerime neleneu, i lucrul su l tia a-l acoperi, i unde nu gndeai, acolo l aflai, capacitatea de jertf unde era nevoie, nsui se vria, perseveren n lupt i ncredere n victorie i unde l biruia alii, nu perdea ndejdea, c tiindu-s czut gios, s rdica deasupra biruitorilor.

Un foarte mare accent pune cronicarul pe calitatea de rzboinic. Aici, el enumer: tiina rzboiului (vitejie i miestrie n arta militar) la lucruri de rzboaie meter, ntr-un rzboi pierdut el obinea condiii.

Pentru a sublinia strlucirea eroic a lui tefan, cronicarul consemneaz i trecerea nsuirilor sale ca motenire fiului su Bogdan, utiliznd i un aforism din Scriptur: Din pom bun, roade bune o s ias. Complexitatea portretului crete prin consemnarea efectului pe care moartea lui tefan l are n planul reaciei populare. Participarea naturii la suferina individului o vom gsi consemnat n Istoria Hieroglific a lui Dimitrie Cantemir, iar mai trziu, n toat literatura romantic.

Specific pentru tehnica portretului la Ureche este antiteza n raccourci: nu n beii, nici n ospee petrecea, ci ca un stejar, n toate prile priveghea.

Arta lui Ureche de a portretiza const n concentrarea exprimrii, n sugestivitatea limbajului i n desenul esenializat al figurii nfiate.

Alte portrete din cronic: cel a lui Petru Rare, fiul lui tefan, care e mre; portretul lui Ilia fiul lui Rare, care pe dinafar se vedea om nflorit, pe dinuntru lac mpuit; portretul lui Alexandru Lpuneanu un domn sngeros.

Tot aici apare povestit moartea lui Ioan-Vod cel Cumplit. Cronicarul aprob aceast moarte.

De asemenea, pe lng arta portretistic deosebit, Ureche tie s creeze i tablouri, remarcabil fiind tabloul secetei din timpul lui Petru chiopu.

Contribuia la dezvoltarea limbii romne

Cunoscnd limba latin, el se ocup de latinitatea limbii romne: aiderea i limba romn din multe limbi iaste adunat i ni-i amestecat graiul nostru cu a vecinilor deprimprejur, mcar c de la Rm s trag.

Apare la el i ideea unitii romnilor: rumnii, ci s afl lcuitori la ara ungureasc i la Ardeal, i la Maramure, de la un loc sunt cu moldovenii i toi de la Rm s trag.

Cronica lui Ureche a constituit o surs de inspiraie pentru mai muli scriitori: Alecsandri Dumbrava Roie, Despot-Vod; C. Negruzzi Alexandru Lpuneanul; D. Bolintineanu Legende istorice; B. P. Hadeu Ioan-Vod cel cumplit; B. t. Delavrancea Apus de soare; M. Sadoveanu oimii, Fraii Jderi, Nicoar Potcoav.

MIRON COSTIN (1631 1691)

Miron Costin este personalitatea cea mai strlucit n secolul al XVII-lea, n perioada romantismului romnesc. Este un adevrat crturar pentru c are scrisul nu numai ca o ndeletnicire secundar, ci ca un act spiritual care presupune o mare responsabilitate.

O vreme a fost refugiat n Polonia. Studiile i le-a fcut n Polonia la Bur, studiind tiinele umaniste. Lucrrile sale cele mai importante sunt: Letopiseul rii Moldovei de la Aron-Vod ncoace, De neamul moldovenilor, Viaa lumii.

Letopiseul rii Moldovei prezint evenimente istorice cuprinse ntre 1594 1661 (pn la Dabija-Vod). Viziunea asupra istoriei este mult mai complex dect la Ureche i, dei Miron Costin pstreaz concepia istoriei hotrt de divinitate, el introduce ideea de destin n istorie, nelegnd-o ca pe o for i o fatalitate care determin faptele bune sau rele ale domnitorilor.

Natura crturreasc a letopiseului su este vizibil peste tot, de la informaia bogat fcnd apel la documente (arheologice, lingvistice, istorice i de tradiie), pn la structura frazei care este ampl i urmeaz deseori topica latineasc (predicatul la sfrit). Originea roman a poporului romn, latinitatea limbii romne, unitatea neamului i continuitatea sa sunt principalele idei reluate de la Ureche, dar demonstrate mult mai convingtor i nsoite de o atitudine polemic fa de istoricii strini care au emis basme asupra etnogenezei i continuitii poporului. Originea poporului romn e bine argumentat prin trimiterea la izvoare controlabile. Se arat mprejurrile cuceririi Daciei de ctre Traian. Se aduc i argumente etnografice, se compar firea, obiceiurile i portul moldovenilor cu ale celor din peninsula Italic.

Dei neterminat, acest studiu a constituit prima contribuie isto-geografic tiinific privitoare la chestiunea etnogenezei romneti.

Predoslovia (introducerea) dezvluie complexitatea concepiei lui Miron Costin asupra rspunderii ce-i revine istoricului.

Letopiseul lui se completeaz i cu o creaie poetic: poemul Viaa lumii (primul poem filosofic), n care motivul fortuna labilis (noroc schimbtor, labil, trector) se asociaz cu motivul ubi sunt (unde sunt) i cu motivul vanitas vanitatum (zdrnicia zdrniciilor, deertciunea deertciunilor).

A scrie istorie, pentru Miron Costin, este o fapt deloc facil, deloc uoar, din mai multe pricini: cronicarul realizeaz n aceast Predoslovie o confesiune moral.

De neamul moldovenilor. Din ce ar au ieit strmoii lor

Simpla intenie de a scrie despre nceputul rii acesteia provoac n contiina cronicarului o ndelung frmntare: a scrie, mult vreme la cumpn a sttut sufletul nostru. Cumpna sufletului devine i mai dramatic atunci cnd cronicarul constat imensul timp trecut de la disclicatul dinti deoarece se sparie gndul n faa datoriei de a clarifica nite lucruri petrecute ntr-un trecut att de-ndeprtat. Pe de alt parte, a lsa iari nescris, cu mare ocar nfundat neamul acesta de o seam de scriitori este inimii durere. Aici se vede impulsul polemic al scrierii istoriei i valoarea justiial a redrii adevrului. n cele din urm, biruit-au gndul i cronicarul ncepe truda de a scoate la vedere felul neamului, din ce zbor i seminie sunt locuitorii rii noastre. El pune istoria neamului n relaie cu istoria celorlalte neamuri, dar el constat n ceea ce ne privete lipsa de tiin a nceputurilor. Acum el aduce o laud lui Grigore Ureche carile le-au fcut de dragostea Moldovei litopiseul su, pstrnd totui o atitudine obiectiv i apreciind letopiseul lui Ureche doar ca pe o lucrare parial. Meritul lui Grigore Ureche este gsit de Miron Costin n dragostea de ar care l-a mpins pe Ureche s scrie Litopiseul i-n valoarea civilizatoare a Letopiseului s nu rmie n ntunericul netiinei.

Miron Costin este determinat s scrie din nevoia de a rspunde argumentat i de a respinge Basna lui Simion Dasclul i Misail Clugrul ale cror adosturi nu letopisee sunt, ci ocri (teoria lui Axinte Uricariul era c romnii sunt urmaii tlharilor Romei, cu care a fost colonizat teritoriul rii noastre) . Costin spune c e lucru grav a scrie ocar venic unui neam. El se documenteaz din scriitorii strini care i-au fost pavz i pova.

i pentru Miron Costin istoria este o memorie a timpului trecut i o magister vitae (nvtor al vieii). A scrie istoria presupune o contiin moral i un element neclintit al adevrului, deoarece scrisul este lucru vecinic. Aceast afirmaie, pe ct de scurt pe att de elocvent, certific demnitatea actului isto-geografic.

ns adevrata contribuie a lui Costin la scrisul romnesc este sintaxa. Cunosctor al frazai latine, el a desfurat n moldovenete, n spiritul i cu ajutorul limbii noastre, pstrndu-i toate registrele i toate fluierele. Cu el, sintaxa literar apare nceput i cu desvrire ncheiat, n stare de a exprima orice gnd. Combinnd coordonarea vorbirii orale cu subordonarea frazei latine, sprgnd fluviul periodic prin insule parentetice (paranteze), introducnd grupuri de felurii metri, Miron Costin creeaz un corp sintactic cu fraze inegale i cesuri (pauz n sintaxa unui vers / sintagme) asimetrice, asemeni unei melodii. (G. Clinescu)

Predoslovia se ncheie cu o laud la adresa cititului i scrisului: c nu este alta mai iscusit i mai de folos n viaa omului zbav dect cetitul crilor.

Predoslovie la De neamul moldovenilor

Predoslovia ncepe cu adresarea ctre cititori: ctre cititorime. Att nceputul, ct i formula de ncheiere sunt sub forma unei scrisori.

Cronicarul dezvluie intenia sa de a scrie despre originile poporului romn, de mult vreme, dar i teama sa n faa textului: se sparie gndul. La ntrebarea cronicarului dac nu este prea trziu s se apuce de prezentat istoria poporului, tot el va rspunde c Dumnezeu a lsat scrisoarea iscusit oglind a minii omeneti.

Se face o paralel cu Scriptura: prin Scriptur cunoatem pe Dumnezeu, iar prin intermediul textelor istorice cunoatem faptele ce s-au petrecut odinioar.

n continuare, cronicarul amintete de Pentateuhul lui Moise, de Homer (rzboaiele cu Troia i de Ahile), de Titus Livius (i lucrarea acestuia Ab urbe condita ), de Grigore Ureche (laud osrdia cronicarului i vorbete despre motivaia sa: dragostea de ar). De asemenea, i reproeaz naintaului su Grigore Ureche faptul c nu prezint istoria primului desclecat. Se mai adreseaz cu reprouri interpolatorilor cronicii lui Ureche (Simion Dasclul, Misail Clugrul i Axinte Uricariul), ale cror scrieri ocri sntu. Scrierea acestora este o basn (poveste mincinoas), pe cnd cronicarul i asum responsabilitatea pentru datele despre care vorbete: Nici este ag a scrie ocar vecinic unui neam, c scrisoarea ieste un lucru vecinicu eu da seama de ale mele, cte scriu. Sunt i alte mrturii mincinoase i el se vede nevoit s corecteze mrturiile acelea pentru a nu lsa ocar venic neamului.

Amintete de vechile provincii romne.

Costin vorbete n continuare despre importana lecturii. i ndeamn urmaii la citit: c nu este alta i mai frumoas, i mai de folos n toat viaa omului, zbav, dect cetitul crilor.

i ncheie predoslovia cu formula final: De toate fericii i daruri de la Dumnezeu voitoriu, Miron Costin, care am fost logoft mare n Moldova.

Alte procedee literare folosite de Miron Costin. G. Clinescu observ c el nu mai are concreteea individual a cuvintelor ca i Ureche. n schimb, deine o art a compoziiei i a observaiei i are o lung respiraie epic, meteugul de a se opri din cnd n cnd spre a contempla ceea ce a povestit i a extrage o pild. Una din paginile cele mai reuite din letopise, dovedind o art a descrierii i capacitatea de a transfigura realitatea, este cea a descrierii nvlirilor lcustelor i a eclipsei de soare.

n portretul lui Miron Costin (portretele lui Toma i Radu cel Mare) intr n msuri egale simul personalitii i ideea de destin, de aceea, umorul lui e liric, lipsit de nverunare, transcris n moduri teatrale. Portretele lui Vasile Lupu sunt cunoscute direct de cronicar. Cronicarul este moralizator i apeleaz de multe ori la proverbe i zictori. Letopiseul dobndete direct un caracter de adevrat roman, plin de acele amnunte familiare care dau via lucrurilor moarte. Portretistica se face prin instantanee i, adeseori, observaia se concentreaz n aforisme.

DACIA LITERAR

Apare n 1840 i ntemeietorul ei este Mihail Koglniceanu, cel care joac rolul de ndrumtor cultural i literar n aceast perioad.

Apare pentru prima dat ideea de revist naional. Alte reviste ale vremii: Albina romneasc, Aluta romneasc, Curierul romnesc, Gazeta de Transilvania.

Revista apare n trei numere duble, dup care este suprimat din dou motive:

expresia petele de la cap se-mpute publicat n Introducie l deranjeaz pe domnitorul Mihail Sturdza

se elogiaz domnia lui Alexandru cel Bun i Sturdza se simte pus n antitez.

Programul Daciei literare va fi continuat de revista Foaie pentru minte, inim i literatur.

Se pun bazele orientrii literaturii prin combaterea imitaiei i traducerilor, necesitatea crerii unei literaturi naionale, necesitatea crerii unei limbi unitare. n articolul program al revistei Dacia literar, Koglniceanu afirm: elul nostru este realizarea dorinii ca romnii s aib o limb i literatur comun pentru toi. Traduciile ns nu fac o literatur. Istoria noastr are destule fapte eroice, frumoasele noastre ri sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de pitoreti i de poetice pentru ca s gsim i la noi sujeturi de scris.

Se dezvolt un adevrat spirit critic: Vom critica cartea, iar nu persoana.

Se formeaz un adevrat curent naional popular, n cadrul cruia se vor afirma primii notri scriitori. Dacia literar este o adevrat tribun a romantismului romnesc.

TRSTURI CARACTERISTICE ALE LITERATURII DE LA 1848

n aceast perioad se dezvolt nvmntul n particular (nvtorii greci).

Majoritatea scriitorilor particip la revoluia de la 1848 i vor fi nevoii s ia calea exilului.

Scriitorii acestei epoci particip activ la viaa social-politic.

1. Idealul eliberrii i unitii naionale

Se oglindete n aproape toate genurile literare, majoritatea scriitorilor evocnd momente eroice ale luptei pentru independen, vor oferi prezentului modele sau pilde.

Succese deosebite se realizeaz n domeniul prozei i al poeziei. Apar teme ce aparin clasicismului sau romantismului.

Clasicism:

Curent literar ce apare n Frana, n secolul al XVII-lea.

Izvoare: literatura antichitii greco-latine.

Domnete legea celor 3 uniti: timp, loc, aciune o zi, curtea sau interiorul unui palat, personajul trebuie s fie rege sau nobil; conflictul apare ntre raiune i sentimente, va domina raiunea; ntre interesele personale i cele ceteneti, vor birui cele ceteneti.

Natura va servi doar ca decor.

Limbajul este ales.

Stilul este nalt, sobru.

Specii literare preferate de clasicism: epopeea, comedia, tragedia, satira, oda, fabula, elegia.

Romantism:

Apare ca reacie mpotriva clasicismului.

Sursa de inspiraie: natura, folclorul, istoria.

Se ridic mpotriva celor 3 uniti.

Personajul este ales din orice clas social, este complex, excepional, n mprejurri excepionale, evolueaz n mod spectaculos, adeseori este surprins n antitez, va fi dominat de sentimente.

Conflictul este complex.

Natura este bogat reprezentat.

Limbajul este, de asemenea, complex.

Stilul oglindete complexitatea limbajului.

Specii literare preferate de romantism: adeseori apar n amestec od, meditaie, pastel; romanul, drama.

2. Preuirea frumuseilor patriei i ale folclorului

Smburele poeziei noastre naionale sunt baladele i cntecele populare.(M. Koglniceanu)

Alecu Russo, n poezia Poporal considera folclorul literar oglinda realist a vieii poporului i izvor de inspiraie pentru literatura cult.

n 1852, apare colecia Poezii poporale a lui Alecsandri.

3. Satirizarea viciilor ornduirii feudale i evocarea realitilor sociale

Sunt judecate moravurile claselor explotatoare. Sunt condamnate viciile, nedreptile, abuzurile.

Elementele romantice se mpletesc cu cele clasice, n spiritul marilor moraliti ai literaturii universale.

ALEXANDRU LPUNEANUL

Nuvela apare n 1840, n primul numr al revistei Dacia literar, cu titlul Scene istorice din trecutul Mldovei. Alexandru Lpuneanul. Este cea mai valoroas nuvel istoric din literatura romn.

Caracteristici:

1. Nuvela prezint cei cinci ani ai celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lpuneanu, ntre 1564 1569, avnd, n prim-plan, figura domnitorului.

Sursa istoric a constituit-o Letopiseul rii Moldovei al lui Grigore Ureche. De la cronicar, Negruzzi preia faptele semnificative, precum i replicile memorabile: Dac voi nu m vrei, eu v vreu i dac voi nu m iubii, eu v iubesc pe voi i voi merge ori cu voia, ori fr voia voastr; De m voi scula, pre muli am s popesc i eu De asemenea, Negruzzi gsete Letopiseul de la Bistria n arhivele de la Veneia.

Scriitorul tie s creeze din date puine tablouri pline de micare i personaje veridice. El nu respect n amnunt datele cronicii, dar urmrete crearea senzaiei de real: Mooc n-a trit n timpul celei de-a doua domnii a lui Lpuneanu, boierii Stroici i Spancioc au fost ucii n Polonia nainte.

Tema nuvelei este realist: lupta mpotriva absolutismului feudal.

2. Nuvela are un singur fir epic: scriitorul prezint a doua domnie a lui Lpuneanu, de cnd acesta vine pe tron, cu ajutor turcesc, apoi prezint crimele sale mpotriva boierilor romni, precum i sfritul tragic al domnitorului.

3. Conflictul este concentrat. nc de la nceput, domnul nu este bine primit de boierii rii, dar conflictul ntre domn i boieri atinge punctul maxim atunci cnd din porunca sa sunt ucii 47 de boieri. Deznodmntul nu putea fi altul dect moartea crudului domnitor.

4. Intriga este riguros construit: nuvela are 4 pri care corespund, n mare msur, celor 4 momente ale aciunii:

Partea I: Dac voi nu m vrei, eu v vreu (expoziia). Prezint sosirea lui Lpuneanu n Moldova, respingerea soliei boierilor care-i spun c ei nu-l vor (vornicul Mooc, postelnicul Veveri, sptarul Spancioc i Stroici). Cu aceast ocazie, domnitorul afirm c va limita puterea boiereasc: la ntrebarea boierilor Cu ce vei stura lcomia acestor pgni, ce aduci cu Mria Ta ?, Lpuneanu rspunde Cu averile voastre, nu cu banii ranilor pe care i jupuii voi. Voi mulgei laptele rii, dar a venit vremea s v mulg i eu pre voi.

Partea II: Ai s dai sama, Doamn (intriga) sunt cuvintele unei vduve, care vine la palat cu capetele soului i copiilor ei, ucii din porunca domnitorului. Aceast parte prezint discuia dintre doamna Ruxanda i Lpuneanu. Doamna nu mai poate suferi atta vrsare de snge i jalea, lacrimile orfanilor i vduvelor ce cereau ndurare. La nceput, Lpuneanu se arat nenduplecat, fgduindu-i doamnei c poimine se va lsa de omoruri, dar c mine i pregtete un leac pentru fric.

Partea III: Capul lui Mooc vrem (punctul culminant). Leacul nu e dect ospul de la curtea domneasc, la care sunt omori cei 47 boieri, afar de Spancioc i Stroici. Tot aici, apare i celebra replic proti, dar muli, cnd Mooc i cere lui Vod s nu asculte cererea poporului care insista: Capul lui Mooc vrem!

Partea IV: De m voi scula, pre muli am s popesc i eu (deznodmntul). Doamna Ruxanda l otrvete pe Lpuneanu la ndemnul clugrului Teofan.

5. Pune accent mai mult pe personaje, dect pe aciune. Nuvela se concentreaz pe schiarea portretului lui Alexandru Lpuneanu, tiranul crud i sngeros, dar care are o figur foarte complex. Din bun i omenos cum fusese n prima domnie, acum Lpuneanu se arat crud i lesne vrstor de snge. Dezamgit de boierii pmnteni, Lpuneanu caut s-i sporeasc autoritatea i s limiteze puterea boierilor: Voi mulgei laptele rii, dar au venit vremea s v mulg i eu pre voi.

Fiind trdat de boieri n prima domnie, el se nconjoar de soldai strini, iar pentru a fi pe placul turcilor, arde toate cetile, afar de Hotin.

Lpuneanu are un caracter machiavelic: se cstorete cu duioasa Ruxanda, nu din dragoste, ci pentru a atrage inima norodului. Se folosete de vicleanul Mooc pentru a atrage asupra lui nemulumirea poporului. Promite boierilor mpcarea, dar i invit la osp pentru a-i ucide. Procedeaz cu mare viclenie i n rspunsul pe care i-l d doamnei Ruxanda, cnd aceasta i cere mil pentru boieri i popor.

Lpuneanu e prezentat ca un om sadic, plin de cruzime i violen, dar i viclean.

6. Naraiunea este n stil obiectiv. Personajul e nfiat prin faptele, gesturile i cuvintele sale, interveniile autorului n text fiind minime, doar pentru a-i exprima atitudinea, sau pentru a citi n mintea personajului su: aceast denat cuvntare, i era groaz a privi aceast scen sngeroas. Negruzzi l calific pe Lpuneanu drept tiran. Gesturile i mimica personajului sunt n acord cu caracterul su: Bine ai venit, boieri! zise acesta silindu-se a zmbi.

ELEMENTE ROMANTICE:

La Negruzzi apare prima dat n literatura romn caracterizarea personajului colectiv. El surprinde magistral psihologia mulimii, care la nceput nu reuete s-i articuleze cerinele, dar n momentul cnd cineva pronun numele lui Mooc, toate nemulumirile se cristalizeaz n jurul lui. Personajul colectiv poporul va reprezenta sursa de inspiraie pentru Rscoala lui Rebreanu.

Culoarea local: situarea aciunii n timp i spaiu, descrierea de mbrcminte (n special, mbrcmintea Doamnei Ruxanda) i de interioare (sala de ospee) i folosirea arhaismelor i a limbajului popular.

Descrieri romantice: descrierea cetii Hotinului, surprins n amurg, comparat cu un mormnt i lovit ritmic de valurile Nistrului.

Personaj excepional.

Antitez ntre personaje: caracterul angelic al Doamnei Ruxanda i caracterul demonial al lui Lpuneanu. Antiteza romantic este redat de descrierea modului cum era mbrcat mpotriva obiceiului su. Arta disimulrii, inteligena, tactul, luciditatea, cinismul se mbin n aceast structur diabolic a personajului Alexandru Lpuneanu. G. Clinescu sublinia n acest sens: Echilibrul ntre convenia romantic i realitatea individului e minunea creaiei lui Negruzzi.

Sursa de inspiraie: istoria.

Piramida de capete.

PASTELURI

Pastel = creion moale, colorat (desen realizat cu acest creion)

= poezie cu coninut liric n care se zugrvete un tablou din natur: priveliti, momente ale unui anotimp, aspecte din universul plantelor i al animalelor.

Pastelurile lui Alecsandri reprezint cea mai frumoas, cea mai realizat estetic parte a operei sale. Au aprut prima oar n Convorbiri literare, ntre1868-1869.

Ele reprezint o justificare a retragerii poetului la Mirceti, ca i dispreul su pentru lumea burghezo-moiereasc i preferina lui pentru cadrul sntos al vieii poporului.

CARACTERISTICI:

Descriu o natur somptuos decorativ. De regul, natura e vzut prin fereastra conacului de la Mirceti.

D. Caracostea i P. Cornea sesizeaz faptul c n pastelurile lui Alecsandri nu apar muntele i marea.

Prezint o natur domestic: ogoarele, lanurile, lumea din marginea satului, anotimpurile cu muncile lor.

Pentru prima oar n lirica romneasc este vorba de o poezie n care elementul descriptiv nu apare incidental, ca un cadru sau interludiu. Natura devine personaj.

Au un pronunat caracter static, micarea fiind doar sugerat de cele mai multe ori.

Timpul pastelurilor este prezentul, prin care poetul ne insufl sentimentul fuziunii cu natura.

n pasteluri, nu este cntat natura ca un refugiu al unui nvins social (cum apare la romantici), ci se nal imnul plin de ncredere adresat adevratei ri (rani, sate), unde domnete munca, rodnicia, frumuseea i tot ce este adevrat i nobil. Aceast privelite este n contrast cu lumea parazitar burghezo-moiereasc. Nu ntlnim nici un conac, nici un parc, nici un vistor n meditaie, n schimb, apar rani n desfurarea muncilor lor obinuite.

Frecvena personificrilor reluat din poezia popular i concluzie la pasteluri, natura e zugrvit pentru a degaja un sentiment de senintate i optimism, este o natur a rodniciei i prosperitii, ce exalt o fierbinte dragoste fa de farmecul i frumuseea peisajului naional.

Clasificarea pastelurilor:

1. Pastelurile anotimpurilor

Iarna: Iarna, Mezul iernei, Gerul, ViscolulPrimvara: momente sacre Floriile, Patele, Cucoarele, Vestitorii primverii, Oaspeii primveriiVara: Seceriul, RodicaToamna: Sfritul toamnei2. Pastelurile secvenelor zilei: Noaptea3. Pastelurile naturii: Serile la Mirceti, Malul Siretului, Balta4. Pasteluri ce cnt muncile cmpului: Plugurile, Semntorii, Cositul, Seceriul.

JUNIMEA I CONVORBIRI LITERARE

Dup 1860, sunt publicate operele marilor scriitori M. Eminescu, I. Creang, I. Slavici, I. L. Caragiale, Al. Macedonski i apare gruparea literar Junimea, care d o nou direcie n cultura romn. Apar marile reviste: Convorbiri literare, Literatorul, Contemporanul.

Dup 1859, societatea Junimea reprezint una din primele mari izbnzi ale spiritului creator naional, care a impus o nou direcie n cultura romn, caracterizat de luciditate critic i sentiment puternic al valorii. T. Maiorescu, n prefaa la volumul Critice (1874), spune: Puterile unui popor, fie morale, fie naionale au n orice moment o cantitate mrginit nu te poi juca nepedepsit cu aceast sum a puterilor, cu capitalul ntreprinderii de cultur ntr-un popor ai un singur bloc de marmur: dac l ntrebuinezi pentru o figur caricat, de unde s mai poi sculpta o Minerv. El credea c orice creator trebuie ndreptat spre valoare pentru a nu-i risipi energia n lucruri mediocre.

Pentru aceasta trebuiau ns resurse, pregtire, cunoatere i stabilirea unor idealuri pe msura forelor creatoare ale poporului. Animat de acest scop, Junimea s-a strduit s direcioneze tinerele fore intelectuale lansate n cultura i literatura de dup 1860.

SCURT ISTORIC

n 1863, la Iai se constituie asociaia Junimea o societate cultural i literar. La 1 martie 1867 apare primul numr din Convorbiri literare. De conducerea revistei se ocupa Iacob Negruzzi. Iniiativa a fost luat de tineri care au studiat n strintate: Petru P. Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Iacob Negruzzi, Titu Maiorescu.

Asociaia avea tipografie proprie, librrie, i apoi, din 1867, i revist.

n 1864 la aceast asociaie participau 10 persoane, n 1868 26, iar n 1878, 40. Rareori s-a putut vedea fcndu-se lucrri aa de serioase ntr-o form aa vesel.

Junimitii influeneaz n mod deosebit tinerii. Ei au oferit burse lui Eminescu, Slavici.

Deviza: Entre qui veux, reste qui peut.ETAPE I EVOLUIA

ntre 1864-1874 vorbim de etapa ieean. Are caracter polemic, cu accente de critic violent i se manifest n limb, literatur i cultur. Acum se elaboreaz principiile sociale, lingvistice i estetice ale junimismului.

ntre 1874-1885, cu desfurare dubl la Iai i Bucureti, are loc o etap de consolidare a noii direcii, caracterizat printr-o diminuare a criticismului. n paginile revistei apar operele lui Eminescu, Caragiale, Creang, Slavici.

Dup 1885, societatea i revista se mut la Bucureti, activitatea cenaclului se dizolv, iar revista Convorbiri literare capt un caracter preponderent universitar, publicnd studii istorice, filosofice, pn n 1944.

PRINCIPALELE MANIFESTRI DE CULTUR

Junimitii aveau ca obiective:

rspndirea spiritului critic

ncurajarea progresului literaturii naionale

crearea i impunerea valorilor

susinerea originalitii culturii i literaturii romne

lupta pentru unificarea limbii literare

educarea publicului n spiritul nelegerii i receptrii culturii.

Pentru atingerea acestor obiective, Junimea a acionat n 4 direcii: educarea publicului prin conferine; promovarea unor principii lingvistice care s duc la unificarea limbii literare; formarea de scriitori i publicarea operelor valoroase; combaterea formelor fr fond create la noi dup model apusean, dar pentru care nu aveam un fond autohton necesar.

a Educarea publicului (culturalizarea maselor): s-a fcut prin preleciuni populare organizate pe teme variate i ntr-o form academic. Acestea aveau loc o dat pe sptmn la Iai. De fiecare dat, cineva ntors de la studii din strintate inea prelegeri.

n rest, junimitii se ntlneau la Titu Maiorescu acas, unde aveau loc adevratele dezbateri (n fiecare zi) i se citeau manuscrise.

Junimitii cutau s educe publicul pentru nelegerea culturii ca factor de progres i moralitate.

b Lupta pentru unificarea limbii literare: T. Maiorescu scoate broura Despre scrierea limbii romne:

Ortografia limbii trebuie s fie fonetic. Titu Maiorescu indic literele latine corespunztoare sunetelor limbii romne.

Alfabetul chirilic trebuie respins, fiind strin de natura limbii.

Scrierea etimologic trebuie i ea respins, fiind greoaie.

mbogirea vocabularului s se realizeze prin neologisme luate din limbile romanice, fiind mai uor de adoptat.

Calculele lingvistice sunt contrare spiritului limbii.

Stricarea limbii prin agramatisme, inflaie verbal sau exprimare improprie trebuie combtute i ridiculizate.

n 1881, Academia Romn aprob direciile propuse de Titu Maiorescu n domeniul limbii.

c Promovarea literaturii originale: Maiorescu public studiile O cercetare critic asupra poeziei romne de la 1867, Comediile d-lui I. L. Caragiale i Direcia nou n poezia i proza romn. n paginile revistei Convorbiri literare apar creaii noi. Este elogiat Vasile Alecsandri pentru pastelurile sale, iar Eminescu este numit om al timpului modern.

Scriitorii junimiti:

Poei: Eminescu, Samson Bodnrescu, Veronica Micle, Anton Naum, Nicolae Beldiceanu, Alecsandri, Dimitrie Petrino.

Prozatori: Leon Negruzzi, Ion Pop Florentin, Miron Pompiliu, Nicu Gane, Slavici, Creang.

Dramaturgi: Alecsandri, B. P. Hadeu, Caragiale.

Savani: A. D. Xenopol, Gh. Panu (istorie); Al. Lambrior (lingvist); Vasile Conta (filosof).

d Combaterea formelor fr fond: junimitii cred c burghezia romn s-a grbit s ntemeieze instituii, fr a fi existat condiii pe msur. Tot ce s-a creat prin imitaie nu are un fond autohton, nu e cerut de o dezvoltare gradat. Exist o discrepan ntre forme i fond, formele fiind realiti prost ntocmite i lipsite de adevr.

Junimitii continu ideile paoptitilor, n sensul c o cultur autentic romneasc trebuie s accentueze elementul naional i s nu se bazeze doar pe imitaii. Junimea marcheaz victoria ideii de valoare estetic.

CONCLUZII

introducerea cultului pentru adevr i frumos, pentru spirit critic

nclinaia spre filosofie are reverberaii asupra literaturii, n sensul evoluiei poeziei filosofice

promovarea stilului tiinific, academic, oratoric, polemic

combaterea exceselor i a mediocritilor a fcut posibil apariia marii literaturi clasice (Eminescu, Creang, Caragiale, Slavici)

n junimism, spiritul clasicizant se ngemneaz cu cel romantic.

CONTRIBUIA LUI TITU MAIORESCU LA DEZVOLTAREA CULTURII I LITERATURII ROMNETI

PROFILUL SPIRITUAL

Titu Maiorescu avea o structur fundamental clasic n personalitatea sa. n afara strlucitului lui talent de orator la catedr, domnul Maiorescu este un mare literat, om cu nzestrare intelectual n afar de orice concurs. (I.L. Caragiale)

Prin Titu Maiorescu ia fiin ntia critic romneasc. Ea a fost ptrunztoare, senin, nsufleit de iubirea frumosului, luminat de principii filosofice generale. Aici, Adevrul, Frumosul stteau n scaune de piatr ca zeii. (N. Iorga)

Principiul care i-a cluzit opera a fost acela al naionalitii n marginile adevrului. Bun cunosctor al culturii romne, Maiorescu se formeaz prin studiul operelor filosofice ale lui Herbart, Feuerbach, Hegel, Kant, Schopenhauer.

ntreaga sa activitate de profesor, estetician, critic literar, lingvist, scriitor, publicist l definete ca general strateg al culturii romne, organizator exemplar al teritoriilor culturale romneti. Avnd o clarviziune remarcabil, o inteligen deosebit, un sim al valorii i un gust artistic aproape fr gre, el a cutat s promoveze n tnra cultur romneasc cultul adevrului i al lucrului bine fcut.

PRINCIPALELE IDEI DESPRE LIMB, ESTETIC, LITERATUR I CULTUR

Despre limb

Scriere: Despre scrierea limbii romneintroducerea alfabetului latin

eliminarea alfabetului chirilic

ortografie fonetic

combaterea scrierii etimologice: principiul etimologic = scrierea cuvintelor pornind de la originea lor (de exemplu, cum se scrie n francez); acest principiu era combtut deoarece scopul Junimii era culturalizarea poporului

Problema neologismelor: Neologisme (1881)

introducerea neologismelor din limbile romanice

Combaterea tendinelor de stricare a limbii: Limba romn n jurnalele din Austria (1868)

combaterea calculului lingvistic (traducerea cuvnt cu cuvnt a unor expresii specifice dintr-o limb strin.

Despre estetic: O cercetare critic asupra poeziei romne de la 1867, Comediile d-lui I.L. Caragiale, Beia de cuvinte, Oratori, retori, limbui.

El a cutat s modeleze concepia artistic a tinerei generaii de scriitori. Ideile sale au fost inspirate din filosofia clasic greco-latin, din estetica lui Hegel, Kant i Schopenhauer.

Studii filosofice: Aristotel principiul purificrii prin art; Hegel ideea despre frumos; Kant arta este o finalitate fr scop; Schopenhauer funcia moralizatoare a artei.

O CERCETARE CRITIC ASUPRA POEZIEI ROMNE DE LA 1867

Prin acest studiu, autorul delimiteaz raportul dintre form i fond n poezie. n Condiiunea material a poeziei, analizeaz conceptul de form n art, iar n Condiiunea ideal a poeziei conceptul de fond.

Delimiteaz adevrul de frumos, conform esteticii hegeliene. Arta trebuie s exprime frumosul, iar tiina adevrul. Cuvntul poetic trebuie s fie concret.

COMEDIILE D-LUI I. L. CARAGIALE

Studiul este publicat n 1885 n Convorbiri literare, ca rspuns acuzaiilor aduse marelui dramaturg, mai ales la comedia D-ale carnavalului considerat o stupiditate murdar culeas din locurile unde se arunc gunoiul.

Maiorescu pune n discuie:

Raportul art realitate social. Comediile lui Caragiale sunt inspirate din realitatea social a timpului. Artistul recreeaz realitatea dintr-o perspectiv ideal artistic, fr nici o preocupare practic, deoarece arta este o finalitate fr scop.

Funcia moralizatoare a artei. Maiorescu valorific ideea lui Aristotel despre katharsis, care reprezint principiul purificrii umane prin contemplaia artistic. Katharsis nseamn transpunerea cititorului n opera literar, este o emoiune impersonal. Arta adevrat are o funcie educativ, ea l purific pe om, dndu-i un sentiment de nlare deasupra egoismului. Arta este moral prin valoarea ei, nu prin ideile pe care le cuprinde. Prin prezena n comediile sale a triunghiului familial sosoieamant (amant), Caragiale nu vrea s propage respectiva filosofie de via, ci i bate joc de ea, o satirizeaz. Prin art, egoismul este nimicit pentru moment, fiindc interesele individuale sunt uitate, iar aceasta nseamn o combatere indirect a rului i, deci, o nlare moral. Principiul katharsisului aristotelian este amplificat prin intermediul lui Schopenhauer, care considera egoismul smburele rului n om i c omul se poate elibera doar temporar de sub tirania egoismului, prin contemplaia artistic.

Titu Maiorescu critic literar: Direcia nou n poezia i proza romn, Eminescu i poeziile sale, Asupra poeziei noastre populare, Poeziile d-lui O. Goga, Literatura romn i strintatea.

nainte de Titu Maiorescu au ncercat s fac critic literar I. H. Rdulescu, Gh. Bariiu, Cezar Boliac, Alecu Russo, M. Koglniceanu.

Prin studiile sale, T. Maiorescu a formulat idei valabile i azi i a impus marile valori ale literaturii romne: Eminescu, Caragiale, Creang, Slavici. El nu a fcut o critic literar curent, ci una de sintez de cultur. A fcut aprecieri i a emis judeci de valoare. A pus accent pe forma artistic a operelor. Raportndu-se la coninut, a apreciat originalitatea i autenticitatea.

T. Maiorescu este primul exeget eminescian:

Poezia lui Eminescu este rezultatul exclusiv al geniului su nnscut.

Nu exist nici o legtur ntre mediul social cultural n care a trit i a activat marele poet i moartea sa.

Eminescu a posedat o inteligen covritoare, ascuit i o cultur excepional, la nivelul culturii europene.

Forma versului eminescian se nrudete cu poezia popular i aa se explic armonia versului eminescian.

Despre cultur: Junimitii pun n discuie, alturi de literatur i poezie, dreptul, economia, morala, justiia i statul.

Viiul radical n toat direcia de azi a culturii romne este neadevrul: neadevr n aspirri, neadevr n politic, neadevr n poezie, neadevr pn i n gramatic, neadevr n toate formele de manifestare ale spiritului public. (Titu Maiorescu)

Maiorescu scrie n studiul n contra direciei de azi n cultura romn: Dup statistica formelor de afar, romnii posed aproape ntreaga civilizaie occidental. Avem politic i tiin, avem jurnale i academii, avem coli i literatur, avem muzee, conservatorii, avem teatru, avem chiar i o constituiune. Dar n realitate, toate acestea sunt producii moarte, pretenii fr fundament, stafii fr trup, iluzii fr adevr. El credea c, dect o pinacotec fr arte frumoase, o academie fr tiin, o asociaie fr spirit de asociere mai bine s nu facem deloc. Totui, Maiorescu dorea o ridicare a fondului autohton la nlimea formelor mprumutate.

MIHAI EMINESCU

PORTRETUL SCRIITORULUI

S-a nscut la 15 ianuarie1850. Este al aptelea copil din cei 11 ai familiei. Tatl se numea Gheorghe Eminovici, iar mama Raluca Iuracu era fiica stolnicului din Joldeti.

Copilria i-o petrece la Botoani i Ipoteti. Nu se tie unde a fcut primele dou clase. Clasele a III-a i a IV-a le face la Cernui, unde n 1859/1860 se claseaz al 5-lea din 82 colari. Mai face apoi i dou clase de gimnaziu. n 1863, tlharul fuge de la coal, iar n 1865 revine ca privatist. Se pare c n acest timp plecase cu trupa de teatru Tardini Vldicescu. n 1866 moare profesorul su drag Aron Pumnul, iar elevii scot o brour Lcrmioarele nvceilor gimnaziti n care apare i poezia pe care alii au numit-o mai trziu La mormntul lui Aron Pumnul.

ntre 25 februarie 9 martie 1866 i se public n Familia poezia de debut De-a avea. Dup moartea profesorului su, junele gimnazist crede c nu mai are ce cuta la Cernui, i se ndreapt spre Blaj. Apoi, va intra n trupa de teatru a lui Iorgu Caragiale, ca sufleur. Trece apoi n trupa lui Pascali i la recomandarea acestuia ajunge sufleur i copist la Teatrul Naional.

n vara lui 1869 pleac cu trupa n Moldova, la Cernui, unde tatl su pune mna pe el i-l ine o perioad la Ipoteti. n toamn l trimite la universitate la Viena, nscriindu-l la Facultatea de Filosofie. Aici i va cunoate pe Ioan Slavici i pe Veronica Micle. Acum ncepe colaborarea cu Convorbiri literare. Primele poezii publicate n revist sunt: Venere i Madon, Epigonii, Mortua est.

Acum apar i primele semne ale bolii lui (1870). Revine n ar n 1870.

n 1872 este nscris de tatl su la Universitatea din Berlin. Aici audiaz cursuri de filosofie despre Schopenhauer. Studiul acestuia Lumea ca voin i reprezentare l va influena mai trziu. Junimea i ofer o burs, cu condiia s-i ia doctoratul n filosofie. Urmeaz regulat dou semestre, dar nu se prezint la examene.

Se ntoarce la Iai, unde ntre 1874-1877 ocup funciile de director al Bibliotecii Centrale, profesor suplinitor, revizor colar pentru judeele Iai i Vaslui, redactor la Curierul de Iai. Urmeaz o perioad de probleme familiale: i mor mai muli frai i mama, iar material o ducea foarte ru.

n 1877 se mut la Bucureti, unde pn n 1883 e redactor la ziarul Timpul, fiind coleg cu cinicul Caragiale i cu grijuliul Slavici. Sora sa Henrieta l va ngriji.

n iunie 1883, poetul surmenat se mbolnvete grav, fiind internat n spitalul doctorului uu, apoi ntr-un institut de lng Viena.

n 15 iunie 1889 moare, dup 6 ani de suferin.

OMUL

A avut o fire neobinuit. Era imprevizibil i confundat ntr-o tain impenetrabil, ntr-o lume a lui obsedat i febril.

Producea ntotdeauna o impresie deosebit prin gest i nfiare.

Era sociabil dar i nsingurat, detaat dar i preocupat de mizeria vieii, cu prieteni dar i cu inamici; iubind, spernd, dar i renunnd, departe de familie i fr s-i ntemeieze o familie, boem dar muncind enorm, fr pauze i menajamente. A suportat boala cu demnitate, ca pe un destin, grbindu-se ns s-o nfrng prin creaie.

ARTISTUL

E simbolul geniului nefericit, e poetul damnat.

Din poezia lui se nate mitul eminescian, iar el devine Luceafrul poeziei romneti.

Artistul i-a impresionat contemporanii prin inteligen, memorie, curiozitate intelectual, cultur de nivel european i farmec al limbajului. Ca poet, s-a remarcat prin fora de sintez a izvoarelor autohtone i universale, prin imaginaie bogat i fantezie creatoare, prin nlare filosofic i printr-o viziune cosmic i mitologic, printr-o mare putere expresiv, un stil limpede i armonios.

Mihai Eminescu rmne un pisc la care nu se ajunge uor.

CETEANUL

Ceteanul Eminescu a fost om al timpului su, implicat n viaa poporului, preocupat de buna lui existen, dar analiznd critic societatea contemporan, politica, statul i instituiile publice.

A fost poet prin vocaie i ziarist prin profesiune. A fost un artistcetean, gnditor i pedagog al neamului su, cel mai mare pe care l-a dat secolul al XIX-lea culturii romne.

TEME I MOTIVE ALE OPEREI

TIMPUL

Timpul reprezint supratema operei, fiind tema preferat a autorului, care apare aproape n toate poeziile sale: Trecut-au anii, Luceafrul, Gloss, Revedere, Scrisoarea I.

Elemente filosofice prelucrate de Eminescu n gndirea poetic

Din filosofia lui Kant (filosofia fenomenologic):

Dup Kant, noi nu putem cunoate lumea, realitatea obiectiv, lucrul n sine, ci putem cunoate doar forma n care ni se dezvluie esena lumii. Aceast lume o putem cunoate senzorial i intelectual, ns aceast cunoatere este una subiectiv i se refer numai la lumea aparenelor, a fenomenalului. Noi cunoatem doar fenomenalul, i nu cunoatem numenul (esena). Timpul, spaiul i cauza nu aparin lumii reale absolute. Ele sunt create de noi pentru c n lumea real nu exist dect infinite, acel prezent etern.

Din filosofia lui Schopenhauer:

Acesta preia de la Kant ideea c lumea e reprezentarea ideilor. Reprezentarea lumii nu difer esenial de la subiect la subiect, pentru c i obiectul pe care vreau s-l cunosc aparine tot aparenei. Esena lumii reale e voina. Actele de voin sunt determinate de necesitile i dorinele noastre. Omul dorete mereu ceva, nsemnnd c are lipsuri i necesiti care se manifest prin neplcere i suferin. Dac n-ar exista aceste lipsuri i suferine, n-ar exista nici imbold pentru aciune, deci: ceea ce determin voina este suferina. Voina = suferin = existen. Exist i momente n care ne sunt satisfcute nevoile i atunci simim plcere. Dar aceasta e amgitoare pentru c ea d natere la o nou nzuin, i atunci ncepe din nou suferina. Aceast zbatere pentru combaterea suferinei, care constituie germenii pentru o nou aciune i nzuin (suferin) vine din egoismul i dorina de a fi, de a exista a individului. Egoismul e pricina ntregului ru existenial. Concluzie: egoismul i dorina de a fi guverneaz totul i atunci, dect acest lan de suferine, mai bine nimic, i dect viaa, mai bine neant. Pe plan universal nu poate exista fericire pentru c existena e unit cu suferina, dar fericirea individual e posibil prin eliminarea temporar a suferinei, prin negarea voinei i prin distrugerea voinei. Schopenhauer recomand combaterea vieii, evitarea gndurilor individuale i a plcerilor, cutarea a ceea ce nu place i ajungerea n nirvana (neant). Voina se manifest prin instinctul de conservare i prin instinctul de perpetuare a speciei. El vedea moartea ca o binefacere care ne smulge din suferin.

Viaa ca vis tem preluat din literatura renascentist; apare pentru prima dat la Calderon de la Barca. Lumea fenomenal e o creaie a creierului nostru, visele sunt reprezentri ale sufletului nostru. Romanticii cred c nu exist un hotar bine fixat ntre via i vis. Nu cumva visul e o via i invers, din moment ce visul e ct viaa ? n vis trim cu aceeai intensitate ca n via. Omul este o umbr ce viseaz umbre. Lumea devine o proiecie a nefiinei.GENIUL

Arta e creaia geniului care are puterea de a se sustrage voinei printr-o ncordare dureroas. El are capacitatea de a izola lucrul de restul lumii i de a descoperi ideile care stau n dosul lucrurilor. El ptrunde n lumea ideilor prin intuiia sa genial i le reprezint n oper. Geniul e izolat, neneles i nefericit, cuprins de melancolie. Singura satisfacie i-o dau creaiile sale, care au rolul de a-i smulge pe oameni din egoism. Geniul e o abatere de la normal, att prin intuiia sa, ct i prin puterea intelectual. El e sub puterea efectelor i e lipsit de cumptare. Geniul se afl n vecintatea nebuniei. Pe el nu-l preocup admiraia contemporanilor, iar opera sa e deasupra timpului. Oamenii obinuii nu-l pot nelege. Ei sunt contieni de neobinuitul lui i de aceea l ocolesc i-l izoleaz: Scrisoarea I (omul de geniu, btrnul dascl este Kant).

Noiuni frecvent ntlnite n poezia lui Eminescu

Titan titanism: titanii sunt toi marii revoltai mpotriva unei ordini impuse de alii ce se cred atotputernici. Satan e marele revoltat mpotriva lui Dumnezeu, dar pentru unii romantici el devine un simbol al nzuinei bune, drepte mpotriva ordinii nedrepte. De aceea, titanii au luptat pentru libertate, progres i dreptate.

Demon demonism: demonul este un spirit negator, negativ, este un titan alungat pentru c s-a rzvrtit. El are o structur dual ntre a nega i a afirma. E un alter-ego ce afirm i neag sau se ntreab. Demon sau genius = ntruchipare a spiritului (strmoilor) locului.

COSMICUL

Elementele lui: infinitul, cerul, soarele, luna, stelele, luceferii, muzica sferelor, zborul intergalactic, haosul (pregeneza, increatul), geneza, extincia (stingerea final, apocatastaza, sfritul).

ISTORIA

Este o tem specific romantic. Primul roman istoric: Walter Scott Ivanhoe.

Ideea de patrie, sentimentul patriotismului: Ce-i doresc eu ie, dulce Romnie.

Panoram a deertciunilor: Memento mori.

Mister al etnogenezei: Strigoii, Decebal.

Meditaia patriotic: Scrisoarea III.

Inechitatea social: mprat i proletar.

Societatea corupt: Junii corupi, Scrisoarea III.

NATURA

Cadru fizic, fundal pentru reveria romantic: mprat i proletar, Scrisoarea I, Melancolie.

Cadru fizic, paradis terestru n idile; este prima faz a eroticii eminesciene; acestei naturi i va corespunde o iubire mplinit, fericit: Dorina, Sara pe deal, Floare albastr, Lacul.

Personaj mitic: Revedere.

Realitate metafizic (mioritic): Mai am un singur dor.

DRAGOSTEA

Visul dragostei (dorul): Dorina, Lacul, Floare albastr, Clin (file din poveste).

Dezamgirea, tnguirea nemplinirii: Pe lng plopii fr so, Te duci, De cte ori iubito.

Femeia nger, femeia demon: nger i demon.

Misoginismul: Scrisoarea IV, Scrisoarea V, Antropomorfism.

La Eminescu, cele dou motive specific romantice iubirea i natura sunt tratate mpreun. Sursa de inspiraie o reprezint capitolul Metafizica iubirii din studiul lui Schopenhauer Lumea ca voin i reprezentare.

TEME I MOTIVE ROMANTICE

1. Titanismul legat de marile geneze i prbuiri cosmice; macrouniversul i microuniversul, macrotimpul i microtimpul: Rugciunea unui dac, Scrisoarea I, Luceafrul, Geniu pustiu.

2. Transmigrarea sufletelor (metempsihoza, rencarnarea sufletelor), motiv reluat din religia indic prin intermediul lui Schopenhauer: Srmanul Dionis, Avatarii faraonului Tla.

3. Condiia geniului i a artei: Luceafrul, Scrisoarea I, Scrisoarea II, Scrisoarea IV, Criticilor mei, Epigonii, Srmanul Dionis.

4. ngerul i demonul: nger i demon, Srmanul Dionis, Geniu pustiu.

5. Zburtorul: Luceafrul, Clin (file din poveste).

6. Iubirea i natura: Floare albastr, Sara pe deal, Dorina, Lacul.

7. Evadarea n vis (mitul oniric): Srmanul Dionis, Scrisoarea I, Scrisoarea IV, Dorina, Lacul.

8. Istoria: Scrisoarea III, Decebal, Memento mori.

9. Folclorul: Clin (file din poveste), Revedere, Ce te legeni, Luceafrul (basmele care au stat la baza poemului: Miron i frumoasa fr corp, Fata n grdina de aur).

10. Cltoria cosmic: Srmanul Dionis, Luceafrul.

Prin cultul formei i al antichitii, Eminescu aparine neoclasicismului. Eminescu este un precursor al poeziei moderne. Prin muzicalitatea versurilor sale, el a fost revendicat de poeii simboliti, dar el rmne scriitor romantic (prin temele, motivele pe care le abordeaz).

Se numr printre primii poei romni care au cultivat versul liber: n poezia Od n metru antic.

EMINESCIANISMUL

Prin eminescianism se nelege substana care unific literatura naional.

Literatura romn de dup Eminescu i poate inventaria trsturile eminesciene pregtitoare apariiei sale i prelungiri eminesciene pn n poezia zilelor noastre. Eminescianismul n literatura romn se refer la o raportare viabil la modelul complex i inepuizabil Eminescu. Opera sa provoac la dialog fiecare generaie care o citete.

Eminescianismul se traduce prin cteva constante:

respectul fa de limba romn

originalitatea care nu ngduie limitarea.

Literatura romn din secolul XX a valorificat divers i personalizant spiritul eminescian.

Eminescu aduce cu sine exemplaritatea n literatura romn. n poezia lui descoperim att tendine clasicizante (armonia, echilibrul, constana), dar i tendine reformatoare. Eminescu nu poate fi repetat. Epigonii si au czut ntr-un romantism minor, dulceag, fr valoare, perisabil.

Macedonski a fost cel care a fcut posibil trdarea fertil a eminescianismului spre direcia simbolist i parnasian. El adopt o tehnic polemic fa de creaia eminescian.

Cobuc, t. O. Iosif i Goga au valorificat estetic dimensiunea naional, clasic a gndirii eminesciene. Mai trziu, dacismul eminescian va cpta consisten filosofic prin spaiul mioritic blagian.

Eminescu a fost ultimul scriitor romantic (scriitorii romantici: Gr. Alexandrescu. I.H. Rdulescu), dar reprezint o culme a romantismului, o manifestare matur a geniului poetic romnesc. Poezia sa conine toate elementele gndirii romantice: amrciune, gust de cenu, ntunecare, melancolie, durere cosmic.

RELAIA CU LIMBA

Din articolele pe care le-a scris l descoperim pe Eminescu preocupat de existena prin limb a poporului romn. n concepia sa, vertebrele naionalitii sunt istoria i limba.

Eminescu considera relaia cu limba foarte important, fundamental chiar pentru creator. Blaga l numea pe Eminescu mntuitorul limbii noastre, iar Clinescu meniona un uria efort n lingvistica sa. Poezia sa devine un laborator de creaie n care poetul se constituie drept un alchimist al limbii.

Poetul consider c latinitatea noastr e perfect coninut n substana limbii i deci, e de necontestat. n poeziile lui Eminescu 80% din totalul cuvintelor utilizate de poet sunt cuvinte de origine latin. De asemenea, 13 strofe din Luceafrul sunt formate doar din cuvinte latine.

RELAIA CU FOLCLORUL I MITOLOGIA AUTOHTON

nc din copilrie, Eminescu a fost ncntat de basme i eresuri populare. El a cules folclor, ca membru al societii Orientul.

El spunea: Farmecul poeziei populare l gsesc n faptul c ea e expresia cea mai scurt a simmntului i a gndirii.

Cu toate c nu subestimeaz influena pozitiv pe care o pot avea scriitorii romni asupra noastr, totui adevrata literatur [] nu se poate ntemeia dect pe graiul viu al poporului nostru propriu, pe tradiiile, obiceiurile i istoria lui, pe geniul lui.

Eminescu trateaz mitologic trecutul. Acesta a fost modul de lucru i al altor scriitori nainte de Eminescu, cum ar fi: Asachi, Bolintineanu, Miron Costin, Cantemir, I. H. Rdulescu. Realizrilor autohtone, Eminescu le adaug deschiderea sa spre mitologiile indice i mai ales germanice. Trecutul pentru Eminescu nseamn fiinare. Acest trecut e cutat n miturile populare, n manuscrise, tiprituri vechi romneti.

Eminescu e preocupat s reconstituie etnogeneza i ontogeneza naional. El proiecta o grandioas epopee dacic i un dodecameron dramatic (dup coordonatele tragediei greceti i shakespeariene), creaiune a pmntului dup o mitologie proprie romneasc. Dacia devenea astfel un mit al paradisului pierdut. ncercrile sale de a reface vrsta mitic i eroic a poporului sunt ncercri de a gsi cheia pierdut a acestor semne vechi, pus n primejdie de cea de-a treia vrst explicativ a negrii, a nstrinrii de istorie care devine inta satirelor eminesciene.

Dacia semnific nostalgia romantic a nceputurilor, voina de ntoarcere spre matca primordial. De aceea, reconstituirea Daciei nseamn reconstituirea demnitii risipite. Dacia, pentru Eminescu, se constituie ca un rival al Romei.

MOTIVE I MITURI N CREAIA EMINESCIAN

La Eminescu apar motive din literatura universal: ubi sunt ?, fortuna labilis, vanitas vanitatum.

Mituri dezvoltate n creaia eminescian:

mitul naterii i al morii universului

mitul istoriei

mitul neleptului: Povestea magului cltor n stele

mitul erotic

mitul oniric

mitul ntoarcerii la elemente (pdurii)

mitul creatorului

mitul poetic

mitul dacic.

Previziunea lui Titu Maiorescu n ce-l privete pe Eminescu s-a adeverit: Literatura poetic romn va ncepe secolul al XX-lea sub auspiciile geniului lui

FLOARE ALBASTR

APARIIA I GENEZA

Poezia este una din cele mai reprezentative creaii eminesciene pentru trirea spectacolului nuanat al iubirii i pentru locul pe care-l ocup natura n aceast poezie.

A aprut la 1 aprilie 1873 n Convorbiri literare. Este scris la 22 ani i dezvluie o uimitoare capacitate de invenie a izvoarelor autohtone i germane. Din izvoarele autohtone, floarea albastr simbolizeaz nu m uita. Din izvoarele germane, romanticul Novalis cu romanul Heinrich von Otterdingen n care apare simbolul florii albastre semnificnd idealul iubirii i al poeziei.

Pentru Eminescu, floarea albastr reprezint visul erotic al brbatului (Zburtorul n variant feminin). Floarea albastr, pentru Eminescu, are toate trsturile frumuseii fascinante a feminitii, reprezentnd idealul erotic al brbatului, care ns e mereu trdat de copilele infidele din realitate. Capt i semnificaia iubirii ideale pierdute.

Poezia face trecerea de la cunoaterea absolutului prin gndire, creaie, la cunoaterea prin iubire. Eminescu concepe idila ca mod de trecere peste limitele fiinei i deschidere spre misterele existenei.

TEMA

n poezie, Eminescu caut triumful vieii asupra himerelor, a abstraciilor transcedentale. Floarea albastr pstreaz pn la sfrit simbolul iubirii ideale i e chemat din trecut, prin intermediul amintirii.

Poezia aparine primei etape a eroticii eminesciene, o iubire mprtit, frumoas, plasat ntr-un cadru estival, avnd ca elemente fundamentale codrul, lacul, izvorul i luna.

COMPOZIIA

Se desfoar pe dou planuri distincte:

Planul feminitii (strofele IIII i VXII )

a Strofele IIII: femeia i reproeaz brbatului abstractizrile preocuprilor lui, presimind pericolul nstrinrii de nu m-ai uita ncalte. El e preocupat n gndire de abstraciuni, lucruri deprtate, de cmpiile asire, ntunecata mare, piramidele-nvechite. Ea l avertizeaz: Nu cta n deprtare / Fericirea ta, iubite ! Aceste trei strofe prezint domeniul cunoaterii, de la elementele genezei ntunecata mare, pn la un ntreg univers de cultur cmpiile asire i de creaie piramidele-nvechite. Acestea devin simboluri ale morii, ale eternitii.

b Strofele VXII: ea lanseaz chemarea. Proiectul ei erotic e de o mare fascinaie, purtnd n el toate atuurile tentaiei. Natura e paradisiac: n mijlocul codrului unde plng izvoare, n ochi de pdure. Lng balt, sub trestii, apare soarele, iar n final apare luna i noaptea. Codrul eminescian e lcaul iubirii i iubirea se desfoar ntotdeauna, la Eminescu, sub spaiul nocturn.

Iubita e frumoas i nebun, adic dispreuitoare de convenii. Fata are tot timpul cuvntul. Ea e o copil de la ar, avnd o drglenie natural, dar i agresiv, i o zburdlnicie ncnttoare. Povestea fetei reprezint o alternativ mpotriva durerii de a fi de care sufer brbatul eminescian. n concepia ei, acceptarea instinctualitii ar aduce fericirea. Brbatul i d dreptate, dar i ignor chemarea.

Planul brbatului (strofele IV, XIIIXIV )

Doar aceste strofe l exprim direct pe poet. n aceste strofe, poetul fixeaz povestea fetei n interiorul unei amintiri, conferind poeziei caracterul de meditaie. Povestea femeii este nrmat n povestea brbatului, brbatul fiind delimitat de pronumele personal, persoana I, singular eu i alte precizri.

n strofa a IV-a ntlnim germenii ideii pesimiste din final.

n poezie, floarea albastr se confund cu iubita i este descris prin trei epitete: frumoas, nebun i dulce. Prin folosirea epitetului dulce, poetul creeaz senzaia de apropiere.

La fel ca n Singurtate, floare albastr este o amintire, o icoan de lumin. Poetul nu se afl n timpul ntmplrii, ci n timpul evocrii, al amintirii. Dei planul brbatului e mai redus, totui el deine rolul esenial n conturarea ideii de baz care se constituie ntr-o meditaie senin i luminoas, dar de o tristee iremediabil.

Floarea albastr este simbolul femeii ideale pe care n-o mai poi uita. La fel ca Beatrice a lui Dante, din Divina comedie, acest model al femeii ideale e obsedant la Eminescu, att n idile ct i n Cesara. Chiar dac iubirea s-ar mplini, tristeea poetului ar rmne fr leac, deoarece brbatul nu poate fi satisfcut de o dragoste instinctual. El aspir spre cunoaterea absolutului. Proiectul erotic a euat din cauza confuziei brbatului asupra cilor omului de a fi fericit.

Poetul evoc idila n momentul n care, prin experien, s-a convins c fericirea nu poate fi descoperit n planul ndeprtat sugerat de cmpiile asire. Omul nu se mai poate ntoarce dect n amintire, la clipa care i-ar fi putut aduce fericirea, de aceea este trist n lume. Clipa care l-ar fi putut mplini rmne n veci pierdut: i te-ai dus dulce minune / -a murit iubirea noastr - / Floare-albastr, floare-albastr !/ Totui este trist n lume!

Poezia se constituie ca o meditaie pe tema condiiei umane fragile, care nu poate reveni asupra erorilor fcute n via i nici nu poate pstra clipa fericirii, deoarece totul cade sub incidena timpului. Meditaia pe tema erotic se mpletete cu cea asupra timpului i, n general, asupra condiiei umane.

n forma acesta bizar, asemenea fntnilor adnci, versul ascunde un ochi de lumin, ce trebuie dibuit i desprins, cu atenie, din ntuneric. (Perpessicius)

Stilul este natural, plin de prospeime.

Cadrul fizic este autohtonizat: e gura raiului din cntecul popular, cu luminiuri ochiu de pdure, n mijlocul codrului verde, cu stnci gata s se prvale n prpastie, cu izvoare care parc plng, cu trestii nalte i foi de mure, cu soare i lun, cu crri ce coboar spre satele din vale.

Autohtonizat este i limbajul copilei, care se alint n spiritul oralitii rneti: de nu m-ai uita ncalte, i mi-i spune, voi cerca, mi-oi desface, cine treab are, cui ce-i pas c-mi eti drag.

SARA PE DEAL

PRELIMINARII

Poezia este o idil cu nuane de pastel, deci este o creaie romantic.

A fost publicat la 1 iulie 1885, n Convorbiri literare.

A fost scris n perioada vienez, ca un fragment din tineree Eco (unde coninea 8 strofe, n vreme ce varianta publicat va conine cu 2 strofe mai puin, eliminate de poet ntruct conineau imagini senzuale), iar apoi a constituit una din variantele poemului Ondina.

Face parte din prima faz a poeziei erotice eminesciene, cea a aspiraiei spre un ideal erotic n care starea de suflet se exprim n armonie cu peisajul naturii.

TEMA

Sara pe deal este poemul dorului de dragoste, al visului pur al tnrului care aspir spre mplinirea prin iubire.

i aici, povestea de dragoste ine de domeniul aspiraiei, poetul reuind s exprime, prin intermediul ficiunii, emoia ateptrii, ntlnirea cu iubita, n mijlocul naturii care se constituie ca o imens cutie de rezonan, amplificnd cosmic sentimentul celor doi ndrgostii.

Tema poemului este iubirea mprtit.

COMPOZIIA POEZIEI

Poezia are dou planuri care se ntreptrund:

1. Planul afectiv, al iubirii.

2. Planul spaial, al naturii, care este construit pentru amplificarea celui sentimental (afectiv).

Planul afectiv, al ateptrii: este conceput n dou tablouri distincte, ambele innd de imaginaia masculin i, n acelai timp, fiind amplificate de feeria naturii care se cufund n noapte, constituind astfel spaiul ideal al visului erotic.

Tabloul 1: imaginea iubitei ateptnd cu pieptul plin de dor i fruntea plin de gnduri, ntr-un cadru delimitat cosmic de lun, stele i nouri i teluric de satul din vale, dealul i vechiul, naltul salcm care constituie un preludiu pentru confesiunea brbatului ndrgostit.

n primele dou strofe, ateptarea fetei e potenat att prin imagini auditive, ct i prin imagini vizuale. Linitea serii i a ateptrii e acompaniat n piano doar de buciumul care sun cu jale i de plnsul apelor care izvorsc n fntne. ntreaga natur se pregtete pentru nnoptare: turmele urc dealul, stele le scapr-n cale, luna pe cer trece. n acest cadru surprins ntr-o domoal micare, ochii fetei se ndreapt spre spaiul celest, dincolo de frunza cea rar, urmrind trecerea lunii i naterea stelelor. Micarea ambelor planuri (al iubirii i al naturii) e insesizabil i de aceeai for inexorabil, cci nimic nu poate mpiedica lsarea serii i nimic nu poate mpiedica ntlnirea ndrgostiilor.

Dac n prima strof ni se spune c ea l ateapt, n strofa a doua, sentimentul ei descrie o micare ascendent mprtit de ntreaga natur, preponderent celest n aceast strof. Iubita nu numai c ateapt, dar ntreaga ei fptur e cuprins de dor: pieptul de dor, fruntea de gnduri i-e plin.

Strofa a treia, n care apar numai elemente de pastel, face trecerea de la imaginea fetei care ateapt la confesiunea brbatului ndrgostit ateptnd clipa fericit a mplinirii prin iubire. n acelai timp, cadrul se mic din deal spre satul din vale care se constituie prin imagini statice: case vechi i prin imagini auditive: Scrie-n vnt cumpna de la fntn, / Valea-i n fum, fluiere murmur-n stn.

Tabloul 2: ultimele trei strofe conin confesiunea poetului ndrgostit.

nnoptarea este sugerat i prin diminuarea imaginilor vizuale. Satul se cufund n noapte o dat cu oamenii care vin cu coasa-n spinare.

n strofa a patra domin imaginile auditive, pentru a potena intensitatea sentimentului ateptrii. Apare o gradaie a sunetului, de la piano (realizat prin murmurul fluierelor) pn la forte toaca rsun mai tare, clopotul vechi mple cu glasul lui sara. Acest crescendo marcheaz punctul culminant al ateptrii brbatului: sufletul meu arde-n iubire ca para. Peisajul exterior reliefeaz un peisaj interior.

Dup atingerea acestui apogeu, cadrul se restrnge: satul n vale-amuete. Paii poetului se apropie de salcmul sub care cei doi i vor mprti iubirea, sub ocrotirea nopii. Pentru poet, o clip de iubire mplinit echivaleaz cu o via ntreag.

REVEDERE

PRELIMINARII

Poezia face parte din poezia de inspiraie folcloric.

FOLCLORUL

A constituit un element esenial n formarea i definirea personalitii poetului.

Din copilrie a fost atras de creaiile populare. Din peregrinrile sale prin ar a cunoscut ndeaproape graiul i obiceiurile poporului.

A cules poezii populare. Eminescu considera poezia popular un izvor curat ca lacrima i mai preios ca aurul. Farmecul poeziei populare l gsesc n faptul c ea este expresia cea mai scurt a simmntului i a gndirii. El credea c o literatur trainic trebuie s se ntemeieze neaprat pe graiul viu, istoria i obiceiurile poporului.

Eminescu a reuit s valorifice folclorul prin motive, teme i simboluri populare, ridicndu-le n plan intelectual pn la exprimarea celor mai nalte concepiuni (T. Maiorescu). De la prima poezie publicat De-a avea, pn la culmea creaiei sale Luceafrul, Eminescu a valorificat elementele folclorice, pe calea unor profunde asimilri.

n Ft-Frumos din lacrim se pstreaz tema, ns creeaz o anumit structur compoziional.

n Ce te legeni, La mijloc de codru des poetul reine date privind prozodia, dar dezvolt i idei noi, cu caracter filosofic.

n Clin (file din poveste) i Luceafrul opere de maturitate, sursa folcloric este doar un pretext pentru meditaia filosofic.

STUDIUL TEXTULUI

APARIIA: 1 octombrie 1879, n Convorbiri literare.

IZVOARE FOLCLORICE: doinele populare, prin adresarea direct: codrule, codruule, folosirea diminutivelor: codruule i construcia de tip popular. Motive: trecerea timpului, codrul frate cu romnul.

UNITI COMPOZIIONALE:

1. Planul poetului, al omului.

2. Planul codrului.

Exist patru secvene ideatice, dou ntrebri i dou rspunsuri, al cror liant este motivul trecerii ireversibile a timpului. n primele dou secvene, dezbaterea pe problema timpului apare prin sugerarea succesiunii anotimpurilor: C de cnd nu ne-am vzut / Mult vreme au trecut. n urmtoarele dou secvene, dezbaterea se rezolv prin antiteza dintre dou concepii filosofice: omul trector i codrul etern.

SENSURI, SIMBOLURI, SEMNIFICAII: n primele dou secvene, percepia timpului se face cu detaare i obiectivitate, n tonalitate nostalgic, punndu-se accent pe comunicarea omului cu natura. n urmtoarele secvene se resimte micarea spaiului din afar spre vibraia dinuntru i transferul noiunii obiective despre timp n substan de suflet, subliniind eternitatea codrului i efemeritatea omului.

IDEEA FUNDAMENTAL: Revedere este o elegie filosofic, o meditaie despre caracterul perisabil al omului, n contrast cu perenitatea naturii.

SCRISOAREA I

A fost publicat n 1 februarie 1881, n Convorbiri literare.

PREMISE

Eminescu a studiat legea conservrii energiei extins asupra echilibrului i soartei sistemului solar, ipoteze tiinifice n cosmogonie, dup Laplace, Humboldt i Clausius.

SURSE

Imnul creaiunii din Rig-Veda (Veda imnurilor)

Kant Istoria natural general i teorie a cerului

Schopenhauer

Lucretius Poemul naturii

Laplace

Jean Paul-Sartre Cometa.

TEMA

Scrisoarea I e o meditaie filosofic asupra existenei, pe tema fortuna labilis i e un poem filosofic cu o structur romantic ce abordeaz n cadrul relaiei omului de geniu cu timpul i societatea omeneasc n general i tema cosmogonic (naterea, evoluia i sfritul Universului).

STRUCTURA POEMULUI

Se grupeaz pe dou coordonate fundamentale, dup cum i problematica genului e nfiat n dou ipostaze:

1. Ipostaza de cugettor meditaie filosofic.

2. Relaia cugettorului cu lumea, societatea, posteritatea, dnd astfel natere satirei.

Poemul se remarc prin bogia de teme i motive poetice romantice:

MOTIVUL CONTEMPLAIEI: pus sub zodia timpului ireversibil pentru om. Acestui motiv i se subordoneaz motivul timpului bivalent:

Timpul individual al omului, msurat de ceasornic, timp scurs ireversibil.

Timpul universal (eternitatea, venicia), reprezentat n poezie de lun, o zei omniprezent i omniscient, aflat sub zodia eternitii.

MOTIVUL LUNII ca astru tutelar al faptelor meschine i nobile. Poetul creeaz imaginea global de dimensiuni terestre a privelitilor luminate de lun, pentru a o restrnge treptat de la pustiu la codri i izvoare, i de la mri la rmuri cu palate i ceti i, de aici , la case.

Se prezint n continuare cteva ipostaze ale omului, stpnite i nivelate de lumina lunii i de moarte: rege i srac, geniu i neghiob, tnr preocupat de podoaba-i capilar i negustorul lacom de bani, burghezul filistin (mrginit, la, plin de sine) i btrnul dascl preocupat de enigmele Universului: Universul fr margini e n degetul lui mic.

Scoate n eviden ideea identitii oamenilor n faa morii: dei trepte osebite le-au ieit n urma sorii / Deopotriv-i stpnete raza ta i geniul morii.

COSMOGONIA eminescian cuprinde trei faze:

1. Pregneza (increatul)

La nceput, n-a existat via i, ca atare, n-a existat nici voina de a tri schopenhaurian (dor nemrginit). Nu se tie precis ce exista, cci n-a fost minte s priceap i nici ochi care s vad. Se presupune totui c exista un ntuneric ca o mare fr-o raz, stpnit de eterna pace (venicia), deci nu exista nici timpul, care se va nate din eternitate.

2. Geneza

Lumea s-a nscut prin micarea unui punct care devine tatl, din chaos el fcnd mum. Acum rsar atrii (stele, lun, soare), planetele, lumina, stihiile (elemente primordiale), viaa, voina de a tri i timpul care se desprinde din venicie. Poetul afirm c exist un macrocosmos pe care-l numete vis al nefiinei, al haosului primordial, care se poate reinstaura n microcosmos, adic lumea mic a oamenilor, numii muti de-o zi pe-o lume mic de se msur cu cotul

3. Apocatastaza (stingerea)

Va fi provocat de rcirea soarelui i pierderea forei sale de atracie. Scpate de atracia soarelui, planetele se vor arunca rebele n spaiu, iar stelele vor cdea asemenea frunzelor toamna. Se vor reinstaura noaptea nefiinei i eterna pace.

MOTIVUL CONDIIEI OMULUI DE GENIU: poziia vitreg, condiia tragic a omului de geniu n lumea semenilor si, ntr-o societate stpnit de interese i preocupri meschine.

Aceast parte are un pronunat caracter meditativ i numeroase accente satirice. Din cugetarea btrnului dascl se desprinde ideea identitii oamenilor cu ei nii i cu omenirea ntreag: unul e n toi, tot astfel precum una e n toate. Poetul afirm c fiecare om, indiferent de poziia sa, i pune problema destinului. Omul de geniu i nchipuie c societatea i va aprecia opera, c prin opera sa el va deveni nemuritor, sau c cel puin posteritatea i va recunoate meritele dup moarte. Rspunzndu-i, poetul enun ideea schopenhaurian a imposibilitii cunoaterii propriei viei, ntruct singura clip sigur de existen este cea prezent: i cnd propria ta via singur n-o tii pe de rost, / O s-i bat alii capul s-o ptrunz cum a fost.

Din propria experien, poetul se ndoiete de cele afirmate de btrnul dascl, scond n eviden ingratitudinea contemporanilor. Astfel, chiar la nmormntarea omului de geniu, contemporanul se va autoglorifica n discursul funebru: va vorbi vreun mititel, / Nu slvindu-te pe tine lustruindu-se pe el. Poetul satirizeaz incapacitatea burghezului filistin de a nelege creaia geniului i tendina de a minimaliza tot ce depete nivelul mediu de nelegere. El satirizeaz i obiceiul de a se comenta omul prin biografie, i nu opera sau personalitatea artistic.

Tot aici, poetul enun ideea pesimist a zdrniciei tuturor eforturilor omeneti: Poi zidi o lume-ntreag, poi s-o sfarmi orice-ai spune, / Peste toate o lopat de rn se depune i ideea tergerii deosebirii dintre ambiia puterii politice i capacitatea gndirii atotcuprinztore n perspectiva morii: Mna care-au dorit sceptrul universului i gnduri / Ce-au cuprins tot universul ncap bine-n patru scnduri.

Poetul satirizeaz cteva defecte morale omeneti: indiferena, ipocrizia, nepsarea, incompetena, lauda interesat, reaua credin i comoditatea.

REVENIREA LA MOTIVELE INIIALE

Poemul se ncheie rotund, prin revenirea la motivele iniiale: contemplarea i motivul luinii.

Refuznd orice compromis cu o lume incapabil s promoveze valorile, poetul se refugiaz n contemplarea naturii infinite i n creaie. n poemul su, Eminescu, ca poet romantic, exprim sentimente foarte diferite, antitetice, de admiraie fa de capacitatea gndirii omeneti, dar i de tristee, de descurajare, de deprimare i pesimism. Acest amestec de sentimente, ca i amestecul de elemente ce aparin unor specii literare diferite (meditaia, satira) este o caracteristic a romanticilor.


Recommended