+ All Categories
Home > Documents > Rolul Şi Participarea Credincioşilor La Sfânta Liturghie

Rolul Şi Participarea Credincioşilor La Sfânta Liturghie

Date post: 05-Oct-2015
Category:
Upload: radut-dumi
View: 24 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
participare la liturghie
11
Rolul şi participarea credincioşilor la Sfânta Liturghie părintele Cornel Toma În Tradiţia şi spiritualitatea ortodoxă, Sfânta Liturghie este teologiei creştine şi al misiunii Bisericii. În cadrul Sfintei Taina Bisericii pe !aa tripticului liturgic" #dunare$ % sinergia sau conlucrarea permanentă şi eficientă dintre poporul preot 'n sinaxa Bisericii()*. În +urul Sfintei Liturghii Bisericii, cele apte Laude şi multe dintre ierurgiile !iserice teologiei ortodoxe, toată viaţa creştinilor ivorăşte şi gravit Liturghii(-*. În această Taină a Bisericii se realieaă unirea credincioşi şi&umneeu şi 'ntre credincioşi laolaltă. În acest sens, pentru creştinul ortodox participarea laSfânta Liturghie 'nseamnă !ucuria deplină, 'mplinirea reală şicea mai mare săr!ătoare a vieţii lui. ărinţii Bisericii au considerat locaşul Bisericii drept o Liturghie cântată 'n piatr 'ntâmplător, aceştia au numit, 'n mod sugestiv, spaţiul Bisericii"0cerul pe pământ0(1*. În plus, fastul liturgic, armonia imnelor !iantine căldura spirituală a icoanelor, parfumul 'nmiresmat al tămâiei, Sfinţilor şi a 'ngerilor 'n Sfânta Liturghie relevă universul s realieaă marea simfonie teologică dintre &umneeu, om şi cosm evlavia şi conştiinţa credincioşilor, Sfânta Liturghie este cea mai densă sinteă teologică a credinţei, spiritualităţii şi lit &acă ar fi caul să fim 'ntre!aţi care este cel mai mare teaur ortodoxe, am putea răspunde că este Sfânta Liturghie, pentru că reumă toată teologia şi viaţa Bisericii. Încă din perioada cre neofiţii sau iluminaţii la 'nceput, deveneau creştini şi cunoşt Taină a credinţei ortodoxe 'n Sfânta Liturghie. Tot aici aceşti şi se desăvârşeau 'n Tainele credinţei ortodoxe. %vlavia creşti vechese !aape faptul că 'n Liturghie şi Biserică, 2ristos 'nnoieşte şi transfigureaă toate realităţile şi lucrurile. &e fiecare dată avem credinţa că depăşim spaţiul şi timpul acestei lumi. În Bis altă mâncare 3%uharistia4, o altă vedere 3icoana4, un a &umneeu4, o altă cântare 3imnele !iantine4şi o altă lume 3Împărăţia lui &umneeu4. În perioada modernă, 'nsă, mulţi dintre teologii contempo liturgică pe care o traverseaă Biserica 6rtodoxă, considerată Biserică liturgică şi sacramentală. &u!la pseudomorfoă a marcată de influenţele teologiei apusene, a afectat şi viaţa li
Transcript

Rolul i participarea credincioilor la Sfnta Liturghie - printele Cornel Toma

n Tradiia i spiritualitatea ortodox, Sfnta Liturghie este centrul cultului divin, al teologiei cretine i al misiunii Bisericii. n cadrul Sfintei Liturghii se realizeaz Taina Bisericii pe baza tripticului liturgic: Adunare- Euharistie- Biseric, prin sinergia sau conlucrarea permanent i eficient dintre poporul lui Dumnezeu i preot n sinaxa Bisericii[1]. n jurul Sfintei Liturghii polarizeaz toate Tainele Bisericii, cele apte Laude i multe dintre ierurgiile bisericeti. De aceea, potrivit teologiei ortodoxe, toat viaa cretinilor izvorte i graviteaz n jurul Sfintei Liturghii[2]. n aceast Tain a Bisericii se realizeaz unirea real i deplin dintre credincioi i Dumnezeu i ntre credincioi laolalt. n acest sens, pentru cretinul ortodox participarea la Sfnta Liturghie nseamn bucuria deplin, mplinirea real i cea mai mare srbtoare a vieii lui. Prinii Bisericii au considerat locaul Bisericii drept o Liturghie cntat n piatr sau n lemn. Nu ntmpltor, acetia au numit, n mod sugestiv, spaiul Bisericii:cerul pe pmnt[3]. n plus, fastul liturgic, armonia imnelor bizantine, lumina diafan i cldura spiritual a icoanelor, parfumul nmiresmat al tmiei, prezena tainic a Sfinilor i a ngerilor n Sfnta Liturghie relev universul spiritual n care se realizeaz marea simfonie teologic dintre Dumnezeu, om i cosmos. De altfel, n evlavia i contiina credincioilor, Sfnta Liturghie este cea mai profund i cea mai dens sintez teologic a credinei, spiritualitii i liturgicii noastre.Dac ar fi cazul s fim ntrebai care este cel mai mare tezaur al credinei noastre ortodoxe, am putea rspunde c este Sfnta Liturghie, pentru c ea cuprinde i rezum toat teologia i viaa Bisericii. nc din perioada cretinismului primar, neofiii sau iluminaii la nceput, deveneau cretini i cunoteau aceast mare Tain a credinei ortodoxe n Sfnta Liturghie. Tot aici acetia creteau, se hrneau i se desvreau n Tainele credinei ortodoxe. Evlavia cretinilor din Biserica veche se baza pe faptul c n Liturghie i Biseric, Hristos nnoiete i transfigureaz toate realitile i lucrurile. De fiecare dat cnd intrm n Biseric avem credina c depim spaiul i timpul acestei lumi. n Biseric descoperim o alt mncare (Euharistia), o alt vedere (icoana), un alt cuvnt (Cuvntul lui Dumnezeu), o alt cntare (imnele bizantine)i o alt lume (mpria lui Dumnezeu).n perioada modern, ns, muli dintre teologii contemporani au remarcat criza liturgic pe care o traverseaz Biserica Ortodox, considerat prin excelen o Biseric liturgic i sacramental. Dubla pseudomorfoz a teologiei ortodoxe, marcat de influenele teologiei apusene, a afectat i viaa liturgic a Bisericii[4]. Aceast criz s-a manifestat printr-o fals hermeneutic a cultului divin, dar i printr-o hiperclericalizare a Bisericii, exprimat prin excluderea participrii credincioilor n mod activ la cultul divin. n termeni liturgici, criza liturgic se manifest prin clericalizarea Bisericii i reducerea elementului mirean la un element pasiv, spectator i decorativ i prin promovarea unui individualism ecleziologic, bazat pe relativizarea comuniunii ecleziale, pe promovarea necesitilor individuale, spirituale i liturgice i pe o slbire a conlucrrii dintre preot i credincioi[5].Ca urmare a acestei crize, teologii ortodoci moderni au ncercat s refac sinergia liturgic dintre preot i credincioi pe baza celor trei elemente teologice: elaborarea unei teologii a laicatului, dezvoltarea unei hermeneutici sau a exegezei liturgice, fondate pe realismul liturgic i reevaluarea unei ecleziologii a comuniunii, prin care s se reactualizeze toate ritualurile de comuniune pentru consolidarea dialogului liturgic dintre preot i credincioi, dar i pentru realizarea unitii spirituale a sinaxei euharistice[6].n acest contextne ntrebm: cum s-ar putea reconsidera poziia i slujirea laicilor n Biseric i cum ar putea fi transformai credincioii, din elemente pasive i decorative ale Bisericii, n elemente active, dinamice, pentru o colaborare liturgic eficient ntre poporul lui Dumnezeu i preot?

A. Temeiuri dogmatice, liturgice i canonice ale teologiei laicatuluia)Cuvntul laicprovine de la cuvintele greceti laikos (laic, care se refer la popor, profan) i biotikos (cel care triete). Acest cuvnt are un sens profan i peiorativ[7]. n limbajulteologic laicul este cel care face parte din poporul lui Dumnezeu i din trupul eclezial. n acest sens, laicul nu este un element profan, ci un mdular consacrat, sfnt al Bisericii.b)Cuvntul mireani are originea n cuvntul slav mir-mira i semnific lume i pace. Cretinul este un om de lume, dar i un om al pcii[8]. Acest cuvnt este prezentat ntr-un mod raionalist i negativ n dicionarele de teologie ortodox, mirenii fiind exclui de la funciile liturgice i de la conducerea Bisericii:Mirenii sau laicii sunt toi care aparin poporului (laos) lui Dumnezeu, prin Taina Botezului i prin Taina Euharistiei. La nceput mirenii-laicii i clerul formau un tot, poporul pe care Dumnezeu i L-a agonisit (I Petru 2,9). Mai trziu, sub influene sociologice, s-a fcut diferen ntre laici i cler- reprezentat de cei care au primit printr-o Tain special Hirotonia, misiunea de a predica Evanghelia, de a binecuvnta poporul i de a pstori o comunitate.Laicii nu au funcii liturgice i nu particip la conducerea Bisericii.Totui, mirenii au un rol important n misiunea Bisericii i pot, n caz de necesitate, pericol de moarte a unui copil nebotezat, s boteze n mod valid[9].c)Cuvntul credinciosare mai multe valene teologice. Acest cuvnt provine din limba greac de la pistos,oi,on i nseamn credincios, fidel, adept al unei religii, lucru exact[10]. n limba greac veche prin acest cuvnt se nelege persoana care poate crede, cea care e vrednic de credin, cea care d mrturie, garanie, cea care are credin, cea care este supus i asculttoare[11]. n limba latin, cuvntul credincios provine de la fidelis i desemneaz pe cel n care te poi ncrede, credincios, sigur, statornic, prietenos, iubitor; verbul latin credo-ere-didi-ditum nseamn, de asemenea, a crede, a ncredina, a se ncrede, a mprumuta, a fi de prere, a socoti[12].n limbajul teologic eclezial cuvntul credincios are dou sensuri: unul mai larg, prin care se nelege c toi cei care au primit Botezul i poart numele de cretini sunt credicioi i unul restrns, potrivit cruia credincioii sunt doar cei care particip activ la viaa Bisericii i la Sfintele Taine. Origen, de pild, mprea cretinii din primele secole n dou categorii: cretinii, la modul general dup nume i botez i ecleziastici , cei care luau parte activ i constant la Sfintele Taine, cinsteau doctrina ortodox i ineau de un episcop i de o Biseric local. n acelai mod, i Sfnta Liturghie era mprit astfel: Liturghia catehumenilor, la care particip iluminaii i cretinii n stare de peniten i Liturghia credincioilor, adic a celor care participau la Euharistie i realizau n mod real Biserica[13].1.Credincioii Bisericii sunt membri constitutivi ai Bisericii i mdulare ale Trupului tainic al lui Hristos. Prin Tainele Botezului i Euharistiei credincioii devin elemente indestructibile ale comunitii ecleziale. Aa cum nu poate exista Biseric fr episcop i ierarhie bisericeasc, la fel nu poate existaBiseric fr credincioi. n Biserica veche, pentru realizarea sinaxei euharistice era nevoie de adunarea i chemarea poporului lui Dumnezeu, constituit din credincioii unei Biserici sau enorii pentru svrirea Liturghiei mpreun cu episcopul[14].2.Credincioii Bisericii dein preoia universal prin care particip la funcia sacramental a Bisericii. n Tainele Botezului i Mirungerii laicii primesc preoia universal, potrivit creia slujesc i particip la realizarea Trupului eclezial i la misiunea Bisericii pentru a mntui lumea. n acest sens, Sfntul Petru spune despre credincioi:Iar voi suntei seminie aleas, preoie mprteasc, neam sfnt, popor agonisit de Dumnezeu ca s vestii n lume buntile Celui ce v-a chemat din ntuneric la lumina Sa cea minunat. Voi, care odinioar n-aveai parte de mil, iar acum suntei poporul lui Dumnezeu; voi, care odinioar n-aveai parte de mil, iar acum suntei miluii(I Petru, II,9-10) Iar n Biserica veche una dintre practicile prin care se mprtea Sfntul Mir era punerea minilor. n acest sens, se confirma faptul c toi credincioii primeau Duhul Sfnt i preoia universal.3.n teologia dreptului canonic structura ecleziologiei se bazeaz pe trei principii: principiul ierarhic, principiul sinodal i principiul sobornicesc sau universal. Cu alte cuvinte, nu poate exista Biseric fr episcop, aa cum confirma i Sfntul Ciprian al Cartaginei: Biserica este n episcop i episcopul n Biseric[15]. n acest sens, episcopul este conductorul Bisericii locale i chip al lui Hristos. ns episcopul nu poate exista n afara sinodului sau a comuniunii euharistice cu ceilali ierarhi. Principiul sinodal relev att o necesitate ontologic a Bisericii locale(pentru c un episcop trebuie s fie hirotonit de mai muli episcopi), ct i o mrturie spiritual comun a tuturor Bisricilor locale. n plus, Biserica nu poate exista fr principiul sobornicesc, care relev rolul i funcia laicilor n toate cele trei domenii ale vieii bisericeti: didactic, sacramental i administrativ[16]. Acest principiu sobornicesc sau universal a fost confirmat de Enciclica patriarhilor ortodoci din anul 1848, adresat papei Pius al IX-lea:Nici patriarhii, nici sinoadele nu pot introduce vreodat nvturi noi n rndul nostru pentru c pzitorul credinei este trupul Bisericii, adic poporul sau credincioii[17]. n acelai mod, Sfntul Ciprian arat c Bisericaconst din credincioi unii cu episcopul din turma adunat n jurul pstorului ei. Episcopul este n Biseric i Biserica n episcop[18].4.Din punct de vedere liturgic, credincioii constituie poporul lui Dumnezeu sau primul element al sinaxei ecleziale, cel de al doilea fiind preotul sau episcopul.Credincioii nu sunt numai un element indispensabil pentru svrirea serviciilor liturgice sau a cultului divin, ci i un element dinamic care particip la cultul liturgic i colaboreaz cu preotul pentru realizarea cultului divin[19]. Cuvntul Liturghie (slujire comun, aciune public, lucrarea poporului) desemneaz cel mai bine conlucrarea care exist ntre preot i credincioin cultul Bisericii. Cu alte cuvinte, Sfnta Liturghie estelucrarea poporului, adus i svrit de preot pentru popor i n numele poporului.B. Participarea credincioilor la Sfnta Liturghie.n Liturghia din primele secole ale cretinismului, sinaxa liturgic avea o structur dialogic, bazat pe conlucrarea dintre episcop i popor. Aceast structur liturgico-dialogic era exprimat prin conlucrarea dintre adunarea euharistic, ce deinea preoia universal i proestos, nzestrat cu preoia sacramental. Astfel, cele dou preoii, universal i sacramental, creau structura liturgic aBisericii[20].Aceast sinergie liturgic, conslujire a poporului sau credincioilor cu preotul consta naducerea darurilor de ctre credincioi, citirea rugciunii anaforalei cu voce tare de ctre preot i participarea comunitii la rspunsurile liturgice i cntarea n comun, participarea laicilor la celelalte Taine unite cu Liturghia i la o comuniune euharistic mai deas.1. Ritualul aducerii darurilor sau ofrandei n Sfnta Liturghie.n istoria religiilor se poate observa c n fiecare religie oamenii nu participau la ritualul liturgic fr s aduc ofrande sau daruri. n Biserica veche toi credincioii care participau la Sfnta Liturghie aduceau daruri de pine, vin, ulei, alimente, iar cei sraci aduceau ap i flori drept ofrand. Acest ritual al ofrandei este confirmat n Biserica veche de cele mai vechi documente cretine, deApologiaSfntului Iustin Martirul i deTradiia Apostolica lui Ipolit al Romei[21]. n acest ritual se desfoar o relaie dubl, ciclic, ontologicntre Dumnezeu i om: Druitor- Dumnezeu, dar-lumea i primitor-omul i om-druitor, dar-daruri euharistice i primitor-Dumnezeu. Credinciosul aduce daruri euharistice lui Dumnezeu, iar Acesta le primete i le transform, i ofer pe Cel mai mare dar, pe Hristos. A primi daruri- spune Nicolae Cabasila- nseamn a le aeza ntre ale tale, a i le nsui: atunci se numesc ele primite. Dar Dumnezeu i nsuete darurile noastre n aa fel nct le preface n chiar Trupul i Sngele Fiului Su Unul Nscut...ct de mult preuiete primitorul ceea ce I s-a dat se vede i din valoarea contradarului pe care l d n schimb! Este tot Trupul i Sngele lui Hristos nsui. Cci Dumnezeu, primind pinea i vinul nostru, ne d n schimb pe Fiul Su. i de aici se vede c Sfntul Trup i Sfntul Snge ni se dau de ctre Dumnezeu ca daruri n schimbul celor aduse de noi...[22]Darurile de pine i vin, oferite de credincioi, reprezint mulumirea, recunotina, munca, viaa, efortul i jertfa pe care fiecare o aduce Celui Prea nalt. n Tradiia Bisericii, fiecare credincios venea la altar cu lumnarea, pinea sau prescura i cu pomelnicul pentru ca, prin miridele extrase din pine, s participe la o unire real cu Mielul Domnului. Acest ritual reprezenta o contribuie palpabil a omului la Euharistie i o participare real la realizarea Bisericii Domnului. Aceast practic s-a pstrat pn astzi n Biserica Greac i n Biserica Rus, dar i n multe zone din Romnia: Moldova, Ungro-Vlahia, zona Fgraului, inutul pdurenilor i n unele zone din Maramure. Din pcate, n majoritatea parohiilor din Romnia aceast practic s-a pierdut i a fost nlocuit cu citirea numelor sau pomenirea credincioilor n cadrul Ecteniei ntreite, dup citirea Evangheliei. Aceast practic este denaturat deoarece promoveaz un individualism eclezial i duce la o substituire a ofrandei cu rugciunea de cerere pentru necesitile cotidiene.Reactualizarea acestei practici vechi ar nsemna pentru omul modern o contientizare a relaiei care exist ntre Dumnezeu, om i cosmos n rugciunea euharistic, relaie esenial pentru ca orice cretin ortodox s aduc ofrand lumea i viaa lui naintea Creatorului: Ale Tale dintru ale Tale, ie i aducem, de toate i pentru toate. n acest ritual se relev esena credinei ortodoxe de a iubi prin chip de jertf pe Dumnezeu i pe aproapele. n Biserica veche, celelalte daruri aduse de ctre credincioi erau folosite la agape (mese la care participau toi membrii unei comuniti cretine) i pentru susinerea i ajutorul cretinilor i al oamenilor sraci. n mod cert, ritualul aducerii darurilor ar consolida unitatea i comuniunea eclezial a unei parohii. n plus, i-ar contientiza pe credincioi s participe real i s contribuie cu adevrat la marea Jertf euharistic.2. Dialogul liturgic dintre preot i credincioi. Citirea rugciunilor anaforalei cu voce tare de ctre preot.Practica citirii rugciunilor de ctre preot cu voce tare, n cadrul Sfintei Liturghii, era frecvent n Biserica veche. n ecleziologia paulin, structura dialogic dintre proestos i adunarea euharistic era evident. n teologia Sfntului Apostol Pavel, rugciunile i actele din cadrul jertfei euharistice erau cunoscute de ntreaga comunitate pentru c toi credincioii participau la acest mister euharistic ( I Corinteni 11, 23-24; I Corinteni 10,16; Efeseni 3, 8-10)[23]. n Apologia Sfntului Iustin Martirul se arat dialogul liturgic dintre proestos i adunarea euharistic n marea rugciune euharistic; pe urm, fraii aduceau proestosului pinea i paharul cu ap i vin; acesta le lua, luda i preamrea pe Tatl tuturor n numele Fiului i al Duhului Sfnt; aducea mulumire pentru c ne-a fcut vrednici de aceasta. Cnd el termina rugciunile i mulumirea, tot poporul rspundea: Amin[24]. n timpul mpratului Justinian, n secolul IV, prin Novela 137 se recomanda ca toi preoii s nu citeasc rugciunile Sfintei Liturghii n tain, ci cu voce tare: pentru ca Sfnta Jertf s fie oferit Domnului nostru Iisus Hristos i Tatlui i Duhului Sfnt cu ecfonise (cu voce tare) de sfinii episcopi i preoi[25].n carteaLimonariu sau livad duhovniceasc, a lui Ioan Moshu se relateaz ntmplarea cu copii care au svrit Liturghia. nurma rostirii cu voce tare a anaforalei s-a pogort foc din cer, care a mistuit pinile i chiar i pietrele pe care copii aduceau jertfa. Iar pe acel loc, pe care copii au fost martorii acestei minuni, mai trziu s-a construit o mnstire. S-a ntmplat c acel care o fcea pe preotul s tie pe de rost anaforaua, pentru c este obiceiul n Biseric, ca la Sfintele Slujbe, copii s stea n faa sfntului altar i s se mprteasc cu Sfintele Taine, ndat dup clerici. i pentru c n unele locuri preoii obinuiesc s rosteasc cu glas mare rugciunile, s-a ntmplat ca aceti copii s nvee rugciunea sfintei anaforale, din faptul c aceasta a fost rostit cu glas mare nencetat[26].O alt mrturie despre participarea laicilor la rugciunile Bisericii din cadrul Liturghiei o constituie pluralul liturgic. n Canonul euharistic cuvntul noi desemneaz faptul c episcopul sau preotul rosteau rugciunile la plural, n numele tuturor credincioilor sau al ntregii Biserici. n aceste texte liturgice se arat c preotul concelebreaz cu poporul, iar poporul cu preotul. De aceea, rugciunile euharistice sunt rostite la plural deoarece sunt svrite de ntreaga Biseric i n numele ntregii Biserici[27]. Ori, n primele secole, Biserica nu era redus doar la preot, ci presupunea n mod necesar adunarea euharistic. n Canonul euharistic al Liturghiei Sfntului Ioan Gur de Aur rugciunea euharistic se fcea de ntreaga Biseric: Pentru toate acestea i mulumim ie i Unuia Nscut Fiului Tu i Duhului Tu Celui Sfnt pentru toate pe care le tim i pe care nu le tim; pentru binefacerile Tale, ce ni s-au fcut nou[28]. Poporul lui Dumnezeu, adunat la Euharistie, prin intermediul proestosului aducea jertfa euharistic ntr-un cult comun cu sfinii ngeri, cu credincioii cei adormii naintea Sfintei Treimi. n aceste rugciuni nu se ruga numai episcopul sau preotul, ci ntreaga Biseric:Noi cu aceste fericite puteri, Iubitorule de oameni, Stpne, strigm i grim: Sfnt i Prea Sfnt, Unul Nscut Fiul Tu i Duhul Tu Cel Sfnt[29].n rugciunea epiclezei se precede transformarea darurilor euharistice n Trupul i Sngele lui Hristos, se invoc Duhul Sfnt peste ntreaga adunare i peste darurile aduse:Noi aducem aceast slujb duhovniceasc, Te rugm i cu umilin la Tine cdem: trimite Duhul Tu Cel Sfnt peste noi, peste aceste daruri ce sunt puse nainte[30].Prin urmare, citirea rugciunilor anaforalei ar crea un dialog real ntre preot i credincioi i ar accentua participarea direct a credincioilor la misterul liturgic.3. Participarea comunitii la rspunsurile liturgice i cntarea n comun.Cntarea n comun i are originea n Vechiul Testament. Psalmistul David arat c la evrei ntreaga comunitate cnta toate imnele religioase. Toat suflarea s laude pe Domnul! ( Ps. 150,6) n acelai sens, n friile evreieti (saburoth) i la cinele iudaice avea loc un dialog liturgic ntre conductorul cinei i participani[31].n Biserica veche, de asemenea, cretinii cntau imne lui Hristos, ncepnd de la miezul nopii i pn cnd apreau zorii zilei[32]. Mult timp, n Biseric, s-a pstrat cntarea n comun (omofonia) deoarece era att un mijloc de participare real a credincioilor la misterul liturgic, ct i un factor de consolidare a comunitii cretine. Mai trziu, cntarea s-a redus la un grup al credincioilor (stran) sau la corurile bisericeti. Acest fapt a dezvoltat aspectul artistic al Liturghiei, dar a diminuat latura spiritual a acesteia i, mai ales, participarea real a credincioilor la Liturghie.n multe Biserici locale i parohii s-a pstrat aceast cntare n comun chiar n zilele noastre. Acest fapt demonstreaz c participarea credincioilor este real i c Biserica sau comunitateacretin este vie, lucrtoare. n alte comuniti ecleziale (din pcate, n majoritatea lor), dialogul liturgic a fost redus numai la urmtoarele pasaje liturgice:1. citirea Apostolului;2. rostirea Simbolului de Credin;3. rostirea sau cntarea rugciunii Tatl nostru;4. cntarea imnului trisaghion (Sfinte Dumnezeule) i a imnului Fie numele Domnului binecuvntat de acum i pn n veac;5. pricezne sau chinovic.Anul acesta (N.B. anul 2005), n sesiunea de var a Sfntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne s-a hotrt ca n toate Bisericile din Romnia s se revin la cntarea n comun a ntregii comuniti i la melosul bizantin romnesc, nlocuindu-se astfel cntarea popular regional din timpul Sfintei Liturghii. Aceast practic i hotrre rspunde necesitilor cu care se confrunt Biserica noastr de a-i face pe credincioi s participe n mod real i autentic la Liturghie, care nu nseamn altceva dect slujba sau lucrarea poporului condus de preot.4. Participarea credincioilor la celelalte Sfinte Taine unite cu Liturghia.n Biserica veche, toate Tainele erau unite cu Sfnta Liturghie deoarece la acestea participa ntreaga comunitate eclezial. Din pcate,n epoca noatr, Botezul, Mirul, Nunta, Maslul au devenit ceremonii de familie i tind s rspund doar necesitilor practice ale credincioilor. n acest mod, Tainele Sfinte nu mai au un caracter comunitar i eclezial i sunt separate de Taina Euharistiei, care are rolul de a le pecetlui i de a ledesvri. De pild, Taina Botezului i Taina Mirungerii pruncilor relev un eveniment la care ar trebui s participe toat comunitatea eclezial, deoarece Biserica se mbogete cu un nou mdular al Trupului tainic al lui Hristos. De asemenea, Mrturisirea de credin rostit de nai, dar i rugciunile Botezului ar trebui s fie spuse de ntreaga comunitate eclezial. n acelai mod, i la Taina Nunii ar trebui s participe nu numai invitaii, ci toat comunitatea sau Biserica, ca s se roage pentru noua familie care devine o mic Biseric. De altfel, Taina Nunii ncadrat n Sfnta Liturghie presupune Spovedirea i mprtirea mirilor n ziua nunii pentru a se uni n chip deplin i real n Hristos. Nu n ultimul rnd, Maslul unit cu Liturghia relev rugciunea ntregii comuniti cretine pentru cei bolnavi i oferirea posibilitii acestora de a primi leacul nemuririi sau Sfnta Euharistie. Din nefericire ns, n puine comuniti ecleziale Sfintele Taine se svresc unite cu Sfnta Liturghie datorit existenei unui individualism eclezial, dar i aunei adaptri pragmatice la cerinele minime spirituale ale cretinismului modern.5. Participarea credincioilor la comuniunea euharistic.n primele trei secole ale cretinismului, cretinii se mprteau des cu Sfintele Taine. n perioada post-apostolic, toi cretinii care participau la Sfnta Liturghie primeau Sfnta Euharistie. n timpul Sfntului Vasile cel Mare, credincioii se mprteau de patru ori pe sptmn[33]. Dup secolul IV, n timpul Sfntului Ioan Gur de Aur, datorit faptului c evlavia cretinilor a sczut, credincioii se mprteau la praznicele mari sau mcar o dat pe lun[34]. Totui, chiar dac participarea la Sfnta Euharistie se reduce, n aceast perioad apare Liturghia Darurilor, care arat dorina i necesitatea credincioilor de a participa mai des la comuniunea euharistic, mai ales n perioada Postului Mare.n secolul XIV exista tradiia potrivit creia nu trebuiau s se depeasc patruzeci de zile fr ca un cretin s se mprteasc. De aceea, Tainele acestea ni s-au oferit pentru ca s fim una cu El. Noi, arhiereii i preoii n chip des cu cercetare, umilin i Spovedanie s ne mprtim cu nfricoatele Taine cnd le slujim (n timpul Liturghiei). Iar ceilali, n chip des, prin Spovedanie, cu frngerea inimii i cu cucernicia sufletului s se cuminece. Nimeni dintre cei care se tem i l iubesc pe Domnul s nu lase s treac patruzeci de zile fr s se mptteasc. Iar la mprtirea cu Hristos, dac se va pzi, precum va putea s se apropie, s se apropie i mai curnd. i, dac este cu putin, i n fiecare duminic. Mai ales cei btrni i cei bolnavi. Cci aceasta ne este viaa i tria[35].Pe baza acestor considerente teologice i recomandri liturgice, este de dorit ca la fiecare Liturghie s se mprteasc o parte a sinaxei ecleziale cu pregtirea cuvenit, post, rugciune i Spovedanie. n acest sens, i Nicolae Cabasila spune c scopul Liturghiei este dublu: sfinirea darurilor peentru sfinirea credincioilor. De fapt, i ritualul liturgic pregtete comunitatea pentru mprtanie: S lum aminte, Sfintele Sfintelor! Cu fric de Dumnezeu, cu dragoste i cu credin s v apropiai. n acest sens, s-ar cuveni ca n Biserici, la fiecare Liturghie s participe credincioii la comuniunea euharistic astfel:1. copii pn la apte ani pot fi mprtii n fiecare duminic i fr Spovedanie;2. se recomand s se mprteasc mai des i bolnavii care au o stare de curie cuvenit pentru mprtanie;3. btrnii careduc o via cuvioas i care se pregtesc pentru aceast Tain;4. orice credincios ce duce o via curat i care ndeplinete pregtirea cuvenit pentru Euharistie: post, rugciune, Spovedanie;5. timpul mprtaniei l hotrte duhovnicul prin dezlegarea i binecuvntarea ce o acord credinciosului pentru comuniunea euharistic.Majoritatea teologilor contemporani consider c e absolut necesar ca la fiecare Liturghie s se mprteasc credincioi, dar cu pregtirea cuvenit. i printele Dumitru Stniloae ndeamn: Gndindu-ne la tradiia din timpurile de nceput ale Bisericii i la ndemnul dat prin preot la fiecare Liturghie:*cu fric de Dumnezeu, cu credin i cu dragoste s v apropiai*, se pare c s-ar cuveni ca s nu rmn nici o Sfnt Liturghie la care s nu se mprteasc civa credincioi dintre cei cu o via curat. Dar credem c nu e bine s se mprteasc toi credincioii sau foarte muli la fiecare Liturghie fr spovedanie i post, chiar dac ei se socotesc lipsii de pcate grele. Aceasta poate duce la un automatism lipsit de simire al primirii Sfintei mprtanii. Trebuie s trim cu cutremur acest moment att din pricina obinuinei noastre cu tot felul de gnduri i de critici ale altora, de suprri cu alii, ct i din contiina c ne mprtim cu Trupul prea curat al Domnului cerului i pmntului i cu prea scump Sngele Lui[36].O alt form de activare a credincioilor n cadrul Liturghieie consta n participarea acestora la agape sau la mesele oferite pentru cretinii sraci. n Bisericile din Grecia, dar i n Bisericile Ortodoxe din Occident fiecare comunitate are n preajma Bisericii sau chiar la subsol o sal de mese unde credincioii fac agape sau mese ale iubirii dup Sfnta Liturghie. Aceast practic a existat n Biserica veche i a fost reluat i n unele Biserici din epoca noastr.De asemenea, n Bisericile n care se aduceau multe ofrande se practica imediat dup Liturghie mprirea i distribuirea ajutoarelor pentru sraci, pentru vduve i pentru cltori. mpreun cu aceste daruri se ducea Euharistia de ctre slujitorii Bisericii la casele bolnavilor. n Liturghia descris de Sf. Justin Martirul se arat aceast grij pentru sraci ndeplinit imediat dup Liturghie. n acest context, primii cretini svreau Liturghie dup Liturghie :Cei ce se gsesc cu dare de mn i vor, dau fiecare ceea ce voiete dup intenia lui, iar ceea ce se adun se depune la ntistttor, iar el se ngrijete i ajut pe orfani i pe vduve, pe cau lipsii din vreo astfel de cauz, pe cei ce se gsesc n nchisori, pe strinii care se gsesc n trecere i, ntr-un singur cuvnt, el devine purttorul de grij al tuturor celor ce se gsesc n nevoi[37].Prin urmare, considerm c ar fi benefic pentru cretinismul contemporan,s se reitereze aceste practici ale Bisericii vechi pentru o angajare mai mare i o activare real a credincioilor n Sfnta Liturghie, dar i pentru a realiza o colaborare eficient ntre preot i credincioi - cu scopul de a avea Biserici sau comuniti ecleziale vii.

[1]Alexandru Schmemann,Euharistia.Taina mpriei,trad. Boris Rduleanu, Xenia Mmlig, Ed. Anastasia, Bucureti, 1992, p.18.[2]Gheorghios Capsanis,Themata ekklesiologias kai poimantikes,Aghion Oros, 1999, p.46-47.[3]Vasilios Gondikakis,L'Experience monastiquen revista "Contacts", nr. 2/1975, p.104-105.[4]Alexandru Schmemann,Introducere n teologia liturgic,Trad. Vasile Brzu, Ed. Sofia, 2002, p.69-75.[5]Idem, op.cit., p.56-57.[6]A se vedea mai multe comentarii liturgici aprute n teologia ortodox contemporan. A. Schemann,The Euharisty: Sacrament of the Kingdom,Crestwood Press, 1988 (ed. rom.Euharistia.Taina mpriei, Ed. Anastasia, Bucureti, 1994); Pr.D. Stniloae,Spiritualitate i Comuniune n Liturghia Ortodox,Craiova, 1986; Pr. P. Vintilescu,Liturghierul explicat,Bucureti, 1972; Paul Evdokimov,La priere de lEglise dOrient,Desclee de Brouwer, 1985( ed. Rom.Rugciunea n Biserica de Rsrit, Polirom, Iai, 1996); Vasilios Gondikakis,intrarea n mprie,Ed. Deisis, Sibiu, 1996; C. Andronikoff,Le sens de la Liturgie. La relation entre Dieu et lhomme,Ed. Cerf, Paris, 1988.[7]Dicionar Neogrec-Romn, Ed. Demiurg, Bucureti, 2000, p. 319.[8]Dicionar Rus-Romn, Ed. Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1981, p. 75.[9]Ioan Bria,Dicionar de Teologie Ortodox,Ed.IBMBOR,Bucureti, 1994, p.254.[10]Dicionar Neogrec-Romn,p.441.[11]A. Bailly,Dictionaire Grec-Francais,Ed. Hachette, Paris, 1950, p.1569.[12]Dicionar Latin-Romn,Ed. tiinific, Bucureti, 1993, p.179; p.111[13]Origen,Contra lui Celsus,6, 27, PG. 11, 133A iOmilii la Isaia,PG. 13, 291.[14]N. Affanasiev,Trapeza Gospodia,Ed. Institutului Ortodox,Paris, 1952, p. 14-15; N. Mladin,Asceza i Mistica Paulin,Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p.118.[15]Ciprian al Cartaginei,Epistola XVI, 8.[16]N. Affanasiev,LEglise du Saint Esprit,Ed. Cerf, Paris, p.73-75.[17]Enciclica patriarhilor rsriteni din anul 1848n vol. I. Karmiris,Ta dogmatika kai simbolika mnimeia tes orthodoxou katholikes ekklisias,tom.III, Athina, 1953, p.320.[18]Ciprian al Cartaginei,Epistola XVI, 8.[19]N. Affanasiev,Trapeza Gospodia,p.29-30.[20]Idem, op.cit., p.30.[21]Sf. Justin Martirul,Apologia I,cap.LXVII, n vol.Apologei de limb greac,trad.Olimp Cciul, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1980, p.71i Ipolit al Romei,Tradiia Apostolic,vol.XI, Sources Chretiennes, Paris, 1968, p.90-93.[22]Nicolae Cabasila,Tlcuirea dumnezeietii Liturghii,trad. E. Branite, Ed., Bucureti, 1992, p.99-100.[23]N.Affanasiev,LEglise du Saint Esprit, p.75-76.[24]Sf. Justin Martirul,Apologia I,cap.LXV, p.70.[25]Justinian,Novela 137,dupN. Affanasiev,LEglise du Saint Esprit,p.78.[26]Ioan Moshu,Limonariu sau Livada duhovniceasc,trad. Teodor Bodogae,Ed. Episcopiei Alba-Iulia, Alba-Iulia, 1991, p.192.[27]N. Affanasiev,Trapeza Gospodia,p.29 iLEglise du Saint Esprit,p.78. nc din anul 1956, 9 ianuarie, n Biserica Greac se emite un act sinodal prin care se recomand preoilor s citeasc rugciunile cu voce tare:Basileion tes Ellados,Hiera sinodos tes ekklesias tis Ellados, Athina te 9 iouniou 1956.[28]Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur,Rugciunea teologic, Liturghier, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1974, p.122.[29]Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur, Liturghier, p.123.[30]Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur,Rugciunea Epiclezei, Liturghier, p.125.[31]A. Schmemann,Introducere n teologia liturgic,p.96-97 i D. Stniloae,Cntarea liturgic comun, mijloc de ntrire a unitii dreptei credine,Ortodoxia, nr.1/1989, p.58-72.[32]Scrisoarea lui Pliniu cel Tnr ctre mpratul Traian,X.96, p.58-59, n vol.Plinius cel Tnr, Opere complete,trad. Liana Manolache, Ed. Univers, Bucureti, 1977, p.343-344. (Cretinii) afirmau ns c singura lor vin sau greeal era c obinuiau s se adune ntr-o anumit zi n zori s nale pe rand cntarea lui Hristos ca unui zeu.[33]Sf. Vasile cel Mare,Epistola XCIII:e bine, chiar folositor, s ne mprtim n toate zilele cu trupul i sngele lui Hristos. Pe cnd noi nine ne mprtim de patru ori pe sptmn: duminica, miercuri, vineri, smbt i n alte zile cnd se serbeaz pomenirea unui sfnt.[34]Sf. Ioan Gur de Aur,Cuvntul 74 la Botezul Domnului:tiu c muli dintre voi datorit obiceiului srbtorii vor merge s se mprteasc. Se cuvine ns, precum de multe ori am zis, s nu cntai la srbtori cnd vrei s v mprtii, ci s v curii contiina i aa s v mprtii.[35]Sf. Simeon al Tesalonicului,Peri tou telos hymon kai tes ieras taxeos tes Kederas,PG. 155, col. 672.[36]Dumitru Stniloae n Ioanichie Blan,Convorbiri duhovniceti,Ed. Episcopia Romanului i Huilor, 1990, p.64.[37]Sf. Justin Martirul,Apologia I, LXVII, p.71.


Recommended