+ All Categories
Home > Documents > Roger Cailois - Abordari Ale Imaginarului

Roger Cailois - Abordari Ale Imaginarului

Date post: 22-Nov-2015
Category:
Upload: rusu-carmen
View: 177 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
Estetica
212
De acelaşi autor, la Editura Nemira au apărut: OMUL Şi SACRUL FLUVIUL ALFEU MITUL Şi OMUL Lucrare apărută cu sprijinul MINISTERULUI CULTURII Şi CULTELOR Roger Caillois Abordări ale imaginarului Traducere din limba franceză de NICOLAE BALTĂ NEMIRA 2001 Ilustraţia copertei de CARMEN MAFTEI ROGER CAILLOIS APROCHES LES IMAGINAIRE © Editura Nemira, 2001 Comercializarea în afara graniţelor ţării fără acordul editurii este interzisă. Difuzare: S.C. Nemira & Co, B-dul Ion Mihalache nr. 125, sector 1, Bucureşti Tel.: 224.14.28; 224.10.08; Tel./Fax: 224.18.50 e-mail: [email protected] www.nemira.ro Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României CAILLOIS, ROGER Abordări ale imaginarului / Roger Caillois: trad. din limba franceză de Nicolae Baltă. - Bucureşti: Nemira, 2001 288 p.: 13x20 cm - (Totem) ISBN 973-569-507-3 I. Baltă. Nicolae (trad.) 1 Tiparul: ..1tU*it" Sibiu • Tel & Fax: 069/23.11.10 AVERTISMENT 1 oate studiile care alcătuiesc lucrarea de faţă sunt, din punctul de vedere al concepţiei, dacă nu şi al redactării, anterioare anului 1945. Ea strânge astfel laolaltă scrieri ale mele dintre cele mai vechi. Unele nu au fost niciodată reunite într-un volum, altele figurează în opuscule care de multă vreme nu mai sunt de găsit. Cel mai întins formează o carte pe care până acum nu am vrut să o reeditez, din pricină că mi se părea necesar să o aduc la zi. Consider aceste diverse lucrări mai ales drept nişte documente care jalonează făgaşul unei gândiri captivate de mecanismele şi tainele imaginaţiei. Izolate, ele nu prea aveau înţeles. Strânse laolaltă, mi separe că dezvăluie o relativă coerenţă şi că devin uneori instructive până şi prin defectele sau erorile lor. Ele sunt în general mai marcate de actualitate decât studiile mele mai elaborate. Se poate întâmpla astfel ca unele să lămurească un aspect insuficient cunoscut al mişcărilor la care am luat parte, cum ar fi suprarealismul sau Colegiul de sociologie, în această calitate, au valoare de mărturie. Nu am adunat aici decât acele dintre studiile mele care răspundeau titlului de Abordări ale imaginarului, de vreme ce acesta era punctul asupra căruia voiam să subliniez continuitatea latentă a unei cercetări uneori dispersate. Am înlăturat tot ceea ce, în acelaşi timp, a constituit o intervenţie trecătoare sau polemică referitoare la probleme de literatură sau estetică, opinie partizană a moralistului sau meditaţii în care apărea fără voia mea o scriitură lirică. Aceste Abordări (cât de şchiopătânde) ale imaginarului informează asupra rădăcinii şi începuturilor îndepărtate ale preocupărilor mele. Ele sugerează fără să vrea că, la anumiţi
Transcript

De acelai autor, la Editura Nemira au aprut:OMUL i SACRUL FLUVIUL ALFEU MITUL i OMULLucrare aprut cu sprijinul MINISTERULUI CULTURII i CULTELORRoger CailloisAbordri ale imaginaruluiTraducere din limba francez de NICOLAE BALTNEMIRA

2001

Ilustraia copertei de CARMEN MAFTEIROGER CAILLOIS APROCHES LES IMAGINAIRE Editura Nemira, 2001 Comercializarea n afara granielor rii fr acordul editurii este interzis.Difuzare:S.C. Nemira & Co, B-dul Ion Mihalache nr. 125, sector 1, Bucureti Tel.: 224.14.28; 224.10.08; Tel./Fax: 224.18.50e-mail: [email protected] CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei CAILLOIS, ROGERAbordri ale imaginarului / Roger Caillois: trad. din limba francez de Nicolae Balt. - Bucureti: Nemira, 2001 288 p.: 13x20 cm - (Totem) ISBN 973-569-507-3I. Balt. Nicolae (trad.)1Tiparul: ..1tU*it" Sibiu Tel & Fax: 069/23.11.10AVERTISMENT1 oate studiile care alctuiesc lucrarea de fa sunt, din punctul de vedere al concepiei, dac nu i al redactrii, anterioare anului 1945. Ea strnge astfel laolalt scrieri ale mele dintre cele mai vechi. Unele nu au fost niciodat reunite ntr-un volum, altele figureaz n opuscule care de mult vreme nu mai sunt de gsit. Cel mai ntins formeaz o carte pe care pn acum nu am vrut s o reeditez, din pricin c mi se prea necesar s o aduc la zi.Consider aceste diverse lucrri mai ales drept nite documente care jaloneaz fgaul unei gndiri captivate de mecanismele i tainele imaginaiei. Izolate, ele nu prea aveau neles. Strnse laolalt, mi separe c dezvluie o relativ coeren i c devin uneori instructive pn i prin defectele sau erorile lor.Ele sunt n general mai marcate de actualitate dect studiile mele mai elaborate. Se poate ntmpla astfel ca unele s lmureasc un aspect insuficient cunoscut al micrilor la care am luat parte, cum ar fi suprarealismul sau Colegiul de sociologie, n aceast calitate, au valoare de mrturie.Nu am adunat aici dect acele dintre studiile mele care rspundeau titlului de Abordri ale imaginarului, de vreme ce acesta era punctul asupra cruia voiam s subliniez continuitatea latent a unei cercetri uneori dispersate. Am nlturat tot ceea ce, n acelai timp, a constituit o intervenie trectoare sau polemic referitoare la probleme de literatur sau estetic,opinie partizan a moralistului sau meditaii n care aprea fr voia mea o scriitur liric.Aceste Abordri (ct de chioptnde) ale imaginarului informeaz asupra rdcinii i nceputurilor ndeprtate ale preocuprilor mele. Ele sugereaz fr s vrea c, la anumii scriitori cel puin, n primele lor mrturisiri exist mult mai multe lucruri dect ne-am nchipui. Aceti nerbdtori au vrut s spun totul dintr-o dat. Ulterior nu vor mai face altceva dect s dezvolte sau s ncerce s precizeze, s justifice sau s rectifice lucrurile pe care se repeziser s le exprime n primul moment i pe care se strduiesc de-acum s le mbrace n aparene diverse, uneori de nerecunoscut. ntr-o oarecare msur, fiecare scriitor, chiar i cel mai ascuns, nu nceteaz nicicnd s-i ntocmeasc o autobiografie mascat: opera sa.n acest sens, succesiunea eseurilor strnse n lucrarea de fa urmrete s reconstituie, mai degrab prin frnturi dect n mod nchegat, itinerariul ndeprtat al ambiiei mele poate celei mai tenace. Crile mele i marcheaz staionrile oarecum prelungite. Dezvlui aici primele etape ale traseului, cele care deja, fr ca eu s-o fi tiut, hotrser o orientare pe care cu naivitate am crezut c sunt liber s o modific clip de clip.Decembrie 1973

ECHIVOCUL SUPRAREALIST1933-l935ARGUMENTDe pe urma trecerii mele prin grupul suprarealist am rmas cu o amprent care, dei a suferit eclipse destul de ndelungate, nu s-a ters niciodat. n adeziunea mea exista o oarecare ambiguitate, dac nu o nenelegere categoric.Ruptura a avut loc cu prilejul unei discuii de altfel ntru totul amicale cu Andre Breton, despre fasolea sltrea adus din Mexic de unul dintre noi. Era pe 26 decembrie 1934. Chiar de-a doua zi i-am scris lui Breton c prezena mea n grupul respectiv nu mi se prea c ar mai fi avut vreun rost. Vreme de aproximativ doi ani, participarea mea la diferitele activiti ale grupului fusese zilnic i scrupuloas1.Pe plan literar, rein cu precdere articolele aprute n numerele 5 i 7 din Minotaure, unul despre insecta denumit clugri, cellalt despre mimetismul la insecte, studii pe care le-am dezvoltat ulterior n Le mythe et l'homme2 i n Meduse et Cie. Incidentul cu fasolea sltrea nu era dect deznodmntul mai multor surprize sau decepii din partea mea, care ncepuser din ianuarie 1933, o dat cu participarea mea la aa-zisele Recherches experimentales [cercetri experimentale] asupra cunoaterii iraionale a obiectului", asupra posibilitilor iraionale de ptrundere1 Despre aceast agitaie uneori turbulent am dat amnunte n paginile de amintiri destinate numerelor omagiale dedicate de La Nouvelle Revue frangaise memoriei lui Breton (aprilie '67) i de Europe celei a lui Eluard (ianuarie '73).2 Trad. rom., Nemira 2000 (n. ed.).i de orientare ntr-un tablou", asupra vieii la o dat oarecare", asupra nfrumuserii unui ora", program ce m fascina i care mergea n aceeai direcie cu Procesul intelectual al artei pe care tocmai l scriam i care nu avea nc acest titlu.Din pcate, am fost nevoit s constat n scurt vreme c nu era vorba de investigaii serioase, ci de nite simple jocuri de societate, aa cum oricine se poate convinge astzi citind rezultatele anchetelor n Le Surrealisme au service de la Revolution, nr. 6 (i ultimul), nsoite de comentariile aproape deloc critice ale lui Paul Eluard.De la distan, adic dup patruzeci de ani, dac las la o parte cteva contribuii minore la diverse reviste simpatizante, nu doar unul dintre studiile mele de pe atunci mi se pare c vestete, cu o precizie care nu contenete s m stupefieze astzi, fascinaii care nu aveau s m prseasc niciodat. De exemplu, Specificaia poeziei, aprut n Le Surrealisme au service de la Revolution (nr. 5), i mai ales partea a doua a rspunsului meu la ancheta despre ntlnire, publicat n numrul 3-4 din Minotaure (1933). Reproduc aici paragraful respectiv:Conceptul de ntlnire mi apare n ordine teoretic drept prea puin elaborat, cel puin n msura n care presupune existena unor determinri exterioare pure, a cror independen absolut ar asigura tocmai interferenei lor caracteristicile unei adevrate ntlniri, ntlnire considerat ca fortuit sau necesar dup cum legile naturii sunt resimite drept contingente sau necesare. Or, degeaba ncercm s ne dm seama ce perei etani ar ngdui o asemenea izolare perfect. Se pare, dimpotriv, c seriile cauzale sunt nu numai determinate, ci i supradeterminate una fa de cealalt, numrul supradeterminrilor, recunoscute sau nu, crescnd continuu. Coincidenele, de care n fond este pueril s ne mirm, sunt astfel nite mrturii extrem de pariale, nite revelaii infinitezimale ale acestei multiple i subterane interdependene. La fel, cele cteva cercetri pozitive ale supra-realismului sunt tot attea tentative metodice hrzite decelrii tramei supradeterminrilor lirice a cror riguroas sistematizarelatent nu ngduie ca aa-ziselor ntlniri s li se lase culoarea miracolului cu care le mpodobete necunoaterea sintaxei lor."Coincidenele, de care n fond este pueril s ne mirm...", nu ngduie ca aa-ziselor ntlniri s li se lase culoarea miracolului...": ce presimiri, dei abia intrasem n grup, ale viitorului meu dezacord! n acelai timp, mi este imposibil s nu recunosc n aceste rnduri schia teoriei fantasticului natural, a imaginaiei corecte, a obligaiei, spre-a afirma legitimitatea poeziei, de-a admite existena unei lumi finite i determinate, deci redundante (aici i spun supradeterminate"), pe care aveam s ncerc s o formulez mult mai trziu.Cred c nu e nevoie s spun mai multe, deopotriv pentru a recunoate o datorie, a defini o opoziie i a marca o continuitate. Nu am reinut din acea perioad dect blbielile de ucenic ce mi deschideau o cale pe care fr ndoial c am greit prsind-o din pricina unor solicitri mai presante, crora o candid vanitate m ndemna s le cedez: acel amalgam precar de nelepciune i pasiune ce avea s fie Colegiul de sociologie.10SPECIFICAIA POEZIEI un fapt cunoscut c poezia continu s beneficieze de o indulgen de prost-gust ce tinde s i confere avantaje periculoase prin aceea c o salvgardeaz, sub pretextul unei intruziuni profanatoare, de orice examen critic, orict de puin precis i riguros. De la o asemenea complezen, poezia are mai mult de pierdut dect de ctigat, deoarece este suficient s putem presupune c ea triete din asta, pentru ca s fie imediat descalificat. Or, tocmai c attea opere se prezint drept poeme, cnd de fapt este greu s afli n ele altceva dect cele mai de neiertat escrocherii sentimentale, artistice sau intelectuale, nct o minte sever nu poate s nu considere poezia ca fiind dreptul acordat oricui de-a spune orice, i aceasta fr nici o garanie, fr obligaia de-a da socoteal. Din acest motiv, la cel mai mic compromis, ea cade la rangul de gen literar i mai cu seam literar care nu atrage cu nimic atenia - cu excepia unui aspect tipografic n general iritant - dect printr-o i mai mare confuzie i o i mai mare ndrzneal n privina inflaiei i a fraudei. De aceea, aceast stare de lucruri ar putea fi invocat de cei interesai pentru a ncerca s justifice opoziia pe care o adncesc cu plcere ntre poetic, considerat un caz special al imaginarului, i real. Cu toate acestea, este cert c aceast situaie risc s pun ea singur n cumpn preteniile de obiectivitate absolut ale suprarealismului i s impun obligaia ca acesta s fie privit drept o concuren neloial i nentemeiat a activitii tiinifice (lsnd la o parte12deocamdat chestiunea anterioar judecii i referitoare la adevrata pondere a conceptului de concuren neloial). Dimpotriv, suprarealismul i-a dobndit ca un bun propriu dreptul de-a ntreprinde cu oarece validitate critica imaginaiei empirice tocmai n msura n care el a considerat poezia ca un fapt i a epuizat-o sistematic ca atare pn la limitele sale extreme, limite ce.sunt la rndul lor fapte poetice susceptibile de o dezvoltare concentric -i aa mai departe.Este vorba deci de-a organiza poezia. n aceste condiii, conceptul i obiectul sunt n fond puncte de aplicaie deopotriv de valabile, dat fiind c ntre concept i ansamblul aventurilor singulare care l suport afectiv exist aceeai independen concret, aceleai relaii nelinititoare ca i ntre obiect i rolul su utilitar, dei s-ar spune c i aici i dincolo s-ar putea observa coincidena perfect pe care o presupune gndirea raional. Este evident c rolul utilitar al unui obiect nu justific niciodat complet forma sa, altfel spus, obiectul depete ntotdeauna instrumentul. Astfel este posibil s descoperim n fiecare obiect un reziduu iraional, determinat printre altele de reprezentrile incontiente ale inventatorului sau ale tehnicianului1. La fel, orice concept posed o valoare concret specific ce-i ngduie s fie considerat ca obiect i nu ca o abstraciune. De exemplu, n calitate de abstraciune, cuvntul pianjen" nu poate fi privit dect ca un mijloc comod i aproximativ de exprimare. Acesta este planul obinuit al literaturii: aceasta se caracterizeaz deci printr-o utilizare grbit i nechibzuit a cuvintelor, slujindu-se de ceea ce exist n ele mai superficial, mai scheletic i mai puin sesizabil, lundu-le la nivelul minim de reprezentri, att impersonale ct i personale, att obscure ct i distincte, ceea ce face ca importana ei tiinific s fie, fr ca restul s fie prejudiciat, aproape nul.1 Ar exista, evident, un enorm interes poetic de-a izola acest reziduu iraional. Practic ns, operaia se dovedete extrem de delicat. Doar folosirea simultan a unor metode diferite va ngdui s se ajung, prin compararea rezultatelor, la o oarecare certitudine. n ciuda unei anumite lipse a acurateei, chestionarele suprarealiste sunt de luat n considerare ca un prim mijloc de investigaie.13Dimpotriv, poezia ncepe n momentul cnd cuvntul este considerat n infinitatea teoretic a reprezentrilor sale, respectiv atunci cnd, n exemplul precedent, conceptul iraional de pianjen este privit ca agregat de date empirice. Este limpede c independena afectiv a conceptului fa de cuvntul care l suport este determinat n egal msur - de obiect, adic de potenialul su de reprezentri sau de stimulente colective (astfel, psihanaliza i gestalt-teoria dezvluie existena n domenii diferite a unor simboluri i forme atractive de valoare universal) - de subiect, adic de sistematizarea contient i incontient a amintirilor i tendinelor sale, a unui cuvnt prin viaa sa - i n sfrit de raporturile lor precedente, adic de decorul" ocaziilor n care s-au aflat deja unul n prezena celuilalt: pnzele de pianjen pe care le destrami orbecind n ntuneric, cele pe care le culegea Heliogabal n cantiti enorme nainte de lsarea serii, labele de pianjen zise secertoare ce se mic ndelung n palma desfcut, lucrrile erudite despre pianjeni, pianjenii pe care deinuii i domesticesc n celul, pianjenii i somnambulismul, pianjenii i mncarea pe care trebuie s o consumi rece.Se observ pe de o parte c aceast mediere a conceptului iraional n care intervine istoria complet a individului justific mai mult dect abundent rolul fundamental pe care supra-realismul l-a atribuit n poezie automatismului.n sfrit i mai ales, opoziia dintre poetic i real a ajuns greu de aprat. La rigoare, putem admite c o civilizaie industrial arunc n avantajul intereselor sale extrem de particulare o anume discreditare asupra manifestrilor realitii cel mai puin utilizabile imediat din punctul ei de vedere (de exemplu, visul i nebunia) i c n consecin le rnduiete n categorii ca acelea ale insolitului sau anormalului, cel puin n msura n care acestea nu implic dect o judecat statistic sau comercial. n momentul cnd o deviaie abuziv a reuit ns s impun la modul general conceptele de aparen i de subiectivitate, adic s trieze din realitate un anumit numr din manifestrile sale i s le declare mai puin reale dect celelalte din unicul motiv c sunt mai puin dependente aparent de restul reprezentrilor, c nu prezint14interes dect pentru contiina individual sau, culmea, c sunt efectul hazardului, fiind, de la caz la caz, recunoatere ipocrit a ignoranei sau refuz" comod, devine indispensabil s denunm un asemenea arbitrariu i s afirmm o dat pentru totdeauna c, ntr-o filozofie care nu acord un statut special spiritului, conceptele de aparen i subiectivitate nu pot avea nici un sens.Acestea fiind spuse, efortul suprarealismului va fi poate mai lesne de situat: s-a putut crede c urmrea s desconsidere realitatea, sau, mai exact, s pun la ndoial cu dovezi n sprijin orice soliditate obiectiv. Aceast afirmaie nu este exact dect dialectic, adic dac lum n considerare simultan aspectul antitetic al acestui efort: acreditarea a tot ce pragmatismul industrial i raional ncercase s retrag din realitate, fr a fi perceput niciodat absurditatea pretenioas a unei asemenea eliminri. Suprarea-lismul poate deci lua ca maxim pentru experienele sale foarte evidentul aforism al lui Hegel: Nimic nu este mai real dect aparena n calitate de aparen." Este totodat i epigraful oricrei poezii, care renun s mai beneficieze de privilegiile sale artistice spre a se prezenta ca tiin. Ea este atunci din principiu violent unilateral n sensul miraculosului i al insolitului i se strduiete, independent de orice alt consideraie i prin toate mijloacele posibile, s fac loc iraionalului n obiect i n concept, dar ulterior trebuie s dea socoteal de toate n faa celei mai stricte critici metodologice.Pe acest fga, prezena de spirit att de folositoare altfel las locul unei misterioase absene de spirit, iar pretinsa i iluzoria libertate de spirit, altfel att de sclipitoare - necesitii de spirit -care iart mai greu i tie mai bine. Poezia nu are dreptul la autonomie.Le Surrealisme au service de la Revolution, nr. 5, mail933SISTEMATIZARE I DETERMINAREi3e pare c orice efort uman de cunoatere se reduce la cutarea invariantei ntr-o lume de fluctuaii. n realitate, mrturisesc c n ce m privete nu pot rmne la antinomia comun, nepercepnd vreo diferen apreciabil ntre cunoscut i necunoscut. Cred c ar fi de-ajuns s ne ntrebm ctui de puin asupra acestui subiect, cu condiia s nu avem nici o opinie teoretic preconceput, ca s nelegem ct de mic este distana care le separ. Nu este vorba aici nici de scepticism i nici de ambiie nemsurat. Vreau doar s spun c tiina i ignorana se prezint att de deopotriv de imperfecte i, ca s spunem aa, incomplete, nct una se acomodeaz la fel de bine cu cele mai notorii insuficiene ca i cealalt cu cele mai compromitoare comportamente i c, pornind de la acestea, este uor s desluim c vorbele ascund aici dou aspecte sensibil echivalente ale aceleiai situaii. Opoziia dintre divers i identic, dintre mictor i imobil, dintre Cellalt i Acelai pare o aproximaie mai precis. tiina este definit destul de corect drept cutare a unitii cauzei n spatele multiplicitii efectelor. Faptul c nu exist vreun discipol care s nu reueasc s duc la bun sfrit acest demers n toate domeniile cu ajutorul unui principiu care nu prea s se raporteze dect la unul singur, iat ce constituie un fapt tulburtor, care depete singular ateptarea cea mai circumspect i nu pare s se poat explica dect tocmai prin ipoteza unei supradeterminri sistematice a tuturor elementelor. Totul se petrece, ntr-adevr, ca16i cum modul de explicare a fiecrei tiine anume ar fi o organizare de verosimiliti constituit pornind de la o dat sau un grup de date bine definite i susceptibil, ca urmare a continuitii universului, de un soi de extensie concentric nedefinit asupra tuturor celorlalte domenii n detrimentul, bineneles, al rigorii comprehensiunii sale. De fapt, explicaiile date de tiine se ncalec n aa msur, nct fiecare se laud c poate da seam chiar de existena celorlalte. Astfel, actualmente, se poate vedea de pild cum materialismul istoric i psihanaliza i raporteaz reciproc alctuirea la principiul pe care l-au adoptat respectiv, fiecare dintre aceste sisteme considerndu-l pe cellalt drept un element particular lesne reductibil.Situaia se prezint la fel pn i n cazul matematicii, care i ngduie cele mai aventuroase intruziuni i i afl verificrile cele mai precise acolo unde se atepta mai puin, de exemplu n botanic i zoologie. De aceea, se poate afirma la modul general c datele experienei se las descifrate pornind de la mai multe chei i sistematizate sub mai multe perspective, al cror numr nu este determinabil a priori, i care constituie fiecare o metod particular de cunoatere, aceasta aprnd n consecin ca o sistematizare. In acest fel, suntem adui n situaia de-a pune problema valorii imaginaiei lirice n aceiai termeni i de-a examina dac aceasta poate aduce n domeniul reprezentrilor afective i al temelor pasionale aceleai servicii pe care le aduc n alte privine geometria i dialectica, de exemplu, al cror triplu caracter genetic, resorbant i sistematizant este manifest. n esen, ar fi vorba numai de-a traduce faptul c nelegerea se reduce ntotdeauna mai mult sau mai puin la integrare; din acest punct de vedere, tiina perfect nu ar fi alta dect contiina efectiv a coerenei multiple a elementelor universului, apercep-ie ce ar atrage foarte probabil dup sine nu numai modificri foarte importante n modul de-a vedea i de-a simi (nu ni se pare arbitrar n acest caz s folosim dublul neles, abstract i concret, al anumitor cuvinte), ci i posesia unei adevrate poziii morale, dac nu metafizice. Acesta este coninutul pe care mi place s-l dau ideii de mntuire, pentru care nu ar trebui s socotim c exist exces de onoruri i care merit mai mult, n orice caz, dect degradarea n17care suntem mai mult sau mai puin silii s o meninem actualmente din pricina inconsistenei sale ideologice, dac mpingem indulgena pn la a nu judeca arborele dup roadele sale.Oricum ar fi, i ca s revenim la subiectul dezbaterii, a fi fericit dac s-ar recunoate c, prin rndurile precedente, am plasat problema valorii gndirii lirice n lumina care trebuie i pe terenul cel mai potrivit. Nu-mi fac nici cea mai mic iluzie n privina rspunsului pe care l aduc. Mai mult dect oricine, am fost n stare s-mi dau seama de msura n care cercetarea mea a fost limitat, rezultatul ei - prea puin decisiv, iar aproximaia ei -ndeprtat. Dimpotriv, cred c am evidena de partea mea afirmnd c, dac gndirea liric nu are valoarea de sistematizare pe care o atept din partea sa, ea nu are nici una - nici una valabil, se nelege.n privina visului, chestiunea este mai mult dect pe jumtate rezolvat. ntr-adevr, dac suntem de acord s considerm mecanismele pe care, de nu le-au decelat, cercetrile psihanalitice mcar le-au definit (condensare, supradeterminare, transfer etc.) drept procesele de sistematizare afectiv a reprezentrilor care, ca urmare a necesitilor aciunii, pruser iniial disparate - i pare dificil s le atribuim alt rol -, este limpede c indicaiile onirice, cu toate c exist vise i vise, sunt dintre cele mai puin neglijabile i formeaz de altfel nite documente deosebit de sigure, dat fiind c sunt elaborate dup nite procedee relativ autonome.Nu la fel stau lucrurile cu gndirea liric, ale crei mijloace de obinere sunt departe de-a fi deasupra oricrei suspiciuni i despre care nu avem nici un motiv s credem c rspunde mai degrab unei necesiti primare dect unei lncezeli sau unui delict de gndire. Cu toate acestea, trebuie s remarcm c exemplul visului, fenomen al crui caracter elementar i independent am inut s-l reamintesc mai sus, arat c necesitatea de spirit este capabil s identifice sau s asocieze de la sine reprezentrile care i convin, astfel nct suntem ndemnai s ne ntrebm dac funcia gndirii lirice n viaa n stare de veghe nu este de-a figura ntr-un anume fel elementul care trebuie atunci cnd i se face simit exigena, adic atunci cnd coninutul deja i-a fost supradeterminat de multiple reprezentri, astfel nct respectivul18coninut este capabil s acopere ct mai bine acest rol ideogra-matic de sistematizare care i era preexistent i exclusiv cruia i datoreaz n ultim instan apariia. Astfel, mai multe pietre neregulate asamblate la nimereal las ntre ele un anume gol a crui form este conturat cu exactitate, nct cea a blocului care ar umple acest interval este strict determinat dinainte, acest determinism al golului fiind la fel de riguros ca oricare altul. La fel, se pare c o acumulare de reprezentri convergente predetermin toate sau o parte din condiiile pe care va trebui s le ndeplineasc coninutul celei de care ele au nevoie pentru a prezenta o coeren fr fisur. Rezult c aceasta din urm exist virtual, ca urmare a existenei celor precedente, i c la prima i contingena solicitare, trecnd de la potent la act, ea se va impune contiinei.Acestea sunt, cel puin, gndurile care mi-au venit n decursul analizei unui exemplu recent de asociaii nedirijate. n timp ce ateptam un tren, privirile mi-au czut pe un panou de tabl care marca poate o bifurcaie i pe care era scris cu vopsea alb un M. Mi-a venit atunci n minte c aceast liter este iniiala prenumelor mai multor persoane, ale cror relaii cu mine mi puteau sugera un fel de serie. Apoi - i aici ncepe reveria liber - m-am gndit la proba lui M rsturnat n palm", expresie care a prut ateniei mele nefixate a purta n ea o eviden suficient. M gndeam la o ran n form de M, pe care era turnat oet, supliciu de rit iniiatic, n timp ce aveam o imagine vizual destul de clar a unei mini desfcndu-se i artndu-mi n palm un M care, din cauza vrfurilor sale ntoarse spre degete, se prezenta ca un W. Fr s zbovesc asupra ciudeniei viziunii, mi lsam gndurile s rtceasc i constatam c W i M erau iniialele unei prietene din strintate creia tocmai i trimisesem n dimineaa aceea o carte, iar aceste dou litere mpletite formau monograma care apare pe scaunele din sufrageria prinilor mei, semn cu aspect cabalistic care m-a impresionat puternic n copilrie. ntrebasem de nenumrate ori ce semnificaie avea, fr s m mulumesc vreodat cu rspunsul foarte rezonabil care mi se ddea i conform cruia era vorba de iniialele fotilor proprietari. Aveam19totui impresia c vzusem monograma ceva mai recent, i, ntr-adevr, mi-am amintit fr ntrziere (dar aceast cutare a pus capt asocierii) c observasem n ajun un desen uor diferit, prezentat ca o grafie condensat a monosilabei sacre AUM n cartea lui Rene Guenon, Regele lumii, a crei ediie voisem s o compar cu cea a crii pe care m pregteam s i-o trimit prietenei de care am pomenit i ale crei iniiale erau W i M.Nu exist nimic aici care s depeasc cea mai banal experien: e cu att mai important s redm reprezentarea neateptat care a survenit ntr-un moment att de potrivit pentru a uni celelalte elemente i creia nu i-am putut gsi nici un substrat precis, orict de profund mi-am chestionat memoria. Desigur, poate fi ntotdeauna vorba de amintirea unui vis neidentificat sau a vreunei imagini hipermnezice deformate i a crei deformare! ar fi totui semnificativ1. Pare mult mai economic s presupunem c a avut loc un fel de cristalizare ideogramatica (i, n cazul particular, cu un caracter ctui de puin halucinatoriu), hrzit s asocieze multiplele fragmente care au ieit imediat la lumina zilei i a cror singur existen implica i determina coninutul, atribuindu-i ca proprietate necesar i suficient explicitarea att prin percepie, ct i prin reflecie, a faptului c un M rsturnat este un W i prezentarea n acelai timp a celor dou semne reunite. Ct despre termenul de cristalizare, el ni este luat deloc la ntmplare: ntr-adevr, cum am putea s nu observm c bizara situare a acestor imagini ntre virtualitate i realitate, existena lor latent i oarecum n soluie este analog cu acele stri att de instabile studiate n chimie sub numele de fenomene de suprasaturare, sau cu o excitaie minim, dar bine definit, se condenseaz i apare ca i cum din nimic s-ar ivi un1 Fac aluzie la faptul c peste cteva zile, i legat de cu totul altceva, mi-a venit n minte faptul c citisem, copil fiind, ntr-o revist ilustrat povestea unui anume Ismail Bulgarul, care scrijelea cu un pumnal o cruce n palma prizonierilor si. Se poate ca imaginea minii s fi fost furnizat de o reminiscen a acestei torturi, cu toate c dispoziia degetelor nsei n M i faptul c aceast liter este n acelai timp iniiala cuvntului mn" s fie suficiente pentru a supradetermina apariia acesteia din urm.20precipitat din invizibila substan dizolvat? Dar n loc s extindem comparaia la circumstanele de producere (aici, creterea temperaturii i rcirea lent; dincolo, emoii acumulate i domolite), a cror curb este sensibil identic, este fr ndoial mai nelept s atragem atenia asupra facilitii cu care asemenea analogii devin specioase cnd li se cere mai mult dect modestele i empiricele servicii de lmurire reciproc pe care le pot aduce.n concluzie, m-a simi satisfcut dac analiza precedent a aruncat mcar oarece lumin asupra modului n care gndirea liric i poate ndeplini funcia sistematizant. Astfel, valoarea sintezelor pe care am vzut c le-a efectuat s-ar lsa msurat mcar aproximativ. Suntem n prezena unui efort ireductibil ndreptat nspre acea luciditate afectiv desvrit ale crei consecine, orict de imprevizibile, nu ar putea fi altfel dect foarte importante i pe care nu le-am putea discredita fr s ne discreditm n acelai timp pe noi nine. Activitatea zis poetic, bazat pe supradeterminarea obiectiv a universului, era viabil; supradeterminare ea nsi, i dintre cele mai eficace din domeniul ei, ea nu pare acum nici nlocuibil, nici, n msura n care este exercitat aa cum trebuie, adic cu o atitudine metodic i nu estetic, deposedat de validitate1. Rezult c folosul obinut dintr-un ir de asociaii lirice este msurat prin sporirea sensibilitii imediate consecutiv asimilrii sale i c este totodat funcie de numrul i intensitatea focarelor reprezentative pe care le condenseaz sau supradetermina n mitul personal. Aceste focare fiind nedefinit de contagioase din cauza dezvoltrii lor epidemice, ne putem imagina lesne c aceste dou scri coincid la toi indivizii suficient de antrenai s ocupe sinteza pe care i-oAceste consideraii caracterizeaz destul de exact poziia mea n cadrul suprarealismului. Doritor s le situez n mod precis, de exemplu n raport cu ideile exprimate n Manifestul suprarealismului, le-a apropia bucuros de rndurile urmtoare: Spiritul se convinge ncetul cu ncetul de realitatea suprem a acestor imagini. Mrginindu-se la nceput s le suporte, el observ n curnd c ele i mgulesc raiunea, sporindu-i cu att mai mult cunoaterea" (p. 64), sau de aceast definiie: Suprarealismul se bizuie pe credina n realitatea supe-noar a anumitor forme de asociaii neglijate pn la apariia lui, n atotputernicia visului, n jocul dezinteresat al gndirii" (p. 46).21nsuesc. n aceast lumin, expresia frumuseea unui poem" nu are nici un fel de semnificaie sesizabil. Dimpotriv, vom cunoate n mod valabil puterea sau obiectivitatea liric a unei reprezentri sau a unei asocieri date pornind de la fora, stabilitatea i generalitatea utilizrii sale i ndeosebi, n raport cu fiecare, pornind de la necesitatea mai mare sau mai mic a integrrii sale n dezvoltarea afectiv personal.ntr-adevr, la un nivel mai profund, acesta este elementul aflat n joc i poate c pe aceast cale se va aborda vreun studiu decisiv. Am artat ndeajuns mai sus la ce consecine grave m ateptam n ce m privete, situate n mod cert dincolo de cei doi termeni ai problemei centrale a necesitii sau a libertii de spirit.Este vorba de sistematizare, de cunoatere, de cunoaterea necesitii. S fie vorba, n consecin, de libertate, aa cum afirm o anumit propoziie prea bine cunoscut, care ar putea, pare-se, s figureze n fruntea erorilor acreditate? N-am ndrzni s pretindem una ca asta. Lucid, contiina se afl att n determinant ct i n determinat, n care, ignorant fiind, era surghiunit. Nu este vorba deci dect de determinantul prin sine, de identificarea cu determinarea nsi.Intervention Surrealiste, 1934 j

ALTERNATIVA(Naturphilosophie sau Wissenschaftlehre)- Poet! Astea-s nite motive pe ct de rizibile, pe att de arogante.A. Rimbaudxuine sunt epocile n care activitatea poetic i cea tiinific au fost privite altfel dect cu o indiferen sumar sau cu o indulgen distant. Faptul de-a figura la loc de cinste printre aceste excepii constituie una dintre originalitile fundamentale ale romantismului german. De altfel, se ntmpl rar s poi fi satisfcut cu rezultatele alianei acesteia i chiar i cu modalitile sale. Merit totui s le examinm mai ndeaproape, deoarece, dat fiind c astzi pare s se contureze o situaie asemntoare, ar fi neplcut s repetm o greeal, fie ea i onorabil.Se tie c, la sfritul secolului al XVIII-lea, tiinele i anexaser asemenea domenii, nct investigaiile lor nu mai puteau lsa indiferent pe cineva care pndea aventura spiritual. La drept vorbind, nu le anexaser: mai exact, nite cuteztori se folosiser de ele sau de prestigiul lor pentru a se aventura n domeniile respective. nc de la nceputurile magnetismului, adic, dac e s precizm data, de la disertaia lui Mesmer, Despre influena planetelor asupra corpului omenesc (1766) i mai ales o dat cu apariia Memoriului despre descoperirea magnetismului animal (1779), este imposibil de stabilit cine a nceput i cine a ctigat, fizica distractiv sau teozofia - i n privina aceasta situaia nu va face dect s se nruteasc. n scurt timp se anun o adevrat acaparare a tiinelor naturii de ctre filozofie, tendin ce va ajunge pn la filofizica lui Schlegel i, la un mod mai general, la Naturphilosophie, aa cum apare ea o dat cu23primele cri ale lui Schelling1. Desigur c savanii adevrai nu sunt impresionai cu nimic; de altfel, tiina care inspir romantismul german nu este nici pe departe cea a laboratoarelor, ci a saloanelor i a cenaclurilor2, deoarece moda ntmpina pe atunci magnetismul precum l ntmpinase odinioar pe Fontenelle i mai recent pe Freud. Numele lui Lavoisier este rareori rostit, ca i - dac e s ne limitm la Germania - cele ale lui Klaproth, Buchholtz, Zach, Bode, Herschell etc. Mare audien au Ritter, un pseudofizician care nu se adreseaz experienelor dect ca s-i justifice gusturile pentru divagaiile cele mai lipsite de rost, i mineralogul Werner, a crui ur fa de analiza chimic, pe care o consider vivisecie impus naturii", va avea meritul de a-l face s slujeasc drept model Maestrului din Discipolii la Sais. Aceast situaie e suficient pentru a explica esenialul Weltanschauung-ului romantismului german, dac ne gndim n acelai timp c idealismul lui Fichte domnete n acea vreme fr rival. Efortul romanticilor va consta n transmutarea plumbului vulgar al cunotinelor tiinifice prin intermediul intuiiei poetice, de unde i cele dou concepii principale ale lor: imaginaia este temelia suprem a realitii3, principiu lesne de extras din nvtura lui Fichte, conform creia imaginaia este o putere minunat fr de care nimic nu s-ar putea explica n mintea omeneasc1 Acestea se ealoneaz ntre 1796 (Ideen zu einer Philosophie der Natur) i 1800 (System des transcendentalen Idealismus). A se vedea ndeosebi tratatul din 1797, Von der Weltseele (Despre sufletul lumii"), care este tocmai o metafizic a galvanismului.2 Dat fiind c acest articol nu este o expunere de cercetri, ci o tentativ de punere la punct, am evitat pe ct posibil s l mpovrez cu indicarea surselor. Cititorul doritor de precizri n aceast privin va trebui s consulte lucrrile urmtoare: Spenle, Novalis, essai sur /' idealisme romantique en Allemagne, Paris, 1903, pp. 119-217; Xavier Leon, Fichte et son temps, t. II, partea I, Paris, 1924, pp. 332-437; H. Straumann, Justinus Kerner und der Okkultismus in der Deutschen Romantik, Horgen, Ziirich, Leipzig, 1928; C. Esteve, La pensee magique dans Novalis",RevuePhilosophique, 1929, parteaall-a, pp. 406-418. LucrareaRicardei Huch, recent tradus, nu trebuie utilizat dect cu mare pruden.3 Novalis exprim aceast atitudine n maxima sa frecvent citat: Je poetischer, je wahrer".24si pe care s-ar putea foarte bine baza ntregul ei mecanism", i din care rezult c existena universului este cea a unui poem, nici pe departe a unei maini. El trebuie deci citit cu ajutorul sensibilitii, nu al matematicii1. Pe de alt parte, universul este un organism, adevrat concretizare a lumii, deopotriv organice, a gndirii, aa nct pare legitim s mprumutm de la primul o descriere, iar de la al doilea o explicaie, i una i cealalt susceptibile de a se aplica realmente ambelor. Vedem astfel ce fel de serviciu a fost silit s cear romantismul german, pe care l-a i cerut tiinelor naturii: nici un proces de demoralizare2, nici o metod de investigaie, ci doar un sistem de raporturi estetice, dac nu un rezervor de expresii. De fapt, imaginile romantice sunt aproape toate mprumutate din vocabularul tiinific al vremii i schema structurii lor este lesne demontabil. E de-ajuns s rsturnm relaia dintre fizic i moral, s schimbm direcia obinuit a metaforelor care, dup cum se tie, tind de regul s redea invizibilul prin vizibil. Romanticul nu pierde prilejul de-a inversa sensul imaginii de fiecare dat cnd se poate i se menine n celelalte cazuri la nivelul analogiei i al corespondenei formale. Se tie c la Novalis, mai ales n Fragmente, procedeul este utilizat sistematic: nu exist nici o fraz care s nu fie construit pe un raport iluzoriu de acest fel. Efectul este cnd impresionant (trebuie s tratm bolile n parte ca pe un delir organic sau, mai exact, ca pe nite idei fixe"), cnd ridicol (Realizare bizar a unei alegorii: de exemplu, dragostea este dulce, deci posed toate atributele zahrului", atmosfera este un brahman"; snul este pieptul nlat n sfera misterului, pieptul moralizat"; femeia este1 Doamna de Stael, De VAllemagne, III, x, Influence de la nouvelle philosophie sur Ies sciences".2 Aceasta este atitudinea lui Pascal (cf. fragmentul celebru:Iat unde ne duc cunotinele naturii..."). Paradoxul vital al cunoaterii este vzut cu luciditatea cea mai ascuit: imperativul cunoaterii este ineluctabil, dar cunoaterea distruge fiina care cunoate ca fiin. n Ghicete sau vei fi devorat" al Sfinxului, mai exista o scpare, dar cunoaterea tiinific o elimin complet: Nu poi avea odihn atta vreme ct nu ai ghicit, dar eti devorat n msura n care ghiceti".25oxigenul nostru" etc.1). Modul singular n care Ritter concepea fizica nu l fcea s invidieze nici una din figurile lui Novalis, astfel c le folosete fr nici o reinere: dup prerea sa, n Animalul-Univers, corpurile cereti sunt corpusculii sangvini, cile lactee sunt muchii, eterul e fluidul nervos etc.2 Ansamblul nu a ntrziat s-i primeasc justificarea filozofic din partea lui Schelling, care la nceput era destul de sever fa de uurtatea romantic, dar n curnd a fost mpins spre ea ca urmare a rezervei manifestate de savani la adresa lui. Scheling, deci, aeaz n centrul sistemului su noiunea electromagnetic de polaritate, o sexualizeaz ct de ct i o face aproape unicul principiu de explicare a universului. Atracia i repulsia, n chiar vremea n care tiina ncepe s se ndoiasc de ele, capt n Naturphi-losophie valoarea de temelie ultim a ordinii fenomenale. Lumina e socotit a corespunde funciilor plastice (nutriie, secreie, cretere), electricitatea - iritabilitii, i magnetismul - sensibilitii. In acest fel, lumea anorganic este corespondentul exact al lumii organice, iar trecerea de la una la cealalt, departe de-a fi un joc al spiritului, poate avea funcie de cunoatere. Doamna de Stael, bun observatoare, poate aadar conchide: ... filozofia german introduce tiinele fizice n acea sfer universal a ideilor unde cele mai mici observaii, ca i cele mai mari rezultate, sunt legate de interesul ansamblului". ncepnd de atunci, activitatea lui Novalis se lumineaz, o dat cu lozinca lui Schlegel: Dac vrei s intri n profunzimile fizicii, iniiaz-te n misterele poeziei", teorem care i are, dup cum putem bnui, reciproca: fizica nu este dect sursa poeziei i singurul stimulent al viziunilor"3.1 Novalis, Les Disciples Sais et Ies Fragments, trad. Maeterlinck, Bruxelles, 1895, pp. 78, 91, 96; Spenle, op. cit, p. 135 sq (cea mai de apreciat este compararea soldailor, mbrcai n rou, cu oxizii, i a preoilor, mbrcai n negru, cu carbonul); ibid., p. 290 sq (divagaii despre nutriie i polaritatea sexual).2 Ritter, Beweis dass ein bestndiger Galvanismus den Lebensprozess in dem Thierreich begleitet, Weimar, 1798, p. 158. Cf. Spenle, op. cit., p. 206.3 Aceast atitudine care inspir pe atunci Le Magazine pour la science de lame al lui Moritz (cf. Albert Beguin, prefa Ia Choix de reves al lui Jean Paul,Avem i noi din plin experiena indulgenei de care beneficiaz n general activitile sclipitoare i pripite de acest soi. Aceasta se datoreaz faptului c suntem mai nclinai s le fim recunosctori pentru interesul imediat al problemelor pe care le rscolesc sau le ridic dect s le incriminm frivolitatea, i de asemenea suficiena, deoarece dintre toi cei care, cu mai mult sau mai puin noroc, s-au aventurat n aceste regiuni, puini sunt cei care, nainte de-a amei complet, au abjurat precum Rimbaud atitudinea extatic pe care o adoptaser, decretnd sacr dezordinea spiritului lor. Nu trebuie deci s ne mirm c cei ce au luat contact mai ndeaproape cu romantismul german l-au judecat oarecum cu severitate. Solger, de exemplu, nu ezit: Era nevoie de o stare de disoluie aidoma celei din epoca actual pentru ca o atare iluzie, sub forma superficial n care se prezenta, s fi putut trece drept ceva profund, intim i eficace". Steffens nu este nici el mai puin aspru cu grupul de la Jena, inspirat de Ritter, i condamn n bloc maestrul i discipolii: ... tineri ce respingeau disciplina strict a nvmntului filozofic ca i orice activitate tiinific metodic, devenind astfel de bunvoie discipolii si i acomodndu-se de minune cu asemenea jocuri ale spiritului, ce le procurau cu eforturi minime o mare cantitate de idei". Interesul tentativei i modul nedemn n care a fost ntreprins reies deopotriv din concluzia lui Solger: ...o distracie a imaginaiei care d trcoale, precum fluturii, abisurilor contiinei umane".La drept vorbind, rtcirile i infantilismele care provocau, totui, n jurul lui 1800 o oarecare dezaprobare sunt mai puin periculoase dect atitudinea spiritual pe care o presupun ele. Or, dac astzi motenitorii romantismului german s-au ferit n general de primele, ei au pstrat-o integral pe cea de-a doua, pe care, spre gloria sa, a denunat-o Fichte de ndat ce vanitatea acesteiaParis, 1930) va dinui i n cadrul generaiei urmtoare, creia i datorm totui primele descrieri utilizabile ale fenomenelor supranormale, ndeosebi ale efectelor specifice ale diferitelor metale i minerale asupra corpului n stare de somnambulism. M gndesc mai ales la La Voyante de Prevost a lui Kerner (1829) i la memoriile baronului de Reichenbach despre fenomenele odice (ncepnd din 1845). Cazul lui Goerres este aparte.2627a depit limitele. Leciile sale despre Caracteristicile fundamentale ale epocii contemporane" (Die Grundziige des gegenwartigen Zeitalters) au ridicat dezbaterea la un nivel ndeajuns de nalt pentru ca s reprezinte i astzi un adevr exact, astfel nct avem totul de ctigat dac relum esenialul argumentaiei celei de-a opta lecii despre fundamentele respective ale atitudinii artistice, aa cum au exaltat-o romanticii, i ale strictei atitudini tiinifice. Misticitatea i tiina1 au n comun faptul de-a merge dincolo de experiena sensibil i de conceptele sale. Nu putem s le distingem nici prin domeniile n care se exercit, deoarece se suprapun necontenit. Veritabilul principiu al discriminrii trebuie cutat dac nu n metod, atunci mcar n dispoziia intelectual intim a cercettorului. tiina postuleaz o perfect i continu penetrabilitate" i aspir la inteligibilitate pn la limitele extreme ale inteligibilului, limite pe care efortul ei tinde tocmai s le mping mereu mai departe. Misticitatea, dimpotriv, vrea s ating prin intuiie neinteligibilul n sine (das Unbegreifliche2) i nu ncearc niciodat s l reduc la inteligibil (la fel cum atitudinea proprie a poetului este adoraia exterioar a miraculosului ca miraculos, cu tendina de a-l pstra aa n ciuda a toate i a tot), n aceste condiii, se poate ca cercetarea ininteligibilului n sine s aduc o oarecare intuiie ntemeiat, dar - ca s completm n aceast privin teza lui Fichte - orice intuiie la care se ajunge din ntmplare i nu prin metod este zadarnic, deoarece cunoaterea unui adevr nu nseamn nimic dac nu este nsoit de1 Cuvintele misticitate i tiin traduc foarte imperfect termenii Schwr-merei i Vernunftwissenschaft. Acesta din urm corespunde aproximativ termenului de cunoatere tiinific raional (n sensul kantian al lui Vernunft). Ct despre Schwrmerei, cuvnt foarte peiorativ fie i numai din cauza sufixului, acesta evoc mai ales ideile de vivacitate, de dispersie i de absen de temei. De aceea l-am tradus prin misticitate, prin opoziie cu misticism i mai mult nc cu mistic. n rezumatul pe care l-a fcut expunerii lui Fichte (loc. cit.), Xavier Leon a evitat s traduc cei doi termeni i le-a transpus semnificaia n concret, punnd astfel n opoziie vizionar cu savant.2 Traducerea lui Xavier Leon (incognoscibilul) d categoric un neles greit. Cuvntul, pe lng c nseamn literalmente ininteligibil, este continuu opus lui unbegriffen (neneles) i lui Begreiflichkeit (ininteligibilitate).28integrarea ei ntr-o sistematizare precedent care o cerea1, adic dac nu avem nici un mijloc de-a ti prin ce i de ce este adevr: altfel spus, ntmplarea nu este revelatoare de adevr. Or, susine Fichte, produsele misticitii, incapabile n sine de sistematizare exhaustiv, rmn simple incidene" (Einflle), ceea ce nseamn c sunt fortuite, nefiind determinate dect de o for oarb a naturii, aflat n legtur cu celelalte determinri naturale: sntate, temperament, educaie, condiie etc. Astfel, n timp ce luciditatea savantului i d o idee adecvat despre aceste determinri i prin nsui acest fapt i permite s le situeze, extazul vizionarului nu face din el dect un fenomen empiric puin bizar.Rmne faptul c vizionarul crede n viziunile sale: ce-i drept, nu e greu s desluim motivul. Fora natural oarb care le-a produs nu poate dect s se satisfac prin aceasta; i, de altfel, ele nu o satisfac dect pe ea. Rezultatul imediat al naturii se ntoarce la natur, fr ca n cursul circuitului s se fi ctigat mare lucru. Rezult c vizionarul gsete n imaginile pe care le creeaz o bucurie a sensibilitii i c, incontient, sub masca cunoaterii, el nu o caut dect pe aceasta. Mai exact, el nici mcar nu poate preforma dect bucuriile sensibilitii sale, deoarece el poate cu att mai puin s se elibereze de aceste caracteristici individuale, cu ct nu face dect s li se abandoneze nencetat. Dimpotriv, gndurile savantului se supun unor determinri impersonale2.1 Ca s lum un exemplu grosolan, este limpede c cunoaterea greutii atomice a unui nou corp simplu nu este interesant dect prin referire la sistemul de organizare, n care ea este inscriptibil i care o cere i totodat i d un sens: tabelul lui Mendeleev, n care corpul simplu umple o csu goal.2 n Introducerea la Povetile bizare ale lui Achim von Amim, A. Breton i-a bazat ntr-un mod oarecum ciudat argumentaia pe aceast carte a lui Fichte care, totui, dac ar fi fost scris acum, ar prea fr nici o ndoial ndreptat mpotriva micrii suprarealiste. Ne-am fi ateptat mai degrab s citeze leciile din 1813 despre Datele contiinei, unde este definit, pare-se c pentru prima dat, conceptul de suprarealitate" (Uberwirklichkeit), suprarealul fiind suprasensibilul mvizibil n sine, dar n raport cu care realul este instrument de vizibilitate..., nu numai fiina Eului infinit deasupra fenomenului, ci ceea ce n Fenomen (sau manifestare a Eului infinit) constituie inteleciunea integral a Sinelui prin care Eul infinit apare n fenomen ca infinit" (cf. C. Esteve, art. cit., p. 410).29Actualmente nu este desigur posibil s meninem integral aceast poziie n toate punctele i, de fapt, am fost silit s o solicit ntr-o oarecare msur n expunerea pe care am fcut-o. Se poate considera c o asemenea doctrin, de o justee att de desvrit n principiile sale, simplific excesiv, de fapt, problemele particulare, n privina crora se face cu siguran simit necesitatea unei critici mai atente i poate mai primitoare. Nu conteaz: ntr-o perioad de desfru, n care delsarea i insuficiena i dau prea adesea aere de mndrie i de revolt i adopt la nevoie masca geniului, este legitim, este salutar s se fac uz copios de anatem.Acesta era cazul atunci i nu a ncetat s fie nici acum, deoarece urmaii romanticilor germani s-au artat prea puin dispui s fac din acesta punctul de plecare al iniiativelor fericite i al puerilitilor vane. i acum este necesar un terorism. Circumstanele sunt ntr-att de presante, nct nici mcar refuzul, ci ntrzierea de-a arde ceea ce adoram pn mai ieri ar fi n orice caz o slbiciune incalificabil. Ar fi bine s le putem oferi nelmuriilor i palavragiilor posibilitatea de-a opta ntre supunere i tcere. Deoarece, vznd c, depii nenchipuit de mult de timp, cei ce erau odinioar n avangarda investigaiei sunt astzi campionii prerilor de-a gata i ai greelilor acreditate, ne convingem I lesne c e vremea s recurgem la dictatura rigorii.Marea ambiie a spiritului a fost dintotdeauna s opereze mutaii brute n modurile-i de gndire. Este ngduit s presupunem c acesta era resortul esenial al vieii mistice i uneori al _ efortului poetic i, la un mod mai general, artistic, n cele mai I nalte forme ale sale. Rezultatele au fost prea puin ncurajatoare, i s-a vzut de ce nu puteau fi altfel. Or, iat c, la fel ca la 1800, tiinele fizice se impun ateniei; se pare c, realmente, aceast cucerire ideal - transgresiunea modurilor de gndire - le-a fost I dat pe deasupra i c actualmente, cnd ele pun n cauz nsei principiile i intuiiile ce preau cele mai ireductibile: simultaneitate, micare, observaie etc, pe terenul lor se joac efectiv soarta inteligenei. Bogia concret a coninutului lor este att de imediat perceptibil, nct trebuie s ne temem de mulimea de30profitori ce se vor apuca n curnd s utilizeze spre cea mai mare confuzie noile experiene i imaginile poetice ce se pot obine din ele - n felul n care au fcut-o odinioar Ritter, Novalis i prietenii lor. Nite proti se vor apuca s explice totul prin cea de-a patra dimensiune. Ne trec fiorii la gndul ravagiilor ce nu vor ntrzia s le exercite teoriile relativiste i mecanica cuantic n aceleai creiere originale care deocamdat se menin nc n aria simbolismului viselor i a sublimrii i care peste puin timp vor discuta despre dezintegrarea materiei i bombardamentele de atomi, dat fiind c sunt foarte puine anse s desconsidere pitorescul particulelor alpha i seducia spinnului. nc de pe acum, filozofia este contaminat. Situaia uimitoare dezvluit de relaia de incertitudine a lui Heisenberg este exploatat prin expresii imbecile precum libertatea electronului. Nimic, nici mcar extensia spaiului lui Hilbert pn la ochii observatorului inclus, nu poate s nu fac subiectul unor numere dezagreabile de scamatorie, cci de ndat ce apare un teren incert, profesionitii vertijului i dau pe loc ntlnire acolo, ca mutele deasupra blilor. Este urgent s le-o lum nainte, deoarece partida e prea important pentru a ngdui cu drag inim ca datele tiinifice actuale s fie stricate, aa cum au fcut romanticii cu cele din timpul lor. Problemele puse de fizica contemporan, ncepnd cu primele memorii ale lui Einstein i cu descoperirea lui Planck i pn la noiunea de complementaritate a lui Bohr, sunt toate de ordin epistemologic i reductibile la urmtoarea dilem: ce anume trebuie s prevaleze, sistematizarea sau formele de intuiie sensibile i inteligibile? Nu este cazul s discutm acum pe aceast tem; e de-ajuns s subliniem dou fapte: instaurarea efectiv de ctre fizica modern a unor noi cadre de gndire i nlocuirea, de ctre principiul de extensie continu, a logicii identitare nchise1 cu o nou logic - o logic a generalizrii. n acest domeniu nu putea fi vorba de respectul aprioric fa de mister, dar, cum nimic1 M gndesc mai degrab la procedeele imediate ale gndirii tiinifice contemporane dect la studiile logistice ale lui Carnap i Russell, de exemplu, dar este ct se poate de evident c nu le putem lua n considerare pe unele separat de celelalte.31nrcat. Aceasta, din fericire, cci dac ea nu ar ti dect s cear, pentru a se satisface, complezene, teama de un divor ntr-un caz att de grav nu i-ar face prea mult s ezite pe cei care, din anumite motive, imposibil de susinut din punct de vedere intelectual sau poate ca urmare a paradoxului, sunt absolut obligai s plaseze n ierarhia activitilor lor vitale cunoaterea la rang eminent i s fac din ea pentru ei nii simbolizarea univoc a experienelor trite."1Les Cahiers du Sud, La Romantisme allemand",mai-iunie 1937nu se pierde, reducerea misterului a transformat principiul de j Exist un moment cnd sensibilitatea nsi devine moftu-explicaie precum reziduul iraional1 modalitile raionale ale ! roas n privina alegerii obiectelor plcerii sale i cere s fie activitii intelectuale care ddea socoteal de aceasta. Cci ntotdeauna tinde s se stabileasc un fel de echilibru osmotic ntre gndire i obstacolul ei, ntr-att este de necesar ca explicantul s fie mereu cel puin la nivelul explicatului. Situaia este de aa natur, nct nu exist nimeni care, trind la o intensitate orict de mic dificultile intelectuale ale epocii, s nu tresar citind cel de-al treilea articol al lui Bohr i s ezite s-i nsueasc concluziile acestuia: E greu s scpm de convingerea c faptele dezvluite de teoria cuantic, inaccesibile formelor noastre obinuite de intuiie, ne ofer un mijloc de investigaie a problemelor filozofice generale"2.Am spus destule pentru a se putea constata msura n care astzi, la fel ca la 1800, solicitarea tiinelor este imperativ, i totodat n ce msur poate fi ea hotrtoare i ce renunri anume face s fie necesare. Se pare c unii au neles: dac e s comparm numai Zeitschrift fur spekulative Physik, cu un titlu att de gritor, pe care Schelling o publica n 1800 n revista Erkenntniss, n care, din 1930, Carnap i Reichenbach consemneaz cercetrile epistemologiei contemporane, vom nelege pe viu abisul ce desparte Naturphilosophie i Wissenschaftlehre i vom discerne lesne unde se afl umbra i unde prada.n acest caz, trebuie s subscriem afirmaiilor prin care Reichenbach deplnge atitudinea nesupuilor i regret c poetizarea conceptelor poate satisface inima partizanilor si", afirmaii de o foarte nalt inut n care fermitatea, care totui nu se dezminte niciodat, se acoper de uoara tristee de-a vedea risi-pindu-se attea energii promitoare3.' Adic Iraionalul nsui, n sensul meyersonian al termenului.2 Niels Bohr, La theorie atomique et la description desphenomenes, trad. fr., Paris, 1932, p. 95.3 H. Reichenbach, La philosophie scientifique. Vues nouvelles sur ses buts et ses methodes, trad. fr., Paris, 1932, p. 39 sq. Se pare c autorul se refer ndeosebi la coala lui Heidegger, cu toate c nu citeaz nici un nume. Exist ns poate lucruri mai prioritare i, n orice caz, concluzia sa este destul degeneral pentru a nu-i include doar pe fenomenologi: O asemenea filozofie nu are de ce s-i justifice dreptul la lucru. Cunoaterea teoretic i poart valoarea in ea nsi; ea satisface o tendin care, ca attea altele, este fireasc pentru om. Literatul consider c preocuparea de-a da un sens, din punctul de vedere al cunoaterii, metodelor utilizate pentru a cunoate este lipsit de consisten i fr legtur cu viaa. n acest caz ns este vorba de un orb care vorbete despre culori. Aceast cunoatere i metodele sale acapareaz, dimpotriv, toat viaa savantului: a le nelege este dorina profund a oricui posed sim filozofic". 1 Ph. Frank, Theorie de la connaissance etphysique moderne, trad. fr., paris, 1934, p. 44.32PROCESUL INTELECTUAL AL ARTEI>crisoare ctre Andre BretonDragul meu Breton,27 decembrie 1934Ndjduiam c divergena atitudinilor noastre nu era att de profund cum mi s-a prut cu prilejul conversaiei noastre de ieri sear. Desigur, dat fiind poziia mea aparte, gseam n activitatea dumitale i lucruri bune, i rele. Nu puteam subscrie fr jen unuia dintre domeniile ei, dar gseam n cellalt compensaii care mi ngduiau acest sacrificiu. Recent, satisfaciile pe care le-am avut citind Point du Jour m-au invitat s m resemnez definitiv s te vd jucnd pe ambele planuri: investigaie i poezie (se nelege c m exprim aici simplu, fr grija nuanelor sau a asocierilor). La urma urmei, era explicabil - gndindu-m la demersul gndirii dumitale de la origini ncoace, sunt tentat s scriu: nu era dect prea explicabil (neleg prin asta c suprarealismul s-a nscut ntr-un mediu literar) - s fii nclinat s menii balana egal ntre satisfaciile pe care le aduce una i plcerile pe care le procur cealalt, ca s folosim cele dou cuvinte care ne-au venii aproape simultan pe buze ieri sear.n urma conversaiei noastre, sunt silit s m gndesc c la dumneata nu a existat i probabil c nu va exista niciodat u:echilibru ntre cele dou domenii - fapt pe care de altfel tot ceea ce ai spus sau scris l dovedete cu asupra de msur, atitudine pe care ai explicat-o de mai multe ori limpede i fr variaii sensibile, n privina creia, n sfrit, nu era ngduit s te neli, aa cum am fcut eu, lund, n conformitate cu slbiciunea omeneasc bine cunoscut, dorina drept realitate. Eti deci categoric de partea intuiiei, a poeziei, a artei - i a privilegiilor lor. E nevoie s mai spun c prefer aceast atitudine partizan unei ambiguiti? Dar tii c eu am adoptat atitudinea invers, fiind aproape singurul de felul meu care s-o fi fcut de altfel; deoarece - lucru surprinztor - respectul superstiios fa de aceste insuficiene nu este niciodat att de puternic dect la cei care, nefolosindu-se de ele, nu le cunosc dect din exterior; de aceea nu este vorba aici dect de un efect al naivitii.Este inutil s mi explic pe larg poziia; o cunoti ndeajuns. Ea se afl deja n ntregime n articolul Specificaia poeziei, care a marcat nceputul colaborrii mele la suprarealism. Ea s-a afirmat de atunci ncoace cu orice prilej, pn la acel text din Intervention surrealiste despre care spuneai, dac mi amintesc bine, c dezvluia o poziie antiliric (ar trebui s ne lmurim asupra sensului acestui cuvnt), de altfel interesant n alt parte, fr ndoial, dar neavnd ce cuta acolo. Mie unuia nu mi se prea pe atunci, dar astzi recunosc c aveai dreptate.Rmn la convingerea c este vorba nainte de toate de o chestiune de metodologie, dar pentru mine aceast chestiune rmne primordial. Ce mi pas, la urma urmei, de iluminrile dispersate, instabile, insuficient garantate, care nu nseamn nimic fr un act de credin prealabil, care nu sunt nici mcar plcute dect prin creditul ce li se adaug? Iraionalul: fie; dar vreau mai nti coerena (acea coeren spre folosul creia logica a trebuit sa cedeze pe toat linia n tiinele exacte), supradeterminarea continu, construirea coralului; combinarea ntr-un sistem a ceea Ce pn n prezent o raiune incomplet a eliminat cu sistem.E i o chestiune de vrst: cum s explici altfel faptul c ai despre an i despre exigenele sale, i deopotriv despre puterea respectiv a solicitrilor actuale, o apercepie total diferit de a3435mea? Astfel, n atomistica modern, e o aventur n bezn: descoperirea uluit a ferigilor de ctre copiii crescui n cuburi (termenul aparine unui fizician). Nu este vorba aici de tulburarea sau de plcerea pe care le ofer o imagine frumoas, ci de o confuzie, confuzie n faa a ceea ce mi place s denumesc deruta evidenelor. Cci nimic nu subzist din vechile intuiii i orice filozofie care nu cade la nvoial cu aceast nou tiin a lui de ce este ridicol. Bineneles, sunt puse n discuie mai puin rezultatele nsele dect hecatomba conceptelor pretins primitive pe care au provocat-o. Avem aici de-a face cu un miraculos care nu se teme de cunoatere, ci care, dimpotriv, se hrnete cu ea, i susinut de ce soliditate, i lovindu-se de ce zid! Cnd compar acest mre joc cu atitudinea lui Gerard de Nerval, care refuza s intre n Palmira ca s nu-i strice ideea pe care i-o fcuse despre ea sau cu refuzul dumitale de-a desface un bob scuturat din cnd n cnd de zvcnituri ca s nu descoperi nuntrul lui o insect sau un vierme - deoarece, spuneai, n acest caz misterul ar fi distrus -opiunea mea e clar. Ea a fost ntotdeauna clar: copil fiind, nu reueam s m distrez cu nici o jucrie, fiindc nu aveam odihn pn cnd nu le spintecam sau demontam ca s tiu cum erau pe dinuntru, cum funcionau".Dac suprarealismul poate ngloba o asemenea atitudine alturi de altele ntr-att de radical opuse, nseamn c nu e dect o vorb goal, iar eu doresc totui s nu fie aa ceva, fie i pej spezele mele. De aceea m voi abine s iau parte la nite discuii! n care nu a putea - fr complezen - s aduc dect un punct I de vedere cel mult demoralizant, n cel mai ru caz enervant, nj orice caz nedorit. n ce m privete, mi este, ntr-o msur celj puin egal, insuportabil s fiu compromis de activitatea lui Victor Brauner sau a lui Georges Hugnet, de exemplu, sau de poezia biografic ce capt un loc din ce n ce mai mare n producia suprarealist (poeme de Maurice Heine despre Sade, de Hugnet] despre Onan, de dumneata, de Eluard i de diveri alii despn Violette Nozieres, n sfrit, poemul - epic - al lui Rosey desprej dumneata). Am avut pn acum un sentiment destul de intens solidaritii ca s acopr toate acestea, n sil, n faa atacuri!exterioare, orict de ntemeiate ar fi fost ele. La fel de bine acceptasem fr ezitri morala clanului suprarealismului. Nu-mi mai este cu putin s o fac, de vreme ce sunt prea pe fa n dezacord n ce privete principiul nsui al nelegerii dintre noi.Desigur c rmn, ntre dumneata i mine de exemplu, un numr ridicat de postulaii comune, ceea ce nu nseamn ns c, din moment ce avem preri complet diferite despre metodele capabile de-a satisface aceste exigene, nu poate fi vorba de colaborare, ci doar de sprijin. Asta vrea s spun c, n ce m privete, nu o s m reped niciodat s v condamn eforturile; dimpotriv, voi fi la nevoie alturi de voi n orice ocazie n care punctul meu de vedere va fi compatibil cu cel al suprarealismului: polemic, politic sau chiar travaliu tehnic asupra imaginaiei, presupunnd, dup cum afirmai ieri, c gndirea i demersurile mele n acest domeniu i se par la urma urmei viabile i poate chiar utile.n fond, vei spune c nu fac altceva dect s consacru o stare de fapt. Nu o neg, dar recunoate c e mai bine s fie consacrat. Nu i se pare c nelegerea suprarealist vieuiete din prea multe nenelegeri i concesii mutuale, dac nu chiar din refulri? Nimeni nu mai ine la intransigen i nici mcar la rigoare. n ce m privete, m aflu la limita retragerilor posibile i a vrea s revin la o mai mare claritate. Poziia lui Maurice Heine, de exemplu, mi se pare c ar putea fi modelul unei noi aliane, ngduie-mi aadar s nu mai fiu dect un fel de corespondent al suprarealismului. Aa va fi mai bine i pentru el, i pentru mine. Nu eti de aceeai prere?Al dumitale devotat, R.C.36DECIZIE PRELIMINAR ASUPRA METAFIZICIIAnainte de-a ne obinui cu viaa, sau mai degrab - ca s nu i exagerm - nainte de-a consimi ctui de puin s inem seama j de ea i s-i limitm, fie i imperceptibil, ambiiile, onestitateaj chiar i cea mai puin exigent ne impune s lum pentru o ultim! oar n considerare problema metafizic, pentru a determina astfel] situaia cea mai potrivit pe care i-o vom face pe viitor n cadrul! preocuprilor noastre. ntr-adevr, pentru a putea acorda fie ij celui mai mic recul n aceast privin o semnificaie decisiv! pentru ca acest recul s apar ca echivalentul unui imineni abandon total, ar fi de-ajuns ca absena oricrei justificri i, mai 1 mult chiar, uitarea de-a oferi vreuna s l desemneze drepi rezultatul firesc al presiunii circumstanelor. Ar fi zadarnic s nej scuzm ulterior; se tie prea bine cum eecurile sunt n mod] obinuit disimulate sub culorile strategiei. n acest caz, pn ij invocarea progresului gndirii ar fi suspect. Doar evidena poatej pretinde c nu este.nainte de toate, important este s considerm nelinitea metafizic drept ntemeiat. Cci, orict de dispui am fi altmir teri s o privim ca pe o manifestare a nelinitii sexuale, adie drept subprodusul unei crize de cretere, trebuie s recunoater c o asemenea atitudine nu rezolv deloc problema. Cel mult, i poate avea ambiia de-a arunca o oarecare lumin asupra procesului) prin care aceast problem a fost fcut s fie pus. Ea nu calitatea de a-i discredita nici interesul si nici validitatea. Pro-blema metafizic trebuie pus: e legitim, e chiar elementar s punem n cauz lumea creia i aparinem. Motivul este tocmai faptul c i aparinem. Legitim, elementar, dar zadarnic. i motivul este tot acela c i aparinem. Putem vedea n aceast situaie rezultatul scandalului de-a fi i de-a fi o fiin finit. Mai putem spune c urmrile eecului lui Michelson i al lui Morley nu-i pierd nimic din valoare dac sunt transpuse n domeniul psihic i c nici aici nu exist axe de referin absolute: nu putem discerne micarea pmntului aflndu-ne pe pmnt, i nici micarea contiinei - adic originea i sfritul ei, perfectibilitatea sau decadena ei implacabil - aflndu-ne n interiorul ei. Este ngduit s extragem din chiar aceast imposibilitate formula general care, independent de orice sistem de coordonate, poate trece pe bun dreptate drept expresia valabil a adevrului,Important este n acest caz s ne dm seama c adevrul metafizic este accesibil nelegerii umane, dar c, din cauza situaiei particulare a acesteia, cunoaterea acestui adevr nu rezolv n nici un chip pentru ea situaia pe planul vital, astfel nct agnosticismul, care declar acest adevr inaccesibil, este o greeal ce dovedete cel puin o nalt probitate. Dat fiind c posesiunea adevrului metafizic aduce dup sine i neputnd aduce nici una din gravele consecine pe care am fi n drept s le pretindem de la o hotrre att de decisiv, adic nefiind determinant n nici un grad sau aproape, nu trebuie s ne mirm dac spiritele oneste refuz n acest caz s considere drept adevr o cunoatere att de zadarnic.Nu e mai puin adevrat c problema metafizic pare rezolvat: ntr-adevr, toate metafizicile, cu condiia s se fi dezvoltat cu o oarecare rigoare, au ajuns la singurul sistem care satisface vdit spiritul: doctrina unitii eseniale i a multiplicitii fenomenale. Nu conteaz, de altfel, c o asemenea exclusivitate n privina concluziilor este rezultatul unei ordini obiective, a unei necesiti dialectice sau al unui postulat al spiritului, deoarece aceste trei ipoteze, ca i altele, pe planul discutat, traduc - presupunnd c nu se confund - realiti deopotriv de stimabile.3839Oricum ar fi, din argumentaia precedent reiese c posesiunea adevrului metafizic nu aduce cu sine nimic pozitiv nici n fapt, nici n drept, tocmai fiindc este o cunoatere absolut, adic valabil n afara i independent de orice condiionare\ concret a existenei. n consecin, e indicat s nu ne consacram activitatea rezolvrii problemei metafizice; i asta nu fiindc, aa cum se repet ntruna, este insolubil, ci fiindc este deja rezolvat i pe deasupra nu aceast soluie transcendent, ci aproximarea realitii ceasului i locului este ceea ce-i poate satisface omului imperativul categoric al cunoaterii.Trebuie deci s urmm o anumit luciditate asupra noastr nine, originile i rezultatele sale, sau mai degrab, la drept vorbind, s-i studiem condiionarea de existen. Se nelege de la sine c un asemenea studiu nu poate fi dect aproximativ. Soluia exact, desvrit, este aici imposibil. Universul este finit cnd l concepem, iar formula sa este deci lesne de calculat; dar el este infinit atunci cnd trieti n interiorul su, iar infinitatea sa, relativ tocmai la om, constituie atunci un obstacol insurmontabil pentru desvrirea cunoaterii pe care ar vrea el s o obin lundu-se pe sine ca origine a coordonatelor i care este ntr-adevr singura ce conteaz pentru el, din moment ce este singura care ine i d socoteal de compromiterea sa n univers, n raport cu! care (merit s amintim) el se gsete - ca s relum o ficiune deja celebr i care are ansa de-a deveni prolegomena oricrei! filozofii viitoare - n situaia unor fiine curbe, infinit de plate, trind la suprafaa unei sfere gigantice, drept pentru care nu potl dect s o conceap ca finit, ceea ce i este pentru nite fiine cu I trei dimensiuni, dar pentru ele totul se petrece n mod vital ca ij cum ar fi infinit.Astfel, luciditatea personal - deoarece cile sale se ramific n faa progresului ei la infinit din determinare n determinare -l nu poate fi dect aproximativ. n rest, ne imaginm cu greu ceT efect ar putea avea, pe acest plan al vieii, un rspuns absolut, o fel de satisfacie fr un viitor de dorit ar putea aduce ea. Problema a ce va fi dup, mereu arztoare, pare, n acest caz mai mult dect n oricare altul, inevitabil.Cu toate acestea, tiina modern grbete realizarea anticului precept: tim, att ct ne este ngduit, c natura este pretutindeni aceeai. Aceleai legi guverneaz lumea exterioar i pe cea interioar i nici o soluie esenial de continuitate ntre mediu i organismul care vieuiete n el nu apare unor ochi avertizai. Totul este mediu. La fel, nici o mutaie brusc nu este perceptibil ntre materie i energia ce se dezvluie grea ca i ea, i nici, n paralel, ntre corpul i spiritul care posed n comun cutare sau cutare proprietate.De aceea, orice cunotin este bun, cu condiia s ating complexitatea concret, ceea ce nu se poate obine dect prin rbdarea ingrat a savantului i nu prin intuiii de artist: putem fi siguri c ne regsim n ea, n sensul forte al termenului.De fapt, aici e problema: realitatea aspr rmne mereu de cuprins. Dar, ieind din nimbul poeziilor, ne vom resemna oare cu necesara mediocritate ardent? Se tie dinainte c rezultatul va fi nensemnat, dar mcar vom fi satisfcut simpla rigoare.40NOTIA DESPRE IMPURITATEA IN ARTA"l". ' t vVedei aceti trandafiri? Soiei mele i s-ar fi prut frumoi, dar pentru mine nu sunt dect o grmad de frunze, petale, epi i tulpini.X, schizofren, 66 de ani1. Bazele pentru o condamnare a artei pure vdete destul de repede c aciunea exercitat de orice oper de art se datoreaz nu efectului unei fore simple asupra unui punct de aplicaie unic, ci, dimpotriv, unui amestec de influene ale cror terenuri sunt nu numai multiple, ci mai ales eterogene i poate contradictorii. Ceea ce se numete ndeobte emoie artistic este deci din aceast pricin ntotdeauna echivoc. Inteligena, sentimentalitatea, afectivitatea, printre altele, au de ctigat din acest fapt n diverse grade: poate c exist o energie artistic specific, o esen a artei, dar cine se limiteaz, fie i cu titlu provizoriu, la planul fenomenal, singurul accesibil observaiei, nu poate s observe dect elemente constitutive ale artei.n aceti din urm ani s-au nregistrat, mai cu seam n domeniul picturii, sculpturii i al poeziei, unde urgena unor asemenea tentative era deosebit de sensibil, eforturi susinute i chiar deliberat sistematice de-a descotorosi opera de art de orice fel de zgur strin scopului ei artistic exact, de-a o purifica, dup cum s-a spus: poezie pur, pictur pur etc. Dac aceste micri nu ar fi fost att de neinteligente, ar fi avut dreptul la respectul datorat curajului nefericit. Este, ntr-adevr, aprioric stimabil, dar numai aprioric, s refuzi ca emoia artistic s fie provocat sau ajutat de sprijinul fr anvergur pe care inflaia sentimental, de exemplu, este totdeauna gata s l ofere. Compromisuri! instaurndu-se aproape exclusiv n favoarea subiectului, urm rirea artei pure s-a confundat n chip ct se poate de firesc cu fug;subiectului, care nu a mai fost tratat dect ca pretext, dac nu drept concesie, sacrificiu, cel puin ca punct de plecare. Dar, n fond, aceast negare a subiectului, att de seductoare n aparen, cumuleaz inconvenientele unei confuzii i deopotriv pe cele ale unei preri preconcepute.ntr-adevr, n pictur, de exemplu, este limpede c subiectul joac un rol opus n cutare sau cutare tablou: aici este un element la care pictorul lucreaz ca s-l fac uitat n profitul armoniilor liniare sau cromatice, dincolo este rezultatul final cruia i este subordonat orice mijloc de expresie: ceva de produs i nu de reprodus. Se impune deci, nainte de-a merge mai departe, s adoptm o terminologie mai puin ambigu: n primul caz, ne aflm mai degrab n prezena unui obiect dect a unui subiect: obiect (chip, peisaj, imagine) de pictat, adic pe jumtate de reprodus, pe jumtate de transformat n mod subtil i delicat, aceast transformare fiind, fapt unanim recunoscut, partea specific a artei picturale. In cel de-al doilea caz, avem de-a face cu o compoziie, cu un adevrat subiect al crui principiu activ, depind cu mult pictura privit ca posibilitate determinat de expresie, departe de-a o diferenia, n ce privete coninutul ei, de o compoziie sculptural sau poetic, de exemplu, o leag direct de problema general a imaginaiei empirice^.E grav s neglijm aceast distincie fundamental, mai ales cnd desvrim confuzia astfel instaurat de ignorarea metodelor de cercetare psihologic ce ngduie descoperirea, sub o nevinovat compoziie manifest, a unui ipocrit subiect latent de un interes mai puin discutabil dect acopermntul su2.Ct despre prerea preconceput anunat, ea const n decizia de-a elimina ca fiind literare tablourile cu subiect, deoareceVom percepe aceast opoziie cu toat limpezimea dorit dac ne vom referi, pe de o parte, la tradiia Cezanne-Picasso: efort de transformare a unui obiect dat, iar pe de alta la tradiia Gustave Moreau-Dali, pictur realist a unui subiect imaginat.Problema nu const att n a ti dac subiectul latent exist obiectiv n compoziia manifest (exemplu: violul din ulciorul spart" al lui Greuze), ci n aptul c aceast compoziie manifest este legat de o anume afectivitate de cesta i c nu acioneaz asupra ei dect prin intermediul su.4243pn n prezent, totui, nimic nu ofer certitudinea c ceea ce merit s fie luat preponderent n considerare este ceea ce e mai specific din punct de vedere pictural.Elementul acesta e departe de-a fi cel mai ireductibil i cei ce rostesc n faa lui, ca i a corespondenilor si din muzic i din alte domenii, cuvintele de indicibil sau inefabil nu fac dect s adopte postura ridicol de-a socoti extaziai drept tenebre abisale nite fenomene a cror nelegere analitic nu-i scap primului fizician sau fiziolog orict de puin specializat sau avertizat.Se tie, mai e oare nevoie s o spunem, c armoniile culorilor, formelor, liniilor etc. se reduc la numr. Fiecare culoare este senzaia produs asupra retinei de o und de o frecven determinat i al crei numr de vibraii pe secund pentru ca organul uman al vederii s fie afectat trebuie s fie cuprins ntre cutare i cutare cifr, n caz contrar fie neexistnd vreo senzaie, fie c un alt organ ar fi impresionat, nct percepia ar fi, de exemplu, auditiv i nu vizual. Iat cum, n acelai timp, specificitatea artelor plastice n ce privete puritatea lor este redus la adevrata sa importan: fr ndoial c exist o diferen calitativ ntre, s spunem, cele dou tipuri de impresii considerate, dar nu i ntre raporturile lor respective, adic ntre un acord cromatic i un acord muzical, din moment ce ambele reprezint raporturi de numere dintr-o aceeai serie nentrerupt. In acest fel, atitudinea celor ce exalt n armonia culorilor i a proporiei suprafeelor esena transcendental a picturii, n acordul sunetelor pe cea a muzicii i aa mai departe, devine problematic, deoarece, ca s ne limitm la exemplele date, indiferent c este vorba de o atitudine sau de cealalt, n pofida diferenei organului care percepe, ceea ce este perceput e tot un raport numeric al naturii invariabile1.La fel, se poate ca proporiile formelor s fie reduse la nite expresii numerice relativ simple (seciunea de aur, de exemplu)1 Putem apela aici la fenomenele de audiie colorat care sunt ca o ilustraie a unitii funciare a raporturilor armonice, dincolo de specificitatea nervilor, ntr-o msur mai general dect sinesteziile, relativ rare, e vorba de fapt c, atunci cnd ne bucurm de o oper de art prin simul special c; percepe, celelalte simuri sunt cu acesta din urm n coresponden abstract.44ce pot trece drept expresia matematic a armoniei1 i care guverneaz de altfel arhitectura, sculptura (pictur fr culori n trei dimensiuni) i dansul care, pe de alt parte, se asociaz muzicii deja discutate.Aadar, n artele plastice se pot desprinde dou elemente antagoniste, care reprezint, n proporie variabil, pri constitutive ale oricrei opere i care nu se combin ntre ele, variind chiar n sens invers unul fa de cellalt. Primul este armonic i i gsete expresia cea mai frust n muzic; al doilea ine de imaginaie, apare n subiect n sensul exact al termenului i ar fi putut fi denumit poetic dac poezia nu s-ar fi angajat i ea pe calea puritii, vzndu-i finalitatea ntr-o problematic armonie a silabelor n care este n orice caz pueril s credem c nu intr nici o reprezentare2, i n-ar fi fcut nici un efort n domeniul ei de-a se lipsi de coninut. n aceste condiii i n lips de ceva mai bun, vom numi acest al doilea element (aceast a doua variabil independent, cum ar spune un matematician) liric, nelegnd prin acest termen, n conformitate cu definiia pe care i-am dat-o n alt parte, exclusiv ceea ce primete din partea imaginaieiMerit s-l citm aici pe Arne Hosek: Cnd vorbim de proporiile juste ale unei opere, de lungimea bine potrivit a unei buci muzicale, de impresia agreabil pe care continu s o lase o compoziie, ar fi vorba de manifestri care n realitate constituie complementul abstract al celorlalte simuri. Din cele spuse mai sus, s-ar putea trage concluzia aparent paradoxal c, n desftarea desvrit pe care o ofer o oper de art exprimat n toat plenitudinea ei i materialmente perfect, toate simurile sunt ntr-o activitate abstract". (Prefa la o expoziie de la Galerie de la Renaissance, Paris, 1932.)A se vedea tratatul lui Luca Pacioli di Borgo, De divina Proportione, Veneia, 1509 (plane desenate de Da Vinci), care a avut influena tiut asupra artitilor Renaterii.Ritmul nu este n cauz. Lucrrile lui Pius Servien i-au fcut existenaevident, dnd posibilitatea s fie msurat. Putem considera, n consecin, critmul m poezie are o realitate autonom, contrar armoniei. Firete, din acestucru nu rezult c el constituie resortul principal, i nici mcar un elementnteresant. n legtur cu aceste probleme se pot consulta cu folos opusculul1 Ludwig Klages, Vom Wesen des Rhythmus: ritmul este un fenomeri vital peire, prin artificiul msurii, inteligena ncearc s l conceap ca pe revenireaenticului, n timp ce el manifest doar revenirea asemntorului.45afective o anumit capacitate spontan de expansiune, de proliferare i de anexare tendenioase^.Se cuvine acum s stabilim valoarea fiecruia. Armonia, mai nti, apare ca o mediere ntre o structur matematic general i un organism senzitiv. La prima vedere, pare paradoxal c, dei este bazat pe numr, efectul ei este direct fiziologic i nu intelectual, aa cum ne-am atepta fr vreun temei. Problema se lmurete dac ne gndim c exist o structur matematic a universului, care guverneaz att omul, ct i mediul (aceti doi termeni neavnd de altfel o valoare absolut dect n deplorabilul limbaj antropocentric), depinznd fr ndoial n ultim analiz de principiul economiei (aa cum tinde s demonstreze, de exemplu, calcularea unghiului optim al dispunerii n elice a frunzelor pe o tulpin pentru receptarea maxim a razelor solare) i de care depind la rndul lor att morfologia cristalelor, ct i ritmul creterii cochiliilor i plantelor. Se pare c latura artei ce exteriorizeaz aceast formul uniform prin diversele ei acoperminte concrete i n detrimentul acestora din urm, poate fi definit mai nti ca inutil exaltare a unei condiii structurale de existen i chiar ca seducie mediocr prin excelen, dac inem seama de periculoasa tendin ce mboldete spiritul la repetiie i de lene, n care instinctul de conservare i gsete nendoielnic profitul infailibil, care l nclin s se lase inclus, dintre obsesiile de asemnare (ce se dovedesc n general un ferment psihic deosebit de activ i constant), numai printre cele mai imediate, dar totodat i cele mai puin compromitoare dintre ele: asemnrile de form i de ritm, idealizate pe deasupra de numr2. Aparena static a unei armonii pe care e timpul s o numim, ns pentru a ne ndeprta de ea, universal, este tradus de pictur, sculptur sau arhitectur1 Cf. Recherches philosophiques, t. IV, p. 328.2 Se tie c realizarea asemnrii este funcia fundamental a gndirii: Orice studiere a operaiunilor gndirii ajunge s dea un loc capital noiunii i sentimentului de asemnare. Se pare c este realmente una dintre categoriile eseniale, poate c cea mai esenial, a cunoaterii propriu-zise, n condiiile n care aceasta depete sensibilul pur". D. Parodi, Le sentiment de ressemblance, Revue de Philosophie, 1930, partea I, p. 198. Putem merge chiar mai departe,46n orice morfologie frumoas, n care ansamblul drii de seam este dat n simultaneitate spaial, n timp ce aparena sa dinamic este prezentat n paralel simurilor complice (care in de aceeai structur) n orice evoluie frumoas prin dans, muzic i poezia pur n care opera se dezvolt ritmic n timp.Pare cu neputin s vedem n aceast exaltare a structurii idealizate altceva dect o mgulire fa de sine printr-un ocol apropiat, dat fiind c aceste cercetri nu ar putea avea dect o finalitate de complezen, nerevendicndu-i nici mcar (sau att de gratuit nct este rizibil) un el de cunoatere, aa cum ar putea face cu succes n acest domeniu al armoniei i al ritmului geometria sau acustica.2. Impuritate i imaginaieNu e nimic de ateptat de la frumusee.Din cele cteva lucrri riguroase i de altfel n majoritate recente1 pe care tiina estetic, n general att de inutil, le poate prezenta fr aprehensiune la un examen probatoriu sever, rezult c elementele zise pure, din orice art, odinioar calificate drept indicibile i inefabile, se dovedesc reductibile la numr. i, duppare-se, i arta c nu exist nici un proces intelectual sau afectiv care s nu fie bazat pe fenomenul de asemnare, a crui inciden asupra fiecrei funcii mentale este regretabil c nu a fost, ca s spunem aa, niciodat studiat pn acum. 1 Fac aluzie la crile lui Ghyka ce aplic matematicile sublime" la studiul artelor plastice i la cele ale lui Servien care, considernd omul drept un sistem fizic de energie relativ nchis, acord un loc preponderent principiului lui Curie (disimetria este condiia unui fenomen, iar simetria a ncetrii sale) n explicarea ntmurilor muzicii i poeziei. Firete, aceste lucrri sunt schematice i exist o anumit zon de indeterminare ntre structurile pe care le definesc i realitatea operelor de art, chiar i n privina formei acestora, deoarece ea nu poate s nu ne influenat de coninut Astfel, e recomandabil s dm dovad de oarece suplee j aplicarea lor. Este ceea ce a neles perfect H. Focillon n sclipitoarea sa lucrare . e des Formes, care din acest punct de vedere este un model de msur. Se welege de la sine c lectura ei nu e destinat crerii unei mai bune opinii despre ementele pure ale artei, n pofida scopului evident urmrit de autor.47cum am vzut, putem considera c armonia i ritmul nu urmresc dect s extrag din orice vemnt concret structura, static ntr-un caz i dinamic ntr-altul, a morfologiilor i a evoluiilor naturale. Din acest punct de vedere, elementele pure ale artei apar drept prada obinut prin urmrirea interesat a acestei structuri matematice a universului, ajuns perceptibil prin utilizarea mecanismelor senzoriale construite ele nsele dup acelai cifru.Prin opoziie, vom denumi n chip comod impure celelalte elemente constitutive ale artei. Contrar primelor, care sunt formale, abstracte i, ntr-o oarecare msur, obiective, acestea din urm i trag originea din coninutul actual sau virtual al contiinei: sentimentalitate direct sau simbolic, dorine i amintiri contiente sau incontiente etc. Ele formeaz partea trit, deci relativ individual a operei. n acest sens pot fi ele denumite subiective, dar atunci este util s ne amintim c acest termen nu trebuie s i trimit cu gndul la o opoziie existenial, ci la o simpl diferen de situare spaial, neinfluennd natura profund a elementului' considerat, dac, aa cum am ncercat s art, este adevrat c: anumite reacii i constelaii afective primordiale pe care nu le gsim uneori la om dect n stare de virtualiti corespund unor fapte explicit i curent observabile n restul naturii1.Impuritatea n art ine n fine exclusiv de imaginaia empiric2, nelegnd prin aceast expresie capacitatea de utilizare a ] concretului n scopuri cel mai adesea pasionale, dar n care partea unei anumite intelectualiti ncordate nu este deloc neglijabil, j Trebuie de altfel s admitem c fabulaia (funcie liric, imaginaie difluent, asociaie liber a ideilor etc.) nu este niciodat total scutit de interpretare (tendine tiinifice unitare de sistematizare teoretic etc.) i nici, invers, interpretarea nu este scutit de o impur i delirant fabulaie, dar prin faptul nsui extrem de i acceptabil i demn la rndul ei de interes i studiu.1 Cf. studiile mele, La Mante religieuse, Minotaure, nr. 5, p. 23 sq; Mimetisme et Psychastenie legendaire, ibid., nr. 7, p. 5 sq.2 Se cuvine s desemnm prin cuvntul imaginaie, folosit fr calificativ, facultatea unic de viziune ce se exercit, sub diferite modaliti, de la percepie pn la vis, trecnd prin reprezentare i halucinaie; cadru a priori al sensi-l bilitii; capacitate de punere n imagine, adic de apercepie spaial.48Se pare c ne aflm n acest caz n prezena celor mai bune ci pe care contiina o poate apuca pentru a ajunge la satisfacerea sa. n starea actual embrionar a fenomenologiei visului, a bolilor mentale, a mitului i a faptului liric, nu este deloc posibil s ne exprimm n mod valabil cu o mai mare precizie. Cu toate acestea, este evident c individualitatea este implicat de aceste fantasme ntr-o profunzime mult mai impresionant dect ar putea fi prin zmbetele complice ale armoniei.n grade diferite, pe care este indicat s le trecem rapid n revist, elementele impure care, contrar antagonistelor lor, rmn ireductibile la numr sau la vreo abstracie de acest fel i sunt, n consecin, singurele care prezint interes prin ele nsele, intervin n diferite arte. n arhitectur i n muzic, abia de au drept de cetate. ntr-adevr, ele nu pot aprea n nici un chip n cea din urm dect n timbrul notelor (factor n general nesemnificativ n raport cu ceilali, de exemplu nlimea sunetelor), iar n prima, doar n destinaia monumentului (de unde i importana imaginativ unic a Turnului Babei). Cntecul aduce cu sine glasul omenesc, iar dansul - corpul omenesc, care nu joac doar un rol abstract (morfologie estetic a corpului exprimat printr-o progresie geometric i aditiv totodat, proporional egal cu seciunea de aur, care exprim la rndul ei o relaie ntre dou mrimi, astfel nct cea mai mare s fie fa de cea mai mic precum suma ambelor fa de cea mai mare), ci i un rol emoional i mitic de mare calitate ca substrat al sexualitii i etalon al antropomorfismului1. (Vom aprecia importana acestui factor din urm referindu-ne, printre altele, la tehnica descntecului.) Oricum ar fi, n dans, i mai categoric n sculptur, mai ales n msura n care poate fi considerat i folosit ca procedeu de materializare aCorpul este, din motive evidente, un exemplu privilegiat, dar firete c 0 asemenea disociere a elementelor pure i impure este posibil n orice unitate estetic: astfel, ntr-o culoare, elementul pur este culoarea abstract, impresia luminoas rezultnd aceast culoare, fiind, ntr-un fel, literatura acestei culori: Prezen actual sau virtual a tuturor elementelor a cror culoare este. Astfel, cutare albastru, cel al liniei spectrale F din spectrul hidrogenului, de exemplu, este indisolubil o radiaie de 0,48 n lungime de und i de nuana cutror ochi a|batri, a cutrop pietre preioase albastre, a fricii, a venelor etc.49dorinelor, elementele impure se impun deja examenului i se! prezint ntr-un mod complex, adic, la rndul lor, cu mijloace dej aciune diverse i de valoare inegal.Dintre ele, trebuie mai nti s acordm loc sentimentalitii: rolul ei pare a fi destul de constant, dar nu prea fecund, fiind un fel de inflaie bazat pe prejudeci de epoci i locuri, al creL studiu pare s in n primul rnd de domeniul sociologiei, cu excepia poate a stilurilor sau a cristalizrilor care o vehiculeaz simbolic: falsa antichitate a secolului al XVII-lea, falsul crepuscul] i falsele ruine ale romantismului, falsele maini, ndeosebi falsele manechine-automate ale sensibilitii contemporane, n general! ceea ce ar trebui poate numit convenionalismul spontan.Se cade s notm apoi aciunea crescnd a sentimentelor, nostalgice: atracia inuturilor exotice, a civilizaiilor disprute, al inocenei copilreti, a vrstei de aur sub toate formele sale, inclusiv a uterului matern care pare a fi ultima sa ntruchipare, poate c cea mai exact, dar poate totodat simulacru nu mai puin iluzoriu] dect precedentele. n sfrit, trebuie s menionm de capacitatea de identificare cu eroul, care face ravagii ndeosebi m\ cinema, teatru i roman i despre care ultimul cuvnt pare s f fost spus de psihanaliz1.n general, acestor elemente crora nimic nu le garanteaz, n cea mai mare parte a timpului, necesitatea liric, ci n privina, crora, dimpotriv, totul ndeamn la cea mai mare suspiciune] nu trebuie s li se acorde o oarecare valoare dect n cazuri privw legiate i foarte rare. Aici se cade s fim extrem de severi: discreditarea n care trebuie inut literatura nu va fi niciodat prea exagerat dac ne gndim la sordidul scopului urmrit dej scriitor: seducerea prin asemnarea avantajoas a portretului1 n ultima vreme s-a constatat apariia unui soi de perfecionare a acestei] identificabiliti cu eroul. Se pare, ntr-adevr, c efortul anumitor autori (Marceli Proust n chip mai scolastic, James Joyce mai imediat) de-a propune - mai muld dect de-a restitui, aa cum se afirm uneori cu naivitate - un flux psihologici n integritatea sa nentrerupt trebuie luat drept desvrirea acestei tendinei Este clar c acest flux servete la nlocuirea, n sensul tare al termenului, pej durata lecturii, a celui aparinnd cititorului, astfel nct funcia de distragere a operei de art s se exercite ct se poate de complet.50retuat (n bine sau n ru, n funcie de gusturile fiecruia). Ct despre ambiiile cele mai nalte ale literaturii i ndeosebi ale poeziei, nu s-a dovedit niciodat pn acum c ar fi ntemeiate. Cel mult, putem invoca n sprijinul lor beneficiul ndoielii, i asta doar n favoarea ctorva opere realmente dictate pe care s le putem cita i care, reprezentnd atunci efectul brut al imaginaiei empirice, sunt asimilabile ca atare ireductibilelor vise din somnul profund sau anumitor deliruri dezvoltndu-se din ele nsele i fr vreo intervenie extern, care nu se alimenteaz dect printr-un soi de autofagie continu ce nu exclude o proliferare epidemic.Oricum, elementele impure ale artei, mpreun cu motenirea miturilor, propun singurele materiale asupra crora se poate lucra cu folos pentru izolarea faptului de imaginaie, ca activitate difluent, demers direct opus celui ce const n ncercarea de-a izola elementul plastic al artei i care face figur de sarcin primordial dac e pus alturi de desfrul acesta arogant, utilizabil cel mult n scopurile cele mai puin glorioase n ceasurile de slbiciune, de depresie sau chiar, mai elementar, de plictiseal1.Din acest punct de vedere, este urgent s avem n vedere crearea i sistematizarea metodelor experimentale extrem de riguroase, adaptate provocrii, controlrii, clasrii i interpretrii fenomenelor psihice: s abandonm desuetudinea artistic pentruUnii sunt mai ngduitori i atribuie artei un scop provocator, cum face George Sorel, care scrie, de exemplu (Reflexions sur la violence, ed. a Vi-a, Paris, 1925, p. 360): Ei (marxitii) trebuie s priveasc arta ca pe o realitate care face s se nasc idei i nu ca pe o aplicaie a ideilor", propoziie care, nu e inutil s remarcm, depinde ndeaproape de o concepie general conform creia arta ar fi anticiparea formei celei mai nalte a produciei (ibid., p. 377sq). Oricum ar fi, putem rspunde unei asemenea concepii c: 1. eterogenitatea componentelor artei (iscusin, inspiraie etc.) face ca posibilitatea utilizrii sale ca document s fie foarte redus; 2. prin natura sa de mgulire, arta este mai puin adecvat dect oricare alt lucru pentru a face s se nasc idei i c pare, dimpotriv, deosebit de apt s adoarm, spre profitul vreunei rumegri de impresii i amintiri, imperativul de cunoatere al spiritului. n sfrit, este un fapt patent acela c rezultatele meditaiei asupra tiinei (epistemologia) sunt sensibil mai ecunde i mai solide dect cele ale meditaiei asupra artei, adic ale esteticii. Cf. 'ucrrile lui Meyerson, Bachelard, Reichenbach, Carnap, Frank etc, care definesc noile moduri de gndire pretinse de dezvoltarea tiinelor fizice.51a constitui o fenomenologie general a imaginaiei, pe lng care operele de art nu vor avea mai mult valoare, interes i pondere dect pot avea n raport cu teoriile tiinifice produsele tehnicilor industriale pe care le creeaz acestea. De altfel, nu este o ntmplare


Recommended