+ All Categories
Home > Documents > Rodica Zafiu- Divers It Ate Stilistica in Romana Actuala

Rodica Zafiu- Divers It Ate Stilistica in Romana Actuala

Date post: 13-Jul-2015
Category:
Upload: iukifantasy-iulian
View: 337 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 433

Transcript

Introducere

Una dintre trsturile caracteristice ale limbii romne actuale este diversitatea ei stilistic, determinat de multiplicarea i diferenierea situaiilor de comunicare, a contextelor de uz; se nelege c o asemenea diversitate nu individualizeaz romna ntre alte limbi moderne (cci fenomenul e larg rspndit, cel puin n contexte culturale asemntoare), ci deosebete ntr-o anumit msur limba actual de cea din secolele trecute. S-a afirmat adesea c liniile fireti de dezvoltare a limbilor n spaiul social i cultural modern sunt complementare: reducerea diferenelor regionale (sub presiunea urbanizrii, a contactelor umane, a rspndirii mijloacelor de comunicare n mas, a globalizrii) e contrabalansat de sporirea diferenierilor stilistice n interiorul limbii literare[1]. Lucrurile nu sunt chiar simple i procesele nu urmeaz obligatoriu o singur direcie: o dovedesc pe de o parte contratendina actual de pstrare i de valorizare a diferenelor regionale (lingvistice i culturale), pe de alta chiar anumite forme de uniformizare stilistic a limbii literare. n a doua jumtate a secolului al XX-lea, impunerea artificial, n toate zonele vieii publice, a limbajului birocratic caracteristic discursului politic totalitar, presiunea cenzurii i a controlului de tip poliienesc au redus considerabil diferenele stilistice existente ntre variantele deja constituite ale romnei culte. Pe fundalul de monotonie a unei limbi de lemn generalizate s-a proiectat spectaculoasa redescoperire a diversitii, dup 1989. Mijloacele de comunicare n mas, n special jurnalismul i televiziunea, au pus n circulaie tipuri de discursuri cu totul noi, sau care nu mai avuseser, timp de cteva decenii, dreptul la manifestare public. Principala transformare petrecut n perioada de tranziie din ultimul deceniu al secolului al XX-lea a constituit-o ptrunderea masiv n scris a oralitii colocviale. Destul de repede, stilul neutru i impersonal, cu un grad nalt de artificializare, care domina discursul public i prea s-i impun ca model limbajul tiinific, a fost nlocuit de o diversitate pitoreasc de structuri ale limbii vorbite, de elemente lexicale populare i chiar argotice, asimilnd rapid mprumuturi i calcuri, de preferin din englez, devenit, ca i n cazul multor alte culturi contemporane, noua surs de influen lingvistic. n momentul de fa, riscul de cretere a entropiei e reprezentat tocmai de generalizarea limbajului familiar; spaiu al experimentului, al expresivitii inovative, dar i al recursului

comod la cliee i automatisme, limbajul familiar e o contrapondere pentru ariditatea birocratic i un rezervor util de procedee expresive pentru alte varieti lingvistice, dar poate asuma i un rol negativ n istoria cultural a unei limbi n momentul n care amenin s ptrund n orice context, tergnd limitele dintre registre i nivelnd exprimarea. Stilistica funcional romneasc din anii '60-'70, continuat de sintezele aprute n anii urmtori, a ncercat o definire ct mai riguroas, n linie structuralist, a sistemului stilistic al limbii: prin dezbateri interesante, din care ns azi pare desuet obsesia de a determina ct mai exact numrul stilurilor i de a le ncadra ntr-o schem[2]. Rezultatul controverselor transmis manualelor i devenit aproape o dogm postula existena n limba literar a stilurilor (sau limbajelor): tiinific (i tehnic), juridic (i administrativ), literar, eventual i publicistic. Descrierile detaliate ale acestor stiluri, cu particularitile diferitelor lor nivele lingvistice (fonetic, morfosintactic, lexical, pragmatic), rmn perfect valabile i pline de utilitate. Mai puin ntemeiat i nu foarte productiv pare astzi ideea unei clasificri omogene, n care stilurile funcionale s apar ca uniti de acelai rang, net separabile: complexitatea fenomenelor stilistice, dependena lor de factori culturali i sociali se opune reducionismului bazat pe opoziii binare i ierarhizrii rigide. i mai puin acceptabile sunt excluderile: n schemele vremii nu intrau de obicei ca entiti aparte limbajul religios i cel politic. Justificrile erau pur lingvistice i parial credibile: se afirma c cele dou limbaje ar avea o individualitate prea puin marcat, confundndu-se n parte fie cu limbajul literar, fie cu cel juridic sau tiinific. De fapt, cauzele mai adnci ale excluderii erau cu siguran de natur politic: ele se reduceau (dac e s parafrazm i s banalizm celebra formul a lui Wittgenstein), la principiul nemrturisit c despre lucrurile despre care nu se poate vorbi (onest i liber) trebuie s se tac. Absena studiilor specifice era astfel preferat unor descrieri viciate de dogme extralingvistice, care ar fi trebuit sa prezinte limbajul religios n termenii unei judeci negative sau s consacre limbajului politic al regimului elogii nejustificate. De altfel, cenzura nsi prefera omisiunea, pentru c n cazuri foarte clare de conflict cu realitatea orice enun devine subversiv: aseriunea orict de neutr e simit ca o aluzie, iar elogiul apare ca o ironie. n schemele sistemelor stilistice nu intra ntotdeauna nici limbajul jurnalistic: cu justificarea c are o prea mare diversitate interioar (ntre editorial, reportaj i cronica sportiv, de pild, diferenele lingvistice fiind foarte mari)[3]. Poate

c i n acest caz existau motive strategice: cum cea mai mare parte din textul jurnalistic se identifica perfect n acei ani, cu discursul oficial, a caracteriza publicistica nsemna implicit a vorbi despre limbajul politic. n toate aceste cazuri, lipsurile au fost parial acoperite dup 1989, prin apariia unor studii, articole, dicionare consacrate limbajului religios i (mai ales n ipostaza limbii de lemn totalitare) celui politic. De cel mai mare interes tiinific i practic pare s se bucure limbajul presei, despre care s-au publicat n ultimii ani cele mai multe lucrri[4]; e n cretere i interesul pentru limbajul i strategiile retorice ale publicitii. n prezent, diversitatea diastratic a limbajului nu mai e neaprat gndit n termenii unui sistem rigid, reductibil la cteva stiluri principale; capt mai mult ndreptire modul de a o vedea ca pe o realitate complex i nuanat, gradual, alctuit din interferenele a numeroase limbaje i tipuri de text, cu regulile lor de construcie i de selecie mai mult sau mai puin individualizate. O asemenea perspectiv stimuleaz cercetarea particularitilor unor discursuri precum (ntr-o enumerare voit nesistematic): al poliiei, al informaticii, al mesajelor transmise prin pota electronic, al manualelor, al ghidurilor de conversaie, al comentariului sportiv, al modei, al horoscopului, al benzilor desenate, al textelor de muzic rap, al buletinului meteorologic, al micii publiciti, al talk-show-urilor televizate, al convorbirilor la telefoanele mobile, al zvonurilor etc. n locul unei realiti obiective i a unui adevr tiinific unic asupra numrului de stiluri i a raporturilor dintre ele, putem accepta o nsumare de interferene culturale, n care cercetarea nsi, ca fapt cultural, i creeaz i i modific obiectul. n cele ce urmeaz, am ales tocmai un asemenea mod de abordare; n observaiile fragmentare despre aspectele stilistice ale limbii contemporane nu sunt de cutat caracterul sistematic i nici exhaustivitatea. Nu e vorba deci de o sintez teoretic i didactic n care s se prezinte trsturile eseniale ale fiecrui tip de limbaj abordat; selecia temelor a fost ghidat mai ales de dorina de a investiga fapte mai puin cunoscute, noi sau marginale. Lucrarea este structurat n trei pri. n prima, sunt cuprinse observaii despre limbajul jurnalistic: unul dintre fenomenele cele mai interesante ale perioadei contemporane, a crui schimbare spectaculoas a influenat ntreg discursul public de dup 1989.

Strategiile jurnalistice vor fi urmrite n tipul de text cel mai specific genului, tirea, n special n cea senzaional (cu unele referiri la comentariu, interviu, reportaj). De fapt, multe din informaiile despre celelalte limbaje (tratate n a doua parte a crii) se obin prin intermediul textului jurnalistic, n care unele apar chiar ca inserii ale unor coduri speciale (mica publicitate, buletinul meteo, cronicile sportive etc.). A doua parte a lucrrii se ocup de diferite limbaje contemporane asociate cu o situaie de comunicare, o funcie, un context, un domeniu sau un tip de text. Categoriile prezentate au ponderi i nivele de generalitate diferite: n vreme ce limbajul religios acoper o sfer larg de manifestri, limbajul buletinului meteorologic e limitat i bine circumscris. ntre unele dintre limbajele tratate sunt puternice interferene, care pot duce la subordonarea lor unul fa de altul sau la includerea ambelor ntr-o clas cu rang de generalitate superior: limbajul poliienesc e ntr-un asemenea raport cu stilul juridic sau administrativ. n inventarul de teme se observ cteva mari absene, totale sau pariale: n primul rnd a limbajului politic care, dat fiind noutatea i complexitatea sa, va fi tratat ntr-un volum aparte, i cel puin la nivelul de maxim generalitate a limbajelor tiinific[5] i juridic care s-au schimbat cel mai puin n aceast perioad i pentru care ar fi fost deci prea puine lucruri de adugat la cele deja nregistrate. ntr-un fel, subiectele alese sunt tocmai cele care nu apar de obicei n tratatele romneti de stilistic funcional[6]. A treia parte e dedicat fenomenelor oralitii, elementelor de limbaj popular, familiar, argotic. i aici, rolul jurnalismului este fundamental, prin permisivitatea maxim pe care o arat fa de reflectarea n scris a limbii vorbite. Volumul ncearc aadar s schieze profilul stilistic al limbii romne actuale, prin trei seciuni, corespunznd fenomenelor care mi se par fundamentale pentru aceast faz de evoluie: preponderena jurnalismului, diversificarea tipurilor de texte i limbaje, ptrunderea oralitii colocviale n scris.

[1] Cf. Gheie 1982: 148-149; Gheie 1997: 44.

[2] Rezultatele acestor preocupri din anii 60-70 sunt rezumate n Gheie 1982: 157-163. Pentru dezvoltri ulterioare, v. Irimia 1986 i 1999. [3] Sunt argumentele cu care Coteanu 1961: 57-58 nega existena unui stil publicistic. [4] Exist chiar o serie Media a editurii Polirom, consacrat mijloacelor de comunicare n mas, n primul rnd publicisticii. Volumele cu acest obiect au adesea structura unor ndreptare i ghiduri practice, sau abordeaz domeniul dintr-o perspectiv larg comunicativ, n care aspectele propriu-zis lingvistice i stilistice alctuiesc doar o parte; multe sunt traduceri. Dintre lucrrile dedicate jurnalismului n limba romn pot fi amintite Coman 1997, Foar 1997, Popescu 1997, Bogdan-Dasclu, Dasclu 1999, Szabo 1999. n studiul limbii presei exista o anumit tradiie, dar un rol decisiv l-a avut explozia de dup '89 a jurnalismului romnesc, reflectat i n amplificarea nvmntului universitar de specialitate. [5] Pentru stadiul actual al cercetrilor asupra limbajul tiinific, v. Rovena Frumuani 1995 i capitolul corespunztor din Irimia 1986. [6] De altfel, limbajul tiinific a fost probabil cel mai complet studiat la noi n a doua jumtate a secolului al XX-lea Preferina lingvitilor are n acest caz mai multe explicaii: ea a fost determinat de faptul c analiza terminologiilor de specialitate risca cel mai puin s ating subiecte politice periculoase, dar i de prestigiul pe care limbajele tiinifice l aveau n spaiul cultural al epocii, ntr-un moment n care preau s devin idealul exprimrii culte (Iordan, Guu Romalo, Niculescu 1967: 16) i modelul evoluiei ulterioare a limbii (Graur 1970: 35-43). Autoritatea modelului tiinific n limbaj reprezenta o caracteristic mai general a epocii, dar i una dintre cele mai tipice manifestri ale mitologiei tiinifice a comunismului (Boia 1999).

I. LIMBAJUL JURNALISTIC: NTRE STRATEGIILE SENZAIONALULUI I TENTAIA CLIEULUI

Multe din caracteristicile stilului jurnalistic sunt determinate de nevoia fundamental a publicitilor de a furniza elemente noi, de a produce surprize, pentru a trezi interesul cititorului i a continua o comunicare mereu ameninat de grab, plictiseal, suprasolicitare. Cum noutatea nu apare totdeauna n idei sau n informaii puine i repetitive, n sfera vieii cotidiene , cutarea ineditului se transfer adesea asupra limbajului. Pasiunea jurnalistic pentru neologismul ocant e bine cunoscut; a fost remarcat de asemenea, n presa romneasc de dup 1989, prezena jocului de cuvinte, dezvoltat dintr-o puternic explozie de subiectivitate i de inventivitate lexical. O surs stabil de pitoresc lingvistic pare s o constituie acum limbajul popular, familiar i mai ales cel argotic, avnd printre trsturile lor eseniale tendina spre inovaie, spre permanent remprosptare. Trsturile cel mai des invocate (i criticate) ale jurnalismului autohton privesc caracterul lui folcloric, afectiv, narativ i gnomic.

1. Retorica titlurilor

Dintr-o analiz strict lingvistic sau mai larg semiotic a titlurilor din presa romneasc actual pot rezulta multe lucruri interesante; titlurile sunt un indicator al inteniilor i al competenelor de comunicare manifestate n spaiul public. Fr a nutri ambiiile unui studiu sistematic, sugerm doar cteva teme de investigaie, pe baza unor observaii asupra formelor i strategiilor de intitulare ale articolelor din cotidiene, deci din presa cu publicul cel mai larg i mai eterogen [1] .

Titluri verbale i titluri nominale

Stilul nominal [2] specific, e drept, titlului n genere (fapt ilustrat, de pild, de Hoek 1981, ntr-o cercetare dedicat integral titrologiei ), dar mai ales celui de carte a fost foarte rspndit n presa romneasc din timpul totalitarismului i era nc predominant n paginile ziarelor de la nceputul lui 1990. Pentru tendina de evitare sistematic a frazei vii, a enunului complet, cu un verb care s fixeze aciunea n timp i n spaiu i s-i evoce agenii individualizai, stau martore sutele de titluri din anii '50-'80, de genul Bogat i nsufleitor raport muncitoresc , O art a contiinei patriotice, revoluionare etc. n stilul publicistic al limbii de lemn se strecura, cel mult, cte unul dintre verbele a cror valoare abstract le permite s se transforme n simplu instrument de conectare, uneori de echivalare, a dou formule fixe, a dou lozinci: demonstreaz, constituie, asigur .a. Excepiile se ntlneau cel mult n rubrica sportiv (Echipa Romniei s-a calificat ) sau n pagina extern (n Japonia a fost construit) singurele care mai aveau acces la eveniment i la temporalitate. Tiparul de departe cel mai rspndit a fost cel al construciilor interpretabile ca apoziionale sau ca eliptice, cu structura specific unor definiii: Femeile prezen activ n ; Munca, factor hotrtor ; Realegerea, chezie sigur a etc. Dup decembrie 1989, modelul ultra-uzat a continuat s apar, nu ntmpltor nsoit de metaforismul convenional i rudimentar: Iniiativa fiecrui ran, rsadul cel mai preios din grdinile de legume (Adevrul 27.01.1990) [3] . Majoritatea presei romneti a nceput ns, prin reacie, un proces de dinamizare a titlurilor; enunul de tip verbal (Pe cine aprau atacatorii? RL 4.02.1990) avea s devin n scurt timp modelul dominant. Prezena verbului ntr-un titlu e simptomatic pentru definirea unei atitudini de aderare la real i de individualizare a actului de comunicare. Se tie c doar enunul are valoare de adevr: titlurile nominale risc s rmn n domeniul sensurilor abstracte i generale, al potenialitilor care nu ating criteriul adevrului, al corespondenei cu realitatea. Desigur, este esenial distincia dintre diversele modaliti discursive, titlul adaptndu-se i tipului de text, sugernd deci tonul predominant deliberativ, argumentativ sau informativ al unui articol. E foarte normal ca un text teoretizant s se intituleze Cteva ntrebri (RL 4.02.1990) sau Dialogul intoleranei (Adevrul 4.02.1990). Sub alte titluri, la fel de generale Nevoia vital de

dialog (RL 3.02.1990), Pentru un dialog constant i creator (Adevrul 3.02.1990) se ascund ns informaii de alt tip, interviuri i declaraii ale unor persoane cu identitate precis. Opiunea apare ca un refuz de a oferi cititorului un minimum necesar de informaie particularizat (numele proprii n primul rnd, determinarea exact a unui fapt, a participanilor i a circumstanelor semnificative). Ea poate totui rmne ca o garanie de seriozitate a unei orientri jurnalistice care prefer discuia general chiar cu riscul unei aparene plictisitoare senzaionalului i dorinei de a oca i a de provoca. Titlurile verbale s-au impus tot mai mult n anii care au urmat lui 1990, dezvoltndu-i chiar un model narativ. n titlurile din presa de scandal pe care Charaudeau 1983 le-a folosit pentru o analiz semiotic a genului discursiv Informaie , bazat pe un contract de autenticitate , dominante erau construcia activ, cu verbul la prezent, micro-structura narativ i cuprinderea n enun a relaiei cauz efect. De fapt, ntre titlul ca semn convenional i titlul ca rezumat informativ exist o mare varietate de strategii textuale; ele se exerseaz, probabil, prin fora mprejurrilor, din nevoia de a menine viu interesul cititorilor i dup scderea forei de oc a evenimentelor. Titlul narativ

Tiparul titlului narativ, folosit intens n presa romneasc din ultimul deceniu al secolului al XX-lea, cuprinde, ntr-o propoziie sau ntr-o fraz scurt, rezumatul unei poveti simple, cu personajele sale principale. Titlurile n trei timpi, impuse chiar de la apariia sa (n 1992) de cotidianul Evenimentul zilei i imitate apoi de multe alte publicaii n cutare de succes la un public ct mai larg, rezum tirea n forma unei micro-naraiuni centrate pe insolit, pe contraste, pe contrazicerea ateptrilor cititorului. Dei par s se supun unei reguli de concizie, titlurile cuprind date care nu au nici un rol n declanarea i n desfurarea aciunii; uneori, chiar date care nu se vor regsi n text. E una din micile pcleli ale genului; ea s-ar putea totui justifica prin ideea c senzaionalul nu aparine doar aciunii n sine, ci i relaiei ei cu un cadru existenial mai larg. Circumstanele evocate de la nceput l implic pe cititor n poveste, oferindu-i un punct de contact cu lumea textului, din propria-i

experien practic ori cultural: n ziua alegerilor, / [4] Gavril Zih din Arad s-a aruncat de pe un viaduct direct n cap (EZ 86, 1992, 2); La 8 km de Mirceti, / val de sinucideri ntr-o linitit comun ieean (EZ 190, 1993, 2). Legtura pe care alegerile ar putea-o avea cu sinuciderea nu e dect cel mult o sugestie a textului sau o ipotez de lectur a cititorului; nimic nu d de bnuit c apropierea de Mirceti ar avea vreo importan n creterea numrului de sinucideri. Circumstana temporal i cea local din exemplele de mai sus funcioneaz mai mult ca termeni de contrast: ele ncep prin a activa experiena clieizat a cititorului (n ziua alegerilor lumea merge cuminte la vot; la Mirceti e lunca idilic n care Alecsandri scria frumoase poezii), pe fundalul creia se produce surpriza, faptul care contrazice regula: n loc s mergi la vot, te arunci n cap; zona idilic e bntuit de fore malefice. Uneori circumstana poate fi i cauzal: atunci cnd ntre cauz i efect exist deja un contrast suficient de mare; de pild, cel dintre solemnitatea festivist a cauzei i comicul de situaie al efectului: n cinstea venirii la Iai a dlui Iliescu / la statuia lui A. I. Cuza, ore n ir, pompierii au splat ginaul de pe sabia i barba domnitorului (EZ 176, 1993, 1).

Desemnarea epic

O dat cu tirea de senzaie, a revenit, n stilul gazetriei romneti, tiparul de desemnare a unui eveniment prin nominalizare i localizare. Titluri precum Asasinatul din Bulevardul Carol (EZ 505, 1994, 1) sau Misterul scheletului din strada Rnov (EZ 422, 1993, 1) reiau tradiia formulelor ocante, curente n secolul trecut, parodiate de Caragiale n Groaznica sinucidere din strada Fidelitii [5] sau n nfiortoarea i ngrozitoarea i oribila dram din strada Uranus ( Epilogul dramei din strada Uranus! Mama dramei din strada Uranus! Fratele dramei din strada Uranus! ) [6] . Tiparul desemnrii autonomizeaz i reliefeaz un fapt, transformndu-l n eveniment; utilizrile sale contemporane mizeaz probabil i pe un efect difuz de trezire a ecourilor de lectur, a conotaiilor genului senzaional (de la romanele de mistere la celebrele Crime din Rue Morgue). Se ntlnete des o variant a tiparului de mai sus, i mai marcat de apartenena la

genul jurnalistic: desemnarea unei persoane prin funcia sa narativ de agent al aciunii violente asociat identificrii spaiale: ora, cartier, strad. Titlurile vorbesc de Violatorul din Herstru (500.000 lei recompens pentru identificarea violatorului din Herstru , EZ 285, 1993, 1; Violatorul din Herstru a fost arestat! , EZ 306, 1993, 1; dup o vreme: Violatorul din Herstru a fost condamnat la 6 ani nchisoare , EZ 504, 1994, 8), de Strangulatorul sau Sugrumtorul din Labirint (Pe capul strangulatorului din Labirint a fost pus deja recompensa de 500.000 lei , EZ 299, 1993, 1; Lovitur de teatru: Sugrumtorul din Labirint este soul victimei! , EZ 303, 1993, 1; A nceput procesul sugrumtorului din strada Labirint, EZ 503, 1994, 8), de Spintectorul din Rostov (EZ, ediia de prnz, mai 1993), de Sprgtorul din Bistria (UC 5, 1994, 6) [7] etc. i n acest caz acioneaz ecouri i analogii ndeprtate (cu Jack Spintectorul , de exemplu); efecte discret parodice sunt produse de contrastul dintre senzaionalul cu aparen exotic al faptei i banalitatea unor locuri familiare cititorilor. Uneori se mizeaz pe rezonana mitic a unui nume: n cazul Labirintului evitndu-se, pe ct e posibil, cuvntul strada . Strategia cea mai interesant din punct de vedere lingvistic este ns folosirea sufixului de agent -tor: derivatele substantivale pe care acesta le produce presupun n genere o relaie constant (prin durat, repetiie) ntre agent i aciune, nu doar pe cea rezultat dintr-o singur ntmplare. Desemnarea unui ins ca Sugrumtorul din Labirint e decodabil printr-o perifraz generalizatoare: acesta nu e cel care a sugrumat , ci cel care sugrum ; este sugerat astfel, printr-o formul n care se ascunde hiperbola, posibilitatea, chiar probabilitatea repetrii actului [8] .

Personajele: desemnarea (mai mult sau mai puin) tendenioas

Nu e nimic nou n a afirma c la aceleai persoane sau la aceleai ntmplri vorbitorii se pot referi n mai multe feluri i c selecia unei desemnri sau a unei descrieri dintre mai multe posibile e o form de manifestare a subiectivitii n limbaj. O veche problem teoretic a fost actualizat de cercetrile asupra limbajului politic i publicistic: n acest caz, alegerea unei etichete sau a alteia pentru persoane i evenimente este uneori acceptat ca un rezultat firesc al existenei unor perspective diferite asupra

aceleiai realiti , dar e mai adesea privit cu suspiciune, ca o form de manipulare ( desemnarea tendenioas ). Dincolo de o zon de normalitate relativ (stabilit ntr-un cadru cultural dat i dependent de context), desemnrile deviante presupun o motivaie subteran, ascuns i o intenie persuasiv. Discursurile occidentale asupra eticii n pres nu uit s interzic desemnrile prin etnie, culoare, religie care pot activa stereotipuri ale prejudecilor etnice, rasiale etc.; n jurnalismul romnesc, ele sunt din pcate curente: Un igan cumpr o via cu 2.000 de lei i o arunc la gunoi (Ora 281, 1993, 2); Criminal turc la volan , Un alt turc omoar oameni nevinovai (UC 5, 1994, 6) [9] . n ceea ce am numit titlul narativ , desemnarea personajelor se face direct prin numele propriu cnd acesta e suficient de spectaculos (fie pentru c publicul l cunoate deja, fie pentru c e pitoresc din punct de vedere lingvistic); n caz contrar, ziaristul recurge n mod stereotip la un substantiv comun, nsoit de articolul nehotrt sau, mai rar, de cel hotrt. Nevoia de a nu priva aciunea de agentul ei se lovete ns de dificultile alegerii unui nivel potrivit de desemnare; acesta ar trebui s evite deopotriv lipsa de interes a unui termen generic un om, o persoan , ca i pericolele excesului de particularizare, cu implicaiile persuasive nedorite [10] . Termenii generici nu se potrivesc totui n orice context: sunt mai fireti dac povestea activeaz un scenariu general uman (Un om este aruncat din cas n strad de propriii vecini , Libertatea 2173, 1997, 2), dar par s ofere prea puin informaie n cazul unor poveti particularizate. Un titlu de tipul Un om a ncercat s nele statul romn cu peste 450 milioane lei ar prea destul de ciudat; n textul autentic (din Libertatea 2171, 1997, 24), termenul folosit de fapt era un patron . n limbajul publicistic romnesc se observ cu uurin variaiile n desemnarea unor personaliti politice implicate n evenimente de mare actualitate; mai puin spectaculoase, dar nu lipsite de interes, sunt desemnrile personajelor de fapt divers. Cele mai frecvente sunt cele rezultate direct din actul narat (pe care uneori chiar l rezum): criminalul, victima, violatorul (Un violator gelos i ucide concubina criminal , EZ 400, 1993, 1); e ceea ce am numit deja modelul desemnrii epice . Dependente de context i deci n general neutre sunt i denumirile oferite de relaia (de obicei de rudenie) cu un alt participant la aciune: tatl, fiul, soia, cumnata, vecinul etc. n presa romneasc actual se recurge

destul de des i la desemnri regionale, la identificarea persoanei n raport cu o zon geografic, cu un jude sau un ora: Un oltean s-a aruncat de pe bloc (EZ 1567, 1997, 1); Un covsnean s-a mbrcat n haine de doliu, ca s se spnzure ; O timioreanc a leinat dup un biznis cu menarii (EZ 1564, 1997, 2) Un ploietean a reuit s fure cartele telefonice din automat (EZ 1569, 1997, 2) Un nemean [11] a propus... (EZ 382, 1993, 1) etc. Alte categorii utilizate sunt vrsta O tnr care s-a aruncat de pe Podul Grant a scpat cu via (Libertatea 2173, 1997, 24); Un tnr a sugrumat-o pe amanta tatlui su (Libertatea 2171, 1997, 1) i mai ales ocupaia (profesie, funcie, grad etc.): Un cizmar i-a violat soacra (EZ 1562, 1997, 1); Un soldat a ncercat s-i pun capt zilelor (RL 2251, 1997, 11); Un sergent s-a sinucis dup ce i-a omorit soia infidel (Libertatea 2172, 1997, 1); Un ef de post a czut cu Trabantul n ru (ib., 24). Desemnarea prin profesie e justificat fie cnd aceasta e sursa renumelui persoanei (Cntreaa Z.C. a fost mpucat n cap de soul ei , EZ 487, 1994, 1), fie, mai ales, cnd e implicat n desfurarea faptelor: cineva e desemnat n mod legitim ca taximetrist dac a fost atacat n timp ce se afla n main. Uneori, ns, desemnarea prin ocupaie nu are o justificare imediat, fiind doar un mijloc de concretizare a povestirii, sau o strategie a insolitului: prin contrazicerea unui clieu idilic (Un cioban a violat o femeie gravid , EZ 358, 1993, 2) sau prin absurd (Un inginer capabil s-a spnzurat n baie de o eav , EZ 134, 1992, 12). De fapt, ziaritii aleg de multe ori denumiri nemotivate de context tocmai pentru a crea contraste, surprize, mai ales cnd faptul n sine nu e foarte spectaculos; burlescul de acest gen poate fi sau nu gustat de cititori: are, totui, meritul gratuitii, neputnd, cred, fi suspectat de tendeniozitate. Indiferent de categorie, desemnrile pot fi justificate dac au relevan narativ, dac se leag de aciune sau de cadrul n care aceasta se desfoar (Un actor s-a spnzurat din greeal ntr-un spectacol , Libertatea 2173, 1997, 1; La mina Lupoaia a murit un miner , ib., 24; Un ho a czut de la etajul 9 dup ce a furat dintrun apartament , RL 2251, 1997, 11). Altminteri, prezena lor poate produce inferene incontrolabile, mai ales prin generalizare. O situaie demn de interes este cea n care n titlu apar mai multe formule de desemnare, pentru mai multe persoane sau grupuri implicate n aciune. Ele pot fi puse pe acelai plan, prin folosirea unor criterii de clasificare similare: Doi deinui au pclit gardienii i au fugit din pucrie (Libertatea 2172, 1997, 24); Doi

studeni i-un pierde-var au dat un tun de aproape 52 milioane lei (RL 2251, 1997, 19); Doi moldoveni au violat o tnr ardeleanc (EZ 689, 1994, 1). Cnd criteriile difer, efectele sunt ns destul de derutante: Romnca a fost nvins de o pescri de 117 ani (Libertatea 2172, 1997, 15; din articol aflm c btrna nvingtoare n competiia pentru titlul de cel mai n vrst locuitor al planetei e o canadianc i c n timpul liber i-a plcut, printre altele, s pescuiasc); Un pota lupt s-i nvee pe igani planningul familial (Libertatea 2172, 1997, 6; textul vorbete de preedintele unei comisii sindicale a romilor, de profesie pota, coordonator al un program care are n vedere desfurarea ctorva seminarii avnd ca teme, ntre altele, planningul familial ; detalii izolate ale prezentrii sunt selectate pentru a crea o asociere insolit). ntr-un alt titlu Teroritii nord-irlandezi au mpucat apte cretini microbiti (EZ, ediia de prnz, 632, 1994, 7) asimetria desemnrilor e i mai evident, fiind provocat de selectarea termenului supraordonat cretini n locul unuia mai adecvat contextului (textul preciza c victimele erau membri ai unui club catolic); ziaristul pare s fi fost i n acest caz mai interesat s produc asocieri surprinztoare dect s ofere o descriere limpede a raportului dintre personaje.

Titluri incomplete

O particularitate a stilului jurnalistic actual este i apariia, n titlurile de articole, a unor verbe care cer un complement obligatoriu, folosite fr respectivul complement. Textul articolului completeaz de obicei schema gramatical i furnizeaz informaiile necesare. Fenomenul apare ca o deviere gramatical, dar nu e pur i simplu o eroare, ci, mult mai probabil, o strategie, un procedeu folosit cu intenie: pentru a atrage atenia cititorului, trezindu-i interesul pentru continuarea frazei. Cel mai adesea este vorba de verbe de declaraie, sau n orice caz de verbe care descriu acte de limbaj. n asemenea cazuri, de altfel, e destul de normal ca enunul s rmn eliptic: furnizarea de la nceput a tuturor informaiilor ar lungi i ar ncrca nepermis de mult titlul gazetresc.

Din punct de vedere gramatical, se pot nregistra n aceast situaie verbe crora le este omis complementul direct obligatoriu: a dezmini, a infirma, a dezvlui, a sfida (de exemplu: Rapid dezminte , n RL 24.08.1994, 15) [12] ; de asemenea, verbe crora le lipsete complementul prepoziional sau subordonata corespunztoare: a se delimita (de...); a insista (pentru...; s...) etc. ( Dl Adrian Nstase se delimiteaz , RL 1086, 1993, 1) i chiar verbe la care ambele poziii sunt descompletate: a preveni, a avertiza (Medicii doljeni avertizeaz , RL 539, 1991, 3). Evident, puterea de atracie a acestor titluri nu st n verbe (mai ales c unele, de tipul a insista, a infirma, sunt destul de banale) ci n identitatea agentului, de obicei o personalitate public, ale crei luri de poziie se presupune c intereseaz mai mult lume: Domnul Iliescu insist (RL 507, 1991, 1); Preedintele dezminte (RL 1081, 1993, 3). Verbele n discuie anun o declaraie oarecare i, n acelai timp, indic o atitudine sau o relaie ntre personaje: Prefectul Capitalei l previne pe primarul general (Dreptatea 539, 1992, 1); Statele Unite avertizeaz Irakul (Cotidianul 96, 1992, 8). Uneori verbele sunt chiar expresive, marcate subiectiv: Vcroiu a catadicsit (RL 1436, 1994, 1). Folosirea absolut a verbelor corespunde i unei modificri de sens: unele dintre ele tind s nu mai prezinte un fapt izolat, ci s caracterizeze un comportament: Nicolski sfideaz... (ACiv 58, 1991, 2); Orza sfideaz n continuare (RL 937, 1993, 16). Tendina de a acorda verbului autonomie sintactic i semantic se percepe mai clar atunci cnd titlul nu este pur i simplu suspendat, n ateptarea unei continuri, ci cuprinde un adaos, o caracterizare modal a aciunii: Dom' ministru se delimiteaz original (EM 3, 1995, 9). Intenia retoric este i mai vizibil atunci cnd expresiei eliptice i este asociat un joc de cuvinte, ca n exemplul Primarul Clujului dezminte, dar nu se... dezminte (RL 514, 1991, 3). Titlul Firma domnului Patriciu infirm (EZ 10, 1992, 4) mizeaz pe suspendarea enunului, dar i pe asemnarea formelor lexicale (firm / infirm), poate i pe o ambiguitate voit (dac nu se ine cont de punctuaie, cuvntul infirm poate fi interpretat nu numai ca verb, ci i ca adjectiv).

Presupoziii i implicaii

Pragmatica lingvistic se ocup, printre altele, de felul cum funcioneaz n comunicarea curent raportul dintre explicit i implicit, dintre ceea ce este enunat direct i ceea ce este doar presupus sau implicat. Se urmrete astfel, mai ales n dialoguri, felul cum depind implicaiile de situaia de comunicare i de cunotinele comune ale interlocutorilor. Anumite implicaii convenionale , fixate n limb, sunt legate de cteva cuvinteparticule (de obicei adverbe): i, totui, doar, chiar i, pn i, nc etc. Nu foarte frecvent, apariia acestor cuvinte-semnal n titluri enunuri care au prin tradiie o anume autonomie atrage atenia: probabil pentru c le transform n fragmente de dialog, implicnd subiectiv mai intens pe autor i pe cititor, atrgnd atenia asupra setului lor de opinii comune sau divergente. Cuvintele insinuante (cum sunt numite uneori aceste particule) construiesc momente decisive n strategia unei comunicri [13] . De multe ori, un adverb din seria amintit face apel la complicitatea cititorului, la cunotinele i opiniile acestuia, n special la obsesiile generale ale momentului. A invoca discret aceste cunotine i preri poate deveni o confirmare a relaiei de solidaritate dintre jurnalist i cititor. La fel de uor, complicitatea poate fi mimat de cel care urmrete s introduc informaii noi, prezentndu-le ca i cnd ar fi de mult tiute sau acceptate de toat lumea. Presupoziiile i implicaiile sunt adesea manipulate pentru a strecura informaii greu de demonstrat, prezentndu-le ca deja cunoscute. n titluri jurnalistice precum i n Nicaragua se schimb denumirile strzilor (AREL 18, 1991, 16); Pn i n Mongolia, opoziia a ctigat alegerile (EZ 1222, 1996, 5), strategia operatorului (pn) i const n a nu preciza care sunt locurile n care s-a mai petrecut sau, dimpotriv, nc nu s-a petrecut un fapt i a miza astfel pe cunotinele de care dispune cititorul, pe experiena sa direct i recent. Un titlu ca Primarul Iailor i trage i-un post de televiziune (VoRom 594, 1995, 1) acioneaz insinuant chiar dac cititorul nu tie dinainte nimic despre faptele sau persoanele evocate: n cazul dat, i introduce presupunerea c multe alte lucruri, nedefinite, au fost deja obinute. Mai simpl este situaia n care strategia particulei i const doar n a comunica indirect un lucru neplcut: implicaiile enunului sunt suficient de clare, se dispenseaz perfect de cunotine prealabile; este cazul titlului

Tamerlan are i momente izbutite (Cotidianul 98, 1996, 6), n care excepia momentelor izbutite implic n mod neechivoc ca regul nereuita, lipsa de valoare. Convingerile i ateptrile cititorilor pot fi confirmate nu numai prin acumularea de exemple noi (marcate prin i), ci i prin contrazicere parial. Titlul Judectorii fac totui dreptatev (RL 1407, 1994, 9) mizeaz pe contrastul comic dintre normalitatea ideal i ceea ce se presupune a fi convingerea ferm a cititorilor (Judectorii nu fac dreptate ); enunul prezint normalitatea ca pe o fericit excepie. ntr-un alt titlu, umorul e mai curnd involuntar, rezultnd din precaritatea logic a asocierilor afective: 1 iunie: i totui, avem copii frumoi (Adevrul 663, 1992, 1). Afirmaia ar prea c ncearc s contrazic o convingere a masei de cititori, resemnat la gndul c are, n genere, copii uri. Evident, legturile indirecte sunt aici mai complicate, ideea contrazis prin argumentul frumuseii copiilor fiind, probabil, doar aceea c n ar totul merge prost.

Jocul de cuvinte facil

Imediat dup 1989, jocurile de cuvinte au invadat publicistica romneasc, fiind, alturi de formele oralitii, semne ale maximei diferenieri fa de rigiditatea limbii de lemn [14] . Cu timpul, entuziasmul inovaiei lingvistice pare s mai fi sczut, sau mai curnd s se fi diversificat n funcie de specificul publicaiilor. n textele jurnalistice de audien larg i n publicitate a devenit mai evident inovaia de rutin , care creeaz o impresie minimal de surpriz pe tipare preexistente i fr mare efort: prin formule rimate, prin variaii n metaforele-clieu, prin jocuri de cuvinte facile. Titlurile de articole folosesc, pn la saietate, calamburul bazat pe reactivarea unei expresii figurate, prin asocierea cu un cuvnt sau cu alt expresie care i scoate n eviden sensul propriu iniial: Valuta navigatorilor plutete pe ape tulburi (RL 1022, 1993, 5); Noul sistem telefonic funcioneaz dup ureche (RL 850, 1993, 5); Ne-am ars i la... chibrituri (RL 856, 1993, 4); Apa chioar, taxat... orbete (RL 958, 1993, 15); Baschetul nostru de aruncat la... co? (TL 742, 1992, 8); Staiunile de pe litoral intr la apv

(TL 770, 1992, 8) etc. Evident, aprecierea unui joc de cuvinte intr n sfera judecii de gust i unele din exemplele de mai sus pot fi considerate ca reuite. Categoria e totui pndit de pericolul artificialitii: ca i epigrama, calamburul de acest gen caut performana ntr-un mod ct se poate de ostentativ (subliniat de altfel, naiv, prin puncte de suspensie, ca n cteva dintre exemplele de mai sus, uneori i prin ghilimele i semne de exclamaie). Cu resurse aflate la ndemn (n marea varietate de expresii figurate de care dispun registrele limbii) se obin efecte mai mult ornamentale dect de coninut: n exemplele citate jocurile de cuvinte nu dezvluie altceva dect pitorescul limbajului, lsnd intact banalitatea afirmaiilor. Jocul de cuvinte reuit e ns acela care prin asocierea formelor pune n lumin i o legtur mai profund, ascuns, a faptelor. i mai gratuit mi se pare etimologizarea numelor proprii (antroponime sau toponime), prin asocierea cu cte un cuvnt care le evoc originea n substantivele comune corespunztoare Poliistul Pasre fura porci (RL 1273, 1994, 9); Domnul Berbece suge la dou oi (RL 628, 1992, 2) sau le remotiveaz prin asemnare formal: Dorul lui Dorel (RL 1034, 1993, 1); Lacrimi la Lancrm (RL 1123, 1993, 4); Ape tulburi la Turburea (RL 1034, 1993, 1) etc. Mecanismul de generare e, n asemenea cazuri, prea evident ca s mai lase spaiu pentru plcerea ludic.

Chiasmul

O figur de stil mult folosit n titlurile jurnalistice i n sloganurile publicitare e cea cunoscut n tratatele de retoric sub numele de antimetabol sau reversiune; tiparul su s-a transformat n clieu. Fiind un tip de simetrie ncruciat (chiasm: AB/BA), figura const n repetarea unei sintagme cu inversarea relaiei dintre cuvinte; cel mai adesea un grup nominal (format dintr-un substantiv-centru i dintr-un substantiv n genitiv cu rol de determinant) reapare cu poziiile i funciile componentelor sale schimbate ntre ele: Politica democratizrii, democratizarea politicii (Adevrul 50, 1990, 1); Politica patronilor sau patronii politicii (titlu, n RL 481, 1991, 2); la SNCFR se aplic dreptul forei, nu fora dreptului (RL 670, 1992, 3) etc. n dicionarul su de procedee literare, Dupriez 1980 observa c antimetabola a fost la

mod printre existenialiti, producnd formulri filosofice spectaculoase. Figura are caracter de joc de cuvinte, cu forma imediat perceptibil i uor de reprodus. Prea uor, din pcate: tocmai pentru c mecanismul e simplu, crete riscul de a fi folosit formal, n cazuri n care relaia e forat i aproape lipsit de sens. O reversiune bine construit este cea n care inversarea gramatical i simetria formal stabilesc un raport neateptat ntre cele dou pri ale formulei. Abilitatea retoric const n acest caz n a spune lucruri ct mai multe i ct mai diferite, cu aceleai cuvinte. Sloganul publicitar Campionul imaginii ofer imaginea campioanei (Philips) capt motivaie printr-o relaie clar: campionul imaginii (firma n cauz) e mai nti o entitate bine delimitat, diferit de imaginea campioanei (imaginea unei gimnaste celebre); prin paralelism se stabilete i echivalena ntre dou performane (cea tehnologic i cea sportiv). Nu cu aceeai claritate apare relaia ntre cuvintele-cheie n multe titluri din pres, n care cele dou pri ale construciei (legate doar printr-o conjuncie i, sau ori pur i simplu juxtapuse) nu se individualizeaz. n titlurile Onoarea justiiei sau justiia onoarei (RL 1270, 1994, 16) sau Moiunea revoluiei i revoluia moiunii (RL 1442, 1994, 3), nici sensul fiecrui al doilea element justiia onoarei , revoluia moiunii , nici relaia dintre cele dou pri nu se impun cu claritate la lectur. Figura devine un simplu mijloc de punere n valoare a primei sintagme, introducnd ns prin inversare o doz de confuzie inutil. n titlul Puterea Opoziiei i opoziia Puterii (EM 11, 1993, 4), figura e oricum mai interesant, miznd att pe antiteza politic Putere/Opoziie, ct i pe polisemia celor dou substantive; fiecare dintre sintagmele n oglind constituie, n sine, un joc de cuvinte. Cele dou idei (opoziia are o anumit putere; puterea se opune) sunt ns destul de generale i nu pot cpta interes dect prin legarea de o situaie dat (ce fel de putere?; opoziie fa de ce?); sensul fiecrui termen e clar delimitat, dar relaia dintre ele rmne formal. Figura apare i ntr-o variant gramatical mai inventiv i mai greu de construit: n locul termenilor identici, se folosete un cuplu substantivadjectiv, din aceeai familie lexical: Corupia general i generalul corupiei (Tinerama 128, 1993, 8); a fi n centrul Europei nu e totuna cu a fi n Europa Central (RL 1198, 1994, 2). n cele dou ultime exemple surpriza unei simetrii imperfecte e motivat semantic i figura mi se pare destul de reuit. Orict ar fi

de ingenioase reversiunile, utilizarea excesiv a tiparului lor sintactic produce ns pn la urm un efect de monotonie.

Rimele

Un adevrat abuz de rime a fost fcut n ultimii ani n titlurile de articole care urmresc s atrag atenia prin jocuri de cuvinte, parafraze glumee, figuri de construcie. Titlurile rimate sunt de obicei banale: Fr ur, despre nomenclatur (RL 838, 1993, 2); Bani cu rita / Lipsuri cu nemiluita (RL 989, 1993, 5); Cldur mare n... galantare (RL 31.07. 1993, 14); Privatul, mai tare ca statul (RL 1117, 1993, 1); Contor de decor (Libertatea, 1834, 1996, 4); Doi la doi pentru noi (Cuvntul 44, 1991, 11). E posibil ca unele s fie chiar involuntare, rezultat al unei neglijene stilistice, deoarece rima apare n ele fr nici un rost Lupt foarte dur n proces de uzur (RL 646, 1992, 3); Invitaie la licitaie (RL 664, 1992, 8) , chiar contrastnd cu seriozitatea temei tratate: A fost adoptat / Bugetul de Stat (Libertatea 1834, 1996, 5). Dac titlurile care parafrazeaz proverbe i sloganuri trec neobservate i sunt mai lesne acceptabile (Vorba dulce nu ne duce , TL 741, 1992, 1), se dovedesc neinspirate cele la care se simte elaborarea, efortul de a construi rima Nu-i a bun! Justiia se rzbun (Cuvntul 44, 1991, 4) , mai ales dac recurg la devieri nemotivate: Ministrul Duvz: pe Rapid nu-l vz! (Baricada 15, 1991, 10). Aceste titluri sunt mai frecvente n anii 1991-1992, apoi, din fericire, par s se rreasc. Performana fonetic poate deveni totui interesant n sine, n ncercarea de a gsi o rim rar, bogat, ca n formula: Mare / alai cu / Crin / Halaicu (Cotidianul 57, 1992, 1).

Variaia sinonimic

Printre puinele recomandri de redactare (stil sau compoziie ) pe care coala le transmite elevilor chiar din primele clase, una dintre cele mai frecvente este aceea a variaiei sinonimice: Limba romn are multe sinonime. Prin folosirea lor, comunicm mai clar, mai nuanat ideile, gndurile, sentimentele i

ne ferim de repetiii suprtoare. Cnd scriitorii doresc s nu repete acelai cuvnt, folosesc sinonimele acestuia (...). Folosirea sinonimelor pentru evitarea repetiiei nu este caracteristic numai scriitorilor. n lucrrile voastre scrise, ca i n exprimarea oral, e bine s folosii un vocabular bogat [15] . Din recomandrile de acest tip lipsete ns orice referire la riscurile relurii sinonimice; ca mijloc de a asigura coerena unui text, aceasta poate crea confuzii cnd e folosit impropriu: fie pentru c echivalena sinonimelor nu e perfect sau evident, fie pentru c ea apare acolo unde textul impune reluarea informaiei printr-un pronume. Cutnd s evite cu orice chip repetiia unui termen, vorbitorul poate crea ambiguiti indezirabile. De altfel, alturi de recomandarea de a apela la sinonime, ar trebui s fie amintite i alte mijloace de a evita repetiia: ntre ele, cel mai puin rigid e reformularea frazei. n titlul Constantin Munteanu i-a desfigurat nevasta i a fcut amor cu fosta lui soie (EZ 460, 1993, 8), coprezena sinonimelor nevast i soie n aceeai fraz e probabil intenionat. Cele dou cuvinte sunt perfect echivalente ca sens (cel puin n contextul dat), difereniindu-le doar registrul stilistic. Faptul de a le folosi pentru a desemna dou persoane diferite, la mic distan n text, i fr nici o justificare pentru trecerea dintr-un registru stilistic n altul pare s introduc, fr rost, o distincie ntre dou noiuni. i mai ciudat este folosirea sinonimelor n titlul Stul de euforia alcoolic a soului, / Dorina Irina i-a omort brbatul iar apoi s-a predat poliiei (EZ 677, 1994, 12). Soul i brbatul sinonime aflate n exact aceeai relaie de echivalen semantic i de diferen de registru ca perechea citat mai sus desemneaz aici o singur persoan. Fiind vorba de o unic fraz, ar fi fost normal doar substituirea printr-un pronume: l-a omort . Probabil c structura artificial a fost produs n acest caz de strategia jurnalistic a construirii titlului i a supratitlului, gndite ca texte parial autonome, destinate unei lecturi fragmentare i aleatorii. Dorina de a avea un titlu cu informaie ct mai complet (de reinut de la prima vedere) i dogma variaiei sinonimice explic parial substituia so brbat. n aceast situaie, efectul substituiei prin sinonim mi se pare ns i mai nefericit dect n primul exemplu: nerespectarea normelor de conectare i substituie poate produce impresia c cei doi termeni desemneaz dou persoane diferite.

Pentru c nu sunt numite i nregistrate ca atare, asemenea defecte de construcie trec de multe ori neobservate i ajung s se repete. Mult mai rspndit rmne ideea c variaia sinonimic reprezint, n sine, indiferent de context, o calitate a stilului.

Autoprezentarea: subtitlurile publicaiilor

O zon nu lipsit de interes pentru cercetarea strategiilor retorice din stilul publicistic romnesc este cea a subtitlurilor de ziare i reviste. De obicei, subtitlul e o secven de text care ofer informaie despre tipul de publicaie (ziar, revist...), despre periodicitatea ei (cotidian, sptmnal, Revist bilunar etc.), despre profilul su regional (Revist de art i cultur dobrogean ; Cotidian al oltenilor de pretutindeni... ) sau despre domeniul tematic (Ziar politic , Supliment literar , Cotidian de informaie , Revist de cultur ); despre instituia sau asociaia de la care eman (Organ central al C.C. al P.C.R. , Revist editat de Uniunea Scriitorilor ), despre orientarea ideologic, politic etc. (Ziar democrat , Ziar moral-religios ). Interesante devin ns tocmai subtitlurile care se deprteaz de aceast schem utilitar. n 1990, prin transformarea vechilor ziare i reviste i mai ales prin apariia unui numr impresionant de publicaii noi, crora le era tot mai greu s se diferenieze una de alta, s-a putut asista la o adevrat explozie a inventivitii lingvistice n domeniul titlurilor i al subtitlurilor. Tendina de individualizare prin subtitlu mai mult chiar dect prin titlu, fatalmente limitat ca lungime i tipar lingvistic a continuat i n anii urmtori, devenind nc un exemplu de omniprezen a umorului intenionat sau involuntar n discursul public autohton. Multe dintre subtitlurile din publicistica romneasc sunt construite cu intenie umoristic; altele alunec fr voie n efecte comice. O ncercare de tipologie risc s fie acuzat de pedantism; se pot ns aminti cteva categorii mai semnificative. Dup dominaia subtitlurilor neutre din perioada totalitar Cotidianul Consiliului Naional al Frontului Democraiei i Unitii Socialiste (Romnia liber), Revist lunar de cultur cinematografic (Cinema) n decembrie 1989 s-a produs o prim schimbare, mai curnd mecanic: foarte multe publicaii i-au introdus n subtitlu adjectivul independent: Ziar naional independent (Adevrul), Sptmnal independent de opinie i cultur (Baricada), Sptamnal independent de informaie, opinie

i divertisment (Gazeta de Alba) etc. Banalizat, adjectivul a fost supralicitat n ton bombastic Sptmnal absolut independent (Romnia Mare) sau prin acumulare Sptamnal naional independent i echidistant (Cronica politic). Unele subtitluri au introdus elemente de enun publicitar Cel mai important ziar din Bucureti (Libertatea). Altele sunt extrem de lungi: De citit numai acas: sptmnal n care nu toate articolele sunt confideniale (Strict secret). Solemnitatea emfatic i demagogic poate produce efecte de umor involuntar: Ziar dedicat poporului romn (Jurnalul Naional). Titlurile parodice cele mai originale sunt bazate pe jocuri de cuvinte i pe surpriz Sptmnal de moravuri grele (Academia Caavencu), Sptmnal al romnilor de aiurea (Caavencu Internaional), Sptmnal de tranziie (Dilema), Supliment de post(tranziie) (Vineri) etc. De fapt, situaia actual e manifestarea unei tradiii: subtitluri hazlii, bizare sau ridicole existau deja la noi, i ntreruperea totalitar nu le-a suprimat cu totul amintirea; le regsim n utilele dicionare ale presei romneti (Rduic, Rduic 1995, Hangiu 1996). Gazetele literare par s fi ncercat dintotdeauna s se autodefineasc n chip original: Revist liliputan (Atom, 1933); Mic bazar de literatur (Bilete literare, 1930); Revist tinereasc cu simpatii pentru tradiionalism (Brazda literar, 1931). Procedeul parodic e i mai vizibil la cele umoristice Revist spiritist naional. Organ bi-ebdomadar pentru rspndirea tiinelor oculte n Dacia-Traian (Moftul romn, 1893); Ziar politic, patetic i umoristic (Perdaful Buzului, 1894) etc. i titlurile solemne, cteodat chiar pompoase, au o tradiie evident: Revist pentru rspndirea frumosului (Arta i omul, 1933), Ziar n slujba moilor (Detunata, 1943), Revist pentru adevr, bine i frumos (Comoara tinerimii, 1905) etc. Revenind la subtitlurile actuale, ar merita s fie investigate i modificrile lor, substituirile strategice care au reflectat diverse mode stilistice. Se observ astfel [16] , n anii 1990-1999, o tendin constant de simplificare; unele subtitluri dispar total (de pild Ziar independent de opinie, informaie i reportaj Romnia liber). Se manifest deopotriv o nclinaie ctre oralitatea colocvial ca n formula Zi de zi. Scurt pe doi (Libertatea), care traduce de fapt formula cotidian de informaie concis i una, opus, ctre solemnizare: un Sptamnal independent de opinie, reportaje i informaii (Gazeta de Vest, 1990) devine de la nr. 2 Sptmnal independent de opinie i de la nr. 76 Magazin de

istorie, atitudini i credin ; altul ncepe prin a fi Un sptmnal care ajunge la locul faptei odat cu poliia (Infractorul, 1991), dar de la nr. 6 este un Sptmnal pentru demnitatea ceteanului, mpotriva corupiei .

[1] Se pot face i unele observaii despre utilizarea n titluri a limbajului familiar, sau despre schimbarea raportului dintre actele de limbaj preferate, ca urmare a modificrilor intervenite n raportul Emitor Destinatar. Ordinul sau recomandarea (exprimate prin conjunctivul cu valoare imperativ, atenuat retoric prin implicarea persoanei I), foarte frecvente n presa regimului totalitar, au sczut drastic dup 1989 (desigur, cu unele persistene: S nu ne pripim! Libertatea 6.01.1990; S nu rmnem de piatr la problemele pietrarilor!, ib., 2.02.1990), n timp ce interogaiile au proliferat. [2] Pentru opoziia dintre stilul nominal i stilul verbal, v. Wells 1970. Cf. Dardano 1986, pentru stilul nominal n limbajul jurnalistic. [3] Indicaiile privind sursa citatelor din periodice cuprind de obicei de obicei n ordine numrul publicaiei (la unele periodice, precedat de tom), anul i pagina. Din pcate, nu a fost totdeauna posibil unificarea structurii trimiterii, cteva fie (redactate n alt perioad) identificnd periodicul ca n acest caz prin dat (zi, lun, an), eventual i pagin. n fine, citatele preluate din Internet nu au indicaiile de numr cnd acestea nu au fost pstrate n arhiva on-line a publicaiei i aproape niciodat pe cele de pagin. Cnd e vorba de liste de discuii, de cenacluri i reviste care exist doar n reeaua informatic, deci sunt identificabile prin adrese lungi i complicate, am omis cu bun tiin coordonatele exacte ale textului-surs). [4] Am notat prin bar, pe tot parcursul acestei lucrri, separarea grafic dintre rndurile titlurilor, supratitlurilor i ale subtitlurilor jurnalistice; textele originale folosesc adesea i diferene ntre tipuri de caractere tipografice i mai ales de dimensiuni ale acestora, pe care nu era posibil i nici foarte necesar s le reproduc aici. [5] Caragiale 1960, II: 41.

[6] Caragiale 1960, II: 545-546. [7] Explicaia detaliat apare n cuprinsul articolului: Cel mai mare sprgtor de locuine din Bistria a fost arestat. [8] Cf. i: Tietorul din Feteti a fost prins la Dorohoi (EZ 1105, 1996, 1; e vorba de asasinul unei tinere); un alt ins este suspectat de-a fi tietorul de iegri (RL 1250, 1994, 5). [9] Sublinierea prin scrierea cu caractere cursive mi aparine, n aceste exemple i, n continuare, pe tot parcursul crii; excepiile (cazurile n care cuvintele sunt subliniate n textul de origine) vor fi indicate de fiecare dat explicit. [10] Problema practic a alegerii lexicale (a unui termen sau a unei sintagme) pentru a indica un referent a fost pus de teoria semantic a prototipului, care propune (experimental i schematic) un nivel preferat al desemnrii nivelul de baz i cel puin alte dou, justificate contextual: cel supraordonat, mai general, i cel subordonat, particularizant (v. Kleiber 1990). [11] E vorba de un locuitor din Piatra Neam. [12] Uneori, apare o situaie intermediar, n care verbul de declaraie din supratitlu are drept complement enunul din titlul propriu-zis; n acest caz, se poate vorbi de o form de elips, de omiterea mrcilor subordonrii (conjuncia) sau ale schimbrii de planuri (dou puncte): Presa bulgar dezvluie / Poliitii romni de la grania Calafat au btut mai muli turiti n drum spre Bulgaria (RL 1046, 1993, 16). [13] V. Manoliu-Manea 1993: 126-136 pentru analiza, ca exemplu de cuvnt insinuant, a adverbului chiar. [14] Groza 1996 ilustreaz mecanismele jocurilor de cuvinte cu numeroase e xemple din publicistica actual . [15] Limba romn , manual pentru clasa a V-a, ed. I, 1983, p. 261. [16] Informaiile provin din fiierul Bibliotecii Centrale Universitare din Bucureti (B.C.U.). 2. Strategiile senzaionalului: narativizare i ficionalizare

tirile de senzaie reaprute n publicistica romneasc dup decenii de absen sunt destul de des ironizate de diveri comentatori. Titlurile ocante, absurdul suprarealist al asocierilor de fapte brutale cu situaii i instrumente casnice atrag atenia prin acumulare; mai ales c, n cantitate mare, surpriza se banalizeaz i clieele genului devin mai evidente. Sub impresia unei avalane egalizatoare de ntmplri violente i sordide, asemenea tiri sunt citite cu aviditate sau sunt respinse n bloc, cu dispre, fr a se da atenie stilului i strategiilor care le difereniaz, adesea, destul de mult. Cu strategiile lor specifice, uor de parodiat, alunecnd adesea n manierism, fr a nceta s fie eficiente, tirile de senzaie din multe publicaii romneti actuale redescoper (chiar cu o cert not de originalitate) trsturile fireti ale genului. Selectat i reconstruit dup criterii i convenii culturale comune ziaristului i cititorului su, faptul divers e o creaie de limbaj i un ansamblu de strategii narative. Tradiiile speciei s-au regsit, dup pauza creat de discursul static, monoton ideologic, al deceniilor de regim totalitar, n plcerea pur a naraiei.

Detaliul concret

La nceputul secolului al XX-lea, tehnica detaliului concret, miznd pe implicarea cititorului n poveste i pregtind saltul n neprevzut, sau autentificnd realitatea informaiei, funciona la fel de sigur ca la sfritul su, ca n presa din anii '90: Hristache a scos de sub perina patului un revolver calibru 7 i a tras cu repeziciune trei cartue ; adormind pe marginea balconului de la etajul al doilea din casa sa, a czut jos pe pietre, fracturndu-i coastele ; cuitul a ptruns n plmni, strpungndu-i (Universul, 3, 5 i 14.07.1904). Mai interesante sunt asocierile de detalii nemotivate, ale cror consecine nu par s se armonizeze. Detaliile care trimit la un univers tradiional, rustic (i idilic prin convenie literar) apar la nceputul secolului fr vreo intenie parodic, prin simpl adecvare referenial: bragagiul Marcu tefan, lundu-se la ceart cu locuitorul Manole Georgescu din calea Rudului, l-a lovit cu o

cobili n cap (ib., 5.07.1904); n prezent, texte asemntoare proiecteaz parodic autohtonismul pe un fundal modern (n goana cruei, ciobanul Ion a ncercat s-i violeze nepoata , RL 1167, 1994, 9). Detaliile cotidianului indicii ale realitii sunt dublate de obicei de strategii prin care se produce insolitul (la limit, supranaturalul) i ficiunea (n varianta literaturii de consum). Faptul divers construit n mod programatic ca banal e mai puin frecvent i mai subtil, presupunnd negarea conveniilor dominante. Unele gazete au continuat i dup 1989 s publice tiri de fapt divers , n forma permis n perioada limbajului de lemn, neobservnd c vechea formul profita de lipsa total de via a paginilor anoste de propagand: rubricile de fapt divers , de mic publicitate i de sport, singurele n care se ntmpla ceva, constituiau firave puncte de contact cu realul. n aceste condiii, era suficient ca ntmplarea s fie evocat (prezentarea ei era obligatoriu sumar, lacunar, detaliile sinistre sau groteti trecnd drept imorale) pentru ca imaginaia cititorului s o completeze, cu generozitate. Discursul moralizator era, de altminteri, ambalajul obligatoriu al faptului povestit: de la ordinea de prezentare a informaiei (ncepnd cu pedeapsa!) pn la recomandrile etice directe. Din lips de talent gazetresc sau de sim al realitii (n primul rnd, al realitii unei concurene acerbe n domeniul publicistic), texte de acest tip au fost produse n continuare:

Patru luni de zile va sta n nchisoare, dup cum a hotrt instana judectoreasc, Gicu Vian, administrator la S.C. Olimpia din Drobeta-Turnu Severin. Motivul? Provocase scandal ntr-un local public (...). S sperm c la cei 23 de ani, ci are, va trage concluziile necesare cu privire la respectarea linitii i ordinii publice . (PR 2, 1992, 9)

n pasajul omis din citatul anterior nu se gseau, cum ar fi cineva tentat s cread, detalii despre scandalul provocat, ci doar comentarii asupra faptului c personajul n cauz avea asupra sa un cuit, cu care ar fi putut s fac cine tie ce gest necugetat . n mod surprinztor, un asemenea text, predestinat prin subiect narativitii, i reduce nucleul epic la minimum, la o propoziie general, nedeterminat, exilat ntr-un timp al planului verbal ndeprtat (mai mult ca perfectul): provocase scandal ntr-un local

public . n textul care aparine, prin modul expunerii, genului didactic i moralizator, viitorul i condiionalul ocup mai mult loc dect trecutul. Stngcia tonului e confirmat, de altfel, de ncercarea colreasc de dinamizare dramatic , prin ntrebare i rspuns: Motivul ? Provocase scandal... . Adevratele tiri de senzaie sunt, n schimb, intens narativizate; chiar cnd faptul brut e banal, discursul l transform, prin procedee care se plaseaz la limita dintre real i ficiune. Modul de referire la personajele implicate n aciune nu e ntmpltor: identificarea lor se face, n tirile mai noi, n special prin nume (eventual iniiale) i vrst: datele unei minime umanizri a faptelor. Lucrul pare att de firesc, nct e nevoie s ne ntoarcem la tirile n limbaj de lemn pentru a observa o alt posibilitate: identificarea prin profesie i prin locul de munc . Nespectaculoase cel mai adesea, profesiile nu sunt selectate de textele centrate pe senzaional; vechile fapte diverse le indicau sub presiunea modelului moralizator i propagandistic: infraciunea descris nu era relevant n raport cu un model uman general, ci doar cu rolul social: iat ce face un administrator (un inginer, un maistru, un om al muncii...)! Oricum, informaiile de acest gen pstreaz ideea de preeminen a ipostazei oficiale a individului: nu persoan, ci ncadrat . Apariia lor n texte care ncearc adaptarea la o formul nou, mai dezinvolt, e un semnal al continuitii stngaci moralizatoare: M. Vasile, n vrst de 25 de ani, zugrav-vopsitor la Cooperativa Constructorul din Bacu, dei tnr, era un vechi i nrit beiv (Infractorul 28, 1992, 5). Identificarea personajului prin domiciliu risc, n condiiile complicatelor adrese n uz, s produc un exces de precizie; n asemenea cazuri acioneaz tehnica detaliului autentificator, prin care se obine un puternic efect de real: Daniel Ioni, n vrst de 34 de ani, domiciliat n Calea Griviei nr. 230, bl. 3, sc. A, et. l, ap. 7... ) (EZ 114, 1992, 2). Ct vreme nu acioneaz reguli extratextuale, etice, care s interzic dezvluirea identitii persoanelor, discursul senzaionalului folosete detaliile n scopuri proprii; uneori, ca n acest caz, transformndu-se, temporar, n discurs al banalului. n fine, o continuitate ntre tirile senzaionale mai vechi i mai noi o ilustreaz, i revenirea la tiparul de desemnare epic a evenimentului i a autorului unei fapte: Asasinatul din Bulevardul Carol ; Violatorul din Herstru , Sugrumtorul din Labirint (v. supra, p. 14-15).

Detaliul medical: senzaie i excoriaie

Textele contemporane supraliciteaz uneori i detaliul tehnic (preluat din discursul medical sau administrativ-poliienesc), prin care creeaz, cu riscul aglomerrii involuntar comice, o distan suplimentar fa de lumea violenei reprezentate. n contrast cu senzaionalul literaturizat, emoional i emfatic, o formul mai nou i mai reuit de tire mizeaz pe relatarea ct mai neutr i pe stilul tiinific. Marca acestei tendine este termenul de specialitate neologic: n primul rnd termenul juridic sau medical. Textul i creeaz, prin lexic, o minim rezisten la lectur, neabandonndu-se facilitii absolute: aflm c dup o altercaie cineva a ngurgitat mai multe pastile de diazepam , actul definindu-se ca ingestie voluntar de barbiturice (EZ 135, 1992, 2). Altcineva prezenta multiple echimoze i tumefacii pe partea dorsal (ib.). Cauza unei mori poate fi submersia (decesul s-a datorat asfixiei mecanice prin submersie , EZ 139, 1992, 1) sau obturarea cilor respiratorii (EZ 132, 1992, 3). Varietatea lexical deplin e de gsit n descrierea supraabundent, redactat n stilul telegrafic al fiei medicale, a leziunilor i a traumatismelor: secionarea tendonului , plag nepenetrant hemitorace stnga (EZ 142, 1992, 2), traumatism vertebral cervical , contuzie toraco-abdominal , fractur incomplet margino-maleolar , hematurie (EZ 142, 1992, 2) etc. Dincolo de localizrile anatomice ale diverselor traumatisme, vocabularul de baz al descrierii e compus din seria: contuzie, echimoz, tumefacie, leziune, plag, escoriaie , hematom; cominutiv, distal .a.m.d.: termeni cu siguran obscuri pentru mult lume i al cror rol principal nu mi se pare a fi cel informativ. C raritatea lor nu e o impresie personal o dovedete opiunea dicionarelor curente DEX 1975, 1996, DEXS, MDE , care nu nregistreaz din principiu termenii de strict specialitate i deci de circulaie restrns: distal ndeprtat nu apare n nici unul, cominutiv (mprit) n fragmente mici doar n DEX-S i DEX 1996; vertex cretetul capului , e totui prezent n DEX-S, DEX 1996 i MDE. Excoriaie julitur, jupuitur (existent n DEX 1975 i 1996) e suficient de rar ca s fie reprodus ntr-o form greit, devenind n pagina de ziar escoriaie sau chiar escoliaie. Intrnd ntr-un contrast strict stilistic cu termenii familiari, chiar vulgari, care apar n replicile participanilor la diversele bti, violuri sau crime relatate i implicit ntr-unul, mai general, cu mediul

evocat, caracterizat de obicei prin mizerie, alcoolism, promiscuitate, termenii tiinifici creeaz o distan necesar din punct de vedere psihic. I-am putea ironiza pentru neadecvare i preiozitate: de sub nveliul vorbelor savante apare o biat realitate cu scandaluri, bti, njurturi, n urma crora rmn vnti, cucuie, umflturi, julituri, rni. Preferina pentru seria popular sau curent de termeni ar atribui ns textului un aer de vulgaritate i indiscreie pe care mimarea interesului tiinific i convenia limbajului nalt ncearc probabil s-l evite. Desigur c efectul de limbaj depinde i de modul n care neologismul tiinific e introdus n text. Calea cea mai sincer i mai veridic este de a atribui seria tehnic unei surse autorizate: medicul legist, foaia de diagnostic. Nu e vorba doar de o corect indicare a originii informaiei, ci i de un mod de a evita confuzia, de a pstra pentru fiecare voce a textului limbajul potrivit. Formule de tipul medicii ne-au declarat , medicul legist a stabilit c... , diagnosticul stabilit la Spitalul de Urgen este... sunt ct se poate de fireti. Sursa e la fel de eficient indicat prin context: X se afl n acest moment internat la Spitalul de Urgen. Are multiple leziuni corporale i traumatism cranian, dar, dup cum declar medicii, viaa lui este n afara oricrui pericol (EZ 131, 1992, 1). Mai puin fireasc e prezena seriei lexicale tiinifice n discursul ziaristului; desigur, el devine un specialist n domeniu; ar trebui totui s rmn n primul rnd un mediator, care s simplifice i s traduc, oferind cititorului mediu (principalul destinatar al genului) informaie prelucrat. Rolul ziaristului e destul de artificial cnd i arog o competen de mprumut. Cazul cu adevrat suprtor este ns cel n care termenii savani apar n replicile victimei, ale inculpatului, ale martorilor. n realitate, nu e deloc imposibil ca acetia s-i mbogeasc vocabularul, adesea destul de redus, cu termenii juridici, medicali sau cu formulele poliieneti cu care vin n contact n timpul cercetrii sau al procesului. Limbajul pretenios care li se atribuie uneori am aplicat victimei lovituri n zona... , am strigat V voi omor! poate deci fi real, dar pare artificial, inverosimil. De fapt, chiar cnd sunt corect introduse, informaiile medicale pot depi limitele fireti prin cantitate, prin excesiva minuie a inventarului. Aflm, astfel (ntr-un text care recurge i la explicaii, traducnd o serie de termeni i sintagme medicale), c un ins

a czut i a fcut o fractur deschis tip I cominutiv (osul sfrmat n mai multe buci), cu deplasare epifizic distal dreapta i fractur cominutiv (din nou), cu deplasare palet humeral stnga . (EZ 144, 1992, 2)

E limpede c efectul unei asemenea enumerri nu poate fi dect unul incantatoriu: conteaz acumularea n sine, mulimea de semne misterioase i nfricotoare pe care le-a atras dup sine o banal cdere. Altcineva a nimerit sub tramvai: Rezultatul: fractur deschis tip III cominutiv bra drept, ntreruperea axului neurovascular, traumatism cranio-cerebral cu hematom epicranial n vertex; contuzie old drept cu plgi escoriate .a.m.d. . tirea de senzaie seamn tot mai mult cu un poem: nu e nici didactic, nici informativ; creeaz o aur de mister printr-o stranie exactitate conotativ.

Omiterea cauzei

Senzaionalul recurge intens la tacticile de selecie i de ierarhizare a informaiei. Insolitul e produs de disproporia aparent dintre cauz i efect (Din cauza unei igri/ Un brbat de 39 de ani a ars ca o tor , Ora, 281, 93,8 ) sau de omiterea ori amnarea cauzei; mecanismul e uneori att de evident nct poate fi bnuit de autoparodie: n timp ce la televizor se transmitea meciul de fotbal dintre Dinamo i Cagliari/ Lui Ilie Neaca i-au picat dinii din fa./ Pumnul vecinului, Adrian, a fost hotrtor (EZ, ediia de prnz, 377, 1993, 2). O modalitate foarte frecvent i eficient de a face ca aciunile s apar drept neobinuite i misterioase e aadar omiterea cauzei. Evident, uneori cauza nu e menionat pur i simplu pentru c nu este cunoscut; ignorana n-ar mpiedica ns, n principiu, lansarea de ipoteze; o asemenea soluie nu e totui tocmai fericit, pentru c banalizeaz prin raionalizare i, n acelai timp, ptrunde n zona irealului i chiar a interveniei subiective a naratorului. n tirile de senzaie atent construite este vizibil, n schimb, intenia de a scoate cu totul din discuie cauza. Operaie artificial, desigur lectura narativ fireasc fiind una cauzal dar care are avantajul

de a izola aciunea, rupnd-o din irul determinismelor, punnd-o n ram estetic . Efectul de straniu astfel obinut poate evolua spre absurd i spre comic, mai ales spre un umor negru, bazat pe caracterul inexplicabil al gesturilor definitive [1] . n tirile de senzaie, cauza general e adesea previzibil, pentru c multe din faptele relatate in de experiena uman comun: diferitele scandaluri, crime, sinucideri se raporteaz la un lung ir de precedente, cititorul dispunnd de cte un set de motivaii tipice pentru fiecare dintre ele. Soluia preferat este, n asemenea cazuri, omiterea cauzei imediate, de fapt a detaliului care declaneaz aciunea. ntr-un text, cauza general e enunat ct se poate de explicit: Pentru c n-a trecut-o n testament / O bocitoare a srit s bat moarta (EZ 156, 1992, 1). Absurdul gestului profanator i inutil capt o relativ ntemeiere n reacia psihologic a personajului. Efectul de straniu e ns obinut neindicndu-se nici un motiv imediat pentru declanarea aciunii. Pe fundalul unei convenionale descrieri de atmosfer (ntr-o atmosfer de dezolare general... ), aciunea propriu-zis irupe prin adverbul deodat : deodat, din grupul de bocitoare s-a desprins Elisabeta Iftimie (50), furioas peste poate c defuncta nu a trecut-o n testament . Absurdul dus pn la comic se bazeaz pe vizualizarea unei scene n care o bocitoare, urmnd cuminte un convoi, se smulge brusc din ordinea situaiei, aducndu-i aminte c a fost nedreptit. Comicul burlesc al reaciei (n sine, sordide, dar nu acest lucru apare n prim plan) deriv din schimbarea, nemotivat exterior, de rol i de atitudine. Cineva plnge un mort i e brusc cuprins de furie (poate purtat de propriul discurs de lamentare): scena ilustreaz mecanismul unui comic rudimentar, dar de efect. E suficient s se schimbe un detaliu de pild, ca agresoarea s vin din afara cadrului pentru ca toat aciunea s se reduc la un gest brutal i stupid-ofensator. Tehnica de insolitare se confirm n structura altor tiri, mai banale: un beiv a vrut s urce n tramvaiul cu numrul 6235, care circula pe linia 44. S-a suprat pe tramvai, i-a dat un picior acestuia, dup care s-a dezechilibrat i a czut pe in (EZ 144, 1992, 2). Se observ uor c toat scena poate primi o explicaie, prin recurs la imaginea tipic a beivului nervos, cu reacii imprevizibile; nebunia, furia, ntunecarea minii sunt cauze generale, intrnd n tipologia

burlesc. i aici este omis, cu intenie, detaliul care declaneaz reacia individului: suprat de ce? Sunt i situaii n care textul invoc o pseudo-cauz, dnd impresia c respect protocolul narrii naturale a unui fapt. Precizarea final din enunul Gavril Mihai Zih (41 ani) s-a aruncat de pe viaductul de la Grdite, lng Arad, dorind s moar (EZ 86, 1992, 2) [2] sun non-informativ, aproape tautologic; ceea ce e prezentat ca o cauz e un fapt deja presupus i insuficient pentru a satisface curiozitatea cititorului. Analiznd din perspectiv semiotic genurile discursive, Charaudeau 1983 observa, n titlurile presei de senzaie, dereglarea mecanismului cauzalitii, mpins pn la a sugera supranaturalul. Mi se pare i mai interesant felul n care o asemenea strategie e aplicat chiar n corpul tirii, n relatarea aciunii. Un caz-limit e cel n care nemotivarea se asociaz cu repetiia, cu multiplicarea. ntmplarea, orict de dramatic n sine, e prezentat ca simpl repetiie mecanic: garanie a efectului de umor. Un articol anun un nemaintlnit val de sinucideri (EZ 190, 1993, 2) [3] ; o parte din temeiul hiperbolei e plasat, strategic, n presupoziii: nc 3 brbai i-au pus capt zilelor ; nu se precizeaz, ns, care era numrul precedent al sinucigailor. Cele trei sinucideri sunt povestite, pe scurt, n detaliile lor tehnice; cauza e cel mult sugerat, rmnnd pur probabilitate sau chiar simpl circumstan (Ultimii doi sinucigai erau omeri ). Mai mult dect prin absena motivaiilor, efectul de straniu e obinut prin repetiie asociat cu detaarea, cu neimplicarea afectiv. Ochiul privitorului nregistreaz mecanica pur a micrii: inexplicabil, rnd pe rnd, diveri ini se duc s se sinucid. Modelul parodic al unui asemenea mecanism textual apare ntr-o form remarcabil ntrunul din micro-textele lui Daniil Harms. Naraiunea absurd, cu efecte de umor negru, utilizeaz tehnica unei cauzaliti aparente sau pariale i a repetiiei; n plus, finalul ei evoc un substitut al tirii de senzaie n presa supus cenzurii totalitare i obligat s emane optimism: faptul divers pozitiv.

O bbu prea curioas din fire s-a aplecat pe fereastr, a czut i s-a zdrobit de pmnt.

O alt bbu s-a aplecat pe fereastr ca s se uite dup cea care tocmai cdea i, fiind prea curioas, a alunecat i ea, a czut i s-a zdrobit de pmnt. Apoi a czut pe fereastr o a treia bbu, apoi o a patra, apoi o a cincea. Dup ce a czut i a asea bbu m-am sturat s le tot vd cum cad i am plecat la piaa Malev, unde, cic, un orb a primit n dar un fular tricotat. (Harms 1982: 2)

Alte strategii de insolitare

Strategice sunt i schimbrile de rol, mai ales n titluri: contrar normei, autorul aciunii e non-uman Un vntor a fost mpucat de propriul cine ; Doi tauri ncalc o hotrre a guvernului sau chiar non-animat: Celebrul medic farmacist Oi a fost ucis de propriile invenii [4] . Victima, la rndul ei, poate fi un animal pus n situaii specific umane: Gic Pstuc a ncercat s electrocuteze o gin ; Un controlor de autobuz din Buzu a obligat o gin si cumpere bilet . Instrumentul unei agresiuni e atipic atunci cnd const ntr-o persoan tratat ca obiect S-a aruncat cu SRI-iti din autobuz sau (mai des) cnd presupune o schimbare de funcie: obiectul de utilitate casnic transformat n arm H.C.a smuls chiuveta din baie i i-a spart capul soiei cu ea ; O femeie i-a ucis brbatul cu o palet de mute . Efectul contrastelor ntre rol i obiectul sau persoana care l ndeplinete, ntre aciuneatip i participanii neobinuii e la limita dintre senzaional i comic. Dac stilul relativ sobru i informativ i cel literarizant (v. infra) sunt evidente continuri ale tradiiei, exist o direcie actual evident inovatoare: n tratarea burlesc a accidentelor i a catastrofelor: Micuul Zaharia a fiert n oala cu cartofi ; Cadavrul a fost nfulecat abia dup ce s-a frgezit o zi pe fundul gropii ; Un copil de 8 ani a fost fcut garaj de o main etc. Dac n unele cazuri indiferena ironic a acestor relatri mai mult sau mai puin istee poate fi chiar preferat unei alte opiuni stilistice actuale dramatismul de prost gust al invectivelor, cu

subliniat participare afectiv , nonalana mi se pare cu adevrat de neiertat n situaiile grave, n care umorul cinic al limbajului familiar i jocurile de cuvinte sunt folosite chiar n redactarea tirilor despre moarte: Un ofer columbian a vrut s evite accidentarea unui porc i a omort cu succes 16 oameni (EZ 1350, 1996, 1); O parte din soldai au ajuns la Otopeni gata mpucai (EZ 1637, 1997, 1); O moarte stupid: fraierul a tiat bomba cu bomfaierul (EZ 1951, 1998, 1).

Un exemplu: violul

Vocabularul rubricilor de fapt divers e n mod fatal destul de limitat. Cuvinte stilistic neutre alterneaz cu cteva elemente de terminologie juridic i adesea chiar cu termeni de medicin legal. Imaginaia jurnalismului autohton nu se mulumete ns cu att: formai ntr-o cultur a hibridului i ntr-un cult al pitorescului, ziaritii recurg adesea la inventare literaturizante de arhaisme i expresii populare. Un caz n care variaia stilistic produce rezultate destul de stranii mi se pare a fi relatarea violurilor. Desemnarea actelor de violen rmne desigur predominant neutr, dar de mai multe ori se produce prin surprinztoare arhaisme, care evoc mai curnd pasaje din cronicari dect relatri sordide de la periferiile oraelor contemporane: a necinsti, a batjocori. Nu am gsit nc, e drept, sinonimele i mai arhaice a silui, a pngri sau a ruina; ultimul, bine cunoscut din Letopiseului lui Costin, din fragmentul n care doamna lui Ieremia vod lcrmndu au dzis: Boieri, m-au ruinat pgnul [5] . Contrastul dintre conotaiile termenilor folosii de ziariti n contextul paginilor Cotidian , Infraciuni , Eveniment etc. e destul de ocant. Terminologia tradiional implic aproape ntotdeauna un cod de norme ale onorabilitii i folosete din plin mecanismul eufemismului; vocabularul modern, n schimb, e de natur neutru juridic i ia n considerare n primul rnd agresarea persoanei. Relatrile jurnalistice tind astfel s suprapun dou scenarii i mai ales dou ierarhii de valori cu un rezultat destul de incert i cu un umor n ultim instan discutabil (tocmai pentru c e voit, forat). Verbul a dezonora, de exemplu, e un neologism, dar cu un uz deja destul de desuet, pe care contrastul cu mediul evocat l accentueaz: Un individ dubios bag spaima n fochistele din

cartierul Colentina (...) Ceteanul se furieaz noaptea i d buzna peste fochiste, ncercnd s le dezonoreze (Libertatea 2199, 1997, 1). Un caz de pedofilie e tratat n termeni similari, verbul folosit fiind popular i arhaic: Chuck Bronson a venit din America s-i necinsteasc pe micuii bucureteni (Libertatea 2068, 1997, 3). Spre deosebire de verbele din cele dou citate anterioare (comparabile i pentru c fac parte din familiile lexicale ale cuvintelor onoare i cinste), sinonimele a batjocori i a-i bate joc nu mai sunt arhaice, ci doar populare. i acestea apar n tirile actuale: La patru luni dup ce a batjocorit o feti de cinci ani / Violatorul din cimitirul Pomenirea a fost nhat (EZ 1966, 1998, 4). O variant sintactic i retoric a formulelor citate are ca obiect nu persoana, ci trupul : necinstind trupul unei copile , care a fost batjocorit cu bestialitate (EZ 2149, 1999, 5). De altfel, a-i bate joc apare, ca expresie popular, ntr-o anumit msur eufemistic, de fapt foarte transparent i de aceea crud, chiar n basme : n culegerile autentice, care pstreaz stilul hibrid real al vorbitorilor contemporani. Rpirea fetelor de mprat de ctre zmei e povestit ntr-un limbaj n care, pe fondul popular, se ntlnesc fabulosul i cronica infracional: [zmeii] i-a btut joc de ele pn cnd le-a omort (Cazacu 1973: 2). Actualizarea povetilor (n care, cum se tie, apar azi telefoane, restaurante, avioane etc.) i narativizarea folcloric a faptului divers sunt dou tendine autohtone destul de puternice. Evident, lexicul tematic ar putea fi urmrit mai n detaliu; un procedeu al jurnalismului de senzaie cu tent ironic pe care l-am remarcat deja (v. supra, p. 14-15) const n producerea de derivate care tind s transforme fapte izolate i accidentale n tipuri generale. Procedeul e foarte pregnant ntr-un titlu precum Cocoil, violatorul de pritoare singuratice, a fost capturat (EZ 1873, 1998, 1): termenul pentru a-l desemna pe autorul violurilor devine un fel de nume de profesie, cu atent specificare a specializrii.

[1] Pasiunea avangarditilor, a suprarealitilor pentru jurnalismul senzaional se explic tocmai prin acest tip de efecte estetice.

[2] Am discutat deja titlul articolului din care face parte enunul (v. supra, p. 13). [3] V. discuia anterioar asupra titlului articolului (p. 13-14). [4] Titlurile citate n aceast seciune provin din EZ, anii 1993-1994. [5] Costin 1958: 64. 3. Literaturizare i distanare

Procedeele de ficionalizare inflienate de paradigmele mitului, basmului, fabulei sau desenelor animate sunt la urma urmei mai amuzante dect cele produse de tiparul literaturii sentimentale i moralizatoare. Aceasta din urm, cu forme extreme naiv-vulgare n dialoguri i monologuri interioare n seara aceea blestemat, Tatiana i-a propus s taie gtul pisicii. Nu mai putea continua cu viaa de iad (Infractorul 28, 1992, 5) e vizibil i n textele mai vechi; semne discrete de literatur sunt, de altfel, perfectul simplu trase dou focuri primi o telegram din Slobozia ori naraiunea din perspectiva personajului era gata s plece n ora, cnd observ c se oprete n apropierea grei o cru rneasc, cu doi tineri... (Fuga unui vizitiu cu fiica stpnului su, n Universul, 1904).

Literatur de consum

Prelucrarea nuvelistic a faptului divers produce o categorie de texte n care e uor de recunoscut, n idei i n limbaj, principiul ornrii. Micile povestiri pe teme de accidente rutiere sau crime pasionale tind s impun un stil publicistic submediocru, de o perfect platitudine, n care nici mcar efectul de senzaional nu reuete s se produc. O prim regul, nescris, a acestor texte este cea a nnobilrii faptului sordid: relatarea unor bti, beii i crime e reelaborat n plan psihologic, publicistul reconstituind, n stil indirect liber sau prin dialog, o motivaie a faptelor nu neaprat credibil, dar obligatoriu pozitiv. Naratorul unui asemenea text se preface c pleac de la presupoziia c toi oamenii sunt buni,

validnd-o prin implicarea persoanei I singular n lumea reprezentat: l cunoscusem pe Pepi, ncepe un articol intitulat S mori lovit cu dragoste (GD 10, 1990, 3). Ingredientul cultural pare obligatoriu: mi vorbise de istoria religiilor, de scriitori englezi, de vichingi[1]. n stilul relatrii faptului cvasi-senzaional observm corespondena dintre pretenia nnobilrii tematice (pe care o infirm ntr-o anume msur chiar democratizarea transcrierii fonetice a mprumuturilor lexicale) i metafora ornant i extravagant. ntr-un context care ar trebui s fie n primul rnd informativ, aflndu-se ntr-o relaie bine definit cu realul, metafora e simit ca un adaos i tinde, mai mult ca oricnd, s fie judecat dup criterii logice. Ornament la ornament, metafora e atribuit aproape n exclusivitate pasajelor descriptive, i ele destul de puin legate de restul textului: erou e brbatul cu fruntea larg, pieptul muchiulos, ochii pierdui ntr-o cea purtat la gaica cunoaterii (ib.). Care e explicaia lipsei de valoare a unei asemenea metafore? De ce o considerm un kitsch perfect i nu, de pild, o reuit imagine suprarealist? Probabil pentru c structura ei de profunzime e foarte aproape de suprafa. Conotaia ceii i sensul prim al cunoaterii sunt transparente i univoce, trimind automat la inventarul de valori al romanei: sentiment vag, stare de visare i iluzie a profunzimii. Asocierea lor cu gaica genereaz automat umorul involuntar. Tiparul e vizibil mai ales cnd este reluat, peste numai cteva rnduri, n aceeai simplist asociere dintre concret i abstract, prin formula alte acareturi de aur din simbria culturii lui. Accidental, metafora va fi i procedeul unei notaii psihologice i muca sufletul de necaz pentru a disprea apoi cu totul din atenia naratorului, fiind nlocuit de alte procedee, la fel de tipice n forma lor rudimentar: repetiia (ncepu s-l urasc, s-l urasc groaznic; nu, nu se poate, nu-mi pas de nimeni) i epitetul romantic (plcere diabolic, ochii ei satanici). Vizibil e i efortul de a instaura ficiunea narativ, prin cteva trucuri: variaia timpurilor paranteze i alternri (cu obligatoriile puncte de suspensie), coincidena simbolic a evenimentelor mari i mici. Iat de pild scena n care eroina (instigatoare la crim): deodat se opri. Rmase o clip stan de piatr, dup care scoase un ipt att de puternic, nct o fotografie de-a lui Perl, care era pus pe noptier n poziie vertical, alunec uor i czu... . Aa cum cititorul i poate da seama, victima, desigur, tocmai murise.

Poate c toate aceste tehnici i strategii n-ar fi meritat o prezentare att de amnunit, chiar dac textul e tipic (i ntlnirea cu cte un exemplar tipic e o satisfacie intelectual), chiar dac stilul su, rezistent la trecerea anilor, tinde s prolifereze, nefiind strin de gustul public mediu; ar fi fost ns pcat s nu ajungem la gestul delicat al autorului, care respect nobleea ficiunii literare pn ntr-att nct izoleaz, ntr-o umil parantez final, epilogul vulgar jurnalistic:

(Constantin Veronica a fost condamnat la l5 ani nchisoare, iar cei trei minori la cte 5 ani de reeducare) .

Naratorul omniscient

Doar potrivit conveniilor literare autorului sau naratorului zis omniscient i e permis accesul la interioritatea psihic a personajelor sale. Afirmaiile despre ce simte, gndete sau intenioneaz altcineva dect vorbitorul sunt semne ale ficiunii, ipostaze ale interferenei i chiar ale suprapunerii de perspective. n comunicarea cotidian, aseriunea abuziv despre lumi (interioare) paralele e acceptat doar ca prescurtare: se presupune c exist o surs fireasc a informaiei nenumit, dar verificabil alta dect spiritul creator de ficiuni ori de fenomene paranormale. Afirmaiile despre ce gndete o alt persoan apar deci ca rezultat fie al unei comunicri anterioare (mi-a spus c) se gndete s plece fie al unei deducii bazate pe observaii asupra comportamentului, strii exterioare a persoanei n cauz (din felul cum se agit i se uit la ceas neleg c) se gndete s plece. Cnd informaia trecut n fraza anterioar ntre paranteze nu e explicit sau cnd lipsete contextul lmuritor, enunurile rmn ambigue. Exist aadar trepte de ambiguitate: mai nti ntre real i fictiv, apoi, n limitele realului, ntre fapt comunicat i fapt dedus. Textul jurnalistic uzeaz uneori, cum se tie i din Caragiale Ia s vedem acum: ce gndete suveranul? [2] de cumulul de ambiguiti. Dispunem astfel de un mijloc foarte simplu (desigur, nu i suficient) pentru a deosebi cel puin textele oneste n care opinia

personal, impresia, prerea autorului sunt marcate ca atare de cele neltoare i, n fond, proaste: n funcie de cantitatea de afirmaii despre lumi interioare inaccesibile. n numr mare, asemenea afirmaii apar n tipuri diferite de texte: de la comentarii politice la relatri de fapt divers. Ultimul caz, mcar, e inofensiv. n cel dinti, se vorbete despre manifestri care au un caracter premeditat, despre ce e n stare s fac adversarul: intenii i posibiliti considerate suficiente pentru a stabili o vinovie. Aparent, discursul accept unele limite ale cunoaterii: vorbete i despre ceea ce nu se tie. De fapt, recunoaterea ignoranei e un mijloc rudimentar de insinuare: n prim plan e adus tema misterului, tocmai ca n fundal s se produc afirmaiile calomnioase. Cineva afirm, de pild, c disidena a fost considerat nu se tie de ce i de cine, ca argument suficient pentru a ndrepti o evoluie moralizatoare. Un personaj ar fi fost trimis la locul de batin dup o instruire cine tie unde i cum fcut. Important e ca faptul s se prezinte drept sigur i drept produs al unui complot; mai departe, identificarea forelor oculte (opoziie, strini) poate fi lsat n seama cititorului. Ignorana mimat e un instrument persuasiv: fora adversarului apare cu att mai de temut cu ct e mai misterioas, mai nedefinit. Cnd nedefinirea e asociat cu proiecia n viitor, procedeul i atinge punctul maxim: Azi X, mine cine tie cine, chiar ne-a luat Dumnezeu minile?. Stilul pendulnd ntre fals certitudine a afirmrii i fals incertitudine a ignoranei e folosit intens de reviste gen Romnia Mare sau Vremea: din cele dou (din articole aprute n cursul anului 1993) am cules, de altfel, exemplele de mai sus i cele care vor urma. El se asociaz cu procedeul mai general de introducere n presupoziiile textului, ntre datele prezentate ca notorii, ca recunoscute de toat lumea, a afirmaiilor neverificabile; n forma cea mai simpl, acestea apar ca determinri, precizri, ntre paranteze: O.N.U. are 181 de membri (n urma despririi de ctre Fracmasonerie a Cehiei de Slovacia). Un comentariu serios nu se poate rezuma, evident, la a relata n mod absolut neutru gesturi i la a reproduce afirmaii ale indivizilor vzui din exterior. Aciunile i gesturile pot fi date ca deja interpretate, prin verbe precum abuzeaz, greete etc.; acestea nu produc ns nici un echivoc, pentru c nu pot aparine dect autorului, care se raporteaz la un anume cod, etic sau practic, mprtit de mai mult lume. n plus, exist oricnd o rezerv de modalizri oneste, de genul mi s-a prut, a lsat impresia, dup prerea mea.

n construcia faptului divers, strategiile atottiinei sunt mai evidente i mai ridicole. Mai cu seam victimelor li se atribuie sentimente ferme i profund pozitive, enunuri moralizatoare desigur n vederea unei identificri cu stereotipurile cititorului. Modul n care e narat un fapt divers n Vremea nu difer, n fond, de modul explicit partizan i moralizator n care e construit, n aceeai publicaie, comentariul politic. Tnra vine n vacan convins c nicieri nu-i mai bine ca la bunici. Accept cu vdit satisfacie invitaia la o petrecere. Are loc o tentativ de viol: zadarnice au fost lacrimile copilei, zbuciumul ei. Totui, cnd totul credea c e pierdut, apare bunica. Scpat din ghearele bestiei, copila se arunc de gtul bunicii optindu-i printre sughiuri: Mulumesc, bunico. Mi-ai salvat onoarea. Relatarea devine literatur ieftin, cu sentimente i replici standard care orneaz n mod previzibil aciunea. Ar fi interesant de testat n ce msur cititorii textelor n care victima e o copil n ghearele bestiei sau ai celor n care poporul romn e n ghearele opoziiei i ale complotului internaional se ntreab care e sursa detaliilor furnizate din abunden.

Timpul ficiunii

Contaminarea dintre jurnalism i literatur nu produce totui doar literatur de consum sau gazetrie de pur invenie i clieu sentimental. n discursul publicistic actual, destul de srcit de obsesiile politicii imediate sau de pitorescul facil al injuriei i al senzaionalului, distanarea teoretic sau ficional poate fi foarte pozitiv. Articolele publicate de Mircea Dinescu n revista umoristic Academia Caavencu ilustreaz mai multe strategii lingvistice ale distanrii de faptul imediat i adesea irelevant. Pornind de la cele pe care autorul le-a adunat n volum n 1996 Pamflete vesele i triste [3], m voi opri doar asupra unui detaliu, asupra unei mrci gramaticale a acestui proces. Folosirea unui timp al verbului, perfectul simplu, poate avea un efect imediat de ficionalizare. Gramaticile romneti actuale arat, cu dreptate, c perfectul simplu a disprut din varianta oral a limbii literare. Lectura ziarelor confirm acest lucru, formele respectivului timp verbal fiind

absente din relatrile jurnalistice obinuite. Perfectul simplu a rmas un timp al ficiunii impersonale, mai ales cnd e folosit n verbe la persoana a III-a (veni, spuse, dispru etc.); la persoanele I i a II-a (fcui, vzui), el apare n genere n oralitatea dialectal (mai cu seam n graiurile sudice) sau n mimarea ei literar (de exemplu de ctre Marin Sorescu, n La lilieci)


Recommended