+ All Categories
Home > Documents > Robotica Prezentare

Robotica Prezentare

Date post: 19-Feb-2016
Category:
Upload: gheorghita-maria
View: 96 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
Robotica
53
Cercul de Robotică LEGO MINDSTORMS EV3 D
Transcript
Page 1: Robotica Prezentare

Cercul de RoboticăLEGO MINDSTORMS EV3

D

Page 2: Robotica Prezentare

LEGO• LEGO – “leg godt” – joacă plăcută • Creat în 1932 – Ole Kirk Christiansen• Locul: Billund, Danemarca• Al 6-lea producător de jucării din lume după mărime• În Estonia 132 de școli dispun de seturi de roboți • Lucrul se bazează în cea mai mare parte pe activități

extracurriculare• Concursuri, proiecte

• FIRST® LEGO® League

Page 3: Robotica Prezentare

PREZENTARE EV3

Page 4: Robotica Prezentare

BATERIE• Capacitatea 2050 mAh• Timpul de încărcare – mai puțin de 4 ore• Poate utiliza baterii AA

Page 5: Robotica Prezentare

SENZORI

Page 6: Robotica Prezentare

MOTOR• Reductor incorporat ce permite reducerea vitezei și

creșterea forței de torsiune (răsucire) • Precizie (1°)

Page 7: Robotica Prezentare

ECRANConexiune wireless

Nivelul bateriei

Conexiune USBDenumirea dispozitivului

1 – Butonul anulează2 – Butonul OK3 – Navighează

Page 8: Robotica Prezentare

Lumini indicatoare • Stările dispozitivului EV3

Page 9: Robotica Prezentare

Porturi EV3• 1 2 3 4 porturi senzori• A B C D porturi motoare

Page 10: Robotica Prezentare

Baterie• Nu utilizați diferite baterii • Scoateți bateriile dacă nu utilizați EV3 mai mult timp • Nu utilizați baterii deteriorate• Nu încărcați bateriile!• Folosiți bateriile în mod econom• Reduceți volumul• Utilizați sleep mode• Deconectați bluetooth-ul și WiFi-ul

dacă nu aveți nevoie de ele• Nu țineți motoarele oprite când

nu aveți nevoie de ele

Page 11: Robotica Prezentare

PROGRAMARE

Page 12: Robotica Prezentare

PROGRAMARE

Page 13: Robotica Prezentare

PROGRAMARE

Page 14: Robotica Prezentare

MISIUNEA 1• Programați robotul folosind controlerul:• 1. Mergi înainte 5 secunde• 2. Mergi înainte 5,75 sec• 3. Mergi înainte până la obstacol

Page 15: Robotica Prezentare

MISIUNEA 2• Programați pătratul de mers a robotului

Page 16: Robotica Prezentare

• EV3-G este un software creat de National Instruments pentru LEGO® MINDSTORMS® EV3. Este un instrument de programare foarte puternic, uşor de învăţat şi uşor de folosit. Are la bază LabView® (creat tot de National Instruments) care este cel mai avansat sistem de design grafic al aplicaţiilor şi care este folosit de cercetători şi ingineri din lumea întreagă.

• Programarea cu EV3 se face prin „drag and drop” de blocuri funcţionale pentru a forma comenzi.

Page 17: Robotica Prezentare

BLOCURILE FUNCŢIONALE ALE LIMBAJULUI GRAFIC LEGO MINDSTORMS

• Fiecare bloc este echivalent cu o instrucțiune (subrutină) a limbajelor bazate pe text (C++, basic, pascal etc.).

• Sunt împărțite în grupuri cu funcționalități asemănătoare: Acțiuni, Sensori, Control, Date, Avansați.

Page 18: Robotica Prezentare

Tipuri de blocuri:• Blocuri de acţiuni• Blocuri de control al execuţiei• Blocuri de senzori• Blocuri de date• Blocuri avansate

Page 19: Robotica Prezentare

Blocuri de acţiuni

Page 20: Robotica Prezentare

Blocuri de acţiuniSunt blocurile utilizate pentru a efectua diverse acțiuni. Acestea includ:

- Motorul Mediu- Motorul Mare- Dirijarea mişcării- Afişaj- Sunet- Lumini

Page 21: Robotica Prezentare

Blocuri de control al execuţiei (Flow)

Page 22: Robotica Prezentare

Blocuri de control al execuţiei (Flow)Sunt blocuri cu ajutorul cărora se poate controla execuția programului. Sunt similare cu structurile de control din limbajele de programare clasice. - Start

- Aşteptare- Buclă- Comutare- Întrerupere buclă

Page 23: Robotica Prezentare

Blocuri de senzori

Page 24: Robotica Prezentare

Blocuri de senzoriSunt blocurile utilizate pentru a efectua diverse acțiuni. Acestea includ: - Butoanele cărămizii EV3- Senzorul de culoare- Senzorul de infraroşii- Rotirea motorului- Cronometru- Senzor tactil

Page 25: Robotica Prezentare

Blocuri de date

Page 26: Robotica Prezentare

Blocuri de dateOperează asupra datelor. Se folosesc întotdeauna cu ajutorul conexiunilor de date.- Variabilă- Constantă- Operaţii logice- Operaţii matematice- Comparare- Text

Page 27: Robotica Prezentare

Blocuri avansate

Page 28: Robotica Prezentare

Blocuri avansateSunt diverse tipuri de blocuri care nu se încadrează în categoriile de mai sus, și care probabil nu vor fi folosite decât în anumite situații particulare.- Mesagerie- Conexiune Bluetooth- Valoare brută a senzorului- Inversare motor- Stop

Page 29: Robotica Prezentare

Exemplu de program realizat cu EV3-G

Page 30: Robotica Prezentare

SENZORI

Page 31: Robotica Prezentare

Senzor tactil • Funcționează ca un comutator simplu• Trei stări• Elementul LEGO în formă de cruce este situat în partea

din față a senzorului

Page 32: Robotica Prezentare

MISIUNEA 3

• Creați un program : • 1. Mergi până la obstacol• 2. Mergi înapoi și cotește

Page 33: Robotica Prezentare

SENZOR CULORI• Include LED (poate fi deconectat)• Permite măsurarea luminii reflectate sau a celei din mediu • Poate măsura 7 culori diferite

Diodă emițătoare de lumină

Diodă receptoare

Page 34: Robotica Prezentare

MISIUNEA 4• Programați robotul să meargă între două linii: după ce

ajunge la prima linie, robotul merge înapoi. Când ajunge la linia din spate, robotul merge din nou înainte.

Page 35: Robotica Prezentare

SENZOR ULTRASONIC• Între 3-250 cm• Include un microprocesor

• Cu cât mai mare este obiectul, cu atât mai bine funcționează

• Exactitate - 1cm• Poate detecta alți senzori ultrasonici

OB

IEC

T

SEMNAL

SEMNAL

Page 36: Robotica Prezentare

MISIUNEA 5• Programați robotul să se oprească la 30 cm până la

obstacol

Page 37: Robotica Prezentare

SENZOR GYRO• Poate detecta viteza și unghiul de rotație a robotului

• Permite efectuarea cotiturilor exacte și echilibrează roboții

• Exactitatea unghiului ± 3º

• Viteza maximă de rotație - 440 º/s

Page 38: Robotica Prezentare

MISIUNEA 6• Programați robotul să se rotească la 90° cu ajutorul

senzorului gyro

Page 39: Robotica Prezentare

MISIUNEA 7• Programați robotul să urmeze linia

Page 40: Robotica Prezentare

MISIUNEA 8* – Taxi

• Programați robotul să meargă printr-un model de oraș• Circulația poate fi programată utilizând senzorii de rotație

sau senzorii externi învățați anterior

Page 41: Robotica Prezentare

MISIUNEA 9 – programarea paralelă • Alarma anti-furt: robotul emite un sunet când:

• Robotul este atins• ”Cineva” se apropie prea mult de robot• Robotul este mișcat - gyro• Fiecare misiunea este într-o ramură diferită

Page 42: Robotica Prezentare

MISIUNEA 10 - ecran

• Afișați o față zâmbitoare pe ecranul robotului!• Pentru aceasta utilizăm blocul ecranului

Page 43: Robotica Prezentare

MISIUNEA 11• Programați un robot care ”nu iubește oaspeții”. Dacă

nimeni nu se apropie de el, robotul afișează o față veselă. Dacă cineva se apropie mai puțin de 1m de el, robotul afișează o față tristă.

Page 44: Robotica Prezentare

MISIUNEA 11 (indiciu)• Mai întâi puteți adăuga un comutator și să îl faceți

controlabil prin senzorul de proximitate. De asemenea, puteți seta distanța

• Apoi, adăugați blocuri cu ”ce va face robotul” dacă de el se apropie cineva

Robotul afișează o față veselă

Robotul afișează o față tristă

Page 45: Robotica Prezentare

MISIUNEA 12

• Scrieți operația ”1+1=2“ pe ecran• Utilizați blocul de text și blocul ecranului.

Page 46: Robotica Prezentare

SOLUȚIA 12

Aici este1+1 Aici este “1+1” și =2Aici este

operația1+1=2 scrisă pe ecran

Page 47: Robotica Prezentare

MISIUNEA 13

• Scrieți operația ”14875+36987=” pe ecran• Programați robotul să calculeze răspunsul

Page 48: Robotica Prezentare

SOLUȚIA 13

Aici este 14875+36987

Aici este calculat

14875+36987

Aici este ”14875+36987” și “=“ și răspunsul corect

Aici este totul scris pe ecran

Page 49: Robotica Prezentare

MISIUNEA 14 – Animație

• Faceți un desen animat interesant utilizând imagini pe ecran. Desenul animat trebuie să fie de cel puțin 20 sec.

• Animația trebuie să aibă sens și să includă o poantă .

Page 50: Robotica Prezentare

MISIUNEA 15 – Comparați blocurile

• Logica• Faceți un robot care merge din urma unei persoane.

Dacă persoana se află la 30 – 40 cm distanță, robotul așteaptă.

• Dacă persoana se află la o distanță mai mare, robotul merge spre persoană

• Dacă persoana se află mai aproape, robotul mărește distanța

Page 51: Robotica Prezentare

MISIUNEA 16 – Număr aleatoriu

• Faceți un robot:• Mergi până la obstacol (senzor tactil)• Întoarce-te înapoi • Întoarce-te la un moment aleatoriu, într-o direcție aleatorie• Începe de la început

Page 52: Robotica Prezentare

Colectarea datelor • Demonstrație – colectarea datelor de la senzorul ultrasonic

Page 53: Robotica Prezentare

MISIUNEA 17 – Întrerupe ciclul • Urmarea unei linii cu obstacole

• Robotul urmează o linie neagră până când apare un obstacol și apoi încearcă să-l treacă.

• Două modalități de întrerupere a ciclului:• Condiția de ciclu este stabilită prin senzorul de distanță• Utilizați întreruperea ciclului


Recommended