UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
FACULTATEA DE TEOLOGIE BAPTISTĂ
ŞCOALA DOCTORALĂ ROMANO-CATOLICĂ ŞI BAPTISTĂ
TEZĂ DE DOCTORAT
Dinamica lucrării cu tinerii în Bisericile locale: o analiză biblică,
istorică și metodologică
Conducător Ştiinţific: Doctorand:
Prof.Univ. Dr. Vasile TALPOŞ Samuel TUŢAC
Bucureşti
2014
1
CUPRINS
CUVÂNT ÎNAINTE
INTRODUCERE
Motivația și importanța studiului Stadiul cercetării Structura lucrării Metodă
1. MOTIVAŢIA SOCIOLOGICĂ ŞI TEOLOGICĂ A LUCRĂRII CU TINERII
1.1. CLARIFICAREA MOTIVAȚIEI LUCRĂRII CU TINERII 1.2. DESCRIEREA SLUJIRII CU TINERII 1.3. IMPORTANȚA TEOLOGIEI ÎN SLUJIREA CU TINERII 1.4. NECESITATEA ÎNȚELEGERII CULTURII TINERILOR 1.5. PARTICULARITĂȚILE TINERILOR CONTEMPORANI 1.6. ROLUL RELEVANȚEI ÎN LUCRAREA CU TINERII 1.7. CONCLUZII ȘI IMPLICAȚII
2. BAZELE BIBLICE ALE LUCRĂRII CU TINERI ÎN BISERICA LOCALĂ
2.1. ESTE BIBLICĂ LUCRAREA CU TINERII? 2.2. ANALIZA TERMINOLOGIEI BIBLICE PENTRU TINERET
2.2.1. Terminologia Vechiului Testament 2.2.2. Terminologia Noului Testament
2.2.3. Considerații practice
2.3. DESCRIEREA RESPONSABILITĂȚILOR TINERILOR ÎN SFÂNTA SCRIPTURĂ 2.3.1. Implicarea tinerilor în sfera socio-politică 2.3.2. Implicarea tinerilor în sfera slujirii profetice 2.3.3. Implicarea tinerilor în sfera slujirii liturgice 2.3.4. Considerații practice
2.4. CARACTERISTICILE ESENȚIALE ALE TINERILOR PREZENTATE ÎN SFÂNTA SCRIPTURĂ 2.4.1. Dedicarea tinerilor față de Dumnezeu în contextul slujirii 2.4.2. Asumarea responsabilității în lucrarea încredințată tinerilor 2.4.3. Curajul tinerilor în lucrarea lui Dumnezeu 2.4.4. Considerații practice
3. EVIDENŢIEREA LUCĂRII CU TINERII ÎN ISTORIA BISERICII
3.1.ISTORICUL DEFINIRII CONCEPTULUI DE TINEREȚE 3.1.1. Terminologia pentru tineri înainte de secolul 20 3.1.2. Tinerii din perioada anilor 1900-1975
3.1.3. Tinerii din perioada anilor 1975- 2000
3.1.4.Tinerii în secolul 21 3.1.5.Considerente practice
3.2. REFLECȚII ISTORICE ASUPRA ÎNCEPUTURILOR LUCRĂRII CU TINERII
2
3.2.1. Geneza lucrării cu tinerii 3.2.2. Apariția Școlilor Duminicale 3.2.3. Rolul trezirilor sprituale în lucrarea cu tinerii 3.2.4. Implicațiile disputelor doctrinare 3.2.5. Nașterea influenței mișcărilor parabisericești 3.2.6. Considerente practice
3.3. DEZVOLTAREA LUCRĂRII MODERNE DE TINERET 3.3.1. Lucrarea cu tineretul după anul 1960 3.3.2. Schimbarea culturii tinerilor din 1980 3.3.3. Tendințe în lucrarea de tineret contemporană 3.3.4. Considerente practice
3.4. CONCLUZII ȘI IMPLICAȚII
4. ELEMENTELE ESENŢIALE ALE UNUI PROGRAM DE LUCRU CU TINERETUL
4.1. UCENICIZAREA TINERILOR ÎN BISERICA LOCALĂ 4.1.1. Necesitatea ucenicizării tinerilor
4.1.1.1. Evitarea conflictului între generații 4.1.1.2. Dinamica dezvoltării tinerilor
4.1.2. Tiparul biblic al ucenicizării 4.1.2.1. Rolul studiului Bibliei în ucenicizare 4.1.2.2. Influența modelului personal în ucenicizare
4.2. EVANGHELIZAREA TINERIILOR DIN COMUNITATE 4.2.1. Metode de lucru cu tinerii
4.2.2.1. Evanghelizarea prin lucrarea grupurilor 4.2.2.2. Evanghelizarea prin lucrarea detașată 4.2.2.3. Evanghelizarea prin lucrarea invitațională 4.2.2.4. Evanghelizarea prin lucrarea în școli 4.2.2.5. Evanghelizarea prin organizarea de evenimente 4.2.2.6. Evanghelizarea prin lucrarea taberelor
4.2.3. Principii de bază în evanghelizarea tinerilor 4.2.3.1. Principiul sincerității în propovăduire 4.2.3.2. Principiul urgenței deciziei 4.2.3.3. Principiul folosirii Scripturii 4.2.3.4. Principiul relevanței Bisericii 4.2.3.5. Principiul importanței rugăciunii
4.3. PĂRTĂȘIA GRUPURILOR MICI ÎN LUCRAREA CU TINERII 4.3.1. Importanța grupurilor mici în lucrarea cu tinerii
4.3.1.1. Grupurile mici permit tinerilor să fie cunoscuți 4.3.1.2. Grupurile mici îi fac pe tineri să vorbeacă 4.3.1.3. Grupurile mici îi ajută pe tineri să-și personalizeze credința 4.3.1.4. Grupurile mici încurajează formarea unei culturi a responsabilității
4.3.2. Elemente esențiale în grupurile mici 4.3.2.1. Conducătorul de grup 4.3.2.2. Mediu sănătos și plăcut 4.3.2.3. Limbaj decent și actualizat
4.3.3. Niveluri ale comuniunii în grupurilor mici 4.3.3.1. Nivelul 1 – „dezvăluirea istoriei” 4.3.3.2. Nivelul 2 – atmosferă de afirmare și apropiere sufletească
3
4.3.3.3. Nivelul 3 – părtășia propriu-zisă 4.3.4. Avantajele grupurilor mici
4.3.4.2. Slujire integrată 4.3.4.3. Creșterea numărului de tineri participanți
4.4. PREGĂTIREA VIITORILOR LIDERI DE TINERET 4.4.1. Privire de ansamblu asupra conducerii în Biserică 4.4.2. Formarea liderilor de tineret 4.4.3. Caracteristicile liderului de tineret
4.4.3.1. Caracteristicile spirituale 4.4.3.2. Caracteristici psihologice/emoționale/sociale 4.4.3.3. Caracteristici mentale/intelectuale 4.4.3.4. Caracteristicile fizice/temporale
4.5. CONSIDERENTE PRACTICE
5. IMPACTUL SOCIO-SPIRITUAL AL LUCRĂRII CU TINERII
5.1. FILOSOFII LIMITATIVE ÎN LUCRAREA DE TINERET CONTEMPORANĂ 5.1.1. Slujirea centrată pe lider 5.1.2. Creşterea numerelor şi nu a oamenilor
5.1.3. Lipsa de intenționalitate 5.1.4. Ignorarea nevoilor psihologice ale tinerilor
5.1.4.1. Nevoia de percepere a comunității şi a unor relații mai profunde 5.1.4.2. Nevoia de apreciere şi iubire 5.1.4.3. Nevoia de a fi auzit 5.1.4.4. Nevoia de spiritualitate şi de creşterea credinței
5.2. PRINCIPII BIBLICE DETERMINATIVE PENTRU O LUCRARE EFICIENTĂ CU TINERII 5.2.1. Importanța relaționării la oameni
5.2.1.1. Relaționarea prezentată în modelul lui Hristos 5.2.1.2. Relaționarea după modelul lui Hristos aplicată în lucrarea cu tinerii
5.2.2. Importanța conducerii slujitoare
5.2.2.1. Conducerea slujitoare prezentată în modelul lui Hristos 5.2.2.2. Conducera slujitoare aplicată în lucrarea cu tinerii
5.2.3. Importanța îngrijirii holistice 5.2.3.1. Îngrijirea holistică prezentată în modelul lui Hristos 5.2.3.2. Îngrijirea jolistică aplicată în lucrarea cu tinerii
5.2.4. Importanța uceniciei creștine
5.2.4.1. Importanța uceniciei creștine prezentată în modelul lui Hristos 5.2.1.2. Importanța uceniciei creștine aplicată în lucrarea cu tinerii
5.3. CONSIDERAȚII PRACTICE
CONCLUZII FINALE
ANEXA 1
ANEXA 2
ANEXA 3
BIBLIOGRAFIE
INDEX TEMATIC ȘI DE NUME
4
Rezumat
Lucrarea de doctorat cu titlul, Dinamica lucrării cu tinerii în Bisericile locale: o
analiză biblică, istorică și metodologică abordează o temă teologică de mare actualitate,
situându-se în principal în sfera teologiei practice, dar interacționând și cu teologia biblică și
cea istorică. La baza alcătuirii acestei lucrări și încercării de a o integra în sfera tot mai
cuprinzătoare a teologiei practice românești actuale, stau câteva motivații fundamentale,
supuse atenției în rândurile următoare.
Întâi de toate, autorul lucrării este pasionat de lucrarea cu tinerii, atât datorită
implicării directe în lucrarea cu tinerii, ca pastor al unei comunități cu aproape o mie cinci
sute de suflete, și ca director al departamentului de tineret din cadrul Uniunii Baptiste din
România, cât și datorită imortanței pe care Scriptura o acordă tinerilor. Fiind absolvent de
teologie și psihologie, pastor din anul 1992 și pentru o vreme cadru didactic în învățământul
liceal, autorul acestei lucrări a putut analiza importanța lucrării cu tinerii din mai multe
perspective. Implicarea în lucrarea cu tinerii a cuprins: coordonarea timp de douăzeci și doi de
ani a lucrării cu tinerii într-o Biserică Baptistă, coordonarea pentru mai bine de zece ani a
lucrării cu tinerii la nivel național în cadrul Uniunii Baptiste, participarea activă la viața
departamentului de tineret al Federației Baptiste Europene, seminarii locale sau naționale,
tabere pentru tineri și adolescenți, conferințe naționale sau internaționale, articole, interviuri
radio și televizate, organizarea unor forumuri de dezbatere cu o largă reprezentativitate și
chiar apariția, în anul 2011, a unei cărți, Pledoarie pentru puritate, ce abordează teme
specifice pentru tineri. În plus, autorul lucrării este tatăl a patru băieți cu vârste cuprinse între
patru și douăzeci și patru de ani.
Mai apoi, cercetarea este motivată și de dorința ca studiul acesta să poată aduce o nouă
contribuție la teologia practică acuală din sfera evanghelică românească și de ce nu, utilă
chiar și într-un context interconfesional. După cum reiese chiar din titlu, lucrarea vizează o
analiză critică din punct de vedere biblic, istoric și metodologic a dinamicii lucrării cu tinerii
în Bisericile creștine connemporane în general și în cele evanghelice și protestante în special.
S-a putut observa că există Biserici locale, în toate confesiunile evanghelice sau istorice, care
și-au dezvoltat o lucrare cu tinerii deosebit de eficientă, dar în același timp există încă multe
Biserici locale care neglijează această slujire sau chiar o consideră nenecesară. Există,
desigur, fenomenul lipsei resurselor și al lucrătorilor dedicați pentru lucrarea cu tinerii
întâlnit, mai ales, în Bisericile mici de la sate, cât și în unele orașe mai mici.
5
Deoarece, în ultima vreme, numărul celor care solicită ajutor, pentru a-și dezvolta o
concepție biblică cu privire la lucrarea cu tinerii, este în creștere, cercetarea își propune să
ofere Bisericilor și lucrătorilor cu tineretul o posibilă paradigmă contemporană a lucrării cu
tinerii inspirată din modelul de lucrare al Domnului Isus Hristos. Prin urmare lucrarea
contribuie la analiza factorilor care au dus la succesul unor lucrări cu tineretul de-a lungul
Istoriei Bisericii, dar și a factorilor care au generat eșec și frustrare atât în rândurile tinerilor,
cât și în rândul familiilor și a Bisericilor. Astfel că, un obiectiv primordial al cercetării este
acela de a descoperi care dintre programele și metodele folosite în lucrarea cu tinerii au dus la
declin și care au condus spre revitalizare și dezvoltare biblică armonioasă.
Cercetarea are ca obiectiv și oferirea unor strategii eficiente care pot influența
Bisericile locale în a-și dezvolta lucrări cu tinerii prin care să asigure o atmosferă propice în
care aceștia ajung să-L cunoască pe Domnul Isus Hristos ca Mântuitor și Domn, să se supună
autorității Scripturii și să devină conducători creștini în comunitățile seculare și religioase. De
asemenea studiul identifică și prezintă unele modalități prin care se poate ajunge la o
normalizare a relațiilor inter-generaționale și impunerea unor norme de relaționare care să
ducă la stingerea conflictelor între generații.
Un alt obiectiv este de a demonstra că programul de lucru cu tinerii dintr-o Biserică
locală există pentru a furniza părtășie, instruire, închinare și slujire creștină, la nivelul de
maturitate al diferitelor categorii de vârstă a tinerilor. Lucrarea cu tinerii este un aspect
integrant și necesar al întregii lucrări a Bisericii, un program de formare, creștere spirituală și
ucenicizare. Abordarea normativă a temei de cercetare va putea crea o mediană spre care
Bisericile locale să tindă pentru a putea iniția și dezvolta lucrări cu tinerii autentice, puternice
și biblice, care să contribuie la revitalizarea spirituală și morală a societății românești.
Concret, autorul lucrării urmărește o eficientizare a slujirii personale în domeniul lucrării cu
tinerii, dar și punerea la dispoziția celor interesați a unei posibile resurse, concretizată prin
punerea la îndemână a unui volum de informații cu privire la programul de lucru cu tinerii,
scrisă de un autor din România.
O a treia motivație principală care stă la baza acestei cercetări teologice derivă din
respectul autorului pentru noutate și diversitate. Realitatea societății contemporane este
marcată de existența unor conflicte interconfesionale și crize internaționale generate adesea de
diverse credințe sau abordări religioase. Nu de puține ori de-a lungul istoriei, dorința de a
proteja propria identitate, fie că este vorba de una teologică sau de altă natură, a dus, pe unii,
în cel mai bun caz la izolaționism și sterilitate față de idei și perspective utile provenite din
lumea celorlalți. În cazuri extreme, fenomenul a dus la intoleranță vădită și chiar violență de
neimaginat. De asemenea standardul de spiritualitate de altădată a fost demult scos din
6
normele societății post-creștine, iar gradul ridicat de intoleranță este menit să producă
bulversaje sociale ce se pot tranforma ușor în conflicte majore. Dintre toate categoriile sociale
tinerii sunt cei mai afectați, de aceste derapaje, pentru că sunt la vârsta marilor întrebări și a
marilor decizii.
De aceea dezideratul principal este acela de a găsi, prin dialog interconfesional, în
spiritul respectului reciproc și a unor relații interumane mai deschise, acele programe, care
aplicate să creeze un climat de dragoste și acceptare pentru tinerii din Biserică și din afara ei,
dar în același timp să-i ajute să devină creștini responsabili, integrați în viața Bisericii și cu
impact pozitiv în societate. Alături de contribuțiile din această lucrare, cercetarea teologică în
domeniul lucrării cu tinerii ar putea fi continuată prin analiza altor aspecte ale acesteia, ce ar
putea contribui la înbogățirea spațiului teologic evanghelic românesc. De exemplu, alte două
direcții posibile de cercetare teologică și de dialog interconfesional ar putea fi constituite de
analiza unor puncte de vedere diferite cu privire la lucrarea cu tinerii și de Biserica locala
versus mișcări parabisericești în lucrarea de tineret contemporană.
În spațiul teologic evanghelic românesc o prezentare și un studiu critic al Lucrării cu
tinerii nu a fost încă publicat, ceea ce face ca lucrarea de față să fie, deocamdată, un pionerat
în această direcție. Pe de altă parte, în Apus, și în special în Statele Unite ale Americii, mai
mulți autori, atât din mediul evanghelic cât și din mediul protestant, catolic sau ortodox, au
căutat să dezbată fenomenul lucrării cu tinerii în diverse lucrări ale lor, care se regăsesc și în
bibliografia de la sfârșitul acestei teze. Câțiva dintre cei care ar putea fi amintiți aici sunt John
Dettoni, Jim Burns, Kenda Dean, Mark DeVries, Mark Senter III, Tim Elmore, Richard Dunn,
Dean Borgman, Garry Almon, Scott Brown, Doug Fields, David Kinnaman, Jef Carter,
Wesley Black, Chap Clark și alții. Elementele critice principale pe care acești autori le aduc
aspectelor principale ale lucrării cu tinerii se vor regăsi și în paginile acestei lucrări.
De asemenea, în privința cercetării subiectului abordat în această teză, autorul nu are
cunoștință de existența vreunei lucrări care să fi făcut vreo analiză a implicării tinerilor în
dezvoltarea creștinismului, din vremea apostolilor lui Hristos și până în perioada actuală, să fi
demonstrat o bază biblică solidă pentru lucrarea cu tinerii, vechi si nou testmentară și să fi
propus, ca o posibilă paradigmă contemporană a lucrării cu tinerii, modelul de slujire al
Domnului Isus Hristos bazat pe teologia întrupării.
În cercetarea și redactarea acestei lucrări, se utilizează metoda analitică îmbinată cu
cea sintetică, ambele metode fiind vizibile pe parcursul întregii lucrări. În același timp, pentru
cercetarea și redactarea lucrării autorul a vizitat mai multe biblioteci prestigioase din țară și
stăinătate unde au fost consultate resurse tipărite – cărți, articole, jurnale, dicționare de
specialitate etc. - și electronice, atât în limba română cât și în limba engleză.
7
Resursele consultate și utilizate provin din mai multe tradiții confesionale creștine, din
dorința de a se asigura perspective multiple asupra subiectelor tratate. Astfel, pe lângă
materiale de sorginte evanghelică s-a apelat și la resurse din sfera teologică ortodoxa, romano-
catolică, reformată, și altele. Pentru atingerea scopurilor indicate în paragrafele anterioare,
lucrarea este structurată pe cinci capitole care decurg în mod natural unul din celălalt.
În partea introductivă a acestui studiu se afirma că lucrarea cu tinerii este nu doar o
lucrare biblică, ci și o lucrare urgentă și deosebit de importantă. Urgența este cu atât mai mare
cu cât jumătate din populația lumii are sub douăzeci și cinci de ani. Biserica din această
generație trăiește într-o lume tânără și trebuie să-și amintească mandatul primit de la Domnul
Isus, acela de a merge și a face ucenici. Iar pentru că este dovedit că tinerii sunt cei mai
receptivi la Evanghelie, Biserica nu-i poate ignora. Datorită complexității care însoțește
slujirea Bisericii locale, lucrarea cu tinerii actuală este brăzdată de nenumărate studii și
cercetări. Acum în partea finală a lucrării, întrebarea care se ridică este: ce concluzii
principale rezultă din cercetarea care a fost realizată?
Înainte de orice altceva, din analizele întreprinse reiese că lucrarea cu tinerii este o
parte integrantă a teologiei practice și de asemenea una din componentele cele mai importante
ale slujirii oricărei Biserici locale. Prin intermediul lucrării cu tinerii Biserica are o
oportunitate deosebită să-și practice teologia în cadrul culturii tinerilor. De aceea, lucrarea cu
tineretul, în totalitatea ei, trebuie să fie parte integrantă a Bisericii locale și trebuie să se
concentreze asupra dimensiunii spirituale a dezvoltării tinerilor. Lucrarea cu tineretul din
Biserică are ca scop final creșterea și dezvoltarea tinerilor în asemănare cu Domnul Isus
Hristos. De aceea toate activitățile în care Biserica îi implică pe tineri trebuie să aibă în vedere
țelul acesta măreț.
De asememea, există concluzii asociate și cu scopurile programelor de lucru cu tinerii
care trebuie focalizate în primul rând pe dezvoltarea spirituală a tinerilor. O concentrare
asupra dimensiunii spirituale nu se referă la faptul că tot programul și toate activitățile sunt
limitate la o definire în sens restrâns a ceea ce este spiritual, cum ar fi studii biblice, întâlniri
de rugăciune sau întâlniri evanghelistice. Ci se referă la faptul că Biserica și conducerea ei
recunoaște că tot ceea ce produce este în ultimă instanță de factură spirituală. Lucrarea cu
tinerii începe prin evanghelizarea lor și continuă cu pregătirea creștină prin intermediul
uceniciei. Aceasta înseamnă că slujitorii Bisericii și toți cei implicați în conducerea ei sunt
conștienți de faptul că tot ce este planificat și înfăptuit în lucrarea cu tinerii es te guvernat de o
dorință de identificare, de o dragoste agape și de o preocupare pentru tinerii Bisericii.
Toate acestea sunt posibile atunci cand Bisericile înțeleg corect motivația biblică a
lucrării cu tinerii, așa cum reiese din analiza sociologică și teologică prezentată în primul
8
capitol. În lucrarea cu tinerii motivul principal, pentru care Bisericile se implică și investesc
resurse umane și materiale, trebuie să fie vestirea Evangheliei harului lui Dumnezeu, prin
puterea Duhului Sfânt, în așa fel încât tinerii să-L accepte pe Hristos și să-L urmeze în
părtășia Bisericii. Un aspect important ce a rezultat în urma cercetării este legat de
responsabilitatea Bisericii de a traduce Evanghelia pentru a se putea ajunge la inima tinerilor
și pentru a fi relevantă în cultura postmodernă, fără însă a renunța la acuratețea teologică a
mesajului. Lucrătorii cu tinerii trebuie să conștientizeze impactul colosal al culturii asupra
gândirii, comportamentului și credinței tinerilor. Datorită acestui context Biserica nu poate să
predice și să învețe fără să se întrebe dacă mesajul ei este biblic și dacă este înțeles de
generația tânără.
Mai departe, din această lucrare – în capitolul al doilea – rezultă că, în ciuda unor
îndoieli cu privire la oportunitatea lucrării cu tinerii în Biserica locală sau la nivel
denominațional, există o bază biblică solidă care subliniază nu doar necesitatea lucrării cu
tinerii, ci și importanța acesteia pentru Biserică. Atât Vechiul Testament, cât și Noul
Testament relevă impactul pozitiv al tinerilor și rolurile multiple ce le-au fost atribuite în
slujirea lui Dumnezeu. Există și un aspect pragmatic legat de viziunea cu privire la locul și
rolul tinerilor în cadrul Bisericii. O Biserică fără o lucrare cu tinerii, sau care- i împinge pe
tineri în lucrări separate de biserica locală, este o Biserică fără viitor. Pentru a nu se ajunge la
astfel de situații, lucrarea cu tinerii trebuie să fie parte integrantă a întregii lucrări a Bisericii.
Pastorii, prezbiterii sau diaconii Bisericii, împreună cu alți slujitori implicați în diverse
activități ale Bisericii, trebuie să fie implicați într-o anumită măsură în lucrarea cu tineretul.
O asemenea abordare a caracterizat întreaga istorie a creștinismului, chiar dacă, așa
cum rezultă din analiza celui de-al treilea capitol, lucrarea cu tinerii în forma ei actuală este
relativ nouă în comparație cu istoria multiseculară a Bisericii. Analiza istorică a lucrării cu
tinerii conchide că, deși lucrarea cu tinerii organizată s-a manifestat abia la începuturile
secolului al XIX- lea, tinerii au fost întotdeauna importanți pentru Biserică și au marcat într-un
mod pozitiv dezvoltarea creștinismului de-a lungul istoriei. Este în afara oricărei îndoieli
faptul că lucrarea misionară a Bisericii a început ca și o lucrare a tinerilor apostoli înstruiți și
trimiși de Hristos să ducă Evanghelia până la marginile pământului. De asemenea tinerii au
avut un rol covârșitor în momentele cruciale ale istoriei Bisericii, dar și în schimbările majore
produse în societate. Tinerii au fost în primele rânduri în epoca martirajului din primele
secole, au fost primii care au pus bazele influentei mișcări monasticiste, au avut cea mai
puternică influență în pregătirea și dezvoltarea Reformei protestante și, de asemenea, au avut
un rol covârșitor în perioadele de trezire spirituală din rândul Bisericilor evanghelice.
9
Din analiza lucrării moderne de tineret rezultă că uneori Bisericile și lucrările cu tinerii
au neglijat, nu cu intenție, rolul fundamental al părinților. Biserica nu trebuie să uite că
Dumnezeu a încredințat părinților, în primul rând, responsabilitatea creșterii, evanghelizării și
ucenicizării copiilor lor. O lucrare cu tineretul biblică va accentua importanța părinților în
creșterea copiilor lor și nu va încerca să- i înlocuiască pe aceștia făcând ceea ce Dumnezeu a
cerut părinților să facă. Lucrarea cu tinerii care are susținerea și implicarea părinților și a
Bisericii îi ajută pe tineri să recunoască faptul că sunt parte a unor familii și a unei comunități
mai mari de credincioși, compusă din alți oameni mai tineri sau mai în vârstă decât ei. Tinerii
au nevoie să aparțină, să fie acceptați, să slujească și să fie slujiți de către Biserica locală.
Domnul Isus a spus că Își va zidi Biserica și nu un grup parabisericesc. Din analiza critică
efectuată rezultă că tinerii au nevoie de întărire și încurajare din partea părinților și a întregii
Biserici, nu doar din partea lucrătorilor cu tineretul. Este absolut necesar, potrivit și adecvat
pentru tineri să devină implicați activ în bisericile locale, în serviciile de închinare și în
lucrările din Biserică și societate.
Din pricina unor neajunsuri și căutând să răspundă contextului cultural postmodernist,
în multe locuri au apărut lucrări de tineret parabisericești, adesea ca răspuns la eșecul
Bisericilor locale de a se implica împreună cu părinții în slujirea și echiparea tinerilor. Deși în
ultima vreme, multe lucrări parabisericești au început să lucreze într-o legătură mai stânsă cu
Bisericile locale, ele nu pot să înlocuiască niciodată Biserica locală, care este
transgenerațională, unde Cuvântul este predicat corect și unde Cina Domnului și Botezul sunt
celebrate și aministrate adecvat și biblic.
De asemenea, din acest studiu – în capitolul patru – rezultă că tinerii, departe de a fi
ignorați, trebuie sprijiniți să se maturizeze spiritual, iar cadrul, la îndemâna fiecărei Biserici,
în care aceștia pot crește este un program de lucru cu tinerii biblic, relevant și cuprinzător.
Elemente precum: învățarea, ucenicizarea, închinarea, părtășia, evanghelizarea, misiunea,
slujirea, dar și recreerea, taberele sau competițiile sportive, îmbinate într-un mod armonios,
vor fi folositoare pentru tineri și vor duce la dezvoltarea acestora. Analiza programelor de
lucru cu tinerii pune accent pe un echilibru corect între dimensiunea fizică și cea spirituală a
lucrării cu tinerii. Trebuie subliniat faptul că lucrarea cu tinerii nu este una de îngrijire a nou-
născuților, dar nici una pentru distracții creștine. Lucrarea cu tinerii nu este un înlocuitor
pentru evenimentele din școlile publice, nici o alternativă pentru internet, cinema sau
televizor, nici o mănăstire în care să se adăpostească izolaționiștii creștini, nici o formă de
învățământ mai formalizată sau un alt serviciu de Biserică. Lucrarea cu tinerii așezată pe baze
biblice are un scop unic, trebuie să conducă la Domnul Isus și să vină de la El. În ultimă
instanță, dacă tinerii nu-L cunosc pe Domnul Isus Hristos, nu sunt integrați în viața Bisericii și
10
nu cresc în asemănare cu Domnul Isus, lucrătorii cu tinerii și programele pentru tineret nu
realizează nimic. Rezultă, așadar, că responsabilitatea principală a Bisericilor și a slujitorilor
lui Hristos este aceea de a- i ajuta pe tineri să devină urmași dedicați ai Domnului Isus Hristos
și ai Bisericii Sale.
Scopul lucrării cu tinerii nu trebuie să fie doar supraviețuirea acestora, în anii de
adolescență, fără prea multe eșecuri spirituale, ci ar trebuie să fie maturizarea spirituală înspre
rodire a acestora. Acesta este, cu siguranță, scopul lui Dumnezeu, scopul familiei și al
Bisericii lui Hristos. Cand lucrarea cu tinerii este întemeiată și este zidită pe scopuri biblice,
atunci, fără îndoială, familiile vor fi mai puternice, Bisericile se vor bucura de slujirea plină
de pasiune a tinerilor, iar lucrarea cu tinerii va avea un impact spiritual și social puternic
asupra societății, după cum relevă rezultatele studiului din ultimului capitol al acestei lucrări.
Din analiza teologiei întrupării, în acest studiu s-a conturat o nouă paradigmă pentru lucrarea
contemporană cu tinerii, un model centrat pe Hristos și pe lucrarea Sa cu oamenii. Dincolo de
universalitatea principiilor sale, paradigma întrupării, în lucrarea cu tinerii, oferă premisele
unei lucrări de tineret biblice, relevante și eficiente. Paradigma rezultată din teologia întrupării
lui Hristos, pe lângă faptul că oferă lecții bogate pentru Biserica de azi, provoacă Bisericile
locale să conștientizeze că lucrarea cu tineretul nu este ceva ce Biserica pregătește tinerilor
până când aceștia devin adulți, ci este lucrarea de acum a tinerilor, cu tinerii și pentru tineri.
Deci, lucrarea cu tinerii, dincolo de imensa responsabilitate, este o experiență
extraordinară, este o parte integrală și integrantă a lucrării Bisericii în ansamblu, pentru că
întreaga Biserică are nevoie de tineri, iar tinerii au nevoie de întreaga Biserică.
11
Bibliografie Cărți
1. ARNOLD Jeffrey, The Big Book on Small Groups, InterVarsity Press, Downers
Grove, Illinois 2004.
2. ATKINSON David J., FIELD David H., editori, New Dictionary of Christian Etics
and Pastoral Theology, Leicester, Inter-Varsity Press, 1995.
3. BARRY GANE Alva, Youth Leadership Development in the Local Church, Fuller
Theological Seminary, Pasadena, 1993.
4. BAXTER J. Sidlow, Mark These Men, Zondervan, Grand Rapids, 1960
5. BEHM O., Theological Dictionary of the New Testament, Edited by Gerhard Kittel,
Eerdamns, Grand Rapids, 1977.
6. BECKHAM William A., A doua reformă. Reformarea bisericii secolului XXI, Editura
TOUCH Outreach Ministries, S.U.A., 2006.
7. ____________________, Where are we Now? The Small Group Movement and its
Models, Touch Global Publications, Houston, 2004.
8. BLANCHARD Ken, HODGES Phil, Cârmuiți ca și Isus: Lecții de la Modelul suprem
de slujire. Modelul tuturor timpurilor, Oradea, Făclia, 2009.
9. BLACK Wesley, An Introduction to Youth Ministry, Broadman Press, Nashville, 1991
10. BOSCH D.J., Transforming Mission, Orbis, Maryknoll, 1991.
11. BORGMAN Dean, When Kumbaya Is Not Enough: A practical Theology for Youth
Ministry, Hendrickson, Peabody, 1997.
12. BREMNER Robert H., Childern and Youth in America: A Documentary History, vol.
2, Harvard University Press, Cambridge, MA, 1971.
13. BRIERLEY Danny, What Every Volunteer Youth Worker Should Know, Authentic
Media, Milton Keynes, 2004.
14. BRONENBRENNER Urie, The Ecology of Human Development: Experiments by
Nature and Desingn, Harvard University Press, Cambridge, 1979.
15. BROWN Scott T., A weed in the Church, Merchant Adventures LLC, Wake Forest,
2010.
16. BURNS Jim, Ca lutul în mâinile olarului: Un ghid practic pentru lucrarea cu
tineretul, Noua Speranță, Timișoara, 1996.
17. ___________, The youth Builder, Harvest House Publisher, Eugene, 1998.
18. BONHOEFFER Dietrich, Life Together, New York, Harper, 1954.
19. BORAN George, Youth Ministry That Works, Paulist Press, New York, 1996.
12
20. BORGMAN Dean, When kumbaya is not enough: A practical theology for Youth
Ministry, Hendrickson Publishers, Peabody, 1997.
21. CAIRNS Earle E., Creștinismul de-a lungul secolelor, BEE International, Dallas,
1992.
22. ______________, Christianity Through The Centuries, Zondervan Publishing House,
Grand Rapids, 1967.
23. CAMPBELL Ross, Adolescentul –copilul meu, ediția a doua, Cluj, Logos, 1995.
24. CAREY Floyd D., Pastorul și biserica: parteneri în lucrare, Oradea, Metanoia,
2006.
25. CARROLL John L., Keith L. IGNATIUS, Youth Ministry: Sunday, Monday, and
Every Day, Judson Press, Valley Forge, 1972.
26. CELEK Tim, Dieter ZANDER, Inside the Soul of a New Generation, Zondervan
Publishing House, Grand Rapids, 1996.
27. CHAPMAN Gary, Cele 5 limbaje ale dragostei la vârsta adolescenței, Cluj Napoca,
Logos, 2002.
28. CIUREA Rodica, Coflict între generații?,București, Editura Enciclopedică Română,
1969.
29. CLARK Elmer T., The Small Sect in America, New York, Abingdon Press, 1949
30. CRAY Graham, Youth Congregations and the Emerging Church, Groove
Publications, Cambridge, 2002.
31. CURTIS A. Kenneth , LANG J. Stephen, PETERSEN Randy, The 100 Most
Important Events In Christian History, Fleming H. Revell, Grand Rapids, 1991.
32. COLE Edwin Louis, Curajul-formând caracterul unui campion,Timișoara, Metanoia,
2003.
33. COLEMAN Robert E., Planul de Evanghelizare al învățătorului, Cluj Napoca, Logos,
1992.
34. DEAN Kenda, Starting Right: Thinking theologically about youth ministry,
Zondervan, Grand Rapids, 2001.
35. DETTONI John M., Introducere în lucrarea cu tineretul, Organizația Tineretului
Creștin Baptist din România, București, 1977.
36. DEVER Mark, ALEXANDER Paul, Biserica intențională, Oradea, Făclia, 2011.
37. DEVER Mark ,9 Semne ale unei Biserici Sănătoase, Oradea, Făclia, 2010.
38. DeVRIES Simion J., 1 Kings, Word Biblical Commentary, Word, Waco, 1987.
39. DeVRIES Mark, Family-Based Youth Ministry, InterVarsity Press, Downers Grove,
1994.
13
40. DUDLEY Roger L., Valuegenesis: Faith in the Balance, La Sierra University Press,
La Sierra, 1992.
41. DURHAM John, Exodus, Word Biblical Commentary, Vol. 3, Ed. Word Books, Waco,
1987.
42. DUMITRESCU Ioan, Adolescenții, Lumea lor spiritual și activitatea educațională,
Craiova, Scrisul Românesc, 1980.
43. DYBDAHL Jon L., Hosea-Micah: A call to radical reform, Pacific Press, Boise,
1996.
44. DYRNESS William, Teme ale Teologiei Vechiului Testament, Ed. Logos, Cluj-
Napoca, 2010.
45. EDWARDS Jonathan, Despre trezire, Perla suferinței, Suceava, 2009.
46. ELKIND David, All Grown Up and No Place to Go, Addison-Wesley, Reading, 1984.
47. ELMORE Tim, Generation iY: Our Last Chance to Save Their Future, Poet Gardener
Publishing, Atlanta, 2010.
48. ERIKSON Erik H., Childhood and Society, Norton, New York, 1959.
49. _______________, Identity: Youth and Crisis, Norton, New York, 1968.
50. EVERSON Philip H., Frumusetea Sfinteniei, Ed. Faclia, Oradea, 2008.
51. FASS Paula S., The Damned and the Beautiful: American Youth in the 1920’s, Oxford
University Press, New York, 1977.
52. FEDELE Gene, Eroi ai credinței, Casa Cărții, Oradea, 2004.
53. FIELDS Doug, Lucrarea cu tinerii: scopuri și temelie, Noua Speranță, Timișoara,
2005.
54. ____________, Your first two years in youth ministry, Grand Rapids, Zondervan,
2002.
55. FINLEY Mark, Padded Pews or Open Doors, Pacific Press Publishing Association,
Nampa, 1988.
56. FLEMING Donald, Ecclesiastes, The International Bible Commentary, Zondervan,
Grand Rapids, 1986.
57. GALLUP George H. Jr., The Religious Life of Young Americans, Princenton Religious
Research Center, Hopewell, 1990.
58. GANE Barry, Building youth ministry: A foundational guide, Hanckock Center
Publication, Riverside, 2000.
59. GANGEL Kenneth O., Warren S. BENSON, Educația creștină, istoria și filozofia ei,
Oradea, Cartea Creștină, 1994.
14
60. ____________, Building youth ministry: A foundational guide, Hanckock Center
Publication, Riverside, 2000.
61. GRAHAM Philip, The End of Adolescence, Oxford University Press, Oxford, 2004.
62. GILLESPIE Bailey V., The experience of faith, Religious education press,
Birmingham, 1988.
63. GORELL PYATT Brenda, Youth Empowerment in the Church: A Handbook for Youth
Ministry, United Church Press, 1983.
64. HARRIS R. L., ARCHER G. L. Jr. & WALTKE B. K., Theological Wordbook of the
Old Testament, Moody Press, Chicago, 2003.
65. HARRIS Alex & Brett, Rebeluția, Noua Speranță, Timișoara, 2009.
66. HANNAH John D., în John F. WALVORD, Roy B. ZUCK, Comentariu al Vechiului
Testament, Ed. Multimedia, Arad, 2010.
67. HAUGK Kenneth C., Christian Caregiving, a Way of Life, Augsburg Publishing
House, Minneapolis, 1984.
68. HERSHEY Terry, Young Adult Ministry, Group Books, Loveland, 1994.
69. HEYWOOD Colin, A History of Childhood, Polity, Cambridge, 2001.
70. HINDSON Edward E., KROLL Woodrow Michael, Joshua, The KJV Parallel Bible
Commentary, vol. 1, Thomas Nelson Publishers, Nashville, 1994.
71. __________________________________________, Ecclesiastes, The KJV Parallel
Bible Commentary, Thomas Nelson Publisher, 1994.
72. __________________________________________, Luke, The KJV PARALLEL
Bible Commentary, Thomas Nelson Publishers, 1996.
73. HINE Thomas, The Rise and Fall of the American Teenager, Perennial, New York,
2000.
74. HORTON Stanley M., Faptele Apostolilor, Ed.Life, Oradea, 2009.
75. HUTCHCRAFT Ron, Battle for a Generation, Moody Press, Chicago, 1996.
76. HYATT Eddie L., O perspectivă penticostală asupra istoriei Bisericii, Casa cărții,
Oradea, 2010.
77. JONES Kenneth E., The Book of Numbers, Baker Book House, Grand Rapids, 1972.
78. KINNAMAN David, You Lost Me: Why Young Christians Are Leaving Church and
Rethinking Faith, Baker Books, Grand Rapids, 2011.
79. KETT Joseph, Rites of Passage: Adolescence in America 1790 to the Present , Basic
Books Inc, New York, 1977.
80. KETTLER Christian D., Todd, H. SPEIDELL, Incarnational Ministry: The Presence
of Christ in Church, Society and Family, Helmers&Howard, Colorado Springs, 1990.
15
81. OVERHOLT L. David, PENNER James A., Soul Searching the Millennial
Generation, Novalis/Saint Paul University, Toronto, 2005.
82. MARSDEN George M., Understanding Fundamentalism and Evangelicalism,
William B. Eerdmans Publishing, Grand Rapids, 1991.
83. MARTINSON Roland D., Effective Youth Ministry: A Congregational Approach,
Augsburg Publishing House, Minneapolis, 1988.
84. MASLOW Abraham H., Motivation and Human Behavior, Harper&Row, New York,
1970.
85. MAXWELL John C., Comentarii biblice asupra conducerii, Life, Oradea, 2007.
86. _________________, Cele mai eficiente 21 de minute din ziua unui lider, Life,
Oradea, 2002.
87. _________________, Cele 17 legi indiscutabile ale muncii în echipă, Life, Oradea,
2002.
88. MILLS Watson E., WILSON Richard F., 1 Kings, Mercer Commentary on the Bible,
Mercer University Press, Macon, 1995.
89. MOORE Waylon, Multiplyng Disciples: The New Testament method for church
growth, Navpress, Colorado Springs, 1981.
90. NIEBUHR Richard, Christ and Culture, Harper, New York, 1951.
91. NOLL Mark A., Momente cruciale în istoria Bisericii, Logos, Cluj-Napoca, 2008.
92. OLSON G. Keith, Why Teenagers Act the Way They Do, Group Books, Loveland,
1987.
93. PAUL Ioan al II- lea, Să trecem pragul speranței, Humanitas, București, 1995.
94. POPOVICI Alexa, Istoria Baptiștilor din România 1856-1989, Făclia, Oradea, 2007.
95. PORTER Laurence E., 1 and 2 Samuel, The International Bible Commentary,
Zondervan, Grand Rapids, 1986.
96. RAINER Thom, The Bridger Generation, Nashville, Broadman and Holman, 1977.
97. REENLEAF Robert K., Servant Leadership, Paulist Press, Ramsey, 1977.
98. RICHARDS Lawrence O, Youth Ministry: Its Renewal in the Local Church,
Zondervan, Grand Rapids, 1979.
99. ROBBINS Duffy, Youth Ministry That Works, Victor Books, Wheaton, 1991.
100. ROOT Andrew & CREASY DEAN Kenda, The Teological turn in Youth Ministry,
InterVarsity Press, Downers Grove, 2011.
101. RYKEN Leland, Sfinți în lume: Puritanii în adevărata lor lumina, Reformatio,
Oradea, 2004.
16
102. SANDRES J. Oswald, Călcați pe urmele mele: Principii ale conducerii spirituale,
Cluj Napoca, Logos, 1993.
103. SAVAGE Jon, Teenage: the creation of youth culture, Penguin Books, London, 2007.
104. SELL Charles M., Transition: The Stages 01 Adult Life, Moody Press, Chicago, 1985.
105. SENTER III Mark H., BENSON Warren, The complete book of Youth Ministry,
Moody Press, Chicago, 1987.
106. SENTER III Mark H., When God Shows up - A History of Protestant Youth Ministry
in America, Baker Academic, Grand Rapids, 2010.
107. __________________, General Editor, Four Views of Youth Ministry and the Church,
Zondervan, Grand Rapids, 2001.
108. __________________, The Coming Revolution in Youth Ministry, Victor Books,
Weaton, 1992.
109. SITTSER Gerald L., Izvoare de spiritualitate creștină, Casa Cărții, Oradea, 2011.
110. SMITH Christian, DENTON Melinda, Soul Searching, Oxford University Press, 2005.
111. SMITH Donald, Empowering Ministry: Ways to Grow in Effectiveness, Westminster
John Knox Press, Louisville, 1996.
112. STANTON Thomas F., Dynamics 01 Adolescent Adjustment, MacMillan Company,
New York, 1963.
113. STEVENS Doug, Called to Care, Zondervan, Grand Rapids, 1985.
114. STONE J. David, Youth Ministry Today, Cajun Printing, Shreveport, 1980.
115. STOTT John, 2 Timotei Comentarii Biblice Expozitive, Logos, Cluj-Napoca, 2000.
116. SWINDOLL Charles R., Iosif, Metanoia, Oradea, 2011.
117. ____________________, Moise, Metanoia, Oradea, p. 2011.
118. ___________________, Estera, Metanoia, Oradea, 2011.
119. ___________________,Relatări fascinante din viaţa unor personaje uitate, Metanoia,
Oradea, 2011.
120. ____________________, Pavel, Metanoia, Oradea, 2011.
121. ____________________, David, Stephanus, Bucureşti, 2005.
122. ____________________, Familia puternică sau Înțelepciunea în viața de
familie,Oradea, Life Publishers International,1997.
123. ȘCHIOPU Ursula, Dicționar Enciclopedic de Psihologie, București, Babel, 1997.
124. ______________, Psihologia Vârstelor, București, Editura Didactică și Pedagogică,
1997.
125. TALPOŞ Vasile, Studiu introductiv în Legea, Istoria şi Poezia Vechiului Testament ,
Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999.
17
126. TAPSCOTT Don, Crescuți digital, Publica, București, 2011.
127. TRENCHARD Ernest H., Acts, The International Bible Commentary, Zondervan,
Grand Rapids, 1986.
128. TOURNIER Paul, To Understand Each Other, John Knox Press, Atlanta, 1967.
129. TRIMMER Edward A., Youth Ministry Handbook, Abingdon Press, Nashville, 1994.
130. ȚON Iosif, Suferință, martiraj și răsplătire în cer, Cartea Creștină, Oradea, 1999
131. TUCKER M.J., The Child as Beginning and End, The History of Childhood, Lloyd
deMause, New York: The Psychohistory Press, 1974.
132. VOS Howard F., Exploring Church History, Nashville, Thomas Nelson Publishers,
1994.
133. WALVORD John, ZUCK Roy B., Comentariu al Vechiului Testament, Ed.
Multimedia, Arad, 2007.
134. __________________________, Comentariu al Noului Testament, Ed. Multimedia,
Arad, 2005.
135. WALKER Paul, Counseling Youth, Cleveland, Pathway Press, 1967.
136. WALZER John F., The History of Childhood, New York, Harper and Row, 1975.
137. WARD Pete, God at the mall: Youth Ministry that meets kids where they’re at ,
Hendrickson Publisher, Peabody, 2001.
18
Articole
138. CONN Harvie M., The Missionary Task of Theology: A Love/Hate
Relationship? Westminster Theological Journal 45, Sept. 1983.
139. Editors of Group Magazine, Youth Ministry’s Impact on Church Growth, Group,
September, 1993.
140. GARDNER Christine J., Hungry For God, Christianity Today, 5 April 1999.
141. PARKER-POPE Tara, Violence and Obscenity:British Agencies Use Antisocial Ads to
Reach Generation X, Wall Street Journal, 10 Aprilie 1995.
142. READ David H., Is God Over Thirty?, Theology Today 44, 1968.
143. UPDEGRAF Roberta, A Nigth To Remember, Group, March/April 1999.
144. WHITEHEAD Barbara Defoe, Dan Quayle Was Right, Atlantic Monthly, Aprilie
1993.
145. WOLFE Bill, A Short History of Youth Ministry, Group, Sept. 1993.
146. WONG David, Responsibilities of Christian Leaders, Youth Ministry Accent, First
Quarter, 1997.
147. YACONELLI Mark, Ancient-future Youth Ministry, Group, July/August 1999.
148. ZINN Laura, Teens: Here Comes The Biggest Wave Yet, Business Week, 11 Aprilie
1994.
149. ZOBA Wendy Murray, The Class of ‘00, Christianity Today, 3 Februarie 1977.
19
Dicționare, Lexicoane, Altele
150. ***, Conciliul Vatican II. Constituții, Decrete, Declarații, ediție revizuită, Editura
Arhiepiscopiei Romano-Catolice, 1999
151. ALMON Gary D., YM 101: Biblical Principles of Youth Ministry, International Center
for Youth Ministry, Louisville, KY, Accesat 10 Ianuarie, 2012, www.sbts.edu.
152. Autor necunoscut, The Boy and the Starfish, adaptare,
http://dreamemporium.com/starfish.html, accesat pe 15.10.2013.
153. Autor necunoscut, www.en.wikipedia.org/wiki/kumbaya, accesat în 1 iunie 2013.
154. BORGMAN Dean, Biblical and theological basis of youth ministry, S. Hamilton, MA:
Center for Youth Studies, 1988, Accesat 28 octombrie, 2013,
www.centerforyouth.org.
155. CARTER Jeff, Importanța lucrării cu tineretul, note de curs Horizons, Federația
Baptista Europeană, 2010, U1M2.
156. ____________, Modele de lucrare cu tinerii, note de curs, Horizons, Federa ția
Europeana Baptista, Praga, 2010.
157. ____________, Înțelegând tinerii și cultura, note de curs, Horizons, Federa ția
Europeana Baptista, Praga, 2010.
158. ____________, Fundamentele lucrării creștine cu tineretul, note de curs Horizons,
Federația Baptistă Europeană, Praga, 2010.
159. ____________, Conducerea și lucrarea cu tinerii, note de curs Horizons, Federația
Baptistă Europeană, Praga, 2010.
160. ____________,Cum definim conceptul de tineret?, note de curs Horizons, Federația
Baptista Europeană, 2010.
161. ____________, Modele de lucrare cu tinerii, note de curs Horizons, Federația Baptistă
Europeană, Praga, 2010.
162. ____________, Principiile și valorile lucrării cu tineretul, note de curs Horizons,
Federația Europeană Baptistă, Praga, 2010.
163. ____________, Cum înțeleg tinerii credința, note de curs Horizons, Federația
Europeană Baptistă, Praga, 2010.
164. EISELEY Loren C., The Starfish Story,
http://www.ordinarypeoplechangetheworld.com/articles/the-starfish-story.aspx,
accesat pe 15.10.2013.
165. GOLD Julius,William L. KOLB, A Dictionary of the Social Science, New York, The
Free Press of Glence, 1965.
20
166. Holy Bible, New International Version, Church Edition
167. JARVIS Dan, Teenage Disciples, Weymouth Community Church, Accesat 28
octombrie, 2013, www.austinmccann.com.
168. LANN Vander, Jessus’s Disciples: A teenage pose?, Follow the Rabbi, Accesat pe 28
octombrie, 2013. www.followtherabbi.com.
169. MYERS William R., Church in the World: Models of Youth Ministry, Theology
Today 44, 1987, ttj.sagepub.com.
170. STIER Greg, Why focus on Teenagers?, Accesat 28 octombrie, 2013,
www.gregstier.org
171. Trainer’s Corner, www.formare.info/corner, accesat în 3 iunie 2013.
172. U.S. Census Bureau, Global Population Profile: 2002, Accesat 16 ianuarie, 2012,
www.census.gov.
173. United Nations Population Found report: State of word population , 26 octombrie
2011, http://foweb.unfpa.org/SWP2011/reports/EN-SWOP2011-FINAL.pdf, accesat
pe 26.10.2013.
174. VINE W. E., An Expository Dictionary of Biblical Words, Ed. Thomas Nelson
Publishers, Nashville, 1985.
175. WAGGONER E.J., Editorial, General Conference, Bulletin, January 20, 1893,
www.sdadefend.com, accesat pe 15.06.2014.
176. WITZIG Kurt, A perspective for Youth Ministry, www.duluthbible.org, Accesat 26
Mai, 2012.