+ All Categories
Home > Documents > Rezumat Musetoiu.PDF

Rezumat Musetoiu.PDF

Date post: 26-Jan-2016
Category:
Upload: leni-burlacu
View: 359 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
5
UNIVERSITATEA DIN BUCURE$TI FACULTATEA DE LITERE DOCTORAND: MU$ETOIU MAGDALENA LIVIOARA (cis. TODIRESEI) EVOLUTIA IDEOLOGIEI $I CREATIEI LUI CAMIL PETRESCU coNDucAroR $TrINTrFrc: PROF. UNIV.DR.ELENA FTLIPA$ BUCURE$TI 20lL
Transcript
Page 1: Rezumat Musetoiu.PDF

UNIVERSITATEA DIN BUCURE$TI

FACULTATEA DE LITERE

DOCTORAND: MU$ETOIU MAGDALENA LIVIOARA

(cis. TODIRESEI)

EVOLUTIA IDEOLOGIEI $I CREATIEI

LUI CAMIL PETRESCU

coNDucAroR $TrINTrFrc: PROF. UNIV. DR. ELENA FTLIPA$

BUCURE$TI

20lL

Page 2: Rezumat Musetoiu.PDF

EVOLUTIA IDEOLOGIEI $I CREATIEI

LUI CAMIL PETRESCU

Cap. l.Considerafii preliminare.

Cap. 2. Fotografie alb negru (aspecte biografice).

Cap. 3. Poezia filosofieio filosofia poeziei sau ,,singurul poet filosofic sunt

eutt.

Cap. 4 Teatrul - ointflmplare cu oameni

Teoria camilpetresciani despre teatru ......

Drama absoluta.....

Drama istoricd

Comedia...

Cup. 5. Un jurnalist modern

Intre oglinzile timpurilor

Elemente ale jurnalismului modern

,,Noi am fost luptbtori literari", eseu qi polemic6..

Cap. 6. Proza interbelici (anii '30)

Ultima noapte de dragoste, intdia noapte de rdzboi.

Patul lui Procust.

Rapid - Constantinopol - Bioram

Cap. 7. Filosofia

Cap. 8 Nuvela camilpetresciani, o prozd de tranzitie

Cap. 9. Ascensiune qi declin

,,Zodia gemenilor" sau dublul intelectualilor..

Bdlcescu....

(Jn om tntre oameni

Caragiale in vremea lui..

Papuciada.

C.V. Camil Petrescu....

Bibliografie..

Page 3: Rezumat Musetoiu.PDF

Rezumat

Teza iEi propune sd surprindd evolufia ideologiei qi crealiei lui Camil Petrescu,

evidenliind qi procesul prin care elemente noi, prezente in operele altor scriitori qi filosofi

romdni sau strdini, au ajuns s[ fie acceptate Ei valorificate de acesta. Premisa acestei

lucrdri a fost actualitatea unei reinterpretdri a operei lui Camil Petrescu, datorate jurnalelor

Ei lucrdrilor de criticd gi istorie literard apirute dupd 1990. Studiul intreprins surprinde

formafia sa intelectuald (studiile de filozofie, inclinafia spre dezbaterea de idei, spiritul

polemic), activitatea literara Ei activitatea de jurnalist.

Capitolele acestei lucrdri au in vedere evolulia omului Camil Petrescu, evidenfierea

unor constante ale creafiei sale findnd cont Ei de cadrul istoric, definirea unor elemente in

favoarea originalitdtii $i actualitdlii operei sale. De la forme literare mai simple, crealia sa

va evolua cdtre forme complexe, transformAndu-se permanent Ei adaptdndu-se, atunci cdnd

va fi nevoie, noilor direcfii politice;i literare. Crealiile lui Camil Petrescu din anii'30

reprezintd forme complexe ce se sprijind structural pe versurile qi dramaturgia anilor '20.

Se poate vorbi de o evolulie pdnd la sffirEitul deceniului al patrul ea al secolului al XX-lea,

de o modificare gradatd a creafiei sale: trecerea de la poezia de notalie la exerciliul

intelectual, aparilia dramei absolute dintr-o succesiune de variante ale Jocului ielelor,

generarea unor forme diverse de teatru istoric sau de comedii, realizarea unor romane ce

deschid drumul literaturii autentice, subiective, personale. Dupd 1945 nu se mai poate

vorbi de o evolufie , dar trebuie menlionate eforturile pe care le face pentru a supravielui

cu un minim compromis prin romanul istoric Ei descoperirea literaturii pentru copii.

Un capitol al acestei lucrdri surprinde particularitalile versurilor sale. Au fost

obsevate posibile conexiuni intre poezia lui qi alte crealii din literatura romdnS. Nu se

poate vorbi de influenla acestora, dar pot fi descoperite sentimentele comune celor care au

trecut prin experien[a rdzboiului. Camil Petrescu suprapune lirica rizboiului peste un fond

erotic pasional Ei peste un model liric intelectualist, versurile publicate in plachete

conturdnd profilul sdu poetic. Pentru Camil Petrescu, poezia este un mijloc de cunoaqtere

plasticd a realitdlii.

Capitolul dedicat dramaturgiei din perioada interbelicd evidenfiazd, conceptele Ei

surprinde elementele comune creafiilor sale: personaje, structuri dramatice. Camil Petrescu

a considerat cd ideile sale despre teatru trebuie s5 aibd o realizare concreta. ObiEnuit sd fie

mereu in opozilie cu ceva, Camil Petrescu polemizeazd a1Ffi cu formulele dramatice

tradilionale, c6t qi cu noile tragedii moderne. Este atras de teatrul modern ajungdnd sd

identifice drama cu actul in conEtiinfa purd, drama absolutd.

Page 4: Rezumat Musetoiu.PDF

Capitolul dedicat jurnalistului Camil Petrescu incearcd sd rdspundd la cdteva

intrebdri (A fost Camil Petrescu un jurnalist modern sau doar un publicist? Av6nd in

vedere tipurile de jurnalism, care sunt cele pe care le regdsim in activitatea sa in acest

domeniu?), sd identifice etapele activitdlii jurnalistice, elementele jurnalismului modern,

formele de manifestare ale spiritului polemic in articolele sau eseurile sale. Asemeni altor

scriitori-gazetari pe care i-a apreciat, Arghezi sau Caragiale, figura omului Camil Petrescu

nu l6sa de banuit temperamentul vulcanic, febrilitatea, spiritul de pamfletar neiertdtor aflat

in permanentd opozilie cu ceva: ,,Ivcrez cu predilec{ie in opozifie cu ceva, intdrdtat sd opun

propria mea viziune, unei viziuni insuficiente, eronate ori false cu totul". Vocafia

polemicului este o fatalitate a destinului sdu, liant al faletelor prismei ce reprezintd

personalilatea sa (urnalist - scriitor - om).

Romanul lui Camil Petrescu a fost analizat din perspectiva evoluliei literaturii

romdne interbeliee, a conceptelor teoretice pe care le prezenta scriitorul in eseurile sale.

Cdnd romanele romdneEti din perioada interbelicd observau realitatea, precum realiqtii din

secolul al XIX-lea, Camil Petrescu tentat de ,,sferele albastre ale conqtiinfei pure",

cerceteazd omenescul qi cautd esenfialitdfi transumane: ,,ideile". Experien[afizboiului este

excepfionald impundnd suferinle ftzice qi psihice, cele mai elementare Ei profunde,

confruntarea cotidiand cu moartea, cu frica ;i cu iubirea. Relafia realitate - ficfiune

respectd normele oricdrei crealii literare, dar, ca qi in cazul primului roman, experien{a

personal6,, realitatea lui psihologicS, se reflectd Ei in Patul lui Procust, chiar dacd trece prin

prisma pluriperspectivismului. itr analiz6, am observat cum portetul fieclrui personaj

semnificativ din roman este completat ;i cu ajutorul unui element balzacian descrierea

interioarelor in care trdiesc sau se intdlnesc acestea. Ca qi in alte creafii ale sale, scriitorul

era atent la detaliile vestimentare, eroii sdi, aparilii emblematice ale anilor'20, Etiu cdt de

important este sd fie bine imbracafi.

Ca ansamblu al ideilor filosofice, sociale, politice, morale, ideologia sa se

manifestd la inceput prin crea[ia sa literard qi prin publicisticd. intdlnirea cu P. P.

Negulescu a fost un preambul la sistemul sdu filozofic reprezentat de jocul ielelor (al

ideilor). Experienlele sale literare din tinerete il determind sd construiascd sistemul

filozofic (ce aparfine anilor maturitdtrii). Noocrafia camilpetresciand era suslinutd de trei

idei: primatul spiritului, modalitatea persoanei qi condilia fenomenologicd, a intelectului:

,,persoana insSgi nu e decdt modalitate a intelectului, spiritul in necesitatea lui, adicd in

legisla{ia lui este intelectualitate gi abia in urmd e impdcarea cu existenfa". Intelectul

trebuia sd coordoneze totul. Universul surprins in nuvelele, romanele Ei dramele sale

confirmd necesitatea noocrafiei, despre care scrie Camil Petrescu in Doctrina substanlei qi

in articolele cu caracter politic

Page 5: Rezumat Musetoiu.PDF

Un alt capitol va analiza nuvelele care sunt doar crochiuri ale romanelor ce se vor

dezvolta mai tdrziu sau eboEe ale unor romane pe care nu le-a mai creat. lindnd cont de

momentul publicdrii lor in volum (1948 - Turnul de Filde;, 1949 - Cei ce pldtesc cu

via{a), aceste texte reiau personaje pe care le cunoaEtem din textul dramatic

camilpetrescian ca qi din romane Ei, de cele mai multe ori, au fost considerate ca un

moment al tatondrilor (etice, sociale qi filosofice) pregdtind restructurarea epicului din Un

om tntre oameni.

Ultimul capitol se indreaptd cdtre o direcfie mai pulin cercetatb pAnd acum,

integrarea scriitorului in noua literaturd prin romanul istoric Un om tntre oameni, nuvela

Un episod, dramele Bdlcescu qi Caragiale in vremea lui.inJurnalul sdu, Mihail Sebastian

observa o anume versatilitate politrcd a omului Camil Petrescu. Am considerat cd nu se

poate trece peste experienfa politicd a scriitorului, atAt din perioada bdn6!eand,, cdt Ei cea

din anii '40 -'50. Mai ales in acest capitol am urmdrit relalia istorie - criticd - literaturd,

av6nd in vedere tema lucrdrii Evolulia ideologiei ;i crealiei lui Camil Petrescu. (Jn om

tntre oameni rdmdne romanul unui scriitor ce a incercat sd nu facd prea multe concesii

factorului politic, intr-o perioadd in care un,,Nu!" at fL insemnat, nu doar izolarea sa ca

persoand, ci disparilia din literaturd,lucru pe care Camil Petrescu nu l-ar fi putut suporta.

Secolul al XIX-lea este un refugiu in aceastd perioadd in care filozofia Si literatura

experienfei erau considerate periculoase.

Din perspectiva cititorului secolului XXI, CV-ul in format Europass poate oferi

cAteva repere ale creafiei sale ce s-a desfbEurat in mai multe domenii, creafie dublatd de

permanent de activitatea sa de jurnalist.


Recommended