+ All Categories
Home > Documents > Rezumat Laura Lazarescu

Rezumat Laura Lazarescu

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: contscribd11
View: 51 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
azx
23
UNIVERSITATEA NAȚIONALĂ DE ARTĂ TEATRALĂ ȘI CINEMATOGRAFICĂ “I. L. CARAGIALE”, BUCUREȘTI DEPARTAMENT STUDII DOCTORALE CINEMATOGRAFIE ȘI MEDIA Teză de doctorat Sunetul în filmul american de animație Rezumat Conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Cristina Nichituş Doctorandă: Laura Lăzărescu 2012
Transcript
  • UNIVERSITATEA NAIONAL DE ART TEATRAL I

    CINEMATOGRAFIC

    I. L. CARAGIALE, BUCURETI

    DEPARTAMENT STUDII DOCTORALE

    CINEMATOGRAFIE I MEDIA

    Tez de doctorat

    Sunetul n filmul american de animaie

    Rezumat

    Conductor tiinific:

    Prof. univ. dr. Cristina Nichitu

    Doctorand:

    Laura Lzrescu

    2012

  • 2

    Cuvinte cheie

    Sound Design

    istoria filmului de animaie american

    estetica sunetului n filmul de animaie

    expresivitatea sunetului

    tehnici n filmul de animaie

    evoluia sunetului n filmul de animaie american

    efecte sonore

  • 3

    Cuprinsul tezei de doctorat

    Introducere ................................................ Error! Bookmark not defined. Capitolul 1: Evoluia sunetului n filmul de animaie Error! Bookmark not defined. 1.1. Evoluia unei noi arte vizuale ............. Error! Bookmark not defined. 1.2. Evoluia sunetului .............................. Error! Bookmark not defined. 1.3. Tehnici i stilistici ............................... Error! Bookmark not defined. 1.4. Fuziunea artelor vizuale .................... Error! Bookmark not defined. Capitolul 2: Expresivitatea sunetului n animaia american ............ Error! Bookmark not defined. 2.1. Elementele coloanei sonore .............. Error! Bookmark not defined.

    2.1.1. Dialogul ........................................ Error! Bookmark not defined. 2.1.2. Zgomotele .................................... Error! Bookmark not defined. 2.1.2.1. Foley ......................................... Error! Bookmark not defined. 2.1.2.2. Efectele sonore ........................ Error! Bookmark not defined. 2.1.2.3. Ambianele................................ Error! Bookmark not defined. 2.1.3. Muzica ......................................... Error! Bookmark not defined.

    2.2. Raportul dintre imagine i sunet ........ Error! Bookmark not defined. 2.2.1. ncadratur i sunet ..................... Error! Bookmark not defined. 2.2.2. Micare de aparat i sunet .......... Error! Bookmark not defined. 2.2.3. Cheia de iluminare i sunet ......... Error! Bookmark not defined. 2.2.4. Unghiulaie i sunet ..................... Error! Bookmark not defined. 2.2.5. Compoziie i sunet ..................... Error! Bookmark not defined. 2.2.6. Dramaturgie i sunet ................... Error! Bookmark not defined. 2.2.7. Montaj i sunet ............................ Error! Bookmark not defined. 2.2.8. Sunetul substituie imaginea ........ Error! Bookmark not defined. 2.2.9. Sunet de off sunet sincron ..... Error! Bookmark not defined. 2.2.10. Sunet subiectiv .......................... Error! Bookmark not defined. 2.2.11. Slow Motion............................. Error! Bookmark not defined. 2.2.12. Anticipare prin sunet .................. Error! Bookmark not defined.

    2.3. Sunetul: element de comunicare ntre personaje ... Error! Bookmark not defined. 2.4. Importana genericelor din punct de vedere sonor . Error! Bookmark not defined. Capitolul 3: Estetica sunetului n animaia american ... Error! Bookmark not defined. 3.1. Antropomorfizare prin sunet ............ Error! Bookmark not defined.

    3.1.1. Hiperbolizare prin sunet .............. Error! Bookmark not defined. 3.2. Comic prin sunet ................................ Error! Bookmark not defined.

    3.2.1. Comic prin dialog ......................... Error! Bookmark not defined. 3.2.2. Referire la replici cunoscute din alte filme . Error! Bookmark not defined. 3.2.3. Comic prin muzic ....................... Error! Bookmark not defined.

  • 4

    3.2.4. Fragmente sonore cunoscute ..... Error! Bookmark not defined. 3.2.4.1. Can Can .............................. Error! Bookmark not defined. 3.2.4.2. Psycho ................................ Error! Bookmark not defined. 3.2.4.3. Referiri la alte filme ............... Error! Bookmark not defined.

    3.2.5. Comic prin imagine i sunet ........ Error! Bookmark not defined. 3.2.6. Comic prin extreme ..................... Error! Bookmark not defined. 3.2.7. Comic prin scurt linite .............. Error! Bookmark not defined. 3.2.8. Comic prin repetitivitate ............... Error! Bookmark not defined. 3.2.9. Comic prin sunet fr o imagine explicit .. Error! Bookmark not defined. 3.2.10. Comic prin antitez .................... Error! Bookmark not defined.

    3.3. Elemente de estetic ......................... Error! Bookmark not defined. 3.3.1. Contrapunct ................................. Error! Bookmark not defined. 3.3.2. Linite .......................................... Error! Bookmark not defined. 3.3.3. Leitmotiv ...................................... Error! Bookmark not defined. 3.3.4. Convenii i cliee sonore............ Error! Bookmark not defined.

    3.3.4.1. Cor angelic .......................... Error! Bookmark not defined. 3.3.4.2. Sunetul de popice ................. Error! Bookmark not defined. 3.3.4.3. Ciripitul psrilor.................... Error! Bookmark not defined. 3.3.4.4. Greieri / orcit de broate.... Error! Bookmark not defined. 3.3.4.5. Bti de inim ........................ Error! Bookmark not defined. 3.3.4.6. OZN..................................... Error! Bookmark not defined.

    3.3.5. Cliee sonore muzicale ............... Error! Bookmark not defined. 3.3.5.1. Trompeta ............................... Error! Bookmark not defined. 3.3.5.2. Tobele.................................... Error! Bookmark not defined. 3.3.5.3. Xilofonul / instrumentele de percuie .... Error! Bookmark not defined. 3.3.5.4. Pianul..................................... Error! Bookmark not defined.

    3.3.6. Elemente sonore tipice disneyene ............. Error! Bookmark not defined. 3.3.7. Vis ................................................ Error! Bookmark not defined. 3.3.8. Halucinaie ................................... Error! Bookmark not defined. 3.3.9. Flashback .................................. Error! Bookmark not defined. 3.3.10. Referiri geografice prin sunet .... Error! Bookmark not defined. 3.3.11. Muzica susine starea personajelor ......... Error! Bookmark not defined. 3.3.12. Suspans, climax ........................ Error! Bookmark not defined.

    3.4. Caracterizare prin sunet .................... Error! Bookmark not defined. 3.5. Sound Design .................................. Error! Bookmark not defined. 3.6. Estetica mixajului ............................... Error! Bookmark not defined. Concluzii ................................................... Error! Bookmark not defined. Bibliografie ................................................ Error! Bookmark not defined.

  • 5

  • 6

    Rezumat

    Cuvntul animaie se trage din latinescul anima, animus, adic

    suflet. Animus e principiul care leag corpul de suflet, corpus de

    anima. A anima nseamn a da via, a nsuflei (n latin animare).

    Libertatea artistului de a anima ce dorete el reiese n filmul de

    animaie mai mult dect n orice alt form de art audiovizual. Artistul

    creator poate nsuflei obiecte, poate zoomorfiza personaje, conferi

    limbaj i atribute umane animalelor. Omul devine aadar creator absolut

    n universul animaiei, reinventeaz o lume ntreag eliberat de norme,

    rigori, bazndu-se pe fantezia sa creia nu-i pune nicio limit.

    Astfel ntlnim un univers unic, personalizat n funcie de structura,

    creativitatea i sensibilitatea artistului. Tot ceea ce mintea sa este n

    stare s plsmuiasc, poate fi reprezentat n filmul de animaie. Tot ceea

    ce artistul tnjete n van s ntlneasc n universul real, se regsete

    n filmele sale. Filmul de animaie devine o oglind ce conine proiecia

    celor mai intime gnduri ale artistului creator, iar acest lucru duce i la

    contopirea cu creaia sa. Spectatorul este invitat s ptrund ntr-un

    spaiu magic n care se poate elibera de cotidian, de tot ceea ce

    definete noiunea sa de familiar. Iar acest univers al animaiei

    funcioneaz dup cele mai variate reguli.

    n animaii sunt plauzibile situaiile n care, dei violen, explozii,

    accidente, personajele s nu moar, s nu se vtmeze dect temporar.

    Spectatorii care vizioneaz o animaie accept tacit convenia c totul

    este posibil, ns aceast convenie nu este valabil pentru filmul de

    ficiune. La filmri tip live action filmri cu actori reali lucrurile stau

    altfel: acolo este de neconceput s decurg lucruri violente fr a

    rmne consecine puternice asupra personajelor. Acestea nu mai

    sfideaz att de uor moartea precum o fac protagonitii animaiilor.

    Spectatorul care vizioneaz un film de ficiune dorete s gseasc un

  • 7

    corespondent plauzibil n propriul su univers cotidian, ns acest

    realism poate fi foarte uor nclcat n filmul de animaie. Bineneles,

    exist i animaii care-i propun o prezentare ct mai realist a unor

    situaii, conin subiecte grave, moralizatoare, personaje suprarealiste sau

    antirealiste.

    De-a lungul anilor, animaia a cunoscut o palet ntreag de

    transformri, s-a ridicat de la simpl modalitate de divertisment a

    publicului la statutul de art cu o tehnic i estetic proprie. n prezent,

    ea se bucur de o popularitate uria, invadnd diferite domenii

    audiovizuale. Desigur c evoluia tehnologiei a contribuit incontestabil la

    definirea unor stilistici i a permis, n fond, materializarea tuturor ideilor

    celor care au creat animaia. n secolul nostru nu se mai poate vorbi de

    aproape nici o barier (tehnologic) n calea realizrii unei idei.

    Cine se gndete la animaie, se gndete instinctiv la o

    reprezentare comic i umoristic a unei lumi, la personaje comice,

    caricaturi, prototipuri. Dei exist i animaii ce trateaz subiecte

    serioase sau dramatice, majoritatea animaiilor sunt amuzante, iar ceea

    ce este poate cel mai important i de multe ori catalogat greit, acestea

    nu se adreseaz strict copiilor. Exemple ntregi demonstreaz c

    animaia are diverse straturi de interpretare ce permit att copilului s

    izbucneasc n hohote de rs, ct i adultului s se bucure de aluziile

    ingenioase, glumele spumoase sau de substraturile profunde. Mai mult,

    se poate vorbi chiar de cazuri n care anumite animaii bazate pe dialog,

    aluzii, jocuri de cuvinte, referiri istorice sau social-politice, mesaje

    profund moralizatoare, s fie dedicate exclusiv adulilor.

    n ultimii ani s-au dedicat filmului de animaie cercetri ample.

    Sunetul n filmul de animaie (aici incluzndu-se desigur i muzica) a

    ctigat i el o oarecare atenie, chiar dac, din pcate, nu a fost

    explorat nc n totalitate, comparativ cu sunetul din filmul de ficiune.

  • 8

    Spre deosebire de numrul considerabil al crilor despre istoria filmului

    de animaie, exist, din pcate, foarte puine cri ce trateaz estetica

    sunetului acestor filme. Din experiena proprie n procesul de cercetare

    mi permit s afirm c n rafturile bibliotecilor exist titluri ntregi ce nu

    relateaz nimic despre sunetul animaiilor, ce nu fac referire deloc la

    evoluia i importana sa n acest gen att de ofertant de producie

    cinematografic. Titlurile care amintesc, totui, de sunet o fac ntr-un

    numr infim de pagini sau trateaz exclusiv muzica acestor filme.

    n filmul de animaie se poate vorbi mai mult dect n orice alt gen

    de producie cinematografic despre un design de sunet complex i

    despre o estetic proprie, dat fiind faptul c avem de-a face cu acest

    univers creat n totalitate de artist, fr elemente sonore reale. Sarcina

    de a nsuflei sonor imaginile i revine Sound Designer-ului, care va da

    fru liber imaginaiei sale creatoare i se va folosi de toate mijloacele

    expresive sonore ce-i stau la ndemn.

    Cu toate acestea, pe lng procedeele tehnice diferite care separ

    aceste dou genuri de producii cinematografice, nu se pot contesta

    asemnrile i confluena dintre animaie / grafic i filmri reale cu

    actori. n deceniul nostru, aproape c nu mai concepem un film de

    ficiune fr un element de grafic computerizat sau o tehnic preluat

    din animaie. Filme de ficiune care ntrebuineaz aproape n totalitate

    tehnici din animaie (spre exemplu tehnica stop motion) servesc drept

    exemple vii, aceasta, deoarece omul dorete ntotdeauna s includ n

    filmele sale acel ceva spectaculos, ceva ce este de nentlnit n realitate,

    dar care populeaz imaginaia sa.

    Filmul de animaie este un gen aparte de producie

    cinematografic. Planul vizual este ntr-o permanent relaie de

    completare, simbioz i dependen de planul sonor, lucru ce se reflect

    n procesul de colaborare ntre departamente: de multe ori se realizeaz

  • 9

    animaia n funcie de sunet, de vocile i muzica nregistrate a priori,

    alteori se creeaz elemente sonore sau ntregul concept sonor n funcie

    de durata aciunilor i tipologia personajelor. O colaborare att de

    intens i productiv nu este de regsit, din pcate, n procesul realizrii

    filmului de ficiune, iar aceasta deoarece sunetul este printre ultimele

    verigi ale lanului de post-producie i tratat deseori cu oarecare

    dezinteres i superficialitate. Nenumrate sunt cazurile n care se

    filmeaz i monteaz secvene ntregi pentru a tatona apoi ce efecte

    sonore sau muzic s-ar potrivi. Din pcate, interesul pentru sunet apare

    prea trziu. Este de la sine neles c valoarea ntregului film ar crete

    considerabil dac toate aceste aspecte s-ar discuta n etapele

    anterioare.

    Lucrarea de fa este compus din trei capitole. Nu intenionez s

    realizez un istoric amplu al filmului de animaie, ns o prezentare

    succint a transformrii animaiei de-a lungul deceniilor este foarte

    important pentru familiarizarea cu acest subiect.

    Primul capitol va puncta, aadar, cele mai importante momente din

    istoria filmului de animaie, va meniona cele mai pregnante nume ce au

    contribuit la crearea unei noi arte, fr precedent. Astfel, vor fi amintii

    pionierii animaiei, dar i studiourile ce au pus bazele tehnice i artistice

    ale animaiei, alturi de artitii care au avut meritul de a crea personaje

    de desen animat populare chiar i astzi.

    De asemenea, va fi amintit evoluia sunetului din punct de vedere

    tehnic (mbuntirea echipamentelor de nregistrare i redare a

    sunetului, evoluia spre spaialitate) i estetic (de la abordarea

    mecanicistic a coloanei sonore speculnd sincronul - tehnica mickey

    mousing - pn la cel mai complex Sound Design ce nsoete

    animaiile contemporane). n acelai capitol vor fi descrise diferitele

  • 10

    tehnici i stilistici de animaie ce implic o tratare diversificat a coloanei

    sonore.

    n capitolul al doilea sunt prezentate elementele coloanei sonore

    (dialog, zgomote, muzic) ce capt n animaie o abordare diferit fa

    de filmul de ficiune. Efectele sonore ce nsoesc imaginile i puncteaz

    comicul sunt o surs inepuizabil de imaginaie. De asemenea, este

    analizat raportul dintre imagine i sunet, de la ncadratur, unghiulaie,

    cheie de lumin, montaj, pn la ritm (inclusiv slow motion), de multe

    ori sunetul nsoind sau completnd imaginea, oferind o not comic sau

    simbolic aciunii.

    Cel de-al treilea capitol este cel mai amplu. Aici voi analiza cele

    mai complexe metode de ilustrare sonor ce fac din sunetul filmului de

    animaie o adevrat art. Voi demonstra cum se pot crea comicul sau

    caracterizrile prin diverse procedee sonore (hiperbol, adoptarea

    sunetelor din universul uman i atribuindu-l obiecteleor nensufleite sau

    animalelor, referiri la alte filme sau opere), voi dezvolta modalitile

    estetice de tratare a coloanei sonore n reprezentarea viselor, a

    leitmotivelor, a contrapunctului, n construirea suspansului i a linitii cu

    valori multiple estetice, n punctarea clieelor specifice animaiilor i a

    referirilor culturale i geografice.

    Fiecare capitol este presrat cu exemple din filme de animaie de

    scurt i lung metraj ce susin partea teoretic pe care doresc s-o expun.

    Aceast incursiune de-a lungul deceniilor de formare i evoluie a

    filmului de animaie i a sunetului ce-l nsoete demonstreaz ct de

    versatil i fascinant este lumea animaiei. Ar fi superficial sau incorect

    s privim filmul de animaie ca pe un produs facil, dedicat copiilor, cu un

    strat de profunzime inferior celorlalte produse audiovizuale.

    Filmul de animaie reprezint un izvor nesecat de imaginaie,

    ilustreaz un univers n care oricine este invitat s se cufunde. Trim

  • 11

    ntr-o lume n care agitaia, stresul, problemele cotidiene risc s ne

    copleeasc. Pentru a fi capabili s supravieuim, trebuie s crem un

    echilibru, iar filmul de animaie este aidoma unei oaze, venic primitoare

    pentru cei ce nu au uitat s rd cu poft, pentru cei ce au simul

    umorului i nu-i pun limite imaginaiei. Nu este deloc surprinztor faptul

    c marea majoritate a artitilor din perioada de aur a animaiei

    americane au trit de la nouzeci de ani n sus, unii fiind chiar

    centenari.1

    Dac privim primele animaii de acum un secol, putem s zmbim

    la vederea metodelor rudimentare ce stau la baza lor, comparndu-le cu

    produsele cu care ne obinuiete secolul nostru. ns chiar i acest

    zmbet conine intrinsec admiraia pentru colosala metamorfoz prin

    care a trecut animaia. Fr acele ncercri, fr perseverena i

    caracterul vizionar al artitilor de atunci, nu am putea urmri animaiile

    care ne fascineaz astzi prin spectaculozitatea lor tehnic i mai ales

    estetic.

    Progresele cunoscute de animaie au fost n tandem cu cele n

    domeniul sunetului. Animaiile perioadei filmului mut sunt, de fapt,

    embrionul ce s-a dezvoltat n coloanele sonore impresionante ale filmelor

    de animaie 3D din prezent. Pianul a cedat locul efectelor sonore,

    sunetului digital, invadnd toate colurile slii de cinema i sufletele

    oamenilor.

    Dei tehnologia a atins un apogeu, nu s-a apropiat nicidecum de

    pragul saturaiei. Noi descoperiri n materie de animaie i sunet se

    regsesc n fiecare film de lungmetraj, o mrturie a unei preocupri

    perpetue n rndul celor implicai n procesul creativ. Dorina este de a

    prezenta personaje din ce n ce mai variate, mai realiste, sunete din ce

    1 Grim Natwick a murit la 100 de ani, John Randolph Bray la 99, Joe Barbera, Olie Johnston i David Hilberman la 95, Walter Lantz la 94, Frank Thomas la 92, Otto Messmer la 91, Zack Schwarz, Bill Hanna la 90 etc.

  • 12

    n ce mai impresionante, transformnd vizionarea unui film ntr-un

    adevrat spectacol al simurilor (vezi filmele 3D, 6D, etc.).

    Sunetul s-a dovedit a fi o unealt puternic n filmul de animaie.

    Acolo unde imaginea conine informaii precise, sunetul completeaz,

    propune o alt interpretare sau ntrunete o palet variat de modaliti

    estetice. Din pcate, aceste particulariti aparte ale sunetului sunt de

    foarte multe ori neglijate nu numai de spectatorii laici, ci i de oamenii din

    industria cinematografic. Sunetul ocup n continuare un statut

    oarecum inferior, fiind privit ca un domeniu tehnic, nu creativ sau estetic,

    aa cum ar fi de fapt firesc. Este frapant c pn i n secolul nostru nu

    este trecut Sound Designer-ul la nceputul genericelor filmelor

    americane, n rnd cu restul funciilor i departamentelor. O ntreag

    industrie cinematografic civilizat i cu experien, cum se vrea cea

    american, nu este capabil s deslueasc imensa latur artistic a

    sunetului. Filme ntregi stau mrturie pentru imensa contribuie estetic

    adus de sunet filmului, nume importante de maetrii cu impresionante

    coloane sonore i cu un talent deosebit. Cu toate acestea, disputa

    continu n rndul cineatilor de la Hollywood.

    Am optat pentru filmul de animaie american (cu meniunea c teza

    se refer la filmul creat pentru cinema, nu cel pentru televiziune,

    excludnd astfel serialele de animaie TV), deoarece din acea zon

    geografic au luat natere foarte multe stiluri i genuri de animaie

    perene pn n zilele noastre, sau au servit ca surs de inspiraie pentru

    animaia universal. Tot n filmul de animaie american s-au pus bazele

    multor inovaii tehnice, procedee de lucru, metode de sincronizare

    imagine-sunet utilizate decenii ntregi. Grafica 3D realizat pe calculator

    a fost creat tot n America, iar acest tip de animaie este cel mai

  • 13

    frecvent ntlnit n prezent. Inclusiv termenul Sound Design se trage tot

    de la filmul de ficiune american (cuplul Coppola-Murch2).

    Desigur c o doz de subiectivitate n ceea ce privete selecia

    exemplelor sau predilecia pentru anumii artiti n defavoarea altora este

    inevitabil. O lucrare care s cuprind toate numele importante din

    animaia american ar nsuma sute de pagini, ndeprtndu-se astfel de

    la scopul lucrrii de fa. Chiar dac teza ncearc s cuprind informaii

    ct mai exacte despre istoria filmului de animaie, nedorind totodat s

    fie un simplu istoric cu ponderea pe latura vizual, se va putea constata

    o afinitate fa de anumite personaliti marcante sau studiouri de

    animaie.

    Argumentul meu este c lucrarea ncearc s aib n vedere

    mereu sunetul, evoluia i progresele acestuia, iar din aceast cauz

    este evident c numrul de pagini alocat lui Disney, spre exemplu, este

    mult mai mare dect altor artiti contemporani lui. De altfel, se vor

    observa de multe ori pe parcursul tezei comparaii cu Disney n ceea ce

    privete mentalitatea, abordarea, stilistica unor artiti, iar aceasta

    deoarece el servete drept etalon din foarte multe puncte de vedere ce

    vor fi comentate n capitolele acestei lucrri. n ceea ce privete optarea

    pentru anumite studiouri n defavoarea altora, aceasta se justific similar:

    studioul Pixar, spre exemplu, are meritul de a fi realizat primul lungmetraj

    3D. Desigur c au urmat alte studiouri i n prezent numrul acestora

    este imens, dar lucrarea de fa dorete s menioneze, n special,

    pionierii.

    Dou mari categorii de cri mi-au servit drept surse de inspiraie:

    cele despre istoria animaiei i cele despre sunetul de film. Lucrarea de

    fa ncearc ceva fr precedent, anume de a crea o fuziune ntre cele

    dou, de a vorbi efectiv despre sunetul filmului de animaie, despre

    2 Explicaii despre acest termen se gsesc n capitolul 3.5.: Sound Design.

  • 14

    importana sa, evoluia i estetica sa, asemnarea i deosebirea fa de

    fratele su geamn, sunetul din filmul de ficiune.

    mi doresc ca, la finalul acestei teze, cititorul s se fi familiarizat cu

    istoria animaiei americane i cu numeroasele modaliti de expresivitate

    n tratarea coloanei sonore i, de ce nu, s fi trezit interesul (chiar i al

    adulilor) pentru vizionarea animaiilor de referin americane.

    Animaia este, fr ndoial, una din cele mai interesante i

    spectaculoase forme de produs audiovizual, cu estetica sa proprie i o

    tratare sonor difereniat i eliberat de restriciile valabile pentru

    celelalte forme cinematice. Suntem martorii unor progrese uluitoare,

    intuind doar ce minunii vom avea ocazia s vizionm n anii viitori.

    Trebuie doar s avem curajul s ne lsm purtai de animaie spre

    trmuri n care tot ceea ce omul a cutezat s gndeasc, a prins via.

    Aadar, s lum loc n sala de cinema, s ne distanm de cotidian, s

    ne pregtim sufletete de o aventur de neuitat. Odat cu filmul, ncepe

    i cltoria noastr spre ara minunilor.

  • 15

    Bibliografie Abel, Richard / Altman, Rick: The Sounds of Early Cinema, Bloomington:

    Indiana University Press, 2001. Abrams, Robert E.: Treasures of Disney Animation Art, New York:

    Abbeville Press, 1982. Adamson, Joe: Bugs Bunny: Fifty Years and Only One Grey Hare, New

    York: Henry Holt & Co., 1990. Allan, Robin R.: Walt Disney and Europe: European Influences on the

    Animated Feature Films of Walt Disney, Bloomington: Indiana University Press, 1999.

    Altman, Rick: Silent Film Sound, New York: Columbia University Press, 2004.

    Altman, Rick: Sound Theory / Sound Practice, New York: Routledge, 1992.

    Ament, Vanessa Theme: The Foley Grail: The Art of Performing Sound for Film, Games, and Animation, Amsterdam / Boston: Focal Press / Elsevier, 2009.

    Bieu, Sergiu: Cele trei dimensiuni ale animaiei; evoluia fenomenului vizual, Bucureti: UNATC Press, 2009.

    Bachmaier, Helmut: Texte zur Theorie der Komik, Stuttgart: Reclam, 2005.

    Barrier, Michael J.: Hollywood Cartoons: American Animation in its Golden Age, New York: Oxford University Press, 1999

    Bartel, Frank / Kock, Ingo: Tonkunst: Filmkunst und Sound Design: der Studiengang Ton der Hochschule fr Film und Fernsehen "Konrad Wolf" Potsdam-Babelsberg auf dem Weg vom Fachschulstudiengang zum Kunsthochschulstudiengang, Berlin: Vistas, 2006.

    Bashe, Philip / Blanc, Mel: Thats Not All Folks!, New York: Warner Books, 1988.

    Beauchamp, Robert: Designing Sound for Animation, Burlington: Elsevier / Focal Press, 2005.

    Beck, Jerry / Friedwald, Will: Looney Tunes and Merrie Melodies: A Complete Illustrated Guide to the Warner Bros. Cartoons, New York: H. Holt, 1989

    Beck, Jerry: Animation Art: From Pencil to Pixel, the World of Cartoon, Anime, and CGI, New York: Harper Design International, 2004.

  • 16

    Beck, Jerry: The 50 Greatest Cartoons: As Selected by 1000 Animation Professionals, North Dighton: JG Press, 1994.

    Beck, Jerry: The Animated Movie Guide, Chicago: Chicago Review Press, 2005.

    Beckerman, Howard: Animation: The Whole Story, New York: Allworth Press, 2003

    Bell, Elizabeth / Haas, Lynda / Sells, Laura: From Mouse to Mermaid. The Politics of Film, Gender, and Culture, Bloomington: Indiana University Press, 1995.

    Bendazzi, Giannalberto: Cartoons: One Hundred Years of Cinema Animation, London: John Libbey & Co., 1994.

    Benedetti, Robert: Creative Postproduction. Editing, Sound, Visual Effects, and Music for Film and Video, Boston: Pearson / Allyn and Bacon, 2004.

    Blake, Larry: Film Sound Today: An Anthology of Articles From Recording Engineer / Producer, Hollywood: Reveille Press, 1984.

    Brophy, Philip: 100 Modern Soundtracks, London: BFI, 2004. Buhler, James: Hearing the Movies: Music and Sound in Film History,

    New York: Oxford University Press, 2010. Burlingame, Jon: Sound and Vision. Sixty Years of Motion Picture

    Soundtracks, New York: Billboard, 2000. Canemaker, John: Felix: The Twisted Tale of the Worlds Most Famous

    Cat, New York: Pantheon Books, 1991. Canemaker, John: Before the animation begins. The Art and Lives of

    Disney Inspirational Sketch Artists, New York: Hyperion, 1996. Canemaker, John: Walt Disney's Nine Old Men and the Art of Animation,

    New York: Disney Editions, 2001. Case, Alexander U.: Sound FX: Unlocking the Creative Potential of

    Recording Studio Effects, Burlington: Focal Press, 2007. Chion, Michel: AudioVision: Sound on Screen, New York: Columbia

    University Press, 1994. Chion, Michel: Film, a Sound Art, New York: Columbia Univeristy Press,

    2009. Chion, Michel: The Voice in Cinema, New York: Columbia University

    Press, 1999. Cholodenko, A.: The Illusion of Life II: More Essays on Animation,

    Sydney: Power Publications, 2007.

  • 17

    Cohen, Karl F.: Forbidden Animation: Censored Cartoons and Blacklisted Animators in America, Jefferson: McFarland, 1997

    Coyle, Rebecca: Drawn to Sound: Animation Film Music and Sonicity, London: Equinox Publishing, 2010.

    Crafton, Donald: Before Mickey, Chicago: University of Chicago Press, 1993.

    Culhane, Shamus: Talking Animals and Other People, New York: Da Capo Press Inc., 1998.

    Davis, Amy M.: Good Girls And Wicked Witches: Women in Disney's Feature Animation, Eastleigh: John Libbey, 2006.

    Debatin, Bernhard / Wulff, Hans J.: Telefon und Kultur: Das Telefon im Spielfilm (Telefon und Gesellschaft), Berlin: V. Spiess, 1991.

    Dietrich, Daniela: Stop motion die fantastische Welt des Puppentrickfilms: die Kunst des Puppentricks, Animation selbst gemacht; [zur Ausstellung Stop Motion die Fantastische Welt des Puppentrickfilms], Frankfurt a.M.: Deutsches Filmmuseum, 2005.

    Eberlein, Robert: Theorien und Experimente zur Wahrnehmung musikalischer Klnge, Frankfurt a.M. / New York: P. Lang, Europische Hochschulschriften, Reihe 36, Bd. 44, 1990.

    Edera, Bruno / Halas, John: Full Length Animated Feature Film, New York: Hastings House, 1977.

    Ehl, Silvia: Die Musikdramaturgie im Animationsfilm, Hochschulschrift HFF, Studiengang Animation, Diplomarbeit, Potsdam-Babelsberg, 2003.

    Finch, Christopher: The Art of Walt Disney: From Mickey Mouse to the Magic Kingdoms and Beyond, New York: Abrams, 2011.

    Flckiger, Barbara: Sound Design. Die virtuelle Klangwelt des Films, Marburg: Schren Verlag, 2007.

    Forlenza, Jeff: Sound For Picture: An Inside Look at Audio Production For Film and Television, Milwaukee: H. Leonard, 1993.

    Frierson, Michael: Clay Animation: American Highlights 1908 to the Present, New York: Twayne, 1994.

    Furniss, Maureen: Animation: Art & Industry, Herts: John Libbey, 2009. Furniss, Maureen: Art in Motion: Animation Aesthetics, London: John

    Libbey, 1998. Gaube, Uwe: Film und Traum. Zum prsentativen Symbolismus,

    Mnchen: Wilhelm Fink, 1978.

  • 18

    Girveau, Bruno / Diederen, Roger / Allan, Robin / Cogeval, Guy: Walt Disneys wunderbare Welt und ihre Wurzeln in der europischen Kunst, Mnchen: Hirmer, 2008.

    Goldmark, Daniel / Kramer, Lawrence / Leppert, Richard D.: Beyond the Soundtrack: Representing Music in Cinema, Berkeley: University of California Press, 2007.

    Goldmark, Daniel: Tunes for Toons: Music and the Hollywood Cartoon, Berkeley, California / London: University of California Press, 2007.

    Gomery, Douglas: The Coming of Sound: A History, New York: Routlege, 2005.

    Gorbman, Claudia: Sound. Design. Music: Musik im Film, n: Zeitschrift fr brauchbare Texte und Bilder, Nr. 102, Wien: Wespennest, 1996.

    Gorbman, Claudia: Unheard Melodies: Narrative Film Music, Bloomington: Indiana University Press; London: BFI Publishing, 1987.

    Grant, John: Masters of Animation, London: BT Batsford, 2001. Green, Howard. E. / Boothe, Amy: Remembering Walt: Favourite

    Memories of Walt Disney, New York: Disney Editions / London: Turnaround, 2002.

    Greene, Katherine / Greene, Richard: Inside the Dream, the Personal Story of Walt Disney, New York: Disney Editions, 2001.

    Halas, John / Manvell, Roger: The Technique of Film Animation, London: Focal Press, 1959.

    Halas, John / Manvell, Roger: Art in Movement: New Directions in Animation, London: Studio Vista, 1970.

    Handel, Stepen: Perceptual Coherence: Hearing and Seeing, New York / Oxford: Oxford University Press, 2006.

    Handel, Stephen: Listening. An Introduction to the Perception of Auditory Events, Cambridge: The MIT Press, 1989.

    Harper, Graeme / Doughty, Ruth / Eisentraut, Jochen: Sound and Music in Film and Visual Media: A Critical Overview, New York: Continuum, 2009.

    Heraldson, Donald: Creators of Life: A History of Animation, New York: Drake Publishers, 1975.

    Holman, Tomlinson: 5.1 Surround Sound: Up and Running, 2nd Ed., Amsterdam / Boston: Elsevier / Focal Press, 2008.

    Isbouts, Jean-Pierre: Discovering Walt: The Magical Life of Walt Disney, New York: Disney Editions, 2001.

  • 19

    Iwerks, Leslie: The Hand Behind the Mouse: An Intimate Biography of Ub Iwerks, the Man Walt Disney Called the greatest animator in the world, New York: Disney Editions, 2001.

    Karlin, Fred / Wright, Rayburn: On the Track: A Guide to Contemporary Film Scoring, New York: Schirmer Books / London: Macmillan, 1990.

    Karlin, Fred: Listening to Movies: The Film Lovers Guide to Film Music, New York: Schirmer Books, 1994.

    Kerner, Marvin M: The Art of the Sound Effects Editor, Boston: Focal Press, 1989.

    Killig, Karolin: Soundscapes Tonlandschaften, Diplomarbeit , HFF, Potsdam Bablesberg, 2009.

    Klein, Norman: Seven Minutes: Life and Death of the American Animated Cartoon, London: Verso, 1993.

    Kohlmann, Klaus: Der computeranimierte Spielfilm: Forschungen zur Inszenierung und Klassifizierung des 3-D-Computer-Trickfilms, Bielefeld: Transcript, 2007.

    Konate, Mahmoud Alama: Der Traum im Film, Hochschularbeit, HFF, Potsdam-Babelsberg, 1984

    Lastra, James: Sound Technology and the American Cinema: Perception, Representation, Modernity, New York: Columbia University Press, 2000.

    Lawson, Tim / Persons, Alisa: The Magic Behind the Voices. A Whos Who of Cartoon Voice Actors, Jackson: University Press of Mississippi, 2004.

    Laybourne, Kit / Canemaker, John: The Animation Book: A Complete Guide to Animated Filmmaking From Flip-Books to Sound Cartoons to 3-D Animation, New York: Three Rivers Press, 1998.

    Lenburg, Jeff: The Great Cartoon Directors, Jefferson: McFarland, 1983. Lenburg, Jeff: Whos Who in Animated Cartoons: An International Guide

    to Film and Television's Award-Winning and Legendary Animators, New York: Applause Theatre & Cinema Books, 2006.

    Lensing, Jrg U.: Sound-Design Sound-Montage Soundtrack-Komposition: ber die Gestaltung von Filmton, Stein-Bockenheim, Mediabook Verlag, 2006.

    Lissa, Zofia: sthetik der Filmmusik, Berlin: Henschel, 1965. LoBrutto, Vincent: Sound-on-Film: Interview with Creators of Film Sound,

    Westport: Praeger, 1994.

  • 20

    Maltin, Leonard / Beck, Jerry: Of Mice and Magic: A History of American Animated Cartoons, New York: A Plume Book, 1987.

    McAdams, Stephen / Bigand, Emanuel: Thinking in Sound: The Cognitive Psychology of Human Audition, New York: Oxford University Press, 1993.

    McGee, Marty: Encyclopedia of Motion Picture Sound, Jefferson: McFarland, 2001.

    McMahan, Alison: The Films of Tim Burton: Animating Live Action in Contemporary Hollywood, New York: Continuum, 2005.

    Merritt, Russell / Kaufman, J. B.: Walt in Wonderland: The Silent Films of Walt Disney, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993.

    Monaco, James: How to Read a Film: The World of Movies, Media, Multimedia: Language, History, Theory, New York: Oxford University Press, 3rd Ed., 2000.

    Mott, Robert L.: Sound Effects: Radio, TV and Film, Boston: Focal Press, 1990.

    Murray, M.R.: The Golden Age of Walt Disney Records 1933-1988, Dubuque: Antique Trader Books, 1997.

    Mller, Gottfried: Theorie der Komik: ber die komische Wirkung im Theater und im Film, Wrzburg: Triltsch, 1964.

    Nicula, Dinu Ioan: Cltorie n lumea animaiei romneti, Bucureti: Ed. Meridiane, 1997.

    Noake, Roger: Animation: The Guide to Animated Film Techniques, London: Macdonald Orbis, 1988.

    Paik, Karen: To Infinity and Beyond!: The Story of Pixar Animation Studios, London: Virgin Books Ltd / San Francisco: Chronicle Books, 2007.

    Pallant, Chris: Demystifying Disney. A History of Animation, New York: Continuum, 2011.

    Pasquariello, Nicholas: Sounds of Movies. Interviews With the Creators of Feature Sound Tracks, San Francisco: Port Bridge Books, 1996.

    Peary, Gerald / Peary, Danny: The American Animated Cartoon: A Critical Anthology, New York: Dutton, 1980.

    Pettigrew, Neil: The Stop-Motion Filmography: A Critical Guide to 297 Features Using Puppet Animation, Jefferson: McFarland, 1999.

    Poncet, M. T.: LEsthtique du dessin anim, Paris: Nizet, 1952. Prendergast, Roy M.: Film Music, a Neglected Art, 2nd Ed., New York:

    Norton. 1992.

  • 21

    Purcell, John: Dialogue Editing for Motion Pictures, A Guide to the Invisible Art, Amsterdam / Boston: Focal Press, 2007.

    Rawls, Walton: Treasures of Disney animation art, New York: Abbeville Pr., 1982.

    Richter, Jana: Humor und Komik im Animationsfilm, Hochschulschrift, HFF, Diplomarbeit, Potsdam-Babelsberg, 2009.

    Rumsey, Francis: Spatial Audio, Oxford / Boston: Focal Press, 2001. Russett, Robert / Starr, Cecile: Experimental animation: Origins of a New

    Art, New York: Da Capo Pr., 1988. Sandler, Kevin S.: Reading the Rabbit: Explorations in Warner Bros.

    Animation, New Brunswick: Rutgers University Press, 1998. Sawicki, Mark: Filming the Fantastic: A Guide to Visual Effects

    Cinematography, Oxford: Focal Press, 2007. Schulze, Holger: Funktionale Klnge. Hrbare Dateien, klingende Gerte

    und gestaltete Hrerfahrungen, Bielefeld: Transcript, 2009. Schweitzer, Dennis Christopher: Ton & Traum. A Critical Analysis of the

    Use of Sound and Music in Contemporary Narrative Film, Hochschulschrift, Ohio University, Film, Master of Arts, 2004.

    Segeberg, Harro / Schtzlein, Frank: Sound. Zur Technologie und sthetik des Akustischen in den Medien, Marburg: Schren, 2005.

    Sergi, Gianluca: The Dolby Era. Film Sound in Contemporary Hollywood, Manchester: Manchester University Press, 2004.

    Shaw, Susannah: Stop motion, Craft Skills for Model Animation, Boston: Elsevier Focal Press, 2004.

    Shrivastava, Vinay: Aesthetics of Sound: Critical Analysis of Sound Design in Television and Motion Pictures, Dubuque: Kendall / Hunt, 1996.

    Shull, Michael S. / Wilt, David E.: Doing Their Bit: Wartime American Animated Short Films, 1939-1945, 2nd Ed., Jefferson: McFarland, 2004.

    Silverman, Kaja: The Acoustic Mirror: The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema, Bloomington: Indiana University Press, 1988.

    Skutina, Vladimir: Was ist Komik?, Zrich: bohem press, 1990. Smith, Dave / Clark, Steven: Disney The first 100 years, New York:

    Hyperion, 1999. Smoodin, Eric Loren: Disney Discourse: Producing the Magic Kingdom,

    New York: Routledge, 1994.

  • 22

    Smoodin, Eric Loren: Animating Culture: Hollywood Cartoons from the Sound Era, New Brunswick: Rutgers University Press, 1993.

    Solomon, Charles: The Disney That Never Was: The Stories and Art of Five Decades of Unproduced Animation, New York: Hyperion, 1995.

    Sonnenschein, David: Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice, and Sound Effects in Cinema, Studio City: Michael Wiese Productions, 2001.

    Spadoni, Robert: Uncanny Bodies: The Coming of Sound Film and the Origins of the Horror Genre, Berkeley: University of California Press, 2007.

    Spie, Ilona: Audiovisuelle Strukturen im Animationsfilm, Hochschulschrift, Diplomarbeit, Potsdam-Babelsberg, 2005.

    Telotte, J. P.: Science Fiction Film, Cambridge / New York: Cambridge University Press, 2001.

    Thomas, Bob: Disneys Art of Animation: From Mickey Mouse to Beauty and the Beast, New York: Hyperion, 1991.

    Thomas, Bob: Walt Disney: An American Original, New York: Simon and Schuster, 1976.

    Thomas, Frank / Johnston, Ollie: The Illusion of Life, New York: Disney Editions, 1981 (Rev. ed. of: Disney animation. Popular ed. 1984).

    Tietyen, David: The Musical World of Walt Disney, Milwaukee: Hal Leonard Publishing Corporation, 1990.

    Toop, David: Ocean of Sound: Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, London: Serpents Tail, 2001.

    Turim, Maureen: Flashbacks in Film: Memory and History, New York: Routledge, 1989.

    Viers, Ric: The Sound Effects Bible: How to Create and Record Hollywood Style Sound Effects, Studio City: Michael Wiese Productions, 2008.

    Vieths, Anke: Bild und Tonrhythmus im Zusammenspiel von Musik und Animation, Hochschulschrift, Diplomarbeit, HFF, Potsdam-Babelsberg, 1995.

    Vogel, Thomas: ber das Hren. Einem Phnomen auf der Spur, Tbingen: Attempto, 1998.

    Watts, Steven: The Magic Kingdom: Walt Disney and the American Way of Life, Columbia: University of Missouri Press, 2001.

    Weis, Elisabeth / Belton, John: Film Sound: Theory and Practice, New York: Columbia University Press, 1985.

  • 23

    Wells, Paul: Animation: Genre and Authorship, London: Wallflower Press, 2002.

    Wells, Paul / Hardstaff, Johnny / Clifton, Darryl: Re-Imagining Animation: The Changing Face of the Moving Image, Lausanne: AVA Publishing, 2008.

    Wells, Paul: The Fundamentals of Animation, Lausanne: AVA Publishing, 2006.

    Wells, Paul: Understanding Animation, New York: Routledge, 1998. Whitaker, Steve: The Encyclopedia of Cartooning Techniques: A

    Comprehensive Visual Guide to Traditional and Contemporary Techniques, New York: Sterling, 2006.

    White, Tony: Animation. From Pencils to Pixels, Burlington / Oxford: Focal Press, 2006.

    Whittington, William: Sound Design and Science Fiction, Austin: University of Texas Press, 2007.

    Williams, Pat / Denney, Jim: How to Be Like Walt: Capturing the Disney Magic Every Day of Your Life, Deerfield Beach: HCI, 2004.

    Wright, Jean Ann / Lallo, M. J.: Voice-over for Animation, Burlington / Oxford: Focal Press, 2009.

    Yewdall, David Lewis: Practical Art of Motion Picture Sound, 2nd Ed., Burlington: Focal Press, 2003.

    Zettl, Herbert: Sight Sound Motion. Applied Media Aesthetics, 2nd Ed., Belmont: Wadsworth Publishing Co Inc, 1990.

    Zone, Ray: Stereoscopic Cinema and the Origins of 3-D Film, 1838-1952, Lexington: The University Press of Kentucky, 2007.


Recommended