+ All Categories
Home > Documents > Rezumat d.c. Ollanescu-Ascanio (Studiu Monografic)

Rezumat d.c. Ollanescu-Ascanio (Studiu Monografic)

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: moraruelena
View: 35 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
ascanio
55
UNIVERSITATEA BUCURESTI FACULTATEA DE LITERE D.C. OLLĂNESCU – ASCANIO STUDIU MONOGRAFIC
Transcript

UNIVERSITATEA BUCURESTI

UNIVERSITATEA BUCURESTI

FACULTATEA DE LITERE

D.C. OLLNESCU ASCANIO

STUDIU MONOGRAFIC

COORDONATOR TIINIFIC: PROF. UNIV. DR. :ANGHELESCU MIRCEA

DOCTORAND: CREU VIORICA

O revenire asupra ntregii opere i biografii a modestului Dimitrie C.Ollnescu Ascanio, ntr-o tez de doctorat, are ca justificare ncercarea de a propune noi interpretri posibile ale unor scrieri rmase de prea mult vreme sub etichete puse acum multe zeci de ani de istoria literar i a gsi astfel un temei mai sigur pentru schiarea unui profil care nu poate fi ntru totul fr interes, de vreme ce opera sa este nc citit i chiar reeditat, n prile ei viabile i astzi. Ca muli ali scriitori de condiia sa, acoperii de praful uitrii, Ollnescu Ascanio nu a fost numai un autor cruia contemporanii i-au acordat oarecare preuire, ci i un martor al permanentei tranziii n care triete literatura i istoria ei: schimbri de gust, de sensibilitate, de prioriti. n opera lsat n urm, rmn nscrise mrturiile unui trecut care a avut alte semne caracteristice i a nsemnat alte lucruri pentru cititorii de atunci; o nou lectur a lor i, dac e posibil, descifrarea lor poate explica tendinele noilor curente, noilor preferine ale publicului i, deci, i pe cele ale autorilor de atunci.

Chiar diletantismul evident al operei lui Ollnescu Ascanio, ingenuitatea unei activiti scriitoriceti care s-a exersat n mai toate genurile literare posibile, de la poezie la proza scurt i chiar la ncercri de roman, de la teatru la critica teatral, de la eseistica impresionist la epigram, confuzia evident ntre observarea realist a faptului uman i moralismul unei concepii mai degrab civice dect literare, i alte trsturi care surprind pe cititorul de astzi, sunt, evident, elemente ale unui fel de a nelege i a practica literatura caracteristic epocii: cea de a doua jumtate a secolului al XIX-lea, cnd cultura i implicit interesul pentru literatur se rspndete, dar nelesurile acesteia rmn nc impregnate pentru marele public cel puin de sarcini exterioare artei, de cele morale n primul rnd, educaionale n cel mai larg sens al cuvntului.

Aceast implicare a scriitorului n probleme de ordin moral, de pedagogie naional, este o trstur care se regsete i la ali scriitori de la sfritul sec. al. XIX-lea, inclusiv ntre cei mai importani, Slavici de pild.Pentru ei toi, iubirea de adevr, de bine i de frumos s-a mpletit pn la confuzie i a format fundamentul unei atitudini care este proprie momentului, unei pri din literatura momentului; ea nu poate fi tratat distinct, n poriuni separate din ceea ce este un tot, propriu n aceeai msur i artistului i ceteanului. Mai exact, pentru ei, n chip firesc pentru un popor aflat abia acum n faza dobndirii unui statut deplin de independen politic i de formare a unei contiine publice, de definire i afirmare a valorilor proprii eseniale, arta i literatura fac corp comun cu viaa public i cu morala, aa cum politica cultural face corp comun cu cultura nsi i o nutrete, i inspir temele i materialul aperceptiv.

Aflat la confluena celor mai importante micri literare care s-au manifestat n aceast perioad n ara noastr, opera lui trebuie proiectat pe fundalul acesteia i neleas n perspectiva acesteia. Este ntr-adevr o epoc de moralism i de cretere a contiinei civice a unei naiuni n plin proces de modernizare, de natere a unor micri social-politice noi, care intereseaz i cuprind pturi mult mai largi ale unei populaii, pn nu demult inerte din punct de vedere politic, o epoc de interferen ntre diferite domenii publice i, deci de reacie la aceste alterri ale unor idei i domenii cu viziuni, cu instrumente distincte.

Mai aproape de Eminescu ca vrst dect Alecsandri, Ollnescu-Ascanio este totui mai aproape de ultimul ca fel de a vedea literatura, ca opiune artistic i ca viziune a lumii; dei remarc opera lui Eminescu i noutatea ei, i-a fost imposibil s se apropie cu adevrat de ele. Din acest punct de vedere, Ollnescu-Ascanio este fr ndoial un scriitor al trecutului, aa cum erau i cititorii si, dar nu ostil noutii. Cum se poate mpca aceast contradicie sau cum poate ea supravieui n opera aceluiai scriitor, i cu ce rezultate, se poate vedea studiind textele sale, opera de scriitor dar i de aceea de critic, de istoric al teatrului, atitudinile sale publice.

Ollnescu Ascanio a fost, desigur, un scriitor cu o personalitate modest, influenabil de modele i sensibil la imperativele timpului i ale lumii n care tria; ceea ce este duntor, ntr-un fel, puritii artistice i personalitii sale, poate fi interesant pentru istoricul literar, pentru c dezvluie sau confirm tendinele cele mai generale ale unui grup, ale unei orientri caracteristice momentului i, n general, unor epoci asemntoare: eclectismul. Prelund n mare msur modelul polemic i demitizant al junimismului, de care s-a simit atras, dar i de programul patriotic i naivitatea generoas a romanticilor, tinznd adesea spre un realism n care se disting repede trsturi naturaliste indiscutabile, deloc singulare n proza contemporan, opera lui D.C. Ollnescu Ascanio are suficiente resurse pentru a trezi att interesul cititorului de peste mai bine de un secol, ct i pe acela al unui cercettor, atras tocmai de amestecul, de aparenta confuzie a valorilor i criteriilor care, ntr-un fel, rspund amestecului i confuziei aparente n epoc din domeniul literaturii i al artei, n general.

Lucrarea se deschide cu o schi bio-bibliografic n care am prezentat principalele evenimente ce au marcat personalitatea lui D.C. Ollnescu-Ascanio, privit din perspectiva omului de cultur,dimplomatului,ceteanului,care a trit ntr-un timp supus prefacrilor n toate domeniile de activitate.

Primul capitol prezint biografia artistului,privit n oglinda timpului.Ea contureaz pe fundalul unei epoci destinul unui scriitor, reprezint o parte complementar important a operei literare propriu-zise, ce poate fi folosit n orice tip de demers analitic. Indiferent de ipostazele oferite, de punctele modale ale existenei unui artist, de rezonanele faptelor de via ntlnite n scrisul acestuia, concluzia este invariabil: scriitorul i opera alctuiesc un tot unitar care, dezarticulat, pierde din punct de vedere valoric i diminueaz posibilitatea receptrii dintr-o perspectiv modern.

Interiorul biografiei lui D.C.Ollnescu evideniaz un aspect surprinztor i complex deopotriv: viaa omului i viaa artistic sunt entiti ce tind una spre cealalt, stabilind zone de contact, neputndu-se identifica ns. Opera confirm legturile omului cu timpul su, deoarece creatorul trebuie vzut n contextul epocii pentru a se putea releva izvoarele formaiei artistice, tendinele social-politice, atitudinile adoptate, modul n care lumea din jurul su l-a favorizat sau i s-a opus, neputndu-se totui reconstitui legturile intime dintre faptele de via i creaie, mprejurrile particulare ale existenei care stau sau ar fi putut sta la baza genezei unor lucrri.

n ncercarea de a recompune imaginea personalitii unui om marcant pentru vremea sa, am asamblat schie de portret, informaii, mrturii ale contemporanilor si, ale criticilor, cu scopul de a pune totul sub semnul a dou dimensiuni temporale diferite: timpul obiectiv, trit efectiv i timpul subiectiv, al scrisului propriu-zis. Am preferat, n locul unor supoziii care s elimine incertitudinile care i-au fcut loc chiar n zonele cunoscute ale vieii i activitii scriitorului, realizarea unui tot unitar format din componente ale biografiei i parabiografiei. De la tineree pn la btrnee, rmne acelai cltor, cu o via migratoare, asemenea unei psri ce revenea la cuibul din ar, de fiecare dat cu mai mult patos. A fost stpnit mereu de un calm tulburtor. A avut oroare de mizeriile vieii. N-a fost ns ferit de tragedii I-au plcut totdeauna lucrurile i activitile frumoase, elegante, pline de finee.

Oare au fcut toate acestea ca el s fie privat de sentimentul sublimului i opera sa de consisten?

S-ar putea pune la ndoial faptul c nu a dovedit energie i promptitudine n momentele de ardent mobilizare a rii, c nu a rezonat politic i artistic la toate marile evenimente, c nu i-a pus n slujba edificiului unei literaturi moderne priceperea i talentul?

S-ar putea nega aciunea moralizatoare pe care, prin ce a realizat, a exercitat-o asupra celorlali?

Cu o admirabil sete de via, cu dorina de a-i face datoria pn n ultimul moment al existenei sale, se stingea cel care fusese ambiios, armant, puternic n nfruntarea greutilor. A avut relaii cu nalta societate. A fost preocupat mereu de etichet, de conveniene. Poate de aceea, iubind aparena boem, frumosul, gratuitatea, n-a agreat niciodat oamenii needucai, vulgari sau lipsii de graie interioar. Toat viaa, n loc s economiseasc, a risipit. De aceea capitalul strns a fost unul artistic. A transformat toate mijloacele n scopuri, n inte pe care s le ating uneori doar pre de o clip. Mare ct eternitatea.Nimic mai ciudat dect amestecul de personalitate rebel la Ollnescu, judecat greit de ctre unii, avnd tendina permanent ns de a se supune normelor.

i-a cenzurat totdeauna cu luciditate gndul de a rvni ceva din reuitele cuiva.

Modest, din tot ceea ce a fcut rzbate o splendid contiin a valorii de sine, generat de o luciditate ce nu devine niciodat agresiv.

A privit totdeauna spre zorii unei lumi noi care-i deschisese porile. i a intuit misterul ce se poate ascunde n spatele unui contingent. n acelai timp ns, a simit senzaia tulbure a neantului ce se poate prolifera din banalitatea cotidian. A fost omul care nu a acceptat cu uurin ideea de a-i purta destinul la ntmplare, n armonia vieii de zi cu zi. S-a priceput s triasc frumos. i generos. Ca o lumin de-o clip, venit dintr-o constelaie s ne ating privirea sufletului i a minii la distan de un secol.

Al doilea capitol l prezint pe D.C Ollnescu-Ascanio ca istoric de teatru.n epoc,paradoxal D.C.Ollnescu a fost apreciat pentru opera de traductor, pentru poezia i proza sa, pentru creaia dramatic, dar nu i pentru studiul Teatrul la romni. Dei lucrarea nu a fost niciodat ignorat sau desconsiderat, referirile elogioase la adresa personalitii lui Ascanio n-au vizat n mod direct aceast lucrare. Sunt totui paginile cu dreptul cel la legitim la interes pentru posteritate i la o nou reeditare (ultima ediie ngrijit, prefaat, cu note i comentarii realizate de Cristina Dumitrescu a aprut n 1981, la Editura Eminescu, Bucureti), deoarece a fost prima istorie a teatrului alctuit cu mult competen, cu profunzime a judecii critice i cu pertinente criterii de factur estetic. Fiind prima i singura de acest tip pn n zilele noastre, lucrarea se remarc i printr-un foarte cuprinztor unghi al cercetrii, captnd n mod real atenia lectorilor avizai sau neavizai.

A aprut ntr-un moment al nceputurilor teatrului i istoriei literaturii romne. Teatrul romnesc, pn la maturizarea lui n vremea Unirii Principatelor la 1859, strbtuse un drum greu, adeseori cotit i accidentat, dar totdeauna ascendent, ncepnd de la primele spectacole n limba romn i de la primele ncercri de organizare. Aceast evoluie foarte rapid a fost posibil datorit legturii indisolubile dintre teatru i ansamblul unei spiritualiti ce milita pentru progresul naiunii, pentru unitatea i independena tnrului stat romn. De asemenea, s-au angajat n activiti variate n acest sens, personaliti proeminente precum: V.Alecsandri, M. Koglniceanu, C. Negruzzi, B.P.Hadeu, Matei Millo, Costache Caragiale, Mihail Pascaly care, cu talent, devotament, abnegaie i chiar sacrificiu, n-au precupeit nici un efort pentru a implementa planurile lor. Prin aceti pionieri ai generaiei lor, teatrul romnesc a pit ferm n vrsta lui clasic.

Dup cucerirea independenei de stat a Romniei (1877) i desvrirea unitii sale naionale (1918), evoluia micrii teatrale exprim n mod specific mbogirea vieii spirituale a poporului romn, care ntregete progresul realizat n domeniul social-economic i politic la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul veacului XX.

n acest context cultural-istoric, apare prima ediie, alctuit dup Dimitrie C.Ollnescu, a studiului monografic Teatrul la romni I II (partea I II ) (3 volume). Interesant este documentaia extins i calitativ a autorului ce a valorificat informaii ale istoricilor vechi, precum D. Cantemir, Gheorgaki (realizatorul unei antologice condici de ceremonial), Dionisie Fotino, dar i moderni, ca A.D. Xenopol, M.Koglniceanu, V.A.Urechea. Sunt valorificate i nsemnri ale unor autori romni (V.Alecsandri, C. Bolliac, M.Eminescu, N.Filimon, C.A.Rosetti), ale unor cltori prin Principate (Wilkinson, Sulzer, Carra, Paul de Alep, Bandinus), ale unor autori strini ce au scris despre romni (F.Colson, W.Schimidt, E.Regnault). De asemenea, autorul folosete informaii din colecii de publicaii ale vremii, n limba romn ( Gazeta teatrului, Revista literar, Curierul romnesc, Analele parlamentare, Buletinul oficial, Gazeta de Moldova, Gazeta Transilvaniei, Romnul, Dmbovia etc) i n limbi strine (Journal de Bucarest, Bukarester, Deutsche Zeitung). Nu mai puin importante au fost tradiiunile populare, aa cum sunt numite de ctre autor, adic acele informaii obinute prin viu grai de la D.Strat, N.Suu, V.Alecsandri, Emil Costinescu, Ed.Wachmann, C.Stnescu, I.Ghica i de la tatl su, Constantin Ollnescu. Documentaia ampl valorificat evideniaz puterea de sintez a unei mini inteligente, a unui specialist competent care nu se limiteaz la realizarea unui conglomerat de ani, titluri, nume legate de istoria teatrului, ci le surprinde n evoluia lor sincronic i diacronic, n interconexiunile referitoare la succesiunea trupelor de actori, a directorilor de instituii teatrale, a montrilor, a premierelor, a relurilor unor piese, a unor aspecte ce in de culisele vieii oamenilor de teatru. Toate aceste aspecte sunt percepute ca elemente integrate n micarea teatral a epocii, loc al confruntrilor dintre orientri, grupri, coli.

Se poate afirma, pstrnd, desigur, proporiile, c studiul lui Ollnescu se citete cu vie atenie, presupunnd, dar depind cu mult graniele unui interes strict tiinific, ca i Istoria literaturii romne de la origini pn n prezent de G.Clinescu sau Rzboiul pentru independena Romniei a lui Nicolae Iorga.

La nivelul lucrrii i propune nu doar punctarea momentelor importante din istoria teatrului, ci i surprinderea principalelor direcii de dezvoltare a societii romneti, conturarea unui profil spiritual, a unei identiti psihologice i culturale, de-a lungul evoluiei istorice.

n prima parte a lucrrii, intitulat Datine, nravuri, jocuri, petreceri, spectacole publice i altele, Ollnescu demonstreaz faptul c obiceiurile sunt, indiscutabil, pentru cei ce le privesc dinafar, pitoreti manifestri folclorice, spectacole de muzic, poezie, micare i culoare. Evident c, dincolo de acestea, ele codific nelesuri profunde asupra relaiilor omului cu lumea din sine, cu natura, asupra relaiilor interumane, asupra mersului firesc al vieii sociale i asupra modalitilor pe care, ntr-o evoluie milenar, omenirea le-a gsit pentru a face ca totul s revin la normalitate, atunci cnd, din pricini variate, mai mult sau mai puin importante, rnduiala lumii a fost afectat.

Este binecuvntat faptul c, n viaa social tradiional, a existat o ordine general valabil, unanim acceptat, fr de care nu ar fi putut s fiineze attea veacuri, s strbat attea vicisitudini istorice fr s se distrug, acest neam de oameni. Ollnescu susine c, din acest punct de vedere, obiceiurile, datinile calendaristice sau de peste an, ce marcheaz momente importante din viaa omului (n legtur cu naterea, nunta, moartea, cstoria) i au elemente de art dramatic, exprim viaa social a comunitilor umane, diversele aspecte ale rnduielii ei, contribuie la realizarea lor, fiind expresii i mecanisme prin care funcioneaz viaa unei comuniti.

n prima parte a lucrrii, Ollnescu i-a centrat atenia asupra datinilor, obiceiurilor, dansurilor ce prezint elemente de art dramatic, deoarece, dintre toate manifestrile spontane, obiceiurile de Crciun, de Pati sau de peste an se dovedesc a fi cele mai rezistente n timp, avnd o pluralitate de valene cu ncrctur valoric uman i social deosebit. Apar adeseori i scderi ce constau n faptul c autorul abandoneaz uneori, ncercarea de radiografiere a ntregului romnesc n favoarea unei comparri comode a factologiei superstiios mitologice romneti, neancorate spaial, cu manifestrile i reaciile altor popoare, n dorina, nu att de a evidenia diferenele, ct de a reliefa asemnrile, fapt ce-l conduce spre reuniunea tuturor credinelor n matca mentalitii arhaice primitive.

Materialul documentar folosit este foarte vast i extrem de diversificat. De aceea, Ollnescu opteaz pentru o variant de prezentare prin comparaie a unor manifestri folclorice, considernd c izolarea asemnrilor i deosebirilor n urma paralelismului realizat, va asigura un cadru propice formulrii unor concluzii pertinente. Modernitatea lui Ollnescu st n faptul c metoda cercetrii unor forme de manifestare artistic popular este folosit competent, ceea ce denot veleitile unui om de cultur care i fundamenteaz raionamentele i expunerile tiinifice printr-o armonizare a particularului cu generalul, nedistrugnd elementele ce individualizeaz diverse aspecte folclorice, sintetizate ntr-un tot unitar. El izoleaz similitudinile, dnd ns o mai mare importan deosebirilor care presupun salturi, ruperi la nivelul receptrii unor conotaii ce rezoneaz diferit din punct de vedere religios, moral, estetic la un popor-strmo i la un popor neolatin-urma. Sub impulsul lucrrilor hasdeene de folclor comparat, Ollnescu intenioneaz s stabileasc zonele de contact, asemnrile i deosebirile dintre tradiiile populare romneti, pe de o parte, i culturile precedente, clasice, iar pe de alta, cele contemporane. El ia n considerare nu doar spaiul autohton, ci i arealul european. Realizeaz comparaii cu credinele popoarelor antice, n special romani i greci, ce au influenat viziunea popular de-a lungul vremii. Abordnd un spaiu amplu descrierii datinilor, moravurilor, diferitelor forme de manifestare public n care se pot recunoate elemente de spectacol, stabilind filiaii, zone i modaliti de influen ale culturilor cu care poporul romn a avut legturi ntr-un moment sau altul al istoriei sale, Ollnescu e preocupat n mod deosebit de identificarea acelor elemente specifice structurii noastre, asupra creia nruririle strine au operat, fr a modifica ns. n genere, D.C.Ollnescu are puterea s se distaneze i fa de nvtura teologic-ortodox, i fa de opiniile personale i s impun inuta obiectiv-tiinific necesar, care o fac nc viabil i plin de numeroase sugestii.

Ollnescu a cercetat cultura arhaic, zonele puternic pstrtoare a tradiiilor folclorice i i-a putut forma o opinie despre mentalitatea popular romneasc. El nu s-a aflat n situaia savanilor apuseni sau chiar romni de mai trziu, care s-au documentat timp ndelungat spre a se putea pronuna competent asupra fenomenelor arhaice. Stabilind filiaii, zone i modaliti de influen ale culturilor cu care poporul romn a avut legturi ntr-un moment sau altul al istoriei sale, Ollnescu este preocupat n mod deosebit de identificarea acelor elemente specifice structurii noastre, asupra creia nruririle strine au operat, fr a o modifica ns. Autorul subliniaz c obiceiurile i datinile ce prezint elemente de teatru popular se pstreaz prin tradiie i capt semnificaii n raport cu contextul n care apar. Ele sunt expresii culturale active ale spiritului, marcheaz momente importante ale vieii i muncii omului, care l-au ajutat s depeasc situaiile liminale, sunt modaliti creatoare de cultur. Portretul pe care l face romnului, n manier smntorist i poporanist, nc din primele pagini ale studiului, adevrat poem n proz, n care apar note de idilism n descrierea satului i a ranului, reia o idee prezent n multe dintre scrierile teoretice i beletristice ale lui Ascanio, aceea a desvritelor caliti morale, psihice, intelectuale ale poporului nostru, pe care doar o istorie frmntat l-a mpiedicat s se exprime pe deplin, s aib un cuvnt de rezonan n spaiul culturii europene.

Este o imagine patriarhal realizat n scop moralizator pentru a elogia tradiia conservat cel mai bine n mediul rural. Aceast atitudine a lui Ollnescu este justificat prin faptul c identificarea poporului romn cu ranul i gsete acoperirea n realitatea socio-economic romneasc, dac inem seama c, pe durata mai multor secole, populaia rural a fost majoritar, agricultura a fost ramura economic predominant, iar satul a constituit unitatea social de baz pe ntreg arealul romnesc sau mai exact n tot spaiul locuit de romni. De remarcat este faptul c, dei Ollnescu are tendina de a echivala cultura popular cu arta sau cultura rneasc, steasc reuete s puncteze c, nici satul, nici ranul nu sunt nite realiti imuabile, nite categorii ale eternitii, statice, mereu aceleai. E drept c schimbrile la nivelul comunitilor rurale au fost lente, iar structurile satului au artat, de-a lungul istoriei o rezisten extraordinar.

Interesat de ct mai buna cunoatere a ceea ce s-a mai pstrat n memoria colectivitii, dar i ceea ce era viu ca form de manifestare. Ollnescu se pronun competent i n cunotin de cauz asupra unor produse artistice ale literaturii populare, pornind i construindu-i ntregul edificiu analitic i interpretativ, plecnd de la cercetarea unor realiti i a unor texte artistice populare. Folosete, n mod anticipativ, ceea ce este cunoscut n etnografie i folclor sub numele de metoda reconstituirii fenomenului etnofolcloric. Este un aspect de modernitate n modul de receptare, i de prezentare a autorului care, necunoscnd strategii elaborate n cercetarea folclorului, ncearc s refac fie fenomene etnofolclorice nc vii n formele lor de manifestare, dar pe care el nu le-a putut surprinde n momentul desfurrii lor concrete, fie unele care s-au atrofiat ori au disprut, dar se mai pstreaz nc bine n memoria colectivitii, fie, aa cum spus, pe baza unor documente ce le consemneaz integral sau pe baza coroborrii unor date, informaii, amnunte pe care le gsim consemnate n diferite scrieri.

Este o dovad a intuiiei dovedite de Ollnescu-Ascanio referitoare la necesitatea prezenei unor instrumente de lucru pentru cel care intenioneaz realizarea unui tablou panoramic folcloric, deoarece, prin ele nsele, acestea au rolul de a facilita cercetarea, de a o impulsiona, de a o mpinge nainte, deschizndu-i noi orizonturi i ci de abordare.

Modern este tehnica de integrare a citatelor din textele populare, n scopul susinerii unor afirmaii, obinndu-se astfel nu doar valori artistice ale expunerii, ci i consolidarea demonstraiei realizate. De remarcat este c aceste citate nu sunt rezumate, nu sunt prezentate, autorul contientiznd faptul c ar dilua coninutul fr folos, i-ar zdrnici, i-ar ubrezi construcia solid, nchegat. Fapt pentru care le reproduce n ntregime sau secvenial. Folosind tehnica detaliului, Ollnescu dovedete deopotriv exigena i rigoarea cercettorului ce selecteaz, cumuleaz i ordoneaz componente ale unei demonstraii, dar i calitile artistului care realizeaz un text viu, ce reface virtual, prin imagini artistice, culoarea, sunetul i dinamica actului artistic descris. Scriitorul mbrac n materie sensibil prezentarea, pasajele descriptive, avnd rolul de a reface fenomenul etnofolcloric pe viu, n desfurarea lui concret. Se permite astfel o ptrundere fireasc n intimitatea manifestrii, o bun cunoatere i nelegere a mecanismelor interioare ce diriguie modul de existen al culturii tradiionale, adic n acel ansamblu complex care include cunotine, credine, art, moral, obiceiuri ale unei comuniti, conservate i transmise din generaie n generaie. Ollnescu rmne ns numai la nivelul prezentrilor, fr a prelucra, a interpreta rezonana acestor evenimente culturale populare n zona de impact cu aspecte de psihologie social, nu lanseaz preri proprii despre o mecanic a sentimentelor colective, activate n timpul derulrii ceremonialurilor, ritualurilor. Sunt nregistrate doar aspectele de suprafa, nu i cele de interior. Cele din urm sunt intuite, ce-i drept, fr efort, de ctre lector. Metoda cercetrii n plan sincronic i diacronic a unor forme de manifestare artistic popular este folosit competent, ceea ce denot veleitile unui autor care, asemenea unui specialist n domeniul etnografiei i folclorului, i fundamenteaz raionamentele i expunerile tiinifice printr-o armonizare a particularului cu generalul, nedistrugnd elementele ce confer individualitate diverselor aspecte prezentate, ci sintetizndu-le ntr-un tot unitar, surprins de-a lungul evoluiei sale.

Dorind s nfieze istoria teatrului romnesc ntr-un mod ct mai cuprinztor, autorul folosete materiale variate i n realizarea unor NOTE ce fac trimitere la surse de informare multiple, precum i la observaii proprii asupra datinilor i obiceiurilor prezentate. Uneori, aproape mai interesante dect studiul propriu-zis, aceste NOTE schieaz imagini sugestive ale societii romneti n evoluia ei, cu obiceiuri, srbtori, moravuri, detalii pitoreti, ntmplri de culise mai puin cunoscute, dar nu lipsite de semnificaie, cu deosebit for de sugerare a atmosferei timpului (semnificative sunt descrierile alaiurilor i ospeelor domneti, ale costumelor purtate la diferite ceremonii, ale dansurilor la mod ntr-o perioad sau alta, ale balurilor i recepiilor prilejuite de evenimente deosebite). Descrierea unei anumite forme de spectacol (confundndu-se n perioada nceputurilor, cu cte o srbtoare tradiional) nu este relatat dintr-un unghi strict documentar, ci este nsoit de colorate tablouri de epoc, de amnunite i suculente evocri ale atmosferei specifice.

D.C. Ollnescu a trit ntr-un secol n care naiunea modern reprezint comunitatea de interese care depesc raportarea la clasa social, la religie, la suveran. Este o construcie ideologic i cultural ce implic diferite componente materiale i simbolice precum: o limb acceptat, cunoscut i vorbit de toi, o istorie legitimat de continuitatea cu naintaii strlucii, glorificarea unor eroi exemplari pentru calitile unei naiuni, prezena unor instituii (teatru, filarmonic etc.), acordarea importanei pentru folclor, intrat din circulaie oral n cea scris, prezena n operele literare a unor peisaje definitorii pentru natura unor inuturi, a unor obiceiuri, srbtori laice sau religioase, a unor elemente pitoreti (costume, dansuri, mncruri, buturi specifice). Elita compus din scriitori, istorici, filologi, culegtori de folclor, pictori i muzicieni, ca i de oameni politici, juriti, profesori i gazetari i centreaz eforturile asupra construciei identitii naionale. Cile prin care aceti oameni au acionat, au vizat toate domeniile vieii publice i culturale: nvmnt i pres, teatru i filarmonic, societi culturale i literare.

n acest context cultural al epocii, el scrie Teatrul n ara Romneasc (1798-1898), ca a doua parte a studiului Teatru la romni.

Judecnd locul teatrului sub unghiul utilitii sale sociale, Ollnescu insist n mod deosebit asupra legturii permanente, foarte strnse, ntre evoluia social, politic a rii i evoluia artei dramatice, prezent activ la fiecare moment important, avnd o contribuie demn de luat n seam n oricare dintre etapele semnificative ale istoriei noastre.

Studiul nu este opera unui cronicar fidel i impersonal al evenimentelor, ci o lucrare care pledeaz cu fiecare rnd al su, dup o concepie de emanaie paoptist, pentru responsabilitatea actului artistic, pentru fora sa educativ i de nrurire moral. Prin aceast optic este analizat dezvoltarea teatrului romnesc; naraiunea (pentru c nu este doar o arid cercetare tiinific), este ordonat cu criterii de ordin social, cultural, tiinific. Cu spirit de metod, dar fr a lsa impresia unei prezentri de ordin didactic, Ascanio ncheie fiecare capitol, nu interfereaz n chiar desfurarea lor, paragrafe ce formuleaz concluzii, fr a le anuna ca atare, observaii care, la o lectur atent, reuesc s schieze concis i pertinent, sensul unei evoluii i nu doar datele ei. Ollnescu evideniaz faptul c primele manifestri de teatru cult la noi se afl sub semnul diletantismului, dublat ns de un mare entuziasm. Datorit caracterului ocazional i raritii spectacolelor, n primele trei decenii ale secolului al XIX-lea piesele sunt, n marea lor majoritate, traduceri sau prelucrri. Abia n deceniul al patrulea se nate o dramaturgie naional. Actorii sunt elevi amatori, animai de o mare dragoste fa de coal pe de o parte, de teatru pe de alta, care se druiesc cu tot sufletul artei scenice, dar i cu toate stngciile nceptorilor. nfiinarea primelor coli de muzic i declamaie contribuie substanial la ridicarea nivelului interpretrii i la ndreptarea artei actorilor pe calea profesionalizrii. Regia i scenografia se practic destul de sporadic i fr baza teoretic de mai trziu. Muzica de scen are un mare rol la nceputurile teatrului nostru. Aproape nu exist spectacol care s nu fie nsoit de muzic, ceea ce se datoreaz i faptului c foarte multe din piesele ce se reprezint sunt vodeviluri sau comedii muzicale. Simbioza teatrului cu muzic duce la creterea accesibilitii teatrului i are fericite nruriri, att n ceea ce privete educarea mai complex a publicului, ct i n dezvoltarea celor dou arte.

De asemenea, Ollnescu subliniaz faptul c, ncepnd din al treilea deceniu, teatrul se bucur de atenia presei. Articole binevoitoare, izvorte din patriotismul unora dintre oamenii de cultur ai epocii, ndrum primii pai ai actorilor. Remarcabil este puterea de sintez a autorului care reuete s dea unitate unei lumi apuse, readus la via printr-un puzzle documentar remarcabil. Ollnescu reuete s refac printr-o viziune istoric de ansamblu trecutul unui domeniu artistic, cu o putere de influen important asupra educaiei artistice i sociale a publicului. Este foarte evident faptul c uneori se pot constata cu uurin cunotinele sumare sau insuficient fundamentate, c autorul percepe fenomenul teatral ca o art colectiv, nu individual. Unitatea i organicitatea acestui studiu rezult din coerena viziunii de ansamblu asupra lumii teatrului, care presupune n acest sens unitatea concepiei artistice i a istoriei teatrului, a criticii i esteticii, dublate de o sensibilitate, de o inteligen i o nelegere consecvent.

Metoda folosit n aceast zon a studiului este una de factur narativ, ce decurge din ideea c istoria teatrului poate fi receptat ca un roman cu portrete, cu descrieri, cu fapte de via social i profesional. De asemenea, este intuit existena unui scenariu de un farmec inedit, n prezentarea istoric realizat, aspect vizibil n parcurgerea ntregului studiu. Creator de idei, Ollnescu urmrete evoluia unei trupe sau a unei micri teatrale n desfurarea ei, transmind informaia prin fraze ce ncnt prin claritate i vibraie, ca un adevrat maestru al expresiei concise, dar i al metaforei memorabile.

Observaii interesante, nuanate, multe dintre ele valabile i azi sunt legate de arta actorului. Portretele celor mai importani actori ai epocii, ca i definirile succinte, dar foarte sugestive ale artei unor interprei mai puin proemineni, dovedesc o concepie foarte clar, criterii sigure i consecvente de apreciere.

Teatrul la romni este o lucrare ampl, exponenial pentru concepiile despre art, cultur ale lui D.C.Ollnescu, precum i despre modul n care a neles c trebuie s rezoneze viaa spiritual n viaa social. Se remarc numeroase idei fertile, certe din punct de vedere valoric. Nu se pot ns ocoli i unele ngustimi n judecarea fenomenului social i artistic ca, de exemplu, ideea referitoare la misiunea precumpnitoare a aristocraiei n edificarea unei culturi naionale, regsit i n nucleul ideatic al Cercului amicii literaturii i artei romne, unde Ollnescu a activat. Lucrarea nu este doar o inventariere istoric a evoluiei teatrului n Romnia, ci aduce n prim-plan, contribuii la teoria artei dramatice, conine elemente specifice unui studiu estetic. Dei nu este o lucrare monografic unitar, foarte bine articulat, prezinte ns merite ca oper de nceput, ce deschide pori, constituind o piatr de hotar de unde se pot desfura noi demersuri critice.

Urmtorul capitol prezint analiza operelor dramatice semnate de D.C Ollnescu-Ascanio n ansamblul creaiei sale,evideniindu-se urmtoarele aspecte:locul i nsemntatea acestora n literatura dramatic a secolului,rolul teatrului n concepia artistic a autorului,particulariti de construcie ale operelor analizate(genez,actiune dramatic,tipuri de conflicte,tipuri de comic,tipologii ,limbaje scenice ,vzute ca forme de concretizare a didascaliilor,a viziunii regizorale,a interpretrii actorilor).

n judecarea lui D.C. Ollnescu pentru ncercarea de a rezolva probleme culturale i literare ale vremii sale, exist tendina de a accentua raportarea activitii sale la sfera culturalului. Semnificaia valoric a creaiei sale e exprimat i ntre coordonatele literare ale dramaturgiei sale, mergndu-se fr ezitare chiar pn la asimilarea acesteia de cronicile sale de teatru, de ideile studiului monografic Teatrul la romni i chiar de o parte din corespondena sa.

Cu accente valorice n minus fa de teatrul lui Alecsandri, modelul su contemporan, dramaturgia ni se relev, ns, ca avnd o calitate aparte impus prin criteriile stricte ale istoriei literare, aceea de a continua prin comedie, ndeosebi, structurile specifice genului, declanate atunci de naintaul su i pstrate n date nealterate principial pn azi. Explicaia unei posibile ierarhizri a creaiei lui Ollnescu se poate repera n viaa diferit a structurilor din opera sa: dac n proz acestea se mplinesc i ating nite standarde estetice ce pot constitui puncte de plecare n realizarea unui demers critic, ele se declaneaz i menin o direcie viabil n dramaturgie i se sting n poezie. n cazul lui Ollnescu nu trebuie s intuim doar un raionament cultural, exact n esen, care se aplic unor realiti estetice, ceea ce nseamn, probabil, un alterant transfer de specificitate. Apoi mai trebuie subliniat faptul c tendina sa nu a fost de a cobor opera la un nivel cultural mediu, ci de a-l dezvolta pe acesta din urm sub presiunea unei creaii pe care i-a dorit-o valoric, ea devenind mai mult dect un simplu suport pentru exerciii scriitoriceti sau dect un simplu abecedar pentru educarea gustului publicului.

Prin lucrrile sale dramatice, Ascanio a ncercat s se conformeze sau s depeasc limitele culturalului, fr ns a atinge conturul superior al esteticului. Rareori, n virtutea unor secrete tensiuni artistice ce vizau limitele, cadrul esteticului atins a depit suprafaa culturalului. Nu se punea ns numai problema depirii unor obstacole, ci a crerii unui nou orizont fr posibilitatea de a se detaa de modele autohtone, ci, dimpotriv, folosindu-le, exponenial fiind cel al lui Alecsandri.

Prezena ca dramaturg a lui D.C. Ollnescu n epoca sa nu poate fi disociat de momentul de rscruce al celor mai prolifice orientri existente n literatura secolului trecut, atunci cnd orizonturile de ateptare se schimbau, cnd se stingea uor dulcele patriarhat, iar aspectele vechi erau nlocuite mistuitor de cele noi. Dac cercetarea poeziei lui Ollnescu ne duce la concluzia c n plin epoc de epilog romantic adoptase un program estetic predominant clasic, solicitnd nu doar simple aspecte legate de form, dar chiar structuri proprii acestui curent artistic, n teatrul su, dup drama romantic, normativul estetic pentru care va opta n cazul comediilor va fi unul clasic, numai c, transpus, va prezenta deformri nu dintre cele nensemnate.

n regim clasic, demersul formal este n majoritatea cazurilor esenial, condiia de existen a straturilor dramatice primare permind circulaia liber a elementelor. Aa trebuie privit gestul lui Ollnescu de a imita sau de a localiza subiectele, de a prelua unele date ale intrigii, de a se conforma unor modele strine, de exemplu Molire. n comedia clasic un prim rol n deine observaia tipologic, numrul de situaii redus, prezena unei intrigi, tipizate format din momente-tip. Personajul nu se exprim, nu se definete i nu se caracterizeaz prin situaii, ci prin dialog. De altfel, n comedia clasic, comicul de limbaj este generat de observaia tipologic, iar suprimarea unei alte evoluii a situaiei dect cea nscris n tiparul, ablonul cunoscut, nu reprezint dect o posibil convenie. Ollnescu a contientizat c exist deopotriv i modele autohtone, dar i modele strine, care s rezoneze cu stilul, tipul de situaii i de personaje, cu strategia literar ale unui scriitor. Este, practic, o form prin care se ncearc asimilarea unor date culturale, n primul rnd, i abia dup aceea, a adoptrii unora de ordin literar-artistic. Privit din afar, aceast situaie este un proces ce se desfoar prin efectul sincronismului. i-apoi, aspectele culturale nu pot fi adaptate brusc, nu pot evolua surprinztor i rapid doar printr-un transplant de structuri din spaii extranaionale. Este necesar o modelare prealabil a unei suprafee pe care s se nale noi valori. Ca disident junimist, Ollnescu valorific orientarea logic maiorescian, teoretizat ca fiind a formelor fr fond i consider c prelucrarea unor structuri afirmate ntr-o alt literatur i adaptarea lor la un regim al specificitii autohtone, mai ales dac ele nu au aprut n acelai timp, reprezint o form de consultare. Dincolo de acest aspect, se poate intui o mecanic a gndirii sale artistice conform creia, rar la nivelul unor protostructuri literare se poate izola invenia. O creaie nu este individual prin excelen, deoarece substana literaturii o constituie viaa nsi care are multiple trsturi general-umane. Existena nsi, mai exact ultima jumtate a secolului al XIX-lea, perioad n care a existat o manie a imitaiilor destul de pronunat, n care era de actualitate un limbaj cosmopolit, i ofer tipuri de oameni (politicieni liberali latrans, conservatori exagerai, ofieri cu via de familie panic la suprafa, dar agitat n adncuri, doamne din nalta societate, temperamentale, geloase, predispuse la adulter, slugi marionete, tineri ce-i caut febril elul ntr-un haos, social, economic) proiectai n imaginile unei societi n permanent prefacere. Pentru a evidenia lipsa de sincronizare ntre adaptabilitatea oamenilor, simulat numai n ritmul dezvoltrii lumii din care fceau parte, Ollnescu opteaz tot pentru comedie, ca specie dramatic ce i faciliteaz atingerea unor obiective moral-literare propuse. Dramaturgul plaseaz personajele la nivelul a dou paliere: unul al pclitorului care, superior, ine situaia sub control pn la deznodmnt i al pclituluicruia i se ofer o posibilitate de redresare (ce-i drept, comic!) n final. Uneori, pcleala este doar simulat, genernd modificarea conflictului (Soreanu mrturisete c tia de nelegerea dintre Costin i Elisa i a lsat impresia unei naiviti absolute pentru a-i da satisfacie doamnei pe care o simpatiza n mod real).

Remarcabil este mecanismul gndirii artistice a dramaturgului, educate prin ideologii literare ale epocii. Treptat, el i proiecteaz personajele, astfel nct la nivelul imaginii acestora, compus din detalii de fizionomie, gesturi, atitudini, mentaliti, limbaj, s existe doi semnificani pentru un singur semnificat: unul adevrat care aparine autorului i altul fals care aparine personajului nsui. Pe msur ce se deruleaz firul evenimentelor, cei doi semnificani simetrici se ndeprteaz, ducnd la apariia comicului. Antiteza dintre aparen i esen devine tot mai evident, pe msur ce, prin ironie (satir, uneori) iese la suprafa falsul supralicitat.

Asistm astfel la prezena n aceast fars, la personaje care pstreaz trsturi asemntoare celor din teatrul lui V.Alecsandri, dar printr-un plus de personalitate, pregtesc apariia celor din dramaturgia caragialian.Umorul lui Ollnescu este tolerant, nu distruge personajul, nu genereaz repulsia lectorului fa de eroi. Putem constata mai degrab o comprehensiune apropiat de simpatie, lipsit de intenia compromiterii totale, iremediabile. Convins fiind c umorul este practic expresia unui spirit tolerant, nelept, al ncrederii c omul este o fiin recuperabil sub aspect moral, c este mai corect s investim n aprecierea i judecarea lui mai mult simpatie dect nverunare, dispre, oroare, ur, dramaturgul militeaz pentru un profil uman dominat i condus de omenie i nelepciune, evident atunci cnd tipologia creat se reprezint pe ea nsi, cnd racordurile cu un anume context social nu sunt determinante. Altminteri, personajul scade n interes, deoarece este privit ca fiin social, modelat dup tiparele economice, politice, culturale ale unei societi, pe care nu el i-a ales-o, care nu exprim o opiune personal, dar n care este prins cu interesele, cu apetiturile sale egoiste, cu existena sa. Este o lecie de estetic literar n care s-a cristalizat stilul lui Alecsandri i n care germineaz cel al lui Caragiale. De aceea poate i rolul lui Ollnescu este important, asemenea altor scriitori de rangul al doilea care faciliteaz tranziia. Dincolo de un proteism detaliat, trecerea prin viaa sa a marelui poet V. Alecsandri i-a influenat tematica literar, imaginarul artistic, formele de expresie. Pentru Ollnescu, apropierea de acesta a fost benefic. Asimilarea stilului acestuia a mers pn la imitaie, convins fiind c astfel va putea continua tafeta celui care fusese emblema generaiei paoptiste. Dei astfel era sufocat originalitatea, Ollnescu a crezut n convingerile sale, nerealiznd pericolul imposibilitii de a te impune n lumea literar ca entitate bine definit, cu trsturi distincte, doar copiind modelul. Ceea ce el a ncercat s realizeze nu a reprezentat un progres valoric substanial, prin excelen, dei a avut contiina propriului aport.

Vznd n teatru o form complet manifestaiune a artei, plednd astfel, dup o concepie de emanaie paoptist pentru responsabilitatea actului artistic, pentru fora sa educativ i de nrurire moral, a nvestit creaia dramatic cu puterea de a rspndi idei, de a nsuflei inimi i de a cultiva graiul, Ollnescu propune un real dialog cu esena unei lumi aezat la zona de confluen dintre Occident i Orient. Dintre un trecut literar glorios i un viitor incert. Dintre o lume ce apunea i una n care germinau noi esene.

n capitolul urmtor e prezentat D.C. Ollnescu-Ascanio ca prozator.

ntr-un sfrit de veac frmntat, agitat de rapidele transformri sociale, politice, instituionale i n acelai timp cu o nc prea modest acumulare de experien n domeniul prozei de observaie i analiz n special, nuvela rmne principala modalitate de reflectare a vieii cotidiene i a personalitilor n formare pe care le producea societatea romneasc. Prezentarea destinului unor forme i momente ale nuvelisticii romneti n secolul a XIX-lea i nceputul de veac XX, are ca scop plasarea poeziei lui D.C.Ollnescu-Ascanio n cadrul epocii sale i evidenierea aspectelor ce o individualizeaz sau, deopotriv, o grupeaz mpreun cu literatura promovat de generaia sa. Proza a rmas risipit prin publicaiile vremii. Probabil c, dac s-ar fi finalizat romanul Fecior de bani gata, scriitorul i-ar fi adunat lucrrile ntr-un volum. Aceasta este o principal cauz ce justific faptul c la cititorii de astzi au ajuns doar dou dintre ele, Fata spnzuratului i Banul alb, prezente n volumul Poezii. Teatru. Proz (colecia Restitutio), aprut la Ed.Minerva n 1988.

Reprezentat de nuvele i de o ncercare de roman, inegal din punct de vedere valoric, proza sa este difereniat i datorit faptului c la nivelul structurii, compoziiei, subiectului, personajelor, stilului se vor ntlni caracteristici romantice, de tip C.Negruzzi i N.Filimon (prezena unor caractere excepionale puse n eviden n situaii excepionale, existena antitezelor, interesul pentru folclor, contemplarea naturii, culoarea local, personaje recrutate din toate mediile sociale, precum i trsturi realiste (reprezentarea veridic a realitii, prezena unei perspective auctoriale obiective, personaje tipice ce acioneaz n situaii tipice, preocuparea pentru social, lipsa idealizrii, atitudine critic, moralizatoare) i naturaliste (prezena unor aspecte tenebroase la nivelul personalitii personajului datorate fie unei zestre genetice defectuoase, fie unor condiii de mediu care au activat nite predispoziii negative, prezena unui realism psihologic concretizat n studiul unor cazuri). Nu lipsesc nici influenele dinspre proza francez i englez minor a timpului. Galeria de personaje prezente evideniaz tipuri variate de relaii interumane care pot varia de la docilitate aproape patologic, lipsit de via, pn la atrociti robite de descturi instinctuale, animalice, deoarece fondul sufletesc al personajelor este profund afectat, sunt atrofiate sentimente, manifestri umane, alterate sau chiar anulate valori morale.

De remarcat sunt preocuprile lui Ollnescu de a folosi modele literare i de a reliefa aspecte ce se circumscriu realismului precum: prezentarea individului n mediul su social, interesul pentru moravurile epocii (specifice secolului al XIX-lea) sau ale unui anumit mediu (lumea satului, a oraului, a mahalalelor, a circului etc.).

Lumea evocat de el este cea a mediului rural n care comunitatea i desfoar existena dup legi nescrise, transmise din generaie n generaie. Zbovete asupra unor aspecte ale nedreptii i suferinei, asupra unor situaii pline de violen i cruzime, abordnd unele cazuri patologice, insistnd asupra unor reacii fiziologice i unor detalii repulsive.

Cnd naratorul i surprinde eroii n ncletarea lor slbatic cu viaa, naraiunea capt un nerv nou, o remarcabil suplee i intuiie a psihologiei i atmosferei momentului. Stngciile apar uneori n zugrvirea vieii personale a personajelor. Pasiunile lor, planurile ce-i stpnesc uneori cu o for diabolic, tot universul lor subjugat de patim (dragostea vinovat la unii, mbogirea la alii), mentalitatea lor primitiv (superstiiile, chinurile pcatului) sunt evideniate cu for.

Naratorul ncearc s aduc n prim-plan i puritatea unor suflete sincere, nepervertite sau eliberate de patimi. Uneori, personajele prezint psihologii inconsistente, au gndiri i preocupri naive sau puerile, triesc sentimentul de dragoste uor convenional i melodramatic.

El proiecteaz imaginea unei lumi a secolului al XIX-lea n care apar boieri, trgovei, rani, slugi de la curile celor avui, prezentnd-o cu mult obiectivitate epic, reflectnd o realitate. El nu apr i nu acuz pe nimeni, observ, ptrunde n ungherele contiinelor i n miezul dramelor, le urmrete evoluia i le noteaz. Personajele realizate de D.C.Ollnescu introduc n spaiul narativ grotescul naturalist, ca mod de via, agresiunea psihic n trepte, ieit parc din sfera realului. Dei citit, prin efectele ei din ordinea vizibil, trauma i are cauza ntr-un adnc ascuns al sufletului, pe care simptomele reuesc s-l sugereze. Adesea, autorul evit portretul fizic i moral al eroului, iar analiza psihologic este realizat ntr-o manier proprie, prin notarea modificrilor organice i a reaciilor fiziologice, deci prin conservarea efectelor, spre a sugera existena unei cauzaliti care ine de o zon obscur. D.C.Ollnescu tinde s realizeze nite mutaii n realizarea personajului, adic evoluia acestuia s scape de sub determinismul mediului social i s se adnceasc n propria contiin. Fa de nuvelele realiste prin excelen n care personajele se ncadreaz ntr-o tipologie social, iar evoluia lor este subordonat unui cod etic i psihologia tinde s se confund cu morala, el ncearc s exploreze interioritatea personajelor, fcndu-le unice i inconfundabile. Este o form foarte modest de a pregti mai devreme cu aproximativ 40 de ani romanul analitic din perioada interbelic. Arta lui tinde ctre prezentarea descriptiv a omului prin coborrea n abisurile sale sufleteti.

Din punct de vedere al structurii narative, nuvelele sunt organizate n zone distincte: prima coincide expoziiunii, a doua reunete intriga i desfurarea aciunii, a treia prezint punctul culminant i deznodmntul. Sunt evidente, de asemenea, trei planuri distincte de grupare a faptelor cu ajutorul crora este compus subiectul: un prim plan este acela al naraiunii i corespunde perspectivei povestitorului; al doilea plan, dramatizat, este realizat prin notaii sumare, elementele unui cadru mai larg n care se mic personajele, crora, totodat, le conecteaz strile sufleteti. Construite din alternarea a trei procedee fundamentale ale epicului, cele trei planuri se completeaz reciproc, cedndu-i unul altuia semnificaiile. Structura compoziional a nuvelei susine intenia autorului de a-i urmri personajele, simultan, pe o dubl coordonat: a realitii obiective, exterioare, n relaia cu lumea din jurul lor, dar i a realitii subiective. Prin urmare, descoperim n creaia lui Ollnescu o proz nu o dat interesant, dar fr destul for artistic. O coordonat fundamental a structurii stilistice n proza lui D.C.Ollnescu-Ascanio o constituie interferena elementelor populare cu cele livreti. Variaiile acestei configuraii stilistice au mrci diferite, nu att n raport cu specia literar abordat (scriitorul neavnd dect nuvele i o ncercare de roman), ct mai ales n raport cu modalitile de construcie epic: naraiune, reprezentare a vorbirii personajelor (dialog, monolog) sau a vorbirii naratorului nsui. Durata de desfurare a povestirii se nscrie, de obicei, n limitele de nceput i de sfrit ale textului narativ. Durata de desfurare a povestirii ca succesiune de evenimente, n limitele textului nu este n mod obligatoriu nentrerupt. Astfel, n limitele interioare ale naraiei, apar descrieri ornante concepute pur i simplu ca pauze n naraiune. Descrierea unui peisaj, portretul, apar att n planul autorului, ct i n planul unui personaj din povestire, diferit de autor, cruia ns naratorul i mprumut modul su de relatare sau de reprezentare. Apar adesea infiltrri romantice, uor de identificat. Descrierile ornante de natur se disting fie prin sobrietatea notaiilor, fie prin risip, ceea ce ine de deprinderea unei stilizri retorice.

Portretele ornante se caracterizeaz prin uniformitatea mijloacelor de realizare. Unghiul din care autorul i privete personajul rmne relativ acelai. El vede n primul rnd fizionomia lui, alteori portretului fizic i se schieaz o trstur moral. Notarea nsuirilor fizice (culoarea prului, a ochilor, a feei, dimensiunea, forma diferitelor pri ale figurii omeneti), a atitudinii se realizeaz prin expresii convenionale i stereotipe. Stilul descriptiv al lui Ollnescu implic imaginea, dar cenzurat prin intervenia, prin comentariul autorului, care se distaneaz astfel de propria-i exprimare, echilibrnd emoia sau sugernd o atitudine. Expresia se menine deliberat ntre afirmaii categorice i supoziii.

Remarcabil adeseori prin realismul observaiei, dar lipsit de invenie epic, proza lui Ollnescu se caracterizeaz prin tendina de modernizare a tehnicii narative, ncercnd s foloseasc modele literare n detrimentul originalitii.

Nici sub aspectul timpurilor care nscriu evenimentele narate n enunul narativ, prozele sale nu prezint o structur omogen, uniform. Eterogenitatea structurilor temporale se poate explica prin faptul c scriitorul respect mai puin exigenele unei corespondene stricte ntre timpul interior al evenimentului i timpul exterior al enunului, ori de cte ori propune n naraia sa o reprezentare a evenimentului.

Prozatorul folosete naraia apersonal, obiectiv, n nuvele, adesea acestea neavnd o structur narativ unitar. Sub influena unor modele, Ollnescu, prin folosirea figurilor retorice, a comentariului intelectual sau afectiv, marcheaz semnele reprezentrii autorului n naraie. Se mprumut astfel epicului trsturi din comunicarea oral de provenien popular sau din alte zone ale comunicrii literare. Propunnd subiecte variate, nzestrat cu sim de observaie i fantezie, atent la spectacolul lumii asemenea unui moralist cu privire critic, construindu-i prozele schimbnd permanent unghiurile, respectnd principiul realitii unice i al naturii inedite a confruntrii cu necunoscutul, surprinznd reacii afective i cerebrale variate, Ollnescu evideniaz imaginea unui homo multiplex, deopotriv revoltat, ironic, caustic, extatic, plin de umor sau vistor.

Traversnd o perioad de tranziie, plecnd de la nelegerea faptului c literatura e un act nu numai de reprezentare estetic a lumii, ci i un mod specific de a nruri contiinele, de a le forma, de a le oferi un punct de sprijin, Ollnescu, prin opiunile tematice, prin universul tipologic abordat, prin atitudine existenial i prin motive, prin unghiul interpretrii i natura mesajului este un scriitor care se impune printr-un neobinuit sim al observaiei i al decantrilor caracteriologice. El este unul dintre mesagerii unei generaii de prozatori de valoare care vor realiza n mod sensibil progresul literaturii romne n secolul XX.

n urmtorul capitol, D.C. Ollnescu-Ascanio este prezentat ca poet.

A scrie despre poezia lui D.C.Ollnescu Ascanio este o operaie dificil ct vreme lipsesc de pe masa de lucru crile necesare. Totul ncepe cu recuperarea operei din periodice (uneori descompletate, alteori cu pagini terse, ilizibile), unde, timp de cteva decenii, scriitorul a colaborat cu o sumedenie de poezii. Cititorul nu se poate edifica doar pe baza volumului de Poezii din 1901 i de Poezii. Teatru. Proz (colecia Restitutio), aprut la Editura Minerva, n 1988.

Opera sa pare s se fi constituit dup principiile unei adevrate tiine a arhitecturii. Rezultatul? Un edificiu construit treptat i concentric n care elementele se completeaz i i rspund, se pun n valoare reciproc. Determinat de creaia lui Ascanio n totalitatea ei, observaia se aplic i n sfera poeziei. Repetarea ei, n formulri dintre cele mai variate, poate deveni obositoare, fr a-i diminua ns adevrul, deoarece se verific aproape indiferent de direcia din care opera ar fi abordat.

i ca poet, Ollnescu nseamn mai mult dect ceea ce se crede ndeobte.

Frecvent, un poet, de raftul al doilea sau al unei generaii pierdute, este un fapt ce corespunde adevrului pn n momentul cnd aceste metafore critice se confrunt cu realitatea mult mai complex a operei. Poezia are nfiri multiple, ireductibile la o singur dominant, orict de nobil, rezistena lirismului fiind asigurat i de alte valori.

Pentru contemporani, receptarea poeziei sale este de percepie pozitiv, ascendent, productiv, neproducnd interpretri surprinztoare sau anexri extraliterare.

Care este astzi poziia cititorului de literatur beletristic sau a comentatorului fenomenului literar fa de lirica, de tehnica artistic a lui Ollnescu?

ntr-un veac n care timpul nu mai are rbdare, a plit imaginea lui sau, dimpotriv, poate genera interes?

Acestor ntrebri ncercm s le rspundem, fixnd cteva puncte de plecare n re-discutarea operei poetului, la un secol de la moartea sa, propunnd astfel i noi perspective de abordare. Astfel, poezia lui va reveni poate n atenia criticii i istoriei literare, n investigarea i interpretarea ei folosindu-se att vechi formule i soluii oferite de critica istoric i literatura comparat clasic, ct i repere noi pentru o mai bun i mai coerent cunoatere.

Revenirea la poezia lui astzi este determinat de faptul paradoxal c artistul i pstreaz nc fora de a solicita sensibilitatea i spiritul omului modern, care se ntoarce la acest scriitor, nu dintr-o simpl curiozitate cultural, de muzeu, ci dintr-o nevoie de cunoatere a unor stri eterne, dezlegate i legate ntr-un limbaj artistic armonios.

Posteritatea l-a privit pe Ollnescu Ascanio ca pe un om cu preocupri multiple i, evident, l-a judecat ca atare. Activitatea lui de avocat, primar, diplomat, academician, editor i redactor de reviste, de dramaturg i de nuvelist n-a eclipsat-o pe cea de poet. Personalitate marcant, a avut o gndire vioaie, energizat de condiiile unei lumi n prefacere. A impresionat mereu prin faptul c a purtat povara a numeroase proiecte, planuri, ambiii, unele ncepute i neterminate, altele duse la bun sfrit. Sum de idealuri i de veleiti care totdeauna s-au concretizat n oper. Puine dintre ele rmnnd nite proiecii nostalgice pentru autor, nite provocri pentru urmai.

Poetul Ollnescu debuteaz la vrsta de 22 de ani ntr-o perioad n care renaterea romneasc viza o redimensionare a culturii limbii i literaturii din- tr-un alt unghi de nelegere a aspiraiilor paoptiste: orientarea spre modernitatea european, n care se manifest o tendin polemic a epocii, care dorea armonizarea fondului autohton cu formele repede regsite i instituite prin exemplul occidental. Este un aspect ce i preocup n mod deosebit pe junimiti, din rndul crora a fcut parte i el. Spiritul junimist devine o component important a personalitii sale lirice, cristalizat n interesul pentru limb, literatur, folclor, istorie, politic, filozofie, ct i n unele accente ideologice ale operei lui. Reprezint o dominant a ncercrii de a fi om al timpului modern aa cum ar fi spus Titu Maiorescu.

Ollnescu este o prezen poetic ntr-un context social-cultural efervescent, cu o gril valoric de tranziie, plasat la confluena unor prolifice orientri, n perimetrul crora se remarc o fluctuaie a centrului de greutate axiologic ntre motenirea transmis de Alecsandri i imperativele unor vremuri moderne, novatoare, nscute sub zodia eminescian. El a avut curajul, nsoit de har, de a putea nelege i asimila valoarea modelelor sale.

Fr a-i minimaliza potenele creatoare. Fr a se anula. Aspecte, cu certitudine, foarte importante. Se maturizeaz ca poet n civa ani de nevinovat diletantism, ignornd de multe ori faptul c vremurile se schimbau, c dulcele patriarhat murea ncet odat cu dispariia bardului de la Mirceti, c veneau n tropot timpuri noi Probabil aceasta este una dintre cauzele care au determinat vitregirea lui ulterioar de posibilitatea unei eventuale actualizri. Opera sa liric, cuprinztoare i variat, scris pe marginea activitii sale diplomatice i a altor nsrcinri oficiale, are aproximativ toate trsturile importante ale universului poetic de la D.Bolintineanu pn la M.Eminescu. A fost stpnit i nelinitit de tainele creaiei. Cu intermitene, timp de cteva decenii, Ollnescu a fost tulburat de fascinaia scrisului. Indiferent de tipurile de discurs n care s-a exprimat, nu i-a refuzat voluptatea cuvntului scris. Zbuciumul su de-o via este adunat n cteva sute de pagini. Cnd scria? Cum scris? Indiferent care ar fi rspunsul, cert este un lucru: nu i-a putut reprima adevrata lui pasiune. Probabil, dac s-ar fi consacrat n exclusivitate creaiei i ar fi rmas mai distant de viaa politic, motenirea sa literar ar fi fost mai bogat. S-a temut s ajung rob al creaiei, fr a realiza ns c a scris suficient pentru a rmne n mrejele acestei robii catartice. Fora devoratoare a scrisului l-a obligat chiar pe omul public s se retrag, din cnd n cnd, n singurtate, la masa de lucru, departe de lume. Uneori, chinuit de tulburtoare ntrebri existeniale, se despovra i rentea prin Poezie. Pastelurile, discursuri lirice cu aspect festiv, fiind o mostr a doctrinei moderaiei, omogenizeaz o filozofie senin, optimist, alturi de acceptarea rnduielilor firii, degaja echilibru cosmic, armonie, vitalitate, evitndu-se n favoarea senzaiei de stabilitate i a contururilor clare, tot ceea ce este nedefinit, vag, excesiv. La nivelul discursurilor lirice prezint o dinamic asemntoare, pe parcursul creia se pot repera urmtoarele momente: prezentarea unei imagini panoramice a peisajului, urmat de descompunerea acesteia n secvene, apoi meditaia poetului asupra scurgerii vremii, tinereii, vieii. n final, se instaleaz starea tonic de optimism, iar melancolia grav este, de cele mai multe ori, spulberat. Eul liric, plasat la nceputul scenariului liric, n afara peisajului pe care-l contempl extaziat, lsnd loc n acelai timp, pentru meditaie asupra lumii nconjurtoare. Lirica sa de dragoste este destul de perimat, innd seama de incompatibilitatea dintre potenele lui artistice i formele de exprimare. Este greu de admis un fapt evident i anume c, Ollnescu, dei avea rafinamentul unui om de lume i de spirit modern, care cunotea mplinirea, dar i nemplinirea, incertitudinea, tragismul (prima soie murise n urma unei boli necrutoare) n iubire, sfierile i surprizele unei pasiuni, nu depise modalitatea de exprimare apropiat de Alecsandri i Cobuc. A ncercat apropieri, ce-i drept sterile, fa de Eminescu. De aceea, se constat expresia facil a sentimentelor printr-un soi de forare a unor ui deschise i, implicit, printr-o mecanizare a inspiraiei. Contaminrile cu antecesorii sau contemporanii-model vor genera lips de originalitate i gestul instinctiv al lectorului care, n subcontient, va realiza un paralelism inevitabil cu o linie deja cunoscut. Ollnescu este un poet meditativ i elegiac, purttor al unei experiene sufleteti strict intime; nu poate sfrma sau strpunge recuzita de sentimente i atitudini a suferindului romantic, pentru a ajunge la o expresie deplin original i vie. Uneori rar, foarte rar, reuete s nlture de-a binelea perdeaua de convenii dintre trire i expresia ei. Evocarea intimitii calde a iubirii trecute gsete formule mai fericite, iar durerea dup fiina pierdut atinge fragmentar intensitatea unei elegii.

Negsind fiina ideal, poetul se nsingureaz. ncearc prin amintire s acceseze momentele de plenitudine sentimental ignornd distana trecut- prezent, ignornd faptul c acest spaiu este plin cu uitare, deprtare. Privirea aruncat napoi este i o form de recombustie afectiv prin retrirea clipelor de dragoste cu toate semnificaiile lor ce in de perspectiva trecutului.

Se poate remarca faptul c poetul i triete deziluziile nedezlnuite, printr-un fel de resemnare n faa sorii, contientiznd faptul c timpul care a trecut este o stavil n refacerea real a pasiunii din cuplul destrmat. Prin acceptarea destinului, prin acceptarea sacrificiilor fcute n numele iubirii, poetul dovedete o nelegere superioar a mecanicii sentimentelor i a legilor vieii sale afective. Totul reprezint un plus de experien n devenirea lui ca brbat, ca om, ca suflet plecat n lume pentru a gsi Iubirea care nseamn starea aceea de graie sublim sufleteasc. i nu neaprat Femeia care aduce, pstreaz sau poate s distrug tot ce se subordoneaz acestei stri de fapt. Este ceea ce l aproprie pe Ollnescu mai mult de Eminescu, deoarece iubirea este perceput ca simmnt, vis recompus cu elemente livreti bine asimilate n spiritul mitului biblic. De aceea, imaginea dominant i obsedant a liricii sale de dragoste este cea a brbatului i a femeii pind alturi prin grdina mirific a Universului, ca doi copii mari, fericii i uimii de spectacolul propriei deveniri, ca i de spectacolul naturii care-i nconjoar. n privina psihologiei erotice i a timbrului lirismului, afinitile sunt evidente.

Poetul nelege drama omului ca fiin sfiat de contradicii, perisabil, care are acces la nemurire, deci i la fericire venic, numai prin moarte. De aceea, la nivelul textelor poetice se ntlnesc reflecii morale, judeci conceptuale, sentimente formulate ntr-un stil clasic. Ollnescu nu a imitat n mod limitat creaia poetic anterioar sau contemporan, deoarece pentru el a urma modele a cptat conotaii axiologice, ce au orientat poetica, marcnd-o major spre exigenele orizontului de ateptare al lumii artistice n care tria. Lipsite de originalitate, poeziile sale sunt expresia elocvent a mecanismului lui de a versifica, de a sintetiza i a recompune modele poetice anterioare, consacrate; reprezint o form de a evidenia msura n care personalitatea i creaia lui au fost puncte de interferen pentru numeroase influene. Este evideniat deopotriv capacitatea de selecie fcut pe baza unui sim artistic i a unei sensibiliti artistice cizelate.

Toate aceste creaii adunate sub titlul Liricele sunt cele mai numeroase. Sunt inegale din punct de vedere valoric, au o tematic lipsit de coeziune. Alctuiesc, indiscutabil, un grupaj liric format din elegii alturi de versuri ocazionale, fabule, poezii de pitoresc balcanic, adunate toate sub aceeai emblem, cunoscute publicului din periodicele vremii. Ca om, Ollnescu a avut o fire mai puin obinuit: imprevizibil, cufundat ntr-o tain impenetrabil, ntr-o lume a lui obsedant i febril, provocnd impresii frumoase prin gest, prin gnd, prin nfiare; sociabil, dar i nsingurat, detaat dar i foarte preocupat de problemele vieii, iubind i spernd, cu prieteni, amici i dumani, cu familie, dar trind adeseori departe de ea, boem, dar muncind foarte mult, suportndu-i fora destinului i luptnd adesea s i-l schimbe cu preul unei fericiri de-o clip Mare, ct o bucat de eternitate

Ca artist, i-a impresionat pe contemporanii si prin inteligen, memorie, curiozitate intelectual, cultur compatibil cu standarde europene, limbaj fermector.

Ca cetean, a fost un om al timpului su care, datorit formaiei sale artistice,i faptului c era un ziarist cu idei, uneori caustic i foarte combativ, analiza, nu de puine ori, cu mult sim critic, societatea contemporan, cile dezvoltrii, forele economice, sociale, politice, mentalitatea, morala instituiilor publice.

Lirica sa social este exprimat n Satire, care fac dovada incontestabil a influenei lui Eminescu, un punct de referin i o autoritate incontestabil din punct de vedere estetic i ideologic. Subordonnd aceste creaii unor modele de necontestat, care s prezinte garanii valorice, unor teme importante aflate n circulaie n literatura de pn atunci, Ollnescu a prsit clasicismul de tip Alecsandri caracterizat prin limpezime, armonie, echilibrul formei, reflexivitate i s-a ndreptat spre romantismul eminescian. Se nscrie astfel ntr-un fenomen ce tinde s se permanentizeze, ce const n realizarea unor creaii literare, dupa pilda lui Eminescu. Neavnd deloc contiina epigonismului. Considernd c poate lua o voce de mprumut relevant prin care s ia atitudine fa de aspecte negative ale societii i astfel, discursul su liric va fi mult mai persuasiv.

Ciclul Satire reunete un grup de 8 scrisori (cu motto-uri din Eminescu, Horaiu, Molire), unitare prin formul i tematic. Satirizeaz caustic o lume a nonvalorilor, care altereaz puternic fondul uman, ducndu-l la pierzanie. Aceste satire de moravuri sunt complementare unei satire politice, clare, directe, direcionate spre lumea din care face parte. Creznd n aspecte perfectibile, n esen fiind un progresist, dorete schimbri n mai bine. Speranele lui sunt moderate, deoarece uneori ateptrile au fost nelate. De aici, apare scepticismul su i preferina pentru o evoluie nebruscat a istoriei, care s in de un firesc al evoluiei, contient fiind c procesele accelerate pot duce la viitor lipsit de siguran.

Ollnescu oscileaz permanent ntre atitudinea romanticului iubitor de tenebre i mister, creator de viziuni ale istoriei cu o liric de idei ce alunec spre meditaie n care atitudinea nu este una ferm, intransigent, ci dubitativ, al crei scop este, de fapt, reliefarea unor probleme conflictuale, de contiin, de via i cea a clasicului, ce privete lucid i critic lumea nconjurtoare, satirizndu-i excesele, moravurile, nemplinirile n tue puternice. Ca romantic, a vzut n poet o contiin social, un exponent al colectivitii creia i aparine, o voce chemat s energizeze contiinele i s ndemne la fapte. Revoltat de nedreptile istorice i sociale, se exprim ntr-o liric retoric, declamativ. Stilul este avntat, apare o adevrat parad de imagini i procedee artistice, n care dominante sunt interjeciile, exclamaiile, interogaiile retorice, vocativele, adresrile directe ctre ceteanul cititor i confratele poet. Ca poet clasic pledeaz pentru armonie, sobrietate, echilibru, ntr-o manier reflexiv, sentenioas, ca o contiin universal. Adesea se ntoarce ctre sine, frmntat de mari probleme existeniale precum: iubirea, sensul cunoaterii, singurtatea, naterea, crora ncearc s le gseasc rostul n universul mic, individual, al omului i n universul mare al societii.

Sprijinit pe exemplul satirei eminesciene adopt un ton puternic, acid, lipsit ns de un strat filosofic i de atitudine de genial detaare, dovad a unei percepii superioare a lumii din noi i din afara noastr. La Ollnescu totul rmne n spaiul ieftin al polemicii de vorbe. El nu face altceva dect s versifice (din punctul acesta de vedere este de apreciat meteugul unei orchestraii solemne a ntregii creaii, prin care se induce o vibraie emoional acolo unde nu sunt dectenunuri exclamative sau interogative) idei din articole i conferine. Liricele alturi de Satirice reprezint partea cea mai concludent din poezia lui Ollnescu care a dorit autodepire, smulgere din valurile cosmopolite, aprofundare a elementelor autohtone, care a dovedit curaj n abordarea unor teme literare grele, neignornd faptul c acestea se regsesc n creaia naintailor, care a continuat ceea ce a considerat valoros n limbajul poetic creat de Alecsandri i Eminescu. Ecouri ale ideologiei Junimii i Cercului Amicii literaturii i artei romne dduser roade.

Ultima parte a volumului de versuri aprute n 1901 o formeaz Eroicele, versificri ocazionale, asemntoare ca tem i ca procedee de versificaie cu ciclurile Ostaii notri i Cntece de vitejie, nchinate luptei pentru cucerirea independenei mpotriva Imperiului Otoman, purtate n Rzboiul din 1877-1878 reeditndu-se astfel intenia omagial pentru jertfa poporului romn care, ca i n trecut, avea de ndeplinit o datorie sfnt fa de ar. Dovedindu-i abilitatea de a releva teme, idei din poezia naintailor, oprindu-se la punctele de rezisten din contiina artistic a vremii, stpnind arta versificaiei, Ollnescu l reia pe Cobuc, l reia pe Alecsandri cu destul prospeime, fr a-i crea un complex de inferioritate, ci avnd certitudinea c realizeaz un act de creaie necesar ntr-o perioad de tranziie literar. Sunt transferate ticuri literare, predilecia pentru festivism. Ollnescu a avut vocaia de a-i descoperi eul liric n opera altora, aspect justificat uneori prin constatarea unor asemnri i de ordin temperamental cu scriitorul respectiv. El, care avea o admiraie absolut pentru Alecsandri atunci cnd versifica pe teme inspirate de Rzboiul pentru independen, realizeaz o liric patriotic imitativ, lipsit de originalitate.

Lirica sa variat (pasteluri, poezii satirice, satire, poezii de dragoste) evideniaz o structur de om rafinat, instruit. Ea se distinge prin referine livreti, printr-o metric ampl, bine construit sau prin una de natur folcloric (ritm trohaic, msur de 7-8 silabe), prin variaii i inovaii de ritm, prin absena stridenelor sau exagerrilor. Sunt caracteristici specifice liricii unui artist minor, epigonic, n general, influenat de romantism, dar cu puternice reminiscene clasice. O imagine de ansamblu a limbii poeziei lui D.C.Ollnescu evideniaz faptul c operele sale nu sunt numai un simplu inventar particular de forme, de cuvinte, de figuri de stil, ci un limbaj organizat, un material lingvistic eficace din punct de vedere expresiv, estetic. Ele denot cultura clasic a poetului prezent nu numai n ritm, versificaie, ci i n vocabular. De altfel, clasicismul su are ca izvor direct literaturile greac i latin din care a fcut traduceri.

Situat la confluena dintre clasicism i romantism, creaia lui nu se distinge printr-o formul stilistic unic, mai ales dac plecm de la ideea c este un clasic cu infiltrri preromantice i romantice. Elementele de natur romantic precum: meditaia, reveria, armonia n dragoste i n natur asociat cu sentimente de ncntare n faa creaiei grandioase a lumii din noi i din afara noastr, toate aceste aspecte exprimate ntr-un stil solemn, declamatoriu, cultivarea tehnicii descriptive peisagistice n care sunt recompuse tablouri strbtute de fiorul imensitii i al linitii profunde coexist cu notele clasice: claritatea expresiei, echilibrul construciei fiecrei poezii, frazarea impecabil, versificaia fr cusur, cultivarea unor nalte valori umane precum cinstea, demnitatea, nenfricarea. Toate se convertesc ntr-o poezie a sentimentelor intens trite, a bucuriei vieii, a elanurilor patriotice, dezvoltate sub auspiciile liricii lui Eminescu i Alecsandri, ultimul reprezentnd etalonul valoric al artei sale. Personalitate poetic hibrid, cu un ecletism liric clasic i romantic, Ollnescu realizeaz o liric imitativ, lipsit de originalitate, cu un rol bine determinat n educarea gustului estetic. Poezia sa elaborat sub puterea unor vremuri cu imperative culturale importante, anuna o generaie de artiti nscui sub lumina nnoirilor unei lumi n profund prefacere. Ei aveau ca ideal ncrederea n mreia omului care se poate salva din chingile concentrice ale destinului i ale singurtii. De aceea, verbul lui Ollnescu las impresia a ceva deja existent, de un fel de rstlmcire a unei partituri mai vechi, de nelinite, de tulburare a apelor unei oglinzi magice, care prin metamorfoz, s adune totul ntr-o entitate bine definit. El are un soi de voluptate a contemplrii artistice, ceea ce i faciliteaz urcuuri repezi, dar i unduiri prelungi ntr-o poezie croit ntre microcosmos i macrocosm. Este un om de cultur, n care un ru al Poeziei i-a adunat ncet apele. Lector fiind, ai nevoie de rbdare i nelegere s descoperi izvorul i gura de vrsare, unde st adunat s se verse n fluviul minilor i sufletelor noastre un popor de cuvinte rostite.Sau nerostite niciodat

n ultimul capitol al lucrrii este prezentat activitatea de traductor a lui D.C. Ollnescu-Ascanio.

Scriitor junimist cu o ncrctur clasic valoroas, D.C.Ollnescu a vzut n traduceri elementele necesare formrii contiinei individuale i colective i, totodat le-a considerat o provocare. Avnd sperana c, dei nu exist o perspectiv istoric, ncurajarea lor poate facilita progresul. Avnd ncrederea c ele reprezint pori deschise spre lume, prin care pot ptrunde valori etice, morale, filosofice. Avnd certitudinea c astfel se realizeaz nu doar tranzitarea unor aspecte axiologice, ci se sporete posibilitatea de a judeca prin comparaie literatura naional cu literatura european. Astfel, vor fi generate fore cu rol catalizator, prolifice unui cmp de energii creatoare, deschise spre elemente de rennoire. i de modernitate.

innd seama c operele traduse sunt foarte diverse ca gen stil, c ele au fost fcute din interes artistic, n primul rnd, din impuls personal i niciodat din interes financiar, eforturile poetului sunt cu att mai relevante pentru disponibilitile de literat ale lui Ollnescu. Tehnician desvrit al versului, el traducea cu uurin, aspect ce nu trebuie interpretat ca superficialitate. Totdeauna el revenea, corecta, transforma forma de exprimare, insista asupra cuvntului sau expresiei potrivite. Munca sa struitoare avea drept scop transpunerea ct mai exact a sensului i apropierea de forma originalului. Lumea n care se mic ideile lui Ollnescu este una n care coexist vechiul alturi de nou. Sunt pstrate valorile care rezist, sunt asimilate cele care promit progres. De aceea, omul de cultur Ascanio vede n traduceri o form de ncurajare a tranzitului axiologic ntre dou culturi afine. De aceea, face traduceri din limba francez i italian. Cu certitudinea c pedanteriile nu vor rezista. Cu siguran c poezia se nal printre efluvii, i ncorporeaz muzica i culoarea, capteaz sincronic materialitatea imaginii, ca i inefabilul ei sonor. Cu strdania ca armonia liric s prind la formarea limbii noastre literare, printr-o tlmcire rafinat, printr-o punere a ideilor ntr-un pat al lui Procust al lexicului romnesc. n fond, seducia traducerii care nseamn munc de vraci i alchimist al cuvntului, chin de Sisif i scamatorie de saltimbanc genial. Blestem al unei pasiuni i binecuvntare a unei priviri candide i uimite, deopotriv, n faa universului fascinant al literaturii.

Fascinant pentru el a fost cultura clasic, dobndit prin studiul disciplinelor clasice, determinat fiind n acest sens, perioada formrii sale n coal. Planurile de nvmnt urmreau cunoaterea limbilor clasice, a literaturii, istoriei, civilizaiei i culturii greco-latine, punndu-se accent pe interpretarea textelor originale. Scriitorii se studiau dup genuri, erau ncadrai n epoci i micri literare, asigurndu-li-se astfel elevilor o cunoatere aprofundat i o viziune de ansamblu asupra literaturii greceti i latine. Studiul clasicilor se baza pe texte semnificative din: Caesar, Ovidiu, Tit Liviu, Cicero, Virgiliu, Salustiu, Tacit, Horaiu, Eschil, Sofocle, Euripide, Homer, etc.

Contactul lui Ollnescu-Ascanio cu literatura clasic a antichitii a exercitat o mare influen asupra propriei sale creaii i asupra activitii de traductor. Biblioteca sa atest existena unor opere deosebit de importante ale clasicismului greco-latin, dovad a unei ntinse culturi clasice n formaia sa.

A avut o predilecie deosebit spre opera lui Horaiu, deoarece traductorul nsui avea o personalitate cu o puternic ncrctur clasic i pentru c, n contextul activitii sale, a studia i a transpune n limba romn creaia unui marcant scriitor antic nsemna oricnd nu doar o form de delectare artistic, ci i un act deosebit, cu implicaii culturale. Ollnescu este atras de elegana i echilibrul versurilor lui Horaiu. Savanta lor simplitate marcheaz n planul concepiei despre sensul vieii, trecerea de la epicureism la hedonism i stoicism. Satirele i epodele sale au accente critice la adresa moravurilor corupte ale societii romanilor, odele sunt nchinate contemporanilor, iar epistolele au caracter filozofic, etic sau literar.

Din toate aceste considerente, Ollnescu a considerat c traducerea Artei poetice de Horaiu este un real model pentru cei care, alturi de interesul acordat romantismului, realismului sau altor curente sau tendine literare i estetice vor include n sfera preocuprilor lor i orientarea spre clasicism. Ollnescu a avut convingerea ferm c literatura latin ofer scriitorilor din toate timpurile modele de obiectivitate i limpezime, de cumpnire i raiune n vederea realizrii aspiraiei omenirii spre idealul de bine, de adevr i de frumos.

Ideile susinute de Horaiu n Arta poetic sunt: valoarea gnoseologic a poeziei rezult din esena ei mimetic; raportul dintre coninut i form trebuie conceput ca o interdependen echilibrat, ntietatea avnd-o coninutul ca unul ce reflect realitatea; scopul poeziei const n mbinarea utilului cu plcutul pentru a educa gustul estetic. Pentru a-i atinge scopul propus prin realizarea unei creaii, poetul trebuie s foloseasc dou surse principale: talentul (ingenium), nzestrarea natural (natura) i, pe de alt parte, meteugul artistic (ars), coala (studium). Folosirea acestora are ca rezultat intirea perfeciunii, a idealului spre care se ndreapt efortul contient al activitii artistice, n poezie neadmindu-se mediocritatea.

Recomand respectarea principiului msurii, caracteristic atitudinii i concepiei poetului n toate manifestrile, ce const n realizarea unui echilibru ntre coninut i form, talent i miestrie artistic, util i plcut. Idealul de perfeciune nu este absolut, deoarece valoarea genetic a operei are importan pentru aprecierea ei, scprile de amnunt fiind inerente muncii omeneti, pentru c lira nu scoate totdeauna sunetul cerut de mna i mintea artistului. Criticul cel mai sever este publicul cititor.

Dei Ollnescu a simit exagerrile referitoare la scolasticismul schemelor, la extinderea prea mare acordat formei, la dogmatismul n delimitarea riguroas a genurilor i a regulilor corespunztoare, a remarcat i a considerat valoroas partea realist a concepiei poetice. A plecat de la nelegerea faptului c Horaiu mpreun cu contemporanii si, dorind s realizeze o literatur rezistent n timp, a recunoscut i a recomandat ca model de perfeciune literatura greac. Scriitorul antic a acordat poeziei un rol social-educativ, a investit-o cu atributele desvririi artistice, propagnd astfel o art cu tendin, rspunznd astfel unor imperative ale epocii. A desfurat o bogat activitate creatoare, bazat pe efort contient, animat de o contiin civic i profesional specific unui cetean folositor cetii (utilis urbi), fcnd din poezie o ndeletnicire serioas i plin de rspundere.

De altfel, elemente clasiciste din gndirea estetic horaian se pot identifica i n modulcum Ollnescu i-a creat propria personalitate cultural, potrivit unor principii ale clasicismului. Pentru el, la fel ca i pentru ceilali scriitori contemporani, noiunea de clasic era asimilat de cea de valoare i de cea de calitate, fapt care se asocia, practic, cu rezistena n timp a unei opere. De aceea, consider c, din acest punct de vedere, arta poetic a lui Horaiu poate reprezenta un reper i pentru el, i pentru scriitorii n formare.

Traducnd i adaptnd originalul el dovedete exigen, dar i suplee n versificaie. n versul desfurat cu desvrit naturalee, cuvntul cel mai expresiv pare a fi ntotdeauna la dispoziia poetului. Preocupat de transpunerea fidel, adesea chiar filologic exact a poeziei, el nu i-a luat dect rar liberti mai mari sau mai mici, nct s nu trdeze coninutul sentimental sau de idei al artei poetice traduse. Traducerea i adaptarea textului Artei poetice sunt realizate de ctre Ollnescu i din necesitatea de a crea, aspect important, indisolubil legat de cultura sa enciclopedic i universal, dar i cu sperana c poate sluji astfel, modest, unui scop nobil: edificarea unei literaturi moderne romneti. Modern pentru Ascanio nsemna nu numai a crea o oper de mare actualitate, ci i a avea o contiin a valorii noului, a-i pune ntrebri i a polemiza n jurul artei, a rostului i a esenei acesteia. Ieit din mantaua lui Maiorescu, cunosctor al Artei poetice a lui Heliade tradus i publicat fragmentar n prima jumtate a secolului al XIX-lea, Ollnescu a considerat c din acest punct de vedere arta poetic a lui Horaiu poate reprezenta un reper i pentru el i pentru generaia de scriitori n formare. De altfel, clasicismul a fost o component important a concepiei estetice, a gustului literar pentru junimiti. Buni cunosctori ai culturii i literaturii aparinnd antichitii greco-latine, ca i ai clasicismului european de mai trziu, n genere, ei au dovedit, att n cadrul discuiilor de la ntrunirile literare, ct i cu ocazia unor preleciuni populare, c au un gust estetic de aceeai structur cu cel al lui T.Maiorescu, dar mai ales au considerat util pentru viitorul culturii i literaturii noastre rspndirea cunotinelor din autori clasici. Este evident o form artistic folosit de Ascanio pentru a exprima ct mai bine atmosfera epocii n care Horaiu a scris. Asistm la un gen de intuire a gndirii lirice a poetului latin, la o refacere mental a momentului genezei poeziei respective. Aceast translatare n timp, din punct de vedere psihologic, aduce n faa cititorilor un traductor aezat ianusian, cu o fa spre trecut i cu una spre prezent. Un artist care face tlmciri n care se dezvluie trsturi de art i de sensibilitate, precum i o claritate n gndire, o elegan formal, nesilit, necutat. Venit parc dintr-o egal necesitate de echilibru n cugetare i de msur n cuvinte.

n traducerile ,,Satirelor, Ollnescu a pstrat tonul sarcastic al lui Horaiu fa de cei ce i etalau cu ngmfare opulena i setea de ctig. Dei ntr-o oper tradus rezoneaz greu atitudini ale unei alte epoci, Ollnescu a ncercat s mbrace ideile horaiene n haina poeziei autohtone care s corespund, mai nti de toate, unui gust estetic al cititorilor.

NOTELE care nsoesc numeroase traduceri realizate de Ascanio, dovedesc nu numai o bogat documentare, ci i folosirea informaiilor culese ntr-un mod inteligent, astfel nct s constituie un material folositor i pentru clasiciti, dar s prezinte interes i pentru publicul larg, care se educa, i sporea cultura general, citindu-le. Nu n ultimul rnd, ele facilitau nelegerea textului tradus, completau nelesul cuvntului sau expresiei care, uneori nu avea puterea de a clarifica pe deplin coninutul transmis.Traducerile au fost foarte apreciate de Titu Maiorescu ntr-un Raport Academic care evideniaz calitatea acestora, munca deosebit a lui Ollnescu. Traducerea liricii lui Horaiu de ctre Ollnescu, lucrare premiat de Academia Romn, reluat parial ntr-o ediie bilingv Opera omnia, realizat de Mihai Nichita i Traian Costa, n 2 volume, la Editura Univers n anul 1980, rmne una dintre cele mai importante lucrri ale lui Ascanio. O nou lectur a traducerilor ne dezvluie att prin atitudinea, ct i prin diversitatea mijloacelor artistice aedul horaian, dar i traductorul modern. Mai modern poate dect ne permit s vedem asociaiile livreti cu valori eteroclite, uneori creatoare, alteori caduce, precum i interpretrile care, pe alocuri, le-au supralicitat. Refugiul lui Ollnescu n munca de a tlmci reprezint o cutare de sine prin alii, dar i o chemare a omului ctre valorile fr frontiere. Denot de aici faptul c, ceea ce l-a caracterizat pe acest om de cultur al unei generaii uitate au fost contiina artistic i rigurozitatea tehnic, datorit crora, de multe ori, ntrzia s-i ncredineze lucrrile tiparului. Lsa timpul s treac, apoi trimitea ceea ce scrisese prietenilor, le cerea prerea i, n cele din urm, era de acord cu publicarea. Fcea acest lucru numai dup ce avea convingerea c fondul de idei i sentimente se nchegase cu forma cea mai adecvat ntr-un tot indisolubil. Motivul acestor amnri trebuie cutat n neastmprul lui luntric, care l-a mpins mereu spre alte forme poetice. Spre alte mpliniri artistice. Menite s urce pn la expresia cea mai relevant posibilitilor lui creatoare.

La finalul lucrrii nu am notat concluzii, deoarece am considerat c,acestea sunt animate de ambiii rezumative, se pot converti n scheme, mai ales atunci cnd te ipostaziezi ca un cltor ce strbate un drum ntr-o aventur a cunoaterii. Intenia de a trece n revist sintetic i relevant ar fi degenerat n rezultate vanitoase, deoarece numrul relativ mare, precum i diversitatea situaiilor discutate, m-au obligat s modific frecvent unghiul din care le-am examinat. Am modificat mai mult sau mai puin vizibil cursul , n funcie de perspectiva spaiilor cercetate, alteori din perspectiva criticului modern ce merge pe o cale rectilinie sau ptrunde, cu voie sau fr de nevoie, ntr-o zon labirintic. Aceeai motivaie m-a determinat s discern ntre inta i captul drumului pe care l fac, ntre traseele tinznd spre un punct intangibil sau spre unul discriminatoriu. M-au speriat rscrucile vzute ca semnificaii sau ca ntretieri ntre nainte i napoi. M-au nfiorat drumurile periculoase, asumate voit i cele impuse. M-au mobilizat situaiile n care a trebuit s aleg ntre ipostazele ce i dobndesc nvestitura prin iscodire i cele care i-o pierd brutal.Au fost situaii n care am putut stabili relaii i altele cnd o conexiune instituit, am fost nevoit s-o ntrerup brutal. M-am abtut deliberat cteodat, de la traseul acestei cltorii, pentru a face un popas n care s privesc ntr-o oglind a timpului, a operei, a gndirii artistice, a vieii scriitorului, esena i aparena, ceea ce este vizibil i ceea ce nu se dezvluie privirii, nceputul i sfritul. Oglinzi care dezvluie identitatea contrastelor sau le strig incompatibilitatea. Oglinzi cu memorie! Oglinzi care pstreaz doar imagini tulburate de trecerea vremii

Am nlturat intenia de a fixa n vreo formul sintetic identitatea artistului, nu pentru c nu a fi putut s verific valabilitatea sau insuficiena, ci pentru c aceasta a fost intenia ce a stat la baza acestei cercetri, care nu i-a propus s induc intuiii preexistente. O asemenea modalitate de lucru ar fi viciat anumite semnificaii ale operelor, ar fi atras textele n zone dinainte stabilite sau le-ar fi ignorat pe cele care ar fi refuzat s se opun.

De asemenea, am preferat cuvntul concluzii pentru c s-ar fi asociat cu ideea de nchidere. Or, intenia mea este ca acest studiu monografic s fie privit ca o etap ntr-o investigare mai ampl a teritoriilor care provoac dorina de a reliefa mai bine importana, n funcie de centrul de interes.

Este privilegiul celui care va veni, ce va dori poate s dezbrace pn la Idee fiina artistului, uneori nnobilnd-o, alteori srcindu-l. Este emoia celui care va constata c destinul creator, obsesie fundamental a oricrui artist este doar soluia unei crize cu care el s-a confruntat n lumea n care a trit, plin de taine, de nelesuri i de nenelesuri. Este mpcarea cu sine a celui care va trebui s accepte puternice intruziuni ale unor detalii autobiografice, s priveasc viaa i opera scriitorului ca pe un tot, nescoase din cursul lor firesc, pentru c altfel va amenina fptura scriitorului i manifestrile ei, punnd sub semnul ntrebrilor agresive adevrurile pe care le ntruchipeaz.

Am intenionat s pun n lumin identitatea cultural a lui D.C.Ollnescu, s-l salvez din primejdia cderii brutale n anonimat, n comun, n colectivitate, fr a nu m lsa robit de vreo metod care ar fi putut modifica sau oculta sensurile operei. De aceea, am lsat de multe ori s prevaleze textul, propriile lui solicitri de a fi abordat din perspective diferite.

M-am ferit de rigiditatea care tinde s transforme limbajul critic n-tr-unul esoteric, sub pretextul exactitii i al preciziei terminologice. Am preferat s utilizez termenii, fr o definire prealabil, dar n limitele impuse de uzanele criticii.

Mult mai importante mi s-au prut potecile rmase n noi, nlturarea spaimei de a ne rtci ntr-un periplu ce ine de geografie literar i, de ce nu, afectiv, n care cluze s fie i fulgurana inteniilor, dar i fora percutant a ideilor.

PAGE

25


Recommended