+ All Categories
Home > Documents > Revista Zon@ Literara Nr 1-2/2011

Revista Zon@ Literara Nr 1-2/2011

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: bogdan-federeac
View: 1,436 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Cateva detalii despre revista, aici: http://federeacbogdan.blogspot.com/2011/11/lectura-placuta-revista-zon-literara.html

of 130

Transcript

Zon@Literara

Debut, rebut Bogdan FedereacPentru un tnr aspirant n ale literaturii mirajul debutului nu se compar dect cu goana dup aur din California de la mijlocul secolului al XIX-lea. ntr-un singur an, 1848, pe cnd n Europa se conturau revoluiile care au dus la apariia statelor moderne, California a fost luat cu asalt de circa 300.000 de oameni. Americani, europeni, asiatici si australieni au crezut n mirajul mbogirii peste noapte. Nu toi cei plecai spre Lumea Nou au i ajuns: argonauii, cum au fost numii cuttorii de aur, aveau de cltorit luni de zile pe mare i trebuiau s supravieuiasc naufragiilor, febrei tifoide sau holerei. Nu toi cei care au ajuns n California s-au mbogit: unii s-au ntors acas ruinai i cu sntatea ubred. Debutul n literatur nu este altceva dect o goan dup aur. Dac nu ai un bagaj de cunotine, talent, strategie, rbdare i un dram de maturitate, n loc s culegi laurii primei cri, eti sortit eecului. Mai toi tinerii care au scris primele poezioare vor ca acestea s apar n reviste, dac se poate, s fie premiate la concursuri. Primul pas e uor: site-uri de literatur exist destule, nu dureaz nici cinci minute s i faci un cont. De fapt, dureaz la fel de mult ca scrisul unei poezii. Nici nu trebuie s i foloseti numele tu, o semnezi i o dai anonim. ncepi s pierzi tot mai mult timp n faa calculatorului, s i faci prieteni literari, s comentezi creaiile altora: Genial!, Aa ceva nici Eminescu nu a scris, Poemul sta e superb!, ncepi s te integrezi ntr-o lume din care nu poi i nici nu vrei s iei. Tu comentezi textele altora, alii le comenteaz pe alte tale, se fac gti i prietenii vicioase. Auzi de la alii de reviste culturale i trimii texte cernd, cu mult tupeu, s fii publicat, chiar i remunerat. E posibil s nu fii bgat n seam, dar exist posibilitate s i gseti numele menionat la Pota Redaciei. Atunci te cuprinde furia: dac atia poei de pe site-ul cutare i-au spus c eti poet, c poeziile tale sunt frumoase, cine este X s i spun nainte s cui debutul n revist, mai citete literatur? Te ncpnezi, continui s scrii, s trimii la alte reviste, poate-poate cineva te va aprecia. Nu primeti semnale pozitive i hotrti: scoi o carte. Caui un sponsor sau un ajutor financiar, caui o editur care s i ia banii i s te publice i gata, ai carte, eti scriitor. Nu domnii mei, nu e chiar aa. Literatura nu e pentru oricine! E frumos s fii tnr, arogant i ambiios, dar nu e destul. Astzi nu mai este la mod Pota Redaciei; aspiranii vor de la nceput gloria, nu vor prerea i sfaturile unui scriitor cu experien. Aspiranii nu trimit la concursurile literare dac au ncercat o dat i nu au fost premiai, creaiile lor sunt mai valoroase dect un concurs n sine. Aspiranii nu i gsesc bucuria cnd sunt publicai ntr-o antologie. Aspiranii vor s publice direct, s ne inunde cu maculatur. Aspiranii vor multe. Noi nu. Noi vrem ca aspiranii s se interneze n bibliotec, s citeasc, s reciteasc, s scrie i s rescrie, s cear sfaturi i s le asculte atunci cnd le primesc i abia apoi s ias n public. Drumul pn la debut poate fi unul lung i anevoios, e o cruce pe care trebuie s o duci pn la capt. Dac evii unele etape, te ateapt rebutul.

)

TIMEditorial

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 1

Zon@Literara

)

Atitudini & Polemic

De ce suntem provinciali? Ciprian Voloc1. Suntem provinciali pentru c nutrim obsesia universalitii. ntrebri precum Sunt, exponenii de seam ai culturii romne, universali?, Cum poate accede, cultura romn, la universalitate? etc., definesc o preocupare fundamental culturii romneti din ultimul secol. Or, nu poi fi preocupat, de o astfel de problem, dect dac te simi exclus din orizontul universalitii, dect dac simi c vieuieti n exil, pe undeva pe la periferia fenomenului cultural mondial. 2. Suntem provinciali pentru c nutrim obsesia prerii pe care strinii o au despre noi. Aceast prere devine chiar, prea ades, un barometru al universalitii sau neuniversalitii noastre. Or, cum aceast prere este, n cea mai mare parte i pe bun dreptate una proast, concluzia pe care o mbrim este c ne situm departe de idealul de universalitate la care aspirm. i totui, acest mod de a raiona este eronat, nu pentru c aceast concluzie nu ar (putea) fi adevrat, ci pentru c premisele sale sunt nefondate: ce ne face s credem s strinul, cel care ne judec i ne situeaz n subsolul unei oarecare scri valorice, se bucur, deja, de accesul la universalitate? 3. Suntem provinciali pentru c nutrim, cu naivitate, obsesia universalitii, ntr-o lume n care acest concept este considerat, de suficient vreme, unul perimat. Suntem anacronici, iar realitatea existenei unei lumi globale (nu universale) nu ne spune, nc, nimic. 4. Suntem provinciali pentru c, chiar i dup ce stabilim contacte cu alte culturi, cunoscndu-le nu de aici, de la noi, ci la ele acas, n urma cltoriilor, experienelor de munc sau a altor categorii de interferene, noi rmnem, cu foarte rare excepii, aceiai. Prea puine experiene au puterea s ne schimbe n esen, n profunzime, astfel nct ajungi s te ntrebi dac nu cumva provincialismul este

"Suntem provinciali pentru c valorizm negativ nu numai propriul fel de a fi, dar i pe celelalte, occidentale i nu numai, n condiiile n care universalitatea, fiind o universalitate a valorii, presupune existena cel puin a unui pol (centru) valoric, ctre care poi tinde. Ne ncpnm n a sublinia aspectele negative, n cadrul demersurilor noastre i ale celorlali, minimaliznd reuitele i performanele. Nu acceptm, nici n ruptul capului, adevrul c unii de-ai notri au depit sau pot depi graniele provincialismului. Ori ne emancipm cu toii, n bloc, ori nu se emancipeaz nimeni!"

pagina 2

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literaranatura fundamental a romnului (romnismului) tipic. 5. Suntem provinciali pentru c, oriunde am pleca, n lumea civilizat, ni se amplific dezgustul fa de lumea noastr pn-ntr-acolo nct ne dorim, la un moment dat, s uitm de faptul c suntem romni. Dac s-ar putea, am prefera s ne teleportm, n timp, pentru a ne schimba locul de natere i a ne schimba natura. Dar care este, totui, aceast natur, cine suntem, de fapt? Problema rmne neelucidat. Semnificativ este faptul c nu poi tinde ctre universalitate ct vreme i lepezi datul originar. Universalitate vid nu exist. 6. Suntem provinciali pentru c valorizm negativ nu numai propriul fel de a fi, dar i pe celelalte, occidentale i nu numai, n condiiile n care universalitatea, fiind o universalitate a valorii, presupune existena cel puin a unui pol (centru) valoric, ctre care poi tinde. Ne ncpnm n a sublinia aspectele negative, n cadrul demersurilor noastre i ale celorlali, minimaliznd reuitele i performanele. Nu acceptm, nici n ruptul capului, adevrul c unii de-ai notri au depit sau pot depi graniele provincialismului. Ori ne emancipm cu toii, n bloc, ori nu se emancipeaz nimeni! Excepiile de la regul vor fi, se nelege, aspru nfierate. n lipsa unor reuite unanim acceptate, nu ne rmne dect provincialismul de duzin: cel care triete n sau n proximitatea centrelor urbane, culturale, spirituale etc. se crede mai emancipat dect cel care vieuiete, spaialmente vorbind, la periferia lor... 7. Suntem provinciali pentru c, n spatele bagatelizrii i relativizrii valorice a ceea ce e strin lumii noastre se ascunde, de fapt, o dubl problem: mai nti, tendina de a rspunde cu aceeai moned, celorlali (cu alte cuvinte, dac ei ne marginalizeaz sau ne condamn, s procedm, i noi, n acelai mod!); apoi, credina c, n strfundurile noastre, suntem nu numai

buni, ci... cei mai buni! Doar nite vitregii ale istoriei au determinat i determin, n continuare, ca smburele nostru profund, autentic, nobil, s nu se manifeste! Dm glas, n rarele momente n care o facem, unui patriotism retardat, infect, incult. Mai grav e c cei care o fac, prea deseori, sunt exponeni ai tradiionalismuluni ortodox romnesc, figuri cu un impact apreciabil asupra unei largi pturi a populaiei din interiorul granielor rii. 8. Suntem provinciali pentru c, trind ntr-un atare univers mental himeric, ne imaginm, prea ades, c dispunem de soluii revoluionare la anumite probleme pe care le considerm a fi vitale, n planul cunoaterii i evoluiei umane, dar care nu izbutesc s strneasc curiozitatea nimnui, devenind uitate, n cele din urm, inclusiv de ctre noi nine. 9. Suntem provinciali pentru c omitem un fapt fundamental: nu tinznd ctre un anume gen de universalitate ajungi s fii recunoscut i apreciat de ctre ceilali, ci lundu-i viaa n serios, privindu-te i privindu-i pe ceilali ct mai obiectiv cu putin, dovedind c eti capabil de minima luciditate necesar cunoaterii veritabile, necosmetizate, evitnd s tot ami pasul cel mai semnificativ al contiinei luarea n posesie de sine, n chip responsabil, n vederea realizrii unui destin propriu (nu mprumutat, nu cosmetizat, nu transfigurat). Cnd oare ne vom considera singurii cu adevrat responsabili pentru trecutul, prezentul i viitorul nostru, fr a mai cuta i fr a mai descoperi (cci, din nefericire, mereu descoperim) culpe ale altora? 10. Suntem provinciali pentru c, gndind i comportndu-ne astfel, adic dispunnd de o mentalitate caracterizat de coordonatele mai sus numite, ne autocondamnm s fim, mereu, provinciali... Jurnal sicilan, 13-14 septembrie 2011

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 3

Zon@Literara

)

Atitudini & Polemic

Criza-n-teme Katya Kelaro

"Esena crizei nu e la periferie, e o criz a centrului, a toamnei atipice fr riduri. Ppua gonflabil a bunstrii false st s explodeze de prea mult umflat. i dac nu va exploda, se va dezumfla treptat n timp ce n lumea de la periferie, bucuriile simple ale vieii au ceva dintr-un cmp de maci. Un cmp de maci e o particul elementar a fericirii. Un cmp de maci autentic e singurul care accept spre var s devin o alee cu crini iar spre toamn, una cu dumitrie ascetice, i accept ridurile cu demnitate, lin. Precum mama i tata sau prinii ti, prietene. Precum vom fi noi ntr-o zi."

n oraul n care locuiesc e mereu toamn pn i primvara cnd frunzele se chinuie s-i mite plozii pe corzile mbtrnite ale copacilor. n oraul n care locuiesc mugurii scrie fals pentru ca mai apoi s se conformeze uriaei liste de reguli pe care au fixat-o cu mult nainte generaiile instalate confortabil n miezul lui. ntrun acelai copac vei observa cum anotimpurile se schimb; spre centru e cald, e confortabil, apa urc spre aortele frunzelor pe scri de inox. La periferie, ezi suspendat n ntuneric. Priveti cu jind asemenea copiilor pomul de Crciun. i luminiele. Eu locuiesc la periferia unui ora periferic al unei lumi periferice. n Oraul_cozilor_de _pun. l recunoti dup lungimea cozilor pe care le scot n ritm alert sau lent la parad cei ce stau n inima lui. Oamenii mimeaz bunstarea umplndu-i courile cu nimicuri i caut un zmbet occidental dar au o cocoa n spate ce-i face s mearg aplecai chiar i atunci cnd cumpr cadouri sau dulciuri. Oricum au acelai gust. i o arom neltoare, de bine. O toamn instalat n mduv, i n mduva celor care nscocesc pe moment o stare de zmbet. Trec printre reclame fin retuate n photoshop, oamenii nu mai au riduri, au botox, au sni artificiali, au 70 de ani i arat de 30, sunt bonsaii unei lumi n nondevenire, unei lumi care vrea cu orice pre s scoat toamna din calendarul fiinei. E o lume a crei piele zbrcit e ntins la extrem. Iar oamenii ce locuiesc la periferie nu au acces la esena unei primveri autentice. Au o primvara surogat, mbtrnit nainte de vreme. Oricum au totul, de la maini pn la medicamente din nlocuitori. Autenticul e asemenea prafului de ofran, prea scump. Inaccesibil. Multe excrescene sordide scoase pe tapet i vndute cu bucata. Se caut asta. i se simt graniele dintre lumea periferic i cea din mijloc. Vor s-i creeze inclusiv senzaia c nu aveai dreptul din natere la un destin mai bun iar victoriile tale sunt stropite cu noroi i noroiul l simi pn n gt. Cnd intri n coal, la facultate, cnd i caui de lucru, cnd nu gseti dar mai ales cnd gseti. Suntem imitativi ntru totul i dependeni de centrul acestui sistem. Crizanteme, criza-n-teme ca un mozaic floral cu miros de formol. n oraul n care locuiesc elitele sunt false. Pentru c o elit autentic are ceva dintr-un apostolat. Iei din tine c s dai roade i s ai ali muguri. S cobori de pe soclul tu ca s salvezi o rezervaie de nuferi. Iniiezi ca s nu moar ceea ce tu ai adunat n timp din cri. Trebuie s ai acuitatea de a-i pune n valoare pe tineri i, pe

pagina 4

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literarade alt parte, ai datoria de a construi ceva care s poarte amprenta timpului tu. Noi nu avem nimic n oraul cozilor de pun, doar un haos. Un ora ca un mozaic iresponsabil, fr o fi de post. O agora ce se scufund ntr-un ntuneric studiat, controlat. Starea de nelinite e xeroxat i mprtiat gratuit pn i spre cele mai neateptate coluri, odat cu alte lucruri ce intr ncet ncet n noi i ne anihileaz puterea de a drui. Suntem nselai n ateptrile noastre de ce care ne iau o dat la 4 ani votul, iar la recensmnt CNP-ul. Peste ali patru ani nu vor mai avea nevoie dect de astea, nu i de noi. Noi suntem incomozi, vulnerabili, greu de ntreinut. Suntem triti de o tristee n cretere. Li s-a uscat saliva cuvintelor de lemn, saliva lor nu mai are dect cuie pentru sicrie dar suntem prea muli i nc prea puternici, de asta suntem triai astzi mai ceva ca la Auschwitz. Suntem invadai de alturarea pe o aceeai pagin de ziar a unor imagini n exclusivitate cu fetia lui Sarkozy i moartea lui Gaddafhi i ngrozit, alegi nceputul, centrul, refugiul. Inocena noastr e sfiat, retina zgriat, vrsta noastr incomodsuntem fie prea tineri sau prea btrni pentru c am ales a ne nate ntr-o lume marginal a crei deviere e dirijat spre a fi scoas din propria-i matc, orbita fiind ctre un cimitir neimpozitat de vreun stat. O frunz perforat e un tratat scris n limba viermilorntr-un Braille al nevertebratelor despre frumuseile inute sub tcere ale acestei lumi. Sunt un rege n lumea de la captul lumii, sunt un argat n lumea din mijlocul ei. Privesc zona industrial a oraului, jumtate ruin a vechilor fabrici, jumtate un ora de mall-uri, ca un cub rubik ce te atrage n labirintul su, apoi groapa de gunoi a oraului, cndva un cmp cu maci, cubul negru din inima lui, un cub din care au fcut un teatru pe care au spnzurat o marionet ce d fiori trectorilor. Ai sentimentul c acolo e o ghilotin sau e un turn din vrful cruia sunt aruncai la nevoie cei incomozi. S-a terminat cu jocul de-a baba oarba. Am crescut, aproape am mbtrnit crescnd. De-acum cunosc adevrul despre cele dou lumi, am ales ntre ele, am ales pe care din ele vreau s-o schimb i cunosc i preul acestei schimbri. Am ales c n viaa unui scriitor sunt mai multe trepte dar cea mai nalt e cea n care el coboar din nori i pune piciorul adnc n pmnt i, odat cu asta recunoate locul, l nsemneaz cu o cruce, l asimileaz ca fiind al su, l sfinete. Vine o vreme cnd alegem dac s trim sau s murim pentru o cauz nobil, cnd eul din noi devine mic fa de eul celuilalt

i puternic fa de micimea unor euri egoiste, cancerigene. Eu am ales s triesc. n oraul n care tcerea e de catifea, conveniile sunt de aur iar libertatea e dat celor nebuni. Care nu tiu ce ar putea s fac de fapt cu ea. Am ales ce fel de toamn vreau s vin. Una cu ploi i riduri? O toamn aspr, o toamn cu voal, cu tren i mnui de mtase? O toamn n care nu vor fi mai puini copii ai cror prini sunt plecai la munc dar o toamn n care i voi ruga pe cei rmai acas s aib grij de ei, o toamn n care nu vor fi mai puini omeri dar una n care i voi nelege i voi scrie despre ei, voi cnta pentru ei, voi picta pentru ei. Eu i prietenii mei. i vom lua pe toi ntr-o zon fr frontiere, zon@literar, cci literatura are puterea de a desfiina grania dintre un bordei i un zgrie nori. A vrea s scriu despre zgrie nori dar nu-i cunosc, nu-i simt. Eu vorbesc despre un ora nscut iar nu fcut, despre un ora unde spiritul e ca un zcmnt de iei i care, cu toate acestea e nchis n trupuri ce-i vnd rinichii, minile, copiii. Despre o lume cu ochii scoi ce umbl nnebunit dup vederea pierdut. Eu scriu despre un ora n care faadele cldirilor au o tineree de libelul, cufundat n praf, despre griul roz i griul glbui i griul albstrui al vieii, al felului unora de a zmbi. Oamenii care mi sunt dragi se mbolnvesc prea repede i mor nainte s ajung acolo unde le era menit s ajung. Alii pleac spre orizonturi mai calde, pleac spre centrul fr toamn al acestei lumi. La captul tuturor lumilor posibile, mai e o lume, ca un trm virgin. O oaz neexploatat de o bogie incomensurabil pe care nicio und din exterior nu o poate otrvi. Descriu dou lumi extrem de reale, una pe cale de a se stinge purtnd odat cu ea o parte din ceea ce eram ieri, i o alta, nou. ntoarcerea n sine, n sinele meu cel mai aproape de nceputuri, n cel mai pur i nelept sine al meu. Poezia e o fresc decornd mormnturi, poezia e un leac pus pe rnile inadaptailor acestei lumi hite, cu un ADN n schimbare. Esena crizei nu e la periferie, e o criz a centrului, a toamnei atipice fr riduri. Ppua gonflabil a bunstrii false st s explodeze de prea mult umflat. i dac nu va exploda, se va dezumfla treptat n timp ce n lumea de la periferie, bucuriile simple ale vieii au ceva dintr-un cmp de maci. Un cmp de maci e o particul elementar a fericirii. Un cmp de maci autentic e singurul care accept spre var s devin o alee cu crini iar spre toamn, una cu dumitrie ascetice, i accept ridurile cu demnitate, lin. Precum mama i tata sau prinii ti, prietene. Precum vom fi noi ntr-o zi.

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 5

Zon@Literara

)

Laptopiseul literar

Oracol Emanuela ILIEn mai puin de 60 de pagini, cte conine ultimul su volum (Oracol, Casa Crii de tiin, Cluj Napoca, 2010), absolut remarcabilul poet Marcel Mureeanu reuete a scenografia viziuni austere, de o solemnitate rafinat, care acord un diez proaspt bine tiutei sale sensibiliti: pe de o parte retractil, pe de alt parte, la fel de tandr ca ntotdeauna n tentativa neostoit de raportare la o alteritate (obligatoriu elitist!), capabil a-i susine proiectul onto-poetic, sintetizat ntr-o superb parabol cu aer testimonial i sonoriti oraculare (Zenobia st la coad la pine,/ dar st acolo unde se d lapte i nu/ ia, nici s n-aud!/ Apoi Zenobia st la coad la lapte,/ dar st acolo unde se d pine i nu/ ia, nici s n-aud!/ A doua zi Zenobia m roag pe mine,/ s-i aduc pine i lapte, dar e prea/ trziu, peste tot e nchis./ Zenobia va muri fericit. Eu voi fi/ liber s-mi termin proiectul Mlatina,/ iar peste puin Monstrul/ nu va mai avea unde se ascunde). La fel ca acest al 16-lea text din carte, toate poemele Oracol (fr excepie, numerotate simplu, curgnd unele din i dup altele ca filele unui misterios tratat despre nelepciune i nebunie, despre mori i nemurire, despre supliciul de a tri i apocatastaza mntuitoare) sunt impregnate de aluzii culturale savante. iptul femeii privite cu rceal se preface, bunoar, n lacrim smaragdin, o alt figur feminin numit Eliza l ispitete pe autor cu plecarea spre un decadent Teatru toscan al Tcerii, acolo unde vom ntlni fluturi mari ct/ briciul i vom vedea broatele/ desperechindu-se pe flori galbene/ de nuferi; n aceeai noapte a bizarelor plceri, firete spirituale, cuplul ar putea asculta duhurile actorilor/ mori demult () ca pe un vuiet venit de/ departe, al rzboinicilor orbi; o alt premoniie, de data aceasta apocaliptic, surprinde viitoarea aezare a psrilor nopii pe strvul zorilor, n timp ce albatrosul nchis n cala unei misterioase corbii va fi schimbat pe un papirus/ frmicios etc. etc. Marcel Mureeanu pare ns la fel de sensibil fa de pulsaiile cosmice i hieroglifele ocultate ntr-o realitate cu totul transfigurat de aceast subiectivitate poetic ai crei pori sunt, ca ntotdeauna, dilatai ctre transcenden i miracol. Astfel se explic recuzita cu funcionalitate divinatorie n special vioara i trmbiele care cnt singure ori simbolica plurivalent a figurilor ce populeaz acest univers oracular: spnzuratul, Prinul, neleptul, Orbul. Fiecare dintre ele este, firete, nvestit cu noi valene, spre a ocupa prim planul unei mitologii poetice personale (dei crescute pe altoiul unei erudiii solide), mitologie la facerea creia cititorul este invitat s participe ca la un nobil ritual de re-cunoatere: Dup ce vei citi cartea asta,/ vei primi un semn de recunoatere/ cu cei de dinaintea voastr i cu cei/ ce vor veni dup voi./ El va avea dou fee: una n trupul/ vostru i una n sufletul vostru./ Recunoscndu-v ntre voi, nu vei/ trece nepstori unii pe lng alii. Crisprile i angoasele scenografului acestui univers al esenelor densificate i al analogiilor revelatorii sunt adesea cenzurate, trecute prin filtrul terapeutic al unei ironii sobre. De regul, finalul textelor rstoarn perspectiva apsat solemn asupra lumii poematice, pentru a compromite dramatismul exacerbat al diciunii de sine sau pentru a aeza o distan protectoare ntre eul vizionar i obiectele (contemplate aparent hieratic ale) refleciei sale. Chiar i n fragmentele deghizate n anecdotic a unui cotidian ce trebuie s mute, pentru a supravieui, din carnea tare a metafizicului, se poate identifica o astfel de doz sntoas de zeflemea autocenzurant: Stau zece oameni pe un rzor scund,/ de ai zice c-i o barc/ gata s se scufunde./ Unul dintre ei, cel mai greu,/ se ridic i chiar atunci pmntul/ salt ca pe arcuri, repezindu-i n sus./ - Ce-a fost asta/ se-ntreab ei i dau/ n fric. Adnc, sub glie, Marea/ Crti i continu imperturbabil/ drumul,/ fredonnd un blues la mod/ n cretacic! Sau: Cufundarea n neant,/ dup moarte, va fi un alt botez,/ n care mna lui Dumnezeu apuc/ sufletul nostrucopil de smocul su/ de lumin/ i-l ridic spre irisul Su, sau, poate,/ o etern risipire i cdere n gol,/ pn la strile adncului,/ unde totul e n Tot,/ nchis i deschis, deopotriv, i unde/ Divina Putere trage cu coada/ ochiului, complice, din cnd n cnd,/ ctre noi Cu acest perfect rotunjit, deopotriv solemn-enigmatic i desacraliza(n)t Oracol, Marcel Mureeanu dovedete, nc o dat, c este unul dintre Seniorii poeziei romneti.

pagina 6

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literara

Nicolae Rzvan Mincu i paradisul lichid Florin CaragiuNicolae Rzvan Mincu, cunoscut ndeosebi n sculptur, pentru lucrrile sale prezente n numeroase expoziii i laureate la prestigioase festivaluri internaionale, revine n 2009, dup aproape dou decenii de la apariia volumului Piatra de veghe (Litera, 1991), cu un nou volum de poezie, intitulat K3/Maina de citit gnduri (Vinea, 2009). Cartea are dou pri, ce-i mpart titlul volumului: K3 i Maina de citit gnduri. n cuvntul nainte, autorul mrturisete despre nucleul germinativ al inspiraiei sale: am la mine un smbure prin care respir, familia mea, copiii, dragostea/ delicat (Cuvnt nainte). Plecnd de aici emerge, n contraste vii, estura, infuzat de intertextualitate, a unei poetici a darului: ne sunt la ndemn:/ cuptorul cu legende al micuului prin/ limbile balaurului expuse odat cu capetele/ sub clopotul cel mare de la capul satului/ inelul de chinin al inocenilor coifurile/ esute din iarba de mare pline cu snge i ap/ tot ce tim despre ce nu tim, plinul i golul/ partitura clipei dulce-amar ce ne conduce/ la necuprinsul unui numr fluid () toate darurile au fost preparate cu rbdare i spini/ fiecrui om cu mna ntins s-i fie nscris msura Lui:// atta strlucire ct foc vom bea/ atta linite ct zgomot putem ndura/ atta lumin ct ntuneric putem clca (Toate darurile). Frecvent ntlnim referine geometrice ce ne poart cu gndul la o intenie de dltuire, de accentuare sculptural a imageriei artistice: n amplitudinea caietelor noastre fosile/ s-a scris istoria acestui urub de la baza podului/ peste care trece acceleratul din grile de sus n paradisul lichid// acesta este locul blnd geometric unde Te vom atepta/ Te vom atepta// ncletai peste virgulele noastre de piatr (Moleculele adevrului ultim). Prin perdeaua refleciei filosofice rzbat, n mod constant, irizrile revelaiei divine: oraul s-a copt/ ntr-un tratat de ceremonie lichid hrnit cu un humus de simplitate () Locuitori s-au trezit developai de amintirea lucrului n sine () s aternem nluntru Pacea/ ce izvorte din capul unghiului (nsuirea unei realiti circulare). Priveliti enigmatice, paradoxale, irump de aici n pergamentul

)

Laptopiseul literar

"Deficitul de lumin este resimit dureros, ca pe o boal a firii, a crei vindecare cere att o micare circular a ntoarcerii spre sine, ct i o operare a ei de sus, aflat n strns legtur cu o schimbare de perspectiv i o retrire a relaiei cu figurile originii: n mpria de sus s-au aprins fclii/ medicii operau cu instrumente florale/ rosteau cuvinte-murmure n tonuri profunde/ cu care i sculptau pacienii n maniera iluminrii.// n sala de operaie pe jiluri de ghea/ stteau la taifas tata i bunicul/ vorbeau n treact despre bolile perspectivei/ despre zborul ncremenit al acestor cupole/ ce fumegau n placenta de piatr a oraului () Medicii zmbeau, aduceau n borcane/ prul, unghiile i dinii frumoaselor adormite pe ape (Sala de operaie)."

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 7

Zon@Literaravederii: am n fa dou hri de zpad pentru acelai sentiment/ i cte trei mini pe fiecare cruce/ vslesc ncremenit ntr-o strfulgerare pe mare ctre Dumnezeu.// Lumin era scris n pergamentul meu vorbitor/ puin Lumin pe tbliele noastre de carne/ prea puin Lumin sub coaja transparent a lucrurilor (Coaj i miez). Deficitul de lumin este resimit dureros, ca pe o boal a firii, a crei vindecare cere att o micare circular a ntoarcerii spre sine, ct i o operare a ei de sus, aflat n strns legtur cu o schimbare de perspectiv i o retrire a relaiei cu figurile originii: n mpria de sus s-au aprins fclii/ medicii operau cu instrumente florale/ rosteau cuvinte-murmure n tonuri profunde/ cu care i sculptau pacienii n maniera iluminrii.// n sala de operaie pe jiluri de ghea/ stteau la taifas tata i bunicul/ vorbeau n treact despre bolile perspectivei/ despre zborul ncremenit al acestor cupole/ ce fumegau n placenta de piatr a oraului () Medicii zmbeau, aduceau n borcane/ prul, unghiile i dinii frumoaselor adormite pe ape (Sala de operaie). Motivul placentei este reiterat, amplificnd dramatismul renaterii n culoarul temporalitii: Ni s-au nroit de toamn ochii strigau la noi// lepdndui pe iarba uscat placentele lor de argint (Gustul de fum al timpului). Btrnii, memoria ancestral, fac artat tocmai dinamismul unei fiine create spre comuniune, dinamismul luntric ce d chip libertii, n micarea sa nvluitoare: btrni nvelii cu o ptur de cuvinte/ frmntau n cuptoare msuri pentru cina noastr/ cu o mn sculptau ntr-o bucat de pine/ n timp ce cu o alta pictau ntr-o lingur de lapte/ numele unei liberti circulare (Pluralul miop). Nevoia de moarte i nviere, de ap i foc merge pn n profunzimile celulare, purttoare de glasuri genetice: ap i foc ne trebuie ca s nviem respirau/ n vatra celular incandescenii notri prini (Fiecare cuvnt). Poemul care d numele primei pri a volumului, K3, dezvolt aceeai tem a morii i nvierii, reliefnd, prin asocieri surprinztoare, saltul din registrul rostogolirilor lucrurilor n bezna proprie n cel iconic, n care intimitatea ntlnete contrariile n taina crucii: Mai nti vom asfini apoi vom nvia () urcam iute pe terasa noastr s ne scuturm de scrum i de sare/ ne atepta acolo leul cu aripi blnd nrmat

n lacrimile noastre () Ana i Elena cntau incendiate n adncuri strns lipite/ peste frunzele noastre de lapte () ndrgostii (...) i druiau unul altuia semine de ghea (...) lemnul care ne limpezea drumul/ era spat n aceeai carte pe o stnc numit Golgota (K3). Prin aceasta, are loc o pecetluire a lumii, n vz ngeresc, ca o fulguire/ de ochi cu aripi la hotarul de tain (Blndeea unui subiect obscur), n starea de graie n care percepia uzual e copleit: Fulgertor se apropie de mine ngerul cu o arip aprins cci nu mai vd/ s msor i nici nu mai aud btile inimii (Sfritul povetii). Receptivitatea fireasc e pus n criz: imaginea s-a rvit cu roi gigante/ i luciul din ape se sfrma n ape// iar mai nainte ca lumile noastre s devin goluri/ vocii mele luntrice picurat pe pmnt/ i-a fost mai frig azi dect ieri (Partitura). Nu e, ns, desfiinat, vederea luminii fiind mediat prin lacrim, semn al simirii nelegtoare ce ia natere: am zidit un pod cu o lacrim i s-a mplinit acest neles // ne-a amintit Cel Tainic (Podul lui Dumnezeu). Un vrtej vizual se oprete, ca ntr-un epicentru, n gmlia de ac ce nchipuie smerenia, sau acel sim chenotic al infinitezimalului asociat asumrii propriului destin hristic: n centru lng sarea-lactee stau livezile de fotoni distilai/ n coliba unui arc voltaic: iat pereii mei de beton lagrul meu zilnic/ ceaa norii vorbitori ochelarii cu aroma Sirius lespedea pe spate n locul/ aripii iat Doamne gmlia mea de ac! (Unde cnd de ce cum). n acest punct se trage ca un vl de pe minte, care sesizeaz prezena lui Hristos, sau vede pe pmnt cmaa Sa de raze/ ca o icoan ce a traversat marea plutind pe ape (Aa s-a ntmplat), nct tot ce mai avem de ales este vocea de pe buzele Mielului (Acopermnt). Acest surplus de lumin, ce copleete i apoi infuzeaz simurile, are s vindece rnile perspectivei, care sunt, n primul rnd, ale subiectivitii constituante: n urne trupul, apoi minile i dialogul minilor / mrturiseau rznd cu cte dou rni sub fiecare pleoap (Ne vom muta). El nu ine de o imaginaie utopic, desprins de drama realitii, ci intensific revirimentul contiinei, pe rnd, receptoare i donatoare. Imaginea pruncilor ucii opereaz, n cmpul poematic, o tietur n registru apocaliptic: din mijlocul stupului se aplecau spre noi

)

pagina 8

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literarastalactite/ cu fee omeneti i ne strigau pe nume:// mama tata acum putem sfrteca stelele/ i tot ce se afl ndrtul ochilor!// Coboram ncet slbticii de spaime n propriul lut/ n timp ce ne zidea n ziduri oraul (Partitura nocturn uciderea pruncilor). n schimb, prin puterea de concentrare n spirit dat de cruce, tietura orizontului, separatoare de spaii, se terge, ca prin minune, n chiar ziua nvierii: Duminic mi-am udat un deget n cer s terg de snge obrazul lumii/ poteca pe care calc se multiplic se subiaz n cruce/ pn la amplitudinea firului de iarb.// Ce ampl iluzie! Ce miracol! S-a svrit prietenul meu orizontul (Doi bulgri de pmnt). n Legenda punctului, Nicolae Rzvan Mincu reia lecia despre unicitate a lui Gellu Naum, urmat de Matei Viniec (Oraul cu un singur locuitor), semnul amin-ului fiind, cum altfel dect paradoxal, pictura fluviului fr de ape (Amin!). Regsim acest eflux monodic, cu sugestie hipnotic, i n partea a doua a volumului: am calculat aceast piatr va nflori peste 3 milioane de ani o floare roie/ tot de piatr o vom boteza cu praf de piatr vom face din ea o pensul/ cu care vom desena n cartea imperial a timpului o frunz de piatr (Somnul raiunii). Poemul care d titlul secund al crii, Maina de citit gnduri, apare ca o adevrat sculptur n vers, spre a figura, n manier brncuian, esena indescriptibil a zborului: nsetau cele vzute dup cele nevzute. () Nesfritul va fi rezumatul a tot ceea ce poate fi concentric sculptat n/ alveola acestui gnd de necuprins tainica eflorescen a unui fluviu logodit/ cu o elips profilul psrii miastra abia definit oule nfiorate i umbra de/ sub aripa apropierea msurii ascunse. () Domnul m lua uor de mn s m treac puntea pe mine orbul. () Ce vom rspunde atunci cnd vom fi premiai cu ntoarcerea n uterul de/ pmnt? () Mama citea poveti celor dou fetie/ Ana i Elena care erau att de mici nct ncpeau n ceasul tatlui lor i se/ roteau strignd fericite pn ce trezeau secundele adormite care izvorau/ imediat n mijlocul casei mpreun cu un parfum de salcie. () A fi a fi cntau ngerii n ecluzele vremii.// Fiecare glas va fi retuat cu un pendul de aur sta scris pe mnerul fin al/ bolii () Iat plutesc ngenuncheat n Cuvntul-salvator!

(Maina de citit gnduri). Pe alocuri, povestea nete n avalane de imagini ce degaj senzaia numinosului: Numai un mesteacn-martir a ndrznit s scrie cu stropi de aur despre noi/ toi: cu litere albastre lunare cu stupi mici de jeratic cu bulgri uriai de/ tun cu sunete smulse din lacte i zvoare cu puni grele peste o viespecetate/ cu spice de fus lng vatr cu topoare-ventuz prinse n cojoc/ cu ochi de lup legai cu sfori n arbori cu fulgi mari de constelaie uimit/ de sine i rezemat de o furc cu dini cu drug de fier ntr-o nestemat/ cu corn de cerb sub o buturug-mireas cu soarele smuls din sgeat (Povestea unui mesteacnmartir). n aceste efluvii se poate decela arta poetic a autorului, constnd ntr-o fluidizare a percepiei, pn la o transluciditate ce las s se ntrevad, dincolo de contrastele ascuite ale existenei, paradisiacul: cte pietre fluide ale copacului meu de aur vor fi tlmcite acum/ cnd Dumnezeu mi coase cu atingeri de ap limba () S nu m mai trezeti ppu de spaim s nu m trezeti/ la nceputuri ai fost scris cu snge n cartea apelor/ cu un sfert de voce cu jumtate de palm pe cotoarele ei de rin/ nva-m s imprim cu tiul oglinzii acest poem pe o piele de zid/ las-mi cerul s rmn n consol acolo deasupra prinesei-prpastie (Zidurile-sfer). Este, n fond, o cltorie a crei miz e rspunsul la o chemare luntric. Traseul ei iniiatic trece, ca i la profetul biblic, prin sincopa unei fugi nghiite de abis, i sfrete n mandorla chipului regsit: Am adormit la marginea craterului/ n brae cu un os lung de balen// trei clipe trei ani i trei zile am rtcit () s revenim la asemuire opteau civa// am uitat am uitat repeta ecoul/ pe tmpla de aur a petelui luntric (Iona). Spectrul crizei, al desfurrii apocaliptice, este modulat de speran, hrnit de aureolele sfinilor: avem palme de sfini ce au ieit din pmnt/ s strluceasc peste cntarul nocturn (Cercul de prieteni ai ptratului). Aceasta confer ntregului orientarea i notele dominante date de paradisul lichid, prin inflexiunile unui melos ce regleaz contrastele rostirii poetice: eu am aternut pleoape moi de pmnt scrise n spiral pe ap/ am tcut mai nti apoi am adugat un sunet de corn/ ntins peste filamentul zpezii (Sunet de corn).

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 9

Zon@Literara

Laptopiseul literar

MAHMOUD DJAMALPSTORUL DE STNCIEugen Evu"Djamal Mahmoud simte i reflect liric micarea duhului creator i manifest, mai ales cnd scrie despre iubire, cu empatia unui suflet generos, dar grav i deloc ipocrit. Din aceast selecie matur, critic, neleg c are conturul destul de clar, al unui brbat al Muzelor, un cavaler al seduciei i un fin caligraf al strilor fundamentale umane. Dar mai ales al unui Poet cu o uria zestre a poeziei celei mari, arabe. Fuziunea cu literele noastre, cu artele i cultura noastr, pare a fi o altoire dintre cele mai fericite, original, cu izbitor aer de noutate. Itinerariul acestei creaii este de fapt un drum lung ctre sine, o redescoperire prin sine, a condiiei umane."

Nu tiu cum sun n limba arab poezia lui Djamal Mahmoud, ns n expresie romneasc, este o poezie vibrant i impregnat de cultur poetic, cu enunuri filosofice integrate. Ceea ce ne transmite poetul ntr-un limbaj post-modernist, amintind de coala Echinox-ului clujean i cu unele conexiuni la experimentele lirismului de dup 2000 n Romnia, este din adncul stratificat n memoria cultural a Orientului, dar i din asimilrile celei de a doua patrii, cum ar spune criticul Dieter Schlesak. Despre o astfel de patrie n sensul umanitii unitare, a vorbit i Nichita Stnescu, scriind c patria lui e limba romn. Astfel se exprima un mare scriiror frencez, ideile eseniale se ntlnesc n ciberspaiul sufletesc universal. Djamal Mahmoud, ca toi poeii lumii de azi, i are patria n limbajul poetic, logosul universal. Sintagma pstorul de stnci definete o ars poetica sugestiv, profetic-comutativ, a sintaxei n discursul lui Djamal, unul puternic autoreferenial i identitar, al unei persoane-lirice- morale, care se pronun cu neobinuit vigoare i rigoare imaginativ i un accentuat sim al estetizrii, iar prin pstorire subnelegem un fel de transhuman a omului contemplativ n Muntele mitologic, unde stncile pot fi turme ncremenite. Interesant sub aspect lingvistic, talentul de a scrie n romnete, a fi curios n care limb gndete (!) poetul. Dar poate c de aici resimim n cartea sa o special arta compositorum, un gust aromat al versurilor. Din laboratorul acestui dicionar mental unic, Mahmoud reuete suspansuri memorabile, uneori exotice, pentru auzul cititorului romn. Aadar de ce acest demers aparent suprarealist al pstorului unei stnci, poate grafeme pe tbliepoeme care se vor coduri, parabole, alegorii ale unei persoane profetice? Arta poetic este pstorire a

)

pagina 10

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@LiteraraIdeilor i Afectelor, o msurare a duratei spirituale, transmoderniste, agonice. Pstorul de stnci idei afecte numr, nsemneaz, cultiv i valorific n modernitate, acel vizionarism transcedental post-sumerian, n care n mod straniu regsim mitosul carpatic al turmei ncremenite, al mioritismului. Baladescul nu este unul prozodic n cartea sa, el este transparent n semiotica vizionar. Mahmoud are o gndire poetic a lumii, a umanului, i consider c aceast gndire este una iniiatic: iat neperisabilul rost al scrierii-pstoririi. Gndirea poetic re-creatoare, este patria interioar i n cazul liricii sirianului, (de ce nu i a romnului?) este aceast patrie cuvnt idee, este o alegorie superb a regsirii limbajului care unete Fiina dup stigma elohimic a ncurcrii limbilor din Babilon. Poate c limbajul a fost unul primordial, un trunchibutuc viguros, n care Arborele Vieii era Logos magic, de aceea in ilo tempore, poezia era incantaie, divinaie, i de atunci avem aceast pstorire prin scriere literar, una pe care grecii au numit-o catarsic, a efectului taumaturgic. Poetul este hermeneut iar cuvintele lui pasc elizeele sau infernul ntr-o viziune care ni se transfer i nou, ni se comunic magic. A pstori, este a descnta; ncremenite stnci renvie sub formula mantramic a verbului. Patria este deopotriv i Matria, este Logosul renviind, iar mitologia romn are i un feminin al Logosului, Logostea. Anticii latini scriau ubi bene, ubi patria. Sirianul are patria sirian n simirea sa, n revelaiile dimensiunii poetice a existenei, iar dac scrie i n limba de adopie, este acesta un experiment folositor, benefic pentru c a fi contemporan cu fluturii, cu Dumnezeu aa cum splendid definea Lucian Blaga, este a fi n durata vieii tale, ns, prin rostirea poetic, n timpul continuu, ca memorie n devenire perpetu, al trecerii i eternei rentoarceri. Nu e locul de a cita, ci a lsa cititorul s primeasc. Este cartea pstoririi stncilor, aadar a meditaiei pe Munte, a pstoririi gndurilor pe pajitile

semantice. Violena frust a multor poeme, nu e altceva dect sinceritatea unui patos unic, n balansoarul dintre Eros i Thanatos. A diferenia entitatea poieion prin limba n care se exprim ea, unitar uman, cum scria Boges, deci ca o entitate unic, ar fi o eroare. Romna lui Djamal sun mai frumos i elevat dect a multor poei romni. Stilistica lui Djamal Mahmoud conine i un suflu hieratic-psihedelic, oracular, premoniial. Ofranda poeziei este restituit familiei, el are cultul femeii-mame, femeiiiubite, mpreunrii ca act genezic, pe care n Orient nelepii i teosofii o numeau covorul de carne al rugciunii Acest volum este unul alctuit rotund, cu un ascuit sim auto-critic, i poate asprimea, acuitatea plasticizant a poetului este cel mai relevant semn al unei triri ce nu scade niciodat sub flacra alb a strii: de unde pregnana terifiant a revelaiei, a profetismului n sens actual. Faptul c poetul sirian editeaz n limba romn, pe care o simte i nfrumuseeaz, este o bucurie i un ales osp al inimii. Djamal Mahmoud simte i reflect liric micarea duhului creator i manifest, mai ales cnd scrie despre iubire, cu empatia unui suflet generos, dar grav i deloc ipocrit. Din aceast selecie matur, critic, neleg c are conturul destul de clar, al unui brbat al Muzelor, un cavaler al seduciei i un fin caligraf al strilor fundamentale umane. Dar mai ales al unui Poet cu o uria zestre a poeziei celei mari, arabe. Fuziunea cu literele noastre, cu artele i cultura noastr, pare a fi o altoire dintre cele mai fericite, original, cu izbitor aer de noutate. Itinerariul acestei creaii este de fapt un drum lung ctre sine, o redescoperire prin sine, a condiiei umane. Registrul predilect este uneori fin ironist, alteori sceptic, dar cel mai constant unul serios, care cultiv cuvintele ca pe nite semine. O carte este un seminar, iar monologul devine dialog i transfer al emoiei, al esteticii i un gest catarsic. Acesta este Djamal Mahmoud, care deja are cititori admiratori n Romnia.

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 11

Zon@Literara

)

Laptopiseul literar

Richard Brautigann zahr de pepene

Ioana Geacr

"Reeta? Amestec de memorie involuntar, impresii simple, reacii fizice, strfulgerri de vise, dicteu automat, absurd, suprarealism cu un pic din schema romanului pentru copii, surpriza: o lume n care toate lucrurile trebuie s fie altfel dect le cunoatem, cu o atmosfer magic, dulce, nepenit-n zahr, dulce, dar rece."

"n zahr de pepene" e un roman prjitur, dup reet, tiat n felii mici, n capitole scurte, pliat bine pe unitatea cotidian de timp destinat lecturii, capitole care par niste poezii minione, ca acest imn nchinat minilor: Ne-am ntors la MOARTEu inndu-ne de mn. Minile sunt ceva minunat, mai ales cnd se ntorc dup ce au fcut dragoste (Mini) Zahr de pepene, repetat obsesiv, devine un refren hipnotic, care amorete, induce o stare somnolent, plcut. Multe lucruri sunt fcute din zahr de pepene, inclusiv aceast carte, scris, bineneles, cu cerneal din smburi de pepene, cu promisiuni dulci nc din primul capitol: Vom vorbi despre toate acestea i le vom strbate prin zahr de pepene Zahrul de pepene, ingredient de baz al reetei, menine un echilibru al bunei dispoziii, la care se adaug mai vechiul pstrv, din primul roman. Paulina, logodnica naratorului, aprinde noaptea o lamp cu ulei din pepene-cu pstrv, care rspndete nu numai lumin, dar i un miros parfumat, baraca ei este fcut din zahr de pepene, rochia tot din zahr de pepene i are i o arom plcut, dar i la privit dezvluie formele dulci ale corpului! Geografia locurilor e un labirint esut din pepeni i ruri i multe poduri, Pe aici spunem ru tuturor lucrurilor. Genul acesta de oameni suntem. Arhirtectura e suprarealist: din buctrie poi ajunge n coridorul care ducea n camera de zi trecnd pe sub ru. Crmizile sunt din pepene. In MOARTEu i petrec oamenii majoritatea

pagina 12

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literaratimpului, mnnc, lucreaz, ns fiecare are cte o barac n afara locului, unde le place s petreac timpul n singurtate. Lentoarea e msura lucrurilor, pn i dragostea se supune micrilor ncete ntr-o poezie cu trimiteri spre psalmi biblici prin naivitatea exprimrii sentimentelor. Mult timp povestea nu se leag, i scap printre mini, alunecoas ca un pstrv. Scene , elemente reale se amestec cu altele supranaturale, dar pe cine mai surprinde aceast tehnic dup ce a citit primul roman? Pe cine mai surprinde c rul trece mpleticit prin camera de zi? Tot acolo se pot ntlni i stlpii de iluminat :M-am dus cu Paulina n camera de zi i ne-am aezat pe o canapea n crngul de lng mormanul de bolovani. Eram nconjurai de felinare. Dac pstrezi convenia intruziunii suprarealului, dac nu te intereseaz tehnica i, mai ales, dac n-ai citit La pescuit de pstrvi n America, lectura e agreabil, o poezie cnd suprarealist, cnd absurd. Crile aici servesc drept combustibil, aduc cldur, ele au stat ca multe alte lucruri n Uzina uitat, unde triete izolat ceata lui ERUPT-in. Toi cei care nu se supun traiului molcom de la MORTEu, dispar n mod absurd ca ERUPTIN si gaca lui , sau tragic, ca Margareta, fosta iubit a naratorului, care vizita tot mai des Uzina uitat i aducea multe lucruri pe care le depozita n baraca ei, atins de boala viitorului, a posesiunii, strngea pe lng ea de grmezi de obiecte, mai multe dect ar fi avut nevoie n pstrvrie, Eruptin, secondat de gaca lui, i taie degetul mare, apoi minile, apoi urechile ca s demonstreze cum ar trebui s arate MOARTE-ul. Pentru el, cei care-l locuiesc sunt nite imbecili, care au omort tigrii, nite animale inteligente, i au instalat linitea. Moartea petrecreilor nu provoac

emoii, sunt ncrcai n roabe, ca nite lucruri nefolositoare, sngele lor e adunat cu o crp stoars ritualic n gleat de Paulina ... Doar Margareta triete tensionat, ea se abate de la traiul ngheat, monoton i linitit, nu suport exilul sentimental i se sinucide. Notaia e simpl, aproape o transcriere n limbajul folosit n fiele de observaie medical: I-am luat mna, mna ei avea mult for datorat blndeii, iar fora aceea fcea ca mna mea s se simt n siguran, la toate adugndu-se i o doz de agitaie. Sau o radiografiere senzaiilor cuiva care halcineaza:i simeam cldura trupului prin rochie . n mintea mea cldura trupului ei avea aceeai culoare ca rochia, un fel de auriu. Perspectiva e aproape de aceea a unei mini simple, sau retardate, ingenuitatea simurilor amintete de personaje ca Lennie al lui Steinbeck, Benjy al lui Faulkner, sau Molloy- homeless al lui Bechett. Dialogurile par automatisme, stereotipii. Chiar i replicile standard sunt nregistrate pentru a pstra senzaia de plictiseal, monotonie: Mulumesc, Cu plcere. Reeta? Amestec de memorie involuntar, impresii simple, reacii fizice, strfulgerri de vise, dicteu automat, absurd, suprarealism cu un pic din schema romanului pentru copii, surpriza: o lume n care toate lucrurile trebuie s fie altfel dect le cunoatem, cu o atmosfer magic, dulce, nepenit-n zahr, dulce, dar rece. Richard Brautigan creeaz o lume utopic, menajat, pe care o numete simbolic MOARTEu, o lume care baleteaz n zahr, fr tensiuni, unde locuitorii vor s triasc n armonie, parc sunt sedai, oameni statui, creaie a naratorului. Care aparine ntru totul aceastei lumi aplatizate, nivelate .

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 13

Zon@Literara

Laptopiseul literar

Versurile lui Ioan-Mircea Popovici capt o tent oracular i aforistic George Paan luna septembrie, a ieit de sub tipar volumul de versuri toamna, ca i ploile, vine de la histria (ziduri surpate)/l'automne, tout comme les pluies, viens de histria (murrailles croules) aparinnd profesorului constnean Ioan-Mircea Popovici. Avem n fa o ediie bilingv, n romn i n francez, traducerea aparinnd Mariei Gheorghe. Dei este o carte realizat pe cont propriu (samizdat) de Maria Gheorghe, cu acordul autorului, volumul de fa, cu desene sugestive aparinnd Dorinei Popovici, are toate atuurile unei cri de calitate, nu numai prin aspectul grafic, ci i prin coninut. n cele 320 de pagini, regsim poezii scrise de autor ntre 20072011, postate, n mare parte, pe site-ul Agonia (att n original, ct i n traducerea Mariei Gheorghe). Textele sunt grupate n cinci cri: La marginea infinitului/ Au bord de l'infini, Zarul de ap/Le d d'eau, Jumti inegale/Moitis ingales, Fumtorul de pip/Le fumeur de pipe, Insula de mine/L'ile de lendemain. Ca i volumul Fata mrii (din care sunt reluate unele poezii, fapt de neles, ntruct este o ediie bilingv, textele traduse neaprnd atunci), toamna, ca i ploile, vine de la histria pstreaz o viziune specific lui Ioan-Mircea Popovici, totul fiind dominat de rmul nalt i de Plaja cu suflet, unde constantele lirice se ntrees ntr-o poveste ale crei coordonate in de unitile imaginare, de ahul cu hazardul, de semnele prezentului, n care subzist un ieri i un mine, totul ntr-un sunet singular, ntr-o piatr de pe zidul tcerilor vii. Poate edificatoare, n acest sens, este poezia care deschide volumul, rostogolire cuvntul autorului: (rsar i apun cuvinte/ nvemntate-n nelesuri noi/ doar martorii sosirii mele la marginea infinitului/ tiu s ude pietrele/ pn cnd acestea fac rdcini)// povestea i-a gsit plaja/ pe care i-a zidit casa/ n care/poeii-drumeii/ petrec prietenii n ateptarea rsritului) (p.1). Nu de puine ori, versurile lui Ioan-Mircea Popovici capt o tent oracular i aforistic, fiindc una dintre credinele sale este c poezia care nu ajunge la suflet i nu atinge i alte dimensiuni dect esteticul este o poezie moart din fa. Cred c este altceva dect arta cu tendin sau dect utilitarismul, mai degrab, credina c arta poate s nnobileze fiina uman. Acest lucru, n mod clar, este mai aproape de principiile umanismului. Exemple n acest sens: eti poet/ hrana ta-i din toate clipele/ via adevrat-n cascad (de nunta tcerii, p. 5); uneori e bine s-i lai casa nelocuit/ i-o vreme, departe de lume/ s-i vezi cuvintele prsindu-i matca (pe marginea zilei, p. 19); aici ncepe clipa lung o bucat de prag (concerto, p. 31); din multele pietre/ a rmas/ piatra vieii (ora mslinului slbatec, p. 57); pn cnd/ n-ai nvat/ s trieti/ fr ntrebri/ n-ai s nelegi/ cum poi/ s arzi fr fum (zarul de ap, p. 67); dac desclceti nodul sta/ un fir duce la mine// cu iluzia te tratezi/ de luciditate// cu luciditatea/ scapi de iluzie (nceputul nceputurilor, p. 87) etc. Dac ne referim la traduceri, sesizm dorina Mariei Gheorghe de a pstra spiritul originalului. Desigur, e o munc foarte dificil, poate la fel de dificil ca a poetului, fiindc nu e totdeauna uor s gseti echivalentul ntr-o alt limb pentru versurile n prozodie clasic, unde niciun cuvnt nu poate fi schimbat fr a tirbi sensul originalului. De aceea, n unele texte, traductoarea a preferat fidelitatea coninutului n dauna rimei, ns pstrnd ritmul i msura versurilor. Prin urmare, consider c volumul de versuri toamna, ca i ploile, vine de la histria/ l'automne, toute comme les pluies vient de histria este, n ansamblu, o carte reuit, care poate strni interesul oricrui cititor.

)

pagina 14

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literara

Chestii serioase, nu talenti a zgomotelor de fond. ns i asta e doar o fent. Ce conteaz este aranjarea scenelor la montaj i, mai ales, verbele i adjectivele percutante sau nvechite. In crciuma aezat ca un punct luminos se sleiesc pe scaune i arunc zarurile pe tabla de joc. Am impresia c asist la un reportaj holbat despre o Romnie aparent hidoas, n realitate pitoreasc: tiu c am sprncenele i genele prlite de nesomn, cu atenia ncontinuu treaz s nu pierd niciun amnunt. Urmeaz filmarea fabricilor i a cinilor comunitari aruncai n lagr, totul dres cu o nduioare la Jack London: Acolo, n adncul pdurii am s fug i eu i poate am s gsesc alinare lipind obrazul de un bot cald. i voi simi mustile lungi i dinii umezi de la rsuflarea cald pe gt. Sunt i izbucniri mizerabiliste, dar nu ele dau tonul crii. in mai mult de un fel de reglare a conturilor cu moda. Nu c autoarea ar fi o ipocrit pudibond! Dar nu pricep cum face de reuete s filmeze n Romnia fr s se mpiedece prea mult de vulgaritate i prostie. Asta nu nseamn c ochiul ei ar fi unul salonard. Nici pomeneal! Iat un exemplu de nvrtoare n linia lui Jordaens: mini grase cu palma lat nvrtindu-se n jurul vreunui capt de salam, degete rsfirnd cordoanele de crnai, buci de brnz alunecnd de pe tejghea n pungi mici, albe, de plastic. i totui, de la un tic nu se poate abine prozatoarea. Anume citatele din autori faimoi, venind ca un comentariu din off, deci nu din gura vreunui personaj. Dar de ce am vorbi despre personaje, cnd ele propriu-zis nu exist? Violeta Ion, care scrie i teatru, nu a fost deloc tentat s construiasc un roman standard. Diferena ntre ea i colegii de anturaj scriitoricesc ca s nu aduc n discuie alunecosul concept de generaie este c, dei muli dintre ei scriu proz, iar nu roman cu intrig i personaje, ea nu adopt un ton cinico-genialoid, nu mixeaz ieremiadele cu caterinc i, n plus, nu d senzaia c i-a scris cartea n pauza de mas, pe fug. Cluarii este, n cele din urm, un reportaj personalizat despre istoria recent a Romniei. nainte de Revoluie, Revoluie i post-Revoluie. Radiografii de mare finee ale unor segmente sociale bazale. Poate abordarea este cteodat prea din avion, grijulie s evite tot ce ar putea fi prea dur sau zoios. Poate c, uneori, te opreti n timpul lecturii i te ntrebi: quo vadis? Dar dac avem n vedere un pariu la nivelul stilului i al concepiei, scriitoarea l-a ctigat cu siguran. Scriitura se ncheag ca o past bine frmntat, deraprile poeticeti sunt rare. Nu att o descriere a strii de lucruri dintr-o ar trist ntrun anumit moment istoric, ct o dezamorsare a pitorescului i a senzaionalului printr-un stil curat, bazat pe brevitate i proprietate a termenilor. Cu asemenea abiliti, scriitoarea ar putea s transforme Las Vegas-ul n apa morilor sau locul n care nu s-a ntmplat nimic i nimeni nu s-ar supra. i atunci? De ce tcerea criticii, cnd attea alte cri imperfecte stau la temelia unor recenzii furibunde? Eh, cum de ce? Pi trebuie s te decizi pentru o specie literar sau alta, apoi s ncepi s-i caui aliai. Ce, literatura e o chestie aa, pe care o poi lsa pe seama talentului?

)

Laptopiseul literar

Felix Nicolau

Rareori au poeii o soart fericit ca romancieri. Violeta Ion, cu Cluarii (Vinea, 2008), a avut chiar una lamentabil. Un mini-roman despre care nu s-a pomenit mai nimic, ca i cum n-ar fi aprut. Volumul anterior, de poezii, Marta, se nscuse sub o stea mult mai generoas. Aadar, s vedem ce motive are critica s fie att de tcut n unele cazuri, iar n altele s se dovedeasc extrem de gure. Cluarii e un amalgam de scurt-metraje, fr o linie epic bine precizat, ns deloc obositor. Proza este alert, cu unghiuri ascuite. Accentul cade pe nregistrrile disparate ale realitii prin simuri. O frm de behaviorism, o frm de basm, alta de mizerabilism i una de ludic, adesea cinic. Economie de mijloace i bun stpnire a tehnicii. Un punct de plecare exist, totui: M ntrebam mereu ce era cu sintagma asta ? Dup care se deruleaz minipovestirile. n Cltoria cu personalul sunt trecui n revist ranii aristocrai i inundaiile din 2005-2006. Intrm apoi ntr-o crcium, la masa de biliard, ntr-un sat, unde atenia naratoarei este furat de peisajul cmpenesc vzut...la televizorul suspendat ntr-un col. Perspectiva este mereu aceea a unui intelectual cu camera n mn ca un lutar pornit s cutreiere crciumile cu acordeonul. Camera nu este doar aparat de surprins imagini. Pe lng reglarea luminozitii i focalizare, ea permite i nregistrarea vocilor

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 15

Zon@Literara

Postmodernismul romnesc, o glum inutil Daniel ClinciPoate c este vina faptului c nu am avut i nu avem traduceri suficiente din autorii occidentali. Poate c e vina optzecitilor. Sau poate c este doar vina lui Crtrescu. Poate c nu conteaz a cui este vina din moment ce traducerile au nceput, ntr-un ritm destul de lent, s apar, optzecitii au mbtrnit, iar pe Crtrescu n-ar trebui s-l lum aa de serios n seam. Oricum ar fi, la noi, postmodernismul este o chestiune, se pare, ncheiat. ncheiat nainte a fi deschis serios i greit neleas. Confuzia care persist la noi alimentat din anii 80 ncoace are un punct central, comun tuturor celor implicai n actul literar autohton. Postmodernismul este perceput drept evoluie, drept inovaie a modernismului, drept depire a sa i, n ultim instan, constituie o etichet pozitiv. Optzecitii i mai ales gruparea bucuretean din anii 80 au proliferat, n termeni ct se poate de simpli, ideea c: 1) a fi modern e desuet, 2) a fi postmodern e actual i 3) ei sunt postmoderni. n linii mari, aceeai idee vehiculat i de Crtrescu n Postmodernismul romnesc: postmodernismul e mai bun dect modernismul. Datorit unei vagi i nesusinute viziuni teoretice, postmodernismul romnesc (literar!) exist n msura n care el este importat din Occident sau reprezint o reciclare a unor concepte de origine modernist. A lectura volume i tomuri ntregi n care autori romni discut despre slbirea gndirii sau despre sfritul istoriei, revizuind valorile literaturii noastre n funcie de noua orientare cultural postmodern, citnd din Vattimo, Fukuyama, Lyotard i propunnd noi scheme, clasificri, ierarhii i concepte sub care se vor desfura ample dezbateri nu poate fi dect o experien hilar. Eroarea fundamental a noastr n ceea privete postmodernismul este aceea de a considera c, efectiv, modernismul a fost depit prin ceva mai bun dect el. Prima seciune din Dincolo de bine i de ru a lui Nietzsche este o ncercare de a reevalua conceptele filosofilor. O astfel de reevaluare a prejudecilor filologilor i literailor ar fi binevenit. Nietzsche chestioneaz, printr-un demers care va deveni celebru n mai multe privine (prin Heidegger i Derrida), punctele forte ale tradiiei gndirii europene. Acesta este, din cte tim, primul exemplu de analizare a

)

Avatar"A lectura volume i tomuri ntregi n care autori romni discut despre slbirea gndirii sau despre sfritul istoriei, revizuind valorile literaturii noastre n funcie de noua orientare cultural postmodern, citnd din Vattimo, Fukuyama, Lyotard i propunnd noi scheme, clasificri, ierarhii i concepte sub care se vor desfura ample dezbateri nu poate fi dect o experien hilar. Eroarea fundamental a noastr n ceea privete postmodernismul este aceea de a considera c, efectiv, modernismul a fost depit prin ceva mai bun dect el."

pagina 16

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literaratradiiei de pe poziii noi, aa cum cerea Vattimo, i un bun exemplu de metod interpretativ slab. Epistemologic vorbind, postmodernismul poate constitui o metod de interpretare viabil, reevalund ntradevr o tradiie (hermeneutic) de pe poziiile nou-consolidate ale slbirii gndirii, cu alte cuvinte, al descentralizrii gndirii prescriptive. Ceea ce, din nou, nu nseamn moartea teoriei ci, cu att mai mult, posibilitatea i necesitatea dezvoltrii unei perspective actuale care s implice toate aspectele legate de subiectivitate i comunicare. ns postmodernismul nu poate fi considerat o metod de interpretare mai bun dect cea modern. Am fi tentai astzi s confirmm lacunele gndirii moderne i s-i reprom caracterul forte. Dar, inevitabil, am ajunge la concluzia pe care au tras-o deja literaii notri. mpotriva unei astfel de percepii a postmodernismului drept valoare n relaie cu modernismul care, din moment ce a fost depit, nu mai constituie o valoare i merit, deci, aruncat n groapa de gunoi a istoriei gndirii am decis c trebuie s aduc cteva argumente n cel mai genealogic spirit contemporan. Metafizica (id est, gndirea forte, centralizat, subsumat unor imperative condiii de adevr i existen) a fost elementul cheie al modernitii. Odat cu Nietzsche, cutarea adevrului i orice alt metafizic s-a ncheiat aa cum ncepuse: lipsit de succes. Nietzsche nelege c nu avem nevoie, n fond, nici de adevr, nici de realitate, deci, nici de filosofie. Textul nici nu mai exist, totul este doar interpretare. Dac existena textului este negat, dispar toate celelalte componente, n acest caz, ale sistemelor de analiz filologic. Interpretrile sunt supuse unghiurilor, perspectivelor, instrumentelor de analiz, contextului etc., dar ele, totui, trebuie s se supun venerabilului cerc hermeneutic. n ceea ce privete acest aspect, de la Schleiermacher ncoace nu s-au schimbat foarte mult lucrurile. Aadar: descentralizare, dispariia potenial a unitii textului n favoarea multitudinii interpretrilor, dispariia filosofiei, deci, a cutrii sensurilor conceptelor

de adevr, realitate, Dumnezeu, finalitate etc. Postmodernismul nu este o contestare a modernismului, nu este o replic pentru c postmodernismul nu mai este hegelian. Postmodernismul este o transformare (i trebuie s precizez c, dintr-un punct de vedere modernist, nu este o transformare benefic) a epistemologiei i a modului n care interpretm lumea, n acord cu noile modificri petrecute la nivelul unei gndirii relaxate, care a renunat s se mai ntrebe ce este adevrul sau ce este Dumnezeu, n acelai mod n care a renunat la multe alte probleme teoretice. Situaia la noi este cu totul alta. La noi, postmodernismul nseamn i moarte a istoriei, dar i faptul c unii (postmodernii) i contest pe alii (moderni). Reacionarismul acesta straniu ntr-o perioad a crei gndire a neles c istoria (dialectic, hegelian sau marxist, cum dorii) i-a pierdut fundamentele teoretice nu poate fi interpretat dect ca pe o reciclare a unor noiuni moderne. Din nefericire, la noi se opereaz nc utilizndu-se instrumente care nu mai au sens absolut (de tipul: liric, epic, istorie, fantastic etc.), instrumente ilegitime, cu sens mai degrab istoric dect actual. La noi, lucrurile nu se chestioneaz ci se iau ca atare. Pn i revizuirile canonului (!) se realizeaz straniu, prin recuperarea unor autori postmoderni nc din anii 60. Desigur, dac la noi exist autori postmoderni n anii 60, nseamn c acele grupuri de scriitori americani care au fost declarai postmoderni la un moment dat (prin anii 70-80) au fost devansate de romni. Ideile acestea hilare nu pot fi dect rezultatul unei concepii instabile teoretic i eronate, n fond, despre postmodernism ca valoare. ntr-o perioad n care conceptul de valoare este chestionat n limitele i ntemeierea sa istoric, generaia optzecist dorea s se impun pe sine ca valoare postmodern opus unui perimat i deja tradiionalizat modernism. Un alt argument de ordin epistemologic: nelegerea trecerii de la modernitate la postmodernitate implic, pe lng cele scrise mai sus, i renunarea la conceptul (implicit n cadrul ideii de istorie) de progres. Progresul ar conine n sine i componenta valorii, deci putem

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 17

Zon@Literaratrage concluzia c la noi s-a interpretat istoria ca progres, deci tranziia de la modernism la postmodernism ca evoluie. Componeta aceasta a valorii din cadrul sensului conceptului de postmodernism nu este att de ndeprtat de utilizrile comune ale aceluiai termen: postmodern nseamn contemporan, actual, la mod, dar, n orice caz, valoros. ns, dup cum am observat pe parcursul discuiilor purtate, postmodernismul este n alt parte i nseamn altceva, poate chiar opusul a ceea ce se crede la noi. S observm totui c generaia optzecist, cea care a ncercat s introduc (prin grupul de la Bucureti i prin alte faciuni mai mult sau mai puin coerente teoretic) postmodernismul la noi, se distinge prin cteva trasee i direcii care cu greu ar putea fi asimilate unui postmodernism literar. Cu att mai mult cu ct postmodernismul nici nu a fost discutat la noi n termeni satisfctori i nici mcar nu a existat n anii `80 n calitate de condiie cultural. Astfel c, neavnd o critic cultural (n sensul acela hermeneutic, de Kritik kantian, un demers interpretativ, interogativ) i nici mcar premisele pentru aceast critic, ne aflm pui n postura de a revedea situaia ultimelor decenii de literatur i cultur de la noi. De fapt, abia acum, dup dou decenii de capitalism, nelegem c ntr-adevr exist o condiie cultural postmodern pe care o regsim, dac privim cu atenie, i n jurul nostru, i n textele gnditorilor care s-au ocupat de ea. Devine, desigur, necesar s mai modificm odat n plus perspectiva i poziia interpretativ, dar nu nainte de a nelege c ntre postmodernitate i avangardele istorice (i singurele, oricum am privi lucrurile) exist o afinitate i o conexiune decisiv. S revenim: postmodernismul nu nseamn un progres, deci o mbuntire a modernismului. Postmodernismul este acea interpretare n cadrul creia Istoria i subiectul dispar iremediabil n favoarea unei eventuale identiti uniformizate, globalizate i non-subiective, problem care nc nu a fost tranat (recuperarea subiectivitii) i despre care se va mai trata cu aceeai nostalgie dup sigurana i infailibilitatea gndirii Modernitii. A citi modern texte

postmoderne este, n fond, o eroare, o violare a limitelor interpretrii de care ar trebui s ne ferim dac vrem s evitm ridiculozitatea anacronismului. Modernitatea ne-a obinuit (pe noi, mai mult dect pe occidentali) cu o gndire bazat pe fundamente, pe concepte solide, pe finaliti, n fond, pe esene, urmnd motenirea Antichitii. Nici aici nu mai funcioneaz dialectica: Antichitatea este continuat i dezvoltat de Modernitate, esenele se multiplic, raiunea ncepe s dea seama de ele i omul devine vehiculul cunoaterii; o cunoatere progresiv. Abia acum (adic, odat cu Nietzsche, iar nu Vattimo sau ali gnditori contemporani, acetia doar reinterpreteaz textele nietzscheene i heideggeriene) Modernitatea i metafizicile sale ncep s se clatine din poziiile de idoli pe care i le ctigaser i, n final, s cad iremediabil n ceea ce, foarte onorabil, numim tradiie; o tradiie reinterpretat constant n funcie de poziiile alese. Dac totui putem s vorbim despre un post-Modernism, cu siguran acesta nu este optzecist sau nouzecist sau doumiist; avem exemple de anacronisme n orice generaie. Postmodernismul este, n primul rnd, vizibil undeva n zona pe care nu o privim datorit formaiei noastre high culture. Pn nu vom nelege c postmodernismul nu este nici Crtrescu, nici biografismul nouzecist sau comptimirile de sine ale contemporanilor, ci doar afar, n exterior, n estetica generalizat, n experiena estetic deviat ctre un fetiism al bunurilor n defavoarea artei nalte a Modernitii, n extincia gndirii simbolice, a dialecticii esen-aparene, n nsi moartea lui Dumnezeu, tentativele de a afirma valoarea, evoluia, subiectul nu pot fi dect ridicole. Consider c aceast a noastr cultur nu avea nevoie de o asemenea jucrie care s antreneze spiritele cele mai entuziaste. Suntem i aa destul de periclitai de sincronizarea globalizant, de a fi introdui ntr-o mas uniform n care s nu avem nici un fel de identitate i poate c acest lucru deja a nceput n mod evident. Gluma inutil a conceptului de postmodernism romnesc dovedete, din nou, c ne lipsete posibilitatea de gndi hermeneutic fr a ne lsa antrenai n cercuri de interese i n mentaliti gregare.

)

pagina 18

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literara

Viaa fr urmri a lui Adrian SuciuCare este legtura dintre Viaa fr urmri a lui Adrian Suciu i Ateneul Romn? Ambele au aprut prin subscripie public! i care e diferena? Pe lng Ateneul Romn este un parc, dar n jurul poezei lui Adrian Suciu nu crete nimic. E pustiu n jurul poeziei sale i nu crete nimic, dect simirea aceea artistic a puterii nimicitoare a cuvntului gol care prjolete totul n preajm. Poezia lui e ca o piramid n deert; ea i att. Nimic mprejur. Expresivitatea lui Adrian Suciu vine din explozia retoric acompaniat de un cinism dus la extrem, din ironiile sau autoironiile ascunse, mpinse de multe ori pn la sarcasm. Sau vine din privirea de ghea pe care autorul o arunc chiar i celor mai sensibile lucruri, de ncepi s crezi c nici mcar nu-i pas, ori c e un insensibil. Dar tocmai pentru c o arunc ntr-acolo i nu n alt parte, nseamn c-i pas. i-i iese ntotdeauna. Este aici o disimulare? Este aici o ascundere a fiinei? Cei care l cunoatei, ai pus vreodat mna pe fiina poetic a lui Adrian Suciu? M-a ndoi! Vedei ct de bine disimuleaz? El d impresia c vrea s-i demonteze propria poezie, dar, de fapt, o asamableaz discret dar foarte solid, prin mijloace de el inventate. Iar o anumit latur a poeziei, asta face: inventeaz modaliti de disimulare a fiinei. Prima parte din Viaa fr urmri este intitulat Inspiraii minore (16 poezii), iar aici ntlnim numeroase teme: bineneles femeia, dar despre aceasta vom vorbi mai trziu. O generoas tem n aceast prim parte e format de paradigmele fiinei pendulnd ntre via i moarte, tem arhi-ntlnit n poezie vei spune, dar caracteristic i este modalitatea stilistic prin care o abordeaz: alegoria. Da, n multe dintre poeziile sale, Adrian Suciu e alegoric, e foartefoarte plastic n exprimare: iat o alegorie a bolii, a nstrinrii: vor nfige n vene lucruri strine de sngele meu (O s mi se fac ru). Sau, n aceeai poezie, iat cum apare iertarea: S-i ceri iertare e ca i cnd i-ai mnca

)

Avatar

Clin SmrghianExpresivitatea lui Adrian Suciu vine din explozia retoric acompaniat de un cinism dus la extrem, din ironiile sau autoironiile ascunse, mpinse de multe ori pn la sarcasm. Poezia lui Adrian Suciu are ceva grandios, un fel aparte de a face din elementele simple ale vieii, elemente de cotitur cosmic: fumez mult, dar fumez pn la capt. Sau, exact invers, lucruri eseniale n via pentru cei mai muli, devin lucruri derizorii privite aproape cu repulsie de autor: s ne desprim cci o s ne certm de la bani/ o s facem copii care vor suferi/ o s divorm pentru nepotrivire de caracter.

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 19

Zon@Literarapropria carne: cu gura plin de propriile cartilagii i zgrciuri se cere iertare! Totui, nu exagereaz, se apropie primejdios de mult de teme mitologizante, dar, n astfel de cazuri, autorul apeleaz tot la ironie: ca s i dea doar trcoale lui Ghilgame, situndu-se totodat ca fiind un autentic rebel post-stnescian (i dac ne gndim chiar la moto-ul lui Nichita din Enghidu), Adrian Suciu spune n Solo de saxofon: Suflete-al meu cu care-am mblnzit mpreun meduze. Meduza e femeia, desigur. Cu aceasta ajungem la tema predilect a autorului. Partea a doua a crii, Mitologii amnate nsumnd 19 poezii, este prin excelen ghinecocentric. Aici ironia este din nou unealta suprem: femeile care ne-au iubit/ au murit de plictiseal (Din neamul furtunii). Este mundan i pragmatic (n vom rde cteva ceasuri), este ingenuu sau reuete s mimeze perfect ingenuitatea (l las pe el s aleag varianta corect dei nu va recunoate nici una, nici alta), n Dumnezeu a greit dar eu nu m supr: bunica m cuta n cap i scnceam de plcere ca un iepure scpat dintr-o primejdie de moarte. bunica prindea puricele i-l zdrobea ntre unghiile degetelor mari ale minilor. poc fceau puricii cte doi cte trei cte cinci. [] de civa ani n-a mai cutat nimeni nici un purice n capul meu i dumnezeu a greit cnd a chemat-o pe bunica la el dar eu nu m supr. Trebuie spus c n acest ghinocentrism al lui Adrian Suciu, mama i bunica ocup un loc aparte. Ele se sustrag aparentului misoginism al autorului, a se vedea n primul rnd poezia reprodus pe coperta a 4-a a volumului, unde imaginea mamei este conturat printr-o adevrat confruntare epistemologic n faa contiinei (mai exact n lipsa contiinei) morii. Altfel, femeia i bntuie amintirile i scrisul, cu femeia el face avere din plantaii de brusturi, femeia este iubit la modul paradoxal: att te

iubesc nct merii tot ce mi se ntmpl (poem de amor). La nivel estetic, Adrian Suciu mi pare un ndrgostit de comparaie. El s-ar putea s nici nu tie asta. Chiar dac sunt rare, atunci cnd apar, comparaiile sale sunt exact ca morganaticele artri din acel deert dimprejurul poeziei sale: dau sens, poteneaz impresii (poezia lui este una de impresii, nu de imagini, e important s menionm asta), seduc, atrag, pun n valoare mreia acelei piramide de care spuneam la nceput, dar dispar la fel de repede, de parc nici n-ar fi fost, abia se observ: trupuri stule/ trase din aternuturi ca ancorele prin mare e singura comparaie din poezia cinci minute. n multe alte poezii are la fel cte o singur comparaie, dar ntotdeauna de o esenial importan pentru mesajul transmis: n Mna mea gestul ridicrii minii este singurul monument pe care l ridic.// Ca un cearaf alb, ntr-un rzboi alb. n M dau n vnt dup oamenii care sufer e mai puin evident: m dau n vnt dup oamenii care sufer. Care-i ngroap sngele cum ngroap ceasornicarul o pies de alam perfect n mruntaiele ceasului. Mai amintesc cteva comparaii de mare efect, tot din jurul temei femeii: Am cunoscut femei care au ars/ ca ppuile n incendii (n negustori de foc), sau Te vd stingher/ deja,/ ca o femeie pentru stngaci (n O s mi se fac ru). Poezia lui Adrian Suciu are ceva grandios, un fel aparte de a face din elementele simple ale vieii, elemente de cotitur cosmic: fumez mult, dar fumez pn la capt. Sau, exact invers, lucruri eseniale n via pentru cei mai muli, devin lucruri derizorii privite aproape cu repulsie de autor: s ne desprim cci o s ne certm de la bani/ o s facem copii care vor suferi/ o s divorm pentru nepotrivire de caracter. Nu e cinic? i ziua va trece n cinci minute, marile momente ale vieii devin minore detalii lipsite de importan. Perpetua problematizare a axei valorilor este i ea o surs a poeticitii autorului. Al treilea grupaj al crii este intitulat XXX, 10 poezii, n care, chiar el spune: Voi scrie despre dragoste fr a folosi cuvntul/

)

pagina 20

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literaradragoste. Astzi vulgaritatea n poezie este ceva la mod. Ei bine, din acest punct de vedere, Adrian Suciu nu este la mod. Oricum ntreaga lui poezie se sustrage oricror nregimentri, generaioniste cu att mai puin, ar fi o greeal s caui aceasta. Autorul uzeaz de ea mai mult n subtext, deci practic nu e foarte vizibil n acest volum, i, n plus, exist pe undeva un simmnt c o face totui artistic. Fr emfaz, fr a spulbera propriuzis moralitatea, e doar un element constitutiv i nu un principiu al constructului final. Nu e niciodat artificial aruncat n text ori gratuit. Pentru unii (aici m includ i pe mine) nu e uor digerabil i o lum mai degrab ca pe un accident necesar faptului poetic n subiectivitatea lui. Lucruri simple cuprinde 5 poezii situate la grania dintre proz i poezie, dac dorim s mai facem aceast distincie. Eu cred c autorul a fcut bine c le-a delimitat totui, cci sunt de o cu totul alt factur, cu accente alegorice din nou, iar discursul are certe nclinri epice. Aceast seciune mpreun cu cea urmtoare, intitulat Fotografii sunt tablourile suprarealiste ale volumului, v las s le descoperii. Fotografii cuprinde 12 poezii despre 12 culori, care surprind diferite ipostaze spirituale umane, dar ale cror proiecii se abstractizeaz i se cromatizeaz n forme caleidoscopice surprinztoare de-a dreptul, pentru un aa pragmatic din textele de pn aici. Este seciunea cea mai deschis speculaiei lirice a cititorului. n sfrit, ultima parte, Din anii de secet, sunt 10 Scrisori n care anevoie l recunoti pe autorul de pn acum. Aici Adrian Suciu face dovada unui lirism profund reflexiv, poate ar fi mult spus neoromantic, dar de o factur aparte, a spune postmodernist-mistic. Este o substanial poezie de idei. Aceste ultime trei seciuni pot susine din plin ideea c n primele autorul i-a disimulat propria sensibilitate. Nu mai e aici pic de ironie, detaarea autorului de tematica abordat dispare cu desvrire i este direct implicat, subiectivismul auctorial se topete ntr-o ncercare de obiectivare a tririi poetice i de integrare a ei n larga poezie de inspiraie, de vizionarism liric. Orizonturile se adncesc spre tainele fiinei, largi micri de ape subterane devin brusc manifeste. Zidul i umbra, ngerul, salcmii,

ochi vineii sau roii, clopot i fum sunt cteva elemente ce contureaz un eu liric tormentat de tainele firii. Multe ceasuri ai stat n dreptul inimii i-ai inut umbr. tii coastele mele subiri de cnd stteam n poarta lumii i unii mureau de-o boal care s-a tot ntins cu seceta i cu trecerea vremii. (Scrisoarea X) Aceast seciune merit din plin o atenie special, un studiu aprofundat al unor tematici pe care, pn la acest volum, nu le-am asociat niciodat autorului. Fiina l copleete, dac n primele seciuni moartea este privit dinspre partea vieii, aici este privit dinspre partea morii nsei. Poezia primete accente profetice ori apocaliptice. i scriu toat noaptea scrisori cnd mi-e lene s dorm. ngerul tu, asudnd umbr, aterne n praf hri pe care-s trecute vizuinile vulpii i felurite fntni. E vremea s iei o via, m-ndeamn, trndu-i piciorul prin miriti. Apoi, mi ntinde venele i-ncearc pe ele-o cntare semnnd cu viscolul i cu amintirea securii-n salcmi. (Scrisoarea VI) Poetul e nvluit aici n mister i ncepe s aib dubii n faa Fiinei, n faa scurgerii timpului, n faa ngerului. n faa Domnului otirilor i-al apelor limpezi: Nu eti tu acela care mi-a cldit ira spinrii? Nu-i luna un ochi necugetat de porelan? (Scrisoarea V) Cele 10 Scrisori din anii de secet l dezvluie pe Adrian Suciu ca un poet al profunzimilor fiinei, este substratul de unde se adap autenticitatea autorului, iar pentru Viaa fr urmri este un asumat gest donquijotesc, vocea aparte care confer o viabil alternativ pentru preioasa superficialitate a multora dintre colegii si de breasl i totodat gestul prin care arunc mnua unei nalte provocri artistice n faa cititorului.

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 21

Zon@Literara

Avatar

LIBERTATEA ARTISTIC

TRISTAN TZARA

N CONCEPIA LUI

Mircea Brsil

"Poezia este o negare (implicit ns, nu explicit) a discursului religios tradiional. n respectiva poezie, Tristan Tzara ,,nu face abstracie de toposurile i imaginile acreditate n memoria sa cultural i care apar fie ca simple citate uor de recunoscut de ctre un cititor avizat, fie sunt negate n semnificatul lor anterior i transformate n cliee goale de semnificat, pe post de semnificani liberi3. n mod frecvent, n textele n care negarea este implicit, Tristan Tzara procedeaz la parodierea sau la prozaizarea voit a temelor considerare poetice."

Programul dadaist un program de factur avangardist era orientat spre negarea ntregului sistem de teme i convenii literare recunoscute i universalizate. Refuzul categoric al formelor consacrate ale lirismului i conveniilor inerente actului poetic era expresia unei atitudini de sfidare furibund i de subminare a tuturor legilor structurante ale gndirii poetice. Libertatea pe care i-au asumat-o dadaitii n plan artistic o libertate cu valene anarhiste era justificat de scopul nnoirii radicale a limbajului poetic, a tematicii i, respectiv, a actului de creaie. n locul poeziei propriu-zise, dadaitii n frunte cu Tristan Tzara - preferau antipoezia. Programul lor antipoetic se baza pe asociaiile ntmpltoare de cuvinte, sub semnul hazardului total, i pe negarea metodic i violent a tradiiei literare, n numele unui nihilism fr precedent n istoria artelor. Tehnica asocierii unor imagini disparate utilizat de Tristan Tzara n prima sa etap de creaie - va fi fost asimilat prin lectura poeziilor ce purtau semntura unor poei non-conformiti, precum Rimbaud i Laforgue, i a pre-avangarditilor aflai n vog, ntre care i Verhaeren, Maeterlinck i Apollinaire... n acelai timp, textele sale publicate n revistele ,,Simbolul, ,,Chemarea i ,,Noua revist romn, nainte de a pleca n Elveia, anunau ,,simptomele unei tulburri a lirismului care pentru curentele de avangard viitoare vor constitui scopul fundamental1. Dup 1916, la Zurich, Tristan Tzara a luat ndeaproape cunotin de micarea futurist care proclama, n manifeste negatoare, nnoirea tematicii, distrugerea sintaxei, imaginaia fr fir, eliberarea fanteziei de ctuele logicii, spontaneitatea, cultul modernitii, estetica urtului i absolut necesarul dinamism al discursului poetic. Dac forma nu este nou susineau futuritii nu poate s fie nici fondul nou. n cele apte manifeste Dada, Tristan Tzara a propus, la rndul su, un program poetic de factur reformatoare (revoluionar), care consta n detaarea brutal de ceea ce se nelegea n mod curent prin lirism, n discontinuitatea discursului, n parodierea motivelor lirice

)

pagina 22

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literaraconsacrate, n negarea violent a tradiiei i n apetitul pentru asocierea hazardat a cuvintelor. Aceste precepte teoretice sunt, totui, greu de gsit n textele sale lirice bazate mai degrab pe dialogul polemic cu concepiile anterioare despre poezie. n comentariul la poezia ,,Insomnie (,,Stoarce Dumnezeu lmia lunii/S se fac simplitatea cerului/Trimite-ne anunarea minunii/ Ca pasrea de crpe a luminii/Pentru bucuria sufletului), Marin Mincu constata faptul c, aici, simbolurile religioase din poezia de inspiraie biblic 2. n respectiva poezie, Tristan Tzara ,,nu face abstracie de toposurile i imaginile acreditate n memoria sa cultural i care apar fie ca simple citate uor de recunoscut de ctre un cititor avizat, fie sunt negate n semnificatul lor anterior i transformate n cliee goale de semnificat, pe post de semnificani liberi3. n mod frecvent, n textele n care negarea este implicit, Tristan Tzara procedeaz la parodierea sau la prozaizarea voit a temelor considerare poetice. n celelalte texte, cele explicite (Manifestele scrise ntre 1916-1921), el militeaz - n stilul unei retorici de tip publicitar4 i, adesea, fr rezerve fa de aa numita ,,mizerie a limbajului pentru distrugerea oricrei logici a poeziei, pentru libertatea fr limite a cuvintelor, pentru o total dezordine lexical i ideatic, aadar, pentru ,,haosul verbal. De la dialogul polemic din textele lirice se trece la ireverena violent fa de actul poetic omologat de tradiie. Arbitrariul, ilogicul, subversiunea esteticului, ca principii reformatoare, alimenteaz obscuritatea (ermetismul) textelor dadaiste, de la cele ,,abstract fonetice precum cel compus de Hugo Ball i care a fost citit de autor, la Cabaretul ,,Voltaire, n 14 iulie 1916 (,,gadji beri bi mba glandridi laula cadori/ gagjama gramma berida bimbala glandri galassassa laulitalomini5....) la cele scrise de Ion Vinea (poezia ,,Eleonora publicat n 1928, n revista unu, nr. 2) i Ilarie Voronca

(poezia ,,Hidrofil publicat n 75HP, octombrie 1924, din care citm: ,,ein zwei sept huit dieci/temperament confecioneaz clorofil castrat/ acul de siguran ua s-a nchis n/inima cu acetilen mi e foame mi/e ntuneric mi e dicionar telefonul cu/barb cochilia desface sonerii almanah strada6). Ambele Poezii, ,,Eleonora(,,Tu o/ Tu/ Ah tu Ah tu/TUUUUUUUU/ Ah-tu Ah / TUUUUUUUU/ ah-tu ah-tu ah tu ah/tu ah...) i ,,Hidrofil sunt elaborate n conformitate cu poetica dadaist. Mai ales ,,Hidrofil las impresia c autorul a aplicat celebra reet liric potrivit creia textul poetic se mplinete, sub semnul doctrinei hazardului, prin extragerea cuvintelor decupate dintrun ziar i amestecate ntr-un sac (,,dada manifeste sur lamour faible et lamour amer, VIII)7. n secvena XVI a aceluiai manifest, ,,poemul demonstrativ scris de Tzara este alctuit, cu excepia ultimului vers, dintr-un singur cuvnt - ,,url - folosit de 200 de ori, ntr-o structur format din opt coloane egale8. Urmtorul fragment din ,,Manifestul domnului antipyrine amintete, prin imaginarul su urmuzian i prin jocul rimelor, de unele poezii din folclorul ludic al copiilor: ,,Arta era un joc cu pietricele, copiii mbinau cuvintele cu sonerie la capt, apoi plngeau i strigau strofa i-o nclau cu cizmulie pentru ppui, iar strofa deveni regin ca s moar puin, iar regina deveni balen sur, copiii alegau cu sufletul la gur 9. Acest fragment, exprimnd un moment de relaxare, este unic n cuprinsul Manifestelor n care predomin atitudinea protestar, conflictual, negatoare:,,Libertate: DADA DADA DADA, urlet al durerilor ncordate, mpletire a contrariilor i tuturor contradiciilor, a lucrurilor groteti, a inconsecvenelor : Viaa (,,Dezgustul dadaist)10; ,,Ceea ce ne lipsete, ceea ce prezint interes, ceea ce e rar pentru c are anomaliile unei fiine preioase, prospeimea i libertatea marilor antioameni, este IDIOTUL. Dada lucreaz din toate puterile sale la instaurarea idiotului pretutindeni. Dar contient. i tinde s devin el nsui astfel din ce n ce mai mult. (,,dada manifest despre dragostea slab i dragostea amarar, X, p. 46)11. n multe dintre textele cu pretenii de poezie, furioasa i radicala

)

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

pagina 23

Zon@Literaraoriginalitatea dadaist se degradeaz ntr-o simpl clovnerie verbal, ntr-un joc gratuit de limbaj, iar nihilismul, ca trstur ,,arhetipal a avangardei, culmineaz n tendina interioar de autonegare, thanatofilia caracteriznd toate micrile de avangard. La o privire retrospectiv se poate constata c dadaismul a adncit principiile demolatoare futuriste i, n acelai timp a prefaat suprarealismul. Teoria dadaist a hazardului - observa Matei Clinescu 12. n pofida tezelor centrate pe subversiunea esteticului, dadaismul a avut un merit substanial n ceea ce privete evoluia concepiei despre literatur. Afirmaia lui Nicolae Balot referitoare la motenirea lsat de dadaiti i care const n subminarea, cu efecte regeneratoare, a universului estetic este ntru totul just: ,,Parodia creaiei, a genurilor literare, a stilului, a limbajului artistic va fi, poate, motenirea cea mai important pe care o va lsa Dada. Antipoezia, antiromanul, antiteatrul, antiliteratura de dup cel de-al doilea rzboi mondial vor porni de la aceste mai vechi tentative de subminare a universului estetic13. Tristan Tzara, nihilistul temperat din anii nceputurilor sale literare a devenit cel mai vehement propagandist i aprtor al Dadaismului. Afirmarea internaional a acestui ,,pionier al revoltei i nnoirii artistice14, la Zurich oraul care ajunsese locul de ntlnire al tinerilor care refuzau rzboiul i unde ,,prin negurile alcoolului, n holurile de hotel, pe terasele marilor cafenele din centrul oraului se vorbea despre pace i despre revoluie15 i, apoi, la Paris, s-a datorat activitii concretizate n manifeste literare, n editarea celor cteva reviste ,,Dada i a propriilor cri de poezii, n articole i note despre art i n spectacolele iconoclaste menite s atrag atenia asupra strii de spirit dadaiste. O stare ale crei nceputuri se afl n bizarele manifestri culturale de la Cabaretul Voltaire din Zurich, i care, la Paris, unde nc mai era prezent umbra lui Jarry, a beneficiat

de aportul unor artiti rebeli, ntre care trebuie amintii Picabia, Philippe Soupault i ,,viitorii poei suprarealiti: Aragon, Breton, Eluard... Radicalismul din Manifestele lui Tristan Tzara, un radicalism antiestetic, distructiv, se reduce, n planul creaiei lirice (n planul producerii textului poetic), la aspectul unui nonconformism specific manifestrilor literare experimentaliste nscrise n paradigma modernitii: a unei moderniti orientate spre inovaia cu valene protestatare, spre deconvenionalizarea discursului liric, spre o ironic ruptur de codurile premergtoare i calcinate ale poeziei. Alegem, spre exemplificare, aceast strof din poezia ,,Duminic(publicat n ,,Contimporanul, nr. 50-51/1924), ce ilustreaz cu fidelitate modernitatea i noutatea poeziei lui Tristan Tzara: ,,Trece frigul pe coridoare cnd nsereaz/Ca un arpe foarte lung trndui coada pe lespezi/Lacul e cusut cu a/ necaii ies la suprafa raele se deprteaz. Unde-i ne ntrebm violena din textele teoretizante?1 Ion Pop, Avangardismul romnesc, EPL, Bucureti, 1969, p. 151 2 Marin Mincu, Avangarda literar romneasc, Editura Pontica, Constana, 2006, p. 29 3 Ibidem, p. 28 4 Matei Clinescu, Conceptul modern de poezie. De la romantism la avangard, Editura Paralela 45, Piteti, 2002, p. 154 5 Apud Matei Clinescu, op. cit., p 153 6 Apud Marin Mincu, O panoram critic a poeziei romneti din Secolul al XX-lea, Editura Pontica, Constana, 2007, p. 403 7 Tristan Tzara, Omul aproximativ, apte manifeste Dada i Lampisterii, Editura Univers, Bucureti, 1996, versiuni romneti, prefa i note de Ion Pop, p.p. 42-43 8 Ibidem, p. 51 9 Ibidem, p. 8 10 Ibidem, p. 23 11 Ibidem, p. 46 12 Matei Clinescu, op. cit., p. 160 13 Nicolae Balot, Arte poetice ale secolului XX, Editura Minerva, Bucureti, 1976, pp. 371-372 14 Ion Pop. Din avangard spre ariergard, Editura Vinea, Bucureti, 2010, p. 25 15 Francois Buot, Tristan Tzara. Omul care a pus la cale revoluia Dada, Editura Compania, Bucureti, 2003, p 2.

)

pagina 24

Nr. 1 - 2, Septembrie / Octombrie, 2011

Zon@Literara

cu faa spre copilrie: o pedagogie poetic Narcisa BoldeanuGrigore Vieru este cel mai iubit poet al copiilor vorbitori de limb romn, nu neaprat pentru buntatea i bucuria pe care o mprtea atunci cnd se ntlnea cu micuii, ci mai curnd pentru universul i candoarea pe care poetul le-a aezat n poezia druit acestora. De altfel ntr-un mesaj lsat n cartea de onoare a Bibliotecii Naionale pentru Copii Ion Creang din Chiinu poetul recunoate c izvorul poeziei sale vine din inima i suflul copilresc. Albinuelor de la Biblioteca Naional pentru Copii Ion Creang. Cititorilor care mi-au dat ntotdeauna curaj s vreau s triesc, s vreau s scriu, s vreau s nving.1 Criticii literari au observat o apropiere a poetului de universul copilriei nc din crile de debut, n care Grigore Vieru semna mai mult poeme pentru copii, dect pentru maturi. Noi ne ntrebm, n acest caz, ce anume l inspir, l motiveaz pe poet s dialogheze n lir cu cei mici, ce anume l determin s construiasc pentru acetia o lume fantastic, n care sunt inserate tlcul i nvtura? S-a apreciat de foarte multe ori c poezia lui Grigore Vieru este una pedagogic, una n care nu doar copii se simt n largul lor, ci chiar maturii sunt invitai s se copilreasc. Dac am arunca, doar cteva clipe, ochii n biografia poetului vom vedea c poetul a avut parte de dou tipuri de copilrie. Una caracterizat de perioada pre-sovietizare i alta caracterizat de cea post-sovietizare. n interviurile date sau n monografiile despre poet aflm c primii ani de via ai pruncului au fost anii de bucurie, de joc, n care mama apare ca principal element educaional. Aceasta i nva copilul s cnte, s spun poeme, l introduce n lumea de poveste a folclorului romnesc. Iar, pe de alt parte, l ntlnim pe copil, odat ce ncepe procesul de sovietizare a Basarabiei, n jocuri sau activiti n care sunt inserai cei maturi. Bunoar, poetul, copil fiind, i amintete cu drag de primii ani de via petrecui n satul de pe malul stng al Prutului, Pererita, localitate situat la o arunctur de b de dealurile Miorcanilor poetului romn, Ion Pilat. Primii ani din copilria lui Vieru seamn izbitor de bine cu ani povestitorului romn Ion Creang. Poetul, pe atunci copil i petrecea zilele pe cmpurile i ogoarele familiei, alturi de mama lui, Dochia. Potrivit unor relatri ale poetului1 Claudia Balaban, Grigore Vieru, bibliografie, Ed. Batina-Radog SRL, Chiinu, 2011, p. 3.

Grigore Vieru

)

Avatar

"Criticii literari au observat o apropiere a poetului de universul copilriei nc din crile de debut, n care Grigore Vieru semna mai mult poeme pentru copii, dect pentru maturi. Noi ne ntrebm, n acest caz, ce anume l inspir, l motiveaz pe poet s dialogheze n lir cu cei mici, ce anume l determin s construiasc pentru acetia o lume fantastic, n care sunt inserate tlcul i nvtura? S-a apreciat de foarte multe ori c poezia lui Grigore Vieru este una pedagogic, una n care nu doar copii se simt n largul lor, ci chiar maturii sunt invitai s se


Recommended