+ All Categories
Home > Documents > revista pamantul viu

revista pamantul viu

Date post: 06-Oct-2015
Category:
Upload: ben-lungu
View: 23 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
revista de dialog cultural
44
Transcript
  • Index

    Sponsori

    05 Absenteismul si Absolutismul

    06 Cuvinte n pijama roz

    07 NAIVITI

    08 Cele dou vocale

    09 VREDNICIA PIETREI DE A SE SIMI OM

    10 Despre importana lecturii

    11 Poem

    12 CRONICARUL UNIVERSULUI

    14 MEMENTO MORI UN GND NAPOI CTRE VIITOR

    26 FIZIOLOGIA DURERII

    30 ARHITECTURA I PMNT

    34 ALEXANDRA N LOC DE JOI

    36 ACUM 15 ANI

    38 AMRCIUNE DINTR-O ZI DE MARI

    39 SUPERSTIIILE LA ROMNI

    Redacie

    Redactor ef: Mihai Cristian Fetcu

    Redactor adjunct: Ana-Maria cojocaru

    Editor: Ramona Dnil

    Editor: Clin Dnil

    Design i DTP: Lungu Constantin

    Colaboratori:

    Alexandra Diaconia

    Ctlin Laureniu

    Sofron Ctlina Andreea

    Alexandra Ceornei

    Alexandru Ovidiu vintila

    Sofron Constantin Urzic

    Dr. Dumitru Popescu Falticeni

    Mihaela Rusu

    Arh. Lungu Constantin

    Gavrilu Alexandra

    Dnil Clin

    Coniu Georgiana Andone

    Prof. Dr. Tnase Luisa Georgiana

    Copert fa:

    Propunere muzeu Arheologie Arh. Lungu Constantin

    Copert Spate:

    Foto Mihai Cristi Fetcu

    2

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • ed

    it

    or

    ia

    L

    3

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

    M e t a b o l i s m u l Ur b a n

    Locuim, pare-se, cu totul nepoetic, scria Martin Heidegger n Originea operei de art. Confortul material, felul stabil i generos al locuinei private sau publice nu asigur ntotdeauna i confortul spiri-tual. Locuirii n chip poetic i este necesar acea stare de afecti-vitate pe care omul societilor tradiionale, hoinarii, flaneorii sau marginalii o creaz ntre ei i domiciliul lor - loc al intimitii, al singurtii i al interioritii, posibil doar prin simplitatea tu-turor relaiilor sociale i lumeti, prin reducerea la minim a cerinelor fizice i prin punerea esenei n lucruri. Acest tip de lo-cuire n libertate exprim cel mai bine modul de a fi mai adunat nluntru, n sine, singurul sla permanent lsat omului. Locuito-rii cu un domiciliu stabil realizeaz acest tip de locuire n libertate n msura n care sunt interesai de contemplaie, iar marginalii o realizeaz vrnd-nevrnd. Muli dintre noi mprim cu aceti neaezai acelai spaiu de via poli-centric mulumit micrii continue sub semnul provizoriului n care ne aflm, doar c, spre deosebire de ei, care reuesc s cuprind n propriile triri deopotriv iden-titatea i strintatea, noi trim o dram a nelocuirii i a alterrii identitii. Aproape c nu ne mai gsim locul i nu ne simim nici-unde acas.

    Poezia se poate nate din cele mai comune lucruri i cu ajutorul ei putem depi aceast condiie, dar nestatornicia n care trim i goana dup avantaje i succese nu-i dau nicio ans. Hruii de munc i anesteziai de iluzia plcerilor i a recreerii, ne rmne posibiltitatea de a inven-ta forme proprii de rezisten la aliena-re. Locuirea n libertate propus de hoinari/neaezai i locuirea tradiional a omului societilor tradiionale sunt doar dou ci de ieire din drama locuirii trectoate i provizorii. Arta, filosofia i religia sunt i ele ci care ne invit la o locuire cultural a lumii. Arhitectul Ioan Andreescu afirma c oraul, ca loc, era acel spaiu n care un copil putea descoperi acel ceva ce-i putea vorbi despre ce ar dori s fac tot restul vieii. Putem ncerca o reinterpretare i regndire a locuirii colective... sau putem merge linitii cu toat familia la Mall.

  • Intrare campus Universitatea technion Haifa, Israel. Propunere.Arh. Lungu constantin

    4

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Absenteismul i Absolutismul

    Draga mea, aripile mele au czut atunci cnd m-am prbuit n efemer i cnd te-am ntl-nit. E o colin, departe n zare, iar dup colin un iaz. Nu poi s-l vezi, cci e nconjurat de slcii plngtoare care m ntreab cu vuietul frunzelor lor cnd le voi mai vizita. Le-amuitat, aa cum am uitat de mine. Port un sacou verde nchis, iar panto- i mi sunt murdari de hum. Cred c m-am plimbat prin su etul tu, i covoarele din el erau de smoal. Cnd i-am trecut mna prin prul cnepiu, n-am mai cules, ca-n ziua aceea de var, ori din el, ci frunze uscate care se transformau n particule de nisip cnd le atingeam. Le-am strns n pumn i i le-am dat n palma ta deschis. Ce ateptai?! ndu-rare?! M-am plimbat alturi de tine ani ntregi, nencetat, i cred c-am vzut mpreun o nes-frit cale ctre in nit. Rochia ta de snge, de lacrimi i praf se rupea cu ecare vorb urt pe care i-o aruncam, aidoma vulturilor care vor s prind n capcana ghearelor lor micul oarece. Adoram sa te vd suferind, s-i vd privirea slab i neputincioas atunci cnd i frngeam degetele n palmele mele puternice, ca de animal al pdurii.

    Paradox pierdut al imaginaiei erai.

    Voiam s te uit n mulime i s fug de tine. S caut vrjitoarele s-mi ghiceasc unde am greit i cum de am ajuns s-mi reneg cea mai esenial parte a inimii mele: iubirea. n patru scnduri de metal, de er i oel s te nchid i s te trimit la fundul oceanului s dispari. Priveam iubirea altora i o lacrim mi se scur-gea pe chipul meu cicatrizat de unghiile tale diabolice. M usturau pn n vene, ca o bac-terie, ca o ran infectat i uitat. Mirosea a iz de balt locul n care ai leinat neputincioas, i mi-a fcut semn s ncalec. Nu a durat mult pn la iaz. i auzeam inima btnd n venele mele i nu credeam c acest lucru e cu putin. Nu am fcut nici un jurmnt de snge, nicio vraj nu m-a atins, dar totui

    Ai pierdut lupta cu tine nsi. Te-ai rezemat de copacul meu preferat i dup puin timp, am vzut cum te-ai ridicat i cum ai venit spre mine

    i m-ai mbriat. Absenteismul nostru s-a contopit, iar eu te-am gsit aa cum te tiam cnd te-am pierdut. Cnd m-ai pierdut i mai aminteti ce mi-ai zis dup acci-dent? C vii dup mine n nal ne-am regsit n absolutul comun al existenei.

    Paradox pierdut al imag-

    inaiei erai. Voiam s te uit n

    mulime i s fug de tine.

    Sunt absolut n lumin. Razele soarelui impregnate n violet de apus m ncnt i m fac viu. Cnd le ating, mi se re ect n

    ochi de demon, iar tu plngi c m considerai un nger.

    text:Alexandra Diaconita

    5

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Cuvinte n pijama roz.

    HIMMEL.

    Luni moarte hidrargir caramelizat n celule.Primul pas dar nu te mai iubesc. Mreien timp ce glazura se transform n snge. Oamenii sunt fericii,au mncat sil ca s poat provoca accidente. Nebunia este citoplasm. Ne scldmtotul este decent i al naibii de dulce pn la urm. Mari s-au mpletit vene cu jeleuri n form de arpevecina de la etajul apte a purtat o coroni nou la coal. I-a sprijinit inima Prea o doamn din nalta soci-etate cu mersul ei de himer cu studii incomplete. Bon matinsoart pecetluit cu substane nocive se conserv neuroni n formol. Trece mai repede timpuldini mzglii cu snge

    Acoperire top-secret cu mem-bran 100% calitate superioar. Toropite anesteziatestrlucire garantat Se nlocuiete Colgate cu sev brut i elaborat. Tipic (tocmeal)Se insist asupra gurii. Cioplire pe versuri ,,Because the night belongs to lovers, Because the night belongs to us.amalgam de ironie i mulumire Buze perfecteunghi de 45 de grade i cuvinte rotun-jite. Ca-n franuzete Nous aimons era parc joivineri Toi pleac spre mcelria din col. Moartea face autostopul pe-o bucat de lemn putredcum e viaaCUVINTEcarneDE OMHimmelpijama roz

    text:Sofron Ctlina-Andreea

    6

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • n dimineaa asta rcoroasam s te vd pentru prima oar.

    Gola,

    fragil,

    cu zmbet de copil,

    ai s-mi spui povestea lui odat,

    i-ai s-mi descrii cu lux de amnunte

    ct de frumoas ar fost viaa noastr

    de ne-am cunoscut cu o secund mai devreme...

    Iar eu o s tac

    privind n gol cum Timpul,

    Cpcunul,

    mi-a mai nfulecat o via,

    i m-a aruncat

    n groapa de la captul pmntului,

    dezvelindu-i colii gunoi n care st nfurat

    chipul tu nevinovat.

    Am s m nasc din nou

    i iar am s te caut

    prin mrcini i ape noroioase, prin psri i angoase,

    i iar am s u trist,

    i iar am s te pierd,

    i-o s rmn doar cu povetile tale

    despre ct de frumoas ar fost viaa noastr

    de ne-am cunoscut cu o secund mai devreme..

    Naivitati

    text:Clin Laureniu

    7

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Cele dou vocale.S o in de mn, s m ndrgostesc de mna ei.

    S m joc cu degetele ei i s i le srut. S-i mngi palma.

    S o privesc. S m uit n ochii ei fr s zic nimic, ateptnd s zmbeasc.

    S-i fac ceai. S stm ntini n pat, ascultnd muzic bun.

    S mncm ciocolat. S-i simt capul rezemndu-se de mine.

    S rdem. S m la nceput i s simim n tot corpul cnd ne atingem, accidental, coatele.

    S stm la o mas i s ne inem picioarele lipite.S tcem i s ne ascultm n linite.

    S o iau n brae. S m joc n prul ei.

    S-i spun c e frumoas. S-mi adoarm n brae, s-mi amoreasc mna i s nu vreau s m mic doar ca s-o mai in.

    S-o srut ncet, tiind c, pentru un srut, am tot timpul din lume. S-i povestesc despre aventurile mele din copilrie.

    S ascult povetile ei. S-i mngi obrajii. S ne e ruine. S mncm mpreun.

    S facem glume unul pe seama celuilalt. S ne plimbm cu autobuzul. S ne dm ntlnire n Cora.

    S dansm pe La Vie en Rose. S se agae de gtul meu.

    S se nfoare n jurul braului meu. S m strng de mn.

    S-i spun secretul semaforului din intersecia de la facultate. S rmnem fr bani.

    S-i vd camera.S-i pun picioarele n poala mea.

    S m trezesc lng ea. S stm o noapte ntreag de tain.

    S bem vin bun. S-i mngi trupul. S-i miros gtul. S-i ascult inima btnd.

    S se mbrace n cmaa mea. S-i gtesc. S gtim.

    S-i art ce pstrez n cutiuele mele.

    S-o cred.

    text:Clin Laureniu

    8

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • N-am s tiu niciodat dac tim-pul sta e real. N-am s vreau s-mi depun jurmntul n faa unor cifre i a unor uniti de msur. Dac ar s aleg ntre manifest i splare circumvoluionar, mai bine m-a transforma n piatr. i dac a sediment, nu a mai ti sentimentul clipei care trece. A cunoate ederea, ba chiar a adora-o. M-a metamorfoza i m-a preschimba n piatr cltoare pe un ru de munte, pe care numai linitea l-ar nelege. Apoi m-a aeza n patul meu de albie i mi-a tri viaa ntr-o istorie deplin n care ar nu ar conta ce-am fcut, pentru c, pn la urm, a doar o piatr. Ar ca o via de om i experiena asta, doar c nu a mai sta atta s msor uorul i greul. L-a lsat pe Sisif s creeze absurdul prin mine, dar nu a tiut povara Muntelui. M-a strlucit pe o potec de pdure ca s m poarte, din mn n mn, cel mai ngndu-rat om de pe Pmnt. El i-ar fcut mintea s tac, ns eu m-a simit la fel. Ah, i i-a inut piciorul drumeului cnd oboseala i-ar sfrit rbdarea. i ce mult piatr a fost la un loc dac n-a fost om!

    VREDNICIA PIETREI

    DE A SE SIMI OM

    *Pauz de piatr.+

    Nu-mi convine ce s-a ntmplat. De unde atta ire ntr-o piatr, m ntreb? Ce ne mai rmne nou dac visul pietrei e att de mre? Mintea se bolovnete ca s intre n peter i s nchid becurile. Se crede toat litosfera la un loc. Ct ndrzneal.

    ,, Mai bine m lefuiesc singur, zise rul de praf. ,,Nu vreau s cread nimeni c n-am

    ncercat s zbor de unul singur. O s m ntorc acolo sus, chiar pe puntea Carului Mic! Nici

    n-or s tie de cte nemuriri am plecat de sub paturile lor goale!

    M-am hotrt c ,,da i l-am evac-uat pe ,,nu, cu bolovanii lui cu tot. Ca s nu-mi mai vin dorul gndului de piatr, las aici micul ndreptar pentru omul care a uitat ct de minunat este s simi.

    text:Alexandra Ceornei

    9

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Despre importana lecturii

    Mircea Eliade susinea c lec-tura i-ar regsi funcia ei primordi-al, magic, de a stabili contactul dintre om i cosmos, de a aminti memoriei scurte i limitate a omu-lui o vast experien colectiv. Aadar a citi poate sinonim cu a restabili legtura profund cu lu-crurile. Cunoaterea de sine nu este posibil dect n msura n care re-uim s nelegem lumea noastr interioar, dar i realitile care ne nconjoar. Acest lucru nu se poate realiza fr lectur, crile reprez-entnd ele nsele lumi i realiti. Horia-Roman Patapievici a rma n vara anului trecut, n cadrul unei conferine, c lectura poate considerat o celebrare a vieii,

    cartea avnd rolul de a ne restitui umanitii noastre. Cu alte cuvin-te, lectura este cea care red insului ceea ce lumea modern i-a rpit: timpul, sentimentele autentice, pu-ritatea primordial. Dac lectura i gsete locul meritat n adolescen i n copilrie, atunci pericolul pierderii identitii este mai nde-prtat. Am nvat n timp c liter-atura poate o modalitate de salva-re n faa tvlugului informaional speci c vremurilor pe care le trim. Acaparai de internet i de jocurile pe calculator ne-am putea rtci de noi nine, ne-am putea pierde n-tr-o lume virtual conceput s ne absoarb toate emoiile i s vin n ntmpinarea tuturor dorinelor noastre imediate. n asemenea condiii, imaginarul nostru se re-zum la o lume construit de alii care va identic pentru toi aceia care o accept. Diferena este fcut n acest caz de ceea ce nc ne mai poate oferi lectura. Suntem ghidai n toate aciunile importante de ceea ce numim mersul lumii im-pus prin mijloacele amintite. Pri-etenii virtuali au discuii online de-spre subiecte n vog de pe siteurile de socializare. Aptitudinile i inteli-gena se msoar aici n postrile de impact i n numrul aprecierilor primite. Sentimentele sunt exteri-orizate prin imagini sterile care de cele mai multe ori nu au legtur cu dramele trite de internauii care

    lectura poate considerat o celebrare a vieii, cartea avnd rolul de a ne restitui

    umanitii noastre.

    10

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • doresc s i a rme public personalitatea, dar nu reuesc, de fapt, dect s semene tot mai mult cu prietenii lor virtuali. ntr-un asemenea context debusolant, lectura este tot mai necesar pen-tru c doar aa putem vorbi despre o dezvoltare a imaginarului personal, de o regsire a sinelui profund. Andrei Pleu scria c tipul uman pentru care cititul, cultura, dezbaterea intelectual au pre i relevan nu e n atenia public, nu se manifest, nu iese la ramp. i nu e ncurajat s o fac. Modelele societii romneti de azi nu fac parte din aceast specie. De aceea, cei care se ocup cu dulcea zbav a lecturii, pasionaii de texte i de via spiritual triesc discret, n cercuri restrnse, lipsite de vizibilitate i prestigiu. Ei exist, dar n penumbr. i asta pentru c lectura este pn la urm o experien personal, intim care transform i de nete, nu doar la nivel intelectual, ci i la nivel emoional. Prin urmare, cititul ne apropie n mod real de ceea ce nseamn omul n adevratul sens al cuvntului.

    text:Alexandru Ovidiu Vintil

    PoemPe cer

    trupul moale al unui singur norpe urm o dr nsngerat de

    lumin

    i zorii unei zile obinuite

    dar e atta linitee o mireasm subire i oarb

    ca o linie melodic tot mai abrupt

    dar dac ar s vorbim despre toatelucrurile utile despre golul deplin

    carene nchide ntr-un cerc despre ploaia

    mrunt a unor vorbe dinadins

    cnd oscilaia pendulului i adncete privirea

    ntr-o rutin pur i simplu

    de la halucinantul dans al focului i pn la

    apele alunecoase ale sngelui

    iat cum trec anotimpurilepropoziiile dense i inegale

    text:Alexandru Ovidiu Vintil

    11

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • C R O N I C A R U L

    UNIVERSULUI

    [...] Se ls pe spate n scaunul de paie arti ciale i trase adnc n piept o gur de aer reciclat. Locuia

    ntr-o camer modest, cu diametrul de 4 metri, utilat cu un dom demn

    de povetile ancestrale...Erau proiecii primitive, viei private de tehnologie,

    de siguran, sau contiin universal. Ca nite obolani nchii, timp de cte-va milioane de ani, ntr-un laborator gigantic de mrimea M, orbitnd n

    jurul unei stele galbene. Vedea frnturi, tineree, moarte, butur, sex, marile mistere asociate raselor primitive de-

    spre care se tia att de puin...

    12

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Era antropolog. Singuratic, izolat n domul su de eoni, pstra contactul cu exteriorul doar prin proieciile as-trale. n afara timpului, spaiul capt noi sensuri,valene subtile iar mintea, darul divin cu care Dumnezeu a por-nit revoluia schimbrii, reprezint el-ementul de coeziune a ntregii creaii primare.Lumnarea, fcut dintr-o substan vscoas, emana mirosuri ciudate, un-eori neplcute, nsa de cele mai multe ori absolut fascinante. Mirosea a fn, a primvar, a dulcea i cafea, a apus i rsrit, a nou nscut i vin proaspt, a canabis, a urlete de lupi... In nitatea imaginaiei constituia n cele din urm sigurana libertii absolute a creaiei desvrite. Absolut orice informaie sau nuan subtil erau pstrate n me-moria universal. Pn i cel mai mic ricel de praf se dizolva ntr-o viziune aparte iar gndul, unitatea de msur absolut, l nsu eea i proiecta n-tr-un spectru absolut ntreaga istorie a microcosmosului aferent. Linitea desvrit domnea peste zrile mpestriate. Privirea lui putea strbate oricare dintre cele 12 dimensiuni, iar asta l fcea s se simt bine. Era Cronicarul Universului, -in mitic ns foarte apropiat cre-atorului. A fost prima creaie a Lui, Cuvntul, despre care se vorbete n evanghelii, i de-atunci apropiat sftuitor al Absolutului. A asistat la naterea Planului Material i marea sa mndrie o reprezint radiaiile, o idee pe care-a sculptat-o ntr-o sear n timp ce savura un apus pe o planet cu doi sori. Atunci s-a gndit ca n-ar ru s existe un element de interde-

    penden ntre toate corpurile solide, materiale sau spirituale. O metod intim de comunicare ntre orice particul din multiversul pluri-in nit. Dumnezeu a fost ncntat de idee i i-a oferit priv-ilegiul de a-i da singur form i via. Se opri din reverie i-i mai aprinse o igar. Adora felul n care transmutarea energiei, nc proaspt impregnat n aer, i inunda plmnii, stimulndu-i glandele pineale. Hormonii erau eliberai instantaneu, ntregul corp indu-i asaltat de ori electrici ndopai cu endor n. A fost Zeu, Plant, tnr copil, Soare, Libelul, Lumin i cte i mai cte...Momentan e un copil, dac are 25 de ani, st ntins n pat scriind ntr-o agend sau citind dintr-o carte ce nc nu a fost publicata i-i desco-per o noua dimensiune a contiinei. Nu a fost pe deplin convins ca acest moment va veni vreodat, cu toate ca atunci cnd a auzit despre toate acestea un or i-a strpuns ina aproape paralizndu-l. Iat-l n sfrit ajuns n pragul revoluiei spiri-tuale. E relaxat, lsndu-i mintea s cutreiere gal-axiile i clusterele neuronale. E creator desvrit, Cronicarul Universului. Foarte curnd i va gsi o slujb, i va aminti programarea, i va cumpra o chitar stranic,se va ndrgosti, va termina facultatea i se va bucura de acest lm minunat, intens i imprevizibil. Acum se va duce s fumeze o igar, dup care va reciti tot ceea ce a spus i va zmbi mpreun cu imaginaia bogat, frumoas

    E relaxat, lsndu-i mintea s cutreiere galaxiile i clusterele

    neuronale. E creator desvrit, Cronicarul Universului

    text:Sofron Constantin Urzic

    13

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • MEMENTO MORI

    UN GND NAPOI CTRE

    14

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • VIITOR

    15

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Am venit n lumea pmnteana pe 8 Septembrie 1937 din prinii Victoria i Adri-an Popescu, n casa vecin cu a lui Ion Creanga, pe ulia Rdenilor. Tatl, u de tmplar, ab-solvent al Facultii de Drept din Iai, practica dreptul la Tribunalul Flticeni. Mama, profesoar la Gimnaziul de Fete din ora. Prima parte a copilriei a fost fericit, familia cumprnd casa cu numarul 12 Cuza Vod. Gradina casei prea nesfrit, plin de ori i pomi fructiferi. Iarba nalt, mtsoas, n care m tvleam, n zumzetul albinelor, odihnindu-mi ochii n albastrul cerului. Era locul preferat de joac, fr griji, al omuleului n devenire. Nu peste mult vreme, vicisitudinile rzboiului i-au pus amprenta i asupra familiei mele, care, ntre timp, se mrise prin apariia pe lume a fratelui meu, Paul Adrian. Ne-am refugiat din faa hoardelor invada-toare pentru civa ani, la Blaj i Bucureti, n timp ce tatl meu lupta n armata romn la co-tul Donului. Lipsurile i tristeea i-au ntins aripile i asupra noastr. Una din surorile mamei, Maria Macarescu, de asemeni profesoar, s-a alturat familiei, n lipsa tatlui plecat. Au fost ani grei pentru toi, ntre 1943 i 1947 prinii, facnd fa cu greu vicisitudinilor vremurilor. Anii precolari i ai cursului primar au fost primii ani de contact cu cartea i dragostea de n-vtur. Figura luminoas, dar sever, a nvtorului iubit, Domnul Gherasim m va urma muli ani n cariera mea viitoare. Atunci am nvat legtura cu pmntul, copacii i iarba, dar i cu nvturile crilor. Creang, Sadoveanu, Eminescu, Alecsandri, Cobuc se instalaser pentru totdeauna n subcontient, pregtind calea i foamea pentru tiin. Am continuat cursul colar secundar i cel liceal la Liceul Nicu Gane. Fiecare an era marcat de vrsta copilriei ctre adolescen i de mbinarea dragostei de nvtur cu obligaiile liceale. Cu mult nostalgie mi-aduc aminte de jocul cu prietenii din vecini, de dup coal, alergatul i ascunsul n iarba nalt i mirositoare a grdinilor fr sfrit din strzile Cuza Vod, Boian i Rdeni. Furatul de ciree i nuci erau aventurile tinuite, pe nserat. Iarna, sniuul i schiatul pe aceleai coclauri, erau pline de freamt i risc, printre cruele cu cai ale trgov-eilor. Mai trziu, n anii adolescenei, plimbrile roman-tice de sear, mn n mn cu aleasa inimii, colega de liceu, fcnd planuri de viitor. Am absolvit liceul cu zece clase, dup modelul sovietic, n 1953, bucurndu-m de instruirea i supravegherea unor profesori ilutri ca Eugenia Scripcaru, Aurel Stino, Vasile Popa, C. Ilioaia, Maria Macarescu. Le-am pstrat memoria sfnt de-a lungul anilor, ca mentori a ceea ce am devenit mai tr-ziu. n 1954 am fost admis la Facultatea de Medicin a Institutului de Medicin i Farmacie Carol Davila din Bucureti. Viaa s-a schimbat radical, ziua ne ind destul de lung pentru cursurile preclinice i clinice, nopile nesfrit de lungi n biblioteca facultii. n anul trei am obtinut postul de Extern prin concurs, iar n anul cin-ci, acela de Intern prin concurs al Spitalelor Clinice din Bucureti. Acestea mi-au deschis viitorul. Aici am n-drgit chirurgia. A nitatea i pasiunea ctre tiina chir-urgiei, de fapt, s-a artat devreme, n cursul facultii petrecndu-mi existena din stagiile chirurgicale n jurul

    16

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • slilor de operaii i la patul celor n suferin. Cu timpul, se terminaser relaiile romantice i plcerile ceaiurilor studeneti. Din ase stagii ca intern, care durau cte ase luni, schim-bnd cu ali colegi, eu am fcut cinci stagii la Clinica de Chirurgie a Spitalului de Urgen Floreasca, singurul din ar cu acest pro l, la acea dat. Aici, innd retractorul chirurgical i instrumentnd asistam pn la istovire pe marii maetri ai chirurgiei a ai atunci n acea clinic: V. Carp, P. Bors, C. Constantinescu, A. Calalb, E. Papahagi, C. Petrescu, M. Ciurel. De la ei am nvat alfabetul chirurgiei, dragostea i compasiunea pentru bolnav, ct i satisfacia unei viei salvate. Devotamentul ctre alinarea suferinei umane a devenit motivul existenei mele din zilele acelea i pn astzi. La sfritul celor trei ani ca intern am fost repartizat n provincie, ca stagiar de chirur-gie. Curnd dup aceea, ncercnd s revin n Bucureti prin participarea la concursurile de ocupare a unui post n nvmntul universitar, am neles impactul negativ reprezentat de Dosarul meu de Cadre: Tatl meu, ca jurist i fost viceprimar al Flticenilor sub guvernul Cuza-Goga, iar Mama, identi cat ca votant mpotriva comunitilor la alegerile din 1947. Din aceast cauz i pentru a ameliora originea nesntoas pe care o aveam, am optat, n 1964, pentru postul de stagiar n chirurgie la unul dintre antierele muncitoreti, i anume la Hidrocentrala Corbeni, Arge. La sfrit de sptmn, cand nu eram de gard, reveneam n Bucureti, unde m refugiam n Biblioteca Academiei. Aici m pregteam n vederea unui eventual concurs pentru ocuparea unui post de Preparator la Facultatea de Medicin. Prilejul s-a ivit n 1964 prin scoaterea la concurs a unui post la Prof. Burghele, urologie, Spitalul Pan-duri. Bineneles, n ciuda unui scor foarte bun, nu am luat poziia. A fost acordat, aa cum era de ateptat, unui fost coleg de an, admisn Facultatea de Medicin fr examen, cu coala muncitoreasc, lider comunist n perioada studeniei. Ulterior, acesta a urcat repede pe treptele academice ajungnd n vrful Soci-etii Romne de Chirurgie, dup decesul profesorului Cuti Juvara, n jurul anilor 1975. Dup pierderea acestui concurs am a at c ne ind membru de Partid nu voi avea nicio ans la viitoarele ncercri. De obicei o singura poziie, i numai n nvmntul universitar, era scoas la concurs. n iarna lui 1964 am reuit cu sprijinul pacienilor mei ce ocupau funcii n

    aparatul local de Partid i de Stat, s u acceptat n rndurile membrilor Partidului Comunist. n 1965, neateptat, s-au scos la concurs dou posturi de Preparator la IMF Bucureti: unul la Clinica de Chirurgie a Spitalului Grivia, Prof. Ion Fgranu, i al doilea, cel mai rvnit, la Clinica de Chirurgie a Spitalului de Urgen, Floreasca, Prof. Ion Turai, unde mi petrecusem anii de internat. Dei se cunoteau dinainte de concurs numele celora care vor ocupa aceste poziii bineneles, aceleai odrasle ale atotputernicilor din aparatele de Partid i de Stat - cu sprijinul Celui de Sus, am obinut un scor att de mare la proba scris (Anatomia Clinic a Rinichiului), nct nu am mai putut nlturat. ntruct aceia pentru care se scoseser pos-turile se cali caser, chiar dac aveau medii mai mici dect ale mele, s-a creat pentru mine un post suplimentar de Preparator IMF n Clinica de Chirurgie de Urgen, Floreasca. Aceast neateptat, dar mult sperat oportunitate mi-a deschis viitorul. n 1966 am revenit n Clinica Spitalului de Urgen, unde am activat pn la plecarea din ar, n 1978. Au fost ani fericii, productivi, n care m-am format ca chirurg i cercettor tiini c. Activitile erau zilnic ace-leai: dimineaa vizita cu Profesorul, urmate de operaii, asistandu-l pe acesta la bolnavii lui, ct i n cazurile interesante. La ora 12:30 prezentam Profesorului materialele didactice ale

    La ora 12:30 prezentam Profesorului materialele didactice ale cursului cu studenii care se tinea de trei ori pe sptmn, la

    ora 13. Dup-amiaza la ora 17 urma contra-vizita, la cazurile operate, iar la ecare trei zile, garda de 36 de ore. Era o imens cazuistic chirurgical, cu cea mai di cil patologie, venit din

    toat ara.

    17

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • cursului cu studenii care se tinea de trei ori pe sptmn, la ora 13. Dup-amiaza la ora 17 urma contra-vizita, la cazurile oper-ate, iar la ecare trei zile, garda de 36 de ore. Era o imens cazuistic chirurgical, cu cea mai di cil patologie, venit din toat ara. Epuizat zic dup asemenea grzi, n care se numrau mai ntotdeauna peste 15 ca-zuri / 24 ore, toate urgene chirurgicale ab-dominale i toracice, politraumatisme, etc. aveam cteva ore de somn i iari o luam de la nceput. Era tinereea care nu simea oboseala zic, mbtat de dorina acu-mulrii de ct mai mult experien clinic i de ndemnare chirurgical. Aa au trecut anii, avansnd treptat n ierarhia academic.

    n 1967, cnd n lumea tiini c inter-naional ncepuser experimentele n ve-derea transplantrii de organe, Profesorul Turai mi-a ncredinat ca tem de cercetare n vederea obinerii tilului de Doctor n ti-ine Medicale, - titlu academic ren inat dup instalarea Statului Comunist - Cer-cetri experimentale n Transplantul de Fi-cat cu aplicativitate n clinica uman. Era o sarcin monumental avnd n vedere pau-pertatea de date venite din vest. De altfel, i acolo era la nceputurile ei. Se conturau dou mari centre: unul n Marea Britanie, condus de Prof. Calne i cellalt, n SUA, la Clinica de Chirurgie a Prof. Thomas Starzl, din Pitsburg, Pennsylvania. Datele ce par-veneau n ar erau frugale si cenzurate de Stat. Ruii ncepuser i ei, mai ales n trans-plantul renal, care era mai fezabil la acea dat. Pentru noi, cercetarea experimental era foarte di cil din cauza lipsei de acces la informaiile internaionale, lipsei total de posibilitate a unor schimburi de experien cu centrele de cercetare tiini c din afara lagrului comunist i, mai ales, datorit lip-sei de fonduri necesare unui program de asemenea anvergur. Biblioteca Academiei ddea acces la cteva reviste de specialitate din lumea tiini c vestic. Am nceput plin de entuziasm, n naivi-tatea mea bine intenionat, n micul labo-rator de chirurgie experimental din curtea de atunci a Spitalului de Urgen. Curnd,

    entuziasmul s-a risipit n faa realitilor. Eram singur n faa unui proiect monumen-tal pentru mine, fr prea multe informaii i, mai ales, fr resurse materiale. Eram ns ncreztor n energia mea constituional. Au urmat civa ani grei, n care, bazat pe sumarele cunotine n subiect, am creat i ansamblat un aparat care s menin n via catul recoltat chirurgical, pe o durata de opt ore, timp necesar reimplantrii funcionale n alt organism viu. Cu ajutorul unor oame-ni in ueni, foti pacienti, al caror nume mi-l amintesc cu recunostin : Gheorghe Car-am l (fost Ministru la Chimie), Ion Tudose (fost Ministru la Construcii Industriale), etc., s-a ansamblat un sistem de conservare al organelor n vederea transplantrii bazat pe perfuzia continu ntr-un sistem extracor-poral, n mediu de oxigenare hiperbaric i refrigerare. Aparatul a fost patentat de O -ciul Romn de Invenii n anul 1973. Teza de Doctorat n tiine Medicale, a crei nalizare a necesitat apte ani, a documentat meni-nerea viabil a catului de animal, timp de opt ore. n toi aceti ani am continuat activitatea chirurgical i academic n Spitalul de Ur-gen Floreasca din Bucureti. Frustat peste limite de lipsa de suport pentru cercetarea tiini c din partea autoritilor comuniste am ncercat plecarea din ar. Cererea de plecare la studii n strainatate mi-a fost re-fuzat de mai multe ori, pe motivul lipsei de ncredere c m voi rentoarce n ar. n acest context, contemplam posibilitatea unei plecri legale sau ilegale. n 1969, prin-tr-un pacient strin operat de mine, am trim-is o scrisoare ctre prof. Thomas Starzl, eful Centrului de Transplant Hepatic de pe lng coala de Medicin, Universitatea din Den-ver, Colorado, SUA, cernd acordarea unei burse de studii. Rspunsul pozitiv, a fost, desigur, interceptat de securitatea romn i predat efului meu, Prof. I Turai. Cu toate c la vremea aceea eram considerat de acesta ca un colaborator util i apropiat, furia aces-tuia nu a ntrziat s se arate de ndat ce a primit documentul prin care eram acceptat n fellowship pe o durat de un an. Pe tonul cel mai advers posibil Profesorul mi-a co-municat c nu voi mai putea pleca din ar

    18

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • niciodat. A urmat resemnarea i ndrt-nicia de a termina teza de Doctorat in ar, in oriice condiii. Decesul neateptat al profesorului Turai n 1971 mi-a redeschis intenia de a prsi ilegal ara. Prilejul a aprut odat cu necesitatea unei intervenii chirurgicale a Primului Ministru de atunci, Ion Gheorghe Maurer. Din echi-pa operatorie au facut parte Acad.Prof. Th. Burghele, secundat de noul meu ef al Clinicii de Chirurgie de Urgen, Prof. Emil Papahagi. Am fost cooptat n echipa chirurgical de acesta, ca asistent instru-mentar. Operaia, minim, de altfel, a fost un succes i rsplata nu s-a lsat ntrzi-at: un paaport de excursie n Ungaria, ar socialist la acea vreme, dar cu grani spre Austria mult mai deschis. Am ple-cat singur ctre Budapesta, la volanul au-toturismului meu de atunci, un Renault 10. Aranjasem ca vizita mea n Ungaria s coincid cu unul dintre turneele artistice a Corului de Camer Madrigal, n care vii-toarea mea soie era solist. Convenisem la o posibil ntalnire, la o anumit dat, n gara din Viena, Austria. n bancheta din spate al autoturismului ascunsesem cu gri-j cteva acte de identitate i diplomele de specialitate. ncercarea de trecere a fron-tierei Ungaria - Austria s-a dovedit ns fr succes, grania ind mpnzit de soldai rui. Am fost interceptat, arestat i acuzat de tentative de trecerea frauduloas a fron-tierei. Maina mi-a fost demontat pies cu pies ns, cu toat srguina vameilor, actele mele ascunse nu au fost gsite. Paaportul mi-a fost con scat, iar eu am fost excortat n ar, unde am fost incar-cerat n subsolul Ministerului de Interne, ateptnd rezultatul investigaiilor Secu-ritii. Neavnd dovezi majore, am fost eliberat pe cauiune la intervenia Prof. E. Papahagi, foarte bine cotat la acea vreme de ctre autoritile comuniste. Am fost trecut pe linia moart n posibilitile de avansare pe linia universitar. Am primit votul de blam pe linie de Partid, dar am fost lsat s lucrez n continuare n Clinica de Chirurgie a Spitalului de Urgen. Am nteles c trebuia gsit o alt modalitate de a pleca din ar. ntre timp, mi-am con-

    tinuat activitatea clinic i de cercetare, aa cum se putea. Trebuia s dovedesc c am renunat la ideea plecrii. M-am recstorit, dup un divor anterior, datorat informaiilor primite prin relaiile mele, precum c fos-ta mea soie informase Securitatea asupra adevratelor mele intenii. Din nefericire, datorit cunoscutei mele disloialiti fa de politica autoritilor comuniste, noii mele sotii i s-a ridicat paaportul permanent, ea nsi ind exclus din viitoarele turnee ar-tistice n strintate... Au urmat civa ani n care am ncercat s dovedesc c am aban-donat intenia de a prsi ara. S-a nscut fetia mea Ileana, am construit o cas per-sonal n Vatra Luminoas din Bucureti, am lrgit sfera de relaii ntre suspuii Puterii. Cu toate vicisitudinile, am continuat cercetarea tiini c n legtur cu prezervarea catului n vederea transplantrii, folosind aparatura patentata de mine. Teza de Doctorat n ti-inele Medicale, prezentat la IMF Bucureti n 1974 a fost un succes. A urmat con r-marea de Medic Primar Chirurg i avansar-ea pe linie didactic universitar. ntre timp, nc un pas napoi: eful meu de clinc, prof dr. Emil Papahagi, propus ca Ministru la Sntate i a crui apropiat colaborator eram, a defectat neateptat n Germania. Erau anii 1976 - 1977, ani n care poporul suferea din ce n ce mai mult rigorile abso-lutiste ale regimului comunist. Condiiile de via erau din ce n ce mai di cile. n 1976 soiei mle i s-a aprobat plecarea ntr-un tur-neu artistic n Turcia, nsoind vizita o cial a Tovarului Nicolae Ceauescu. Era o dovad de mare ncredere. Am neles c, n viitorul apropiat, se va ivi o alt oportu-nitate pentru ea de a rmne n strintate, spernd n rentregirea familiei nafara -rii. ntr-adevr, n iunie 1977 soia mea, Mar-iana, atunci gravid n cinci sptmni, sar-cin nedetectat de autoriti, a defectat n Italia, conform nelegerii noastre prealabile. Ce a urmat este greu de descris n cuvinte. Eu, soul abandonat, rmas acas cu un copil de trei ani, eram n atenia tuturor or-ganelor de resort. Urmrit n permanen, la clinic ntinzndu-mi-se tot felul de curse pentru a intercepta o comunicare cu soia mea trdtoare. ntebuinam mijloace de

    19

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • neimaginat ca s-i pot transmite nouti i ceva bani pentru existen. Fetia noastr, Ileana, rmas cu mine n ar, a acceptat cu greu lipsa mamei, treptat i cu di cultate nlocuit de Bunica, mama mea, care nici ea nc nu banuia nimic. Soia mea ns, a suportat di -culti insurmontabile, urmrit de agenii de Securitate Extern, ascunzndu-se n subsolu-rile diferitelor apartamente din Roma, dupa ce ceruse azil politic la Ambasada American.Trind foarte auster, din puinii bani pe care eu i puteam transmite pe ascuns din ar i aju-tat de organzaii caritabile din Roma a reuit s-i pstreze sarcina. Ateptnd viza de intrare n SUA, au trecut 4 - 5 luni, timp n care sarcina prea mult mai avansat dect era calculul obinuit. Apruser semne de anormalitate, probabil din cauza stresului, subnutriiei: edeme avansate, hipertensiune arterial, cretere rapid n greutate. Erau semnele unei preeclampsii care, n lipsa oricrei ngrijiri medicale, deveneau vital amenintoare. Cltoria spre America devenise prohibitiv pentru ageniile americane care trebuiau s aprobe calatoria cu avionul. Cu intervenii din partea organizaiilor de emigrani, viza de intrare n SUA a fost acordat n ul-timul moment. A fost dat s nu se ntmple nimic ru. Ajuns n New York ea a fost ateptat i preluat de rudele unor foti pacieni de-ai mei, armeni de origine. Fr s m cunoasc pe mine sau pe ea, aceti oameni binevoitori, pe care eu i consider mesageri ai Celui de Sus, i-au acordat ngrjire, protecie i dragoste ca i cum ar fcut parte din familia lor. Fr nicio ngrijire medical, cu o sarcin care prea patologica, s-a prezentat la camera de gard a New York Hospital, n durerile naterii. Rezidentul de gard a asistat naterea unei fetie de patru kilograme, cu aspect normal. Intrigat c dup evacuarea placentei, abdomenul nu revenise la dimensiunile ateptate, de frica unei rupturi uterine, Rezidentul a cerut asistena urgent a efului de Gard Obstetrical, care se ntmplase s e eful departamentului. nainte de ajungerea acestuia n asisten, spre stupefacia celor de fa, un al doilea ft i-a fcut intra-rea pe lume, un bieel, tot de patru kilograme. Total jenai de lipsa de diagnostic, ntr-o ar n care ecare gravid este controlat i rs-controlat lunar n cursul unei sarcini normale i tiind c este soie de medic rmas ostatic peste ocean, toat ngrijirea medical, pentru mama i cei doi gemeni, a fost fcut pe gratis. Cei trei eroi au fost adoptai de comuni-tatea armean i ingrijii cu dragoste. Situaia a declanat o campanie de petiii catre Senatul American, audiene i proteste ale imigranilor romni n faa Ambasadei Romne din Wash-ington D.C. i a cldirii O.N.U din New York.

    La ase luni de la naterea gemenilor pe teritoriul American, eu am fot chemat de Securi-tate i informat c trebuie s prsesc imediat ara. Am abandonat tot ce aveam i am prsit Romnia cu lacrimi n ochi, lsnd n spate prinii i un frate mai tnr. Am luat cu mine doar amintirile, dar i aspiraiile nemplinite ale unei viei de chirurg. Aveam 41 de ani. nsoit de fetia mea Ileana, care avea atunci trei ani, si de trei geamantane permise, am aterizat legal pe aeroportul Fiumicino din Roma pentru urmtoarele ase luni, ateptnd viza de intrare n SUA. Am trit din ajutoarele primite de la organizaiile locale de emigraie i din puinii bani luai cu mine din ar. n aceast perioad am ncercat s m familiarizez cu exam-enele de echivalare a Diplomei de Absolvent al Facultii de Medicin din Bucureti, obinut cu 17 ani n urm. La acea vreme mi se prea un lucru imposibil de realizat, fr a vorbi lim-ba englez i total nefamiliar cu sistemul american de examinare prin Multiple Choice. n-cepusem s realizez realitatea emigraiei i responsabilitatea mea fa de soia i cei trei copii. ntlnirea cu acetia pe aeroportul Kennedy n New York este greu de descris n cuvinte. mi vedeam noii nscui pentru prima dat, acum n vrst de 6 luni. Ileana, fetia venit cu mine din ar i regsea nencreztoare mama pierdut, simindu-se stingher ntalnindu-i frio-rii noi. Rentregirea familiei, n sfrit, se ntmplase. n primele opt luni am locuit toi n subsolul casei acelorai prieteni armeni, protectori, care ne considerau pe toi parte a familiei. Totul, fr a ne pretinde un ban. Prietenii i cunotinele lor, deveniser i prietenii notri. Aduceau alimente, haine i jucrii pentru cei mici, ncer-

    20

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • cnd s ne fac tranziia la noua existen ct mai puin traumatizant. Era greu pentru c m trezisem brusc ntr-o alt lume, fr a-i cunoate limba, cu majore di culti materiale i nanciare i, mai ales, lipsa activitii profesionale pentru un timp incert. Dup cteva luni, cu ajutorul oferit de Statul American celor doi copii nscui pe teritoriul SUA, am fost capabili s ne mutam ntr-un mic apartament, cu un dormitor i o sufragerie, nchiriat n Green Point, Queens, nu departe de fostele noastre gazde, la o or cu metroul de Manhattan. Cu mobil sumar luat de pe strad, abandonat de alii, cu alimente i haine pentru copii aduse de pri-eteni i cunoscui, am reusit s ne ncadrm n viaa cea nou. Pentru a ilustra realitatea trit, astzi amintit cu tent umoristic, merit s descriu un episod ntmplat n acea perioad de tranziie: Locuiam pe strada 44, la etajul trei. ntr-o dup-amiaz la sfrit de sptmn, cnd coala mea era nchis, trecnd pe strad, aproape de intrarea n blocul n care locuiam, am vzut o comod din lemn, cu multe sertare, potenial foarte util pentru depozitarea lenjeriei copiilor. Am decis s o crm n apartament, dar am ateptat nserarea, de team c cineva ne-ar recunocut. Am ridicat-o cu greu n micul lift, eu nemai ncpnd n el, fugind pe scari. Odat ajuni n apartament, ne uitam fericii la aceast pies de mobil simpl i ieft-in, dar care prea s rezolve o parte a necesitilor noastre. Dup masa copiilor, am alergat nerbdtori s deschidem sertarele pentru a le cura. ns surpriza nu a ntrziat: din primul sertar i din toate celelalte, au srit pe podea sute de gndaci imeni care au invadat casa. n disperare, comoda a fost dus imediat n strad. Fotii proprietari tiau de ce

    Cu emotie mi aduc aminte c n jurul locului unde locuiam am ntlnit foti pacieni sau rude ale fotilor pacieni operai de mine n ar i care m cunoteau. Aduceau cuvinte de mbrbtare i, de multe ori, alimente. Era o solidaritate necesar. Examenele care se apropiau nu preau prea uoare pentru un absolvent al Facultii cu 18 ani n urm, distantat de noile cunotine generale ale medicinii mult scimbate ntre timp. Eram un chirurg format, cu extensive

    cunotine n specialitate. Examenul de Echivalare a Diplomei de Absolvire a Facultii de Medicin (numit la acea vreme ECFMG - Educational Commission for Foreign Medical Grad-uates) era o examinare a cunotinelor preclinice de anatomie, biochimie, histologie, ziol-ogie, etc. i a celor clinice de medicin general, departe de acelea a unui board de Chiru-rgie. S nu uitam i tipul de medicin materialist dialectic de tip sovietic, cu care fusesem obinuit. A fost un efort substanial s m adaptez i la noul tip de examinare scris multiple choice, total diferit de cel European (elaborarea unui subiect medical). i totul ntr-o limb pe care nu o cunoteam destul pentru a distinge subtilitile ntrebrilor. Era necesar nrolarea ntr-o coal pregtitoare. Cu ajutorul unui mprumut de la o organizaie religioas numit Catholic Conference m-am nrolat ntr-un curs de ase luni la Kaplan Institute din Man-hattan. Acolo am ntlnit muli ali compatrioi care ncercau s treac examenul de o vreme. Au urmat ase luni de ascultat programul 14 ore pe zi, cu cti n urechi, ghicind ntrebarea i rspunsurile, doar dup cteva cuvinte dintr-o fraz. De multe ori adormeam cu capul pe pupitru, depit de lipsa de somn. Noaptea trziu, dup nchiderea colii i ajungerea acas, care dura mai mult de trei sferturi de or, m refugiam n toaleta de patru metri ptrai a apar-tamentului, pentru a nu trezi cei trei copilai adormii ntre timp de ctre soia mea. Efortul fcut de aceasta pentru administrarea casei cu resurse nanciare foarte limitate a fost nu numai remarcabil, dar i crucial n acea perioad n care eu m pregteam intens, cu emoie, dar cu ncredere n Destin, pentru examenele care se apropiau.

    21

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Surpriza a venit n ianuarie 1979, imediat dup susinerea ECFMG-ului. Trecusem examenul, cu un scor cosiderabil: 81 fa de limita de 75 din ntrebrile obligatorii. Era un scor foarte bun pentru vrsta mea de atunci, n comparaie cu mii de examinai. Au urmat sute de scrisori trimise spitalelor de pe tot teritoriul SUA, cautnd un loc de Rezi-dent n Chirurgie. Competiia era nemiloas, indiferent de supracali carea mea dup 17 ani de chirurgie academic i cercetare tiini c. CV-ul personal alinia 62 de comunicri / publi-caii tiini ce i un titlu de Doctorat n tiinele Medicale, n general asimilabil cu PhD-ul din vest. Eram laolalt cu toi imigranii de faculti de medicin de pe mapamond, cei provenii din ri de limba englez avnd, evident, avantaj. Locurile de rezident valabile pentru graduaii strini, erau limitate. Pentru mine, n particular, ocuparea unei poziii salariate era vital: aveam 41 de ani i aveam de ntreinut o familie de cinci persoane. Ca ntotdeauna, ngerul meu Pzitor, pe care L-am simit aproape n toate situaiile di cile din via, mi-a venit i de aceast dat n ajutor, deschiznd o porti neateptat. ntr-una dintre cltoriile obinuite cu autobuzul prin N.Y.C, am simit o mn pe umr. Era un brbat tnr, cumva familiar mie. Mi s-a adresat ntr-o limb romn perfect, dar cu accent: -Scu-zai-ma, nu cumva sunteti Dr. Popescu - Flticeni de la Spitalul de Urgen din Bucureti?! V-am fost student. Dr. Saines era ef Rezident n Departamentul de Chirurgie New York Hos-pital. Am cobort din autobuz i am discutat situaia n care m a am. Dou zile mai trziu am fost chemat n audien de eful Clinicii, Prof. Dr. H. Richmann. Cu toate c era evident c nu vorbeam limba englez n mod curent, dupa un scurt interviu n care rspundeam mai mult cu yes ori no, bazat pe experiena mea chirurgical din trecut, am fost admis direct n anul doi de reziden. Se prabuise cerul peste mine de bucurie: aveam un salariu, i nc unul bun, de 36 de ori mai mult dect bugetul familiar precedent. Ne-am mutat n apartamentele pentru rezideni, vis-a-vis de Spital, n Brooklin. n sfrit, intrasem pe fgaul fgduinei. Desigur, vicisitunile noului nceput au evoluat la o alt etap, de multe ori terminate noaptea cu lacrimi n ochi. Lipsa limbei engleze curente, comparative cu ceilali rezidenti, absolveni americani i straini care o vorbeau pefect, crease un handicap amenintor. ntreaga activitate chirurgical se baza nu numai intraoperator ci i pe relaia direct cu bolnavul sau familia lui, ct i pe contactul telefonic cu chirurgii, cadrele didactice, serviciile auxiliare ale sptalului, etc, etc. Eu nelegeam nelesul frazei vorbite recunoscnd doar 2 - 3 cuvinte. Supliciul a durat aproape un an, n timp ce luam lecii la o coal de limba englez. Colegii de reziden, mai ales cei provenii din India, Pakistan, invidioi pe accepiunea mea direct n anul doi, mi intindeau curse telefonice, pentru a m discredita. Cu sprijinul ngduitor al Profesorului, care ncepuse s m foloseasc din ce n ce mai mult, am reuit s rezist. mi petreceam majori-tatea timpului n sala de operatii, ind preferatul prim-asistent al chirurgilor privai. De multe ori eram lsat s ncep sau s termin operaia, nemai vorbind de ngrijirile postoperatorii. La sfritului anului de chirurgie general am absolvit cu aprecieri maxime. Atunci trebuia s ne alegem pentru urmtorii trei ani o specialitate chirurgical, pentru practica de viitor. innd cont de vrsta i de superioritatea pe care o aveam, cunoscnd n detaliu chirurgia abdom-inal, am decis n favoarea practicrii chirurgiei ginecologice/oncologice i uroginecologice. Aceasta specialitate lrgea gama contactelor directe cu pacientii oferind i o securitate de practic n caz de o potenial incapacitate de a performa chirurgia n viitor. n acest scop tre-buia s trec printr-o reziden de trei ani n Obstetric i Ginecologie. n 1981 am fost acceptat n Departamentul OB/GYN (Obstetric i Ginecologie) al Spitalului Mount Sinai din Hartford, Connecticut, Prof. Dr. Michael Baggish.

    Cu banii obinui n ar ( 5.000 de dolari), n urma vnzrii fortuite dinaintea plecrii a vilei din Bucureti, am cumprat un automobil vechi pe care l-am folosit eu i familia mea pe toat durata recolarizrii americane. Treptat, salariul meu de rezident a crescut. Soia mea, care absolvise Conservatorul de Muzic din Bucureti, secia Canto, era n imposibilitatea de

    22

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • a-i continua cariera, dedicn-du-se creterii copiilor. Se an-gajase cu jumtate de norma n urma unui curs pregtitor de programator n computer/software pentru a suplimenta venitul familiei. Copiii, acum n vrst de 3 i 7 ani, erau n-rolai n cursurile precolare i respectiv primare, acas erau ajutai i de prinii venii pe rnd din ar. Erau nc di -culti legate, mai ales, de ca-zarea familiei, acum n numr de ase persone. Astzi mi aduc aminte de un episod, poate ilar acum, dar atunci de o seriozitate maxim. Era n pragul iernii din 1980. Cu greu gsisem de nchiriat un apar-tament cu trei dormitoare n apropierea spitalului unde lucram. Apartamentul era la etajul unu, ntr-o cas partic-ular. Proprietarul locuia la parter, dedesubtul nostru. De menionat c n SUA aceste case sunt construite pe susi-

    nere lemnoas i nu cu perei solizi din crmid sau beton, ca la noi. Aa c oriice mi-care la etaj era auzit la parter, izolaia planeului de lemn -ind nu tocmai bun. Fiecare membru al familiei noastre avea programul lui cotidian. Eu lucram n spital 10 - 14 ore pe zi, grzi de 24 de ore, de dou ori pe sptmn; soia mea frecventa cursurile program-ului n computere. Copiii erau adui acas de la grdinit la ora patru dup-amiaz, ind supravegheai dupa aceea, pn la venirea prinilor, de ctre mama mea, adus pen-tru acest scop din ar, atunci n vrst de 83 de ani. Desig-ur, cei mici alergau prin cas, jucndu-se, deranjnd linitea proprietarilor ce locuiau dede-subt Afar era iarn friguro-as, copiii nemai putnd sta n natur. n plus, mama mea, obisnuit cu iernile geroase din nordul Moldovei, cu greu

    tolera cldura excesiva a cal-oriferelor din apartament. De-schidea ferestruica din baie pentru aerisire, n ciuda ad-monestrrilor proprietarului c se irosete cldura. Era surprins noaptea, cnd, pe furi, deschidea parial fereas-tra. Pentru a limita activitatea copiilor mici n cas, biata Btrn, i lega pe ecare de un picior, practic priponindu-i n jurul mesei din sufragerie. Ridicol, crud, dar adevrat. Cu toate ncercrile de a-i re-strnge pe cei mici, n plin iarn cu zapada de peste un metru, chiar n Ajunul Crci-unului, am primit ordin de la poliie de evacuare silit. Era dreptul proprietarului! Nu se gsea nimic de nchiriat. Gzduii temporar ntr-un spaiu al primriei oraului, cu ajutorul Spitalului care a ga-rantat pentru mine un mpru-mut la o banc local, am fost nevoit s cumprm o cas.

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l23

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Dobnda la mprumut era, la acea vreme, usurtoare pentru bugetul nostru limitat: 18%!!! De fapt, a fost cea mai ridicat din ultimii 40 de ani. Am supravieuit i atunci. Bunul Dumnezeu ne-a ajutat nc o data, iar copiii s-au bucarat de libertate n grdina spaioasa din jurul casei, localizat imediat n afara oraului. Un alt episod umoristic din viaa celor doi gemeni, copii provenii dintr-o familie de imigrani care a lsat un gust amar pn i astzi, cnd amandoi au obinut titluri postuniversitare. Toi cei trei copii au fost obinuii cu limba matern pn la vrsta de trei ani. De altfel, toi ne completam lim-ba englez la vremea aceea. La admiterea n cursul precolar, testul de competen mentala i-a declarat retardai. Testul con-sta n ceva asemntor otronului nostru. Dup instruciunile de rigoare n faa grupu-lui de copii, date de instructorul respons-abil cu testul, copiii trebuiau s sar pe nite plcue aezate ntr-o anumit ordine, nainte de a ajunge la punctul nal. Cei doi gemeni, fraternali, de altfel, au reacionat diferit. Alexandra i-a luat inima n dini cnd i-a venit rndul i a srit plcuele n legea ei, nerespectnd regulile. Adrian, purtnd la acea vrst nite ochelari cu lentile groase, serios din re, nu a rspuns la timpul cuvenit, observnd ce fceau ceilali copii. La urm a executat testul, la fel ca ceilali. La rezultatul testului, n care copiii au fost declarant in-api medical soia, n lacrimi, a cerut exam-inatorului s li se dea copiilor instruciunile n limba matern, romn, explicnd situ-aia recentei emigraii Desigur, copiii au executat testele corect i au fost admii cu scuzele de rigoare. Mai trziu, n cursul lice-al, ambii au absolvit excelent bacalaureatul n stil European, unul dintre ei cu Diplom de Onoare i bursier al statului Florida. Toi cei trei copii au absolvit colegiile cu cte 2-3 majors, Ileana absolvnd la Ivy League University, Georgetown School of Foreign Service and Law, din Washington DC. Astzi toi cunosc limba matern, corectndu-ne pe noi, cei mai n vrst, n limba lui Shake-speare.

    Timpul a trecut, alte multe (chiar zeci)

    de examene draconice au urmat, pn ce am fost recunoscut ca egal cu medicii ab-solveni americani, cu dreptul deplin la libera practic medical. Legislaia American este mult diferit de legislaia de echivalare euro-pean. n ultimul an, ca ef rezident, am avut responsabilitatea activitii profesionale a tuturor rezidenilor. Dup absolvire, am fost reinut n Academie ca Assistant Profes-sor i Director al Serviciului Ambulator din Mount Sinai Hospital Hartford Connecti-cut. La puin timp dup aceea, am susinut examene de liber practic i n alte 5 State Americane: Maine, Virginia, Colorado, Arizo-na i Florida. Dei am fost ntotdeauna atras de cariera academic, datorit nevoilor fa-miliare crescute prin aducerea ntregii familii lng noi, am ales practica chirurgiei n do-meniul privat, mutndu-ne de nitiv n sudul Floridei, n Palm Beach. n Florida am nceput de la zero i am ajuns n scurt vreme la o practic excelent, cu-tat de pacieni dinuntrul i din afara stat-ului. Toate, cu sacri cii, dedicaii, compasi-une fa de semenii n suferin. Zilele erau de 14 ore de munc, nopile la dispoziia pacienilor pentru urgenele postoperatorii , fr weekenduri sau vacane, timp de peste 30 de ani. Recunoaterea profesional s-a impus de la sine. n trei ani de la absolvirea rezideniatului n Obstetric i Ginecologie, ndeplinind partea obligatorie de cauzistic obstetrical, am trecut examenul de Ob-stetric i Ginecologie i am fost recunoscut ca Diplomat al Boardului n Specialitate. n acelai timp, am fost acceptat ca Diplomat al American Board of Surgery, astzi ind Life Fellow n ambele. Era recunoaterea activ-itii profesionale de o via. Foarte puini medici americani au dou specializri chirur-gicale, necesitnd dou rezideniate diferite. Am practicat timp de peste 30 de ani chiru-rgia ginecologic, oncologic i uro-gineco-logia. Bucurndu-m de admiterea n multe societi americane i internaionale. n anul 2007 am fost inclus n lista Top American Surgeons. De civa ani, la varsta de 73 de ani, m-am retras gradual din activitatea chirurgical continund n cercetarea tiini c, mai ales n domeniul oncologiei, cu o conotaie per-

    24

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • sonal. Sunt 37 de ani de la strmutarea mea i a familiei mele pe alt continent, pe care nu am dorit-o, dar n care am fost silit, din cauza nedreptilor impuse de regimul comunist, pe care eu personal nu le-am putut accepta. n toi aceti ani dorul de pmntul natal m-a reche-mat acas, la Buciumenii pe care i-am visitat de multe ori. De ecare dat mi-am rencrcat bateriile respirnd mireasma pmntului i a orilor crescute peste mormintele prinilor i strmoilor mei. Acolo, lng Bisericua veche din cimitirul Buciumenilor, lng Dumbrava Minunat a lui Sadoveanu, mi-am aezat locul de veci, gndind cu senintate la viaa ce va s vie. Acolo am adunat toate rmiele pmnteti ale familiei mele. Pe pmnt, Domnul Dumnezeu mi-a dat trie, dorina de a OM, voina de a nvinge, dorina nestrmutat ntru ajutorarea celor n suferin, indiferent unde pe acest pmnt, dar i legtura nestrmutata cu locurile natale. Domnul mi-a dat multe succese profesionale i bucurii. Am fost binecuvntat cu o familie frumoas, o soie minunat, devotat, care i-a sacri cat cariera sa pentru cas i familie, adevrat tovar de drum lung, copii buni. Toi, legai prin acele re nevzute de pmntul strmoesc, n care toi ne rentoarcem.

    DOMNUL A DAT, DOMNUL A LUAT, DOMNUL FIE LUDAT.

    Dr. Dumitru Popescu-Flticeni2014, Decembrie 10,Palm Beach, Florida, SUA

    25

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • FIZIOLOGIA DURERII. IVManhood * Manhood (en.) - natura uman,

    - vrsta brbiei, - virilitate, - brbie, curaj,vitejie.

    Dup modul n care se privesc oamenii ntr-o camer(s zicem... ntr-o crm, spre exem-plu), poi s deduci distanele care se brodesc ntre ei. Priviri aruncate pe ascuns, nici mcar de tine tiute, msurnd distanele de la tine la altul cu greutatea adecvat, ca i cum asta ar de ni culoarea spaiului dintre noi.

    Amalia...ntr-o linite mormntal de zaruri aruncate si piese de DOMINO trntite la locul lor... un barman plictisit, ca un luntra pe un lac pustiu, unde nimeni nu mai trece pe trmul de dincolo...Distane msurate cu inima, ecare pe alt culoare. Graiuri vorbite pe multe limbi, un pian chinuind necontenit aceleai dou clape nalte, alturate, ntr-un semiton att de trist, pre-cum strduele nguste i umede n Lisabona, rsunnd i mirosind doar a fado, ntr-o voce sfiat n lacrimi mprite tuturor, n egal msur. Amalia.

    WiskyTrupuri nmormntate separat, des-unite, tulburate pn i de ultima frm de estetic, violate pn i de ultimul drept de a uman, deczut, cuttor. Privind mereu la tot ceea ce ar putea rezolva aceast inaccesibil problem, de-a nu putea dect aa, uman.sta este unu-l nostru, al omenirii, al ecruia dintre noi. Cci unul nu poate mai mult

    26

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • dect unu. Nici mcar n acest stadiu, de frm suprem, de ct-de-uman-se-poate, i numai uman!, nici mcar nu ne este permis s m unu; se simte nc nevoia delimitrii. Este nc nevoie s se traseze granie n funcie de forme. nct un trup ar putea diferit de un alt trup. Trup ngropat n pmnt ud i greu, singur. Nu mai mult ca-n vremea ce cnd eram copii i fceam baie la curu` gol n ru, noaptea, i-mprteam poveti de-amor, cu oamenii cei mai nepotrivii din lume.

    Noord ...s bem wisky, s losofm i s plngem. Ca bieii! ...pentru bucuria de a-mprti... a continuat eu n gnd; pentru bucuria de a mpre-un, a zice eu. Nu eram dect super-de-acord cu Hudd n privina modului de-a petrece o noapte de voie bun cu bieii. Poate dndu-ne puin, n glum, aa, la fete de 16 ani, cu pr ca nisipul i fuste scurte de fetie; nu puteam mai mult dect eram de aceeai prere cu Hudd!Am purtat o lung conversaie imaginar ntr-un esh de secund, cu el pe aceast tem. Am rulat geoance* i am nvat puin straats-amsterdams** i am construit mpreun piramida Illuminati a sistemului social (n care se-ntmpl s i vieuim) cu toat complexi-tatea capitalismului mizer, cutndu-ne, ecare, locul n piramid, cutnd parc acea sur pe unde (tiam noi tainic) am putea rupe lanul! Am amnat, strict din motive tehnice, s-mprtesc locul meu cu gaca pentru c eu eram, tehnic, din cei mai ri dintre toi sus, n vrf. Aa c am cobort napoi la locul meu de tlpic i mi-am vzut de treab. Am lsat n urm conversaii imaginare pe teme politice-i-mai-mult-dect-att.Totui... e bizar i rar, totodat, cum cineva brutal mplntat n adncul celui mai jos strat care susine piramida prin munc brut poate avea o viziune foarte clar i lucid, curat, asupra a tot ceea ce e. Ca i cum ar nafara piramidei i ar putea-o observa din orice unghi, perspectiv.Gndesc c, dac a avut aceast conversaie acum 15 ani, a neles (cci niciodat nu mi s-a ntmplat asta) care e locul meu i, cnd a fost mai mare...m-a fcut scriitor.

    Solo...un muteriu cu o cutie ct o cru n botul unei biciclete cu motor. pclia cremulie, ca o pleac pe cap. ntr-un coffeeshop tcut, precum strzile tcute, sub ploaie tcut... aici se nasc povetile cele mai poveti. Muzica te face s te gndeti la micul dejun pe care l-ai putea lua mine diminea, dac ai avea bani s cumperi unt i ou i dulcea... dac te-ai trezi, mcar, mine diminea... aa c...deodat a intrat un tip slbnog i ud, tropind ploaia de-afar-nuntru, victorios, cu o mn ine un imaginat sceptru!: Oamenii mei! Amsterdamezilor! - a declarat ntr-o voce ct un claxon, cu un surs condenscendent. Distanele s-au msurat iar, s-au mai schimbat culorile ca un curcubeu mpnzit n noi, micndu-se agale, vin violet n rou i-apoi n oranj, ind mpins din spate de o frm de

    27

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • galben ce, dintr-un verde s-a molcomit n turcoaz. i lucrurile s-au reaezat, povetile au nceput s curg, ecare-n limba ei, precum bucata asta mic de Solo, creaia mie-mi place s-i spun manhood. O lume ca de Pixar un moule ribigit cu nas ascuit i ochi zmbitori de algerian, de o duioie rar, i ia umbrela, ne ureaz toate cele bune din mers i pleac s-nfrunte ploaia dup o partid victorioas (sau nu) de DOMINO.

    Miles DavisCldura trupurilor clnd n spaiul-curcubeu se simte prin oricare din culorile dintre noi. Ploaia e prea rece... pn i aroma cafelei e nc rece. Dar trupurile, nu trupurile ard! i, ca i cum muzica i-a i simit, a rsunat lene: I Was Born By The River...

    Umbrela chiar i pe ploia asta inutil; doar un accesoriu bine ales n ultimul moment, nainte s iei din cas. Poate c ai i uitat pentru cteva secunde de ea i ai nchis ua-n urm; poate c i-ai adus aminte cnd mai era nc de-ajuns timp, nainte s rsuceti cheia-n yal...

    El o vrjea cu o poveste intim despre Miles Davis (nu, nu... e vorba doar despre cum ar ales el, Miles, s petreac ultimile momente din via... rspunsul nu conteaz, nici nu l-am auzit; am ghicit doar: cu minile pe trompet, desigur!); de parc ei i-ar psat!...

    Albi, latino, asiatici, black... arabi, persan, turci... jamaica! Lumea rezervat, aproape rece, amsterdamez, devine deodat cald, uman, reasc, ntr-o realitate n care lucrurile se-ntmpl de la sine, unul dup altul, fr nicio relaie de cauzalitate; deodat lucrurile sunt, pur i simplu. Un gest va duce la urmtorul, fr s-l gndeti mcar, i tot aa, la lucruri minunate, estetice. Aici, la Solo. Aici, cu huliganii, cu oamenii de pe strzi, cei care se mic, cei care fac ceva, mut lucrurile, alearg! Aici oprim timpul n loc. Aici putem s punem armele deoparte i s m.

    Rogvaiv...i numerele care se vehiculeaz n lumea asta, la un nivel destul de vizibil, chiar dac se vrea a camu at cu prostie... n ne! Aa, numerele astea... nici mcar nu ne putem ima-gina; ca i cum ai zbovi pe drum ctre o stea (cea mai apropiat de Pmnt, dac dorii). E ca i cum ai vrea s strbai distana asta... nici nu i-ai pute-o imagina, nici cu toat fantezia tuturor oamenilor deodat! N-ai putea.

    ...piele n de doamn tnr, ca sideful, Summertime... agale, i tu te gndeti ca pros-tul, cum se schimb acordul din minor n major, la nemurirea su etului, cu brbia ndesat n pumni, fredonnd n gnd versuri amestecate cu toate conversaiile care se desfoar de jur mprejur, ntr-o englez att de pestri. Mai rar se vorbete foarte mult doar englez aici, la Solo.

    28

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • O fat nebun cu un parker n mn st la o mas i scrie de zor! Aerul e deodat nfestat de parfumuri brbteti, unul peste altul, ntr-un dulce greu de ndurat. Se mai destind lucru-rile cu solo-ul de chitar electric pe un lounch jazz. same old, same old la Solo...

    Se pare c bieii pun de o petrecere. Am primit deja un rnd, i mi-e team s nu se trans-forme ntr-o invitaie mai serioas, nu m-a bga (nc), aa c o s-mi strng catrafusele i m-oi cra. Arcer! E ziua lui! Lucky 33! Verde.Cmaa pe tine precum fnul uscat pe garduri!

    Ploaia a devenit, de vreo trei zile, o stare de spirit i de fapt n Amsterdam. Dar la Solo lucru-rile sunt calde, lemnele trosnesc n foc, n miros de mosc, un ibric cu lapte alb d-n ert...

    ...i petrecerea continu... un meci de table la muchie, ca luptele de cuitari n Buenos Aires. Aadar, cu ct ne apropiem se tot nglbenete culoarea aerului ntre noi, poate ndrznim chiar s-l facem portocaliu i, dac am avea baft, poate c-am mai i ntinde coarda, nc puin, s ne dndim la forma roului.stau linitit pe un col de banc, cum ndesm noi lemnul sta, ca nite crmari. Ca br-baii...

    (Solo, Amsterdam, mari, 19 august 2014, 22:30)

    ...va continua

    P.S.: * geoanc este un cuvnt pe care mi l-am inventat singur. E o derivaie de la joint, ns n straats-amsterdams; nu exist o form clar, scris,

    a cuvntului, aa c el e mai mult vorbit ntre noi, n diverse variante: gionco, geoanca, gioncu; eu l-am romanizat puin, doar dup informaia fonetic;

    ** straats-amsterdams nu e altceva dect limbajul de strad amsterdamez, vorbit de cei din ghetou, chiar dac n Amsterdam nu exist ghetou;

    doar limba strzii

    text:Mihaela Rusu

    29

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • ARHITECTURA SI

    PAMANT

    Astzi se estimeaz c o jumatate din populia globului, aproximativ trei miliarde de oameni,pe ase continente, triesc sau muncesc n cldiri construite din pmnt.nc din cele mai vechi timpuri omul a folosit pmntul pentru a-i construi adposturile. Pe fiecare continent i n fiecare ar exist tradiii bogate n ce8a ce privete folosirea pmntului ca ma-terial de construcie. De la acoperiu-rile din Tibet, din zona munilor Anzi, cmpia Nilului, vile din China sau Europa, toate sunt pline de construcii care fo-losesc pmntul ca ma-terial de construcie principal

    30

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Tehnicile de construcie din pmnt au o vechime de peste 9000 de ani. Locuine construite din crmizi de lut datate cu 8000 .e.n au fost descoperite n Rusia (Pumpel-ly, 1908) . De asemeni, fundaii din lut bttorit (5000 .e.n) au fost gasite n Asiria. Pmntul a fost folosit ca ma-terial de construcie n toate civilizaiile strvechi nu doar pentru locuine dar i pentru cldiri religioase: oraul Bam n Iran (din care anumite zone au peste 2500 de ani vechime), zidul Chinei cu o vechime de peste 4000 de ani. Zidul a fost construit iniial doar din pmnt bttorit, acoperirea ulterioar cu pi-atr dnd senzaia ca zidul este con-struit din piatr. De asemeni miezul piramidei soarelui din Teotihuacan , Mexic, construit ntre anii 300-900 (.e.n), este format din aproximativ 2 milioane de tone de pmnt bttorit.Cea mai veche cldire de pmnt care se afl nc n picioare se gsete n India i are o vrst de aproximativ 3300 de ani. Cu multe secole n urm, n zonele cu climat uscat, unde lemnul este greu de gsit, s-au pus la punct tehnici de construcie conform crora cldirile erau acoperite cu boli sau arce din crmizi de lut fr cofraj sau susinere n timpul construirii. n Chi-na, douazeci de milioane de oameni triesc n case subterane sau peteri ce au fost spate n solul argilos. De-scoperirile datnd din epoca Bron-zului au stabilit faptul c n Germania pmntul a fost folosit pentru a umple pereii caselor cu structura din lemn sau pentru a acoperi pereii facui din trunchiuri de copaci. Cel mai vechi ex-emplu de perete fcut din crmida de pmnt din Europa, a fost desco-perit in Fort Heuneburg lng lacul Constance, n Germania si dateaz din secolul 6 .Hr. De asemeni din textele antice ale lui Plinius1 se poate afla ca n Spania existau forturi din pmnt bttorit la sfritul anului 300.e.n.

    n Frana tehnica pmntului bttorit denumit terre pise, este folosit la scar larg ncepnd cu secolul al 15-lea i pn n secolul al 19-lea. La marginea oraului Lyon se mai gsesc cteva locuine cu o vechime de peste 300 de ani care sunt nc locuite. Fracois Cointeraux a pub-licat patru volume despre aceast tehnic, ce au fost tra-duse n limba German doi ani mai trziu. Tehnica a nceput s fie cunoscut n Germania i n rile nvecinate prin in-termediul lui Cointereaux i David Gilly , care a scris fai-mosul Handbuch der Lehmbaukunst , ce descrie tehnica pmntului bttorit, ca fiind cea mai avantajoas tehnic de construcie folosind pmntul.

    n Germania, cea mai veche cas de locuit cu perei din pmnt dateaz din 1795. n America Cen-trala i n America de sud, construciile din pmnt sunt cunoscute aproape n toate cul-turile precolumbiene. Tehnica pmntului bttorit era, de ase-menea, cunoscut n multe zone, n timp ce cuceritorii Spanioli le-au rspndit i n alte zone. n Africa aproape

    toate moscheele sunt construite din pmnt.n perioada medieval ( din secolul 13 pn n secolul 18), pmntul era folosit n Europa Central ca umplutur n construciile de tip Fachwerk, precum i pentru a mari rezistena la foc.

    Moscheea Dejenne din Mopti, Mali

    Cas din pmnt in Weilburg,Germania

    31

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Pmnt i pionerii arhitecturii moderne Arhitectura din pmnt are nu numai o istorie veche n toat lumea, dar i una modern, care a fost practic ignorat n studiile despre arhitectura secolului al XX-lea. Al doilea rzboi mondial i urmrile acestuia au ncurajat mare parte din arhitecii la nivel mondial s apeleze la pmnt ca material de construcii. Arhitectul Englez i inginer, GF Middleton (1900-1956) a fost impresionat i in uenat de ctre casele de pmnt din mediul rural Australian i a devenit interesat de pmnt, ca material de construcie. n 1946, el a experimentat cu acest material pentru a crea drumuri de pmnt, baraje i cldiri militare n Australia. Aproape n acelai timp, arhitectul egiptean Hassan Fathy (1900-1989) a dezvoltat experimentele sale cu acoperiurile din crmizi de lut i a construit proiectul su New Gourna (1947) . Dei Fathy a fost recunoscut ca profet al arhitecturii din pmnt, Middleton a primit recunoatere din partea Naiunilor Unite n 1952.Similar cu Fathy i Middleton, un numr mare din arhitecii micrii moderne, inclusiv Rudolf Schindler (1887-1953) , Frank Lloyd Wright (1867-1959) i Le Corbusier (1887-1965) au fost fascinai de arhitec-tura vernacular din pmnt i au ncercat cteva experemente cu arhitectur din pmnt. De exem-plu, n 1915 arhitectul Austriac Schindler, care a fost captivat de arhitectura vernacular din chirpici din vestul american, a proiectat o cladire din pmnt (din pcate nerealizat) pentru TP Martin n Taos, New Mexico. Schindler a combinat caracteristici tradiionale ale arhitecturii din New Mexico (planul curii interioare), cu casele de tip Prairie ale lui Frank Lloyd Wright. De asemenea, n 1941, Wright a proiectat Cooperative homesteads(1941-1945), care erau case ieftine ce urmau s e construite de ctre rezidenii proprii n Madison Heights, Detroit, Michigan. Proiectul a fost destinat s e construit din pmnt bttorit, dar numai un singur prototip-Casa a fost construit i proiectul a fost abandonat din cauza lipsei de cooperare.

    Construcia cldirilor din pmnt are loc la nivel global de secole. Cu e cien energetic ridicat, nivel ridicat de integritate structural i nisaje estetice realizate n construciile moderne din pmnt, pmntul este acum una dintre alegerile principale pentru o cladire sustenabil cu un consum re-dus de energie. Astzi, folosirea pmntului este foarte diferit de metodele tradiionale. Nevoia de a menine o cldire din pmnt a fost redus foarte mult deoarece se iau foarte multe msuri de precauie din perioada de proiectare a construciei. Exemplele recente ne arat c pmntul poate folosit n combinaie cu o varietate foarte larg de materiale contemporane.

    Case de pmnt realizate de arhiteci ca Peter Vetsch sau Arthur Quarmby se bazeaz pe interpretarea unei contiinte ecologice. Ele se remarc datorit apropierii lor de natur i pentru c reuesc s permit o experien dincolo de obinuiii patru perei i unghiurile drepte ale acestora. Conceptul de cas din pmnt folosete mprejurimile sale ca un avantaj - mprejurimi care nu sunt adaptate la cldire, ci cldirea este modelat n scopul de a conserva mediul natural. Pmntul dac este extras n mod corespunztor din zone unde nu s-au folosit grminte arti ciale este unul din cele mai sntoase materiale de construcie. De ase-meni, gratuitatea sa l face unul din cele mai la ndemn materiale. Proprietaile sale zico-chimice fac din el un material de construcie ideal. n acelai timp, ca urmare a noilor tehnologii aprute, acest material poate folosit pentru a crea unele dintre cele mai neateptate forme

    Bruder Klaus Field Chapel fotograf, Samuel Ludwig, Thomas Mayer

    text:Arh. Lungu Constantin

    32

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • NkMip Desert Cultural Centre fotograf, Nic Lehoux

    NkMip Desert Cultural Centre fotograf, Nic Lehoux

    33

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • A LEXANDRA n loc de JOI

    Tustnd n tocul uii, fixndu-m cu privirea i lsndu-i mtasea s-i cad la picioare. -nchide ua! Linitea ar putea s se ndure de noi i s ne arunce cheia unui moment de luciditate care s ne arate pe noi nou nine. -nchide ua drag! Ultima oar cnd ai lsat-o deschis, arpele din mitul biblic s-a nscris la proba de 100m plat. O sintax de derut ar putea s-i arate c nu facem parte din lumea de aici. Eu, tu i ua alctuim un colaj format din cmpia de la Nazca, gesturile pe care le-au mai fcut i alii, un set de banaliti i steagurile spiritului fluturate de o necontrolabil for cu imagini smulse din poveti cu evadai. i nu numai att. nchide ua c intr Jim Morrison cu Robert Plant i dup ei intr i Freddie i tia cnt mai bine dect mine. Ce scriu acum n-are nici o legtur cu textul de fa. S nu crezi o iot! Distorsionnd coerena n favoarea spectac-ulosului ai putea avea senzaia bun pe care o ncerci atunci cnd fumezi tutun de calitate. n acest spaiu fr materie nchide ua i nu cocheta cu ntmplrile miraculoase azvrlite n uitare c pot deveni molipsitoare! -mersul pe srm ca mpcare cu sine -institutul locurilor exotice i nervul ncordat al hoinrelii -ambasadorul clipelor dospite n fiina vie -Vico Sciletti, mardeia din cartierele ru famate, ptruns n lumea bun cu misiuni murdare, care umbla tot timpul dup el cu un? pitic, i dup ce-l ddea pe vreunul cu capul de perei, piticul l tergea de praf cu trei batiste albe. S-l vezi pe Vico Sciletti, ntr-un act de suprem tandree, lundu-i capul n mini i spunndu-i: Dumnezeii m-tii, Alexandra, nu exist n lume sprncene ca ale tale ! -m numesc Mark i merg pe strad merg pe strad inspirndu-i, cu nrile dilatate, tot aerul. Te-a chemat vreodat Oliver i ai fost nemuritor? Alexandra tu ai putea fi ua. Eu, caricatura ei. Nu tot timpul suntem de aceeai parte a uii. Habar n-am ce nchizi i ce deschizi tu, Alexandra. Cnd te privesc n ochi, simt fiorii nfrngerii i victoria vieii i ua ca o nluc. N-ai nimic de nchis, Alexandra. Alearg-m pn cnd te ajung din urm. Alearg-m pn cnd toate cmpiile cu cai devin geloase. Pe Bill saxofonistul, tatuat ca un vrej din cap pn n picioare, l chema Bill c aa ne-am neles noi din priviri. sta, Bill, se uita fix n ochii barmanului i-l ntreba: B, tu vrei s m rog de tine s-mi faci nota? i ncepea mardeala. Dup cinci minute de mcel rmnea n picioare doar omul de serviciu, fost boxer ratat, care participa la distracie cu salariul pe dou luni. Toat armonia universal

    34

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • ntlnire StrigtPe-al patrulea peron, ca-ntr-o gar de minuni pierduteTe regsesc, ai dinii strni i speri s plecDar vreau mai multe clipe , egale cu visele cldite.Noi suntem goi, respirnd palid sub acelai bec.

    Am rsfoit n van petalele de macn clipa-n care ne-adunm ochii nchiiNu mai conteaz setea de narcotic , atingerea e un atacAl simurilor pielii , furnictur a porilor ntini.

    Cnd caui bucica pe care s-o adulmeciN-ai curaj s-opreti ntreaga fire ce dulcei pipie sprncenele i nasul cu degetele rsfirate , reciTe sperii brusc , el se oprete , i ochii-i lcrimeaz , tace. De bunvoie plnge , smaralde-i curg iroaieTu l priveti extrem de greu i tareTe strnge sufletul i haina , ceaa-i taie din picioare.

    Piei goale rtcind n urma firiintr-un potir plin de veninul firii,Cu suflete schiloade nhmateDe caii suri ai meditrilor spurcate. Fanteziste n rugciune,Clipesc n scumpe lacrimi de-adncime...n jur e totul alb , profund , uitare,Eu car i azi viscolul n spinare.

    text:Dnil Clin

    text:Saviuc Alexandra

    sta n felul n care i mpreau pumnii. La urm rdeau ca idioii, aezai pe podea, fumnd trabuc n colul gurii. Da ce-i spun eu ie Alexandra? ntlnirea mea cu tine are efecte devastatoare. ntr-un tablou cu zece mii de oameni mpingnd roabe pe o osea fr curbe, noi suntem sortii dispariiei. Poate vreun colecionar cu gust, ar putea s ne redea gravitaia i chiar i acest lucru ar putea lsa impresia unei ntmplri nemplinite. Noroc de tine Alexandra c eti frumoas fr nici un efort, i s nu m ntrebi de ce am scris asta! Cunosc un tip care a mncat un niel albastru dup ce l-a inut o sptmn sub pern i asta numai pentru ca s ajung la Urgen, s-i pun mna pe frunte o asistent de care era ndrgostit i s-i spun: Avei febr domnule! La prima ncercare de a descifra legile acestei nebunii ne trezim n strad fr u. Inventeaz tu una , Alexandra, i o s fiu acas, cu tine locuindu-m i cu ua deschis!

    35

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Acum

    15 ani...mi ating faa fr s simt aproape nimic, n afara unor mnue de bebelu.De jumtate de or nu m mic. Stau. Doar stau i ascult cum vntul de afar in-tr prin geamul spart. E mijlocul lui noiem-brie, dar afar s-a aezat un strat gros de zpad.

    nainte s plec mi-au spus nc nu! Mai stai puin! Acel puin nsemna jumtate de an. Nu puteam sta att n acea ncpere, alturi de zece oameni necu-noscui, cu care mpart doar un singur lucru...ntmplarea.

    Acum sunt n siguran. Aa cred. Nu mai am curent de vreo 7 zile. Lumnrile s-au terminat asear. Acum doar ntunericul mai poate lumina aici.

    Ce-i drept, noaptea m cam nfior. Ua scrie, obloanele se lovesc zgomotos de peretele aproape drpnat iar eu nu am ce face. M uit mereu la acele schie i nu-mi dau seama. Eu le-am scris? Sau ntmplarea a fcut ca n acea zi s fiu la locul potrivit, ntlnind persoanele potri-vite? Memoria ncepe s m lase. Dei ochii-mi sunt nchii, somnul m evit ct de mult poate.

    Stau pe un vrf de munte, ntr-o caban

    prsit. Zpad peste tot. Totul e prea alb, poate mult prea alb. i culoarea care se potrivete cel mai bine decorului e rou...rou ca vinul, rou ca buzele Al-bei-ca-Zpada...sngele.

    Acum 15 ani, pe zpada din faa cabanei, atunci abia construit, pasta roie lipicio-as ddea un aer de siguran, de mplini-re. Curgea att de ncet de parc ar fi fost n slow motion.Eram cu ei, cu acei necunoscui, a crr identitate nu am reuit vreodat s le-o aflu. Dar nu-mi pare ru, i eu m-au tiut mereu drept Lena.

    Ei cred c am murit. Sper s nu mai vin aici pentru c astfel m-ar descoperi. Sin-gurul lucru pe care pot s-l fac e s rmn ascuns atta timp ct voi avea resurse. Voi mai putea ns iei?

    Sunt debusolat. Am nevoie d elinite, dar nu aceast linite. n curnd ticitul ceasu-lui de pe peretele din faa patului m va n-gropa de vie ntr-o mare de nisip. Tic-tac, tic-tic-tac, tic-tic-tic-tac. Pendulul are o micare de du-te-vino care, de la un mo-ment dat, ncetinete. Pleopele, n sfrit! Simt cum plapuma pufoas m cuprinde, ca un val, ca o raz de soare. Nu uita c te vom gsi oriunde te-ai ascunde. Nu uita c tu ne aparii. Nu tii absolut nimic despre noi, necunoscuii. Orinde vei fi, noi te vom gsi. Oriunde. Vei. Fi.

    M-am trezit rpus de zpueala din ncpere. Cu ochii ntredeschii cerce-

    (3.11.2014)

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • tez camera. Nu mai e ntuneric, e primul gnd. Instantaneu m nfricoez. M-au gsit. M-au gsit. Iar acum m vor omor.

    M pun la loc pe pern i ncerc s-mi dau seama ce s-a ntmplat i mai ales cnd. n ce zi suntem? Deasupra uii e un cal-endar, cu data ncercuit. Caut repede cu privirea...19 noiembrie. A trecut doar o zi, de fapt, o noapte. Trebuie s evadez.

    Ua se deschide cu un sunet prelung. O femeie mbrcat n alb m privete cu compasiune.-Bun dimineaa, domnioar. Sper c ai dormit bine.-Suntem cumva ntr-un...?-Da, ntr-un spital. Ai fost adus acum trei ore de ctre tatl dumneavoastr.Tata? Nu l-am mai vzut pe tat de acum 15 ani, cnd am plecat de acas fr per-misiunea lui. La acea vrst credeam c e vina lui, c eu am dreptul s fac tot ce vreau.-Tata? Tatl meu? Suntei sigur?-Da, un btrnel scorojit, dar cu un umor nemaintlnit.M-a gsit! Tata.-Pot s-l vd?-Imediat.l voi vedea pe tata. A mbtrnit. Probabil merge cu o crj dup el.-Aud pe hol cuvinte optite.-Helen, de ce i-ai zis c eu am adus-o? Va vrea explicaii iar eu nu sunt n stare de aa ceva acum. Gndete-te. M va ntreba.-Va fi n regul, domnule. Nu mai e un co-pil.

    Deschide ua. Am un sentiment de dj-vu. S-a mai ntmplat vreodat? Tata se apropie de pat. nc mai are acelai chip, nembtrnit de timp.-Cecilia?i acelai glas suav. Pot s-l ursc pentru c a vrut s m apere?-Tat!Mi-a pierit vocea. Orice a ncerca s fac sunt nepenit.

    -Stai s v ajut eu.-Asistenta m ridic din pat cu grij.M apropii de tata. Acum a venit momen-tul.Dar sunt din nou n hul dintre muni, doar ntr-o rochie de var, cu picioarele degerate n zpad. naintea mea sngele se scurge ncet, ncet.El? Era acolo, cu un pistol de vntoare n mn? Rochia? Era roie, la fel ca balta vscoas care mi-a atins picioarele?Da, el. Avea acelai zmbet mblnzit. De ce zmbea?Mii de imagini mi se perind prin faa ochilor. Delirez.Simt o mic mpunstur n umrul stng.Un calmant, probabil.

    Cnd m trezesc, lampa d elng scaun e aprins. Tata st pe scaun.-Ce s-a ntmplat acum 15 ani?Tcerea lui nevinovat mi d toate gn-duri peste cap.-Atunci? Expir adnc i ncearc s-i g-seasc cuvintele dintr-o mare de cuvinte. Nu mai ii minte?-Era snge... iar eu ntr-o rochie de var. Aveai un pistol ndreptat spre mine, dar nu pe mine m-ai mpucat.Lacrimi? Chiar erau lacrimi pe faa tatlui meu?-Cecilia... nu am vrut s-i fac nici un ru. Totul s-a ntmplat sub impulsul ngrijor-rii. L-am omort pe eful sectei fr s...fr s tiu c vei avea de suferit.Deja simeam c vorbete de o alt per-soan. Am nevoie de explicaii.-Ce s-a ntmplat apoi?-Te-au mpucat n spate. Ai czut jos. Apoi au venit alii s-l salveze pe cel m-pucat de mine. Era prea trziu. Ceea ce puteam face era s se rzbune pe mine. i cum puteau mai bine dect fcndu-i viaa un calvar. Toi anii acetia am fost mai mult mort dect viu. Mi-am blestem-at toate zilele i am ncercat orice, dar n zadar.-Cum m-ai gsit ieri?

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • ctigator al concursului literar Desctueaz-i fantezia organizat de Clubul de Iniiativ literar i Revista Pmntul viu n noiembrie 2014

    -tiam c te-ai retras din echip. i bnuiam c singurul loc unde te-ai putea ascunde e ca-bana. Am vzut c eti acolo, dar nu puteam da buzna cu una cu dou. Apoi mi s-a ivit ocazia, dar cu toate acestea era destul de periculos.. Oamenii ti te-au gsit. Erai ns leinat din cauza frigului i a lipsei hranei. Am sunat la poliie i i-au peins pe necunoscui. Am chemat Salvarea, apoi te-am adus la spital.-Nu m urti?Asta, cred, c a fost pictura care a umplut paharul.-Nu...-Nici mcar puin.-Nici mcar atta.M ntorsesem la viaa pe care am trit-o acum un deceniu i jumtate?-Mama unde e?-...Ei bine, mama ta a fost rpus de cancer.-Cnd?-Acum patru ani.Nu-mi puteam crede urechilor. Murise? Iar eu nici mcar nu am fost lng ea?-mi pare rpu, spun abia auzindu-mi vocea.-Va fi bine, Cecilia. Va fi bine.M mbrieaz ca atunci cnd aveam ase ani i fceam nzbtii. M-am ntors, tat. Mi-a fost dor de tot!

    text:Gavrilu Roxana

    Amrciune dintr-o zi de mari

    Stai n tine, stai eternpierdut n miere, amar n tot

    despuiat de gnduri noinegru salivnd n sngeca-ntr-o zi de primvara

    poate vara,tot amara

    stai n tine, ca atuncicnd crbunii de pe mare

    i-au ros tlpilenu prea amare,

    dar te-ai dus pe valuri verzii ai plns a nepsareai urlat un urlet surd

    i ai vrut s nchizi-napoiom amar cu brae amarecel ce eti acum, de care

    m-am temut... d-un urlet surdm-am temut de nepsare.

    text:Coniu georgiana andone

    38

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Unde Suntemretrospectiv academia pmntul viu

    sediul academiei

    Desctueaz-i fantezia

    39

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • interviu academie

    cluj, Literatour cafe

    40

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • SUPERSTIIILE LA ROMNI

    Superstiiile au nsoit fidel omenirea nc de la nceputurile sale. Este remarcabil, ca n-tr-o er a postmodernismului, ntr-o er a tehnologiei, s descoperim ct de prezente i ct de semnificative sunt superstiiile, obiceiurile i tradiiile. Obiceiurile ineau de superstiii, transmise fiind din generaie n generaie, pe care stenii aveau grij s le pstreze cu sfinenie. Grija tuturor era de a nu pctui, pentru c asu-pra pctoilor se abate ntotdeauna pedeapsa cereasc prin incendii i molime . Ei credeau n iele, n pricolici, n vampiri, n vrjitoare, n deochiul vrjitoarelor . Vampirii, consemna france-zul Ubicini, sunt fantome care, pe timp de noapte, sug sngele oamenilor, scond ipete de vrcolac, de unde vine numele lor de strigoi . Alte spirite rele, ce produceau o mare team credincioilor, erau stafiile, acele spirite rufctoare, care slluiau n locuri izolate, printre ruine i care purtau un rzboi implacabil contra celor vii. O alt superstiie era aceea c, oamenii evitau s mai ias dup apusul soare-lui, mai ales marea i vinerea, pentru a nu avea de-a face cu znele cele rele, adic acele femei btrne crora li se atribuiau o influen mai mult rufctoare. Ca mrturie a ospitalitii poporului romn, transmis din generaie n generaie, sttea o alt superstiie, i anume faptul c se credea n existena arpelui casei, acel oaspete pe care ranul romn l trata cu un respect aproape idolatru. El vedea n acesta, un oaspete sfnt i o divinitate protectoare a cminului su, de aceea l accepta iarna n apropierea cenuii din vatra cminului su i l adap, dimineaa i seara, cu lapte . ranul romn n buntatea sa accepta c tot ceea ce s-a adpostit sub acoperiul su i devine drag i sfnt, omul ca i arpele, barza ca i rndunica . Toate aceste superstiii ne conduc viaa ntr-un mod instinctiv, primitiv pentru care nu ntotdeauna gsim o explicaie. Dei nu exist dovezi concrete pentru superstiii, ele se bucur de credibilitate, autenticitate, i sunt din ce n ce mai prezente n viata noastr.

    Dan Bdru, Ioan Caprou, Iaii vechilor zidiri, Editura Junimea, Iai, 1975, p. 292

    Vezi Gh. V. Brtescu, Vrjitoria de-a lungul timpului, Editura Politic, Bucureti, 1985

    Cltori strini despre rile Romne n secolul al XIX-lea, serie nou, vol. V, (1847-1851), vol. coord. de Daniela Bu,

    Editura Academiei, Bucureti, 2009, p. 281

    Ibidem, p. 281-282

    Ibidem, p. 282

    text:Prof. dr. Tnase Luisa-Georgiana

    41

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • 42

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l

  • Propunere SPA Center, SibiuArh. Lungu constantin

    43

    P A M A N T U L V I U

    r e v i s t a d e d i a l o g c u l t u r a l


Recommended