+ All Categories
Home > Documents > Revista Ortodoxă · PDF fileAntropologia Noului Testament ... sunt toate produsul actului...

Revista Ortodoxă · PDF fileAntropologia Noului Testament ... sunt toate produsul actului...

Date post: 06-Feb-2018
Category:
Upload: lytuyen
View: 219 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
75
Transcript
  • 1

    Revista Ortodox

    PUBLICAIA ON-LINE

    A

    ARHIEPISCOPIEI CRAIOVEI

    NR. 2/2016

    EDITURA MITROPOLIA OLTENIEI CRAIOVA

  • 2

    COLEGIUL DE REDACIE

    PREEDINTE .P.S. Acad. Prof. Univ. Dr. IRINEU POPA,

    Arhiepiscopul Craiovei, Mitropolitul Olteniei i Decanul Facultii de Teologie a Universitii din Craiova

    MEMBRI

    Pr. Conf. Univ. Dr. NICOLAE RZVAN STAN Pr. Conf. Univ. Dr. ADRIAN IVAN

    Pr. Conf. Univ. Dr. PICU OCOLEANU Pr. Conf. Univ. Dr. CONSTANTIN BJU

    Pr. Lect. Univ. Dr. ION RECEANU Pr. Lect. Univ. Dr. IOAN SORIN BORA

    REDACTOR EF

    Pr. Lect. Univ. Dr. IONI APOSTOLACHE

    COORDONATOR REVIST Pr. Conf. Univ. Dr. ADRIAN BOLDIOR

    CORECTOR REVIST Pr. Dr. CTLIN DAN Drd. DORU MARCU

    TEHNOREDACTARE

    VALENTIN CORNEANU

  • 3

    CUPRINS: Cuvnt din Amvon Pr. Aurel Dumitru Gueelu Timp i venicie n lumina nvturii creti-ortodoxe. 5 Teologie i via Arhid. Dr. Ioni Apostolache Arta modern nu poate fi separat de credin 9 Pr. Drd. Mdlin tefan Petre Sensul Eshatologic al Tainei Sfntului Botez 13 Protos. Macarie otrc Texte Mariologice n Epistolele Pauline............................................ 19 Protos. Drd. Nifon Vcru Psalmii n spiritualitatea ortodox................................................... 36 Pr. Drd. Mdlin tefan Petre Cele trei ispitiri din Carantania, rspunsurile Domnului i voturile monahale.. 43 Pr. Tinel Florin Dudu Modele de pocin n Noul Testament 47 Pr. Ilarie Iliu Dovleac Rugciunea i puterea ei.. 52 Pr. Tinel Florin Dudu Antropologia Noului Testament.. 56 Biserici i Mnstiri din Oltenia

  • 4

    Arhid. Dr. Ioni Apostolache Biserici de mir din Arhiepiscopia Craiovei, Protopopiatul Craiova Nord: Dou locauri cu istorie secular, n Amrti..................... 63 Biografii Luminoase Prof. Alexandru Prvan Istorie, tradiie, cultur pe malul Dunrii, la Calafat: motenirea familiei Theodoru. 65 Prof. Toma Rdulescu Misiunea jertfelnic a slujitorilor olteni............................... 68 Recenzii Arhid. Dr. Ioni Apostolache O nou lucrare publicat la editura Mitropolia Olteniei: Volumul Studenesc Opus Discipulorum la al VII-lea numr 70 Poezie Religioas Pr. Mircea Nincu Toaca 72 Flori Adiacente................................................................................... 73

  • 5

    Cuvnt din Amvon:

    Timp i Venicie n Lumina nvturii Cretin-Ortodoxe

    Pr. Aurel Dumitru Gueelu1 Conform nvturii cretin-ortodoxe, timpul constituie o trstur fundamental a creaiei, fiind nsi condiia i modul ei de existen. Valoarea timpului se relev plenar n iconomia mntuirii, cnd, n Hristos, timpul cunoate o plinire a sa prin valorificarea lui maxim n bine, un timp care ni se ofer, prin Biseric, transfigurat i mplinit prin participarea la venicie. Astfel, timpul Bisericii devine timpul mntuirii i este trit de fiecare credincios ca rscumprare a timpului pierdut n pcat, dar i ca pregtire pentru viaa de comuniune venic n iubire cu Dumnezeu i cu semenii.

    Primele abordri consistente ale conceptelor de timp i venicie le ntlnim la filozofii antici care legau realitatea uman de lumea perfect a zeitilor, o lume a entitilor nemuritoare. Platon vorbete de o lume a ideilor, o lume atemporal care este transpus apoi ntr-o lume creat ce are un nceput i astfel intr n conflict cu ideea de venicie. Venicia i lumea creat devin astfel diferite, numai lumea creat i schimbtoare se supune timpului, ea fiind un model analog al lumii venice. La rndul su, Aristotel leag timpul de dinamismul lumii, el este ceva care fiineaz n funcie de micare. Timpul este msura schimbrilor i transformrilor cu privire la nainte i dup, spunea Aristotel. Mai trziu, filozoful german, Immanuel Kant, afirma c spaiul i timpul exist doar ca forme ale cunoaterii noastre, iar Newton era de prere c acestor dou concepte ar trebui s le atribuim o existen obiectiv, independent de cunoaterea noastr. Gndirea Sfinilor Prini despre timp i venicie Prinii Bisericii au ncercat s depeasc gndirea filozofilor antici care nelegeau timpul n mod ciclic, eternitatea ca o existen ce persist, iar temporalul o existen care trece. n concepia cretin, timpul a fost creat odat cu lumea. Cu alte cuvinte, lumea nu a fost creat n timp, ci odat cu timpul. Rezult de aici c Mntuitorul Iisus Hristos este nu numai ntemeietorul i capul Bisericii, ci este i axa timpului, centrul istoriei religioase a omenirii. nainte de ntrupare,

    1 Preot la Paraclisul Mitropolitan Sfnta Treime, Craiova.

  • 6

    istoria se ndrepta spre El, era timpul de ateptare i de prefigurare a Lui. Odat cu ntruparea, ncepe ns timpul sau plinirea vremii, cum zice Sfnta Scriptur. Sfntul Vasile cel Mare sesizeaz dimensiunea extensiv a timpului ca micare a creaiei spre Dumnezeu i natura temporal a lumii vzute, atunci cnd spune: timpul este semnul nsui al creaturii. Iar Sfntul Grigorie de Nyssa integreaz viziunea sa haric asupra timpului n marea tain a istoriei lumii, ca desfurare a iubirii divine n creaie.

    La rndul su, Sfntul Maxim Mrturisitorul respinge teoria origenist conform creia timpul este produsul cderii, iar cderea st la baza micrii, spunnd foarte clar c micarea i, prin urmare, timpul i devenirea, sunt toate produsul actului creator al lui Dumnezeu i se mic spre El. n lucrarea intitulat Ambigua, Sfntul Maxim spune c timpul cnd se oprete din micare este eon i eonul cnd se msoar este purtat de micare. Astfel spus, valoarea instantanee a timpului este eonul, timpul vine din eternitate i se ntoarce n ea. Timpul, socotit ca form ultim i exclusiv a realitii, i redobndete sensul pozitiv cnd este vzut i folosit ca drum spre Dumnezeu.

    n lucrarea Despre numele divine, Dionisie Areopagitul ofer o sintez apofatic a raiunilor firii i a legturii dintre creat i Creator. El afirm c Dumnezeu este mai presus de orice timp i veac, dar totui prezent n fiecare clip a vieii umane, ntemeind ordinea temporal, dar i schimbnd temeliile timpului ca Unul ntreg i neschimbtor, dar care prin iubirea Sa devine Om pentru oameni. Ca atare, oamenii sunt i n timp i n eternitate pentru c Dumnezeu Cel etern este prezent n interioritatea lor.

    Printele Dumitru Stniloae afirm, n acest context, c adevratul sens al veniciei nu poate fi aflat dect n comuniunea dintre Persoanele venice a Cror iubire este inepuizabil. Iar cel ce se mprtete de aceast comuniune inter-personal primete pentru sine viaa venic. i aceasta este viaa venic, s Te cunoasc pe Tine singurul i adevratul Dumnezeu i pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan 17, 3). Rezult de aici c venicia nu trebuie vzut la antipodul timpului i nici opus lui. Cci venicia lui Dumnezeu, ca iubire venic i desvrit ntre Persoane ce stau ntr-o unire desvrit, poart cu sine posibilitatea timpului. Iar timpul, pe de alt parte, poart cu sine posibilitatea veniciei, care se poate realiza n comuniune cu Dumnezeu prin harul Su. Din acest motiv, Dumnezeu poate intra ntr-o relaie iubitoare cu fiinele

  • 7

    temporale. Aadar, El este Acela care ne-a druit aceast legtur cu venicia, iar n comuniune cu El putem dobndi venicia.

    Origen este cunoscut cu un comentariu remarcabil la cuvintele Domnului, de la Evrei 11, 39-40: Nu voi mai bea acest rod al viei pn ce l voi bea cu voi n mpria cerurilor. Ct vreme va mai atepta Hristos?, se ntreba Origen i tot el rspunde: Pn ce-mi voi svri lucrarea. i cnd i va svri El lucrarea? Cnd m va aduce pe mine la desvrire, pe mine, ultimul i cel mai mare dintre toi pctoii. Atunci i va fi svrit lucrarea. Din aceast pricin spune El, nu s-a terminat. Prelund aceeai idee de la Sfntul Ioan Gur de Aur i de la Sfntul Maxim Mrturisitorul, printele Dumitru Stniloae spune c, de vreme ce suntem mdulare ale trupului Su i atta vreme ct sunt unii dintre noi nedeplin i nedesvrii supui Tatlui, nici Hristos nu Se va supune deplin Tatlui. i tot pe aceleai coordonate, Pascal a rostit memorabilele cuvinte: Iisus va fi n agonie pn la sfritul lumii. Astfel, venicia intr ntr-o solidaritate cu timpul, rmnnd totui distinct fa de el. Venicia este, aadar, originea i scopul timpului, aceasta fiind i marea mngiere i speran pe care Cretinismul o ofer umanitii.

    Despre timpul liturgic Timpul liturgic sau sacru a fost consacrat de Biseric i astfel, alturi de anul cosmic, solar, avem i anul liturgic. Ziua liturgic se deosebete de cea cosmic prin faptul c nu ncepe odat cu rsritul soarelui, ci seara, aa cum de fapt au nceput i zilele creaiei n timpul de dinaintea cderii n pcat. Ziua liturgic debuteaz cu slujba Vecerniei i se ncheie cu slujba Ceasului IX, iar ntre ele sunt oficiate mai multe slujbe religioase ce au n centru Sfnta Liturghie, ca actualizare n timp i dincolo de timp a jertfei Mntuitorului nostru Iisus Hristos, prin lucrarea Duhului Sfnt. n felul acesta, timpul cosmic este introdus n spaiul i n timpul sacru al Bisericii, realizndu-se astfel sfinirea timpului, punerea lui ntr-o relaie special cu Dumnezeu, cu iubirea i eternitatea lui.

    Aadar, timpul sacru i timpul cosmic nu se exclud ci, dimpotriv, timpul cosmic se mplinete n timpul sacru sau liturgic. Acelai Hristos st att n centrul timpului sacru, ct i n centrul celui cosmic, marcnd pentru totdeauna timpul cosmic cci, aa cum tim, naterea Sa a devenit unitate de msur a timpului, istoria omenirii msurndu-se nainte sau dup acest reper. Pe de alt parte, praznicele Naterii i nvierii Domnului marcheaz profund ciclul anului liturgic, iar prin intermediul timpului sacru, Duhul Sfnt

  • 8

    actualizeaz n istorie n timpul cosmic pentru noi, pe Hristos cel dincolo de timp. n acest context, zilele n care se ntlnete timpul sacru cu timpul cosmic prin actualizarea n Biseric a unor evenimente i persoane sacre, prin intermediul rugciunii i a cultului divin, se numesc srbtori.

    Este adevrat, totodat, c muli oameni au pierdut simul percepiei timpului sa


Recommended