Home >Documents >Revista nr. 24

Revista nr. 24

Date post:29-Jan-2017
Category:
View:244 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 2

    DIDACTICA MAGNA - 24

  • 3

    DIDACTICA MAGNA - 24

    OPERAIONALIZAREA OBIECTIVELOR EDUCAIONALE de CRISTIANA PIEPTAN pag. 4

    CUM S NE CONTROLM EFICIENT STRILE DE FURIE? de PATRICIA BIELTZ

    pag. 8 INCIDENA DREPTULUI INTERNAIONAL UMANITAR N CONTEXTUL

    LUPTEI MPOTRIVA TERORISMULUI de OVIDIU VASILIC pag. 15

    OLIMPISM I FAIR PLAY de GABRIELA COSTOIU pag. 27

    RELAIA DINTRE INDIVID I SISTEMUL ORGANIZAIONAL MILITAR de CTLIN RU pag. 33

    CURSUL SUPERIOR INTERNAIONAL de ILEANA ALEXE pag. 42

    ALCOOLUL I EFECTELE LUI ASUPRA ORGANISMULUI de PATRICIA BIELTZ pag. 51

    PROCESELE DE MANAGEMENT LOGISTIC de FLORIN ANGHEL pag. 58

    FEBRA MUSCULAR (MIOPATIA DE EFORT) de COSMIN BIDIREANU pag. 63

    SERIOZITATEA NU ESTE NTOTDEAUNA APRECIAT de MIHAIL OTOBCU pag. 67

    CUPRINS

    Rspunderea privind materialele publicate n revist precum i punctele de vedere exprimate n acestea revin n totalitate autorilor.

  • n cadrul unei activiti instructiv-educative, realizarea cu mai mare eficien a finalitilor i scopurilor propuse presupune reducerea decalajului dintre genera-litatea lor orientativ i solicitrile curente ale planificrii, programrii i desfu-rrii procesului de nvmnt. Aceast cerin poate fi realizat prin formularea obiectivelor pedagogice, numite i obiective educaionale.

    Obiectivele educaionale sunt enunuri cu caracter finalist care dau expresie inteniei de a produce o schimbare n personalitatea elevului ca urmare a implicrii acestuia ntr-o activitate de predare-nvare. (I.T. Radu, 1998)

    n ce privete caracterul difereniat de care dispun obiectivele educaionale, cea mai obinuit i mai practic difereniere a acestora se face n funcie de gradul lor de generalitate. Se disting astfel obiectivele generale, specifice i operaionale.

    Obiectivele operaionale au un caracter concret i sunt realizabile n cadrul leciilor i n afara lor, cu ajutorul diverselor resurse i mijloace pedagogice. Dac obiectivele generale i specifice sunt de obicei date, iar cadrul didactic i le nsu-ete ca atare, obiectivele operaionale sunt elaborate de ctre acesta pentru fieca-re lecie prin considerarea coninutului predrii/nvrii i prin aplicarea tehnicii operaionalizrii.

    Activitatea de specificare sau de identificare a referinelor concrete sau prac-tice ale unui concept poart numele de operaionalizare. Ea se refer att la ansam-blul operaiilor succesive de trecere de la abstract la concret, ct i la specificarea

    4

    DIDACTICA MAGNA - 24

  • 5

    criteriilor sau a indicatorilor prin care o aciune sau un comportament dobndete caracteristica de a fi operaional sau concret.

    n ce privete indicatorii pe baza crora un obiectiv dobndete acest caracter concret, exist dou criterii de elaborare i apreciere a operaionalitii unui obiec-tiv: performana i competena.

    Performana reprezint expresia nivelului de realizare a unei sarcini de n-vare. Prin operaionalizare trebuie specificat indicatorul pe baza cruia se poate constata i aprecia dac a fost produs o anumit schimbare n sistemul persona-litii cursantului la sfritul perioadei de predare/nvare n care a fost angajat. Conform teoriei behavioriste, modul cel mai eficient de constatare a performanei n nvare este comportamentul, adic actul sau manifestarea vizibil pe care cur-santul o relev. Fiind dat un stimul (de exemplu, definiia securitii naionale) i o sarcin didactic (memorarea definiiei), cursantul, prin exerciii corespunztoare, va memora conceptul de securitate naional, manifestnd la finalul secvenei de nvare comportamentul de redare a definiiei. Ca atare, ntr-un obiectiv operaio-nal trebuie indicat rezultatul final pe care urmeaz s l manifeste cursantul implicat ntr-o secven instructiv-educativ. Numai n acest mod este posibil programarea coninuturilor nvrii i mai ales a situaiilor de predare i a sarcinilor de nvare. Cursantul i manifest comportamentul n termeni verbali, fizici sau psihomotori i atitudinali. Astfel de termeni sunt subsumai categoriilor taxonomice ale obiec-tivelor generale i specifice.

    ntruct referinele acestor categorii nu sunt suficient de concrete, a fost pro-pus asocierea fiecrei categorii cu anumite forme de aciune indicatoare de com-portamente. Repartizate categorial, formulele de aciune pentru domeniul cognitiv sunt: de cunoatere (definire, descriere, identificare, enumerare, reproducere), de nelegere (distingere, explicare, generalizare, exemplificare, rezumare), de apli-care (schimbare, demonstrare, descoperire, manipulare, prezentare, folosire), de analiz (difereniere, distingere, alegere, separare, dirijare), de sintez (abordare pe categorii, combinare, imaginare, explicare, modificare, organizare, planificare) i de evaluare (apreciere, comparare, descriere, justificare, interpretare).

    Pentru domeniul afectiv, n formularea obiectivelor, cele mai frecvente verbe active fac parte din categoriile: de receptare (diferenere, asimilare, alegere, com-binare, acceptare), de reacie (conformare, aprobare, discutare, practicare), de va-lorizare (mbuntire a performanei sau a competenei, specificare, argumentare, negare, ncurajare), de organizare (discutare, comparare, definire, formulare) i de caracterizare (schimbare, completare, evitare, dirijare etc.).

    Avantajul operaionalizrii obiectivelor prin definirea performanei ateptate este cel al preciziei, al concreteei i msurabilitii. Astfel, la sfritul unei peri-

    DIDACTICA MAGNA - 24

  • 6

    DIDACTICA MAGNA - 24

    oade de instruire, se poate stabili cu exactitate nivelul performanei nvrii i a predrii, iar cadrul didactic va putea ti ce msuri s ia pentru a crete eficiena activitii pedagogice.

    ns, avnd n vedere c nu toate efectele educaiei pot fi exprimate n ter-menii unei performane imediat observabile i msurabile, trebuie utilizat i un alt criteriu al operaionalizrii unui obiectiv, i anume competena sau capacitatea intelectual.

    Competena reprezint acea capacitate intelectual care dispune de multiple posibiliti de transfer sau de aplicabilitate n operarea cu diverse coninuturi. De-osebirea dintre performan i competen este faptul c aceasta din urm poate fi realizat n intervale mai lungi de timp. Specificarea competenelor se refer, de fapt, la delimitarea capacitilor sau a operaiilor intelectuale de tipul: capacitatea de a detecta, selecta, analiza i sintetiza date, informaii sau relaii, capacitatea de a nva, de a aciona sau de a judeca. Fiecare capacitate se bazeaz pe anumite operaii mentale, lundu-se drept referin fie procesele psihice (percepie, gndire, memorie, imaginaie etc.), fie operaiile specifice fiecruia privite n mod generic. De asemenea, obiectivele specifice ale unui obiect de nvmnt pot fi delimitate n relaie cu coninuturile corespunztoare, iar pentru fiecare lecie sunt precizate

  • 7

    DIDACTICA MAGNA - 24

    rezultatele pe care un cursant trebuie s le obin ca ilustrri ale operaiilor mentale vizate. De exemplu, la o lecie de limb strin, nivel nceptor, poate fi formulat un obiectiv de genul dezvoltarea capacitii de analiz i sintez morfologic a cursanilor, n aa fel nct, dac sunt date zece verbe de conjugarea a III-a, cur-sanii s fie capabili s conjuge la modul indicativ, timpul prezent cel puin apte. Astfel, prima parte indic intenia pedagogic (operaiile de analiz i sintez mor-fologic i sarcina didactic ndeplinit de cursani), iar a doua parte precizeaz performana i criteriul minim de reuit. Se poate observa c obiectivul centrat pe competen pune accentul pe formarea operaiilor propriu-zise care conduc la o anumit performan. Astfel de obiective accentueaz caracterul formativ al n-vmntului, dar reduc operaionalitatea, ceea ce creeaz o oarecare ambiguitate ngreunnd att planificarea sarcinilor de nvare, ct i evaluarea.

    n urma celor menionate mai sus, cele dou criterii (al performanei i al competenei) nu trebuie considerate ca reciproc exclusive, ci mai degrab ca fiind complementare. Este deci necesar stabilirea unei legturi strnse ntre obiectivele specifice, n care s se indice capacitile sau operaiile intelectuale dezvoltate prin coninuturile unui obiect de nvmnt, i obiectivele operaionale definite n ter-meni de performan. Pentru fiecare obiect de nvmnt exist seturi de obiective operaionale pe care cadrul didactic le va putea considera nu numai din perspectiva relaiei cu anumite coninuturi, ci i a raportrii la operaii i capaciti mentale cu un grad nalt de transferabilitate i mobilitate.

    CRISTIANA PIEPTAN - instructor de limba francez

    Bibliografie: Didactica, I. Cerghit, I. T. Radu, E. Popescu, I. Vlsceanu, Editura Didactic i pedagogic, R.A., 1998; Manual de pedagogie, Ioan Jinga, Elena Istrate, Editura All, 2006.

  • 8

    DIDACTICA MAGNA - 24

    De ce ne enervm? Pentru psihologii cognitiviti furia noastr este rezultatul unei serii de evaluri psihologice aproape instantanee, care ne fac s apreciem dac evenimentul este n acelai timp:

    - nedorit,- intenionat (n sensul c a fost provocat de alt voin dect a noastr),- contrar sistemului nostru de valori,- controlabil prin reacia noastr de furie.Emoiile sunt inerente conflictului. Ele pot avea unul sau cteva dintre rolu-

    rile urmtoare (Mayer, 2000):a) Cauz a conflictului (exemplu: starea de furie a colegului fa de ne-

    dreptatea pricinuit de ef i determin acestuia o nemulumire critic generalizat manifestat n atacuri fr motiv la adresa celor de fa);

    b) Resurs energetic, combustibilul desfurrii conflictului, emoiile potennd i susinnd conflictul (for motrice n desfurarea unui conflict, con-tribuind la puterea, curajul i perseverena care i permit individului s se implice i s finalizeze situaia conflictual);

    c) Mecanism de stingere a conflictului (exemplu: satisfacia de a fi expri-mat, comunicat mnia i dispreul);

    d) Simptom sau indicator al conflictului pe care-l trim noi nine sau par-tenerul; conflictul implic o reacie emoional la o situaie sau interaciune, ori la o

  • 9

    DIDACTICA MAGNA - 24

    persoan, reacie care semnaleaz un dezacord. Cnd avem emoii de team, tristee, amrciune, furie, neajutorare sau un amalgam din acestea, simim c avem un con-flict i, ca atare, l avem. Emoia resimit ne-a semnalat prezena conflictului, a avut rolul de simp-tom.

    Persoanele care triesc stri emoionale de genul furiei, dispe-rrii, spaimei, urii, dar i tensiunea,

    frustrarea, tristeea sau teama trebuie detensionate fie direct n interaciunea con-flictual, fie n exteriorul acesteia. n multe conflicte, oamenii ajung s acioneze mpotriva propriilor interese, artndu-se mai interesai s-i exprime sentimentele dect s obin satisfacerea nevoii care a cauzat intrarea lor n conflict.

    Cauzele declanrii furiei

    Nivelul 1: total involuntar Un coleg venit s v ajute vars cafeaua pe tastatura computerului.Nivelul 2: voluntar, dar fr s conti-entizeze c v face ru

    Un coleg monopolizeaz discuia la o edin, centrat total pe problema sa.

    Nivelul 3: voluntar, contientiznd c v face ru

    Colegul i d seama c monopolizea-z discuia, dar consider c ideile sale sunt mai interesante dect ale dvs.

    Nivelul 4: voluntar, cu dorina de a v face ru

    Colegul v fur dinadins din timpul ce v-a fost acordat pentru discurs, ca s v domine n public.

    Cnd ne enervm, avem tendina de a atribui comportamentului celuilalt un nivel mai ridicat dect are cu adevrat. n exemplul cu colegul, un comportament de nivelul 2 (monopolizeaz discuia fr s-i dea seama) poate fi rapid interpretat ca fiind de nivel 3 (tie, dar puin i pas) sau de nivel 4 (vrea s v umileasc).

    Cum s ne controlm eficient furia?S-ar putea spune c exist dou mari modaliti defectuoase de a controla

    furia:

  • 10

    DIDACTICA MAGNA - 24

    1. EXPLOZIA: s o lsm s explodeze incontro-labil sau din motive lipsite de importan. Este cazul accese-lor de furie pe care le regretm, care provoac certuri inutile, l-snd n urm ranchiune persis-tente. Acest exces de mnie v permite uneori s obinei ceea ce dorii, pe termen scurt, dar cu preul unor consecine nefaste pe termen lung n ceea ce privete relaiile dvs. cu cei-lali.

    Tiparele mniei

    Expresia unei concepii care i permi-te furiei s se manifeste Expresia unei concepii mai flexibile

    Oamenii trebuie s se poarte cu mine aa cum m port i eu cu ei, altfel este insuportabil, scandalos i m enerveaz.

    Nu-mi place c oamenii se poart cu mine altfel dect m port eu cu ei, dar pot s trec peste asta (explicndu-le punctul meu de vedere).

    Trebuie s m enervez ca s obin ceea ce doresc, altfel oamenilor puin le pas.

    Pot s m enervez pentru a-mi impune punctul de vedere, dar acesta nu este n-totdeauna cel mai bun mijloc.

    Trebuie s m enervez, altfel m vor considera un pap-lapte.

    mi place s fiu respectat, dar furia nu este singurul mod de a atrage respectul celorlali.

    Dac vei folosi o schem mai flexibil nu nseamn c vei suprima total mnia, ceea ce nici nu ar fi de dorit, dar cel puin vei evita furiile inutile sau prea intense. Pentru Ellis, mnia poate fi ndreptit, dar accesele de furie sunt ade-sea inutile i au urmri neplcute.

  • 11

    DIDACTICA MAGNA - 24

    2. INHIBIIA: s ne nbu-im complet mnia, disimulnd-o fa de ceilali, uneori chiar fa de noi ni-ne. Riscai astfel s acumulai aceast furie nbuit, pentru vasele coronari-ene, i pe deasupra, s fii considerat de ceilali ca un individ ce poate fi ofen-sat fr fric. Aceast reinere excesiv risc s v transfere ntr-o zi n situaia anterioar, cci, tot acumulnd mnie nemanifestat, ajungem s explodm la un moment dat, uneori n cele mai nepotrivite situaii.

    CUM S PROCEDAI CORECT CUM S NU PROCEDAIMinimalizai cauzele care v provoac furia.

    Acumulai strile de iritare datorate unor fleacuri.

    Amintii-v ct mai des care v sunt prioritile.

    Considerai tot ce vi se ntmpl ca fiind important.

    Dai atenie i punctului de vedere al celuilalt. Gndii-v c o face dinadins.

    Lsai s treac o noapte noaptea este sfetnic bun. Reacionai pe loc.

    Rmnei centrat pe cauza ce a provo-cat mnia dvs.

    Amintii-v i momentele anterioare de furie.

    Lsai-i i celuilalt timp s-i expun punctul de vedere.

    Nu-i lsai niciodat pe cei ce v-au enervat s se explice.

    ntrerupei ntrevederea cnd simii c v pierdei controlul.

    Nu v controlai, ajungei pn la vio-len verbal i fizic.

    nvai s ntoarcei spatele provocri-lor.

    Continuai s rumegai incidentele i s recidivai.

    Cum s controlai strile de furie excesiv

  • 12

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Schemele inhibiiei furiei

    Schema inhibiiei excesive a furiei Schema mai flexibilTrebuie s-mi pstrez mereu autocon-trolul, altfel m njosesc.

    Este bine s-i pstrezi autocontrolul, dar nu reuesc ntotdeauna.

    Nu trebuie s jignesc oamenii, m simt vinovat dac o fac.

    Prefer s nu-i jignesc pe oameni, dar dac mi se ntmpl, pot s depesc momentul.

    Nu trebuie s m enervez dect dac sunt sigur c am dreptate.

    Este preferabil s m enervez doar dac am un motiv foarte serios, dar am i eu dreptul s mai greesc din cnd n cnd.

    Trebuie s fiu mereu amabil, altfel oa-menii nu m vor accepta.

    mi doresc s fiu acceptat (), dar nu poi plcea tuturor.

    Cum s controlm mai bine incapacitatea de exprimare a mniei

    CUM S PROCEDAI CORECT CUM S NU PROCEDAI

    Stabilii-v prioritile. Considerai c nimic nu poate fi att de important nct s v enervai.Acceptai riscurile furiei. Temei-v de cea mai mic ceart.Pregtii-v i repetai-v modul de a v manifesta furia.

    ncercai s v manifestai furia, apoi oprii-v, ruinat.

    Nu acceptai prea repede reconcilierea. Calmai-v imediat.

    Considerai-v furia ca fiind legitim. Culpabilizai-v pentru c v-ai ener-vat.

    Atunci cnd avem de-a face cu oameni iritabili, furioi, grosolani sau ne-rbdtori, muli dintre noi au tendina s reacioneze n moduri care nu fac dect s nruteasc problema ri-posteaz printr-o remarc tioas, ad-opt o atitudine defensiv n loc s abordeze problema real ori trateaz izbucnirea de furie a celuilalt ca pe un afront personal. Astfel de reacii sunt fireti, dar ineficiente i reduc ansa de a transforma o ntlnire negativ n una constructiv.

  • 13

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Atitudini: - Cnd suntem atacai verbal se declaneaz mecanismele de aprare. In-

    stinctiv, ne aprm verbal este puin probabil c o atitudine defensiv va rezolva ceva, ci va crea sentimente negative de ambele pri.

    - Comportamentul celuilalt ne nfurie, dar nu o artm i cutm soluii dac absorbim furia celuilalt, mai trziu o vom descrca fie pe prima persoan ntlnit, fie pe un obiect.

    - nainte de a rspunde, ne acordm un rgaz pentru a nelege dac pe cellalt l deranjeaz persoana sau situaia aceast reacie este eficient deoarece ne permite s oprim din start mecanismul defensiv.

    Abordnd problematica din perspectiva analizei tranzacionale putem con-sidera c n mare msur capacitatea noastr de a transforma n mod constructiv stresul, furia i situaiile dificile depinde de stilul de comportament la care suntem predispui:

    - COMPORTAMENTUL PASIV (EU nu sunt OK, TU eti OK) este adoptat de oamenii care cred c e ceva n neregul cu ei, dar c cei cu care intr n contact sunt n regul.

    Comportamentul pasiv i poate face pe ceilali s se simt agresivi. Oamenii au tendina s i evite pe cei care se conformeaz tot timpul dorinelor lor. Oamenii pasivi nu i ating scopurile pentru c rareori au un scop precis.

    - COMPORTAMENTUL AGRESIV (EU sunt OK, TU nu eti OK) este adoptat de oamenii care cred c ei sunt n regul, n vreme ce cu ceilali e ceva n neregul.

    Comportamentul agresiv i poate face pe ceilali s se simt furioi, amenin-ai, frustrai, retrai, nelinitii, suprai, lezai, umilii. Oamenii agresivi i ating

  • 14

    DIDACTICA MAGNA - 24

    scopurile uneori, pe termen scurt, dar, n timp, se confrunt cu adversiti i rzbu-nri.

    - COMPORTAMENTUL POZITIV (EU sunt OK, TU eti OK) este adoptat de oamenii care simt c sunt n regul, att ei ct i ceilali oameni cu care intr n legtur.

    Comportamentul pozitiv i poate face pe ceilali s se simt ncreztori, n siguran, plini de energie. Oamenii pozitivi i ating scopurile, intenia lor fiind de obicei aceea de a ctiga ambele pri.

    La prima vedere, am fi tentai s credem c furia trebuie s fie controlat i c este extrem de nociv pentru sn-tatea noastr, ns, psihologia modern a demonstrat c omul are chiar mai mult nevoie de a-i manifesta furia dect de a tri bucuriile. Dac ne blocm contient i ncercm s nu ne manifestm n niciun fel furia resimit, ne ncrcm cu o tensiune psihic foarte mare. Aceast tensiune este de multe ori mai nociv dect adrenalina care acioneaz n timpul dezlnu-irii unui acces de furie. Atunci cnd suntem n pragul furiei, este cel mai bine s comunicm aceast stare celor din jur, n mod asertiv, i apoi s ncercm s g-sim o soluie pentru a ne descrca energia (ex. activitate fizic intens exerciii, alergare, folosirea unui sac de box). Psihologii englezi recomand redirecionarea asupra unor obiecte, ruperea de hrtii sau lovirea cu pumnul n perne. Metoda cea mai eficient pentru descrcarea tensiunii rmne ns amuzamentul i rsul. Dac nvm s glumim pe seama lucrurilor care ne supr, nu numai c nu pierdem, dar ctigm i momente de destindere.

    PATRICIA BIELTZ - Ofier principal, psiholog

    Bibliografie: LELORD, F.; ANDRE, Ch. (2003) Cum s ne exprimm emoiile i sentimentele, Editura Trei, Bu-

    cureti; MILCU, M. (2005) Psihologia relaiilor interpersonale: competiie i conflict, Editura Polirom, Iai; LEGERON, P. (2003) Cum s te aperi de stres, Editura Trei, Bucureti; CAVA, R. (2003) Comunicarea cu oamenii dificili, Editura Curtea Veche, Bucureti; ALBU, G. (2007) Comunicarea interpersonal, Institutul European, Iai; HOLDEVICI, I. (2005) Psihoterapia cognitiv comportamental Managementul stresului pentru un

    stil de via optim, Editura tiinelor Medicale, Bucureti.

  • 15

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Titlul acestui articol presupune formularea a cel puin trei ntrebri de baz. Exist o inciden1 a dreptului internaional umanitar asupra luptei mpotriva tero-rismului? Exist o inciden a luptei mpotriva terorismului asupra dreptului inter-naional umanitar? Cum se manifest concret aceste relaii?

    Un rspuns general la primele dou ntrebri nu poate fi dect pozitiv, dac plasm lupta mpotriva terorismului n zona conflictului armat i negativ, dac o situm n zona aciunii de poliie naional i internaional (forele armate2 vor fi incluse n dispozitivul de aciune al forelor de poliie). n ceea ce privete relaiile dintre aceste dou componente, una operaional (lupta mpotriva terorismului) i una juridic (dreptul internaional umanitar), acestea se pot exprima direct prin interaciune de tip feed-back i prin aciune de influen (modificare a viziunii, aplicare nuanat).

    Pornind de la aceste considerente generale, pentru a oferi un rspuns per-tinent i argumentat la cele trei ntrebri formulate anterior, vom clarifica ntr-o prim etap conceptele de baz ale dreptului internaional umanitar. n celelalte etape este necesar s tratm aspectele referitoare la terorism i la lupta mpotriva terorismului, precum i interdependenele dintre principiile dreptului internaional ___________________________ 1 ntlnire a unor raze (sau fascicule de raze) de lumin ntre ele sau cu o suprafa, Dicionar Explicativ al Limbii Romne, ediia a II-a, Univers enciclopedic, Bucureti 1996 .2 Aciuni militare altele dect rzboiul, n.a.

  • 16

    DIDACTICA MAGNA - 24

    umanitar i terorism i n final vom fi n msur s formulm o serie de concluzii pertinente.

    1.CONCEPTE PRIVIND DREPTUL INTERNAIONAL UMANITAR Dreptul internaional umanitar3 este o ramur a dreptului internaional, apli-

    cabil unei situaii n care violenele armate ntre state sau grupri ostile degenerea-z ntr-un conflict armat internaional sau non internaional. El reglementeaz n special relaiile dintre state i cetenii inamici (fie c sunt combatani sau nu) i regrupeaz urmtoarele elemente: elemente de protecie care trebuie acordate vic-timelor conflictelor armate (dreptul de la Geneva); elemente care reglementeaz desfurarea ostilitilor (dreptul de la Haga); elemente de control asupra arma-mentului care vizeaz restrngerea sau suprimarea utilizrii armelor de nimicire n mas.

    Conceptele de baz ale dreptul internaional umanitar, aa cum rezult din textele conveniilor i protocoalelor, sunt: conflict armat; combatant; civili; pri-zonier de rzboi.

    Cum aceste concepte ridic cele mai multe semne de ntrebare atunci cnd vorbim de incidena dreptului internaional umanitar n contextul luptei mpotriva terorismului i pentru a asigura o abordare logic a temei, le vom defini de o ma-nier succint.

    Astfel, conflictul armat este o stare de nenelegere, dezacord sau ciocniri de interese antagonice ntre pri adverse, care a degenerat, ca urmare a anumitor con-diii, n aciuni violente sau rzboi4. El poate fi internaional sau non internaional.

    Conflictul armat internaional reprezint aciunile violente sau rzboiul din-tre dou state. Acestei situaii clasice, dreptul internaional umanitar i asimileaz i micrile de eliberare naional (lupt mpotriva dominaiei coloniale, ocupaie strin, rasiste)5.

    Prin opoziie cu acest tip de conflict, conflictul armat non internaional repre-zint Conflictul care se deruleaz pe teritoriul unui stat, ntre forele sale armate i fore armate disidente, sau grupuri armate organizate, care sub o conducere responsabil, exercit pe o parte din teritoriu un control care le permite s duc operaiuni militare continue i concertate, i s aplice prezentul protocol. Prezen-tul protocol nu se aplic situaiilor de tensiuni interne, tulburri interne, cum ar fi ___________________________ 3 Tratatele de drept internaional umanitar cele mai cunoscute sunt cele 4 Convenii de la Geneva din 1949 i cele dou Protocoale adiionale din 1977 la acestea, la care se adaug o serie de alte tratate de drept umanitar, a cror scop este acela de a atenua sufe-rinele umane n timp de rzboi (exemplu Tratatul de la Ottava din 1997 referitor la minele antipersonal) .4 De altfel dreptul internaional umanitar este denumit n mod impropriu i dreptul rzboiului, n.a. 5 Articolul 1 din Protocolul I din 8 iunie 1997, adiional la Conveniile de la Geneva din 12 august 1949;

  • 17

    DIDACTICA MAGNA - 24

    dezordinea civil, actele izolate i sporadice de violen i alte acte similare care nu sunt considerate ca fiind conflicte armate6.

    Pentru a beneficia de protecia dreptului internaional umanitar, combatan-tul implicat ntr-un conflict armat trebuie s se ncadreze n una din situaiile urm-toare: Membrii forelor armate al unei pri participante la conflict, ct i mem-brii miliiilor i corpurilor de voluntari care fac parte din aceste fore armate cu excepia personalului sanitar i religios; membrii forelor armate regulate chiar dac acestea afirm c aparin unui guvern sau autoriti care nu este recunoscu-t de partea advers; membrii tuturor grupurilor i tuturor unitilor armate i or-ganizate i care sunt plasate sub un comandament responsabil de comportamentul subordonailor si, chiar dac acesta depinde de un guvern sau o autoritate care nu este recunoscut de partea advers. n toate cazurile ei se disting prin unifor-ma lor sau printr-un semn fix care poate fi recunoscut sau poart armamentul de o manier deschis. Ei trebuie s respecte regulile dreptului conflictelor armate7.

    Dreptul internaional umanitar autorizeaz membrii forelor armate ale unui stat implicat ntr-un conflict armat internaional i membrii miliiilor asociate care ndeplinesc condiiile necesare s angajeze ostilitile n mod di-rect. Ei sunt considerai ca fiind combatani legali sau privile-giai, n sensul definiiei prezen-tate anterior, i nu pot fi urmrii pentru participarea lor la ostili-ti, att timp ct respect drep-tul internaional umanitar. Dac sunt capturai, ei beneficiaz de statutul de prizonier de rzboi (orice combatant n sensul arti-colului 43 care cade n puterea unei pri adverse este prizonier de rzboi8).

    n situaia n care anumite persoane civile particip la ostiliti, ele sunt con-siderate ca fiind combatani sau lupttori ilegali, care nu se bucur de privile-giile asigurate de dreptul internaional umanitar (tratatele de drept internaional umanitar nu conin aceti termeni sau aceste concepte). Ele pot fi urmrite penal pentru actele svrite n conformitate cu dreptul intern al statului care le-a captu-rat.___________________________ 6 Articolul 1 al Protocolului II din 8 iunie 1977, adiional la Conveniile de la Geneva din 12 august 1949;7 Articolul 4 al Conveniei III de la Geneva din 12 august 19498 Art. 44 al Protocolului I din 1977, adiional la Convenia de la Geneva din 1949

  • 18

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Aplicnd prevederile dreptului internaional umanitar, dar i prevederile dreptului intern, att combatanii care se nscriu n definiia formulat anterior i care sunt considerai legali, ct i combatanii care nu se nscriu n aceast defi-niie, ilegali, pot fi internai n timp de rzboi, interogai i urmrii pentru crime de rzboi. Ce trebuie reinut este faptul c, atunci cnd se gsesc n minile inami-cului, ei au dreptul la un tratament uman.

    2. ASPECTE REFERITOARE LA TERORISM Dreptul internaional umanitar nu d o definiie a terorismului, dar interzice

    cea mai mare parte a actelor care sunt considerate ca fiind teroriste dac sunt comise n timp de pace. Actele teroriste pot fi comise att n timp de rzboi, ct i n timp de pace. Neaplicndu-se dect situailor de conflict armat dreptul interna-ional umanitar nu are cum s reglementeze actele de terorism comise n timp de pace. n aceast situaie se aplic dreptul intern9.

    Cu toate aceste limite, dreptul internaional umanitar specific i interzice msurile de terorism i actele de terorism. Concret, el proscrie urmtoarele acte, care pot fi considerate acte de terorism :

    - atacurile contra civililor i bunurilor cu caracter civil (art. 51, paragraf 2, art. 52, Protocol I i art. 13, Protocol II); - atacurile fr discriminare (art. 51, paragraf 4, Protocol I); - atacurile contra lcaelor de cult (art. 53, Protocol I i art. 16, Protocol II); - atacurile contra lucrrilor i instalaiilor care conin elemente pericu-loase (art. 56, Protocol I i art. 15, Protocol II); - luarea de ostateci (art. 75, Protocol I; art. 3, comun celor patru Conven-ii i art. 4, paragraf 2b, Protocol II); - omorul persoanelor care nu au participat sau nu mai particip la ostili-ti (art. 75, Protocol; art. 3, comun celor patru Convenii i art. 4, paragraf 2a, Protocol II).Aceste dispoziii reprezint un element esenial al regulilor de drept inter-

    ___________________________ 9 n dreptul intern romnesc exist o lege special care vizeaz prevenirea i combaterea terorismului i care ofer i o definiie a terorismului ca fiind ansamblul de aciuni i/sau ameninri care prezint pericol public i afecteaz securitatea naional, avnd urmtoarele caracteristici: a) sunt svrite premeditat de entiti teroriste, motivate de concepii i atitudini extremiste, ostile fa de alte entiti, mpotri-va crora acioneaz prin modaliti violente i/sau distructive; b) au ca scop realizarea unor obiective specifice, de natur politic; c) vizeaz factori umani i/sau factori materiali din cadrul autoritilor i instituiilor publice, populaiei civile sau al oricrui alt segment aparinnd acestora; d) produc stri cu un puternic impact psihologic asupra populaiei, menit s atrag atenia asupra scopurilor urmrite., Art.1 din Legea Nr. 535 din 25 noiembrie 2004 privind prevenirea i combaterea terorismului, MONITORUL OFICIAL nr. 1161 din 8 decembrie 2004;

  • 19

    DIDACTICA MAGNA - 24

    naional umanitar care gestioneaz modul de desfurare al ostilitilor, adic al modului n care operaiunile militare sunt executate. Ele interzic actele de violen- care, n timpul conflictului armat, nu aduc avantaje militare concrete, ci au ca obiectiv s terorizeze civilii (de exemplu, campanii de bombardament sau tir izolat contra civililor n zonele urbane).

    Totui, actele de terorism se produc ntr-un spaiu care poate fi definit ca fiind internaional, iar riposta care vizeaz prevenirea acestor acte i combaterea direct a gruprilor teroriste cu mijloace specifice conflictelor armate sunt o necesitate. n aceste condiii, problema este aceea de a mpca necesitile de securitate ale sta-telor cu realizarea i aplicarea unei ordini juridice n ceea ce privete mijloacele folosite i tratamentul acordat persoanelor implicate n acte teroriste.

    Referindu-ne strict la modul n care putem realiza o ordine juridic n con-textul luptei mpotriva terorismului, observm c dispunem de dou instrumente aflate n complementaritate: dreptul internaional umanitar i dreptul intern.

    Aceast situaie este evident atunci cnd facem o analiz succint a actelor teroriste i a luptei mpotriva terorismului. Ea ne permite s observm faptul c o serie de aspecte importante (rzboiul mpotriva terorismului, statutul persoanelor considerate drept teroriti, legalitatea mijloacele folosite) scap reglementrilor dreptului internaional umanitar din cel puin dou motive: situarea unor aciuni ale luptei mpotriva terorismului la frontiera dintre dreptul intern i dreptul inter-naional umanitar i, ca o consecin, introducerea unor nuane relativ la concep-tele de baz ale dreptului internaional umanitar.

    Dac abordm primul concept al dreptului internaional umanitar, i anume conflictul armat, observm c ntrebarea fireasc ce rezult de aici este urmtoarea: Lupta mpotriva terorismului este un conflict armat ?

    Aa cum spuneam i n capitolul anterior, dreptul internaional umanitar nu se aplic dect n caz de conflict armat. Un element fundamental al conceptului de conflict armat este existena a dou sau mai multe pri beligerante, care n funcie de caracterul internaional sau non internaional se prezint sub forma unui stat, mai multor state i a unuia sau mai multor grupuri armate, sau numai grupuri armate. n toate aceste cazuri, prile implicate n conflictul armat au o pregtire militar i un comandament mai mult sau mai puin structurat, ceea ce le permite s respecte dreptul internaional umanitar.

    Cea mai mare parte a msurilor preventive i de combatere a terorismului luate de state nu pot fi asimilate n niciun caz unor acte de rzboi. Msuri cum ar fi culegerea de informaii, cooperarea poliieneasc i judiciar, extrdarea, sanciu-nile penale, anchetele financiare, sechestrarea averilor sau presiunile diplomatice i economice exercitate asupra statelor care sunt acuzate c susin teroriti prezum-

  • 20

    DIDACTICA MAGNA - 24

    tivi nu sunt i nu pot fi considerate, n general, acte de rzboi.Terorismul este un fenomen, or, n practic, dar i din punct de vedere juri-

    dic, nu putem declana un rzboi contra unui fenomen (nebuloasa Al-Qaida, cum o definete presa). Ceea ce putem face concret este s combatem partea identifi-cabil a unui conflict. Ca urmare, este mai corect s vorbim de o lupt mpotriva terorismului i nu de un rzboi mpotriva terorismului. Prima sintagm relev mai mult o diversitate mai mare a formelor, forelor i procedeelor de aciune, n timp ce cea de-a doua sintagm se limiteaz la un conflict armat dificil de ncadrat n limitele stabilite de dreptul internaional umanitar.

    ntrebarea dac un conflict armat internaional sau non internaional se n-scrie n rzboiul mondial contra terorismului nu este de ordin juridic, ci politic. Simpla denumire de rzboi mondial contra terorismului nu permite aplicarea dreptului internaional umanitar la toate evenimentele incluse n aceast sintagm, ci numai la acelea care se desfoar n cadrul unui conflict armat.

    Pentru a identifica persoanele care particip la ostiliti n cadrul rzboiu-lui contra terorismului a fost introdus i este folosit n mod uzual noiunea de combatant inamic. n sensul general al termenului, un combatant inamic este o persoan care ntr-un mod legal sau ilegal particip la ostiliti pentru partea ad-vers, n cadrul unui conflict armat internaional.

    Termenul este folosit de cei care consider c rzboiul contra terorismului este un conflict armat n sensul juridic, pentru a desemna persoanele despre care credem c aparin gruprilor teroriste10 sau sunt asociate acestor grupuri, oricare ar fi condiiile n care aceste persoane au fost capturate.

    n cazul conflictelor armate non internaionale, statutul combatanilor i al prizonierilor de rzboi nu este prevzut, pentru c statele nu sunt dispuse s acorde membrilor grupurilor de opoziie armate imunitate contra urmrilor penale ale ac-iunii lor i, n consecin, le aplic normele de drept intern pentru c au pus mna pe arm i au luptat contra unei ordini de drept.

    Tocmai de aceea, din punctul de vedere al dreptului internaional umanitar, termenul de combatant sau de combatant inamic nu are semnificaie juridic n afara unui conflict armat. Totui, n msura n care persoanele calificate ca fiind combatani inamici au fost capturate n cadrul unui conflict armat internaional sau non internaional, dispoziiile i protecia asigurate de dreptul internaional umanitar sunt aplicabile independent de modul n care au fost calificate aceste persoane. n plus, chiar dac persoanele sunt capturate n afara unui conflict armat ___________________________ 10 Grupare terorist - grup structurat mai mare de dou persoane, nfiinat de o anumit perioad de timp i care acioneaz con-certat pentru comiterea de acte teroriste, Art.4, pct.4, din Legea Nr. 535 din 25 noiembrie 2004 privind prevenirea i combate-rea terorismului, MONITORUL OFICIAL nr. 1161 din 8 decembrie 2004;

  • 21

    DIDACTICA MAGNA - 24

    internaional sau non internaional, protecia lor i a actelor lor este realizat de dreptul intern, oricare ar fi termenul folosit pentru a numi aceste persoane.

    Pornind de la clarificrile de mai sus, ntrebarea legitim care trebuie for-mulat este urmtoarea: Aceti combatani ilegali au dreptul la statutul de prizonier de rzboi ?

    n cadrul celor patru convenii de la Geneva, care se aplic situaiilor de con-flict armat internaional, cea de-a III Convenie reglementeaz protecia combatan-ilor legali atunci cnd sunt capturai de inamic. n cazul n care exist o ndoial asupra statutului persoanei capturate, este obligatoriu ca un tribunal competent s stabileasc dac o persoan are sau nu dreptul la statutul de prizonier de rzboi.

    Combatanii ilegali nu au dreptul la statutul de prizonier de rzboi. Situaia lor, atunci cnd sunt capturai de inamic, este acoperit de cea de-a IV Convenie de la Geneva (referitoare la persoanele civile), dac ndeplinesc criteriile de nai-onalitate, i de dispoziiile Protocolului adiional I (dac acesta a fost ratificat de ctre statul deintor).

    Aceast protecie nu este aceeai cu cea acordat combatanilor legali pen-tru c persoanele protejate de Convenia a IV-a de la Geneva i de dispoziiunile corespunztoare ale Protocolului adiional I pot fi urmrite n virtutea dreptului intern pentru participarea n mod direct la ostiliti. Ele pot fi internate att timp ct sunt considerate ca reprezentnd un pericol grav pentru securitatea statului, i, dat fiind faptul c sunt deinui, li se pot refuza anumite privilegii (n condiiile specificate de cea de-a IV Convenie de la Geneva). n plus, aceste persoane pot fi urmrite penal pentru crime de rzboi i alte infraciuni i pot fi condamnate pentru perioade care depesc durata conflictului, suportnd astfel ansamblul sanciunilor prevzute de dreptul intern.

    n caz de conflict armat internaional, persoanele care nu sunt protejate de conveniile III i IV de la Geneva beneficiaz de garaniile fundamentale prevzu-te de dreptul internaional cutumiar (aa cum reies din articolul 75 al Protocolului adiional I) i de dispoziiile dreptului intern i drepturile omului.

    ntr-un conflict armat non internaional, statutul de combatant nu exist. Sta-tutul protejeaz prizonierii de rzboi sau persoanele civile n sensul Conveniei III i IV de la Geneva i nu este aplicabil n astfel de situaii. Membrii grupurilor ar-mate organizate nu beneficiaz de niciun statut special n virtutea regulilor de drept referitoare la conflictele armate non internaionale i pot face obiectul urmririi penale conform dreptului intern dac au luat parte la ostiliti.

    n aceste condiii, teroritii nu pot fi asimilai soldailor. De altfel, Protoco-lul I nu garanteaz dect recunoaterea i protecia organizaiilor i a persoanelor care acioneaz n numele unui stat sau a entitilor supuse dreptului internaional.

  • 22

    DIDACTICA MAGNA - 24

    n aceste condiii, Conveniile de la Geneva din 1949 i Regulamentul anex al Conveniei de la Haga din 1907, referitor la legile i obiceiurile rzboiului, exclud rzboaiele private, chiar dac ele sunt duse de persoane sau de grupuri. n con-secin, gruprile teroriste care acioneaz pe cont propriu i fr a avea nicio legtur cu un stat sau cu o entitate similar sunt excluse de la protecia acordat prizonierilor de rzboi.

    3. INTERDEPENDENA PRINCIPIILOR DREPTULUI INTERNA-IONAL UMANITAR TERORSIM

    n conformitate cu unul dintre principiile fundamentale ale dreptului inter-naional umanitar, prile care particip la un conflict armat trebuie s fac n per-manen o distincie ntre civili i combatani, precum i ntre bunurile cu caracter civil i obiectivele militare.

    Principiul distinciei, numele acordat acestei reguli generale, este unul din elementele eseniale ale dreptului internaional umanitar. Din acest principiu decurg numeroase reguli particulare de drept internaional umanitar, care vizeaz protecia civililor, cum ar fi: interzicerea atacurile deliberate sau directe contra civililor i bunurilor cu caracter civil; interzicerea atacurilor fr discriminare;

  • 23

    DIDACTICA MAGNA - 24

    folosirea scuturilor umane. Dreptul internaional umanitar respinge de asemenea luarea de ostateci.

    n caz de conflict armat, calificarea ca fiind teroriste a actelor deliberate de violen executate contra civililor sau bunurilor cu caracter civil nu are nicio sem-nificaie juridic pentru c astfel de acte constituie deja crime de rzboi.

    n conformitate cu principiul competenei universale, prezumtivii autori ai unor crime de rzboi pot fi urmrii nu numai de statul n care crima a fost co-mis, ci i de orice alt stat. n aceste condiii, statele au obligaia i dreptul de a-i apra propriii ceteni contra atacurilor teroriste, procednd, dac este necesar, la arestarea i detenia persoanelor bnuite c au comis crime teroriste. Totui, aceste msuri trebuie luate ntr-un cadru juridic naional sau internaional bine definit.

    Unul dintre principiile dreptului internaional umanitar care reflect cel mai bine lipsa unei interdependene dintre acesta i terorism este principiul precaui-ei. Ce poate fi mai edificator n ceea ce privete prpastia dintre cele dou elemente dect urmtorul text : Operaiunile militare trebuie desfurate veghind n mod constant la protecia populaiei civile i a bunurilor cu caracter civil, verificnd dac n obiectivele care vor fi atacate nu sunt persoane civile i nici bunuri cu caracter civil luarea tuturor msurilor de precauie posibile n mod practic, n ceea ce privete alegerea mijloacelor i metodelor de atac, n vederea evitrii i, n toate cazurile, reducerii la minim a pierderilor de viei umane n rndul populaiei civile.., s se abin s lanseze un atac, de la care ne putem atepta s cauzeze i pierderi de viei omeneti n rndul populaiei civile 11. Ori, unde exist precau-ie n executarea actelor teroriste cnd inta o reprezint populaia civil i bunurile civile? 11 septembrie 2001 este edificator n acest sens.

    Dac vorbim de proporionalitatea aciunilor, n sensul promovat de dreptul internaional umanitar, trebuie spus c teroritii nu l aplic. Chiar dac acceptm ideea de rzboi asimetric sau disimetric (aa cum este caracterizat uneori rzboiul contra terorismului), observm c proporionalitatea nu se aplic pentru c terori-tii atac chiar elementele protejate de dreptul internaional umanitar: s se abi-n s lanseze un atac de la care ne putem atepta c va cauza n mod incident i pierderi de viei omeneti n rndul populaiei civile, rnirea persoanelor civile, pagube bunurilor cu caracter civil, sau o combinare a pierderilor i a pagubelor, care ar putea fi excesive n raport cu avantajul militar concret i direct ateptat.12

    n ceea ce privete principiul auto aplicrii, trebuie precizat c regulile de drept internaional umanitar, se aplic n mod egal tuturor prilor participante la ___________________________ 11 Art. 57 al Protocolului I din 8 iunie 1977, adiional la Conveniile de la Geneva din 12 august 1949.12 Art. 57, paragraf a) iii) al Protocolului I din 8 iunie 1977, adiional la Conveniile de la Geneva din 12 august 1949.

  • 24

    DIDACTICA MAGNA - 24

    conflictul armat, fie c acioneaz ca agresor, fie c acioneaz n legitim aprare. n acelai timp, este prea puin important faptul c prile implicate sunt un stat sau grupuri rebele. Fiecare parte poate ataca obiective militare, dar le este interzis s desfoare atacuri directe contra civililor. Or, teroritii au ca int principal po-pulaia civil i ca int secundar forele de ordine i siguran public i forele armatei.

    Egalitatea de drepturi i de obligaii stabilit de dreptul internaional umani-tar face ca prile beligerante s cunoasc regulile care creeaz cadrul n care ele sunt autorizate s acioneze. n plus, fiecare parte se ateapt ca partea advers s aib un comportament similar cu al su.

    Putem observa c destul de multe acte de violen care au loc n alte regiuni ale lumii i care sunt calificate ca fiind teroriste sunt rezultatul aciunii unor gru-puri (reele) care sunt prea puin organizate sau al unor indivizi care au cel puin o ideologie comun. n aceste condiii i innd cont de probele care exist astzi, este firesc s ne ndoim de faptul c asemenea grupuri sau reele pot fi definite ca pri ale unui conflict armat, n sensul stabilit de dreptul internaional umanitar.

    Chiar dac dreptul internaional umanitar nu se aplic unor astfel de acte, acestea trebuie s rmn totui supuse dreptului. Oricare ar fi motivaiile autori-lor, actele teroriste comise n afara cadrului unui conflict armat sunt de competena dreptului naional i a dreptului internaional i nu de competena dreptului inter-naional umanitar.

    4. CONCLUZII Care este rolul care revine dreptului internaional umanitar (dreptul conflicte-

    lor armate) n ceea ce este numit rzboiul mpotriva terorismului? Dreptul inter-naional umanitar se aplic n timpul conflictelor armate. Astfel, terorismul i, n consecin, lupta anti-terorist nu sunt gestionate de dreptul internaional umani-tar dect n cazul n care asemenea activiti ating nivelul de conflict armat. n alte situaii, sunt aplicabile normele generale ale dreptului penal (intern i internaio-nal) i drepturile omului.

    Iat de ce, n Carta despre prevenirea i lupta contra terorismului, OSCE i-a luat angajamentul de a face ca msurile anti-teroriste s respecte primordialitatea dreptului13 i s fie conforme normelor internaionale referitoare la drepturile omu-lui i, n cazul n care este nevoie, dreptului internaional umanitar.

    Stabilirea faptului c dreptul internaional umanitar se aplic numai n anu-mite situaii poate avea consecine care n mod clar nu sunt umanitare. Acest lucru ___________________________ 13 Este i viziunea Uniunii Europene aa cum reiese din textele promovate de aceasta , n.a.

  • 25

    DIDACTICA MAGNA - 24

    se ntmpl, n special, cnd prile neleg s-i exercite drepturile legate de starea de beligeran, refuznd n acelai timp s accepte obligaiile umanitare care le sunt impuse de dreptul internaional umanitar.

    Dreptul internaional umanitar este acuzat c aparine trecutului sau c este lipsit de vitalitate. n consecin, el ar trebui s fie revizuit din cauza incapacitii sale de a rspunde exigenelor formulate de terorism i de msurile luate pentru a-l combate. Aceste reprouri au rolul de diversiune pentru c expresia rzboi contra terorismului este mai mult o formul retoric, fr nicio semnificaie juridic.

    Dreptul internaional umanitar caut s asigure un echilibru ntre securitatea statului i drepturile individuale n perioad de conflict armat. n aceste condiii, el constituie o pavz pentru securitatea uman, cu condiia ca el s fie respectat atunci cnd este invocat i s nu fie invocat dect cu bun credin. Puterea de protecie i de asisten a victimelor de care dreptul umanitar se poate prevala este condiionat de faptul c dreptul umanitar nu se aplic dect pentru condiii veri-tabile de conflict armat.

    Aceasta este limita zonei n care el se aplic pentru c sub acest prag suntem obligai s aplicm alte regimuri juridice corespunztoare strii de pace sau stri-

  • 26

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Bibliografie: Conveniile de la Geneva din 12 august 1949; Protocolul Adiional I i Protocolul Adiional II din 8 iunie 1977 la Conveniile de la Geneva; A- III i a IV Convenie de la Haga din 18 octombrie 1907. Dicionar Explicativ al Limbii Romne, ediia a II-a, Univers enciclopedic, Bucureti 1996 . ROSEMARY ABI-SAAB - Droit humanitaire et conflits internes, origines et volution de la rglementa-

    tion internationale, Institut Henry-Dunant, Edition A.Pedone, Paris 1986. Prof.univ.dr. ION DROGOMAN - Drept internaional umanitar; Ed. Fundaiei Andrei aguna - Con-

    stanta,1999. MARCO SASSOLI, Articol aprut n The Canadian Yearbook of international law, vol. 39, 2001, La

    guerre contre le terrorisme, le droit international humanitaire et le statut de prisonnier de guerre Droit humanitaire\Droit-Conflits-Armes.htm-Dictionnaire de droit des conflits arms.

    Dr. VASILIC OVIDIU - comandantul Scolii de Aplicaie pentru OfieriMihai Viteazul a Jandarmeriei Romne

    lor excepionale. Orice aciune de extindere a dreptului internaional umanitar i de aplicare a acestuia n alte situaii ce pot fi gestionate prin dreptul penal intern i internaional i prin legislaia referitoare la drepturile omului, constituie un atentat grav mpotriva drepturilor i libertilor fundamentale pe care le protejm.

  • 27

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Conceptul de cultur vizeaz prin excelen valorile spirituale ale umanitii i situeaz n primul plan omul i condiia uman. Elementul definitoriu al culturii l reprezint umanismul, deci, ansamblul valorilor care implic n modul cel mai direct i mai profund omul i condiia uman menirea i destinul omului n lume.

    Din aceast perspectiv, cultura i pune amprenta asupra tuturor componen-telor sistemului social n fiecare etap de dezvoltare social-istoric. Aceast am-prent capt ns particularizri n funcie de domeniile activitii socio-umane.

    Sportul, fenomen social cu caracter universal, reprezint o realitate contem-poran de o mare complexitate i importan, att prin funciile ndeplinite de va-lorile create, ct i prin locul ocupat n ansamblul vieii sociale.

    Puine sunt evenimentele sociale care au reuit sa ptrund n contiina uma-nist i s reuneasc sub acelai ideal tineri din diverse ri i continente ale pla-netei noastre, indiferent de culoare, convingeri politice sau religioase, de ocupaie.

    Putem afirma, fr a exagera, c Jocurile Olimpice moderne, grandioase manifestri mondiale, exercit o imens influen asupra sportului contemporan, impunndu-l ca un fenomen cu multiple valene care tinde s se extind i s se instituionalizeze tot mai mult.

    Sportul a generat olimpismul care constituie cristalizarea specific etico-spiritual a valorilor culturale viznd domeniul activitii sportive n ansamblul

  • 28

    DIDACTICA MAGNA - 24

    lui. Ca atare, olimpismul este o aplicare i nuanare a naltelor valori spirituale ale umanitii n spaiul sportului. Din acest punct de vedere, olimpismul, ca filosofie umanist a sportului, este n primul rnd o micare de substan cultural care vizeaz umanizarea continu a omului i a relaiilor umane prin tot ce nseamn caracteristica sa fun-damental.

    Considernd sportul drept disciplin uman, cu funcie social i rol n formarea i desvrirea personali-tii, Rene Maheu afirm c rdcinile sportului i ale culturii sunt identice, spor-tului revenindu-i importanta funcie de promoie uman i social.

    Valoarea olimpismului ca micare de factur spiritual const n perenitatea valorilor i a idealurilor pe care le-a promovat i le promoveaz i n universalita-tea efectiv a acestor valori.

    neles ca ansamblu al ideilor mprtite de membrii micrii olimpice cu privire la modul n care sportul ar putea fi pus n slujba dezvoltrii omului n ple-nitudinea sa i a construirii unei societi umane avansate, conceptul de olimpism evideniaz sportul ca un puternic factor educativ pus n slujba naltelor idealuri umaniste care are drept scop perfecionarea fiinei umane n unitatea i n integri-tatea sa (din punct de vedere bio-psiho-social). El apare ca un factor al maturitii

    umane i al educaiei morale i sociale facilitnd relaiile interumane prin pro-movarea unor concepte ca respectul, nelegerea, solidarizarea, prietenia.

    Ca nicio alt micare cultural, Olimpismul i-a ctigat i i-a pstrat un mesaj umanist (valoric) prin exce-len cu caracter de universalitate. De aici i semnificaia olimpismului n lu-mina contemporaneitii ca factor de apropiere i de nelegere ntre oameni i popoare, ntre naiuni i state, din-colo de opiuni politice, religioase etc.

  • 29

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Astfel, putem spune, fr a exagera, c azi ntreaga micare sportiv mondia-l se orienteaz n activitatea ei dup principiul fundamental olimpic al uni-versalitii i nediscriminrii. Sportul este cultur, susine filosoful francez Bernard Jev, n msura n care perfor-mana sportivului este creaie. Alturi de sintagma cultur fizic, apare i cea de cultur sportiv care nglobeaz un sistem de teze, principii, legi care ne ajut s descoperim disponibiliti i resurse de ordin fizic, motric, spiritual i pe care s le valorificm la cele mai nalte cote.

    Sportul poate fi o cultur autentic atunci cnd ambiana n care se practic i experiena dobndit sunt deschise i sensibile la valorile umane i universale.

    Sportul, creaie a omului pentru sine, are o istorie milenar care se perpetuea-z de-a lungul timpului mbogindu-se continuu i n acelai timp meninndu-i cu sfinenie tradiiile. Dezvolt gustul i sensibilitatea pentru frumos, prin formele sale de practicare, nscriindu-se astfel n sfera esteticii.

    Olimpismul (spiritul olimpic) s-a impus prin promovarea susinut a unei constelaii de valori, n prim plan situndu-se demnitatea i respectul omului ca valoare suprem cinstea i corectitudinea, probitatea etc.

    Toate acestea i-au gsit o exprimare sintetic relevant n noiunea FAIR PLAY.

    Conceptul, cu o vechime de aproape un secol, devine tot mai cuprinztor i diversificat pe msur ce sportul s-a dezvoltat i s-a universalizat.

    La origine, din punct de vedere etimologic, n colegiile englezeti, unde a fost creat acest termen, avea trei semnificaii: joc frumos, spiritul care permite jocul frumos i adjectiv atribuit sportivului care ddea dovad de loialitate n ntreceri (este fair play).

    Definirea noiunii fair play a fcut obiectul unor prestigioase studii ale Comitetului Francez pentru fair play i ale unei comisii internaionale care a reuit s elaboreze Manifest despre fair play i care consider sportul drept o activitate social cu multiple valene n formarea unei personaliti echilibrate i n ameliorarea calitii vieii.

    Disputat de moral, filosofie, psihologie, conceptul i caut nc identitatea i apartenena. Echivalent cu termenul de sportivitate, fair play -ul reprezint

  • 28

    DIDACTICA MAGNA - 19

    28

    DIDACTICA MAGNA - 19

    30

    DIDACTICA MAGNA - 24

    regulile nescrise ale comportrii sportivului pe terenul de sport, inuta adoptat de acesta n timpul ncrncenatei lupte sportive, refuzul victoriei cu orice pre, ones-titate i loialitate, cinste i corectitudine, mergnd pn la ajutorarea adversarului pentru a se respecta principiul anselor egale.

    Fair play -ul promoveaz respectul fa de adversarul considerat drept par-tener de ntrecere, relaiile dintre acetia fiind de asociere i nu de rivalitate. Fair play -ul presupune demnitate, modestie n victorie, senintate n nfrngeri.

    Pentru toate aceste valene, fair play -ul este considerat esena sportului, bunul cel mai de pre al acestuia, chintesena corectitudinii, metafore care nu reuesc ns s releve adevrata dimensiune a FAIR PLAY- ului.

    Trebuie subliniat c Olim-pismul i-a gsit dobndit vita-litatea i notorietatea prin inter-mediul fair play ul, depind demult graniele sportului i ajungnd n domenii diverse i variate pe care le-a pus ntr-o lu-min valoric superioar (econo-mie, art, tiin etc.).

    Aceasta dovedete fora ideii olimpice care poate i tre-buie s influeneze benefic com-portamentul uman i dincolo de sport.

    Nu exist olimpism n ab-sena fair play - ului, spunea Jean Borotra, preedintele Comi-

    tetului internaional pentru fair play.Fr Fair Play, sportul amator sau profesionist i pierde fora i valoarea,

    sportul nu mai este sport. Tot mai dese sunt sesizrile privitoare la faptul c, din cauza exacerbrii

    dorinei de a obine victoria cu orice pre, se ncalc legile scrise i nescrise ale sportului. nc de la apariia Manifestului Fair Play-ului (elaborat de Consi-liul Internaional pentru EFS, n anul 1874, n colaborare cu CIO i cu concursul UNESCO), se arat c sportul competiional se ndreapt ctre o criz care i-ar putea fi fatal. Lupta pentru victorie cu orice pre pune n pericol sportul i Fair Play-ul. Valoarea regulamentelor, contestarea deciziilor arbitrilor, considerarea partenerilor de ntreceri ca dumani, crearea intenionat de situaii dificile pentru

  • 29

    DIDACTICA MAGNA - 19 DIDACTICA MAGNA - 19

    29

    DIDACTICA MAGNA - 19

    31

    DIDACTICA MAGNA - 24 DIDACTICA MAGNA - 24

    adversari, dopajul, coruperea arbitrilor sunt doar cteva din practicile care pun n pericol nsi ideea de umanism, de libertate a individului, de fair play. Mai ales la copii, antrenorii care accentueaz nevoia de victorie cu orice pre restrng sem-nificativ libertatea de autoexprimare.

    Prin educaie, Fair Play poate deveni obinuin i, n consecin, o con-stant a comportamentului uman. De aceea, li se impune participanilor, familiei, educatorilor, organizaiilor sportive, tehnicienilor, medicilor, arbitrilor, manageri-lor, impresarilor sportivi, jurnalitilor, organelor de stat i nu n ultimul rnd spec-tatorilor, s insufle spiritul fair play n felul de a fi al fiecrui individ integrat n sport.

    nfiinarea Comitetelor Naionale pentru Fair Play reprezint un serios pas nainte. Programele iniiate pentru promovarea i educarea n spiritul fair playului ncep s se concretizeze prin aciuni n rndul populaiei colare teme privind olimpismul i fair playul trebuie s fie cuprin-se n programele de educa-ie fizic i n programele pe ramuri de sport.

    Sportul trebuie s r-mn o confruntare loial i generoas, un loc de ntl-nire, de cunoatere recipro-c, o legtur de solidarita-te i prietenie.

    Trebuie acreditat ideea c sportul este n sluj-ba omului i nu omul n slujba sportului. Deci, demnitatea persoanei reprezint finalitatea i mijlocul de apreciere a fiecrei activiti sportive, aa cum spunea cunoscutul scriitor francez Jean Giradou: sportul este descoperirea lumii morale pe cile disciplinei fizice.

    n ceea ce privete tineretul, micarea olimpic are datoria i menirea de a promova un ideal de via robust, aprndu-l totodat de pericolul unidimensiona-lizrii, definit mai ales prin bunuri materiale.

    Olimpismul s-a remarcat i a cptat prestigiul tocmai prin promovarea echi-librat i solid a valorilor spirituale nalte, superioare. De aceea trebuie aprat, mai ales, n condiiile asaltului (pseudo verbal) de orice form de degenerare.

    Organizaiile sportive, conductorii acestora, sportivii de performan i mai ales cei de nalt performan, care reprezint modele, cu deosebire pentru copii i

  • 32

    DIDACTICA MAGNA - 24

    tineri, au datoria de a contribui la dez-voltarea sportului i la dezvoltarea spi-ritului fair play, astfel nct ntreaga activitate s se desfoare ntr-un cli-mat de senintate, prietenie, destinde-re. Tineretul trebuie educat n spiritul Olimpismului i al FAIR PLAY ului astfel nct sportul, aceast creaie a omului pentru formarea i desvrirea propriei sale personaliti, s-i exerci-te fora valorizatoare.

    Bibliografie: Alexandrescu, H.- An olimpic romnesc, Ed. Sport Turism 1980 Alexandrescu, H.- Olimpiada Californian, Ed. Sport Turism 1985 Banciulescu, V.- Jocurile Olimpice de-a lungul veacurilor, Ed. Stadion 1974 Banciulescu, V.- Sport i cultur, Ed. Facla, 1983 Banciulescu, V.- Sport i art Firea, E.- Olimpism valoare peren a culturii sesiunea A.O.R., 1994 Ghibu, E.,- Sportul romnesc de-a lungul anilor, Ed. Stadion, 1970 Kiriescu, C. - Palestrica, Ed. UCFS, 1964 Rebedeu, I. - Elemente de axiologie i filosofia culturii. Univ. Ecologic, 1993 Siperca, A- Olimpismul, Micarea olimpic, Jocurile Olimpice, Ed. Sport-Turism, 1976

    GABRIELA COSTOIU - instructor de educaie fizic

  • 33

    DIDACTICA MAGNA - 24

    n societatea modern, organizaia militar are un rol pregnant n prevenirea, descurajarea i limitarea conflictelor armate. Societatea se afl ntr-un continuu proces de evoluie, iar organizaiile componente trebuie s se adapteze mereu no-ilor provocri i totodat, s beneficieze de pe urma progresului nregistrat. Orga-nizaia militar nu se poate abate de la cursul firesc al lucrurilor, fr de care nu ar exista progres i nici adaptare la mediu.

    Armata se afl ntr-un proces complex de adaptare la realitile unei societi moderne, prin combinarea tradiiilor cu aderarea la noile valori ce definesc o ar-mat profesionist.

    I. SISTEMUL MILITAR - REPERE TEORETICECnd se vorbete despre armat, n literatura de specialitate se folosesc frec-

    vent doi termeni care pot crea confuzie: cel de organizaie militar i cel de in-stituie militar.

    Organizaia este definit ca fiind o asociaie de oameni cu concepii sau preocupri comune, unii conform unui regulament sau unui statut, n vederea efecturii unei activiti organizate.

    n acelai timp, prin instituie se nelege forma de organizare a unor rapor-turi sociale, potrivit normelor juridice stabilite pe anumite domenii de activitate, Organ sau organizaie (de stat) care desfoar activiti cu caracter social, cul-

  • 34

    DIDACTICA MAGNA - 24

    tural, administrativ etc.. O distincie ntre cei doi termeni se regsete i n literatura de specialitate.

    Raportnd termenii de organizaie i instituie la armat, aceasta apare n dou ipostaze majore:

    - ca un subsistem al sistemului social - armata este privit n legtur cu alte subsisteme componente i avnd funcii specifice. Din acest punct de vedere, ar-mata este tratat ca instituie, iar funcia principal este cea de aprare naional i colectiv;

    - ca mijloc construit deliberat n vederea ndeplinirii misiunilor sale specifice;

    - din acest punct de vedere, predomin criteriile de eficien ale activitii militare, iar armata este privit n acest caz ca organizaie i ndeplinete funcii instituionale n raport cu societatea, dar i cu membrii care o compun.

    Exist mai multe definiii date organizaiei militare. Unii autori definesc or-ganizaia militar ca fiind o entitate social specific, alctuit prin asocierea voluntar a unui numr de ceteni, a crei valoare numeric este dependent de decizia factorului politic, interesele i posibilitile de susinere economico-finan-ciar ale statului i ai crei membri dein statute, ndeplinesc roluri bine definite i desfoar activiti n mod organizat pentru ndeplinirea scopurilor aprrii

  • 35

    DIDACTICA MAGNA - 24

    naionale. Spre deosebire de alte organizaii, organizaia militar se subordonea-z exclusiv voinei poporului prin intermediul autoritilor publice abilitate.

    Apariia organizaiei militare, n forma sa actual, nu are o istorie foarte lun-g. Cu toate c nevoia de aprare a existat de la nceputurile omenirii, acest tip de organizaie s-a dezvoltat treptat, odat cu progresele societii i, implicit, datorit nevoilor tot mai diverse (terorism, rzboi psihologic etc.). Unul dintre cele mai im-portante momente ale dezvoltrii organizaiei militare a fost trecerea de la armata de mas la armata profesionalizat.

    Armata este o organizaie de tip birocratic (datorit faptului c activitatea sa este strict standardizat prin norme, legi, regulamente; subordonarea este n exclu-sivitate pe vertical; exist o ierarhie bine conturata etc.).

    Individul care aparine acestei organizaii nu mai este privit ca un simplu produs al sistemului, el este tratat ca un membru activ al organizaiei, cu persona-litate distinct, aptitudini, deprinderi, nevoi, trebuine, motivaii etc. Se ncearc valorificarea la maxim a calitilor individuale, dar i formarea altora noi prin in-tegrarea persoanei ntr-un sistem menit s-i asigure att dezvoltarea personal, ct i profesional.

  • 36

    DIDACTICA MAGNA - 24

    II. INFLUENELE SISTEMULUI ORGANIZAIONAL MILITAR ASUPRA INDIVIDULUI

    n vederea studierii individului din cadrul organizaiei militare, acesta trebu-ie ncadrat ntr-un context organizaional. Privit din afara sistemului militar, fr a se ine cont de aspectele distincte ale organizaiei militare, acest individ nu se deo-sebete foarte mult de ali subieci. Trsturile specifice sunt determinate tocmai de procesul continuu de integrare i de adaptare la mediul, rigorile, normele, valorile, specificul scopului i al misiunii organizaiei militare din care face parte.

    n primul rnd, ncadrarea individului ntr-o astfel de organizaie ine strict de motivaia personal. Alegerea unei cariere militare a devenit, n prezent, una dintre opiunile preferate ale tinerilor. Imaginea pozitiv a armatei n rndurile populaiei i ncrederea acordat instituiei militare reprezint factori motivatori pentru a face parte din acest sistem. Simpla voin proprie nu este suficient, individul trecnd prin mai multe etape de selecie (psihologic, medical, sportiv, aptitudinal, de cunotine). Aceste etape premergtoare intrrii n sistemul militar au rolul de a selecta acei indivizi cu potenial pentru cariera militar.

    Impunerea unei limite de vrst pentru intrarea n sistemul militar constituie un element distinct ntlnit la nivelul organizaiei militare. Nicio alt specializare din viaa civil nu impune standarde privind vrsta maxim de admitere la studii. Acest fapt are cel puin dou explicaii: cu ct persoana nainteaz n vrst, este mai greu de schimbat/modelat i este dificil s-i formeze un nou sistem de menta-liti, iar adaptarea la rigorile vieii militare reprezint un proces complex i dificil.

    Influenele de ordin ocupaional asupra profesiei militare, prin care membrii profesiei nu mai sunt atrai de vocaie, ci sunt preocupai mai degrab de obi-nerea unor avantaje materiale, constituie o problem important, prin identificarea acelor factori care au determinat rezultatele menionate. Motivaia financiar este considerat n general periculoas, deoarece poate destabiliza ntregul sistem prin faptul c indivizii, n prezena unei oferte mai bune, vor prsi sistemul.

    Este imperios necesar s se identifice acei factori care determin atragerea tinerilor spre cariera militar, n vederea profesionalizrii armatei.

    Formarea i educarea pentru profesia de militar nu se poate realiza n orice condiii. Specificul desfurrii cursurilor, relaia dintre profesori i studeni, rela-iile din cadrul grupului, activitile administrative desfurate etc. sunt reglemen-tate prin diferite regulamente.

    Contactul cu rigorile vieii militare se face att n timpul orelor de curs sau de practic, ct i dup terminarea programului. Printre principalele valori i norme care sunt nsuite se numr: ordinea, disciplina, respectul fa de superiori, supu-nerea fa de ordine, regulamente, adoptarea unui comportament specific etc.

  • 37

    DIDACTICA MAGNA - 24

    n sistemul militar predomin, n special, relaiile formale. Aceast predomi-nan este o caracteristic a sistemului militar i este o consecin a staturii stricte a normelor impuse militarilor prin legi, ordine i regulamente. Funcionarea per-fect a relaiilor formale este o condiie de baz a existenei organizaiei militare.

    Statutul persoanei este recunoscut de toi membrii grupului, iar relaiile for-male sunt n conformitate cu acesta. De la nceputul carierei militare, individul primete o uniform militar i grade n funcie de pregtirea pe care o are sau de vechimea n sistemul militar. Insignele sunt i ele prezente, ca semn al unor merite speciale i al recunoaterii acestora.

    Uniforma are dublu rol, de a separa indivizii de restul populaiei i de a crea sentimentul apartenenei la un anumit grup, de a da o nou identitate individu-lui. Gradele militare i insignele au un rol funcional (de identificare a statutului persoanei), dar i de valoriza-re a individului (prin a face cunoscute meritele persoanei celorlali membri). Astfel, de la primul contact, putem s ne dm seama cu cine stm de vorb i, mai ales, cum tre-buie sa ne comportm fa de persoana respectiv.

    n organizaia militar, nu se gsesc doar relaii for-male. Datorit specificului activitilor de grup, cum sunt aplicaiile, instrucia, activit-ile de relaxare, se contureaz relaii informale, care sunt se-cundare celor formale. Aces-tea sunt de natur s uneasc, ntr-un mod armonios, raiu-nea, voina, aspiraiile, efortul profesional cu puterea senti-mentelor, ncrederea, solida-ritatea n faa dificultilor, altruismul i satisfacia fa de succesele individuale i colective. Relaiile informale

  • 38

    DIDACTICA MAGNA - 24 DIDACTICA MAGNA - 24

    apar, se dezvolt i se menin ca urmare a nevoilor psihosociale pe care le-au gene-rat i reprezint o completare/compensare a relaiilor formale. Cele dou tipuri de relaii sunt interdependente i se completeaz reciproc.

    Astfel, n sistemul militar, indivizii trebuie s se adapteze relativ uor la rigo-rile vieii militare i s gseasc n permanen modaliti de echilibrare a raportu-lui dintre relaiile formale i cele informale.

    Organizaia militar se caracterizeaz printr-o structur ierarhic i este con-stituit pe criterii riguroase. Ierarhia funciilor sau a gradelor militare genereaz un cadru stimulativ i competitiv pentru indivizi. Datorit acestei ierarhii, relaiile dintre membrii organizaiei sufer modificri fa de viaa civil, astfel, n cadrul armatei, ansamblul normelor de comportament n relaiile dintre indivizi este strict determinat de regulamentele militare. Sistemul rol-statut este clar precizat, exis-tnd toate condiiile pentru reproducerea constant a relaiilor specifice.

    Exist cel puin dou tipuri de relaii, orizontale i verticale. Pentru organiza-ia militar, relaia pe vertical primeaz ca importan. Aceasta se stabilete ntre persoane cu statute i roluri diferite, caracterizate prin superioritatea n grad i/sau funcie a unuia fa de cellalt, iar persoanele implicate n relaie colaboreaz pen-tru atingerea unui obiectiv comun propus.

    Raportul dintre ef i subordonat d expresie concordanei ntre atribuiile regulamentare ale prilor, realizndu-se limitele competenelor i autonomia fi-ecruia pe treapta ierarhic unde se afl, respectarea drepturilor i rspunderilor celor cu care coopereaz, dnd natere astfel la situaii foarte variate. Astfel, apar relaiile de autoritate. Ele reprezint raporturi oficiale care condiioneaz bunul mers al lucrurilor, iar exercitarea lor este obligatorie.

    Organizaia militar are o contribuie major la procesul de identificare soci-al a indivizilor care o compun. Identitatea social este legat de ceea ce suntem n prezent i este fondat pe baza statutelor pe care le deinem. Astfel, conceptul de identitate social posed o dimensiune structural, referindu-se la poziia ocupa-t de individ ntr-o structur social (profesional), dar i o dimensiune personal (moral), preciznd categoria din care face parte individul din punct de vedere al unor atribute personale (onestitate, politee etc.).

    Individul care intr n sistemul militar ia act de existena acestei piramide a relaiilor ierarhice prin care se transmit de la vrf spre baz ordinele, hotrrile, propunerile etc. Invers, circulaia informaiilor se realizeaz sub form de rapoarte. naltul grad de standardizare al procedurilor are ca efect limitarea iniiativei sau chiar a creativitii.

    O trstur specific organizaiei militare este sistemul propriu de stratifica-re. Aceasta nu se face pe baza unor criterii sociale, politice, economice, ci n raport

  • 39

    DIDACTICA MAGNA - 24

    cu gradul militar pe care l are fiecare. Astfel se influeneaz relaiile dintre mem-bri n funcie de distana mai mare sau mai mic existent ntre ofieri, subofieri, maitri militari i civili. Cu ct distana este mai mare, cu att apar efecte negative n ceea ce privete moralul celor care se simt n inferioritate de statut.

    n organizaia militar, stratificarea este dat de urmtoarele grupuri sociale, astfel:

    - ofieri - ale cror niveluri de pregtire profesional, statute i roluri i pla-seaz predominant n poziii de lideri i membri ai echipelor manageriale;

    - subofieri i maitri militari - care constituie scheletul structurilor lupttoa-re, ocupnd majoritatea funciilor de specialiti n exploatarea i mentenana arma-mentului i tehnicii militare de toate categoriile, precum i cele mai multe funcii de mici comandani (comandani de plutoane i de grupe);

    - salariai civili, cu dife-rite poziii n statele de orga-nizare.

    n prezent, indivizii din organizaia militar sunt n-vestii cu diferite funcii chiar dac nu au nc gradul necesar funciei respective. Chiar dac uneori funcia este obinut naintea gradului, nu putem omite factorul motivaional implicat n depirea propriu-lui nivel. Astfel, nivelurile de competen sunt difereniate prin ierarhia gradelor, iar sub aspect organizaional aceast difereniere este dat de ierar-hia funciilor.

    Un element pozitiv al stratificrii l reprezint cre-area motivaiei la nivel indi-vidual pentru depirea sta-tutului actual, de a ajunge pe o treapt superioar, care s i confere persoanei o poziie mai bun n cadrul organizai-

  • 40

    DIDACTICA MAGNA - 24

    ei.Statutul de militar i mai ales cel de ofier trebuie s fie caracterizat de no-

    iunea de conducere. Organizaia militar pune un accent deosebit pe dezvoltarea competenelor de lider, iar prin sistemul educaional se accentueaz formarea aces-tor trsturi.

    Procesul instructiv-educativ, n cazul ofierilor, este mult mai complex i ur-mrete cu precdere formarea a patru competene, i anume, competena de con-ductor de oameni i de structuri militare, competena de lupttor, competena de educator i cea de cetean. Cele patru competene sunt dezvoltate diferit n funcie de specificul activitii desfurate. Dezvoltarea unor valori cum sunt competena, asumarea responsabilitii, iniiativa, simul datoriei etc. sunt cteva elemente care contribuie la formarea unor adevrai profesioniti.

    n niciun domeniu nu putem vorbi despre profesionalism fr s existe o pre-gtire temeinic. Aadar, competena este dat att de pregtirea teoretic, ct i practic, de experiena acumulat n timp.

    Responsabilitatea profesionistului militar este de natur social i orice ac-iune ntreprins are repercusiuni asupra altor persoane. Astfel, violena trebuie s fie utilizat numai n scopuri aprobate de societate.

    Spiritul de corp este esenial pentru practicarea profesiei militare i reprezin-

  • 41

    DIDACTICA MAGNA - 24DIDACTICA MAGNA - 24

    t aderarea la valorile comune grupului militar de apartenen, reprezint contien-tizarea unitii organice aprut n urma pregtirii profesionale comune i conduce la formarea identitii personale i de grup.

    Acest spirit de corp este deosebit de important deoarece cuprinde ansamblul de reguli formale i informale specifice funcionrii externe dar, n special, al celei interne a organizaiei militare.

    Cultura profesional a ofierilor trebuie s se caracterizeze prin:- considerarea profesiei de ofier ca fiind un serviciu pentru ar, cu scopul de

    a asigura securitatea comunitii naionale;- coeziunea de grup i codul etic profesional sunt n centrul de interes;- se pune accent pe creterea motivaiei, care este determinat de obligaia lor

    social;- supunere fa de conducerea politic i loialitate puternic fa de legile

    fundamentale ale rii;- datorie, onoare, abnegaie, exemplu personal, caracter comunitar, ierarhie,

    disciplin i control, ca valori ale profesiei militare.n concluzie, putem afirma c individul care opteaz pentru cariera militar

    se poate asemna cu individul care se nate ntr-o societate gata structurat. Viito-rul cadru militar ia contact cu organizaia militar n care se formeaz i la care se raporteaz pentru a-i cunoate performanele, beneficiaz de pe urma experienei naintailor, devine mai puternic prin aciunile corelate ale celorlali membri, i modific sistemul de valori i comportamentul, dar, cu toate acestea, rmne o per-soan unic, distinct, principala resurs a organizaiei care l-a creat.

    Bibliografie: Claudiu Niculae, Schimbarea organizaiei militare. O perspectiv (neo)instituionalist, Bucureti: Editura

    Tritonic, 2004, p.30 Liviu Habian, Constantin Telespan, Managementul organizaiei militare. Previziunea, Sibiu: Editura Aca-

    demiei forelor terestre, 2003, p. 7 Ion Irimia, Armata i societatea, Bucureti: Editura AiSM, 2003, p. 45 Dr. Marian Nita, Introducere n sociologia militar, Bucureti: Editura I.N.I., 1999, p. Stoica Victor, Bazele managementului militar, Bucureti: Editura AiSM, 2003, p.40 Petre Dutu, Determinri i dimensiuni ale profesionalizrii armatei Romniei, n Organizaia militar-co-

    ordonate psihosociale, Caiet documentar nr. 3/2005, Bucureti, 2005

    CTLIN RU - ofier organizare, evaluare, mobilizare

  • 42

    DIDACTICA MAGNA - 24

    n cadrul colii de Aplicaie pentru Ofieri Mihai Viteazul a Jandarmeriei Romne se desfoar Cursul Superior Internaional.

    Cursul Internaional a nceput s funcioneze n anul 2003, n urma celor dou convenii semnate n iulie 2003, la Bucureti, ntre M.A.I. din Romnia i M.A.E. din Republica Francez, convenii care reglementau funcionarea cursu-lui i condiiile de finanare a acestuia. Iniial, cursul s-a adresat tinerilor ofieri aparinnd structurilor de securitate intern ale unor ri europene ns, ncepnd cu septembrie 2004, de comun acord, partea romn i cea francez au stabilit ca acest curs s evolueze la nivelul echivalent diplomei de stat major din Jandarmeria Francez, iar acest curs s se numeasc Cursul Superior Internaional.

    Cursul este destinat satisfacerii nevoilor proprii ale Romniei i ale acelor state legate de Romnia i de Frana prin acorduri de cooperare sau prin convenii referitoare la pregtirea stagiarilor. Capacitatea anual de primire a Cursului Supe-rior Internaional este de maximum 20 de stagiari. n afara celor 20 de locuri, even-tuala participare a stagiarilor francezi face obiectul unei nelegeri directe ntre Inspectorul General al Jandarmeriei Romne i Directorul General al Jandarmeriei Naionale Franceze i este asigurat financiar de partea francez.

    Scopul cursului este reprezentat de asigurarea unei pregtiri de stat major, axat pe specificul activitii n mediu multinaional, pe cunoaterea instituiilor i forelor de securitate europene, precum i pe diferitele aspecte ale pregtirii n

  • 43

    DIDACTICA MAGNA - 24

    domeniul ordinii publice. Cursul se adreseaz ofierilor aparinnd forelor de se-curitate intern din rile europene i din rile care au fore de jandarmerie, ofieri care urmeaz a fi ncadrai ulterior n structuri de comandament.

    n continuare v prezentm promoiile Cursului Superior Internaional.

    I. n perioada 01 septembrie 2003 - 28 februarie 2004, n cadrul colii de Aplicaie, s-a desfurat primul curs internaional la care au participat 22 de ofi-eri din 11 ri: Albania, Cehia, Frana, Georgia, Macedonia, Moldova, Romnia, Serbia, Slovacia, Turcia i Ucraina.

    Deschiderea Cursului Internaional a avut loc n prezena ministrului de in-terne, dl. Ioan Rus, a ambasadorului Franei, Excelena Sa Philippe Etienne, a Comandantului Jandarmeriei Romne, general de corp de armat dr. Tudor Cearapin, a consilierului comandantului colii de Aplicaie, mr. Serge Bezombes, precum i a altor personaliti ale vieii militare, politice i publice.

    Cursul internaional a primit denumirea de PRO-EUROPA simboliznd voina comun a rilor participante la curs de a avea o Europ unit de aspiraiile comune de pace, prosperitate i progres.

    La absolvirea cursului, n urma rezultatelor obinute pe timpul stagiului i la examenele finale, a fost declarat ef de promoie domnul locotenent Dobre V.

  • 44

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Florin din Romnia.

    II. n perioada 01 septembrie 2004 - 25 februarie 2005, s-a desfurat cel de-al doilea curs internaional la care au participat 22 de ofieri din 11 ri: Albania, Bulgaria, Cehia, Frana, Georgia, Macedonia, Moldova, Romnia, Serbia, Turcia i Ucraina.

    La ceremonia de deschidere a Cursului Internaional au participat Marian-Florian Sniu ministrul Administraiei i Internelor, Gl. lt. dr. Tudor Cearapin comandantul Jandarmeriei Romne, Philippe Etienne ambasadorul Republicii Franceze la Bucureti, reprezentani diplomatici i oficialiti din Romnia.

    Cursul internaional a fost botezat CONCORDIA deoarece n toate limbile europene acest cuvnt exprim armonie, toleran, dreptate i bun nelegere ntre membrii unei colectiviti.

    eful celei de-a doua promoii a Cursului Internaional a fost domnul cpitan Gavril N. Lucian din Romnia.

    III. n perioada 05 septembrie 2005 24 februarie 2006, la sediul colii de Aplicaie, s-a desfurat Cursul Superior Internaional la care au participat 22 de

  • 45

    DIDACTICA MAGNA - 24

    ofieri din 10 ri: Albania, Bulgaria, Croaia, Frana, Macedonia, Moldova, Romnia, Serbia, Turcia i Ucraina.

    Cea de-a treia promoie a Cursului Superior Internaional a preluat n mod fericit deviza Jandarmeriei Romne LEX ET ORDO, fapt ce dovedete odat n plus c aceasta reprezint un ndemn cluzitor pentru activitatea tuturor struc-turilor de securitate intern reprezentate la actualul curs. Este limpede c acolo unde este respectat legea, domnete ordinea i pacea social, ceea ce d ncredere cetenilor i le permite s se dezvolte i s construiasc n linite pentru ei i ge-neraiile viitoare.

    La Ceremonia militar de absolvire a Cursului Superior Internaional, desf-urat la reedina colii de Aplicaie, au participat general de brigad Olimpiodor Antonescu, colonel Ion Crngu, colonel Neculai Bontic, ambasadorii la Bucureti ai Albaniei, Austriei, Bulgariei, Chile, Franei, Italiei, Maced oniei, Marocului, Olandei, Portugaliei, Serbiei-Muntenegru, Slovaciei, Spaniei, Tur-ciei, Ucrainei i Ungariei, precum i ataatul special pe probleme ale Poliiei din Austria, ataai ai aprrii din Italia, Slovacia i Ungaria i prim secretarul Amba-sadei Republicii Albania la Bucureti.

    La absolvirea cursului, a fost de-clarat ef de promoie domnul maior Yoran Muhittin din Turcia.

    IV. n perioada 04 septembrie 2006 22 februarie 2007, s-a desfu-rat al patrulea Curs Superior Internai-onal la care au participat 20 de ofieri din 9 ri: Albania, Frana, Italia, Mol-dova, Romnia, Polonia, Serbia, Turcia i Ucraina. Polonia i Italia au trimis pentru prima oar ofieri la acest curs.

    Aceast promoie a primit nume-le de COMMILITIONES frai de arme n limba latin. Ofierii acestui Curs Superior Internaional sunt dova-da vie a ideii de frie i unitate, leg-tur profesional i sufleteasc, dorin comun de asigurare a respectului fa de lege. Animai de acest spirit, fraii de arme din Cursul Superior Interna-

  • 46

    DIDACTICA MAGNA - 24

    ional 2006-2007 se pot pune cu adevrat n slujba propriilor ceteni i se pot bucura de respectul i consideraia acestora ca elemente de referin a structurilor naionale de securitate din care fac parte.

    Ceremonia de botez a Cursului Superior Internaional i-a avut ca nali oas-pei pe ambasadorul Franei la Bucureti, excelena sa domnul Herv Bolot, o de-legaie de ofieri francezi condus de eful de stat major al Jandarmeriei Franceze, domnul gl. de div. Rolland Gilles, Inspectorul general al Jandarmeriei Romne, domnul gl. mr. dr. Costic Silion, precum i reprezentani diplomatici ai rilor membre F.I.E.P

    ef al celei de-a patra promoii a Cursului Superior Internaional n urma rezultatelor obinute pe timpul stagiului i la examenele finale, a fost declarat cpi-tanul Sebastien Thomas din Frana.

    V. n perioada 03 septembrie 2007 22 februarie 2008, la sediul colii de Aplicaie, s-a desfurat Cursul Superior Internaional la care au participat 16 ofi-eri din 6 ri: Albania, Frana, Moldova, Romnia, Serbia i Ucraina.

    n plan legislativ, a avut loc o modificare a Conveniei de funcionare ce a constat n diminuarea contribuiei prii franceze la funcionarea i finanarea Cur-

  • 47

    DIDACTICA MAGNA - 24

    sului Superior Internaional, avnd n vedere noul statut al Romniei de stat mem-bru al Uniunii Europene, partea romn urmnd s asigure n totalitate finanarea cursului.

    De asemenea, ncepnd cu cea de-a 5-a promoie a Cursului Superior Interna-ional, a fost desemnat, de ctre partea romn, un ofier de jandarmi cu grad supe-rior aflat n subordinea comandantului colii, n calitate de comandant al Cursului Superior Internaional. Acest fapt a evideniat pregnant transferul responsabilitii organizrii i desfurrii dinspre partenerul francez ctre cel romn.

    Numele de botez al celui de-al cincilea Curs Superior Internaional este

    CONSENSIO deoarece de fiecare dat cnd exist cooperare i coeziune n cadrul activitilor comune problemele dificile i gsesc rapid rezolvarea. Atunci cnd toate structurile de securitate ajung la un consens, societatea se dezvolt normal, iar cetenilor le sunt asigurate linitea i sigurana.

    La absolvirea cursului, a fost declarat ef de promoie domnul cpitan Peltier Etienne din Frana.

    VI. n perioada 01 septembrie 2008 18 decembrie 2008, s-a desfurat cel de-al aselea Curs Superior Internaional la care au participat 14 ofieri din 7 ri:

  • 48

    DIDACTICA MAGNA - 24

    Albania, Croaia, Frana, Moldova, Romnia, Polonia i Serbia.ncepnd cu aceast promoie, formarea profesional a fost redimensionat

    prin reducerea duratei colaritii de la 6 luni la 4 luni, creterea ritmului activit-ilor de formare, precum i prin asigurarea unei pariti ntre activitatea de formare profesional susinut de partea romn i cea susinut de partea francez. Refe-ritor la suportul logistic i financiar, acesta a fost preluat de partea romn, partea francez asigurnd accesul la o serie de faciliti, n special pe parcursul vizitei de documentare n Frana.

    Promoia a primit un nume sugestiv pentru spiritul pe care l-a promovat pe toat durata cursului: TOUS POUR LEUROPE, ceea ce nseamn cooperarea n-tre toate forele de securitate din Europa pentru asigurarea siguranei ceteanului. Numele promoiei a fost ales de ctre cursani n limba francez i nu n latin, ca la precedentele promoii, deoarece limba de predare a cursului este franceza.

    ef al Cursului Internaional, n urma rezultatelor obinute pe timpul stagiu-lui i la examenele finale, a fost declarat cpitanul Benech Pierre din Frana.

    VII. n perioada 07 septembrie 2009 17 decembrie 2009, la sediul colii de Aplicaie, s-a desfurat Cursul Superior Internaional la care au participat 15

  • 49

    DIDACTICA MAGNA - 24

    ofieri din 6 ri: Albania, Bosnia-Heregovina, Frana, Iordania, Romnia i Serbia. Regatul Haemit al Iordaniei a trimis pentru prima dat un ofier la acest curs, acesta fiind i primul cursant din afara spaiului european.

    Cele aproape 4 luni petrecute n cadrul CSI au reprezentat o perioad de acumulare de cunotine din domenii variate (Stat Major internaional, Metoda de Raionament Tactic, Intervenie Profesional, Cunoaterea Instituiilor UE, Etic i Deontologie etc.).

    TOUS COMME UN SEUL HOMME a fost deviza aleas de cursanii celui de-al aptelea Curs Superior Internaional deoarece reprezint scopul acestui curs

    desfurat la coala de Aplicaie. Toate naiunile trebuie s lucreze ca o singur entitate ntr-un stat major internaional n beneficiul ceteanului.

    La Ceremonia de absolvire a Cursului Superior Internaional au participat domnul general locotenent Antonescu Olimpiodor, inspectorul general al Jandar-meriei Romne, dl. general de brigad Cavallier Bertrand, Directorul Direciei de pregtire a personalului din Jandarmeria Naional Francez, domnul comisar ef Lixandru Dumitru, Directorul adjunct al Direciei Afaceri Europene i Relaii In-ternaionale din cadrul Ministerului Administraiei i Internelor i personalul di-plomatic din rile care au stagiari la Cursul Superior Internaional.

  • 50

    DIDACTICA MAGNA - 24

    La absolvirea cursului, n urma rezultatelor obinute pe timpul stagiului i la examenele finale, a fost declarat ef al celei de a 7-a promoii domnul cpitan Demezon Gregoire din Jandarmeria Naional Francez.

    n cadrul activitilor de nvmnt, Cursul Superior Internaional a benefi-ciat de intervenia unor confereniari provenii din Jandarmeria Francez, Poliia Francez, Carabinieri Italieni, Jandarmeria Turc, Eurojust, Direcia General Ma-nagement Organizaional din cadrul Ministerului Administraiei i Internelor, Ser-viciul Romn de Informaii i Jandarmeria Romn. Aceste conferine au abordat teme specifice activitilor unui Stat Major Multinaional pe linia cooperrii juridi-ce internaionale, combaterea delincvenei itinerante, lupta anti i contra terorist, combaterea traficului de stupefiante i meninerea ordinii publice.

    Pe plan internaional, n cadrul Cursului Superior Internaional, coala de Aplicaie pentru Ofieri Mihai Viteazul a Jandarmeriei Romne a asigurat, pn n prezent, perfecionarea a 131 ofieri din Jandarmerie, Poliie sau fore de securi-tate intern din 17 ri.

    ILEANA ALEXE - ofier specialist, consilier juridic

  • 51

    DIDACTICA MAGNA - 24

    1. Noiuni introductive despre adiciiTermenul adicie provine din latinescul adictus care desemna o persoan

    adus n stare de sclavie din cauza imposibilitii de a-i plti datoria fa de o alt persoan sau fa de stat. Adicia era procedura juridic prin care persoana ajungea practic lipsit de libertate, privat de dreptul la voin proprie i pus n slujba unei alte persoane.

    Poate prea surprinztor, dar aproape toate activitile umane - ca de exem-plu alimentaia, sexualitatea, acumularea unor valori materiale, stabilirea unor re-corduri, consumul unor medicamente, consumul de alcool i droguri pot lua tr-sturile unei dependene. n limbajul curent, folosim termeni ca dependen sau adicie doar pentru acele manifestri care pot duce la o pierdere a libertii pen-tru persoana n cauz prin afectarea capacitii de decizie n anumite privine.

    Unul dintre tipurile de dependen cu cea mai mare inciden la nivel global, afectnd deopotriv femei, brbai, tineri sau vrstnici, indiferent de nivelul de educaie sau de statutul social este dependena de alcool. Alcoolismul reprezint o stare rezultat din consumul susinut de buturi alcoolice i const n continuarea consumului de alcool sau chiar creterea cantitii consumate n ciuda problemelor de sntate i a consecinelor nefaste n plan social. n ultima perioad, perspectiva societii asupra consumului de alcool s-a schimbat, alcoolismul fiind astzi asimi-lat unei boli iar alcoolici unor bol