REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ
APLICATĂ
“INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014
ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Referent ştiinţific Lector univ. dr. Claudiu Ionuţ Popîrlan
Facultatea de Ştiinţe Exacte
Universitatea din Craiova
Coordonator Nicolaescu Nicolae
Redactori
Nicolaescu Nicolae – redactor şef
Ionică Gabriela
Luţă Claudia
Diaconu Francesca
Petre Claudia
2
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
CUPRINS
1. Modalități de utilizare a tehnologiilor Web ………………………….. 3
2. Studiu privind utilizarea instrumentelor Web 2.0 în societatea
informațională…………………………………………………………. 10
3. Cum să creezi stick-uri bootabile folosind o imagine ISO…………....14
4. Studiu: Microsoft și educația…………………………………………..17
5. Prezentarea și instalarea aplicației Claroline.Gestionarea
informațiilor de pe platformă…………………………………………20
3
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
MODALITĂŢI DE UTILIZARE A TEHNOLOGIILOR WEB
Prof. LUȚĂ CLAUDIA
Colegiul Tehnic “Alexe Marin” - Slatina
Kubbu este un instrument e-learning conceput pentru a susţine activitatea cadrelor didactice şi
pentru a îmbunătăţi procesul educativ. Este un instrument gratuit pentru generare de teste online cu
opţiuni variate de siguranţă, notare, limitare în timp, afişare a statisticilor, se pot crea jocuri
educaţionale, activităţi didactice etc. Conţine şase tipuri de teste şi chestionare, în care pot fi incluse
imagini sau videoclipuri. Testele pot fi tipărite, trimise prin email sau înglobate în bloguri sau pagini
web.
AVANTAJE:
nu necesită instalare
management online simplu, nu necesită cunoştinţe de programare
contul gratuit pentru profesori este limitat la 30 de profiluri per elev şi la 15 activitati
se pot crea activităţi, jocuri, cuvinte încrucişate sau concursuri
elevii sunt ajutaţi pentru a recapitula sau a asimila materiale noi
se pot desfăşura examene online sau printa teste
activităţile concepute pot fi utilizate on-line
pot fi create pagini web pentru grupuri/clase cu activităţi, forumuri, informaţii importante,
fişiere
rezultatele se calculează automat şi sunt stocate în propria bază de date
rezultatele pot fi comparate şi clasificate după criterii diferite
puteţi exporta rezultatele către alte programe şi le puteţi utiliza ulterior cum doriţi
puteţi folosi Kubbu pentru încurajarea elevilor şi îmbunătăţirea performanţelor acestora
Înregistrarea şi utilizarea Kubbu sunt gratuite.
4
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
CREAREA UNUI CONT NOU PENTRU PROFESOR
În fereastra deschisă dăm clic pe Free Registration
Se deschide o nouă fereastră în care se completează datele.
După completarea datelor daţi click pe Continue.
S-a deschis fereastra de autentificare în care vom completa câmpurile libere cu datele stabilite
anterior. Dacă dorim ca la o nouă autentificare să nu mai completăm datele de logare, bifăm căsuţa
Remember login data. Dăm click pe Log in.
5
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
ADMINISTRAREA CONTULUI NOU CREAT
Prezentarea interfeţei
Interfaţa aplicaţiei cuprinde 5 secțiuni:
• Elevi;
• Grupuri
• Activități
• Fișiere
• Informații legate de profilul utilizatorului;
• Help
Există mai multe tipuri de conturi pentru profesor.
6
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
ADAUGARE CONTURI PENTRU ELEVI
Dând click students putem introduce elevii clasei (maxim 30 elevi). Pentru aceasta dăm click pe Add
student (stânga jos) după care se deschide o fereastra în care introducem datele elevului (parola se
generează dând click pe zar).
Conectarea elevi se realizează accesînd site-ul http://www.kubbu.com/student/ folosind
contul profesorului şi parola elevului.
După logare mesajul apărut indică numele elevului, profesorul şi scoala de provenienţă.
7
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
CREAREA UNEI ACTIVITĂŢI
Dând click Activities putem alege tipul de test pe care dorim să îl creăm. Ex. Dăm click pe match şi
apoi pe Add activities.
Stabilim numele testului. Dacă dorim să fixăm un timp limită pentru rezolvare, bifăm căsuţa Time
limit şi completăm în căsuţa care se deschide în partea dreaptă timpul stabilit. La Matching type
alegem tipul potrivirii (domino sau găseşte perechea – Find pairs). Bifând căsuţa Include instruction
putem furniza elevilor instrucţiuni pentru rezolvarea testului.
Exemplu de item din timpul susţinerii unui test. Aşa cum se observă în figură este prezentat şi timpul
ramas până la suspendarea întrebării.
8
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Alegerea raspunsului corect se face selectând litera corespunzătoare răspunsului corect.
Feed-back-ul este rapid:
De asemenea, la sfârşitul testului se pot vedea itemii la care răspunsul a fost greşit şi se pot realiza
grafice comparative şi trimite mailuri elevilor evaluaţi.
9
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Rezultatele se calculează automat şi sunt stocate în propria bază de date Rezultatele pot fi
comparate şi clasificate după criterii diferite.
Bibliografie:
http://www.kubbu.com/
Marcu Alexandra – Instrumente Web folosite in educatie
http://www.robotics.ucv.ro/flexform/aplicatii
http://www.didactic.ro/materiale-didactice/kubbu-utilizare
10
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
STUDIU PRIVIND UTILIZAREA INSTRUMENTELOR WEB 2.0
ÎN SOCIETATEA INFORMAȚIONALĂ
Prof. LUȚĂ CLAUDIA
Colegiul Tehnic “Alexe Marin” - Slatina
România se îndreaptă spre o societate informaţională a viitorului (Information Society-IS)
care va apărea mulţumită noilor tehnologii privind informaţia şi comunicarea. Deja nu poate fi
evitată educaţia permanentă – de-a lungul întregii vieţi - ce implică utilizarea computerului în mod
profesional. Rolul profesorului devine tot mai dificil şi apare necesitatea multispecializării.
Societatea informaţională este societatea viitorului în care calculatorul este prezent la aproape
toate evenimentele vieţii de zi cu zi. Folosirea computerului este permanentă şi se face (la modul
ideal) de către fiecare membru al societăţii. Unul din instrumentele necesare pentru a-şi
realiza scopurile este şi educaţia. Activitatea de educaţie trebuie să aibă ca finalitate şi dotarea
oricărui elev, utilizator cu îndemânările corespunzătoare, pentru a şti ce doreşte, de unde să procure
ce doreşte şi ce să facă cu ceea ce a obţinut. Este ştiut faptul că în permanenţă suntem supuşi unui
adevărat bombardament informaţional şi numai având aceste abilităţi putem avea control asupra
acestuia.
Printr-un mediu inteligent de învăţare, elevul este pus într-o situaţie de tip rezolvare de
probleme. Această metodologie este total diferită de modul tradiţional de predare bazat pe
o secvenţă de întrebări şi răspunsuri (precedate în general de expuneri şi fiind necesare reveniri).
Ideea este că elevul trebuie să rezolve singur anumite probleme, primind de-a lungul
acestui proces o asistenţă profesionistă - profesori, cercetători, experţi..
Calculatorul este foarte util atât elevului cât şi profesorului însă folosirea acestuia trebuie
realizată astfel încât să îmbunătăţească calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze.
Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmarească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor
deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă
evoluţie. Aceştia trebuie să fie pregătiţti, orientaţi cu încredere spre schimbare, ei vor simţi nevoia de
a fi instruiţi cât mai bine pentru a face fată noilor tipuri de profesii. Eşecul în dezvoltarea capacitătii
de a reacţiona la schimbare poate atrage după sine lipsa de inters.
Web 2.0 este un termen care desemnează o mulţime de aspecte interactive şi colaborative ale
Internetului şi aici în special ale World Wide Web-ului. El nu se referă la actualizarea unor
11
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
specificaţii tehnice, ci mai degrabă la modalităţile de dezvoltare a aplicaţiilor şi a modului în care
utilizatorii folosesc Web-ul.
Web 2.0 oferă modalităţi de utilizare a tehnologiilor Web, având ca scop facilitarea creativităţii,
partajarea informaţiilor şi colaborarea între utilizatori. Aceste concepte au condus la dezvoltarea şi
evoluţia comunicaţiilor bazate pe web, aşa cum sunt serviciile de social-networking, wiki-uri, blog-
uri, site-uri de Video Sharing, servicii de Photo Sharing, servicii de Slide Sharing .
Pentru educaţie, web 2.0 poate reprezenta un mijloc de reîmprospătare a strategiei didactice
printr-un nou tip de interacţiune intre profesor si elev. Avantajele care pot decurge de aici ar fi:
- reducerea costurilor; acces mai uşor si mai
rapid la informaţii ;
- posibilităţi extinse de informare si
colaborare prin intermediul serviciilor de
marcare sociala - bookmark colaborativ ;
- controlul accesului la resurse prin
autentificarea utilizatorilor ;
- atractivitatea materialelor prin îmbinarea
imaginii cu sunetul; compatibilitatea cu
elementele mediului educational;
- redistribuirea efortului, astfel încât tot mai
puțin timp și energie sa fie consumate cautării și managementului de informații
Cele mai populare tipuri de instrumente web 2.0 sunt:
1. RSS - Sindicarea informaţiei (Google Reader)
2. Social bookmarking- Însemnarea locaţiilor virtuale favorite (del.icio.us)
3. Social notes - Adnotarea conţinutului on-line (Google NoteBook)
4. Blog - Publicarea de cunoştinţe (Blogger)
5. Wiki - Colaborarea/Crearea de conţinut on-line (Wikipedia, Wikispaces)
6. Social networking - Partajarea de cunoştinţe (SlideShare, Flickr, YouTube, Ning)
7. Comunicarea - Asicronă sau în timp real (GMail, Messenger/Meebo, Skype) etc.
Consecinţe pedagogice ale folosirii instrumentelor web 2.0 sunt:
Stimularea interesului faţă de nou. Legea fundamentală a educaţiei asistate de calculator o
reprezintă interesul şi implicarea neîntreruptă a subiectului prin interactivitate.
12
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Stimularea imaginaţiei. Pe măsură ce subiecţii încep să realizeze propriile propriile produse
finite se produce creşterea gradului de maturizare intelectuală proprie situaţiei în care cel ce
învaţă este implicat direct în actul învăţării, devenind din obiect, subiect al învăţării.
Dezvoltarea unei gândiri logice. Descompunerea unei probleme în etape organizate
secvenţial, organizarea logică a raţionamentului, reprezintă demersuri cognitive de pe urma
cărora gândirea subiecţilor câştigă în profunzime şi rapiditate, pregătind astfel terenul
viitoarelor elaborări mentale cu un înalt grad de rafinare.
Se poate optimiza randamentul predării, prin prezentarea cu ajutorul calculatorului. a unei
largi varietăţi de exemple sau modele asociate unei secvenţe de lecţie.
Web 2.0 este o unealtă extraordinară, la îndemâna tuturor, ce poate fi utilizată spre beneficiul
nostru comun. Modul cum îl utilizăm ne face răspunzători de evoluţia acestuia, deci de noi toţi
depinde să încercăm să modelăm o faţă mai bună a acestuia, să remediem sau să minimalizăm
neajunsurile care momentan le implică.
Iata cateva argumente pentru a folosi instrumente web 2.0 în activitățile de predare-învățare:
Sunt amuzante și antrenante, învațarea cu placere e benefică pentru motivație.
Există într-o paletă largă. Varietatea este esențială.
Toate instrumentele descrise sunt gratuite. Se pot realiza proiecte minunate fără nici un cost.
Folosind Internetul, proiectele beneficiază de o vizibilitate mult mai mare. Activitatea nu mai e
restricționata la spațiul clasei, iar audiența devine globală.
Parinții pot lua mai usor la cunoștință proiectele realizate de copii.
Pot fi dezvoltate competențe variate.
Învatarea nu mai are loc doar în clasă, elevul poate invăța acasă sau oriunde are acces la
Internet.
Din cele prezentate mai sus, se poate observa că Web 2.0 este folosit cu succes în educaţie,
conducând la o nouă relaţie între tehnologie şi educaţie.
13
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Bibliografie:
Adăscăliţei, A. – Instruire asistată
de calculator - Editura Polirom,
2007
Cucoş C - Informatizarea în
educaţie, Editura Polirom, Iaşi,
2006
http://www.elearning.ro/20-de-
instrumente-web-pentru-predare-
si-invatare
Marcu Alexandra – Instrumente
Web folosite in educație
http://www.robotics.ucv.ro/flexfor
m/aplicatii
http://www.dppd-upb.ro/pagini/perfectionare/C6_TC2.pdf
14
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
CUM SĂ CREEZI STICK-URI BOOTABILE FOLOSIND O IMAGINE ISO
Prof. ADRIAN ROMEO ŞIŞIROI
Colegiul Naţional “Spiru Haret”- Târgu Jiu
Şcoala Gimnazială Bălceşti
Şcoala Gimnazială “I.P.Voiteşti”- Bălăneşti
Şcoala Gimnazială Nr. 1“George Uscătescu”-Tg-Cărbuneşti
Aplicaţii:
A. Rufus este un program gratuit, portabil, cu care
poți crea stick-uri USB bootabile folosind
imaginile ISO ale oricărui sistem de operare
Windows ori distribuției Linux. Aplicaţia
Rufus se poate descărca de la adresa:
http://rufus.akeo.ie/
Paşii pentru crearea stik-ului bootabil:
Se rulează programul, se selectează la “Device”
stick-ul USB pe care îl vei folosi și se alege la
“Create a bootable disk using“, opţiunea ISO
Image
Se dă click pe iconița de lângă selectorul în care
s-a indicat că se va folosi o imagine ISO, se
alege în calculator imaginea dorită și într-un
final se apasă butonul “Start” apoi se aşteaptă ca
stick-ul să fie creat!
B. Windows 7 USB DVD Download Tool, o aplicaţie dezvoltată special de Microsoft pentru
crearea facilă a stick-urilor bootabile cu Windows 7. Se poate descărca de la adresa:
http://www.go4it.ro/download/utilitare-sistem/windows-7-usb-dvd-download-tool-5281640/
şi apoi se instalează.
15
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Paşii pentru crearea stik-ului bootabil:
1) se selectează imaginea ISO a Windows 7
2) se selectează mediul pe care vor fi copiate fişierele necesare . Există două variante stick
USB sau unitate DVD . Pentru stick USB, se apasă butonul USB device.
3) se selectează din listă stick-ul
USB dorit. În funcţie de
numărul de harddisk-uri, partiţii
sau unităţi optice, acesta poate
purta litera E sau F sau G etc. Se
apasă butonul Begin Copying.
16
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
4) apare indicatorul grafic care arată stadiul in care se află procesul de copiat fişierele pe stick-ul
USB. şi se aşteaptă ca stik-ul să fie creat
Webografie:
http://www.programecalculator.ro/cum-sa-creezi-stick-uri-bootabile-folosind-o-imagine-iso/
http://www.go4it.ro/software/dosare-3998600/windows-7-3470287/cum-creezi-un-stick-bootabil-cu-
windows-7-cea-mai-simpla-cale-5283031/
17
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
STUDIU: MICROSOFT ȘI EDUCAȚIA
Prof. NICOLAESCU NICOLAE
Colegiul Tehnic “Alexe Marin” - Slatina
Implicarea companiei Microsoft în fenomenul educațional este cunoscută. Acest studiu își
propune să evidențieze modul prin care compania Microsoft se implică în acest domeniu. Site-ul
www.microsoft.com/romania ne dezvăluie misiunea Microsoft pentru educație:
Viziunea Microsoft pentru educație: ne imaginăm că soluțiile noastre tehnologice transformă
procesul de învățare într-o nouă experiență, care permite comunității alcătuită din elevi, studenți și
profesori să se integreze în societatea cunoașterii. Ne imaginăm comunități virtuale educaționale, în
care oamenii își doresc să învețe utilizând cu plăcere tehnologia digitală a viitorului.
Misiunea Microsoft pentru educație este aceea de a fi partener de încredere pe termen lung pentru
transformarea învățării într-o nouă experiență atractivă, pentru toți actorii scenei educaționale,
indiferent de nivel: primar, secundar sau academic.
a) Pentru profesori
Sunt oferite următoarele facilități:
1. Soft și informații gratuite
- Informații actualizate privind SO Windows 7 și suita Office 2010
- Curs gratuit Microsoft .NET Framework
- Soft gratuit WebMatrix pentru realizarea de mici proiecte Web
- Platforma Visual Studio Express (pentru Web, Windows, Windows Desktop etc) pentru
programatori
2. Programe pentru mediul preuniversitar
- Programul Parteneri în educație este versiunea românească a programului global Partners in
Learning. Programul s-a desfășurat între 2004-2013 având componentele:
Școli inovative, Profesori inovativi și Elevi inovativi.
- Mentoring pentru Imagine Cup
- Siguranța online a tinerilor (Tineri în siguranță pe Internet, Sigur.info)
3. Programe pentru mediul universitar
- Microsoft Faculty Connection (Este un program ce adresează și unifică accesul profesorilor la
software, știri și mii de resurse educaționale cum sunt articole, prezentări, materiale de curs și
de laborator)
18
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
- Programul Live@Edu (Platformă de servicii integrate - e-mail, web, comunicare și colaborare
pentru domeniul educațional, pusă gratuit de Microsoft la dispoziția sistemului de învățământ)
b) Pentru elevi și studenți
1. Soft și informații gratuite
- Curs gratuit Microsoft .NET Framework
- Soft gratuit WebMatrix pentru realizarea de mici proiecte Web
- SQL Server gratuit (trei versiuni)
- Robotics Studio Express (pentru programarea logicii pentru roboți)
- XNA Game Studio (pentru realizarea de jocuri)
2. Programe
- Microsoft Students to Business (conectarea studenților cu clienți și parteneri Microsoft)
- DreamSpark (oferă studenților instrumente de dezvoltare și design)
- Microsoft Student Partners (evidențiază cei mai talentați studenți)
c) Pentru instituții de învățământ
1. Programe
- MSDN AA (program de acces la tehnologie Microsoft pentru instituțiile sau organizațiile de
învățământ, cu laboratoare informatice în care se studiază programare și infrastructură
informatică)
- Programul Live@Edu (Platformă de servicii integrate - e-mail, web, comunicare și colaborare
pentru domeniul educațional, pusă gratuit de Microsoft la dispoziția sistemului de învățământ)
Microsoft găzduieşte cu regularitate forumuri de educaţie în întreaga lume, încurajând
educatori din întreaga lume pentru a se dezvolta profesional, a realiza schimb de idei şi a fi
recunoscuţi pentru munca lor.
Programul global Microsoft Partners in Learning promovat pe site-ul http://www.pil-
network.com conţine:
1. Secţiune pentru școli
- Microsoft Innovative Schools program
- Become a Microsoft Innovative School
- Become a Microsoft Mentor School
- Microsoft World Tour Schools
- Meet the coaches
- Innovation Framework
- Partners in Learning School Research
- Find a school
19
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
2. Secţiune pentru educatori
- Partners in Learning for Educators
- Become a Microsoft Expert Educator
3. Secţiune pentru dezvoltatori profesioniști
- Earn badges
- Virtual University Webinars
- Teaching with Technology
- Begin Teaching with Technology online learning
- Windows in the Classroom
- 21st Century Learning Design
- Global Forum 2014
Platforma oferă o colecție impresionantă de instrumente și resurse pentru educație.De asemenea
există forumuri de discuții în care se tratează subiecte extrem de interesante privind utilizarea
tehnologiei informației în procesul de învățământ.
Bibliografie
1. http://www.microsoft.com/romania/educatie/
2. http://www.pil-network.com
20
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
PREZENTAREA ŞI INSTALAREA APLICAŢIEI CLAROLINE
GESTIONAREA INFORMAŢIILOR DE PE PLATFORMĂ
Prof. BOROI LUDMILA
Colegiul Tehnic “Alexe Marin” Slatina- Olt
Claroline se defineşte ca fiind o platformă open-source de eLearning şi eWorking care
permite profesorilor să creeze cursuri online şi să dirijeze activităţile de formare ale elevilor și
studenților prin Internet. Aplicaţia se descarcă de pe Internet de la adresa:
http://www.claroline.net/download/stable.html şi se dezarhivează în folderul în care sunt găzduite
saiturile (Windows C:/xampp/htdocs/ și Linux /var/www/).
În urma dezarhivării se crează un subdirector care conţine fişierele necesare instalării şi
configurării Înainte de a începe instalarea se va edita în Notepad++ fişierul de configurare a
interpretorului PHP. Acesta este C:/xampp/php/php.ini.
Se vor modifica opţiunile:
display_errors = On -> display_errors = Off
magic_quotes_gpc = On -> magic_quotes_gpc = Off
date.timezone = "Europe/Bucharest„
aplicaţiei (pentru versiunea descărcată Claroline 1.10 acesta este /claroline1104
Se reporneşte XAMPP (C:/xampp/xampp-restart) şi se tastează în IE adresa:
http://localhost/claroline1104/claroline/install/ Instalarea va decurge în mai mulţi paşi: se alege limba de instalare
La pasul 3 sunt prezentate cerințele software ce trebuiesc îndeplinite
Pasul 4 - setările serverului MySQL. Database mode: Multi.
21
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Pasul 6 – introducerea credențialelor pentru contul de Administrator.
Pasul 7 – Setările platformei.
Pasul 8 – Informații suplimentare.
Pasul 9 – Ultima verificare înainte de instalare.
Pentru configurarea iniţială se realizează conectarea ca administrator la adresa:
http://localhost/claroline1104/index.php
22
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Se accesează Platform administr ation / Configuration.
Se accesează Main settings .
Se selectează limba şi se confirmă prin apăsarea butonului Ok.
Se revine la fereastra Configuration şi se selectează User profile options.
Formular înscriere :
Pentru a putea adăuga materiale de formare, un utilizator trebuie să primească din
partea administratorului platformei acest drept.
Se selectează opţiunea Crează un site de curs; se completează formularul de înregistrare a
cursului.
Din pagina principală se selectează cursul şi apoi se editează descrierea cursului şi se adaugă
fişierele acestuia:
Pentru a adăuga fişierele cursului se accesează Documente şi Linkuri:
23
REVISTA NAŢIONALĂ DE INFORMATICĂ APLICATĂ “INFO-PRACTIC”
Anul III Nr. 16 ianuarie 2014 ISSN 2285 – 6560
ISSN–L 2285 – 6560
Creatorul unui curs poate adăuga cursului unul sau mai multe teste. Adăugarea unui test
se realizează selectând în pagina cursului legătura Exerciţii. În pagina afişată se selectează Exerciţiu
nou:
În continuare se definesc întrebările şi modul de rezolvare pentru fiecare întrebare (descriere,
răspuns ales dintre mai multe variante, răspuns adevărat sau fals
Adresa pentru corespondență: [email protected]