+ All Categories
Home > Documents > Revista III 4

Revista III 4

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: mikka
View: 270 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 142

Transcript

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

STUDIIDE TIIN I CULTURREVIST TRIMESTRIAL EDITAT DE UNIVERSITATEA DE VEST VASILE GOLDI

ARAD, ANUL III, NR.4 (11), DECEMBRIE 2007

Vasile Goldi University PressArad Romnia

5

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

STUDII DE TIIN I CULTUR Revist trimestrial editat de Universitatea de Vest

Vasile Goldi din Arad ANUL III, Nr.4 (11) DECEMBRIE 2007Colegiul de redacie / Editorial Board Editor ef / Editor in - Chief: Prof. Vasile MAN Secretar general de redacie: / Executive Editor: Lector. univ. drd. Eugen GAGEA Membri / Members: Prof. univ. dr. Marian IOVAN, Prof. univ. dr. Francisc SCHNEIDER, Conf. univ. dr. Stelean BOIA, Lector. univ. dr. Teodor PTRU, Consiliul tiinific / Advisory Board: Prof. univ. dr. Aurel ARDELEAN Rector al Universitii de Vest Vasile Goldi din Arad, vicepreedinte al Federaiei Internaionale a colilor Superioare din Europa Prof. univ. dr. Rzvan THEODORESCU membru al Academiei Romne. Prof. univ. dr. Grozdanka GOJKOV director al colii Superioare pentru Educatori din Vre, Serbia, membru al Academiei Central Europene de tiin i Art, Paris Pr. Prof. univ. dr. Mircea PCURARIU Facultatea de Teologie Andrei aguna din Sibiu, membru al Academiei Romne. Prof. univ. dr. Mihai COMAN decan al Facultii de Jurnalism Bucureti, expert ARACIS. Prof. univ. dr. Criu DASCLU director al Institutului de Cercetri Socio-Umane Titu Maiorescu al Academiei Romne Conf. univ. dr. MTH Ilona Preedinte al Fundaiei pentru nvarea Limbilor Strine n Europa, Bkscsaba, Ungaria. Prof. univ. dr. Adrian NEGRU coala Superioar pentru Educatori din Vre, Serbia. Prof. univ. dr. Vasile POPEANG director al Bibliotecii Centrale Universitare Tudor Arghezi, Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad. Prof. univ. dr. Alexandru METEA Facultatea de Litere, Universitatea de Vest Timioara. Prof. univ. dr. Victor CRCIUN Preedinte al Ligii Culturale pentru Unitatea Romnilor de Pretutindeni,Bucureti. Prof. dr. Liviu MRGHITAN- membru al Academiei Romne. Oana Corina MOLDOVEAN Parlamentul European, Comisia de Cultur i Educaie, Bruxelles Dr. Viorel IGU Istoric de Arta, Arad. Petru POANT critic literar, Cluj-Napoca, membru al Uniunii Scriitorilor din Romnia Prof. univ. dr. Iulian NEGRIL decan al Facultii de Psihologie i tiine ale Educaiei, Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad Dr. Mihnea Voicu IMNDAN cercetator tiinific Filologie, Bangkok, Thailanda. Traducerile au fost asigurate de / Translations from romanian were revised by: Gianina POPOVICI - L. Englez, Sperana Sofia MILANCOVICI L. Francez Tehnoredactare/made-up: Otilia PETRILA 6

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

Adresa / Editorial Office: Universitatea de Vest Vasile Goldi Arad310025 ARAD, Bd. Revoluiei nr. 94-96; telefon: 0040/0257/280335; mobil 0724039978; fax 0040/0257/280810; www.revista-studii-uvvg.ro, e-mail: [email protected] ISSN 1841-1401 Revist evaluat de Consiliul Naional al Cercetrii tiinifice din nvmntul Superior: Categoria B+, Cod 664

ROMNIAMINISTERUL EDUCAIEI, CERCETRII I TINERETULUI UNIVERSITATEA DE VEST VASILE GOLDI DIN ARAD 310025 ARAD, Bd. Revoluiei nr. 94-96, tel. 0040/257/280335, fax 0040/257/280810, e-mai : [email protected], web: www.uvvg.ro

EDITORIAL

DIMENSIUNI EUROPENE ALE UNIVERSITII DE VEST VASILE GOLDI DIN ARAD

Anul calendaristic 2007 a nsemnat pentru Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad afirmarea deplin n Aria European a nvmntului Superior (EHEA) i Spaiul European al Cercetrii tiinifice (ERA). n luna septembrie 2007, Universitatea noastr a devenit membr a MAGNEI CHARTA UNIVERSITATUM de la Bologna, de a crei statut european se bucur doar 15 Universiti din Romnia, iar n luna noiembrie 2007 Universitatea de Vest Vasile Goldi a fost primit ca membru cu drepturi depline n Asociaia Universitilor pentru Democraie A.U.D.E.M., asociaie care cuprinde 200 de Universiti de prestigiu din spaiul euro-atlantic, America de Sud, Australia i Asia. Impunnd nvmntul academic privat ca un model de succes pentru Europa Central i de Est, am obinut Vicepreedinia, pentru un al doilea mandat, al Federaiei Europene a colilor Superioare F.E.D.E., organism participativ al Consiliului Europei. Numrul parteneriatelor academice cu Universiti din strintate este de peste 60, iar statutul recent de membru al Consoriilor academice europene CAROLUS MAGNUS i I MEDITERRANEI, confirm internaionalizarea instituiei noastre. n organizarea colilor de var internaionale, a cursului masteral INTESA i granturilor de cercetare tiinific de excelen (valoare realizat n 2007 - peste 400.000 Euro), am beneficiat de parteneriatul unor instituii academice europene de prestigiu: Academia de tiine din Paris, Academia de tiine Medicale ALBERT SCHWEITZER, Academia de tiine i Arte Viena, Institutul European pentru Studiul Dunrii (IAD), Universitile din Viena, Lille, Padova, Tbingen, Hanau, Heidelberg, Upssala, Trieste, Szeged, Debrecen.

7

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

n spiritul bunei cooperri academice internaionale, Universitatea de Vest Vasile Goldi a oferit burse de studiu pentru tinerii romni absolveni ai Liceului Nicolae Blcescu din Gyula, Ungaria, iar n cadrul Programului de testare internaional a cunotinelor de limba englez, realizeaz cursuri de pregtire i testare CAMBRIDGE, sub egida Consiliului Britanic.

n urma unui audit extern de calitate, realizat n perioada februarie mai 2007 de ctre Agenia Romn pentru Asigurarea Calitii n nvmntul Superior A.R.A.C.I.S., Universitatea de Vest Vasile Goldi a obinut calificativul maxim GRAD DE NCREDERE RIDICAT, ce o situeaz n primul ealon valoric n mediul academic din Romnia.

Pentru Universitatea de Vest Vasile Goldi, anul 2007 a fost anul calitii totale n educaie i management antreprenorial, iar pentru o mai bun cunoatere a acestor realiti, recent, a fost inaugurat primul post de televiziune universitar on-line din Vestul Romniei: GOLDI TV Net, care ofer un spaiu de emisie i partenerilor antreprenoriali.

RECTOR, Prof. univ. dr. Aurel ARDELEAN

EUROPENEAN DIMENSIONS OF VASILE GOLDI WESTERN UNIVERSITY OF ARADThe calendar year 2007 meant for Vasile Goldi Western University from Arad the complete assertion into the European Area of Superior Education (EHEA) and The European Area of Scientific research (ERA). In September 2007, our university became member of MAGNEI CHARTA UNIVERSITATUM from Bologna, whose European status is enjoyed only by 15 Universities from Romania and in November 2007, Vasile Goldi Western University was received as a full rights member into the Association of Universities for Democracy A.U.D.E.M., association which comprises 200 renown Universities from the Euro-Atlantic area, South America, Australia and Asia. Imposing the academic private education as a model for success for Central and Eastern Europe we obtained the Vice-presidency for a second mandate, of the European Federation of Superior Schools F.E.D.E., participative organism to the European Council. The number of academic partnerships with Universities from abroad is over 60, and the recent status of member of the European Academic Contortions CAROLUS MAGNUS and I MEDITERRANEI, confirms the internationalization of our institution.

During the International Summer Schools, of the master course INTESA and of the grants of excellence scientific research( value in 2007 over 400.000 Euro), we benefited from the partnership of some prestigious European academic institutions: The Academy of Sciences from Paris, The Academy of Medical Sciences ALBERT SCHWEITZER, the Academy of Arts and Sciences from Vienna, The European

8

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

Institute for Danube Research (IAD), universities from Vienna, Lille, Padova, Tbingen, Hanau, Heidelberg, Upssala, Trieste, Szeged, Debrecen.In the spirit of good international academic cooperation, Vasile Goldi Western University offered scholarships for the young graduates of the Nicolae Blcescu High School from Gyula, Hungary, and within the Programme for international testing of English language knowledge, and it conducts preparation and testing courses for CAMBRIDGE tests, under the supervision of British Council. Following the external quality audit, realized in February- May 2007 by the Romanian Agency for the Quality Assesment into The Superior Education- A.R.A.C.I.S., Vasile Goldi Western University received the maximum grade HGH LEVEL OF CONFIDENCE, thus being situated into the first value rank of the academic Romanian environment. For Vasile Goldi Western University, the year 2007 was the year of complete quality in education and entrepreneurial management, and the year of a higher recognition of these qualities. Recently, was inaugurated the first on-line univerisitary channel from the west of Romania: GOLDI TV Net, which offers broadcasting possibilities for entrepreneurial partners also.

RECTOR, Prof. Ph. D. Aurel ARDELEAN

I. CERCETAREA TIINIFIC I DEZVOLTAREA SOCIETAII CALEA FERAT ARAD-PODGORIA PRIMA LINIE ELECTRIFICAT DIN ESTUL EUROPEIVirgil VALEA Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad Facultatea de tiine Umaniste Politice i Administrative Adres: Arad, st. Unirii, Nr.3, tel/fax 0257/282324, 0257250599; E-mail: [email protected] AbstractArad-Podgoria, the first electrified railway in Eastern Europe. In 1906 started to work 1000 mm narrow gauge railway with diesel traction, on the line AradGhioroc-Pancota-Radna. In 1913, because of the small-efficiency, the old electrical locomotives were replaced with new models with full electrical traction. The green arrow circulated without interruption until the first of October 1991, when the lines Ghioroc-Radna and Ghioroc-Pancota were canceled. The line Arad-Ghioroc was equipped with city tramways. During the eighty-five years of its existence, the narrow gauge belonging to the joint-stock company Arad-Pancota brought economical and cultural profits for Arads vineyards and also for the city itself.

Cuvinte cheie: Europa, cale ferat, mentalitate, Arad, traseu, concesiune Revoluia industrial declanat la sfritul secolului al XVIII-lea i nceputul secolului al XIX-lea n Anglia s-a extins la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului al XX-lea i n Transilvania, Banat i Partium, provincii cu populaie majoritar romneasc integrate Imperiului Austro-Ungar. O dinamic deosebit n dezvoltarea i promovarea relaiilor capitaliste au cunoscut n acest context oraul liber regesc Arad i inutul ardean care au devenit centre de referin n economia Europei de Est. Unul din vectorii progresului economic din comitatul Aradului l-a constituit dezvoltarea cilor de comunicaie i ndeosebi a cilor ferate ce fceau legtura cu Budapesta i Viena, cu puternic industrializata regiune a Boemiei, n acest mod au putut fi 9

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 valorificate n mod optim bogiile solului i subsolului, cu importante foloase pentru comunitatea local. n anul 1858, la 25 octombrie, intra n gara Arad primul tren care venea de la Viena, iar peste zece ani, n 1868, se inaugura linia ferat Arad-Deva. Calea ferat Arad- Timioara era inaugurat n anul 1871, iar ntre 1877 i 1881, s-a finalizat n dou etape, traseul Arad-Ineu-Sebi. [9] Beneficiile aduse economiei inutului comitatului prin dezvoltarea reelei feroviare au determinat investitorii particulari Peterffi Antal din Arad i dr. Simon Steiner din Budapesta s cear autoritilor concesionarea lucrrilor pentru construcia unei linii ferate nguste, care s fac legtura ntre oraul Arad i podgoria de la poalele Munilor Zrandului. [7] Dreptul de construcie i exploatare a cii ferate nguste Arad Podgoria s-a acordat prin Actul de concesiune a guvernului maghiar nr. 63611/24.09.1905, pe o perioad de 90 de ani de la data ncheierii documentului. De menionat c proiectele lucrrii au fost ntocmite anterior ntre anii 1898 i 1902.[1] Proiectul lucrrii a ridicat la nceput proteste, obiecii, din partea locuitorilor Podgoriei, ndeosebi a celor din Ghioroc, Cuvin i Mderat, care se temeau c integritatea copiilor, animalelor i ortniilor era pus n pericol de trecerea trenului prin centrul localitilor, paralel cu drumul judeean. La intervenia autoritilor, proiectul a fost respectat existnd ns la un moment dat i varianta traseului Smbteni- Puli i Smbteni Covsn, cu ocolirea, prin cmpie, a Ghiorocului i Cuvinului. Cea de-a doua variant implica ns despgubiri pentru ranii ale cror pmnturi ar fi fost expropriate, pe cnd varianta de-a lungul drumului comunal excludea orice fel de cheltuieli de acest gen, ea realizndu-se pe domeniul public al statului. n cele din urm unica localitate rmas n afara reelei de cale ferat a fost Mderatul, spre regretul tardiv al comunitii locale, lipsit de avantajele economice ale satelor de pe traseu.[4] O profund stare de nemulumire s-a manifestat i n rndul cruilor care, prin construirea liniei ferate, i pierdeau monopolul asupra transportului vinului i uicii din Podgorie spre depozitele din Arad. Construcia cii ferate a costat Societatea pe aciuni a Cii ferate motrice Arad Podgoria, nfiinat la 4 octombrie 1905, 2.510.000 coroane i a durat un an de zile. ntre lunile septembrie i noiembrie 1906 au avut loc probe i testri ale traseului ce avea o lungime de 58,4 km, legnd Aradul de Ghioroc, Pncota i Radna. Traseul dintre Arad i Ghioroc trecea prin Micalaca Glogov Mndruloc Cicir i Smbteni i avea o lungime de 22,3 km; Ghiorocul era punctul central al traseului n form de stea, prin el se fcea legtura Aradului cu punctele terminus Pncota i Radna. Traseul dintre Ghioroc i Pncota msura 22,2 km i strbtea localitile Cuvin Covsn- iria Gala i Msca. Cea mai scurt parte a liniei ferate lega Ghiorocul de Radna pe o distan de 13,9 km, prin pitoretile aezri Mini Puli Baraca i Rdnua.[7] Inaugurarea oficial a liniei ferate pe ecartament, ngust de 1000 de mm Arad Podgoria s-a fcut la 11 noiembrie 1906, iar la 30 noiembrie s-a trecut la exploatarea comercial. Traciunea s-a fcut la nceput cu automotoare benzo-electrice, fabricate la Berlin de ctre firma Societatea Henning i Hartwick; pentru cltori i mrfuri se foloseau vagoane remorc fabricate la Arad de ctre uzina Johann Weitzer.[3] Randamentul motoarelor cu combustie intern a lsat ns mult de dorit, astfel c de multe ori, cltorii erau obligai s coboare din vagoane i s ajute la urcarea pantelor dintre Smbteni i Ghioroc sau dintre Ghioroc i Mini. n aceste condiii, acionarii Societii Arad Podgoria au fcut demersurile pentru electrificarea i modernizarea traseului la nivelul de vrf al comunicaiilor din acea perioad. La 18 ianuarie 1911, guvernul maghiar a acordat Actul de concesiune nr. 2.446, o anex la Actul concesional din 1905, prin care se acorda dreptul de electrificare a traseului cii ferate Arad Podgoria.[6] Lucrrile de electrificare au avut loc ntre anii 1911 1913, ele fiind atent supravegheate de ctre guvern, care a efectuat mai multe inspecii ale modului de derulare a investiiei. La 10 aprilie 10

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 1913 s-au finalizat lucrrile i s-a pus n exploatare comercial calea ferat electrificat pe acostament de 1000 de mm, a opta din lume ca ar i prima din estul Europei. Momentul a fost marcat cum se cuvine de ctre locuitorii Aradului i ai Podgoriei care i-au manifestat entuziasmul i bucuria pentru noua realizare tehnic care ddea noi perspective de dezvoltare economic i socio-cultural.[2] n 1913, primriile din Ghioroc i Cuvin i-au schimbat atitudinea pe care au avut-o n 1906, contribuind fiecare cu cte 50.000 de coroane ca acionare la Societatea de transport, ele beneficiind astfel, printre altele, i de 2 bilete gratuite pe termen nelimitat.[4] Vechile automotoare benzo-electrice au fost nlocuite cu automotoare Ganz- Danubius, dotate cu patru motoare electrice n curent continuu ( 4 x 33 kw = 132 kw) fabricate la Budapesta i care dispuneau fiecare de 45 de locuri pentru cltori; vagoanele de cltori dispuneau, la rndul lor, de cte 50-56 de locuri fiecare. Societatea Calea ferat motric de interes local Arad Podgoria dispunea n 1913, la data electrificrii, de un parc de traciune i transport format din: 15 electromotoare pe 4 osii cl.I., 22 vagoane remorci de clasa a II-a pe 4 osii, 25 vagoane de marf pe 4 osii, descoperite, de cte 10 tone fiecare i 4 vagoane de marf acoperite, de cte 10 tone fiecare, pe 4 osii. Pe parcursul ntregului traseu viteza maxim admis era de 40 de kilometri pe or. Automotoarele erau dotate la standardele tehnice de ultim or, cu frne, cu aer knorr, comand multipl, nclzire i iluminat electric. Remorcile beneficiau, la rndul lor, de iluminatul electric, dar nclzirea pe timp de iarn se fcea cu sobe metalice cu crbuni i lemne.[7] Energia electric era furnizat de ctre Societatea de electricitate S.A Arad care dispunea de o termocentral cu o putere instalat de 4.400 kw (ulterior 8450 kw). Uzina ardean producea curent alternativ de 2000 V i 42 Hz., care era transportat, prin intermediul unui transformator Scott, n curent trifazat de 15 kw i 42 Hz i sub aceast form era condus la substaia de traciune electric amplasat la Ghioroc. Convertirea curentului trifazat (15 kw i 42 Hz) n curent continuu de 15 Kw era efectuat la Ghioroc prin intermediul a dou grupuri motor (sincron) generator ( curent continuu). Din 1925 alimentarea cu curent continuu s-a fcut prin montarea la Ghioroc a unei staii de redresare cu redresor cu mercur care a funcionat pn la nchiderea liniei, n 1991. Pentru cazuri excepionale staia de redresare de la Ghioroc dispunea i de o sal cu elemente galvanice, care putea alimenta reeaua timp de 48 de ore.[6] n fiecare localitate prin care trecea linia electric existau cte dou, trei sau chiar patru staii pentru cltori, de unde se puteau procura biletele de cltorie; ele dispuneau i de o mic sal de ateptare cu scaune, care fcea corp comun cu sala de bilete. Aceste construcii au fost elemente de noutate n zon, fiind turnate din beton armat, unele dintre ele rezistnd i astzi vicisitudinilor vremurilor. n aceeai categorie se pot ncadra i stlpii reelei electrice care au fost turnai la faa locului, ei fiind primele construcii din beton armat prefabricat, din ar. Nisipul folosit la turnarea stlpilor a fost extras de lng Ghioroc, fapt care a marcat momentul inaugural al bii de nisip din zon. n acelai mod au fost ridicate (ntre anii 1905-1906) remizele depourilor pentru gararea i revizia tramvaielor, de la Arad i Ghioroc, ct i remizele de la Pncota i Radna. O meniune special merit fosta cldire a grii electrice din imediata apropiere a Bulevardului Ferdinand I ( Calea Radnei), punctul terminal al liniei electrice nguste n Arad, sediul administraiei societii.[8] Programul zilnic al tramvaielor cuprindea minim 11 perechi de trenuri pe traseu pentru transportul cltorilor i al mrfurilor. n general trenurile electrice erau formate din dou automotoare electrice cuplate n aciune cu 90 de locuri clasa I i din zece vagoane remorc de clasa a II-a cu 560 de locuri; prin prisma capacitii de transport cltori, trenul electric putea fi comparat cu un tren de la linia normal. Trenul electric i-a dovedit utilitatea nc de la nceputuri, el contribuind n mod radical la schimbarea mentalitii cetenilor, a modului de via prin faptul c accesul cltorilor la el era foarte uor, la fel i predarea mrfurilor ctre destinatari. Din acest punct de vedere se poate afirma c nc de pe atunci s-a preconizat actuala tehnologie de transport, aa-zis din poart n poart, realizat cu ajutorul transcontainerelor, locul acestora din urm fiind luat atunci de vagonul n care 11

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 era ncrcat transportul adresat destinatarilor pe traseul CFAP (lemne de foc, materiale de construcii etc.) [7] Dup 1 decembrie 1918 Societatea Anonim a Cilor Ferate Electrice Arad Podgoria a trecut sub controlul statului romn, la Direcia Cilor Ferate Particulare din Ministerul Lucrrilor Publice i al Comunicaiilor. Cu toate acestea, societatea a continuat s funcioneze dup vechile Statute pn-n anul 1927 cnd, noul Consiliu de administraie a dispus nfiinarea Societii Anonime Calea Ferat Electric Arad Podgoria n locul vechii Societi anonime a Cilor Ferate cu motor de interes local din Arad Podgoria. Noua societate continua conform statutului, activitatea celei nfiinate n 1913, avnd un capital social de 1.500.000 lei care a fost mprit n 840 aciuni fundamentale i 2.160 aciuni de prioritate, fiecare aciune avnd valoarea nominal de 500 de lei. Durata concesiunii era meninut la prevederea iniial de nouzeci de ani, dar se stipula c 2/3 din numrul aciunilor s fie n posesia cetenilor romni i doar 1/3 din ele puteau intra n posesia strinilor. Statutul prevedea, de asemenea, la articolul 13, c n Consiliul de administraie trebuia s fie reprezentai romnii n proporie de . [11] Ultimele dou prevederi arat clar politica de romnizare dus de ctre guvernele Romniei n epoca interbelic, cnd statul se implica chiar i n organizarea societilor particulare, cum era cazul C.F.A.P. Pe de alt parte, merit semnalat faptul c la aproape zece ani de la Marea Unire intreprinderi strine cum era cazul C.F.A.P, funcionau dup legi i Statute vechi, ntr-o perioad n care naiunea trecea printr-un profund proces de redimensionare legislativ, economic i socio-cultural. La 16 martie 1935, guvernul Romniei a acordat C.F.A.P o nou concesiune prin care se permitea n continuare dreptul pentru prestaie comercial n limita celor 90 de ani ai concesiunii iniiale din 1913. Linia ferat a realizat beneficii din activitatea de transport cltori i mrfuri, chiar i n timpul crizei economice, n anul 1930 beneficiul fiind de 1.716.154 lei, iar n anul 1940, n preajma declanrii celui de-al doilea rzboi mondial beneficiul s-a ridicat la 1.364.355 lei.[6] Pn la 11 iunie 1948, C.F.A.P. a fost exploatat ca o cale ferat particular, dup care a fost integrat C.F.R ului timp de 34 de ani. La 31 decembrie 1982 CFR-ul a predat prin protocol ntreaga activitate a societii de transport I.J.T.L.A , mai apoi R.A.T, actuala Companie de Transport Public Arad. ncepnd cu data de 1 ianuarie 1983, trenul electric Arad Podgoria a fost scos din funciune pe traseul Arad Ghioroc, sarcina transportului cltorilor fiind preluat de tramvaiele din reeaua municipal. Spre marea prere de ru a podgorenilor, Sgeata verde a fost desfiinat i pe distana Ghioroc Radna i Ghioroc Pncota, ncepnd cu data de 1 octombrie 1991, din lips de fonduri pentru infrastructur i din cauza parcului de vagoane de traciune i cltori, foarte nvechite i nesigure.[10] n cei 86 de ani de funcionare, linia electrificat ngust Arad- Podgoria a adus beneficii nsemnate att Podgoriei, ct i oraului i judeului Arad. Produsele viti-vinicole, pomicole i legumicole au asigurat o bun aprovizionare a pieelor oraului, o varietate i calitate a acestor produse pe care nu o ntlneai n pieele altor orae din ar. Cu tramvaiul electric s-a asigurat mobilitatea forei de munc din Podgorie i celelalte sate de cmpie spre uzinele i fabricile din Arad, fapt care a ridicat sensibil standardul de via al stenilor care nu mai depindeau doar de agricultur i capriciile naturii. Transportul modernizat cu tramvaiul a creat o nou mentalitate pentru locuitorii satelor pe care le deservea, ei fiind astfel mai integrai n realitile vieii cotidiene. Prin transportul electric s-a facilitat accesul elevilor din Podgorie spre colile secundare din Arad i Lipova, existnd astfel bazele crerii unei elite intelectuale romne, fapt vizibil mai ales dup 1918, cnd aceste coli au fost luate efectiv cu asalt de ctre tinerii studioi romni, dornici de afirmare profesional i naional. Nu n ultimul rnd, linia ferat electrificat cu ecartament de 1000 mm a stimulat dezvoltarea turismului, tot mai muli ceteni, tineri i vrstnici, fiind atrai de pitoretile plaiuri de la poalele Munilor Zrandului, precum i de dorina de a vizita locurile istorice din preajma cetilor oimo i iria. De asemeni, o parte dintre ei doreau s-i petreac o zi de relaxare la 12

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 sfritul sptmnii de lucru pe la conacele situate pe plantaiile de vi de vie din localitile Puli, Mini, Ghioroc, Cuvin, Covsnt, iria, Gala, Msca, Mderat, Pncota i Mocrea. Sgeata verde a venit n ntmpinarea acestor dorine ale turitilor, fiind cel mai sigur i comod mijloc de transport, timp de 86 de ani, nentrerupt. Bibliografie 1. xxx Act de concesiune Ministerul de Comer al Regatului Ungar nr. 63611/ III, 1905. 2. A. Szazeves Arad 1834-1934 Arad, 1934 3. Calea ferat Arad Podgoria 1906-1913-1983-1991, Arad, 2006. 4. Drecin, I. Monografia satului Cuvin, 1970 5. Dublea, Eugeniu, Orae din Romnia n imagini, Municipiul i judeul Arad, Arad, 1938. 6. Hlmgean, Gheorghe, Calea ferat electric Arad Podgoria O cenureas a cilor ferate, realiti i sperane, manuscris,1990. 7. Idem, Un precursor al cilor ferate electrificate Calea ferat electric de interes local cu ecartament ngust Arad Podgoria, manuscris. 8. xxx Muzeul tramvaiului electric Ghiororc. Statistici Date document. 9. xxx Poze document Colecia Valea Em. Puiu. 10. xxx Punctul de vedere al R.A.T.Arad, privind sistarea activitii de transport public pe ruta Radna- Pncota.

II. TIINE UMANISTE - MULTIDISCIPLINARITATE WRITER IDENTITY IN ACADEMIC WRITINGIDENTITATEA AUTORULUI N LUCRRI ACADEMICE Mihnea Voicu IMNDAN, BA, MA, CELTA Teacher Supervisor, Ladprao Bilingual School Bangkok, Thailand, [email protected] Abstract Scrierile academice sunt n mod tradiional considerate a fi impersonale, cu un discurs n care personalitatea autorului nu este dezvluit cititorului. Cu toate acestea, cercetri recente sugereaz c exist loc pentru a negocia identitatea autorului n scrierile academice, iar astfel, acest gen scriitoricesc nu trebuie despuiat de identitatea autorului. n acest lucrare voi explora noiunea de identitate a autorului ntr-un articol academic, analiznd folosirea pronumelui personal (la persoan nti, singular i plural). Argumentul meu principal este acela c scriitorii sunt contieni de identitateta autorului i folosesc n mod eficient acest concept pentru a-i face mesajul mai bine neles. Pentru a demonstra acest argument, am aplicat un ablon al identitii autorului unui articol despre predarea limbii engleze (Social Identity, Investment, and Language Learning de Bonny Norton Peirce) publicat n Tesol Quarterly (1995) i mi-am concentrat studiul asupra modalitailor prin care identitatea autorului este dezvluit prin folosirea pronumelui personal. n final, am discutat implicaiile rezultatelor obinute, concluzionnd c din cele 54 de variante ale pronumelui personal (la persoan nti, singular i plural) folosite n articolul analizat, 20 (37%) cad n categoria ca originator. n categoria ca cercettor exist 18 (33%) variante ale pronumelui personal (la persoan nti, singular i plural). Aceasta nseamn c identitatea autorului articolului studiat este foarte puternic, dar n acelai timp este bazat pe o cercetare tiinific minuioas. Cnd articolul analizat a fost publicat n anul 1995, problema identitii sociale n contextul achiziionrii unei limbi strine nu a fost dezbtut de muli lingviti. La scrierea articolului, 13

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 autoarea a fost nevoit s foloseasc de nenumarate ori pronumele personal (la persoan nti, singular i plural). Acest lucru este datorat faptului c, n articolul ei, autoarea a prezentat concepte inedite, bazate pe rezultatele cercetrii ntreprinse n domeiul achiziionrii unei limbi strine. Cuvinte cheie: lingvistic,identitatea autorului, pronume personal Introduction In this paper I will base my assertions and discussions on two articles. The first article, which has provided the framework for my study, is written by Ramona Tang and Suganthi John, and is entitled The I in identity: Exploring writer identity in student academic writing through the first person pronoun. It was published in English for Specific Purpose (no. 18, 1999, S23-S39). The second article, Options of identity in academic writing by Ken Hyland, has helped me construct the rationale and understand the general issues concerned with writer identity. It was published in ELT Journal (Vol. 56/4, October 2002, pp. 351-358). Using the two articles mentioned above as guidelines, I will identify, analyze and discuss the writer identity in Social Identity, Investment, and Language Learning by Bonny Norton Peirce. This article was published in Tesol Quarterly (Vol. 29, No.1, Spring 1995). I had two central aims when looking at the article subject to research: (1) to determine if the writer uses the first person pronoun in her writing; and (2) to determine the roles that are behind these first person references. The findings are highlighted in Results of Analysis and Discussion of the present paper. Terminology Recent research has emphasized that disciplines have different views of knowledge, different research practices, and different ways of seeing the world. Thus, academic writing is not the uniformly faceless prose that it is often thought to be, but it displays peculiarities between fields of study. All these differences are reflected in diverse forms, arguments and expressions, including the writer identity. By writer identity we understand the use and/or the absence of first person pronouns, both in the singular and plural forms (e.g. I, me, mine, we, us, our and ours). The extent to which authors can intrude into their texts and mark their personal involvement by using first person pronouns, clearly varies between disciplines. Generally, writers in the hard sciences and engineering prefer to downplay their personal role to highlight the issue of their study. The preferences for joint authorship in the sciences and engineering explains the greater use of plural forms in those disciplines. By using fewer author pronouns, writers in the sciences adopt a less personal style in order to help strengthen an impression of objectivity by subordinating their own voice to that of their results. In soft knowledge domains, such as humanities and social sciences the arguments and assertions are less precisely measurable and clear-cut than in the hard sciences. Thus, the presence of the writer identity is more obvious, and a personal stance can help promote an impression of confidence and authority. For this reason, writers use the first person pronoun when they are presenting their claims and bottom-line results. Writers also intrude into the text to link themselves with their main contribution. Thus, we can say that effective academic writing depends on appropriate language choices, and that the writer identity refers to the various ways the writers employ their personal perceptions in different contexts. Rationale Traditionally, academic writing had been considered as being dry and impersonal. This kind of writing involves an objective exploration of ideas that transcend the individual. Numerous textbook and style guides advised the writers to leave their personalities aside, and subordinate their views to rigid conventions of anonymity. However, recent research has shown that academic writing is no longer regarded as distant and impersonal, but as a genre where the writers presence 14

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 is felt more and more significantly. Thus, the issue of how writers create identities for themselves in their academic writing has become once again the subject of research. Method In this section, various ways in which the first person pronoun may be used in academic writing are presented. Research has shown that not all instances of I are exactly alike, and that a degree of power wielded by authorial presence is to be noted through a particular instance of use of the first person pronoun. The following categories are based on Tang and Johns research, and include: I as the representative, I as the guide, I as the architect, I as the recounter of the research process, I as the opinion-holder and I as the originator. I as the representative can be identified with the first person pronoun, usually in the plural form we or us. These personal pronouns can refer to: something general, as in It resulted in the language we know today. (we = people); a smaller group, as in We know that Romanian is a Latin language. (we = linguists); and a particular state of affair, as in The goods we have today reflect many centuries of development. The examples above show the fact that the first person pronoun reduces the writer to a non-entity, because the reader does not find out anything about the person who writes the lines. I as the guide through the essay can be better understood if we think of the essay as a new language lesson and the writer as the teacher during the students presence in class. Using this metaphor, we can see the role of the guide as being the person who shows the reader through the essay, much as a teacher teaches the students the new lesson. The guide locates the reader and the writer in time and place, presents the readers the main points of the essay, and concludes his/her findings. Verbs of perception (e.g. see, note and observe) are usually clear references that the first personal pronoun (usually in its plural forms of we or us) has the role of the guide. I as the architect is usually realized by the usage of the first person singular, I. The writer is the person who writes, organizes, structures and outlines the material in the written paper. There is not a clear-cut difference between I as the guide and I as the architect, but it is useful to have in mind the fact that the guide merely seems to show the reader through an already existing terrain, while the architect, as the words suggest, creates a structure in the writing process. I as the recounter of the research process describes or recounts the various steps of the research process. These might include reading source texts, interviewing subjects, collecting data etc. Material process verbs or doing verbs (e.g. work, read, interview, collect), frequently used in the past tense, signal the presence of I as a recounter of the research process. I as the opinion-holder can be found in the instances where the writer shares an opinion, view or attitude with regard to known information or proved facts. Verbs of mental processes of cognition (e.g. think) usually are an indicator that the writer takes the position of the opinionholder. I as the originator can be found in academic writings where the writer advances his/her own ideas in the paper. It is thus understandable that when the writer is the originator the ideas presented are new. The usage of I as the originator gives the writer the opportunity to claim his/her authority, and express some form of ownership over the written work. Results of Analysis Using the method described above, I have identified all the instances of writer identity in Social Identity, Investment, and Language Learning by Bonny Norton Peirce (Tesol Quarterly, Spring 1995). For the sake of better organization, my results and discussion will be split into the following conventions: (1) the first section of Bonnys study (pp.9-13) will be referred to as Part 1: The Introduction; (2) the second section entitled THE STUDY: IMMIGRANT WOMEN AS LANGUAGE LEARNERS (pp.13-14) will be referred to as Part 2: The Study; (3) the third section entitled THE THEORY: SOCIAL IDENTITY, INVESTMENT, AND THE RIGHT TO SPEAK (pp. 14-18) will be referred to as Part 3: The Theory; (4) the fourth section entitled THE ANALYSIS: IDENTITY, INVESTMENT, AND LANGUAGE LEARNING (pp. 18-25) 15

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 will be referred to as Part 4: The Analysis; and (5) the final section entitled THE IMPLICATIONS: CLASSROOM-BASED SOCAIL RESEARCH (pp. 25-28) will be referred to as Part 5: The Implications. I as OR Total 4 10 0 6 5 16 5 11 6 11 Subtotal 54 Table 1: Distribution of first person pronouns across the article of research: Discussion It is easy to notice in Table 1 that none of the five parts of Bonnys article have any instances of I as the representative and I as the guide. From this I can understand the fact that the author does not intend to play a passive role in her article. Already a member of the academic community (a postdoctoral fellow at the Modern Language Center, Ontario Institute for Studies in Education, Canada), the author does not need the acceptance of the linguists community. What she intends to do in the article is to bring the topic of her research to light and present her findings and conclusions. In order to achieve this she does not have to use the writer identity as the representative or the guide. Out of a total of 10 instances of the first person pronoun used in Part 1: The Introduction four of them (40%) fall into the I as the originator category (for examples see Appendix). The reason that stands behind this fact is that Part 1: The Introduction is where the author expresses the novelty of her research. She succeeds in presenting her ideas though the usage of such phrases as propose, take the position, argue and support. It is also important to mention that there are three (30%) instances of I as the opinion-holder, which means that she expresses opinions of someone elses views in order to build the theoretical background of her study. The instances where I stands for the architect (10%) and for the recounter of the research process (10%) make out of Bonnys first part of the article a proficient way of building up and recreating the backdrop of research. Thus, Part 1: The Introduction contains all the necessary elements to make its message clearly understood. Out of a total of 6 instances of the first person pronoun used in Part 2: The Study five of them (83%) fall into the I as the recounter of the research process. This is only natural due to the fact that this part of Bonnys article deals with the presentation of her research, which meant collecting data from diaries, questionnaires, individual and group interviews, and home visits. She makes use of such phrases as I helped teach, I invited, I based my research questions, etc., which only highlight the fact that she underwent through all the necessary academic demands when doing her project. In Part 3: The Theory the total instances of the first person pronoun used are 16. The number of first personal pronouns that express I as the recounter of the research process and I as the originator is equal, i.e. five instances (31%) each. This can be explained by the fact that what the writer does in this part is to present her new theory based on the research she has previously done. It is important to mention that there are four (25%) instances of I as the architect which only help the writer to build the discourse she needs in order to sustain her ideas. This part has the highest percentage (30%) of usage of first person pronouns in the whole article, thus being the center and most important part of her research. Out of a total of 11 instances of the first person pronoun used in Part 4: The Analysis five of them (45%) fall into the I as the originator category. This is due to the fact that this section analyses her findings. The other instances of writer identity present in this part are equally shared 16 Part 1 2 3 4 5 I as Rep I as Guide 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 I as Arch 1 1 4 2 0 I as Rec 2 5 5 2 4 I as OH 3 0 2 2 1

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 by uses of I as the architect, as the recounter, and as the opinion holder in a percentage of 18%. These are used skillfully by the author in order to create a believable presentation of her opinions. Out of a total of 11 instances of the first person pronoun used in Part 5: The Interpretations, six (54%) fall in the I as the originator category. I as the recoutner of the research process is represented by four (36%) instances of writer identity. This is only normal if we consider this final section of Bonnys article as her conclusions. The conclusions are meant to restate the topicproblem and go through the most important evidence that sustains the writers own opinions. Conclusion Out of a total of 54 instances of the first person pronoun used in Bonnys article, 20 (37%) fall into the I as the originator category. Instances of I as the recoutner of the research process are 18 (33%) in number. This means the writer identity in the article is very strong, but is also based on thorough research. When the article was published for the first time in 1995 the issue of social identity in the context of language learning was not dealt upon by many linguists. That is why, when writing her article the author had to make use of numerous instances of first person pronouns. What this paper has shown is the fact that each section of Bonnys article made use of writer identity in order to suit her discourse. Probably, Bonny Norton Peirce was not aware of this fact, but her being part of the academic community for a long time has subconsciously influenced the decision she made regarding language use when she wrote her article.

Appendix Following are examples for each category of writer identity from Bonnys article. The first person pronouns have been underlined in each example: I as the architect - I drew in particular on Weedons (1987) conception of social identity or subjectivity. (p.14-15) - I will demonstrate below that although it might be tempting to argue that Eva was essentially an introverted language learner (p. 16) - I wish to highlight data that addresses the question. (p.18) I as the recounter of the research process - From January to June 1990 I helped teach a 6-month ESL course to a group of recent immigrants at Ontario College in Newtown, Canada. (p.13) - I also drew a substantial amount of data from two detailed questionnaires (p.14) - my research on immigrant women in Canada develops questions (p.18) I as the opinion-holder - a theory of social identity that I hope will contribute to debates on second language learning. (p.12) - In my view, the conception of investment rather than motivation (p.17) - I suggest that the reason why Martina refused to be silent (p.21) I as the originator - I take the position that if learners invest in a second language (p.17) - I wish to argue that Martinas investment in English was largely structured (p.21) - As Eva continued to develop what I have called an identity as a multicultural citizen (p.25) Bibliography 1.Hyland, Ken, Options of identity in academic writing, in ELT Journal, Vol. 56/4, October 2002, pp. 351-358. 2.Peirce, Bonny Norton, Social Identity, Investment, and Language Learning, in Tesol Quarterly, Vol. 29, No.1, Spring 1995. 17

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 3.Tang, Ramona and John, Suganthi, The I in identity: Exploring writer identity in student academic writing through the first person pronoun, in English for Specific Purpose, no. 18, 1999, S23-S39.

ACADEMICIANUL EMIL POP I ARHEOLOGIA ROMNEASCLiviu MRGHITAN Academia Romn, Divizia Istoria tiinei Adresa: Calea Victoriei, nr. 125, cod. 010071, sector 1, oficiu potal 22, Bucureti. Abstract Although the Paleopalinological research was initiated by the prestigious biologist Emil Pop, titulary member of the Romanian Academy since 195, and this original type of scientific investigation of the flora from the distant historical times has begun to be a an efficient means of information in the framework of archaeological excavations, his name is not mentioned in the specific works and treaties. This omission must be corrected, and the first step in this regard was done in the framework of the scientific research session from Bucharest, the 17 th of May 2007 of the Division of Science History of the Romanian Academy through the following communication. Cuvinte cheie: cultur, biologie, investigare, paleopolinologia, arheologie, agricultur, savant. Aa cum bine se tie, cercetarea trecutului istoric foarte ndeprtat al omenirii n general i al fiecrui popor n special, au fost i au rmas pn n prezent pe ct de tentante, pe att de pline de felurite greuti. Dificultile multiple, derivate din faptul c unica surs pentru obinerea de informaii pe al cror temei s se formuleze concluzii tiinifice care s reflecte n mod ct mai fidel aspecte ale existenei umane petrecute cu multe sute de ani mai nainte au fost i au rmas n exclusivitate urmele de cultur material, au lsat cale liber interpretrilor de tot felul. Astfel, n cele aproximativ dou secole i jumtate de cercetri mai mult sau mai puin sistematice i tiinifice, att pe plan tiinific european ct i naional, s-au emis o serie de teorii i s-au creat felurite scenarii ale evoluiilor pe scara vremii a societii umane, dintre care nu puine erau considerate destul de mult vreme drept adevruri imuabile i definitiv ctigate de tiin. ns lucrurile nu au stat chiar aa cum se credea de ctre generaia de cercettori emitent. Pe msur ce n cutri erau implicate noi metode de investigare se constata c o seam dintre mai 18

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 vechile percepte nu mai ntruneau condiiile de credibilitate pe care se bazau concluziile enunate i acceptate ca atare n o anume etap de studiu. ntr-o asemenea situaie se afla i ncercarea de situare n timp a momentului istoric n care omenirea n evoluia sa multimilenar a reuit s realizeze c procurarea hranei, problem capital din toate timpurile, devenea posibil i prin alte mijloace dect vntoarea i culegerea din natur a unor categorii de plante comestibile. Dup numeroase cutri, pe la mijlocul secolului al XVIII-lea a nceput a se contura opinia c practicarea cultivrii sistematice a solului ar fi nceput doar ntr-un singur spaiu relativ restrns, numai de cte o unic grupare tribal, iar aceast fundamental operaiunea cultivrii plantelor ar fi fost rspndit din aproape n aproape de la un trib la altul. Acel loc n care omul a nceput s cultive pri din pmntul ce l elibera de vegetaia natural prin aprinderi intenionate, s-a presupus a fi fost inutul dintre fluviile Tigru i Eufrat, arie teritorial cunoscut sub denumirea greac de Mesopotamia. Emis ns din a doua jumtate a secolului al XIX-lea, acea teorie era unanim acceptat fr rezerve, fiind consemnat ca atare nu numai n sofisticate tratate de istorie sau renumite enciclopedii, ci era vehiculat i n manualele colare. Dar i acest aa considerat adevr a nceput s fie pus sub semn de ntrebare dup ce naturistul biolog Emil Pop stabilise existena unei noi metode de investigare, i anume, analiza polenului din sol. n bun parte susintorii teoriei genezei agriculturii n Orientul Apropiat au fost extrem de reticeni n acceptarea apelrii la analizele polenului va la o nou metod n cercetrile arheologice. Era pus sub semn de ntrebare posibilitatea ca polenul s reziste nealterat n niveluri stratigrafice vechi de mi multe zeci de milenii. Pentru ca Paleopolinologia s fie recunoscut ca o modalitate de mbogire a datelor tiinifice arheologice a trebuit ca practic s dispar fizic o generaie de cercettori care la vremea lor erau considerai adevrate somitii ai arheologiei. Odat acceptat valabilitatea analizelor polinice n niveluri de locuire preistorice s-a produs o constatare care pe moment prea neverosimil. Se constata, cnd pe un antier arheologic, cnd pe altul, c n nivelurile stratigrafice a cror vechime era s fie egal, sau chiar mai mare, cu nivelurile mesopotamiene, se gseau resturi de polen ale unor plante cultivabile, deosebite de flora natural peren. n felul acesta apruse dovada c n spaii diferite, au aprut nu unul, ci mai multe exemple de practicare a agriculturii incipiente, nefiind deci vorba de o rspndire a acesteia doar dintr-o unic zon de pe ntregul mapamond. Se cuvine deci, n acest spaiu nalt tiinific din incinta Academiei Romne, s aducem la cunotina celor interesai c fr de ntemeierea de ctre cel care a fost academicianul Emil Pop, de la a crui natere se mplinesc 110 ani, astzi att arheologia romneasc, ct i cea din strintate ar fi fost mult mai srace n date i informaii tiinifice imposibil de a fi obinute fr a se apela la investigaiile Paleopalinologice a crei paternitate i revine pe drept savantului ce n-a voit s se despart de catedra universitar clujean. Comunicare prilejuit de aniversarea la Academia Romn a 110 ani de la naterea botanistului prin excelen Emil Pop.

19

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

CONCEPIA FILOSOFIC A LUI VASILE GOLDI DESPRE STAT I DREPTMarian IOVAN Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad Arad, 310025, Bd. Revoluiei nr. 94-96 e-mail: [email protected]; tel. 0045/0257/284899 Abstract Being a part of a philosophic common conception, of an original way of interpreting great trends of the European history the judicial philosophy seen by Vasile Goldi speaks about values, principles and arguments which guided his entire political career. The author of this study makes an analysis of the main elements which united a postmodern philosophy of power and law among which the concepts of justice, natural laws, positive laws, natural human and people rights, state, power, constitutionalism and social and Christian democracy are the ones that articulates the national, European and international political projects of the great Romanian scholar and politic man. Cuvinte cheie: dreptate, constituie, stat, Marea Unire, ndemnul hristic Analiza de ctre Vasile Goldi a mecanismelor, direciilor i valorilor reglatoare ale istoriei Occidentului, a Europei n ansamblu, explicitarea misiunii celor care dein puterea politic au dobndit o mare profunzime i o deschidere practic datorit valorificrii avantajelor euristice ale interdisciplinaritii i spiritului tiinific pozitiv, aa cum acesta pusese stpnire pe dezvoltarea tiinelor socio-umane ncepnd cu a doua jumtate a secolului al XIX-lea. n acest context, preocuprile lui Goldi pentru mprtirea rezultatelor cunoaterii pozitive din sociologie, pedagogia social, psihologia social, tiinele juridice, economia politic, geopolitic, teoria general a statului etc., rspund nu numai pasiunilor sale cognitive, ci i nevoilor personale legate de activitatea de deputat n parlamentul din Budapesta i, dup Marea Unire, n cel din Bucureti, corespunznd necesitii, reglate de o etic politic superioar, de a fundamenta obiectiv i dup 20

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 criterii universal acceptabile programele politice elaborate n diferite etape ale vieii sale i, mai ales, arhitectura statului naional unitar romn, implicit a principiilor generatoare ale primei Constituii a acesteia. Marile proiecte politice elaborate de Vasile Goldi, ca lider de partid naional, ca deputat, ca frunta al micrii de eliberare naional i ca unul dintre corifeii Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, s-au ntemeiat pe vasta sa cultur istoric, sociologic, economic, filosofic dar i juridic. Faptul c a cunoscut opera unor mari filosofi ai dreptului rezult din numeroasele trimiteri bibliografice pe care le-a fcut pentru a justifica propriile atitudini n domeniu. Stpnirea conceptelor principale ale dreptului este demonstrat de faptul c a scris un manual de Constituie pentru colile poporale n prima parte a carierei sale didactice. Astfel, ndrtul unor noiuni ce in implicit de sfera de analiz a filosofiei dreptului (ca de pild: stat, putere, drept, drept natural, drept pozitiv, drepturile omului, constituionalism, administraie european, drepturile popoarelor, stat universal, proceduri juridice europene, constituant etc.), Vasile Goldi era preocupat, mai nti de toate, de a valorifica metodele tiinifice de cercetare i analiz, cum sunt cele ale sociologiei i istoriei, pentru c adevrurile despre dreptate rezult nu din cetatea teoriilor frumoase, nici din silogismele filosofiei transcendentale, ci din cutarea tiinei, deoarece de pe aceast baz trebuie s porneasc la drumul ei cuceritor dreptatea1. Situat pe o astfel de poziie, Vasile Goldi, n diferitele sale scrieri, a analizat raporturile dintre dreptul natural, drepturile omului i dreptul pozitiv, rolul valorilor juridice n reglarea statului i a dinamicii dreptului, necesitatea reformelor n contextul decalajelor dintre formele juridice i strile de fapt, principiile pe care s se nale statul romn unitar i dreptul internaional, perspectiva istoric a statului universal, condiiile limbajului juridic etc. Ideea de dreptate Conceptul pivotal al filosofiei juridice i al orientrii activitii politice desfurate de-a lungul vieii de ctre Vasile Goldi este cel de dreptate. Este vorba, n primul rnd, de dreptatea cretin, de dreptatea lui Dumnezeu, care este una i aceeai pentru toi oamenii, este incompatibil cu mprirea societii n stpni i slugi. Dreptatea, ca valoare universal, strbate istoria precum un duh care glsuiete n fiecare epoc ntr-un mod specific. Cel care a vestit dreptatea pentru toi a fost Mntuitorul Iisus Hristos. Prin actul nvierii sale, Hristos a pus pecetea dumnezeirii pe legea cea nou a dreptii i libertii...Legea Mntuitorului se cuprinde ntr-un singur cuvnt: iubete. Iubete pe aproapele tu ca pe tine nsui, iar temelia pcii ntre oameni o lmurete mai luminos ca soarele: f semenilor ti ceea ce doreti s i se fac de ctre oamenii ti.2 Aadar, dreptatea divin este cldit pe iubirea aproapelui. nvtura lui Hristos este: Iubiiv unii pe alii! Omul este o fiin social; oamenii pot tri numai mpreun, n societate. Coagularea societii, bunul ei mers i pacea social sunt condiionate de iubirea reciproc a oamenilor. Legea lui Hristos nu poruncete, nu formuleaz opreliti, ea cuprinde un singur ndemn: iubete! n timp ce legea veche (codul lui Moise), care conine cele zece porunci toate formulnd interdicii, a fost una a urii, a robiei unor oameni de ctre alii, a rzboaielor i a rzbunrii. Adevrata fericire a omului pe pmnt, organizarea universal a oamenilor i pacea lumii sunt oper cretin, se ntemeiaz pe ndemnul hristic: Iubete pe aproapele tu ca pe tine nsui! Iubirea cretin apropie omul de om mpreun cu adevrul, dreptatea i libertatea. Aceste concepte sunt corelative, n sensul c se afirm mpreun influennd gradul de mulumire, de fericire a oamenilor i a popoarelor pe pmnt. Dreptatea se poate face ntre oameni i ntre popoare dac fiecare jertfete ceva din libertatea, din binele su. Nu poi face ns altuia dreptate scria Vasile Goldi, dect numai renunnd la o parte a libertii tale.3 Dar renunarea la o parte din binele tu, din egoismul sau din libertatea ta este resimit dureros i se desfoar anevoios nVasile Goldi, Despre problema naionalitilor, n Vasile Goldi, Scrieri social politice i literare, ediie ngrijit de Mircea Popa i Gheorghe ora, Editura Facla, Timioara, 1976, p.126. 2 Vasile Goldi, Hristos a nviat! , n Voina poporului, nr. 13, anul IX, 1931. 3 Vasile Goldi, Naterea adevrului, n tirea, nr. 246, anul II, 1932.1

21

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 istorie. De aceea triumful dreptii n lume presupune sacrificii, rzboaie, lupte, martiri. ncetarea rzboaielor, a rzbunrilor, a conflictelor dintre oameni presupune respectarea legii lui Hristos: Dumnezeu este iubire. Prin urmare, cu ct va fi mai mult iubire ntre oameni cu att va fi mai mult dreptate, libertate i fericire, cu att mai mult adevrul va fi mai biruitor. Credina n Dumnezeu este calea spre dreptate social i naional. Esena oricrei religii reprezint imaginea dreptii ntre oameni i popoare, iar dreptatea este columna civilizaiei. Dreptatea, ca valoare diriguitoare a zbaterilor oamenilor pe pmnt, poate s apar n minile unora sau altora ca o visare frumoas, ca o contemplare a unei idei, ca un enun transcendental etc. Dezvoltarea culturii oamenilor, nmugurirea contiinei de sine a fiecrui om i a fiecrui popor (formarea contiinei naionale) sunt elementele ce conduc spre civilizaie. Oamenii i popoarele i asum dreptatea prin fapte, prin lupt, prin organizare, prin iniiative i zbateri pentru a o finaliza. Relaiile dintre oameni, neamuri i naiuni credea Vasile Goldi, n chip tainic i neneles se stabilesc n numele unei tot mai largi drepti sociale prin lupte i grele jertfe, adesea prin crncene rzboiri.4 Statul nsui, ca produs al dezvoltrii istorice a societii, este o creaie i un instrument ale dreptii, ale civilizrii progresive a umanitii. n exercitarea misiunii sale, statul traduce n fapte spiritul dreptii i al libertii. Prin intermediul statului i dreptului pozitiv dreptatea, ca valoare spiritual, este cea care constituie adevrul democraiei, cea care solidarizeaz oamenii i ncheag fiecare popor ntr-o fiin mai puternic, cea care regleaz raporturile dintre naiuni pregtind fericita mpreun vieuire a omenirii. Legile fireti, dreptul natural i dreptul pozitiv Dreptatea cretin se ntrupeaz n dezvoltarea istoric a societii prin legile fireti i drepturile naturale ale oamenilor i popoarelor. nc din perioada tinereii, Vasile Goldi fcea distincie, fiind n ton cu orientrile filosofice predominante n analiza dreptului din Europa secolului al XIX-lea, dintre legile fireti i legile pozitive. Legile fireti au un caracter obiectiv i necesar, ele acionnd peste voina oamenilor. Nimic nu se poate mpotrivi legilor fireti. Ori te potriveti lor, ori te nimiceti. Tertium non datur scria Vasile Goldi. 5n timp ce legile pozitive, instituiile sunt create de oameni astfel nct s concorde cu legile fireti. De pild, n temeiul legii fireti c cetenii aceluiai stat trebuie s se bucure n msur egal de binefacerile statului lor a fost iniiat i adoptat, n anul 1848, o lege pozitiv privind egala ndreptire a naionalitilor aflate n Imperiul Habsburgic. La fel, toate legile fundamentale ale rii ncepnd cu Constituia, ar trebui s urmeze legile fireti reflectate n contiina fiecrei epoci istorice, n duhul vremii. Activitile guvernelor, ale puterii legiuitoare i ale celei judectoreti, modul n care funcioneaz administraia public ar trebui s urmeze legile pozitive, iar acestea s fie n consonan cu legile obiective, fireti, pentru ca societatea s prospere, s devin tot mai nchegat i mai dreapt, pentru ca ntr-adevr viaa constituional a rii s fie egal mprtit de ctre toi cetenii i de toate naionalitile. Legile fireti ale istoriei umanitii, ale istoriei fiecrui popor au un caracter universal, necesar; manifestrile individuale i concrete ale istoriei sunt generate de aceste legi. Legile fireti ndrum n mod tainic, cu necesitate de fier, ntmplrile omeneti pe crarea civilizaiunii, a adevrului i dreptii. Omenirea urmeaz n mod instinctiv aceste legi care se convertesc n drepturi naturale. Astfel, de exemplu, este un drept firesc, acela c fiecare naiune poate dispune, poate hotr singur i n mod liber soarta sa sau acela c naiunile, indiferent de mrime i de poziia geografic, s fie egal ndreptite sau ca fiecare om s aib aceleai drepturi precum semenii si. Iar legile pozitive, actele normative ar trebui s urmeze drepturile naturale. Dar oare aceast logic este transpus ntocmai n mersul real al istoriei? Goldi se ntreba dac monarhia austro-ungar este interesat s fac acele aranjamente juridice i instituionale noi prin care s se conformeze cerinelor legilor fireti, astfel nct s-i mplineasc chemarea istoric? Oare, dac ansamblul legilor pozitive ncepnd cu Constituia, sunt conforme legilor fireti, este cert faptul c4 5

Vasile Goldi, Sufletul colii primare, n Gazeta nvtorilor , nr. 11-12, anul II, 1931. Vasile Goldi, Sufragiul universal n monarhia austro-ungar, n Tribuna, IX, nr. 218, 1905, Arad, p. 1.

22

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 acesta nu va rmne liter moart sau o nlnuire de simple enunuri formale fr a fi traduse n fapte de via juridic? La ntrebri de felul celor de mai sus, Vasile Goldi a formulat rspunsuri bazate pe analize istorice, sociologice, pe cercetare tiinific temeinic a realitilor socio-economice, politice, culturale i religioase din vremea imperiului austro-ungar. Concluzia sa a fost aceea c exist o mare discordan ntre formele instituional juridice i fondul economic, politic al societii ungare dinaintea primului rzboi mondial, c dreptul pozitiv existent nu se regsete n practic n multe privine fapt pentru care constituionalismul i viaa parlamentar, mpreun cu ntreaga democraie, sunt falsificate. Goldi constata c se formase o curioas concepie despre aplicabilitatea legilor pozitive ale rii: Am ajuns ntr-adevr acolo, ca ntre starea real de fapt i cea formal de drept s fie cea mai profund contradicie. La noi nimeni nu mai afl nefiresc faptul c cei n drept a aplica legile, le aplic pe acestea dup arbitriul lor. Legile care apr interesele economice ale clasei dominante, se aplic cu o rigiditate aproape neomeneasc, iar dispoziiile legilor care ar fi chemate s scuteasc ntructva pe cei mici fa de cei mari sunt socotite ca simple ornamente ale constituiei ungare, fr nici o valoare real.6 Cu alte cuvinte, instituiile create, formele constituionale adoptate fiind de inspiraie liberal, capitalist, vin n contradicie cu structurile economice preponderent feudale. S-au schimbat doar formele juridice, esena a rmas. Ori aceast mare contradicie dintre starea formal de drept i cea real de fapt alimenteaz cele mai diverse abuzuri ale funcionarilor de stat, ntrete lcomia satrapilor administrativi, dezvolt fenomenele de corupie, ideologia naional a ovinismului maghiar sau transform n simple petice de hrtie legile presei, electoral, a nvmntului, a cultelor sau privind egala ndreptire a naionalitilor din imperiu. ntr-un astfel de context istoric i juridic, ntr-un stat care adopt forme juridice specifice democraiei constituionale, care proclam drepturile omului i ale ceteanului pe de o parte, i care n esena sa, prin tradiiile, obiceiurile i practicile administrative, este unul de tip feudal pe de alt parte, poporul romn din imperiu ar trebui s se bucure de urmtoarele drepturi naturale, fireti: fiind esenialmente un popor de plugari, romnilor le trebuie, nainte de toate, pmnt; dreptul la nvmnt n limba matern; dreptul de a folosi limba matern n instituiile statului, inclusiv de a fi judecai n limba matern; dreptul de a li se respecta demnitatea i de a fi egali n faa legii cu ceilali ceteni din imperiu; libertatea de opinie, de organizare i n plan confesional; drepturi electorale, ncepnd cu alegerea judelui, notarului, medicului i a celorlali slujbai ai statului, ncheind cu alegerea reprezentanilor n casa rii; sufragiul universal, direct, egal i secret; autonomia naional etc. Astfel de drepturi fireti aparin nu numai romnilor, ci oricrei alte naionaliti, inclusiv celei maghiare, sau oricrei naiuni europene. Goldi era convins c dac monarhia austro-ungar nu va gsi i nu va introduce n viaa public noi aranjamente instituionale, juridice, prin care s se conformeze cerinelor legilor fireti, drepturilor naturale ale omului i ale popoarelor prin care s intre n concertul statelor din universul civilizat, atunci aceasta va fi nevoit s menin neamuri diferite n aceeai organizare statal cu lanurile urii, cu utilizarea forei brutale ca temelie a edificiului imperiului. Ori concluzia istoriei este aceea c tronurile, mpriile se surp dac se mpotrivesc legilor fireti, dac sunt potrivnice dorului de libertate i de fericire a neamurilor. ntr-o viitoare alctuire social, fie n imperiul austro-ungar, fie n afara lui, va trebui promovat dreptatea cretin, orice privilegiu va fi abolit, orice supremaie va fi nlturat fiind considerat o crim, fiecruia va trebui s i se dea ce i se cuvine. O nou ordine juridic edificat nuntrul imperiului ar trebui s fie promovat pe calea reformelor, de care s beneficieze toate popoarele, cum ar fi: reforma sistemului de impozite pe temeiul principiului progresivitii; reforma administraiei pe baza principiului autonomiei comunale; nlturarea virilismului din viaa public; reforma electoral prin introducerea votului universal, direct, egal i secret; reforma dreapt a6

Vasile Goldi, Recensmntul, n Romnul, nr. IX, 1911, p. 2.

23

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 justiiei; garantarea drepturilor politice i civile pentru toi cetenii, indiferent de naionalitate; garantarea autonomiei naionale, a egalei ndreptiri a naionalitilor prin intermediul instituiilor statului etc. Astfel de schimbri instituionale necesit o formulare a legilor pozitive n aa fel nct acestea s exprime ct mai adecvat imperativele legilor fireti i ideea de dreptate. Limbajul, textul legii trebuie s fie clar i precis. Este inadmisibil ca temeiul literal al oricrei legi s dea loc la felurite interpretri. De aceea, oricare lege trebuie s fie coerent, necontradictorie iar expresiile lingvistice s redea odat cu norma de urmat i spiritul legii. Totodat, prezint mare importan practic accesibilitatea textului actelor normative n primul rnd pentru cei servii de autoritile administrative i judectoreti. Procesele gestionate de organele judectoreti ar trebui s se desfoare n limba matern; la fel, actele emise i comunicarea autoritilor publice ar trebui s se realizeze n limba matern, dac ntr-adevr se dorete dreptate social i naional. Dar, oare, statul ungar, parlamentul maghiar mbtat cu himera subjugrii naiunilor nemaghiare, ntemeiat pe neoiobgie, va fi capabil s neleag duhul vremii, legile naturale, pentru a ncepe uriaa munc de ntemeiere a unui nou stat, de practicare a dreptii sociale i naionale? Cu siguran, credea Goldi, istoria va da un rspuns la aceast ntrebare prin crearea acelor noi forme juridice, instituionale prin care s rspund cerinelor imperioase ale legilor fireti. Puterea, statul i dreptul Celui cruia i revine misiunea de a realiza dreptatea prin primenirea legilor pozitive, corespunztor cerinelor legilor fireti, prin garantarea aplicrii legilor, este statul susinut de societatea solidar cu duhul epocii istorice, cel care asigur funcionarea puterilor publice cu sprijinul activ al majoritii cetenilor. Realizarea practic a dreptii necesit eforturi, perseveren, lupte politice care s utilizeze mijloacele potrivite scopurilor stabilite, implicit a forei pentru a impune dreptul pozitiv. n cele din urm, n politic toat nelepciunea se rezum n vestitele cuvinte: Macht geht vor Recht, iar mijlocul cel mai probat al puterii este unirea tuturor forelor.7 Dar ce este statul, ca titular al puterilor legislativ, administrativ i judectoreasc? Statul se compune din toi cetenii si, este susinut de toi acetia prin plata de impozite, i reprezint i-i servete pe toi fr discriminri, conform principiilor civilizaiei. Organizarea statal este oglinda fidel a mpririi societii n clase i grupuri sociale, a dezvoltrii istorice a fiecrei naiuni. Astfel, n aproape toate statele Europei medievale fiinau dou importante clase antagoniste: deintorii exclusivi ai drepturilor politice (marii prelai ai Bisericii i nobilimea) i cei lipsii de aceste drepturi (iobagii i srcimea n general). Rezultatul funcionrii acestui tip de stat a fost nedreptatea extrem ridicat la rang de principiu: creterea proprietii fr munc i extinderea muncii fr a acumula proprietate. Evolund mpotriva legilor fireti, aceast structur statal a fost pus n discuie de burghezia n ascensiune i de nflorirea luminismului, de afirmarea unei noi intelectualiti alctuit din avocai, nvtori, medici, farmaciti, preoi, funcionari de stat etc., care se transform ntr-o ser a liberalismului. n aceste medii ncepe propovduirea drepturilor omului i ale ceteanului, lupta mpotriva privilegiilor nobilimii i a absolutismului. Treptat cuceresc spiritele ideile de dreptate, libertate, egalitate i solidaritate, care vor sta la baza noii ere n dezvoltarea statului: constituionalismul i parlamentarismul modern. Cu siguran, constata Vasile Goldi, aceast trecere la democraia parlamentar i la statul constituional a avut loc ntr-un mod specific n cadrul monarhiei habsburgice, un mod mbibat de distorsiuni, disfuncii, contradicii fapt ce a fcut ca organele legiuitoare s ntocmeasc de multe ori simple petice de hrtie, administraia s fie nu una european ci mai degrab una de tip asiatic iar justiia s funcioneze altfel dect ar fi trebuit. Baza statului o constituie n principal cele dou fore sintetizatoare ale solidaritii oamenilor, ale unirii forelor sociale pentru a-i atinge obiectivele comune. n cadrul civilizaiei europene, cele dou fore sunt biserica i coala, prima asigur unitatea spiritual a contiinelor,7

Vasile Goldi, O scrisoare politic, n Tribuna poporului, IV, nr. 74, 1900, p. 1.

24

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 urmarea legii iubirii cretine de ctre oameni iar cealalt asigur emanciparea cultural a oamenilor, dezvoltarea contiinei naionale prin cultur. Pe lng cele dou fore sintetice, Goldi subliniaz rolul bogiei generate de economie, deoarece bogia i cultura sunt o garanie mai mare a meninerii statului, dect srcia i incultura, pentru c omul cult i avut se teme de dezordinea n care poate s piard totul, n timp ce nevoiaii doresc cu ardoare rsturnrile n care pot ctiga totul.8 Dintr-o alt perspectiv, statul este instituia cea mai desvrit la care a ajuns omenirea n istoria de pn acum, lund diferite grade de dezvoltare n funcie de condiiile etnografice, economice, geografice etc. ntotdeauna ns elementele primordiale ale unui stat sunt pmntul pe care triete i poporul prin care fiineaz: statul e o bucat din omenire i o bucat din teritoriu planetei, adic este sufletul unui popor i ara n care vieuiete poporul. ara nu este o simpl proprietate a statului, ci este nsi trupul su, o parte a fiinei sale. De aceea nici un stat nu poate s cedeze ceva din ara sa, nici s renune la independena i suveranitatea sa. Dezvoltarea civilizaiei a validat ca stat specific epocii n care a trit Goldi statul naional fapt confirmat de multitudinea micrilor politice de eliberare naional i de organizare a unor state naionale n mai multe zone ale Europei. n acest flux de evenimente i procese istorice majore se ncadreaz desvrirea statului unitar romn, proclamat prin voina organic a naiunii romne exprimat de Adunarea Naional de la Alba Iulia, la 1 Decembrie 1918. Ca autor al proiectului noului stat unitar romn stat naional, suveran i independent, Vasile Goldi mpreun cu ceilali corifei ai Marii Uniri, a iniiat ntrunirea Constituantei, a reflectat asupra principiilor politice i juridice pe care s fie aezat, edificat statul romn rezultat al Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918. Toate aceste preocupri i idei la care a ajuns sunt o continuare consecvent a atitudinilor i principiilor adoptate nc din faza n care a intrat n lupta pentru drepturile politice i civile ale naionalitilor, implicit ale celei maghiare din imperiul austro-ungar, reprezint o expresie a aceluiai crez politic cretin-social i democrat. Promotor al unei etici politice, juridice i administrative de tip apostolic, ghidat de valorile culturii i civilizaiei europene, Vasile Goldi concepea noul stat naional unitar romn ca fiind produsul necesar al dreptii istoriei, al ntruprii noii concepii privind realizarea dreptii n lume, care presupune: consacrarea libertii reale a tuturor popoarelor; egalitatea oamenilor n faa legilor; furirea unei societi planetare care s garanteze ntovrirea naiunilor libere; datoria de a nu pedepsi progenitura pentru pcatele prinilor; asigurarea tuturor neamurilor i tuturor cetenilor conlocuitori pe pmntul romnesc a acelorai drepturi i ndatoriri; promovarea valorilor culturii i civilizaiei universale fapt ce necesit abolirea fiecrui privilegiu i statuarea, ca fundament al acestui stat, a muncii i rsplii ei integrale; garantarea drepturilor i libertilor naionalitilor conlocuitoare de a se instrui, administra i judeca n limba matern; libertate confesional i egalitate pentru toate religiile din stat; vot obtesc, direct, egal, secret pentru ambele sexe ncepnd cu vrsta de 21 de ani; desvrit libertate presei, asocierilor i ntrunirilor, libera propagand a gndurilor omeneti; reforma agrar radical etc. Toate aceste enunuri reprezint principii care prefigureaz elaborarea Constituiei viitorului stat democrat al Romniei Mari. n noul stat romn puterea nu se va mai moteni, nu va fi monopolul unei clase care s paraziteze pe seama celor muli, ci ea va fi legitimat emannd din voina colectiv a poporului. Puterea va trebui s ncarneze spiritul public, s promoveze interesele tuturor pturilor sociale, s serveasc satisfacerii nevoilor publice. Fiind legitim, puterea are dreptul s legifereze n numele naiunii, s aeze viaa public pe temeiul dreptii sociale. O astfel de putere nu va substitui dreptul prin brutalitate, ci va nlocui fora brutal cu dreptatea. Aadar, noul stat romn are nevoie de mpmntenirea unei noi concepii de via, ntemeiat pe valorile morale, pe idealurile universal acceptabile puse n serviciul comunitii, pe conlucrarea tuturor forelor sintetice menite s dea coeziune vieii sociale, politice, naionale i s le surprind pe cele distructive. Aezarea edificiului8

Vasile Goldi, Despre problema naionalitilor, n Op.cit. , pp. 150-151.

25

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 noului stat este, nainte de toate, ghidat de factori spirituali. Morala i religia sunt cheagul solidarizrii oamenilor sau liantul comunitilor umane. Cu ct va fi mai mult moralitate i iubire cretin n societate, cu att se va nfptui mai mult dreptate social, instituional, naional i internaional. Tendinele istorice de dezvoltare a statului i dreptului, de realizare a dreptii se fac evidente i n relaiile internaionale, n afirmarea dreptului internaional sau n plmdirea statului universal. Astfel, de pild, popoarele Europei au format totdeauna un ntreg cultural i spiritual, au promovat idei i valori generale care, treptat, au fost adoptate de toate popoarele culte. Prin urmare, istoria Europei este o istorie a principiilor comune dup care popoarele componente s-au ghidat n realizarea gradat a fericirii lor pmnteti. Astfel dreptatea istoriei s-a afirmat prin valorile moderne general recunoscute, cum sunt respectarea drepturilor omului, democraia, constituionalismul, respectarea suveranitii statului naional ca punte de legtur ntre cetenii si i formaiuni instituionale care vor integra statele naionale ajungndu-se, peste un arc de timp istoric, la un stat universal. Aadar, statul i dreptul naionale nu sunt ultima treapt n dezvoltarea civilizaiei. Viitorul civilizaiei europene depinde exclusiv de gsirea soluiei la problema dac se poate substitui sau nu conflictelor armate o procedur juridic general acceptat de toate popoarele? Goldi era convins, rspunznd la aceast ntrebare, c niciodat popoarele europene nu vor accepta de bun voie exercitarea asupra lor a unor fore de constrngere prin care s le fie impus pacea. Fora aceasta nu poate fi deci de ordin material credea Goldi, care s reprezinte fora brutal, ci trebuie s fie exclusiv de ordin spiritual, pe care sufletul omenesc s-o primeasc de bunvoie i bucuros. Aceast for exist, dar omenirea cu bun tiin o ignor. A fost creatoarea civilizaiei apusene, lumea ns a uitat-o. Va trebui inventat din nou.9 Astfel i exprima Goldi, n ultimele luni de via, credina adnc i nestrmutat n ideea biruinei dreptii cretine, a statului de drept, a valorilor civilizaiei europene. Pe acest fond istoric, Hotrrile Adunrii Naionale de la Alba Iulia, 1 Decembrie 1918, vor rmne pentru venicie o glorie a neamului romnesc fiindc prin ele se proclam principiile eterne i infailibile ale dreptii, ale libertii i ale pcii de totdeauna n lume.10

9

10

Vasile Goldi, Societatea Naiunilor i Marea Adunare Naional de la Alba Iulia, n Hotarul, nr. 7, anul I, 1933. Ibidem.

26

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

ACTIVITATEA LUI VASILE GOLDI N CADRUL CONSILIULUI DIRIGENT (2 DECEMBRIE 1918 10 APRILIE 1920)Eugen GAGEA Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad Facultatea de Psihologie i tiine ale Educaiei Adres: str. Praporgescu, nr.1 3, tel 0257/338533, 0257/250609, e-mail: [email protected] Abstract Been a good knowing of romanian reality school by Transylvania on the eve of Union animated by deep patriotic feelings, Vasile Goldi, after assumption of Cultured Resourt and Public Instruction in frame of Dirigent Council through seriousness actions, in view reorganize of education. Thus, he manage reorganized romanian primary and secondary education, he put modern base and undertake important actions, which going to found Romanian University of Cluj. He take all possible measure for ensure harmonious development of Romanian education in Transylvania in concordance with new historics reality. Cuvinte cheie: reform, nvmnt, religie, cultur, minoriti naionale. La 1 decembrie 1918, Marea Adunare Naional de la Alba Iulia a ales, din cadrul celor 1.228 de delegai, Marele Sfat compus din 250 de membri. Pentru conducerea curent a treburilor interne ale Transilvaniei pn la unirea sa definitiv cu Romnia, acesta alege un guvern provizoriu - Consiliul Dirigent, format din 15 membri. Preedinte al Consiliului Dirigent este Iuliu Maniu. 27

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 Ceilali membri sunt: Vasile Goldi, Alexandru Vaida-Voevod, tefan Ciceo-Pop, Ioan Suciu, Aurel Vlad, Aurel Lazr, Emil Haieganu, Victor Bontescu, Romulus Boil, Ion Fluiera, Iosif Jumanca, Vasile Lucaciu, Valeriu Branite, Octavian Goga. Erau 10 membri ai P.N.R., trei in dependeni i doi membri ai P.S.D. din Transilvania i Banat11. Toi acetia erau recunoscui ca lupttori i organizatori ai romnilor din Transilvania n lupta de eliberare naional. n vederea repartizrii judicioase a sarcinilor, membrii Consiliului Dirigent i-au mprit sferele de activitate, majoritatea dintre ei conducnd activitatea unui resort. Preedinte al Consiliului Dirigent i eful resortului de interne dr. Iuliu Maniu; resortul Instruciei Publice i al Cultelor - Vasile Goldi; resortul Afacerilor Externe i Propaganda ziaristic Alexandru Vaida-Voevod; resortul de Rzboi i Siguran Public tefan Ciceo-Pop; resortul Organizare i pregtirea Constituantei - Ioan Suciu; resortul Finanelor - Aurel Vlad; resortul Justiiei - Aurel Lazr.12 Contieni de sarcinile ce le revin, avnd adeziunea deplin a romnilor transilvneni, membrii Consiliului Dirigent vor trece la punerea n aplicare a hotrrilor Adunrii Naionale de la Alba Iulia. Una dintre primele msuri luate, n vederea punerii bazei statului romn n Transilvania, a fost aceea a introducerii unei administraii romneti.13 Astfel, la nceputul anului 1919, Consiliul Dirigent a luat msuri de numire a prefecilor n toate judeele administrate de ctre el.14

Vasile Goldi a condus treburile Resortului de Culte i Instrucie Public n perioada 2 decembrie 1918 15 martie 1919, resort care trebuia s canalizeze toate aciunile n vederea reorganizrii nvmntului romnesc din Transilvania, n concordan cu noile realiti istorice. Dup Unire, toate colile de stat au trecut sub controlul Consiliului Dirigent. Cele mai arztoare probleme care necesitau rezolvare imediat erau problema asigurrii colilor cu cadre didactice calificate, cu material didactic sau chiar cu local. Cele aproape 2.000 de coli primare, 72 gimnazii, 31 coli pedagogice, 157 coli civile, 57 coli comerciale i alte coli de specialitate din Transilvania dispuneau de un numr insuficient de profesori.Pentru a veni n ajutorul nvmntului secundar Vasile Goldi a dat circulara Cu privire la ocuparea de catedre n nvmntul secundar romnesc15, prin ea se fcea apel la profesorii care au funcionat n colile romneti din Transilvania s-i reocupe catedrele. Resortul de Culte i Instrucie Public a avut n vedere i starea material a profesorilor. Vasile Goldi a propus Consiliului Dirigent s se acorde profesorilor un ajutor anual de 600 coroane i unul lunar de 300 coroane pe perioada 1 ianuarie - 31 martie 1919.16 n atribuiile Resortului de Culte i Instrucie Public intrau i problemele cultelor religioase. Pe toat perioada n care Vasile Goldi a fost secretar al Consistoriului din Arad, Episcopia a avut o int demn, aproape radical, n problema naional. Printr-o circular Vasile Goldi a cerut autoritilor bisericeti s rup legtura cu guvernul din Budapesta. Consiliul Dirigent anuna bisericile, prin intermediul resortului condus de Goldi, c le va acorda sprijin n rezolvarea tuturor problemelor n spiritul larg democratic i liberal care transpir din hotrrile de la Alba Iulia.17 De asemenea, ntr-o Circular ctre bisericile subordonate se spunea c fiecrui cetean romn itefan Pascu, Marea Adunare Naional de la Alba Iulia, ncununarea ideii, a tendinelor i a luptelor de unitate a poporului romn, Cluj, 1968, p.383-386 12 Arhiva Istoric Central, Bucureti, Fond: Consiliul Dirigent; Procese verbale ale Consiliului Dirigent (fotocopii), vol.1, p.1-2 13 Decretul-lege nr. 3632 privind organizarea Transilvaniei pn la unirea definitiv din 11/24 decembrie 1918, n Monitorul Oficial, nr. 212, 13/26 decembrie 1918, p.375-379 14 Arhiva Istoric Central, Bucureti, Fond: Consiliul Dirigent, A (Secia prezidenial), dosar nr. 4, 1919, f.15-22 15 Gazeta Oficial, nr. 5, din 5/18 ianuarie 1919. p. 17 16 Idem, nr. 7-12, din 1, 6, 8, 12, 19, 22 februarie, 1919, p.3 17 Idem, nr. 14 din 15 martie 1919, p. 611

28

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 revine sarcin s participe la punerea bazei financiare si ntrirea Romniei care deschide calea mai ncnttoare i perspective spre un viitor senin i fericit.18 Resortul de Culte i Instrucie Public a cuprins n sfera sa de activitate i problema minoritilor naionale. Vasile Goldi, consecvent principiilor sale i celor cuprinse n Hotrrea de la Alba-Iulia, a adoptat o atitudine progresist n domeniul rezolvrii tuturor problemelor legate de minoritile naionale.19 A exclus din activitatea sa favoritismul, sistemul preferenial sau persecuiile cu caracter naional. n edina Consiliului Dirigent din 22 ianuarie 1919, Vasile Goldi a anunat c saii au depus jurmnt de fidelitate fa de noul stat. Cu aceast ocazie a cerut s se acorde suma de 27.720 coroane ajutor pentru Institutele froebeliane sseti i s intervin pe lng Muse de Gaublin din Paris pentru a napoia 4 covoare de valoare istoric ale bisericii sseti din Sibiu.20 Aceste covoare au fost trimise la Paris pentru a fi copiate, dar nu au mai fost restituite. Pentru nvtorii i nvtoarele din serviciul colilor franciscane s-a acordat un ajutor de stat de 600 coroane anual. La propunerea lui Vasile Goldi a fost cooptat Lutz Corody n Resortul de Culte i Instrucie Public, din partea sailor, ca secretar general. Vasile Goldi l-a cunoscut bine de pe vremea cnd a fost profesor la Braov, cnd Partidul Naional Romn a ncercat o platform comun cu partidul sailor n conducerea cruia era i Lutz Corody. n edina Consiliului Dirigent din 24 martie 1919 Vasile Goldi a anunat c treburile Resortului de Culte i Instrucie Public le va conduce n continuare Valeriu Branite. ncepnd din 15 martie 1919, toate actele Resortului de Culte i Instrucie Public poart semntura lui Valeriu Branite. Dup sosirea acestuia la Sibiu, Vasile Goldi a plecat la Bucureti ca ministru fr portofoliu n guvernul romn. A rmas mai departe membru n Consiliul Dirigent cu vot deliberativ.

Circular ctre toate oficiile protoprezbiteriale i parohiale din districtul Consistoriului Arad, n Arhivele Bisericii Ortodoxe din Cermei, dosar 119, act 18 19 Proces-verbal luat n edina Consiliului Dirigent din 9/22 ianuarie 1919 de la Sibiu, n Biblioteca Institutului de istorie veche din Cluj, nr. nv. M. 168, p.114 20 Patria (Cluj), VI, 1924, nr. 195, 14 septembrie, p. 4

18

29

STUDII DE TIIN I CULTUR,

ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007

III. EDUCAIE I CERCETARE EDUCAIONAL. POLITICI N EDUCAIE STUDENI ARDENI N UNIVERSITILE DIN EUROPA (secolul XIX - nceputul secolului XX)Stelean BOIA Universitatea de Vest Vasile Goldi din Arad Facultatea de tiine Umaniste Politice i Administrative Adres: Arad, st. Unirii, Nr.3, tel/fax 0257/282324, 0257250599; E-mail: [email protected] Abstract The present study presents, with all the necessary data, the list of the students and intellectuals from the Arad County who studied and got their cultural formation in the higher education institutions across Europe in the second half of the 19th century and at the beginning of the 20th century. This study is based on the achievements of both Romanian and foreign historiography, but most particularly on the information got from the Romanian and foreign archives. The author of this study uses not only a statistic (quantitative) analysis but also a sociologic analysis which highlights the particularities of the complex process of formation of Romanian elites in the Arad County in the modern period. Between 1867 1918 a number of 280 students coming from the county of Arad have attended the universities from Europe.The benefited from 88 scholarships most of them belonging to Emanuel Gozsdu Foundation(75).Many students have attended courses at the Faculty of Law (218), of Medicine and Pharmacy(57) and of PoliTechnical Sciences(31), 93 graduate students have been granted the title of Ph. D.in science. Cuvinte cheie: university, faculty, elite, foundation, student, intellectual, study, scholarship 30

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 Istoria elitelor intelectuale romneti originare din fostul comitat al Aradului i din spaiul geografic al actualelor judee Arad i Bihor nu a reprezentat o prioritate a cercetrii istorice ardene dinainte de revoluia din decembrie 1989, dar nici n perioada postdecembrist.Preocuprile istoricilor materializate n articole ,studii i abordri monografice au pus n valoare doar parial potenialul intelectual i cultural al spaiului istoric ardean,particularizndu-i trsturile , evideniindu-i contribuia la dezvoltarea culturii i civilizaiei moderne i contemporane romneti.21 Trind ntr-o zon istoric marcat de profunde confluene etnice, cu bogate tradiii istorice culturale maghiare i germane, romnii au reuit n epoca modern importante recuperri n planul instruirii colare superioare i n promovarea unor certe valori intelectuale n cultura romn.Secolele al XIX-lea i al XX-lea au impus o ntreag pleiad de mari intelectuali formai n universitile din Europa Central i de Vest.

Pornind de la aceste cercetri,n studiul de fa ne-am propus prezentarea listei cu studenii romni originari din fostul comitat Arad i implicit a intelectualilor ardeni din perspectiva formaiei lor superioare universitare, n perioada cuprins ntre anii 1867 1918.Studiul nostru se bazeaz pe cercetarea matricolelor universitare de la instituiile de nvmnt superior din Europa Central i de Vest , dar cu deosebire din Ungaria istoric, cercetare completat cu numeroase informaii oferite de evidenele bursierilor fundaiilor romneti de stipendii , cu deosebire ale Fundaiei Emanuil Gozsdude la Budapesta (1870 1952).22 Astfel , pe baza acestor cercetri am reuit s identificm un numr de 280 de studeni romni originari din localitile fostului comitat Arad, care n perioada dualismului austro ungar au studiat n universitile din Europa. Aa cum reiese din lista cu intelectualii ardeni formai n universitile europene publicat n studiul de fa, majoritatea acestora sunt produsul instituiilor de nvmnt superior din Budapsta i Oradea, respectiv Cluj. Tabel cu repartizarea intelectualilor ardeni pe centrele universitare frecventate Budapesta 138 Oradea 90 Cluj 81 Schemnitz 11 Viena 4 Debrein 4 Kecskemet 4 Presov 3 Bratislava 2 Anvers 1Dintre numeroasele studii dedicate istoriei intelectualitii ardene amintim : Eugen Gluck, Contribuii cu privire la viaa i activitatea lui Nicolae Horga-Popovici, n Ziridava,V,1975,pp.156-168;Cornel Clepea, Fundaii colare ale Episcopiei Aradului , n Ziridava, XVIII, 1993, pp. 419-435; Melentie Nica, Nicolae tefu(Nicu Stejrel)(1855-1914), n Ziridava, IX,1976,pp.413-442; Doru Bogdan, Pavel Vasici n slujba nvmntului romnesc(1870-1881), n Ziridava,IX,pp.511-526; Doina Radu, Atanasie Marian Marienescu(1830-1914),n Ziridava,IX, 1978,pp.341-368;Radu Homescu, Iuliu Tr. Mera(1861-1909),n Ziridava, IX, 1978, pp.443 461;Nicolae Rou, Atanasie andor(1808-1892), n Ziridava, V,1975,pp.169 197, Lucian Emandi, Emil Monia, compositor popular,n Ziridava, V,1975, pp.245 253; Stelean-Ioan Boia, Fundaia Elena Ghiba-Birtai contribuia ei la dezvoltarea nvmntului romnesc ardean, n Monografia Liceului Teoretic Elene Ghiba-Birta, Arad,,Arad,1995, pp.159-172. 22 Lista cu studenii originari din comitatul Arad se poate consulta la Cornel Sigmirean, Istoria formrii intelectualitii romneti din Transilvania i Banat n epoca modrn , Presa Univesitar Clujean, Cluj Napoca; Stelean- Ioan Boia, Fundaia Emanuil Gozsdu(1870 1952),Editura Universitii de Vest Vasile Goldi Arad, 2006.21

31

STUDII DE TIIN I CULTUR, ANUL III, NR. 4(11), DECEMBRIE 2007 Graz 1 Cernui 1 Keszthely 1 Gottingen 1 Halle 1 Heidelberg 1 Leipzig 1 Magyar - Ovar 1 Considerente de ordin economic precum proveniena studenilor aflai la studii din familii cu resurse financiare modeste, suportnd cu mare dificultate colarizarea la o universitate din Vest, dar i orientarea colarpromovat de autoritile politice de la Budapesta, au determinat ca foarte puini tineri romni s poat urma studii la universitile din afara statului ungar.Prin legea emis n 1898 de ctre ministrul de interne Dezso Perczel, orice diplom universitar obinut la o universitate din afara spaiului ungar trebuia acreditat la o instituie de nvmnt superior din Ungaria, ceea ce presupunea din partea viitorului intellectual roman o bun cunoatere a limbii maghiare.23 Aceast condiionare descuraja plecarea multor tineri romni la studii n strintate. Bursele obinute de tinerii romni aflai la studii n Europa trebuiau aprobate de ctre Ministerul Instruciunii Publice, care nu le considera ndreptite de fiecare dat. Din aceste cauze,universitile strine erau frecventate pentru 1-2 semestre n timpul anului de studii sau pentru dobndirea unei specializri dup obinerea licenei sau a doctoratului; nu sunt puine c


Recommended