+ All Categories
Home > Documents > Revista Familia Martie 2015

Revista Familia Martie 2015

Date post: 25-Sep-2015
Category:
Upload: marius-v-pop
View: 501 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Revista Familia Martie 2015
144
FAMILIA Revistã de culturã Nr. 3 martie 2015 Oradea
Transcript
  • FAMILIARevist de cultur

    Nr. 3 martie 2015Oradea

  • REDACIA:

    Ioan MOLDOVAN - DirectorTraian TEF - Redactor ef

    Miron BETEG, Mircea PRICJAN, Alexandru SERES, Ion SIMU

    Redactori asociai: Marius MIHE, Aurel CHIRIAC

    REDACIA I ADMINISTRAIA:Oradea, Piaa 1 Decembrie, nr. 12

    Telefon: 40-259-41.41.29; 40-770-850068E-mail:

    [email protected](Print) I.S.S.N 1220-3149

    (Online) I.S.S.N 1841-0278www.revistafamilia.ro

    TIPAR: Imprimeria de Vest, Oradea

    Revista figureaz n catalogul publicaiilor la poziia 4213

    Idee grafic, tehnoredactare i copert: Miron Beteg

    Revista este instituie a Consiliului Judeean Bihor

    Seria a V-amartie 2015

    anul 51 (151)Nr. 3 (592)

    REVIST DE CULTURApare la Oradea

    Responsabilitatea opiniilor, ideilor i atitudinilor exprimate n articolele publicate n revista Familiarevine exclusiv autorilor lor.

    ABONAMENTE LA FAMILIA

    Cont pentruabonamente: RO81TREZ07216335000XXXX deschis la Trezoreria OradeaC.F. 4208358

    Responsabil denumr:

    Mircea Pricjan

    Seriile Revistei Familia Seria Iosif Vulcan: 1865 - 1906 Seria a doua: 1926 - 1929

    M. G. Samarineanu Seria a treia: 1936 - 1940

    M. G. Samarineanu Seria a patra: 1941 - 1944

    M. G. Samarineanu Seria a cincea:

    1965-1989Alexandru Andrioiu

    din 1990Ioan Moldovan

    Acest numr conine reproduceriale unor ilustraii aprute n prima seriea revistei (1865 - 1906)

  • FAMILIAREVIST LUNAR DE CULTUR

    Revista apare sub egida Uniunii Scriitorilor din Romnia

    Fondat n 1865 deIOSIF VULCAN

    DIRECTOR:IOAN MOLDOVAN

  • Iosif Vulcan

  • 5FAM

    ILIA

    - 15

    0

    Cu ani n urm, vreo 20, pe cnd eram la gimnaziu, deci, i nu tre-cuse mult timp de la schimbarea regimului politic n Romnia, am avutprivilegiul s primesc una dintre cele mai importante lecii din viaa meade pn-acum. M nscusem i m formasem ntr-o societate nchis, fuse-sem nvat s nu calc normele, s nu ies n eviden prin aa-numite extra-vagane, s merg pe strad n linie dreapt, fr abateri, cu scop precis...Leciile astea le luasem de bune, mi le nsuisem, nu cunoteam alternativ,iar puseurile de personalitate mi s-au dezvoltat, din fericire, dup Revo-luie, din fericire, zic, cci mi imaginez ce-ar fi nsemnat ele nainte, mi-amimaginat uor chiar i-atunci, n lumea proaspt eliberat, teoretic, ns-nfapt la fel de nchistat. Protestelor mele i-ale unui coleg de-a se reveni lapredarea limbii franceze, cnd, prin cine tie ce tulburare de sistem, ni seschimbase-n toiul trimestrului predarea limbii strine cu engleza (ce ironieca apoi tocmai limba englez s-mi amprenteze definitoriu firea!), s-arspuns prompt, n sala profesoral, cu o dubl propunere: de scdere anotei la purtare i de exmatriculare. n clasa a 3-a sau a 4-a! Ce elementdeviant i perturbator trebuie s fi fost! Mai apoi, n gimnaziu, aprnd la oserbare de sfrit de an cu cercelul mndru nfipt n lobul urechii am fostpoftit fr drept de apel s prsesc cldirea colii, care e o instituieserioas, unde derbedeii ca mine nu-i afl locul. Am fost siderat, atunci,ultragiat de nedreptatea creia-i czusem victim i-am purtat cu minerevolta asta mult timp dup aceea. Evenimentul de la care am pornit dis-cuia, acea lecie despre libertate care mi-a deschis ochii aa m-a gsit, caadolescent declarat duman definitiv al sistemului, iar peste ali civa ani,cnd sistemul a mai zvcnit o dat din copit, mai exact cnd o profesoa-

    Editorial

    Mircea Pricjan

    Mecanismele gndirii sau Soluia sursului strepezit

  • Mircea Pricjan

    6

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    r de logic mi-a trntit prima not de 1, n clasa a IX-a, pentru pletele-miprea lungi i pentru tricoul morbid cu Master of Puppets-ul celor de laMetallica, eram clit deja, am putut ntmpina ntmplarea cu zmbetul pebuze i chiar cu un dram de comptimire pentru acea persoan profe-soar de logic, of all people prizonier inocent a unui timp revolut.Pn n clipa aceasta, la 25 de ani dup Revoluie, am mai avut neplcereas surd strepezit n astfel de confruntri cu o vechime pe care numairapiditatea cu care se nlnuie schimbrile ne-a fcut s o credem att dendeprtat, ba chiar disprut. Norocul meu, ansa mea la schimbare s-anumit Iain Campbell i nu tiu dac, datorit vrstei fragede, nu s-ar fi pututnumi oricum, poate c da, ns faptul c acest domn Campbell, june profe-sor scoian, venit n oraul de pe malurile Criului Repede ca voluntar, al-turi de ali civa colegi scots, pentru a ine o summer school cu ado-lescenii btinai, faptul c el, c ei veneau ca transplantai aici din acealume la care ncepusem deja s vism tot mai concret a fost, n mod cate-goric, hotrtor. Vara aceea a fost pentru mine un soi de tabr de antrena-ment ntr-ale libertilor ceteneti i de gndire. Orice exerciiu ne pro-punea Iain sau Gavin sau vreun alt educator strin, orice discuie purtamcu ei (n englez, fatalmente!), orice joc organizam (baseball pe terenulUniversitii Oradea, de pild), n orice excursie plecam (la uncuiu, cucortul, cnd Gavin a dansat n jurul focului purtnd kilt-ul clanului su) toate erau lecii fireti, normalitate n aciune pe care noi, copiii cu cheia lagt, cei educai nainte s respecte normele i s mearg drept pe strad icare se treziser dup c trebuie s se dumireasc singuri cum staulucrurile, de fapt, o absorbeam cu toi porii, o studiam dup puteri i nestrduiam s ne-o nsuim cu un soi de vitejie imberb, ca o turm de ani-mlue ameite ce-au ajuns, dup o via de hlduit prin aria deertului,la un fabulos lac limpede, de pe luciul cruia le surd flori orbitoare delotus. A fost, vara aceea, o scufundare n acel fabulos lac, adevratul boteznu ntru cele sfinte, ci ntru cele ale lumii drepi de care aveam cu toiinevoie. Vara urmtoare, for good measure, pentru efecte i mai sigure, l-amprimit pe Iain Campbell la noi n familie, o lun i mai bine, putnd astfels m conving c era cu adevrat ceea ce prea, iar nu vreo fiin fantastic.Acum, dimpotriv, cnd anii au trecut, vreo 20 la numr, de fantasticul exis-tenei lui nu m mai ndoiesc: am ncercat s-l gsesc, folosind toat tehnicaredutabil a anului 2015, ns de Iain Campbell, profesorul din Aberdeen,Scotland, pare s nu fi auzit nimeni. Acest lucru, totui, n-are alt nsemn-tate pentru relatarea de fa dect aceea pur anecdotic; mai importanteste lecia ce s-a desprins, cea care mi-a resetat mecanismele gndirii, attde prost setate iniial.

  • i se mai ntmpl azi s zmbesc strepezit vznd c-n multe cazurimecanismele gndirii n-au mai putut fi resetate, c pentru muli era dejaprea trziu sau c momentul schimbrii n-a mai venit cazul cel mai fla-grant al recentei dispute pe marginea anacronicului i funciarmente ne-dreptului timbru cultural/literar, care nu trdeaz dect o nchistare att deasemntoare cu aceea dovedit de onor profesoara mea de logic. Trimvremuri n care falia dintre generaii este uria, lrgit tot mai tare, cufiecare zi, de noile avansuri galopante ale tehnologiei i, deci, ale gndirii.Mi-e c nelegerea, consensul nu mai este posibil i nu este vorba aicidespre rea-voin, ci doar de neputin. n faa acesteia se poate cel mult su-rde strepezit.

    Soluia sursului strepezit

    7

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • 8FAM

    ILIA

    - 15

    0

    L-am privit ndelung pe Sadoveanu de dou ori, n decursul prodi-gioasei pentru mine toamne 1954. O dat cnd Ceahlul literar dea mo-numental la prezidiul unei adunri pentru aprarea pcii, aplaudat n rs-timpuri (eu m aflam la balconul slii, n apropierea lui Petru Groza, care,ocupnd iniial un rnd ntreg, a invitat apoi, cu un gest de om de lume, cte-va femei pe scaunele rmase goale). Sadoveanu s-a ridicat de dou-trei orin picioare pentru a rosti, cu trsnitorul su accent moldav, cteva vorbeprotocolare. Se prezenta ceremonios, n haine negre i cu lavalier. Laieire, l-am vzut nvemntat n vestita-i ub siberian, de culoare deschis,nconjurat respectuos de tineri, un uria obez i eapn, cu privirea ceprea a nu nregistra nimic, umplut cu fire de cea cosmic A doua oaram avut prilejul a-l contempla pe autorul Baltagului la o edin a Aca-demiei, tot la masa prezidiului, alturi de G. Clinescu ce rostea o conferin- nchinat lui Cehov. Pe msur ce Clinescu termina de citit paginile, Sa-doveanu, aflat la stnga sa, le lua cu grij i le rnduia unele peste altele, gos-podrete. O colaborare.

    *

    Cnd m gndesc bine, mi dau seama c singurele momente lumi-noase din viaa mea au fost nceputuri fulgurante, mirifice, care n-au maicontinuat. Unde e urmarea lor? Se afl undeva o urmare a lor, n lumea deaici ori n lumea de dincolo? Pot exista puzderie de nceputuri i-att?

    *

    Tinereea viguroas privete ndrtnic, necrutor, doar nainte. Lanevoie calc peste cadavre. A mea, vai, petrecut n ani istorici ri, dar ipentru c am fost croit pesemne ntr-un anume fel (cauzele s-au conjugat!),

    Asterisc

    Gheorghe Grigurcu

    Exist o poezie a drumurilor

  • a privit struitor napoi, a idealizat trecutul, a ovit nengduit de mult,pierzndu-se par delicatesse.

    *

    Nici nu-mi vine a crede. Am cunoscut Clujul nainte s fi prins fiingeneraia 80, nainte de-a fi auzit de vreun aizecist, naintea tuturorechinoxitilor i universitarilor de aici i de aiurea care ocup acum scena.Era un gol plin doar de vibraiile eternitii. Clujul dinainte de FacereaLumii

    *

    Ultima ipotez a stomatologului britanic Alan Prestwood inventa-torul exo-odontologiei, adic a tiinei care se ocup strict cu igiena bucala extrateretrilor susine urmtoarele: dinii acelor creaturi fiind uri, gal-beni, inegali, ba uneori lipsind cu totul, avnd i gingiile nnegrite, princi-palul lor interes la coborrea pe Terra ar fi acela de a gsi i a-i nsui tu-burile noastre de past de dini! Ca romn lucid ntreb: omul sta ne ia detmpii? De la prima ochire se vede c aceast elucubraie este o reclamascuns pentru Colgate, Friscodent i alte mrci pe care oricum le ignormfiindc dup ultimele sondaje romnii snt printre cei din urm consu-matori de periue dentifrice din lume. Dac ceva nu ne obsedeaz nici atti-ca i doar Dumnezeu tie ct sntem de obsedai asta este exo-odontolo-gia (Dilema, 2003).

    *

    La scurt timp dup condamnarea sa la moarte, Socrate a avut un visn care i se spunea c trebuie s se dedice artei i, pentru a nu-i supra pezei, la cei aptezeci de ani ce-i avea, s-a apucat s alctuiasc versuri.

    *

    Epigonul poart nu doar propria sa inevitabil povar, ci i pe cea amaestrului. Un hamal de lux.

    *

    Petii snt mult mai inteligeni dect se considera pn n prezent ipot nva mult mai rapid dect prietenii omului, cinii, susin cercettoriibritanici. Membrii unei echipe de cercettori de la Oxford i-au caracterizatpe peti ca fiind foarte capabili dup ce au construit o curs cu obstacoleacvatic i dup ce au observat c petii testai reprezentani ai speciei depeti mexicani-orbi, care triesc n ape de peter au memorat traseulcorect n doar cteva ore. De asemenea, petii au observat schimbrile de

    Exist o poezie a drumurilor

    9

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • Gheorghe Grigurcu

    10

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    traseu n momentul n care cercettorii au ncercat s-i pun n dificultate,fiind n acelai timp capabili s i aminteasc ceea ce nvaser cu ctevaluni nainte. Totodat, oamenii de tiin britanici au menionat c subieciitestelor au completat sarcini mentale complexe, inaccesibile cinilor sauhamsterilor (Adevrul, 2004).

    *

    Exist o poezie a drumurilor, cu att mai intens cu ct e vorba de dru-muri pe care nu le vei putea strbate niciodat. O nostalgie a nentmplatu-lui, a imposibilului. De aici atracia special a drumurilor ce se ivesc nfilme, chiar n filmele proaste.

    *

    Autopedagogia se poate realiza cu un efect maxim doar atunci cndte raportezi la tine n chip radical, avnd n vedere o victorie sau o nfrn-gere.

    *

    Ateptarea: o form rudimentar a eshatologiei nscris n fiinafierbinte a fiecruia din noi.

    *

    Ateptarea noastr de-a presupune fr reflecie c cine este, d. ex.,inteligent este i bun, c cine este entuziast are s fie generos, trebuie dincapul locului nfrnat pe temeiul nelegerii acelei condiii primordiale angustimii contiinei (T. Maiorescu, n temeiul conflictului dintre sferelede valori, semnalat de Kant).

    *

    Socrate, Pascal, al nostru Ibrileanu se zice c au vorbit mult naintede a-i da duhul. Oare au vorbit pentru a-i ndupleca viaa sau moartea?Probabil pe amndou.

    *

    Prin faa Teatrului Naional snt afie cu piesele care se joac. Afiuleste cam aa: O noapte furtunoas poz actori regie Directorulgeneral al Teatrului Naional, Dinu Sraru. Sau: Revizorul poz actori- regie Directorul general al Teatrului Naional, Dinu Sraru. i aa maideparte, cu O scrisoare pierdut, Trei surori, Legenda ultimului mprat.Ce s mai vorbim de Crim pentru pmnt dramatizare dup romanulcu acelai nume de Dinu Sraru Directorul general al Teatrului Naional,

  • Dinu Sraru. La reclama cu LG Home Appliance m ateptam s vd: idirectorul general al Teatrului Naional Dinu Sraru folosete televizor LG.E o idee (Dilema, 2003).

    *

    Ateptarea e pur ca orice increat.

    *

    Analiza poate ucide trirea deja consumat, s recunoatem ns ce fr putere asupra celei viitoare.

    *

    Timpul uman, n desfurarea sa, e ca un discurs presrat cu digre-siuni tot mai numeroase, care sfresc prin a-l consuma.

    Exist o poezie a drumurilor

    11

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • 12

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    PRINTRE ATIA (CON)FRAI

    Animat de un altruism metodic i probabil structural, nzuinaesenial a lui Ovidiu Cotru este aceea de-a nu se exprima n textul critic.Firete, stpnit de daimonul critic, el exprim aici, dar nu pe sine, ci textul cucare intr-n contact. Printre atia (con)frai mai mari unii, vorba poetu-lui, mori, alii plugari i printre atia alii mai mici unii, vorba aceluiai,scunzi, alii peltici care iau textele literare drept pretexte pentru alte ialte texte prin care se exprim numai pe ei nii, aa cum sunt, cu umorii rci, cu interese, cu strategii de demagogie a valorilor, cu tot, OvidiuCotru s-a brodit s reprezinte, de la-nceputul activitii sale de critic,taman situaia invers a criticii: anume pe aceea a criticului prin care operae lsat s se exprime prin intermediul su.

    CELE DOU SITUAII ALE CRITICII

    Situaie ideal pentru oper, ideal de atins pentru critic, ea este maidegrab complementar dect exceptnd cazurile de hiper-persona-

    Criterion

    Virgil Podoab

    Critica complet isecvena aprins*

    Ov

    idiu

    Co

    tru

    * Eseul de fa e o revedere, iar pe ici pe acolo i o revizuire, a versiunii sale iniiale, publi-cate n Familia nr. 8 din 1983. n mare, intervenia de acum asupra lui reprezint o de-laconizare i o limpezire punctuale a versiunii de-atunci, plus cteva substituii de concepte,foarte puine, inteligibile, sper, fr explicaii suplimentare. Acestea din urm in de istoriaevoluiei propriilor concepte n intervalul dintre juneea n care am scris eseul i faza n careea a ajuns n prezent i sunt, firete, mai adecvate dect cele vechi.

  • Critica complet i secvena aprins

    13

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    lizare a actului sau chiar de colectivizare interesant a aciunii critice opus primeia, nu mai puin ndreptit i ilustrat de critici la fel de mari,n care criticul se exprim pe el nsui prin oper. Contiina receptoare vatrece aici n faa obiectului receptat i i se va impune: nu invers. Criticulvine nspre opera nc necitit cu o viziune proprie gata constituit nurma experienelor anterioare de lectur, iar noua experien, dac opoate restructura, nu o poate ns nltura. Restructurabil ori ba, tocmaiaceasta se interpune ntre oper i el ca posibil fiin inocent ce ar putea-o primi aa cum e, fr autoritate, ca un dar. Dar nu: ntre oper i mine zice Picon, aa cum ar putea-o zice i Nicolae Manolescu, Eugen Simionsau chiar, uneori, Al. Cistelecan, spre pild, la noi exist ntotdeauna oprezen: celelalte opere i ideea mea despre art. Prezen mediatoareadpostind nsi esena personalitii i autoritii criticului, pe care sentemeiaz posibilitatea judecii de valoare.

    Fcnd posibil introducerea ierarhiei n spaiul literaturii, instau-rarea unei anumite ordini, ea e ntotdeauna profitabil pentru lumea deuniciti a operelor, ns pentru opera ca unicitate doar atunci cnd ceeace criticul aduce dinafar se-ntmpl s se potriveasc cu realitatea eiesenial: cnd punctul su de vedere prealabil se-ntmpl s se adecvezeacesteia. i cnd, vorbindu-i, el, ea i vorbete, dezvluindu-se n faa ei, i eai se dezvluie, realizndu-se pe sine n ea, se realizeaz i ea n el. Totuldepinde aici de mobilitatea punctului de vedere prealabil i de alegere.

    Iar dac n aceast situaie care e, firete, aceea a criticii de jude-cat estetic criticul se apropie de oper cu o pregtire prealabil de iniiat,vdit n punctul de vedere prealabil care (inter)mediaz relaia sa cuopera necitit nc, i n cealalt situaie care e, firete, aceea a criticii deidentificare el are nevoie de o pregtire prealabil, dar cu semn contrar.Veritabil ritual purificator, al splrii privirilor i depersonalizrii, pe alcrui interval de desfurare, depregtindu-se, deziniiindu-se, criticulredevine neofit. Redevine, din personalitate saturat cunoatere n urmalecturilor anterioare, o disponibilitate receptoare pur i simpl: Lectura spune Maurice Blanchot este cel mai mult ameninat de realitatea citi-torului, de personalitatea lui, de lipsa lui de modestie, de nverunarea cucare vrea s rmn el nsui n faa a ceea ce el citete, cu care vrea s fieun om ce tie s citeasc. Personalitatea cititorului firete, i a ipostazeisale de critic nceoeaz privirea critic, dup cum transparena opereie nceoat n aceeai msur de contextele ei. Doar ntre o privire inocen-t, pur, ntre o privire pus n faimoasele paranteze fenomenologice, sus-pendat, i o oper decontextualizat, singur, se instituie, n primulmoment al acestei situaii a criticii, o relaie adecvat, direct, nemediat

  • Virgil Podoab

    14

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    de obstacolul personalitii criticului sau de raporturile operei cu sprea vorbi n termenii lui Picon celelalte opere i cu istoria.

    Iar n aceast privin Ovidiu Cotru e n acord cu lumea mare a criti-cii contemporane de identificare din Frana i de la noi. Fie c vorbim de orelaie inter-subiectiv sau de una ntre un subiect receptor i un obiect dereceptat, Poulet, Richard, Rousset, Starobinski, Cotru sau Raicu se ntl-nesc n acest punct iniial, dar parc numai pentru a se despri i a o luape ci diferite n etapele urmtoare ale lecturii i nelegerii critice. Ca ipentru ceilali, demersul critic autentic va ncepe, aadar, pentru OvidiuCotru, printr-o micare spiritual de, cu un termen utilizat de GeorgesPoulet, dezapropiere, de desprindere a criticului de propria personali-tate anterioar noii lecturii, de (auto)deposedare a fiinei criticului detririle sale subiective sau de coninuturile prealabile ale contiinei sale.Tocmai acesta este, pentru Cotru, sensul conceptului maiorescian alimpersonalitii din care, trecndu-l prin fenomenologie, el face cheia debolt a meditaiei sale asupra criticii i semnul distinctiv al vocaiei criticu-lui. Ca i Maurice Blanchot, el vede n personalitatea criticului un obstacoln calea realizrii vocaiei sale, lectura autentic, adecvat la text: Nimicmai strin adevratei vocaii critice dect afirmarea ostentativ a personali-tii, dect voina obstinat singularizrii. Mreia i mizeria activitii criti-cului se exprim prin afirmarea personalitii sale pe drumul modest spreimpersonalitate. Recurgnd la un paradox, putem spune c orice mare criticdescoper un mod propriu de a fi impersonal.

    Persoan fr personalitate, impersonalitatea, de fapt, impersona-lizarea personalitii criticului va presupune, conform regulii husserliene apunerii n paranteza recomandat i de Cotru, capacitatea de transcen-dere, n momentul recepionrii operei de art, a determinrilor limitativeale contiinei noastre subiective, dup cum opera nsi presupune, nacelai moment primordial i dup aceeai regul fenomenologic, sus-pendarea provizorie din contexte, operat de critic dup o tehnic auitrii provizorii a tuturor lucrurilor tiute, lsnd opera s se dezvluie nrealitatea incoruptibil.

    De la nivelul acestei adevrate stri zero a personalitii criticului,relaia critic adecvat se va stabili imediat, ntre un subiect devenit un felde pasivitate receptoare i pasivitate receptat, ntre un ochi inocent,impersonal i luminos, i ntre o oper care, doar nsingurat sau sus-pendat din toate contextele ei, i relev esena: Critica literar este prob-abil un exerciiu al vederii, al acelei vederi originare care cuprinde, printr-unact de iluminare intelectual, esena operei de art (ceea ce este incorupti-bil n ea), separnd-o radical de ceea ce este accidental, adic legat de con-

  • Critica complet i secvena aprins

    15

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    diionrile ei. i-ntr-adevr, n urma efortului desubiectivizrii, din perso-nalitatea criticului nu mai rmne dect un ochi iluminant, a crui intuiieoriginar i va oferi spontan heideggeriana viziune anticipativ, iar a cruiraiune va da argumente pentru descrierea analitic i reflexia unificatoareasupra a ceea ce intuiia originar a iluminat.

    TRASEUL UNEI CRITICI COMPLETE

    Dac prin aceast micare de dezapropiere de sine a criticului, darde apropiere de oper, critica lui Ovidiu Cotru se aseamn, n mare i nmodul ei inconfundabil, cu cea a majoritii criticilor de identificare, princealalt micare a traiectului ei cea de distanare el se ntlnete mai descu criticul care, sub aspectul concepiei de ansamblu, dintre toi, i este celmai asemntor: Jean Starobinski. E momentul (kairoic!) s spun c, deitermenii de identificare i distanare vor fi folosii n sens starobinskian,la fel cu noiunea heideggerian de cerc hermeneutic, abia n preambulul laOpera lui Mateiu I. Caragiale (1977), teoria lui Ovidiu Cotru, coincizndn cteva din liniile ei de for cu cea din La Relation critique (1971), a fostelaborat anticipaie fericit! n eseurile sale fundamentale publicate nvara i toamna anului 1966, n revista Familia: Despre critica literar,Cteva precizri n legtur cu modalitile critice i judecata estetic devaloare, Critica i unicitatea operei literare i Despre fidelitatea i infideli-tatea criticii.

    Ca i la Starobinski, dup ce a fost privit cu inocen ignorant, frpre-judeci personale i livreti, opera, decontextualizat pentru o clip,e reconectat, n al doilea moment al traseului critic, la istorie i aezat lalocul ei n muzeul imaginar: Dar nu exist trire estetic dect comenteaz Ovidiu Cotru, ntr-un pasaj capital pentru gndirea sa critic,o afirmaie a lui Malraux pentru virginitate. Primul contact cu opera deart pretinde purificarea contiinei critice de toate coninuturile ei preala-bile. Numai nscndu-se din nou, de fiecare dat, mpreun cu opera, criticulva putea s-o recreeze dinluntrul ei. Dar o dat recreat (...), opera trebuievalorificat din perspectiva general a dezvoltrii artei, culturii i vieiisociale din cuprinsul unei epoci, i pentru aceasta criticul trebuie s redevi-n istoric, sociolog, psiholog, filosof al culturii etc.. Istoria literar, sociolo-gia, psihologia, psihanaliza, filosofia, disciplinele limbajului chiar devinacum posibile i utilizabile. Dar, spre deosebire de acelai critic, nu numaipentru descoperirea nivelelor de coeren ale operei i a unitii lor, ci ipentru nelegerea valorilor auxiliare (istorice, sociale, religioase, morale,

  • Virgil Podoab

    16

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    filosofice, artistice) din care, dup Ovidiu Cotru, ele sunt compuse, dinperspectiva procesului judecii axiologice. Valori de natur substanial,polarizate n jurul esteticului, care e o valoare de con-fluen, de naturrelaional, acestea furnizeaz criticului judecile de existen i ele vordeveni judeci de valoare doar subordonate judecilor estetice de valoa-re. Care constituie, pentru Ovidiu Cotru, nsi raiunea de a fi a criticii:pinea ei cea de toate zilele.

    Iat, dup ce, iniial, s-a ndeprtat radical de cealalt critic, OvidiuCotru se ntlnete, la captul micrii circulare a traseului su critic, darpe o alt prtie, tot cu ea: Criticul literar adevrat trebuie afirm el ntr-unalt pasaj capital pentru concepia sa despre critic s fie capabil spriveasc opera din vecintatea ei imediat i din absolut. Astfel eternitateaei i se va revela odat cu istoricitatea i prin intermediul acesteia. Avndaceast privire simultan, el poate ntrebuina cu folos toate modalitilecritice care-i stau la ndemn (...). Strbtut, prin fatalitatea circum-stanelor biografice, doar n cartea despre Mateiu I. Caragiale, cam acestaeste, aadar, traseul unei critici complete i desubiectivizante, care seapropie de oper, o contempl, i descrie structurile obiective, o nelege iinterpreteaz parc numai pentru a o judeca din dubla perspectiv a valo-rilor eterne i a vecintilor ei contextuale. E, nendoielnic, proiectul ideali lucid poate cel mai lucid i coerent, alturi de acela al lui Mircea Martin,din critica romn contemporan! al unui parcurs critic conciliant,mpcnd critica de identificare cu criticile coninutistice i tehnice i cujudecata estetic de valoare. Probabil cu anse mai mari de-a o vedea pe ceaadevrat, viaaceastei critici duce spre aceeai Rom cu cea a celeilalte critici.Garant al obiectivitii, firete, impersonalizarea (ct e cu putin) joacaici, att n micarea de apropiere ct i n cea de distanare de oper, rolulesenial i ea obiectivndu-se va iradia nsui discursul critic cotruianpn n fibra sa constitutiv.

    A PRACTICA UN MOD PROPRIU DE A FI IMPERSONAL

    Cci Ovidiu Cotru i vrea s fac ceea ce spune: s practice inclusivla acest nivel, al textului, un mod propriu de a fi impersonal. Pentru asta,criticul, instan reflectoare i judectoare, exprim, dac demersulhermeneutic s-a realizat autentic, adevrurile operei i ncearc s rezisteispitei stilului care avnd o baz intim cobornd pn la stratul biological fiinei i fiind, de fapt, transpoziia unei umori, cum se exprim RolandBarthes n Gradul zero al scriiturii e n cel mai nalt grad personal.Singularizant. Vrnd s se exprime doar n calitate de contiin gnditoare

  • Critica complet i secvena aprins

    17

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    i pur reflectoare, Ovidiu Cotru se strduiete s-i suspende metodic latu-ra generatoare de stil a fiinei sale, substituind, pe ct se poate, valorile artis-tice ale textului su cu cele de cunoatere, efectul estetic cu rigoarea logici cu un didacticism elevat al desfurrii demonstraiei. Fire de o seriozi-tate programatic i filosofic, mai curnd dect de un stil, critica sa va inede o art a comprehensiunii din care cu toate c e aproape ntotdeaunapolemic a exclus orice retoric patetic sau ironic, nlocuindu-le oraionalitate stringent i cu o politee desvrit, i ele tot forme deimpersonalizare a discursului critic. Desfurnd etap cu etap, cu nain-tri i reveniri clarificatoare, intelecia dialectic a criticului, exprimat ntr-o stilistic a impersonalizrii reci i politicoase, discursul critic cotruianva prezenta pe suprafee ntinse, mai ales pe cele descriptiv-analitice, o faconceptual mereu egal cu sine, cam fr relief plastic i, de aceea, uortern. Regiei artistice i se va prefera aici, firete, regia logic, dup cumsavorii cuvintelor plastice i imaginilor plasticizatoare li se va preferaabstracia conceptelor critice i filosofice, iar opacitii expresive i vir-tuilor sugestive ale celor dinti claritatea i precizia celor din urm. Ne-umoral, univoc, clar i lipsit, n general, de conotaia subtextual sau supra-textual trimind spre un dedesubt sau un deasupra, discursul cotruianva tinde, aadar, s evolueze pe un singur plan, cel denotativ. Dar numai vatinde

    SECVENA APRINS

    Fiindc ici-colo, de obicei, atunci cnd procesul hermeneutic ajungen punctele nodale sau n cele de sintez, concluzive, n chiar mijlocul uni-planitii discursului alctuit din secvene reci, logice, clare, dar deliberatterne, va izbucni o secven aprins i stratificat, creia i este permisceea ce celorlalte le este n bun msur refuzat de ctre critic: imagineaplasticizatoare, valorile de sugestie i implicaie ale limbajului, chiar reaciaafectiv sublimat. Criticul tie sau mai degrab simte cnd condeiul sutrebuie s ia foc, s ridice brusc nivelul tensiunii i frumuseii frazelor ca naceast secven despre Istoria lui Clinescu, extras dintr-un eseu care artrebui republicat ori de cte ori, redeclanat din motive obscure iobscurizante, sfada clinescienilor i anticlinescienilor se renteete:

    n ciuda unor aspecte pariale, eronate sau nesatisfctoare,Istoria literaturii romne rmne cea mai vie oper critic din limbanoastr. Aceasta se datorete geniului (netransmisibil) al lui Clinescu,care imprim acestei foiri baroce de personaliti i opere literare sublimi-

  • Virgil Podoab

    18

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    tatea asimetric a marilor monumente ale naturii. Inegalitatea ei estensi inegalitatea naturii, cutreierat, n unele regiuni, de mari curentede energie, ca ntr-un corn al abundenei, n altele stearp i lipsit de har,dar n ntregul ei mrea i nfricotoare. Metaforele critice, nscute nzodia rodniciei, par prin vigoarea i profunzimea lor relaii nemijlociteale nsei artei, ectoplasme luminoase ale adevrului. Iniierea narcanele operei lui Eminescu, Arghezi, Sadoveanu etc., neasemuiteleportrete ale lui Blcescu, Iorga, Prvan, formulele sugestive ale arteipoetice ale lui D. Bolintineanu, Al. Macedonski, Ion Pillat, Al. Philippide,Ion Minulescu, Aron Cotru etc. sau ale prozei lui Liviu Rebreanu, CamilPetrescu, Hortensia Papadat-Bengescu probeaz excelena criticii clines-ciene i exclud, pentru orice iubitor al literaturii romne, posibilitateaponegririi ei. Dar spiritul critic nu trebuie s cedeze fascinaiei exercitatede opera lui Clinescu i s nu sesizeze momentele cnd, sub presiuneaunor factori temperamentali, frnele sale critice n-au funcionat impeca-bil i nu i-au permis s-i ia fa de anumite opere distana necesar com-prehensiunii lor.

    UN DISCURS LITERAR CU DOU VALORI SPECIFICATOARE

    Filtrat, eterat, natura, se pare, profund liric n ascuns a criticuluii, deci, productoare de stil, rzbate n asemenea momente, n ciuda repre-siunii ei deliberate, la suprafaa discursului su, i dac n secvenele reci elnzuiete s nu se exprime dect n calitate de contiin reflectoare, gn-ditoare i comprehensiv, acum fiina sa transpare n ntregime, iar pori-unea de text n care se-ntmpl fenomenul acesta primete, de voie-denevoie, carate estetice. Aici, proiectul teoretic al criticului e contrazis departea artist a fiinei sale. Aici, valoarea estetic nu se mai subordoneazstrict valorii teoretice, de cunoatere, ci ele par a se afla pe acelai plan intr-o relaie de coordonare. Aici, inspiraia i face i ea jocul chiar i la uncritic att de impersonalizant, i prin secvena aprins el realizeaz practicceea ce critica literar ar trebui idealmente s se considere mcar dinpunct de vedere teoretic. i anume un discurs literar cu dou valori cen-trale specificatoare: valoarea teoretic sau de cunoatere i cea estetic.

    Firete, acestea nu se afl ntotdeauna n echilibru i textul cotruiannu conine un foarte mare de secvene aprinse, cum se-ntmpl n modexcepional n marele poem critic a lui Ion Negoiescu despre Eminescu,dar prezena lor n anumite locuri indic o repartiie judicioas a bunurilortalentului su: nici generalizarea recelui i ternului, nici cutarea cu

  • lumnarea a efectelor spectaculoase care s nlocuiasc inspiraia auten-tic, nu, ci secvena aprins la locul potrivit.**

    ** Re-public n Familia acest eseu Ovidiu Cotru, revzut i, pe alo-curi, revizuit, cum am spus n nota precedent, nu doar din motivecircumstaniale, ci mai ales pentru c lectura operei acestui mare cri-tic cu elanul tinereii retezat de pucria comunist mare criticpentru mine!, cci, altminteri, n critica romn e nc foarte departede preuirea pe care o merit a reprezentat un moment decisiv nconstituirea modului propriu de a vedea i nelege critica literar.n esen, n el schiez pentru prima oar dou elemente ale ordiniin care mi se va prezenta critica literar n genere i propun un con-cept (-imagine) de care m voi folosi adesea n comentariile despreoperele criticilor i nu doar: acela de secvena aprins.

    Critica complet i secvena aprins

    19

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • 20

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    Notndu-mi impresiile despre splendida carte a lui GheorgheGrigurcu, O provocare adresat destinului. Convorbiri cu Dora Pavel(2009), n revista Acolada, remarcam extrem de interesanta poetic a jur-nalului pe care o ofer autorul i pe care e imperios necesar a o reproduceca introducere la studiul pe care i-l dedic celui dinti volum al Jurnal-ului,recent aprut la editura Eikon. Reliefam atunci elementele contrastante aleacestei poetici, care, n loc s transforme jurnalul ntr-o Cenureas aimpuntoarei Opere beletristice, ntr-o anex sau product colateral isubliniaz apartenena la creaiile reprezentative ce depesc cotidianulexerciiului rutinier i deschid ferestre spre adncimile morale ale scri-itorilor. Paradoxal, textul diaristic e o stranie revolt mpotriva spon-taneitii, hazardului, efemerului, chiar prin mijloacele spontaneitii, haz-ardului, efemerului. Pe de o parte jurnalul trdeaz [] un hybris, oambiie a unei persoane de a-i construi o existen ideal prin adiionarea[] datelor existenei reale, de-a se fixa cu ajutorul acestora n durat; pe dealt parte, fiind mrturisire, spovedanie, acesta contribuie la mplinireaunei stri de catharsis n termenii esteticii consacrate, de defulare n ter-meni freudieni i de mntuire n termeni cretini. Pledoaria pentru a i serecunoate jurnalului capacitatea de exorcizare a neantului este susinutprin metafora sacrificiului, acesta, jurnalul, aflndu-se ngropat la temeliapoeziei, a romanului, a numeroaselor pagini de eseu i critic, aidoma uneifpturi omeneti sacrificate la temelia unei construcii pentru ca ea sdureze.

    Jurnal-ul lui Gheorghe Grigurcu este cel mai interesant, mai con-densat jurnal din cele citite de mine pn acum, un jurnal de idei, o

    Criterion

    Liana Cozea

    Jurnalul unui om singur(I)

  • Jurnalul unui om singur (I)

    21

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    dezvluire parcimonioas, aluziv doar a laboratorului su de creaie, a ate-lierului su de lucru; este att de departe de mbcseala faptelor cotidiene,de factologia ce sectuiete gndul i simirea i ngroap ideile n molozulevenimentelor anodine. Este jurnalul unui spirit lucid, dublat de omul sen-sibil, care nu se sfiete s-i dezvluie slbiciunile, s se mrturiseascvznd c zilele i anii trec, dar s se bucure, n aceeai msur, de clipaprezent a scrisului su. n aceste pagini autorul nu-i ocrotete confortulsufletesc, se supune i i supune pe cei din jur unor ecoreuri dureroase;se ndoiete c mrturisirea de sine, confesiunea ar putea fi favorabilexpierii. Nu se poate ntmpla ca un pcat mrturisit s se complice prinnsui actul mrturisirii, s se nvluie n straturi suplimentare n loc de a sedestrma? Regretabil, da. Etalarea vinoviei o articuleaz, o explic.Descrierea faptului sau simmntului reprobabil se nsoete cu o raion-alizare fie i din necesitatea elementar a turnrii sale n fraz, ntr-o logica comunicrii. [] Oricum, se produce o proiecie n interior la fel cu oexpunere la lumin a unor filme ce au nevoie de obscuritatea laboratoru-lui luntric. Senzaia de despovrare consecutiv e derutant pentru cpoate izvor din procedura formalizrii i nu din adncirea emoiei expia-toare, a suprapunerii acesteia cu ingenuitatea regenerat. Concluzia nu en totalitate ncurajatoare, cci confesiunea nu e o reet infailibil, ci unsimplu procedeu a crui aplicare poate reui ori poate da gre.

    E interesant de urmrit, n acest sens, n ce msur confesiuneaautorului este o reuit sau un eec. Nuana dubitativ-sceptic se pstreaz,se menine, confiena e subminat de nencredere. Spirit care se supunecu buntiin ndoielilor, scepticismul i consolideaz, paradoxal, sigu-rana i ncrederea. De aceea, rar, foarte rar, revine asupra ntrebrilor pecare i le-a pus, gndurile i sunt susinute de sensibilitatea nnscut, care lface s perceap capcanele refleciei adncite n sine, ca i nota de violenorict de disimulat, a oricrei ntrebri ce i se adreseaz din exterior, pentruc a ntreba nseamn a disloca o stare de fapt, a atenta la o ordine.

    A formula la modul impersonal (strngi nsemnrile de jurnal astfelcum o pasre adun i rnduiete firele de iarb uscat pentru a-i facecuibul) traduce nevoia imperioas a unui spaiu ocrotitor s nsemneoare c triete senzaia de confort prin cuibrirea n sinceritatea confesiu-nii? care, chiar situat n trecut, nal, ntinde tentacule spre viitor, pentruc la Gheorghe Grigurcu trecutul capt forme noi, imprevizibile, nu odat palpitante, care concureaz senzaia viitorului. ntre trecut i viitor nuse afl o succesiune, ci o competiie.

    Jurnalul i ofer o compensaie, i creeaz un climat cordial i stabil,un refugiu n faa iraionalitii i a absurdului, n faa ngrdirilor, a captivi-

  • Liana Cozea

    22

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    tii sale n Amarul Trg. Prezentele nsemnri de jurnal sunt pentru tine,s nu se mire prea mult eventualii ti cititori, doi, trei, patru, ci or fi, aido-ma unui vorbitor de nchisoare. Bucur-te c ai un asemenea prilej, i spu-ne ricannd A.E., un magistral personaj alternativ i compensatoriu, defapt Alter Ego-ul su cum mi mrturisea Gheorghe Grigurcu. Replicilen contrapunct ale lui A.E. relativizeaz, nu o dat, lucrurile prin realismullor, prin cinismul celui care le formuleaz, cci A.E. este nu att reversuldiaristului, ct acea component, acea ctime att de necesar din alc-tuirea extrem de complexului scriitor. El este nu numai prietenul [] cucare m ntlnesc mcar o dat la trei-patru zile i cu care se ntmpl scitesc n acelai timp aceeai carte, dar i un om plin de umor, cu sintagmememorabile i de memorat. ntlnirea celor doi, a autorului i a lui A.E.transmite nevoia celui dinti de cellalt, de jumtatea sa menit s-i tem-pereze aprehensiunile, s-l contrazic, ba chiar s-l contrarieze.

    Acest A.E., la care voi reveni des pe tot parcursul studiului, este latu-ra semiocultat i ocultant pe care scriitorul ine s i-o dezvluie ntr-unmod cu totul inedit, este, ntr-un fel, imaginea sa ntr-o oglind deforma-toare, dar este i imaginea sa ntregit prin acest att de pitoresc i agreabilpersonaj, de care nu se poate detaa total i convingtor, acest A.E. cemnuiete cu miestrie scalpelul nemilos al cuvintelor. A.E. este confesorulabsolut cruia nu se sfiete s-i recunoasc posibila mizantropie, pentruc triete o lung i statornic dezamgire, nct m bucur mai multatunci cnd dobndesc prietenia unui animal dect pe cea a unui om.Spre uimirea sa, cinicul su amic a rmas doar ngndurat. Mizantrop s-arputea numi totui, cci mizantropii sunt cei mai blnzi de pe lume estecitat G. Clinescu - i mizantropia lor e o iubire exagerat de oameni i detoate, cu mhnirea c nu sunt toi aa cum ar trebui s fie.

    Textul dezvluie reciprocitatea corectiv, dar i cordial a acesteirelaii, n sensul susinerii i a ncurajrilor, fie i pe un ton dezabuzat saucinic, cci nu exist dezacord ntre ei; aparenta discordie este de fapt undivan al neleptului cu cealalt parte a sa, un giude al sensibiluluidiarist cu scepticul su amic, deci nimic dezarticulat n legtura lor. nelep-tul i ironicul de mare anvergur autor i ocolete gndurile suprtoareprin al su amic, dornic s-i neutralizeze acuta insatisfacie. mi spuneprietenul A.E., ntr-o zi cnd e prost dispus din cale afar: Cred c am pier-dut att pariul cu Dumnezeu, ct i pe cel cu Lumea. Sunt prea pctos sprea-mi ndrepta ochii cu senintate spre Atotputernic, sunt un inadaptabilcronic, un srman marginal al vieii terestre, care m refuz cu necruare.Naiv cnd s-ar cere s fiu realist, realist cnd m-ar putea alina naivitatea,iubind anapoda, milostivindu-m spre a-mi ndurera i mai mult searbe-

  • dele puteri. Este una din multiplele posturi de homo religiosus n careGheorghe Grigurcu se regsete. Concluzia la care ajunge dezvluie ade-vruri printr-un exces analitic: Dac potrivit celebrelor vorbe ale luiAugustin, Dumnezeu este asemenea unui cerc ale crui margini nu suntnicieri i al crui centru e pretutindeni, cu ce s-ar putea asemna o neferi-cit creatur ca mine dect cu un cerc ale crui margini sunt pretutindenii al crui centru e nicieri?

    Miznd pe esenial, prin autoflagelare, A.E. se ofer spre o viviseciepe care niciun apropiat al su, n afara lui, nu ar fi capabil s o execute maispectaculos i mai performant, cci el stpnete ca nimeni altul toate da-tele problemei.

    Compoziional i stilistic, tandemul este o reuit a acestui jurnal,este o disociere i totodat o mpletire pn la dispariia oricrei graniedintre faptele de sub jurisdicia inteligenei i evenimentele ce in de sensi-bilitate, evitndu-se stridenele de orice fel, pentru a se obine ansa uneinelegeri limpezi a cercului al crui centru e nicieri .

    Cunoatere i autocunoatere transpar din jocul scenic, s-lnumesc aa, al lui Gheorghe Grigurcu cu A.E., pentru c, n esen, la bazaacestei construcii se afl i un element ludic, e joaca/jocul de om superioral autorului cu sine, cu ceilali, un joc adesea plin de tristee i amrciune,alteori nsufleit, plin de umor, prin care cu maxim eficacitate se obinmult doritele i mult rvnitele cunoatere i stpnire a sinelui, dezvluitecu precauii i n dozaje infinit reduse, fie din pudoare, fie din refuzulspovedaniei ntregi, fie printr-o abstragere a sinelui, dar i printr-o remarccinic-ironic a lui A.E. care bareaz astfel revelarea. Nicieri, n confesiunilesale, autorul nu-i devoaleaz total ascunziurile, rmne ntotdeauna cevane-spus, ne-dezvluit, ne-mrturisit, nici chiar lui A.E., cunoscut numai sieii pstrat astfel n spaiul-timp, sigilat etan.

    Demersul su autocognitiv se bazeaz strategic pe aportul celeilaltejumti creia i surprinde calitile sau defectele eseniale ntr-oprezentarea contrastiv, a crei frumusee i al crei adevr le accentueaznota de ironie acid: A.E. e mai realist dect subsemnatul prin aceea cobinuiete a da la o parte cortina, a nltura ambalajul lucrurilor spre avedea nu doar cum arat ele n afara conveniilor, ci i cum ar putea artascrutate de un ochi imaginativ. Dei are deseori o percepie pragmaticfr ocoliuri, se arat dispus a se juca cu natura obiectului. Osupraliciteaz ntr-un fel. [] Jovial pn la sarcasm, neconvenional pnla cinism, A.E. izbutete a vedea lucrurile n variante burleti(subl. m. L.C.).Pe unii francheea sa familiar tioas i irit. Mie unuia mi d simmntulunei completri (fie i corecturi) a ezitrilor, ovielilor pctoase pe care

    Jurnalul unui om singur (I)

    23

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • ncerc a le ine ntr-o bun cuviin stilistic. Ce mai ncoace, ncolo, a inca-pacitii mele de-a atinge ntotdeauna miezul. Ceea ce eu ncerc recurgndla volutele aproximaiilor i perifrazelor, el izbutete nu o dat prin cuvn-tul direct, chiar dac e caricatural.

    n acest joc al mtilor, de-mascarea este mai pasionant dect mas-carea, cci revelrile ofer surprize, ele sunt aportul ineditului sau al ade-vrului tiut pe jumtate. Este modalitatea optim a scriitorului de a-i ntregiautoportretul prin rara capacitate a detarii de propria-i persoan, cu aceanuan bine ascuns de mansuetudine i uor alint.

    Observaiile se depun n straturi, nct dez-folierea creeazstupoarea ateptat, dorit, este elementul surpriz prin imprevizibil sauprin caracterul lor intempestiv i paradoxal. Cteodat A.E. e att denzuros, nct nu-i pot intra n voie. mi d impresia c vrea s se ia de pieptcu propria sa fiin, neputnd suporta situaia c e una. Ar vrea s se mul-tiplice la infinit.

    S fie co-existena cu cellalt eu al su reprezentarea concentrat, unreflex al celor dou tipuri de existen ale noastre? S-ar prea c da, ccifiecare din noi ducem o existen la vedere i o existen disimulat.Demonstraia este mai mult dect convingtoare prin argumenteirefutabile, dar i prin plasticitatea ei. Iat de ce voi reda i fragmente demai mari dimensiuni din Jurnal , i aici, dar i n tot acest studiu, pentru ca-l parafraza doar pe Gheorghe Grigurcu nseamn a vduvi textul nunumai de ideile n formularea lor original, dar i a renuna la frumuseeafrazelor sale. Cea dinti obosete grabnic, se epuizeaz n conveniene,inhibiii, simulacre, aservit unui cod social, dar purtnd, n principiu, insemnele unor virtui. [] Calitile sale se confrunt totui cu un balastadesea prea greu pentru a se menine la o cot optim. Efortul reclamat desusinerea unui spectacol. (subl. m. L.C.) Atunci intervine existenasecund. Mai puin virtuoas, plin de descumpniri, incoerene, pulsiuniculpabile i utopii indigeste, ea se bucur n schimb de vitalitatearedutabil a libertii. Nicio normare n-o stnjenete. Nu poate fi cenzurati e prea puin dispus a se autocenzura. Dar tocmai aceast existenascuns care poate iei la suprafa, plin de structuri dezafectate, dehrube ntunecoase, dar i de tensiuni ce abia se nasc, susine energia celeila vedere, socialmente reprezentativ. [] S deschidem reverenios uapsihanalizei sau s ne complacem ignorani, n jocul umorilor noastreomeneti preaomeneti, care au precedat cu mult tezele psihanalitice icare i ngduie a uita c exist i acestea?

    ntr-un spirit de seriozitate i rigoare, divanul neleptului cu sinensui, adic al diaristului cu al su alter-ego, este o pasionant i personal

    Liana Cozea

    24

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • meditaie a creatorului, poet, prozator, eseist i persoan civic, la temele iobsesiile sale, la rspunderile ndeletnicirilor sale, inclusiv la caracterul lorformativ, nlesnit de aceast dramatizare sui generis, care mblnzete, umani-zndu-i caracterul voit didacticist, cci dialogul acesta, cu o accentuat notscenic, teatral, este menit a elucida cu metod, i, uneori, cu umor, noiuni,concepte, a le face accesibile prin temperan, demonstraie i joc.

    Convorbirile celor dou personaje, faa i reversul aceleiai per-soane, despre autoritate este o ilustrare, n acest sens, cci a pstra ceeace se cheam autoritate nseamn a te supune, a fi obligat la un cod.Prin urmare autoritatea ar fi o superioritate real sau prezumat n aciu-ne, o poz al crei model n toate privinele este cu al crmuitorilor de po-poare i de oti, al sacerdoilor. Colocviul animat i reciproc stimulator re-veleaz inclusiv posibilitatea unei triri interioare, a unui lirism aa zicndal autoritii, dei ar fi unul srccios, antipatic. Cci autoritatea nu e unfactor circumscris persoanei, ci unul relaional, deci o contradicie n ter-meni. Efectul unui atare act ce implic extrovertire nu este altceva decto dedublare a celor ce-i cultiv autoritatea, indivizi care i cenzureazopiniile, reaciile, umorile i impulsurile, rezervndu-le exclusiv unui cercde intimi ori .... propriei contiine. Imaginea pe care neleg a o arbora npublic constituie rezultatul unor pliviri, ajustri, stilizri. Aspirantul lanalte demniti politice sau de alt fel e ca un actor ce-i compune el nsuirolul i i asigur personal regia, i regizeaz el verbul i gesturile, tce-rile i mimica. Finalul acestui lung i bogat dialog este plin de umor i deo ironie n rang superior. Aadar adaug autoritatea ar confirma ideeabaroc a lumii ca teatru.

    O variant a existenei la vedere i a celei cenzurate este prezena adou lumi, care par a reverbera cu fiina noastr. Una e cea real, per-ceptibil prin simuri, creia ne supunem ori pe care dorim a o supune, ncadrul unor norme, imposibil de suspendat sau anulat, ntruct in de ogreoaie mecanic empiric de care noi nine aparinem. Cea de-a doualume, cum s-i zic? ireal, nu-mi ngdui a o preciza altminteri, ca i cumai ncerca s apuci cu mna un fluture de aripi fr s te atingi de polenullor. Aceast lume e alta, att de ferecat n enigma sa nct se manifestexclusiv prin undeimagini afective ce nu-i gsesc locul n real i carefac trimitere la triri vechi, esenializate la maximum, ridicate la onfricotoare putere totodat a concretului i a visului. Visul, noteaz nalt parte scriitorul, completnd ideea de mai sus, este ntregire intuitiva eului.

    Gheorghe Grigurcu i provoac cititorii prin aventura acestui jurnalatipic, lipsit de cronologia coercitiv, care jurnal deschide ferestre spre

    Jurnalul unui om singur (I)

    25

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • viaa sa luntric, n msura n care le i nchide, prin polemica amical iafectuoas cu A.E., prin solilocviile sale, dar i prin convorbirile cu autoriicrilor ce-i in tovrie, prin necruarea fa de sine i neierttoareaprivire pe care o arunc spre omul care nu se sfiete a-i mrturisi nunumai vulnerabilitatea, dar i fora, izvort, paradoxal, din sensibilitatea sanu ca o stare de criz, ci ca stare permanent, un component organic, aug-mentat de raionalitatea sa n stare de veghe.

    Este i nevoia i imperioasa lui dorin de a se cunoate n prezent,dar i retrospectiv, cci fiecrei vrste etape a existenei i corespunde uneu diferit, un alt fel de eu. Eul mi se despic ntr-o pluralitate ce-mi pro-duce o senzaie tardiv de adaptare la lume. naintnd n vrst devinefiina care simte nevoia de a-i proteja fiinele mai slabe ce-au precedat-o,copilul, adolescentul, tnrul care am fost. Nu m dau n lturi a le oferi sfa-turile pe care nu le-am primit la vreme, a-i probozi retrospectiv.

    Rarele, dar fructuoasele ntlniri cu A.E. i sunt tot attea prilejuri decunoatere proprie dinluntru i de mrturisiri neateptate prin cuvinteleacestuia din urm Mi-au trebuit doi ani s nv s vorbesc, apte ani snv s scriu, aptezeci s nv s tac. Un studiu asupra propriului eu sauasupra eurilor pe care le-a strbtut i le-a nsumat n vrste succesive esteacest complex jurnal, un demers n care pentru decelarea interioritii mprejurare care i isc i principalele nencrederi are nevoie de supor-turi, de interveniile amicului A.E., familiarizat probabil n mai mare m-sur cu viaa, cu oamenii, prin chiar realismul i cinismul su. Curiozitateade sine, latenele sale nc nebnuite ce i se dezvluie i sunt teren nesigurn ecoreul dureros, n care imixtiunile intermitente ale lui A.E. i sunt val-oros adjuvant pentru o procedare cumpnit, detaliat, metodic.

    Nu la fel se ntmpl atunci cnd diaristul este ispitit s-iredescopere i s-i analizeze n detaliu mecanismul miraculos al scrisuluisu, acolo unde poetul, prozatorul, criticul i eseistul i dau mna, prerilelor converg i unde interveniile lui A.E., apelul la mintea sa practic suntmai rare, mai puin trebuincioase, cci terenul este unul sigur, luat nstpnire definitiv prin chiar talentul celui care scrie.

    Exist cteva nuclee de interes n aceast confesiune, n care pasiu-nea de a investiga este un reuit amestec de spontaneitate i rigoare criti-c. Dezvluirile se fac n absena rigiditii stnjenitoare i de aceea jurnaluldevine un veritabil studiu monografic asupra unui interesant personaj diaristul nsui care i face cunoscute, cu o sinceritate la cote maxime,convingerile, reaciile, temperamentul, aspectele morale ale relaiei cuceilali, caracterurile cu care i s-a ncruciat destinul, de unde admirabileportrete de contemporani. Se face cunoscut i cel care este un homo reli-

    Liana Cozea

    26

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • giosus i last but not least prerile sale despre femei, dar i cele ale con-generilor si cu care ntreine, prin crile, prin scrisul lor, dezbateri.Citatele din autorii dragi nu sunt, firete, simple niruiri de texte, notabileoricum, concentrnd convingeri similare, ci, fie puncte de plecare spredesfurri mai ample sau mai concise sau puncte finale ce rspundprovocrilor ce i-au fost lansate.

    Toate sau totul se afl subordonat timpului, nevoii de trecut i deamintiri, vrstelor parcurse teme obsedante ale acestei confesiuni.

    O tulburtoare mrturisire deschide jurnalul, o confiere fcutdirect, neocolit, cu francheea care i este a doua natur i sub semnulcreia poate fi pus acest ntreg volum. Odat cu naintarea n vrst, ncerco dezndjduit nevoie de trecut. Sunt ros pn la os de amintiri. De ceoare? Desigur, e o evaziune din prezent, dar primul impuls de a revizita tre-cutul ine de anii copilriei cnd neavnd nc un trecut personal, m-ampomenit irezistibil atras de crile de istorie, care erau pentru mine cel maipreios dar, ndelung jinduit din partea prinilor sau a bunicii. Eramncredinat c voi deveni istoric. O pulbere de melancolie i nvluieamintirea; este tristeea unui spirit extrem de lucid care, pstrndu-i neal-terat aceast nsuire, i analizeaz impulsurile, ncearc s se cunoasc,dar i s se accepte, chiar dac nu ntotdeauna cu ngduitoare nduioare,ci cu nelegere matur. Convingerea c va ajunge s studieze vechimeadevine o pe ct de decorativ, pe att de naiv dilatare a trecutului pn laa acoperi ntreaga omenire care semnala ceva n neregul. O inocentimpostur, s zic aa, dar i nceputul unei ateptri. Ce-a fi putut atepta?Pornit n cutarea timpului pierdut, cufundarea n amintiri, renviereaanilor trecui dezvluie ateptri cel mai adesea socotite nemplinite, nem-pliniri Ce s-a mplinit i ce nu din copilreasca mea adstare? tristeiale creatorului nzestrat, care a devenit n timp unul din cei mai talentaipoei i unul din cei mai exigeni i temui critici literari romni contempo-rani, dar care i judec trecutul i prezentul literar cu modestie i severitate.

    Prezentul detestabil pare a fi pus ntre paranteze, dac nu chiar anu-lat. n schimb se simte rscolitoarea nevoie de trecutul care are o mareputere (de natur magic) pentru fiecare dintre noi, incluznd aerul,lumina, umbrele, sunetele, miresmele n anumite dozaje, n anumite con-figurri, sub anumite unghiuri, magia lui constnd n aceea c ajunge spar ireal. E o sfidare a realului nscut chiar din snul su. O mirabilregenerare a propriei sale naturi. Un laitmotiv al jurnalului este trecutul cedevine ficiune, prezentul cel att de greu de delimitat ncercnd, la rn-dul su, a se ficionaliza instantaneu, dup cum viitorul e un prezent careaccept s moar.

    Jurnalul unui om singur (I)

    27

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • Trecutul e, n vederile vieii luntrice o ficiune, ficiune corporali-zat prin visuri, nzuine, premoniii, regrete, nruiri pe care le selectm,le prefirm, le rnduim, le stilizm ca un gen de creaie spontan. O creaiea fiinei, similiestetic. De fapt, irezistibila chemare a trecutului, semnificdeclasarea prezentului, un timp evaziv prin nsi imprecizia sa n raportcu trecutul i cu viitorul, centrul existenei e mutat n trecut adic n fici-une. n ceea ce privete viitorul, el poate fi prefigurat n sensul su su-fletesc cu ajutorul enigmatic al aceluiai trecut, pentru c e o ficiunenscut din ficiune, plmdit din ficiunea dominant a ceea ce a fost in-a fost. Speranele noastre eseniale nu privesc nainte, ci napoi. Superbeaceste melanj i alternane temporale, acest joc al realitii de-a ficiunea, aficiunii cu realitatea. Trecutul ca ficiune, reiterat n dialogul imaginar cuA.E. conduce spre o minunat concluzie, de fapt o plasare n sacralitate afiinelor iubite. Pentru frumuseea lui, redau tot acest dialog: A.E. mi faceurmtoarea obiecie: Ai afirmat mereu c trecutul devine o ficiune. Oaretot ficiune sunt acum i fiinele cele mai scumpe inimii tale care nu se maiafl ntre noi? I-am rspuns: Nu, ntruct ele in de sfinenie. Iubirea ce le-oport, cel mai puternic simmnt de care am parte n via, le sacralizeaz.Orict de nevolnic m simt, le pot percepe ca fiind consubstaniale cuDumnezeu. Unde este iubire, spune Sfntul Augustin, acolo esteDumnezeu. Aceast importan acordat trecutului doar atunci cnddevine vis. Cnd l distingi prin opoziia lui irezistibil fa de real.Cufundarea n trecut ar friza adesea mistificarea, deoarece la fel ca n cl-toriile cu trenul cnd privelitile par mai apropiate dect sunt, intervineacel trompe-loeil prin care unele secvene ale trecutului par la fel deneltoare, mai mai s le atingi cu mna, s le retrieti din punctul undele-ai lsat, dar fiinele pe care le circumscriu denun iluzia cnd le reveziviolent mbtrnite, schimonosite de ravagiile vremii. Prin aceste fiinedelabrate devreme, iei not de nstrinarea ce le proiecteaz n deprtritot mai mari, ireversibile. Este tot un joc cu timpul atunci cnd amni arevedea persoane cunoscute, jocul care i d iluzia c ar fi un joc cu tinensui. Amnnd ntlnirile cu pricina, ai impresia c tu-l conduci, c tuhotrti ce poi svri i ce nu poi svri. Tandreea i d sentimentulforei proprii.

    Prezentul [] att de trist pentru mine, formularea preluat de laKafka definete cu exactitate intensitatea acestei triri prin acumularea destri negative ce se consum n ntrebri i dubii. Singurul adpost iluzoriupare a fi viitorul, cci trecutul capt forme noi, imprevizibile, nu o datpalpitante care concureaz senzaia viitorului. ntre trecut i viitor nu seafl o succesiune ci o competiie. S fie trecutul, totodat un scut mpotri-

    Liana Cozea

    28

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • va morii? De ce nu, din moment ce Adornd trecutul, trdeaz incapaci-tatea sa de a muri. Fiecare referire la prezent se contamineaz parc deurenia acestuia, golind viaa de prezent i neavnd cu cel s-l nlocu-iasc, cu timpul, amintirile devin tot mai dureroase.

    Amintire i Memorie. Amintirea recupereaz viaa prin ficiune, Me-moria, prin realul vieii. Evident, ncrctura sufleteasc a Amintirii e supe-rioar. Ficiunea bate viaa pe propriul su teren. Definirea i disociereacelor dou noiuni astfel formulate ntr-o rafinat desfurare de idei, ntr-oseductoare demonstraie, devin memorabile formulri apoftegmatice. Cee Amintirea dect o metafor a timpului? Prin amintire trecutul se trans-form n intemporalitate precum ntr-un semn estetic i prin aceastamemoria ine de contingent, amintirea de absolut. Desprins din memo-rie, ca cel de-al doilea strat al ei viu, jucu, un izvor intind temerarviitorul, amintirea reprezint caracterul su esenial, revrsndu-seimprevizibil n misterul nehotrnicit, n vreme ce, primul strat al memo-riei, sedimentat, mpietrit are aspect de roc, reprezentnd faa admi-nistrativ, sapienial, didactic, ntr-un cuvnt pragmatic a memoriei.Iat, din nou trecutul care, prin amintire, vizeaz viitorul.

    Puterea amintirilor poate fi copleitoare, ajung s capete pentrumine o intensitate nemaipomenit, o furoare tiranic, ele pot dislocaErosul, acesta retrgndu-se, i se pot substitui lui, afirmndu-i superiori-tatea ntr-o competiie i comparaie loial: Aceeai violen care devas-teaz i totodat a viaa, aceeai flacr care se consum pentru a se re-genera, de ast dat fr promisiuni dearte, confruntndu-se doar cu pro-pria-i oglindire.

    Aparent o contradicie n termeni, de vreme ce amintirea ine deabsolut, amnezia este pentru scriitor o form a desvririi, care din prici-na firii noastre bicisnice, ne nfricoeaz e o apologie a ei. Pentru a i-oapropria i accepta ca pe un dat, ca pe un dar oferit fiinei care suntem,amnezia este plasat ntr-o disjuncie: s-ar zice c cineva, un regizor alcreierului tu alege lucrurile pe care trebuie s le uii, din ce n ce maimulte, dup un criteriu enigmatic. E vorba de o desprire de fiin sau deo regsire ntru fiin?

    Opunnd memoria uitrii, ntr-o formulare dubitativ: S fie memo-ria o form de justiie i uitarea una de absolvire? se revine asupra uneidileme mai vechi din cmpul literelor , rezolvat tranant de ast dat:uitarea nu e ntotdeauna operant, chiar dac ar ndrepti-o valoarea lite-rar sczut sau nul. Prolecultitii notri, bunoar, au acum imagineaunor damnai aidoma acelor omulei ce apar n gura cscat a Leviathanu-lui, n frescele unor vechi biserici. Neantul nu-i primete. Ei continu a ne

    Jurnalul unui om singur (I)

    29

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • bntui asemenea unor strigoi cu att mai terifiani, cu ct unele istorii li-terare le mai fac loc cu un exces de atenie.

    E o zi pierdut aceea n care n-ai uitat nimic este cugetarea ce poateservi de liant ntre memorie, amintire, uitare i laitmotivul vrstei avrstelor din acest jurnal, veritabil piatr de ncercare pentru cine se n-cumet a scrie despre el. Scriind despre sine, cu luciditatea i obiectivitateacare-i sunt proprii, Gheorghe Grigurcu face o tulburtoare mrturisire cuun final jucu-ugub, ironic, n contrapondere cu simultaneitateavrstelor sale i concomitena unor triri comune astfel tuturor vrstelorprin care a trecut. Att ct m pot cuprinde pe mine nsumi, mi dauseama, mai curnd dect de succesiunea, de simultaneitatea vrstelor pecare le-am parcurs, alturate printr-o formul similar celei ce guverneazartele vizuale, spre deosebire de literatur i muzic. Dintr-o ochire asupr-mi,le pot mbria pe toate. Radiaia paradiziac a copilriei st alturi destarea inadecvrii n crescendo a nvolburrilor i angoaselor adolescenei,acestea rspund ntr-o maturitate ce a ncercat doar s le contabilizeze cuo prezumie de scepticism, iar spaiul nc n curs de alctuire al senectuiin-ar putea, nu vd cum ar putea fi umplut cu alt materie. Aadar, spre a mconforma terminologiei curente, a-i spune c fiina de acest tip, cu unimpuls spre luntric devlmie e .... postmodern.

    Spaiu temporal ce doar a ncercat s contabilizeze tririle ado-lescenei i copilriei, maturitatea, vrsta matur este ocolit sau intenionatneglijat asemenea prezentului inacceptabil, e o vrst pe care simte fie cnu a parcurs-o sau c a refuzat s-o parcurg n ablonul consacrat, fie c seafl ntr-o relaie de inadecvare cu ea, vrst ce e un amestec de transcen-den biologic (surogat al spiritualizrii), de impacien i de ambiie, cai cum ar trebui s devii altul. Este vrsta atraciei obscure ctre devenireaa cum valurile marine sunt atrase de lun. Prin structur oameniimari i preau a aparine unui regn diferit de cel al copilului care era,inoculndu-i-se foarte devreme dorina de a rmne pe mai departecopil. Oricum, este contrariant evoluia pe care a parcurs-o, att de diferi-t de calea pe care o urmeaz alii, mortificatoarea n cele din urm, cci n-am devenit, n-am putut deveni un om mare cu acea construcie logic detemut, cu acea ncruntat uniformizare a emoiilor, cu acea strunire aspra vieii, funcionnd cum o arm, ce-l caracterizeaz pe adultul tipic. Nu m-ammaturizat purtndu-mi jena melancolic a unei vrste pentru care amfost, se vede, croit fr alternativ. Copil btrn cum m aflu azi, abia nvcte ceva din arta de a fi adult, minunndu-m nc de cte un exemplarde ras, n care aceasta triumf. n schimb, copilria, n care s-a cuibrit cantr-o cochilie protectoare, prin speciala sa alctuire sufleteasc, i-a rmas

    Liana Cozea

    30

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • n ateptarea unei mari dezlegri. Oricum, revenirile, n gnd, la aniicopilriei sale paradiziace nvluie mirifica etap n melancolie, atribuindu-i caliti i potene infinit superioare celorlalte vrste. Printre altele curiozi-tatea copilului este mult diferit de cea a adultului, cci la cel de-al doilea sesimte doza de scepticism un subtext al unui real articulat prin delimitri,la copil curiozitatea e nelimitat, deschis spre infinit. Copilul, prin can-doare, intuiete lumea n enigma sa pe care o las intact, o miroase ca peo floare, pe cnd omul matur mbrieaz lumea cu inteniile uneicuceriri, fie i exclusiv pe plan gnoseologic. Maturizarea treptat,ndelung, mereu amnat pare a semnifica sperana pe care omul onutrete c nu va renuna niciodat la frgezimile, la informul seductor,la indeciziile feerice ale vrstelor tinere, ceva, nluntrul omului strnetereinerea ce ar putea fi o ovial a Destinului nsui. Lirism i raionali-tate mbinate strns n persoana autorului, configuraia sa att de altfel, attde diferit de a celorlali i asigur unicitatea.

    Atent deopotriv la sine, ca i la semeni, cu un ascuit spirit de obser-vaie i o bun cunoatere a naturii umane, fiele sale psihologice suntunitare, coerente i extrem de personale, notabile prin invenia proprie,prin sarcasmul sau ironia blnd care le coloreaz. Demn de reinut este,spre exemplu, un subiect drag psihologilor: criza cincancenarilor, inter-pretat n manier proprie. Difereniat pe sexe, la brbai apare o varie-tate specific a crizei cu pricina. Importana lor crete brusc n propriiiochi, adoptnd un aer condescendent fa de semenii chiar i mai vrstnici.La femei predomin o alt spe de reacie. Odat cu reducerea sau dis-pariia mijloacelor de seducie, acestora le ia locul o poz a relevanei per-sonale de ordin fizic, necontenit retuate, mbuntite cu cele maidiverse ingrediente. Mai atente dect n tineree, persoanele de sex opus,o doamn coapt ajunge a te terifia cu relatarea mplinirilor, multiplelorei succese eroticeti, micndu-i cu nonalan pe sub nas evantaiul largdeschis al elogiilor ce i s-au adus. Orgoliul infantil al celor doi, brbatul idoamna, poftesc Ce altceva? dect s le aduci obolul de recunoateresupremaiei lor tot mai impacientate, aidoma unor copii mici, lacomi dedulciuri ...

    naintnd n vrst ai tot mai mult senzaia unei cltorii. Viaa ca ocltorie. Homo viator. Copilria era stare pe loc, ca orice stareparadiziac. Copilria a fost i este un reper pentru Gheorghe Grigurcu,un superlativ absolut, a putea spune n termeni miltonieni, un Eden pier-dut pe care ncearc s-l regseasc: De la o vreme ncerc urmtorul exer-ciiu: m strduiesc s privesc lucrurile din preajm ca i cum a fi copil dinnou, fcnd abstracie de straturile de via ce s-au interpus ntre mine i

    Jurnalul unui om singur (I)

    31

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • ele. Le pipi cu privirea ca i cum le-a vedea prima oar, ateptnd aceascintilaie tainic, acea vibraie a unei corzi luntrice care s fac legturantre prezen i prezen, ntre fiin i ceea ce o nconjoar. Fr, pe ctcu putin, nici un adaos impur, fr mlul unor legturi nefaste care aupurtat numele de adaptare, ateptare, el nemplinit. Este greu de precizatn ce msur un asemenea deziderat s-ar putea mplini cu att mai mult, cuct e nevoie de un calm desvrit al oglinzilor vii, de attea ori tremur-toare, opacifiate de cea mai uoar respiraie. De-o autenticitate att dencreztoare n sine i de-o parte i de alta, nct frizeaz cum s zic? punctul zero, Neantul ...

    Anii parcuri i confirm superioritatea vrstei inocenei n careTimpul copilului: dilatat, extatic, plin de entiti difereniale, de o feerie adetaliilor, n vreme ce timpul adultului: compact, pragmatic-egoist, plinde indistincii, generalizator. Copilria e vrsta adecvrii omului cu viaa,e singura ta vrsta n care fiina izbutea a-i umple viaa aa cum un lichidumple un vas. Odat cu trecerea timpului omul se simte aflat ntr-oncpere neprimitoare care se lrgete treptat, de ai crei perei mobili etidesprit de un aer cnd prea rece, cnd prea fierbinte. Copilria este mi-nunatul interval de timp al libertii absolute. Copilul e o fiin minunatpentru c nu are Destin. Chiar dac ursitoarele i-au fcut o menire la na-tere, n-o contientizeaz. Neavnd Destin, e liber n raport cu Lumea. (Des-tinul reprezint o servitute fa de Lume). Este o veritabil apologie npaginile acestui jurnal, o ncredere cvasinecondiionat n virtuile cogni-tive, emoionale i de adaptare ale copilului, exprimat tranant, cu fran-cheea-i obinuit, de A.E. Nencreztori n inteligena nativ a copilului,adulii ncearc s-o suplimenteze printr-un soi de ngrmnt pedagogic,cu miros nu tocmai agreabil, aidoma celui de origine animal, pus la rdci-na plantelor.

    Vrst girat de mitologie, vrst fraged n care misterul svretelegtura ntre noi i cosmos, aidoma unui magnetism, copilria nteme-iaz datele elementare ale lumii, strjuite de iubire, adolescena i tinereea,erosul cu ntregul su alai de furii. Restul e Destin.

    Cu profunzimea, dar i cu ironia ce-i este proprie, diaristul pare aocoli rspunsul la strvechea i obsedanta ntrebare Ce e Amorul? prinplcerea analizei i clarificrii vrstelor i etapelor preaomenescului senti-ment. La vrstele tinere, n adolescen sau chiar n copilrie se producecea mai pur manifestare a Erosului [] pentru c emoia n cauzpurcede din increat. Are puterea enigmatic a acestuia, ntrupndu-se npremier ntr-un chip ezitant. Dorina, voluptatea trupeasc dureros dedulce e nc ezitant, ovitoare. O mbinare de pudoare i de dorin, de

    Liana Cozea

    32

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • indecizie i de dram avant la lettre nete cu puterea unui jet de ap cupresiune, se nal fabulos. Adesea vrstele Erosului sunt n contratimp cuvrstele omului, nct chiar la o vrst coapt poi fi oarecum infantilsau la o vrst tnr poi fi axat mai mult pe senzualitate dect pe senti-ment.

    Monologul, aceast confesiune sincer i cu att mai dureroas, adevenit pentru Gheorghe Grigurcu un fel de a fi n lume cu care s-aobinuit i cu care se afl ntr-o amiabil relaie stimulatoare pentru cel cedorete s spun cte ceva despre sine, pentru c dezvluirile sunt parci-monios dozate i raional adecvate contextului n care, cel mai adesea, sepornete de la general spre particular, cu un popas revelator n cel dinurm, impunndu-i restricii care in de regimul su de austeritate exis-tenial i creatoare. Poetul i criticul, eseistul scriu mult, dar scrisul ledevine din ce n ce mai concentrat, miezul umple toate spaiile, nu mairmne loc pentru derizoriu, ntruct i timpul i se concentreaz, i seesenializeaz, renunnd la ceea ce ar fi de prisos, revelndu-se n acest felo alt latur, un alt aspect al talentului su. Referirile la propria sa copilriesunt cu att mai preioase, cu ct textele sunt concise, dar nu prescurtatei nicidecum laconice, ele sintetizeaz o stare, o lume, un aspect de viatrit, destul de repede curmat, cu nostalgii i tristei niciodat vindecate, curni cicatrizate, dar nc extrem de dureroase. Cuvintele lui Ibrileanu con-sun cu dorina nemrturisit a ncremenirii fiinei ntr-o vrst a ino-cenei: Cineva i zicea adeseori: la cincizeci de ani tu ai rmas tot aa cumerai la cinci ani, un copil grav, care umbl dup nluce.

    Jurnalul unui om singur (I)

    33

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

  • 34

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    Reeditarea , de obicei augmentat, a unei cri de poezie poate fi unbun pretext pentru relectura ei, care nseamn ntotdeauna i o nou lec-tur. Mircea Petean, poet laborios i extrem de atent la traiectoria fiecreiadintre crile sale, tiprete la sfritul lui 2014, ediia a doua revzut iadugit a volumului Catedrala din auz. Aflm dintr-un argument dindeschiderea crii c Ediia de fa reproduce ediia prim i o m-bogete cu ciclul Lumin de august, aprut iniial n volumul meu dehaiku, trilingv, Linite redus la tcere/ Quietness Silenced / Lumire rduitau silence (Limes, 2011), care abia acum i gsete locul potrivit. De astdat, am adugat versiunea italian datorat lui Luca Oliva (p.5).

    nc de la prima ediie, n Catedrala din auz , editura Limes, Cluj-Napoca, 2012, existau semne clare c s-au produs prefaceri nsemnate la ni-velul discursului, care, prin deplasarea spre oralitate, nu doar mai adaug onuan de culoare , ci chiar ctig n vigoare i vitalitate. Aceast evoluieera previzibil la un poet ce, timp de decenii, i circumscrie poezia n jurulunui cronotop, de acum inconfundabil: Jucu Nobil. Numai c aceast Ca-tedral din auz, subintitulat Poeme ligurice, chiar din incipit e aezatsub zodia cltoriei: stau pe scaun prins n ham/ n avionul cu destinaiaBarcelona/ la geam stau (***, p.9). n strns relaie cu evoluia societii,n poezia contemporan, cltoria devine un topos recurent. E firescatunci ca, stilistic, exerciiul liric s se contamineze de cel diaristic, axat nprincipal pe cunoaterea unor noi spaii. Tulburat de vuietul asurzitor almotoarelor, poetul rostete nencetat rugciunea inimii, apoi se linitetedescoperind rcoarea fierbinte a rostirii (p.7), care-i amintete cteva fi-guri i gesturi de la Jucu Nobil. Mai departe, evenimentele ficiunii sporesc

    Cronica literar

    Viorel Murean

    Haiku-uri n catedralMircea Petean,

    Catedrala din auz,Editura Limes, 2014

  • Haiku-uri n catedral

    35

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    n devlmie cu anecdoticul, poetului i apar n minte cupluri nepotrivite,pe seama crora poate c s-a fcut mult haz, pn ajunge la cea maitemeinic legtur a sa cu satul, mama: cum va fi reuit s-l rabde s-i apro-pie trupul gol/ de pielea lui e o mare minune vorba mamei /care credec cea mai bun definiie a iubirii aceasta e / o atingere ca i imposibilntre pielea dumnealui/ i pielea dumneaei (***, p.8).

    Cartea e compus din patru cicluri desluite, primele dou cu titlurineaoe ce nu fac dect s ntreasc oralitatea invocat mai sus: Neaa, (24de poeme) i Sear bun (24 de poeme), apoi Lumin de august (22 dehaiku-uri, cu versiune n limba romn i nc trei limbi strine), iar cel cencheie sumarul, previzibil, e Poemele Anei (10 poezii). De menionat ccele 80 de texte ce alctuiesc cartea nu poart titluri: o libertate a poetuluimodern de a-i spori ambiguitatea prin aceast mic abatere de la regul.Mircea Petean e un mptimit al clipei aurorale, pe care tie a o decupa dinblocul pmntiu al unei zile, a o ncrca de semnificaii horaiene: m-amdus n buctrie s-mi pun de-o cafea/ moartea/ moartea cotidian n preaj-m se petrecea/ uite-aa lumina dimineii ligure/ despre mesagerul nopiiface vorbire// i ntorcnd paginile crii vorbite/ cu tandree i precauiiinfinite/ zic nimic au fost i nu va rmne nimic/ din noi apoi tac fcn-du-m tot mai mic (***, p.11). Odat ajuns n pmnturi ligure, poetul cele-breaz vrednicia aborigenilor, n timp ce se nate n el dorina de a conver-sa, se instituie starea de poveste: ca un bun descendent al dacilor liberi/mi ncep ziua cu o linguri de miere/ i o ceac zdravn de cafea/ apoiatept s se trezeasc ai mei/ i o dat cu ei s nfloreasc salcmii rostirii(***, p.12). Dei scrise, n marea lor majoritate la persoana nti, naraiunilelirice ale lui Petean nu sunt numaidect o poezie a eului, cci se instaleazca o prezen insistent sintagma ai mei, ale crei valene semantice des-chid coridoare spre o cronic de familie cu aer de saga: ieri noapte depild am visat-o pe tefi/ plecase ntr-o plimbare pe Dealul dinspre Apusdin Jucu Nobil/ pe dealul cu fuiorul i nu se mai ntorcea/ o sunam pemobil i ea nu rspundea/ o strigam i ea nu ddea semne c m aude/ in tot acest timp apele rului se umflaser/ mi ajunseser pn la glezne/urcau deasupra genunchilor pn la olduri/ mi ajungeau la gt/ mi seapropiau de buze/ atunci m-am trezit de-adevratelea/ leoarc de sudoa-re// s ajungi s fii rsfat de copii/ iat de ce spectrul btrneii nu mai echiar att/ de nspimnttor. (***, p.16). i fr a fi un oniric, Mircea Pe-tean se dovedete un pictor nentrecut al strilor de comar, dac ar fi s neamintim numai de celebra, antologica poezie Camera 84, dintr-o alt carte.

    nclinaia spre poezia chtonic tie s i-o dezvolte poetul prin pro-cedee compoziionale cu efect de intensificare, precum paralelismul,

  • Viorel Murean

    36

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    avnd ca rezultat un magnific pastel psihologic: un bieandru cu prulczut pe ochi/ cu minile nfipte n buzunare/ pete pe treptele lefuiteala minii mele/ nfurat n muzici// un tnr i o tnr strns nlnuii/nfurai n zdrenele colorate ale cuvintelor/ sfiate de vnt/ pesc pealeile nsorite ale minii mele// un ins nvemntat n buci de ziare i paginide cri/ citite i rscitite face pe saltimbancul/ pe marginea ngust a uneistnci/ care nete vertiginos din undele mrii// aedul dac autoexilat ntr-unstuc ca acesta/ crescut direct din mare pe nlimile pietroase de pe rm/a decis acum dou mii de ani c aa se cuvine/ a-i ncheia ciclul vital/ ntr-ocsu de piatr simpl modest auster/ nvemntat n faldurile tcerii(***, p.23).

    Prin topic, un titlu interior ca Sear bun consolideaz nota parti-cular-domestic a acestei creaii. O poezie de notaie de dimensiuni miciscrie Mircea Petean n cea de-a doua seciune a Catedralei din auz, unde,ca orice poet intuitiv care scrie din sentiment, el tie s lrgeasc cercul na-turii fr s calce linia n afar. Mutat ntr-un topos strin, poetul triete ired natura ca experien livresc, tratnd-o aproape elegiac: mi se ntm-pl tot mai des/ s m duc n buctrie/ n dreptul geamului s m postez//mi se ntmpl tot mai des dup ce tefana/ a schimbat Carpaii peApenini/ i Marea Neagr pe cea Ligur / s stau i s m uit pe cerul gol/un pin crescut direct din stnc/ i flutur flamura neagr deasupra/apelor ncremenite. (***, p.42).

    Rolul ciclului inserat la reeditare, Lumin de august, nu poate fi cla-rificat dect de noul context. Prin el, n carte se strecoar nelinitea pe carevecintatea mrii o imprim oamenilor. Notaiile scurte de aici atragatenia prin ocurena unor elemente geologice: piatr, val, sau denatur cosmic: umbr, lumin. Poezia biblic, de la Deuteronom iPsalmi, la Evanghelii, e plin de simbolismul pietrei, care e plurisemantic,iar Mircea Petean tie a-l exploata, pe o scal ce reunete peisaje car-bonizate cu jocul subtil paremiologic: pe colina de piatr/ ferecat n pia-tr / case de piatr (*** , p.79). ntregul ciclu se desfoar ntre douipostaze puternic antitetice ale luminii. La nceput avem lumina in-cendiu: trunchiuri carbonizate/ ici-colo printre pietre / lumin deaugust (***, p.67), iar la final, ca s observm c florilegiul e conceput uni-tar, un topos de lumin i piatr, cade o lumin rcoritoare: piatra colinei prima/ i ultima certitudine / lumin de vnt (***, p. 83).

    Eul poetizant, prezen petulant n ciclurile vechi ale volumului, aicise retrage cu discreie n spatele imaginilor. Omul are, mai peste tot, doaro existen metonimic: deasupra curii pietruite/ strugurii putrezesc nciorchini / rare lovituri de baston (***, p.71), sau: crare tiat n piatr/

  • Haiku-uri n catedral

    37

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    la captul ei casa cu grdin/ i acareturile rnucului (***, p.70). Pealocuri mai apare i cte o not pitoresc de scurt jovialitate i umor sec:dale de marmur stlpi de metal/ acoperi de lemn n chiocul turcescgndesc romnete (***, p.73). Alt indiciu c acest ciclu e vzut unitar eacela c haiku-urile curg unul din cellalt, ca n povestire: nottorul facepe rstignitul / n capul crucii/ piatra soarelui (***, p.74).De remarcat caici e unul dintre locurile n care lexemul piatr e utilizat pur conotativ.Iat i haiku-ul din vecintatea celui de mai sus, scris parc n prelungirealui: smuls din apele mrii/ crucificatul e azvrlit/ ntre pinii de pe rm(***, p.75).n recurena sa piatra dobndete i alte valene semanticedect cele sugernd lapidarul. Ea poate exprima viaa prins n ecuaiaunui oximoron: un zid de piatr/ la intrarea n maternitate/ i o risip deflori de bungainville (***, p.76) sau portretul unei ore nalte de echilibruclasic al naturii: repaus total / rod pietre doar/ cicalele n frunzi (***,p.77). Nu lipsete nici piatra nsufleit, aa cum e prezent i lumina sacr,iar unul dintre haiku-uri activeaz auditiv imaginarul poetic, marcndcurgerea timpului, ntr-un context n care imaginile vizuale exprimau eter-nitatea ncremenit: sunetul clopotului/ reverberat de ziduri vechi/ de pia-tr a mai trecut un ceas (***, p.80).

    Dac primele dou pri ale acestei bazilici imaginare constituiepronaosul i naosul (ciclul de haiku nu face parte din structura iniial),altarul ei e fcut din Poemele Anei. De un erotism potolit, mai degrabntoarse spre religios i ironic, cele zece poeme cu ngeri vestescntoarcerea acas. Bucuria plecrii (bucur-te suflete, bucur-te versemblematic i recurent) i melancolia deprtrii devine stare tensionalpotenat estetic prin tehnica ingambamentului: n urm-ne bisericanins/ rmne cumva stingher ns/ noi rulm ctre destinaia/ fix con-vini c suntem n graia// zeului tutelar ascuns de ochii/ lumii n gur devierme oki -/ doki ai zis privindu-m n treact/ cu palma-i n al palmeimele lact// n turla catedralei din auz/ clopotele tac apoi un obuz/explodeaz n memoria noastr/ i uite-aa zpada albastr// acoperurmele/ acoper ruinele/ sublime n preromantism/ doar funcionale npostmodernism. (***, p.103). Noua ediie cuprinde i un istoric al recep-trii crii, la prima ediie, sub forma a 13 referine critice, n articole iscrisori particulare. Premiul Mihai Eminescu al Academiei Romne, acor-dat ediiei din 1012, poate fi un semn de recunoatere a volumului.

  • 38

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    Poezia doumiistului Dan Coman are dramatismul imagistic aloptzecitilor, biografismul spectacular al nouzecitilor i ceva din (neo-)expresionismul generaiilor anterioare. Volumul Erg (EdituraCharmides, 2012) este o antologie de etap care adun poeme din ctevacri aprute ntr-un deceniu, de baz fiind anul crtiei galbene i ghin-ga, volume care l-au impus pe Dan Coman ntre poeii ultimului val. Primaimpresie de lectur, deschiznd cartea la ntmplare, este (chiar aa!) cea aunui (neo-) romantic care se disimuleaz n biat de cas, ntr-un individdomestic care i suport cu stoicism condiia, care tie c triete ntr-olume extrem de ngust, dar pe care o excede cu subnelesul condiiei saleasumat ca destin implacabil. nelesurile i subnelesurile care transpar nparte n versuri conduc spre un autocentrism temperat de ironie i deautoironie, mitologia sinelui produce o insolentare a sensibilitii cititoru-lui/ receptorului care regsete aici solitudinea i imposibilitatea comu-nicrii proprii. Nu sntem departe, la nivelul autocentrismului, deCorydon-ul lui Radu Stanca, acel summum al estetismului (IonNegoiescu), poemul unei auto-referenialiti extravagante i bizare, unuldintre cele mai frumoase (i cunoscute) din literatura romn: Sunt celmai frumos din oraul acesta,/ Pe strzile pline cnd ies n-am pereche,/ Attde graios port inelu-n ureche/ i-att de-nflorite cravata i vesta./ Sunt celmai frumos din oraul acesta.// Nscut din incestul luminii cu-amurgul,/Privirile mele dezmiard genunea,/ De mine vorbete-n ora toat lumea,/De mine se teme n tain tot burgul./ Sunt Prinul penumbrelor, eu suntamurgul... etc.

    Melancolia solitudinii este tradus adesea de Dan Coman pe limbapropriilor afecte, unicitatea proprie este prilej de meditaie dar care nu mai

    Cronica literar

    Adrian Alui Gheorghe

    Un exilat n propria lumeDan Coman,

    Erg,Editura Charmides, 2012

  • Un exilat n propria lume

    39

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    are nimic din trufia romanticului (pomenit mai sus), excentricul i atipiculcare triesc n interiorul individului (excepional) accept regimul norma-litii ntr-o cedare aproape sinuciga: tulbur peste msur. nu cunosc penimeni care s-mi reziste./ snt un brbat cum nu v putei imagina./ cas nu plesnesc de spaim m izbesc de o/ mie de ori de peretele camerei./ns nu v art. nu art nimic nimnui./ snt un brbat teribil. snt unbrbat cum nu v putei imagina./ bat ca descreieratul din inim i maiceva ca un descreierat/ rezist acestui rs nbuit./ ncepe delirul i odatcu el bucat cu bucat trupul meu/ cade n mine i m umple de groaz./nu rmne nimic n afara respiraiei/ nucitoare: inspir. expir. expir.expir./ fora mea m ncnt ntr-att nct fac spume./ la zeci la sute dekilometri n jur nimic altceva/ dect spumele acestea gata s pulverizezepmntul./ ntr-adevr: tulbur peste msur. nu cunosc/ pe nimeni cares-mi reziste./ ns nu v art. nu art nimic nimnui. (Poem)

    Provincia, ca loc al recluziunii (forate?), al unui exil dictat de soart,greu de surmontat, depit printr-o nelegere (superioar?) a vieii ca undat (sau dar) care trebuie s treac (s se consume) i ea cumva, transparen toate ncheieturile poemelor lui Dan Coman. Epiderma cuvintelor esteimpregnat de dulcele plictis al locului excentric, unde nu se ntmpl cuadevrat dect spectacolul pus n scen de poet, care combin toate ele-mentele din preajm pentru nchegarea unei realiti subsecvente: snt labistria de treizeci de ani. nimic nu mi-a luminat trupul/ aa c acum cn-tresc cu 80 de kilograme n plus: ca un porc/ umbra mea scormoneteprin mine i mi se freac de oase./ snt la bistria i aici n fiecarediminea un soare nou/ se desprinde din tavan i dup ce lovete scurtaerul ncperii/ scrie ore n ir printre perei./ i ghinga aplecndu-se cts nu depeasc statura unei pisici i/ plimbndu-se aa aplecat toatdimineaa./ mustind ntre braele ei trupul meu pocnete iute din capete/ca din o mie de bice./ de treizeci de ani aici ca un lemn lcuit:/ frigul num face s tremur puterea luminii e nensemnat/ iar cnd vorbesc zgo-motul nu depete pielea mea./ din toi aceti ani nici unul n care smic/ altfel dect purtat n braele ei./ i tot ca un lemn lcuit ea izbindu-se noaptea de mine/ speriindu-i cu exactitate pe cei vii (la bistriz, dea-supra mrii). Tristele lui Ovidiu nu snt mai pesimiste (optimiste), numaic fa de poetul exilat la Tomis poetul de la Bistria, care vede mareabltind deasupra oraului su de munte, nu are nici o Rom la captul gn-dului i la captul aspiraiei. Iat ce zice Ovidius, surghiunitul la margineacivilizaiei: Ce-a putea face mai bun eu, care snt prsit aici pe rmurisinguratice?/ Ce leac s ncerc pentru a-mi uura necazurile?/ Dac privescacest loc, el mi apare neprietenos i nicieri,/ n toat lumea, nu poate fi

  • Adrian Alui Gheorghe

    40

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    altul mai trist./ Dac privesc oamenii, cci abia snt vrednici de acestnume,/ vd la ei mult mai cumplit slbticie dect la lupi./ Nu se tem delegi, ci dreptatea cedeaz n faa forei/ i zace la pmnt nvins de sabia cucare se duc luptele... (Tristele, V,7,41-60, traducere Theodor Naum).nstrinrii (exilului) n propria lume poetul nostru i gsete antidotul:adaptarea. Domesticirea sinelui are ca efect domesticirea lumii care (l, ne)agreseaz, lucru pe care poetul l obine prin minimizarea realitii imedi-ate. Iar minimizarea lumii nconjurtoare, ca n basm, e o modalitate sigurpentru a o stpni, pn la a o tiraniza chiar. Iar aceast realitatea triete,rimbaldian, din contrariul ei, poetul e singurul care i poate intui sensul,sensurile, o pipie cu cuvintele, cu strile sale. Astfel, dragostea e o spaimde dragoste, moartea e o spaim de moarte, urtul e o fug de frumos: ncrespir dar pn la mine respiraia mea/ se rcete i devine de nefolosit./de-acum puterea soarelui st ntre marginile lui/ iar vorbele pentru pute-rea soarelui nu plutesc/ ci ca pmntul se scufund n saliv tulburnd-o./nc respir dei trupul meu s-a lit peste msura pielii:/ a fost de-ajuns ontoarcere brusc de pe burt pe spate/ pentru ca marginile lui s dea calaptele pe dinafar./ acum cu pielea aceasta abia de-mi mai pot/ acoperifaa ns e fr folos/ cci pielea aceasta e tare i uscat i st/ deasupramea precum cimentul./ doar umbra mi mai acoper acum carnea/ iumbra aceasta e grea i rece ca o piele de mort./ i eu nc respir dar respirrar cci suflul acesta mi mic trupul/ peste mari covoare de ln i pestemari ntinderi de cafea/ i trupul meu fr piele e pielea unei vieti/ submii de piciorue de musc./ respir i zilele lumii continu./ respir i zilelelumii snt nenumrate iar dintre suflete/ prietenii mi simt cel mai binemirosul i/ se izbesc nencetat de fereastr. (mirosul)

    Exist o beie a anonimatului pe care un optzecist, Eugen Suciu, adus-o la nivelul simbolului i care este prezent, firesc, n izolatorul de laBistria, oraul acionnd ca un adevrat clopot de sticl sub care se petreclucruri neverosimil de normale. Viaa adevrat se mut n plan secund,planul prim fiind ca o carcas a convenienelor. ntre lucrurile din planulsecund, adic ntre cele care intr n sfera neverosimilitii, firete c poeziaeste paiul care asigur (ct poate i ea!) supravieuirea. Individul (poetul)noat n straturi dense de spaime i angoase, alturi de o lume care nu arenimic major de mplinit, eventual s se trag unul pe altul la fund. Sartrianaaseriune, din panoplia existenialismului, care spune c sntem con-damnai s fim liberi se aplic perfect acestui univers minimizat: toi mispun dan. i eu: dan. dan, trebuie s ai grij./ cu micrile mele brute amrnit animalele aerului/ i-acum lumina urc numai n gol./ n fiecarediminea dintre braele unei femei mi scot capul/ i latru de cteva ori/

  • Un exilat n propria lume

    41

    FAM

    ILIA

    - 15

    0

    dan, bun dimineaa./ de cele mai multe ori cnd o privesc cu mareatenie/ o vd pe femeia aceasta cum ngrijorat i/ chircit ntr-un colal camerei/ mi rostete nencetat numele./ de o parte i de alta a sa curgnebunete ploile de var./ toi mi spun dan. i eu: dan. dan, trebuie s aigrij./ i imediat n patru labe prin ncperi/ fumnd i bolborosind peascuns./ purtnd tot timpul un animal de cas nfurat n jurul gurii./iar dimineaa, dimineaa d-i nainte cu tot cu umbr/ cu pmnt pnaproape de coapse/ cu gingiile scldate n zeam de prun./ d-i naintei d-i nainte i pe la miezul nopii/ doar capul ieindu-mi la suprafadintre braele ei/ i alturi de ea/ schellind la fiecare scurt lovitur de-afar. (alturi de ea)

    Exist o for de progresie geometric a descrierii universuluidomestic, amnuntul e ca un bold care fixeaz aripile fluturilor ntr-uninsectar, ca efect timpul poeziei devine depresiv. Un recurs la Pascal, celdin Penses, poate fi edificator: Nimic nu e mai greu de ndurat dect unrepaos absolut, fr pasiune, fr ocupaie, fr distracie, fr concentrare.El, omul, i simte atunci neantul, abandonul, insuficiena, dependena,neputina, vidul. Din adncul sufletului su se vor revrsa fr ntrziereplictiseala, ntunecarea, tristeea, necazul, deziluzia, disperarea. n oricarepanteon cu zeiti este introdus, din cnd n cnd, un fior omenesc, purt-tor al sentimentului morii, pentru a face posibil, suportabil i credibilvenicia. Dar cine are misiunea de a introduce acest fior omenesc n acestpanteon? Poetul, desigur. Iat cum apare acest lucru la Dan Coman: aputea spune c m-am mai mblnzit:/ respir pe deasupra lucrurilor/ iacestea puin doar foarte puin se clatin i mi ating faa./ i salut peceilali cu vechiul gest dei asta/ pare s-i sperie cel mai mult./ n pmntdup treizeci de ani s-a luminat/ dar nimic n-a fost de vzut./ numai eas-a bucurat i i-a mirosit pe ascuns trupul./ ntr-adevr: m-am mblnzitmult./ o burt sntoas ncepe de pe-acum s-mi acopere tremurul./ceilali s-au apropiat la o sut de metri de mine fr s strige/ iar pesteumrul iubitei mele, mai elegant dect o earf de noapte/ trupul iubiteimic ntr-un perfect echilibru./ m-am mblnzit cu desvrire. sntlinitit:/ nu am mai fcut pe nimeni s m caute i acesta este un lucrubun./ acum corpul e cel care-mi menine echilibrul./ pentru comoditatemi aez capul pe umr i imediat/ vorbele mele pentr


Recommended