+ All Categories
Home > Documents > Revelația Dumnezeiască În Iconografie

Revelația Dumnezeiască În Iconografie

Date post: 04-Oct-2015
Category:
Upload: olariu-ionel-viorel
View: 13 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
30
Ministerrul Educa iei Mitropolia Moldovei ț Cercetării i Inovării ș i Bucovinei ș Seminarul Teologic Liceal „Veniamin Costachi” – Mănăstirea eam ț Revela ia dumnezeiască în iconografie ț - lucrare de atestat! "#$" Indrumător% &'solvent% (r) (ro*) Vasile (ăvăleanu $
Transcript

MINISTERUL EDUCAIEI MITROPOLIA

Ministerrul Educaiei Mitropolia Moldovei

Cercetrii i Inovrii i BucovineiSeminarul Teologic Liceal Veniamin Costachi Mnstirea NeamRevelaia dumnezeiasc n iconografie-lucrare de atestat-2012

Indrumtor: Absolvent:

Pr. Prof. Vasile Pvleanu

CuprinsIntroducere..p. 4I. Cunoaterea lui Dumnezeu..p. 5II. Cile de transmitere a Revelaiei lui Dumnezeup. 8II.1. Sfnta Scriptur...p. 8II.2. Sfnta Tradiie.p. 10II.3. Biserica organul de pstrare i propovduire a RevelaieiSupranaturale...p. 12III. Temeiul icoanelor n Revelaia divin...p. 13III.1. Impotana icoanelor privind cunoaterea lui Dumnezeu.p. 13III.2. Temeiurile cinstirii icoanei n Sfnta Scriptur...p. 15III.3. Temeiurile cinstirii icoanei n Sfnta Tradiie.p. 17IV. nvtura ortodox despre Sfintele Icoanep. 21IV.1. De la simbol la icoan..p. 21IV.2. Omul chipul lui Dumnezeu...p. 22IV.3. ntruparea, ca temei al cinstirii icoanelor.p. 23IV.4. Sfinenia icoanei i nchinarea relativ adus ei...p. 26Concluziip. 28Bibliografiep. 29Introducere

Cmpul teologiei este vast i bogat n coninut, vast i complex fiind obiectul ei religia, c legtur contient a omului cu Dumnezeu, legtur n care se are n vedere ntreaga existen a omului, att interioar, ct i manifestrile ei exterioare. Teologia cuprinde astfel, exteriorizndu-i coninutul, o parte teoretic, adic de doctrin, alt parte de trire moral i alta de cinstire, de adorare a lui Dumnezeu, de cult divin.

Un loc important n Teologia Dogmatic l are Revelaia. Aceasta constituie prima fereastr ctre Dumnezeu, prin care omul privete spre Binele Suprem, ncearc s-L neleag, pe ct este cu putin. Fiind primul pas pe crarea mntuirii, n Revelaia sau Descoperirea lui Dumnezeu, sunt imprimate pregnant adevrurile i dogmele cretine n contiina fiecruia dintre noi, pentru c Revelaia constituie baza sau fundaia pe care este construit credina noastr. De aceea ea trebuie s fie solid i aezat nu pe un loc nisipos, ci pe un loc tare, puternic.

Dintr-un alt punct de vedere, revelaia poate fi transpusa, ntr-o form imperfecta n mod cromatic, i aceast form o reprezint icoana. Fr icoane, descoperirea dumnezeiasc ar rmne un act pur transcendent, fr o legtur cu omul i de fapt inaccesibil acestuia, un fel de teorie ce L-ar ine pe Dumnezeu acoperit de propriile noastre ncercri raionale de a-L explica.

Icoana indica, deci, o realitate spiritual ce se afla dincolo de ceea ce poate fi explicat n cuvinte, ea prinde ntr-o singur compoziie toate ipostazele timpului, ca expresie a Revelaiei n istorie.

n aceast lucrare, n prima partea a ei, am vorbit despre revelaia dumnezeiasc, prezentnd cele dou ci de transmitere, natural i supranatural, iar n partea a doua a lucrrii m-am axat pe prezentarea modului de contemporaneizare a Revelaiei dumnezeieti care este reprezentat de iconografie.

I. Cunoaterea lui DumnezeuPentru a intra n comuniune cu cineva, sau n legtur cu ceva, se impune cunoaterea lui. De aceea i comuniunea venic cu Dumnezeu se bazeaz pe cunoaterea Lui. Aceasta este viaa venic: s Te cunoasc pe Tine, singurul Dumnezeu adevrat... spune Mntuitorul n Rugciunea Arhiereasc (Ioan 17, 3). Pentru a intra n comuniune cu Dumnezeu i a ne desvri viaa duhovniceasc, trebuie s- L cunoatem pe Dumnezeu, s tim adic dac este un printe, sau un stpn despotic, dac ne putem apropia de El i n ce form, dac este milostiv, ndurtor, ierttor sau numai drept i necrutor, dac ne putem apropia de El cu iubire, sau cu team distrugtoare de suflet. Toate aceste premise care stau la baza comuniunii cu Dumnezeu, noi le putem cunoate prin descoperirea pe care nsui Dumnezeu a binevoit s ne-o fac, dorind i El s intre n legtur cu noi i s ne mntuiasc. Aceast Descoperire a lui Dumnezeu se numete Revelaie dumnezeiasc. Revelaia este un proces tainic, o comunicare direct din partea lui Dumnezeu adresat omului spre mntuirea sufletului. Ea reprezint cuvntul lui Dumnezeu inspirat de Duhul Sfnt. Revelaia dumnezeiasc s-a desfurat n timp i cuprinde trei perioade mari. Prima perioad este nainte de cderea omului n pcat, cnd Dumnezeu se descoper omului, comunic cu el n mod direct, fa ctre fa. A doua perioad este dup cderea omului n pcat pn la venirea Mntuitorului. Dumnezeu se descoper prin Lege i prooroci. Legea comunic voia lui Dumnezeu, l ine pe om n apropierea Sa i l pregtete pentru primirea unui Izbvitor. Proorocii comunic voia lui Dumnezeu atunci cnd cei care au primit Legea lui Dumnezeu, se deprteaz de El. Profeii mai comunic oamenilor i planul lui Dumnezeu de a-i izbvi din robia apstoare a pcatului. A treia perioad i cea mai important o constituie ntruparea Fiului lui Dumnezeu. Ea este o descoperire dumnezeiasc deplin i direct, fiindc Fiul este Dumnezeu adevrat i Om adevrat. C Dumnezeu ne descoper adevrul deplin despre Sfnta Treime i a modului de a intra n comuniune cu Ea, iar ca Om, ne comunic acest adevr sub o form n care omul l poate primi i nelege. De aceea spunem c Revelaia Fiului lui Dumnezeu este desvrit.

Religia cretin l descoper pe Dumnezeu ca fiind o Fiin personal, care nu rmne distant fa de creaturile Sale, ci st n legtura cu ele, inclusiv cu omul. El se descoper oamenilor pentru ca acetia s poat cunoate mcar n parte ceva din fiina Sa. Cuvntul revelaie provine de la latinescul revelo, revelaio, care nseamn a descoperi, descoperire.

Dac nu ar exista Revelaie, cunoaterea lui Dumnezeu n-ar fi posibil oamenilor, deoarece El, fiind o fiin spiritual, nu poate fi cunoscut prin simuri. Ea este necesar omului, deoarece fr ea n-am putea cunoate nimic despre Fiina divin i voia Sa, i astfel omul n-ar putea s-i ndeplineasc scopul ultim pentru care a fost creat, i anume, preamrirea Creatorului i dobndirea fericirii venice, precum ne spune nsui Mntuitorul Hristos: i aceasta este viaa venic: s te cunoasc pe Tine, singurul i adevratul Dumnezeu, i pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan 17, 3).

Dumnezeu S-a descoperit oamenilor n dou feluri: pe cale natural i pe cale supranatural, de unde rezult cele dou feluri ale revelaiei: Revelaia natural i Revelaia supranatural.

Biserica Ortodox nu face o separaie ntre Revelaia natural i cea supranatural. Revelaia natural este cunoscut i neleas deplin n lumina Revelaiei supranaturale. Sau Revelaia natural este dat i meninut de Dumnezeu n continuare printr-o aciune a Lui mai presus de natur. De aceea Sfntul Maxim Mrturisitorul nu face o deosebire esenial ntre Revelaia natural i cea supranatural: ultima nu e, dect incorporarea celei dinti n persoane i aciuni istorice.

Afirmaia lui trebuie neleas probabil mai mult n sensul c cele dou Revelaii nu sunt desprite: Revelaia supranatural se desfoar i i produce roadele n cadrul celei naturale, ca un fel de ieire mai accentuat n relief a lucrrii lui Dumnezeu, de conducere a lumii fizice i istorice spre inta spre care a fost creat, dup un plan stabilit din veci. Revelaia supranatural restabilete numai direcia i d un ajutor mai hotrt micrii ntreinute n lume de Dumnezeu prin Revelaia natural. De altfel, la nceput, n starea deplin normal a lumii, Revelaia natural nu era desprit de cea supranatural.

Dumnezeu i omul sunt dou realiti foarte deosebite c esen i putere; Dumnezeu este Fiina absolut atotputernic, omul este o creatur, existen limitat i relativ. ns ntre ele exist o legtur foarte puternic i chiar venic. Iubirea i Raiunea lui Dumnezeu l-au creat pe om dup chipul i asemnarea Sa, adic cu datele spirituale nrudite i conforme cu Dumnezeu. Prin acestea, ca un adevrat fiu dup har. Omul este capabil nu numai de cunoatere, nelegere i comunicare cu Dumnezeu, ci chiar de comuniune i mprtire real, intim cu El. Adevrul i Raiunea lui Dumnezeu sunt originea i temeiul adevrului i raiunii umane i conforme lor. Att omul ct i Dumnezeu sunt fiine personale, raionale, capabile de a primi i oferi valori spirituale, capabile de schimburi spirituale. Omul este n stare s neleag Revelaia, chiar dac ea depete posibilitile raiunii umane, deoarece mai are o putere de nelegere: credina. Prin credin, nelegem c s-au ntocmit veacurile cu cuvntul lui Dumnezeu, c s-au fcut din cele nevzute cele ce se vd (Evrei 11,3).

II. Cile de transmiterea revelaiei supranaturale

Revelaia divin se cuprinde n Sfnta Scriptur i n Sfnta Tradiie, care sunt cele dou tezaure ale ei. Sfnta Scriptur i Sfnta Tradiie sunt dou modaliti sau moduri de fixare, pstrare i transmitere a Revelaiei. Ele nu se deosebesc ca fond, avnd o legtur strns, ci difer numai cu privire la modul n care Revelaia ni s-a transmis i este cuprins n ele. Cci ntregul coninut se cuprinde n amndou, una fiind strns legat de cealalt, de aceea ele au o valoare egal ca pstrtoare i transmitoare a Revelaiei, neputndu-se acorda unei fa de alta o superioritate sau o valoare n plus.

Dei s-a folosit expresia Sfnta Tradiie i Sfnta Scriptur izvoare ale revelaiei supranaturale totui ea nu este corect, pentru c singurul izvor al revelaiei divine este Dumnezeu. Ele sunt numai moduri sau ci de transmitere.

II.1. Sfnta Scriptur

Sfnta Scriptur sau Biblia este colecia de cri sfinte, scrise de prooroci, apostoli i ali oameni alei, sub inspiraia Duhului Sfnt. Ea cuprinde adevruri de credin, norme de purtare, precum i unele relatri istorice, pe care Dumnezeu le-a descoperit spre a fi scrise, pstrate i transmise credincioilor n scopul mntuirii. Deoarece ea cuprinde adevruri descoperite de Dumnezeu, i s-a spus i Cuvntul lui Dumnezeu.

Sfnta Scriptur se compune din dou pri: Vechiul Testament i Noul Testament. Vechiul Testament ne nfieaz istoria Revelaiei de la Adam pn la Hristos i cuprinde 39 de cri canonice sau inspirate, la care se mai adaug nc 13 cri i fragmente de cri necanonice, neinspirate dar bune de citit, fiind ziditoare de suflet, iar Noul Testament cuprinde 27 de cri, toate canonice sau inspirate. Ambele testamente sunt normative pentru credin i purtare, dar cea mai mare valoare o are Noul Testament, deoarece el cuprinde descoperirea dumnezeiasc fcut de nsui Fiul lui Dumnezeu i transmis de Sfinii Apostoli. Valoarea Vechiului Testament a fost recunoscut de nsui Mntuitorul, referindu-se adeseori la profeiile acestuia despre Sine. El a declarat n mod expres: S nu socotii c am venit s stric legea sau proorocii. Nu am venit s stric, ci s mplinesc (Matei 5, 17), iar Sfntul Apostol Pavel spune: Aa c legea (lui Moise) este sfnt i porunca este sfnt i dreapt i bun (Romani 7, 12). Iar n alt loc numete legea lui Moise pedagog ctre Hristos (Galateni 3, 24). Numind legea mozaic: umbra bunurilor viitoare (Evrei 10, 1), Sfntul Pavel arat valoarea Vechiului Testament n raport cu cea a Noului Testament, pentru c legea este numai umbr, nu nsui chipul lucrurilor. Sfinii Prini de asemenea arat clar care este deosebirea ntre cele dou Testamente i superioritatea Noului fa de Vechiul Testament.

Sfnta Scriptur are un aspect, o dimensiune dubl. Pe de-o parte, el este un cuvnt fix, precis, dat odat pentru totdeauna n forma exact din Scriptur. Pe de alt parte, cuvntul Scripturii are un aspect dinamic, adic dei este precizat istoric ca i cuvnt rostit atunci de Hristos, el este un cuvnt permanent contemporan tuturor generaiilor, tuturor timpurilor, este un cuvnt pe care Hristos l adreseaz continuu n istorie. nelesurile adevrate i depline ale Scripturii nu sunt ceva fix i nchis n literele Scripturii ci, sunt Duh i sunt via, adevruri vii transmise din persoan n persoan. Cuvntul Scripturii nu poate fi neles autentic dect n dimensiunea pe care o evideniaz Sfnta Tradiie i Sfnta Biseric pentru nelegerea i valorificarea Scripturii.

Duhul actualizeaz n comunitatea Bisericii cuvintele Scripturii. Hristos rostete i acum n Duhul Sfnt cuvintele Sale, scond n relief alte i alte nelesuri ale lor, dup nivelul de nelegere duhovniceasc, dar i dup nivelul timpului, al comunitii bisericeti. ndat ce se trece dincolo de litera Scripturii i de citirea ei fr nelegerea duhovniceasc, se d nu numai de nelesurile ei duhovniceti, ci i de lucrarea Duhului lui Hristos svrit prin aceste nelesuri n cel ce citete, sau de Hristos nsui, care-i descoper tot mai adnca bogie spiritual a Lui. Sfntul Maxim Mrturisitorul spune: E nevoie de mult tiin (duhovniceasc) pentru ca, nlturnd mai nti cu grij valurile literelor care acoper Cuvntul, s putem privi cu mintea dezvluit pe Cuvntul nsui, stnd de sine i artnd n Sine limpede pe Tatl, atta ct este cu putin oamenilor.

Sfnta Scriptur ofer credincioilor i exemplul drepilor i al sfinilor, care au ndeplinit voia lui Dumnezeu, fiind astfel un puternic stimulent pentru credinciosul dornic de progres moral. Ea ne face cunoscut viaa cretinilor din timpurile apostolice, spune Sfntul Ioan Gur de Aur. Comentnd Faptele Sfinilor Apostoli, n calitate de Arhiepiscop al Constantinopolului, el arat modul de vieuire al primilor cretini credina lor sincer, viaa lor ireproabil, struina lor n nvtur, cumptarea i bucuria, virtui recomandate cu struin i asculttorilor si. Att de bogat este Sfnta Scriptur n pilde vrednice de urmat n viaa cretin, nct Sfntul Ioan o aseamn cu o grdin de flori, zicnd: dup cum o livad plin de verdea ofer privirilor noastre multe i deosebite flori, tot aa dumnezeiasca Scriptur ne desfoar n fa tabloul virtuilor practice prin cei drepi, nu pentru ca s respirm o clip parfumul cel plcut al florilor, ci pentru a gsi acolo o folosin continu. Cnd culegem flori naturale, ele se pot veteji n minile noastre, i pot pierde frumuseea i aroma lor mirositoare. Aici nu este aa: cnd am rostit odat auzului virtuile drepilor, cnd le-am aezat n depozitul de comori al memoriei noastre, ne vom putea bucura mereu de mirosul cel bun, dac voim aceasta.

II.2. Sfnta Tradiie

Tradiia este permanentizarea dialogului Bisericii cu Hristos. Coninutul Scripturii primit prin credina ce se transmite de la Apostoli n comunitatea Bisericii, nefiind produs omenesc, ci fiind insuflat de Duhul Sfnt, trebuie pe de-o parte pzit, pe de alta adncit n nelesurile lui nealterate primite de la Sfinii Apostoli.

Tradiia este unul din termenii care au att de multe nsemnri, nct risc s piard sensul iniial. i aceasta datorit nu numai unei oarecare laicizri, care a fcut ca attea cuvinte din vocabularul teologic s-i piard valoarea, cnd sunt scoase din contextul cretin propriu lor i prin aceasta transformate n expresii ale vorbirii curente. Cuvntul Tradiie a fost supus aceleiai sori i pentru faptul c n nsi vorbirea bisericeasc termenul acesta este neconturat.

Mitropolitul Filaret al Moscovei spune c adevrata i Sfnta Tradiie const nu numai n transmiterea vzut i oral a nvturilor, a canoanelor, a rnduielilor, a riturilor, ci const de asemenea n mprtirea nevzut dar efectiv a harului i a sfinirii.

Nu numai Scriptura, ci chiar i tradiiile orale, primite de la Apostoli, sunt pstrate doar n Sfnta Tradiie cea purttoare de lumin, care descoper nelesul i nsemntatea lor adevrat i foarte esenial pentru Biseric. n acest caz Tradiia acioneaz n mod critic, manifestnd n primul rnd aspectul ei negativ i eliminator, ea nltur basmele netrebnice i bbeti (I Timotei 4, 7), acceptate cu cucernicie de toi aceia ale cror tradiionalism se manifest n primirea cu ncrederea nemrginit a tot ce s-a strecurat n viaa Bisericii i a rmas aici n virtutea obinuinei.

Biserica Ortodox este cunoscut ca o Biseric a Tradiiei. Ea a pstrat cu fidelitate coninutul kerygmei apostolice i practica sacramental apostolic n ntregimea lor. Aceasta a putut lsa impresia c Biserica Ortodox nu a mers cu timpul, ci a repetat pn azi formule i practici venerabile, care nu mai rspund necesitilor spirituale actuale.

Numai prin Tradiie coninutul Scripturii devine mereu viu, actual, eficient, dinamic n toat integritatea lui, n cursul generaiilor n istorie. n sensul acesta, ea completeaz Scriptura. Fr ea Scriptura sau Revelaia nu-i actualizeaz toat eficien ei sau eficiena ei continu. Fr ea nu se poate ptrunde i tri tot coninutul Scripturii. Toate cntrile bisericeti sunt ptrunse de texte din Scriptur i toate actele liturgice i sacramentale simbolizeaz i actualizeaz n mod eficient momente din Scriptur, din istoria Revelaiei. Dar prin aceasta, imnurile i actele liturgice dau Scripturii o adnc tlcuire dogmatic i spiritual. Scriptura, fr explicarea liturgic i fr explicarea ei n Liturghie i n celelalte Taine, se usuc, se desfigureaz.

Dezvoltarea Tradiiei, zice Viceniu de Lerin, nu nseamn schimbarea ei, ci o amplificare n ea nsi. Dezvoltarea continu a Tradiiei este pe de-o parte ceea ce cuprinde Scriptura, iar pe de alta este punerea n lumin a sensului bogat i unitar al Revelaiei consemnate n esen n Scriptur. Ea se dezvolt prin forma scurt a Crezurilor, dar i prin forma desfurat a lucrrilor sfinitoare ale Bisericii i a explicrilor Scripturii din cursul istoriei Bisericii, pe baza predicii integrale a Apostolilor, care a rmas ca Tradiie apostolic.

II.3. Biserica organul de pstrare i propovduirea a Revelaiei

Tradiia nu poate exista fr Biseric. Dac Tradiia este n esen invocare i coborre a Duhului Sfnt peste oameni i explicitarea apostolic i autentic a coninutului Scripturii pe baza aplicrii sau tririi lui sacramentale i spirituale de ctre credincioi, ea nu poate exista fr oamenii care cred n Revelaie, care cred adic n Hristos i n lucrarea Lui n ei prin Duhul Sfnt.

Fr Biseric, ca subiect al ei, Tradiia n-ar fi nceput s existe i ar nceta s mai fie practicat i transmis, ar nceta s mai existe. Dar, la rndul su, Biserica n-ar fi nceput s existe i n-ar exista fr Tradiie. Tradiia, ca aplicare continu a coninutului Scripturii, sau mai bine zis al Revelaiei, este un atribut al Bisericii. Tradiia ca coninut reprezint modul n care se menine deplintatea Revelaiei lui Hristos, sau Hristos ca plenitudine a Revelaiei concrete; iar Tradiia ca transmitere asigur prelungirea acestui coninut prin credin.

Scriptur exist i este aplicat prin Biseric. Fr Biseric n-ar fi fost Scriptura. Canonul Scripturii se datoreaz Bisericii, mrturiei ei. Scriptura s-a scris n Biseric i Biserica a dat mrturie despre autenticitatea ei apostolic. Biserica i are originea direct n lucrarea Apostolilor cluzit i nsufleit de Duhul Sfnt n prima aplicare a Revelaiei i Tradiiei apostolice. Scriptura a luat natere n snul Bisericii i spre folosul ei, ca fixare n scris a unei pri a Tradiiei apostolice, a unei pri a Revelaiei, pentru a o hrni din i a o menine n Hristos cel autentic transmis prin Tradiia ntreag.

III. Temeiul icoanelor n Revelaia divin

III.1. Importana icoanelor privind cunoaterea lui Dumnezeu

Cunoaterea lui Dumnezeu sta n strns legtur cu toat implicaiile cretinismului n viaa credincioilor i se rsfrnge asupra vieii i activitii lor, asupra moralei i progresului spiritual. Cunoaterea lui Dumnezeu nu se poate realiza independent de cunoaterea de sine a omului, iar drumul cunoaterii n general a nsemnat i mai nseamn nc o trud necontenit pe mai multe direcii, dar cu un singur el. De aceea este necesar ca fiecare jertf n domeniul cunoaterii, indiferent de felul ei, s poarte girul sacrului care d acesteia caracterul de profunzime i de contientizare, n sensul c tocmai neajungerea la cunoaterea perfect nseamn o cunoatere.

Datorit dualitii sale, omul nu poate cunoate direct pe Dumnezeu, fapt pentru care El s-a pogort la micimea noastr (Filipeni 2, 7), pentru c noi sa ne putem nla la mreia Lui. Graie acestei deertri sau chenoze, faa uman primete n general, dimensiuni i profunzimi noi, ea este purttoarea divinului, ridicat pe cele mai nebnuite culmi de sfinenie i transfigurare.

Pe de alt parte, ntruparea lui Dumnezeu-Fiul a devenit i baza reprezentrii iconografice a divinitii infinite n finit, a inefabilului n empiric. Icoana ne dezvluie o lume ce trece peste ea, pe care omul nu ar putea-o sesiza fr ajutorul simbolului, datorit constituiei sale dualiste psiho-fizice. Ea este o cale de a-l ajuta pe credincios spre a cunoate ntr-un fel pe Dumnezeu, nu ntr-un mod perfect ci analogic, dnd anumite preferine privind divinitatea. Dei icoana face numai referin la persoana pe care o reprezint, ea constituie pentru credincios o modalitate de a-I lumina calea spre Dumnezeu, un semn eficace cu o funcie de anamneaza, persoan reprezentat devenind oarecum mai accesibil simurilor omului. Icoan este o mrturie sensibil a prototipului ei, transfigurnd fata, ea comunica misterul lumii invizibile, prin frumusee devenind astfel un fel de fereastra deschis spre eternitate.

n timpul Sfintei Liturghii, icoanele sugereaz n mod vizibil cele existente n Cortul invizibil al lui Dumnezeu. Logosul divin este prezent c Cel care ine toate (Pantocrator) i continu dialogul viu cu credincioii, impulsionndu-I prin Trupul i Sngele Su spre zrile eshatologice al desvririi.

Icoan este aadar, simbolul i realitatea prezenei lui Hristos, o imagine epifanica n care invizibilul vine la niu prin vizibil i deopotriv mijloc ce ne ajut n procesul cunoaterii lui Dumnezeu, deoarece sfinii care sunt i ei reprezentai n icoane i-au impropriat pe Dumnezeu aa de mult n fiina lor, nct ei sunt o legtur direct cu Dttorul harului. Dar aceasta nu nseamn c Mntuitorul se confunda cu sfinii Si, dup cum nici icoana Lui cu cea a sfinilor. Iisus Hristos lumineaz lumea oferind universului, harul Su, sub forma posibilitii de mntuire din care sfinii i-au impropriat lumina dumnezeiasc, fiecare n persoan s i artndu-ne n ei infinitatea lui Dumnezeu imprimat n voia i simirea lor personal, n tensiunea lor dup desvrirea fr sfrit.

Astfel, icoanele sfinilor devin canale sau ferestre deschise care unesc imanentul cu transcendental i care coboar eternitatea n timp, constituind pentru cretini adevrate oaze spirituale din care acetia i hrnesc n chip minunat dorul dup infinit. Aa fiind, ele au rol deosebit pe drumul desvririi cretinului, deoarece fiecare sfnt posed ape Iisus Hristos imprimat i trit dinamic n sine, dar nu numai pentru sine ci i pentru cei din jurul su.

III.2. Temeiurile cinstirii icoanei n Sfnta Scriptur

Prin credin trim cele mai adnci taine ale dumnezeirii. Prin ea nelegem c s-au ntocmit veacurile cu Cuvntul lui Dumnezeu de s-au fcut din nimic cele ce se vd (Evrei 11, 3). Dar Dumnezeu nu a rmas doar un transsubiect al credinei, ci dup ace n multe rnduri i n multe chipuri, a vorbit prinilor notri prin prooroci, iar n zilele acestea din urm ne-a grit nou prin Fiul, pe care L-a pus motenitor n toate (Evrei 1, 1-2).

Aceasta vorbire n multe rnduri i n multe feluri arat c Dumnezeu s-a descoperit att ct ne era cu putin. Dar la plinirea vremii nsui Fiul lui Dumnezeu Cel nscut mai nainte de veci a luat chip de rob fcndu-se asemenea oamenilor i la nfiare aflndu-se ca un om (Filipeni 2, 7). A intrat n istorie i crrile Lui s-au ntlnit cu ale noastre. n faptul ntruprii gsim cea mai legitim posibilitate de a-l reprezenta n icoane. Dac sfintele Lui cuvinte au fost ncredinate prin viu grai pn cnd au fost consemnate n Evanghelie, tot aa trebuia ca i imaginea Lui sa ne rmn dup nlarea Sa la cer.

Aceasta permite zugrvirea icoanei sfinilor ai a Maicii Domnului, care au avut trup vzut. Mai mult, des dup fiin e cu totul spiritual, zugrvim pe Dumnezeu Tatl. l zugrvim pentru c omul a fost creat dup chipul lui Dumnezeu.

ntruct Cuvntul s-a ntrupat ca Fiu al lui Dumnezeu i Fiu al Omului, zugrvim prin analogie cu Fiul pe Tatl i simbolic pe Sfntul Duh. n icoane reprezentm ip e ngeri dar care au corpuri spirituale, dar limitate.

Ucenicii cer Domnului s le arate pe Tatl i rspunsul dat e nc un temei al icoanei, ngduind zugrvirea Tatlui: De atta vreme sunt cu voi i nu M-ai cunoscut Filipe, c cel ce M-a vzut pe Mine, a vzut pe Tatl i cum zici: arat-ne pe Tatl? Au nu crezi c Eu sunt n Tatl i Tatl este n Mine? (Ioan 14, 9-10).

S-ar prea c Vechiul Testament interzice posibilitatea reprezentrii iconografice. S nu-i faci chip cioplit, nici vreo nchipuire a celor ce sunt sus n cer, sau jos pe pmnt, sau n ap i sub pmnt. S nut e nchini lor, nici s le slujeti, cci Eu sunt Domnul Dumnezeul tu (Deuteronom 5, 8-9). i n alt loc: inei dar bine minte c n ziua aceea, cnd Domnul v-a grit din mijlocul focului, de pe muntele Horeb, n-ai vzut nici un chip. S nu v stricai dar i a nu v facei chipuri cioplite, sau nchipuire ale vreunui idol, care s nfieze brbat sau femeie (Deuteronom 4, 15-16).

Aceste locuri scripturistice au fost speculate de iconoclatii care au ncercau c prin ele s-i fundamenteze nvtura lor.

n primul rnd, icoanele nu sunt chipuri cioplit, ci imagini pictate ale unei realiti cu care se afla n strns legtur. n al doilea rnd, dac aceste reprezentri sunt oprite de legea Vechiului Testament, aceasta se face dintr-o pedagogie divin, tiind c poporul ales, trind n lumea idolatr, ar fi putut foarte uor ca prin nchipuirea iconografic a lui Dumnezeu s se opreasc de la creatura i a nu poat ptrunde n comuniunea Creatorului. Sfntul Ioan Damaschin arat c e greit interpretat textul din Deuteronom, deoarece mai departe n context se specific i cauza pentru care Dumnezeu oprete pe evrei s-i fac icoane ca: privind la cer i vznd soarele, luna, stelele i toat otirea cerului, sa nu te lai amgit ca s te nchini lor, nici s le slujeti, pentru c Domnul Dumnezeul tu le-a lsat pentru toate popoarele din cer.

III.3. Temeiurile cinstirii icoanei n Sfnta Tradiie

n Sfnta Tradiie gsim foarte multe temeiuri care ne permit zugrvirea sfintelor icoane. Mrturie sunt numeroase texte ale Sfinilor Prini, hotrri sinodale, texte liturgice. Dac n primele veacuri cretinii reprezentau grafic diferite teme ele mntuirii sub form de simboluri, aceasta o fceau din cauza mprejurrilor istorice. Simbolul este o aluzie i de aceea nu putea fi lmurit sau neles de dumanii cretinilor, pe cnd icoan este un cuvnt spus direct i fr echivoc. Sub simboluri c: lira, via de vie, ancora, porumbelul, arc petele, Bunul Pastor i mai ales crucea se ascunde o ntreag nvtur despre mntuirea prin Iisus Hristos, cu largi referine la Vechiul Testament.

n timpul lui Constantin cel Mare, datorit libertii religioase pre care cretinii o ctigaser, s-a dezvoltat obiceiul de a reprezenta pe Dumnezeu i pe Iisus Hristos i a pune aceste icoane n biserici.

Sfntul Vasile cel Mare a demonstrat c cinstea dat icoanei trece la cel pe care imaginea o reprezint Pe aceast linie a mers nvtura ortodox despre nchinarea care se aduce icoanei, nu pentru icoana ca obiect, ci ca reprezentare a persoanei cu care intr n dialog. Pe aceast linie au mers toi teologi aprtori ai sfintelor icoane. Dup Sfntul Grigorie de Nissa, eo strns legtur ntre cel pictat i pictura cci potrivit unui obicei omenesc, cei care fac icoanele mprailor, picteaz chipul mpratului, dar odat cu aceasta, prin mantia purpura, zugrvesc i demnitatea mprteasc i (icoana) se numete de obicei, i icoana i mprat. Tot aa i firea omeneasc, pentru c a fost nzestrat ca s stpneasc peste celelalte, a fost ca o icoan nsufleit, care particip la originalul i n vrednicie i n virtute

Sfntul Chiril al Alexandriei, n cuvntarea sa ctre Teodosie, zice c: icoanele se aseamn cu originalele, cci ele trebuie s fie la fel i s nu se deosebeasc.

Faptul istoric al mpodobirii bisericilor cu icoane e consemnat de Socrat: Dup aceasta mpratul Constantin, preocupndu-se mai mult de cretinism, s-a ntors cu scrb de la religia pgn i a suprimat luptele cu gladiatorii, iar icoanele sale le-a pus n temple.

ntre cei care au aprat icoanele nainte de Sinodul al VII-lea Ecumenic, cu argumente logice, au fost: Leontie, episcop de Neapole, Ioan al Tesalonicului, Gherman i Tarasie, patriarhi de Constantinopol i alii.

Dar cei care nu i-au precupeit nici timp, nici situaie, pentru a apra cu drzenie nvtura ortodox despre sfintele icoane au fost: Sfntul Ioan Damaschin, Sfntul Teodor Studitul i Sfntul Nichifor Mrturisitorul.

n cele trei tratate despre sfintele icoane, Sfntul Ioan Damaschin, arata sistematic ce este icoan, pentru care motiv exist, cte feluri de icoane sunt, ce se poate i ce nu se poate nfia n icoan, cine a fost cel dinti care a fcut icoana.

Sinodul iconoclast din 754 acuza pe cei care se nchinau icoanelor sau de monofizism sau de nestorianism. Dup Constantin al V-lea Copronim, icoana trebuie s fie de o fiin cu prototipul. La aceast obieciune a rspuns patriarhul Nichifor, cu puternice argumente, artnd c icoana se afla n relaie cu arhetipul i nu e identic.

Cea mai puternic lovitur a primit-o iconoclasmul prin Sinodul al VII-lea Ecumenic care a hotrt cinstirea sfintelor icoane, preciznd c adorarea deplin se ndreapt prin icoane ctre Dumnezeu: Noi pstrm neatinse toate condiiile Bisericii, ntrite prin scris sau prin viu grai. Una din ele poruncete s se fac reprezentri picturale de icoane, ntruct aceste picturi sunt n armonie cu istoria predicii evanghelice, servesc ca o confirmare a a faptului c Hristos a primit trup omenesc cu adevrat, sin u doar n aparen, aceasta fiind spre folosul nostru. Pe acest temei, hotrm c Sfintele Icoane s se prezinte (spre nchinare) ntocmai ca i nchipuirea Cinstitei i de via fctoarei Cruci, indiferent dac sunt lucrate din vopsele sau din ptratele (de mozaic), sau din oricare alt material, numai s fie fcute ntr-un chip cuviincios, fie c se vor gsi n sfintele lui Dumnezeu biserici, pe Sfintele Vase, pe perei sau pe scndurele, sau pe case i drumuri, fie c, de asemenea, vor fie le icoanele Domnului Dumnezeului i Mntuitorului nostru Iisus Hristos sau ale Neprihnitei Stpnei noastre Prea Sfintei Nsctoarei de Dumnezeu sau ale Cinstiilor ngeri i ale tuturor sfinilor i drepilor brbate. Cu ct mai des, prin mijlocirea icoanelor, ei (persoanele sfinte) devin obiectul contemplrii noastre, cu att mai mult cei ce se uit la aceste icoane sunt ndemnai s i aduc aminte de prototipii nii, dobndind mai mult dragoste fa de ei i primind mai multe ndemnuri s le srute, s le cinsteasc i s li se nchine, dar nicidecum s le dea acea adevrat slujire (latria), care, dup credina noastr, i se cuvine numai naturii Dumnezeieti. Cinstea dat icoanei se ridic la prototip, iar cel ce se nchin icoanei, se nchin persoanei pe care o reprezint.

IV. nvtura ortodox despre sfintele icoane

IV.1. De la simbol la icoanIcoana nu este idol, pentru c aceasta nchide spiritul nchintorilor la sfera creaturalului, n timp ce icoan da umanului perspectiva transcendentei divine. Dumnezeu, pentru a feri poporul ales de idolatrie, a gri prin simboluri. Acestea indicau o realitate care nu ar fi putut-o nelege n toat deplintatea ei. Simbolurile au condus pe omul czut sub pcat ctre Omul-Dumnezeu.

Astfel arpele aram prefigura rstignirea Domnului prin care toi cei mucai de arpele de arpele pcatului vor tri n veci. Astfel au fost cortul i templul, imagini ale Bisericii cretine. Astfel a fost Vechiul Testament pedagog ctre Hristos.

ntre semn i simbol exist o deosebire esenial. Semnul definete o realitate oarecare, o mrginete epuiznd-o, pe cnd simbolul este un punct de plecare n cunoaterea unei realiti. Semnul crucii, n cretinism e un simbol care exprima i comunica inepuizabilul coninut al cretinismului.

De asemenea, eo deosebire ntre simbol i icoana. Ea const n faptul c simbolul ne ndreapt spre o realitate, dar o ascunde, pe cnd icoana ne pune n legtur cu realitatea prototipului.

Simbolurile folosite la nceput de cretini n catacombe s-au artat insuficiente, pentru c Hristos s-a ntrupat real, nu simbolic, deci icoana trebuia s fie real. Astfel, icoan a devenit o predic vizual, un amvon simbolic al Sfintei Scripturi i al Sfintei Tradiii. Dar dac ne-am opri la ea, am distruge coninutul ei, denaturnd-o n idol, obiect de magie etc. Trebuie s mergem dincolo de icoan, pentru a contempla ceea ce ea nu face dect sa ne propun, adic realitatea mntuirii noastre, marele scop al lui Dumnezeu realizat de Iisus Hristos i actualizat n fiecare om, care recunoscndu-se insuficient sie-i deschide Lui.

IV.2. Omul chipul lui Dumnezeu

Omul este templul construit de nsui Dumnezeu i n acest templu au venit, dup ntruparea Fiului, s vieuiasc cerurile. Sfinii Prini dedicnd pagini nemuritoare de antropologie au artat c omul a fost creat c stpn al lumii create i aceast mare demnitate i s-a dat datorit faptului c n el e pstrat icoana lui Dumnezeu. S facem on dup chipul i asemnarea Noastr, ca s stpneasc petii mrii, psrile cerului, animalele domestice, toate vietile ce se trsc pe pmnt i tot pmntul (Facere 1, 26).

Socotit limitat de timp, existena omului nu are nici un pre, dar numai referindu-ne la scopul ultimo al existenei ne dm seama de mreia lui. Elementele chipului lui Dumnezeu n om sunt: dragostea, libertatea, suveranitatea, raiunea, sfinenia i dreptatea. Acestea sunt urmele prin care credinciosul poate ajunge la Creator. Datorit pcatului strmoesc, chipul lui Dumnezeu s-a ntunecat n om, dar nu a disprut. Iisus Hristos, recapitulnd n El ntreg neamul omenesc, nu ne-a zidit din nou, ci ne-a refcut, dnd din nou dragostei, demnitate i puritate, raiunii limpezie n noi zri de existen, libertii, puterea i nclinaii spre bine.

Omul este cea mai perfect icoan a lui Dumnezeu i, atunci cnd ea a fost ntinata de pcat, credincioii neputnd urca simbolic scar a lui iacov, Dumnezeu s-a pogort n mijlocul lor i i-a adus la lumina slavei dumnezeieti.

Chipul lui Dumnezeu este cel ce striga avva Printe, cum spune Sfntul Apostol Pavel sin e deosebete de orice este terestru, ncadrndu-ne n sfera lumii de dincolo. Numai datorit acestui chip suntem mereu nemulumii de starea n care ne aflm i tindem venic spre desvrire.

Ca icoan, noi reprezentm ipostasul divin, dar nu-l reproducem n firea lui, pentru c n cazul acesta n-ar mai fi icoan, ci prototip. Icoan este ecoul istoric vzut al prototipului lui Hristos, al ntruprii Cuvntului. Un ecou de care omenirea nu mai poate scpa de tot, aa cum nu mai poate scpa de amintirea faptului ntruprii lui Dumnezeu-Cuvantul. Aceasta ne d o nou nelegere a motivului pentru care icoana poart numele prototipului.

IV.3. ntruparea, ca temei al cinstirii icoanei

Cel mai convingtor temei al icoanei este tocmai ntruparea Cuvntului. S-a fcut om pentru noi i pentru a noastr mntuire. A venit Fiul Omului ca s caute i a mntuiasc pe cel pierdut (Luca 19, 10). El s-a ntrupat pentru c oamenii s fie ndumnezeii, mrturisesc Sfinii Prini, cu o amploare i ndrzneala surprinztoare. Existena noastr era spre moarte, pentru c centrul de gravitatea al existenei, era pcatul i plata pcatului era moartea. Cu moartea Lui a clcat moartea noastr, centrul de gravitaie devenind Ierusalimul Ceresc. Prin nviere, existena noastr capta sensul vieii.

Iconografia ncearc s-L fac prezent credinei noastre, mai aproape de rugaciunile pe care le rostim. n reprezentrile iconografice, ngerii cnt, arhanghelii melodiaza, heruvimii nalta imne, serafimii doxologesc. Toi prznuiesc vznd pe Dumnezeu pe pmnt, ip e om n ceruri.

Sfntul Ioan Damaschin, ridicndu-se mpotriva celor care sustineau ca nu e voie s zugrvim imaginea lui Dumnezeu n icoane, spune: Cnd Cel fr de trup, fr form, fr de greutate i calitate, fr de mrire di pricina superioritii firii Lui, Ce ce exist n chipul lui Dumnezeu, a luat chip de rob, prin aceast apropiere de cantitate i calitate i a mbrcat chipul corpului, arunci, zugrvete-L n icoane i aeaz spre contemplare pe acela care a primit s fie vzut... Zugrvii-le pe toate i cu cuvntul i cu culorile.

La acelai Sfnt Printe gsim o minunat comparative a Legii vechi care plete n fata ntruprii Domnului. Legea este bun ca o lumin ce lumineaz ntr-un loc ntunecos, dar este bun pn cnd se face ziu. Acum ns a rsrit luceafrul n inimile noastre.

Referindu-se la acest luceafr rsrit n pridvorul inimilor credincioilor, la aceast veste bun, pe care iconografii o consemnau cu ajutorul culorilor a diferitelor nuane, iconoclatii afirmau c este imposibil a se face o icoan lui Dumnezeu Iisus Hristos, din cauza celor dou naturi unite ipostatnic. Natur divin nu se poate reprezenta, iar a reprezenta numai pe cea uman ar nsemna c s-ar nega caracterul nedesprit al celor dou firi. n icoana nu apare vizibil dumnezeiescul, aa cum nu apare vizibil n chipul lui Hristos. Numai omenescul e redat n icoan, cum numai el este vizibil n prototip. Dar precum omenescul n Hristos a devenit chipul propriu al lui Dumnezeu-Cuvantul, organul de manifestare a Lui, nu numai ca om ci i c Dumnezeu, aa icoana rednd omenescul lui Hristos ne face cunoscut, dar nu vizibil, prin el, i dumnezeiescul Lui.

Mai mult chiar, pictura bizantin, datorit subtilei realizri sub care se prezint, datorit simbolurilor cu care opereaz, datorit culorilor i trsturilor, face s devin vizibil n icoana cerescul, eternul i dumnezeiescul. Ceea ce se contempla spiritual, ea l sugereaz prin formele trupului spiritual i l face accesibil la vedere. Aceasta este nsui sensul icoanei, intenia i idea s.

Icoana nu e numai o biblie a celor ce nu tiu s citeasc. Acest scop didactic e depit, putnd fi nlocuit de pictur sau de film. n acest context, ea este o expresie a dogmei ntruprii pe care o reveleaz i o dezvolta.

IV.4. Sfinenia icoanei i nchinarea relativ adusa ei

Dac n Sfnta Euharistie avem prezena real i nu simbolic a trupului Domnului nostru Iisus Hristos, n icoana avem o prezena prin energie, stabilit prin relaia icoan-prototip. Icoana amintete, Euharistia ofer.

Exist un raport de asemnare dintre Sfnta Liturghie i Sfintele Icoane, ntemeiat pe faptul c att Sfnta Liturghie ct i sfintele icoane, redau faptul ntruprii Cuvntului, sau istoria mntuirii noastre. Folosirea icoanelor la liturghie are dou temeiuri eseniale: faptul ntruprii i sperana eshatologic. Liturghia este adorarea Cuvntului fcut trup i anticiparea mpriei ce va sa vna. Atunci, pe un pmnt nou i sub ceruri noi, vom vedea pe Dumnezeu fa ctre fa.

Ascultnd Sfnta Liturghie, ne sfinim auzul, participnd la Sfnta Euharistie, inimile noastre devin purttoare de Hristos. Prin icoane ne sfinim cugetul i ochii duhovniceti cu marile taine din orbit transcendent. Arta icoanei nu este autonom, ci este inclus, n misterul liturgic, i face s rureasc prezentele cereti.

Dac prezena lui Iisus Hristos n Euharistie este o realitate, prezena Lui n icoane rmne o suprarealitate. Ctre aceasta realitate de dincolo de icoan se ndreapt rugciunile noastre. Ne nchinm sfinilor n i prin icoane. Dar i acum este vorba despre o nchinare relativ, o nclinare de relaie pe care o dm sfinilor sau Maicii Domnului, acelora care fiind plini de Hristos duc rugciunile noastre prin Hristos lui Dumnezeu. Ne rugm lor sa ne miluiasc, s participe alturi de noi ntr-o rugciune comun ctre Dumnezeu. Ne rugm sfinilor zicnd: Sfinte (N) roag-te pentru noi!

Prin sfinire, icoana devine demn de o cinstire deosebit, care o scoate din rndul obiectelor profane. Ea e sfnt prin coninutul simbolic, prin suprarealitatea ei care e prototipul icoanei, e sfnt prin participare. Dar lemnul e numai sfinit. Dac am considera c lemnul ei e sfnt, i nu sunt sfinit, n-am fi departe de cei care se nchin idolilor i cred n puterea magic ce se ascunde n puterea ei.

Concluzii

Biserica i are fiina, ct i elul final n snul Revelaiei. Biserica nu este altceva dect Revelaia ntrupat, o revelaie ce-i face clar prezena prin Tainele Bisericii. Setea dup cunoatere dup care se guverneaz din eternitate omul, iar adevrul nu e obiectiv, ci trans-subiectiv, adevrul este opera Revelaiei, este Revelaia nsui, pentru c Dumnezeu este Calea, Adevrul i Viaa. Biserica, propovduind Revelaia, nu face altceva dect s-i proclame obria i pe Cel ce i este cap. Biserica se mic n interiorul Revelaiei, deci al Scripturii i al Tradiiei, iar Tradiia este vie n Biseric.

Revelaia este prin excelen adresat omului, cci vizeaz mntuirea lui. Biserica i propovduiete adevrul, gravitnd n jurul Revelaiei i atingnd o singur problem, dar care le cuprinde pe toate, relaia Dumnezeu om.

Prin icoana Dumnezeu ne nva i ne sfinete. Prin ea putem s auzim chemarea lui Dumnezeu, fiind fiina pur spiritual, credincioii intra n dialog cu EL prin semnele vzute. Credinciosul ndumnezeit poate umaniza natura i astfel, ca ntr-o carte, descifreaz n ea sensurile adnci ale lui Dumnezeu. Prin natura Dumnezeu se reveleaz i toate lucrurile devin pentru credincios un ecou al fiinei divine. nelegnd acest ecou, se poate ajunge mult mai repede la Cuvntul lui Dumnezeu.

Dumnezeu lucreaz prin forme vzute pentru ca noi s putem intra n relaie cu nevzutul. Astfel i icoanele dau semnificaie rugciunilor noastre i le orienteaz. Dup cum au observat Sfinii Prini, icoanele dein un mare rol instructiv i educativ. Ele sunt o moral fr cuvinte, o predic scurt dar convingtoare, un ndemn perpetuu la rugciune. ndeosebi credina n puterea miraculoas a icoanei explica, n mare parte, dezvoltarea extraordinar pe care a luat-o cultul icoanelor n Rsrit i ataamentul profund al maselor de credincioi fata de ele.

Bisericile din vremea noastr, prin dialog interconfesional, vor s se cunoasc mai bine pentru a realiza pe plan ecumenic o singur turm i un singur pastor. n aceast micare de unire a tuturor cretinilor de a realiza un Domn, o credin, un botez, sfintele icoane, se reveleaz ca un loc ecumenic de nalt importanta.Bibliografie

1. Izvoare

1. Biblia sau Sfnta Scriptur, Ediia Sfntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1988;

2. Studii i articole

2. Bulgakov, Pr. Serghei, Icoana i cinstirea sfintelor icoane, trad. de Ierom. Paulin Lecca, Ed. Anastasia, Bucureti, 2000;

3. Damaschin, Sfntul Ioan, Cultul Sfintelor icoane, trad. Din grecete cu studiu introductiv de D. Fecioru, Bucureti, 1937;

Ichim, Pr. Prof. D., nvtura ortodox despre Sfintele Icoane, n Studii Teologice, 1970, nr. 5-6;

4. Ioni, Diac. Asiat. Dr. Viorel, Raportul dintre Scriptur i Tradiie n hotrrile Sinoadelor ecumenice, n Ortodoxia, 1980, nr. 2;

5. Lossky, Vladimir, Tradiie i tradiii, n Ortodoxia, 1970, nr. 7-8;

5. Maxim, Pr. Prof. N., Teofania icoanei n Ortodoxie, n Mitropolia Moldovei i Sucevei, 1988, nr. 1;

6. Mechean, Pr. Dr. Dumitru, Cultul sfintelor icoane (III), n Mitropolia Banatului, 1987, nr. 3;

7. Moisiu, Pr. Prof. Al., Cinstirea Sfintelor icoane n cultul ortodox, n Mitropolia Ardealului, 1975, nr. 9-10;

8. Remete, Pr. Conf. Dr. George, DogmaticaOrtodox, ediia a III-a, Ed. Rentregirea, Alba-Iulia, 2000;

9. Stniloae, Pr Prof. Dr. Dumitru, Teologia Dogmatic Ortodox, vol I, ed. A III-a, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 2003;

10. Idem, Teologia Dogmatic Ortodox, vol. I, Bucureti, 1978;

11. Idem, Concepia ortodox despre tradiie i despre devoltarea doctrinei, n Ortodoxia, 1975, nr. 1;

12. Idem, Idolul ca chip al naturii divinizate i icoana ca fereastra spre transcendenta dumnezeiasc, n Ortodoxia, 1982, nr. 1;

13. Idem, Iisus Hristos ca prototip al icoanei Sale, n Mitropolia Moldovei i Sucevei, 1958, nr. 3-4;

14. Idem, Sfnta Tradiie, n Ortodoxia, 1964, nr. 1;

15. Todoran, Pr. Prof. Dr. Isidor, Arh. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox - Manual pentru Seminariile Teologice, ediia a III-a, Ed. Renaterea Cluj, 2000;

Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arh. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox - Manual pentru Seminariile Teologice, editia a III-a, Ed. Renaterea Cluj, 2000, p. 62;

Pr Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Teologia Dogmatic Ortodox, vol I, ed. a III-a,Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 2003, p. 9;

Sfntul Maxim Mrturisitorul Ambigua, P.G. 91, col 1180. apud Pr.Prof. Dumitru Stniloae, op.cit., p. 10;

Pr. Conf. Dr. George Remete, DogmaticaOrtodox, ediia a III-a, Ed. Rentregirea, Alba-Iulia, 2000, p. 92;

Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arh. Prof. Dr. Ioan Zgrean, op. cit., p. 66;

Ibidem;

Pr. Conf. Dr. George Remete, op. cit., p. 102;

Sfantul Maxim Mrturisitorul, Capete gonstice, II, apud Diac asiat. Dr. Viorel Ioni, Raportul dintre Scriptur si Tradiie n hotrrile Sinoadelor ecumenice, n Ortodoxia, 1980, nr. 2, p. 44;

Sfntul Ioan Gur de Aur, In Act. Ap. Hom. VII, 3, P.G. 60, 66 D; apud Diac. asiat. Dr. Viorel Ioni, art. cit., p. 45;

Ibidem;.

Idem, Omilia XLIII a la Genez, 1, P.G., LIV, col 325, apud Diac asiat. Dr. Viorel Ioni, art. cit., p. 46;

Vladimir Lossky, Tradiie i tradiii, n Ortodoxia, 1970, nr. 7-8, p. 585;

G. Florenski, Cile teologiei ruse, Paris, anul 1939, apud Pr. Prof. Ion Bria, Tradiie i dezvoltare n teologia ortodox, n Ortodoxia, 1970, nr. 7-8, p. 591;

Vladimir Lossky, art. cit., p. 593;

Pr. Prof.Dr. Dumitru Stniloae, Concepia ortodox despre tradiie i despre devoltarea doctrinei, in Ortodoxia, 1975, nr. 1, p. 5;

V. Vedernicov, Problema Tradiiei n istoria ortodox, apud Pr. Prof.Dr. Dumitru Stniloae, Sfnta Tradiie, n Ortodoxia, 1964, nr. 1, p. 53;

Viceniu de Lerin, Commonitorium Patrum, P.L. 50, col. 668. apud Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, art.cit., p. 55;

Ibidem, p. 64;

Pr. Prof Dr. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. I, Bucuresti, 1978, p. 265;

Frre Jacques, Licone xpression de la ralit spirituelle, in Contacts, nr.88, 1974, p. 354 apud Pr. Dr. Dumitru Mechean, Cultul sfintelor icoane (III), in Mitropolia Banatului, 1987, nr. 3, p. 26;

Ibidem;

Ibidem;

Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Idolul ca chip al naturii divinizate si icoana ca fereastra spre transcendenta dumnezeiasca, in Ortodoxia, 1982, nr. 1, p. 23;

Ibidem;

Pr. Prof. Al. Moisiu, Cinstirea Sfintelor icoane in cultul ortodox, in Mitropolia Ardealului, 1975, nr. 9-10, p. 590;

Pr. Prof. D. Ichim, Invatatura ortodoxa despre Sfintele Icoane, in Studii Teologice, 1970, nr. 5-6, p. 447;

Pr. Prof. N. Maxim, Teofania icoanei in Ortodoxie, in Mitropolia Moldovei si Sucevei, 1988, nr. 1, p. 34;

Sfantul Grigorie de Nissa, Despre crearea omului, cap. 4, apud Sf. Ioan Damaschin, Cultul Sfintelor icoane, trad. din greceste cu studiu introductiv de D. Fecioru, Bucuresti, 1937, p. 46-47;

Sfantul Chiril al Alexandriei, Cuvantarea catre Teodosie, apud Sf. Ioan Damaschin, op. cit., p. 133;

Socrat, Istoria bisericeasca, cartea I, cap. 18, apud Sf. Ioan Damaschin, op. cit., p. 143-144;

Patriarh Nichifor, Antirrh, I, P.G., C, 280 B-D, apud Pr. Dumitru Staniloae, Iisus Hristos ca prototip al icoanei Sale, in Mitropolia Moldovei si Sucevei, 1958, nr. 3-4, p. 248;

Pr. Serghei Bulgakov, Icoana si cinstirea sfintelor icoane, trad. de Ierom. Paulin Lecca, Ed. Anastasia, Bucuresti, 2000, p. 31-32;

Pr. Prof. N. Maxim, art. cit., p. 39;

Ibidem;

Pr. Prof. Ene Braniste, Teologia icoanelor, in Studii Teologice, 1952, nr. 3-4, p. 119;

Pr. Dumitru Staniloae, Iisus Hristos ca prototip al icoanei Sale, art. cit., p. 252;

Sfantul Ioan Gura de Aur, Cuvantari la praznice imparatesti, trad. de D. Fecioaru, si Olimp Cciul, Bucureti, 1942, p. 20;

Sfantul Ioan Damaschin, op. cit., p. 7-8;

Ibidem, p. 25;

Pr. Dumitru Staniloae, Iisus Hristos ca prototip al icoanei Sale, art. cit., p. 251;

Pr. Emanoil Bbu, Iconografie bizantina si aniconism islamic, in Cinstirea Sfintelor Icoane in Ortodoxie, Ed. Trinitas, Iasi, 2008, p. 100;

Pr. Serghei Bugakov, op. cit., p. 145;

Ibidem;

PAGE 1


Recommended