+ All Categories
Home > Documents > Retegan Alexandra-Maria Playground Landscape

Retegan Alexandra-Maria Playground Landscape

Date post: 02-Oct-2015
Category:
Upload: sandra-retegan
View: 18 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
despre peisagistica locurilor de joaca
12
2015 Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOACĂ/ PLAYGROUND LANDSCAPE
Transcript
  • 2015

    Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA

    PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/ PLAYGROUND LANDSCAPE

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    1

    Cuprins

    REZUMAT ........................................................................................................................................... 2 1 INTRODUCERE ............................................................................................................................. 3 2 ISTORIC........................................................................................................................................ 3 3 BENEFICIARII LOCURILOR DE JOAC ............................................................................................ 4 3.1. Teoriile Jocului ......................................................................................................................... 5 4 PROBLEMA ARHITECILOR PEISAGITI ........................................................................................ 6 5 STUDII DE CAZ ............................................................................................................................. 7

    CONCLUZII ........................................................................................................................................ 10 BIBLIOGRAFIE ................................................................................................................................... 11

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    2

    Rezumat

    Dei, probabil, li se acord prea puin importan, locurile de joac reprezin mediul propice n care se contureaz indivizii societii. Trebuie acordat o importan deosebit proiectrii i amenajrii peisagistice a acestor spaii publice, pe baza unor studii i cercetri atente.

    Exist date care confirm importana dat jocului din cele mai vechi timpuri, n Grecia Antic fiind imortalizate n pictura pe vase imagini cu femei i copii dndu-se n leagn. Cu toate acestea, istoria conceptului de loc de joac special amenajat pentru copii,aa cum l nelegem n prezent nu este mai vechi de secolul al XIX-lea.

    n aceast scurt istorie a locurilor de joac, s-au conturat trei perioade majore: tradiional, contemporan i cea a locurilor de tip adventure playground.

    Evoluia locurilor de joac pentru copii s-a realizat pe baza cercetrilor psihologice i descoperirii n timp a nevoilor copiilor, punndu-se tot mai mult accent pe acestea. Schimbrile s-au observat cel mai mult la elementele de echipament, trecndu-se treptat de la instalaii tradiionale precum leagne, tobogane, care standardizeaza i reduc variantele de jocuri, la piese mobile care le permit copiilor s i personalizeze i s i creeze singuri mediul de joac, dezvoltndu-le creativitatea.

    Joaca este una din cele mai eficiente metode de nvare. n timpul jocului, copiii primesc informaii de la mediul nconjurtor menite s fie folosite n dezvoltarea fizic i mental. Prin metodele de joac, acetia se contureaz att ca indivizi, ct i ca membrii ai comunitii.

    Beneficiile jocului se rsfrng asupra creativitii, imaginaiei, capacitii de rezolvare a problemelor sau a abilitailor de cooperare.

    Dac jocului i se d importana cuvenit n dezvoltarea copilului, arhitectul peisagist are potenialul s influeneze dezvoltarea unei societi. Locurile de joac reflect n mod interesant filozofiile n permanent schimbare n ceea ce privete rolul jocului i al copiilor n societate.

    Datorit contextului actual s-au dezvoltat noi probleme care trebuie a fi luate n considerare de arhiteci. Aceste probleme deriv din grija sporit pentru sigurana copilului creterea densitii cartierelor urbane i lipsa tot mai mare a spaiilor deschise unde pot fi proiectate ariile de joac, iar copiii tind tot mai mult spre jocurile care in de utilizarea tehnologiei n interiorul caselor. Au aprut, aadar, denumiri noi precum tulburarea deficitului de natur.

    Arhitecii peisagiti trebuie s raspund la aceste probleme, crend medii optime de dezvoltare i joac n aer liber, adaptate societii.

    Exist dovezi c designerii i proiectanii ncep s provoace modul tradiional de realizare a locului de joac, extinzndu-i rolul ctre diferite activiti sociale.

    Se discern dou trenduri, primul implic redescoperirea spaiului de tip adventure playground (n care copiii sunt ncurajai s dea fru liber imaginaiei, crendu-i mediul de joac personalizat), iar al doilea ia n considerare potenialul de hibridizare a spaiului de joac (prin care se promoveaz diminuarea limitelor spaiale dintre copii i aduli n spaiile publice, adulii fiind implicai n activitile desfurate la locurile de joac).

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    3

    1 Introducere

    Dei, probabil, li se acord prea puin importan, vom demonstra n urmtoarele rnduri c locurile de joac reprezin mediul propice n care se contureaz indivizii societii.

    Acestea sunt micro-lumi, n care copiii, viitori aduli, descoper taine ale mediului nconjurtor i i contureaz caliti i abiliti fizice,cognitive, emoionale sau sociale.

    Trebuie, aadar, acordat o importan deosebit proiectrii i amenajrii peisagistice a acestor spaii publice, pe baza unor studii i cercetri atente.

    2 Istoric

    n cea mai mare parte a istoriei, copiii au mprit spaii publice (precum pieele) cu adulii, neexistnd conceptul de loc special dedicat copiilor.

    Cu toate acestea, imagini care duc cu gndul la joac au fost prezente n art nc din secolul al V-lea I.Hr.. Pictori din Grecia Antic au imortalizat, n pictura pe vase, unele dintre cele mai jucue momente ale vieii, inclusiv imagini cu femei i copii dndu-se n leagn. n timp ce astfel de dovezi sugereaz ca leagnul este o noiune existent nc din antichitate, conceptul actual de loc de joac i are originea n Statele Unite din secolul al XIX-lea.

    Inventarea locurilor de joac nu este atribuit niciunei persoane, ci este vzut precum o dezvoltare i combinare de idei a mai multor gnditori care au scris despre educaie i joac, inclusiv John Amos Comenius, John Locke, Johann Bernhard Basedow, Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi, Friedrich Froebel, John Dewey, Maria Montessori i Arnold Gesell. Istoria locurilor de joac n Occident poate fi mprit n trei perioade: tradiional, contemporan i adventure playground design.

    Militarea pentru joac a copiilor americani a nceput n Boston n 1885, cu dezvoltarea grdinilor de nisip pentru copii, modelate dup design german. Marie

    Zakrzewska, nscut n Germania, a fost una dintre primele femei-medic din Statele Unite. Cnd se afla n Berlin, Zakrzewska a remarcat c grmezile de nisip bordate de scnduri de lemn le ofereau ctorva copii, care se jucau acolo, un mediu nchis, n care acetia se aflau n siguran. Pe baza recomandrilor ei, n Boston, n 1885 s-a deschis primul loc de joac pentru copii n aer liber. La puin timp dup, au fost adugate leagne i alte echipamente de joac pentru copiii mai mari. n aceast perioad, resursele comunitii erau valorificate i pentru a sprijini crearea de locuri de joac nchise n cadrul cartierului, asigurndu-se protecie fa de bandele de strad. Aceasta a fost considerat era design-ului tradiional de locuri de joac.

    Cea mai mare diferen dintre epoca tradiional i cea contemporan a arhitecturii locurilor de joac se observ la tipul de echipament instalat. Locurile de joaca tradiionale timpurii erau numite "sli de sport n aer liber" i aveau aparate pentru exerciii, piste de rulare, precum i spaii pentru jocuri.

    n 1928, National Recreation Association propunea personalizarea echipamentelor din locurile de joac astfel nct acestea s fie adecvate pe categorii de vrst- de exemplu, asociaia recomanda ca locurile de joac pentru precolari s aib groap de nisip, leagne-scaun, un tobogan mic i un echipament simplu de alpinism de mic nlime; locul de joac pentru copiii din coala general trebuia s aib o scar orizontal, o grind de echilibru, o roat de care atrnau lanuri de care s se agae copiii cnd aceasta se nvrtea, leagne, tobogane, bar i alte elemente de mini-alpinism. La scurt timp, au fost adugate jocurile de ap. Aceste recomandri timpurii au fost intens aplicate pn n ziua de astzi, cu toate c materialele s-au schimbat i preocuprile pentru siguran au crescut. Astfel, ezuturile de lemn ale leagnelor au fost nlocuite n timp cu materiale flexibile precum pnza sau plasticul, iar limea toboganelor a sczut, astfel nct s se poat da doar cte un copil o dat. Materialul de acoperire a suprafeei pmntului a evoluat ,deasemenea, n timp, permind czturi n siguran.

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    4

    Perioada anilor 1960 a fost influenat

    de teoriile psihologilor pentru copii, ca Erik Erikson i Jean Piaget precum i de arhitecii peisagisticii moderne. n aceast faz a designului de playground contemporan a nceput s fie luat n considerare psihologia copilului la joac n diferitele lui trepte de dezvoltare. n mediul de joac au nceput s fie adoptate echipamente precum panourile de activitate, menite s i nvee pe copii diferite concepte prin joac.

    Danemarca este considerat ara lider n dezvoltarea locurilor de joac i a fost prima naiune care a introdus legi prin care se asigur proiectarea locurilor de joac n cadrul locuinelor colective. Acest concept a fost rspndit n majoritatea Europei.

    Un trend mai recent n proiectarea locurilor de joac l reprezint adventure playground. Iniial aprute n 1930 ca metode de a oferi copiilor din cartierele srace oportuniti de joac, primele adventure sau junk playgrounds au fost concepute de arhitectul peisagist Carl Theodor Srensen, care observase c micii copii erau mult mai interesai s se joace pe strzi sau printre ruinele cldirilor dect n locurile de joac lustruite pe care le proiectase el.

    n aceste locuri, copiii sunt ncurajai s i construiasc propriile structuri de joac.

    Organizaia Playlink (iniial, London Adventure Playground Association) descrie un adventure playground, precum o arie cuprins ntre o zecime de ha i un hectar, echipat cu materiale pentru construire de csue, gtit n aer liber, spturi, grdinrit, joc cu nisip, cauciucuri, lemn, cabluri, sfori, ap i lut, sub supravegherea a cel puin doi conductori de loc de joaca cu norm ntreag care particip la activitile pe care copiii le organizeaz. n mod ideal, astfel de locuri de joac au deasemenea un spaiu interior n care s se gseasc recuzit pentru activiti creative, ca de exemplu vopsele i plastelin. n unele locuri din Copenhaga copiii sunt ncurajai s desfoare activiti precum realizarea de csue pentru iepuri, hrnirea puilor de gin sau gtit la foc n aer liber. [1]

    3 Beneficiarii locurilor de joac

    Copiii nva din experiene, fr a fi nvai deoarece, n timp ce se distreaz ei sunt motivai s investigheze mediul nconjurtor, s i exprime ideile, gndurile i sentimentele. n acelai timp ei ncep s cunoasc sentimente, interaciunea cu ceilali, rezolvarea conflictelor.

    Cu alte cuvinte, dezvoltarea nu se refer doar for i abiliti fizice, ci i la creterea calitilor spirituale, intelectuale, creative, sociale i emoionale.

    Cu toate acestea, n prezent, copiii petrec foarte puin timp la locuri de joac n aer liber, deoarece timpul liber pe care l au l petrec n cas, n faa televizorului sau a calculatorului. Acest lucru este influenat de mediul nconjurtor, unde forma n care sunt organizate zonele rezideniale nu le ofer medii de joac atractive. n general echipamentele de joac oferite de autoritile locale nu acoper nevoile copiilor, fiind alese cele familiare adulilor i care se ncadreaz n bugete, dar care sunt plictisitoare pentru copii.

    Problema limitelor fizice i a micorrii numarului de oportuniti de joc n aer liber se rsfrng asupra sntii i bunstrii lor, conducnd chiar la problema obezitii, foarte rspndit n ultima vreme.

    Joaca este una din cele mai eficiente metode de nvare. n timpul jocului, copiii primesc informaii de la mediul nconjurtor menite s fie folosite n dezvoltarea fizic i mental. Prin metodele de joac, acetia se contureaz att ca indivizi, ct i ca membrii ai comunitii.

    Beneficiile jocului se rsfrng asupra creativitii, imaginaiei, capacitii de rezolvare a problemelor sau a abilitilor de cooperare.

    De fapt,joaca poate fi definit ca un comportament liber, personal, motivat n care se angajeaz activ un copil.

    Deasemenea, pentru un copil afar exist singura posibilitate de explorare a mprejurimilor. Doar afar i pot exersa n mod liber abilitile motorii precum alergatul, sritul, cratul i este i locul cel mai potrivit pentru testarea abilitilor manipulative precum legnatul, balansatul, ridicatul.

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    5

    3.1. Teoriile jocului Rolul jocului este luat n considerare

    de specialitii din mai multe domenii, inclusiv psihologia, educaia, filozofia i antropologia.

    a) Teoria Surplusului de Energie (H.Spencer)

    Motivul jocului: Descrcarea energiei naturale a corpului.

    Beneficii: Fizice.

    b) Teoria Regenerrii Energiei (G.T.W. Patrick)

    Motivul jocului: Evitarea plictiselii n timp ce funciile motorii naturale sunt refcute

    Beneficii: Fizice.

    c) Teoria Exerciiului de Maturitate (K. Groos)

    Motivul jocului: Dezvoltarea calitilor i cunotiinelor necesare funcionrii ca adult.

    Beneficii: Fizice i Intelectuale.

    d) Teoria Psihanalizei (S. Freud, A. Freud, E. Erikson)

    Motivul jocului: Reducerea anxietii oferindu-i copilului simul de control asupra lumii i un mod acceptabil de exprimare a impulsurilor.

    Beneficii: Emoionale i Sociale.

    e) Teoria Dezvoltrii Cognitive (J. Bruner, J. Piaget)

    Motivul jocului: Facilitarea dezvoltrii cognitive generale, consolidarea lucrurilor deja nvate i permiterea nvrii unor lucruri noi ntr-o atmosfer relaxat.

    Beneficii: Intelectuale i Sociale.

    f) Teoria Neuropsihologic (O. Weininger, D. Fitzgerald)

    Motivul jocului: Integrarea funcional a emisferei drepte i stngi ale creierului

    Beneficii: Intelectuale i Biologice.

    n anii 1960 locul de joac era influenat de teoriile psihologilor dar i de ctre arhitecii peisagisticii moderne.

    Au nceput s fie luate n considerare etapele dezvoltrii copilului n privina psihologiei copilului la joac n proiectarea contemporan a locurilor de joac, iar echipamentele de joac i jocul n sine au devenit principalele ajutoare pentru nvare n mediul de joac. Mai mult, de la an la an, cercetrile au fost direcionate ctre determinarea valorii i funciunii parcului, ca arie de dezvoltare a copiilor. Copiii se autonva s se mite ncet, s stea, s mearga dintr-o parte n alta...

    Conform bazei teoretice a lui Jean

    Piaget (Stages of Play During Child Development) factorii dezvoltatori ai jocului pot fi analizai n cinci forme particulare:

    a) Dezvoltarea Limbajului Cu fiecare joc nou, va fi nevoie de

    un stil nou de limbaj pentru explicarea jocului. Toate tipurile de joc permit copilului exersarea limbajului.

    b) Dezvoltarea Fizic

    Jocul poate construi coordonarea

    i direcia copilului prin aciunile sale fizice, avnd ansa s fug, s sar, s opie, s evite, dezvoltndu-i-se tonusul muscular i balansul. Activitile fizice le vor dezvolta i ncrederea.

    c) Dezvoltarea Emoional

    Jocul este practic o exprimare a

    sentimentelor i trairilor unui copil.

    d) Dezvoltarea Social Jocurile n grup vor determina

    extinderea capacitilor necesare pentru nelegerea att a copiilor ct i a adulilor. Vor descoperi abiliti sociale precum schimbul de rnduri, mpritul..i vor deveni contieni de emoiile altora.

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    6

    e) Dezvoltarea Cognitiv

    Prin joc, copilul descoper

    contientizarea ideilor generale. Vor ncepe s realizeze cauze i efecte ale unor aciuni.

    Proiectarea locurilor de joac ar

    trebui s sublinieze att nevoile i preferinele copiilor, ct i schimbarea funciunii jocului odat cu procesul de cretere. Aadar, trebuie s se ia n calcul categoriile de vrst ca baz n planificare, proiectare i alegerea echipamentului de dotare a locului de joac.

    0-2 ani: Joac individual,

    relaionarea cu ceilali limitat. 2 ani-2 ani jumtate: Ali copii se

    joac n mediul lui, dar el nu se joac cu ei 2 ani jumtate-3 ani: Se joac n

    apropierea altor copii, dar nu se joac cu ei 3-4 ani ncepe s interacioneze cu

    alii n joc, cu care poate coopera, poate ncepe s dezvolte prietenii, preferine de a se juca doar cu anumii copii.Cel mai adesea grupurile sunt mixte de fete i biei

    4-6+ ani coopereaz n joc pentru eluri comune cu ale altora. Jocurile pot fi chiar dificile, necesitnd sprijinul altora. Pot prefera s se impart grupuri de fete sau de biei. [2]

    4 Problema arhitecilor peisagiti

    Dac jocului i se d importana

    cuvenit n dezvoltarea copilului, arhitectul peisagist are potenialul s influeneze dezvoltarea unei societi.

    Locurile de joac reflect n mod interesant filozofiile n permanent schimbare n ceea ce privete rolul jocului i al copiilor n societate.

    De exemplu, dac vom compara instalaiile foarte vesele i colorate din locurile de joaca de astzi cu cele din locurile de joac tradiionale (leagne, tobogane...) populare n perioada postbelic, vom concluziona c n ultimii cincizeci de ani

    societatea a devenit mai preocupat de nevoile i dorinele copiilor.

    Cu toate acestea, muli teoreticieni nc i exprim preocuparea pentru declinul jocului n aer liber.

    Motivele acestei probleme deriv din grija pentru sigurana copilului (strinii periculoi...), creterea densitii cartierelor urbane i lipsa tot mai mare a spaiilor deschise unde pot fi proiectate ariile de joac.

    Problema este bilateral. n primul rnd, copiii adesea nu au acces la mediul exterior public sau privat, unde s se poat juca, iar n al doilea rnd, chiar i cnd aceste spaii le sunt disponibile, muli prini sunt sceptici n a-i lsa pe copii s se joace, din motive de siguran.

    Din aceste motive, experii i-au exprimat ngrijorarea referitoare la tendina de mutare a locului de joac n interior.

    Scriitor i avocat al copiilor n SUA, Richard Louv prezint n cartea sa Ultimul copil n pdure, ceea ce el numete tulburarea deficitului de natur, sau deconectarea crescnd a copilului de elementele naturale i procesele fizice care alctuiesc lumea nconjurtoare.

    n mod interesant, el relaioneaz acest lucru cu sustenabilitatea viitoare a planetei. i pune problema c dac aceti copii nu vor avea cunotiine despre lumea natural, nici nu se vor putea preocupa de ce i se ntmpla ei.

    Aadar ntrebarea pe care trebuie s i-o pun arhitecii este: Cum putem crea medii optime pentru joaca n aer liber ntr-o societate n care frica, regulile i controlul par s fie normele?

    Exist dovezi c designerii i proiec-tanii ncep s provoace modul tradiional de realizare a locului de joac, extinzndu-i rolul ctre diferite activiti sociale.

    Se discern dou trenduri, primul implic redescoperirea spaiului de tip adventure playground, iar al doilea ia n considerare potenialul de hibridizare a spaiului de joac.

    Prima variant i adun inc o dat forele pentru a reaciona la tipologia de joc supra-controlat i dirijat din actualitate. Dar, n timp ce locurile de tip adventure promoveaz o joac mai creativ i cu oportuniti nenumrate dect cea

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    7

    convenional, aspectul lor dezordonat le face neatractive pentru multe comuniti. Mai mult dect att, nevoia de supraveghere de catre oameni speciali angajai nu este o opiune pentru unele localiti finanate de bugetul local.

    n oraele n care nu se pun aceste probleme, precum New-York, funcioneaz bine ideea pieselor mobile prin care copiii i pot crea infinite variante de combinaii de forme ale mediului de joac. Dac ideea se extinde i la mai multe tipuri de materiale dect cele plastice, cum ar fi nisip, lemn, ap, copiii pot ajunge s descopere tot mai multe experiene senzoriale n timpul nenumratelor variante de joac.

    Al doilea trend actual este hibridizarea

    spaiilor de joac, caz n care limitele spaiale dintre activitile copiilor i cele ale adulilor devin tot mai inceoate, adulii fiind tot mai mult invitai pe domeniile de joac.

    Grijile privind sigurana copilului au dus de foarte multe ori la exclusivitatea prinilor i copiilor asupra locurilor de joac. Adulii sunt foarte rar ncurajai s ptrund in mediul de joac, fiind de multe ori privit suspicios. Acest lucru e problematic pentru c divizeaz copiii i adulii, contribuind la nenelegerea nsemntii jocului i a ceea ce implic el.

    Exemplele recente de proiectare inovativ ne ajut s reconsiderm posibilitile pe care le ofera spaiile de joc.

    Gndite ca locuri pentru ntlnire, srbtorire, educaie, interconectare a comunitii, aciuni de protejare a mediului (precum colectarea apei), spaiile de joac devin piese foarte importante n infrastructura urban, unde joaca devine locul unor eluri sociale extinse.

    Aceste locuri permit desfurarea unor experiene inovative i incitante, dar sunt i puncte importante de atracie, n care grupuri mari de aduli pot veni pentru a se bucura de spaiul public.

    Arhitect peisagist i designer de locuri de joac, Fiona Robbe sugereaz ca acestea s nu se mai numeasc locuri de joac, ci family entartainment venues, fiind locuri n care familii, grupuri din comunitate sau prieteni se pot aduna pentru a-i petrece timpul cu activiti precum picnicuri/grtare, srbatoriri, reuniuni, divertisment.

    n timp ce apar tot mai multe exemple de spaii publice cu design ludic, includerea deliberat a oportunitilor de joac n spaiu public e nc rar ntlnit.

    Considernd c i copiii au drepturi egale asupra spaiului public, este important pentru proiectani s se gndeasc la metode prin care i copiii i adulii s poat fi inclui prin joac ntr-o gam larg de spaii publice, pe lnga variantele formale de locuri de joac.

    Mary Jeavons, director la firma de

    arhitectur Jeavons Landscape Architects enun cteva dintre provocrile majore ale profesiei, i anume,

    a) depirea tentaiei de over-design a spaiilor publice,

    b) cercetarea i nelegerea importanei jocului liber, nestructurat, n ciuda faptului c provoac senzaia de control

    c) recunoaterea i susinerea copiilor ca utilizatori legitimi a mediului exterior

    d) rezistarea la tentaia de a igieniza excesiv parcurile, spaiile deschise, locurile de joac. [3]

    5 Studii de caz

    a) Parcul Valbyparken din Copenhaga

    Parcul este al doilea ca mrime n Copenhaga, iar designul locului de joac reflect standardele nalte ale Danemarcei, n ceea ce privete proiectarea spaiilor publice.

    Fig.1 Masterplan

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    8

    Proiectul a fost conceput de arhitecta

    peisagist Helle Nebelong, care n acea perioad era i Arhitect Peisagist al oraului.

    Din 1994-2004 a fost renovat n ntregime.

    Un bulevard cu lungimea de 1 km a fost plantat de-a lungul parcului, iar o zon suport a fost prevzut cu guri de ap, pajiti de flori slbatice i dealuri. n 1996, cnd Copenhaga a fost capital cultural european, s-au realizat 17 grdini tematice de form circular.

    Pe situl anterior realizrii parcului Valbyparken era o groap veche de gunoi, aadar autoritile mediului au ordonat ndeprtarea a m de pmnt i nlocuirea acestuia cu pmnt curat. Pmntul ndeprtat a fost utilizat la un rnd de dealuri, care separ locul de joac de restul parcului.

    Proiectul a reprezentat o abordare deschis, care a implicat tineri n workshopuri de design, dndu-le arhitecilor ansa de a vedea cum folosesc acetia diferite echipamente de joac.

    Fig 2. Zon de grtar i spus poveti

    Locul de joac poate gzdui activiti

    diverse n acelai timp, reflectnd principiile incluziunii, responsabilitii i creativitii.

    n timpul procesului de design cel mai mult s-a pus accent pe utilizarea materialelor naturale, completate de imperfeciuni. Schiele lui Helle reflectau faptul c lumea nu este alctuit din forme i dimensiuni standard cu suprafee perfecte, deaceea proiectul le ofer copiilor ansa s experimenteze o varietate de medii de joac i i provoac s i gndeasc mai atent micrile.

    Fig 3. Unul dintre cele 5 turnuri proiectate de tineri

    Nivelul de proiectare i aranjare a

    grdinii este de o nalt calitate, cu o varietate de contraste remarcabile care i provoac pe copii s i foloseasc imaginaia i s fie creativi.

    Proiectul nu reprezint ceea ce majoritatea oamenilor ateapt de la mediul de joac a copiilor, dar e un exemplu bun de modul n care spaiul este atractiv pentru copii i pentru aduli n aceeai msur. [4]

    Fig 4. Loc de joac

    b) Evergreen Adventure Playground Hackney din Londra

    Locul de joac a fost realizat n 1974 i reproiectat de arhitecta Liz Adams, completndu-se n 2000.

    Locul ofer un mix de structuri de joc

    personalizate. Copiii care merg la locul de joac au contribuit la proiectarea formei locului de joac, cu fiecare pies din echipament formnd o parte din parcursul spaiului. n plus, locul de joac ofer

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    9

    oportuniti de joac unor copii cu vrste cuprinse ntre 5-15 ani i este deschis dup coal i n zilele de smbt.

    Copiii au libertatea s i iniieze experienele de joac. Spaiul este bine utilizat, 30 de copii jucndu-se pe el n fiecare sear i pn la 150 de copii n zilele libere.

    Prinii care obinuiau s se joace acolo n copilrie i aduc acum proprii copii.

    Situl acoper o suprafa de 7500 mp. Vegetaia este alctuit din iarb i

    cteva specii mixte de copaci rspndii aleatoriu.

    Fig 5 Plan

    n parc se gsesc echipamente de joc diverse realizate din lemn, precum turnuri, leagne, sfori de crat, grdini i o balt.

    Fig 6 Echipamente de joac

    Cei care lucreaz la acest loc de joac

    au implicat ntotdeauna tineri n luarea deciziilor referitoare la locul de joac, de la idei de activiti, pn la alegerea echipamentului. n fazele iniiale ale proiectului, arhitecta Liz Adams vizita Evergreen o dat pe sptmn pentru a se

    ntlni cu tinerii care se jucau acolo i a discuta idei. Ea crea machete pentru a le arta acestora proiectele pe nelesul lor. n consecin, tinerii puteau muta machetele dintr-un loc n altul, ajutndu-i s neleag diferitele variante de impact asupra spaiului

    Mai mult, locul de joac poate gzdui activiti diverse n acelai timp, reflectnd astfel principiile incluziunii, responsabilitii i creativitii. [4]

    c) The Imagination Playground Parks,Burling Slip, New York

    Parcul a fost deschis publicului n 27 iulie 2010, fiind conceput i proiectat de arhitectul David Rockwell pentru a ncuraja jocul liber, nestructurat, orientat spre copil.

    Fig 7 Locaie

    Punndu-se accent pe piese libere,

    parcul ofer o matrice de elemente mobile care permit copiilor s i reconfigureze constant mediul nconjurtor i s i proiecteze singuri cursul jocului.

    Fig 8 Piese mobile

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    10

    Fig 9 Playground by David Rockwell an KaBOOM! n ultimii ani populaia din zon a fost

    ntr-o continu cretere, aducnd cu sine i creterea numrului copiilor cu vrsta sub 9 ani.

    Proiectul ia n considerare bogatul istoric maritim i comercial al sitului n care e realizat locul de joac i l marcheaz cu diferite elemente precum sfori de crat sau rampa de observare dotat cu telescoape.

    Se ofer un mediu flexibil pentru diverse tipuri de joac, n locul unui mediu destinat unor activiti prestabilite. Acesta se realizeaz prin trei elemente cheie- un spaiu deschis, dispus pe mai multe nivele cu elemente de nisip sau ap, o matrice uria alctuit din piese libere i o serie de jucrii

    i instrumente supravegheate de un personal angajat pe sit.

    n fapt, aceste elemente le permit copiilor s se joace ntr-un mod intuitiv- s construiasc ceva, s il drme i s o ia de la capt.

    Eforturile firmei de proiectare Rockwell

    au avut ca rezultat imortalizarea unei istorii bogate a zonei cu elemente precum canalul-cascad de ap, sfoara de crare, stlpi i scripei, rampa de observare.

    Deasemenea, peisajul construit a trebuit sa incorporeze i amfiteatrul cu locuri de stat jos i un cuib de psri, care are rol de loc de depozitare a pieselor mobile. [5]

    Concluzii

    n ciuda schimbrilor semnificative aprute in decurs de mai mult de un secol n ceea ce privete instalaile utilizate i aspectul vizual al locurilor de joac, un lucru a rmas constant, i anume rolul esenial pe care locurile de joac l au n vitalizarea cartierelor urbane i in mod special dezvoltarea fizic i social a copiilor.

    Locul de joac nu este doar un loc n care copiii se pot da pe tobogane, n leagne,s escaladeze sau s se rcoreasc la stropitori de ap, dar e i o parte critic a educaiei emoionale acestora prin care descoper poate pentru prima dat provocrile lumii din afara casei.

    A creative playground is only half a creative space; its also a creative attitude. And were

    changing attitudes as much as were changing spaces. -Jay Beckwith, 1973 Interplay between the object and the child makes his total world play. He exploits the vitality

    of his environment and draws upon his imagination to create his world. -M. Paul Friedberg, 1970 If you want to do something nice for a child, give them an environment where they can touch

    things as much as they want. -Buckminster Fuller, 1972 [6]

  • Stud. Arh. RETEGAN ALEXANDRA-MARIA PEISAGISTICA LOCURILOR DE JOAC/

    PLAYGROUND LANDSCAPE

    11

    Bibliografie

    [1] http://www.britannica.com/ Playground by Fosco Maraini [2] DESIGNING A CHILD FRIENDLY PLAYSCAPE ENVIRONMENT TOWARD A HOLISTIC CHILD DEVELOPMENT AT TANJUNG EMAS MUAR JOHOR, 2009 [3] http://architectureau.com/articles/the-evolution-of-playspaces/ [4] http://www.cabe.org.uk [5] http://www.imaginationplayground.org/parks/ [6] http://www.play-scapes.com/


Recommended