+ All Categories
Home > Documents > Repere omiletice, minicurs

Repere omiletice, minicurs

Date post: 10-Jul-2015
Category:
Upload: ursake92
View: 234 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 27

Transcript

REPERE ESENIALE N SLUJIREA OMILETIC ACTUAL (elemente de curs pentru clasa a XII-a)

Fiecare cuvntare rostit de preot n faa credincioilor este menit a fi o oper de restaurare interioar, un act edificator, nltor i cluzitor de suflet. n afara acestui ideal, ea va fi un eec, o int neatins. Efectul cuvntului rostit trebuie s fie, de fiecare dat, acea ,,ptrundere la inim pe care au simit-o asculttorii Sf. Ap. Petru n ziua Cincizecimii, cnd s-a rostit prima predic a Bisericii, iar mulimile i-au ntrebat pe Sfinii Apostoli, cu entuziasm i nsufleire: ,,Ce s facem?(Fapte 2,37). Acelai impact interior i aceeai prospeime spiritual urmrim s producem i noi, predicatorii cretini de astzi, prin rostirea noastr. Predica trebuie s aprind n sufletele asculttorilor dorina de a ncepe o nou via, o via nchinat lui Dumnezeu i semenilor, o via trit n sfinenie. Slova divin ptrunde, lumineaz i transform fiina interioar a asculttorului, mobilizndu-i voina spre fapte bune. Predica trebuie s rscoleasc adncurile contiinelor i s deschid sufletele pentru Hristos i nvtura Sa, urmrind s produc o ,,natere din nou prin puterea cuvntului. Prin predic se urmrete mbuntirea spiritual a credincioilor i lupta mpotriva pcatelor i viciilor. Predica nu este o informaie spiritual sau o reet care s garanteze un succes spiritual; ea comunic un fel de a fi, un fel de a tri i cere n permanen o schimbare, o ,,metanoia 1. Prin cuvnt nlm spiritul i hrnim viaa duhovniceasc a credincioilor. Din aceast perspectiv, propovduirea este un instrument esenial al mntuirii sufletelor, pe care trebuie s-l folosim cu maxim responsabilitate i druire. Cu siguran c nu exist slujitor al Amvonului care s nu-i doreasc s ptrund, prin cuvntul su, n acel loca tainic al sufletului uman, pe care s-l deschid pentru Hristos i Evanghelia Sa. Nu exist (sau nu ar trebui s existe!) vestitor al cuvntului divin care s nu fie profund nsufleit de dorina transformrii inimilor i mobilizrii puterilor sufleteti ale asculttorilor si spre o via cretin desvrit. De fapt, n aceasta const reuita predicatorial, iar pentru a o realiza, propovduitorul trebuie s fie convingtor n vorbirea sa,1

Ioan TOADER, Metode noi n practica omiletic, Editura Arhidiecezan, Cluj, 1997, p. 23.

mai bine zis, s fie ,,puternic n cuvnt (Sf. Ioan Gur de Aur), dat fiind faptul c propovduirea ocup un rol fundamental n procesul mntuirii. De puterea i eficiena ei depinde naterea credinei n inimile asculttorilor. Ea nal sufletul pe primele trepte ale vieii spirituale. ,,Credina este din auzire, iar auzirea din cuvntul lui Hristos, ne ncredineaz Sfntul Apostol Pavel (Romani 10,17). De aici rezult imensa responsabilitate pe care preotul trebuie s o contientizeze n planul activitii sale propovduitoare. Dimensiunea nvtoreasc a slujirii preotului constituie un imperativ permanent valabil i o misiune de maxim importan pentru slujirea sa pastoral-misionar. n acest sens, modelul de contiin pastoral i grij pentru propovduire al aceluiai Sf. Apostol Pavel i va sta pilduitor nainte oricrui slujitor al cuvntului: ,,Cci dac vestesc Evanghelia nu-mi este laud, pentru c st asupra mea datoria. Cci vai mie dac nu voi binevesti!(I Corinteni 6,19). Ascultnd amvoanele noastre, constatm c nivelul la care se ridic unele prestaii omiletice accentueaz permanent necesitatea unor noi demersuri pentru mbuntirea activitii n acest domeniu esenial al vieii bisericeti. Este ceea ce i propune i studiul de fa. Mai nainte de toate, trebuie s recunoatem dou extreme ngrijortoare din punctul de vedere al propovduirii: prima, c n unele biserici nu se in predici (sau se in foarte rar)-iar cel ce nu predic, zice Sf. Vasile cel Mare, este uciga de oameni- i, a doua extrem, c se predic improvizat, cu abateri grave de la subiect, ntr-un limbaj de lemn, att de neplcut asculttorilor2. De multe ori, cuvntrile rostite abdic ntru totul de la normele omiletice de baz: nu respect regula unicitii temei tratate, nu in seama de timpul psihologic n care trebuie s se ncadreze cuvntarea, conin erori stridente de limbaj, nu sunt adaptate la auditoriu n ceea ce privete coninutul de idei sau limbajul utilizat (i enumerarea ar putea continua, din pcate), astfel nct, credem c nu este o ruine a recunoate c ,,la capitolul predic suntem restani. chioptm muli dintre noi, att n privina ideilor pe care le comunicm, ct i n privina modului de prezentare a cuvntrii n faa credincioilor. Aa nct, suntem ntru totul de acord c revigorarea predicii este o necesitate stringent3 (subl.n.M.D.C.)Pr. Dr. Vasile GORDON, Despre bunul sim n predic sau respectul fa de cuvnt, n vol. Biserica i coala. Analize omiletice, catehetice i pastorale, Editura Christiana, Bucureti, 2003, p. 89. 3 Pr. Dr. Ilie I. IVAN, Omiletica Ortodox, Editura Episcopiei Argeului i Muscelului, 1999, p. 10.2

De aceea, din dorina de a contribui la remedierea unor astfel de carene ale slujirii omiletice contemporane, dar i de a ajuta acolo unde rvna pastoral i elanul predicatorial ateapt s fie stimulate, am aternut n scris aceste cteva ndrumri i reflecii omiletice, sperm, binevenite. Ele se adreseaz elevilor seminariti care se iniiaz n arta propovduirii eficiente a nvturii Mntuitorului Iisus Hristos, dar, cutezm s credem c vor folosi i confrailor preoi, mai ales celor nceptori (dac se poate numi cineva avansat sau desvrit n tiina oratoriei bisericeti). DE CE I CUI PREDICM ASTZI? Mai nti de toate, se cuvine s precizm c latura nvtoreasc a slujirii preoeti i ndeplinete scopul n mod deplin numai n conlucrare i perfect armonie cu celelalte dou componente, la fel de importante, care definesc misiunea preotului: cea sfinitoare (sacramental) i cea de conducere sau ndrumare sufleteasc (pastoral). ns, din istoria cretinismului se constat c slujirea de predicator, nvtor sau propovduitor al cuvntului dumnezeiesc, precede pe celelalte, cel puin din perspectiv cronologic. Mntuitorul nsui a trimis pe Sfinii Apostoli mai nti s predice, s nvee i apoi s sfineasc, prin svrirea Sfintelor Taine: ,,Mergnd, nvai(s.n.) toate neamurile, botezndu-le n numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-le(s.n.) s pzeasc toate cte v-am poruncit Eu vou(Matei 28,19). Din aceste cuvinte ale Mntuitorului reiese c ,,activitatea nvtoreasc trebuie s premearg tuturor celorlalte, pentru c ea lumineaz sufletele, pregtindu-le s primeasc n vrednicie harul nevzut al Duhului Sfnt4. Toat practica propovduirii cretine de dup Mntuitorul a urmat aceste etape: nti mprtirea cuvntului divin, a nvturii de credin, i apoi, iniierea sacramental, prin Sf.Taine. La nceput erau luminate sufletele prin cuvntul evanghelic, iar dup ce dobndeau o oarecare maturitate n cunoaterea dogmelor cretine erau introdui efectiv n marea familie eclezial5. Actul propovduirii are o importan fundamental pentru mntuire. El actualizeaz i mplinete chemarea preotului de pstor i nvtor, ,,spre desvrirea sfinilor, la lucrulVeniamin MICLE, Trepte spre Amvon. Studii omiletice, Editura Sfintei Mnstiri Bistria, Eparhia Rmnicului, 1993, p. 247. 5 Pentru mai multe amnunte referitoare la practica nvmntului cretin n Biserica primelor secole, a se vedea studiul reprezentativ al Prof. dr.Teodor M. POPESCU, ,,Primii didascali cretini, n vol. Biserica i cultura, Ed.Inst.Biblic i de Misiune al B.O.R., Bucureti, 1996.4

slujirii, la zidirea trupului lui Hristos(Efes. 4, 12). Avnd n vedere c fr ascultarea i mplinirea cuvntului divin, credinciosul nu se poate mntui, preotul are imperioasa datorie de a se ngriji temeinic de propovduirea lui. Prin urmare, cel care este chemat s predice trebuie s se ridice la nlimea rspunderii sale printr-o pregtire intelectual i duhovniceasc pe msur, dar i prin adaptarea discursului su la realitile socio-umane crora se adreseaz. n contextul pastoraiei actuale, latura didactic a slujirii preoeti, ,,al crei mod de manifestare concret este predica6, necesit, mai mult ca oricnd, o revigorare, o ajustare benefic, n acord cu noile realiti n continu transformare pe care societatea le traverseaz. Demersul omiletic actual trebuie, fr ndoial, reorientat, accentuat i mbuntit, inndu-se cont de exigenele vremurilor, dar mai ales de sufletul uman contemporan, care cere tot mai insistent soluii existeniale i rspunsuri pentru frmntrile sale. Omul zilelor noastre trece, n mod regretabil i ngrijortor, printr-un proces de ,,rcire (dar i de rtcire) spiritual, de care este mai mult sau mai puin contient. Doar efectele sunt simite. Cauzele sunt greu de identificat. Cert este c factori negativi de natur economic, social i psihologic l fac pe omul de azi vulnerabil i nesigur, bulversndu-i echilibrul spiritual i afundndu-l tot mai mult n ceaa necredinei i a falsei spiritualiti. Se poate observa tendina de a-i construi o filosofie de via cel puin stranie, fundamentat pe principii bolnave, presrat cu superstiii de tot felul, ateisme argumentate care mai de care mai ,,original i ,,netradiionalist, importate, de fapt, din medii desacralizate ale lumii. La acestea se adaug lipsa cras a unei bune cuviine cretine elementare n viaa cotidian, abandonul moral, concepii secularizate i repulsia crescnd fa de instituiile care promoveaz (nc) valorile tradiiei cretine. i chiar dac multe biserici sunt pline de oameni, ndeosebi la marile srbtori, pelerinaje la icoane fctoare de minuni sau moate de sfini, totui, nu putem, la o analiz atent i sincer, s nu constatm c oamenii nu vin la biseric dintr-o temeinic educaie cretin sau dintr-o consecven liturgic adnc fundamentat pe cunoaterea profund i responsabil a nvturii dogmatice i morale a Bisericii. Se practic un soi de oportunism liturgic vecin cu superstiia formalist (,,aa e bine, s pupi toate icoanele din biseric pentru binele casei sau s ceri o citanie de la preot ori ,,s plteti un acatist poate vei obine o slujb mai bun .a.m.d.) Statistici foarte simple arat c, n comparaie cu numrul de romni care se daclar cretini ortodoci, doar o mic parte dintre ei au o via6

Pr. lect. dr. Vasile GORDON, Introducere n Omiletic, Editura Universitii Bucureti, 2001, p. 5.

cretin exprimat n practic prin: post (ns corect neles, n dimensiunea lui spiritual, nu doar o diet autoimpus), spovedanie regulat, cuminecare, strdanie spre mplinirea virtuilor cretine n viaa cotidian, un raport viu cu duhovnicul i cu Biserica etc 7. De aceea, cuvntul Amvonului cretin actual are nevoie de prospeime i for regeneratoare, pe care le poate dobndi numai prin discernmnt i responsabilitate pastoral, exercitate corespunztor n contextul actualitii socio-religioase. Totodat, trebuie s inem seama de faptul c auditoriul contemporan nu mai prezint acelai fond i posibiliti aperceptive fa de acum cteva decenii. Nivelul intelectual al populaiei a crescut considerabil n ultimii ani datorit abundenei de informaie difuzat n societatea noastr pe diferite ci. ,,Astzi, la elaborarea predicii, trebuie s inem, desigur, seama de faptul c ne adresm de la Amvon omului secolului al XXI-lea, att credinciosului simplu, ct i celui erudit. Predica s in seama de faptul c urechea asculttorului este mult mai cultivat ca n trecut i, evident, mai pretenioas8, subliniaz Printele profesor Vasile Gordon, titularul catedrei de Omiletic i Catehetic a Facultii de Teologie Ortodox din Bucureti. n acelai timp, ns, problemele sufleteti ale oamenilor s-au nmulit i s-au acutizat. Pentru toate acestea exist un singur remediu: Evanghelia Mntuitorului Iisus Hristos i principiile de vieuire cretin care izvorsc din ea. Numai lumina i cldura transfiguratoare ale adevrului evanghelic pot liniti zbuciumul omului tritor n zorii tulburi ai celui de-al treilea mileniu, iar propovduitorii zilelor noastre trebuie s fie pe deplin contieni de aceast exigen pastoral-misionar. Predica actual trebuie s aib drept scop ameliorarea convulsiilor morale i materiale cu care lumea se confrunt astzi. De aceea, ,,spre a reui s aib efect lucrtor, predicile trebuie s conin imagini ale vieii prezente i s creeze puni ntre adevrurile sfinte tradiionale i realitile noi, s contribuie la zidirea credincioilor ca fii ai Bisericii, ai neamului i ai timpului de azi. n pas cu aceste noi realiti i la curent cu ultimele valori culturale, preotul va utiliza n predici tot ceea ce va fi de folos 9. Prin nvturile evanghelice nelept aplicate la concretul vieii, preotul predicator este chemat s deschid noiVezi Lect. Dr. Ioan TOADER, ,,Catehizarea adulilor n contextul secularizrii contemporane. Prioriti i perspective, n LOGOS. Revist de pastoral catehetic, Alba-Iulia, Ed.Rentregirea, 2007, pp.23-26. 8 Pr. prof. Vasile GORDON, Valorificarea optim a Sfintei Scripturi n predic, n vol. Biserica i coala, p.46 9 Ibidem, p.467

perspective spirituale n universul uman profund desacralizat i tulburat de duhul secularizant al vremii. Predica trebuie s vindece i s zideasc suflete. S ndrume viaa omului, s o nale i s o lumineze cu nvtura mntuitoare a lui Hristos. Cnd nu va ine seama de acest ideal, propovduirea noastr va fi sortit eecului. ,,Cuvntul predicii trebuie s radiografieze perfect sufletul auditoriului, aa cum a fcut Iisus cu ucenicii Lui n drum spre Emaus10, recomand un teolog contemporan. n acest scop, ,,predica i cateheza nu pot rmne exterioare dinamismului lumii, fr primejdia de a rmne n urm, de a nu mai recupera i de a nu mai putea oferi soluii. Ele au menirea s priveasc i s rspund realitii fiecrei zile, fiecrui moment din existena comunitii cretine11. Preotul are o misiune deosebit de grea, mai ales n contextul actual, cnd muli membrii ai Bisericii nu mai fac dovada apartenenei lor la acest organism teandric mntuitor. Nu mai triesc n duhul evanghelic pe care Biserica l cultiv de veacuri i pentru veacuri. Nu l mai cunosc, i, n consecin, nu l mai preuiesc. Oamenii au nevoie de Dumnezeu, dar nu mai tiu cum s l afle. Aici intervine rolul preotului. El trebuie s arate tuturor calea spre mpria lui Dumnezeu. El are menirea s propovduiasc valorile care pot crea n sufletele oamenilor puterea de a-L cunoate pe Dumnezeu. Dar pentru a reui acest lucru, pentru a fi ,,puternic n cuvnt, trebuie s fie neaprat ,,puternic i n fapt. ,,Greutatea cuvntului su n faa oamenilor trebuie s fie rezultatul unei viei cumptate, a unor cunotine temeinice de teologie pe care le probeaz prin faptele sale. Autoritatea preotului n context contemporan nu mai ine att de mult de datul natural al hirotoniei, ci de modul n care te defineti ca autoritate individual prin trire i studiu, prin druire fa de semenul tu, pe care l priveti prin ochii samarineanului milostiv12. Pentru reuita misiunii sale, n mijlocul societii actuale, preotul trebuie ,,s simt responsabilitatea amvonului n orice dialog cu credincioii. Condiia de baz, n acest caz, este legat de modul n care preotul gndete exprimarea Cuvntului lui Dumnezeu, a Vetii celei bune, ctre credincioii si13.Pr. Ilie TRIF, Predica: prospeime vie a Evangheliei sau bjbial nevertebrat?, n TABOR, Anul I, nr.4, iulie 2007, p.51 11 Pr. drd. Augustin RUSU, Propovduirea-component a lucrrii pastorale, n B.O.R., Anul CXIII, 1995, nr. 1-6, p. 248. 12 Pr. drd. Cristian MUNTEAN, Locul i rostul preotului n context contemporan, n B.O.R. anul CXXI (2003), nr.1-6, p.432 13 Ibidem, p.432.10

Pentru a fi ct mai rodnic n cuvntul su, predicatorul contemporan ,,trebuie s in seama c asculttorii triesc hic et nunc, iar predica s ncerce s rspund nevoilor i frmntrilor prezente14. Ea nu trebuie s rmn ,,o depnare solemn a unor adevruri strlucind n splendorile trecutului, dar care nu gsete aceleai ecouri n sufletele credincioilor din prezent15, ci s fie o lucrare de zidire sufleteasc, adnc ancorat n actualitate i hrnindu-se din aceasta. Prin predica sa, preotul intete inima omului de azi, ns aici nu poate ajunge dect cunoscndu-i foarte bine manifestrile, dorinele i idealurile. ,,Nu devii peste noapte propovduitor, spune cunoscutul teolog Paul Evdokimov. A te apropia de om, de omul modern, este o art. Esenial este acea putere minunat de a te pune n pielea lui, de a privi lumea cu ochii lui i de a aduce ncet la suprafa ceea ce dormiteaz n el: comuniunea. Esenial este s te estompezi, pentru a-L lsa pe Hristos s vorbeasc 16. Iat, aadar, n ce const principalul ,,secret al propovduirii eficiente: s-l avem n vedere pe credinciosul de astzi, cu toat mreia lui, cu demnitatea lui ntreag, ncercnd s rspundem problemelor care frmnt mintea, dar mai ales contiina acestuia. ,,O predic neadaptat la realitile concrete l ine pe Hristos la distan. Adaptarea e ua prin care predicatorul poate intra mpreun cu Hristos, cu nvtura i puterea Lui, n sufletele credincioilor, n dinamica vieii lor individuale i comunitare17, precizeaz un distins profesor de Omiletic. Aadar, pentru reuita predicii actuale este hotrtor ca nvturile propovduite s consune cu manifestrile sufleteti ale asculttorilor. O condiie la fel de important este aplicabilitatea nvturilor n viaa real i practic a acestora. Preotul, prin lucrarea lui nvtoreasc, este acela care l aduce pe Mntuitorul Hristos n inimile credincioilor de azi i de aici. Omul zilelor noastre simte nevoia unui reazem spiritual, caut o lumin care s-l cluzeasc i s-i deschid poarta de ieire din labirintul existenial n care hoinrete mpins de vicisitudinile vieii. De aceea, el are nevoie de o predic vie, concret, sensibil, care ,,s-i mearg la sufleti s-l ajute n efortul de a depi problemele cu care se confrunt. ,,Noi nu putem face abstracie de condiiile n care triesc credincioii, spunea marele ierarh i propovduitor, Antonie Plmdeal. Nici o predic despre rugciune, despre dragoste sau despre nemurirea sufletului, orict de frumoas i dePr. prof. V.GORDON, Introducere..., p. 13. Pr. prof. dr. Sebastian CHILEA, ,,Cosideraii omiletice actuale, n Ortodoxia, nr.1/1967, p. 65. 16 Paul EVDOKIMOV, Iubirea nebun a lui Dumnezeu, Editura Anastasia, Bucureti, 1992, p. 180. 17 Pr. prof. dr. Dumitru BELU, Curs de Omiletic, Biblioteca Mitropoliei Sibiului, mns.dactil., p. 31014 15

duhovniceasc ar fi, nu valoreaz pentru cel care moare de foame, ct o pine! 18. Ct realism i nelepciune omiletic se afl n aceast observaie! S le vorbim oamenilor ntotdeauna despre ce i intereseaz pe ei, nu despre ce ne intereseaz pe noi. Este singurul mod de a le reine atenia i de a-i influena: atingnd problemele lor existeniale. n acelai context, sfatul unui harnic ostenitor n cmpul Omileticii, Printele Profesor Sebastian Chilea, e ct se poate de valoros i util pentru slujitorii Cuvntului: ,,Predicatorii de astzi trebuie s plece de la o anume prezen sufleteasc a asculttorilor sau de la ceea ce nelegem prin actualitatea sufleteasc. S nu ndjduiasc niciodat c atenia asculttorilor i poate urmri n orice condiii, dac au de spus ceva de seam. Este iluzia cea mai frecvent. Atenia asculttorilor nu poate s urmreasc dect o dezvoltare care pornete de la ceva actual, cunoscut, trit i de nalt valoare pentru ei19. Aceasta nseamn actualizare sau mijlocirea nvturii cretine ortodoxe pentru credinciosul de azi, ancorare n actualitatea cea mai vie 20.

CUM PREDICM SAU CE NSEAMN A AVEA METOD OMILETIC? n slujirea sa predicatorial, preotul este, de fiecare dat, un constructor, un arhitect. Ce construiete el? Fiecare cuvntare pe care o susine n faa credincioilor si, n aa fel nct ea s ,,adposteasc i s cuprind n ea aspiraiile sufleteti ale celor care o ascult. ns orice edificiu se realizeaz urmnd un plan binestabilit i parcurgnd nite etape, fr de care respectiva construcie, nu numai c nu va rezista, dar nici nu va avea o structur temeinic, nici un aspect plcut i atrgtor. Bunoar, predica este un edificiu spiritual, iar pentru a-l duce la bun sfrit, predicatorul trebuie s in seama de etapele ,,construirii lui. De aceea, se recomand predicatorului s manifeste grij deosebit pentru o propovduire metodic i ordonat, cunoscnd faptul c, ntr-o predic, ,,putere de convingere nu are numai mesajul omiletic n sine, ci i forma n care este prezentat21.

Dr. Antonie PLMDEAL, Vocaie i misiune cretin n vremea noastr, Sibiu, 1984, p. 213. Pr. prof. dr. S. CHILEA, Consideraii..., p. 72. 20 Idem, ,,Predica de success, n Mitropolia Olteniei, VI (1954), nr. 1-3, p. 37. 21 Pr. Dr. V. GORDON, Introducere, p. 16.18 19

Tratatele de Omiletic i predicatorii experimentai ne sftuiesc s cuvntm, ntotdeauna, folosind un plan orientativ22. Orice gen de cuvntare bisericeasc, pentru a-i atinge scopul, e necesar s fie alctuit dup un plan precis, care s-i asigure unitate i coeren. Nimic nu este mai neplcut dect atunci cnd se rostete o predic haotic, lipsit de ordine i logic n ideile expuse, nereuind, astfel, s contureze cu succes tema aleas spre tratare i aducnd, inevitabil, confuzie n mintea asculttorilor. ,,Lipsa unui plan n prezentarea adevrurilor de credin conduce la haos, slbete atenia i interesul credincioilor pentru cuvntul lui Dumnezeu, iar predicatorul este supus unor aspre critici din partea asculttorilor. Pe scurt, improvizaia n predic nu este ngduit23. Din nefericire, asemenea situaii sunt destul de frecvente. Observm c unii dintre fraii preoi ies la predic plini de zel, trebuie s recunoatem, ns bazndu-se ntru totul pe inspiraia de moment sau pe ,,talentul oratoric nnscut, care i ferete de greeli, ba mai mult, i ajut s ,,improvizeze foarte bine de fiecare dat24. n astfel de cazuri se prezint un discurs chinuit i dezordonat, fr form i metod didactic25 i care, n majoritatea cazurilor, eueaz n a-i atinge scopul propus, chiar dac beneficiaz de un coninut teologic valoros. De aceea, este bine s nu ne facem iluzia c nvturile pe care dorim s le transmitem n predic sunt receptate de asculttori indiferent de modul i ordinea n care sunt prezentate, fr o minim prelucrare sau sistematizare a lor n scopul creionrii optime a temei propuse. ,,O predic nsilat n prip, fr o ordine a ideilor, fr o linie a expunerii, vdete lips de respect din partea preotului cuvnttor fa de nvtura sfnt, fa de Iisus Hristos nsui 26, spune Printele profesor Dumitru Belu. Asculttorul predicii, fie el i unul neavizat, are exigenele sale n privina coninutului i modului de prezentare a cuvntrii. Trebuie s sesizm realitatea c sfritul de secol XX se caracterizeaz printr-un spirit critic acut i din partea asculttorilorA se vedea studiul Printelui Prof. D. BELU, De ce este necesar s predici dup plan?, n Mitropolia Ardealului, anul V, 1960, nr. 7-8, p. 563-569. 23 Pr. Dr. Ilie I. IVAN, op.cit., p. 201. 24 Referitor la practica improvizrii n predic, Pr. Prof. Grigore CRISTESCU observ, pe bun dreptate: ,,Lipsa de form, srcia de fond, extravagana stilului, incoerena i confuzia ideilor, lungimea inadmisibil, stngcia i imposibilitatea de a ateriza n concluzie sunt defecte care definesc pe predicatorul care improvizeaz, Predic i predicator n vremea noastr, n Studii Teologice, anul II, 1950, nr. 3-6, p. 139. 25 Pr. prof. Dumitru CLUGR, n manualul su de Catehetic pentru Facultile de Teologie, definete metoda ca fiind ,,ornduirea cunotinelor n deplin acord cu drumul firesc al minii la dobndirea lor, p. 209. 26 Pr. prof. dr. D. BELU, art. cit., p. 565.22

predicii27. Evocm, n acest sens, cuvintele memorabile ale marelui ierarh i predicator, vrednicul de pomenire, .P.S. Antonie Plmdeal: ,,Rostirea de la Amvon presupune argumente indubitabile, logic, desfurare de idei, stil sobru i ales. Lumea nu se mai mulumete cu retorici ieftine i floricele...28. Alctuirea i susinerea predicii dup un plan concis, pe lng faptul c i asigur predicatorului succesul i eficiena dorite, reflect i gradul n care acesta i nsuete regulile omiletice de baz, odat cu experiena i capacitatea sa ( care se ctig n timp, printr-o munc personal asidu), dar oglindete totodat i preocuparea sa de a prezenta cuvntul lui Dumnezeu ntr-o form ct mai clar i accesibil, spre a fi ct mai folositor credincioilor. Iat, aadar, cteva dintre avantajele utilizrii planului orientativ: elimin riscul mprtierii, obligndu-l pe predicator s-i valorifice mijloacele n direcia propus; planul ne ajut i ne oblig s nu folosim dect ideile care slujesc n mod direct tema pe care ne-am propus s o dezvoltm, ne pune n situaia de a da satisfacie uneia din regulile elementare ale Omileticii: s tii a te limita29. ne va ajuta s facem o triere corespunztoare cu scopul predicii respective faciliteaz desfurarea materialului ntr-o ordine logic, potrivit nu ofer cel mai preios sprijin n scopul de a rosti predica liber. Rostirea a materialului adunat prin munca de documentare; numai cu scopul predicii, ci i cu puterea de receptare a credincioilor; liber presupune memorizarea. Or, pentru o memorizare eficient, planul ne ajut s avem o privire de ansamblu pe tot parcursul predicii i s dezvoltm fiecare idee n ordinea indicat de nsi legtura lor intern, logic30. n cazul predicatorilor nceptori, planul pune pe cel care rostete predica n condiia ca, pe parcursul desfurrii cuvntului, s aib mereu o supraveghere asupra ntregului, micornd la maximum riscul tracului. Propovduirea metodic prezint avantaje i din punctul de vedere al comunicrii cu auditoriul, mai exact al receptrii adecvate a mesajelor omiletice de ctre acesta. CredincioiiCf. Pr. lect dr. V. GORDON, Pareneza..., p. 156. Dr. Antonie Plmdeal, Mitropolitul Ardealului, Vocaie i misiune..., p. 163. 29 Cf. Pr. prof. dr. D. BELU, art.cit., p. 565. 30 Cf. Pr. lect. dr. V. GORDON, Introducere, p. 209.27 28

vor s dobndeasc, prin cuvntarea pe care o ascult, nvturi i lmuriri clare, pe nelesul lor. Ei ateapt s fie convini de temeinicia acestor nvturi, dar i de folosul duhovnicesc pe care l pot avea aplicndu-le n viaa lor. Pentru aceasta, predicatorul trebuie s-i prezinte n faa lor cuvntul bine structurat i conceput dup regulile de baz ale Omileticii, condiii care s-i asigure o bun aderen la sufletele asculttorilor. De dreptul credincioilor de a pretinde s li se explice pe nelesul lor dumnezeietile nvturi, se leag obligaia preotului de a le predica n mod sistematic, metodic, ordonat. Numai cuvntrile ntocmite i rostite dup plan pun pe credincioi n situaia de le putea urmri i deci, de a putea nelege bine nvtura cuprins ntr-nsele31. O predic ntocmit dup metoda omiletic a planului orientativ trebuie s respecte momentele logico-psihologice ale acestuia: 1. textul sau motto-ul, 2. formula de adresare (Iubii credincioi, Frai cretini, Iubii frai ntru Hristos etc.) 3.introducerea sau exordiul (care se ncheie cu anunarea temei, dup caz) 4.tratarea 5.ncheierea. Aceste trepte ale planului joac, fiecare n parte, un rol deosebit n ansamblul cuvntrii, conferindu-i logic i continuitate n expunere, unitate, organicitate i limpezime, nsuiri eseniale ale unei cuvntri bine elaborate. Respectarea etapelor logico-psihologice ale predicii duce, n primul rnd, la o bun receptare a acesteia de ctre asculttori, precum i la o mult mai temeinic edificare asupra temei tratate. Dintre caracteristicile de baz ale planului de predic amintim pe cele eseniale: unitatea (s-i propun o singur tem), claritatea (s prezinte o imagine bine conturat a subiectului) i simplitatea (evitarea de mpriri i submpriri complicate, greoaie, scolastice)32. Din cele expuse mai sus rezult c o mare pondere n reuita unei predici o are organizarea i sistematizarea corespunztoare a materialului omiletic, n vederea atingerii scopului urmrit, adic luminarea, sensibilizarea i mobilizarea asculttorilor spre mplinirea n via a celor propovduite. Un cuvnt alctuit i rostit ntr-o manier responsabil i competent, bine gndit i structurat, n care se observ buna rnduial, claritatea, coerena i31 32

Pr. prof. dr. D. BELU, art.cit., p. 567. Cf. Pr. Dr. V. GORDON, Biserica i coala, p. 245.

logica expunerii, are toate ansele s-i aduc rodul n contiinele credincioilor, trezind, n acelai timp, admiraia i respectul acestora fa de cel care l rostete. ,,Secretul unei bune cuvntri se afl n bun msur n felul n care sunt sistematizate ideile, n felul n care o idee se leag i se ntregete cu cea dinaintea ei i cu cea care i urmeaz, alctuind o unitate de gndire metodic ornduit, care st dreapt ca floarea pe rdcin. Ideile s se vad cum rsar din smn, cum crete tulpina i cum nflorete, pe scurt cum crete i d rod cuvntarea 33, dezvluie Printele prof. Sebastian Chilea. PREGTIREA PREDICII Procesul de compoziie i de structurare a mesajului omiletic este unul foarte complex. Prin urmare, nu pot fi date reetare sau ndrumri cu caracter infailibil. Cine poate ti culisele unui discurs? La simpla rostire, auditorul aude doar ceea ce vede! Nu tie nimic din tensiunile interne ale facerii discursului: timp, trud, pricepere, proiect, documentare, concepie personal, emoii, temeri etc.34. Poi munci foarte mult la alctuirea unei predici i s nu-i ias perfect expunerea ei propriu-zis. Pe de alt parte, poi fi stpnit de un gnd, de o idee care s te aprind, s te nsufleeasc profund i pe care s o transformi, cu uurin natural, ntr-o predic de succes. Credem c cele dou situaii trebuie combinate armonios i eficient. n acest proces, personalitatea intelectual i duhovniceasc a preotului predicator joac un rol esenial. Contiinciozitate i studiu intens n documentare, pe de o parte, idei i mesaje omiletice originale, actuale, concrete i spontane, pe de alt parte. Totui, pentru o mai bun orientare a eforturilor predicatorului tnr care pete pe drumul anevoios, dar revelator i fascinant al pregtirii unei predici, enumerm civa pai care pot ndruma activitatea sa de creaie omiletic35. nainte de enumerarea pailor pregtirii pentru predic, dorim s introducem conceptul de comunicare omiletic anticipativ, element cruia i atribuim o importan fundamental n pregtirea cuvntrii i, n ultim analiz, n eficiena ei. Acest concept de refer la complexul de relaionri imaginative pe care predicatorul le realizeaz cu cei care l33 34

Pr. prof. dr. S. CHILEA, Predicatorul, p. 178. Dr. Eugen JURCA, Retoric i omiletic. Omilia exegetic i cea tematic. Curs practic, Trgu-Lpu, Editura Galaxia Gutenberg, 2009, p.5. 35 Utilizm preponderent conceptul de creaie omiletic tocmai pentru a sugera predicatorului c discursul este al su, chiar dac mesajul provine din revelaia dumnezeiasc. Predica nu reproduce mecanic coninutul biblic, doctrinar sau moral evanghelic, ci exprim i personalitatea cretin a oratorului, odat cu contextualizarea nvturilor i aplicarea lor la realiti concrete.

vor asculta, n timpul anterior susinerii discursului. n zilele i orele premergtoare rostirii publice a predicii, oratorul bisericesc trebuie s fie permanent n dialog cu enoriaii viitori receptori ai discursului su. Pe tot parcursul elaborrii mesajului omiletic, atenia predicatorului este mereu ndreptat spre virtualii si asculttori, i simte, i vede imaginativ, le intuiete reaciile, le cunoate capacitatea de recepionare, susceptibilitile. i acestea, ca ntrun real sistem de vase comunicante, i determin intensitatea i diversificarea argumentelor, culoarea stilului, cldura sfatului, tria i vibraia interioar (Prot. Dr. Marcu Bnescu, Folosirea pronumelui personal n predici, n M.B.?) Abia n aceast atmosfer psihic de comunicare cu auditoriul, predicatorul poate purcede la pregtirea cuvntrii: 1. Citirea cu evlavie a textelor biblice36 (evanghelie i apostol) ale duminicii sau ale

srbtorii respective. n cazul srbtorilor nchinate sfinilor, se va citi cu atenie sinaxarul sau viaa sfntului prznuit. 2. 3. Meditaia profund asupra coninutului biblic i liturgic-duhovnicesc al srbtorii Fixarea unei teme (sau, cel puin, a unor coordonate de mesaj, flash-uri sau indicii

tematice37), stabilirea unei intenii i a unui scop (Ce mi propun s comunic asculttorilor i ce doresc s schimb n atitudinea lor?) 4. Schiarea unui plan, deocamdat fr consultarea crilor de predici sau a altor materiale. Aceast etap contribuie la asigurarea unei minime contribuii originale n predic. Aservirea total a predicatorului fa de crile de predici ale altor autori anihileaz dintru nceput aportul refleciei personale asupra mesajului biblic, aghiografic sau liturgic al srbtorii respective. Prima exigen n elaborarea planului este asigurarea coerenei interne a discursului. Problema principal a predicatorului const n a decide cum trateaz materialul i n ce ordine va dispune ideile predicii38. i aici trebuie s se fac simite abilitile36

Pentru a intra n atmosfera duhovniceasc benefic actului de creaie omiletic, se recomand ca predicatorul s-i nceap lucrul ntotdeauna cu o scurt rugciune. Pentru contextul de fa, o binecunoscut sentin filocalic recomand: Bate la ua Scripturii cu minile virtuilor. Pentru aprofundarea acestui subiect, a se vedea Enzo BIANCHI, Introducere n lectura duhovniceasc a Scripturii. Cuvnt i rugciune, prefa de Mitropolitul Serafim, traducere de Maria-Cornelia Ic jr., Ed.Deisis, Sibiu, 2009. 37 Conf. Dr. Eugen JURCA, Retoric i omiletic. Curs practic. Omilia exegetic i cea tematic, Trgu-Lpu, Editura Galaxia Gutenberg, 2009, p.53. 38 David BUTTRICK, Homiletic. Moves and structures, Vanderbilt University, SCM PRESS LTD, London, 1987, p.40. (The problem for preachers is deciding how to develop material. A preacher must determine what material is to be used and how the material is to be arranged)

oratorului, inspiraia i creativitatea sa n ceea ce privete oportunitatea i valoarea persuasiv a componentelor mesajului elaborat. Argumentele unui discurs nu funcioneaz izolat, ci sunt strns legate ntre ele. De aceea, fora lor de convingere este dat de ordinea pe care oratorul le-o confer n cadrul cuvntrii i de legtura lor intern. Profesorul Constantin Slvstru, un reputat specialist n arta oratoriei, prezint avantajele utilizrii planului sau schemei discursive: Totui, chiar i azi, a respecta aceste exigene minimale nseamn a da mai mult ordine, claritate i distincie unei intervenii discursive i a o face, prin aceasta, mai accesibil auditoriului. Cel puin pentru cei care sunt la nceputul carierei de vorbitori n public, efortul este un exerciiu de disciplinare a gndirii i vorbirii care nu poate dect s fac bine.39 5. Cutarea, alegerea i cercetarea materialelor care sprijin ideile planului alctuit. n documentarea omiletic putem folosi: texte (omilii) patristice, dicionare, comentarii i concordane biblice, cri de predici, manuale de teologie, cri de spiritualitate cretin, crile de cult, publicaii bisericeti, nregistrri audio sau video ale predicatorilor experimentai etc. Un element de importan capital n conceperea mesajului omiletic l reprezint observarea specificului i realitilor auditoriului care va recepta predica respectiv. Printele profesor Grigorie Cristescu afirm realist: Nu exist teologie pentru teologie. Ar fi o aberaie i o impietate. Teologia are misiune soteriologicPe credincios l intereseaz dac i-ai neles sufletul lui40 6. Redactarea predicii n ntregime. Abilitile i cunotinele noastre lingvistice au mult de ctigat prin acest exerciiu, ceea ce ne ajut substanial n exprimarea oral. Scriindune predica vom face efortul de a gsi materialul lexical i stilistic optim pentru nvemntarea ideilor. Un reputat profesor de omiletic a spus: Cine vrea s ajung a se sluji bine de cuvnt, trebuie s nvee mai nti a se sluji bine de condei (Pr.prof.dr.Dumitru BELU). Scrierea predicii nu este un scop n sine, ci un mijloc. Scopul este cizelarea limbajului i a stilului n vederea unei vorbiri ct mai frumoase i expresive. 7. Memorarea textului omiletic scris n vederea rostirii libere n faa credincioilor. Memorarea poate fi verbal (ad litteram sau cuvnt cu cuvnt) i real (ideile cheie ale39

Prof. dr. Constantin SLVSTRU, Mic tratat de oratorie, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, Iai, 2006, p.242. 40 Pr.prof.dr.Grigore CRISTESCU, Predic pentru vremea ta!, n G.B., nr.7-8/1950, p.48.

planului). Chiar i n cea de-a doua situaie, nu se va renuna la redactarea integral a predicii, avnd n vedere avantajele considerabile ale acestei metode. Dup ce discursul a fost redactat i nsuit, urmeaz proba de foc a oratoriei de orice gen: rostirea liber, care presupune contactul comunicativ direct cu un auditoriul. Aceti pai ai elaborrii unei predici corespund, de fapt, cu etapele clasice ale discursului, consacrate de retorul Marcus Fabius Quintilianus (35-100 d.Hr.) n celebrul su tratat de retoric Institutio oratoria (Arta oratoric): 1. 2. 3. 4. 5. inventio (gsirea temei i schiarea planului) dispositio (cutarea materialului i dispunerea lui n acord cu planul) elocutio (redactarea discursului n condiii gramaticale i stilistice optime) memoria (nsuirea materialului scris) actio sau pronuntiatio (prezentarea discursului n faa auditoriului)

STILUL I LIMBAJUL PREDICII n misiunea sa, predicatorul urmeaz modelul Mntuitorului Iisus Hristos, nvtorul nostru suprem41, al Crui verb dumnezeiesc i sublim, ,,a ridicat popoare din ntuneric, dup cum spunea Mihai Eminescu, fcnd s neasc lumina mntuirii acolo unde ultima raz de ndejde apusese demult. Cuvntul Mntuitorului a mngiat, a zidit i a condus sufletele spre culmile simirii duhovniceti, nnobilndu-le i nlndu-le, aa cum nimeni altcineva nu o mai fcuse pn la El, reuind, n acelai timp, prin puterea dumnezeirii Sale, s ating cel mai nalt nivel al elocvenei. ,,Niciodat nu a vorbit un om ca Omul Acesta!, a exclamat omenirea, fascinat i nsufleit de cuvintele Dumnezeiescului nvtor (Ioan VII,46). Aadar, Iisus Hristos este ,,divinul elocvent fr egal, paradigma etern a predicatorului cretin din toate timpurile42.A se vedea studiul dogmatico-omiletic, de o excepional valoare, al regretatului Pr. prof. Constantin C. GALERIU, Mntuitorul Iisus Hristos, nvtorul nostru suprem, n Ortodoxia, nr.1/1983, pp.34-61.41

Originea i nlimea dumnezeiasc a nvturii pe care o propovduiete, impun preotului predicator un respect deosebit pentru virtuile estetice ale cuvntului. Demnitatea amvonului respinge orice abatere de la normele exprimrii corecte i frumoase, iar ndemnul Sfintei Scripturi este gritor n aceast privin: ,,Dac vorbete cineva, cuvintele lui s fie ca ale lui Dumnezeu(I Petru 4,11). Pentru a deschide porile inimilor, vorbirea preotului trebuie s fie ,,totdeauna plcut, dreas cu sare(I Petru 4,6). A predica nseamn mai puin a instrui i mai mult a convinge, iar aceasta este o art. Arta elocvenei. ,,Lelocvence est lart de bien parler43, spune un omilet francez. n acelai context, ntr-un remarcabil tratat de Omiletic se spun urmtoarele despre calitatea oratoric esenial: ,,Elocvena e o for n vorbire, cu ajutorul creia predicatorul poate mprti asculttorilor si convingerile sale i reuete a-i ctiga pentru adevrul predicat. Cu alte cuvinte, prin elocven predicatorul poate convinge, poate mica i ndupleca pe asculttorii si44. n acest scop, preotul trebuie s fie preocupat, pe lng coninut, i de forma sau stilul predicii. Grija constant pentru o rostire omiletic frumoas i convingtoare este ceea ce distinge un predicator iscusit de un vorbitor obinuit45. ,,A ti ce s spui i n ce ordine are o mare importan, dar a ti cum s o spui este o art46, remarca Cicero, unul dintre corifeii retoricii antice. Stilul reprezint, aadar, totalitatea mijloacelor lingvistice pe care le folosete un autor pentru a-i exprima gndirea i simirea. Potrivit Dicionarului Explicativ al Limbii Romne, stilul reprezint talentul, arta de a exprima ideile i sentimentele ntr-o form aleas, personal47. Spunem adesea despre un autor sau despre un orator c are sau nu stil. Stilul pare s fie meteugul de a da cuvintelor duritate, relief, culoare i nsufleire (Tudor Arghezi). Dac n vorbirea obinuit, cuvintele nu pot fi ntrebuinate la ntmplare, cu att mai mult n predic, grija rostirii trebuie s fie maxim, manifestndu-se n cultivarea limbajului i stilului omiletic, evitarea greelilor de exprimare i mbogirea vorbirii cu expresii i cuvinte ct mai frumoase. ,,Propovduitorii trebuie s ia seama c vorbele nelept42

Drd. Petru RDANU, Elocvena n retoric i omiletic, n Studii Teologice, Anul XXVIII(1976), nr. 7-10, p.6. 43 R.P. RAMBAUD, Traite moderne de predication, Lyon, 1941, p. 12. 44 Ilarie TEODORESCU, ndrumri omiletice, Bucureti, 1923, p. 21.45

,,A vorbi cu ndemnare e suficient expunerea celor necesare, dar a vorbi frumos este propriu numai omului elocvent, oratorului, spunea M. Antonius, apud Pr. Dr. Ilie I. Ivan, op. cit., p.223.

Pr. drd. V. GORDON, Necesitatea actualizrii predicii sub aspect misionar, n B. O. R., Anul CIV, 1986, nr. 7-8, p. 102.46 47

Dicionarul Explicativ al Limbii Romne (DEX), Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 1998, p. 1021.

rostite pot tmdui, iar o vorbire incorect, nepotrivit, stricat, poate rni sau mri suferina48, avertizeaz Printele Profesor Vasile Gordon. Un auditoriu poate fi cucerit prin stilul i frumuseea rostirii, ns, n aceeai msur, poate fi pierdut sau ndeprtat printr-o prestaie mediocr. ,,Cuvntul zidete, dar poate i drma49, spunea, pe bun dreptate, Printele Dumitru Stniloae. Pe lng un coninut bogat, substanial, bine nchegat, se impune ca predica s aib i un stil ales, o limb curat, plcut. Se observ c un vocabular distins i ngrijit, cultivat n predic, i poate atrage i pe cei neobinuii cu biserica sau cu serviciile religioase. Fer. Augustin, de pild, a fost convertit de elocvena deosebit a Sf.Ambrozie. DAlembert scrie despre Massillon c, prin stilul ales al predicilor sale, atrgea adesea la biseric pe muli dintre cei care altfel n-ar fi intrat acolo. i astzi unii preoi predicatori sunt ascultai i apreciai n mod deosebit de ctre credincioi pentru c ,,vorbesc frumos, sunt convingtori nu numai prin coninutul cuvntrilor, ci i prin limbajul omiletic folosit. Pascal observa c arta de a influena decisiv prin vorbire asupra oamenilor const nu n a ti s argumentezi, ci n a ti s te faci plcut50. Aadar, ,,vemntul cuvntrii i are importana lui indiscutabil: sporete eficiena propovduirii, deodat cu prestigiul persuasiv al predicatorului. Un fenomen neplcut, dar, din nefericire, destul de frecvent, l reprezint greelile de exprimare omiletic. Concentrai exclusiv asupra coninutului, muli predicatori uit de grija pentru o vorbire corect, n conformitate cu regulile gramaticale ale limbii romne sau alunec n zona vulgaritilor de limbaj. Astfel, n exprimare se strecoar dezacorduri, cacofonii, pleonasme, cuvinte uzate sau nepotrivite oratoriei bisericeti, formulri defectuoase, precum i alte imperfeciuni stilistice care scad drastic valoarea unei cuvntri i, totodat, l pun pe cel care o rostete ntr-o lumin nefavorabil. ,,Cuvintele sunt delicate ca porelanul, iar cine le rostete la ntmplare, nu va reui s fac dect un zgomot neplcut 51, spune un predicator englez, artnd importana rolului acestora n exprimarea oral. Un predicator contiincios i va alege riguros cuvintele folosite, fiind foarte atent la corectitudinea i frumuseea exprimrii. Acurateea sa n formularea ideilor impresioneaz plcut pe asculttori i i face mai receptivi la cele propovduite.48 49

Bunoar, oferindu-l ca model de excelen i acrivie n privina

Pr. lect. dr.V. GORDON, Introducere, p.167. Pr. prof. dr. Dumitru STNILOAE, Iisus Hristos sau restaurarea omului, Editura Omniscop, Craiova, 1993, p.219. 50 Citat la Pr. prof. dr. Dumitru BELU, Curs..., p. 275. 51 James BLACK, The mistery of preaching, London, 1924, apud Pr. prof. dr. V. Gordon, Introducere..., p. 167.

limbajului predicatorial pe Printele Constantin Galeriu, un vrednic urma al P.C. sale evoc urmtoarele: ,,Cine a lucrat alturi de Printele tie ct este de meticulos n alctuirea frazelor, cte minute se scurg uneori pentru aflarea cuvntului potrivit52. S-a spus, pe bun dreptate, c limbajul este cea mai elocvent carte de vizit a predicatorului. Selectarea atent i inspirat a cuvintelor care s exprime cel mai bine ideile pe care dorim s le comunicm n predic este un act de responsabilitate i respect fa de slujirea noastr nvtoreasc, dar i fa de cei crora ea se adreseaz, credincioii notri. Astzi, cnd nivelul de educaie al oamenilor a crescut considerabil datorit mijloacelor de informare tot mai avansate (mass-media, internet, explozia de literatur n toate domeniile etc.), dar i datorit libertii tot mai mari de orientare cultural, stilul i limbajul omiletic ntmpin exigene sporite din partea asculttorilor. Trebuie s contientizm faptul c, din ce n ce mai mult, segmente sociale ca intelectualitatea i tineretul, absente pn acum din biserici ( i care, din pcate, n mod nejustificat, calificau discursul bisericesc drept unul desuet i mediocru), au nceput s peasc n sfintele locauri i s redescopere tezaurul spiritualitii ortodoxe. n aceste condiii, predicatorul ortodox trebuie s in seama de diversitatea auditoriului su i de nivelul su intelectual, i s-i revizuiasc demersul omiletic, prezentndu-l n faa lor cu grij deosebit pentru fond, dar i pentru form, n egal msur. Mesajul s fie limpede, ptrunztor, ziditor. Iar dac fondul predicii sale l extrage din filonul bogat i infailibil al Revelaiei dumnezeieti, n privina formei cuvntrii, o vorbire frumoas i corect este ceea ce incumb contiinei omiletice a preotului, cunoscnd faptul c eventualele greeli de exprimare vor fi ,,taxate ca atare de ctre asculttori. De aceea, referindu-se la propovduitorii care comit greeli de vorbire, Printele Profesor D. Belu se exprim categoric: ,,Greelile de limb n predic scad autoritatea predicatorului i eficiena predicii. Nu poate fi acceptat ca nvtor cine nu cunoate mcar regulile elementare ale vorbirii corecte53. ntre calitile de baz ale stilului omiletic enumerm: popularitatea (predica este neleas uor, de ctre toi asculttorii), biblicitatea (imprimarea unui suflu biblic, att n argumentare ct i n limbaj), puritatea (evitarea termenilor vulgari, impuri), corectitudinea (respectarea regulilor gramaticale), claritatea (utilizarea unui limbaj accesibil), naturaleea (nvturi exprimate n acord deplin cu felul natural al sufletului omenesc), preciziuneaPr. Dr. V. GORDON, Biserica i coala, p. 294-295. Pr. prof. dr. D. BELU, Curs de Omiletic, p. 140-141.

52 53

(expunere concis, fr cuvinte i expresii de prisos), varietatea (evitarea uniformitii care plictisete i displace)54. Stilul predicii trebuie s fie popular, simplu, limpede, clar i, mai ales, natural. Naturaleea este calitatea cea mai preioas care se cere stilului. Retorismul, manierismul sau preiozitatea n rostire sunt total contraindicate55. La fel i stilul doctoral, bombastic, presrat cu prea multe neologisme i idei abstracte. Predicatorul trebuie s pronune corect i simplu, fr vulgaritate sau pedanterie56. Maetri ai limbii literare n predic sunt aceia care folosesc cuvintele obinuite, ale tuturor, exprimndu-se desigur cu un vocabular ngrijit, bogat, propriu, curat, cu putere expresiv. Scopul predicatorului este s fie accesibil i plcut asculttorilor, n vederea unei mijlociri ct mai bune a nvturii cretine ctre sufletele acestora, iar nu s-i etaleze ostentativ cunotinele teologice sau din orice alt domeniu (cultural, tiinific etc.) n predic nu facem art pentru art, ci punem aptitudinile noastre oratorice i pregtirea teologic n slujba mntuirii credincioilor. Aceasta este menirea fundamental a cuvntului de nvtur. Frumuseea retoric sau literar a predicii nu este un scop n sine, ci doar un mijloc n slujba propirii sufleteti a credincioilor. ,,Predicatorul contiincios i cu intenie curat, nu urc n amvon ca s-i arate erudiia i talentul, spre a fi admirat i ludat de oameni, ci ca s-i fac numai datoria i ca s descopere asculttorilor si buntatea, dreptatea i mrirea lui Dumnezeu57. Drept aceea, credem c celebrul predicator francez Jacques Benigne Bossuet (1627-1704) a enunat regula de aur a Omileticii cnd a spus: ,,Suprema lege a Amvonului este folosul fiilor lui Dumnezeu58. Cu alte cuvinte, tot ceea ce spune i face predicatorul n slujirea sa s aib funcie persuasiv i edificatoare pentru credincioii care l ascult. Subliniem aici importana hotrtoare a popularitii stilului omiletic. Predica este popular atunci cnd este neleas uor, deplin i de ctre toi asculttorii. O cuvntare greoaie mpiedic pe credincioi de a ine pasul cu vorbitorul, drept pentru care i pierd interesul pentru tema tratat i i ndreapt atenia spre alte lucruri. Nepopular e o predic rostit ntr-un limbaj savant, prea elevat, inaccesibil asculttorilor. Aceasta este ,,ispita ceaIbidem, p. 253-254. ,,Retorica, savant sau lacrimogen, cultivat alt dat i gustat de credincioi, azi pierde din ce n ce mai mult teren, remarca . P. S. Antonie Plmdeal, n volumul Cuvinte la zile mari, Sibiu, 1989, p. 7. 56 Ioan TOADER, Metode noi n practica omiletic, p. 142 57 Ilarie TEODORESCU, op.cit., p. 16. 58 Apud Pr. Dr. V. GORDON, Biserica i coala..., p. 247.54 55

mai frecvent, mai ales n cazul predicatorilor nceptori: s fac dovada tiinei lor, a cunotinelor proaspt dobndite pe bncile colilor teologice, mbrcndu-le ntr-o exprimare academic, n mare parte neneleas de asculttorii cuvntrilor. Desigur, aceste noiuni sunt de mare folos credincioilor, ns numai prezentate ntr-o form ct mai inteligibil. Claritatea i popularitatea expunerii omiletice sunt caliti care se realizeaz i prin folosirea unui vocabular accesibil marelui public. Cnd ne ndeprtm de acest limbaj i folosim unul convenional, tehnic sau simbolic, pot s apar bariere n comunicarea cu credincioii. n pedagogie, efortul de adaptare a comunicrii la nivelul de nelegere al asculttorilor este recomandat de principiul didactic al accesibilitii sau psihologic, care presupune corelarea procesului de nvmnt cu posibilitile de receptare ale elevilor. Acest principiu didactic fundamental i gsete aplicabilitatea i pe trm omiletic. Preotul predicator trebuie s-i adapteze permanent ideile, stilul i limbajul cuvntrii la capacitatea aperceptiv a credincioilor, la particularitile lor psihologice, sociale, intelectuale i spirituale. El va urmri s fie neles de ctre toi cei care l ascult. Acest aspect este foarte important. O predic neleas numai de o parte dintre asculttori trebuie considerat ca nereuit. Printele Profesor D. Belu precizeaz, n legtur cu popularitatea i accesibilitatea predicii, c,,Preotul trebuie s aib mereu n vedere adevrul c el nu se poate comporta n amvon ca un artist. In extremis, un artist poate fi mulumit i cnd e neles i gustat doar de un numr restrns de cititori sau admiratori. Preotul ns nu poate accepta i nu se poate complace n situaia de a fi neles doar de un numr limitat de credincioi, pentru motivul c el trebuie s predice credina mntuitoare tuturor parohienilor si, nu numai unora dintre ei. i anume s o propovduiasc pe nelesul tuturor. Predica nu e meteug artistic menit s ncnte i s cultive gustul subire doar al ctorva credincioi, ci este instrument indispensabil n procesul transmiterii ctre toi oamenii a mntuirii n Hristos59.

S observm ns c stilul popular nu trebuie confundat cu stilul vulgar, nengrijit, tern. Popularitatea cerut de propovduirea cuvntului nu exclude, ci dimpotriv, reclam o limb de aleas frumusee, plin de seriozitatea i grija la care oblig respectul fa de cuvntul lui Dumnezeu i fa de asculttori60. Limbajul omiletic este, n fond, limbajul liturgic, plmdit n viaa i atmosfera Bisericii. Predica este o component esenial a cultului divin. n mod firesc, ea folosete ,,limba vechilor cazanii, dup cum o numea Alexei Mateevici n nemuritorul poem ,,Limba noastr, adic acele cuvinte care poart nimbul liturgic-bisericesc al rugciunilor i slujbelor59 60

Ibidem, p. 278-279. Ibidem, p. 279-280.

divine. ,,Credincioii, familiarizai cu muzicalitatea, armonia i mireasma liturgic a rugciunilor i cntrilor cultului divin, doresc s aud predici n acelai grai 61. De aceea, preotul are datoria de a cultiva i promova stilul bisericesc. El va folosi, n cuvntrile sale, modaliti stilistice prin care s rmn fidel specificului limbii vechilor cazanii, chiar dac, n mod obligatoriu, limbajul va fi mereu actualizat i mbogit. Slujitorul amvonului trebuie s fie contient c, prin lucrarea lui de pstrare i cultivare a limbajului bisericesc, se nscrie cu cinste n irul secular al ,,ctitorilor de limb i cultur romneasc 62, fiind astfel pzitorul i continuatorul ,,darului frumos pe care Biserica l are n limba cu care ea a lucrat pn acum n snul neamului63.

CTEVA CONSIDERAII PRIVIND ACIUNEA OMILETIC Efortul didactic-persuasiv al preotului n elaborarea i rostirea cuvntrilor presupune: un coninut ziditor, preluat din tezaurul Revelaiei dumnezeieti, o sistematizare corespunztoare a acestuia conform momentelor logico-psihologice amintite, precum i aplicarea acestor nvturi la realitile vieii concrete a credincioilor. Totul nvemntat ntrun limbaj adecvat. ns pentru succesul deplin al demersului omiletic, predicatorul trebuie s-i pun n valoare i elocvena ,,fizic, acel complex de factori cum ar fi: vocea, pronunarea, mimica, gesturile, poziia corpului i inuta vestimentar, adic tot ce ine de aspectul nonverbal al comunicrii. Folosirea acestor elemente n deplin acord cu scopul urmrit i cu fondul de idei al cuvntrii, fr excentrisme, cu msur i naturalee, constituie un avantaj considerabil n atingerea eficienei dorite. n general, acei vorbitori care tiu s exprime prin manifestrile lor exterioare coninutul de idei i triri luntrice, reuesc s conving i s cucereasc auditoriul. De cele mai multe ori, privirea, gestul, vocea, poziia i micrile corpului accentueaz mesajul transmis mai bine dect cuvntul n sine. De aceea, recomandabil este ca predica s nu fie citit. n nici o mprejurare. Predica citit este fr efect. Ea l lipseteIdem, Introducere, p. 166. Vezi Dr. Antonie Plmdeal, Clerici ortodoci ctitori de limb i cultur romneasc, Bucureti, 1977, 69 p. 63 Arhimandrit Iuliu SCRIBAN, Datoria preotului ctre limba bisericeasc , Editura Revistei Teologice, Sibiu, 1938, p. 14,29 citat la Pr. lect. dr. V. Gordon, Introducere..., p. 166.61 62

pe cuvnttor de ajutorul preios al gesturilor, al intonaiei libere i al ochilor, care n loc s priveasc pe asculttori, urmresc irul scrisului pe hrtie. Valoarea unei predici st n puterea de convingere, ori aceasta nu se poate realiza printr-o predic citit. n antichitate era de neconceput ca un individ care citete un discurs s fie considerat un bun orator! Lecturrile constituiau doar etapa iniial n pregtirea unui bun orator64. n situaia citirii unei cuvntri, rezultatul este c ,,vorbirea n-are nici via, nici fior emotiv. Dac procedai n felul acesta, ridicai un zid ntre voi i auditoriu, de o parte fiind ambiia voastr de a obine succes, de alta realitatea plictisitoare i monoton!65 Un element foarte important n rostirea predicii l constituie vocea predicatorului. Un ton cald, plcut i natural va croi drum mult mai uor mesajului divin ctre inimile asculttorilor, pe cnd o tonalitate rstit, forat i invariabil, lipsit de vibraiile i cldura comunicrii sincere i naturale, va avea un efect nedorit asupra auditoriului. O predic nu trebuie recitat sau cntat, ci rostit, cu un timbru plcut, specific dialogului, comunicrii cu cei care o ascult66. Recomandabil este ca predicatorul s utilizeze cu predilecie tonul i expunerea familiar, ferindu-se ct mai mult cu putin de solemnitatea artificial a oratoriei cutate. Vorbirea simpl, genus humile, vorbirea de la inim ctre inim este drumul cel mai sigur al succesului predicatorial67. Ea este, n aceeai msur, o dovad a smereniei predicatorului. n predic, intonaia este vehicul emoional. Prin ea comunicm sentimente i aducem la suprafa triri personale profunde, iar acest lucru i poate influena mult pe asculttori pentru c ,,din tonul vocii pe care-l vom avea n timpul predicii, credincioii vor simi dac suntem ptruni de ceea ce transmitem i la rndul lor vor fi micai 68. Aadar, bine este ca n rostirea noastr s se simt ,,acea blndee dulce care mic inima 69 i o deschide pentru Dumnezeu, acel grai binevoitor i cald care predispune sufletul la cugetarea i trirea realitilor nalte, dumnezeieti. Predica este, n primul rnd, comunicare, dialog. Rolul ei este s transmit mesajul mntuitor al Evangheliei ctre sufletele cretinilor. S-l sdeasc adnc acolo pentru ca el s-i64 65 66

Constantin SLVSTRU, Mic tratat de oratorie, p.27.

Nathalie Pacout, Arta de a vorbi n public, Ed.Alma-Tip, Bucureti, 1998, p.55 Cf. Pr. prof. dr. V. GORDON, Introducere, p. 174. 67 Cf. Pr. prof. dr. S. CHILEA, Predica de succes, p. 38. 68 Ioan TOADER, Retorica Amvonului, Editura Universitar Clujean, Cluj-Napoca, 2002, p. 135. 69 Fr. W. FORSTER, Cartea vieii, trad. De N. Pandelea, Bucureti, 1930, apud Pr. prof. dr. Ene BRANITE, Despre vorbirea preotului n viaa de toate zilele, n Mitropolia Olteniei, Anul X, 1958, nr. 3-4, p. 173.

aduc rodul. n acest scop, predicatorul trebuie s fie primul asculttor i tritor al propriei predici. Ca s aprinzi vpaia credinei n suflete, trebuie mai nti s arzi tu nsui pe jertfelnicul adevrurilor eterne pe care le propovduieti. Numai astfel vei vorbi cu ardoare i putere n faa oamenilor. Transfigurarea ta sufleteasc se va reflecta n mod natural i pe chipul tu, n privire, n vocea i gesturile tale. Asculttorii predicii vor vibra i ei odat cu tine. Te vor asculta i te vor nelege mai bine, vznd c izvorul spuselor tale este n adnc de suflet i nu urmreti succesul de moment. Atunci vei predica autentic. Atunci vei fi convingtor. Atunci vei zidi suflete cu adevrat.

CLUZA PREDICATORULUI

1.

Propovduiete cuvntul lui Dumnezeu! Izvorul de baz al predicii s fie Revelaia

dumnezeiasc: Sfnta Scriptur i Sfnta Tradiie. 2. Predica trebuie s aib o singur TEM (o idee central), corelat ntotdeauna cu un

SCOP precis. 3. Predic ntotdeauna metodic i ordonat, folosind un PLAN orientativ ntocmit n

prealabil. 4. Acord timp suficient pregtirii cuvntului de nvtur pe care-l vei rosti n faa

credincioilor. Nu-i ngdui niciodat improvizaia n predic.

5.

Folosete o exprimare frumoas, ngrijit i accesibil tuturor asculttorilor. Adapteaz-

i ideile i limbajul la nivelul intelectual i duhovnicesc al celor care te ascult. 6. suflet. 7. Evit predica aspru moralizatoare, criticist. Arat-l pe om nu aa cum este, ci cum ar Predic ntotdeauna liber. Nu-i citi cuvntrile. Caut s COMUNICI cu auditoriul.

Vei avea mult mai mult succes privindu-i asculttorii n ochi i vorbindu-le de la suflet la

trebui s fie. Ajut-l, prin predica ta, s devin mai bun, mai curat sufletete.

8.

Predica s nu fie prea lung. Lungimea exagerat a cuvntrilor este cea mai frecvent

cauz a eecului lor. E de preferat ca asculttorii s regrete c ai terminat, dect c nu mai termini cuvntul! Recomandri: pentru predica de la Sf.Liturghie-15 min.; pentru pareneze (cuvntri ocazionale: botez, cununie, nmomntare etc.)-5-7 min. 9. Predic pentru oamenii din faa ta, nu pentru un auditoriu imaginar, abstract. ncearc

s priveti lumea cu ochii lor, s nelegi realitile lor sufleteti i sociale. Numai astfel predica ta va aduce rod n vieile lor.

10.Nu uita s cultivi i aciunea n predic: mimic adecvat coninutului, dar i momentului n care rosteti predica, gesturi potrivite, care s susin i s faciliteze comunicarea, voce cald i natural, inut demn i cucernic etc. Evit orice pomp retoric, orice emfaz sau manierism n rostire i n atitudine. Marea virtute a predicii este simplitatea clar, sincer, dar ptrunztoare.

11. Predic nu numai prin cuvnt, ci i prin fapt, prin viaa ta i a familiei tale. Dovedete n viaa de toate zilele ceea ce predici de la amvon. Nu uita acea lege

psihologic potrivit creia voina se las mai uor nduplecat cnd ndemnul la aciune i vine pe calea exemplului direct, dect atunci cnd i vine prin cuvnt. Sprijin-i vorba pe fapt. Cci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mrturisete spre mntuire (Rom. 10, 10). Cel ce va face i va nva, acela mare se va chema n mpria lui Dumnezeu(Matei 5,19). Fii tuturor pild vie n purtare. Atunci vei zidi suflete cu adevrat.

Pr. prof. drd. Marius Daniel CIOBOT Seminarul Teologic Episcopul Chesarie Buzu

SEMINARUL TEOLOGIC EPISCOPUL CHESARIE BUZU

REPERE ESENIALE PENTRU SLUJIREA OMILETIC ACTUALELEMENTE DE CURS PENTRU CLASA A XII-A Pr. prof. drd. Marius Daniel CIOBOT

BUZU

2008


Recommended