+ All Categories
Home > Documents > Rene Descartes - Lumea

Rene Descartes - Lumea

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: neatu-catalin
View: 256 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 155

Transcript
  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    1/155

    RENE DESCARTES

    LUMEATraducere, studiu introductivi not biografic deIOAN DEAC

    EDITURA IRIBucureti, 2003\Tehnoredactor: DIANA TATU

    Toatedrepturile rezervate EDITURII IRIISBN: 973-9437-92-3

    CUPRINS

    biografica .................................... /Nota traductorului ................................. 11

    Studiu introductiv .................................. 15TRATATUL DESPRE LUMINCapitolul I [Despre diferena dintre senzaii i lucrurilecare le produc] .................................. 31Capitolul II [n ce const cldura i lumina focului] ........ 33Capitolul III [Despre duritate i despre lichiditate] ......... 35Capitolul IV [Despre vid; i cum se face c simurile noastrenu percep unele corpuri] ........................... 39

    Capitolul V [Despre numrul elementelor i desprecalitile lor] ................................... 43Capitolul VI [Descrierea unei noi lumi; i despre calitilemateriei din care e compus] ....................... 48Capitolul VII [Despre legile naturii noii lumi] ............ 51Capitolul VIII [Despre formarea Soarelui i stelelor acesteinoi lumi] ...................................... 585

    Capitolul IX [Despre originea i despre cursul planetelor

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    2/155

    i al cometelor n general; i mai ales despre comete] ..... 63Capitolul X [Despre planete n general; i mai ales desprePmnt i Lun] ................................. 67Capitolul XI [Despre greutate] ........................ 72Capitolul XII [Despre fluxul i refluxul mrii] ............ 76Capitolul XIII [Despre lumin] ....................... 78Capitolul XIV [Despre proprietile luminii] ............. 86[Capiioiu! XV] [Bolta cerului trebuie s le apar locuitoriloracestei lumi noi tot aa cum ne apare i nou] .......... 90Note............................................ 98TRATATUL DESPRE OM[Capitolul XVIII] .................................. 113

    Note ............................................ 177

    NOT BIOGRAFIC15%, 31 martie Se nate Rene Descartes, n localitatea La Haye,ntre Tours i Poitier, n Touraine. Tatl, Joachim Descartes, originardin Poitou, mic nobil, devine consilier n Parlamentul din Rennes.Mama, Jeanne Brochard, moare n 1597, n urma unei nateri creianu-i supravieuiete nici nou-nscutul.

    1603 Rene se ndrgostete de o feti de vrsta lui, care are privirirtcite".1604-1612 1604 este anul fondrii Colegiului iezuit din La Fleche,de ctre Henri al IV-lea, colegiu care a fost condus pn n 1606 de ununchi al lui Descartes, P. Charlet. Dei programul prevedeadeteptarea la ora 5 a dimineii, el este favorizat, permindu-i-se sleneveasc pn la ora 10 n camer. Studiaz timp de opt sau nouani: latina i greaca, matematica, fizica, logica, morala i metafizica. l

    cunoate pe M. Mersenne (1588-1648, matematician, filosof, teolog,muzician), prietenul de o via, cu care va purta o vastcoresponden.1612-1613 Iarna o petrece n familie, la Rennes, avnd o sntatedelicat.1613 Sejur la Paris; ntlnire cu matematicianul Mydorge irentlnire cu M. Mersenne.1614-1617 Perioad puin cunoscut. i ia gradele de bacalaureat

    i licena n drept civil i canonic la Universitatea din Poitiers, fiindapreciat pentru pregtirea juridic.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    3/155

    NOTA BIOGRAFICANOTA BIOGRAFICA1617-1618 Se angajeaz n armata olandez a lui Maurice deNassau, prin de Orange, protestant. n sejurul de la Breda (Olanda 1618) intr n relaii cu tnrul savant Isaac Beeckmann. Tot atunciscrie un mic tratat de muzic CompendiumMuzica dedicat luiBeeckmann i se ocup intens de matematic. 1619, aprilie Pleacdin Olanda spre Danemarca i Germania. Asist la ncoronarea (28iulie) mpratului Ferdinand al II-lea, la Frankfurt. Petrece iarna laNeuburg, pe Dunre, angajat n armata catolic a ducelui de Bavaria.n noaptea de 10/11 noiembrie are un vis ce i relev fundamenteleunei tiine admirabile. Perioad de exaltare sub presiunea creaiei.

    Scrie Olympica, lucrare care s-a pierdut dup moartea filosofului.1620 Cu armata ducelui de Bavaria la Ulm. Asist la btlia de laMuntele Alb (lng Praga), pe vremea cnd Frederic al V-lea, tatlprinesei Elisabeth, regele Boemiei i prin elector palatin, susintor alprotestanilor, i pierde tronul.1621, martie Trece n armata contelui de Bucqouy, apoi reintr nOlanda, cltorind prin Moravia, Silezia, Brandenburg. n timpulcltoriei pe Marea Nordului trebuie s-i apere viaa n faa unui atac

    al marinarilor care vor s-1 jefuiasc. n iulie se rentoarce la viaacivil. 1621-1622 Sejur n Frana, la La Haye. i vinde averea,pentru a-iasigura linitea i independena material. 1623 Duel pentru ochiiunei frumoase doamne". 1623-1625 Scurt sejur la Paris.Cltorete n Elveia, Triol i Italia. Viziteaz Veneia, Roma iFlorena. Redacteaz Studium bona mente,pierdut.1626-1628 Sejur n Frana, la Paris.

    1628 Compune n latinReguht ad directionem ingenii, lucrare ne-terminat care va rmne inedit pn dup moartea sa, fiind publicatn 1701. n toamn pleac n Olanda, unde rmne pn n 1649.Redacteaz un Trite de metuphisique, pierdut i el. 1629-1631 Seconsacr problemelor de mecanic, de fiziologie i efectueaz maimulte disecii la Amsterdam. Studiaz fenomenul de dublare aSoarelui, dioptrica, meteorii, existena animalelor pe Lun. Redacteazo parte a observaiilor sale anatomice pe care le va publica mai trziu

    sub titlulExcerpta anatomica iPrime cogitationes circagenerationem animalium.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    4/155

    1631 Inventeaz geometria algebric.1633 Redacteaz Trite du Monde ou de la Lumiere. care conineuncapitol Trite de l'homme. Aflnd, probabil, despre condamnarea luiGalileo Galilei, i retrage de la tipar tratatul, care va aprea postum,1664. cu titlulLe Monde.1634 Termin de scrisDutptrque iLes Meteores.1635, iulie Se nate fiica sa natural, Francine, a crei mam eHelene Jans.1637, iunie Apare la Leyda, fr semntur.Discours de laMethode pour bine conduir sa ruison et chercer la verite dans lessciences. Plus lut Dioptrique, Les Meteores et La Geometrie, qui sont

    des essais de cette methode. Primele trei exemplare au fost rezervateprinului de Orania, regelui Ludovic al XlII-lea i cardinaluluiRichelieu. n luna octombrie redacteaz, la cererea lui ConstantinHuygens, un tratat de mecanic:Explication des engins par l 'aidedesquels avec une petit force lever un fardeau fort pesant. Scrie oparte dinExcerpta anatomica. Lucreaz la un tratat de medicin pecare nu l va termina niciodat.1637-1640 n urma publicrii eseurilor din 1637 poart o cores-

    ponden vast cu mai muli matematicieni i medici.1639-1640 Redacteaz n latin Meditationes de primaphilosophia.1640 n septembrie moare Francine, iar n octombrie moare tatlluiDescartes. n noiembrie i trimite lui Mersenne o copie a Meditaiilor,nsoit de obieciile lui Caterus i rspunsurile la acestea.1641 Public la Paris, n latin, Meditationes de prima

    philosophia,in qua De existentiu et anima humane a corpore distinciademonstratur, nsoit de ase serii de obiecii i rspunsuri. Titludefinitiv al lucrrii, Meditationes de prima philosophia, in qua Deexistentia et aninue immortalitatis demonstratur, va fi stabilit dupediia din Amsterdam, 1642, care va fi nsoit de apte scrii deobiecii i rspunsuri.1642 O cunoate pe prinesa Elisabeth, cu care va ntreine o

    intenscoresponden, n special pe teme de moral.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    5/155

    1642-1644 Polemic, la Utrecht, cu V6et (Voetius), profesor deteologie la Universitate, care l acuz de calomnie i de ateism.

    NOTA BIOGRAFICPolemica se stinge prin intervenia prietenilor lui Descartes ia ambasadorului regelui Franei. n 1644 se ntoarce n Frana.1644 Apare traducerea n latin aDiscursului. Public, laAmsterdam,Principiaphilosophite. 16451646 La solicitarea prineseipalatine Elisabeth de Bocmiascrie Trite des passions de l'me,publicat abia n 1649. 1647Apare traducerea n francez a Meditaiilorcu titlul:Les Meditations

    metaphisiques de Rene Descartes touchant la premierephilosophie.n acelai an apare traducerea n francez aPrincipiilor, cu titlul:LesPrincipes de la philosophie ecrits en latin par Rene Descartes ettraduits en francais par un de ses anus. n aprilie, la Leyda, Descarteseste acuzat de ctre reprezentanii Bisericii reformate de pelagianism,doctrin care susinea c n mod natural omul este lipsit de pcat. ntreiunie i noiembrie cltorete n Frana, unde poart discuii desprevid. despre .,argintul viu", despre presiune i tulbur linitea unei nopi

    cu versuri necuviincioase.1647-1648 Scrie un scurt tratat:Description du corps humain iTrite des Animaux. D publicitii o scriere polemic:Remarques surunplacar.1648 n septembrie, la Universitatea din Leyda este numit lacatedra de filosofie un cartezian. Polemicile mpotriva lui Descartes seatenueaz.1649,februarie Christina, regin a Suediei, l invit pe Descartes

    laStocholm. n septembrie, dup multe ezitri, accept invitaia. Reginai fixeaz ora ntlnirilor filosofice la 5 dimineaa, n bibliotec.Public la Leyda traducerea n latin a Geometriei. La Paris i laAmsterdam i apare tratatulLes Passions de l'me.1650, 11 februarie n urma unei rceli, care este tratat cu tutuninfuzat n vin, moare la vrsta de 53 de ani la Stocholm.Rmiele pmnteti sunt transportate n 1667 n Frana, la

    Saint-Elienne-du-Mont. Din 1822 craniul su se gsete lacoleciile de la Museum. 1657, 1659, 1667 Executorul testamentar

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    6/155

    public trei volume decoresponden:Lettres de M. Descartes. 1691 P. Adrien Bailletpublic biografia filosofului:La vie deMonsieur Des Cartes.10NOTA TRADUCTORULUIPentru traducerea lucrrii de fa am folosit ca ediie de referinOEuvres de Descartes, voi. VI,Le Monde,publiees par Ch. Adam etP. Tannery, Paris, 1904. Am consultat i Descartes, CEuvres philo.w-phiques, voi. II,Le Monde, edition de F. Alquie, Classiques Garnier,Bordas, Paris, 1989.Textul reproduce lucrarea publicat n 1677 de ctre Clerselier,

    executorul testamentar al filosofului, i reprezint varianta final aacestui tratat, avnd n vedere c Tratatul despre luminmai fuseseeditat o dat n 1664. de ctre un librar din Paris, Jacques Le Gras, iarTratatul despre om mai cunoscuse o ediie, n 1662, la Leyda, subngrijirea lui Florent Schuyl. ntre cele dou ediii amintite i cea pebaza creia am fcut traducerea sunt unele diferene, semnalate dectre Ch. Adam i P. Tannery. Aceste diferene le-am marcat npagin, introducnd textul respectiv ntre croete [...]" iar echivalentul

    ediiilor mai vechi l-am redat n not de subsol tot ntre croete *[],fr a mai indica faptul c aparin ediiilor din 1664, respectiv 1662.Dac n variantele din 1664/1662 apreau expresii sau cuvinte care nuau mai fost redate de Clerselier n 1677, am marcat locul lor cu []n.rednd textul omis ntre croete n[] n not de subsol. n situaiile ncare n varianta din 1677 apar expresii sau cuvinte care nu existau ncele anterioare, acestea au fost marcate cu [...]" n text, n nota desubsol cores-punzndu-le "[]. Celelalte note de subsol, care nu indic

    diferene textuale, ci reprezint observaii ale editorilor sau aletraductorului, au11NOTA TRADUCTORULUInotat numele autorului ntre paranteze (...) la sfritul notei. Croetelecare nu au nici un fel de indicaie numeric [...] reprezint interveniiletraductorului, fcute n scopul clarificrii textului sau a trimiterii launele figuri necesare pentru nelegerea textului.

    ntreaga lucrare conine o serie de figuri care ilustreaz explicaiilefilosofului. Ele sunt inserate n text la prima lor apariie, fcndu-se

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    7/155

    ulterior trimiteri la ele. n ediia de referin, figurile din Tratatuldespre luminnu sunt numerotate, dei nu sunt puine i adesea se facreferiri repetate la unele dintre ele. Pentru a facilita cititoruluirelaionarea dintre imagini i text, ne-am luat libertatea de a numerotacu cifre arabe figurile din aceast prim parte a lucrrii, notndtrimiterile n text,ntre croete [...].Se pare c n forma originar Tratatul despre om coninea numaidou figuri, despre care se tie c au fost atestate ca aprnd nmanuscrisului lui Descartes. Unii editori, Gerard van Guttschoven,Louis de la Forge i Florent Scuyl, au gsit de cuviin, avnd plcereai rbdarea necesare, s le adauge o seam de alte figuri. Ele au

    meritul incontestabil de a limpezi textul cartezian. n ediia dereferin, toate aceste figuri sunt numerotate cu cifre arabe, chiar icele dou care aparin lui Descartes. i n acest caz ne-am luatlibertatea de a nota cu litere mari, A i B. figurile despre care se tie caparin textului originar, pstrnd numerotarea cifric a celorlalte. Prinurmare, numerotarea figurilor din acest tratat va fi diferit fa de ceadin ediia de referin. n ce privete trimiterile ulterioare la anumitefiguri, acestea sunt specificate de ctre Ch. Adam i P. Tannery ntre

    paranteze rotunde (...).Cel de-al doilea tratat. Tratatul despre om, avea n ediia din 1677 omprire pe articole. 94 la numr, datorat editorului Clerselier, darcare a fost eliminat n ediia de referin din 1904, deoarece nuaparinea autorului. Au fost pstrate ns titlurile capitolelor, dei epuin probabil ca acestea s fi aparinut textului originar. n aceastprivin am urmat ntru totul textul stabilit de Ch. Adam i P. Tannery.Terminologia pe care o folosete Descartes n situaiile n care face

    descrieri anatomice", nu este una dintre cele mai specializate. Faptulse datoreaz att nedezvoltrii corespunztoare a limbajului specializatn acest domeniu, ct i sferei foarte largi pe care o acoper, n textulcartezian, unii termeni. De aceea, am fost silit s ncerc, pe lng ps-trarea rigorii lingvistice, i pstrarea unei rigori tiinifice, nconcordan12NOTA TRADUCTORULUI

    cu nivelul, cel puin de mas, al cunotinelor actuale n domeniu.Oricum, modificrile operate nu sunt foarte multe i le-am fcut cu

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    8/155

    sperana c cititorul va nelege mai uor un text care i se adreseazntr-o terminologie mai apropiat. Prezint n continuare lista acestortermeni:chatouillement gdilat"', atingere uoar", atingere uoar iplcut'", mngiere" (am recurs i la astfel de parafrazri aletermenului deoarece este folosit uneori, n text, pentru a exprimasituaii opuse durerii", desemnnd o aciune pozitiv i plcut ncontrast cu aciunea negativ, neplcut, exercitat de un corp pe caleasensibilitii tactile; vezi iPrincipiilefilosofiei, Partea a patra, 191);machine mainrie" (Descartes se refer pe tot parcursul scrieriisale la un ansamblu presupus i nchipuit de autor, care ar avea, ntm-pltor, proprieti asemntoare corpului omenesc, fapt pentru care am

    cutat un termen care s conoteze i aspectul inventiv al referinei);petite prtie particul" (ca cea mai mic fraciune sesizabil aunor structuri sau substane);petite peau membran" (pieli" nu ar fi redat i conotaiafuncional cerut n text);sentiment senzaie", simire", simmnt, sentiment" (acesttermen e folosit cu un spectru foarte larg, n care semnificaiasentiment" este poate ultima);

    viandes mncruri".n ce privete modul de scriere al anumitor substantive comune anatomie", anatomist", filosofie". mirosuri", muzic",geometrie", spirite animale", orgi", biserici", alchimiti",memorie" etc. care apar cu majuscul iniial, am optat pentruregulile n uz ale limbii romne.Ioan DEAC13

    STUDIU INTRODUCTIV

    Cartea care o propunem cititorului a avut, la vremea, ei o istoriecomplicat. Dei Descartes a scrisLe Monde n 1633, adic nainteaDiscursului despre metod, lucrarea nu va vedea lumina tiparului

    dect dup moartea autorului. Prima apariie a acesteia a avut loc nanul 1662, la Leyda, sub ngrijirea lui Florent Schuyl, i cuprindea

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    9/155

    doarTratatul despre om. ns Schuyl fcuse o traducere n latin alucrrii, dup dou copii ale originalului n francez, pstrate nOlanda de ctre doi dintre prietenii lui Descartes. n 1664, un librardin Paris, Jacques Le Gras, scotea de sub teascuriLumea sau Tratatuldespre lumin, n limba francez, carte creia i adugase alte doumici lucrri referitoare la micrile locale" i la friguri", lucrri care,s-a dovedit ulterior, nu aparineau lui Descartes. n acelai an, 1664,Clerselier va da publicitii primul tratat, cel despre om, de dataaceasta n limba francez, care respecta textul original fr s fie oretraducere a ceea ce publicase deja Schuyl. Clerselier avuseseoriginalul acestui tratat, gsit ntre hrtiile lui Descartes, a cruipublicare o anunase nc din 1659, cu ocazia apariiei ultimului

    volum din scrisorile filosofului. Abia n 1677, la 44 de ani de lascrierea lor, cel dou tratate, cel despre lumin i cel despre om, voraprea reunite ntr-un singur volum, cu titlulLumea. tim sigur caceast scriere nu este complet. n primul rnd pentru c dinnumerotarea capitolelor, fcut chiar de ctre autor, dup cum ne15STUDIU INTRODUCTIVasigur Clerselier, lipsesc capitolele 16 i 17. Tratatul despre lumin

    se ncheie cu cel de-al cincisprezecelea capitol, iarTratatul despreom, care nu e dect o continuare a primului, conine un singur capitol,al optsprezecelea, care are o ntindere egal cu a tuturor celorlalte laun loc. Iar dup felul n care se sfrete acest ultim capitol, carencheie i Tratatul despre om, unde autorul atenioneaz cititorul curmeaz s vorbeasc despre sufletul raional, i innd cont de faptulc tocmai acest lucru nu se mai ntmpl, se poate presupune fie cceea ce trebuia s continue s-a pierdut, fie c nu a mai fost scris. Aa a

    ajunsLumea s fie un tratat incomplet i neterminat. Avem nsdestule alte indicii pentru a crede c autorul nsui a renunat la a-1completa i ncheia. Unul dintre ele ar fi acela c n anul n care scriaaceast lucrare, 1633, Tribunalul Inchiziiei l condamna pe GalileoGalilei (1564-1642) i l obliga s retracteze afirmaiile conformcrora sistemul nostru planetar ar fi unul heliocentric i nu geocentric.Or, afirmaiile lui Galileo Galilei care se bazau pe observaiidirecte fcute timp de mai muli ani, el fiind cel care inventase n 1609

    luneta, invenie de care filosoful nostru avea cunotin, i pe calculelelui Nicolaus Copernic (1473-1543) dinDe revolutionibus orbiutn

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    10/155

    coelestium libri (lucrare trecut la index n 1616) aveau o susineremult mai puternic dect speculaiile, cel mai adesea simple intuiiimetafizice, ale lui Descartes. E foarte probabil, aadar, c bunapruden, un alt fel de a numi bunul sim egal rspndit ntreoameni", 1-a ndemnat, n aceste circumstane, s renune la a-idefinitiva i publicaLumea, n care susinea, extrem de degajat i cuprea puine dovezi, concepia unui sistem heliocentric. Acesta ar puteafi doar unul dintre motive. Deoarece nu e mai puin probabil cafilosoful nostru s fi ajuns singur la concluzia c modalitatea n carepornise s dea o explicaie exhaustiv lumii nu era dintre cele maiconvingtoare. Asta pentru c, trebuie spus din capul locului,Descartes se refer n paginile acestei cri la o lume nchipuit,

    nicidecum la cea real, o lume care, ce coinciden!, seamn izbitorcu cea n care tocmai trim, ns fr s fie vorba despre ea. O astfelde analogie ar fi putut un punct de plecare, ori s-ar fi putut face recursla analogia aceasta pe parcurs, n situaii locale, punctuale. Dar asusine pe ntreg cuprinsul crii o analogie att de ntins i16STUDIU INTRODUCTIVatt de general devine o ntreprindere obositoare, riscant i chiar

    plicticoas. Filosoful a recurs la aceast metod pentru c analizeledetaliate ale experienelor pe care i propusese s le relateze cereauprea mult timp i prea multe mijloace de care el nu dispunea. Apoi,abordarea orizontal pe care o efectueaz aici se poate dovedi la unmoment dat a fi nesfrit. Din perspectiva experienei, lucrurile sedovedesc a fi greu de lmurit, iar domeniul lumii prea vast pentruresursele i capacitile unui singur om. Acesta ar fi un alt motivpentru care putea s abandoneze lucrarea, ncercnd s o rescrie n

    urma unei schimbri de perspectiv, i anume ncercnd o abordare pevertical, din perspectiva principiilor. Aa se face c filosoful varencepe mai trziu prin a scrie ntiDiscursul despre metod, cuanexele sale, apoi Meditaiile i abia dup aceea va relua tema dinLumea, nPrincipiile filosofiei. Aceast din urm lucrare se voiacompendiul complet al filosofiei sale, dar i al cunotinelor desprelume. De data aceasta era vorba despre lumea adevrat, i nu despreuna nchipuit. Dar ambiia filosofului nu s-a putut mplini nici n

    Principiile filosofiei,pentru c nici aceasta nu este o lucrare terminat.Nedesvrirea ei se raporteaz ns la inteniile autorului, care n mod

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    11/155

    deliberat o ncheie nainte de a atinge toate subiectele pe care le-ar fivrut dezbtute, din cauza insuficienei posibilitilor de investigare idin cauza insuficientelor argumente pe care le poate aduce n favoareaunor afirmaii. Chiar dac nu ntocmai, o bun parte din ideileenunate nLumea le vom regsi nPrincipiile filosofiei.Dar s ne ntoarcem la coninutul crii, ncercnd s-i marcm ideileimportante i s desluim, dincolo de ele, inteniile autorului. Tratatuldespre lumina se deschide destul de abrupt cu punerea la ndoial acorespondenei i identitii ce ar exista ntre conceptele, ideile" zicefilosoful, pe care le avem despre lumin, n primul rnd, i lumina caatare, izvort din lucrurile care o produc". Altfel spus, suntemintrodui direct, fr prea mult pregtire, n trena unei dispute mult

    mai vechi: cea dintre nominaliti i realiti. Att doar17

    STUDIU INTRODUCTIVc Descartes, care respinge cu o aversiune aproape organic scolastica,vede aceast disput ca fiind specific doar surselor ei generative:senzorialitatea i conceptualitatea, simurile i raiunea. Doar despreaceste surse ale cunoaterii i propune s se ndoiasc filosoful,

    punnd n joc o ndoial fr valene metodice nc. Ceea ce sesizeazel aici este faptul c e nevoie de o cercetare a temeiului senzorialitiii a raiunii, pentru a se putea elibera de prejudecile obinuinei iignoranei.Este o diferen, constat Descartes, ntre conceptul luminii i luminacare purcede din sursele ce o genereaz. El surprinde aici diferenacare exist ntre tipul realitii conceptuale i tipul realitii mundane.Iar dac desemnm obiectul acestor realiti cu acelai termen: lumin,

    acest cuvnt, nu prezint, cu att mai puin, nici un fel de asemnarecu realitatea pe care o desemneaz. Cuvintele, remarc filosoful, sedovedesc a fi simple convenionaliti. De aceea el vrea s gseascaltceva, o conexiune real, o natur comun, care s fac legtura ntrereferent i referin, ceva de natura semnului, a acelui semn care neface s citim bucuria i tristeea pe feele oamnenilor".ntreaga gam a cunoaterii senzoriale este nesigur, incert i numaibun de supus ndoielii (care nc nu are trsturile celei metodice, aa

    cum o cunoatem noi din principiile formulate nDiscursul despremetoddin 1637). Cnd auzim strigtele cuiva, se ntreab filosoful,

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    12/155

    auzim disperarea lui? ceea ce gndete n acea clip? cuvintele pe carele rostete? sau numai vibraia aerului care ne lovete urechea? Preamulte ntrebri, ca s poat fi lmurite ntr-un singur cuvnt sau ntr-osingur propoziie. La fel i tacti-litatea, atingerea, dei pare a finemijlocirea nsi vom vedea c pentru Descartes atingerea" esteexpresia nu numai a unui sim ci i a unei situaii ontologice, prinintermediul acesteia corpul viu avnd asigurat inseria continu,nentrerupt n i ntre lucrurile lumii , atingerea aadar, nu ne poatespune nimic precis despre natura obiectelor pe care le examineazpentru c, de fapt, obiectele nsele nu spun nimic despre ele. Exemplulmilitarului rnit" de paftaua care-1 stnjenea doar (se pare c fostulmercenar avea ceva experien) este elocvent.

    18STUDIU INTRODUCTIVO analiz efectuat la limita dintre observaia tiinific i imaginaiacreatoare ne este prezentat n al doilea capitol. Focul, ca surs aluminii, este tratat dintr-o perspectiv substanialist, el fiind, nviziunea autorului, o substan. Iar ca substan el este compus dinparticule care au diferite forme, dup funciunile pe care le n-deplinesc, i care se mic cu viteze diferite. Funciunile acestor

    particule sunt cele care produc efectele oricrei flcri: consummaterialul din care izbucnete, d cldur i lumineaz. Trei aciunidistincte crora le corespund trei tipuri de particule. Aceste particulesunt rspunztoare de senzaiile noastre, ele fiind singurele care potaciona asupra particulelor corespondente din corpul nostru, asupracelor din organele de sim care sunt capabile s Ie perceap, mai exact,care ne provoac senzaiile despre care spunem ntr-un mod inexact,dup opinia autorului, c ni le provoac flacra sau lumina.

    A presupune aceste micri de particule, chiar dac ele explic destulde convingtor fenomenul transmiterii cldurii din flacr n organelenoastre de sim, cere totui o demonstaie, o argumentare. IarDescartes tie acest lucru. Pentru c numai o demonstraie serioaspoate consolida o ipotez. Or, punctul central al ipotezei aruncat njoc aici e acela c particulele sunt n micare, micare care estecomun i identic att n flacr ct i n corpul nostru, deci esteuniversal. Dac aceasta este calitatea lor originar i comun, atunci

    asupra ei trebuie s-i ndrepte atenia filosoful, pentru c elucidnd-ova avea raiunea unui temei comun i i va putea demonstra ipoteza.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    13/155

    De aceea, el crede c prin analiza micrii, a diferitelor intensiti aleei, va reui s explice strile de agregare, soliditatea i lichiditatea.Micarea este etern, fr nceput i fr sfrit, cel puin la scaranelegerii omeneti. Dintr-o astfel de perspectiv sunt definite istrile n care poate fi ntlnit materia: micarea cu viteze mari aparticulelor caracterizeaz lichiditatea, iar micarea cu viteze reduse aparticulelor, pn aproape la repaus, caracterizeaz soliditatea. PentruDescartes gazele sunt tot nite lichide, intuiie ce s-a dovedit a ficorect, el netratnd separat aceast stare a materiei. Interaciuniledintre substane, fie ele lichide, fie solide, se produc n baza uneicomplicate teorii a ciocnirilor particulelor, teorie care nu este abordataici dect n treact i insuficient de sistematic, dar creia n

    STUDIU INTRODUCTIVPrincipiile filozofiei i va acorda un spaiu i o abordare demne derolul pe care-1 joac n f ilosofia cartezian. Aceast teorie este apli-cabil tuturor particulelor, nelegndu-se o dat mai mult prin eauniversalitatea i legitatea micrilor pe care le execut toate parti-culele lumii, care pentru filosof cuprind n egal msur un fir denisip, o piatr, o stnc i chiar ntregul Pmnt".O alt caracteristic a micrii particulelor const n circularitatea

    acesteia. Particulele se mic ntotdeauna circular, cedndu-i loculunele altora, ocupndu-1 ntr-o succesiune nentrerupt. PentruDescartes conceptul spaiului este asimilat celui al locului, spaiul nureprezint un fundal la care se raporteaz i pe care se proiecteazmicarea. Pentru filosof, dac undeva n Univers nu ar fi existatcndva un loc liber, ca intervenie a Creatorului, nici o frm de nisipnu s-ar putea mica. Iar dac n-ar exista micare, atunci particulele nui-ar putea schimba locul, schimbnd poziia, locul, viteza, direcia

    micrii altor particule, i nu ar mai fi posibile nici senzaiile noastre,care nu sunt dect nite urmri ale interaciunii particulelor obiectuluicu cele ale organelor de sim.O dat ajuns n acest punct al cercetrii sale, filosoful se simte dator aaduce nite precizri i ntemeieri de ordin cosmologic. Asta deoarecese cere lmurit natura spaiului i a originii particulelor care se micn spaiu. ns Descartes abordeaz i acest subiect ntr-un modpropriu, inedit. El este, cum se tie, n profund dezacord cu

    nvturile colii. Nu vom fi surprini atunci s constatm c se vadovedi la fel de original i n ce privete creionarea unui tablou al

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    14/155

    elementelor prime, a unei cosmogonii. S aruncm, aadar, o privireasupra acestuia, care e, de altfel, destul de sumar. Un prim elementeste focul, cruia i urmeaz aerul, apoi pmntul. Cu aceste treielemente prime, pe care le combin i le modeleaz, folosindu-se dealte patru variabile: micarea, mrimea, forma i dispunereaparticulelor, demiurgul" are tot ce-i trebuie pentru a trece la treab. inu preget a o face, provocarea fiind mult prea tentant. Iat primelerezultate: Universul este compus din trei mari categorii de corpuri:prima este cea a stelelor fixe (n care intr i Soarele), a doua cea acerurilor, iar a treia este cea a planetelor i cometelor (categorie ncare intr i Pmntul).20

    ns chiar de aici ncep unele dificulti n a explica starea actual alumii. Pentru a nu intra n hiul greu de descurcat al realitii,filosoful recurge la o stratagem: el ne invit ca mpreun s ima-ginm o situaie posibil cu o lume ipotetic, pentru a putea ajungeiari la lumea real pe calea ocolit a unei ontologii prin analogie, unfel de punere ntre paranteze a lumii. Cale ocolit care, considerfilosoful, poate furniza argumente demne de luat n seam, dar i denatur s nu angajeze prea mult responsabilitatea tiinific i mai ales

    s nu deranjeze autoritatea scolastic. n alt ordine de idei, observmc pentru Descartes explicarea prin analogie, recursul la metodaanalogic, a constituit ntotdeauna i o metoda de argumentare.Aa c aici, ncepnd cu cel de-al patrulea capitol, autorul ne propunes ne abandonm unor spaii imaginare i mpreun s ne nchipuim olume nou n momentul naterii ei. Pe tot parcursul acestei proieciicosmogonice filosoful are grij s puncteze mpotriva argumenteloraltor teorii care i-ar putea contracara demersul. Pn atunci, el ne

    ndeamn s ne nchipuim o unic materie care umple n mod egal"toate dimensiunile spaiului i nu una despuiat de caliti i forme,cum o presupuneau scolasticii. Dumnezeu e cel care i ia libertatea dea o mpri n diferite particule crora le d legile micrii, care nusunt altele dect cele deduse ceva mai nainte de filosof. Prima legeeste tendina de conservare a strii unui moment dat. A doua: cnddou corpuri (particule) se ciocnesc, unul dintre ele pierde attaenergie ct primete cellalt. A treia lege a micrii consacr

    circularitatea acesteia, dar evideniaz tendina de revenire la sensuloriginar al micrii, deplasarea n linie dreapt. Avnd aceste

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    15/155

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    16/155

    dup ce l enun, el trece linitit mai departe.Gravitaia i atracia gravitaional, fr s fie numite astfel, sunturmtoarele necunoscute pe care le nfrunt Descartes, pretinznd cle poate elucida i explica. Rmne cititorului s aprecieze ct a reuitn privina uneia sau a celeilalte.ncepnd cu cel de-al treisprezecelea capitol, subiectul principal aldiscursului redevine lumina. Elucidarea acesteia este marea ncercarea filosofului. Concluzia lui e c lumina este format din cele maisubtile particule ale lumii, reliefnd aadar o concepie corpus-cular,situat nu departe de imaginea modern asupra luminii22STUDIU INTRODUCTIV

    (und/corpuscul) dar, evident, lipsit de susinerea fizic i mate-matic contemporan.Dincolo de toate aceste consideraii i dincolo de stufoasele explicaiiale filosofului, dincolo de laborioasele descrieri, o ntrebare nu estelmurit totui de o manier direct: de ce acest interes al luiDescartes pentru lumin?El va mai fi preocupat de acest subiect ntr-unui din studiile publicatempreun cuDiscursul despre metod, i anume nDioptricu, dar nici

    acolo nu este de gsit un rspuns explicit al interesului care l anim.Ceea ce merit observat aici este stabilirea unor legturi ntre celedou tratate. La o prim vedere, aceast alturare (DiscursuliDioptrica)pare a fi eterogen, eclectic, cci ce le-ar putea uni? Sncercm a urma firul acestei ultime ntrebri, n sperana c vomprimi i rspunsul. tim despre Descartes c a fost filosoful ndrgostitde raiune, c el a fost cel dinti care a reorientat, n epoca luminilor,interesul filosofic ctre cogito. Dar ce nseamn de fapt cogito-vl

    Instrument al cunoaterii, desigur, dar n acelai timp nu este el i unmediu care face posibil cunoaterea, care lumineaz ntunericulminii? Iar dac pentru ochii minii dezvluirea, ieirea din ntuneric,din ascundere, este posibil datorit raiunii, pentru ochii trupului,dezvluirea lumii devine posibil datorit luminii. Nu degeaba culturaeuropean este considerat o cultur a luminii, a dezvluirii, a puneriin eviden. Nu degeaba epoca lui Descartes era una a iluminismului, astrduinelor i a eforturilor de ieire din adncile genuni ale netiinei.

    Dup ce a cercetat, a analizat i a elucidat raiunea, lumintorulspiritului, al domeniului res cogitans, nDiscursul despre metod, era

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    17/155

    de ateptat ca filosoful s-i ndrepte atenia i spre lumintoruldomeniului res extensii, care nu e altul dect lumina. De aceea aparconexate cele dou scrieri amintite. Importana studierii mediului careface posibil cunoaterea, care dezvluie, care arat lumea aa cumeste, a fost intuit de ctre filosof nc din vremea scrierii acestuitratat. Dar va fi realizat c numai att nu este de ajuns. Pentru om,conceptul lumii este mai larg. Pentru el e la fel de important i lumealucrurilor, a faptelor, ct i lumea spiritului. Aa se face c dup ce vafi avut revelaia c nu se poate dobndi cunoaterea fr a cunoatemediul ce o face posibil,23STUDIU INTRODUCTIV

    fapt petrecut probabil o dat cu prezentul tratat despre lumin,Descartes a gsit de cuviin s se ocupe de lumintorul minii:raiunea, creia i va dedica urmtoarele sale lucrri,Discursul despremetoda i Meditaiile metafizice.Dar deocamdat ne aflm doar la Tratatul despre lumina. Legile,fenomenele i calitile luminii sunt amnunit analizate n penulti-mele dou capitole ale acestei lucrri. Reflecia, refracia, propagarealuminii i difuzia ei, apariia eclipselor, apariia fenomenelor

    luminoase care nsoesc cometele i multe altele, precum i modurilede aciune asupra ochiului omenesc, sunt riguros abordate aici.Reluarea temei cosmice, cu care se ncheie tratatul, are drept scopindicarea modului n care aceste corpuri pot fi vzute de ctre ipo-teticii locuitori al ipoteticului Pmnt din ipotetica lume. Iar analogiacu situaia de fapt este att de izbitoare, nct transpare fr echivocintenia persuasiv a autorului, nesigur nc pe fora argumentelor sale,lipsit de mijloace de cercetare adecvate, care se bazeaz doar pe

    puterea speculativ a minii sale, care tie prea bine c e ndoielnicceea ce propune, chiar dac stabilise deja, ntr-o alt lucrare,Reguli dendrumare a minii, modaliti de identificare a adevrului. Descartesnu trage, n baza analogiei pe care o prezint, concluzia c lumeaadevrat ar trebui s fie guvernat de aceleai legi ca i cea pe care onchipuise. Dac ar fi fcut-o, ar fi fost puin probabil c ar fi rezistatcontraargumentrilor ce i s-ar fi ridicat. Contient de acest fapt,Descartes renun, hotrnd c va trebui s-i fundamenteze altfel

    filosofia. O ntemeiere a raiunii i s-a prut mai important i mainecesar. De aceea va ncepe cu Meditaiile metafizice. C de obiecii

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    18/155

    i contraargumentri nu a scpat, este lucru tiut.n Tratatul despre om, Descartes continu acelai exerciiu imaginativnceput n prima parte aLumii. Oamenii despre care vorbete lanceputul acestui al optsprezecelea capitol nu sunt alii dect cei pecare i lsasem la nceputul celui de-al cincisprezecelea, dinprecedentul tratat, cu ochii aintii spre minuniile bolii cereti alumii ipotetice pe care am convenit-o mpreun cu autorul.24STUDIU INTRODUCTIVDe aceea i apare n capul tratatului (la unele ediii) nscrisulCapitolul XVIII", pentru a marca continuitatea dintre ele.Ce se va fi ntmplat pe parcursul celor doua capitole lips nu tim,

    dar dac bnuim o oarecare analogie prelund metoda de lucru afilosfului cu succesiunea temelor dinPrincipiile fitosofiei, croraLumea le-a premers ca intenie, fie i ca un exerciiu abandonat, amputea presupune c autorul a dezbtut subiecte de genul celor careapar n Partea a patra aPrincipiilor, adic subiecte referitoare laPmnt i fenomenele acestuia, la alctuirea i apariia neregu-laritilor i diversitilor pe care le ntlnim n alctuirea planetelor.Este o supoziie care funcioneaz i n sens invers. Pentru c la

    sfritulPrincipiilor, acolo unde filosoful deplnge lipsa de susinerei de mijloace n cercetrile pe care dorete s le ntreprind pentru a-i definitiva opera, ne sunt enumerate i temele pe care le-ar fi tratat ncele dou pri, a cincea i a asea, pe care le-ar mai fi scris ncontinuarea celor patru dinPrincipii. Una dintre ele urma s tratezedespre om, despre funcionarea acestei mainrii" care e corpulomenesc. Or, lucrul acesta, se poate spune fr teama de a grei, lputem regsi n Tratatul despre om, cel de fa. De ce ar mai fi fost

    nevoie de nc o lucrare de acest fel? Pentru c aici, dup cum amremarcat mai sus, studiul nu are dect o valoare ipotetic, aceamainrie" despre care vorbete filosoful n acest tratat este una cutitlu de supoziie, nu desemneaz direct, nemijlocit, ci doar prin ana-logie, corpul omenesc. Imposibilitatea unor observaii anatomicecomplete 1-a oprit pe filosoful care dorea raiunea n toate de lascrierea unor principii ale corpului omenesc bazate doar pe supoziii,ns asta nu 1-a mpiedicat s pun cap la cap sumarele observaii pe

    care le avea i s imagineze, n toat voia, cum ar putea s funcionezeo astfel de mainrie". Aa c a scris Tratatul despre om.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    19/155

    Oamenii lumii imaginare sunt alctuii prin alturarea i princontopirea unui suflet i a unui corp. Corpul este o statuie" sau omainrie" care are nuntrul ei toate mecanismele i instalaiilenecesare pentru a-i permite s execute micri, s digere hran, sobserve lumea etc. n acest sens, nfloritoarea art mecanic dedivertisment a vremii este o puternic surs de inspiraie pentru25LSTUDIU INTRODUCTIVautor. Descrierea funcionrii diferitelor organe ale corpului esteprivit dintr-un punct de vedere care prevaleaz: acela al circulaieisangvine, ca mediu unificator al ntregului corp. Totul este un transfer

    de energii n care sngele este vehicul i carburant n acelai timp. Darprocesele legate nemijlocit de circulaia sngelui nu sunt cele caredomin interesul filosofului, dei le acord un spaiu generos. Ele suntinteresante n msura n care influeneaz manifestri exterioare legatede activitatea i de existena sufletului. Spre determinarea condiiilorde manifestare a acestuia se ndreapt ntreaga cercetare cartezian.De fapt, n obiectivul filosofului se gsete sufletul.Manifestri ca mnia, durerea, bucuria, strnutul, ura, plictisul, ntr-un

    cuvnt condiiile de posibilitate ale tuturor senzaiilor i sentimentelor,reprezint marea miz a cercetrii sale. Iar corelarea acestormanifestri cu diferite funcionri interne e de natur s ofererspunsuri filosofului. Zmbetul condescendent al cititorului, i maiales al cititorului specializat n anatomie i fiziologie, de astzi, e pedeplin ndreptit. Dar cel care are rbdarea s citeasc pn la captaceste analize nu va putea s nu i rein zmbetul cnd va constata co bun parte dintre aceste fanteziste funciuni organice i psihice sunt

    reperabile i n zilele noastre la nivelul contiinei comune. Contiinadifuz a omenirii a perpetuat astfel de reprezentri, aa cum a pstrati dihotomia corp/suflet, a crei unitate nu o poate explica mai binedect a fcut-o Descartes. Iar ceea ce a fcut el nu a fost dect oraionalizare, pe baze mecaniciste, a miturilor sngelui i spiriteloranimale n calitate de principii ale vieii, adic o raionalizarefondatoare a spiritului vegetativ.Cum vedea ns Descartes legtura dintre corpul material res

    extensii i sufletul raional res cogitalis, dintre acesta ispiritul vegetativ, nu tim. Raportat la inteniile autorului i aceast

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    20/155

    lucrare este neterminat.Pasiunile sufletului, o lucrare mai trzie, nutrece nici ea dincolo de limitele spiritului vegetativ. Cum vedea elaceast conexiune, rmne o necunoscut, chiar dac adesea s-a vorbitdespre presupusa gland pienal ca fiind locul acestei conexiuni. Esteo inexactitate. Descartes vorbete, e adevrat, de o gland din creier glanda H" (figura 23 i urmtoarele) dar aceasta nu are nimic aface cu partea raional a sufletului. Ea este doar nexul26STUDIU INTRODUCTIVdintre partea vegetativ a sufletului i corp. Ea este cea care transmitesufletului excitaiile externe, care face inteligibile pentru elmanifestrile, tririle corpului, i cea prin care spiritul vegetativ

    predispune corpul la anumite stri i funcionri. Dar despre cogito,despre judecat, despre intelect, Descartes nu ajunge s vorbeasc naceste pagini i nici nu face vreo legtur ntre ele i enigmaticagland H.Aflarea locului i a naturii legturii dintre sufletul raional i corp s-adovedit a fi mai dificil dect crezuse filosoful nostru. Chiar dacconstat c se poate vorbi despre natura sufletului i despreproprietile sale, adic despre res cogitans, datorit faptului c avem

    acces nemijlocit, prin cogito, la aceast substan, chiar dac putemvorbi despre res extensa, cunoscnd-o nemijlocit datorit faptului cavem acces la ea prin corpul nostru, modalitatea conexiunii i acontopirii lor totale, pn la identitate, dar la o identitate mereudistinct, neaglutinant, rmne o necunoscut. E drept, ntr-un loc,spre sfritulPrincipiilor filosofiei, Descartes amintete ceva despreproprietile privilegiate ale atingerii. El se refer la o atingere care nue numai tactilitate, se refer la o atingerea strns" care e n msur

    s provoace iluzia contopirii cu cellalt. Putem bnui, dar numai att,c n atingerea strns" dintre cele dou substane, n care fiecarejoac rolul unui cellalt", contopirea, unitatea, se realizeaz prinmecanismul proieciei imaginative. Dar poate c e prea mult n raportcu textele carteziene. Pentru c aici nexul dintre cele dou substanermne n seama lui Dumnezeu, creatorul lor, i al fiinei n care celedou se ntlnesc: omul.Vom spune atunci c tratatul de fa, o prim scriere ambiioas de

    ntindere, este un eec al filosofiei carteziene? Nu avem nici un motivserios s o facem. Chiar dac nu a reuit s ating natura luminii, chiar

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    21/155

    dac nu a reuit s ating natura sufletului, nu suntem n faa unuieec. i asta pentru cLumea a avut meritul de a fi indicat, pentrufilosof n primul rnd, necesitatea unei abordri metodologice; apoi,pentru c a indicat i a configurat mari teme de27STUDIU INTRODUCTIVmeditaie, n urma crora s-au nscut operele carteziene pe care lecunoatem i pe care le-am amintit. Iar dac tratatul de fa este unulplin de naiviti, nu putem s nu admitem totui meritul suconsiderabil, acela de a a fi artat c numai omul i lumea audemnitatea de a constitui, alturi de Dumnezeu, obiecte ale filosofiei.

    Ioan DEAC

    TRATATUL DESPRE LUMIN

    Capitolul I[Despre diferena dintre senzaii si lucrurile care le produc]Propunndu-mi s tratez despre lumin, primul lucru asupra cruiadoresc s v atrag atenia e c se poate s existe o diferen ntre

    senzaia ce o avem despre aceasta, adic despre ideea ce se formeazn imaginaia noastr prin [intermediul]1 ochilor, i ceea ce se afl n

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    22/155

    obictele care produc n noi acea senzaie, altfel spus ceea ce e nflacr sau n Soare, care [se numete]2 lumin. n ciuda faptului coricine este convins, de obicei, c ideile pe care le avem n gndireanostr sunt n ntregime asemntoare obiectelor din care purced, eunu vd totui temeiul care s ne ncredineze c ar fi [aa]3;dimpotriv, observ c sunt mai multe experiene care ar trebui s nefac s ne ndoim.tii prea bine c vorbele, care n-au nici o asemnare cu lucrurile pecare le desemneaz, nu ne cer s le nchipuim, [i adesea]4 chiar frs ne dm seama [de sunetul cuvintelor, nici de-al silabelor acestora]5;aa c se poate ntmpla ca dup ce am auzit o cuvntare, creia i-amneles foarte bine sensul, s nu putem spune n ce limb a fost rostit.

    Or, dac cuvintele, care nu nseamn nimic dect datorit nelegeriidintre oameni, sunt de ajuns pentru a ne face s nelegem lucrurile, cucare nu au nici o asemnare, de ce [n-ar fi putut]6 natura s stabileascun semn care s ne fac s simim lumina, chiar dac [acest semn]7 n-ar avea nimic n sine [care s fie]8 asemntor acestei senzaii? Oarenu a stabilit ea sursurile i31LUMEA

    lacrimile pentru a ne face s citim bucuria i tristeea pe faaoamenilor?Vei spune, poate, c de fapt urechile nu ne fac s auzim dect sunetulvorbelor, iar ochii numai nfiarea celui care rde sau care plnge, ic spiritul nostru e cel care, tiind ceea ce semnific vorbele i aceastnfiare, ni le reprezint n acelai timp. La asta a putea rspunde coricum spiritul nostru e cel care ne reprezint idcea luminii, de fiecaredat cnd aciunea pe care o desemneaz ne atinge ochiul. Dar fr a

    pierde timpul n dispute, mai degrab a prezenta un alt exemplu.V gndii c atunci cnd nu lum seama la semnificaia vorbelor, cidoar auzim sunetul lor, ideea acelui sunet ce se formeaz n gndireanoastr, ar fi ceva asemntor obiectului care i e cauza? Un omdeschide gura, mic limba, d drumul rsuflrii; eu nu vd nimic, nnici una din aceste aciuni, care s nu fie foarte diferit de ideeasunetului pe care ele ne fac s-1 imaginm. Cei mai muli dintrefilosofi ne asigur c sunetul nu este altceva dect o anumit vibraie a

    aerului, care ne lovete urechile; n aa fel nct, dac simul auzului artransmite gndirii adevrata imagine a obiectului su, ar trebui ca n

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    23/155

    loc s ne fac s nelegem sunetul s ne fac s pricepem micareavibraiei particulelor de aer care vibreaz de aceast dat n urechilenoastre. Dar, pentru c nu toat lumea va dori s cread ceea ce spunfilosofii, voi mai prezenta un alt exemplu. Atingerea este cea pe care,dintre toate simurile, o considerm cea mai puin neltoare i ceamai sigur; aa c, dac v art c atingerea nsi ne face snelegem nenumrate idei, care nu seamn n nici un fel obiectelorce le produc, nu cred c va trebui s vi se par ciudat de voi zice cvederea [se poate produce la fel]9. Or, nu e nimeni care s nu tie cideile atingerii uoare i ale durerii, ce se formeaz n gndireanoastr, provocate de corpurile din afar care ne ating, nu au nici oasemnare cu ele. Se trece uor o pan pe deasupra [buzelor]10 unui

    copil care doarme i el simte c-1 gdil; v nchipuii c ideeaatingerii pe care o percepe seamn n vreun fel cu ceva ce se gseten aceast pan? Un soldat se ntoarce dintr-o ncierare; nfierbineala luptei [ar fi putut s fie rnit]11 fr s-i dea seama, dar decum ncepe s se rcoreasc, simte o32TRATATUL DESPRE LUMINAarsur i crede c e rnit; cheam un chirurg, i sunt scoase armele,

    sunt cercetate, [i,]12 pn la urm, se gsete c ceea ce simea nu eraaltceva dect o pafta sau o curea, care fiind prins pe sub arme l apsai l stnjenea. Dac atingerea l-ar fi fcut s simt cureaua [i] i-ar fiimprimat imaginea ei n gndire, n-ar fi avut nevoie de un chirurg cares-i spun ce era ceea ce simea.Or, nu vd nici o raiune care s ne oblige s credem c ceea ce e nobiectele din care ne vine senzaia luminii ar semna mai mult cu aceasenzaie dect [seamn] aciunile unei pene i ale unei curele cu

    gdilatul i cu durerea. Totui, nu am artat aceste exemple pentru av face s credei n mod [absolut]13 c lumina e alta n obiecte dectn ochii notrii, ci doar ca s v fac s v ndoii i, ferindu-v de a fipreocupai de contrariu, s putei acum s examinai mai bine,mpreun cu mine, ce este ea.Capitolul II[n ce consta cldura i lumina focului]Nu cunosc n lume dect dou feluri de corpuri n care s se gseasc

    lumina, anume astrele i flacra sau focul. i fiindc astrele [sunt]14,fr ndoial, [mult]15 mai deprtate cunoaterii omeneti [dect sunt

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    24/155

    focul sau flacra]16, voi ncerca, pentru nceput, s explic ceea ceobserv cu privire la flacr.Atunci cnd arde lemnul sau o alt materie oarecare asemntoare,putem vedea cu ochiul [liber] c [flacra] mic prile mai mici alelemnului i le separ una de alta, transformndu-le pe cele mai mici nfoc, n aer i n fum, fcndu-le cenu pe cele mai mari. Cineva ipoate imagina, dac vrea, n acest lemn, forma focului, calitateacldurii i aciunea care l arde ca fiind lucruri cu totul diferite; ctdespre mine, cruia mi-e team s nu m nel dc-a presupune cevamai mult dect vd necesar c ar trebui s fie, m mulumesc sneleg micarea [particulelor sale]17. Cci de punei aici foc, puneicldur i le facei s ard. orict v-ar plcea, de nu vei presupune ca

    o dat cu ele s fie particule care s se mite, care s se desprind33TRATATUL DESPRE LUMINAde cele nvecinate, nu mi-a putea imagina s se petreac nici oalterare[, nici o schimbare]18. i dimpotriv, eliminai focul, eliminaicldura, oprii-1 s ard; v voi cere numai att s fii de acord cexist o putere care mic n mod violent cele mai fine dintreparticulele sale, [care]19 le separ de cele mai mari, [i] gsesc c doar

    asta ar putea produce n el aceleai transformri ce se observ atuncicnd arde.Or, [ntruct nu-mi pare]20 posibil s se conceap un corp care s poatmica un altul, dac acesta nu este micat el nsui, trag de aiciconcluzia c corpul flcrii ce acioneaz asupra lemnului este compusdin particule care se mic separat una de alta, ntr-o micare foarteiute i foarte puternic, care, deplasndu-se n acest fel, mping iantreneaz cu ele particulele corpurilor pe care le ating i pe cele care

    nu le opun nici un fel de rezisten. Spun c particulele sale se micseparat una de alta, cci dei adesea ele se unesc i particip mai multempreun la producerea aceluiai efect, vedem totui c fiecare dintreele acioneaz n felul ei specific asupra corpurilor pe care le ating.Spun totodat c micarea lor este foarte iute i foarte puternic,deoarece fiind att de mici [nct vederea nu ni le poate distinge]21, elen-ar avea att de mult for nct s poat aciona asupra altor corpuridac repeziciunea micrii nu ar compensa

    neajunsul mrimii lor.Nu mai adaug n ce parte se mic fiecare, cci de vei ine seam c

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    25/155

    [ ]22 puterea de a se mica i cea care determin n ce parte trebuie sse mite sunt dou lucruri cu totul diferite, care pot fi unul frceallalt [(aa cum am explicat nDioptricu)]2i, v vei da seama cuuurin c fiecare se mic n felul n care i este mai puin dificil,conform dispunerii corpurilor care le nconjoar, i c, n aceeaiflacr, pot s fie particule care o iau n sus, altele n jos, altele dreptnainte, n cerc, n toate prile, fr ca aceasta s schimbe ceva dinnatura lui. Aa c, dac le vedei c o iau aproape toate n sus, nutrebuie s credei c ar fi din alt cauz [dect]24 aceea c celelaltecorpuri care le ating se gsesc dispuse mereu astfel nct le opun maimult rezisten n celelalte direcii.Dup ce vei fi cunoscut c particulele flcrii se mic n acest fel i

    c e suficient s se conceap micrile lor pentru a nelege cum34de are ca puterea s mistuiasc lemnul i s-1 ard, s lum seam, vrog, de nu ar fi de-ajuns acelai lucru pentru a nelege cum nenclzete i cum ne lumineaz [flacra]. Cci de vom afla asta, nu vamai fi necesar n ea nici o alt calitate i vom putea spune c oaceeai micare [e cea care]25, conform diferitelor [ ]26 efecte [pe carele produce]27, [se numete]28 cnd cldur, cnd lumin.

    Ct despre cldur, senzaia ce ne-o provoac poate, mi pare, s fieconsiderat un fel de durere, atunci cnd e violent, i uneori un fel deatingere uoar, atunci cnd e moderat. i cum am spus deja c nueste nimic n afara gndirii noastre care s fie asemntor ideilor ce leavem despre atingerea uoar i despre durere, putem crede la fel debine c nu exist nimic care s fie asemntor [ideii] ce o avem desprecldur; dar tot ceea ce poate mica ntr-un mod diferit particuleleminilor noastre, [ori ale altei pri a corpului nostru,]29 ne poate

    provoca o astfel de senzaie. Mai multe experiene vin n favoareaacestei opinii: cci numai frecndu-le, minile se nclzesc, i orice altcorp poate fi nclzit fr s fie pus deasupra focului, numai s fieagitat i izbit, astfel nct mai multe din particulele sale s se mite is poat mica cu ele pe cele ale minilor noastre.Ct despre lumin, i despre ea putem considera la fel de bine caceeai micare care se afl n flacr este de ajuns pentru a ne-o facesimit. Dar, pentru c n asta const cea mai important parte a ceea

    ce am n vedere, vreau s ncerc a o explica mai pe larg i s reiaudiscursul de mai sus.

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    26/155

    Capitolul III[Despre duritate i despre lichiditate]Consider [c exist]30 o infinitate de micri felurite care dureaznentrerupt n lume. i dup ce le-am vzut pe cele mai mari, care suntzilele, lunile i anii, iau aminte la faptul c vaporii pmntului urcnencetat spre nori i coboar de acolo, c aerul este [mereu]31 micatde vnturi, c marea nu are niciodat rgaz, [c izvoarele i35LUMEArurile curg fr ncetare,|52 c cele mai solide cldiri cad |pn laurma n ruin]'3, c plantele i animalele nu fac dect s creasc i spiar, pe scurt, c nu c nimic, n nici un loc, care s nu se schimbe. De

    unde cunosc [nvederat]34c nu doar n flacr exist o mulime departicule care |se mic]35 fr ncetare, ci astfel de particule exist ntoate celelalte corpuri, dei aciunile lor nu sunt att de violente, i cdin cauza micimii lor nu pot fi percepute de nici unul dintre simurilenoastre.Nu m opresc a cerceta cauza micrilor lor, cci mi-e de ajuns sgndesc c ele au nceput [s se mite]-* de cnd [a nceput sa fie]37

    lumea. Fiind aa, gsesc, cu judecile mele, c e imposibil ca

    micrile lor s nceteze [vreodat]3*, nici chiar atunci cnd seschimb altfel dect de regul. Adic, [tria sau]39puterea de a semica de sine, ce se afl ntr-un corp, poate s treac toat sau n partentr-un altul, astfel nct s nu mai fie n primul, dar s nu poat s numai fie deloc n lume. Raiunile mele, zic eu, satisfac ndeajuns celespuse mai sus, dar nu am avut nc prilejul s vi le expun. Cu toateacestea, putei s v imaginai, de vi se pare corect, aa cum fac ceimai muli dintre cei doci, c exist un fel de prim mobil, care,

    nvrtindu-se n jurul lumii cu o vitez de necuprins, este originea ifora tuturor celorlalte micri ce Ise vd]40 aici.Or, n urma acestei consideraii, exist o cale de a explica cauza[tuturor schimbrilor ce se petrec n lume i a]41 tuturor variaiilor ceapar pe Pmnt, dar m voi mulumi s vorbesc aici despre cele caresunt n favoarea subiectului meu.Diferena dintre corpurile dure i cele lichide este cea dinti pe caredoresc s v-o [fac cunoscut]42; n acest scop, nchipuii-v c fiecare

    corp poate fi divizat n particule extrem de mici. Nu vreau s stabilescdac numrul lor este infinit sau nu, dar cel puin este sigur c n

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    27/155

    raport cu cunoaterea noastr este indefinit i c putem presupune cexist milioane de astfel de mici particule n |cel mai mic]43 bob denisip ce poate fi perceput de ochii notri.Observai c dac dou dintre aceste particule abia se ating, fr a fi ncurs de a se deprta una de alta, e nevoie de o oarecare for pentru ale separa, orict de mic ar fi ca, cci o dat astfel dispuse nu se vorgndi nicicnd s se aeze altfel, de capul lor. Observai36TRATATUL DESPRE LUMINtotodat c e nevoie de dou ori mai mult for pentru [a separa]44

    dou, dect pentru a separa una, i de o mie de ori mai mult pentru asepara o mie. Astfel c, daca trebuie separate milioane deodat, cum

    [poate e nevoie |45 pentru a rupe un sigur fir de pr, nu e de mirare cse cere o for destul de nsemnat.Dimpotriv, dac dou sau mai multe [dintre aceste]"" particule seating doar n trecere i atunci cnd sunt pe cale de a se deplasa unantr-o parte, [cealalt]47 ntr-alt parte, e sigur c va fi nevoie de maipuin for pentru a le separa, dect dac ar fi absolut nemicate, bachiar, [nu va fi)4x nevoie de nici att, daca micarea cu care se potsepara ele nsele este egal sau mai mare Jcct cea cu care vrem s le

    separm.Or, nu gsesc alt diferen ntre corpurile dure i [corpurile]49 lichide,dect c particulele unora pot fi separate [de ntreg]50 mult mai uordect cele ale celorlalte. n aa fel nct, pentru a obine cel mai durcorp ce poate fi nchipuit, gndesc c e de ajuns, dac toate particulelesale se ating fr s rmn spaiu ntre ele, ca nici una s nu fie nmicare. Cci ce clei sau ce ciment s-ar putea imagina, n afar deacesta, pentru a le face s se in mai bine una de alta?

    Totodat, gndesc c e de ajuns, pentru a obine cel mai lichid corp cepoate fi, ca toate particulele sale s se mite ct mai diferit una de altai ct de repede se poate, chiar dac astfel nu nceteaz s se atinguna pe cealalt din toate prile i s ocupe att de puin spaiu ca icum ar fi nemicate. n sfrit, cred c fiecare corp se aproprie maimult sau mai puin de [aceste]51 dou [cazuri] extreme, dup cumparticulele sale sunt mai mult sau mai puin pe cale de a se deprta unade cealalt. i toate experienele asupra crora mi cad ochii mi

    confirm aceast opinie.Flacra, despre ale crei particule am spus deja c [toate]52 sunt agitate

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    28/155

    continuu, nu e doar lichid, ci transform n lichid cea mai mare partea altor corpuri. [Observai]53 c atunci cnd topete metale nuacioneaz cu o alt putere dect atunci cnd arde lemne. Dar, pentruc particulele metalelor sunt aproape toate egale, nu le poate micauna fr cealalt, i astfel face din ele corpuri cu totul lichide, pe cndparticulele lemnelor sunt att de inegale c poate s le separe37LUMEApe cele mai mici i s le fac lichide, adic le risipete n fum, fr a lemica pe cele mai mari.Dup flacr nu e nimic mai lichid dect aerul, i putem constata cuochiul liber c particulele lui se mic separat unele de altele. Cci, de

    vei gsi de cuviin [s privii]54 aceste particule, [pe care le numimde regul]55 atomi, i care apar n razele Soarelui, le vei vedea, chiari atunci cnd nu va fi nici o pal de vnt s le agite, descriindnencetat volute ncoace i-ncolo, n mii de feluri diferite. Deasemenea, se poate dovedi asemnarea cu lichidele cele mai obinuite,dac se adaug diferite culori n ele, ca s li se poat distinge mai binemicrile. n sfrit, asta apare foarte clar n cazul acizilor, cndacioneaz i separ particulele unui metal.

    Dar m vei putea ntreba, o dat ajuni aici, de ce, dac nu e dectmicarea particulelor flcrii cea care o face s ard i [s fie]56

    lichid, micarea particulelor aerului, pe care-1 face la fel de lichid,[de ce] [nu-i]57 d aceeai putere de a arde, ci, dimpotriv, se ntmplc minile noastre aproape c nu o simt? Acestei [ntrebri] i rspundc nu trebuie s se ia seama doar la viteza micrii, ci i la mrimeaparticulelor, i c cele mai mici sunt cg> care. fac corpurile mailichide, dar sunt i din cele mai mari care au mai mult for de ardere

    i, n general, de a aciona asupra altor corpuri.[n trecere,]58 remarcai faptul c eu consider aici, i voi consideramereu [de acum ncolo]59, drept o singur particul tot ceea ce esteadunat laolalt i care nu e n curs de [a se separa]60, dei [cele]61 careau orict de puin mrime pot fi cu uurin divizate n multe alte[particule]62 mai mici; astfel, un fir de nisip, o piatr, o stnc i chiarntreg Pmntul vor putea s fie considerate, [de aici]63 ncolo, drept osingur particul, dat fiind c noi nu le atribuim dect o micare foarte

    simpl i mereu egal.Or, ntre particulele aerului, dac sunt din cele foarte mari [n

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    29/155

    comparaie]64 cu altele, cum sunt atomii pe care-i vedem, ele se micfoarte ncet, iar dac sunt din cele care se mic mai iute, sunt tot attde mici. Dar, ntre particulele flcrii, dac sunt din cele mai micidect ale aerului, sunt i din cele mai mari, sau cel puin sunt ntr-unmai mare numr din cele egale sau mai mari dect cele38TRATATUL DESPRE LUMINdin aer, care, datorit acestui fapt, se mic mult mai repede; i asta nuo fac dect cele din urm, care au puterea de a arde.De-ar fi din cele mai mici, le-am putea bnui de faptul c ptrund de-alungul mai multor corpuri ai cror pori sunt att de strmi, nct nicichiar aerul nu poate intra. Dac ar fi s fie din cele mai mari, ori [la fel

    de]65 mari i ntr-un numr mai mare, s-ar vedea clar c numai aerul nue de ajuns pentru a alimenta [flacra]. De s-ar mica mai iute, violenaaciunii lor ni le-ar face destul de evidente. n sfrit, ntre cele maimari dintre aceste particule sunt unele care au puterea de a arde, pecnd altele nu; ceea ce se vede prin faptul c flacra care iese dinalcool sau din alte corpuri foarte subtile nu arde aproape deloc, idimpotriv, cea care ia natere din corpurile dure i grele este foartearztoare.

    Capitolul IV[Despre vid; i cum se face c simurile noastre nu percep unelecorpuri]Dar trebuie s examinm mai ndeaproape de ce aerul, care e un corpla fel ca celelalte, nu poate fi simit [la fel de bine]66; i [ ]67 cu aceeaiocazie s ne eliberm de o eroare de care am fost cu toii cuprini ncdin copilrie, atunci cnd am crezut c n-ar fi alte corpuri n jurulnostru dect cele ce pot fi simite; aa nct, dac aerul era unul [dintre

    ele], [deoarece]68 l simeam destul de puin, [credeam c] nu trebuies fie att de material, nici att de solid ca cele pe care le simeam nmod obinuit.Cu privire la asta doresc s remarcai, mai nti, c toate corpurile, attcele dure ct i cele lichide, sunt compuse dintr-o aceeai materie i ce imposibil a concepe c particulele acestei materii ar forma vreodatun corp mai solid, nici c ar ocupa mai punin spaiu dect o fac acum,cnd fiecare dintre ele este atins din toate prile de altele, care o

    nconjoar. De unde urmeaz, aa-mi pare, c, dac ar putea fi vidundeva, ar trebui s fie mai degrab n corpurile dure dect n cele

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    30/155

    lichide, cci e evident c particulele acesteia pot fi mai39LUMEAuor presate i aezate una deasupra celeilalte, din cauz c se mic,[lucrul pe care nu-1 fac celelalte, care sunt nemicate.|De exemplu,]69 dac punei pulbere ntr-un vas, o scuturai i o batei,ca s intre mai mult; dar dac vrsai [n vas] un lichid [oarecare]70, else aranjeaz singur, nencetat, orict de puin lichid ai pune. [Chiar]71

    de vei lua seam, n ce privete acest subiect, la experienele de cares-au folosit de obicei unii filosofi pentru a arta c nu exist vid nnatur, vei ti cu uurin c toate acele spaii, pe care cei muli leconsider goale i n care nu simim dect aer, sunt cel puin la fel de

    pline, i pline de aceeai materie, ca cele n care simim alte corpuri.Cci spunei-mi, rogu-v, ce alt probabilitate ar fi ca natura s fac surce corpurile cele mai grele i s le rup pe cele mai dure, aa cum sevede c se ntmpl n unele mainrii, dect s ngduie ca nici unadintre particulele lor s s nu se mai ntre-ating sau s se ating dealte corpuri, care permit totui ca particulelor de aer, att de uor dedeformat i de aranjat [n toate felurile]72, s rmn unele deasupracelorlalte, fr s se ating pe nici o parte sau fr s aib un alt corp

    ntre ele pe care s-1 ating? S-ar putea crede c apa dintr-un pu[trebuie s urce]73, n ciuda tendinei ei naturale, i c numai astfel s-arumple eava unei pompe [?]; c [apa]74 care e n nori nu ar trebui scoboare [ ]7\ pentru a umple spaiile [de dedesubt]76, dect dac ar fict de puin vid ntre particulele corpurilor ce le conin?Acum [m-ai putea]77 pune ntr-o dificultate destul de nsemnat,anume aceea c particulele care compun corpurile lichide nu pot, separe, s se mite nencetat, cum am zis c o fac, dac [n-ar exista]78 un

    spaiu vid ntre ele, sau cel puin n locurile din care ies pe msur cese mic. Acestei [chestiuni] mi-ar fi greu s-i rspund, de n-a ti, nurma unor experiene, c toate micrile din lume sunt ntr-un felcirculare; adic, atunci cnd un corp i prsete locul, ntotdeauna elintr n al altuia, i acesta ntr-al altuia i aa mai departe, pn laultimul, care, n aceeai clip, ocup locul prsit de primul, astfelnct nu e mai mult vid printre ele atunci cnd se mic, dect atuncicnd sunt n nemicare. i inei cont c pentru asta nu e nevoie ca

    toate particulele corpurilor ce se mic mpreun s fie dispuse40

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    31/155

    TRATATUL DESPRE LUMINAneaprat ca ntr-un cerc, nici chiar s fie de o mrime apropiat [i deo aceeai form]7*, cci aceste inegaliti pot fi uor compensate dealte inegaliti, ce se manifest n viteza lor.Or, n mod firesc, noi nu observm acesle micri circulare, cndcorpurile se mic n aer, pentru c suntem nvai s ne nchipuimaerul ca un spaiu vid. Dar uitai-v cum noat petii n albia unuiizvor: dac nu se aproprie [prea mult]*1de suprafaa apei, nu o fac sse clinteasc [ JK1, chiar dac pe dedesubt trec cu mare iueal. Deunde apare evident c apa pe care o mping n faa lor nu mic lantmplare [toat apa din albie]s2, ci doar pe cea care slujete mpliniriicercului micrii lor i reintrrii n locul pe care-1 las [liber]10.

    Aceast experien este de ajuns pentru a arta cte micri de acestfel sunt uoare i n firea naturii.Dar vreau [s prezint acum o alta]84, pentru a arta c nu [se]85produceniciodat [vreo micare care s nu fie circular]86. Atunci cnd vinuldintr-un butoi nu curge prin deschiztura din partea de jos, deoarecedeasupra e bine nchis, se vorbete n necunotin de cauz cnd sespune, aa cum se ntmpl n mod curent, c asta se datoreaz temeriide gol. Se tie prea bine c vinul nu are suflet, ca s se team de ceva;

    iar dac ar avea, nu tiu cu ce prilej ar putea s afle despre acest vid,care nu c mai mult dect o himer. Ar trebui, mai bine, s spunem cnu poate iei din butoi din cauz ca n afara acestuia totul e ct sepoate de plin i c acrul cruia i-ar ocupa locul dac ar curge nu poategsi, n tot restul universului, un alt [loc] unde s se duc, dac nu seface o deschiztur deasupra butoiului, prin care s poat urca circularn locul [vinului].n rest, nu vreau s dau asigurri c n-ar fi deloc vid n natur; [ ]87 mi-

    ar fi team ca discursul meu s [nu]88 devin prea lung, dac a ncepes explic despre ce e vorba; iar dac experienele despre care amamintit nu sunt suficiente pentru a o dovedi, dei sunt [de ajuns]89

    pentru a convinge c spaiile n care nu simim nimic sunt pline cu[ J9" aceeai materie i conin cel puin tot atta materie ca cele ce suntocupate de corpurile pe care le simim. Aa c, atunci cnd, deexemplu, un vas este plin cu aur sau cu plumb, el nu conine din acestmotiv mai mult materie dect atunci cnd ne nchipuim c ar fi vid;

    fapt ce multora le poate prea destul de ciudat, [celor] a cror41

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    32/155

    LUMEAraiune nu merge mai departe dect [le ajung] degetele, care-inchipuie c nu ar putea fi ceva pe lume pe care s nu-1 poat atinge.Dar atunci cnd v vei apleca o clip asupra a ceea ce face ca noi ssimim un corp sau s nu-1 simim, sunt sigur c nu vei gsi nimic denenchipuit. Deoarece vei afla n mod vdit nu numai c toatelucrurile ce sunt n jurul nostru pot fi simite, ci, dimpotriv, c acesteasunt dintre cele mai obinuite, c pot fi cele mai mici i c cele caresunt acolo ntotdeauna nu pot s nu fie vreodat.Cldura inimii noastre este destul de mare, dar nu o simim, din cauzc ne e fireasc. Greutatea corpului nostru nu e mic, dar nu nestnjenete deloc. Nu o simim nici chiar pe cea a hainelor, pentru c

    suntem obinuii a le purta. Iar raiunea acestui fapte e destul de clar,deoarece e sigur c nu putem simi nici un corp dac nu provoac vreoschimbare n organele nostre de sim, altfel spus, dac nu mic nvreun fel particulele materiei din care sunt compuse aceste organe.Ceea ce pot s fac la fel de bine i obiectele ce nu se vd ntotdeauna,numai s aib destul for; cci dac stric ceva, n timp ceacioneaz, [stricciunea] poate fi refcut mai apoi de natur, cnd numai acioneaz. Dar cele ce ne ating mereu, dac au avut vreodat

    puterea de a produce o modificare n simurile noastre, de a micaunele particule ale materiei lor, trebuia, prin fora de a le mica, s lesepare cu totul unele de altele de la nceputul vieii noastre, astfel ncts nu le poat lsa dect pe cele care se opun efectiv aciunii lor, i snu poat fi simite pe aceast cale n nici un fel. Aadar, vedei c nu eo minune s fie mai multe locuri n jurul nostru, n care s nu simimnici un corp, dei nu conin cu nimic mai puine dect cele n caresimim mai multe.

    Dar nu trebuie s ne nchipuim c acest aer, mai dens, pe care-1tragem n plmni cnd respirm, care se transform n vnt cnd eagitat, care ne pare dur cnd e nchis ntr-un balon i care nu e compusdect din exhalaii i din fumuri, ar fi tot att de solid ca apa sau capmntul. n aceast privin trebuie s urmm opinia [comun a]91

    filosofilor, care ne ncredineaz, cu toii, c este mult mai rarefiat.Fapt ce se cunoate cu destul uurin din experien, cci particuleleunei picturi de ap, [fiind]92 separate unele de altele de agitaia

    provocat de cldur, pot s formeze destul de mult astfel42

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    33/155

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    34/155

    mpri n toate felurile i n toate direciile, n urma ciocnirii cu alte.corpuri, i ca particulele sale i schimb forma n orice moment,pentru a se potrivi [celei a]103 locurilor n care intra; aa nct nu existnici o trecere, fie ea strmt, fie cotit, printre particulele altor corpuri,n care cele ale elementului [de foc] s nu ptrund tar nici odificultate i pe care s nu le umple perfect.Pe al doilea, pe care-1 putem considera drept element de aer, l conceptot ca un lichid foarte subtil, n comparaie cu al treilea; dar,comparndu-1 cu primul. c nevoie s i se atribuie ceva mrime i oform oarecare fiecreia dintre particulele sale i s fie nchipuiteaproape toate ca fiind rotunde i mpreunate ntre ele, ca i firele denisip [i]104de praf. Aa nct s nu poat fi att de uor rnduite, nici

    s se preseze una pe alta, astfel nct s rmn n jurul lor mai multeintervale nguste, n care i e mult mai uor celui dinti element salunece dect [le e]llb lor s-i schimbe forma dintr-o data, ca s leumple. n felul sta sunt ncredinat c cel de-al doilea element nupoate fi pur nicieri n lume, cci mereu se afl mpreun cu el cevadin materia celui dinti [element].Dup aceste dou elemente, nu-1 voi mai admite dect pe al treilea,anume cel de pmnt, despre ale crui particulele cred c sunt tot att

    de mari i c se mic tot att de ncet, n comparaie cu cele ale celuide-al doilea, pe ct sunt acestea fa de cele ale celui dnti. i credchiar c c de ajuns a |l]ll>6 concepe ca una sau mai multe, mari [i]ngrmdite, ale crui particule nu au micare dect foarte puin saudeloc pentru a le face s-i schimbe dispunerea una faa de alta.De vi se va prea ciudat c, pentru a explica aceste elemente, nuapelez la calitile ce se numesc cldur, rceal, umiditate iuscciune, aa cum fac filosofii, v voi spune c aceste caliti mi par

    a avea ele nsele nevoie de explicare i c, dac nu m nel, [nunumai]"17 aceste patru caliti, [ci jl(* toate celelalte, chiar toateformele corpurilor nensufleite, pot fi explicate, fr s fie nevoie sse presupun n acest scop altceva n materia lor dect micarea,44TRATATUL DESPRE LUMINmrimea, forma i dispunerea particulelor. Prin urinare, a putea foarteuor s v fac s nelegei de ce nu admit alte elemente n afara celor

    trei pe care le-am descris; cci diferena care trebuie s fie ntre ele ialte corpuri, pe care filosofii le numesc mixte sau amestecate i

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    35/155

    compuse, const n faptul c formele acestor corpuri amestecateconin ntotdeauna n ele nsele cteva caliti ce se opun i |care]")y seanuleaz, sau cel puin care nu au tendina de a se menine una pecealalt; pe cnd formele elementelor trebuie s fie simple i s nuaib nici o calitate care s nu se potriveasc cu ntregul att de perfect,nct fiecare s aib tendina de a le menine pe celelate.Or, nu tiu s se gseasc n lume nici o form care s fie astfel, cuexcepia celor trei pe care le-am descris. Cci cea pe care o atribuiprimului element const n faptul c particulele sale se mic att derepede i sunt att de mici nct nu exist alte corpuri n stare s leopreasc; i n afar de asta, ele Inu reclamj''" nici mrime, [nici]'''form, [nici]112 dispunere determinat. Cea de-a doua [const]"3 n

    faptul c particulele sale au o micare i o mrime att de potrivitnct, dac ar fi n lume mai multe cauze care s le poat sporimicarea i micora mrimea, sigur se vor gsi tot attea care s poatface contrariul, astfel nct ele s rmn ntodeauna n echilibru i naceeai stare potrivit. (Iar cea]114 de-a treia const n faptul cparticulele sale sunt att de mari sau att de mpreunate, nct au triade a rezista ntotdeauna micrii altor corpuri.Examinai, ct vei dori, toate formele pe care [diferitele micri,

    diferitele forme i mrimi]"3 i dispunerea [diferit a]"6 particulelormateriei le pot da corpurilor amestecate; sunt convins c nu vei gsinici una care s nu aib n ea calitile ce tind a o face s se schimbe,i schimbndu-se, s nu se reduc la una din calitile elementelor.[Ca atunci cnd.]117 de exemplu, flacra, a crei form cere s aibparticule ce se mic foarte repede i [n acelai timpillx s aib i cevamrime, dup cum a fost spus [mai susll|y. nu poate dinui mult vremefr a se mistui; cci, fie mrimea particulelor ei, cptnd fora de a

    aciona asupra [altor corpuri |120, va fi cauza micorrii micrii lor, fieviolena agitrii, fcndu-le s se rup i45LUMEATRATATUL DESPRE LUMINs se izbeasc de corpurile pe care le ntlnesc, va fi cauza pierderiimrimii lor; i astfel vor putea, puin cte puin, s fie reduse la formacelui de-al treilea element sau la cea a celui de-al doilea, ba unele

    dintre ele chiar la cea a primului [element]. [Astfel]121 vei putea vedeadiferena ce e ntre flacr, sau focul obinuit de lng noi, i

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    36/155

    elementul de foc pe care l-am descris. Totodat, va trebui s [mai|122

    tii ca elementul de aer i cel de pmnt, [adic al doilea i al treileaelement,]123 nu sunt deloc asemntoare aerului obinuit pe care-1respirm, nici pmntului [pe care clcm]124; i c, [n general,]12s

    toate corpurile ce apar n preajma noastr sunt amestecate saucompuse i suspuse distrugerii.[i]126 totui, [pentru asta]127 nu trebuie s ne gndim c elemetele n-arfi niciunde n lumea creia i sunt n mod anume destinate i n care[pot nencetat s se menin]128 n puritatea lor natural. Nici vorb,deoarece fiecare particul a materiei tinde mereu s se reduc la unadin formele sale, i o dat redus aici nu mai caut s o prseascniciodat. Chiar [n situaia n care12y] Dumnezeu nsui [n-ar fi

    creat]130 de la nceput dect lucruri compuse, totui, de ct timp elumea, toate aceste corpuri ar fi avut rgaz s-i lepede formele i s leia pe cele ale elementelor. Astfel nct acum exist o mareprobabilitate ca toate corpurile ce sunt destul de mari pentru a fisocotite ntre cele mai importante pri ale Universului s aib fiecareforma unuia dintre elementele foarte simple; i nu se poate s existecorpuri amestecate altundeva dect pe suprafaa acestor corpuri uriae.Dar trebuie cu necesitate s fie acolo, dup cum i sunt, pentru c

    elementele fiind de natur foarte contrar, numai dou dintre ele pot sase ntre-ating fr s acioneaze asupra suprafeei uneia sau celeilalte,dnd astfel materiei de acolo diversele forme ale corpuriloramestecate.n legtur cu asta, dac considerm n mod general toate corpurile dincare e compus Universul, nu vom gsi dect trei feluri, care s poat finumite mari i socotite printre prile lui principale, [i[131 anume:Soarele i stelele fixe pentru primul, cerurile pentru cel de-al doilea i

    Pmntul, mpreun cu planetele i cometele, pentru al treilea. Iat dece suntem cu totul ndreptii s credem c Soarele i stelele fixe nuau alt form dect cea a primului element n toatpuritatea lui, cerurile, cea a celui de-al doilea, iar Pmntul, mpreuncu planetele i cometele, cea a celui [de-al treilea]132.Pun laolalt cu Pmntul planetele i cometele deoarece, vzndu-lec se opun ca i el luminii i [c]133 i reflect razele, n-am gsit ntreele nici o diferen. Iau Soarele mpreun cu stelele fixe, atribuindu-le

    o natur cu totul opus celei a Pmntului, pentru c numai aciunealuminii lor mi e de ajuns pentru [a ti]134 c au corpuri dintr-o materie

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    37/155

    foarte subtil i foarte agitat.Ct despre ceruri, [ct vreme]135 nu pot fi percepute de simurilenoastre, cred c e cuminte s li se atribuie o natur de mijloc, ntre ceaa corpurilor luminoase, crora le simim aciunea, i cea a corpurilordure i grele, crora le simim rezistena.Oricum, nu percepem corpuri amestecate n nici un alt loc dect pesuprafaa Pmntului, iar dac inem cont de faptul c ntreg spaiulcare le conine, adic cel de dincolo de norii cei mai nali, i pn ncele mai adnci grote pe care le-a sfredelit vreodat avariiaomeneasc pentru a scoate metalele, e extrem de mic n comparaie cuPmntul i cu imensele ntinderi ale cerului, ne putem nchipui cumult uurin c aceste corpuri amestecate nu sunt toate mpreun

    dect un fel de coaj ce se ntinde pe deasupra Pmntului, ca urmarea agitrii i amestecrii materiei din cerul ce-1 nconjoar.Vom avea astfel ocazia s reflectm la faptul c nu doar n aerul pecare-1 respirm, ci i n toate celelalte corpuri compuse, pn npietrele cele mai dure i [pn] n cele mai grele metale, existparticule ale elementului de aer amestecate cu cele ale [elementului]de pmnt i, prin urmare, i cu particule ale elementului de foc,pentru c el se gsete ntotdeauna n toi porii [elementului] de aer.

    Dar trebuie observat c dei exist particule din aceste trei elementeamestecate unele cu altele n toate corpurile, nu exist totui, la dreptvorbind, dect cele care, din cauza mrimii lor sau a imposibilitii dea se mica, pot fi raportate celui de-al treilea, care formeaz toate[lucrurile] pe care le vedem n jurul nostru, deoarece particulele[celorlalte]136 dou elemente sunt att de subtile nct nu pot fipercepute [cu]137 simurile noastre. Putem asemna aceste corpuri cubureii, despre care, cu toate c au nenumrate deschideri

    4647LUMEAi guri pline ntotdeauna cu aer sau cu ap, ori cu un alt lichid, nu nenchipuim totui c aceste lichide ar intra n compoziia burctelui. mirmn aici lncj1'8 multe alte lucruri de explicat, i chiar mi-ar prindebine s adaug cteva raiuni pentru a-mi face opiniile mai verosimile.Dar, pentru c lungimea acestui discurs s v fie mai puin

    plictisitoare, vreau s acopr o parte din el [prin nscocirea uneipoveti]l3y, pe parcursul creia sper c adevrul nu va ntrzia s ias la

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    38/155

    iveal i c nu va fi mai puin plcut vederii dect dac a fi expus-on goliciunea ei.Capitolul VI[Descrierea unei noi lumi; i despre calitile materiei din care ecompusa]ngduii pentru o vreme gndirii voastre s ias din aceast lume,pentru a putea s vad o alta, cu totul nou, pe care o voi face s nascaievea, n spaii imaginare. Filosofii ne spun c aceste spaii suntinfinite, i trebuie s fie crezui, [pentru]140 c ei nii sunt cei ce lecreeaz. Dar, pentru ca aceast infinitate s nu ne deruteze [i s nu nencurce]141, nu vom ncerca s mergem pn la captul ei; vom naintadoar att ct s putem pierde din vedere toate creaturile pe care

    Dumnezeu le-a tcut aici acum cinci sau ase mii de ani; dup care nevom opri ntr-un loc determinat, presupunnd c Dumnezeu creeazdin nou peste tot n jurul nostru atta materie nct, orict de mult ne-am putea imagina c s-ar ntinde, s nu se mai zreasc nici un loc ncare s fie vid.Cu toate c marea nu e infinit, cei care sunt n larg, pe un vas, pot s-i ainteasc privirea, se pare, la infinit; i totui, mai exist nc ap[dincolo de]l42 ceea ce vd ei. Aadar, cu toate c imaginaia noastr

    pare c se poate ntinde la infinit i c noua materie nu e presupus a11 infinit, putem bnui totui c ea umple spaii cu mult mai maridect cele pe care le-am fi imaginat. Ba, chiar de n-ar fi nimic dintoate astea, despre care s avei ceva de povestit, s nu ngduimimaginaiei noastre s se ntind att de departe pe ct ar48TRATATUL DESPRE LUMINAputea, ci s o reinem chiar ntr-adins ntr-un spaiu determinat, care s

    nu fie mai mare, bunoar, dect dinstana dintre Pmnt i cele maiimportante stele ale firmamentului, i s presupunem c materia pecare Dumnezeu ar fi creat-o se ntinde mult mai departe, n toatedireciile, pe o distan indefinit. Cci multe sunt posibile, i avemadesea tendina de a prescrie limite aciunii gndului nostru, i nulucrrilor lui Dumnezeu.Or, deoarece ne lum libertatea de a preface aceast materie nfantezia noastr, s-i atribuim, de v place, o natur n care s nu fie

    nimic din ceea ce oricine ar putea s cunoasc att de bine pe ct sepoate. i, n acest scop, s presupunem n mod deosebit ca [materia]

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    39/155

    nu are forma pmntului, nici a focului, nici a aerului, nici o alta maideosebit, ca cea a lemnului, a pietrei sau a metalului, nici calitile dea fi cald sau rece, uscat sau umed, uor sau greu, s nu aib gust, saumiros, sau sunet, sau culoare, sau lumin, sau altceva asemntor,despre natura creia s se poat spune c ar fi ceva necunoscut pentrutoat lumea.Pe de alt parte, s nu ne gndim c ar fi acea materie prim afilosofilor pe care am despuiat-o de toate formele i calitile, creianu i-a mai rmas nimic altceva, ca s poat fi clar neleas. Ci s oconcepem ca pe un corp adevrat, perfect solid, care umple n modegal toate [lungimile, limile]143 i profunzimile acestui uria spaiu nmijlocul cruia ne-am oprit gndirea, astfel nct fiecare dintre

    particulele sale s ocupe ntotdeauna o parte din acest spaiu, astfelproprorionat fa de mrimea ei, nct s nu poat umple unul maimare, nici s se nghesuie ntr-unui mai mic, nici s nu i se ntmple can timp ce st aici un altul s-i gseasc [tot] aici locul.S adugm [la asta]144 c materia poate fi divizat n toate felurile, nconformitate cu toate figurile pe care le putem [concepe]145, i cfiecare dintre particulele ei este n stare s primeasc tot atta micarect i putem concepe. Mai mult, [s presupunem]146 c ntr-adevr

    Dumnezeu [o mpartej147 ntr-o mulime de asemenea particule, unelemai mari, [ ]14X altele mai mici, unele de un fel, altele de altul, cum neva plcea s o facem. Pentru asta, nu numai c le separ [unele dealtele]149, astfel nct [s fie un anumit]150 gol ntre dou, ci s negndim c toat diferena pe care o stabilete aici49LUMEAconst n diversitatea ce le-o d micrilor, fcnd ca, [din]151 prima

    clip n care sunt create, unele s nceap a se mica ntr-o parte, altelentr-alta, unele mai repede, altele mai ncet (sau, de voii, [chiar]152

    deloc), i s-i continue [mai]153 apoi micarea urmnd legile[obinuite ale]154 naturii. Cci Dumnezeu a stabilit att de minunataceste legi, nct chiar dac am presupune c n-a creat nimic altcevadect ceea ce am spus, i chiar s nu fi pus n asta nici o ordine i nicio [armonie]155, ci ar fi format un haos, cel mai confuz i cel maincurcat pe care poeii l-ar putea descrie, ele sunt suficiente pentru a

    face ca particulele acestui haos s se desclceasc singure i s seaeze ntr-o att de bun ordine, nct ar avea forma unei lumi foarte

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    40/155

    perfecte, n care s-ar putea vedea nu numai lumina, ci i toate celelaltelucruri, att cele generale ct i cele particulare, care apar n lumeaasta adevrat.Dar, nainte de a explica toate aceastea mai pe larg, oprii-v i maiexaminai puin acest haos i observai c nu conine nimic ce s nu vfie foarte bine cunoscut, chiar ceva ce nu vei putea ignora. Cci, dreptcaliti pe care le-am amintit aici, de vei fi luat seam, le-am presupusdoar pe cele pe care le puteai imagina. Ct despre materia din care l-am zmislit, nu exist nimic mai simplu, nici mai uor de conceput ncreaia nensufleit; i astfel ideea ei este cuprins n toate cele pecare imaginaia noastr le poate produce, nct n mod neaprat trebuies o nchipuii, ori nu v vei imagina niciodat nici un lucru.

    Totui, pentru c filosofii sunt att de subtili nct tiu s gseascneajunsuri lucrurilor ce par extrem de clare altor oameni, i pentru camintirea acelei materii prime a lor, care tiu c e destul de greu deconceput, i-ar putea mpiedica de la cunoaterea celei despre carevorbesc, trebuie s le spun n acest loc c, dac nu m nel, toatdificultatea ce o ntmpin cu a lor nu vine dect din aceea c vor s ofac distinct de propria-i cantitate i ntindere exterioar, adic deproprietatea ei de a ocupa spaiul. Fapt despre care vreau totui s

    cread c au dreptate, deoarece nu doresc s sfresc prin a-icontrazice. Dar, n acelai timp, nu trebuie s li se par ciudat dacpresupun c mrimea materiei pe care am descris-o nu difer deloc desubstana ei, c numrul face lucrurile numrate; i dac concepTRATATUL DESPRE LUMINAntinderea sau proprietatea ce o are de a ocupa spaiul, nu doar ca unaccident, ci ca adevrata ei form i esen, nu vor putea s nege c nuar fi foarte uor de conceput aa ceva. Iar dorina mea nu e s explic,

    asemeni lor, lucrurile care sunt de fapt n lumea adevrat, ci doar snchipui una dup plac, n care s nu fie lucru pe care [cele mai simplespirite s nu fie capabile]156 s-1 conceap, i care, totui, s poat ficreat chiar aa cum a nchipui-o.Dac mi-ar scpa o nensemnat chestiune obscur, s-ar puteantmpla ca, prin aceast nenelegere, s se produc o nepotrivireascuns, Ia care s nu fi fost atent, i astfel, pe negndite, s fipresupus un lucru imposibil; ns putnd imagina n mod distinct tot

    ceea ce am spus, [e sigur]157 c, dei nu erau nici unele de acest fel nvechea lume, Dumnezeu le poate crea totui ntr-una nou, deoarece e

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    41/155

    sigur c el poate crea toate lucrurile pe care noi le putem imagina.Capitolul VII[Despre legile naturii noii lumi]Dar nu vreau s mai amn mult timp a v spune calea pe care naturasingur va putea destrma confuzia haosului despre care am vorbit icare sunt legile pe care Dumnezeu i le-a impus.Aflai aadar, pentru nceput, c prin natur nu neleg vreo zei sau oaltfel de putere imaginar, ci m folosesc de acest cuvnt pentru asemnifica materia nsi, atunci cnd o consider cu toate calitile pecare i le atribui, luate toate mpreun i cu condiia c Dumnezeucontinu s o conserve n aceeai stare n care a creat-o. Doar dinaceea c o menine n continuare la fel urmeaz, cu necesitate, c

    trebuie s fi avut multe schimbri n particulele sale, care nu pot fiatribuite, mi pare, aciunii lui Dumnezeu,pentru c ea nu schimbnimic, ci atribuite naturii; iar regulile dup care se produc acestemodificri le numesc legi ale naturii.Pentru a nelege mai bine aceste lucruri, amintii-v c ntre calitilemateriei am presupus c particulele ei avuseser micri diferite de lanceput, de cnd au fost create; i, n afar de asta, c

    5051LUMEAse ntre-atingcau toate din toate prile, iar s fi existat vid ntre douiparticuJc]. De unde urmeaz, cu necesitate, c de atunci, ncepnd sse mite, au nceput totodat s-i schimbe i s-i diversificemicrile prin ciocnirea uncia de ctre alta; aa c, dac Dumnezeu leconserv [mai]15sapoi n [acelai fel]!5" n care le-a creat, el nu le

    conserv n aceeai stare, adic acionnd mereu [la fel]lfll) i, prinurmare, producnd mereu acelai efect n substan, Dumnezeuproduce, n mod accidental, mai multe diversiti n acest efect. i euor de crezut c Dumnezeu, care, dup cum fiecare trebuie s tie,este imuabil, acioneaz ntotdeauna n acelai [mod]161. ns, fr sm angajez mai mult n [aceste]162 consideraii metafizice, voi da aicidou sau trei reguli principale, conform crora trebuie s ne nchipuimc Dumnezeu mic natura noii lumi, care vor fi de ajuns, cred, pentru

    a vi le face cunoscute pe toate celelalte.Prima este: fiecare particul de materie, n ce o privete, continu

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    42/155

    ntotdeauna s fie ntr-o aceeai stare ct timp ciocnirea altora nu oconstrnge s i-o schimbe. Adic, dac are o oarecare mrime, nu vadeveni niciodat mai mic dect dac o sparg altele, dac este rotundsau ptrat, nu-i va schimba niciodat aceast form, fr ca altele so foreze; dac este oprit ntr-un loc oarecare, nu va pomi niciodatde acolo, dac altele nu o mping; iar o dat ce a nceput s se mite,va continua mereu cu [o]163 for egal, pn cnd altele o vor opri sauo vor ncetini.Nu e nimeni care s nu cread c tocmai aceast regul se observ nlumea cea veche, cu privire la mrime, form, repaus i mii de altelucruri asemntoare; ns filosofii au exclus de aici micarea, care e[totui lucrul ce]164 doresc n mod deosebit s-1 neleag. S nu v

    gndii c a dori s-i contrazic, micarea despre care vorbesc ei e attde diferit de cea pe care o concep aici, nct se poate ntmpla preauor ca ceea ce e adevrat pentru una s nu fie [i] pentru cealalt.Ei nii mrturisesc c natura [micrii] lor este foarte puincunoscut; i pentru a o face ntr-un fel oarecare inteligibil nu au tiutpn acum s o explice mai clar dect n aceti termeni: motus[estJibS

    adus entis in polentia, prout in potentiu est, care sunt pentru mine[termeni] att de obscuri, nct sunt constrns s i las aici n

    52TRATATUL DESPRE LUMINlimba lor, pentru c nu i-a ti interpreta. |([i pn la urm]166

    cuvintele: micarea este actul unei fiine n potenii, dat fiind c estein potena nu sunt mai clare pentru c sunt n francez.)|167 ns,dimpotriv, natura micrii despre care neleg s vorbesc aici esteatt de uor de cunoscut, nct geometrii nii, care dintre toioamenii sunt cei mai nvai a concepe foarte desluit lucrurile asupra

    crora s-au aplecat, au considerat-o mai simpl i mai inteligibildect cea a suprafeelor i liniilor lor; aa dup cum reiese din faptulc au explicat linia prin micarea unui punct, iar suprafaa prin cea aunei linii.Filosofii presupun [i ei]168 mai multe micri, despre care gndesc cpot fi fcute fr ca vreun corp s-i schimbe locul, ca cele pe care lenumesc: motus ud formam, motus ad calorem, motus ad quantitatem[(micare dup form, micare dup cldur, micare dup

    cantitate)]169, i mii de altele. Iar eu nu tiu nici una, dect pe cea [caree]170 mai uor de conceput dect liniile [geometrilor]171: cea care face

  • 8/6/2019 Rene Descartes - Lumea

    43/155

    corpurile s treac dintr-un loc n altul i s ocupe succesiv toatespaiile care sunt ntre dou [corpuri].n afar de asta, ci atribuie celor mai nensemnate dintre aceste micrio fiin mai solid i mai veritabil dect cea pe care o [atribuie]repausului, despre care spun c nu e altceva dect privaiune, nschimb, eu concep repausul tot ca pe o calitate ce trebuie s fieatribuit materiei, atunci cnd rmne ntr-u


Recommended