Home > Documents > Renasterea Si Umanismul

Renasterea Si Umanismul

Date post: 31-Dec-2015
Category:
Author: florin-cornel-velcu
View: 470 times
Download: 32 times
Share this document with a friend
Description:
document
Embed Size (px)
of 42 /42
Transcript
  • 1. Conceptul istoric2. Condiii istorico-culturale3. Umanismul 4. Renaterea intelectual5. Renaterea artistic

  • Termenul de RENATERE apare pe la 1550 n celebra colecie de biografii ale artitilor italieni ntocmit de Giorgio Vasari , Vieile celor mai nsemnai pictori, sculptori i arhiteci. Pentru Vasari, cuvntul rinascita nsemna renvierea, renaterea artei inspirat din natur. n accepia modern, cuvntul (i conceptul istoric) apare la istoricul francez Jules Michelet care, numindu-i volumul VII din Istoria Franei , La Renaissance (1885), a inaugurat curentul istoric ce consider Renaterea o perioad definit din istoria civilizaiei europene. Pentru el, Renaterea nsemna descoperirea lumii, descoperirea omului. Istoricul elveian Jakob Burckhardt este cel care, n celebra lucrare Cultura Renaterii n Italia, din 1860, vorbete despre Renatere ca de o perioad cultural, definit prin dou elemente eseniale: umanismul i eflorescena artistic.

  • 1.ncepnd din secolul al XIV-lea i pn n secolul al XVI-lea ca urmarea schimbrilor economice, sociale i politice Italia i mai apoi restul Europei au cunoscut una dintre cele mai strlucite perioade din istoria omenirii, perioad de mari prefaceri culturale, numit Renatere.

    2.Invenii precum crma, caravela, busola, hrile etc., au favorizat perfecionarea navigaiei i marile descoperiri geografice, care, la rndul lor, au extins graniele vechii lumi cunoscute i au pus bazele comerului mondial.

    3. Au aprut mai multe bnci i manufacturi de postav, mtase i porelan.

    4. Hrtia , adus n Europa de ctre arabi, i tiparul, inventat de Johannes Gutenberg, au contribuit la rspndirea crilor i cunotinelor, la dezvoltarea unei noi culturi.

  • 5.n aceste condiii, burghezia , aflat n plin afirmare, propune un nou tip de cultur, i anume Renaterea.

    6.Aceasta are un pronunat caracter urban i se bazeaz pe modelul oferit de antichitatea greco-roman.

    7.Ea este expresia interesului noii categorii sociale pentru valorificarea , pe deplin, a tuturor calitilor omului. Omul, n plenitudinea sa, se impune drept modelul de comparaie cu Evul Mediu, atunci cnd acesta era supus Bisericii i avea un rol lipsit de semnificaie.

    8.Noua cultur se manifest plenar n domeniul tiinei, literaturii, artelor plastice. Ea face trecerea de la Evul Mediu la lumea modern.

  • Ideologia Renaterii poart numele de umanism. Ea reprezint o nou concepie cu privire la om, la locul i rolul su n societate. Principiul epocii este c omul reprezint msura tuturor lucrurilor.Pentru nvaii acesteiepoci, omul este o fiin nzestrat cu raiune, care trebuie s dovedeasc responsabilitate, s fie liber, s i manifeste dorina de a cunoate lumea nconjurtoare, s fie virtuos. El ocup funcii diferite funcionar, militar, ntreprinztor i locuiete n cetate, ceea ce i confer statutul de cetean. Gnditorii Renaterii concep individul ca avnd o vast cultur, ceea ce poate s l ajute ntr-o bun cunoatere a lumii nconjurtoare.Ce este Umanismul ?

  • Ce i doreau umanitii?1. Renvierea gndirii greco-romane i de la nceputurile cretinismului.Umanitii dispreuiau lumea medieval, pe care o gseau ignorant i necioplit. Ei credeau c n cultura greco-roman gsesc izvorul inteligenei,tiinei i frumuseii. Umanitii nu s-au ridicat mpotriva cretinismului, ci mpotriva deformrilor suferite, n timp, de textul iniial al Bibliei.

    2. Formarea unui om care s aib cunotine enciclopedice. Umanitii doreau un om complet, care s fie savant, artist, scriitor, muzician, cavaler etc. Ei manifestau o mare dorin de cunoatere.

    3. Asigurarea fericirii oamenilor. Umanitii credeau c oamenii pot fi mai buni. Acest lucru se putea realiza prin educaie. n opoziie cu idealul feudal al nobleei oferite de natere, idealul social i moral al Renaterii era exprimat prin virtute, care presupunea inteligen, spirit ntreprinztor, stpnire de sine, brbie.

  • Rspndirea umanismuluiIdeile umanismului s-au rspndit cu o rapiditate uimitoare n Europa datorit:

    1. Inventarea tiparului, la mijlocul secolului al XV-lea, de ctre Johannes Gutenberg, a revoluionat rspndirea informaiei;

    2. Modificri n coninutul nvmntului. Multe instituii de nvmnt au adoptat o nou metod bazat pe studiul autorilor antici i rspndirea ideilor umanismului;

    3. Apariia scrierilor n limbile naionale. ncepnd cu a doua jumtate a secolului al XVI-lea , scrierile n limbile naionale au nceput s ctige tot mai mult teren n statele occidentale.

  • Sistemul de educaie umanistn Evul Mediu, colile i universitile se aflau sub autoritatea Bisericii. Erau dezbtute doar doctrinele admise de biseric. Limba de predare era latina, iar metoda folosit , scolastica. O nou concepie despre coal s-a nfiripat, n sec. al XV-lea, prin apariia umanismului civic, a crui menire era s formeze att buni ceteni, ct i oameni ntreprinztori, capabili s rspund cerinelor economiei capitaliste. Nevoia de spirit civic a contribuit la redeteptarea interesului pentru cultura antic, ale crei opere puteau oferi argumente i metode. Mai buna cunoatere a culturii antice, a limbilor latin, greac, ebraic a impulsionat naterea umanismului critic i erudit. Textele traduse i supuse unui examen critic au fost adunate n biblioteci, cea mai cunoscut fiind Biblioteca Vaticana din Roma. Latinitii, elenitii, filosofii, scriitorii s-au constituit n cercuri literare numite academii, cea mai cunoscut fiind Academia Platonician din Florena.

  • Biblioteca de la Vatican

  • Literatura 1. Italia - Dante Alighieri este creatorul limbii literare italiene i autorul poemului alegoric Divina comedia. Adevratul ntemeietor al culturii renascentiste trebuie socotit Francesco Petrarca , att pentru grija cu care a colecionat i publicat manuscrisele antice, ct i pentru propriile sale creaii: poeme de inspiraie istoric, satire, sonete. Giovanni Boccaccio a devenit prin Decameronul un adevrat inovator al nuvelei n epoca Renaterii.

    2.Frana reprezentanii cei mai de seam au fost: Francois Rabelais, autorul romanului alegoric Gargantua i Pantagruel, n care critic societatea feudal; poetul Pierre Ronsard, eful Pleiadei o grupare de scriitori umaniti; Joachim Du Bellay, care n Aprarea i ilustrarea limbii franceze susine crearea unei noi poezii inspirate din Antichitate.

  • 3. Anglia - William Shakespeare este cel mai de seam reprezentant al Renaterei. n piesele sale de teatru, Hamlet, Richard al III-lea, Romeo i Julieta, Othello etc., trateaz ampla problematic a naturii umane.

    4. Peninsula Iberic ideile umaniste sunt reflectate n operele lui Miguel de Cervantes , Lope de Vega (Spania) i Luis de Camoes (Portugalia).

  • tiinatiina a cunoscut un progres semnificativ datorit acumulrii de informaii noi, dar mai ales ca urmare a folosirii metodelor experimentale bazate pe raiune, observaie, calcul i experiment.

    1. Astronomia - Nicolaus Copernicus a elaborat teoria heliocentric, conform creia Soarele se afl n centrul universului, iar Pmntul se rotete n jurul lui. Galileo Galilei i Giordano Bruno vor confirma i dezvolta aceast teorie prin experimente; ultimul a formulat ideea unui univers infinit cu mai multe sisteme solare (va fi considerat eretic i ars pe rug de ctre Inchiziie).

    2. Medicina - Studiul corpului uman a preocupat muli savani, realizndu-se mari progrese n domeniul medicinei. Paracelsus a criticat medicina tradiional, Ambroise Pare, considerat printele chirurgiei, a pus la punct procedeul legrii arterelor, iar Miguel Serveto a explicat circulaia sngelui ntre inim i plmni.

  • Cristiano Banti , Galileo n faa Inchiziiei Romane

  • 3. Istoriografia - Niccolo Machiavelli , n lucrarea Principele , prezint modalitile impunerii unei guvernri autoritare ntr-un stat, i calitile necesare unui conductor pentru a se face ascultat i respectat.

    4. Critica societii - Erasmus din Rotterdam realizeaz o critic sever a moravurilor din timpul su (Lauda nebuniei) i dezvolt un nou concept cu privire la Europa, care are la baz pacea i tolerana. Astfel, se nate literatura utopic reprezentat de Thomas Morus (Utopia), Tommaso Campanella (Cetatea Soarelui) i Francis Bacon (Noul Organon), carepropun modele de societi ideale bazate pe egalitate i libertate deplin.

    5. Cel mai reprezentativ savant umanist este Leonardo da Vinci, care s-a remarcat prin multitudinea domeniilor abordate (matematic, fizic, geologie, biologie, inginerie) i prin legarea cercetrilor sale de cerinele tehnicii i artei.

  • Proiect pentru o main de excavat Proiect pentru o nav zburtoare Anatomia umrului Leonardo da Vinci

  • O nou concepie despre artRenaterea a avut mai nti nelesul de curent artistic, deoarece arta este domeniul n care s-a manifestat cu cea mai mare putere i strlucire. Destinaia artei s-a schimbat. Tendina general este aceea de emancipare a artei de sub orice tutel, inclusiv cea a Bisericii catolice, ceea ce nu semnific un conflict cu aceasta ci,mai degrab, o impunere a personalitii creatorilor. Artitii renascentiti au manifestat un interes deosebit pentru om, pentru ideile i faptele sale. S-a spus c omul a revenit alturi de Dumnezeu, prin lucrrile Renaterii redobndindu-i demnitatea. Arta a ptruns n locuine, prsind spaiul exclusiv religios, devenind una profan i, deci, mai realist. Viaa cotidian a ptruns chiar i n scenele biblice, prin decor i costume. Renaterea artistic s-a dezvoltat la sfritul secolului al XIII-lea i n secolul al XIV-lea. Ea a atins maturitatea n quattrocento (secolul al XV-lea).

  • Renaterea italianCele mai importante centre ale Renaterii italiene au fost Florena, Roma, Milano, Veneia.

    1.Arhitectura. n acest domeniu creeaz artiti de renume , precum: Giuliano da Sangallo, Giotto, Donato Bramante, Filippo Brunelleschi. Inovaiile privesc arcul rotunjit, adoptarea perspectivei, bolta semicilindric. Sub influena Antichitii domin coloanele, cupolele, frontoanele, deopotriv simple, austere, dar i impuntoare. Se poate identifica o arhitectur civil i respectiv, una religioas. Astfel, se construiesc piee publice, reedine ale burgheziei, palate, primrii, biblioteci. Printre cele mai de seam edificii religioase se remarc Domul din Florena i Catedrala Sf.Petru din Roma. Se introduce turnul (campanilla), care nsoete, de obicei, edificiul primriei.

  • Catedrala Sf.Petru din Roma

  • 2. Sculptura . S-a desprins de arhitectur i, asemenea sculpturii antice, reprezint omul, frumuseea corpului uman. Genurile preferate: nudul, bustul, statuia ecvestr, lucrate n bronz sau marmur, dar i basorelieful.Principalii sculptori renascentiti au fost: Michelangelo Buonarroti, Donatello, Andreea Verocchio, Lorenzo Ghiberti.

  • Michelangelo, Pieta Michelangelo, Moise

  • Donatello, Colleoni

  • 3. Pictura. Este cea mai de seam art din perioada Renaterii. Artitii introduc desenul anatomic, perspectiva liniar i pluridimensional i a treia dimensiune, ceea ce confer armonie i proporii desvrite. Temele preferate au fost: portretul i natura, lucrate n fresc sau ulei. Pictorii italieni erau grupai n coli: coala roman: Rafael Sanzio, Michelangelo ;coala veneian: Tiziano Vecelio, Tintoretto, Paolo Veronese; coala din Milano: Leonardo da Vinci; coala florentin: Giotto, Botticelli.

  • Rafael Sanzio, Madona Sixtin Tiziano Vecelio, Bacchus i Ariadna

  • Leonardo da Vinci , Cina cea de tain

  • Botticelli, Primvara

  • Renaterea n afara ItalieiArta italian va fi imitat n toat Europa. Frana a fost cel mai mult influenat, mai ales n domeniul arhitecturii unde se remarc Pierre Lescot care a proiectat curtea ptrat de la Luvru. Chiar dac castelele de pe Valea Loirei pstreaz numeroase elemente medievale, moda italian invadeaz decorul. n sculptur s-a remarcat Jean Goujon, iar n pictur Jean Clouet, care prefer subiectele mitologice i portretele. Influena Renaterii s-a resimit i n rile de Jos, avnd ca reprezentani pe Pieter Bruegel cel Btrn i Jan Van Eyck. Aici apare o art cultivat, caracterizat prin realism. Acelai realism se regsete n Germania mai ales n gravurile lui Albrecht Durer i n portretele lui Holbein cel Tnr. n Spania se remarc opera de inspiraie mistic a lui El Greco.

  • Pieter Bruegel , Dans rnesc

  • El Greco, Alungarea zarafilor din templu

  • Cultura romn n perioada RenateriiAvnd un pronunat caracter urban, n rile Romne, Renaterea s-a manifestat mai trziu i cu mai mic intensitate. n Transilvania, rspndirea umanismului a fost mai rapid datorit existenei unei viei oreneti mai dezvoltate, a unor legturi mai strnse cu centre ale culturii umaniste din Europa Centrala i Occidental, principalii reprezentani fiind: Nicolaus Olahus, Johannes Honterus i Gaspar Heltai. n Moldova i ara Romneasc , umanismul s-a manifestat ca o micare cultural specific de-abia n secolulul al XVII-lea. Contactul cu ideile umaniste s-a realizat prin plecarea fiilor de boieri la studii n Italia sau Polonia. Dintre acetia s-au ridicat crturarii Grigore Ureche, Miron Costin ,stolnicul Constantin Cantacuzino , care, fr a se desprinde de gndirea medieval , au pus n circulaie ideea latinitii i continuitii poporului romn.

  • Bibliografie:1. xxx, Oameni celebri, Editura Teora, Bucureti,2005 2. Drmba,Ovidiu, Istoria culturii i civilizaiei, vol.III, Editura tiinific,Bucureti,19903. Larousse, Personaliti care au schimbat istoria lumii.De la Renatere pn la Iluminism, 1492-1789,Editura Rao, Bucureti,20034. Dumitrescu,N., Manea,M., Bojic, O.C., Istorie, manual pentru clasa a IX-a, Ed.Did.i Ped., Bucureti, 20065. www.wikipedia.org.


Recommended