+ All Categories
Home > Documents > Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi în opera Sfântului Grigorie Teologul.doc

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi în opera Sfântului Grigorie Teologul.doc

Date post: 21-Jul-2015
Category:
Upload: ovidiu-si-marcela-luca
View: 77 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
29
Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi în oper Sfântului Grigorie Teologul
Transcript

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie Teologul

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Cuprins:I. Argument. II. Sfntul Grigorie de Nazianz-,,Cntreul Sfintei Treimi. III. Fiina i ipostasurile Sfintei Treimi n gndirea Sfntului Grigorie de Nazianz. IV. Persoanele Sfintei Treimi n viziunea Sfntului Grigorie de Nazianz: 1. Dumnezeu Tatl- principiu de unitate n Treime. 2. Dumnezeu Fiul- Cel Unul Nscut. 3. Dumnezeu Duhul Sfnt- persoana dttoare de via. V. Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz: 1. Dumnezeirea 2. Comuniunea 3. Perihoreza 4. Aproprierea 5. Distincia VI. Influena Sfntului Grigorie de Nazianz asupra nvturii trinitarea din secolele urmtorare. VII. Concluzie VIII. Bibliografie2

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

I. Argument

Datorit faptului c la iniiativa Preafericitului Printe Patriarh Daniel i cu aprobarea Sfntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne anul 2009 va fi dedicat n totalitate Sfinilor Prini Capadocieni. n anul 2009 ne vom concentra mai mult asupra operei Sf. Vasile cel Mare, care a murit in anul 379, si asupra operei Sf. Grigorie de Nazianz, care a murit in anul 389. nc de la nceputul predrii capitolului ,,Persoanele Sfintei Treimi, la ora de Dogmatic, m-a impresionat foarte mult lecia ,,Raportul dintre Persoanele Sfintei Treimi i nc de atunci mi-am propus s studiez mai n amnunt acest capitol pentru a scoate n evidena nsuirile speciale, distinciile i antinomiile Persoanelor Sfintei Treimi. Sfnta Scriptur m-a ajutat s elaborez aceast lucrare, iar acest lucru l datorez celor ce m-au nvat s o deschid i s ascult glasul divin din cuprinsul ei. Nu ntmpltor mi-am nceput aceast tem Raportul dintre Persoanele Sfintei Treimi n Opera Sfntului Grigorie de Nazianz. Am dorit s-mi exprim prin ele intenia de a m sprijini n elaborarea ei pe Sfnta Scriptur, dar i pe nvturile Sfinilor Prini legate de acest subiect, precum i pe ndrumrile primite de la Prea Cucernicul Preot Profesor Vasile Pvleanu, cel care mi-a dirijat paii timizi n alctuirea acestei teme. Se cuvine s adresez cele mai sincere i respectuoase mulumiri celor ce m-au sprijinit i ndrumat n elaborarea acestei lucrri, precum i celorlali distini profesori care au pus solide crmizi la zidirea mea ca viitor teolog i cu vrerea lui Dumnezeu, slujitor Bisericii.

3

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

II. Sfntul Grigorie de Nazianz ,,Cntreul Sfintei Treimi,,Sfntul Grigorie de Nazianz,care adesea este numit ,,Cntreul Sfintei Treimi, spune n poemele sale teologice:,,ncepnd din ziua n care m-am lepdat de lucrurile lumii acesteia spre a-mi nchina sufletul contemplaiilor luminoase i cereti, cnd inteligena suprem m-a rpit de aici de jos spre a m aeza departe de tot ceea ce este trupesc, spre a m nchide n tainia cortului ceresc, ncepnd din ziua aceea, ochii mei mi-au fost orbii de lumina Treimii, a crei strlucire ntrece tot ce gndirea putea s-mi prezinte sufletului; cci, din lcaul ei prea nalt, Treimea revars peste tot strlucirea Sa negrit comun Celor Trei. Ea este principiul a tot ceea ce se afl aici jos, desprit de cele de sus prin timp, ncepnd din acea zi, am murit pentru lumea aceasta i lumea a murit pentru mine. Ctre sfritul vieii, el dorete s fie ,,acolo unde este Treimea mea, i strlucirea mpreunat a slavei Sale ,,Treimea, n care pn i umbrele nelmurite m-au umplut de emoie. Dac principiul nsui al fiinei create este schimbarea, trecerea de la nefiin la fiin, n cazul n care creatura este prin natura sa contingent, Treimea este o statornicie absolut. Am putea spune, o necesitate absolut a fiinei desvrite i totui ideea de necesitate nu i se potrivete, deoarece Treimea este dincolo de antinomia necesarului i a contingentului: n ntregime personal i ntregime fire, n Ea libertatea i necesitatea nu fac dect una, sau mai bine zis , acestea nu pot avea loc n Dumnezeu. Nu poate fi vorba de vreo dependen a Treimii fa de fiina creat, nu exist nici o determinare a ceea ce se cheam ,,purcedere venic, a persoanelor dumnezeieti prin actul facerii lumii. S-ar putea ca fpturile s nu existe, i totui Dumnezeu ar fi4

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Treime, Tat, Fiu i Duh Sfnt, cci creia este un act de voin, iar purcederea persoanelor este un act ,,dup fire ( ). Nu-i vorba de nici un proces luntric n Dumnezeu, de nici o ,,dialectic a celor trei persoane, de nici o devenire, de nici o ,,tragedie n absolut care ar avea nevoie, spre a fi depit sau dezlegat, de dezvoltarea treimic a fiinei dumnezeieti. Aceste concepii proprii tradiiilor romantice ale filosofiei germane din veacul trecut, sunt cu desvrire dogmei Sfintei Treimi. Dac se vorbete de purcederi, de acte sau determinri luntrice, astfel de expresii, care curpind ideea de timp, de devenire i de nzuin, arat numai ct sunt de srace i de slabe limbajul i cugetarea noastr n faa tainei primordiale a Revelaiei. Din nou ne vedem obligai s ne ndreptm spre teologia apofatic, pentru e ne elibera de conceptele proprii gndirii, prefcndu-le n temeiuri de la care pornind, s ne ridicm la contemplarea unei realiti pe care inteligena creat nu o poate cuprinde1.

III. Fiina i ipostasurile Sfintei Treimi n gndirea Sfntului Grigorie de Nazianz.Dintre Prinii Bisericii niciunul n-a expus dogma Sfintei Treimi cu mai mult exactitate i mai mult profunzime ca Sfntul Grigorie de Nazianz. Sfntului Grigorie de Nazianz i se datoreaz ,,cea mai complet doctrin trinitar2. Dogma trinitar este expus mai pe larg n ,, Cele cinci cuvntri ale sale numite de el nsui ,,Cuvntri teologice. ,,n privina doctrinei trinitare, gndirea Sfntului Grigorie a rmas normativ, deschiznd calea preciziilor dogmatice ale secolului urmtor,1 2

Vladimir Lossky, Teologia Mistic a Bisericii de Rsrit, Ed. Anastasia, 1990, p. 75. Sfntul Grigorie de Nazianz, Cuvntarea a doua despre Dumnezeu, trad. cit., p.9.

5

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

trasnd o metod, adncind termenii i deasupra tuturor acestora, salvnd sensul profund al dogmei. n ceea ce privete nvtura despre fiin i ipostas, el adopt n ntregime baza triadologic a Sfntului Vasile. Totodat se inspir i din concepiile Sfntului Grigorie de Nyssa; mai mult, nu uit s fac restriciile i determinrile ce se impun cnd se aplic aceste noiuni n mod repetat. n ceea ce privete fiina, el remarc n mod deosebit c unitatea sa la indivizii aceleai specii din lumea material nu este dect o unitate general care nu are existen dect la ideile noastre, n timp ce unitatea fiinei i persoanele divine este o idee reala. Sfntul Grigorie arat c unitatea de fiin a Persoanelor treimice este deosebit de unitatea fiinelor din lumea material. Acestea chiar cnd aparin aceleai specii au fiina dispersat3. Cu toate c exist i ntre oameni o continuitate de natur, n comparaie cu unitatea fiinei lui Dumnezeu, unitatea lor este mult redus:,, Noi suntem nu numai compui, ci i contrari nou nine i unii altora, nermnnd nici o zi n mod curat aceiai, cu att mai puin toat viaa. Dar i curgem i cdem cu sufletele i cu trupurile4. n realitatea trinitar ,, Tatl, Fiul i Duhul Sfnt nu Se rup din continuitatea reciproc. ,,Fiind ntr-o infinit comunitate, ipostasurile divine sunt ,, total transparente Unul, Altuia, fiecare poart n mod comun cu celelalte ntreaga fire, infinitatea fiecruia nu las posibilitatea unei astfel de subieri a naturii divine ntre Ele5. Toate trei posed mpreun ntreaga natur divin i toate au n comun ntreaga fire fr nici o slbire a continuitii dintre Ele. Ele se pot asemna, dup cum spune Sfntul Grigorie , mai mult cu trei sori supraluminoi3

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 67-68. 4 Sfntul Grigorie de Nazianz, Cuvntarea a cincea, XV, trad. cit., p. 77 5 Pr. Prof. D. Staniloae, Teoogia Dogmatic,Ed. Insitutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1996 vol. I, p. 294

6

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

i supratranspareni care se cuprind i se arat reciproc, purtnd n mod nedesprit aceeai lumin infinit ntreag:,,Pentru noi exist un singur Dumnezeu, pentru c exsist o singur Dumnezeire i, dei credem c sunt trei, persoanele din El i au referina ctre Unime. Cci nu este unul din cei trei Dumnezeu, iar altul mai puin Dumnezeu, i nici unul un Dumnezeu mai nti, iar altul un Dumnezeu mai pe urm, nici nu se desparte prin voin, nici nu se mparte prin putere i nici nu exist ceva acolo din cele cte sunt proprii lucrurilor care se pot mprii, ci dac trebuie s-o spunem ntr-un cuvnt, Dumnezeirea este nemprit ntre mprii i ca n trei sori unii ntre ei ntr-o singur amestecare a luminii6. ,,n Sfnta Treime poziiiile pe care le ocup Persoanele n raportarea lor lor sunt neschimbate ntre Ele. ,,n Dumnezeu trebuie s fie Tatl i Fiul i Duhul Sfnt7.n aceast realitate trinitar, Persoanele divine nu-i schimb poziiile ntre ele. Fiina fiind una i fiind iubirea desvrit, raportarea este ca de la egal la egal, nu ca de la superior la inferior, nici ca ntre strini. ,,Dac Dumnezeu ar trebui s se raporteze la ceva strin de Sine, ar nsemna c are lips de ceva deosebit de Sine8. n micarea Unimei ctre Treime, Sfntul Grigorie vede egalitatea i nemprirea Persoanelor Sfintei Treimi. Numai divinitatea mrginit la o singur persoan ntr n dezbinare cu ea nsi. De aceea el prezint astfel micarea:,,Dumnezeirea, din starea de Unime la nceput, micndu-se ctre Doime s-a constituit n Treime. i aceasta este pentru noi, Tatl, Fiul i Duhul

6

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 69. 7 Pr. Prof. D. Stniloae, Teologia Dogmatic, Ed. Insitutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne,Bucureti, 1996 ,vol. I, p. 297 8 Ibidem

7

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Sfnt, unul nsctor i productor n afar dar fr ptimire i n afar de timp i n mod necorporal, iar ceilali, unul este nscut, iar cellalt purces9.

IV. Persoanele Sfintei Treimi n viziunea Sfntului Grigorie de NazianzDumnezeu Tatl- pricipiu de unitate n Treime

Struind asupra monarhiei Tatlui , izvor unic al dumnezeirii i principiu al unitii celor Trei , rsritenii aprau o concepie despre Treime pe care ei o socototeau mai concret, mai personal. Totui ne putem ntreba dac aceast triadologie nu cade n pcatul opus celui pe care grecii l reproau latinilor, dac anume, nu face s treac persoanele naintea naturii. Aceasta s-ar fi petrecut, spre exemplu, dac natura ar fi primit caracterul unei revelaii comune a persoanelor, cum este cazul n sofiologia Printelui Bulgakov, un teolog rus modern, a crei doctrin, ca i cea a lui Origen, dezvluie primejdiile gndirii rsritene sau, mai degrab, pericolele proprii gndirii ruseti. n realitate, tradiia ortodox este tot att de departe de acest exces rsritean pe ct este i antiteza sa apusean. ntr-adevr, aa cum am vzut, dac exist persoanele , aceasta este c pentru ele au natura; nsi purcederea lor const n a primi natura Tatlui. O alt obiecie poate prea mai ntemeiat: oare, aceast monarhie a Tatlui nu ar fi ea o expresie a subordiantianismului? Tatl, izvor unic, nu primete El n aceast concepie, nsuirea de persoan dumnezeiasc prin excelen? Sfntul Grigorie de Nazianz prevzuse aceast dificultate: ,,mi9

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, , Iai, 2000, p. 79

8

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

ar fi plcut, spune el, s-L preamresc pe Tatl ca pe Cel mai mare, pe El, din care cei egali i trag egalitatea odat cu fiina lor... m tem totui, s nu fac din Principiu un principiu al celor inferioare i s-L jignesc astfel, dei a voi s-L preamresc, cci slava Principiului nu st n micorarea acelora care purced din El. Fiecare luat n sine, este Dumnezeu, este Fiul ca i Tatl, la fel Duhul Sfnt ca i Fiul, totui, fiecare pstrndu-i nsuirea personal. Cei Trei luai mpreun sunt Dumnezeu. Fiecare este Dumnezeu din cauza consubstanilitii. Cei Trei sunt Dumnezeu din cauza monarhiei10. Sfntul Grigorie spune c Tatl este fr principiu iar fiina sa nu depinde de nimic n afar, nici nuntru, dect n El nsui:,,Dar Fiul nu este fr principiu dac admii pe Tatl drept cauz a Sa, cci Tatl n calitate de cauz este principiul Fiului. Dac nelegi principiul ca depinznd de durat, atunci el este de asemenea fr de principiu, cci stpnul duratei nu este supus duratei ca principiului su11. ,,Astfel,Tatl este ntors ctre lume ca Ipostasul iubirii, ca Izvorul iubirii pe care o mprtete prin Fiul i prin Duhul Sfnt ,,cele dou Mini ale lui Dumnezeu , Ipostasurile revelatoare i druioare ale Iubirii Tatlui12.

Dumnezeu Fiul-Cel unul Nscut.

Numele cel mai personal al Celui de-al doilea Ipostas, pentru Sfntul Vasile, este ,,Fiul, pentru Sfntul Grigorie de Nazianz este ,,Cel nscut, iar pentru Sfntul Grigorie de Nyssa, Cel Unul Nscut, Singurul Nscut, ceea ce exprim specificitatea Sa incomunicabil a). fa de ali fii; b). fa de Duhul.10 11

Vladimir Lossky, Teologia Mistic a Bisericii de Rsrit, Ed. Anastasia, 1990, p. 91-92 Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 89. 12 Pr. Prof. Boris Bobrinskoy, Taina Preasfintei Treimi, Ed. Insitului Biblic i de Misiune al B.O.R., Bucureti, 2005, p. 314.

9

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Tot aa cum Paternitatea dumnezeiasc nu este un antropomorfism provenit din experiena omeneasc, tot astfel Filiaia este i ea o realitate dumnezeiasc permanent n sine, temei al oricrei filiaii omeneti, precum i al nfierii omului de ctre Tatl ceresc. Trebuie amintite aici precizrile pe care Sfinii Prinii le-au fcut n explicitarea teologic a naterii Fiului. mpotriva lui Arie, care afirma despre Cuvntul c S-a nscut prin voia Tatlui, ca i lumea creat, Sfntul Atanasie afirm naterea din veci a Fiului, din fiina Tatlui. Acest termen - ,,din fiina Tatlui se dovedete a fi insuficient n msura n care ousia (fiina) patern este comun Fiului i Duhului. Prinii capadocieni vor afirma naterea Fiului de la Ipostasul Tatlui i din fiina Tatlui, subliniind astfel deplina transmitere a firii dumnezeieti a Tatlui ctre Fiul n taina naterii Sale. Tot ceea ce aparine Tatlui aparine Fiului. ,,Sfntul Vasile cel Mare l numete pe Fiul ,,Chipul Celui Nevzut, expresie curent ntlnit la Sfntul Atanasie i la Sfntul Chiril. Pentru Sfntul Atanasie, cuvntul ,,Chip echivaleaz cu ,, deofiin. Sfntul Vasile Spune n acest sens: ,, n preafericita contemplare a Chipului, s vezi neasemuita frumusee a Arhetipului. ,, Tot ceea ce aparine Tatlui este vzut n Fiul i tot ceea ce aparine Fiului aparine Tatlui, ntruct Fiul slluiete ntreg n Tatl i la rndul Su l are pe Tatl ntreg n Sine. Iat de ce Ipostasul Fiului devine ca o form i un chip care ne ngduie s recunoatem pe Tatl, iar ipostasul Tatlui este recunoscut n forma Fiului.13

13

Pr. Prof. Boris Bobrinskoy, Taina Preasfintei Treimi, Ed. Insitului Biblic i de Misiune al B.O.R., Bucureti, 2005, p. 315-317.

10

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Dumnezeu Duhul Sfnt - persoana dttoare de via

Dup ce Arie atacase dumnezeirea Fiului i fcuse din Aceasta prima creatur a Tatlui, de care se folosete ca de un obiect la facerea lumii, nici persoana Sfntului Duh nu va fi scutit de interpretrile subiective ale vremii. Pentru a evita interpretrile tendenioase i nenelegerile greite, Sfntul Vasile nu ntrebuineaz termenul pentru Sfntul Duh, i aceasta nmod deliberat. Celor care i cereau s le explice nvtura despre Duhul Sfnt, le ddea asigurarea c Sfntul Duh este mpreun adorat cu Tatl i cu Fiul. Metoda Sfntului Vasile a fost numit de Sfntul Atanasie i Sfntul Grigorie de Nazianz ,,economie. n acest sens, Sfntul Vasile ,,prefer s ntrebuineze cuvntul (de aceeai cinstire) cu sensul de . Prin aceasta era trecut n tcere i crezut ca dogm, iar era predicat ca kerigm. nsi nvtura despre Sfntul Duh are caracterul unei predanii mai tainice, mai puin descoperite, opus artrii strlucitoare a Fiului. O astfel de iconomie ascuns n revelarea Persoanelor trinitare n Sfnta Scriptur este destinuit n felul urmtor: ,,Vechiul Testament a artat n chip limpede pe Tatl, ntunecos pe Fiul. Noul Testament a descoperit pe Fiul dar n-a vorbit de Duhul Sfnt dect neclar. Astzi Duhul triete printre noi i se face cunoscut mai limpede14. Duhul Sfnt este cu adevrat Duh, ieind din Tatl, nu prin filiaie sau prin natere, ci prin purcedere, dac trebuie s se inoveze asupra numelor pentru a clarifica gndirea. Aceste cuvinte marcheaz o precizare a nvturii cretine. Fa de Sfntul Vasile cel Mare, Sfntul Grigorie de Nazianz nu ezit s exprime

14

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 123-125.

11

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

ntr-un mod clar dumnezeirea Sfntului Duh, numindu-l ,,Dumnezeu , ntr-o cuvntare public din 37215. Duhul Sfnt e Persoan ntre doi, este Persoana susintoare de relaie. El nu este un mediu impersonal. Tocmai ca este Persoana susintoare de relaie, e persoana dttoare de via. Cci o persoan se nvioreaz totdeauna prin i numai n ,,relaie16. La ntrebarea dac exresiile ce indic nsuirile fiinelor corporale (doarme, se mnie,merge) pot fi spuse avnd n vedere fiina dumnezeiasc, Sfntul Grigorie spune c acestea definesc nu natura dumnezeiasc, ci firea creat i deci nu pot indica dumnezeirea. i totui, dei nu sunt, spune c sunt17 ,,Sfntul Duh se indentific cu energia trinitar. Acest lucru l va afirma peste un mileniu Sfntul Grigorie Palama care numete Pneuma harul treimic, energia dumnezeiasc comun celor Trei, Tatlui, Fiului i Sfntului Duh ca Ipostas. Duhul ipostatic este persoana divin care comunic ntr-un mod personal Darul Tatlui i al Fiului. La Dumnezeu cei Trei nu sunt desprii. n fiecare sunt i ceilali Doi, avnd aceeai fiin i aceeai lucrare: ,, ntr-un fel sunt n acelai timp sunt unul. Dar nu sunt nici simplu unul, pentru c fiecare are aceai fiin i folosete aceeai lucrare ntr-un mod propriu: Ei sunt o TriUnitate18. Duhul Sfnt pornete din Tatl spre Fiul, cci ,,rmne n Fiul (Ioan 1, 32-35). Duhul Sfnt face legtura ntre Tatl i Fiul, fr s nceteze s fie Persoan distinct. Sfntul Duh nu se expune pe Sine n iconomia divin, ci l arat pe Fiul. Duhul se odihnete permanent ca ipostas peste Fiul i n starea lui de ntrupare: ,,Se nate Hristos, Duhul i este premergtor (Luca 3,21); se boteaz Hristos, Duhul Sfnt i este mrturisitor (Luca 4,1); este ispitit Hristos,15 16

Ibidem Pr. Prof. D. Stniloae, Sfntul Duh i sobornicitatea Bisericii n ,,Ortodoxia, XIX (1967), nr. 1, p. 42 17 Pr. Ile D. Negoi, nvtura despre Sfntul Duh la Sfntul Grigorie de Nazianz, n ,,Glasul Bisericii, XXVII (1968), NR. 9-10, P. 1007 18 Pr. Prof. D. Stniloae, Sfntul Duh n revelaie i n Biseric, n ,,Ortodoxia, XXVI (1974), nr. 2, p. 226

12

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Duhul l ntovrete (Fapte 1,9); se urc la cer Hristos, Duhul i este urma (I Corinteni 2,11); cci ce lucru mare i propriu lui Dumnezeu nu poate El s fac? Prin temeinica contribuie a Sfntului Grigorie de Nazianz, problemele triadologice i-au aflat rspunsul definitiv, rspuns ce a devenit trire i tradiie a Bisericii19.

V. Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Coninutul dogmei Sfintei Treimi, exprimat n formula scurt, Dumnezeu este unul n Fiin i ntreit n Persoane: Tatl, Fiul i Duhul Sfnt are o densitate i o adncime tainic fr egal n credina noastr, de unde greutatea unei analize teologice deplin mulumitoare a coninutului ei din punct de vedere al nelegerii noastre, coninut care nu poate fi asemnat cu nimic din cele ale lumii create. Cum s-a spus i n capitolele precedente, Dumnezeu este unul dup Fiin i ntreit dup Persoane, ceea ce nseamn c Fiina nu se mparte n trei, ci exist ntreag i cu toate perfeciunile dumnezeieti n fiecare Persoan, fr ca prin aceasta s Se confunde Persoanele, Ele distingndu-se ca Persoane, i fr ca nsuirile persoanale, distinctive, s despart Persoanele ntre Ele, ceea ce ar nsemna spargere a unitii. Astfel, raportul dintre Persoanele Sfintei Treimi poate fi nfiat dup mai multe aspecte, ca: al dumnezeirii Persoanelor, al distinciilor dintre ele, al comuniunii intratreimice,

19

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 141.

13

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

al ntreptrunderii Persoanelor, al lucrrilor dumnezeieti atribuite uneori ntregii Sfintei Treimi, alteori uneia dintre Persoane20.

Dumnezeirea Persoanelor

Fiecare Persoan este Dumnezeu adevrat, putem spune Dumnezeu Tatl, Dumnezeu Fiul, Dumnezeu Duhul Sfnt fr a spune c sunt trei dumnezei ci unul deoarece fiecare are ntreaga fiin divin n chip nemprit, nedespit i continuu. 1. Dumnezeirea Tatlui - este clar afirmat n Sfnta Scriptur nct nici un eretic nu a contestat-o: ,,i aceasta este viaa venic:S Te cunoasc pe Tine singurul Dumnezeu adevrat i pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan 17,3). Dei Tatl nate din veci pe Fiul i purcede din veci pe Duhul Sfnt nu nseamn c are o ntietate n faa celor dou Persoane. Cu toate c n Noul Testament sunt dou texte care ar lsa s se vad o ntietate a Tatlui: ,,Iisus ia zis Nu te atinge de Mine, cci nc nu m-am suit la Tatl Meu. Mergi la fraii Mei i le spune (Ioan 20,17). 2. Dumnezeirea Fiului este clar afirmat n Sfnta Scriptur ns ,,fiindc Fiul S-a smerit pe Sine ntru asemenea msur nct celor necredincioi li se prea a nu mai fi Dumnezeu (Sfntul Maxim Mrturisitorul), dumnezeirea Fiului a fost contestat: ,,Domnul a zis ctre Mine (Psalmul 2,7). 3. Dumnezeirea Duhului Sfnt este clar afirmat n Sfnta Scriptur ns fiindc Duhul Sfnt este cea mai tainic persoan a Sfintei Treimi.

20

Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005, p. 116-117.

14

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Sfntul Grigorie struie cu trie asupra dumnezeirii Sfntului Duh. Nu mai gsim aici ,,iconomia doctrinar a Sfntului Vasile, el neadmind

compromisuri de limbaj care ar duna adevrului: ,,Duhul, ascultai-m bine, pe Duhul noi l mrturisim ca Dumnezeu. Repet: Tu eti Dumnezeul meu. i pentru a treia oar strig: Duhul este Dumnezeu. Pn astzi, nimic altceva nu a zdruncinat att universal ca ndrzneala cu care-L proclamm Dumnezeu pe Duhul. Dac Duhul este fptur, zadarnic te-ai botezat. Dac Duhului nu I se aduce nchinare, cum m dumnezeiete El prin botez? Iar dac I se cuvine nchinare, cum nu e vrednic de toat evlavia? Iar dac e vrednic de toat evlavia, cum nu e Dumnezeu? Una atrn de alta, e un lan cu adevart de aur i e mntuitor. De la Duhul ne este naterea din nou; de la naterea din nou, e recrearea, cunoaterea Celui ce ne recreeaz. Vedei dar ce ne druiete Duhul mrturisit ca Dumnezeu. Vedei dar de ce ne lipsete negarea Duhului ca Dumnezeu. Prin Duhul am cunoscut pe Dumnezeu. El nsui este Dumnezeu i n cealalt via El m face Dumnezeu21.

Comuniunea Persoanelor

Comuniunea Persoanelor nseamn c Persoanele sunt ntr-o comuniune intratreimic bazat pe iubire. Sfntul Grigorie vede n Treime singura realitate desvrit ridicat deasupra doimei caracterizat prin imperfeciune. Doimea nu este nici infinit, nici fr de nceput. Ea nu poate fi nceputul a ceva, deoarece este ,,circumscris att prin unirea ct i prin desprirea ei. Prin unire, ntrct existena ei const din compoziia unitilor, sub care e cuprins ea sub prile21

Pr. Prof. Boris Bobrinskoy, Taina Preasfintei Treimi, Ed. Insititutului Biblic i De Misiune al B.O.R., Bucureti, 2005, p. 288-289.

15

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

ei i n care se poate tia ea n prile ei. Iar prin desprire ntruct este micat de numrul din care a nceput i sub care se cuprinde, odat ce nu are prin fire i fr relaie existena. Unitatea de fiin arat c fiecare persoan posed nentrupat fiina. Totui n nvtura despre Dumnezeu se accentueaz nu numai caracterul unitar, ci i cel treimic. Plenititudinea existenei fiind n fiecare Persoan treimic, fericirea nu este n posesiunea singuratic a ei, ci n cea comun. Dei prin infinita s-a existen Dumnezeu are fundamentul fericirii nemrginite, el nu o are ntr-un sens egoist. Fericirea la Dumnezeu este dat de comuniunea Persoanelor treimice. De aceea caracterul personal al lui Dumnezeu implic pluripersonalitatea22. Numai prin cel de-al treilea, iubirea a dou subiecte se dovedete capabil s mite i s se ntind la subiecte care fac posibil actul revrsrii generoase peste zidul inchisorii n doi: ,, Numai al treilea implic eliberarea deplin a iubirii, de egoism. Numai pentru c este un al treilea, cei doi pot deveni simultan unul23. Principiul comuniunii l constituie Tat care este izvorul dumnezeirii i care mprtete Fiina divin Fiului prin natere i Duhului prin purcedere: ,,i cuvntul S-a fcut trup i S-a slluit ntru noi i am vzut slava Lui, slav ca a Unuia-Nscut din Tatl plin de har i de adevr (Ioan 1,14). n baza comuniunii putem spune astfel: Tatl este n Fiul i n Duhul, Fiul este n Tatl i n Duhul i Duhul este n Tatl i n Fiul. Tot n baza comuniunii cele trei Persoane au aceeai Fiin divin, aceleai atribute dumnezeieti i aceleai lucrri dumnezeiti.

22

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 81-82.

16

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Perihoreza Persoanelor

Aceast mpreun existen, coexisten a persoanelor dumnezeieti, mpreun locuire n nelesul de a fi una n alta, fiecare n celelalte, far amestecare, teologia o numete perihorez, care nsemn nconjurare reciproc, sau mai potrivit, ntreptrundere reciproc, numire pentru venica perihorez treimic. Perihoreza exprim att unitatea, ct i trinitatea lui Dumnezeu. Unitatea, pentru ca Tatl, Fiul i Duhul Sfnt au aceeai Fiin, una i unic, identic, nemprit i nempribil ntre Persoane; trinitatea, pentru c Fiina cea una i nempribil este afirmat ca subzistnd, adic meninndu-Se ntreag nu ntr-o singur Persoan, ci n trei Persoane reale, deosebite ca Persoane, dei fr a se mpri sau repeta de la o Persoan la alta. Astfel, dat fiind identitatea de Fiint nempribil, cele trei Persoane care au o ntreag fiecare nu pot fi cugetate alfel decat existnd n perihorez, adic ntreptrunznd-se. Fr perihorez, Persoanele divine ar fi concepute ca existnd alturi una de alta, ca n lumea uman, desprite, i, drept concluzie, s-ar afirma trei Dumnezei; i mai departe, fiind trei i deci limitndu-se reciproc, nici unul n-ar fi desvrit, adic Dumnezeu. n cugetarea teologic asupra raportului Persoanelor Sfintei Treimi, perihoreza corect neleas se impune ca factor explicativ fr de care se cade n erezii antitrinitare (gnosticism, tetratism, triteism). Pentru noi taina perihorezei Persoanelor dumnezeiti rmne neptruns. Asemnrile ncercate, de pild, cu ntreptrunderea mai multor tiine n acelai spirit sau ntreptrunderea luminilor mai multor lmpi n aceeai cas, fr a se amesteca lmpile fiind doar fenomene care ntrees oarecum mecanic, iar nu ca persoane

17

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

distincte, nu ne pot spune sau nfia nimic din transcendena absolut a ntreptrunderii Persoanelor dumnezeieti24. n Sfnta Treime plintatea unei Persoane cere prezena n ea a Altuia, un altul care nu poate s fie dect egalul lui n sesfrire. Aceasta nu este deloc opoziie n plenititudinea diferit a Unitii: ,,Diversitatea absolut coincide cu unitatea absolut25.

Apropriea Persoanelor

Dup perihoirez, un alt aspect important al raportului dintre Persoanele Sfintei Treimi este cel numit apropriere, numirea care se refer la faptul c, uneori, se atribuie unei persoane divine o nsuire sau o lucrare extern care aparine, real i deplin, i celorlalte dou Persoane, dar este afirmat ca i cum i-ar fi proprie Persoanei Creia i se atribuie. Atribuirea aceasta, adic aproprierea, nu se face prin excluderea celorlalte Persoane de la ceea ce se atribuie uneia dintre Ele, fr ca prin aceast atribuire s nceteze de a fi i rmne n comun. Dac, de pild, Tatlui i se atribuie puterea, Fiului adevrul, Duhului Sfnt harul nu nseamn c numai Tatl este puterea, numai Fiul este adevrul i numai Duhul Sfnt este harul, ci c toate acestea, ca i celelalte atribute, sunt comune Persoanelor dumnezeieti i nedesprite. n genere, toate nsuirile fiiniale pot fi atribuite, apropriate, unei Persoane, dup cum i o nsuire sau o lucrare poate fi atribuit celor trei Persoane. De pild. Revelaia este, desigur nu n acelai mod, i a Tatlui , i a Fiului, si a Duhulu Sfnt. Tot aa creaia lumii: Tatlui I se atribuie hotrrea dimpreun cu planul; Fiului, executarea; Duhului Sfnt, plinirea sau24

Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005, p. 121-122 25 Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 78

18

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

desvrirea, sau lucrarea dumnezeiasc n lume; Tatl este Creatorul, Fiul este Mntuitorul i Duhul Sfnt este Sfinitorul. Toate acestea se petrec aa fiindc ,,Dumnezeu toate le face prin Fiul n Duhul Sfnt (Sfntul Atanasie cel Mare, dup Sfntul Apostol Pavel, Romani). Referitor la numirile date Persoanelor divine: Tatlui I se atribuie numele de Dumnezeu, Fiului Domn, i Duhului Sfnt Duh, fr ca prin aceasta s fie desprii i nici amestecai, ci de aceeai Fiin i putnd fiecare n parte s fie numit Dumnezeu, Domn i Duh26.

Distincia Persoanelor

Tot cu privire la raportul dintre Persoanele Sfintei Treimi, anume la distincia dintre Ele, se cuvine s se sublinieze c nsuirile personale interne, anume proprietile (Tatl nenscut, nepurces izvorul dumnezeirii, Fiul se nate din veci din Tatl, Duhul Sfnt purcede din veci din Tatl), nu se pot comunica de la o Persoan la alta27. Persoanele Sfintei Treimi se disting i prin nsuiri externe: Tatl este Creatorul, Fiul este Mntuitorul i Duhul Sfnt este Sfinitorul. Aceste nsuiri constituie o sinergie, o mpreun lucrare deoarece Persoanele sunt nedesprite n lucrarea Lor. Tatl este Creator dar i Fiul este Creator: ,,Toate prin El s-au fcut i fr El nimic nu s-a fcut din ce s-a fcut (Ioan 1,3). Dar i Duhul este Creator: ,,Trimite-vei duhul Tu i se vor zidi i vei noi faa pmntului (Psalmul 103,31). Numai fcnd o distincie clar a Persoanelor divine i afirmnd deofiinimea lor Sfntul Grigorie putea depi concepia ariano-eunomic, prezentnd dinamismul vieii divine, n care numele Persoanelor nu sunt26

Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005, p. 120 27 Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005, p. 120

19

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

cuvinte lipsite de coninut, ci realiti ce scot n relief egalitatea lor, n dumnezeire: ,,Atunci cnd numesc pe Dumnezeu, eu numesc pe Tatl, pe Fiul i pe Duhul Sfnt.Ca i Sfntul Atanasie, Sfntul Grigorie subliniaz inseparabilitatea celor trei ipostasuri pn ntr-att nct distincia lor o consider posibil ,,numai cu mintea , la care K. Holl observ c aici Sfntul Grigorie ,,aproape atinge sabelianismul. ns aceste pericol a fost mic deoarece el a reuit s exprime modul de existen al celei de-a treia Persoan a Sfintei Treimi, Sfntul Duh, afirmnd cu putere dumnezeirea ei28. Toate aceste precizri premergtoare ne ajut n cunoatere, anume pentru o mai mulumitoare caracterizare a Persoanelor Sfintei Treimi, avnd permanent p deosebit grij s nu se strecoare nici o confuzie ntre numirile de atribute, predicate, proprieti, aproprieri, i s nu rezulte nici o concluzie care ar putea altera sau pgubi sub orice form coninutul credin ei dreptmritoare, ortodoxe29.

28

Vasile Cristescu, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000, p. 73. 29 Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Arhid. Prof. Dr. Ioan Zgrean, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj Napoca, 2005.

20

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

VI. Influena Sfntului Grigorie de Nazianz asupra nvturii trinitare din secolele urmtoare

Caraterizat prin nlimea olipmpian a cugetrii i a ortodoxiei sale, teologia Sfntului Grigorie de Nazianz a exercitat o puternic influen doctrinal att asupra contemporanilor ct i asupra urmailor si din perioada patristic i chiar mai trziu, pn n vremea modern. Primii asupra crora Sfntul Grigorie a exersat influena sa au fost Sfntul Vasile i Sfntul Grigorie de Nyssa; comunitatea de gndire i prietenie care-i Nazianz a recunoscut ceea ce ce datora Sfntului Vasile, dar adesea el l-a depit pe prietenul su, preciznd terminologia sa, mrturisind ntr-un sens teologic mai profund. Textul din ,,Viaa lui Moise, a Sfntului Grigorie de Nyssa, care vorbete de urcarea muntelui contemplaiei, urmeaz destul de aproape ,,Cuvntarea a doua despre Dumnezeu. Trecerea gndirii teologice a Sfntului Grigorie la aceea a lui Augustin se efectueaz aici prin mijlocul citatelor implicate. Se poate pune ntrebarea: de unde vin numeroasele texte atribuite Sfntului Grigorie prin Fericitul Augustin? Voind s sublinieze autoritatea Sfntului Grigorie, Augustin nsui afirm c Occidentul n-ar fi putut suferi un moment s fie lipsit de tezaurele acestei gndiri i cere imediat traducerea lor. Acest lucru a fost realizat de Rufin de Aquileea. Versiunea sa deschide trecerea doctrinei Sfntului Grigorie n opera augustinian. Din anul 413, timp n care compune opera sa ,,De Trinitate, Augustin citeaz afirmaia Sfntului Grigorie ,,Episcop de Orient, asupra caracterului nevzut al lui Dumnezeu. Ideea de relaie a Sfntului Grigorie de Nazianz nu

21

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

este folosit n acelai scop ca n ,,De Trinitate. Ea rmne mai mult n linia gndirii legate de Sfntul Vasile. Relaia () exprimat prin termenii Tat i Fiu exprim comunitatea de natur rezultnd din natere: deci Fiul este Dumnezeu. Pentru Fericitul Augustin relaia este dintr-un alt ordin dect esena. Tatl i Fiul sunt termeni de relaie: deci esena divin rmne una i aceeai. Deosebirea ipostasurilor este aratat de Sfntul Grigorie sevind astfel ca idee Fericitului Augustin. n timp ns ce Sfntul Grigorie arat c ceea ce deosebete un ipostas fa de altul este un mod de a fi ( ), Fericitul Augustin afirm ideea de realie. Ideea de persoan include ns ntotdeauna ideea de substan, n timp ce ideea de relaie presupune dar nu include pe cea de substan. Ca i Sfntul Grigorie, Fericitul Augustin va apra unitatea i nedesprirea celor trei Persoane divine. Dup Augustin, raportul Persoanelor divine cu esena lui Dumnezeu nu este acelai cu raportul persoanei umane cu natura omului. Omul cu chip al treimii prin sufletul su, nu este dect o persoan; realitatea al crui chip este, este treime de persoane. n plus, persoana divin este ntreag Dumnezeu, persoana uman nu este ntreag om. Persoana divin egaleaz ntreaga realitate a lui Dumnezeu, persoana uman nu egaleaz omul. Remarcnd lupta Sfntului Grigorie pentru egalitatea i coeternitatea Fiului cu Tatl mpotriva arienilor, Sfntul Maxim explic textele Cuvntrilor, insistnd asupra legturii voinei cu voitorul, a naterii cu nsctorul. Astfel, teologia Sfntului Grigorie devine pentru Sfntul Maxim argument de baz mpotriva monotesimului. Explicndu-l pe Sfntul Grigorie, depete pe Sfntul Grigorie, ci traseaz un cerc de linite n jurul tainelor.

22

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Astfel, prin gndirea Sfntului Grigorie de Nazianz, Sfntul Grigorie Palama ajunge s pstreze sensul profund al adevrului despre fiina i lucrrile lui Dumnezeu. Deosebirea ntre fiin i lucrrise reduce la aceea c fiina este cauz sau izvor, iar lucrrile sunt efectele cauzei. Aceast deosebire o vede Sfntul Grigorie Palama i ntre Tatl i celelalte dou Persoane, fr ca s rezulte de aici ideea de compunere a fiinei divine, aa cum ncercau scolasticii s-i acuze pe ortodoci. Sfntul Grigorie arat c precum Fiul e al doilea dup Tatl, n ceea ce privete ordinea, nu natura, aa i lucrrile sun t subordonate fiinei tot n ceea ce privete natura.

23

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Concluzie

Vorbirea despre Dumnezeu este lucru greu i nalt; nu oricine poate filosofa despre Dumnezeu i nici oricnd i nici orice. Despre Dumnezeu poate filosofa numai cel care, mai nainte de aceasta , s-a curit i trupete i sufletete; trupete prin adormirea simurilor, prin apatie; sufletete, prin ridicarea cu mintea la Dumnezeu, prin contemplaie, fiindc cel care nu este curat trupete i sufletete nu se poate apropia de Dumnezeu, care este puritatea cea desvrit, dup cum ochiul bolnav nu poate s priveasc drept razele soarelui; nu se poate filosofa despre Dumnezeu oricnd, ci numai atunci cnd avem desvrit linite sufleteasc, cnd mintea scap de fanteziile i nlucirile neltoare i obositoare. Aa spunea Sfntul Grigorie de Nazianz, referindu-se la putina omului de a vorbi despre Dumnezeu. Aceste cuvinte a sfntului printe reliefeaz profunda sa gndire teologic amestecat cu o credin curat i lucrtoare care au transformat discursul teologic al acestui printe capadocian ntr-o adevrat tiin a mntuirii sufletului i a dobndirii vieii venice. Biserica i-a dat lui Grigorie titlul de teologul Treimii. Acest lucru este potrivit pentru el nu pentru c i-a petrecut toat viaa aprnd doctrina ortodox a Treimii mpotriva nvturilor false i eretice, ci i pentru c, pentru el contemplaia Treimii este elul ultim al vieii duhovniceti. De prima dat dup ce m-am eliberat de lumea material, scrie Grigorie m-am dedicat gndurilor radiante ale raiului i marelui intelect, care m-a luat de aici i care m-a separat de carnea ascuns n mine n rai. De atunci lumina Treimii m-a iluminat i nu mi mai pot imagina ceva mai iradiant dect ea. De la cel mai nalt tron din rai Treimea vars jos o lumin inefabil asupra tuturor i Treimea este o surs pentru tot ceea ce este mai separat de cele mai nalte lucruri de24

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

timp. De atunci, sunt mort lumii i lumea este moart pentru mine. Toate versurile religioase ale lui Grigorie sunt dedicate Treimii. Treimea este bijuteria mea i elul gndului meu, mrturisete el. La sfritul vieii mele el se roag s se alture Treimii i s fie cuprins de lumin.

25

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

Bibliografie

1. Biblia sau Sfnta Scriptur, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1995; 2. Dogmatica Ortodox, manual pentru seminariile teologice, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1991; 3. Sfntul Grigorie de Nazianz, Cele cinci cuvntri teologice despre Dumnezeu , traducere din limba greac, note introductive i comentarii de Pr. Dr. Gheorghe Tilea, Ed. Herald, Bucureti, 2004;

Lucrri, studii:

4. Bobrinskoy, Pr. Prof. Boris, Taina Preasfintei Treimi, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 2005; 5. Cristescu Vasile, Persoanele trinitare i comuniunea dintre ele n teologia Sfntului Grigorie de Nazianz, Ed. Junimea, Iai, 2000 6. Lossky Vladimir, Teologia Mistic a Bisericii de Rsrit, Ed. Anastasia, 1990. 7. Negoi Pr. Ilie. ,nvtura despre Sfntul Duh la Sfntul Grigorie de Nazianz, n ,,Glasul Bisericii, XXVII (1968), NR. 9-10. 8. Stniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru,Teologia Dogmatic,Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1996, vol. I 9. Stniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru, Sfntul Duh n revelaie i n Biseric, n ,,Ortodoxia, XXVI (1974), nr. 2.

26

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

10. Stniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru, Sfntul Duh i sobornicitatea Bisericii n ,,Ortodoxia, XIX (1967), nr. 1. 11. Todoran Pr. Prof. Dr. Isidor, Zgrean Arhid. Prof. Dr. Ioan, Dogmatica Ortodox, Ed. Renaterea, Cluj-Napoca, 2005

27

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

28

Raportul dintre persoanele Sfintei Treimi n opera Sfntului Grigorie de Nazianz

29


Recommended