+ All Categories
Home > Documents > Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală...

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală...

Date post: 20-Jun-2020
Category:
Upload: others
View: 14 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
15
Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006 1. Proiectarea sistemului de identificare geometrică a fracturii Sistemul de identificare geometrică a fost conceput să funcţioneze în jurul echipamentului computer tomograf de construcţie Siemens Somatom Plus4 Power. Acesta este prezentat în 1. Figura 1 Echipamentul CI Siemens Somatom Plus4 Power Schematic, un sistem de identificare a fracturii este prezentat în 2 împreună cu componentele sale. Sistemul de generare imagini 2D cu un echipament radiologic flouroscop cu dispozitiv C şi/sau un tomograf computerizat oferă imagini pe folii radiologice sau numerice în planuri ortogonale sau diverse secţiuni din zona traumatizată. Important pentru această fază este de a se adopta numărul şi poziţiile planelor de secţionare optime pentru a se facilita obţinerea unui model 3D precis. Sistem generare imagini 2D Sistem computerizat Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică Sistemul computerizat Reverse Engineering (Modeling) este structurat hard-soft şi pe baza imaginilor 2D generează modelele geometrice 3D ale fragmentelor osoase ale fracturii precum şi al ansamblului acestora. In Figura este redat un set de imagini corespunzând unor obiecte 3D reconstruite cu ajutorul calculatorului de conducere al CT-ului. Aceste imagini au o rezoluţie deosebit de bună, permit investigaţii de ordin geometric, secţionări, desfăşurate în diverse moduri. Există însă şi un mare dezavantaj, legat de faptul că aceste obiecte 3D nu pot fi exportate în alte formate CAD/CAM cunoscute şi deci nu pot sta la baza niciunui procedeu de reengineering.
Transcript
Page 1: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

1. Proiectarea sistemului de identificare geometrică a fracturii

Sistemul de identificare geometrică a fost conceput să funcţioneze în jurul

echipamentului computer tomograf de construcţie Siemens Somatom Plus4 Power. Acesta

este prezentat în 1.

Figura 1 Echipamentul CI Siemens Somatom Plus4 Power

Schematic, un sistem de identificare a fracturii este prezentat în 2 împreună cu

componentele sale. Sistemul de generare imagini 2D cu un echipament radiologic flouroscop

cu dispozitiv C şi/sau un tomograf computerizat oferă imagini pe folii radiologice sau numerice

în planuri ortogonale sau diverse secţiuni din zona traumatizată. Important pentru această fază

este de a se adopta numărul şi poziţiile planelor de secţionare optime pentru a se facilita

obţinerea unui model 3D precis.

Sistem generare imagini 2D

Sistem computerizat Reverse Engineering

Prototipare virtuală

Modele 3D (părţi şi ansamble)

Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Sistemul computerizat Reverse Engineering (Modeling) este structurat hard-soft şi pe

baza imaginilor 2D generează modelele geometrice 3D ale fragmentelor osoase ale fracturii

precum şi al ansamblului acestora. In Figura este redat un set de imagini corespunzând unor

obiecte 3D reconstruite cu ajutorul calculatorului de conducere al CT-ului. Aceste imagini au o

rezoluţie deosebit de bună, permit investigaţii de ordin geometric, secţionări, desfăşurate în

diverse moduri. Există însă şi un mare dezavantaj, legat de faptul că aceste obiecte 3D nu pot fi

exportate în alte formate CAD/CAM cunoscute şi deci nu pot sta la baza niciunui procedeu de

reengineering.

Page 2: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Figura 3 Imagini ale unor obiecte 3D obţinute cu ajutorul softului de reconstrucţie propriu CT

Problema generării de obiecte 3D pe baza imaginilor 2D obţinute prin radiografiere sau

expunere directă şi a exportului lor în formate cunoscute (STL în speţă) se poate rezolva cu

ajutorul unor programe de calcul a căror achiziţie a fost realizată în cadrul acestei etape de

execuţie a proiectului. Aceste obiecte vor fi integrate ulterior în mediul de realitate virtuală

facilitând utilizatorului o interacţiune directă şi multi-modală cu acestea.

Una din dimensiunile de o deosebită actualitate a performanţei în chirurgia reparatorie o

constituie personalizarea soluţiilor de implantare sau a elementelor de corecţie a scheletului. De

cele mai multe ori, în tehnicile chirurgicale clasice, aceste rezolvări survin prin încercări

repetate, care sunt traumatizante şi în general riscante. Din acest motiv, pentru verificarea

soluţiei adoptate de medic, proiectul propune crearea unor replici/modele ale parţilor modelate

şi ale elementelor de implantare sau de grefare, în afara mediului chirurgical, din materiale

uşoare şi ieftine. Pe baza acestor modele, create pe maşini de prototipare rapidă cu răşini

sintetice, medicul poate exersa într-un mediu virtual şi poate obţine astfel deprinderi

suplimentare pe care să le pună în practică în sala de operaţie. Pentru a se putea face studii

concrete în cadrul proiectului se propune achiziţia unei astfel de maşini de prototipare rapidă,

împreună cu programele de calcul aferente, în una din etapele ulterioare de execuţie ale

proiectului.

În cazul imaginilor 2D de tip radiologic se impune preliminar o procesare grafică de

extragere de linii de contur şi de parametrizare a acestora. Apoi, identificarea geometrică a

fracturii şi reconstituirea fragmentelor ca obiecte CAD are drept scop integrarea fracturii reale

într-un spaţiu virtual creat cu ajutorul tehnicilor de realitate virtuală. Pe această bază, medicul

Page 3: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

poate investiga extraoperator zona afectată şi poate să desfăşoare un protocol operator virtual

pentru validarea unor soluţii şi pentru definirea cu mare precizie a formei şi dimensiunilor unor

eventuale grefoane sau implanturi. Reconstrucţia 3D pornind de la imagini scanate este de o

mare importanţă în acest caz.

Organizarea sălii de identificare geometrică

Modelare în realitate virtuală a sălii de operaţie

Sala de operaţii virtuală din punct de vedere hard se compune dintr-un sistem CAVE

(Cave Automatic Virtual Environment) care este o incintă de 3x3x3 m (vezi Figura )

supervizată spaţial (pe trei direcţii ortogonale) de trei staţii grafice prin intermediul a câte unui

videoproiector şi a unui panou reflector.

Figura 4 Sisstem CAVE de imersie în mediul virtual

Pentru a se facilita interacţiunea operatorului (in cazul de faţă medicul chirurg ortoped)

cu imagini (modele 3D) reprezentate la nivelul display-ului calculatorului) sunt necesare

dispozitive hard de interacţiune în mediul virtual de tipul celor prezentate în Figura 4.

Calculator Dispozitive de vizualizare şi interacţiune haptică Operator uman

Figura 5 Interacţiunea om-calculator în mediul virtual

Dispozitivele de vizualizare în mediul virtual oferă operatorului uman imagini spaţiale

virtuale ale modelelor reprezentate la nivelul display-lui calculatorului şi, de obicei, sunt de

Page 4: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

tip ochelari sau cască. Astfel de dispozitive se află în dotarea colectivului de lucru Realitate

virtuală din cadrul Departamentului de Mecatronică în care se derulează prezentul proiect, ele

fiind achiziţionate din alte surse de finanţare.

Figura 6 Cască virtuală de tip 5DT HMD 800 şi ARvision-3D HMD

Dipozitivele de interacţiune în mediul virtual sunt montate sau în interacţiune cu mâna

operatorului şi asigură intervenţii directe (atingere, manipulare) a modelelor reprezentate la

nivelul calculatorului. Aceste dispozitive se află de asemenea în dotarea colectivului de

cercetare al UPT.

Figura 8 dispozitiv haptic PHANTOM DESKTOP

Figura 7 Mănuşă virtula cu 16 senzori5DT

În cadrul proiectului FP6 (VEGA-Virtual Reality in Product Design and Robotics),

demarat şi finanţat începând cu data de 1 mai 2005, s-a achiziţionat de către Universitatea

Transilvania Braşov sistemul de realitate virtuală evoluat de tip CAVE cu dispozitive de

vizualizare (HMD) şi interacţiune haptică (de tip Datagloves, Phantom şi SPIDAR), inclusiv

softul de bază necesar dezvoltării diverselor aplicaţii. Acest sistem, prin completare cu

dispozitivele de acţiune medicale specifice şi cu modelele geometrice elaborate de colectivul

partenerului UPT va sta la baza dezvoltării aplicaţiei de tip sală de operaţie virtuală în vederea

planificării (simulării) fazelor intra-operatorii ortopedice.

O importanţă deosebită pentru aplicaţia de planificare a intervenţiei ortopedice în sala de

operaţii virtuală o au dispozitivele haptice (cu retur de forţă la mâna) care vor permite

operatorului (medicul chirurg) să „simtă” în timpul derulării intervenţiei virtuale contactele

Page 5: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

directe cu şi dintre fragmentele osoase virtuale realizându-se astfel un nivel ridicat de realism a

acţiunilor din mediul virtual, similar cu cele din mediul real.

Odată realizată configuratia hard şi soft se deschide un nou câmp de cercetări privitor la

strategiile de operare ortopedice. Dezvoltarea strategiei de reconfigurare a osului fracturat, de

către un medic (sau o echipă) imersat total în mediul virtual, se face prin manipulări şi potriviri

ale fragmentelor osoase şi ale implantului. Aceste secvenţe se realizează prin intermediul

dispozitivelor haptice (cu retur de forţă la mâna) si implică încercări multiple în vederea

optimizării traiectoriilor precum şi a succesiunilor intervenţiilor.

O variantă simplificată a mediului virtual se poate obţine prin utilizarea unui ecran de

defazare a imaginii reflectate care crează impresia de spaţiu 3D şi în care se poate plonja cu un

dispozitiv de tip Phantom, asa cum se observă în .

Figura 9 Sistem de imersie bazat pe reflexie

Se studiază oportunitatea achiziţiei în etapele următoare ale proiectului a unui asemenea sistem, deosebit de util pentru exersarea operaţiilor simple de lucru cu instrumentele chirurgicale virtuale.

Page 6: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Implementare hard-soft a sistemului de identificare

Sistemul de identificare geometrică a fracturilor se bazează pe imagini achiziţionate prin tomografie computerizată şi prelucrarea ulterioară a acestora în vederea obţinerii de obiecte 3D care pot fi transferate într-un mediu virtual.

Computer-tomografia (CT) face parte din explorările imagistice secţionale, fiind o metodă relativ recentă rezultată din combinarea utilizării razelor X şi a computerului. CT se bazează pe două principii:

- măsurarea atenuarii unui fascicul de raze X ce traversează un corp şi calculul coeficientului său de atenuare, deci a densităţii sale radiologice;

- reconstrucţia imaginii unui obiect plecând de la proiecţiile sale diferite, practic realizând o reproducere bidimensională a realităţii tridimensionale. Imaginea CT reprezintă etalarea anatomică a unei secţiuni axiale a corpului uman de o grosime prestabilită, prin măsurători ale absorbţiei razelor X făcute din diverse unghiuri în jurul corpului uman.

Figura 10 Principiul formării imaginilor la tomografia computerizată

Planul de secţiune este pentru majoritatea structurilor investigate, cel transversal sau axial, pentru fiecare secţiune tubul de raze X se roteşte în jurul bolnavului, având pe partea opusă detectorii al căror rol este de a recepta energia fotonică ce a traversat corpul uman şi de a o transforma în energie luminoasă, pe care ulterior o fotodiodă o transformă în semnale electrice. Aceste semnale sunt apoi digitalizate şi transmise unui procesor de imagini, ce reconstruieşte imaginea pe baza unui număr mare de măsurători, doza de iradiere fiind apreciabilă. În timpul scanării sunt obţinute diferite profile de atenuare sau proiecţii. Profilele de atenuare sunt o colectare a datelor obţinute de la canalele de detectori la o poziţie unghiulară dată a unităţii tub-detector. CT-urile moderne au aproximativ 1.400 de proiecţii la 360° sau aproximativ 4 proiecţii pe grad. Fiecare profil de atenuare cuprinde datele obţinute de la aproximativ 1.500 de canale de detectori, aproximativ 30 de canale pe grad în cazul deschiderii de 50° a fasciculului de radiaţii. Schema de ansamblu a unei unităţi CT cuprinde: - sistemul de achiziţie a datelor, - sistemul de procesare a datelor, - sistemul de vizualizare şi stocare a datelor, - sistemul de comandă a ansamblului. Datele colectate de la fiecare secţiune sunt stocate separat. CT-spirală, sau volumetrică presupune mişcarea continuă a mesei şi rotirea continuă a tubului în timp ce pacientul avansează în Gantry. Raportul dintre viteza mesei/rotaţie (nu per secunda) şi grosimea secţiunii este cunoscut sub denumirea de PITCH. Reconstrucţia imaginii este facută dintr-un singur set de date la grosimea şi intervalul dorit.

Page 7: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Avantajele CT-spirală sunt: - reducerea timpului de explorare (un examen de abdomen este efectuat numai în 1-2 minute, fiind necesare 2-3 spire, fiecare de aproximativ 25-30 secunde); - nu depinde de respiraţia şi inconstanţa mişcărilor respiratorii; - ameliorarea detectabilităţii leziunilor în special a celor mici; - reducerea cantităţii de SDC utilizată şi în consecinţa a costului examinării; - posibilitatea reformatării rapide în planuri multiple sau a reconstruirii; - reducerea dozei de iradiere a bolnavului.

In practica tomografiei computerizate exista mai multe metode de reconstrucţie a imaginii plane d ela nivelul unui slice pornind de la infromatiile date de senzori. Printre cele mai importante se pot menţiona: reconstrucţia din proiecţii, metoda transformatei Radon, metoda convoluţiei, metoda transformatelor Fourier, metode algebrice, reconstrucţia Fourier, metoda regiunii sensibile, metoda iradierii selective. Prelucrarea ulterioară a imaginilor după reconstrucţie se bazează pe conversia analog-digitală şi aplicarea ulterioară a unor filtre adecvate în scopul îmbunătăţirii luminanţei şi a contrastului, eliminării artefactelor, compresiei imaginilor, etc. Perfecţionarea şi ieftinirea tehnicii de calcul si progresele în redarea imaginilor prin mijloace moderne de televiziune au condus la rezultate remarcabile în tratarea numerică a imaginilor. Funcţia bidimensională a unei imagini statice este în general o funcţie analogică , s(x,y) ,exprimând de exemplu valoarea luminanţei în orice punct al spaţiului continuu (x,y). Pentru tratarea numerică a semnalului, acesta se prefiltrează şi se converteşte în semnal digital, în conformitate cu teorema eşantionării bidimensionale. Funcţia de eşantionare bidimensională este nulă în mulţimea punctelor ordonate prin reţeaua spaţială numită grilă. Pe măsura perfecţionării sistemelor de prelucrare numerică a imaginilor, produsul MxN a evoluat de 64x64 către 1024x1024. Pentru a obţine calitatea unei fotografii de dimensiunea cărţii poştale, este necesară o matrice de 600x900 puncte. Cuantizarea funcţiei de luminanţă se efectuează în raport cu exigentele puse. În cazul cel mai simplu imaginea se poate forma în alb-negru pe două nivele, decizia făcându-se cu un discriminator de nivel ajustabil. Unele particularităţi ale imaginii analizate şi capacitatea subiectivă de analiză a vederii, conduc la posibilitatea cuantizării neliniare a luminanţei. Matematic, funcţia corespunzătoare este cea logaritmică. Dacă imaginea nu este destinată vederii, se adoptă criteriul cuantizării optimale, bazat pe statistica funcţiei de luminanţă, minimizând eroarea medie pătratică. Reconstituirea imaginii după operaţiile de prelucrare numerică presupune şi o filtrare de interpolare. Dacă însă paşii de eşantionare sunt suficient de mici, interpolarea se realizează datorită proprietăţii integratoare a vederii. O problemă deosebită în tratarea numerică a imaginilor este reducerea volumului de date, fără să fie afectată calitatea imaginii. O imagine cu NxN puncte conţine un volum foarte mare de biţi. Pentru reducerea formei canonice se iau în considerare caracteristicile semnalului imaginii. Metodele de reducere a redundanţei au fost elaborate după diverse criterii: psihovizuale, codare diferenţială, transformări liniare, metode predictive. Modele virtuale fractură preliminare

Prelucrarea imaginilor de diferite tipuri a devenit din ce în ce mai importantǎ în

procesul de diagnosticare. O serie de probleme apar la selectarea metodelor de prelucrare pentru a se genera imagini de bunǎ calitate şi a obţine informaţii pertinente. În prezent, la Universitatea Politehnica Timişoara, membrii colectivului din prezentul contract, au realizat o serie de cercetǎri în vederea reconstruirii 3D a structurii osoase, cu obţinerea unor seturi mici de date compatibile cu metodele CAD tradiţionale.

Pentru uşurinţa utilizării, s-a realizat o interfaţa graficǎ utilizator (GUI) în Matlab (vezi Figura). Ea permite încǎrcarea unui fişier specificat de la computer tomograf, fişier

Page 8: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

având extensia jpg. În partea stângǎ a interfeţei existǎ o barǎ de rulare orizontalǎ ce permite alegerea nivelului de gri pentru binarizarea imaginii. Nivelul de gri se vizualizeazǎ în caseta de editare situatǎ sub bara de rulare. Procesul de binarizare se poate repeta pânǎ în momentul când imaginea binarǎ obţinutǎ este corespunzǎtoare din punct de vedere calitativ.

Figura 11 Interfaţa graficǎ utilizator a aplicaţiei de prelucrări de imagini

Urmǎtoarea etapǎ de prelucrare este decuparea regiunii de interes din imagine, zona în

care este plasatǎ secţiunea respectivǎ. Acest lucru se realizeazǎ prin acţionarea butonului de comandǎ “Crop image” şi selectarea zonei ce prezintǎ interes. Acest proces simplificǎ mult prelucrǎrile ulterioare, datoritǎ eliminǎrii a numeroase obiecte, ce sunt îndepǎrtate din imagine. Simultan cu decuparea imaginii, se eliminǎ toate celelalte obiecte conţinute în imagine, rǎmânǎnd doar obiectul cel mai mare. Imaginea obţinutǎ în aceastǎ etapǎ poate fi vizualizatǎ în Figura .

Page 9: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Figura 12 Imaginea dupǎ decupare

Înainte de extragerea muchiilor, mai pot fi aplicate anumite corecţii. Aceste corecţii se gǎsesc într-un meniu pop-up:

- fill holes (umplerea eventualelor gǎuri interioare – dacǎ este cazul); - separate attached objects (separarea obiectelor ce au rǎmas ataşate de obiectul de

interes); - manual corrections (corecţii manuale).

Scopul prezentei cercetǎri a fost extragerea structurilor tubulare din imaginile de la computer tomograf, astfel încât în afara golului interior, toate celelalte orificii trebuie umplute. Acest lucru se realizeazǎ prin inversarea imaginii şi pǎstrarea primelor douǎ obiecte în ordinea descrescǎtoare a dimensiunilor. Imaginea înainte şi dupǎ umplerea orificiilor este prezentatǎ în fig 13.

Figura 13 Imaginea înainte şi dupǎ umplerea orificiilor

Datoritǎ nivelurilor de gri foarte apropiate, este posibil ca anumite obiecte externe pot sǎ rǎmânǎ ataşate obiectului central. Pentru a elimina aceste elemente exterioare, se aplicǎ o deschidere, în urma cǎreia se menţine doar obiectul cu extensia maximǎ. Efectul acestei corecţii este evidenţiat în fig.14.

Page 10: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Figure 14 Imaginea înainte şi dupǎ eliminarea obiectelor ataşate

Ultima corecţie este cea manualǎ. Aceastǎ metodǎ de corecţie a fost introdusǎ pentru cazul când celelalte metode nu sunt eficiente. La selectarea acestei corecţii, cursorul se transformǎ într-o cruciuliţǎ subţire, iar utilizatorul poate selecta doi pixeli din imagine. O linie de culoare neagrǎ se traseazǎ între cele douǎ puncte, pe baza cǎreia se separǎ o regiune din zona de interes. În acest fel, în imagine vor apǎrea douǎ obiecte distincte, din care se pǎstreazǎ cel mai mare. O ilustrare a acestei prelucrǎri se poate vedea în Figura 15.

Figura 15 Corecţia manualǎ a imaginii

Urmǎtoarea etapǎ este detectarea muchiilor. Datoritǎ algoritmului de prelucrare, în imagine apar doar douǎ muchii, una interioarǎ şi una exterioarǎ, Figura 26.

Figura 26 Detectarea muchiilor

Pasul final este scrierea fişierelor ce conţin coordonatelor muchiilor interne şi externe. Înainte de salvarea fişierelor, cele douǎ contururi se ordoneazǎ sub forma unei curbe închise.

Dupǎ prelucrarea tuturor secţiunilor, utilizatorul poate studia complexitatea fiecǎreia şi poate decide numǎrul de puncte semnificative necesare pentru secţiunea cea mai complexǎ,

Page 11: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

astfel încât secţiunea cea mai complexǎ sǎ poatǎ fi reprodusǎ corespunzǎtor. Pe baza acestui raţionament, obiectul final 3D va conţine mai puţine suprafeţe. Din toate secţiunile se selecteazǎ un acelaşi numǎr de puncte, determinat de secţiunea cea mai complexǎ. Pentru scopuri de vizualizare, a fost dezvoltatǎ o aplicaţie ce face conversia din coordonatele (x, y, z) ale punctelor într-un obiect VRML. Acest obiect este definit prin construirea de triunghiuri pe baza punctelor existente. Shape { appearance Appearance { material Material { diffuseColor 0.7 0.8 0.9 } } geometry IndexedFaceSet { convex FALSE colorPerVertex FALSE coord Coordinate { point [ 27.00 0.00 -54.50 27.00 0.00 -55.00 … 20.00 16.00 -60.00 ] } coordIndex [ 0, 32, 33, 1, -1 1, 33, 34, 2, -1 2, 34, 35, 3, -1 … 511, 543, 512, 480, -1 0 1 2 … 512 -1 ] creaseAngle 3 } }

Fig.17. Rezultatul acestei conversii pentru un fragment de maxilar poate fi vizualizat în Figura 3fig. 7.

Figura 3 Fragment de maxilar generat ca obiect VRML

Pe baza datelor existente se pot efectua conversii în curbe spline, respectiv în suprafeţe spline de tip IGES. O secvenţǎ de cod din generarea fişierului IGES de suprafeţe este prezentatǎ în continuare: This is an IGES file created by SURF2IGS software. S0000001 1H,,1H;,8HSURF2IGS,12Hsectiune.igs, G0000001 12HSURF2IGS 1.0,7H2005040,32,38,7, G0000002 38,15,,1.,2,2HMM,32768,0.5,15H20060226.163427,0.01,400, G0000003 12HGeorge Savii,11HMecatronica,11,0,15H20050128.102623; G0000004 128 1 1 1 0 0 0 000000000D0000001 128 0 0 690 0 SPLSRF 1D0000002 128, 33, 18,2,2,1,0,1,1,0, 1P0000001

Page 12: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

-34, 1P0000002 -34, -32, -30, -28, -26, -24, -22, -20, -18, -16, -14, -12, 1P0000003 -10, -8, -6, -4, -2, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 1P0000004 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 1P0000005 34, 1P0000006 -19, 1P0000007 -19, -17, -15, -13, -11, -9, -7, -5, -3, -1, 1, 3, 1P0000008 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 1P0000009 19, 1P0000010 1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1.,1., 1P0000011 ... 19.50, 60.50, 16.00, 1P0000688 19.50, 65.00, 16.00, 1P0000689 -34, 34, -19, 19; 1P0000690 S0000001G0000004D0000002P0000690 T0000001 Obiectul corespunzǎtor, ce poate fi importat direct în aplicaţii CAD este prezentat în Figura 4.

Figura 4 Fragment de maxilar generat din imagine tomograficǎ

Pentru reconstrucţia mandibulei umane, s-a realizat un model prin reconstrucţie prin

digitizare cu digitizor 3D Micriscribe 2G aflat în dotarea cfolectivuluji departamentului. Etapele de realizare ale modelului:

- prelevarea punctelor; - prelucrarea fişierelor în .pts; - importarea în ProEngineer; - trasarea curbelor în proE; - constructia curbelor care definesc maxilarul. - generarea suprafetelor prin curbe - fig. 12 - generarea solidului (vezi )

Page 13: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Figura 5 Maxilarul inferior ca solid 3D

Un alt studiu s-a efectuat pe oasele lungi al corpului, şi anume pe femur. În acest caz

femurul uman a fost reconsruit prin digitizare cu Microscribe 2G, un digitizor de ultimă generaţie achiziţionat de Universitate Politehnica Timişoara. S-au măsurat un număr sufiecient de puncte de pe suprafaţa exterioară a osului, s-au trecut prin Excel şi s-au oţinut fiţiere de tip .pts ce se pot importa în proEngineer. Din aceste puncte s-au construit curbe, suprafeţe, ce s-au prelucrat pâna la un moment dat în proE (Figura 6).

Figura 6 Reconstruirea 3D a femurului

Page 14: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

Pentru realizarea modelului solid al femurului şi realizarea fracturilor la capul femural, modelele s-au preluat in Cimatron (datorită facilităţilor pe care le prezintă acest program în reconstituirea solidului din suprafeţe) şi s-au obţinut modelele din Figura 7.

Figura 7 Modele de fracturi la femur

S-a făcut un studiu pentru selectarea tipurilor de fracturi. La ora actuală există o serie de clasificări, dintre care se poate evidenţia clasificarea Evans (Figura 8): tipul I – nedeplasată, tipul II – deplasată, tipul III - fractură fără suport posterolateral, tipul IV - fractură fără suport posterolateral şi mediu, tipul V – combinaţie între tipul III şi IV, tipul VI - fractură oblică inversă.

Figura 8 Clasificarea fracturilor după Evans

S-a continuat cercetarea pentru a investiga metodele de implantare a osului fracturat, pentru a vedea influenţa diferitelor tipuri de implanturi asupra tensiunilor osoase şi a riscului de rupere. S-au modelat în proE cele 4 tipuri de implanturi folosite, şi anume: implantul fix

Page 15: Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09 · Reverse Engineering Prototipare virtuală Modele 3D (părţi şi ansamble) Figura 2 Schema sistemului de identificare geometrică

Raport Tehnic – 114 CEEX – II – 03 / 15.09.2006

exterior (plăcuţa fixă) (a), implantul exterior format din două piese mobile (b), implantul interior format din două piese mobile (c), implantul format don tije de tip Ender (d), după cum se poate vedea în Figura 9.

a. b. c. d.

Figura 9 Implantele studiate pentru fractura de femur

Toate aceste modele au fost studiate cu metoda elementului finit în Ansys, pentru a se vedea care dintre acestea au comportamentul cel mai bun, în funcţie de tipul fracturii, pe parcursul funcţionării în organismului uman. Concluzii Analizând cele prezentate anterior se pot formula următoarele concluzii:

1. Organizarea sistemului de identificare geometrică a fracturilor se face în jurul echipamentului computer tomograf de producţie Siemens Somatom Plus4 Power aflat în dotarea colectivului de cercetare implicat în prezentul proiect;

2. Obiectele virtuale implicate în procesul operator la distanţă se vor crea prin reconstrucţie 3D folosind mai multe tipuri de aplicaţii;

3. Pentru reconstrucţia unor elemente simple, de forme regulate, se pot folosi tehnici proprii bazate pe module software originale, dezvoltate de membrii echipei de cercetare. Aceste module sunt dezvoltate în Matlab;

4. Pentru reconstrucţia unor elemente complexe, de forme variate, cu cavităţi, este necesară utilizarea unor softuri specializate, de mare complexitate. Un astfel de pachet software este MIMICS, program care a fost achiziţionat din bugetul actualului proiect şi care va sta la baza elementelor virtuale de schelet care vor fi folosite în programarea operatorie;

5. Dotarea Departamentului de Mecatronică cu dispozitive haptice de imersie în medii virtuale permite dezvoltarea unor aplicaţii de instruire preoperatorie în medii virtuale;

6. Pe baza dotărilor existente şi a obiectivelor propuse pentru etapele viitoare, colectivul de cercetare de la Departamentul de Mecatronică al Facultăţii de Mecanică poate să se integreze uşor în preocupările celorlalţi parteneri în proiect orientate spre realizarea unei săli de operaţie virtuale, echipată cu instrumente virtuale şi cu pacienţi virtuali;

Preocupările de cercetare ale colectivului implicat în prezentul proiect sunt prezentate pe

pagina web a proiectului disponibilă la adresa http://dpr.unitbv.ro/mervi/


Recommended