PRIN FEREASTRA TEMNIEI
SFNTUL NICOLAEVELIMIROVICIEPISCOPUL OHRIDEI I JICEI
traducere din limba srb de IONU i SLADJANA GURGU
tiprit cu binecuvntareaP R E A S F I N I T U L U I PRINTE GALACTION
Episcopul Alexandriei i TeleormanuluiBucureti 7517 / 2009
Dup prerea mea, Sfntul Nicolae Velimirovici este ultimul mare proroc al Cretintii i dac noi nu vom da ascultare sfaturilor i avertismentelor sale, vom avea soarta pe care o are poporul Srb, n aceast frmiare n care se afl acum. Pentru c ceea ce spune acest sfnt poporului Srb este valabil pentru toate popoarele ortodoxe. Atunci cnd nu se mai mrturisete credina i nu este cine s apere valorile credinei, acea credin este moart, dup cum moart va fi i soarta acelui popor.
ArhimandritIustin Prvu Mnstirea Sfinii Arhangheli Mihail i Gavriil Petru Vod
N LOC DE PREFA
ACESTE PAGINI AU FOST SCRISE DE VLDICA NICOLAE pe cnd era ntemniat n lagrul cu trist nume de la Dachau, lng Mnchen, n Germania anului 1945. Pentru ca manuscrisul s nu fie gsit de paznici, l-a pzit cu grij, i nu a ndrznit s scrie cuvintele German i Germania ntregi, ci numai cu iniiala G.
Oricine poate fi proroc, spunea Vldica Nicolae. Spune-i celui ce lucreaz rul c ru va petrece, iar celui ce lucreaz binele c va fi rspltit, i nu vei grei niciodat, deoarece aceasta este nsi le-gea cea venic a firii. Niciodat n istorie rul nu a rmas nepedep-sit sau binele nerspltit.
Pentru c sa colit n Apus i a strbtut aproape toate rile Eu-ropene, Nicolae a cunoscut mai bine dect oricare alt Srb sufletul omului Apusean i a sesizat cile greite pe care se grbete vechiul continent. Plin de ngrijorare, i-a dat seama c Europa, care a pur-tat de-a lungul veacurilor stindardul Cretinismului, a nceput s se ndeprteze de Hristos i s se ntoarc ctre lumea aceasta, s se ntoarc dinspre Duh nspre materie, iar Evanghelia pe care au ju-rat i dup care au trit ntemeietorii culturii Europene a nceput s fie nlocuit de tiin. n locul lui Dumnezeu sa nlat ca ideal i idol Omul.
Cei alei de Dumnezeu spre a fi sarea i lumina lumii i-au pierdut gustul i sau ntunecat... Nici India, nici China, nici Africa nu-i mai socotesc pe oamenii albi drept sare i lumin, ci, din pcate, fr de gust i ntunecai... plnge Nicolae, nc din anul 1921. Colonizrile i rzboaiele purtate snt numai cteva dintre urmrile acestei ndeprtri de Dumnezeu a omului European. n cartea Rzboiul i Biblia, Vldica ne ntrete c acesta a fost pricina Primului Rzboi Mondial, ce va aduce n curnd noi curgeri de snge. n chip proro-cesc, pn n amnunt, el a prevzut cel de-al Doilea Rzboi Mondial i a nfiat vizionar armele i metodele folosite.
P R I N F E R E A S T R A T E M N I E I 00
A vzut i a simit pe pielea sa mplinirea acestor prorocii n mai multe temnie nemeti, ntre 1941 i 1945, unde, mpreun cu nti-stttorul Bisericii Srbe, fericitul ntru adormire Patriarh Gavril, a fost nchis de Gestapo.
Maltratrile zilnice ale ntemniailor, spnzurrile, crema-toriile i camerele de gazare de la Dachau erau urmrile ns-pimnttoare ale culturii Europene, dovada pn unde poate cdea omul atunci cnd se ndeprteaz de Dumnezeu. Consta-tarea lui Voltaire, c omul ajunge cea mai cumplit fiar atunci cnd iese Dumnezeu dintrnsul, sa dovedit a fi prea blnd, cci n ultimul rzboi unii oameni au fost mai ri dect fiarele.
Vldica povestete c n iadul Dachaului, ntro zi, m aflam, ca ntotdeauna, n celula mea din nchisoare. Dintrodat intr un tnr ofier German, paznic al lagrului, i m ntreb: Oare dumneavoastr credei cu adevrat n Dumnezeu? Nu, i-am rspuns eu. Snt fericit s vd un om nvat, se bucur acesta, i continu: Cnd eram copil credeam, cci aa am fost nvat, dar acum nu mai cred deloc. Atunci i-am spus: Cazul meu e diferit de al dumneavoastr. Cnd eram copil credeam, dar acum nu mai am nevoie s cred, cci tiu c este Dumnezeu. Prin cer-care, credina mea a ajuns o certitudine. tiu acum c este Dum-nezeu. Foarte mnios, acesta trnti ua i plec. n acea sear nu am primit cina, dar am simit mulumire n suflet.
Oamenii notri colii n Apus sau molipsit de acest microb al atheismului, l-au adus i pe meleagurile noastre, i au otrvit poporul nostru cu el. Prin acesta, sa drmat i sa nimicit tot ce era sfnt i cinstit n poporul nostru. Sntem martori la ce au dus toate acestea.
000 S F N T U L N I C O L A E V E L I M I R O V I C I
Paginile care urmeaz snt plngerile acestui Proroc Ierema al Srbilor pe ruinele evlaviei i cinstirii tradiionale a poporului su, precum i ndemnurile sale ctre copiii Sfntului Svva de a se lecui i a se mntui de ciuma alb aa cum numea el cultura European contemporan fr de Dumnezeu.
Himelstyr, Martie 1985EpiscopulLavrntie
P R I N F E R E A S T R A T E M N I E I 00
SCRISORILE
01-11
01 Am pctuit i ne-am luat rsplata.L-am defimat pe Domnul Dumnezeu, i ne-am primit pedeapsa.Ne-am ntinat de toat frdelegea, i ne-am curit prin snge i lacrimi.
Am clcat n picioare tot ce-a fost sfnt pentru strbunii notri, i din aceast pricin am fost la rndu-ne clcai.
Am avut coal fr credin, politic fr cinste, oaste fr dra-goste de ar, stat fr binecuvntarea lui Dumnezeu. De acolo ni sa tras nruirea colii, a politicii, a otirii i a statului.
Douzeci de ani ne-am strduit s nu fim noi nine, de aceea strinii ne-au nvluit cu ntunericul lor.
Douzeci de ani ne-am batjocorit strmoii pentru c se nchinau mpriei cereti i, de aceea, am pierdut i mpria pmnteasc cea leproas. Cu ce msur i-am msurat pe Dumnezeu i pe strbuni, cu aceea am fost msurai.
i, totui, am fost miluii. Pentru ocrile aduse cu gndurile i cu cuvintele i cu faptele, pentru ocrile nemaintlnite i nenumrate aduse nlimii Sale mpratul mprailor, Domnul Dumnezeu, vreme de douzeci de ani ntregi, am fost osndii la moarte. Osn-da ncepu s fie dus la ndeplinire, i fiecare al optulea Srb fu ucis. Apoi pedeapsa cu moartea se schimb, i am fost osndii la robie pe via, la robie venic sub lanurile Nemilor. Dar cnd ara Srbi-lor ncepu s clocoteasc de sngele i de lacrimile srmanului no-rod, cnd lumnrile de la Slav1 ale celor ntemniai erau aprinse de mini vlguite i stinse de lacrimi, cnd rugciunile ptimitorilor Srbi micar ngerii i sfinii spre a cere mila Domnului, atunci, din nou, Atotmilostivul mblnzi pedeapsa, i micor osnda robiei
1. Praznicul sfntului ocrotitor al familiei.. Praznicul sfntului ocrotitor al familiei. (n.tr.)
P R I N F E R E A S T R A T E M N I E I 011
pe via la doi ani de robie. Pentru cei douzeci de ani de via petrecui n frdelegi, norodul Srbesc a primit doar doi ani de ro-bie. Oare nu este aceasta dumnezeiasc mil? Oare sar gsi pe faa pmntului vreun mprat care s rabde douzeci de ani mustrrile i batjocorile, i, totui, s-i ierte pe cei care l-au huiduit i batjocorit? Niciodat i nicieri. Atta milostenie doar la Domnul Dumnezeul nostru putem afla.
Ce cale s urmm acum? Nu pe aceea, oricare, doar nu pe aceea pe care am mers dou decenii, nu!
Ce s facem acum? Orice, numai nu ceea ce am fcut ntre cele dou rzboaie mondiale.
S nu pctuim, ca s nu ptimim din nou.S nu-l batjocorim pe mpratul Domnul Dumnezeu, ca s nu
cptm o pedeaps mai mare, i poate, vai! fr de ndurare. S nu ne ntinm de ticloie, ca s nu trebuiasc iari s ne
curim prin sngele i lacrimile noastre.S nu clcm cele sfinte ale strbunilor notri, ca s nu fim din
nou strivii.coala s fie cu credin, politica cu cinste, oastea cu dragoste de
ar, statul cu binecuvntarea lui Dumnezeu.Fiecare s se ntoarc ctre Dumnezeu i ctre sine; nimeni s nu
fie n afara lui Dumnezeu i n afara sinelui, pentru a nu fi nvluit de nfricoatul ntuneric al strinului cu nume frumos i mbrcminte pestri.
Fiecare Srb cu dragoste de ar s se sileasc s ctige mpria Cerurilor, cci numai n acest chip se poate pstra vreme ndelungat i mpria pmnteasc.
Cnd poporul nostru zicea: Dreptatea ine ara i cetile ei, e ca i cnd ar fi zis: mpria Cerurilor ine mpria pmnteasc. Cci dreptatea e una din multele puteri ale mpriei Cerurilor.
012 S F N T U L N I C O L A E V E L I M I R O V I C I
A doua putere este credina, a treia dragostea, a patra adevrul, a cincea milostenia, a asea nelepciunea, a aptea curia, i tot aa snt aproape fr de numr i de sfrit.
Gndii-v pe care dintre aceste puteri o avei, i pe care nu o avei. Grbii-v s le dobndii pe toate. Astfel, vei fi desvrii, precum Tatl vostru ceresc desvrit este. Astfel v vei mpotri-vi ntunecatelor puteri ale iadului ce au stpnit asupra rii noa-stre, care mult vreme ne vor chinui n amintire, precum un vis nspimnttor. Astfel, n cele din urm, narmai cu puterile cereti, cel mai bine vei ntri i dragostea de ar, i numele vostru de Cretini ortodoci. S v fie n ajutor Domnul Hristos, mpreun cu Tatl i Duhul Sfnt, n vecii vecilor. Amin.
02 Ne-am adunat azi ca, mpreun i n faa lumii, s adu-cem mulumit deplin Celui ce pe toate le vede, pe toate le tie i tuturor dup dreptate le judec. De ce spun mpreun i n faa lumii? Pentru c se poate aduce mulumire lui Dumnezeu i n singurtate i n ascuns. Fiecare Cretin n singurtate i n ascuns vars din inima lui, precum fu-mul de tmie, rugciunea de mulumire ctre Domnul su. Lucrnd astfel, mplinim porunca lui Hristos care glsuiete: Iartu,cndterogi, intr n cmara ta, i ncuind ua ta, roag-te Tatlui tu celui ntru ascuns; i Tatl tu cel ce vede ntru ascuns va rsplti ie la artare. /Mat. 6:6/2 Aadar s ne rugm i n tain, s ne rugm i cu toi de fa. Ne
2. Citatele scripturistice au fost date potrivit ediiei SfntuluiCitatele scripturistice au fost date potrivit ediiei Sfntului
Sinod din 1914, cu unele ndreptri i uniformizri tacite
ale textului. (n.ed.)
P R I N F E R E A S T R A T E M N I E I 013
rugm fiecare n parte, ne rugm i toi mpreun n Biseric. Astfel ne asemnm cntreilor, ce cnt fiecare n casa lui, dar se arat i n faa lumii, pentru a cnta n c