+ All Categories
Home > Documents > Puterea prezentului - Ghid practic

Puterea prezentului - Ghid practic

Date post: 22-Nov-2015
Category:
Upload: ciobanu-iulia
View: 183 times
Download: 50 times
Share this document with a friend
Description:
Eckhart Tolle
68
Eckhart TOLLE Puterea prezentului Ghid practic Învăţături esenţiale, meditaţii şi exerciţii Din Puterea prezentului Traducere din limba engleză de MONA-DIANA CHIRVASIU
Transcript
  • Eckhart TOLLE

    Puterea prezentuluiGhid practic

    nvturi eseniale, meditaii i exerciiiDin Puterea prezentului

    Traducere din limba englez deMONA-DIANA CHIRVASIU

  • nceputul libertii e nelegerea faptului c nu suntei gnditorul. n momentul n care ncepei s observai gnditorul, un nivel superior de contiin devine activ. Atunci ncepei s v dai seama c n spatele gndului se afl o dimensiune vast de inteligen i c gndul nu reprezint dect un minuscul aspect al acestei inteligene. V dai seama de asemenea c toate lucrurile care conteaz cu adevrat frumuseea, dragostea, creativitatea, bucuria, pacea

    interioar izvorsc de dincolo de minte.

    Ai nceput s v trezii.

  • Mulumiri

    Le sunt recunosctor Victoriei Ritchie, lui Connie Kellough, lui Marc Allen i personalului de la New World Library pentru sprijinul lor i superb editare a acestei cri.

    ....................

    Introducere

    De cnd a fost publicat pentru ntia oar, n 1997, Puterea prezentului a influenat deja contiina colectiv a planetei mai mult dect mi-a fi putut vreodat imagina. A fost tradus n cincisprezece limbi i primesc n fiecare zi mesaje de la cititori din toat lumea care mi spun c vieile lor s-au schimbat dup ce au intrat n contact cu nvturile cuprinse n ea. Dei efectele nebuniei minii egocentrice sunt nc vizibile peste tot, apare ceva nou. Niciodat nu au mai fost att de muli oameni pregtii s sparg tiparele colective ale minii, care au inut omenirea n captivitatea suferinei din timpuri imemoriale. Apare o nou stare de contiin. Am suferit destul! Aceast nou stare apare chiar n aceast clip, n timp ce inei aceast carte n mini i citii rndurile ce vorbesc despre posibilitatea unei viei eliberate, n care nu mai provocai suferina, nici dumneavoastr niv, nici celorlali.

    Muli dintre cititorii care mi-au scris i-au exprimat dorina ca aspectele practice ale nvturilor cuprinse n Puterea prezentului s le fie prezentate ntr-un format mai accesibil, pentru a le putea folosi n viaa lor de zi cu zi. Aceast cerere a constituit imboldul pentru a scrie cartea de fa. Pe lng exerciii i practici, aceasta carte mai conine i scurte pasaje din prima lucrare, care pot reaminti cteva idei i concepte ce pot deveni noiuni de baz pentru asimilarea n viaa de zi cu zi a nvturilor eseniale. Multe dintre aceste pasaje sunt deosebit de potrivite pentru o lectur meditativ. Cnd practici lectura meditativ, nu o faci n primul rnd pentru a acumula noi informaii, ci pentru a intra ntr-o nou stare de contiin n timp ce citeti. De aceea poi reciti de multe ori acelai pasaj i de fiecare dat l vei simi proaspt i nou. Numai cuvintele care sunt scrise sau rostite din starea de prezen au aceast putere transformatoare, care este puterea de a trezi prezena n cititor. Cel mai bine este c aceste pasaje s fie citite ncet. De multe ori vei dori s v oprii i s v acordai un moment de reflecie sau de linite. Alteori putei pur i simplu s deschidei cartea la ntmplare i s citii cteva rnduri. Pentru cititorii care s-au simit descurajai sau copleii de Puterea prezentului, aceast carte poate servi ca introducere.

    Eckhart Tolle9 iulie 2001

  • Partea I

    Cum accedem laputerea prezentului

  • Cnd contiinav este ndreptat n afar,

    apar mintea i lumea.Cnd este ndreptat nuntru,i recunoate propria Sursa

    i se ntoarce acas n Nemanifestat.

  • CAPITOLUL 1

    Fiina i iluminarea

    n spatele miriadelor de forme de via care sunt supuse naterii i morii exist Singura Via, etern i omniprezent. Muli oameni folosesc cuvntul Dumnezeu pentru a o descrie, eu o numesc adesea Fiin. Cuvntul Fiin nu explic nimic, dar nici cuvntul Dumnezeu nu o face. Fiin are totui avantajul de a fi un concept deschis. Nu reduce infinitul invizibil la o entitate finit. Ne este imposibil s o reducem la o imagine mental. Nimeni nu i-o poate revendica n exclusivitate. Este propria dumneavoastr prezen i v este imediat accesibil sub forma propriului dumneavoastr sentiment de prezen. Aa c e numai un foarte mic pas de la cuvntul Fiin pn la experiena Fiinei.

    FIINA NU SE AFL DOAR DINCOLO, CI I NUNTRUL fiecrei forme de via, ca esena invizibil i indestructibil. Ceea ce nseamn c v este accesibil acum sub forma celui mai intim sine al dumneavoastr, a adevratei dumneavoastr naturi. Dar nu cutai s o cuprindei cu mintea. Nu ncercai s o nelegei. Ea poate fi cunoscut numai cnd mintea e tcut. Cnd eti prezent, cnd atenia i este ndreptat total i intens asupra momentului Prezent, Fiina poate fi simit, dar nu poate fi niciodat neleas mental. A regsi contiina Fiinei i a rmne n acea stare de desvrire a simirii nseamn iluminare. Cuvntul iluminare duce cu gndul la o realizare supraomeneasc, iar egoul vrea s perpetueze aceast idee; dar iluminarea este pur i simplu starea dumneavoastr natural de a ti n unitate cu toat Fiina. Este o stare de conectare la ceva incomensurabil i indestructibil, la ceva care, aproape paradoxal, v reprezint n esen pe dumneavoastr, i totui cu mult mai mult. Este regsirea adevratei naturi dincolo de nume i form. Incapacitatea de a simi aceasta conectare d natere iluziei separrii a acelei scindri interioare i a separrii de lumea nconjurtoare. Atunci te percepi, contient sau incontient, ca pe un fragment izolat. Apare frica, iar conflictele interioare i exterioare devin regul. Cel mai mare obstacol n calea tririi acestei conectri este identificarea cu mintea, care face ca gndul s devin compulsiv. A nu fi n stare s te opreti din gndit e o boal cumplit, dar nu ne dm seama de acest lucru pentru c aproape toat lumea sufer de ea, aa c o considerm ceva firesc. Acest nencetat zgomot mental ne mpiedic s gsim lumea linitii interioare care este inseparabila de Fiin i, de asemenea, creeaz un sine fals, care arunc o umbr de fric i suferin.

  • Identificarea cu mintea creeaz un ecran compact de concepte, etichete, imagini, cuvinte, judeci, i definiii care blocheaz orice relaie autentic. Creeaz scindare interioar, se interpune ntre dumneavoastr i ceilali oameni, ntre dumneavoastr i natura, ntre dumneavoastr i Dumnezeu. Ecranul de gnduri creeaz iluzia separrii, iluzia c existai separat de cellalt. Uitai atunci faptul esenial c, dincolo de aparenta fizic i de diferitele forme, suntei una cu tot ce exist. Mintea reprezint un instrument minunat dac este folosit corect. ns, folosit greit, devine foarte distructiv. Pentru o exprimare mai exact, nu este vorba de faptul c v folosii greit mintea de obicei n-o folosii deloc. Ea va folosete pe dumneavoastr. Aceasta este boal. Credei c suntei mintea dumneavoastr. Este o iluzie. Instrumentul a pus stpnire pe dumneavoastr. Este aproape ca i cum ai fi posedat fr s o tii, i n felul acesta credei c suntei entitatea care v posed.

    NCEPUTUL LIBERTII e nelegerea faptului c nu suntei gnditorul. n momentul n care ncepei s observai gnditorul, un nivel superior de contiin devine activ.

    Atunci ncepei s va dai seama c n spatele gndului se afl o dimensiune vast de inteligen i c gndul nu reprezint dect un minuscul aspect al acestei inteligene. V mai dai seama c toate lucrurile care conteaz cu adevrat frumuseea, dragostea, creativitatea, bucuria, pacea interioar izvorsc de dincolo de minte. Ai nceput s v trezii.

    Eliberarea de minte

    Vestea cea bun este c v putei elibera de minte. Aceasta este singura eliberare autentic. Putei face primul pas chiar acum.

    NCEPEI PRIN A V ASCULTA VOCEA INTERIOAR ct de des putei. Acordai atenie n mod special tiparelor repetitive de gndire, acelor benzi de magnetofon care se tot repet n capul dumneavoastr probabil de ani ntregi. La acest lucru m refer cnd vorbesc despre observarea gnditorului. Un alt mod de a o spune este: Ascultai vocea din capul dumneavoastr, fii acolo ca martor prezent. Cnd ascultai acea voce ascultai-o n mod imparial. Ceea ce nseamn c nu o judecai. Nu judecai i nu condamnai ce auzii, pentru c aceasta ar nsemna c aceeai voce a intrat din nou, pe ua din spate. i curnd vei nelege: Exist vocea, iar eu sunt aici,

  • ascultnd-o, observnd-o. Contientizarea sentimentului de eu sunt, acest sentiment al propriei prezene, nu este un gnd. El izvorte de dincolo de minte.

    i astfel, atunci cnd ascultai un gnd, nu suntei contient numai de gnd, ci i de propria prezen ca martor al gndului. Aa apare o nou dimensiune a contiinei.

    N TIMP CE V ASCULTAI GNDUL, simii o prezen contient sinele dumeavoastr profund ca i cum s-ar afla n spatele sau dedesuptul gndului. Atunci gndul i pierde puterea asupra dumneavoastr i i pierde cu repeziciune din intensitate, pentru c nu l mai ncrcai cu energie prin identificarea cu el. Acesta este nceputul sfritului gndirii voluntare i compulsive. Cnd un gnd cedeaz, vei simi o discontinuitate n fluxul mental un hiat al nonminii. La nceput aceste ntreruperi vor fi de scurt durat, poate de cteva secunde, dar treptat vor deveni mai lungi. Cnd apar astfel de ntreruperi, vei simi o anumit linite i pace interioar. Acesta este nceputul strii naturale de trire a unitii cu Fiina, sentiment ce este adesea ascuns de ctre minte. Prin exerciiu acest sentiment de linite i pace devine mai adnc. De fapt, profunzimea lui nu are limite. Vei simi de asemenea cum un sentiment subtil de bucurie va invadeaz, izvornd din interior: bucuria Fiinei.

    n aceast stare de conectare interioar suntei mult mai alert, mult mai treaz dect n starea de identificare cu mintea. Suntei pe deplin prezent. Acest lucru mrete i frecvena vibraiei cmpului energetic care d via corpului fizic. Pe msur ce ptrundei mai adnc n aceast dimensiune a nonminii, cum i se spune uneori n Orient, atingei starea de contiin pur. n aceast stare v simii propria prezen cu o asemenea intensitate i bucurie, nct orice gnd, orice emoie, trupul fizic precum i ntreaga lume exterioar devin relativ lipsite de importan comparativ cu trirea. i totui nu este o stare egoist, ci chiar opusul ei. Va duce dincolo de ceea ce pn acum ai considerat a fi propriul sine. Aceast prezena este, n esen, ceea ce suntei i, n acelai timp, inimaginabil mai mult.

    N LOC S OBSERVAI GNDITORUL, putei crea un hiat n fluxul mental ndreptndu-v pur i simplu ntreaga atenie asupra clipei Acum. Devenii intens contient de momentul prezent.

    Acesta este un lucru care aduce o adnc satisfacie. n acest fel retragei contiina din activitatea minii i creai un interval al nonminii n care suntei extrem de alert i contient, dar fr a gndi. Aceasta este esena meditaiei.

  • N VIAA DE ZI CU ZI putei exersa prin a va opri asupra oricrei activiti de rutin, care de obicei nseamn doar un mod de a atinge un scop i de a-i acorda ntreaga dumeavoastr atenie, astfel nct activitatea nsi s devin scopul. De exemplu, de fiecare dat cnd urcai sau cobori scrile, acas sau la locul de munc, observai ndeaproape fiecare pas, fiecare micare, chiar i propria respiraie. Fii total prezent. Sau cnd v splai pe mini, fii atent la toate percepiile senzoriale asociate acestei activiti: sunetul apei i felul n care o simii, micrile minilor, mirosul spunului s.a.m.d. Sau atunci cnd urcai n main, dup ce ai nchis portiera, oprii-v pentru cteva secunde i observai-v respiraia. Contientizai senzaia calm, dar intens, de prezen. Exist un criteriu sigur n funcie de care v putei msura succesul n aceast practic: gradul de pace interioar.

    Singurul pas esenial al cltoriei dumneavoastr spre iluminare este acesta: nvai s nu v mai identificai cu mintea dumneavoastr. De fiecare dat cnd creai o pauz n fluxul mental, lumina contiinei devine mai puternic. ntr-o zi s-ar putea s v trezii zmbindu-i vocii din capul dumneavoastr, aa cum zmbii la poznele unui copil. Ceea ce nseamn c nu va mai luai att de n serios coninutul minii, pentru c sentimental dumneavoastr de sine nu mai depinde de acesta.

    Iluminarea: depirea gndului

    Odat cu maturizarea, va formai o imagine mental despre cine suntei, bazat pe condiionarea dumneavoastr personal i cultural. Putem numi aceast identitate fantomatic ego. El const n activitatea minii i poate fi perpetuat numai printr-o gndire continu. Termenul ego are semnificaii diferite pentru diferii oameni, dar, n sensul n care l folosesc eu aici, nseamn un sine fals creat de identificarea incontient cu mintea. Pentru ego, momentul prezent abia dac exist. Numai trecutul i viitorul sunt considerate importante. Aceasta inversare total a adevrului este responsabil pentru disfuncionalitatea minii sub influena sinelui fals. Sinele fals este mereu preocupat de meninerea n via a trecutului, cci cine mai suntei fr trecut? Se proiecteaz necontenit n viitor, pentru a-i asigura o continu supravieuire i a cuta acolo o anumit eliberare sau mplinire. i spune: ntr-o zi, cnd se a ntmpl cutare lucru, mi va fi bine, voi fi fericit i mpcat.

  • Chiar i n cazul n care egoul pare a fi preocupat de prezent, ceea ce percepe nu este prezentul are o percepie absolut fals, pentru care l privete prin ochii trecutului. Sau reduce prezentul la un mod de a atinge un scop, un scop care se afla ntotdeauna ntr-un viitor proiectat de minte. Observai-v mintea i vei vedea c aa funcioneaz.

    Momentul prezent deine cheia eliberrii. Dar nu putei gsi momentul prezent atta timp ct suntei chiar mintea dumneavoastr. Iluminarea nseamn depirea gndului. n starea de iluminare, gndirea e n continuare folosit atunci cnd este necesar, dar cu mult mai mult atenie i ntr-un mod mult mai eficient dect nainte. O folosii n cea mai mare parte n scopuri practice, dar suntei liberi de dialogul intern involuntar i avei linite interioar. Cnd v folosii mintea, i mai ales atunci cnd e nevoie de o soluie creativ, alternai la fiecare cteva minute gndirea cu linitea, activitatea mental cu tcerea minii. Tcerea minii este contiina fr gnd. Numai n acest fel este posibil gndirea creativ, pentru c doar aa are gndul putere real. Gndul singur, lipsit de concentrarea la dimensiunea vast a contiinei, devine repede sterp, nebunesc, distructiv.

    Emoia: Reacia corpului la activitatea minii

    Mintea, n sensul n care folosesc eu acest cuvnt, nu se refer numai la gnd. Ea include i emoiile, precum i toate tiparele mental-emoionale de reacie incontien. Emoia apare n locul unde mintea i corpul se ntlnesc. Este reacia corpului la activitatea mental sau, am mai putea spune, o reflectare a minii n corp. Cu ct v identificai mai mult cu gndirea, cu preferinele i aversiunile, cu judecile i interpretrile dumneavoastr cu alte cuvinte, cu ct suntei mai puin prezent ca i contiin-martor - , cu att mai puternic va fi ncrctura emoional, indiferent dac suntei sau nu contient de aceasta. Dac nu v putei simi emoiile, dac suntei rupt de ele, le vei tri pn la urm la nivel pur fizic, ca pe o problem fizic sau ca pe un simptom.

    DAC AVEI DIFICULTI N A V SIMI EMOIILE, ncepei prin a va concentra atenia asupra cmpului energetic intern al corpului dumneavoastr. Simii-v corpul din interior. n acest fel vei intra n contact cu emoiile dumneavoastr. Dac dorii cu adevrat s v cunoatei mintea, corpul v va oferi ntotdeauna o reflectare corect, aa c observai-v emoia sau, mai degrab, simii-o n corp. Dac ntre minte i emoie exist un aparent conflict, gndul este minciun, iar emoia adevrul. Nu este adevrul ultim despre cine suntei, ci adevrul relativ despre starea minii dumneavoastr n momentul respectiv.

  • Poate c nu vei putea contientiza sub forma gndurilor activitatea mental incontient, dar ea a fi mereu reflectat n corp sub forma unei emoii, iar de emoie putei deveni contient. Observarea unei emoii n acest mod este, n esen, acelai lucru cu ascultarea sau observarea gndului, aa cum am artat mai devreme.Singura diferen este c, pe cnd gndul se afla n minte, emoia are o puternic component fizic i va fi simit n primul rnd n corp. Putei atunci permite emoiei s existe, fr a fi ns controlat de ea. Nu mai suntei emoia, suntei martorul, prezena observatoare. Dac punei acest exerciiu n practic, tot ceea ce este incontient n dumneavoastr va fi adus n lumina contiinei.

    OBINUII-V S V NTREBAI: Ce se ntmpl n mine n acest moment? ntrebarea v va indica direcia corect. Dar nu analizai, observai numai. Concentrai-v atenia spre interior. Simii energia emoiei. Dac nu exist nici o emoie, ndreptai-v atenia mai adnc n cmpul energetic interior al corpului dumneavoastr. Este poarta ctre Fiin.

  • CAPITOLUL 2

    Originea fricii

    Starea psihologic de fric e independent de orice pericol concret i imediat. Se manifest n multe forme: disconfort, ngrijorare, anxietate, nervozitate, ncordare, groaz, fobie, s.a.m.d. Acest tip de fric psihologic e ntotdeauna legat de ceea ce ar putea s se ntmple, i nu de ceva ce se ntmpl n clipa de fa. Dumneavoastr v aflai n acum i aici, n timp ce mintea dumneavoastr se afla n viitor. Acest lucru creeaz o prpastie de anxietate. i dac v-ai identificat cu mintea i ai pierdut contactul cu puterea i simplitatea clipei Acum, sentimental de anxietate v va nsoi constant. Putei face oricnd fa momentului prezent, dar nu putei face fa unui lucru care este numai o proiecie a minii nu putei face faa viitorului. Mai mult dect att, ct timp v identificai cu mintea, viaa v este condus de ctre ego. Ca urmare a naturii lui fantomatice i n ciuda elaboratelor lui mecanisme de aprare, egoul este foarte vulnerabil i nesigur, i se vede ameninat continuu. La fel stau lucrurile i n cazul n care egoul pare foarte ncreztor. Acum amintii-v c emoia este reacia corpului la activitatea minii. Ce mesaj primete corpul n mod constant de la ego, acest fals sine furit de minte? Pericol, sunt ameninat. i care este emoia generate de acest mesaj constant? Frica, desigur.Frica pare a avea multe cauze. Frica de a pierde, frica de eec, frica de a fi rnit s.a.m.d. Dar, n ultim instan, orice fric nseamn frica de moarte, de anihilare a sinelui fals. Pentru sinele fals moartea este mereu aproape. n aceast stare de identificare cu mintea, frica de moarte influeneaz toate aspectele vieii dumneavoastr. De exemplu, chiar i un lucru absolut obinuit i normal, precum nevoia compulsiv de a avea dreptate ntr-o discuie i de a-i dovedi celuilalt c se nal aprnd poziia mental cu care v-ai identificat este o consecin a fricii de moarte. Dac v identificai cu o poziie mental, atunci cnd v nelai, sentimental de identitate bazat pe o construcie mental este ameninat serios cu anihilarea. Aa c sinele fals nu i poate permite s greeasc. A grei nseamn a muri. Din aceast cauz s-au purtat rzboaie i s-au distrus nenumrate relaii. Din clipa n care ai renunat la identificarea cu mintea, pentru sentimental dumneavoastr de identitate nu mai are nici o importan dac avei dreptate sau greii, aa c nevoia compulsiv i profund incontient de a avea dreptate, care este o form de violen, nu a mai exist. Putei afirma clar i limpede ce gndii sau ce simii, fr ca n aceasta s mai existe agresivitate sau nevoie de aprare. Sentimentul de identitate provine atunci dintr-un loc mai profund i mai adevrat, din interiorul dumneavoastr, i nu din minte.

  • URMRII APARIIA ORICRUI SENTIMENT DEFENSIV. Ce aprai? O identitate iluzorie, o imagine din mintea dumneavoastr, o entitate fictiv. Contientiznd acest tipar, observndu-l, vei renuna s v mai identificai cu el. n lumina contiinei dumneavoastr, acest tipar incontient se va dizolva rapid. Acesta este sfritul tuturor conflictelor i al jocurilor de putere care submineaz att de mult relaiile. Puterea asupra altora e slbiciune deghizat n putere. Adevrata putere se afla n interior i v este acum disponibil. Mintea caut necontenit s nege clipa Acum i s evadeze din ea. Cu alte cuvinte, cu ct v identificai cu mintea dumneavoastr, cu att mai mult suferii. Sau o putei privi i aa: cu ct suntei mai capabil s preuii i s acceptai clipa Acum, cu att suntei mai liber de durere i de suferin liber de mintea egocentric. Dac nu mai dorii s creai suferin, nici dumneavoastr, nici celorlali, dac nu mai dorii s adugai durere la reziduul de durere care triete nc n dumneavoastr, atunci nu mai creai timp, sau cel puin, nu mai mult dect e necesar pentru a face fa problemelor practice ale vieii. Cum s oprii crearea timpului?

    DAI-V SEAMA C MOMENTUL PREZENT este tot ce avei. Transformai clipa Acum n principalul focar de atenie al vieii dumneavoastr. Dac nainte triai n timp i fceai din cnd n cnd vizite scurte n clipa Acum, trii acum n prezent i facei vizite scurte n trecut i viitor cnd situaiile practice ale vieii o impun. Spunei mereu da momentului prezent.

    Punei capt iluziei timpului

    Aceasta este cheia: Punei capt iluziei timpului. Timpul i mintea sunt inseparabile. ndeprtai timpul din minte i acesta se oprete asta dac nu alegei s i dai de lucru. A te identifica cu propria minte nseamn a fi prizonierul timpului: impulsul compulsiv de a tri aproape exclusiv prin memorie i anticipare. Acest lucru creeaz o preocupare continu pentru trecut i viitor i un refuz de a preui i contientiza momentul prezent i a-i permite s existe. Impulsul apare pentru c trecutul v ofer o identitate, iar viitorul deine promisiunea salvrii sau a mplinirii ntr-o form sau alta. Amndou sunt iluzii. Cu ct v concentrai mai mult asupra timpului trecut i viitor - , cu att mai mult pierdei clipa Acum, cel mai preios lucru.

  • De ce este acesta lucrul cel mai preios? n primul rnd, pentru c este singurul lucru. Este tot ceea ce exist. Eternul prezent e spaial n care vi se desfoar ntreaga via, singurul factor care rmne constant. Viaa este acum. N-a existat niciodat vreun timp n care viaa dumneavoastr s nu fie acum, i nici nu va exista. n al doilea rnd, clipa Acum este singurul punct care v poate trece dincolo de graniele limitate ale minii. E singurul punct de acces n dimensiunea fr timp i fr form a Fiinei. Ai trit, fcut, gndit, simit vreodat ceva n afara clipei Acum? Credei c se va ntmpla? Este posibil ca ceva s se ntmple sau s existe n afar clipei Acum? Rspunsul e evident, nu-i aa? Nimic nu s-a ntmplat vreodat n trecut; s-a ntmplat n Acum. Nimic nu se va ntmpla n viitor; se va ntmpla n Acum. Esena a ceea ce spun nu poate fi neleas cu mintea. n clipa n care se produce nelegerea, apare o schimbare n contiin, o trecere de la minte la Fiin, de la timp la prezen. Dintr-odat totul e simit ca fiind viu, radiind de energie, emannd Fiin.

  • CAPITOLUL 3

    Cum ptrundem n prezent

    Odat cu dimensiunea atemporal apare i un alt fel de cunoatere, o cunoatere care nu ucide spiritual care triete n fiecare fiin i n fiecare lucru. O cunoatere care nu distruge sacralitatea i misterul vieii i care cuprinde o dragoste adnc i respect pentru tot ce exist.

    PUNEI CAPT VECHIULUI TIPAR de negare a clipei Acum i de rezistena fa de momentul prezent. Facei un obicei din a v retrage atenia din trecut i viitor ori de cte ori nu v sunt necesare. Ieii din dimensiunea timpului ct mai mult posibil n viaa de zi cu zi. Dac vi se pare greu s ptrundei direct n clipa Acum, ncepei prin a observa tendina obinuit a minii de a dori s evadeze din prezent. Vei observa c viitorul este de obicei imaginat ca fiind mai bun sau mai ru dect prezentul. Dac viitorul nchipuit este mai bun dect prezentul, acest lucru a d speran i un sentiment plcut de anticipare. Dac este mai ru, creeaz anxietate. Ambele sunt iluzii. Prin observarea de sine, starea de prezen ptrunde n mod automat n viaa dumneavoastr. n clipa n care realizai c nu suntei prezent, ai devenit prezent. De fiecare dat cnd v putei observa mintea, nu mai suntei prins n ea. A aprut un alt factor, ceva ce nu aparine minii: prezena observatoare. Fii prezent ca observator al minii dumneavoastr al gndurilor i emoiilor, precum i al diferitelor reacii n diferite situaii.Fii cel puin la fel de interesat de propria reacie pe ct suntei de situaia sau de persoana care va determin s reacionai. Observai de asemenea ct de des vi se ndreapt atenia spre trecut su viitor. Nu judecai sau analizai ce observai. Privii gndul, simii emoia, observai reacia. Nu facei din ele o problem personal. Vei simi atunci ceva cu mult mai puternic dect toate lucrurile pe care le observai, vei simi nsi tcuta prezen observatoare din spatele minii, observatorul tcut. Este nevoie de o prezen intens atunci cnd anumite situaii declaneaz o reacie cu o puternic ncrctur emoional., ca de exemplu atunci cnd v e ameninat imaginea de sine, atunci cnd apare o provocare n viaa dumneavoastr care declaneaz frica, atunci cnd lucrurile nu merg cum trebuie sau este reactivat un moment emoional din trecut. n aceste momente vei avea tendina s devenii incontient. Reacia sau emoia pun stpnire pe dumneavoastr dumneavoastr devenii reacia. O manifestai. V justificai, contrazicei, atacai, v aprai numai c acesta nu suntei dumneavoastr, este doar tiparul de reacie, este mintea, n modul ei obinuit de supravieuire.

  • Identificarea cu mintea ncarc reacia cu i mai mult energie, observarea minii i retrage energia. Identificarea cu mintea creeaz mai mult timp; observarea minii deschide dimensiunea atemporalitii. Energia retras minii se transform n prezen. Odat ce ai simit ce nseamn s fii prezent, devine mult mai uor s alegei pur ai simplu s ieii din dimensiunea tipului ori de cte ori timpul nu v este necesar n scopuri practice, i s ptrundei mai adnc n Acum. Acest lucru nu v afecteaz capacitatea de a folosi timpul trecut sau viitor atunci cnd avei nevoie s-l folosii n scopuri practice. i nu v diminueaz nici capacitatea de a v folosi mintea. De fapt, chiar o amplific. Atunci cnd o vei folosi, mintea v va fi mai ptrunztoare, mai concentrat. Mintea persoanei iluminate are mereu atenia concentrat la clipa Acum, rmnnd ns contient periferic de timp. Cu alte cuvinte, persoana iluminat continu s foloseasc timpul cronologic, dar este liber de timpul psihologic.

    Renunarea la timpul psihologic

    nvai s folosii timpul l putem numi timp cronologic pentru aspectele practice ale vieii, dar de ndat ce ai rezolvat problemele practice, revenii la contiina momentului prezent. n felul acesta nu va exista o acumulare de timp psihologic, care nseamn identificarea cu trecutul i proiectarea continu i compulsiv n viitor. Cnd v fixai un obiectiv i lucrai la ndeplinirea lui, folosii timpul cronologic. Suntei contient de scopul fixat, dar respectai i acordai ntreaga atenie pasului pe care l facei n acest moment. Dac v concentrai excesiv asupra obiectivului, poate din cauz c prin mplinirea lui cutai s obinei fericire, mplinire sau un sentiment mai complet de identitate, momentul prezent nu mai este preuit. Este redus la o simpl treapt spre viitor, fr valoare n sine. Timpul cronologic devine atunci timp psihologic. Cltoria vieii dumneavoastr nu mai este o aventur, ci doar o nevoie obsesiv de a ajunge, de a obine, de a reui. Nu mai putei vedea sau mirosi florile, nici nu mai contientizai frumuseea i miracolul vieii care, atunci cnd v aflai n clipa Acum se revars peste tot. ncercai mereu s ajungei ntr-un alt loc dect locul n care v aflai? Cele mai multe lucruri pe care le facei sunt doar un mijloc pentru a mplini un scop? E mplinirea mereu neatins sau redus la plceri de scurt durat precum sexul, mncarea, butura, drogurile sau senzaiile tari? V concentrai mereu s devenii, s realizai, s obinei, sau alergai mereu dup noi senzaii i plceri? Credei c dac acumulai mai multe lucruri vei deveni mai mplinit, mai bun sau mai ntreg din punct de vedere psihologic? Ateptai un brbat sau o femeie care s dea sens vieii dumneavoastr? n starea de contiin normal, de identificare cu mintea, sau starea neiluminat, puterea i infinitul potenial creativ care se afl n Acum sunt complet acoperite de timpul psihologic. i n acest fel viaa dumneavoastr i pierde rezonana, prospeimea, sentimentul de uimire n faa miracolului. Vechile tipare de gndire, de emoie, de comportament, de reacie i de dorin sunt jucate n

  • reprezentaii care repet la nesfrit un scenariu din mintea dumneavoastr, care v ofer un sentiment al identitii dar care deformeaz i ascunde realitatea prezent. Atunci mintea face o obsesie pentru viitor, ca un mod de evadare din prezentul nesatisfctor. Ceea ce percepei ca fiind viitor este de fapt o parte intrinsec a strii prezente de contiin. Dac mintea dumneavoastr poart greaua povar a trecutului, vei repeta trirea acelorai experiene. Trecutul se perpetueaz din lipsa de prezen. Calitatea contiinei dumneavoastr de acum este ceea ce d form viitorului care, bineneles, nu poate fi trit dect ca un moment prezent. Dac ceea ce determin viitorul este calitatea contiinei din acest moment, atunci ce determin calitatea contiinei? Gradul dumneavoastr de prezen. Aa c singurul loc n care poate avea loc o schimbare autentic i unde trecutul poate fi dizolvat este momentul Acum.

    Poate vi se va prea greu s recunoatei c timpul este cauza suferinelor sau a problemelor dumneavoastr. Credei c ele sunt cauzate de situaii specifice din viaa dumneavoastr, i, dintr-un punct de vedere convenional, acest lucru este adevrat. Dar, pn nu ai rezolvat principala disfuncie generatoare de probleme a minii ataamentul ei fa de trecut i viitor i negarea clipei Acum -, problemele sunt de fapt interschimbabile. Dac toate problemele sau ceea ce percepei ca fiind cauzele suferinei sau ale nefericirii dumneavoastr ar fi ndeprtate astzi n mod miraculos dar nu ai devenit mai prezent, mai contient, n scurt timp v vei trezi cu un set similar de probleme sau motive de suferin, ca o umbr care v urmeaz oriunde ai merge. n ultim instan, exist o singur problem: mintea prins n timp. Nu exist salvare n timp. Nu putei fi liber n viitor.

    PREZENA ESTE CHEIA spre libertate, deci numai acum putei fi liber.

    Descoperirea vieii dincolo de situaia de via

    Ceea ce numii via ar trebui s se numeasc situaie de via. Este timp psihologic: trecut i viitor. Anumite lucruri din trecut n-au mers aa cum v-ai fi dorit. Opunei nc rezisten lucrurilor ntmplate n trecut, iar acum v mpotrivii situaiei prezente. Sperana este cea care a face s mergei mai departe, dar sperana v ine atenia ndreptat asupra viitorului, iar aceasta concentrare continu asupra viitorului perpetueaz negarea clipei Acum i, prin aceasta, propria dumneavoastr nefericire.

    UITAI SITUAIA DE VIA pentru un timp i acordai atenie vieii dumneavoastr. Situaia dumneavoastr de via exist n timp. Viaa dumneavoastr exist acum.

  • Situaia dumeavoastr de via este o construcie a minii. Viaa dumneavoastr este real. Gsii poarta strmt care duce spre via. E numit clipa Acum. Reducei-v viaa la acest moment. Situaia dumneavoastr de via poate fi plin de probleme cele mai multe situaii de viaa sunt aa dar descoperii dac avei vreo problem n acest moment. Nu mine, nu peste zece minute, ci acum. Avei acum o problem?

    Cnd suntei ncrcat de probleme nu mai exist loc ca noul s se manifeste, nu mai exist loc pentru soluii. Aa c, ori de cte ori putei, facei puin loc, creai un spaiu, pentru a putea gsi viaa dincolo de situaia de via.

    FOLOSII-V PE DEPLIN SIMURILE. Fii acolo unde v aflai. Uitai-v n jur. Privii numai, nu interpretai. Privii lumina, formele, culorile, texturile. Contientizai prezena tcut a fiecrui lucru. Fii contient de spaiul care permite fiecrui lucru s existe. Ascultai sunetele; nu le judecai. Ascultai linitea din spatele sunetelor. Atingei ceva orice -, simii i contientizai Fiina. Observai ritmul propriei respiraii, simii aerul care intr i iese, simii energia vieii n corpul dumneavoastr. Permitei fiecrui lucru s existe, nuntru i n afar. Permitei lucrurilor s fie cum sunt. Ptrundei adnc n clipa Acum. Astfel lsai n urm lumea distrugtoare a abstraciilor mentale, lumea timpului. Ieii din mintea nesntoas care v sectuiete de energie vital, la fel cum otrvete i distruge ncet Pmntul. V trezii dintr-un vis al timpului, n prezent.

    Toate problemele sunt iluzii ale minii

    CONCENTRAI-V NTREAGA ATENIE ASUPRA clipei Acum i spunei-mi ce problem avei n acest moment.

    Nu primesc nici un rspuns, pentru c e imposibil s avei o problem cnd ntreaga atenie v este absorbit de clipa Acum. O situaie trebuie ori rezolvat, ori acceptat. De ce s o transformm ntr-o problem? Mintea ndrgete n mod incontient problemele, pentru c ele confer o anumit identitate. Acest lucru este considerat normal, dar este o nebunie. Problema nseamn a strui mental asupra unei situaii fr a avea intenia adevrat sau posibilitatea de a aciona n acest moment, transformnd-o n mod incontient ntr-o component a sentimentului dumneavoastr de identitate. Situaia de via v copleete ntr-att, nct pierdei senzaia vieii, a Fiinei. Sau purtai n minte povara nebuneasc a sute de lucruri pe care le vei face sau va trebui s le facei n viitor, n loc s v concentrai atenia asupra singurului lucru pe care l putei face acum.

  • CND CREAI O PROBLEM , creai durere. Este nevoie doar de o simpl alegere, o simpl decizie:Orice s-ar ntmpla, nu-mi voi mai provoca durere. Nu voi crea probleme. Dei e o alegere simpl, este, de asemenea, una foarte radical. Nu vei face aceast alegere dect dac suntei ntr-adevr stul de suferin, dect dac simii cu adevrat c nu o mai dorii. i nu vei reui s v ducei decizia la ndeplinire dect dac accedei la puterea clipei Acum. Dac nu mai creai suferin pentru dumneavoastr, nu o mai creai nici pentru ceilali. i nici nu mai contaminai frumosul Pmnt, spaiul dumneavoastr interior i psihicul colectiv al omenirii cu negativismul crerii de probleme. Cnd apare o situaie creia trebuie s-i facei fa, vei aciona cu limpezime i fermitate, dac aciunea apare din contiina momentului prezent. i probabilitatea de a avea succes va fi cu mult mai mare. Nu va fi o reacie provenit din condiionarea trecut a minii dumneavoastr, ci va fi un rspuns intuitiv la situaie. n alte momente, vei descoperi c este mai eficient s nu facei nimic s rmnei ancorat n clipa Acum, pe cnd altdat ar fi reacionat mintea ataat de timp.

    Bucuria fiinei

    Pentru a testa dac v-ai lsat condus de timpul psihologic putei folosi urmtorul criteriu simplu.

    NTREBAI-V: fac ceea ce fac cu bucurie, cu uurin i naturalee? Dac nu este aa , atunci timpul acoper momentul prezent i viaa este perceput c o povar sau ca o lupt. Dac n ceea ce facei nu exist bucurie, uurin i naturalee, acest lucru nu nseamn neaprat c trebuie sa v schimbai activitatea. Poate fi suficient s schimbai modul n care o facei. Cum e ntotdeauna mai important dect ce. ncercai s acordai mai mult atenie lucrului pe care l facei dect rezultatului pe care ncercai s-l obinei prin acesta. Acordai ntreaga dumneavoastr atenie lucrurilor pe care vi le aduce momentul prezent. Acest lucru implic o acceptare total a situaiei prezente, pentru c nu putei acorda o atenie total unui lucru cruia i opunei n acelai timp rezisten.

    De ndat ce acceptai momentul prezent, toat nefericirea i lupta se dizolv, iar viaa ncepe s curg cu bucurie i n pace. Cnd acionai din contiina momentului prezent, tot ceea ce facei abund de un sentiment de grij, dragoste i calitate chiar i cele mai simple activiti.

    NU V PREOCUPAI DE REZULTATUL ACIUNII dumneavoastr, ci acordai atenie aciunii n sine. Rezultatele vor veni de la sine. Aceasta este o puternic practic spiritual.

  • Cnd ncercarea compulsiv de a evada din momentul prezent nceteaz, bucuria Fiinei se revrs n tot ceea ce facei. n momentul n care atenia vi se ndreapt asupra clipei Acum, simii prezena, linite i pace. Nu mai depindei de viitor pentru mplinire i satisfacie nu l mai cutai pentru a v aduce mplinirea. De aceea, nu mai depindei de rezultate. Nici eecul, nici succesul nu au puterea s v schimbe starea interioar de unitate cu Fiina. Ai descoperit viaa dincolo de situaia de via. n absena timpului psihologic, sentimentul de sine deriv din Fiin, i nu din trecutul personal. De aceea, nevoia psihologic de a deveni altceva dect suntei, nu mai exist. n lume, la nivelul situaiei dumneavoastr de via, putei s devenii bogat, s adunai cunotine, succes, s v eliberai de una sau de alta, dar n dimensiunea adnc a Fiinei suntei acum complet i ntreg.

    Starea atemporal de contiin

    Cnd fiecare celul din corpul dumneavoastr este att de prezent nct o simii vibrnd de via i cnd n orice moment putei simi aceast via ca fiind bucuria Fiinei, atunci se poate spune c v-ai eliberat de timp. A fi liber de timp nseamn a fi liber de nevoia psihologic de trecut pentru a avea o identitate, i de viitor pentru a atinge mplinirea. Aceasta reprezint cea mai profund transformare a contiinei pe care v-ai putea-o imagina.

    DUP CE AI TRIT EXPERIENA STRII ATEMPORALE de contiin pentru scurte momente, ncepei s oscilai ntre dimensiunea timpului i a prezenei. La nceput devenii contient de ct de rar suntei cu adevrat prezent n clipa Acum. Dar a ti c nu eti prezent este deja o mare realizare: aceast cunoatere nseamn prezen chiar dac la nceput dureaz doar cteva secunde n timp cronologic, nainte de a se pierde din nou. Apoi, din ce n ce mai des, alegei s v concentrai atenia asupra momentului prezent n loc de trecut i de viitor, iar de fiecare dat cnd v dai seama c ai pierdut clipa Acum suntei capabili s rmnei n ea nu doar pentru cteva secunde, ci pentru perioade mai lungi de timp, din perspectiva timpului cronologic.

    Prin urmare, nainte de a fi ferm ancorat n starea de prezen, ceea ce nseamn c suntei pe deplin contient, vei oscila pentru un timp ntre starea contient i cea incontient, ntre starea de prezen i cea de identificare cu mintea. De nenumrate ori vei pierde clipa prezent i vei reveni la ea. n final, prezena va deveni starea dumneavoastr predominant.

  • CAPITOLUL 4

    Dizolvarea strii de incontien

    Este esenial s aducei mai mult contiin n viaa dumneavoastr n situaii obinuite, cnd totul merge relativ bine. n acest fel, prezena dumneavoastr crete n intensitate. Ea genereaz n dumneavoastr i n jur un cmp energetic cu o nalt frecven de vibraie. n acest cmp nu pot ptrunde i nu pot supravieui nici incontiena, nici negativismul, nici disonana sau violena, aa cum nici ntunericul nu poate supravieui n prezena luminii. Dup ce nvai s fii martorul propriilor gnduri i emoii, lucru care reprezint un aspect esenial al strii de prezen, vei fi surprins cnd vei contientiza pentru ntia dat fundalul static al strii obinuite de incontien i v vei da seama ct de rar v-ai simit cu adevrat mpcat, dac ai simit aceasta vreodat. La nivelul gndirii, vei descoperi o puternic rezisten sub form de critici, nemulumiri i proiecii mentale care v ndeprteaz de momentul prezent. La nivel emoional, va exista un curent subteran de disconfort, ncordare, plictiseal sau nervozitate. Ambele sunt aspecte ale modului obinuit de rezisten a minii.

    OBSERVAI MULTIPLELE CI PRIN CARE DISCONFORTUL, nemulumirea i tensiunea sunt cauzate de critici inutile, prin prezena fa de situaia prezent i prin negarea clipei Acum. Orice coninut incontient se dizolv cnd asupra sa se revars lumina contiinei.

    De n ndat ce tii cum s dizolvai incontiena obinuit, lumina prezenei dumneavoastr va strluci puternic i v va fi mult mai uor s facei fa incontienei adnci ori de cte ori i vei simi atracia gravitaional. ns este posibil ca la nceput s nu putei detecta cu uurin incontiena obinuit, pentru c este att de normal.

    OBINUII-V S V URMRII STAREA MENTAL i emoional prin observare de sine. Sunt destins n acest moment? este o ntrebare bun, pe care v-o putei pune n mod frecvent. Sau putei ntreba: Ce se ntmpl n mine n mine n acest moment?

    Fii mcar la fel de interesat de ce se petrece n interiorul dumneavoastr precum suntei de ceea ce se ntmpl n exterior. Dac interiorul este n ordine, situaia exterioar se aaz de la sine. Realitatea principal este cea interioar, cea exterioar avnd o importan secundar.

  • DAR NU RSPUNDEI ACESTOR NTREBRI IMEDIAT. ndreptai-v atenia spre interior. Privii nuntru. Ce fel de gnduri produce mintea dumneavoastr? Ce simii? ndreptai-v atenia n interiorul corpului dumneavoastr. Simii vreo urm de ncordare? De ndat ce descoperii c exist chiar i un nivel minim de disconfort, n fundalul static, ncercai s aflai n ce mod evitai, opunei rezisten sau negai viaa prin negarea clipei Acum.

    Exist multiple ci prin care oamenii opun n mod incontient rezisten momentului prezent. Prin exerciiu, puterea de observare de sine sau de evaluare a strii interioare se intensific.

    Oriunde v-ai afla, fii pe deplin prezent

    Suntei stresat? Suntei att de ocupat s ajungei n viitor nct prezentul se reduce la un mijloc de a atinge un scop? Stresul este provocat de faptul c v aflai aici i dorii s fii acolo sau de faptul c trii n prezent i v dorii s v aflai n viitor. Este o scindare care va sfie. Trecutul va acapareaz o mare parte din atenie? Vorbii frecvent despre trecut i v gndii adesea la el n mod pozitiv sau negativ? V gndii la lucrurile extraordinare pe care le-ai realizat , la aventurile i experienele dumneavoastr, sau la rolul de victima i la toate lucrurile ngrozitoare pe care vi le-au fcut alii sau pe care le-ai fcut dumneavoastr altuia? Procesul dumneavoastr mental creeaz sentimente de vinovie, de mndrie, resentimente, furie, regrete ori autocomptimire? Atunci nu numai c rennoii un fals sentiment de sine, ci ajutai i la accelerarea procesului de mbtrnire a corpului prin acumularea trecutului n psihicul dumneavoastr. Convingei-v singur de acest lucru observndu-i pe cei din jurul dumneavoastr care au tendina s triasc n trecut.

    LSAI TRECUTUL S MOAR N FIECARE CLIP. Nu avei nevoie de el. Facei referire la trecut numai atunci cnd acest lucru este absolut relevant pentru situaia prezent. Simii puterea acestui moment i plintatea Fiinei. Simii propria prezen.

    Suntei ngrijorat? V preocup multe ntrebri de genul i dac? V-ai identificat cu mintea dumneavoastr, care se proiecteaz ntr-o situaie imaginar din viitor i creeaz fric. Nu exist nici o posibilitate de a face fa unei astfel de situaii, pentru c situaia n sine nu exist. Este o fantom mental.

  • Putei opri aceast nebunie care macin sntatea i viaa prin simpla recunoatere a momentului prezent. CONTIENTIZAI-V RESPIRAIA. Simii aerul intrnd i ieind din corp. Simii cmpul energetic interior. n viaa real spre deosebire de proieciile mentale imaginare- , singurul lucru cruia v trebui vreodat s-i facei fa este acest moment. ntrebai-v ce problema avei acum, nu anul viitor, mine sau peste cinci minute. Ce nu este n regul cu acest moment?

    Putei face fa ntotdeauna clipei prezente, dar nu putei niciodat face faa viitorului i nici nu este nevoie s putei. Rspunsul, puterea, aciunea corect sau resursele necesare vor fi prezente atunci cnd vei avea nevoie de ele, nu nainte i nici dup aceea.

    Formeaz ateptarea o stare obinuit? Ct timp din viaa petrecei ateptnd? Ceea ce eu numesc ateptare la scar redus este, de exemplu, ateptarea la coad la oficiul potal, ntr-un blocaj n trafic, la aeroport sau ateptarea cuiva, a terminrii lucrului s.a.m.d. Ateptarea la scar larg este ateptarea urmtoarei vacane, a unei slujbe mai bune, a momentului n care copiii vor fi mari, a unei relaii cu adevrat importante, a succesului, a acumulrii de bani, sau a momentului cnd voi deveni cineva important sau voi atinge iluminarea. Nu este un lucru neobinuit ca oamenii s atepte ntreaga lor viaa nainte s nceap s triasc. Ateptarea este o stare mental. n principiu, ea nseamn c v dorii viitorul; nu v dorii prezentul. Nu v dorii ce avei i v dorii ceea ce nu avei. Cu fiecare tip de ateptare, creai n mod incontient un conflict interior ntre viaa de aici i acum, unde nu dorii s v aflai, i viitorul proiectat, acolo unde v dorii s fii. Acest lucru reduce ntr-o foarte mare msur calitatea vieii, fcndu-v s pierdei prezentul. De exemplu, muli oameni ateapt prosperitatea. Ea nu poate veni n viitor. Cnd respectai, recunoatei i acceptai pe deplin realitatea dumneavoastr prezent - locul n care v aflai, cine suntei, ce facei n acest moment - , cnd acceptai n totalitate ceea ce avei, atunci suntei recunosctor pentru ce avei, recunosctor pentru ceea ce este, recunosctor pentru Fiin. Adevrata prosperitate este recunotina pentru momentul prezent i pentru plintatea vieii din momentul prezent. Nu poate veni n viitor. Apoi, n timp, acea prosperitate se va manifesta pentru dumneavoastr n diferite moduri. Dac nu suntei mulumit cu ceea ce avei sau suntei chiar frustrat i nervos n legtur cu lipsurile prezente, acest lucru v poate motiva s devenii bogat, dar, chiar dac vei ctiga milioane, vei continua s simii condiia strii interioare de lipsa i, n adncul dumneavoastr, vei continua s v simii nemplinit. Vei avea poate nenumrate experiene interesante care pot fi cumprate cu bani, dar experienele vin i pleac i va lsa cu un sentiment de gol interior i cu nevoia de viitoare experiene fizice sau de natur psihologic. Nu vei fi ancorat n Fiin pentru c n acest fel s simii acum plenitudinea vieii, care este singura prosperitate adevrat.

  • RENUNAI LA ATEPTARE CA STARE MENTAL. Cnd va surprindei alunecnd n ateptare ieii repede din ea. Intrai n momentul prezent. Fii, pur i simplu, i bucurai-v de sentimentul vieii. Cnd suntei prezent, nu este niciodat nevoie s ateptai ceva. Aa c data viitoare cnd cineva v va spune: mi pare ru c v-am fcut s ateptai, i putei rspunde: Nu face nimic, n-am ateptat. Am stat aici i m-am simit bine, trind bucuria de a fi eu nsumi.

    Acestea sunt numai cteva din strategiile mentale obinuite prin care se neag momentul prezent, care fac parte din starea obinuit de incontien. Pot fi trecute att de uor cu vederea pentru c fac att de mult parte din viaa obinuit: fundalul static al nemulumirii perpetue. Dar, cu ct va urmrii mai mult starea mental-emoional, cu att mai uor v va fi s descoperii cnd v-ai lsat din nou prins de trecut sau viitor, adic ai devenit incontient, i v trezii din visul timpului prezent. Dar avei grij: sinele fals, nefericit, bazat pe identificarea cu mintea, triete n timp. tie c momentul prezent nseamn propria lui moarte i se simte foarte ameninat de acesta. Va face tot ce va putea pentru a v scoate din prezent. Va ncerca s v in prins n timp.

    ntr-un anume sens, starea de prezen poate fi comparat cu ateptarea. Este o ateptare diferit calitativ, care presupune atenia dumneavoastr total. n orice clip se poate ntmpla ceva, i dac nu suntei absolut treaz, absolut tcut, vei pierde momentul. n starea aceasta, toat atenia v este prezent n clipa Acum. Nu mai exist loc pentru visare cu ochii deschii, gndire, amintire, anticipare. n ea nu exist ncordare, nici fric, ci doar prezena alert. Suntei prezent cu ntreaga Fiin, cu fiecare celul a corpului dumneavoastr.

    n aceast stare, acel dumneavoastr care are un trecut i viitor personalitatea, dac dorii aproape nu mai exist. i totui, nimic de valoare nu s-a pierdut. Suntei n esen n continuare dumneavoastr. De fapt, suntei mai mult dect ai fost vreodat, sau, mai degrab, numai acum suntei cu adevrat cine suntei de fapt.

    Trecutul nu poate supravieui dac suntei prezent

    Dac avei nevoie s aflai lucruri despre trecutul incontient care triete nc n dumneavoastr, acestea vor fi aduse la lumina de ctre obstacolele pe care le ntlnii n prezent. Dac spai n trecut, acesta va deveni o prpastie fr fund: ntotdeauna va mai exista

  • ceva de descoperit. Poate credei c avei nevoie de mai mult timp pentru a nelege trecutul sau pentru a v elibera de el, cu alte cuvinte, c viitorul v va elibera pn la urm de trecut. Aceasta este o iluzie. Numai prezentul v poate elibera de trecut. Mai mult timp nu v poate elibera de timp.

    Accedei la puterea clipei Acum. Aceasta este cheia. Puterea clipei Acum este puterea propriei dumneavoastr prezene, contiina dumneavoastr eliberat de formele gndirii. Aa c abordai trecutul la nivelul prezentului. Cu ct acordai mai mult atenie trecutului, cu att l alimentai mai mult cu energie i este cu att mai probabil c v vei identifica cu el. Nu m nelegei greit: atenia este esenial, dar nu fa de trecut ca trecut. Acordai atenie prezentului; acordai atenie comportamentului, reaciilor dumneavoastr, dispoziiilor, gndurilor, emoiilor, fricilor i dorinelor aa cum apar ele n prezent. Acestea sunt trecutul din dumneavoastr. Dac putei fi suficient de prezent pentru a observa toate aceste lucruri, nu n mod critic sau analitic, ci fr a judeca, atunci nfruntai trecutul i l dizolvai prin puterea prezenei dumneavoastr. Nu v putei regsi ntorcndu-v n trecut. Va regsii numai revenind n prezent.

  • CAPITOLUL 5

    Frumuseea se ivete n linitea prezenei

    Este necesar prezena pentru a deveni contient de frumuseea, mreia i sfinenia naturii. Ai privit vreodat n infinitatea spaiului, ntr-o sear senin, uimit de linitea absolut i de vastitatea sa inimaginabil? Ai ascultat vreodat cu adevrat susurul unui pru de munte ntr-o pdure? Sau cntecul mierlei la apus, ntr-o sear calm de var? Pentru a deveni contient de astfel de lucruri, este nevoie ca mintea s fie tcut. Este nevoie ca, pentru un moment, s lsai la o parte bagajul personal de probleme, de trecut i viitor, precum i toate cunotinele pe care le avei; altfel vei privi, dar nu vei vedea, vei asculta fr s auzii. Este necesar prezena dumneavoastr total.

    N SPATELE FRUMUSEII FORMELOR EXTERIOARE exist mai mult: ceva care nu poate fi numit, ceva inefabil, o esen interioar, profund i sfnt. Oriunde i oricnd exist frumusee, aceast esen interioar strlucete n exterior. Vi se dezvluie numai cnd suntei prezent. Este oare posibil ca aceast esen fr nume i prezena dumneavoastr s fie unul i acelai lucru? S-ar afla acolo n absena prezenei dumneavoastr? Meditai profund asupra acestui lucru. Descoperii singur.

    Descoperirea contiinei pure

    Ori de cte ori v observai mintea, v retragei contiina din formele mentale, contiina devenind atunci ceea ce numim observator sau martor. Prin urmare, observatorul contiina pur de dincolo de forme devine mai puternic, iar formele mentale devin mai slabe. Cnd vorbim despre observarea minii, personalizm un eveniment de importan cosmic: prin dumneavoastr, contiina se trezete din visul ei de identificare cu forma i se retrage din form. Acest lucru prevestete i face parte dintr-un eveniment care se situeaz probabil n viitorul ndeprtat din punct de vedere al timpului cronologic. Acest eveniment este numit sfritul lumii.

    PENTRU A RMNE PREZENT N VIAA DE ZI CU ZI, este important s fii adnc nrdcinai n propriul corp; altfel, mintea, care are o fora extraordinar, v va trage dup sine, ca un ru tumultuos.

  • nrdcinarea n propriul corp presupune locuirea deplin a corpului. ndreptarea permanent a unei pri a ateniei nuntrul cmpului energetic interior al corpului dumneavoastr. Simirea corpului pe dinuntru, cum s-ar spune. Contiina corpului va menine prezent. Va ancoreaz n clipa Acum.Trupul pe care l putei vedea i simi nu v poate transpune n Fiin. Dar acest corp vizibil i tangibil este numai un nveli exterior, sau mai degrab o percepie limitat i distorsionat a unei realiti mai profunde. n starea dumneavoastr natural de conectare cu Fiina, aceast realitate profund poate fi simit n orice moment sub forma corpului invizibil interior, a prezenei care d via. Aa c s locuieti corpul nseamn s simi corpul pe dinuntru, s simi viaa din corp i prin aceasta s ajungi s realizezi c ceea ce eti se afla dincolo de forma exterioar. Suntei rupt de Fiin att timp ct mintea va acapareaz toat atenia. Cnd acest lucru se ntmpl i se ntmpl continuu pentru cei mai muli oameni nu suntei n corp. Mintea v absoarbe toat contiina i o transform n forme mentale. Nu v putei opri din gndit. Pentru a putea contientiza Fiina, trebuie s redobndii contiina acaparat de minte. Aceasta este o sarcin esenial n cltoria dumneavoastr spiritual. Vei elibera cantiti vaste de contiin, care nainte erau prinse ntr-o gndire inutil i compulsiv. O modalitate eficient pentru a realiza acest lucru este s v ndeprtai pur i simplu atenia de la gndire i s o focalizai n corp, acolo unde Fiina poate fi simit, n prim instan, ca acel cmp energetic interior care nsufleete ceea ce percepei ca fiind corpul fizic.

    Conectarea la corpul interior

    V rog, ncercai acest lucru acum. S-ar putea s v fie mai uor dac nchidei ochii n timpul acestui exerciiu. Mai trziu, cnd a va locui corpul va fi devenit ceva natural i uor, acest lucru nu va mai fi necesar.

    NDREPTAI-V ATENIA ASPRA CORPULUI. Simii-l din interior. Este viu? Exist via n palmele, braele, picioarele i tlpile dumneavoastr, n abdomen, n piept? Putei simi cmpul energetic subtil care va strbate corpul i care face s vibreze fiecare organ i fiecare celul? l putei simi simultan n toate prile corpului, ca un singur cmp energetic? Meninei-v atenia ndreptat asupra corpului interior pentru cteva momente. Nu ncepei s v gndii la el. Simii-l.

  • Cu ct i acordai mai mult atenie, cu att sentimentul va deveni mai clar i mai puternic. Vei simi cum fiecare celul este mai vie, iar dac avei un puternic sim vizual, este posibil s vedei cum corpul v devine luminos. Dei o asemenea imagine v poate ajuta temporar, acordai mai mult atenie sentimentului dect oricrei imagini care ar putea aprea. O imagine, orict de frumoas sau puternic ar fi, este deja definit de form, aa c este mai puin important s o aprofundai.

    Intrai adnc n corp

    Pentru a ptrunde i mai adnc n corp, ncercai urmtoarea meditaie. Sunt suficiente 10, 15 minute de timp cronologic.

    ASIGURAI-V C NU PUTEI FI DERANJAT DE NIMIC din exterior, cum ar fi soneria telefonului sau oamenii care v-ar ntrerupe. Aezai-v pe un scaun dar nu v lsai pe spate. Meninei-v coloana vertebral dreapta. Acest lucru v va ajuta s rmnei alert. Sau aezai-v n poziia dumneavoastr favorit de meditaie. Asigurai-v c avei corpul relaxat. nchidei ochii. Inspirai adnc de cteva ori. Simii-v respiraia ca i cum ar ptrunde n abdomenul inferior. Observai cum acesta se dilat i se contract uor n timp ce aerul intr i iese din corp. Contientizai apoi ntregul cmp energetic interior al corpului. Nu v gndii la el simii-l. Fcnd aceasta, retragei contiina din minte. Dac vi se pare util, folosii vizualizarea luminii pe care am descris-o mai devreme. Cnd v putei simi clar corpul interior ca un singur cmp de energie, abandonai, dac este posibil, orice imagine vizual i acordai atenie numai senzaiei. Dac putei, renunai i la orice imagine mental pe care nc poate o avei n legtur cu corpul fizic. Tot ceea ce rmne este un sentiment nvluitor de prezena sau fiinare, iar corpul interior este simit ca fiind fr de granie. Apoi ptrundei i mai adnc n acest sentiment. Devenii una cu el. Contopii-v cu cmpul de energie, pn cnd nu mai percepei o dualitate ntre observator i observat, ntre dumneavoastr i corpul dumneavoastr. Se dizolv acum i distincia dintre interior i exterior, astfel nct nu mai exist un corp interior. Ptrunznd adnc n corp, ai trecut dincolo de el. Rmnei n aceast dimensiune a Fiinei pure att timp ct v simii confortabil; devenii din nou contient de corpul fizic, de respiraie i de simurile fizice i deschidei ochii. Privii apoi mprejur timp de cteva minute, ntr-un mod meditativ adic fr a pune etichete mentale i, n timp ce facei aceasta, continuai s simii corpul interior.

    Ptrunderea n aceast dimensiune fr form este cu adevrat eliberatoare. Va elibereaz de captivitatea n lumea formelor i de identificarea cu forma. Putem numi aceast dimensiune Nemanifestatul. Sursa invizibil a tuturor lucrurilor, Fiina din toate fiinele.

  • Este o dimensiune de adnc linite i pace, dar i de bucurie i vitalitate intens. Ori de cte ori suntei prezent, devenii ntr-o anumit msur transparent pentru lumin, pentru contiina pur care eman din Surs. V dai seama i c lumina nu este separat de ceea ce suntei, ci constituie propria dumneavoastr esen. Cnd contiina v este ndreptat n afar, mintea i lumea apar. Cnd este ndreptat nuntru, i recunoate propria Surs i se ntoarce acas, n Nemanifestat. Apoi, cnd contiina revine n lumea manifestat, v reluai identitatea de form pe care temporar ai abandonat-o. Avei un nume, un trecut, o situaie de via, un viitor. Dar, dintr-un punct de vedere fundamental, nu mai suntei persoana care ai fost: ai recunoscut realitatea interioar care nu este din lumea aceasta, dei nu este separat de ea, aa cum nu este separat nici de dumneavoastr. Facei din urmtorul exerciiu practica dumneavoastr spiritual:

    N VIAA DUMNEAVOASTR, nu acordai niciodat 100% din atenie lumii exterioare i minii. Pstrai o parte n interior. Simii-v corpul interior chiar i cnd suntei angajat n activitile zilnice, mai ales n relaiile cu ceilali oameni i cu natura. Simii linitea din adncul su. Lsai poarta deschis. Este foarte posibil s fii contient de Nemanifestat pe tot parcursul vieii. l simii ca pe un sentiment profund de pace undeva n fundal, o linite care nu v prsete niciodat, orice s-ar ntmpla n lumea exterioar. Devenii o punte ntre Nemanifestat i manifestat, ntre Dumnezeu i lume. Aceasta este starea de conectare la Surs, pe care o numim iluminare.

    Rdcini interioare adnci Cheia pentru a avea rdcini interioare adnci este situarea n permanent legtur cu corpul dumneavoastr interior, aa nct s-l simii ntotdeauna. Acest lucru v va da profunzime vieii dumneavoastr i o va transforma cu repeziciune. Cu ct v contientizai mai mult corpul interior, cu att frecvena sa de vibraie va fi mai nalt, ca lumina care devine mai intens atunci cnd rsucii mai mult comutatorul i mrii n acest fel alimentarea cu electricitate. La acest nalt nivel de energie, negativismul nu v mai poate afecta i tindei s atragei situaii noi care reflect aceast frecven nalt. Dac v pstrai atenia pe ct de mult posibil n corp, vei fi ancorat n Acum. Nu v vei pierde n lumea exterioar i nu v vei mai pierde n minte. Gndurile i emoiile, fricile i dorinele vor mai exista ntr-o anumit msur, dar nu vor mai prelua controlul.

  • V ROG S EXAMINAI UNDE V ESTE ATENIA n acest moment. M ascultai pe mine sau citii aceste cuvinte ntr-o carte. Aici se focalizeaz atenia dumneavoastr. Suntei de asemenea periferic contient de lucrurile care va nconjoar, de ali oameni s.a.m.d. n plus, s-ar putea s existe ceva activitate mental legat de lucrurile pe care le auzii sau le citii, cteva comentarii mentale. i totui, nu este nevoie ca toate acestea s v absoarb ntreaga atenie. ncercai s vedei dac putei rmne n legtur cu corpul interior n acelai timp. Pstrai o parte din atenie nuntru. Nu lsai toat atenia s se ndrepte spre exterior. Simii-v ntregul corp pe dinuntru ca pe un singur cmp de energie. Este ca i cum ai asculta sau ai citi cu ntregul corp. Practicai aceasta n zilele i sptmnile care urmeaz. Nu acordai ntreaga atenie minii i lumii exterioare. Facei tot posibilul s v concentrai asupra lucrului pe care l facei, dar simii n acelai timp i corpul interior, ori de cte ori este posibil. Rmnei nrdcinat n interior. Apoi observai cum acest lucru schimb starea contiinei dumneavoastr i calitatea lucrului pe care l facei.

    V rog, nu luai drept adevr i nici nu respingei ceea ce spun. Testai singur.

    Fortificarea sistemului imunitar

    Exist o meditaie simpl, dar puternic, de autovindecare, pe care o putei practica ori de cte ori simii nevoia s v fortificai sistemul imunitar. Este n mod special eficient atunci cnd simii primele simptome ale unei boli, dar funcioneaz i atunci cnd boala s-a instalat deja, cu condiia s o folosii frecvent i cu mare atenie. Va mai contracara i orice ntrerupere n cmpul dumneavoastr energetic, produs de o form sau alta de negativism. Nu este totui un substitut pentru practica permanent de prezen n corp; altfel efectul va fi numai temporar. Iat care este meditaia:

    CND AVEI CTEVA MINUTE LIBERE, i n special ca ultim lucru pe care l facei noaptea nainte de a adormi i ca primul lucru pe care l facei dimineaa la trezire, nainte de a v ridica din pat, inundai-v corpul cu contiin. nchidei ochii. ntindei-v pe spate. Alegei diferite pri ale corpului asupra crora v vei ndrepta pentru nceput un scurt timp atenia: palmele, tlpile, braele, picioarele, abdomenul, pieptul, capul s.a.m..d. Simii energia vieii n acele pri ale corpului pe ct de intens putei. Meninei-v atenia asupra fiecrei pri a corpului n jur de 15 secunde.

  • Apoi lsai atenia s v traverseze ca un val corpul, de cteva ori la rnd, de la picioare spre cap i invers. Pentru aceasta avei nevoie de aproximativ un minut. Dup aceea simii-v corpul interior n totalitatea sa, ca un singur cmp de energie. Pstrai pre de cteva minute acest sentiment. n tot acest timp, fii intens prezent n fiecare celul a corpului.

    Nu v ngrijorai dac mintea reuete ocazional s v sustrag atenia n afara corpului i v pierdei n gnduri. De ndat ce observai c lucrul acesta s-a ntmplat, readucei atenia n corpul interior.

    Folosirea creativ a minii

    Dac avei nevoie s v folosii mintea pentru un scop anume, folosii-o n colaborare cu corpul interior. Numai dac suntei capabil s fii contient fr a gndi, v putei folosi mintea n mod creativ, iar cea mai uoar cale de a intra n aceast stare este prin corp.

    ORI DE CTE ORI AVEI NEVOIE DE UN RSPUNS, de o soluie sau de o idee creativ, ncetai pentru un moment s gndii, concentrndu-v atenia asupra cmpului energetic interior. Devenii contient de linite. Cnd rencepei s gndii, gndirea v va fi proaspt i creativ. Obinuii-v ca n orice activitate mental s oscilai la fiecare cteva minute ntre gndire i un fel de ascultare interioar, o linite interioar.

    Am putea spune: nu gndii numai cu capul, gndii ci tot corpul.

    Lsai respiraia sa v duc n corp

    Dac la un moment dat descoperii c v este greu s intrai n legtur cu corpul interior, este de obicei mai uor ca pentru nceput s v fixai atenia asupra respiraiei. Respiraia contient, care este n sine o meditaie puternic, v va aduce treptat n contact cu corpul.

    URMRII-V RESPIRAIA CU ATENIE n timp ce aerul iese i intr n corp. Inspirai i simii cum abdomenul se dilat i se contract uor la fiecare inspiraie i expiraie.

  • Dac v este mai uor s vizualizai, nchidei ochii i imaginai-v nconjurat de lumin sau scufundat ntr-o substan luminoas o mare de contiin. Apoi inspirai acea luminal. Simii cum substana luminoas va inund corpul i-l face de asemenea luminos. Apoi, treptat, concentrai-v mai mult asupra senzaiei. Nu v ataai de nici o imagine vizual. Suntei n corp. Ai accesat puterea clipei Acum.

  • Partea a II-a

    Relaia cu practica spiritual

  • Iubirea este o stare a Fiinei.Iubirea nu se afl n afar, ci n adncul dumneavoastr.

    Nu o putei pierde nicicnd i nu va poate prsi.Nu depinde de un alt corp,

    de o form exterioar.

  • CAPITOLUL 6

    Dizolvarea corpului-durere

    Cea mai mare parte a suferinei oamenilor este inutil. Este creat chiar de dumneavoastr, att timp ct viaa v este condus de mintea care nu este supus observrii. Durerea pe care o creai acum este ntotdeauna o form de neacceptare, o form de rezisten incontient fa de ceea ce este. La nivelul gndului, rezistena este o form de critic. La nivel emoional, este o form de negativism. Intensitatea durerii depinde de gradul de rezisten fa de momentul prezent, iar acesta depinde la rndul su de gradul de identificare cu mintea. Mintea caut ntotdeauna s nege clipa Acum i s evadeze din ea. Cu alte cuvinte, cu ct suntei mai identificat cu mintea dumneavoastr, cu att mai mult suferii. Sau putei privi acest lucru i n felul urmtor: cu ct suntei mai capabili s respectai i s acceptai clipa Acum, cu att suntei mai liber de durere i suferin i de mintea egocentric. Unele nvturi spirituale afirm c toat suferina este, n ultim instan, o iluzie, i acest lucru este adevrat. Se pune ntrebarea: este adevrat i n cazul dumneavoastr? O simpl credin nu face ca acest lucru s devin adevrat. V dorii s suferii pentru tot restul vieii, continund s spunei c durerea este o iluzie? V elibereaz acest lucru de durere? Ceea ce ne intereseaz aici este modul n care putei realiza acest adevr ceea ce nseamn c poate deveni propria dumneavoastr experien.

    Durerea este inevitabil att timp ct v identificai cu mintea, adic att timp ct suntei incontient din punct de vedere spiritual. M refer aici n primul rnd la durerea emoional, care este n acelai timp i principala cauz a durerilor fizice i a bolilor. Resentimentul, ura, mila de sine, vinovia, furia, deprimarea, gelozia s.a.m.d., chiar i cel mai uor sentiment de iritare toate sunt forme ale durerii. i orice plcere sau exaltare conine n ea smburele durerii, fiind inseparabil de contrariul ei care se va manifesta n timp. Oricine a folosit vreodat un drog pentru a avea o experien de exaltare tie c exaltarea se transform ntr-un final n deprimare, c plcerea se transform ntr-o form de durere. Muli oameni tiu din proprie experien ct de uor i de repede se poate transforma o relaie intim dintr-o surs de plcere ntr-una de durere. Privit dintr-o perspectiv superioar, att polul negativ ct i cel pozitiv sunt fee ale aceleiai monede, fac parte din durerea fundamental, care este inseparabil de starea egocentric de contiin identificat cu mintea. Exist dou niveluri ale durerii: durerea pe care o creai acum i durerea din trecut, care nc mai triete n mintea i capul dumneavoastr.

  • Att timp ct nu putei accede la puterea clipei de Acum, fiecare durere emoional pe care o trii las n urm un reziduu de durere care continu s triasc n dumneavoastr. Se contopete cu durerea din trecut, care se afla deja acolo, i se fixeaz n mintea i corpul dumneavoastr. Acest lucru include, bineneles, i durerea suferit n copilrie, provocat de incontiena lumii n care v-ai nscut. Aceast durere acumulat este un cmp energetic negativ care v locuiete trupul i mintea. Dac o privii ca pe o entitate invizibil de sine stttoare, v apropiai foarte mult de adevr. Este corpul-durere emoional. Corpul-durere are dou modaliti de funcionare: latent i activ. Se poate afla n starea latent n 90% din timp, ns ntr-o persoan extrem de nefericit poate fi activ n proporie de 100%. Unii oameni triesc aproape n ntregime prin corpul-durere, n timp ce alii l pot simi numai n anumite situaii, cum ar fi relaiile intime, situaiile asociate cu abandonarea sau pierderile din trecut, rnile fizice i emoionale s.a.m.d. Poate fi activat de orice eveniment, mai ales dac acesta rezoneaz cu un tipar de durere din trecutul dumneavoastr. Cnd este pregtit s se trezeasc din faza latent, chiar i numai un gnd sau o remarc inocent fcut de cineva apropiat l poate activa.

    Renunarea la identificarea cu corpul-durere

    CORPUL-DURERE NU VREA S L OBSERVAI N MOD direct i s l vedei aa cum este. n momentul n care observai corpul-durere, i simii cmpul energetic i va fixai atenia asupra lui, identificarea s-a rupt. A aprut o dimensiune superioar de contiin. Eu o numesc prezen. Suntei acum martorul sau observatorul corpului-durere. Aceasta nseamn c el nu v mai poate folosi, pretinznd c v reprezint, i nu se mai poate alimenta prin dumneavoastr. V-ai descoperit puterea interioar autentic.

    Unele corpuri-durere sunt neplcute, dar relativ inofensive, de exemplu ca un copil care nu se mai oprete din smiorcit. Altele sunt montri vicioi i distructivi, adevrai demoni. Unele sunt violente fizic; cu mult mai multe sunt violente din punct de vedere emoional. Unele vor ataca oamenii apropiai sau pe cei din jurul dumneavoastr, n timp ce altele v vor ataca pe dumneavoastr, gazda lor. Gndurile i sentimentele pe care le avei despre via devin atunci profund negative i autodistructive. Bolile i accidentele apar deseori n acest mod. Unele corpuri-durere i mping gazdele la sinucidere. Cnd credei c tii bine o persoan i apoi va confruntai brusc cu o creatur strin i ngrozitoare, trii un oc puternic. Este ns mai important s observai corpul durere n dumneavoastr dect n alii.

  • ACORDAI ATENIE ORICRUI SEMN DE NEFERICIRE, sub orice form ar aprea poate fi corpul-durere pe cale de a se trezi din starea latent. Acesta poate lua forma iritrii, a nerbdrii, a unei proaste dispoziii, a unei dorine de a rni, a enervrii, a furiei, a deprimrii, a nevoii de a crea un moment dramatic n viaa dumneavoastr intim s.a.m.d. Surprindei-l chiar n momentul n care se trezete din starea latent. Corpul-durere vrea s supravieuiasc, precum orice alt entitate vie, i poate supravieui numai dac dumneavoastr v identificai n mod incontient cu el. Apoi se poate ridica, poate pune stpnire pe dumneavoastr, poate deveni dumneavoastr i poate tri prin dumneavoastr. Are nevoie s-i primeasc hrana prin dumneavoastr. Se va hrni cu orice experien care rezoneaz cu propriul su fel de energie, cu orice lucru care creeaz o nou durere, indiferent de form: enervare, distructivitate, ur, mhnire, dram emoional, violent i chiar boal. Aa c, dup ce corpul-durere preia controlul, va crea o situaie n viaa dumneavoastr care va reflecta propria sa frecven energetic, pentru a se hrni cu ea. Durerea se poate hrni doar cu durere. Ea nu se poate hrni cu bucurie. i pare absolut indigesta. Din momentul n care corpul-durere a preluat controlul, v dorii i mai mult durere.Devenii atunci o victim sau un agresor. Dorii s rnii sau dorii s fii rnit, sau amndou. Nu exist o mare diferen ntre ele. Bineneles, nu suntei contient de acest lucru, i vei afirma cu vehemen c nu v dorii durerea. Dar privii cu atenie i vei descoperi c gndirea i comportamentul dumneavoastr sunt proiectate n aa fel nct s fac durerea s continue, att pentru dumneavoastr ct i pentru alii. Dac ai contientiza acest lucru, tiparul s-ar dizolv, pentru c este o nebunie s-i doreti mai mult durere i nimeni nu este nebun n mod contient. Corpul-durere, care este umbra ntunecat aruncat de ctre ego, se teme de fapt de lumina contiinei dumneavoastr. i este team c va fi descoperit. Supravieuirea sa depinde de identificarea incontient cu el, precum i de frica dumeavoastr incontient de a nfrunta durerea care triete n dumneavoastr. Dar dac nu o nfruntai, dac nu o aducei n lumina contiinei, vei fi constrns s o retrii de nenumrate ori. Corpul-durere v poate prea un monstru periculos pe care nu putei suporta s l privii, dar v asigur c este o fantom lipsit de substan care nu poate triumfa n faa prezentei dumneavoastr.

    CND DEVENII OBSERVATOR i ncepei s anulai identificarea, corpul-durere va continua s opereze pentru un timp i va ncerca s v pcleasc s v identificai din nou cu el. Dei nu l mai alimentai cu energie prin identificare, el are o anumit inerie, ca un titirez care continua s se nvrteasc pentru un timp, dei nimic nu l mai activeaz. n acest stadiu poate crea i dureri fizice n anumite pri ale corpului, dar acestea nu vor dura.

  • Rmnei n prezent, rmnei contient. Fii paznicul mereu vigilent al spaiului interior. E nevoie s fii suficient de prezent pentru a observa corpul-durere n mod direct i pentru a-i simi energia. Atunci nu v mai poate controla gndirea.

    n momentul n care gndirea se aliniaz la cmpul energetic al corpului durere, v-ai identificat din nou cu ele i l hrnii din nou cu gndurile dumneavoastr. De exemplu, dac furia este vibraia energetic predominant a corpului-durere i nutrii gnduri pline de furie, struind n minte asupra a ceea ce va fcut cineva sau asupra a ce avei de gnd s-i facei dumneavoastr, atunci ai devenit incontient i corpul-durere v-a luat locul. Acolo unde exist furie, exist mereu durere n spatele ei. Sau atunci cnd suntei cuprins de o dispoziie ntunecat i ncepei s dezvoltai un tipar negativ de gndire, gndind ct de cumplit este viaa, gndirea vi s-a aliniat la corpuldurere i ai devenit incontient i vulnerabil n fa atacului su. Incontient, aa cum folosesc eu cuvntul aici, nseamn a fi identificat cu un tipar mental sau emoional. Acest lucru nseamn absena total a martorului.

    Transpunerea suferinei n contiin

    Atenia contient i susinut rupe legtura dintre corpul-durere i procesele mentale i d natere procesului de transmutare. Este ca i cum durerea ar deveni combustibilul pentru flacra contiinei dumneavoastr, care va arde astfel mai puternic. Acesta este nelesul ezoteric al vechii arte a alchimiei: transmutarea metalului obinuit n aur sau a suferinei n contiin. Ruptura interioar este vindecat i devenii din nou ntreg. Din acel moment responsabilitatea dumneavoastr este de a nu mai crea noi dureri.

    CONCENTRAI-V ATENIA ASUPRA SENTIMENTULUI din interiorul dumneavoastr. Dai-v seama c acesta este corpul-durere. Acceptai prezena lui acolo. Nu v gndii la el nu lsti sentimentul s se transforme n gndire. Nu judecai i nu analizai. Nu v creai din el o identitate. Rmnei prezent i continuai s fii observatorul a ceea ce se ntmpl n dumneavoastr. Contientizai-v nu doar durerea emoional, ci devenii contient i de cel care observ, de martorul tcut. Aceasta este puterea clipei Acum, puterea propriei dumneavoastr prezente. Apoi vedei ce se ntmpl.

  • Identificarea sinelui fals cu corpul-durere

    Procesul pe care tocmai l-am descris este unul extrem de puternic i totui simplu. l poate nva i un copil, i s sperm c ntr-o zi va fi unul dintre primele lucruri predate la coal. Odat ce ai neles principiul de baz al prezenei dumneavoastr ca observator al lucrurilor care se ntmpl n interiorul dumneavoastr - nelegere nsemnnd trire -, avei la dispoziie cel mai puternic instrument de transformare. Nu neg faptul c vei mai putea ntmpina o puternic rezisten interioar n procesul la renunare la identificarea cu durerea. Acest lucru se va ntmpla mai ales dac n cea mai mare parte a vieii dumneavoastr ai trit o strns identificare cu corpul-durere emoional, sau ntreaga dumneavoastr identitate sau mare parte din sentimentul dumneavoastr de sine este investit n el. Aceasta nseamn c ai creat un sine nefericit din corpul-durere i credei c dumneavoastr suntei de fapt aceasta ficiune construit de minte. n acest caz, frica incontient c v putei pierde identitatea va crea o rezisten puternic fa de procesul de renunare la identificare. Cu alte cuvinte, preferai s trii n durere s fii corpul-durere dect s facei un slt n necunoscut i s riscai s v pierdei sinele cel nefericit.

    OBSERVAI-V REZISTENA INTERIOAR. Observai-v ataamentul fa de durere. Fii extrem de atent. Observai ciudata plcere pe care o derivai din sentimentul de nefericire. Observai impulsul de a vorbi i de a va gndi la acesta. Rezistena va ceda cnd contientizai aceste lucruri. Apoi ndreptai-v atenia asupra corpului-durere, rmnei prezent ca martor i iniiai astfel transpunerea.

    Numai dumeavoastr putei face aceasta. Nimeni nu o poate face n locul dumneavoastr. Dar dac suntei destul de norocos s gsii pe cineva care este intens contient, dac v putei afla n prezena lui i l putei urma n starea de prezen, acest lucru v poate ajuta i va accelera procesul. n acest mod, propria dumneavoastr lumina va deveni cu repeziciune mai puternic. Cnd un butean care tocmai a nceput s ard este pus lng unul care arde puternic, iar dup un timp sunt separai, cel dinti va arde cu mult mai mare intensitate. La urma urmei este acelai foc. Una dintre misiunile nvtorului spiritual este s fie un astfel de foc. Este posibil ca unii terapeui s fie capabili s mplineasc aceast misiune, cu condiia s fi depit nivelul minii, i n acest fel s poat crea i susine o stare de intens prezen contient n timp ce lucreaz cu dumneavoastr. Primul lucru pe care trebuie s vi-l amintii este acesta: att timp ct a creai o identitate din durere, nu v vei elibera de ea. Att timp ct sentimentul de identitate este investit n durerea dumneavoastr emoional, vei opune n mod incontient rezisten i vei sabota fiecare ncercare pe care o facei de a va vindeca de durere.

  • De ce? Pur i simplu pentru c dorii s rmnei intact, iar durerea a devenit o parte esenial din dumneavoastr. Acesta este un proces incontient i singurul mod prin care l putei depi este s l contientizai.

    Puterea prezenei dumneavoastr

    CONTIENTIZAREA BRUSC a faptului c suntei sau ai fost ataat de durere poate fi o descoperire destul de ocant. n momentul n care ai realizat acest lucru, ai rupt ataamentul.

    Corpul-durere este un cmp de energie, aproape ca o entitate care s-a instalat temporar n spaiul dumneavoastr interior. Este energie vital blocat, o energie care nu mai circul. Bineneles, corpul-durere se afl acolo din cauza anumitor lucruri care s-au ntmplat n trecut. Este trecutul viu din dumneavoastr i, cnd v identificai cu el v identificai cu trecutul. O identitate de victima este credina c trecutul este mai puternic dect prezentul, ceea ce reprezint exact contrariul adevrului. Este credina c ali oameni i ceea ce v-au fcut ei poart responsabilitatea pentru cine suntei acum, pentru durerea dumneavoastr emoional i pentru incapacitatea dumneavoastr de a fi cel care suntei de fapt. Adevrul este c singura putere care exist e coninut n momentul prezent: puterea propriei dumeavoastr prezene. Odat ce nelegei acest lucru, realizai de asemenea c dumneavoastr suntei acum rspunztor pentru spaiul dumneavoastr interior i nimeni altcineva i c trecutul nu poate nvinge puterea clipei Acum. Incontiena l creeaz; contiina l transform n sine nsui. Sfntul Pavel a exprimat foarte frumos acest lucru. Iar tot ce este pe fa se descoper prin lumin, c tot ceea ce este descoperit, lumin este. (Efeseni, 5,13)

    Aa cum nu putei lupta mpotriva ntunericului, nu putei lupta mpotriva corpului-durere. Este suficient s l observai. Observarea implic acceptarea lui ca parte a ceea ce este n momentul prezent.

  • CAPITOLUL 7

    De la relaii de dependen la relaii iluminate

    Relaii de dragoste/ur Att timp ct nu avei acces la frecventa contientizat a prezenei, i dac nu vei accede la ea, toate relaiile, ndeosebi cele intime sunt profund defectuoase i, n ultim instan, disfuncionale. Ele pot prea perfecte pentru un timp, ca atunci cnd suntei ndrgostit, dar n mod invariabil aceast perfeciune aparent este distrus atunci cnd certurile, conflictele, nemulumirea, violena emoional sau chiar fizic apar din ce n ce mai frecvent. Se pare c cele mai multe relaii de dragoste devin n scurt timp relaii de dragoste/ur. Dragostea se poate transforma instantaneu ntr-un atac violent, n sentimente de ostilitate sau n dispariia total a afeciunii. Acest lucru este considerat normal. Dac n relaiile dumneavoastr trii experiena dragostei, dar i opusul ei atac, violenta emoional s.a.m.d. -, atunci este foarte probabil s confundai ataamentul sinelui fals i dependena cu dragostea. Nu este posibil s v iubii acum partenerul, pentru ca o clip mai trziu s-l atacai. Dragostea adevrat nu cunoate contrariu. Dac dragostea dumneavoastr are un pol opus, atunci nu este dragoste, ci o dorin puternic a sinelui fals de a avea un sentiment de identitate mai complet i mai profund, o nevoie satisfcut temporar de cealalt persoan. Este substitutul sinelui fals pentru salvare, i pentru o scurt perioad de timp ne simim aproape salvai. Dar vine un moment cnd partenerul se comport ntr-un mod care nu mai rspunde nevoilor dumneavoastr sau nevoilor sinelui fals, mai degrab. Sentimentele de fric, durere i lips, care sunt o parte intrinsec a contiinei egocentrice i care fuseser acoperite de relaia de dragoste, revin acum la suprafa. Ca n cazul oricrei dependene, suntei n extaz atunci cnd drogul este disponibil, dar vine invariabil un timp cnd drogul nu i mai face efectul. Cnd acele sentimente dureroase reapar, le simii i mai puternic dect nainte i, mai mult dect att, acum va percepei partenerul ca fiind cauza acelor sentimente. Acest lucru nseamn c le proiectai n exterior i l atacai pe cellalt cu toat violena care face parte din durerea dumneavoastr.

  • Acest atac poate trezi durerea partenerului dumneavoastr, i e posibil ca el sau ea s v rspund la atac. n acest moment, sinele fals sper nc, n mod incontient, c atacul su sau ncercrile sale de manipulare vor fi o pedeaps suficient de mare pentru a-l determina pe partener s-i schimbe comportamentul, pentru a-l putea folosi din nou ca sa v ascund durerea. Acesta este motivul pentru care n relaiile intime, dup ce euforia iniial a trecut, exist att de mult nefericire, att de mult durere. Nu relaiile sunt cauza durerii i a nefericirii. Ele doar aduc la lumina nefericirea care exist deja n dumneavoastr. Orice dependen o face. Orice dependen ajunge la un punct n care nu v mai satisface, i atunci v simii durerea mai intens dect oricnd. Acesta este unul din motivele pentru care majoritatea oamenilor ncearc mereu s evadeze din prezent i caut un fel de salvare n viitor. Primul lucru cu care s-ar putea confrunta dac s-ar concentra asupra clipei de Acum este propria lor durere, i acesta este lucrul de care se tem. Dac ar ti numai ct de uor este s ai acces n Acum la puterea prezenei, care face s se dizolve trecutul i durerea lui, la realitatea care dizolv iluzia. Dac ar ti numai ct de aproape se afl de propria realitate, ct de aproape se afl de Dumnezeu. Nici evitarea relaiilor, ntr-o ncercare de a evita durerea, nu este o soluie. Durerea exist acolo oricum. Exist o mare probabilitate ca trei relaii euate n tot atia ani s v oblige s v trezii, mai degrab dect trei ani petrecui pe o insul pustie sau nchis n camera dumneavoastr. Dar dac putei fi intens prezent n singurtatea dumneavoastr, i acest lucru ar putea funciona.

    De la relaii de dependenla relaii de iluminare

    INDIFERENT DAC TRII SINGUR SAU AVEI UN PARTENER, cheia rmne aceasta: s fii prezent i s v intensificai prezena printr-o i mai profund concentrare a ateniei n clipa Acum. Pentru ca iubirea s nfloreasc este nevoie ca lumina prezenei dumneavoastr s fie suficient de puternic, n aa fel nct gndirea sau corpul-durere s nu poat prelua controlul i s le confundai cu cine suntei de fapt.

    Contientizarea faptului c eti Fiina din spatele gndirii, linitea din spatele zgomotului mental, iubirea i bucuria din spatele durerii, nseamn libertate, salvare, iluminare.

  • S anulezi identificarea cu corpul-durere nseamn s aduci prezena n durere i, n acest fel s o transformi.

    Anularea identificrii cu gndirea nseamn a fi observatorul tcut al gndurilor i al comportamentului, i mai ales al tiparelor repetitive de gndire i al rolurilor jucate de ctre ego.

    Dac nu o mai investii cu identitate, mintea i pierde trstura compulsiv, care fundamental nseamn impulsul compulsiv de a judeca i de a opune rezisten fa de ceea ce este, lucru care creeaz conflict, dram i noi dureri. De fapt, n momentul n care critica nceteaz, prin acceptarea realitii existente, v-ai eliberat de minte. Ai fcut loc iubirii, bucuriei, pcii.

    PUNEI MAI NTI CAPT CRITICII DE SINE; oprii-v apoi din a v judeca partenerul. Cel mai puternic catalizator pentru transformarea unei relaii este acceptarea total a partenerului aa cum este, fr a simi nevoia de a-l judeca i a-l schimba n vreun fel. Aceasta v aduce imediat dincolo de ego. Toate jocurile mentale i toat dependena au luat atunci sfrit. Nu mai exist victime i nici fptai, nici acuzatori sau acuzai.

    Acesta este, de asemenea, sfritul oricrei codependene, al faptului de a fi atras n tiparul incontient al altcuiva, permindu-i n acest fel perpetuarea. Atunci ori v vei despri n dragoste -, ori vei ptrunde mpreun i mai profund n clipa Acum n Fiin. Poate fi chiar att de uor? Da, este att de uor. Iubirea este o stare a Fiinei. Iubirea nu se afla n afara, ci n adncul dumneavoastr. Nu o putei pierde i nu v poate prsi. Nu depinde de vreun alt corp, de vreo form exterioar.

    N LINITEA PREZENEI, v putei simi propria realitate atemporal i fr form, ca via nemanifestat care v anim forma fizic. Apoi putei simi aceeai via n adncul fiecrui om i al fiecrei fiine. Privii dincolo de valul formei i separrii. Acest lucru este realizarea unitii. Acest lucru este iubirea.

    Dei scurte strfulgerri de iubire sunt posibile, ea nu poate nflori dect dac suntei permanent liber de identificarea cu mintea, iar prezena dumneavoastr este suficient de intens nct s fi dizolvat corpul-durere sau putei cel puin s rmnei prezent ca observator. Corpul-durere nu mai poate prelua atunci controlul asupra dumneavoastr, distrugnd astfel dragostea.

  • Relaiile ca practic spiritual

    Pentru c oamenii s-au identificat din ce n ce mai mult cu minile lor, cele mai multe relaii nu i au rdcinile n Fiin i se transform ntr-o surs de durere, devenind astfel dominate de probleme i conflicte. Dac relaiile alimenteaz cu energie i amplific tiparele minii egocentrice i activeaz corpul-durere, aa cum se ntmpl acum, de ce s nu acceptai acest fapt, n loc s ncercai s scpai de el? De ce s nu cooperai cu el, n loc s evitai relaiile sau s continuai s urmrii fantoma partenerului ideal ca rspuns la problemele dumneavoastr sau ca un mijloc de a va simi mplinit? Odat cu recunoaterea i acceptarea faptelor, apare i un anumit grad de libertate n raport cu ele. De exemplu, atunci cnd tii c exist o lips de armonie i pstrai aceasta cunoatere, datorit cunoaterii dumneavoastr a aprut un factor nou i lipsa de armonie nu poate rmne neschimbat. CND TII C NU AVEI PACE, contiina acestui lucru creeaz un spaiu de linite care nconjoar lipsa dumeavoastr de pace ntr-o mbriare iubitoare i afectuoas, care transform apoi lipsa de pace n pace. Nu putei face nimic n ceea ce privete transformarea interioar. Nu v putei transforma pe dumneavoastr niv i n mod cert nu v putei schimba partenerul sau pe oricine altcineva. Tot ce putei face este s creai spaiul n care transformarea s poat avea loc, unde pot intra graia i iubirea.

    Aa c, ori de cte ori relaia dumneavoastr nu merge bine, ori de cte ori aduce la suprafa nebunia din dumneavoastr i din partener, bucurai-v. Ceea ce era incontient este adus la lumin. Este o oportunitate de a v elibera.

    N FIECARE MOMENT, PSTRAI CONTIINA MOMENTULUI, mai ales contiina strii dumneavoastr interioare. Dac exist furie, fii contient de furie. Dac exist gelozie, sentimente defensive, nevoia de ceart, de a avea dreptate, dac exist copilul interior care cere dragoste i atenie, sau dac exist durere emoional de orice fel orice ar fi, fii contient de realitatea momentului i pstrai cunoaterea.

    Relaia devine atunci sadhana dumneavoastr, practica dumeavoastr spiritual. Dac observai comportament incontient n partenerul dumneavoastr, cuprindei-l n mbriarea iubitoare a cunoaterii dumneavoastr, n aa fel nct s nu reacionai. Incontiena i cunoaterea nu pot coexista pentru mult timp chiar dac numai cellalt deine aceast cunoatere, i nu i cel care manifest incontiena. Pentru forma de energie din spatele ostilitii i a atacului, prezena dragostei este de nesuportat. Dac

  • reacionai sub orice form la incontiena partenerului, devenii i dumneavoastr incontient. Dar cnd v amintii s v observai propria reacie, nimic nu este pierdut. Niciodat nu au fost relaiile att de pline de probleme i conflicte ca acum. Dup cum poate ai remarcat, relaiile nu exist pentru a v face fericit sau pentru a v aduce mplinirea. Dac vei continua s urmrii elul salvrii dumneavoastr printr-o relaie, vei fi deziluzionat de fiecare dat. Dar dac acceptai c relaia exist pentru a v face contient, i nu nefericit, atunci relaia v va oferi salvarea i v vei alinia contiinei superioare care vrea s se nasc n aceast lume. Cei care vor continua s se agae de vechile lor tipare or avea parte de tot mai mult durere, violen, confuzie i nebunie. De ci oameni este nevoie pentru a v transforma viaa ntr-o practic spiritual? Nu conteaz dac partenerul nu va coopera. Sntatea mintal contiina poate intra n aceast lume numai prin dumneavoastr. Nu avei nevoie s ateptai ca lumea s devin sntoas sau ca altcineva s devin contient nainte ca dumneavoastr s realizai iluminarea. S-ar putea s ateptai pe vecie. Nu v acuzai unul pe altul de incontien. n momentul n care ncepei s v certai, v-ai identificat cu o poziie mental i aprai acum nu numai acea poziie, ci i sentimentul de sine. Sinele fals a preluat controlul. Ai devenit incontient. n anumite momente e poate indicat s menionai anumite aspecte ale comportamentului partenerului dumneavoastr. Dac suntei foarte vigilent, foarte prezent, o putei face fr ca sinele fals s fie implicat fr s nvinovii, s acuzai, s ncercai s-l convingei pe cellalt c greete. Cnd partenerul are un comportament incontient, abandonai orice critic. Critica nseamn fie confundarea comportamentului incontient al altuia cu sinele su real, fie proiectarea propriei incontiene asupra celuilalt i confundarea ei cu acea persoan. Renunarea la critic nu nseamn s nu recunoatei disfuncionalitatea sau incontienta atunci cnd o ntlnii. nseamn a fi cunoaterea n loc de a fi reacia i judectorul. Atunci fie vei fi complet liber de orice reacie, fie vei reaciona fiind cunoaterea, spaiul n care reacia este observat i n care i se permite s existe. n loc s luptai mpotriva ntunericului, aducei lumina. n loc s reacionai la iluzie, vedei iluzia i n acelai timp vedei dincolo de ea. Contiina creeaz un spaiu limpede de prezen iubitoare, care permite tuturor lucrurilor i tuturor oamenilor s fie cum sunt. Nu exist catalizator mai puternic pentru transformare. Dac practicai acest lucru, partenerul nu poate rmne lng dumneavoastr continund s fie incontient. Dac suntei amndoi de acord carelaia s v fie practic spiritual, cu att mai bine. Astf


Recommended