+ All Categories
Home > Documents > Psihologie Si Comunicare - Ruxandra Rascanu

Psihologie Si Comunicare - Ruxandra Rascanu

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: doina-groza
View: 148 times
Download: 16 times
Share this document with a friend
Description:
Psihologie si Comunicare
153
PSIHOLOGIE SI COMUNICARE Autor: RUXANDRA RASCANU P R E F A Ţ A În familie, în colectivitãţi, acasã singuri ori la negocieri oamenii transmit idei, gânduri, sentimente, îşi cunosc semenii şi îşi respectã problemele cotidiene comunicând. Sistem cu ,,intrãri şi ieşiri" comunicarea - înţeleasã ca parte componentã a vieţii psihice, dar şi sociale, de fapt trebuie prezentatã ca necesarã sine que non pentru relaţiile umane. Prietenia, relaţiile de cuplu, mariajul, interrelaţiile şef-subalterni, profesor/elev-student etc. fac obiectul materialului prezent alãturi de încercarea noastrã de a identifica variabile şi itemi structurali ale comunicãrii, în care pot apare şi tensiuni, încordãri, conflicte. Deschiderea umanã genericã spre informare, spre cunoaştere se constituie actualmente într-o condiţie obligatorie a surselor de satisfacţie, entuziasm, bucurie, ajutor mutual - fenomen ce deţine în subsidiar o aserţiune extrem de cunoscutã şi de actualã, mai ales în perioade de profunde ,,aşezãri" socio-economice : INFORMAŢIA reprezintã PUTEREA. Convinşi fiind de complexitatea problemelor legate de comunicare am încercat doar o prezentare succintã a aspectelor importante din interrelaţiile umane privite printr-o radiografiere a componentelor psihofiziologice ale activitãţii de tip comunicativ. Totodatã am prezentat regulile structurate în timp, în situaţii deosebite de comunicare, dar mai ales am propus spre percepere şi înţelegere studenţilor din facultãţile de profil, dar şi de interes larg tip public-relations un set minimal de anatomice secţionãri ale achiziţiilor teoretice şi practice ale activitãţii de negociere.Lucrarea sugereazã posibile ,,chei" în domeniul larg al comunicãrii, în ideea consolidãrii sãnãtãţii mentale, ,,chei" în metodica de interrelaţionare în spaţii culturale şi tradiţii diferite ca şi grile de evaluare-autoevaluare într-un efort de exercitare a legãturilor în familie, în activitatea profesionalã, în negocieri, în prietenie. Pentru a veni în sprijinul celor care lucreazã cu publicul, pentru viitorii specialişti în comunicare, pentru viitorii dascãli ori manageri, pentru perceperea interrelaţiilor din presã etc. sperãm sã fi reuşit sã dãm un ajutor simbolic pentru a nu inventa bariere de izolare, ori de singurãtate. Eforturile de adunare şi selectare a materialelor din ce în ce mai numeroase, în lumea ştiinţificã şi nu numai, au fost considerabile, dar ele au fost concretizate datoritã feed-back-ului permanent, pe care îl realizãm cu studenţii de la facultãţile Universitãţii din Bucureşti. De aceea, acestora ţin sã le mulţumesc. 1
Transcript

PSIHOLOGIE SI COMUNICARE

PSIHOLOGIE SI COMUNICARE

Autor: RUXANDRA RASCANU

P R E F A A n familie, n colectiviti, acas singuri ori la negocieri oamenii transmit idei, gnduri, sentimente, i cunosc semenii i i respect problemele cotidiene comunicnd.

Sistem cu ,,intrri i ieiri" comunicarea - neleas ca parte component a vieii psihice, dar i sociale, de fapt trebuie prezentat ca necesar sine que non pentru relaiile umane.

Prietenia, relaiile de cuplu, mariajul, interrelaiile ef-subalterni, profesor/elev-student etc. fac obiectul materialului prezent alturi de ncercarea noastr de a identifica variabile i itemi structurali ale comunicrii, n care pot apare i tensiuni, ncordri, conflicte.

Deschiderea uman generic spre informare, spre cunoatere se constituie actualmente ntr-o condiie obligatorie a surselor de satisfacie, entuziasm, bucurie, ajutor mutual - fenomen ce deine n subsidiar o aseriune extrem de cunoscut i de actual, mai ales n perioade de profunde ,,aezri" socio-economice : INFORMAIA reprezint PUTEREA.

Convini fiind de complexitatea problemelor legate de comunicare am ncercat doar o prezentare succint a aspectelor importante din interrelaiile umane privite printr-o radiografiere a componentelor psihofiziologice ale activitii de tip comunicativ. Totodat am prezentat regulile structurate n timp, n situaii deosebite de comunicare, dar mai ales am propus spre percepere i nelegere studenilor din facultile de profil, dar i de interes larg tip public-relations un set minimal de anatomice secionri ale achiziiilor teoretice i practice ale activitii de negociere.Lucrarea sugereaz posibile ,,chei" n domeniul larg al comunicrii, n ideea consolidrii sntii mentale, ,,chei" n metodica de interrelaionare n spaii culturale i tradiii diferite ca i grile de evaluare-autoevaluare ntr-un efort de exercitare a legturilor n familie, n activitatea profesional, n negocieri, n prietenie.

Pentru a veni n sprijinul celor care lucreaz cu publicul, pentru viitorii specialiti n comunicare, pentru viitorii dascli ori manageri, pentru perceperea interrelaiilor din pres etc. sperm s fi reuit s dm un ajutor simbolic pentru a nu inventa bariere de izolare, ori de singurtate.

Eforturile de adunare i selectare a materialelor din ce n ce mai numeroase, n lumea tiinific i nu numai, au fost considerabile, dar ele au fost concretizate datorit feed-back-ului permanent, pe care l realizm cu studenii de la facultile Universitii din Bucureti. De aceea, acestora in s le mulumesc.

In activitatea cadrelor didactice, a dasclilor care lucreaz n nvmntul universitar, fiind i cazul autoarei, sunt momente cnd sprijinul Universitii devine hotrtor. Am fost onorat i de aceast dat s primesc direct sau indirect susinerea moral att de necesar din partea Conducerii Universitii din Bucureti i a Facultii de Psihologie i tiinele Educaiei.

In acelai timp, acest material nu ar fi prins contur dac nu a fi fost ncurajat de decanatul Facultii de Litere al Universitii.

Nu pot s nu menionez munca de migal i de rspundere pe care a efectuat-o constant tnra doctorand Mirela Zivari, creia i mulumesc i pe aceast cale, participnd, parial, la elaborarea unor paragrafe, capitole din lucrare ca i la tehnoredactare.

Fie c interrelaiile noastre cu tnra generaie - dornic de cunoatere i afirmare n plan profesional s primeasc nc un crampei din experiena adunat n timp i s contribuie efectiv la creterea ei.

Autoarea

Capitolul 1

COMPORTAMENT - PSIHISM - COMUNICARE

Relaiile dintre oameni sunt deosebit de complexe i importante; ele reprezint, de fapt, estura, canavaua, pe care se aeaz nsi viaa, structura reuitelor, miracolelor sau dezastrelor umane. Trsturi i nsuiri, fapte omeneti (bune sau rele), priviri i gesturi - toate pot crea un COD, un MODEL, un STIL de comunicare interuman.

Comunicarea, neleas n sensul su larg, ca act tranzacional, inevitabil n situaii de interaciune, devine esenial, fundamental att pentru viaa personal ct i pentru cea social a individului. Astfel, noiuni precum comunicare", limb", limbaj" sunt polisemice, ele comportnd o pluralitate de sensuri. Acest fapt provine nu numai din complexitatea intrisec a fiecrei noiuni, ci i din aceea c ele constituie obiectul de investigaie al mai multor discipline tiinifice: lingvistica, psihologia, sociologia, semiotica, cibernetica etc. Aceste discipline aduc propriile lor perspective de abordare, care nu sunt ntotdeauna identice sau mcar complementare. Lmurirea sensului psihologic i etimologic al acestei noiuni se impune, ca o necesitate, mai ales dac lum n consideraie ancorarea lor ntr-un sistem de interdisciplinaritate.

Astfel, n limba latin, verbul comunico-are" provine din adjectivul munis-e" a crui semnificaie era care i face datoria, ndatoritor, serviabil". Cuvntul a dat natere, prin derivare, unei familii lexicale bogate din care menionm pe immunis-e" = scutit de sarcini, exceptat de la o ndatorire (de ex.: imun" nseamn exceptat de la contractarea unei boli, care nu face boala).

Dup Antoine Meillet (citat de M.Dinu, Op.cit,1994), communise", nseamn care i mparte sarcinile cu altcineva". n latina clasic nsemna, ca i sensul urmaul su actual care aparine mai multora sau tuturor". Comunicus" a dat ulterior natere verbului communico", ptrunznd n romnete pe filier francez, odat cu valul de neologisme romantice din ultimul secol i jumtate (Ibidem).

Comunicarea ca act, sistem, cod sau mijloc st la baza organizrii i dezvoltrii sociale, influennd raporturile pe orizontal i vertical ntre oameni - intervenind chiar n aspiraiile lor intime, dar i n cunoaterea realitii.

n acest sens se accept de ctre diveri specialiti ideea dup care, capacitatea de a-i formula i transmite gndurile n termeni verbali, este definitorie pentru om. Mai mult dect orice deprindere ori abilitate, posibilitatea comunicrii prin limbaj articulat reprezint o trstur universal i specific uman. Conceptele legate ntre ele n vederea desluirii funciilor i interpretrilor comunicrii sunt: limb, limbaj, mesaj, activitatea creierului etc.

n analiza unitii dintre limb i gndire trebuie evideniate dou aspecte. Pe de-o parte, limba are ca funcie principal exprimarea gndirii, iar pe de alta, gndirea nu se poate realiza dect n forme lingvistice. Se impune abordarea conceptului comunicare" dintr-o larg perspectiv psihologic, cu puternice nuane sociale. Dezvoltndu-se solidar, gndirea a pornit de la un nivel primitiv, cnd, confuz i greoaie, se asocia unei limbi nesistematice, pentru a ajunge la stadiul n care poate emite idei i judeci generale, ajutat de o limb tot mai abstract i, n acelai timp, mai sistematic.

ntruct legtura sine qua non ntre limb, gndire i limbaj nu ne propunem s fie dezvoltat n acest material, sugerm doar cteva jaloane n abordarea lor, dar toate noiunile se vor raporta la cel mai general liant, care este: comunicarea. Posibilitatea transpunerii totale a gndirii i tririlor noastre n limbaj se vede pus sub semnul ndoielii, de contradicia dintre varietatea infinit a acestora i numrul limitat de elemente ale codului, cu ajutorul cruia mesajele sunt transmise interlocutorului (cteva zeci de foneme, cteva zeci de mii de cuvinte, dintre care doar circa 2000 sunt folosite curent).

M. Zlate (1994) arat c nc din 1969 Claude Flament[1] nota pentru noi exist comunicare, cnd exist schimb de semnificaii". Se reine noiunea de schimb, dar se precizeaz coninutul acesteia, semnificaiile putnd fi transmise att prin mijloace verbale, ct i non-verbale.

Norbert Sillamy (1965) insista asupra caracterului de feed-back al comunicrii. Cnd informaia este transmis, se produce o aciune asupra receptorului i un efect retroactiv asupra persoanei emitente. Anzieu i Martin (1969) atrag atenia asupra elementelor componente ale comunicrii ca i asupra orientrii ei. Astfel, comunicarea constituie ansamblul proceselor psihice i fizice prin care se efectueaz operaia de punere n relaie a unei persoane sau mai multora, cu alta sau cu mai multe, n vederea atingerii unor obiective"[2].

Pentru deceniile IV-VI ale secolului nostru, multitudinea de informaii a determinat o posibil sistematizare privind actul comunicrii, ntre care importante ar fi urmtoarele:

relaia dintre indivizi sau dintre grupuri ;

schimbul, transmiterea i receptarea de semnificaii;

modificarea voit sau nu a comportamentului celor angajai n procesul comunicrii.

nelegerea n acest mod a comunicrii o ntlnim i n unele lucrri mai recente. Baylon i Mignot (1991) noteaz: prin a comunica i comunicare, noi nelegem punerea n relaie a spiritelor umane sau, dac preferm, a creierelor umane"[3].

Actul comunicrii se realizeaz prin intermediul imaginilor, noiunilor, ideilor, avnd un coninut informaional faciliteaz manifestarea conduitelor umane afective, producnd consonan sau disonan psihic, efecte de acceptare sau refuz, concordan sau neconcordan a tririlor noastre. Cu ajutorul comunicrii se pot transmite trebuine, aspiraii, imbolduri spre aciune, fapt care ne arat existena unui coninut motivaional. Ca aciune generic uman, comunicarea iniiaz, declaneaz sau chiar stopeaz activitile, se evideniaz rezistena la efort - component a coninutului voliional al psihicului uman. Global, se accept c toat existena noastr psihic este implicat n comunicarea specific uman.

Lingviti, psihologi i sociologi au fost tentai de sistematizarea demersului comunicrii, dar i de implicaiile acestui act, proces sau sistem de coduri.

Diversele clasificri ale mijloacelor de comunicare se refer la:

a) mijloace lingvistice; b) mijloace paralingvistice; c) mijloace non-verbal-vocale; d) mijloace non-vocale; e) mijloace extralingvistice; f) mijloace vocale Combinarea coninuturilor i mijloacelor comunicrii, de la manifestrile vocale, tonul vocii, gesturi i pn la informaiile privind trsturile bio-psiho-sociale ale celui care emite, conduce la perceperea unui anumit specific al ei.

Este nevoie s difereniem alte dou noiuni strns legate ntre ele i extrem de importante pentru comunicare: limba i limbajul.

Limba reprezint totalitatea mijloacelor lingvistice (fonetice, lexicale i gramaticale) ce dispune de o organizare ierarhic, potrivit unor reguli gramaticale, dobndite social-istoric. Fa de individul uman, care reprezint un summum de nsuiri i particulariti individuale, limba este un dat obiectiv, nedepinznd de existena n sine a individului, ci de existena colectivitii umane, a unui popor sau a unei naiuni. Limba este un ctig extraindividual, iar comunicarea poate fi neleas ca liant al vieii psihice, ntr-o societate uman.

Limbajul este definit, cel mai adesea, ca fiind activitatea psihic de comunicare ntre oameni, cu ajutorul limbii. Dup Sillamy (1965), limbajul este o activitate verbal, el reprezint comunicare prin intermediul limbii; este una dintre formele activitii comunicative umane.

Credem c minimum dou diferenieri existente ntre limb i limbaj ar putea fi subliniate:

n timp ce limba este un fenomen social, care apare la nivelul societii, limbajul este un fenomen individual.

Singularizarea limbajului se realizeaz att n plan fiziologic prin particularitile aparatului fonator, ct i n plan psihologic, prin manifestri individuale. n limbaj se percep diferenieri personale, chiar dac materialul limbii este acelai; de asemenea, aezarea cuvintelor n fraz i selectarea lor pentru emiterea unor judeci i raionamente fac din actul comunicrii un coeficient personal".

Dac acceptm c limba este un fenomen extraindividual, atunci limbajul este mijlocit de vehicularea ei. Limbajul presupune transformarea elementelor limbii n elemente proprii, iar pentru aceasta este necesar contientizarea laturii fonetice, grafice i semantice a cuvintelor. Cu ajutorul limbajului, subiectul uman trece de la structuri semantice simple (cuvinte izolate) la structuri semantice complexe (propoziii, fraze, texte).

Preocupat de vasta problematic nscris n ecuaia comunicare-limb-limbaj, Valer Mare (1985) consider c ntre comunicare i limb exist relaii de coinciden parial a sferelor lor, noiunile de mai sus avnd i elementele proprii. Limbajul depete limitele comunicrii propriu-zise, desfurndu-se ntr-un fel sau altul cnd nu are loc comunicarea interuman (limbajul continu s fiineze chiar i atunci cnd subiectul nu comunic exterior cu nimeni). Totodat, comunicarea depete limitele limbajului verbal, angajnd o serie de comportamente specifice umane (imitaia, contaminarea, repetiia).

De comun acord cu autorul mai sus citat, subliniem faptul c distincia ntre conceptele abordate, dei real, este totui relativ, acestea fiind indisolubil legate ntre ele. Limbajul odat elaborat, finisat, intervine prin verigile sale interne n desfurarea tuturor formelor de activitate uman, inclusiv n procesul comunicrii non-verbale.

Rolurile comunicrii apar cel mai bine n eviden cnd le raportm la scopurile pe care aceasta le ndeplinete. De Vito (1988) stabilete ca scopuri eseniale ale comunicrii:

descoperirea personal - care const n raportarea la alii i obinerea de elemente pentru propria noastr evaluare;

descoperirea lumii externe - expliciteaz concret relaiile exterioare ale obiectelor i evenimentelor nelese cu ajutorul comunicrii;

stabilirea relaiilor cu sens - ne arat c prin comunicare cptm abilitatea de a stabili i menine relaii cu alii, deoarece n mod obinuit ne place s ne simim iubii i apreciai de alii;

schimbarea atitudinii i comportamentelor - presupune ideea de comunicare, mai ales cea realizat prin intermediul mass-media, creia i este proprie schimbarea atitudinii i comportamentelor noastre i ale altora;

joc i distracii - comunicarea neleas ca mijloc de destin-dere, de a face glume etc.

Autorul conchide, artnd c acestea nu sunt singurele scopuri ale comunicrii, dar pe acestea le consider cele mai importante.

Limbajul, fiind o conduit de tip superior, restructureaz profund activitatea i dezvoltarea tuturor celorlalte mecanisme psihice, mediati-zndu-le, indiferent dac ele sunt contiente sau incontiente.

Sub influena limbajului, percepia capt sens i semnificaie, se mbogete, devine observaie; reprezentrile cnd sunt evocate cu ajutorul cuvintelor devin generalizate. La un nivel mai profund, n absena limbajului, nu putem vorbi de formarea noiunilor, judecilor i raionamentelor; nu este posibil activitatea de tip problem-solving".

Cu ajutorul formulrilor verbale avem garania memorrii de lung durat. Omul verbaliznd, reuete s transforme imaginile, s defineasc motivele i s i ierarhizeze scopurile. Voina definit ca un proces de autoreglaj verbal, contribuie la formarea personalitii, iar n mod global, subiectul uman, cu ajutorul limbajului, comunic idei, stri, dorine, adic transmite semnale i coduri.

Mai frecvent, clasificrile comunicrii, efectuate dup numeroase criterii se refer la existena urmtoarelor tipuri de comunicare: comu-nicare interpersonal (desfurat ntre dou persoane) i comunicare de grup, divizat n intragrupal i intergrupal.

Comunicarea poate genera cercetri, idei, contradicii, dar i sinteze. n mod obinuit, clasificarea comunicrii se refer la: comunicarea non-verbal i comunicarea verbal.

Comunicarea non-verbal dup cum reiese chiar din denumirea ei, se realizeaz prin intermediul unor mijloace - altele dect vorbirea. Mai amplu i mai bine investigate sunt: corpul uman, spaiul sau teritoriul, imaginea. Acest fel de comunicare interuman la care vom reveni n partea a doua a lucrrii recurge la o serie de modaliti: aparena fizic, gesturile, mimica, expresia feei.

n legtur cu aparena fizic o mare importan o are mbrc-mintea persoanei care furnizeaz informaii (adecvate sau false) despre individ. mbrcmintea devine un mijloc instituionalizat, realiznd apropiere sau ndeprtare de ali subieci umani cnd are un anumit

n distana social, 125-210 cm, cu un maximum de 210-360 cm, vocea este plin i distinct, mai intens dect ar fi n distana personal;

n distana public, 360-750 cm, i cu un maximum de peste 750 cm, discursul este formalizat, interlocutorul fcnd gesturi stereotipe i putnd deveni un simplu spectator, uneori comunicarea fiind asimilat cu un spectacol.

1.1. COMUNICAREA PRIN IMAGINI

Viaa modern a adus odat cu transformrile sociale, economice i culturale o serie de mijloace lingvistice de comunicare: afie, fotografii, ilustraii, benzi desenate, cinematograful, televiziunea.

Comunicarea prin imagini, dei omniprezent creeaz un paradox: dei mai puin interactiv ntruct se exercit ntr-un singur sens, ea este mult mai eficient pentru c se adreseaz i afecteaz un numr mare de persoane.

O mare importan n aceast form de comunicare, la care vom reveni n partea a doua a lucrrii o are mesajul lingvistic care nsoete imaginea completnd-o sau explicitnd-o. Contextul are i el o importan deosebit pentru c el intervine n validarea semnificaiei imaginii.

Multiplicarea i omniprezena comunicrii prin imagini este considerat de unii autori ca reprezentnd un fenomen de adevrat regresiune cultural" pentru acest sfrit de secol i mileniu. Se consider c acest fenomen al imaginii ar mpiedica dezvoltarea altor forme de comunicare, pierzndu-se uneori la anumite categorii de populaie gustul pentru lectur, gustul pentru perceperea unor lucrri muzicale, gustul pentru executarea unor modaliti artistice (sculptur, pictur).

1.2. COMUNICAREA VERBAL (LIMBAJUL)

Limbajul este unul dintre mijloacele cele mai specific umane, cel mai frecvent folosit n comunicarea interuman. El a fost definit de aceea ca fiind un vehicul ce transport intenii, atitudini, un simplu mijloc de transmisie a informaiilor care circul fr rezisten de la un sistem cognitiv la altul" (Beauvonis, Gliglione, 1981).

Limbajul este mai mult dect un mijloc de transmisie, el este i un mod aparte de conduit a individului (conduit verbal) care implic activiti diverse: vorbire, ascultare, schimb de idei, reinerea de mesaje sonore, reproducerea sau traducerea lor. De asemenea, conduita verbal se subsumeaz unei familii mai largi de conduite: conduite simbolice (desen, gesturi, scris, alte coduri). (M.Zlate, 1994).

Este acceptat c limbajul ca facultate inerent i specific speciei umane constituie tocmai expresia i realizarea conduitelor verbale (Bronckart, 1988).

De aceea, global, studiul limbajului presupune investigarea unor aspecte cum ar fi: perceperea limbajului, nelegerea discursului, memorizarea propoziiilor i a textelor, achiziia i elaborarea limbajului.

Contribuii remarcabile n acest domeniu au adus o serie de cercettori preocupai att de investigarea achiziiei lingvistice ct i de fenomenul de socializare a copiilor (Wallon, Vgotski, Luria, Piaget, Lorenz K., Broadbent D., Chomsky N.).

Problemele emisiei vocale, a perceperii i nelegerii sunt cel puin la fel de importante ca psihologia limbajului i problema achiziiei i structurrii treptate a limbajului n cadrul comunicrii interumane.

1.3. COMUNICAREA - PRECONDIIE N STRUCTURAREA SISTEMULUI PSIHIC UMAN

Teoria comunicrii reprezint o perspectiv de baz n nelegerea activitii umane, din perspectiv istoric i socio-economic.

Din acest punct de vedere se impun dou observaii paradoxale:

prezentarea teoriei comunicrii neleas ca perspectiv funda-mental i general, fa de care, surprinztor, a determinat eforturi i investiii foarte mici n acest domeniu de cercetare. O nelegere adecvat a limbajului i procesului de elaborare a limbajului ar presupune adoptarea explicit a unei perspective n teoria comunicrii;

cnd perspectiva comunicrii a devenit mai obinuit i mai popular neleas ca un aspect integrativ al tendinelor generale de cercetare din ultimele dou-trei decade s-a impus o clarificare att a conceptului comunicare, ct i teoria comunicrii, att ca deschidere social, ct i ca dezvoltare dinamic a complexitii conceptelor tangente.

Comunicarea constituie o precondiie bazal pentru toate corespondenele i legturile sociale. Nici un sistem social, organizat dup legitile unei societi nu se poate stabili i menine, ori schimba fr relaii de tipul comunicrii interumane. Numai participnd la activitile de comunicare omul poate deveni fiin social - fapt care a fost demonstrat de numeroase i adecvate cercetri care au obinut validarea unor itemi n foarte multe planuri i n foarte multe moduri de abordare a sistemului psihic uman.

1.4. COMUNICAREA - O PERSPECTIV FUNDAMENTAL UMAN

n explicitarea acestei aseriuni vom ine cont nu doar de faptul c omul i sistemele sociale nu ar exista fr comunicare, dar i de implicaiile unei abordri difereniate.

Dac ne-am imagina c omul poate fi conceput ca un organism complet lipsit de capaciti de comunicare, am putea realiza aproape concomitent absurditatea acestei supoziii autiste: subiectul uman nu ar fi capabil s participe i s se priceap s devin membru al unei asociaii sau organizaii sociale.

Dac am ncerca s definim concepte cum ar fi: individ social", sistem social", societate", am descoperi c factorul decisiv ar fi prezenta sau absena dispoziiei spre comunicare a participanilor la sistemul respectiv. Pentru o persoan membr a unei societi sau uniuni particulare, a unui sistem social sau grup, criteriul fundamental al comunicrii este dac acel membru poate fi centrat" (focalizat) pe cunoaterea importanei sistemului de comunicare. Cu alte cuvinte, subiectul ar trebui s dispun de capaciti de a se angaja n activitatea de comunicare cu ali membri ai grupului.

Dorina fireasc de a ctiga aceast capacitate, perspicacitate de a ne nelege pe noi nine i pe colegii notri ca indivizi umani este similar efortului pe care l face societatea - ca sistem social - de a ne nconjura, de a ne proteja prin adoptarea unei perspective comunicaionale i necesitatea de dezvoltare a teoriei privind comunicarea interuman.

ntr-o perspectiv istoric, teoriile privind comunicarea, au la baz nelegerea societii ca non-static, n dezvoltare, cu numeroase schimbri dependente n timp de relaiile economice.

Perspectiva comunicaional i teoriile privind comunicarea sunt necesare pentru a concepe societatea ca fiind bazat pe comunicare i interaciune. Perspectivele importante ale societii: comunicaional, istoric, economic nu se suplinesc ori se nlocuiesc una pe alta, ele nu sunt reciproc exclusive ori competitive.

nelegerea istoric vizeaz ncercarea de a reconstitui perceperea comunicrii i a sistemelor interacionale care au existat de-a lungul diferitelor epoci social-istorice. De aceea, inem s artm c motivul sublinierilor din perspectiv istoric are la baz nelegerea sistemelor de comunicare interuman ca obiect al schimbrilor ntr-o societate, al modificrilor sociale. Ca atare, dezvoltarea limbajului scris, arta tipriturilor, ori televiziunea - toate demonstreaz cum schimbrile n sistemele de comunicare pot promova i susine schimbri sociale extraordinare. Societatea uman nu poate fi neleas i ilustrat n dezvoltarea ei doar din perspectiva comunicrii, dup cum, omiterea ori neglijarea acestei perspective ar duce n mod necesar la o nelegere inadecvat.

n aceeai proporie cu perspectiva istoric, perspectiva comunicaional este, de asemenea, una general.

Abordarea istoric ne ajut s nelegem situaiile de via ale unui subiect la fel ca situaia unei familii, a unei comuniti locale, a unui ora, a unei organizaii, a unei naiuni sau culturi.

ntr-o manier similar noi putem concepe subiectul uman ca pe un membru al unor sisteme de comunicare i, n acelai timp, participant la diferite acte ale comunicrii.

Familia poate fi analizat din perspectiva tiparelor de comunicare existente n familie, tot aa cum aceste tipare se stabilesc n familie i mediul social. O societate poate fi descris prin intermediul sistemelor de comunicare care au contribuit la dezvoltarea ei - Blakar Rolv (1985) consider c un criteriu important pentru evaluarea gradului de dezvoltare democratic ntr-o anume societate, se refer la accesibilitile fr discriminri ale membrilor ei fa de o serie de faciliti de comunicare. Pe aceeai linie, autorul mai sus menionat afirm c interrelaiile dintre superputeri nu pot fi complet nelese fr perspectiva comunicrii. Acceptarea Chinei alturi de SUA i Rusia, ca superputere, a determinat complicarea i lrgirea metodelor i mijloacelor de comunicare interstatal, internaional.

Cu toate aceste argumente, o serie de psihologi i sociologi observ c teoriile comunicrii nu au fost elaborate din perspectiva unor discipline conexe ale cror studii s-au extins doar separat. De aceea este dificil de identificat motivele acestei relative neglijri a domeniului comunicrii sub aspect teoretic i metodologic, cu att mai mult cu ct faptul comunicrii reprezint un fenomen i proces socio-uman foarte complex.

Psihologii au fcut n mod tradiional cele mai multe eforturi pentru nelegerea interrelaiei dintre fenomenul limbaj, procesul de elaborare i realizare a limbajului n legtura lui indisolubil cu gndirea. Ca atare, ei s-au ocupat mai puin de comunicarea propriu-zis. Studiile empirice i teoretice privind comunicarea pot influena nelegerea adecvat a procesului de elaborare a limbajului i oricum, ar putea determina adoptarea mai sigur a unei perspective comunicaionale n cercetri viitoare.

[1] C.Flament n "Psychologie exprimentale", vol.IX "Psychologie sociale", P.Fraisse, J.Piaget, PUF, 1969, lectur selectiv.

[2] M.Zlate, "Fundamente ale psihologiei", partea III, Ed. Hyperion, Bucureti, 1994, p.8.

1.5. COMUNICAREA N PSIHOLOGIA EXPERIMENTAL

Studiile de psihologie experimental privind comunicarea au permis ntocmirea unui tablou de ansamblu, complex i sistematizat pentru fenomenele care fac parte din acest set de activitate uman - nensemnnd c metodele, scopul i efectele sunt definitiv elucidate.

Studiul comunicrii presupune metodologic cel puin dou aspecte principale:

abordarea global a comunicrii ntr-un grup;

neglijarea detaliilor n procesele i mecanismele comuni-caionale cu avertizarea posibilei segmentri a procesului global.

Exist nendoielnic o interaciune ntre diverii factori care influeneaz procesele i contextul social care influeneaz comunicarea. Chiar dac rezultatele obinute n psihologia experimental au valoare parial, comunicarea poate fi studiat. n astfel de cercetri, factorii care influeneaz comunicarea au doar o importan relativ. Ansamblul de structuri factoriale reprezint n schimb nivelul la care trebuie abordat interaciunea factorilor care determin reele de comunicare. O serie de cercettori din deceniul 5-6 al secolului nostru au sugerat abordarea structurii comunicrii att din perspectiva grupurilor de munc ct i a grupurilor de discuii.

Metodele folosite ca i problemele comunicate n studiul comunicrii ne arat c aceasta este una din constituentele vieii sociale, ea este n mod necesar prezent n grup. Comunicarea apare aproape concomitent cu apariia schimbului de informaii.

Prin natura s social comunicarea are o situaie intermediar n secvenele: scop, mijloace, efecte. Comunicarea este chiar un fenomen circular, efectele ei modificnd situaia iniial care determin chiar procesul de interrelaionare.

Consecinele metodologice ale teoriei comunicrii din perspectiva reelelor de comunicare" se refer la:

Limitarea sau restrngerea fenomenului comunicrii conform cu emisia vocalizatoare;

Limitarea sau determinarea decupajului temporal al proceselor de comunicare;

Limitarea sau determinarea efectelor comunicrii.

Dup cum uor se poate observa n acord cu Scheriff i Fraisse comunicarea ntre doi subieci este conceput n funcie de numrul de uniti emise foniatric, la care se adaug segmentul temporal.

Procesul comunicrii presupune descompunerea ansamblului n uniti comunicaionale i segvenierea unitilor abordate de fiecare membru al grupului sau de grup n ansamblu.

Unitatea de comunicare este mesajul sau discursul transmis de o persoan prin intermediul unui emitor.

n cercetrile de psihologie experimental se ine cont de izomorfismul ntre structura i mecanismele de comunicare, prezent n reelele de comunicare. Ca atare, procesele de comunicare sunt nelese ca fenomene intermediare care se diversific conform cu anumite situaii, care la rndul lor definesc scopuri diferite sau care cer comunicri de intensiti" diferite.

Studiile privind conducerea (leadership) au pus adesea problema cercetrii fenomenului de comunicare. Teoria comunicrii nu poate fi dect o conexiune de relaii invariante ntre situaii i

INCLUDEPICTURE "http://www.unibuc.ro/eBooks/psihologie/rascanu/imagini/R_1a.gif" \* MERGEFORMATINET Fig. 1. Tipuri de reele liniare

INCLUDEPICTURE "http://www.unibuc.ro/eBooks/psihologie/rascanu/imagini/R_2a.gif" \* MERGEFORMATINET Fig. 2. Tipuri de relaii circulare

scopuri sociale pe de o parte, iar pe de alt parte o relaie ntre mijloacele capabile s asigure realizarea scopurilor n situaii diferite. Faucheux, Moscovici au constatat c grupurile au tendina de comunicare centralizat, iar structura centralizat este cea mai puternic situaie limit.

Exist o orientare generic n psihologia experimental de a determina raporturile, categoriile i situaiile de tip comunicare.

Categoriile comunicaionale sunt definite n funcie de raporturile stabilite ntre persoanele aflate n intercomunicare.

Dup Bales clasificarea comunicrii (inclusiv a mimicii care transmite aspecte comunicaionale) are la baz o construcie logic i psihologic privind grupul.

Categoriile de comunicare i ale stilului de comunicare sunt raportate la emitorul care se manifest sau intr ntr-un proces de comunicare.

Categoriile de comunicare sunt: Emitorul - manifest solidaritate, d ajutor, ofer recompense i ridic moralul (statutul) altora;

Emitorul manifest scderea tensiunii, vorbete, rde, glumete, exprim satisfacie.

Emitorul i manifest acordul, accept pasiv, se supune.

Emitorul d o sugestie, o direcie, implicnd autonomia altuia.

Emitorul d o prere, face o evaluare, o analiz, exprim chiar o dorin sau un sentiment.

Emitorul d o orientare, o informaie, repet, clarific i confirm.

Emitorul cere o orientare, o informaie, o confirmare.

Emitorul cere o opinie, o evaluare, o analiz, expresia unui sentiment.

Emitorul cere o sugestie, o direcie, o cale posibil de aciune.

Emitorul i manifest dezacordul, refuz pasiv, reine ajutorul.

Emitorul manifest o tensiune, cere ajutor, se retrage dintr-o discuie.

Emitorul manifest antagonism, influeneaz negativ statutul altuia, dar se afirm el nsui.

1.6. PSIHOLOGIA I NEUROFIZIOLOGIA COMUNICRII

Comportamentele verbale constituie unul dintre cele mai importante segmente ale activitilor sociale umane. Evoluia uman din punct de vedere cultural a fost posibil pentru c oamenii au reuit s vorbeasc, s asculte, s scrie i s citeasc.

Funcia de baz a comunicrii verbale este prezentat i obiectivat prin efectele ei fa de un alter-ego, de ali semeni, de ali subieci. Cnd noi spunem ceva unui sbuiect, cnd vorbim cu cineva noi aproape ntotdeauna ne ateptm ca aceast convorbire s induc ori chiar s conving persoana s se angajeze cu noi ntr-un fel de comunicare. Altfel spus, ne ateptm s percepem o reacie. Adesea se poate considera c noi suntem n mod evident avantajai de un astfel de comportament el devenind un mod de comunicare, mai ales cnd noi cerem un obiect, solicitm o informaie, ori cerem ajutor ntr-o aciune, ori ne includem n rezolvarea de probleme.

n alte ocazii subiectul transmite, ntreab, solicit ceva n vederea unui schimb social": puin mai mult atenie sau participarea unei alte persoane n convorbire, n conversaie. Chiar o conversaie neinteresant, ori care lncezete nu este lipsit de rspuns pentru c ea devine o form de comunicare care determin cealalt persoan s ne priveasc sau eventual s ne rspund ceva.

S-au fcut extrem de multe aprecieri, se construiesc ipoteze i teorii ca i posibile explicaii n legtur cu dezvoltarea, complexitatea i mrimea creierului n dorina de a se explica abilitatea uman de a percepe cuvinte i relaii, de a planifica unele conduite i de a nelege avantajele unor consecine n plan psiho-neuro-fiziologic.

n acord cu Heilman K.M., Satz P. (1983), Kerestesz A. (1983), Kolb B. (1985), generic se accept c datorit structurii speciale a gurii, a buzelor, a faringelui i corzilor vocale ca i a mecanismului complex care le controleaz funcionalitatea, specia uman are capacitatea de a emite cu precizie i de a vocaliza emisii complexe de sunete. Individul uman dup parcurgerea unei mari perioade de timp a devenit capabil s aud, s asculte, s recunoasc i s rein aceste emisii vocalizatoare. Se poate admite c limbajul uman i are rdcinile adnci ntr-o serie de activiti organizate n comun, ntre mai multe persoane.

Se crede c istoricete o persoan dintr-un trib vedea un animal i transmitea vestea celorlali membri ai tribului, la nceput mimnd sunetele pe care le scotea animalul respectiv; aa c treptat oamenii au cptat abilitatea vocal de a descrie animalele, numrul lor, dispunerea lor n vecintate, precum i alte detalii. Astfel, aceast form de transmitere incipient devine o form avantajoas de comunicare. Aceast form de comunicare a presupus creterea capacitii de transmitere verbal i de cretere a complexitii vorbirii.

Autori precum Carlson R.Neil (1991), Damasio (1981), Levine & Sweet (1983), Milner (1977), Heilman (1984), ca s ne oprim doar la o mic parte din cei care se ocup de interrelaia: dezvoltarea vorbirii pentru comunicare -dezvoltarea creierului uman sunt unanimi n a aprecia c aceste dou componente ale sistemului psihic uman au mers constant mpreun iar concomitena lor este absolut necesar existenei lor separate.

Limbajul ca mod i form de comunicare interuman trebuie s fie nvat. Dac un nou nscut care aspir la umanitate" este transportat undeva, departe de lumea civilizat i dup mai muli ani este readus n societate, el nu va putea nva s vorbeasc, va ncerca n cel mai bun caz s comunice prin semnale acustice nearticulate, ori prin gesturi necoordonate, de asemenea nenvate, nedeprinse de la adult prin aciune i imitaie. n acest caz, mecanismele vorbirii din acel creier nu-i vor intra n uz, nu vor putea fi folosite.

Nu ne propunem n acest material s elucidm problema mutaiilor n seria lung a dezvoltrii creierului i vorbirii, dar vom meniona c autorii consacrai ai domeniului au abordat acest aspect n demersul lor privind comunicarea uman.

Unii autori cred c asemenea mutaii, care nu au aprut brusc, au condus la complicarea structurii neuronale, iar o mutaie favorabil la un copil poate determina un complex de abiliti verbale superioare prinilor lui. Copilul respectiv ar putea deveni apt s foloseasc nu doar un limbaj rudimentar, vorbit de un trib de exemplu, i probabil, chiar ar putea inventa cuvinte care s exprime relaii i pattern-uri pe care ulterior le va recunoate, cuvinte care ar fi adoptate i acceptate de trib. Ceea ce ar trebui remarcat este de ordin mult mai general dect simpla folosire a cuvintelor de ctre populaiile tribale, anume c evoluia cultural chiar n cazul limbajului neevoluat (rudimentar) s-ar constitui ntr-un stagiu al evoluiei circuitelor neuronale care particip n producerea i recunoaterea vorbirii.

Producerea i nelegerea vorbirii presupune un efort de sintez din partea noastr privind accepiile comunicare, legturi cu limbajul, vorbire, note specifice etc. Pe de alt parte, neurofiziologia limbajului i implicit a comunicrii umane ne oblig la prezentarea mcar succint a mecanismelor neuronale ale creierului.

Cele mai complete observaii n neurofiziologia limbajului i vorbirii umane au fost obinute prin studierea efectelor leziunilor produse n creier la subiecii la care s-a ncercat studierea comportamentului verbal. n acelai timp, considerm c trebuie s artm c pe lng studiul comportamentului subiecilor care au suferit intervenii chirurgicale care aveau depistate tumori craniene, infecii meningiale sau care au suferit accidente vasculare cerebrale - abordarea funciilor creierului ca sistem prezint ns o serie de dificulti, fapt care a determinat numeroi psihologi, neurofiziologi s utilizeze, nc, animale de laborator.

O serie de neajunsuri privind cunoaterea funcionalitii celulei nervoase, rolul debitului sanguin n irigarea unor zone ale creierului, circuitele de supleere sanguin cu implicaii pentru redobndirea capacitii de a vorbi, scrie, sunt relativ rezolvate prin apariia i dezvoltarea tomografiei computerizate (TC). Apariia tomografiei computerizate reprezint un ctig care a revoluionat nu numai medicina ci i microdomenii de studiu ale fiinei umane printre care anatomia i fiziologia comportamentelor verbale.

Deficitul de vorbire, de comunicare interuman, tulburri n sfera gndirii, vorbirii, nelegerii ca i studiul bolnavilor psihici (n special a celor bolnavi de schizofrenie) constituie o poart deschis spre misterele" creierului uman, rspunztor de o serie ntreag de disfuncionaliti n comunicare.

Astfel de date minuioase, obinute de neurofiziologi ajut demersurilor neuropsihologiei i ale psihologiei cognitive s neleag specificul proceselor de vorbire, scriere i citire la subiectul normal.

n prezent, se accept c nelegerea vorbirii ncepe ca proces la nivelul sistemului auditiv care este nevoit s detecteze i s analizeze sunete. Regiunea din creier considerat cea mai important pentru nelegerea vorbirii este aria WERNICKE. Aceast arie identificat de Karl Wernicke la 1874 ca rspunznd de blocarea poriunii posterioare i inferioare din lobul temporal stng este interesat" n funcionalitatea nelegerii i elaborrii vorbirii - prin transformarea notelor perceptive i de gndire n elemente de semnificaie a cuvintelor (afazia Wernicke).

Persoanele cu afazia Wernicke nu pot comunica, au un deficit de elaborare a vorbirii, dar i un deficit de nelegere a acesteia. Acetia nu pot s scrie i s citeasc, nu au cum s comunice semenilor lor.

n urm cu peste o sut de ani, Wernicke era convins (unii cercettori au acelai crez tiinific i n prezent) c girusul temporal superior din lobul temporal este o poriune absolut necesar pentru formarea unei categorii aparte de memorie: memoria imaginilor auditive" ale cuvintelor. Se mprtete ideea c un pattern neuronal este transmis sistemului motor din lobul frontal care ar determina micrile muchilor care produc vorbirea. Aria Wernicke blocat face incapabil subiectul uman de a nelege cuvintele care i se spun i dac ar ncerca singur s le produc, lipsa unor tipare auditive adecvate l va mpiedica s elaboreze semnificaia ori nelesul cuvintelor.

Distrugerea sau blocarea ariilor corticale de asociaie auditive i vizuale determin o serie de efecte i deficite neuronale - fapt care ne sugereaz concluzia potrivit creia aria Wernicke joac un rol deosebit i special n gndire, la fel ca i n percepia auditiv i vorbire.

Pe lng aria Wernicke la nivelul creierului mai exist o zon care are o importan deosebit n nelegerea i elaborarea vorbirii. Aceast zon este aria Broca localizat n lobul frontal stng i care este rspunztoare de procesul de articulare a cuvintelor, de elaborare a lor i de nelegere a constructelor gramaticale. Regiunea n care a fost identificat aria Broca cuprinde formaiunile neuronale care alctuiesc cortexul motor primar care controleaz micrile implicate n vorbire (emitere i elaborare). Din aceast cauz aria Broca ar conine memoria segmenilor de micare muscular, fiecare din aceste secvene fiind legat cu o secven omoloag auditiv din partea posterioar a creierului.

Damasio & Damasio (1980, 1985) reiau prediciile lui Wernicke i ajung la concluzii interesante nu doar n plan teoretic dar mai ales de orientare practic i metodologic. ntre acestea enumerm:

dac lobul temporar este intact, subiectul este capabil s neleag vorbirea;

dac lobul frontal este intact, subiectul este capabil s elaboreze, s produc n mod spontan vorbirea fluent;

dac se ntrerupe legtura neuronal direct ntre aria Wernicke i aria Broca persoana nu este capabil s repete cuvintele; activitatea lobului parietal inferior este ntrerupt iar axonii aflai n substana alb din subcortex nu mai fac legtura ntre cele dou arii.

Fig. 3. Aria Wernicke

Fig. 4. Aria Broca

Determinai de multitudinea tulburrilor aprute n procesul comunicrii verbale, dar i de nuanarea extrem de fin a raporturilor dintre vorbire-scriere-citire-nelegere, numeroi specialiti au dezvoltat i difereniat cercetrile n domenii de grani: psihofiziologie, psihoneurofiziologie, neurochirurgie etc.

Neil R.Carlson(1991) sistematizeaz datele existente pornind de la unele iniiale i pn la cele mai recente. Una din concluziile autorului sus menionat se refer la inseparabilitatea zonelor Wernicke i Broca.

Aria Wernicke i Broca, prin interconexiunile lor n substana alb trecnd prin lobul parietal inferior, joac un rol special n nelegerea limbajului i elaborarea lui. Acest bloc neuronal este absolut necesar pentru recunoaterea cuvintelor rostite (limbajul vorbit), nelegerea i elaborarea structurii gramaticale i articularea cuvintelor. Se nelege c aceste arii nu pot funciona izolat: recunoaterea cuvintelor este o latur, un aspect al procesului iar nelegerea o alt latur. n acelai timp, trebuie neleas i cealalt parte a comunicrii: articularea cuvintelor este partea procesului, exprimarea fluent se realizeaz cnd articularea este posibil. Comunicarea nseamn, de fapt, un bloc verbal, un bloc auditiv, un bloc de percepere a micrilor (secvene motrice), un bloc de percepere vizual (cnd apare scris/cititul) dar i un fel de supervizor al nelegerii care depinde de existena memoriei. Aceste elemente mnezice se refer la denumiri de obiecte, aciuni dar i la relaiile complexe din realitate. Cu alte cuvinte,, cnd noi denumim un obiect ori un fenomen secvene neuronale diferite din creier particip la realizarea imaginii lui, la nelegerea semnificaiei pe care o conine, ntr-un fel spunem ce tim despre utilizarea lui i n alt mod este implicat memoria n pronunarea lui.

Reprezentarea cortical a perceperii, nelegerii i integrrii cuvintelor

Prezentm, dup datele lui Neil R.Carlson (1991), un tabel al tulburrilor de tip afazic raportate la vorbire-nelegere-scriere.

1.7. COMUNICAREA EMOIONAL

n mod obinuit noi putem recunoate sentimentele semenilor notri prin intermediul vzului i auzului; putem vedea expresiile faciale i asculta tonul vocii ca i niruirea cuvintelor n propoziii i fraze.

Cercetrile lui Ekman (1980), Ekman & Friesen(1971, 1985) au artat c, de fapt, nu toat comunicarea uman se transmite efectiv prin intermediul vorbirii i a cuvintelor scrise. Oamenii comunic emoiile i sentimentele lor prin nuanri n tonul vocii, n expresii faciale, gesturi i postur.

Unele cercetri tind s confirme ipotezele lui Darwin conform crora expresiile faciale ale emoiilor sunt folosite ca i cnd ar fi nnscute. Se consider c exist un repertoriu tipic pentru specia uman folosit prin intermediul expresiilor faciale cu micro- i macro micri. Membrii unor triburi izolate din Noua Guinee studiai de Ekman i Friesen au demonstrat c dispun de capacitatea de a recunoate unele expresii emoionale afiate facial de occidentali. Aceti locuitori nu au avut nici o problem n recunoaterea i producerea expresiilor faciale ca: tristee, dezgust, bucurie i team. Pentru c acetia foloseau expresii identice sau similare pentru situaii la care nu au fost efectiv expui, Ekman i Friesen ajung la concluzia c expresiile faciale fac parte din tiparele comportamentale nenvate anterior.

Oamenii din alte culturi folosesc diferite i variate cuvinte pentru a exprima concepte particulare; elaborarea acestor cuvinte nu dezvolt, nu amplific zestrea de rspunsuri nnscute dar ele pot fi nvate.

Cercetri minuioase recente nu au reuit nc s determine dac alte mijloace de comunicare emoional (cum ar fi tonul vocii, micrile minii etc.) sunt nvate, dobndite ori dac sunt parial nnscute.

Studiile lui Bryden i Ley (1983) au artat c emisfera dreapt joac un rol mai important n nelegerea, decodificarea strilor emoionale dect n emisfera stng. Cu alte cuvinte, studiile lor i ale colegilor lor conchid n acest sens c fiecare emisfer primete n mod direct informaii din partea opus a mediului i emisferele cerebrale schimb informaii prin intermediul corpului calos. n mod vizibil, informaiile dintre cele dou emisfere (transcomisurale) nu sunt la fel de precise i amnunite precum cele care au fost direct recepionate.

Spre exemplificare, dorim s artm c fiecare emisfer primete informaii auditive pentru fiecare ureche, proieciile opuse, laterale fiind mai bogate dect fiecare dintre ele separat. Cnd stimulii specifici sunt prezentai n direcia cmpului vizual stng ori urechea stng, emisfera dreapt primete informaii mai conturate dect cele date de emisfera stng, mai difereniate.

Studiile de psihofiziologia comunicrii urmresc att evidenierea funcionalitii specifice a celor dou emisfere cerebrale ct i legtura dintre exteriorizarea vocal, emoional, facial i expresivitate ca i mecanismele neuronale implicate.

Revizuirea unor studii mai vechi arat c recunoaterea cuvintelor ori a niruirii literelor ntr-un cuvnt, rolul emisferei stngi este mai mare dect a celei drepte (Bryden i Ley, 1989) tiut fiind c emisfera stng este rspunztoare de funcionalitatea verbal a procesului comunicrii. Alte rezultate accentueaz rolul diferenierilor dintre cele dou emisfere cerebrale artnd rolul emisferei drepte n perceperea i detectarea imaginilor vizuale i a emisferei stngi n percepia i recunoaterea imaginii auditive.

Ley i Bryden studiaz modalitile difereniale de comunicare emoional interuman. Ei prezint subiecilor imagini de persoane n ipostaze diferite cu expresivitate facial variat, iar pe o scal nscriu expresii faciale: negative, de indiferen i pozitive. Autorii au prezentat imaginile n acelai timp pentru cmpul vizual drept i cmpul vizual stng. Dup fiecare prezentare ei artau aceeai imagine uman sau una diferit n centrul cmpului vizual -n care se tie c aciunea ambelor emisfere cerebrale este sinergic i rugau subiecii s spun dac le-a fost prezentat aceeai expresie emoional. S-a observat c la prezentarea de ctre experimentator a imaginilor de tip indiferen (subjects - neutral") ori de expresivitate medie performanele emisferelor cerebrale erau aproximativ aceleai. Cnd experimentatorii prezentau subiecilor expresii faciale puternice rolul emisferei drepte era de mai mare acuratee.

Aceiai autori au studiat diferenele fiziologice n perceperea tonului vocii - partea procesului de comunicare. Ei au prezentat simultan subiecilor diferite mesaje verbale pe un ton variind de la tristee la bucurie, la fiecare din urechi, ntrebnd subiecii despre participarea mesajului prezentat la o ureche i rugndu-i s relateze coninutul verbal al emoiei. Cei mai muli dintre subieci au detectat cu mai mult acuratee coninutul verbal al mesajului cnd acesta era prezentat n partea stng i era mai bine detectat tonul emoional al vocii cnd era prezentat n partea dreapt. Rezultatele sugereaz c n audierea unui mesaj emisfera dreapt evalueaz expresivitatea emoional a vocii, iar emisfera stng evalueaz i apreciaz nelesul i semnificaia cuvintelor.

Observaii empirice sugereaz c oamenii cnd vd imagini care redau emoiile prin micri ale muchilor faciali n mod obinuit partea stng a feei capt mai mult expresivitate. Sackheim i Gun (1978, 1985) au tiat n dou jumti fotografii ale oamenilor care aveau ntiprite

Fig. 5. Expresii faciale tipic pentru indiferen

pe fa diverse emoii. Pregteau fiecare din imagini n oglind, partea dreapt i partea stng i le prezentau subiecilor mpreun. Ei au gsit c jumtatea stng a imaginii era mai expresiv dect cea dreapt, dovedindu-se c emisfera dreapt este rspunztoare de expresivitatea mai accentuat, mai fidel dect stnga datorit controlului motor realizat ncruciat (decusaia piramidelor).

Observnd n mod natural oamenii n parcuri i restaurante Moscovitch i Olds (1985) conchid c partea stng a faciesului reflect mult mai puternic expresiile emoionale, fapt confirmat, ntre altele, de analizarea n laborator a imaginilor video filmate prezentnd subieci care spun povestiri triste ori umoristice.

Cercettorilor i specialitilor domeniului de anatomofiziologie le-a devenit clar i profitabil nc de mult vreme, ipoteza conform creia apariia unei leziuni sau tulburri neuronale pregtete terenul pentru studierea att a implicaiilor psihopatologice dar mai ales a cunoaterii mecanismului normal de funcionare a zonei respective. Pacienii cu tulburri neurologice, cu accidente ori disfuncionaliti n emisfera dreapt sau stng au reprezentat tentaii de studiu pentru neuropsihologie, neurochirurgie etc.

Iniiate de Babinski (1914), continuate de Goldstein (1948) i mai recent de Kolb B., Whishaw I.Q. (1985), Kertesz (1988), studii de acest gen din clinicile de neurologie arat c fiind alterat partea stng a creierului unui subiect, emisfera dreapt dispune de posibiliti de recunoatere mai reduse i, n consecin, subiecii exprim tristee sau suprare. Cnd partea dreapt este afectat, persoana poate fi apt s recunoasc deficitul verbal dar nu izbutete s reacioneze verbal.

Afectarea emisferei drepte, n special aria posterioar reduce capacitatea de recunoatere a emoiilor exprimate de o alt persoan.

Scholes, Watson et al. (1975, 1983) au prezentat pacienilor care aveau leziuni pe partea dreapt sau stng din zona temporo-parietal propoziii cu un coninut neutru. Aceste propoziii erau exprimate pe rnd cu un ton al vocii care exprim bucurie, tristee, indiferen. S-a observat c pacienii cu emisfera dreapt afectat dispuneau de o mai redus capacitate de a aprecia emoiile care au fost exprimate. n acelai sens, De Kosky, Heilman, Bowers & Valenstein (1981) au fcut numeroase cercetri care au ntrit cunotinele privind capacitatea de recunoatere a emoiilor.

Recunoaterea vizual i auditiv a emoiilor reprezint o disponibilitate mai degrab a emisferei drepte dect a funcionalitii emisferei stngi. Bowers, Bowers i Heilman (1981) artau c recunoaterea diferitelor expresii emoionale i a variatelor ipostaze mimico-faciale dei au baze anatomice diferite intr, de fapt, n sarcinile bazale ale emisferei drepte.

Buck i Duffy (1981), prelund cunotinele mai vechi, consider c funcionalitatea din emisfera stng, n mod obinuit, nu afecteaz capacitatea de expresivitate emoional. O persoan cu afazie Wernicke i poate modula vocea n funcie de stare, de dispoziia afectiv. Chiar persoane cu afazie de tip Broca cu deficit de tip prosodic (prosodie = expresia supernuanat a tonului vocal, ritmului i accentelor vocale) pot s rd i s i exprime emoiile prin tonul vocii doar cnd emite cuvinte fr rol sintactic. Concluzia autorilor sus-menionai este foarte clar: persoanele care au emisfera dreapt afectat dispun de o gam mai restrns de expresii emoionale. Pe aceeai linie, Morrow, Kim, Boller, Urtunski (1985) s-au ocupat de pacienii care aveau leziuni n emisfera dreapt artnd c tendina de deschidere" a rspunsurilor emoionale nu se reduce doar la expresivitatea facial (experiene de evaluare a controlului motor fa de stimulii emoionali care ofer rspunsul la nivelul conductibilitii pielii). Studiind pacienii cu diferite tipuri de tulburri neurologice, Ross E.D. (1981) sugereaz c nelegerea i expresivitatea emoiilor este realizat de circuitele neuronale din emisfera dreapt ntr-o manier similar modului n care emisfera stng realizeaz nelegerea i expresivitatea vorbirii. Menionm c de fapt cercetrile lui Ross aduc similariti importante n fiziologia emisferelor cerebrale privind diverse tipuri de informaii.

Fig. 6. Reacii de rspuns caracteristice pentru stimulare pozitiv

Fig. 7. Reacii de rspuns caracteristice pentru stimulare negativ.

Fa de aceste cercetri i sugestii teoretico-metodologice propunem cteva scurte concluzii:

1. Aria Wernicke dispus n cortexul de asociaie auditiv al emisferei stngi are un rol foarte important n perceperea (observarea i nelegerea) cuvintelor i elaborarea semnificaiei vorbirii.

2. Aria Broca aezat n lobul frontal stng are un rol foarte important n articularea cuvintelor i realizarea nelesului constructelor gramaticale.

3. nelesul cuvintelor - ca activitate funcional este localizat n circuitele neuronale care se gsesc n creierul uman.

4. Afectarea - lezarea creierului poate determina o varietate de tulburri de scris, citit, nelegere. Studierea acestor tulburri ajut investigaiilor de descoperire a funcionalitii creierului att n comportamentele normale ct i n cele patologice.

5. Expresivitatea i decodificarea sensului emoiilor care sunt parte a procesului complex de comunicare (alturi de vorbit, scris, citit) reprezint un mod important de transmitere a informaiilor realizat prin mecanisme neuronale specializate la nivelul speciei umane i dispuse n emisfera dreapt.

Capitolul 2

ANATOMIA SOCIAL A COMUNICRII

Interrelaiile sociale sunt prezente n micro- sau macrosisteme sociale, n grupurile de munc, n comportamente pe care oamenii le desfoar mpreun pentru atingerea unor scopuri, dar n toate subiectul uman ndeplinete un rol. Sunt autori, psihologi i sociologi care vorbesc despre o analogie ntre jocuri i situaii sociale, acetia fiind de prere c aceste caracteristici sunt similare, chiar dac exist i suficient de multe diferenieri.

Similaritatea n interrelaionare social (care ar cuprinde jocurile i situaiile sociale) se refer la faptul c exist scopuri i surse de satisfacie. n cadrul jocului, fie la copil care i creeaz singur regulile, la adolesceni sau tinerii care joac football, la adulii care au tentaia s joace Monopoly ori criket se petrec o serie de schimbri - toate alctuind trepte n atingerea scopurilor: n toate formele acestea se construiete o relaie, o legtur.

Att n activitatea de munc ct i n joc, partenerii, fie ei profesori, medici, pacieni, juctori de popice ori de golf, joac diferite roluri ca subieci dar i ca participani ntr-un grup (de joac, n familie, de coechipier). De asemenea, cele mai multe jocuri au nevoie de condiii speciale: teren sportiv, reguli, dotri, iar relaiile interumane realizeaz adevrate "trasee" caracteristice fa de prieteni, familie etc.

Regulile pe care trebuie s le respecte juctorii de football, de oin sunt individualizate i absolut necesare pentru toi, altfel activitatea respectiv nu este posibil: ele sunt explicate, percepute, nelese, exersate i fixate spontan ori la antrenamente, evolund diferit n ri i culturi diferite de-a lungul unor mari perioade de timp.

n mod similar relaiile sociale formeaz un tot, un complex n care marele ctig al comportamentului uman este existena regulilor; comportamentul devine posibil tocmai datorit regulilor. Unele sunt cunoscute i tacit respectate, nerespectarea altora atrgnd sancionarea legal (de exemplu incestul), altele aspir la a fi universal cunoscute i s prind via indiferent de cultur, sex, ras, origine social i material: regulile privind drepturile omului. Unele reguli - absolut necesare interrelaiei umane au chiar prin structura, scopul i efectele lor o influen direct asupra comunicrii, indiferent dac aduc sau nu sanciuni morale, legale, penale.

Credem, de comun acord cu o serie de psihologi i sociologi, c regulile i abilitile cptate prin respectarea aplicrii acestora reprezint cheile de interaciune uman, ele sunt responsabile de succesul ori eecul nostru intercomunicaional.

Cunoaterea regulilor de comportare social n familie, la locul de unc, n prietenie, n mariaj etc. are ca rezultat cunoaterea uman mai profund. Regulile reprezentnd comportamente ale unei vecinti pe care oamenii le consider c ar trebui sau nu aplicate unor situaii particulare, unor relaii deosebite, apar, i se instituie fie n cabinetul medicului care consult, n afaceri, la cumprturi, n prietenie etc.

Regulile care apar i se instituie n interrelaionare sunt de obicei de tip informal, sunt extrem de diferite i se suprapun peste alt tip de reguli: cele pe care le implic legea, cele pe care le presupune eticheta i cele instituite de moral.

# ncercnd s exemplificm, dorim s artm c n multe ri referindu-ne la lege - este interzis cstoria ntre frai sau alte grade de rudenie. Legile pot determina interrelaiile umane, dar nu se pot ocupa de fiecare tip de comportament individual n parte, ori de modalitile de manipulare uman.

# Eticheta constituie un summum de reguli. Regulile etichetei sunt similare cu regulile de interrelaie, intercomunicare uman dar au funcia de a ne ajuta s evitm ofensele, jignirile etc. - ele regleaz tiparele de conduit n situaii particulare.

# Moralitatea este implicat n interrelaionarea uman ca multe din regulile de comunicare, altele nu sunt aprobate, altele nu sunt respectate (de exemplu, confidena).

Oricum, gradul de aprobare ori de dezaprobare moral este mai mic dect cel implicat n regulile tradiionale i acest fapt are la baz credina uman c distrugerea regulii nu este deloc benefic pentru ecuaia relaionare-comunicare. Regulile n genere apar dup unele principii generale: "ncercare i eroare" (principiul prezent att la animal ct i la om) atingerea scopurilor prin aplicarea unor forme de tip "problem-solving".

Regulile de interrelaionare uman pot fi deja elaborate, oamenii le propag n interiorul grupului i devin puternice, ele ajungnd s exercite un control al comportamentului uman. Uneori regulile nu sunt urmate, nu sunt respectate: convenienele nu sunt respectate de tineri, exist femei necstorite care nasc totui copii, se mestec gum n faa altora etc. Regulile nu sunt simple conveniene, acestea se refer la un obicei, poate fi ceva arbitrar, trector.

Regulile sunt n schimb restrictive, i chiar dac acest aspect trezete nemulumiri, efectele globale sunt benefice, ele fac posibil comportamentul i comunicarea. De exemplu: trebuie mers pe o anumit parte a drumului, n sensul de mers al oferului, sau nu este permis s se vorbeasc ntr-o sal de concert n timpul execuiei muzicale propriu-zise etc.

Permisivitatea comunicrii umane este dat de "constructele sociale ale realitii" (M.Argyle i Monica Henderson, 1985). Aceste constructe care guverneaz ntr-un sens larg toate activitile noastre sunt:

folosirea limbajului;

jocurile cu regulile lor;

folosirea unor elemente de curtoazie;

respectarea "instituiei" cstoriei;

utilizarea de raionamente;

luarea deciziilor n grup;

vnzri sau cumprri de bunuri;

trimiterea n judecat a persoanelor care comit acte periculoase;

pornirea unui rzboi pentru motive ntemeiate.

O serie de specialiti ntre care i antropologi au ncercat explicaii ale regulilor sociale obinuite, comune care au la baz legtura cu grupul, cu societatea i mai ales a interrelaiilor ntre femeie i brbat, ntre tineri i btrni, ntre culturi diferite, ntre medic i pacient, ntre vnztor i cumprtor.

Generic s-a stabilit c regulile pot evolua treptat, odat cu evoluia societii, c oamenii nu se gsesc permanent ntr-un singur fel de relaii, iar regulile pe care le respect sau pe care nu le respect oamenii sunt difereniate; unele reguli pot fi nelese dar nerespectate de oameni, chiar dac au semnificaie universal, iar absena lor ar face viaa i comunicarea imposibil.

ntr-o mare proporie, regula se suprapune cu deprinderea social. Dac regula este definit drept un comportament pe care oamenii doresc sau nu s-l ndeplineasc, deprinderea, ca abilitate social, n interrelaia uman i ajut pe oameni s se ghideze n aplicarea regulilor.

Deprinderile, abilitile sociale pot fi detectate, descoperite prin compararea unor stiluri de comportament de tip succes/insucces social.

Se pare c abilitile sociale nu au un mecanism total elucidat chiar dac sunt cercetri numeroase efectuate n domeniu. De exemplu, aspectele cele mai subtile din comunicarea non-verbal, ori regulile ntreinerii unei conversaii nu sunt foarte clar explicitate, dei n mod practic exist chiar unele performane reuite.

S-a scris despre faptul c regulile constituie cheia deprin-derilor efective n interrelaionarea uman. n comunicare, regulile sunt totodat cheia nelegerii relaiei umane, sunt o trstur a legturilor umane. n atingerea scopurilor, n avertizarea dificultilor obinuite ntre oameni, existena regulilor nseamn c subiectul identific pericolele i este posibil s gseasc o soluie la problem.

Regulile ne ajut s descoperim scopurile relaionrii. ntr-o prietenie este nevoie de schimb de informaii, de nelegere, de afeciune, de ajutorare. Regula ntr-un mariaj se poate baza pe prietenie, pe unii itemi caracteristici dar trebuie s conin pstrarea intimitii, care constituie chiar rsplata vieii n doi. n relaiile de munc, regula principal poate fi centrarea pe conducerea eficient a instituiei, a afacerilor etc.

Regulile pot clarifica scopurile interrelaiei, dar pot diferenia comportamente i evidenia deosebiri. Un exemplu l constituie obiceiurile privind curtoazia i cstoria care difer n Australia fa de Africa, n rile arabe fa de Marea Britanie, la musulmani fa de catolici.

Devine evident c aceast concluzie este posibil s fiineze n plan cultural - regula de interrelaionare fiind aplicabil mai ales n raport de cultura unui grup etnic, al unui popor. Argyle i Henderson (1985) au transmis prin colaboratori, femei i brbai, chestionare traduse dup caz, n Italia, Hong-Kong, Japonia i Marea Britanie. S-au obinut chestionare completate de ctre 300 de japonezi, 280 persoane din Hong-Kong, 230 din Italia, 180 din Marea Britanie. Apoi autorii au studiat numrul i importana regulilor care apar n interrelaii n rile mai sus menionate. S-a observat c japonezii apreciaz regula ca pe ceva foarte important, care trebuie respectat, aproape la fel i n Hong-Kong, iar n culturile europene aceste credine sunt foarte diferite de alte zone de pe glob.

Aprofundnd cercetrile transculturale, autorii mai sus menionai cred c exist totui unele reguli care se pot aplica n culturi diferite (europene, asiatice, africane).

Cu titlul de exemplu redm cele patru reguli de baz pentru o interrelaie, reguli care trec peste diferenele culturale i aspir la un caracter de universalitate. Acestea se refer la:

1. necesitatea de a respecta intimitatea altuia, singurtatea i secretele;

2. necesitatea de a privi interlocutorul n ochi n timpul conversaiei;

3. obligativitatea de a nu discuta cu alt persoan tot ce are caracter confidenial;

4. obligaia de a nu critica n public alt persoan.

n acelai timp menionm c sunt o serie de reguli care sprijin interrelaia uman i care se refer la respectarea diferenelor culturale n plan atitudinal, n planul opiunilor. Se pare c regulile privind respectarea intimitii i confidenialitii sunt comune unor popoare i culturi diferite; sunt pattern-uri transculturale care subliniaz variabilitatea uman. Unii respect confidenialitatea, dar au un mod diferit de a se exprima emoional, de a nu-i ascunde autodezvluirea, cer sfaturi; fapt care n alte zone de pe glob nu este permis. Regulile la japonezi tind s devin ceva obinuit care s in de structura lor: ei nu fac promisiuni, nu fac jurminte, nu sunt preocupai s se mbrace elegant, nu se adreseaz pe numele de botez (n special n relaiile de munc).

O a doua diferen se raporteaz la deosebirile ntre sexe. S- au stabilit asemnri n modul de percepere, nelegere i respectare a regulilor dup cum s-au stabilit i diferenieri. Sunt diferene ntre brbai i femei, privind modul n care fiecare dintre sexe abordeaz problema prieteniei i a regulilor legate de acest sentiment. Sunt deosebiri ntre femei i brbai care se refer la relaiile lor cu rudele, la "deschiderea" n relaionarea uman i mai ales la respectarea intimitii. Dar nu constituie un motiv de difrereniere relaiile pe care le stabilesc att femeile ct i brbaii cu vecinii, cu prinii i efii.

Femeile din orice cultur consider c este mai important s-i exprime emoiile (frica, anxietatea), s dezvluie sentimente i probleme personale i s aprecieze posibilitile de a avea succes. n acelai timp femeile opereaz cu reguli care reduc intimitatea; ele cred c este important s te uii n ochii interlocutorului n timpul conversaiei i susin aceast regul ca fiind mult mai important dect o apreciaz brbaii.

Brbaii aprob mai puternic regulile care stabilesc relaiile cu rudele, intercomunicarea i o fac mult mai puternic dect femeile.

A treia diferen se refer la vrst. Diferene majore nu s-au gsit ns ntre persoane de vrste apropiate (18-25 ani) chiar la sexe diferite. Diferene importante au fost reliefate ntre dou grupe de vrst, din culturi diferite, de sexe diferite, sensul deosebirilor generate de vrst variind n funcie de particularitile culturale.

Persoanele mai tinere susin cu mai mult for necesitatea respectrii regulilor legate de intimitate, de exemplu n Japonia i Hong-Kong. Grupuri de persoane mai n vrst consider c nu este firesc s-i dezvluie sentimentele i problemele personale, c nu e normal s expui n public aspectele vieii intime ori s ceri sfaturi personale.

Specific pentru persoanele vrstnice din Italia i Marea Britanie ar fi respectarea regulilor privind mbrcmintea elegant i realizarea unei "bune impresii".

Investigatorii din Marea Britanie care au administrat chestionare n cele patru culturi (Marea Britanie, Italia, Japonia, Hong-Kong) au sesizat o foarte mare discrepan ntre regulile susinute de tineri i subiecii vrstnici, n timp ce japonezii au dat rspunsuri foarte apropiate, indiferent de vrst i sex.

Diferenele de vrst sunt sesizate n cadrul studiilor longitudinale, sau sunt diferene din perspectiva istoric la grupurile de persoane de aceeai vrst, dar plasate diferit n timp.

n genere, ntr-o relaie noi suntem obinuii s vedem ceva fa de care oamenii au un consens comportamental sau sunt prezente faete care se potrivesc n interrelaia respectiv. Apoi, n timp ce anumite reguli aplicate transcultural, n culturi diferite sunt specifice unor relaii individuale, alte reguli traverseaz culturile i au mai puin specificitate de aplicare n diferite ri i culturi.

Non-identitatea comportamentelor de rspuns fa de anumite reguli n unele ri de pe glob a creat dificulti i nenelegeri n judecile oamenilor de afaceri din rile vestice. Aceasta pentru c regulile se nva n timp, n fiecare cultur n mod diferit, iar setul de conduite interpersonale funcioneaz cu eficien ntr-o anumit cultur fa de anumite valori. Confidenialitatea este perceput i respectat diferit n Anglia ori n Japonia, ca i obiceiul de a critica oamenii n public; la unele popoare cel care are o astfel de conduit este considerat ca o persoan fr caracter, iar n altele doar c nu se poate avea ncredere n persoana respectiv.

n cultura japonez se d o atenie deosebit controlului emoiilor n public. Se consider i devine regul, model, c este ideal de a prezenta lumii o fa fr expresii emoionale, mai ales n situaii de mare anxietate. Acestea chiar au devenit reguli componente ale codului din Japonia de a nu se putea citi pe faa unui japonez stressul, anxietatea sau suprarea.

n culturile europene aceste reguli chiar dac au existat au fost prescrise. Nu se mai fac eforturi n acest sens dect n situaii particulare: afaceri, misiuni deosebite, spionaj.

2.1. IMPLICAIILE I SCOPURILE REGULILOR CA PARTE COMPONENT A INTERRELAIONRII UMANE Japonezii n mod special sunt nvai s-i controleze n public nu doar emoiile negative (anxietatea, suprarea), dar i pe cele puternic pozitive (bucuria). De aceea se spune c este mai greu s identifici adecvat expresiile emoionale pe faa japonezilor ntr-un set de percepii faciale, non-verbale dect s identifici itemii emoionali pe faa unui englez sau italian. Totodat, n cultura japonez studiile au artat o preocupare deosebit pentru relaiile de munc. Regulile care guverneaz interrelaiile care se stabilesc ntre oameni sunt mai numeroase i cu strictee respectate dect cele privind comportamentul intim.

Exist reguli dup care subiecii se preocup ca autoprezentarea s fie realizat ntr-o lumin ct mai favorabil, fapt care este acceptat pentru relaiile dintre ef i subaltern i nu pentru alt gen de interrelaionare. n culturile vestice exist tendina unui egalitarism n relaiile de serviciu ntre ef i subaltern, ambele categorii de oameni spunndu-i pe nume, ceea ce nu este admis n Japonia, unde accentul este pus pe relaiile de tip ierarhic. n cultura japonez i chinez grija pentru dezvoltarea psihofizic n copilrie ncepe cu formarea unor trsturi caracteriale sub semnul "CHOWA" ori "WA" care nseamn armonia n atitudini, expresii faciale, n conduit.

Armonia interpersonal este urmrit ca mod de deschidere interrelaional, ncepnd cu grdinia i coala, regsindu-se n universiti, concerne ori firme importante. Japonezii sunt nvai de la vrste mici s afieze concomitent cu armonia facial reinerea i interiorizarea conflictelor. n antitez, aceiai Argyle i Henderson (1985) artau c n culturile estice i latino-americane se pune acentul pe importana menineri interrelaionrii, fenomen realizat prin reducerea relaiilor dezagreabile sau estomparea conflictelor. Deprinderile sociale din rile latino-americane se concentreaz nu att pe oprirea expresiilor de conflictualitate, ct pe reducerea importanei lor, i a interiorizrii lor.

Ca atare, se poate spune c regulile componente ale conduitei de comunicare uman au funcii majore:

ele regleaz comportamentul de estompare a potenialelor surse de conflict care pot distruge. Asemenea reguli funcioneaz mai ales pentru meninerea relaiei dect pentru scopuri, inte specifice.

regulile susin un schimb de recompense care motiveaz pe indivizi s rmn n legtur, n relaie.

Am ncercat o prezentare foarte succint a regulilor care guverneaz populaiile i am ncercat o difereniere a lor, a rspunsurilor persoanelor din culturi diferite. Desigur c excepiile din conduitele japonezilor ar putea fi amplu exemplificate, mai ales c ele au traversat relaii de tip formal, de schimbare de ritualuri, de modificri reciproce, dar i accentuarea interrelaiilor cu vecinii, a interrelaiilor ntre soi, totul cptnd o specificitate n tiparele regulilor care traverseaz interrelaii i culturi deosebite.

Capitolul 3

ASPECTE PSIHOLOGICE ALE COMPORTAMENTULUI APARENT N PSIHOLOGIA COMUNICRIISocotim necesar s precizm c observaia, ca metod folosit n psihologie aa cum muli tind s considere, devine o nsuire care are la baz exclusiv funcia vederii. n realitate, observaia const n concentrarea tuturor simurilor - a mecanismelor, respectiv a analizatorilor, prin care omul ia contact de modificrile survenite n mediul extern sau intern - pe o durat mai lung, asupra unui obiect sau fenomen, n scopul de a-i determina structura sau particularitile de comportare. Este adevrat c vederea ocup un loc amplu, deosebit de important, n procesele de observare. Observaia ca metod nu se limiteaz la vedere ci implic i auz, miros, uneori pipit iar alteori chiar simul gustului. n plus, dirijarea sistematic, convergent a acestor mecanisme de cunoatere presupune atenie, iar integrarea ntr-un tablou unitar a elementelor furnizate de aceste ci diferite este condiionat de participarea gndirii.

Datorit caracterului ei complex, cunoaterea care se bazeaz pe observaie nu se limiteaz la aspectele de suprafa, direct sesizabile. Astfel, cu ajutorul mecanismelor gndirii (judecata, raionamentul, de tip analitic sau sintetic, inductiv sau deductiv) ptrunde dincolo de acestea, dezvluind laturi noi, anterior necunoscute. Credem c este necesar s insistm asupra acestei "interpretri" - cu ajutorul gndirii - a datelor realitii ea trebuind s se efectueze cu mult pruden, sub controlul riguros al datelor concrete, altfel se poate ajunge uor la concluzii i interpretri greite, exagerate.

Dup aceste sumare consideraii asupra observaiei ca act de cunoatere n general, s vedem cum poate fi utilizat sau ce elemente ne poate furniza ea cu referire la subiectul uman.

Desigur, baza observrii o vor constitui elementele de suprafa care sunt cel mai uor de determinat: aspectul fizic i manifestrile de comportament sub variatele lor forme: mersul, mimica, gesturile, vorbirea, mbrcmintea etc.

3.1. ASPECTUL FIZIC sau conformaia corporal a indivizilor i particularitile lor de structur psihic, respectiv de conduit social. Astfel de legturi exist, fr nici o ndoial, ntr-un fel sau altul, conformaia fizic se repercuteaz asupra activitii psihice i asupra comportamentului individului, chiar dac aceste influene i mecanismele lor nu au ajuns nc s fie cunoscute cu precizie. Trebuie spus ns, pe de alt parte, c particularitile conformaiei corporale nu sunt exclusiv definitorii, ci reprezint numai una dintre numeroasele surse de influen asupra structurii psihice i asupra conduitei oamenilor. n cele ce urmeaz vom ncerca s prezentm principalele legturi dintre aspectul fizic i nsuirile psihice ale oamenilor pe care observaia le confirm adesea.

n cadrul acestei abordri elementele referitoare la aspectul fizic i comportamental pot fi mprite n dou mari grupe: a) simptomatica stabil i b) simptomatica labil.

A) SIMPTOMATICA STABIL cuprinde toate datele care pot fi obinute prin observare sau chiar prin msurarea corpului subiectului n stare de nemicare, cum ar fi: nlimea, greutatea, lrgimea umerilor, circumferina toracic, circumferina abdominal, lungimea i grosimea minilor i picioarelor, circumferina i diametrele craniene etc. Aceste mrimi corporale nu sunt analizate n mod independent, ci n strns corelaie, n cadrul unor grupri ca: tipul constituional i fizionomia.

Tipul constituional reprezint un anumit mod de mbinare a caracteristicilor fizice cu cele psihice, n aa fel nct din cunoaterea unora s poat fi deduse celelalte. Printre tipologiile mai larg utilizate se numr cea a lui Kretschmer. Aceasta distingea, la extreme, tipurile astenic i picnic, iar ca form intermediar tipul atletic.

Fig. 8.

La tipul astenic predomin, fizic, dezvoltarea pe vertical, n sensul c dimensiunile transversale ale corpului (circumferina toracic, "limea umerilor" etc.) sunt mai reduse, n raport cu nlimea, dect la majoritatea oamenilor. De asemenea, greutatea este inferioar celei normale la nlimea respectiv. Astfel, naintea oricror msurtori, poate fi considerat drept astenic orice individ care, n urma simplei evaluri vizuale, apare ca (relativ) nalt, subire, slab ("fusiform"), cu minile i picioarele subiri, uneori cu o uoar deformare a coloanei vertebrale ("adus de spate").

Pe plan psihic, fcnd abstracie de aspectele care i-ar putea avea originea n pregtirea colar, nivelul de cultur, profesie, condiiile materiale i sociale ale dezvoltrii etc., la tipul astenic pot fi nvlnite una sau mai multe dintre urmtoarele particulariti: nclinaie ctre domeniile de cunoatere care presupun un nivel ridicat de abstractizare, ca: filosofia, matematica, logica etc.; cedare facil a tentaiei de a specula cu abstraciuni; tendina, uneori suprtoare, de a generaliza prea repede sau excesiv, de a emite sentine ce nu admit replic; sensibilitate deosebit pentru etichet i tot ceea ce ine de forma exterioar a relaiilor dintre oameni; nclinaie n toate manifestrile, de a ine seama mai mult de form, n dauna fondului, meticulozitate, minuiozitate, uneori chiar pedanterie n lucru; predilecie pentru atitudine critic negativ, manifestat prin scepticism, inerie sau opoziie fa de ideile formulate de alii, uneori sarcasm i chiar cinism; un "sim" acut al onoarei i demnitii; manifestri de egoism, ambiie, ascunznd adesea un complex de inferioritate generat de imobilitatea n a stabili i ntreine relaii cordiale cu oamenii; atitudine de intransigen, de refuz al concesiilor sau compromisurilor; via afectiv srac sau subordonat raiunii.

Tipul astenic ar fi nclinat spre maladii ca tuberculoza sau, din punct de vedere neuropsihic, schizofrenia.

Tipul picnic se caracterizeaz, fizic, prin preponderena dimensiunilor transversale fa de cele longitudinale, nfindu-se privirii ca (relativ) scund, gras, uneori chiar rubicond, cu mini i picioare scurte "pline". Se susine c din punct de vedere neuropsihic ar fi predispus spre maladii cu caracter ciclic (ciclotimie). De altfel, toate manifestrile sale cunosc o continu alternan de maxime i minime. Pe plan psihic, la acest tip pot fi ntlnite nsuiri ca: vioiciune, mobilitate mare, optimism, umor, spontaneitate n gesturi i vorbire, locvacitate; capacitatea de a stabili uor contacte, dar i o anumit superficialitate n relaiile sociale (promisiuni fcute cu uurin, nerespectarea "cuvntului dat", nepunctualitate etc.); lips de ambiie, uneori i de tact; tendina de a neglija principiile, de a nclina ctre concesii i compromisuri; toleran excesiv fa de subalterni; nelegere rapid a realitii, cu deosebire sub aspectele ei de suprafa, spirit practic, iniiativ.

Tipul atletic bine proporionat din punct de vedere al conformaiei fizice, constituie i din punct de vedere psihologic o treapt intermediar ntre tipurile extreme menionate mai sus. La acest tip se ntlnete, de regul, nclinaia ctre activiti care reclam un volum mare de micri, precum i un mare consum energetic, cum sunt majoritatea ramurilor sportive, dar i activitile ce se desfoar pe spaii mari, caracterizate prin schimbri rapide de situaie i care solicit decizie prompt, prezen de spirit, energie i ndemnare n micri etc. Acest tip ntrunete o serie de nsuiri ca: echilibru emoional, triri afective de tip astenic (bun dispoziie, optimism - dar fr aspectele de jovialitate specifice tipului picnic), ncredere n sine, bazat pe aprecierea lucid, realist a propriilor posibiliti etc.

Desigur, n realitate se ntlnesc foarte rar indivizi care s corespund ntru-totul tabloului de nsuiri fizice i psihice specific tipurilor notate mai sus. La fel de adevrat este ns i faptul c cei mai muli indivizi se apropie mai mult de unul sau altul dintre aceste tipuri. De aceea, cunoaterea tipurilor faciliteaz identificarea particularitilor psihice ale indivizilor pe care i observm.

Tot n cadrul simptomaticii stabilite intr, dup cum am mai notat i fizionomia - nelegnd prin aceasta aspectul feei, dar i al capului omului, particularizate prin raporturile de amplasare i de mrime dintre diferitele detalii anatomice: fruntea, nasul, brbia, pomeii obrajilor, ochii, maxilarele etc. Sub aspect strict anatomic, acestea constituie obiectul somatometriei - un domeniu al tiinelor medicale.

n mod evident, fizionomiile oamenilor prezint foarte mari diferene. Se ridic ntrebarea: exist o legtur ntre particularitile anatomice ale feei i nsuirile psihice ale omului? n aceast privin exist o serie ntreag de afirmaii, supoziii dar i de speculaii al cror caracter tiinific este greu de verificat. Printre lucrrile care revendic o baz tiinific se numr i cele aparinnd medicului italian Lombroso. Acesta, dup studii efectuate pe un mare numr de cazuri, formuleaz concluzia c fizionomia criminalului prezint unele semne distinctive - degenerative, morbide sau indicnd oprirea dezvoltrii neuropsihice ntr-unul dintre stadiile primare. Nu vom lua ns n discuie aceste lucrri, pe care le-am menionat, numai pentru interesul lor istoric, deoarece este greu, dac nu imposibil, de acceptat ideea c pentru o serie de oameni a cror fizionomie prezint anumite particulariti, crima ar reprezenta o fatalitate, un fel de destin de nenlturat. Este bine cunoscut faptul c factorii sociali - cum sunt mediul material, educaia primit, sistemul tradiiilor i al credinelor, opinia public, climatul cultural etc. - joac un rol cel puin la fel de important ca i factorii ereditari-biologici n determinarea nsuirilor psihice ale omului. De aceea, tendina de a atribui comportamentului antisocial cauze exclusiv biologice este, din punct de vedere tiinific, cel puin riscant, dac nu direct exagerat. Dar respingerea unor concluzii care reprezint viciul unilateralitii nu nseamn c problema relaiilor dintre detaliile fizionomice i nsuirile psihice ale omului este cu desvrire lipsit de obiect. Problema rmne deschis, impunndu-se ca n cercetarea ei s se in seama de faptul c structura i dinamica psihic constituie rezultatul interaciunii unui foarte mare numr de factori. Nu vom ocoli problema eventualelor semnificaii psihologice ale fizionomiei. Considernd c aspectele statice pe care le include aceasta sunt revelatoare numai n corelaie cu aspectele dinamic-expresive ale feei (cu mimica) ne vom ocupa de fizionomie cu referire la simptomatica labil.

B) SIMPTOMATICA LABIL include toate aspectele dinamice ale corpului, respectiv cele care prezint schimbri importante de la un moment la altul:

a) pantomima ("inuta", mersul, gesturile)

b) mimica (expresiile feei)

c) modificrile vegetative d) vorbirea Pentru interpretarea psihologic a acestor elemente, nu pot fi date criterii fixe, deoarece n determinarea particularitilor dinamice ale corpului intervin i multe "imponderabile" a cror sesizare depinde de instituia i experiena celui ce observ, dar i de "expresivitatea" celui care transmite, comunic.

Fiecare om, la primul contact cu o persoan necunoscut, realizeaz, n cursul unui proces care la nceput este pur intuitiv i numai treptat devine contient, o cunoatere a nsuirilor psihice ale persoanei respective - uneori destul de aproape de realitate - i n funcie de care i adapteaz aproape automat propriile manifestri (gesturi, expresii etc.). Aceast cunoatere se realizeaz la nceput pe baza elementelor exterioare care sunt cel mai uor de sesizat: statura, inuta, mersul, gesturile, fizionomia i mimica, exprimarea etc. Se formeaz astfel aa-numita "prima impresie", care constituie cel mai important (pentru c este cel mai utilizat) element de reglare reciproc a comportamentului oamenilor. De aceea, o prim condiie pentru a ajunge la cunoaterea mai sigur a oamenilor const n nevoia de a acorda doar un credit limitat primei impresii i de a apela, ori de cte ori este necesar, la observarea lucid, sistematic, de a realiza o veritabil comunicare.

nainte de a ne referi la fiecare element n parte, socotim utile cteva recomandri generale cu privire la modul de observare i apreciere a simptomaticii labile: 3.2. COMPORTAMENTUL EXTERIOR al fiecrui individ constituie o rezultant a dou categorii de factori, unii reflectnd ceea ce "este" el cu adevrat, iar alii ceea ce el "ar vrea s fie". A doua categorie reprezint imaginea sau "poza" pe care fiecare om caut s o apere sau s o impun lumii exterioare - i chiar lui nsui - ca artnd adevratul lui mod de a fi. Exist n fiecare om tendina fireasc de a cuta, n societatea semenilor si, s apar n "lumina" cea mai bun, s apar, sub anumite aspecte, ceva "mai mult" sau "altfel" dect este de fapt (mai inteligent, mai capabil, mai "important" etc.). Aceasta duce la intensificarea voit a unor trsturi sau la estomparea altora. Poate c nu ar fi exagerat s se spun c mai mult sau mai puin contient, fiecare om se comport, nu numai n relaiile cu ceilali oameni, ci chiar fa de sine, ca i cum ar juca un "rol", cel al lui nsui. Rezultatele sunt desigur diferite: la unii indivizi se realizeaz o larg suprapunere ntre structura real i cea dorit. "Poza", dac se poate vorbi de ea, este n mare msur conform realitii i, ca urmare, n comportament nu mai apare nimic distonant sau artificial. De regul, o reacie, cu ct este mai rapid, mai apropiat de limita spontaneitii, cu att este mai "adevrat". n schimb, la ali indivizi exist un decalaj, o lips, mai mic sau mai mare, de suprapunere ntre structura real i cea reflectat prin "poz", ceea ce d natere unui comportament forat, mascat. n legtur cu aceasta poate fi amintit faptul, bine cunoscut, c la originea unor comportamente patologice se afl decalajul sau distana excesiv dintre aspiraii i posibilitile reale; se afl o inadverten de lungime de und, de multe ori programate genetic.

Reiese de aici necesitatea ca observaiile asupra comportamentului oamenilor s fie mereu supuse analizei cu scopul de a discerne ceea ce este adevrat de ceea ce reprezint numai o aparen. Dar aparenele nu trebuie s fie pur i simplu desconsiderate, pentru c i ele au o anumit valoare de cunoatere. "Rolul" pe care, contient sau nu, i-l asum unii oameni n relaiile cu semenii lor "spune" i el destul de multe lucruri despre structura lor real: tendina de subestimare, sau supraestimare a propriilor posibiliti, aprecierea dat celor din jur, anumite trsturi de caracter etc.

O alt condiie important n observarea i valorificarea pe planul cunoaterii, a comportamentului oamenilor rezid n permanenta confruntare i coroborare a concluziilor desprinse din analiza manifestrilor izolate. De pild, o concluzie formulat n urma observrii unei anumite manifestri trebuie s fie considerat ca adevrat numai dac este confirmat i de analiza altor reacii sau acte de conduit, de note obinute din utilizarea unor metode psihologice verificate.

n cele ce urmeaz nu vom da criterii fixe pentru interpretarea diverselor particulariti ale simptomaticii labile, dar vom trece n revist sursele de elemente semnificative i cteva dintre principalele concluzii posibile. I. Pantomima reprezint ansamblul reaciilor la care particip ntreg corpul i care cuprinde: 1. inuta, 2. mersul, 3. gesturile. 1. inuta sau atitudinea exprim, printr-o anumit poziie a corpului dar i printr-un anumit coninut psihic, rspunsul sau reacia individului ntr-o situaie dat: fa de unul sau mai muli indivizi, efectul unei solicitri, modul de a atepta confruntarea cu un anumit eveniment.

Cel mai adesea, poziia general a corpului este edificatoare pentru trirea psihic a individului n momentul respectiv, astfel:

Atitudinea caracterizat prin: umerii "czui", trunchiul nclinat n fa, capul aplecat n jos, minile ntinse moi de-a lungul corpului denot n mod frecvent fie starea de oboseal - ca urmare a unei solicitri anterioare sau, uneori, ca expresie a unui fenomen maladiv - fie o stare depresiv, n urma unui eveniment neplcut. De exemplu, absena critic fcut unui individ de ctre cineva care exercit asupra lui un ascendent - printe, ef etc. - este de obicei primit n aceast atitudine. Poziii corporale asemntoare pot indica: modestie, lips de opoziie sau de rezisten fa de evenimentele (neplcute), ateptare, atitudine defensiv, un nivel sczut al mobilizrii energetice, tristee etc. La extrema cealalt, pieptul bombat, capul sus, umerii drepi, picioarele larg deprtate, minile evolund larg pe lng corp denot cel mai adesea siguran de sine, tendin dominatoare, atitudine "marial", atitudine de provocare.

O condiie important pentru descifrarea semnificaiei pe care o are atitudinea const n cunoaterea situaiei, a contextului n care se plaseaz ea, pentru c o aceeai "inut" poate avea semnificaii deosebite n situaii diferite. n plus, ea trebuie corelat i cu alte elemente semnificative. De pild, o atitudine "marial" la un individ de statur mic poate denota un complex de inferioritate, tot aa dup cum, la alii, atitudinea defensiv poate constitui numai masca unei intenii ruvoitoare.

ntre extremele menionate mai sus pot exista o infinitate de nuane, sesizarea lor depinznd de modul n care ele sunt corelate cu ansamblul. n orice caz, este important s se rein c prin inut sau atitudine nu trebuie s se neleag numai o anumit poziie a corpului n sine, ci modul particular n care se mbin o serie de elemente ca: statura i constituia corporal, forma i poziia capului, poziia trunchiului i a umerilor, amplasarea minilor i picioarelor, direcia i expresia privirii etc., toate comunicnd o secven din structura psihologic a persoanei studiate.

3.3. MERSUL furnizeaz, de asemenea, numeroase indicaii asupra nsuirilor psihice ale oamenilor.

Principalele criterii prin prisma crora poate fi categorisit mersul sunt: viteza, elasticitatea i fermitatea. Pe baza acestora se disting urmtoarele tipuri de mers: lent i greoi; lent i nehotrt, timid; rapid, energic, suplu i ferm. Aceste tipuri de mers au semnificaii psihologice distincte.

n general, se poate spune c mersul reprezint unul dintre semnalele importante ale dinamicii neuropsihice. Mersul rapid denot o mobilitate mare pe plan neuropsihic, tot aa dup cum mobilitatea redus, neuropsihic se exprim, printre altele i printr-un mers lent. Desigur, prin calificativele "rapid" i "lent" utilizate aici se neleg caracteristicile naturale ale mersului i nu nivelurile de vitez ce pot fi imprimate mersului n mod voluntar (corelaia se pstreaz ns pn la un punct i, n acest ultim caz, chiar dac este determinat voluntar, viteza sporit a mersului corespunde unui tempo psihic mrit i invers). Totodat, mersul exprim fondul energetic de care dispune individul. Dimineaa, cnd omul este odihnit dup somnul de noapte, mersul este mai vioi i mai elastic dect n cea de a doua jumtate a zilei. Aceste diferene sunt resimite i subiectiv atunci cnd oboseala acumulat n timpul zilei este mai accentuat. De asemenea, diminuarea resurselor energetice ale organismului, ca urmare a unor stri maladive, se traduce i prin modificarea ampl a caracteristicilor mersului.

n sfrit, mersul constituie i un semn al coloraturii afective a tririlor individului. Buna dispoziie, optimismul, ncrederea n sine au drept corespondent mersul rapid, vioi, ferm, cu pai largi, n vreme ce tristeea, strile depresive determin un mers lent, cu pai mici. Chiar n vorbirea curent se ntrebuineaz expresia "mers abtut". La rndul lor, emoiile determin perturbri ale mersului. Astfel, la unii indivizi simpla senzaie c sunt urmrii cu privirea de ctre cineva este suficient pentru a le perturba automatismul mersului i a-i


Recommended