Home >Education >(Psiho) jung, carl g. - despre cunoasterea lui dumnezeu

(Psiho) jung, carl g. - despre cunoasterea lui dumnezeu

Date post:14-Jul-2015
Category:
View:384 times
Download:4 times
Share this document with a friend
Transcript:

Pagina de gard: Pentru mine cartea de fa este o mulumire adus Dumnezeului care m-a scos din ghearele vrjmaului, care mi-a dat s cunosc credina cea dreapt i s merg pe calea mntuirii

Despre cunoaterea lui Dumnezeu

-cuvnt ctre cei ce caut adevrul-

Conform concepiei sale, Hristos se subordoneaz fiinelor divine superioare n ateptarea harului lor. Cei din rsrit (din Orientul ndeprtat n.n), tiu c mntuirea se ntemeiaz pe lucrarea pe care fiecare o face asupra siei... Imitarea lui Hristos va avea pe termen lung dezavantajul c noi venerm un om ca model divin care ntrupeaz gndirea cea mai nalt i uitm datorit imitaiei s mplinim gndirea noastr n cel mai nalt grad [8; 142].Carl Gustav Jung

Dac cineva mi-ar da o palm, nu tiu dac a fi n stare s ntorc obrazul cellalt. Dac cineva m-ar blestema, nu tiu dac a fi n stare s l binecuvntez. Dac cineva mi-ar spune c drumul pe care este merg este greit, i dac mi-ar aduce argumente pentru aceasta, cred c a avea puterea s mi recunosc greelile, chiar dac acest lucru m-ar durea mai tare dect o palm i chiar dac m-ar umili mai mult dect o jignire.

Suntem oameni, suntem plini de iubire de sine, chiar dac ne dm sau nu ne dm seama. Totui, nici unul dintre noi nu cred c ar alege n deplin cunotin de cauz nici iadul, nici minciuna, i nici ntunericul venic.

Tocmai de aceea scriu acest cuvnt despre care mrturisesc c mi-a fi dorit s l primesc eu nsumi cu vreo zece ani n urm. Am ncredere n tine aproape n acelai fel n care a fi avut n mine atunci. Nu am ncredere n priceperea mea de a vorbi despre Dumnezeu, dar ndjduiesc c cel puin sinceritatea mea te va pune pe gnduri.

Despre mine i scriu doar c am fcut yoga cu cel mai controversat guru din Romnia, i c eram att de convins c urmnd nvturile sale m aflu pe calea adevrului nct a fi fcut i cel mai absurd lucru pe care mi l-ar fi cerut. Dac mi-ar fi spus s m arunc sub un tramvai, a fi fcut-o, fiind convins c prin aceasta voi progresa spiritual. Cnd cineva mi-a spus s m rog la Dumnezeu, am rspuns plin de arogan c rugciunea e calea celor slabi, calea ceretorilor, i c eu vreau s devin dumnezeu. Nu mi imaginam c a putea deveni un credincios obinuit, sau c a putea renuna la adevrurile transcedentale care mi hrneau setea de cunoatere. Sunt foarte contient c a fi putut citi multe cuvinte asemntoare cu cel pe care i-l voi scrie ie, i c nu le-a fi dat prea mult atenie. Cred c citirea lor m-ar fi incitat s dispreuiesc i mai mult nvturile Bisericii, i s depun i mai mult efort pentru a iei din ciclul rencarnrilor.

De ce scriu? Pentru c, orict de sigur ai fi c ideile tale sunt bune, orict de mult ai dispreui nvturile ortodoxe, s-ar putea ca, peste ani, s i schimbi punctul de vedere.

Ia uite, acum a trecut de la fanatismul yoghin la fanatismul cretin..., ai putea gndi. Mie nu mi este ruine c am fost un yoghin fanatic. Cred c atunci cnd cineva descoper o cale spiritual despre care este convins c este cea bun, are datoria de a o urma din toate puterile, de a nu precupei nici un efort pentru a ajunge la captul ei.

Asta nu nseamn c e bine ca un om care merge pe o cale rtcit s ajung pe culmile rtcirii. nseamn doar c cel care ajunge pe aceste culmi arat c preuiete viaa de dincolo mai mult dect deertciunile acestei viei.

Pot s te jignesc? Pot. tiu c dac te-a jigni a rupe orice punte de legtur dintre mine i tine. Eu ns nu vreau s te jignesc. Vreau totui s mrturisesc n faa ta c Adevrul exist, c este o persoan, c este nsui Iisus Hristos, Mirele Bisericii. Mrturia mea nu va fi ns o mrturie direct. O voi lua pe ocolite, nu pentru a te manipula mai uor, ci pentru a te ajuta s nelegi cuvintele mele.

mi e destul de greu s i scriu, m tot gndesc la cum a fi reacionat eu la aceste rnduri dac le-a fi citit cnd fceam yoga. Cred c a fi renunat s citesc lucruri att de plicticoase. Poate numai dac m-a fi aflat ntr-un tramvai sau ntr-un tren, i nu a fi avut altceva de citit, a fi continuat s citesc acest cuvnt. i motivul principal ar fi fost c lipsa de convingere a argumentelor pe care m-a fi ateptat s le gsesc ntr-un astfel de cuvnt, mi-ar fi hrnit propriul mod de nelegere a credinei cretine.

Am fost acum cteva zile la un concert de colinde. n sal, alturi de ali invitai importani, erau nu tiu ce reprezentant al comunitii evreieti i un musulman. Prezena lor a fost remarcat de ctre prezentator, care s-a bucurat c i vede n sal. Nedumerirea mea a fost urmtoarea: ct vreme nici evreul i nici musulmanul nu cred c pruncul nscut n Betleem este Mntuitorul lumii, de ce au venit s asculte colindele? Dac ei nu vor s recunoasc faptul c Hristos este Fiul lui Dumnezeu, de ce vin s asculte colindele n care El este preamrit?

Cred c dac a fi fost musulman nu a fi intrat nici n ruptul capului la un concert de colinde. Mi s-ar fi prut c prin aceasta m lepd de credina n Allah.

Iat c simpatizezi i cu fundamentalismul musulman, cu talibanii..., mi-ai putea spune. Nu vd ce e greit n a fi sincer cu tine nsui. Scopul Islamului este convertirea celorlali la credina n Allah, de bun-voie sau sub presiunea armelor.

Oamenii sunt educai n aa fel nct s aprecieze valorile impuse de Occident. Nu sunt capabili s i judece pe ceilali dect prin prisma acestor valori. Talibanii sunt nite rzboinici lipsii de raiune, nite fanatici religioi. E uor s dm cu pietre n ei.

Dar gndete-te c atunci cnd cineva s-a nscut n Afganistan i a fost nvat c Allah i cere s lupte mpotriva celor de alte credine, dac a fost nvat c prin lupt dobndete viaa venic, are suficiente motive s lupte pentru talibani. Mi se pare c liderii lor musulmani sunt de o mie de ori mai sinceri dect toi muftii din lume care denatureaz nvturile Coranului pentru a fi pe placul Occidentului.

Nu, Islamul nu poate nsemna armonie cu alte credine. Dac nu inem seama de sincretismele de tot felul, orice credin presupune automat faptul c celelalte sunt mai puin adevrate. Chiar mincinoase n ntregime. Islamul nu se mulumete cu aceast constatare. Islamul nseamn vrsare de snge, nseamn violen, nseamn tulburare. Acesta este Islamul.

Ce fel de cretin eti tu, cnd i simpatizezi pe liderii talibani? Nu i simpatizez. Apreciez doar faptul c sunt consecveni cu credina lor. Mult mai consecveni dect cretinii care una cred i alta fac. Nu m pricep la politic, i nici nu vreau s m pricep. ncerc s i judec pe musulmani numai din perspectiv religioas.

Apreciind fanatismul lor, sunt n acelai timp contient de faptul c drumul pe care merg este greit: Islamul este o cale spre iad. Cuvntul Mntuitorului: Cine scoate sabia, de sabie va muri..., e cea mai obiectiv critic a valorii credinei musulmane. Cinele de Mahomed, cum l denumea Sfntul Maxim Grecul, nu poate duce pe nimeni la lumin. tiu asta i nu m ndoiesc de acest lucru.

Ct despre muftii care denatureaz nvtura lui Mahomed, pentru a o modela dup tipare moderne, nu am de spus dect un lucru: c i fur singuri cciula. Dac ar fi convini c Mahomed a fost un profet trimis de Dumnezeu, nu ar fi putut s i deformeze nvtura sngeroas. Iar dac au avut curajul de a face acest lucru, au dovedit c au o credin superficial (ceea ce, pentru ceilali locuitori ai planetei, nu este un lucru ru; ci dimpotriv).

Ideea de la care vreau s ncep acest cuvnt este c nimic nu e mai important dect adevrul. Dar care adevr? Cel al cretinilor, cel al musulmanilor, sau care?

Adevrul nu este al nimnui. Adevrul exist pur i simplu. Dar unii l recunosc, i alii nu.

Bine, vei spune, acum mi vei face apologia credinei cretine, aa cum dac ai fi fost musulman mi-ai fi fcut apologia Islamului. Da, a rspunde eu. i nu numai c nu ncerc s m dezvinovesc, ci chiar i spun c, yoghin fiind, am ncercat s i conving pe alii s cread n rencarnare.

i ce ncredere pot avea eu n cuvintele unuia care, indiferent unde se afl, simte nevoia de a-i convinge pe ceilali s primeasc acelai adevr cu el?

Eu nu vreau s fii de acord cu mine. Eu nu vreau s m aflu n delicata postur de dascl. Acest fapt mi d o mare libertate. Adic nu am cum s mi pun ndejdea n spusele mele. Mai mult chiar, ceea ce i voi scrie nu va conine aproape nimic original: ideile pe care i le voi scrie nu mi aparin.

i atunci, ce s fac, s citesc ideile tale, la a doua mn? Mai bine m duc direct la surs.

Ar fi bine s te duci direct la surs, la nvturile Sfinilor Prini ai Bisericii. Dar eu ncerc s pregtesc puin terenul pentru aceast ntlnire. Cunosc nu puini oameni care, dei plini de rvna cunoaterii, dup ce au citit dou-trei scrieri patristice s-au declarat plictisii de filosofia cretin.

ndrznesc s spun c, dei ideile pe care i le voi scrie nu sunt originale, le simt ca i cum ar fi. Psaltirea a fost scris de mii de ani, i totui simt aproape fiecare cuvnt al ei ca i cum ar fi fost scris pentru mine, i mai mult nc: par att de familiare inimii mele cuvintele psalmilor, nct parc le-a fi scris eu nsumi. (Nu a fost aa de la nceput, dar, dup ce am tot citit din Psaltire, psalmii m-au cucerit).

tii cum suntem noi acum? Ca doi cavaleri care se nfrunt la un turnir special: putem pierde amndoi, tot aa cum unul dintre noi poate nvinge. Dar eu i scriu pentru c amndoi putem ctiga.

Nu i scriu n nici un caz pentru a birui eu, pentru a te ngenunchea cu argumentele mele. Acest lucru este cu neputin. Eu sunt destul de sceptic fa de polemicile teologice. Din moment ce Dumnezeu nu ngduie ca existena Sa s fie demonstrat tiinific, polemicile nu pot avea rezultate prea spectaculoase.

Sunt de acord cu polemica atunci cnd amndoi acceptm acelai teren de discuie. Dac amndoi am accepta autoritatea Sfintei Tradiii i a Sfintei Scripturi, atunci am ajunge la acelai rezultat. Dar ct vreme tu iei din Scriptur numai ce i convine, nu putem ajunge la aceleai concluzii.

mi pare cam lung aceast introducere. Fiind ns alergic la mesajele triumfaliste pseudo-ortodoxe, i fiind i mai alergic la pseudo-misionarii disperai care, dac nu convertesc n cteva minute

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended