+ All Categories
Home > Documents > Proza Lit Int

Proza Lit Int

Date post: 10-Jul-2015
Category:
Upload: mirela-liliana
View: 395 times
Download: 9 times
Share this document with a friend

of 35

Transcript

Universitatea Dunrea de Jos din GalaiFacultatea de LitereSpecializarea: Limba i literatura romn

Literatura romn interbelic. ProzaProf.univ.dr. Nicolae Ioana

Anul III, Semestrul I

D.I.D.F.R.Literatura romn interbelic. Proza 3

Universitatea Dunrea de Jos din Galai Facultatea de Litere

Literatur romn interbelic. ProzaAnul al III-lea

Prof. univ. dr. NICOLAE IOANA

Galai 2010

Literatura romn interbelic. Proza

4

CuprinsUnitatea de nv are nr. 1: Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu 5 1.1. Premise 1.2. Tendin e 5 1.3. Universuri prozastice reprezentative 1.4. Mihail Sadoveanu 1.4.1. Opera sadovenian n contextul epocii 1.4.2. Tradi ionalismul sadovenian 1.4.2.1. Factori destructuran i 1.4.2.2. Factorii dinuirii 1.5. Liviu Rebreanu 1.5.1. ncadrare 1.5.2. Antisemntorismul rebrenian 1.5.3. Romanul psihologic Unitatea de nv are nr. 2: Camil Petrescu. Mircea Eliade 2.1. Camil Petrescu 2.1.1. Unitatea operei 2.1.2. ntemeierile filosofice ale operei 2.1.3. Modernitatea romanelor 2.2. Mircea Eliade 2.2.1. Situare n context 2.2.2. Dimensiunea tririst a romanelor 2.2.3. Jurnalul ca modalitate a autenticitii Unitatea de nv are nr. 3: Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban 3.1. Hortensia-Papadat Bengescu 3.1.1. De la subiectiv la obiectiv 3.1.2. Romanul obiectiv 3.1.3. Dimensiunea psihologic 3.2. Gib I. Mihescu 3.2.1. Sumar al receptrii critice 3.2.2. Psihologiile obsesionale 3.3. Anton Holban 3.3.1. Obsesia mor ii 3.3.2. Formula autenticitii Lucrare de verificare Bibliografie Literatura romn interbelic. Proza 5

7 7 7 8 9 10 12 12 13 14 17 17 17 18 19 22 22 23 24

27 27 27 30 31 32 32 32 34 34 35 36 37 5

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu

Unitatea de nvare nr. 1 Premise i tendine Mihail Sadoveanu Liviu RebreanuObiective educaionaleLa sfritul leciei, cursanii trebuie s tie: S poat face conexiuni ntre proza interbelic i cea a perioadei anterioare S opereze cu noiunile care definesc direciile prozei interbelice S sesizeze elementele care i particularizeaz pe cei doi prozatori n raport cu tendinele epocii S cunoasc particularitile celor dou universuri prozastice i s le identifice n textele eseniale

1.1. PremiseSfritul primului rzboi mondial gsete proza romneasc dominat de spiritul smntoristo-poporanist. Povestirile, nuvelele sau romanele rezultate din ambiana ideologic a revistelor Smntorul sau Viaa Romneasc au, n principal, urmtoarele caracteristici: Fixeaz inspiraia n spaiul ruralitii sau n raport cu acest perimetru. Personajele preferate sunt ranul sau/i boierul Vzute separat sau n relaia lor social, aceste personaje sunt idilizate de smntoriti i prezentate dintr-un unghi mai pronunat realist de proza poporanist Proza smntorist, ndeosebi, este adesea marcat de lirism, urmrind nduioarea cititorului Aproape toate scrierile determinate de aceste ideologii au o finalitate vdit n modul cum naratorul ncearc s exprime o atitudine proprie i s o influeneze pe aceea a cititorului Proza citadin este destul de srac n primele dou decenii ale secolului al XX lea. Oraul e vzut adesea ca mediu al inadaptrii (pentru ranul venit aici s-i caute norocul, pentru boierul de vi veche euat, pentru intelectualul fixat n idealitate). ntr-o msur apreciabil, scrierile aezate sub semnul acestor trsturi sunt producii de serie, fr valoare estetic. Observaia nu trebuie ns extins la toate creaiile prozastice ale nceputului de secol. Cnd talentul este real, scriitorii scot creaia din tiparele uneori artificiale ale epocii: Mihail Sadoveanu este doar un exemplu.

1.2. TendineCum i-ai putut da seama din primele cursuri, creaia literar interbelic urmeaz, n principal, doi vectori: tradiionalism i modernism. Prozatorii tradiionaliti din ambiana revistei Viaa Romneasc merg cu predilecie n direcia prozei de observaie i de analiz social. nc din 1919, de altfel, Garabet Ibrileanu Literatura romn interbelic. Proza 5

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu prevedea o bun carier romanului social stufos plin de probleme i de documente omeneti. De altfel, tot criticul ex-poporanist fixeaz i principalele trsturi ale creaiei prozastice tradiionaliste. n unele privine, convingerile sale nu se deosebesc prea mult de acelea ale lui Eugen Lovinescu. n studiul Creaie i analiz, de pild, Garabet Ibrileanu, opteaz pentru proza obiectiv, avnd ca metod creaia, adic prezentarea personajelor prin fapte, gestic, atitudini. Nu respinge, ns, proza proustian care, crede criticul, ajunge, prin analiz, tot la o reflectare obiectiv. Excesul liric al prozei de inspiraie smntorist nu este pe placul lui Garabet Ibrileanu. De pe aceast poziie l mustr pe Ionel Teodoreanu, dei acesta este un apropiat al Vieii Romneti: de ce attea flori, atia zarzri, attea curcubee, attea fructe, n loc s te ocupi de oameni i de via?. ndemnurile pe care le d, n continuare, aceluiai scriitor nu sunt fundamental diferite de concepia modernistului Camil Petrescu despre roman: F-mi plcerea, domnule Teodoreanu, i scrie-mi un roman informativ, fr stil, fr frumusee, mizerabil, neglijent, n goana mare. S pleci att de grbit la scris, nct s-i uii talentul acas. Totui, formulele romaneti la care ader scriitorii aflai n gruparea Vieii Romneti rmn cele tradiionale. Ca i poezia aceluiai interval, proza interbelic beneficiaz de aciunea energic a criticului Eugen Lovinescu i a gruprii literare de la revista Sburtorul. Romanul rezultat din aceast aciune se orienteaz decis spre spaiul citadin, din care selecteaz ca personaj preferat intelectualul, caracterizat de stri de contiin complexe. Teoreticianul sincronismului acuz, n termeni polemici de ascuit ironia, proza (poezia epic i spune el) cantonat n lumea tradiional tipizat a haiducilor, a hoilor de cai, n care se desfoar romantismul literaturii smntoriste. Nu putem asculta mereu povetile lui Mo Gheorghe ce pufie din lulea n lumina sczut a amurgului, i drege glasul spre a ncepe o poveste de demult, lungind-o i neisprvind-o niciodat ; nu ne putem reduce hrana sufleteasc numai la o astfel de literatur rudimentar, de btrni sftoi, de mtui limbute, de duduci romanioase, de boieri ce-i plimb vidul sufletesc de ici pn acolo, sorbind din ceaca de cafea i trgnd din lulea pentru a scoate cte o vorb zadarnic n mijlocul rotocoalelor de fum. Acuznd i el excesele lirice/ subiective ale smntorismului Eugen Lovineascu pledeaz pentru obiectivarea romanului (eliminarea tendinelor explicite i situarea operei sub semnul autonomiei estetice) i pentru modernizarea formulelor epice care pot susine acest proces. Rezultatele demersurilor lovinesciene au fost spectaculoase. n aceast epoc, romanul romnesc s-a sincronizat cu modurile moderne ale romanului european, prin contribuiile decisive ale unor prozatori de talent: Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, Anton Holban etc. Dei criteriile de clasificare a creaiei prozastice interbelice sunt mult mai complexe, i propun, ca i n cazul poeziei, organizarea pe care o d acestei materii Ovid S. Crohmlniceanu (Literaqtura romn ntre cele dou rzboaie mondiale, vol. I, Editura pentru literatur, Bucureti, 1967): Realismul dur: Liviu Rebreanu, Carol Ardeleanu, G.M. Zamfirescu, Geo Bogza etc. Caleidoscopul mediilor: Cezar Petrescu, Ionel Teodoreanu, Sergiu Dan etc. Comedia automatismelor: Gheorghe Brescu, Damian Stnoiu, Al. O Teodoreanu Memorialistica deghizat i franc: Constantin Stere, Ion Petrovici Analiza psihologic: Hortensia Papadat-Bengescu, Garabet Ibrileanu, Felix Aderca Literatura romn interbelic. Proza 6

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu Literatura autenticitii i experienei: Camil Petrescu, Anton Holban, Mircea Eliade, Mihail Sebastian, M. Blecher Universul proieciilor obsesive: Gib I. Mihescu, Victor Papilian, Radu Tudoran Proza artist: Mateiu Caragiale, Emanoil Bucua, Dinu Nicodin Reconstituirea balzacian i clasificarea caracterologic: George Clinescu, Ion Marin Sadoveanu Antiproza: Urmuz

1.3. Universuri prozastice reprezentativeS precizm mai nti c n Istoria din care am reprodus clasificarea anterioar, lui Mihail Sadoveanu i este dedicat un capitol separat, intitulat Eposul ntiul ntre analizele fcute de Ovid S. Crohmlniceanu. E de spus apoi c, la fel ca n cazul poeziei, am omis unele ilustrri onomastice ale unora dintre categorii, sub justificarea c unele dintre acestea nu ar fi putut dect valoarea susinerii numerice a unui fenomen. Desigur, ca viitor specialist, eti dator s-i citeti i s vezi n ce msur trsturile fenomenului respectiv se regsesc n creaia lor. Pentru scopul acestui curs, e suficient s ne oprim asupra operelor celor mai reprezentative pe care le-a dat la iveal literatura dintre cele dou rzboaie mondiale, anume acele creaii care i-au depit seria i exprim la cote artistice superioare o tendin major a epocii. Pentru mai multe detalii privitoare la gradul de reprezentativitate al unui scriitor, te rog s reciteti capitolul similar dedicat poeziei interbelice (Universuri lirice reprezentative, Cursul 3).

1.4. Mihail Sadoveanu1.4.1. Opera sadovenian n contextul epocii n mod cert, Mihail Sadoveanu este cel mai important exponent al tradiionalismului literar interbelic. Cele patru volume publicate pe parcursul anului de debut (Povestiri, Dureri nbuite, Crma lui Mo Precu, oimii 1904) i situeaz de la bun nceput creaia ntr-o zon de larg interferen a celor dou ideologii ruraliste ale nceputului de secol: smntorismul i poporanismul (chiar dac revista care avea s dea caracter doctrinar poporanismului avea s apar doi ani mai trziu). A fcut parte, de altfel, din redacia Smntorului i a fost colaborator apropiat al revistei Viaa Romneasc, unde a i publicat numeroase fragmente sau texte integrale din opera sa. Opiunea lui Sadoveanu pentru aceste medii literare nu este conjunctural, ci structural. Spaiul ruralitii, cu umanitatea care l populeaz cheam cel mai frecvent i cu cele mai bune rezultate artistice inspiraia scriitorului. Cnd apare n scrierile sale, oraul (trgul) e vzut ca loc de pierzanie, de alterare a sufletului. O anume tendin de idilizare a sufletului rnesc ca i de regresiune n istorie l apropie pe Mihail Sadoveanu de smntorism. Lirismul sub semnul cruia stau multe i lungi pasaje descriptive (sau chiar evocative) l situeaz tot n cadrele acestei orientri literare. Simpatia fa de clasa rneasc i militantismul discret pentru ameliorarea condiiei sale de existen i explic participarea la fenomenul poporanist. ntr-un studiu pe care i-l dedic scriitorului, istoricul i criticul Constantin Ciopraga identific trei elemente constante ale operei sadoveniene: ranul, istoria i natura. Indiferent de Literatura romn interbelic. Proza 7

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu accentul pe care l primete unul sau altul dintre aceste elemente, ele coexist n opera prozatorului. E de spus, ns, c fora talentului sadovenian scoate creaiile sale de sub apsarea sever a vreunei ideologii a epocii. Trsturile inventariate mai sus se ntlnesc n scrisul prozatorului ntr-o sintez original, n care factorii doctrinari se estompeaz pn la insesizabil, cci, chiar dac nu lipsete, mesajul social rzbate firesc, dintr-o construcie artistic solid, de mare for emoional. Aceast sintez st sub semnul transpunerii estetice superioare a unui tradiionalism din care specificul etnic rmne cel mai important factor coninutistic de definiie. I se adaug naraiunea rmas n tipare vechi, strine vreunui artificiu tehnic nnoitor. Cum ai mai avut ocazia s afli, din acest punct de vedere Mihail Sadoveanu ncheie seria unor strlucii povestitori romni, n care l preced Ion Neculce i Ion Creang. 1.4.2. Tradiionalismul sadovenian Mihail Sadoveanu a fost unul dintre cei mai prolifici autori romni. ntins pe durata aproximativ a ase decenii, creaia sadovenian se concretizeaz prin zeci de titluri. M limitez la a i le aminti pe cele care i sunt, sau ar trebui s-i fie mai cunoscute, ntr-o ordine aproape cronologic: Floare ofilit, Vremuri de bejenie, La noi n viioara, nsemnrile lui Neculai Manea, O istorie de demult, Cntecul amintirii, Apa morilor, Bordeienii, Neamul oimretilor, venea o moar pe Siret, Dumbrava minunat, ara de dincolo de negur, Hanu Ancuei, Zodia Cancerului, Baltagul, Locul unde nu s-a ntmplat nimic, Creanga de aur, Nopile de Snziene, Fraii Jderi (cu cele trei volume: Ucenicia lui Ionu, Izvorul Alb, Oamenii Mriei-Sale), Nicoar Potcoav etc. Vastitatea i complexitatea acestei opere presupune multiple unghiuri de abordare i clasificri generale sau foarte nuanate. i propun, ca exerciiu de dezmorire, s faci o clasificare simpl:

Exerciiul nr.1:1. Alctuiete o list complet a scrierilor sadoveniene 2. Clasific creaiile lui Mihail Sadoveanu, dup criteriul predominanei uneia din cele trei mari teme: I. ranul, II. Istoria, III. Natura

Ct privete prezentarea pe care intenionez s o fac n secvena urmtoare, aceasta rezult din scopul, urmrit cu consecven pn acum, de a extrage din opera unui scriitor trsturile prin care contribuie la susinerea consistent a unui fenomen literar. n cazul lui Mihail Sadoveanu, important este modul n care creaia sa exprim elementul etnic, n toat complexitatea i n toat originalitatea manifestrilor sale. Punctul din care, n opinia mea, se poate deschide o bun perspectiv unei astfel de tratri sintetice este un episod al romanului Zodia Cancerului sau Vremea Duci-Vod. Rezum, n cteva fraze, coninutul romanului. Alecu Ruset, fiul ex-domnitorului Iordache Ruset, o iubete pe Catrina, fiica lui Vod Duca. E o iubire interzis i cu primejdie, cci crudul domnitor vrea moartea bezzadelei pentru a nu unelti i a nu revendica vreodat tronul. Spirit luminat, Alecu Ruset nu e preocupat de putere, ci de nelegerea rosturilor lumii i de Literatura romn interbelic. Proza 8

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu mplinirea celor ale dragostei. O dovedete convingtor n discuiile cu abatele Paul de Marenne (ce poart solie francez ctre Poart) pe care, mpreun cu civa oteni devotai, l nsoete n trecerea sa prin Moldova. n dezbaterile celor doi se confrunt, ca de altfel de multe ori n opera sadovenian, dou civilizaii: apusean i rsritean. Ca exponent al celei dinti, abatele de Marenne se mir, se amuz, ntreab, de multe ori contrariat. Cellalt explic lumea n care triete i se explic pe sine ca reprezentant al ei. n faa unei priveliti de o frumusee uimitoare, strinul se arat extaziat i nu ezit s o compare cu un adevrat paradis. E ns un paradis devastat, sugereaz Alecu Ruset, sau ameninat cu devastarea. n jurul acestor elemente se poate construi o interpretare semnificaiilor eseniale pe care le evideniaz opera sadovenian: spaiul romnesc este un paradis terestru n care se confrunt dou fore: una amenin s l destructureze ; cealalt tinde s o conserve, s i asigure dinuirea. O confruntare strveche, n care sunt antrenai factori numeroi i de mare complexitate. i propun o scurt clasificare a lor i cteva ilustrri din cele mai reprezentative opere sadoveniene. 1.4.2.1. Factori destructurani Boierul: Aproape de fiecare dat cnd se amestec n viaa ranului, boierul amenin s strice rnduiala social i moral i provoac nesfrite suferine. Povestirea n drum spre Hrlu prezint imaginea terifiant a unei btrne pus s munceasc sub o canicul ucigtoare, pentru a plti o datorie ctre boier. Redus la condiia unei existene larvare, btrna are ochii triti i tulburi i obrazul pmntiu, zbrcit, chinuit ca o masc. Houl este un biet ran vinovat c a adunat nite uscturi din pdurea boierului. Acesta l lovete cu cruzime. Bordeienii sunt de fapt o umanitate pestri i proscris, silit s munceasc pe moia boierului Jorj Avrmescu i s triasc n vguni spate n pmnt. Vechilul le sporete umilina lovindu-i aprig cu biciul. la fel se ntmpl cnd intriga e de natur amoroas (Pcat boieresc, Neamul oimretilor) sau cnd aceasta o dubleaz pe cea social (Jude al srmanilor). Autoritile: Adaos artificial n aceast lume rmas n structur arhaic, oficialitile sunt privite cu nencredere de omul sadovenian i l supune pe acesta la umilitoare persecuii. Nici preotul nu e totdeauna strin de astfel de apucturi. n povestirea Ion Ursu, de pild, ranul e povuit s i ncerce norocul la ora, ca s scape de srcie. Povaa nu e dezinteresat , cci popa rvnete la puinul avut al omului i la femeia lui. Justiia nu e nici ea privit cu ochi buni, iar oamenii recurg cel mai adesea la nfptuirea natural a dreptii (Baltagul). Perceptorul (O umbr), primarul (Emigranii la Brazilia) sau funcionarii publici (Baltagul) sunt excrescene parazite pe trunchiul vechii rnduieli. Vrjmiile strine: La rscrucea vnturilor istoriei i a intereselor marilor imperii, spaiul romnesc are venic de nfruntat vrjmii de tot felul. n Zodia cancerului, ntrebat cine le-a distrus i le-a incendiat Literatura romn interbelic. Proza 9

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu satul, un ran se arat netiutor cu trist resemnare: or fi fost turcii, ttarii, leii Cine mai poate ti. Grav este c mai totdeauna un vrjma nruiete coliba abia reconstruit. n Fraii Jderi tvlugul turcesc amenin s des fiineze locurile i oamenii lor. Oricare le-ar fi inutul de origine, vrjmiile strine mpiedic umanitatea romneasc s nale case cu etaj ori s dureze poduri ca acelea tiute de abatele de Marenne. Vrjmii interne: Primejdia vine de multe ori i din interiorul rii, cnd domnitori lacomi de putere i averi rspndesc teroarea, srcia i nedreptatea. Astfel este Duca Vod din Zodia Cancerului. Tot aa Ieremia Movil din romanul Neamul oimretilor. Uneori, pizma, lcomia sau alte forme ale rului din om pun n pericol ordinea lumii sadoveniene. Ilie Cuui i Calistrat Bogza din romanul Baltagul sunt astfel de exemple. Civilizaia apusean: Factorul destructurant perceput de omul sadovenian cu cea mai aprig ndrjire este civilizaia apusean. Obiceiurile culinare, moda vestimentar, inovaiile tehnice l amuz i l contrariaz. Ca efect, le respinge cu vehemen sau cu blndee sarcastic. Vitoria Lipan nu e de acord n ruptul capului cu grgunii Minodorei care vrea s poarte fust i bluz n loc de catrin i cme, ori s danseze valul n locul jocului popular. La fel ca Vitoria, un personaj din Hanu Ancuei nu poate accepta ca femeile s poarte plrie. Tot ea se arat oripilat c a fost nevoit s svreasc pcatul de a vorbi pe srm. Trenul sau puca de vntoare cu lunet sunt mainrii sau chiar drcovenii nemeti, iar omul sadovenian devotat devotat modului existenial vechi i natural le respinge cu nencredere i cu o adnc nelepciune prin care i justific refuzul. Vorba unui personaj din Ostrovul lupilor: Orict or fi de iscusii nemii, tot nu pot face oaie i albin de fier, oaia i albina sunt mainile lui Dumnezeu i dect ele nu poate face omul ceva mai bun. Cu alte cuvinte, omul nu poate concura natura i mai ales duhul ei tainic, orict de multe progrese ar face tehnica modern. Nici mncrurile sau buturile nemeti despre care le vorbete negustorul Damian Cristior drumeilor de la Hanu Ancuei nu le strnete acestora apetitul: carnea fiart i butura aceea leioas care se cheam bere nu au nici o ans n competiia cu mielul fript tlhrete i tvlit n mujdei cu puiul n igl, cu borul, sarmalele ori crapul fript la proap. Evident, nici cu vinul rou but din can de lut. Doamne ferete i apr! este reacia generic a personajelor sadoveniene fa de tot ceea ce vine din rile nemeti i nu seamn deloc cu obiceiurile ntiprite n datina locului. 1.4.2.2. Factorii dinuirii Desigur, elementele ce pun n pericol ordinea acestei lumi se lovesc de un numr important de factori ai dinuirii, care, cel puin n hotrrea cu care i afirm omul sadovenian, sunt mai puternici. Va trebuie s iei secvena urmtoare ca simplu ghid pentru o lucrare pe care va trebui s o alctuieti dup parcurgerea acestei lecii. Tradiia: Obiceiul, datina, ritualul sunt elemente echivalente sau alctuitoare a tradiiei care constituie cel mai puternic factor menit s asigure supravieuirea spaiului fizic i spiritual romnesc. Tradiia reprezint structura de rezisten a unui mod de via care emblematizeaz identitatea etnic. Literatura romn interbelic. Proza 10

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu Legea nescris e mai puternic i mai eficient dect aceea ieit din aciunea instituiilor moderne. Oamenii sadovenieni nu se dau scoi din tiparele unei existene i ale unor principii strvechi pe care le slujesc i le apr cu pasiune. Exemple sunt nenumrate. n Baltagul, oamenii l silesc pe preot s urmeze calendarul cel vechi, ntiprit n ritmurile lor de via. Tot aici, e bine tiut, funcioneaz legea justiiei naturale, devotamentul fa de rnduiala nmormntrii i, am spus deja mai nainte, fa de portul identitar. S mai adugm pstoritul, ca mod prim i esenial de existen, i avem prin acest roman o imagine esenializat a tradiiei. n sfrit, trebuie spus c aproape orice aspect al vieii are, n scrierile sadoveniene, caracter ritualic: ritualice sunt gesturile, vorbirea momentele cotidiene ca i momentele mari ale existenei. Omul sadovenian se ridic n picioare ceremonios, glsuiete aijderea, mnnc ritualic etc., fie c este voievod, fie c este simplu ran. Ospitalitatea: Emblema ospitalitii este hanul, ca spaiu protector i integrator, sub semnul armoniei. Cu semnificaii mai largi, ospitalitatea omului sadovenian ia forme inedite n Baltagul i n Zodia Cancerului. n acest al doilea roman, deschiderea ospitalier ia forme inedite n manifestrile trarului Lzrel Gliga, care i amenin pe drumei (Paul de Marenne, Alecu Ruset i nsoitorii lor) c, dac nu accept invitaia de a-i gzdui, i ucide pe loc. Cum are pistoalele scoase din tocuri, pare hotrt s o fac. Tot aici, tradiia culinar se manifest n reete foarte bogate i apetisante pe care te las s le reconstitui de unul singur. Iubirea: E sentimentul firesc i integrator al omului sadovenian. Personajele prozatorului iubesc cu pasiune, n pofida incompatibilitilor sociale i chiar a pericolului morii. Aa se ntmpl n Hanu Ancuei (Fntna dintre plopi, ;Cealalt Ancu), aa n Cntecul amintirii sau n Zodia Cancerului unde beizadeaua Alecu Ruset i urmeaz glasul inimii pn la moarte. Abatele de Marenne nu nelege multe din ceea ce vede n trecerea sa prin Moldova, dar iubirea e un limbaj universal pe care l pricepe i se pune n slujba lui intermediind o ntlnire a lui Ruset cu domnia Catrina. Solidaritatea: Se manifest n diferite chipuri, de la tendina de a proteja iubirea n faa mprejurrilor ostile (Cealalt Ancu), la tovria ntru nfptuirea dreptii (Jude al srmanilor) sau la armonizarea total a ntregii umaniti a locului n vremuri de mare primejdie pentru ar (Fraii Jderi). Povestirea, mitul: Omul sadovenian e caracterizat de o poft irepresibil de a povesti. De cte ori are prilejul, el pune de un divan. Trstura e emblematizat mai cu seam n Hanu Ancuei de comisul Ioni. Cnd vreunul e mai taciturn, faptul se datoreaz timiditii, nicidecum inaderenei la plcerea povestirii. Povestea se rostete totui, prin vocea altcuiva cruia, nfrngndu-i tracul, taciturnul i-a ncredinat-o cndva (de pild, Zaharia Fntnarul). Personajele lui Sadoveanu nu povestesc ca s evite plictiseala (ca la Bocaccio sau Chauser) , ci pentru a se exprima pe sine. Experienele sale particulare trimit ns la relaiile mitice din interiorul acestei lumi. Orice eveniment cu semnificaie major intr repede n poveste i, mai departe, n mit (vezi episodul morii lui Tudor oimaru n romanul Zodia Cancerului). Literatura romn interbelic. Proza 11

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu Natura: Factor important al dinuirii, natura ndeplinete n spaiul sadovenian trei funcii majore: F1. Reglatoare. Viaa oamenilor tritori n izolare i slbticie se desfoar n deplin acord cu ciclurile naturii. Pentru comunitatea pstoreasc din Baltagul, orice abatere de la aceste ritmuri i poate primejdui nsi existena. Urcarea turmelor la punat i coborrea lor n bli, la iernat, sunt micri ntiprite n viaa acestor oameni care cunosc bine semnele vremii i le urmeaz ntocmai semnificaia. F2. Protectoare. Natura e adpost natural i loc de refugiu din calea vrjmiilor de tot felul crora oamenii nu le-au mai putut ine piept: i acu, cei care am rmas ne-am mutat n pdure spune cu amrciune, n mijlocul satului transformat n ruine, un personaj din Zodia Cancerului. Cnd asaltul turcilor sau al ttarilor e prea puternic, oamenii se retrag prin adevrate coridoare naturale n poieni netiute de nimeni, unde doar zimbrii slluiesc (vezi Zodia Cancerului) F3. Estetic. Croii dup chipul naturii (iui i nestatornici ca apele, ca vntul, rbdtori n suferin ca i-n ierni cumplite), oamenii sadovenieni sunt ptruni de fiorul naturii i se ntorc mereu ctre ea cu admiraie mereu proaspt. Pentru Nichifor Lipan, de pild, natura nu e doar cadrul rutinier al meseriei sale, ci un permanent spectacol n faa cruia nu poate rmne indiferent. E momentul su de frumoas slbiciune de care profit cei doi ucigai. Citit astfel, opera lui Mihail Sadoveanu apare ca o discret i superior artistic pledoarie pentru valorile tradiionale care menin echilibrul i armonia acestei lumi. Talentul scriitorului a ridicat aceast construcie estetic mult deasupra ariditii conceptuale i chiar ale rigiditii ideologice ale micrilor tradiionaliste din epoca interbelic.

1.5. Liviu Rebreanu1.5.1. ncadrare Aparent opera lui Liviu Rebreanu e dificil de ncadrat n ambiana literar a epocii. Impresia o creeaz faptul c, dei dou dintre cele mai importante romane ale sale dezvolt tema ruralitii, romancierul se numr printre ntemeietorii micrii moderniste de la Sburtorul. Mai mult dect att, Eugen Lovinescu apreciaz c scriitorul a contribuit decisiv la modernizarea romanului romnesc. De altfel, chiar criticul sincronist traneaz chestiunea ncadrrii rebreniene n capitolul pe care i-l dedic n Istoria literaturii romne contemporane, din care reproduc un fragment spre o mai bun lmurire: Apariia lui Ion rezolv o problem i curm o controvers. n cele mai multe contiini, smntorismul se confund cu rnismul i lupta mpotriva lui cu lupta mpotriva excesului rnesc n literatur. () Problema se pune ns altfel: lupta mpotriva smntorismului nu avea dect incidental ca obiectiv sau , cum se spunea pe atunci, pe cnd, n realitate, ea se ndrepta, fie mpotriva atitudinii i a tendinei, fie mpotriva lirismului ; conceput astfel, lupta ar fi fost ndreptit, oricare ar fi fost materialul de inspiraie a smntorismului, deoarece nu avea n vedere materialul, ci felul tratrii lui. Apariia lui Ion a fcut i mai evident aceast distincie: aprobarea cu care a fost primit de cei mai cunoscui antismntoriti a dovedit c nu s-a pus niciodat n discuie dreptul unei categorii sociale, i nc a unei categorii att de numeroase, de a fi reprezentat estetic, ci numai metodele. Pornind de la acelai material rnesc, Ion reprezint o revoluie i fa de lirismul smntorist sau de atitudinea poporanist i fa de eticismul Literatura romn interbelic. Proza 12

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu ardelean, constituind o dat istoric, am putea spune, n procesul de obiectivare a literaturii noastre epice.1 Tradus pe scurt, fragmentul lovinescian d la iveal urmtoarele principii: 1. tema n sine nu este neaprat modern sau tradiional i 2. nu d, prin ea nsi, valoarea operei ; 3. opera este o structur dual n care esteticul (tratarea, metodele, realizarea artistic) are ntietate asupra coninutului. n concluzie, romanul i ia tema din perimetrul tradiionalismului, dar viziunea i mijloacele epice l situeaz n modernitate. Eugen Lovinescu mai vorbete de reacia pozitiv a antismntoritilor i de o adevrat revoluie pe care romanul Ion a declanat-o mpotriva lirismului smntorist i atitudinii poporaniste. Ceea ce nu nseamn c atitudinea nu era i o caracteristic, deseori explicit, a smntorismului. E limpede, ns, c unul dintre vectorii de importan ai romanului Ion este viziunea sa antismntorist. De aceea, i propun s abordm pe scurt aceast chestiune n secvena urmtoare. 1.5.2. Antismntorismul rebrenian Fr ndoial, Eugen Lovinescu are n bun msur dreptate cnd apreciaz obiectivitatea romanului Ion (1920). Sub aspectul efortului pe care l face scriitorul pentru a se abine de la orice comentariu care i-ar putea trda atitudinea fa de aspectele sociale i de personajele care le ilustreaz, ntiul mare roman rebrenian este o creaie obiectiv. Judecat n contextul ideologic al epocii, romanul las ns s se ntrevad o anumit tendin antismntorist. Multe episoade, personajele i relaiile care se stabilesc ntre ele se constituie n puternice elemente de puternic opoziie fa de idilismul smntorist devenit aproape o regul a prozei rneti dinaintea primului rzboi mondial. Dimensiunea antismntorist a romanului rebrenian este identificabil n primul rnd n modul cum sunt prezentate evenimentele tradiionale ale vieii steti, ca i evenimentele existeniale. Hora, episod cu care chiar ncepe romanul, nu mai este, ca la Cobuc bunoar, o imagine a armonizrii sociale depline. Dimpotriv, chiar n aceast secven, lumea rneasc apare mprit net n dou categorii difereniate de anvergura proprietii funciare. Diferena e conflictual, cei care au i dispreuiesc pe cei care tnjesc s aib i i batjocoresc n faa satului. Pentru Vasile Baciu, ran avut, Ion este tlhar i flendur. Nici intelectualitatea rural nu mai are fa de ran atitudinea nelegtoare i compasional a smntoritilor. Preotul Belciug, Zaharia Herdelea i membrii familiei sale nu mai seamn deloc cu Dasclul, Dsclia sau Apostolul lui Octavian Goga ca s ne alegem reperele cele mai cunoscute, chiar dac vin din creaia liric. Dac adugm conflictele existente ntre cele dou instituii intelectuale, imaginea dezbinrii este ntreag. La hora duminical nvtorul vine ca s vad cum petrece prostimea i ca s nu lase cmp de manevr adversarului su, preotul Belciug. Va fi vdit, de altfel, pe tot parcursul romanului c relaiilor lor cu ranii sunt gndite i desfurate n acelai scop. Nunta este evenimentul prin care se oficializeaz un contract economic. n romanul Ion nimeni nu iubete pe nimeni. Sau atunci cnd dragostea pare a exista, ea este sacrificat n favoarea interesului material. La Cobuc, nunta consacra opiunea conjugal ntemeiat exclusiv sentimental i era o expresie a bucuriei, vitalitii i optimismului. La nunile

1

Eugen Lovinescu: Istoria literaturii romne contemporane, vol. III, Editura Minerva, Bucureti, 198 1

Literatura romn interbelic. Proza

13

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu rebreniene nimeni nu are un motiv ntreg i real s se bucure. Nici mirii, nici nuntaii care cunosc ct de agitat a fost parcurgerea traseului care a condus la eveniment. n faa morii, umanitatea rebrenian manifest o uimitoare insensibilitate. Nimic nu pare a cutremura contiinele acestor oameni, nici chiar dispariia unuia dintre semenii lor apropiai. Mor destule personaje n romanul Ion: crciumarul Avrum, Petrior, Dumitru Moarc, Ana, Ion nsui, spre sfritul romanului. La moartea lui Dumitru Moarc, Paraschiva, nevasta lui, e disperat nu pentru c a rmas fr brbat ci pentru c la percheziia corporal pe care a fcut-o mortului nu a gsit n buzunare dect o moned fr prea mare valoare. Strigtul ei nu e bocet, ci blestem. Cnd l gsesc pe Avrum spnzurat, ranii l contempl cu indiferen iar ncercrile lui Zaharia Herdelea de a-l readuce la via i amuz infantil. Dup ce investigheaz locul crimei i autopsiaz cadavrul lui Ion, autoritile se pregtesc s plece la crcium, prsind cu indiferen scena dramei. Vei vedea c o analiz atent a mprejurrilor n care se sinucide Ana te va conduce la concluzii asemntoare.

Exerciiul nr.2Reconstituie i comenteaz contextul i detaliile sinuciderii Anei.

E cel puin nefireasc aceast atitudine a omului rebrenian n faa unui eveniment cutremurtor cum este dispariia, de multe ori violent, a unuia dintre membrii comunitii steti. E posibil s fie aici un exces: scriitorul sacrific adevrul uman n favoarea inteniei de a compromite tiparele idilice ale smntorismului. Dac lucrurile stau astfel, e sigur c romancierului i-a reuit strategia. Fr a scdea prea mult din credibilitatea proieciei asupra satului, contrapune artificiilor smntoriste o construcie epic i o imagistic puternic, curmnd decisiv perpetuarea tiparelor idilizante n proza rneasc. Dup Ion, romanul rural a avut alt nfiare. De aceea, pare ciudat c n Rscoala, romancierul face unele concesii ideologiei pe care o combtuse implicit n primul su roman obiectiv. Aici, boierul Miron Iuga apare n postura de aprtor a vechilor rnduieli steti i, ntr-o anume msur, ca printe al obtii, atent la soarta ranilor: i mprumut cu cte un sac de porumb, tocmete nvtor pentru copii stenilor etc. Ideea c interpunerea categoriei arendeti (bogat reprezentat n roman) a dteriorat grav relaiile rurale i condiia de existen a ranilor este, de asemenea, smntorist. Mai sunt i alte aspecte de acest fel. O explicaie exist. E posibil ca Rebreanu s fi admis o anumit ndreptire acestor fenomene evideniate de smntorism. La doisprezece ani de la publicarea romanului Ion (Rscoala a aprut n 1932), recunoaterea acestor aspecte nu mai putea revitaliza smntorismul la slbirea cruia contribuise din plin. 1.5.3. Romanul psihologic Liviu Rebreanu nu este doar ntemeietorul romanului obiectiv romnesc, ci i al celui psihologic.

Literatura romn interbelic. Proza

14

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu Aprut n anul 1922, Pdurea Spnzurailor deschide nc o direcie ncurajat de gruparea modernist de la Sburtorul: analiza strilor de contiin ale intelectualului aflat n situaii de criz. Dei, prin natura lui, nu se poate pstra n exigenele creaiei obiective, cel de al doilea roman important al lui Rebreanu dovedete o bun intuiie a proceselor psihologice prin care trece personajul aflat n cutarea unor soluii existeniale. Drama lui Apostol Bologa se desfoar i se soluioneaz ntr-o mprejurare particular: tnrul intelectual romn din Ardeal este ofier n armata austro-ungar i e pus n situaia de a lupta mpotriva conaionalilor si de dincoace de Carpai. Mai mult dect att ns, el triete n drama unei contiine ce caut formula ideal de echilibrare a raporturilor sale cu lumea. Statutul lui intelectual are formaie filosofic justific aceast nevoie spiritual. O cheie a interpretrii etapelor prin care trece contiina personajului d nsui Liviu Rebreanu: Apostol Bologa e mai nti bun cetean, devine apoi un bun romn, pentru ca n final s descopere sensul cuvntului om. Sau, cum spune Liviu Petrescu, un exeget al operei rebreniene, ajunge la soluia iubirii universale. Nu este ns de ajuns s numim i s descriem aceste stadii pentru a putea demonstra c Pdurea Spnzurailor este un roman psihologic. O analiz atent arat c fiecare etap presupune o curb ascendent, a acumulrilor, i una cobortoare, a elementelor care o contrazic i pun contiina n criz. nceputul romanului l prezint pe Apostol Bologa n plin convingere c formula existenial care-l situeaz ntr-un raport echilibrat cu lumea este devotamentul ceteanului fa de statul cruia i aparine i pe care l consider o form superioar de organizare, apt s se opun anarhiei i s dea individului un sens. i-a susinut ptima teoria n disputele cu prietenii care ncercau s-i atrag atenia c statul (austro-ungar) nu este drept cu toi cetenii si. E uor de observat c demonstraia personajului, orict de avntat, opereaz cu abstraciuni i ignor procesele particulare ale existenei. Se nelege, totui, c adeziunea la acest principiu nu o foarte solid, din moment ce motivul care l determin s se nroleze voluntar este comun: vrea s ofere o poz brbteasc logodnicei sale, Marta, care are o admiraie facil pentru uniforma ofiereasc. n aceast calitate, se comport excesiv: a dat verdictul de condamnare la moarte prin spnzurare a unui ofier care a ncercat s dezerteze la inamic i, fr s aib prerogativele necesare, a venit din proprie iniiativ la locul execuiei s verifice dac totul e pregtit pentru buna ei desfurare: i mustr pe soldai c nu au adus scaunul pe care urmeaz s urce condamnatul i c nu a fost desemnat clul, ncearc rezistena frnghiei Apariia cpitanului Klapka i alte evenimente ce se succed rapid se constituie n puternice elemente de criz: un soldat plnge iar personajul se mir (de ce plnge soldatul?), iar cpitanul ceh i atrage atenia c datoria plete n faa omului un cuvnt cruia, deocamdat, tnrul ofier romn nu-i gsete nelesul. Contrazis de realitatea imediat, convingerea lui iniial, i aa prea puin consistent, slbete, iar contiina acumuleaz elemente pentru o nou soluie: amintirea tatlui su i sentimentul vinoviei c i-a trdat testamentul spiritual (S nu uii niciodat c eti romn!), doina pe care o cnt Petre, ordonana sa, i care i se strecoar n suflet ca o imputare dureroas sunt factori din care se alctuiete cea de a doua soluie: Bologa descoper sentimentul datoriei fa de neamul su. Nici aceast convingere nu-l scutete de excese: ntors acas, n permisie, Apostol rupe logodna cu Marta, pentru c a auzit-o vorbind ungurete limba opresorilor. Pe de alt parte, realitatea arat c existena este prea complex ca s poat ncpea n formule artificiale i rigide: personajul e ndrgostit de Ilona, fiica groparului ungur Vidor. Literatura romn interbelic. Proza 15

1. Premise i tendin e. M. Sadoveanu. L. Rebreanu Printr-o subtil sugestie metaforic (lumina reflectat strlucitor n crucea din turla bisericii), romancierul indic soluia ultim i cea mai ncptoare pe care o gsete Apostol Bologa. Este o soluie mistic: dragostea cretin pentru toi semenii. n mprejurrile date, i aceast soluie i dezvluie caracterul utopic: n rzboi trebuie s ucizi ca s nu fii ucis. nct Bologa nu poate rmne devotat acestei convingeri superioare dect sinucigndu-se. Adic ncercnd s dezerteze, refuzndu-i deliberat succesul acestei tentative. n mod simbolic, sub treang, i va mbria cu o privire plin de dragoste pe toi cei din jurul su: groparul Vidor (ungur), cpitanul Klapka (ceh), preotul Boteanu (romn) etc. nchiznd un cerc ontologic i cognitiv, Apostol Bologa a aflat sensul cuvntului om.

Test de evaluare1.Alctuiete un eseu despre Elementele dinuirii n opera sadovenian 2. Caracterizeaz personajul principal din romanul Ion 3. Explic ce efecte i ce semnificaii poate avea folosirea simetriei n construcia romanelor Ion, Rscoala i Pdurea Spnzurailor. Pentru toate cele trei teste ai de coroborat ideile expuse n curs i rezultatele lecturii textelor indicate

Surse bibliografice: Mihail Sadoveanu, Hanu Ancuei (orice ediie) Mihail Sadoveanu, Baltagul (orice ediie) Mihail Sadoveanu, Fraii Jderi (orice ediie) Mihail Sadoveanu, Zodia Cancerului (orice ediie) Liviu Rebreanu, Ion (orice ediie) Liviu Rebreanu, Rscoala (orice ediie) Liviu Rebreanu, Pdurea Spnzurailor (orice ediie)

Literatura romn interbelic. Proza

16

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade

Unitatea de nvare nr. 2 Camil Petrescu Mircea Eliade

Obiective educaionaleLa sfritul leciei, cursanii trebuie s tie: S sesizeze elementele care i particularizeaz pe cei doi prozatori n raport cu tendinele epocii S cunoasc particularitile celor dou universuri prozastice i s le identifice n textele eseniale

2.1. Camil Petrescu2.1.1. Unitatea operei Cu eroi care mnnc trei sptmni cinci msline, care fumeaz doi ani o igar, cu crciuma din trguorul de munte i gospodria cu trei cotee a dasclului din Moldova nu se poate face roman i nici mcar literatur. Literatura presupune, firete, probleme de contiin. Trebuie s ai deci ca mediu o societate n care problemele de contiin sunt posibile Am extras acest fragment dintr-un articol publicat de Camil Petrescu n 1927, cu titlul De ce nu avem roman?. Dei e foarte scurt, putem ncerca s scoatem din el cteva concluzii. Ceea ce este mai evident, ai recunoscut deja, cu siguran: este o asemnare sensibil ntre ideile (chiar i forma lor) exprimate n acest text i cele ale lui Eugen Lovinescu, citate ntr-un curs anterior: Nu putem asculta mereu povetile lui Mo Gheorghe ce pufie din lulea n lumina sczut a amurgului, i drege glasul spre a ncepe o poveste de demult, lungind-o i neisprvind-o niciodat ; nu ne putem reduce hrana sufleteasc numai la o astfel de literatur rudimentar, de btrni sftoi, de mtui limbute, de duduci romanioase, de boieri ce-i plimb vidul sufletesc de ici pn acolo, sorbind din ceaca de cafea i trgnd din lulea pentru a scoate cte o vorb zadarnic n mijlocul rotocoalelor de fum. Sunt ns i deosebiri. S ncepem cu ele: Eugen Lovinescu este doar ironic. Camil Petrescu i moduleaz frazele n tonul sarcasmului. Criticul e moderat, negnd elementelor acuzate doar dreptul de exclusivitate literar. Romancierul exprim o atitudine radical, refuznd categoric orice posibilitate a acelorai elemente de a accede la literatur. Evident, radicalismul su nu e cu totul ndreptit: se poate face literatur de calitate i cu astfel de aspecte, dar, cu spune Lovinescu, literatura nu se poate reduce la ele i nu se poate perpetua doar din exploatarea lor. Nota comun celor dou atitudini este, ns, fr ndoial, necesitatea de modernizare a romanului romnesc. De altfel, Camil Petrescu a fost nu numai devotat ideilor moderniste promovate de gruparea de la Sburtorul, dar a fost considerat unul dintre ntemeietorii acesteia. Chiar dac a luat Literatura romn interbelic. Proza 17

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade uneori distan de ea i a pus sub semnul ndoielii chiar demersul lovinescian (Eugen Lovinescu sub zodia senintii imperturbabile). Unul dintre vectorii modernizrii este trasat cu hotrre chiar n fragmentul reprodus mai nainte. Romanul trebuie s ias decis din mediile stereotipiilor rurale i provinciale pentru a se ndrepta spre medii n care problemele de contiin sunt posibile. Se subnelege c mediile prielnice acestei posibiliti sunt cele intelectuale. Avem aici o constant a ntregii desfurri spirituale camilpetresciene. Un factor care d unitate tuturor domeniilor n care s-au manifestat energiile sale creatoare: poezie, dramaturgie, roman, publicistic, filozofie. n toate se afirm tendina impetuoas de cerebralizare i de evideniere a ideilor absolute. Creaiile lirice din volumele Versuri i Transcendentalia stau sub semnul intelectualizrii emoiei poetice, a observaiei lucide i a cutrii ideilor eseniale: Ca un bolnav cu ochii intuii de luna / Pe care norul o ascunde nc, / Fr dureri i fr bucurie, / Eu caut n natur pretutindeni / Ideile. Idei vd i personajele din dramaturgia camilpetrescian, precum Gelu Ruscanu, fiind prini iremediabil n jocul lor halucinant care sfrete prin a-i scoate complet n afara realitii. Aproape toi eroii lui Camil Petrescu, ntruchipri ai intelectualului superior se desentimentalizeaz i i triesc (fr dureri i fr bucurie) exclusiv ideile. Aa Andrei Pietraru (suflet tare mutat n idee i n voina de a o verifica), tot astfel Pietro Gralla care face eroarea de a da ideii absolute chipul soiei sale, Alta. tefan Gheorghidiu (Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi) i Ladima nu sunt mult diferii de condotierul din Act veneian. Cerebralizarea tririi i a faptului de existen este un elementul esenial care d unitate scrisului camilpetrescian, indiferent n ce domeniu se manifest spiritul su creator. Acestuia i se adaug i o foarte puternic trstur polemic, prezent, la rndu-i, n toate textele scriitorului. n poezie polemizeaz, implicit, cu lirismul cldu i ieftin, n teatru cu dramele mrunte i cu stereotipurile existeniale, n romane idilismul rustic, n publicistic (dar, din nou, i n poezie sau roman) cu tendina de mistificare a rzboiului n literatura vremii sau cu ideologiile literare i gruprile care le susineau. S mai adugm, fr a da valoare de criteriu literar observaiei, c omul Camil Petrescu este, n existena sa concret, foarte asemntor personajelor sale. Incomod, rebel, fascinat de substanialitate. 2.1.2. ntemeierile filosofice ale operei Camil Petrescu situeaz filosofia la baza tuturor preocuprilor sale spirituale, inclusiv a creaiei literare. Avnd studii de filozofie, dar, mai ales o solid structur filosofic, a fcut ca ideile sale, n bun msur originale, s strbat direct sau discret, aproape toate textele pe care le-a scris. A ambiionat s ntemeieze un nou sistem de gndire, pe care l expune ntr-o oper filosofic rmas, din pcate, neterminat: Doctrina substanei. Sigur, nu intereseaz, aici, subtilitile filosofice ale acestui sistem profund i complex, ci numai cteva principii generatoare ale creaiei sale romaneti. S spunem doar, mai nti, c el se constituie sub semnul aceleiai nclinaii polemice cu care se raporteaz chiar la doctrinele filosofice de care se simte n mai mare msur atras: intuiionismul lui Bergson i fenomenologia lui Husserl. S adugm, apoi, c pentru Camil Petrescu concretul existenial are valoare doar n msura n care se asociaz cu o semnificaie autentic, substanial. Aceast semnificaie poate fi intuit n adncul fenomenelor sau introdus, intuitiv, n desfurarea lor, de ctre un subiect receptor dar i implicat n aceast desfurare. Literatura romn interbelic. Proza 18

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade Cunoaterea are deci un marcat caracter subiectiv, singura certitudine absolut pe care o are individul fiind propria sa contiin. De aceea, cum afirm deseori filosoful-scriitor, nu putem cunoate nimic n absolut dect rsfrngndu-ne n noi nine, dect ntorcnd privirea asupra propriului nostru coninut sufletesc ; sau: absolut nu cunoatem dect propriul nostru eu (Noua structur i opera lui Marcel Proust). S relum, n alt form, aceeai idee: noi nu putem cunoate n absolut dect ceea ce se reflect n contiina noastr. Efectele unei astfel de gndiri asupra creaiei artistice sunt spectaculoase. Cel puin n roman, aceste idei rstoarn conveniile vechi, resimite ca inautentice. De pild: i mai poate pstra naratorul privilegiile omniscienei i omniprezenei? Categoric, nu! Artistul spune Camil Petrescu nu poate povesti dect propria sa viziune despre lume i nu poate descrie dect ceea ce vede, ceea ce aude i ceea ce nregistreaz simurile sale. Lumea nceteaz s mai fie o alctuire obiectiv fotografiat i clasificabil, pentru c individul stabilete cu ea un raport unic i irepetabil. n consecin, imaginea acestei lumi este relativ, existnd, de fapt, tot attea nfiri ale ei ci sunt indivizii n contiina crora se reflect. Tot astfel, din moment ce nu tim cum sunt oamenii cu adevrat (n absolut), personajele nu mai pot fi forate s intre n tipologii, nefiind, la rndul lor, dect obiectul unor reflectri individuale. 2.1.3. Modernitatea romanelor E interesant c, nc nainte de a-i scrie romanele, Camil Petrescu fcea declaraii aparent ciudate n legtur cu lecturile i preocuprile sale literare. ntr-un interviu din 1926, de pild, afirm c citete puine, foarte puine romane i, n general, puine cri de literatur. n alt parte, un deceniu i jumtate mai trziu: nu mai cred n nici un gen literar, adic n literatura beletristic nsi. Tot atunci, face o afirmaie asemntoare n coninut, dar mult mai tranant n form, referindu-se de aceast dat la activitatea sa creatoare: lucrez cu enorm plcere orice lucrare de ordin filosofic sau tiinific i cu o real repulsie orice intruziune literar. i propun s nu-l credem pe de-a-ntregul, cel puin nu n partea mai dur i mai categoric a acestor enunuri. E greu de crezut c repulsia fa de literatur e real (mai ales integral real) la un scriitor cu vocaie. Mcar unui procent din aceste afirmaii trebuie s-i asociem dorina scriitorului de a se individualiza, printr-o radical difereniere, de ceea ce era comun n lumea literar a epocii. Atrage ns mai profitabil atenia modul cum scriitorul nelege s compenseze deficitul de apetit pentru literatur. Citete, declar el, memorii, jurnale intime, istorie, din nou, n alt interviu, memorii sau cri despre memorii (neliterare!), care l atrgeau prin valoarea lor documentar psihologic i social. Dincolo de atitudinea aparent potrivnic i chiar de repulsia provocat de literatur, trebuie s vedem n astfel de declaraii mai degrab o opiune estetic. Negnd natura literar a romanelor sale, Camil Petrescu respinge, de fapt, o concepie nvechit i inautentic despre roman i exprim o alt opiune estetic. n enunurile urmtoare se poate observa bine acest refuz, ca i noutatea viziunii camilpetresciene asupra creaiei romaneti: Romanele mele sunt n fond altceva dect romane. Sunt, cum le-am spus, dosare, procese verbale de existen. Iar dac mai trziu mi se va prea c exist alte posibiliti de a cerceta existenele, nu vd de ce a rmne la roman. Literatura romn interbelic. Proza 19

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade E limpede c scriitorul aspir la o nou formul romanesc apt s reflecte autentic fenomenele existenei. Aceast aspiraie a fost benefic pentru literatura romn, pentru c a condus la una dintre cele mai originale formule romaneti din perioada interbelic. i propun, n cele ce urmeaz, un inventar selectiv al procedeelor din care se constituie aceast formul. Documentul ncep cu el, pentru c, ntr-un fragment citat puin mai nainte, scriitorul vorbea de dosare sau procese verbale de existen. Prin folosirea masiv a documentului, scriitorul vrea s evite convenia ficiunii. Toat partea a doua a romanului Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi ar fi jurnalul de campanie al romancierului, care participase ca ofier n rezerv la luptele pentru ntregirea Romniei. Desigur, admind c lucrurile stau astfel, trebuie s fim contieni c jurnalul a fost n bun msur ajustat, pentru a corespunde, att ct era necesar, structurii romanului. Ceea ce izbete n lectura acestui document este autenticitatea observaiei i a tririlor determinate de dramaticele evenimente. Intenia scriitorului de a demistifica literatura de rzboi care nflorise n epoc e bine realizat. Nimic triumfalist, nimic nefiresc n aceste pagini. Imaginea rzboiului nu mai e o prelungire a unor teze patriotarde, ci reflectarea vie n contiina combatantului direct: haosul, frica, moartea, gestul deloc sau prea puin eroic, sunt elemente din care se alctuiete acest memorial al ororilor pe care le-a adus cu sine conflagraia, indiferent de justificrile ei. Numai din documente se compune romanul Patul lui Procust: scrisorile Doamnei T., jurnalul lui Fred Vasilescu, scrisorile lui Ladima citate integral n acest jurnal, reproducerile de la subsolul paginilor sunt elemente care elimin ideea de ficiune, nlocuind-o cu aceea de autenticitate. Noiunea de autor e abolit n aceast nou convenie romanesc: el nu mai creeaz, nu mai pune n discurs propriu relatarea faptelor, ci doar gestioneaz un numr de documente pe care le pune ntre coperile unui dosar de existene. S reinem c este doar o convenie: nimeni nu garanteaz autenticitatea acestor documente, care sunt sau pot fi imaginate, elaborate. Impresia de autenticitate sporete ns considerabil. Este mai cu seam de reinut c fiecare personaj se reflect diferit n contiina celorlalte nemaiputnd fi categorisit, etichetat. Devine astfel imprudent, sau cel puin neconform cu aceast convenie romanesc, s o caracterizm pe Emilia ca vulgar, mediocr, instinctual etc. Ea poate fi i astfel. Dar poate avea i ceva din idealitatea n care o cuprinde Ladima. ntreg romanul astfel constituit st sub semnul unei poetici a relativitii. Relatarea la persoana nti S spunem de la nceput c, prin ea nsi, acest mod narativ nu este un indicu al modernitii. Multe din povestirile sadoveniene se desfoar sub aceast marc, fr ca vreuna s accead la modernitate. Pentru Camil Petrescu este singura modalitatea care i ofer o situare credibil n raport cu faptele prezentate. Eu nu pot vorbi onest dect la persoana nti, spune romancierul, afirmnd un mod paradoxal de a fi obiectiv. Asta nseamn c autorul nu poate descrie dect ceea ce vede, ceea ce aude, ceea ce nregistreaz simurile sale. tefan Gheorghidiu nu poate spune c Ela l nal, pentru simplul fapt c nu se afl vreodat ntr-un cadru care s ateste adulterul soiei. La Odobeti, i-o poate imagina n vie, cu poalele date peste cap, oferindu-i-se lui G., Literatura romn interbelic. Proza 20

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade dar se afl n salonul conacului, nu la locul presupusei infideliti. Din acest unghi, numai bnuiala e posibil, nu i certitudinea. Pe de alt parte, nu poate ti nici ce se petrece cu adevrat n contiina Elei, pentru c, aa cum mrturisete undeva romancierul, nu poate privi n sufletele oamenilor ca ntr-o cas fr acoperi. E limpede c, prin aceast convenie narativ, autorul i-a pierdut privilegiile demiurgice ale omniscienei i omniprezenei. Dei un astfel de roman nu conduce la nelesuri precise, la certitudini (cititorul neputnd ti mai mult dect tie i, onest, spune naratorul), el ctig n autenticitate. Proustianismul Dei Camil Petrescu se declar un admirator convins al scrierii i al metodei proustiene (vezi Noua structur i opera lui Marcel Proust), el nu este un imitator servil al autorului romanului n cutarea timpului pierdut. Spre deosebire de opera scriitorului francez, n care naraiunea gliseaz foarte dinamic pe axa timpului, relatarea camilpetrescian este destul de coerent i cronologic. Desigur, funcioneaz i n romanele sale mecanismele memoriei involuntare, puse n micare de asociaii ale diferiilor stimuli externi, dar metoda nu se transform n procedeu urmrit cu consecven, ci e folosit doar att ct s dea impresia de spontaneitate a discursului narativ. De pild, o discuie despre dragoste iscat ntre ofierii adunai la popota regimentului i declaneaz lui tefan Gheorghidiu relatarea propriei istorii erotice. Un bilet gsit ca din ntmplare i adresat Elei de o verioar l face s revin asupra unui moment de presupus infidelitate a Elei i s ncerce o reevaluate a convingerilor de atunci. Exerciiul nr.1: Identific n cele dou romane camiliene i alte exemple de proustianism:

Anticalofilia ntre recomandrile pe care administratorul dosarului de existene le face Doamnei T. (Patul lui Procust) se detaeaz aseriuni de felul urmtor: Un scriitor e un om care exprim cu o liminar sinceritate ceea ce a simit, ceea ce a gndit, ceea ce i s-a ntmplat n via, lui i celor pe care i-a cunoscut sau chiar obiectelor nensufleite. Fr ortografie, fr stil i chiar fr caligrafie. n alt parte afirm c scrisul corect e pinea profesorilor de limba romn, iar stilul frumos e opus artei. Afirmaiile sunt surprinztoare i, cel puin n privina ortografiei, te sftuiesc s nu le iei n serios. Dumitru Micu vede n ansamblul enunurilor de acest fel o estetic a imperfeciunii2. S spunem, la rndul nostru, c e vorba aici de o poetic a spontaneitii, ca procedeu modern de obinere a autenticitii romaneti.

2

Dumitru Micu: n cutarea autenticitii, vol. I, Editura Minerva, Bucureti, 1992

Literatura romn interbelic. Proza

21

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade O poetic afirmat mai mult teoretic, cci n paginile romanelor stilul este corect i riguros, a zice chiar elegant. Sigur, n nelesul tradiional al cuvntului, stilul camilpetrescian nu este frumos, adic nu are ornaii fastuoase, nu urmrete efecte emoionale facile, nu portretizeaz, nu nrmeaz tablouri peisagistice etc.

2.2. Mircea Eliade2.2.1. Situare n context O corect situare a scriitorului n contextul ideologic al epocii poate facilita o mai bun nelegere a unora dintre aspectele definitorii ale operei sale. Mircea Eliade face parte din gruparea Criterion constituit n jurul anului 1930 i afirmat n paginile unor publicaii precum Cuvntul, Vestitorii, Ideea romneasc, Iconar, Vremea, Curentul. Multe dintre aceste reviste au avut o existen foarte scurt. Criterionitii descind ntr-o anume msur din ideologia Gndirii (unde civa i-au i publicat primele texte), iar unii dintre ei erau discipolii lui Nae Ionescu, filosof i profesor universitar care ndemna la verificarea marilor probleme ale filozofie prin experien proprie. Alturi de Mircea Eliade fac parte din gruparea criterionist i mprtesc ideile acesteia Emil Cioran, Mircea Vulcnescu, Constantin Noica, Dan Botta i alii. Iniial, atitudinea criterionitilor seamn bine cu aceea a reprezentanilor avangardei, definindu-se prin spirit frondeur dus pn la nihilism. Lupta pare a fi aceea ntre noua generaie tnr, rebel, violent contestatar a valorilor (morale, sociale, culturale etc.) tradiional i cea a vrstnicilor, considerat mediocr, purttoare a unui raionalism stagnant i a unor convenii anchilozante. Sintetizate, liniile de susinere ale ideologiei criterioniste ar fi urmtoarele: Negarea i tendina de abolire a tuturor principiilor etico-morale. Substituirea raionalismului cu nelinitea metafizic i cu manifestri voluntare scoase deliberat din constrngerile conveniilor. Trirea exaltat, la cote de maxim intensitate, a unor experiene considerate eseniale i scpate i ele de sub tirania principiilor morale. Ia aminte la aceste enunuri ale lui Emil Cioran: Nebunia noastr, intens, adnc pn la sublim, s se dezlnuie ca o teroare cosmic i o nelinite nemrginit din vrtejurile crora s creasc flcrile vieii noastre, prea vie pentru a nu exploda. Nimic s nu ne opreasc elanul de afirmare i vieile noastre s lase attea mori n urm, nct ultima noastr afirmare s rscumpere toate sacrificiile. Nebunia, disperarea, cultul morii dar i al vitalismului exploziv sunt vectori importani ai acestei filosofii a existenei. Aciunea, fapta, trirea sunt, de altfel concepte fundamentale ale criterionismului. De aceea ideologia gruprii este cunoscut sub numele de trirism, varianta romneasc a existenialismului european, cu ecouri puternice din Kierkegaard, Heidegger sau Nietzsche. Observaiile i concepia despre roman, ca i creaia romanesc a lui Mircea Eliade, sunt, fr ndoial, datoare n bun msur ideologie tririste a gruprii Criterion. Vorbind, de pild, despre Destinul romanului romnesc (Fragmentarium), scriitorul deplnge absena personajului excepional. Dar, cum se vede n enunurile urmtoare, nelesul noiunii este altul dect cel consacrat de romantism: Nu tiu dac exist n literatura romneasc un singur personaj care s-a sinucis din disperare sau din simpl dram metafizic. Sunt multe ns care s-au sinucis din dragoste sau din plictiseal, sau de foame. i, mai departe: n romanul romnesc nu exist nici un mistic, nici un cinic. Drama existenei nu se coboar pn la rdcinile fiinei. Literatura romn interbelic. Proza 22

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade Din astfel de consideraii pornesc i pledoariile lui Mircea Eliade pentru romanul experienialist, ca document al faptului trit sau posibil s fie trit printr-o experien provocat spiritual: Orice se ntmpl n via poate constitui un roman. i n via nu se ntmpl numai amoruri, cstorii sau adultere, se ntmpl i ratri, entuziasme, filosofii, mori sufleteti, aventuri fantastice. Orice e viu se poate transforma n epic. Orice a fost trit sau ar putea fi trit. 2.2.2. Dimensiunea tririst a romanelor De fapt, aspectele tririste sau romanele eliadeti revendicate integral din ideologia respectiv sunt modaliti ale cunoaterii. Experienele date sau provocate, chiar i cele rezultate aparent din pura aciune a instinctelor, se desfoar sub atenta observaie a spiritului care le analizeaz i ncearc s gseasc n ele un sens. Chiar i tnrul doctor din Romanul adolescentului miop experimenteaz cu program lectura, asceza, crizele juvenile ca modaliti ale cunoaterii i auto-cunoaterii. Faptul trit e dublat aproape totdeauna de meditaia asupra tririi i a nelesurilor ei. nsui viciul este experimentat la lumina contiinei. Adolescentul sau tnrul din romanele (autobiografice) eliadeti mobilizeaz o uria voin pentru a tri experiene totale i a accede astfel la totalitate: ar vrea s citeasc toate crile din biblioteca unui prieten, s se culce cu toate fetele din Rippon Streeet i s se ia la ntrecere cu toi bieii de vrsta sa. Proiecte ambiioase care, derulate simultan, dau impresia de inconsecven i risipire, pentru care eroul nsui se mustr deseori. n aceste aparent dezordonate direcii ale tririi exist ns un factor de coeren: n toate evenimentele existeniale se afl un neles care poate, trebuie i ajunge s fie cunoscut: i n experienele sexuale, dese i ntmpltoare, i n lecturi, i n asceza provocat, ca i n cufundrile bachice. Faptele trite chiar i n marginile moralitii sau, adesea, dincolo de ele, aduc spiritului ctiguri de alt natur, cci l feresc de orice form abstract, de primejdia oricrei perfeciuni omeneti. Pentru c, se nelege din paginile eliadeti, perfeciunea nseamn convenie, abstraciune moart. Viciul, spune scriitorul n antier, se nsoete cu un ciudat sentiment al libertii i devine o supap de siguran a echilibrului fiziologic i cerebral. Personajele din romanele tririste evolueaz n direcia acelorai principii. Eroul din Isabel i apele diavolului se ferete oripilat s fie un om comun (aceasta este spaima sufletului i a trupului meu) i e muncit i ndemoniat de pofta cunoaterii. Nu provoac totdeauna, dar nici nu refuz experienele sexuale sau de alt natur. Adesea se las trit de ele, dar caut n toate nelesul care s-i satisfac apetitul cunoaterii: Nu poftesc o via incontient, instructiv. Instinctele se dezlnuie prin serii continue de explozii, dar eu trebuie s le cunosc i s-mi cunosc situaia. Aventura erotic are valoarea unui ritual cognitiv: Izbnzile mele erotice erau principiale, erau pricinuite de idei, de raporturi, de experiene intime. De aceea am scris cndva c Don Juan trebuie s fie un teolog. Descinse direct din doctrina tririst sunt mai cu seam romanele ntoarcerea din rai i Huliganii. Primul e scris n manier joyce-ian (experiment inedit n literatura romn). Amndou reconstituie modul existenial i ideile generaiei criterioniste i mprumut chiar unor personaje trsturi ale exponenilor acesteia.

Literatura romn interbelic. Proza

23

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade

Exerciiul nr.2:Citete romanul ntoarcerea din rai Exemplific dimensiunea tririst prin zece aspecte identificate n acest roman:

2.2.3. Jurnalul ca modalitate a autenticitii Ca i Camil Petrescu, Mircea Eliade este preocupat de autentificarea romanului printr-o formul care s-l scoat i din convenia ficiunii i din aceea a relatrii omnisciente. i tot ca autorul Patului lui Procust, romancierul criterionist consider c documentul poate genera ntr-o msur considerabil impresia de autenticitate. Cum ai vzut n prima parte a acestui curs, Camil Petrescu valorific documentul (memorialul, jurnalul de front) n partea a doua a romanului Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi. n Patul lui Procust folosete convenia documentului: scrisorile i, de interes pentru discuia noastr, jurnalul lui Fred Vasilescu. Mircea Eliade i concepe romanul ca jurnal. Sau i prezint jurnalele ca romane. Romane indirecte, cum precizeaz n subtitlul volumului antier. De altfel el evit s foloseasc termenul de roman, pretinznd adesea uneori, n textele sale, c nici nu tie s scrie aa ceva. De aceea prefer s-i numeasc textele caiete. n unele dintre ele, scriitorul strecoar cu abilitate enunuri menite s atenioneze asupra absenei oricrei intenii literare a textelor sale. Iat un extras exemplificator din Isabel i apele diavolului: Tot ce scriu aici pare tulbure i dezarticulat datorit priceperii mele de a povesti cum trebuie. Sau iat-l mimnd ezitarea de a transcrie consemnrile privitoare la o experien erotic pentru c i lipsete un detaliu important al acestei istorii: Am ovit atta vreme n faa acestui caiet pentru c n-am izbutit s aflu, nc, ziua precis cnd am ntlnit-o pe Maitreyi. n nsemnrile mele din acel an n-am gsit nimic. Detaliul este, evident, lipsit de importan, dar n planul conveniei pe care dorete s o impun scriitorul el are o funcie precis: autentificarea construciei romaneti printr-o formul care s genereze impresia faptului trit, necontaminat de adaosuri ficionale. Scriitorul i intuiete formula cu o intuiie precoce: Romanul adolescentului miop este jurnalul scrierii unui roman care nu ajunge s fie scris. Consemnnd i analiznd meticulos experienele adolescentine ale acestui parcurs euat, jurnalul devine totui roman i l nregistrm ca atare ntre creaiile scriitorului. Dei, rsfndu-se n propria convenie, scriitorul declar spre sfritul textului c Romanul adolescentului miop nu va fi niciodat scris, n chiar acest moment romanul este aproape gata. Este, cum nsui Mircea Eliade l caracterizeaz, un roman autobiografic, dar, tot conform mrturisirilor sale, i un document exemplar al adolescenei, ceea ce nseamn c textul depete semnificaia experienei particulare i accede, n sensul cel mai larg, la literatur. n Memorii scriitorul divulg cteva detalii ale primei sale construcii romaneti, insistnd asupra veridicitii documentare a acestuia. A folosit, spune el, cu mici modificri, propriul jurnal inut n epoca respectiv i scrisori (amoroase) autentice crora le-a schimbat doar destinatarul. Literatura romn interbelic. Proza 24

2. Camil Petrescu. Mircea Eliade Un capitol interesant, cu valoarea unei teorii implicite despre roman, gsim n cel de al doilea caiet eliadesc, intitulat Gaudeamus. Textul l continu pe primul, mutnd n alt etap a vieii consemnarea experienelor formative ale confesorului i o bun parte din personajele din Romanul adolescentului miop. Capitolul n discuie se numete Personajele judec autorul. ntlnindu-se dup mai muli ani de la terminarea liceului, actanii Romanului adolescentului miop se lanseaz ntr-o dezbatere privitoare a oportunitatea folosirii numelor reale ntr-o scriere literar. Este, de fapt, un fel de mustrare adresat de cei prezeni autorului care i-a ngduit aceast indiscreie. Acesta se justific (i i apr n acest fel formula autenticitii), folosindu-se de argumente care se constituie ntr-o mic teorie a romanului: Schimbnd numele, personajul era liber s primeasc voina autorului. Aceasta ar fi dunat crii, care e, nainte de toate, sincer. () Numele mi erau mijloace de control: nu lsau imaginaia s adauge. Cu alte cuvinte, n concepia lui Mircea Eliade, romanul ar fi consemnarea veridic a unei experiene verificabile prin date certe ale ei. Nu ntmpltor, destule romane ale sale consemneaz evenimente coincidente cu ample secvene biografice ale autorului i verificabile prin ele. Aa se ntmpl cu cele dou romane deja discutate, cu India, cu antier, cu Maitreyi sau, ntr-o anume msur, cu Isabel i apele diavolului. Evident, ar fi o eroare s mizm pe o suprapunere perfect a acestor secvene i s considerm caietele eliadeti drept material documentar de cert autenticitate. Le reinem ns ca pe o contribuie important la eforturile de modernizare i autentificare a discursului romanesc n perioada interbelic.

Test de evaluareCompar imaginile cu care se reflect Ladima n contiina celorlalte personaje din romanul Patul lui Procust. Extrage din roman imaginea cu care se reflect Ladima n evocrile Emiliei, ale lui Fred Vasilescu i ale autorului Identific n romanele lui Mircea Eliade mrcile textului jurnalier Vizeaz cel puin romanul Maitreyi 3. Identific similitudinile ntre conveniile autenticitii propuse de cei doi romancieri Vei avea n vedere modalitatea jurnalului, prezent att n romanele lui Camil Petrescu ct i n cele ale lui Eliade. Surse bibliografice: Camil Petrescu, Ultima noapte de dragoste, ntia noapte de rzboi (orice ediie) Camil Petrescu, Patul lui Procust (orice ediie) Mircea Eliade, Maitreyi (orice ediie) Mircea Eliade, ntoarcerea din rai (orice ediie) Mircea Eliade, Proz fantastic (orice ediie)

Literatura romn interbelic. Proza

25

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban

Unitatea de nvare nr. 3 Hortensia Papadat-Bengescu Gib I. Mihescu Anton Holban

Obiective educaionaleLa sfritul leciei, cursanii trebuie s tie: S sesizeze elementele care i particularizeaz pe cei trei prozatori n raport cu tendinele epocii S cunoasc particularitile celor trei universuri prozastice i s le identifice n textele eseniale S compare aceste universuri i s sesizeze asemnrile i deosebirile dintre ele

3.1. Hortensia Papadat - Bengescu3.1.1. De la subiectiv la obiectiv Citete, te rog, cu atenie, urmtorul fragment: n traiectoria literaturii doamnei Hortensia Papadat Bengescu nregistrm traiectoria literaturii romne nsei, n procesul ei de evoluie de la subiectiv la obiectiv. Cci, dei hibriditatea e posibil n orice stadiu de dezvoltare literar, genurile () i au evoluia lor fatal, dictat de propriile lor condiii de existen ; dac procesul firesc al poeziei lirice merge din afar nuntru pn la explorarea subcontientului, ndreptind n totul simbolismul ca un punct de evoluie normal, procesul poeziei epice nu poate fi dect invers, dinuntru n afar, prin exprimarea ct mai impersonal a obiectului. Procesul att de evident al obiectivrii literaturii romne se desvrete n acelai sens i nuntrul literaturii scriitoarei, dup cum, de altfel, se desvrete sau ar trebui s se desvreasc nuntrul literaturii oricrui scriitor ce izbutete s-i domine temperamentul prin reflecie sau, mai ales, s se supun determinismului obscur al genului literar n care lucreaz.3 E interesant c, vorbind despre proza Hortensiei Papadat Bengescu, Eugen Lovinescu crede c poate extinde observaiile prilejuite de aceast analiz la concluzii ce vizeaz ntregul fenomen prozastic romnesc. Mai mult chiar, el vede aici o legitate interno a genului n sine. Nu sunt convins c are ntrutotul dreptate. Proza romneasc nu a mers, pn azi, doar n direcia exprimrii impersonale a obiectului. Nici cea european. Jubilaia criticului sincronist este, ns, explicabil: avea un exemplu concret nu att al teoriilor sale, ct al scopului urgent care le mobilizase: literatura romn trebuia scoas de sub autoritatea tendenionismului i a lirismului smntoristo poporanist. La fel, din spaiul rural care, socialmente vorbind, ncetase s mai fie perimetru exclusiv de existen i de interes. E, deci, greu de spus dac evoluia de la subiectiv la obiectiv poate fi considerat o regul intrinsec a genului sau caracterizeaz un fenomen al prozei interbelice.3

Eugen Lovinescu: Istoria literaturii romne contemporane, Editura Minerva, Bucureti, 1981.

Literatura romn interbelic. Proza

27

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban Cert este, ns, c aceast tendin era necesar n contextul dat, pe care sunt convins c lai neles deja foarte bine. La fel de adevrat este c proza Hortensiei Papadat Bengescu se caracterizeaz vizibil prin aceast tendin. Scriitoarea i ncepuse cariera literar sub semnul tradiionalismului gruprii ieene de la Viaa Romneasc. Nu trebuie n nici un caz s nelegi din asta c proza acestei etape a scriitoarei ar avea vreo legtur cu orientarea ruralist a gruprii respective. Tematica rneasc este un element important, dar nu exclusiv pentru definirea tradiionalismului literar i pentru ncadrarea unui scriitor n aceast orientare. La fel de important este forma artistic. n cazul prozei, tradiionalitate nseamn subiectivitate i lirism. Cel puin sub aspectul mediului de via al personajelor, tematica primelor texte ale Hortensiei Papadat Bengescu este citadin, dar se caracterizeaz uneori n exces prin aceste trsturi specifice discursului epic tradiional. Primele trei volume ale scriitoarei Ape adnci, Sfinxul i Femeia n faa oglinzii aparin acestei etape pe care Eugen Lovinescu o situeaz sub semnul lirismului pur i al autoanalizei incisive. i tot el afirm c multe dintre textele acestei perioade au o form nedifereniat nc de impresionismul liric, n care consideraiile intelectuale, trase n jurul unor subiecte ntmpltoare, se mbin cu elanuri lirice i cu mici extaze, poeme n proz, ce nu ateapt dect cadena ritmului. n textul intitulat Dorina, la care se refer criticul, fr s extrag vreun citat, poi gsi i tu destule fragmente exemplificatoare. Iat unul: Am ntins braele s cuprind trunchiul, dar braele nu i-au putut face colan ; am netezit cu mna scoara aspr i prin mn s-a strecurat cntecul lemnului. i am rmas aa, cu braele ntinse, sorbind glasul care ca un fior picura din sufletul lemnului n sufletul meu. ntr-o alt dispunere grafic, fragmentul ar putea trece cu uurin drept poem. n orice caz, infuzia liric e masiv i confer unor astfel de texte o not adolescentin. Ca n acest fragment din Romanul Adrianei, n care, dei discursul liric se folosete de persoana a treia, notaia diafan se pstreaz: Acum i se prea c plutete uor. Patul se legna abia ca o albioar de zpad printre nori de zpad. Ameise! Apoi ceva o aps. O greutate mare de tot care se lsa peste ea dar nu o durea, fiindc ea era zpad. Pleoapele iar btur Tot alb! orul i prul dar ochii negri de tot. Un corb de zpad. O mn luase pe a ei i alta se sprijinea de plapum. Ochii surdeau frumos foarte frumos. Nu era corb. Era alt vietate din basmele zpezii. Limbajul, se vede, e cutat. Ca de altfel ]n toate produciile acestei perioade, din care se poate extrage i alctui o ntreag colecie de preioziti. Comparaii poetice: ca pasul cprioarei prin frunzi, ca o vioar cu strunele de snge, cum rde izvorul prin livad, ca prul pe sub frunz, ca argintu-n talger ; sau metafore elaborate, de efect discutabil ntrun text prozastic: lactul singurtii , gerul prsirii, candela sfritoare a nemaiisprvitei viei, sacul greu al aducerilor aminte, tulpina umerilor, fntna fr fund a deprtrii, fuiorul minii, pragul rece al plecrilor etc. E limpede c, n aceast etap, pentru Hortensia Papadat Bengescu a scrie nseamn a scrie frumos. Fr ndoial, multe dintre expresiile frumoase citate nu depesc caracterul simplei ornaii, avnd o funcie mai mult emoional dect caracterizant. Obinuinele i ateptrile cititorului format la coala literaturii impresionist lirice puteau fi satisfcute, dovad c n textele critice ale revistei Viaa Romneasc aceste prime producii ale scriitoarei sunt apreciate superlativ. Literatura romn interbelic. Proza 28

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban Admiraia manifestat de Garabet Ibrilleanu i Mihai Ralea se va micora ns cnd, ncepnd s frecventeze cenaclul Sburtorul i adoptnd modul creator practicat aici, prozatoarea i va aeza epica sub semnul obiectivitii. Va fi rndul lui Eugen Lovinescu i al celorlali sburtoriti s-i exprime entuziasmul. Noi nu putem spune, solomonian, dect c i unii i ceilali au dreptate. Pe lng ndreptirea aflat firesc n manifestarea spiritului de grup, i unii i ceilali formuleaz opinii corecte din punctul de vedere al orientrii pe care o susin. n articolul pe care i-l dedic n volumul Perspective (1928), de pild, Mihai Ralea formuleaz urmtoarea judecat: D-na Papadat Bengescu a debutat n literatur cu o serie de autoanalize, am zice, mai degrab, cu autopsihoanalize, n multe puncte remarcabile. Dsa a inaugurat un gen de lirism psihologic, analiznd arztor, pasional, anumite stri de puternic erotism feminin. Ca atare d-sa gsise i o form artistic care convenea perfect acestui gen. n afar de aceasta, ceea cer se observa uor la d-sa e inteligena. Nu fac alte comentarii nainte de a reproduce afirmaiile lui Eugen Lovinescu referitoare la textele aceleiai etape a creaiei Hortensiei Papadat Bengescu: Aceast putere de analiz, ca i atitudinea sincer pn la cinism fa de fenomenul sufletesc i, n specie, fa de feminitate, scoate literatura scriitoarei de sub romantismul i subiectivismul obinuit al literaturii feminine, ce se zbate ntre explozia liric i exuberana senzorial a contesei de Noailles, de pild, i sentimentalismul vaporos i sensibleria discret a celor mai multe scriitoare. Pasiunea este nsoit de interesul tiinific al cunoaterii prin disecarea sentimentelor pn n aderenele lor ultime. Dei materialul este exclusiv feminin, atitudinea scriitoarei rmne, aadar, brbteasc, fr sentimentalism, fr duioie, fr simpatie chiar, pornit din setea cunotinii pure i realizat, cu eliminarea dulcegriei, prin procedee riguros tiinifice, ceea ce-i constituie o not diferenial fa de ntreaga literatur feminin.4 Eu am deja o prere. E timpul s-i formulezi i tu una: Exerciiul nr.1 Compar opiniile celor doi critici i consemneaz-i, pe scurt, opinia.

Prerea mea este c, n esena lor, judecile celor doi critici nu difer prea mult. Le deosebete doar faptul c, n comentariul su, Mihail Ralea merge pn la valorizarea pozitiv (autoanalize n multe puncte remarcabile), n vreme ce Eugen Lovinescu rmne, oarecum prudent, la semnalarea elementelor care o deosebesc pe prozatoare de proza feminin obinuit. A aduga c, dei uneori este excesiv, limbajul metaforizant de care se folosete Hortensia Papadat Bengescu n primele ei volume este adecvat att materiei feminine, n esena ei, ct i atitudinii scriitoarei care nu este att de brbteasc pe ct afirm Eugen Lovinescu. O senzualitate vie, debordant deseori i, la fel de des, ncrcat de un erotism puternic dar neostentativ rzbate din Femeia n faa oglinzii i din destule alte texte ale acestei etape, n care, spune Ibrileanu, prozatoarea noteaz mnunchiuri de senzaii. Balaurul i Roman provincial reprezint, cum spune i criticul de la Sburtorul o etap tranzitorie spre obiectivarea.4

Eugen Lovinescu: Istoria literaturii romne contemporane, Editura Minerva, Bucureti, 1981

Literatura romn interbelic. Proza

29

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban Exaltarea liric se diminueaz, apele senzualitii se retrag, dei nu cu totul, spre a face loc observaiei atente, vii, minuioase. n Balaurul, de pild, personajul care observ i nregistreaz este Laura, sor de caritate n primul rzboi. Statutul acestui personaj e, ntr-o msur, simbolic: Laura se supune acestei experiene mai mult dect dramatice, spre a iei din sine i a estompa o dram particular, evident de ordin sentimental. Ea nu se mai privete att pe sine (ca multe eroine din primele texte), ct privete n afara ei, la dezastrele provocate de marea conflagraie: trupuri sfrtecate, chiar o inim btnd nc n pieptul sfiat al unui soldat (Omul cruia i se vedea inima), mizerie, snge, moarte. 3.1.2. Romanul obiectiv Izbnda maxim a scrisului Hortensiei Papadat Bengescu o reuesc, dei inegal, romanele din ciclul Halippa: Fecioarele despletite (1926), Concert din muzic de Bach (1927), Drumul ascuns (1932) i Rdcini (1938). Este un roman ciclic, pentru c unele personaje din diferite ramuri i generaii ale familiei Halippa se regsesc n cel puin dou din cele patru piese ale ansamblului: Lenora, Elena i Coca Aimee, doctorul Walter, Lina etc. Dac te numeri printre cei crora lectura acestor romane le-a prilejuit anumite insatisfacii, e timpul s i le explici, dar, aproape specialist n domeniu, s le i elimini. E evident c epica acestor romane nu mai seamn cu ceea ce au consacrat construciile tradiionale. E mult mai nceat, aproape stagnant. Nu se deruleaz multe evenimente n cuprinsul lor, iar ncercarea de a le repovesti, din aceast cauz, dificil. Sub acest aspect, romanele Hortensiei Papadat Bengescu contrariaz obinuinele de lectur ale cititorului format la coala desfurrilor epice ample i dense. De fapt, n romanele Halippilor, accentul se mut de pe evenimente exterioare, spre cele interioare, determinnd caracterul psihologic al acestor texte. Noutatea lor meritorie este de identificat n primul rnd la nivelul modalitilor narative. Romanciera se strduiete s desfoare un discurs narativ oarecum impersonal i rece. Acesta consemneaz de multe ori observaii fcute din unghiul unui anumit personaj al romanului, pe care, cu termenul lui Henry James, l numim personaj reflector, adic o contiin care ia act de ntmplri i le interiorizeaz i de la care vocea narativ preia perspectiva povestirii. Criticul Nicolae Manolescu analizeaz pe larg acest procedeu ntr-un cunoscut studiu, din care extrag un fragment lmuritor: personajul reflector este unul cruia i revine sarcina de a interioriza aciunea: de capacitatea lui de a simi i nelege depinde gradul informrii cititorului, ntr-un roman n care autorul se pronun rareori direct, n numele su propriu, prefernd s recurg la unul sau la mai multe personaje ca la nite purttori de cuvnt.5 n primul roman al ciclului, Fecioare despletite, sarcina personajului reflector o are Mini, prin contiina i sensibilitatea creia sunt prezentate celelalte personaje i evenimentele lor existeniale. n Concert din muzic de Bach numrul reflectorilor se multiplic: Nory, Lic Trubadurul, Maxeniu, de exemplu, dar nu numai ei, preiau pe secvene de diferite lungimi aceast sarcin. Procedeul scade n eficien pe parcursul celorlalte dou romane ale ciclului, dar, att ct este folosit, o ferete n bun parte pe romancier de capcanele subiectivitii, adic ale interveniei directe n text. n afara acestui procedeu obiectivitatea se obine prin voina de a5

Nicolae Manolescu: Arca lui Noe. Eseu despre romanul romnesc, vol. II, Editura Minerva, Bucureti, 1981

Literatura romn interbelic. Proza

30

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban menine discursul narativ n tonuri impersonale. Chiar un enun de la nceputul romanului Concert din muzic de Bach indic aceast tendin: Se aude sunnd. Astfel de tehnici i dezvluie nu numai caracterul de noutate n literatura romn, dar i utilitatea, cci misiunea cea mai spectaculoas a acestor romane investigaia psihologic este i destul de delicat. 3.1.3. Dimensiunea psihologic Trebuie spus de la nceput c puine personaje ale acestor romane se caracterizeaz prin psihologii analizabile n ordinea normalitii. Ada Razu i Lic Trubadurul sunt, n orice caz, ntre ele. Dincolo de extracia ei social i de situarea n raport cu descendenii blazonai ai lumii bune, finreasa merit s ne opreasc o clip atenia pentru c este un exemplu de personaj care a avut parte de judeci negative nu destul de justificate, prin comentariile din manualele colare i chiar n unele texte critice. i sunt adesea acuzate incultura, trivialitatea, instinctualitatea, adulterismul cinic etc. Acuze grele, pe care personajul nu le merit n totalitate. Avem a lmuri, de pild, dac adulterul Adei Razu e dictat de pura instinctualitate sau are o motivaie psihologic bine determinat. S reconstituim, pe scurt, circumstanele. Cstorit cu prinul Maxeniu, printr-un contract reciproc avantajos, Ada Razu l respect ntocmai, onorndu-i i obligaiile conjugale, inclusiv, pn la un punct, n planul fidelitii. Consortul este ns mcinat de o boal incurabil care l ruineaz fizic (i psihic) i l transform, curnd, ntr-o epav. Episodul apariiei lui Lic i al opiunii adulterine a Adei pe acest fond se petrece. Scena e simbolic n datele ei eseniale: cei doi soi sunt n trsur, iar Maxeniu, slbit, scap hurile, dovedindu-se incapabil s mai preia controlul asupra cailor care, gonind orbete, le pun viaa n pericol. Aflat ntmpltor n cadru, Lic intervine i i oprete cu un gest sigur i brbtesc. Nu e greu de neles c, pentru o femeie ca Ada Razu, robust, sntoas, cu simurile intacte i cerinele biologice la fel, opiunea erotic e una singur. Psihologia celor mai multora dintre personaje este ns marcat, cu diferite msuri, de maladiv. Buna Lina i-a mpovrat contiina cu pcate mai vechi. Are un copil tinuit, rezultat dintr-o legtur incestuoas cu Lic Trubadurul, care i este vr. i-a trit aventuros anii studeniei i a fcut greeala s-i mrturiseasc generozitatea erotic lui Rim, care i va deveni so: tii, n facultate, eu, cu bieii E limpede c prin aceast impruden i-a asumat statutul de complet subalternitate psihologic fa de brbatul care a trecut peste prejudeci (cea a virginitii fiind foarte puternic n epoc) i a luat-o de nevast. l va coplei cu grija, atenia i afeciunea ei, n timp ce doctorul Rim se va rsfa gndind compensaii i mai mari pentru gestul su generos. La rndul su, doctorul s-a ales cu o frustrare: s-a nsurat nu numai cu o femeie mai deloc atrgtoare, dar i cu o fecioar despletit. Frustrarea se cere compensat printr-un act de rzbunare erotic, iar prilejul i-l ofer Sia, fiica Linei. nc adolescent i deloc feminin, greoaie, diform, n orice caz fr nici o calitate care ar putea inspira vreo atracie libidinal, Sia are o psihologie rudimentar, loc al multor i grave confuzii. Cum singurul ei reper existenial cert este Lic, acesta n persoana lui ea identific laolalt tatl, prietenul i iubitul, nutrind pentru el un impuls incestuos. Neglijat de Lic prin toate ipostazele sale, Sia amenin c se va da lui Rim (adic altui brbat) i i concretizeaz ameninarea. Literatura romn interbelic. Proza 31

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban Elena Drgnescu? Cu ce e mai bun? Sau mai rea?: n ordinea judecilor literare nu operm cu msuri morale. A zice chiar c, n acest sistem de valori specifice, ea este doar o schi nereuit dup o natur uman care s-ar fi vrut, probabil, ideal. Adic distins, rafinat intelectual i artistic, doritoare de o iubire romantic (autentic?!) n afara prozaismului conjugal cotidian i chiar nocturn. Elena aspir la modele care sunt mult prea largi pentru ea. Rvna pe care o pune n organizarea concertului nu are motivaii consistente i convingtoare. Nici dragostea pentru muzicianul Marcian nu pare a fi dect un mod prin care eroina i ilustreaz prerea despre sine. n ambele ipostaze, distinsul personaj afirm o imagine mai curnd snoab.

3.2. Gib I. Mihescu3.2.1. Sumar al receptrii critice Gib I. Mihescu a tri puin (cnd s-a stins, rpus de tuberculoz, n 1935, avea doar 41 de ani), dar a publicat dou volume de nuvele (La Grandiflora i Vedenia) i cinci romane (Braul Andromedei, Rusoaica, Femeia de ciocolat, Zilele i nopile unui student ntrziat i Donna Alba). Receptarea prozei sale, n epoc i de-a lungul timpului, a fost destul de contradictorie. Eugen Lovinescu, de pild, nu-i iubete nuvelele i le caracterizeaz, mai cu seam pe cele din volumul La Grandiflora, n termeni ri i categorici: credem c de la Vasile Pop, cu Domnia Viorica, nici un scriitor nu s-a scobort mai adnc n extravagan, n vulgaritate, n trivial i n bombastic ca d. Gib Mihescu. i mai reproeaz lipsa de discreie i de delicatee, viziunea grotesc i halucinat. E, fr ndoial, mult exagerare n aceste judeci lovinesciene. Dei se strduiete s fie obiectiv, criticul nu e totdeauna drept. Prozatorul fcea parte din gruparea de la Gndirea, iar adversitatea modernitilor fa de ideologia profesat acolo e posibil s fi influenat i ea aceste judeci. Pe de alt parte, e limpede c formaia clasic a criticului l fcea inapt s accepte indiscreia i nedelicateea observaiei i a limbajului. Pe de alt parte, dei i public n paginile Vieii Romneti cteva nuvele, nici Garabet Ibrileanu nu pare a fi mai receptiv la textele scriitorului, asupra crora nu se pronun explicit. George Clinescu e mai binevoitor n analizele pe care le dedic romanelor Rusoaica i Donna Alba, dar se simt rezervele asemntoare celor exprimate de Eugen Lovinescu. Mai ncoace, n studiul citat deja de cteva ori pe parcursul acestor lecii, Ovid S. Crohmlniceanu admite nscrierea lui Gib Mihescu n familia scriitorilor de filiaie dostoievskian, dar constat c prozele lui sunt mai mult fie clinice, fr s suscite ntrebri rscolitoare asupra rosturilor existenei omeneti. Evident, cei mai entuziasmai de talentul lui Gib Mihescu au fost, n epoc, scriitorii de la revista Gndirea care apreciau superlativ acuitatea analizei psihologice a prozelor sale. Indiferent de diversitatea acestor judeci, Gib Mihescu atinge, fr ndoial, performane notabile n proza de observaie i de analiz psihologic i acesta este, de fapt, rostul de a-l discuta pe scurt aici, imediat dup Hortensia Papadat Bengescu. 3.2.2. Psihologiile obsesionale In cele mai multe scrieri ale sale, prozatorul prezint psihologii obsesionale. n nuvele, obsesiile au naturi diverse. Literatura romn interbelic. Proza 32

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban n Semnele lui Dnu avem de a face cu o ciudat obsesie anticipativ de care se simte apsat un modest ef de gar. Lui Grigore Dnu i-au murit civa copii bolnavi de malarie i numai o fat a supravieuit. Frica chinuitoare de a nu o pierde i pe aceasta l duc prad unor stri maladive, halucinatorii. Obsedat de spaima c-i va muri fiica, Grigore Dnu contribuie halucinatoriu la accidentul feroviar n care se va petrece tragedia. Cpitanul Naicu, din Vedenia, care, obsedat de teama c soia lui s-ar putea lsa ispitit de primitivitatea viril a soldatului Anton, i nsceneaz moartea i apare pe neateptate pentru a o surprinde. Fidel pn atunci, dar la rndul ei terorizat de spaime, Aurelia, n nevoia disperat de protecie, chiar se las posedat de ordonan. Acelai tip de obsesie l chinuiete pe Glogovan, brbatul din ntmplarea, a crui nchipuire e bntuit maladiv de imaginea Fantoei, soia sa, violat de civa tlhari, dar trind nu ruinea, ci voluptatea actului. n cele din urm, episodul se petrece, aidoma, n realitate, iar personajul i va prelungi, obsesiv, incertitudinea n privina interpretrii comportamentului real al Fantoei. Aproape identic funcioneaz psihologia obsesiv anticipativ a lui Botoran, personajul nuvelei Poarta de fier. Asemenea lui Glogovan, el i imagineaz, comaresc, c femeia sa, oarecum constrns de mprejurri, l va nela cu alt brbat. Obsesia lui pare a se concretiza ntr-o realitate care i va rmne ceoas i i va prelungi nelinitea incertitudinii. Nu se ntmpl, de altfel, prea des, ca obsesiile personajelor gibmihesciene s-i gseasc a rezolvare cert, indiferent care ar fi natura lor. De cele mai multe ori, deznodmntul sporete confuzia acestor psihologii aflate n cutarea unei clarificri. Aa se petrec lucrurile n nuvelele Vedenia, Tabloul, La Grandiflora sau n romanul Zilele i nopile unui student ntrziat. n acest din urm exemplu, ca i n celelalte romane ale scriitorului, obsesia este de natur erotic. Personaje masculine cu o existen predispus la risipire, se proiecteaz bovaric n iubiri ideale ntruchipate de femei constituite i ele din datele idealitii. Expert al cuceririlor sexuale n rndul femeilor de o condiie spiritual modest, Mihnea Biatu (Zilele i nopile unui student ntrziat) crede c a gsit n Arina Velovan femeia ideal. i schimb armele seduciei, nlocuindu-le cu instrumentele curtoaziei superior intelectuale. Oferta se dovedete neinspirat, cci femeia sa ideal prefer tocmai armele asaltului senzual i cedeaz fr prea multe deliberri unui alt brbat, care tie s le foloseasc adecvat i cu o ispititoare vulgaritate. Cam n acelai chip eueaz i proiecia erotic a lui Andrei Lazr din romanul Braul Andromedei. n mod natural sau deliberat, personajul d ctig de cauz preocuprilor sale intelectuale tocmai cnd femeia rvnit obsesiv a venit s i se ofere. Chiar dac nu cu egal artisticitate, prozele lui Gib I. Mihescu vdesc un scriitor nzestrat caliti remarcabile de analist al psihologiilor obsesionale aflate n zona de interferen dintre normalitate i maladiv. Cea mai izbutit dovad a acestor caliti este romanul Rusoaica.

Exerciiul nr.2:Citete romanul Rusoaica. Prezint pe scurt natura obsesiei lui Ragaiac i mecanismele psihologice din care se constituie aceasta:

Literatura romn interbelic. Proza

33

3. Hortensia-Papadat Bengescu. Gib. I. Mihescu. Anton Holban

3.3. Anton Holban3.3.1. Obsesia morii Criticului erban Cioculescu romanul Ioana i prilejuia aceast caracterizare: Anton Holban este prin excelen roman


Recommended