Date post: | 08-Apr-2016 |
Category: |
Documents |
Upload: | robert-alexandru |
View: | 29 times |
Download: | 7 times |
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE ECONOMIE ŞI ADMINISTRAREA
AFACERILOR
PROIECT
Coordonator
Lect. Univ. Dr. ADINA BURICEA BĂLAN
Student
ZDRENGHEA ALEXANDRU ROBERT
2014
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE ECONOMIE ŞI ADMINISTRAREA AFACERILOR
DEPARTAMENTUL STATISTICĂ ŞI INFORMATICĂ ECONOMICĂ
Realizarea unei aplicaţii multimedia
folosind Pinnacle Studio
Coordonator Lect. Univ. Dr. ADINA BURICEA BĂLAN
Student
ZDRENGHEA ALEXANDRU ROBERT
2014
CUPRINS
1. DESCRIEREA DOMENIULUI DE APLICAŢIE ................................................. 5
1.1 Studiul cerinţelor ............................................................................................ 5
1.2 Modelul cazurilor de utilizare ......................................................................... 5
1.3 Detalierea cazurilor de utilizare....................................................................... 7
1.4 Alte aplicaţii utilizate în domeniu.................................................................... 9
2. ANALIZA ŞI MODELAREA COMPORTAMENTALĂ.................................... 10
2.1 Obţinerea diagramelor de secvenţă şi diagramelor de colaborare .................... 10
2.1.1 Diagrama de secvenţă ............................................................................. 10
2.1.2 Diagrama de colaborare .......................................................................... 11
2.2 Modelarea claselor de obiecte ....................................................................... 12
2.3 Dinamica claselor ......................................................................................... 13
2.4 Diagrama de activitate .................................................................................. 15
3. DETALIEREA INTERFEŢEI............................................................................ 16
3.1 Modelul interfeţei ......................................................................................... 16
3.2 Descrierea interfeţei ..................................................................................... 17
INTRODUCERE
Tema aleasă de mine se numeşte „Utilizarea Pinnacle Studio în dezvoltarea unei aplicaţii
multimedia”, iar prin aceast tip de aplicaţie se doreşte realizarea de diverse prezentări video din domenii diverse cum ar fi: învăţământ, sănătate, teatru şi diverse evenimente culturale, reclame şi activităţi de promovare şi multe altele. Voi descrie o aplicaţie de prezentare a specializării
Informatică Economică din cadrul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor utilizând Pinnacle Studio versiunea 17. Această aplicaţie urmăreşte prezentarea şi promovarea specializării în
rândul tinerilor, elevi de liceu sau nu prin: distribuirea unor copii video în liceele din oraş postarea prezentării pe website-ul FEAA în secţiunea destinată specializării Informatică
Economică. realizarea unei secvenţe video de scurtă durată utilizate ca şi reclame pe diverse website-
uri locale sau regionale. rularea prezentării în cinematografe, restaurante şi alte locaţii populate de tineri.
Necesitatea unei astfel de prezentări video porneşte de la ideea că cei mai mulţi dintre tineri
nu îşi mai doresc să îşi continue studiile şi se limitează doar la învăţământul obligatoriu. Este important ca elevii să fie instruiţi încă din liceu despre ce înseamnă facultatea şi studiul universitar;
de asemnea trebuie să le fie prezentată importanţa studiilor pentru o carieră de succes. Scopul aplicaţiei este realizarea unei prezentări care să vină în ajutorul unui număr cât mai
mare de utilizatori, atât elevi sau studenţi cât şi cadrelor didactice care se ocupă cu prezentarea şi
înregistrarea noilor studenţi. Acest lucru avantajază foarte mult cadrele didactice ce se ocupă cu prezentarea şi promovarea specializării Informatică Economică.
O astfel de aplicaţie video se bazează pe fenomenul de „flicker”, abilitatea sistemului vizual
uman de a fuziona imagini succesive într-o singură imagine în mişcare. Aceasta rulează pe orice media player cum ar fi: Windows Media Player, VLC, BS Player, KM Player, Real Player sau alte
video playere asemănătoare celor mai sus menţionate. Marele avantaj al unei astfel de aplicaţii este că poate rula pe aproape orice sistem de calcul
indiferent de componentele hardware pe care le posedă, iar accesul la aceasta este accesibil pentru
orice tip de utilizator. De asemenea un alt avantaj îl reprezintă cheltuielile mici necesare pentru realizarea şi editarea acestei aplicaţii.
Prezentarea video se încadrează într-o aplicaţie multimedia adaptată la cerinţele solicitate pentru crearea unei prezentări a specializării de Informatică Economică. Reamintim că o aplicaţie multimedia este de fapt o aplicaţie ce utilizează cel puţin unul dintre text, audio, imagini, grafică,
animatie sau video în scopul realizării unor aplicaţii de uz general cum ar fi: teleconferinta video, lectura distribuita in invatamantul superior, telemedicina, medii de lucru in cooperare şi multe altele.
Aplicaţia îşi propune să raspundă cu succes problemelor pe care le ridică la momentul actual sistemul de învăţământ universitar în ceea ce priveşte promovarea specializărilor existente la nivelul fiecărei facultăţi prin filmuleţe ce au ca scop atragerea elevilor către studenţie. Realizarea
aplicatiei se bazează pe conceptele multimedia şi pe tehnica de editare video oferită de programul Pinnacle Studio, iar pentru analiza şi proiectarea aplicaţie a fost ales limbajul unificat de modelare
UML. Aceasta este dependentă de o altă aplicaţie software, Pinnacle, utilizată pentru realizarea
secvenţei video dar este dependentă dar nu în mare măsură şi de componenta hardware pentru o
bună şi eficientă utilizare. Sper ca filmuleţul realizat să fie pe placul noilor studenţi dar şi a cadrelor didactice ce aparţin sau nu departamentului de Informatică Economică şi să îşi îndeplinească rolul
cu succes, iar locurile disponibile să fie ocupate pe deplin.
1. DESCRIEREA DOMENIULUI DE APLICAŢIE
1.1 Studiul cerinţelor
Problema propusă spre rezolvare se încadrează în domeniul multimedia dar şi în domeniul
de marketing, având ca scop prezentarea şi promovarea specializării Informatică Economică a
Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universtăţii din Craiova prin
intermediul unei aplicaţii video concepută cu ajutorul programului software „Pinnacle”. Obiectivul
principal al acestei aplicaţii este de a prezenta şi promova specializarea mai sus amintită în rândul
elevilor şi potenţialilor studenţi. Acum se pune problema cum am putea să îi atragem pe viitorii
studenţi într-un număr cât mai mare către această specializare. Există câteva modalităţi, simple şi nu
foarte costisitoare cum ar fi publicitatea în locaţiile populate de tineri sau prezentări speciale
realizate în incinta universităţii. Toate acestea vor fi realizabile datorită aplicaţiei video realizată de
mine, aceasta fiind integrată în diverse servicii de web, reclamă şi alte aplicaţii de acest gen. Astfel
aplicaţia va fi complet funcţională şi îşi va îndeplinii rolul cu succes.
Aplicaţia va fi realizată cu ajutorul programului software „Pinnacle” având o lungime de
până în cinci minute fiindcă eu consider că este o dimensiune suficientă pentru a nu plictisi
auditoriul dar nici pentru a-l lăsa indiferent. La realizarea secvenţei video voi urma punct cu punct
regulile de realizarea a unui clip video şi voi încerca să ofer o calitate a aplicaţie de nivel superior.
De asemenea voi ţine cont de principiile multimedia în ceea ce priveşte clipurile video şi audio ce
vor fi captate cu ajutorul unei camere de filmat şi editate cu ajutorul tehnologiei digitale. Aceasta va
avea extensia „ .mp4” pentru a salva din memoria unităţilor de stocare, iar rezoluţia va fi de
1024x720 pentru a putea fi urmărit pe orice tip de ecran. Voi pune la dispoziţie conţinutul video
tuturor utilizatorilor în diverse extensii cum ar fi 3gp pentru telefoane mobile, „ .mkv” pentru video
playere, „ .mov” pentru apple ş.a.m.d.
1.2 Modelul cazurilor de utilizare
În urma descrierilor făcute în studiul cerinţelor se conturează urmatoarele cazuri de utilizare:
realizarea proiectului video (proiectare, filmare şi montare);
conectarea utilizatorilor la aplicaţiile suport pentru clipul video;
vizualizarea prezentării găzduită pe un website, cum ar fi website-ul facultăţii;
vizualizarea prezentării prin intermediul unui video player local sau online;
vizualizarea videoclipului în locuri publice, cum ar fi: cinematograful, restaurante şi alte
locuri specifice tinerilor;
vizualizarea secvenţei video cu ajutorul dispozitivelor (televiziune, telefoane mobile, tablete
şi alte dispozitive ce pot reproduce secvenţele video);
deconectarea utilizatorilor de la aplicaţiile suport pentru clipul video;
Actorii care interactionează cu aplicaţia sunt următorii:
Administratorul aplicaţiei - se ocupă cu accesul utilizatorilor la aplicaţie.
Proiectantul aplicaţiei - se ocupă de scenariul videoclipului şi recuzita folosită.
Cameramanul - se ocupă de capturarea secvenţelor video din lumea reală direct pe peliculă.
Expertul în montaj - se ocupă de partea tehnică a filmului, având rolul de a sincroniza
dialogurile, zgomotele, mixajul şi înregistrarea muzicii, subtitrarea etc.
Operatorul - se ocupă de prezentarea, cu tirajul copiilor de film, realizează diverse date
statistice al filmului şi multe alte atribuţii.
Utilizatorul - vizionează conţinutul video al aplicaţiei. Diagrama generală a cazurilor de utilizare este prezentată în Figura 1.1 şi cu ajutorul ei se
poate delimita aria de cuprindere a sistemului şi se pot identifica cerintele acestuia.
Figura 1.1 Diagrama generala a cazurilor de utilizare
1.3 Detalierea cazurilor de utilizare
I. Realizarea proiectului video – constă în totalitatea aplicaţiilor necesare pentru obţinerea
produsului video aflat în etapa premergătoare interacţiunii cu utilizatorii. Acestui caz de
utilizare îi corespund următoarele elemente:
Actorii principali sunt: proiectantul, cameramanul şi expertul în montaj. Ei sunt cei mai
importanţi şi reprezintă minimul de personal necesar pentru realizarea unui film.
Fluxul principal de evenimente constă în cele trei activităţi desfăşurate de cei trei actori
mai sus menţionaţi. Activităţile prestate de cei trei sunt denumite după tipul activităţii
desfăşurate: pentru proiectante activitatea desfăşurată se numeşte „proiectare”, pentru
cameraman se numeşte „filmare”, iar pentru expertul în montaj se numeşte „montare”.
Fluxul alternativ de evenimente constă într-o condiţie importantă şi anume dacă unul
dintre cei trei nu îşi desfăşoară activitatea aşa cum trebuie proiectul video nu va fi
realizat corect şi astfel se vor relua cele trei activităţi sau în cel mai rău caz se va renunţa
la proiectul respectiv.
II. Conectarea utilizatorilor – constă în operaţia de autentificare a utilizatorilor în cadrul unei
platforme ce găzduieşte conţinutul video al aplicaţiei. Acestui caz de utilizare îi corespund
următoarele elemente:
Actorii principali sunt: administratorul, operatorul şi utilizatorul. Pentru a putea să-şi
desfăşoare activităţile administratorul şi operatorul trebuie să se autentifice la aplicaţie la
fel ca şi utilizatorii însă cu conturi diferite.
Fluxul principal de evenimente constă în:
Introducere numelui de utilizator şi a parolei.
Programul verifică corectitudinea informaţiilor introduse.
Dacă informaţiile sunt corecte, atunci se permite accesul utilizatorului în sistem, iar cazul de
utilizare se incheie.
Fluxul alternativ de evenimente verifică dacă informaţiile nu sunt corecte:
Se afisează un mesaj de eroare şi se solicită reintroducerea numelui de utilizator şi a parolei.
Utilizatorul poate relua autentificarea, adică se realizeze fluxul principal de evenimente.
Utilizatorul renuntă, iar cazul de utilizare se termină.
III. Administrare – constă în actiuni prin care se adaugă/modifică/şterg informaţii despre
utilizatori şi prin care se actualizează lista de servicii oferite utilizatorilor. Acestui caz de
utilizare îi corespund următoarele elemente:
Actorul principal este: administratorul de sistem.
Fluxul principal de evenimente constă în:
Cazul de utilizare autentificare utilizator pentru logarea utilizatorului cu drept de
administrator.
Setează nume şi parolă pentru utilizator.
Setează drepturile de utilizare a aplicaţiei.
Adaugă informaţii despre utilizator.
Salvează în baza de date.
În figura 1.2 putem să observăm cazul de administrare în detaliu:
Figura 1.2 Diagrama detaliată a cazului de utilizare „administrare”
IV. Vizualizarea conţinutului video – constă în vizionarea efectivă a materialului video realizat
de către producători. Acest caz de utilizare este condiţionat de cazul de conectare, altfel
acesta nu poate exista. Acestui caz de utilizare îi corespund următoarele elemente:
Actorul principal este: utilizatorul, indiferent că acesta este administrator, operator sau
simplu utilizator.
Fluxul principal de evenimente constă în:
După conectarea la platforma ce găzduieşte conţinutul video, utilizatorii pot viziona
materialul video cu ajutorul unui video player.
Utilizatorii pot viziona secvenţa video la ce rezoluţie doresc în funcţie de ce le permite şi
dispozitivul hardware.
Aceştea au posibilitatea de a viziona videoclipul în diverse dimensiuni cum ar fi: normal,
wide sau fullscreen.
După ce filmul se termină, video playerul oferă posibilitatea de a revedea conţinutul filmului
şi astfel cazul se reia.
V. Deconectarea utilizatorilor - constă în operaţia de deconectare a utilizatorilor în cadrul
platforme ce găzduieşte conţinutul video al aplicaţiei. Acestui caz de utilizare îi corespund
următoarele elemente:
Actorii principali sunt: administratorul, operatorul şi utilizatorul.
Fluxul principal de evenimente constă în:
Apăsarea butonului de deconectare.
Dacă utilizatorul a fost deconectat cu succes, acesta este informat printr-un mesaj de
deconectare, dacă nu va fi afişat un mesaj de avertizare că acesta nu a fost deconectat.
Aceste cazuri de utilizare nu sunt foarte dific ile, aceste operaţiuni pot fi realizate de orice fel
de utilizator indiferent de nivelul său de pregătire sau de vârsta. Pentru utilizator nu este foarte
relevant ceea ce face administratorul de sistem sau producătorii clipului video ci pentru ei contează
foarte mult ceea ce văd, iar acest lucru poartă denumirea de interfaţă.
Diagrama 1.3 descrie desfăşurat întregul process al cazurilor de utilizare implicând toţi
actorii enumeraţi mai sus şi toate ipostazele în carea aceştea se află:
Figura 1.3 Diagrama completă a cazurilor de utilizare
1.4 Alte aplicaţii utilizate în domeniu
Pentru utilizator nu contează foarte mult ceea ce face administratorul de sistem sau
producătorii clipului video ci pentru ei contează ceea ce văd, iar acest lucru poartă denumirea de
interfaţă. Această interfaţă trebuie să fie cât mai simplă şi intuitivă pentru utilizator astfel încât
interacţiunea cu sistemul să fie cât mai facilă între operatorul uman şi sistem. Utilizatorul trebuie să
aibă doar noţiuni elementare despre utilizarea unei aplicaţii cu interfaţa grafică precum şi despre
navigarea în cadrul unui site web. Aceste două lucruri sunt ceva normal printre utilizatorii din zilele
noastre, care citesc ziare, reviste, enciclopedii ş.a. folosind un browser web, cât despre interfaţa unei
aplicaţii aceştea folosesc tot felul de programe ce realizează diverse lucruri.
Obţinerea unei interfeţe intuitive se realizează prin integrarea naturală a elementelor de
raportare, analiză şi monitorizare a performanţelor activităţilor realizate. O aplicaţie intuitivă
presupune ca utilizatorii să poată naviga cu uşurintă de la meniuri şi tabele de performanţă către
rapoarte şi analize fără a fi nevoiţi să folosească o multitudine de instrumente şi să interacţioneze cu
diverse interfeţe de lucru.
Se doreşte ca aplicaţia noastră să fie atractivă şi să aibă popularitate în rândul tinerilor, având
scopul de a atrage cât mai mulţi studenţi către specializarea Informatică Economică din cadrul
Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor. Suportul ce găzduieşte aplicaţia trebuie să fie
un produs software accesibil oricărei categorii de utilizatori ai unui calculator. Platforma ce
găzduieşte clipul video trebuie să fie cât mai comună, iar pentru acest lucru este necesară realizarea
unor interfeţe dedicate în funcţie de rolul utilizatorului: administrator, operator, producători,
utilizator.
Aplicaţiile utilizate în domeniul proiectării şi editării video sunt foarte multe însă cele mai
importante aplicaţii sunt:
La nivel de începători, printre cele mai utilizate aplicaţii sunt:
- Windows Movie Maker – editor video şi program utilitar pentru sistemul de operare
Windows ;
- Video Pad – editor video produs de NCH Software;
- Sony Studio – editor video produs de firma Sony;
- Corel Video Studio – parte din suita Corel;
- Magix Movie Edit – face trecerea către editoarele video profesionale;
La nivel de profesionişti, printre cele mai utilizate aplicaţii sunt:
- Adobe Premiere Pro – cel mai folosit editor video în lumea Windows;
- Final Cut Pro – editor video profesionist produs de Apple;
- Sony Studio Pro – editor video produs de firma Sony;
- Magix Movie Edit Pro – face trecerea către editoarele video profesionale;
- Pinnacle Studio – editor video profesionist uşor de folosit;
Contează foarte mult şi platforma unde filmul va fi încărcat şi pus la dispoziţia utilizatorilor.
Tehnologia folosită şi modul de realizare a aplicaţie sunt importante pentru a obţine performanţe
maxime. Tehnologia performantă este pusă la dispoziţie de website-uri de profil cum ar fi
youtube.com, google.com, bing.com şi alte platforme video. Indiferent de modul de utilizare al
aplicaţiei video, este important ca toate categoriile de utilizatori implicate să aibă acces la acelaşi
conţinut.
2. ANALIZA ŞI MODELAREA COMPORTAMENTALĂ Modelarea comportamentală face referire la fluxul de evenimente necesare pentru realizarea
şi utilizarea aplicaţiei video care constă în modelarea circuitului mesajelor şi interacţiunilor între obiecte.
2.1 Obţinerea diagramelor de secvenţă şi diagramelor de colaborare
2.1.1 Diagrama de secvenţă
Diagramele de secvenţă descriu din punct de vedere cronologic interacţiunea obiectelor
identificând mesajele schimbate între obiecte ca raspuns la un eveniment împreună cu secvenţa
mesajelor specifice fiecărui obiect. Cu ajutorul diagramelor de secvenţă se realizează vizualizarea
intercomunicării claselor având ca scop reprezentarea ordinii evenimentelor.
Diagrama de secvenţă a întregului proces de utilizare a aplicaţiei video găzduită de un
anumit tip de platformă informaţională este reprezentată în figura 2.1:
Figura 2.1 Diagrama de secvenţă a utilizării aplicaţiei
Paşii parcurşi de un pacient pentru a obţine accesul la conţinutul aplicaţiei video sunt
reprezentaţi în figura de mai sus.
Fiecare utilizator pentru a avea acces asupra secvenţei video au obligaţia de a se conecta la
platforma ce găzduieşte conţinutul video. Acest lucru se poate realiza prin utilizarea unui browser
web dacă vorbim de o platformă aflată la distanţă sau printr-un nume de utilizator şi o parolă dacă
vorbim de o aplicaţie instalată local pe calculatorul utilizatorului.
După ce este validată operaţiunea de conectare, utilizatorul ajunge faţă în faţă cu interfaţa
aplicaţiei. Utilizatorul vizualizează datele apărute pe terminalul calculatorului şi lansează comanda
de a vizualiza conţinutul video al aplicaţiei. Pe durata vizionării conţinutului video, utilizatorul
rămâne conectat la platforma ce găzduieşte materialul video.
În final, după ce a terminat de vizualizat, utilizatorul poate să rămână conectat la platformă
pentru a realiza alte operaţiuni sau în mod normal acesta se va deconecta de la platformă. După ce
este validată deconectarea, utilizatorul este atenţionat cu un mesaj de deconectare în caz contrar
acesta va fi alertat cu un mesaj de eroare de deconectare.
2.1.2 Diagrama de colaborare
Diagrama de colaborare permite concentrarea asupra unei anumite clase şi ajută la rafinarea
diagramei claselor, adăugand diferite atribute şi operaţii. Este interesantă interacţiunea ce se produce
se produce între diagramele de secvenţă şi diagramele de colaborare, ambele diagrame oferind
puncte de vedere diferite ale aceleiaşi informaţii. Diagrama de colaborare a întregului proces de
utilizare a aplicaţiei video găzduită de un anumit tip de platformă informaţională este reprezentată în
figura 2.2:
Figura 2.2 Diagrama de colaborare a utilizării aplicaţiei
Se produce exact acelaşi flux de evenimente descris mai sus la diagrama de secvenţă însă
tratează problema puţin diferit. Utilizatorul se conectează, vizualizează şi se deconectează într-un
mod similar însă aceste procese sunt înlănţuite. Diagrama de colaborare se ocupă cu studiul
asocierilor statice si comportamentele dinamice ale obiectelor implicate in interacţiune ajutând la
clarificarea contextului.
2.2 Modelarea claselor de obiecte
Cea mai importantă diagramă în cadrul analizei şi realizării aplicaţiilor este diagrama
claselor având ca scop de a structura natura statică a claselor. În figura 2.3 este prezentată diagrama
claselor şi asocierile ce se stabilesc între clasele obţinute:
Figura 2.3 Diagrama de clase a utilizării aplicaţiei
Diagrama de mai sus poate fi explicată astfel:
- cei trei producători (proiectantul, cameramanul şi expert în montaj) participă la realizarea
conţinutului video ce va fi pus la dispoziţia utilizatorilor.
- aplicaţia este formată din conţinutul video şi platforma ce îl găzduieşte pe acesta.
- administratorul se ocupă de gestionarea accesului utilizatorilor la aplicaţie în cadrul unei
anumite pltforme ce găzduieşte materialul video.
- operatorul are rolul de a face posibilă interacţiunea între aplicaţie şi utilizatori, uneori acesta
poate prezenta conţinutul video în faţa unui auditoriu.
- utilizatorul interacţionează direct cu aplicaţia respectiv cele două componente ale sale.
2.3 Dinamica claselor
Conform UML, o stare este o condiţie sau o situaţie din momentul existenţei unui obiect care
satisface în acel moment anumite condiţii, efectuează anumite activităţi sau aşteaptă anumite
evenimente. Diagramele de stare identifică evenimentele care fac tranziţia unui obiect dintr-o stare
în alta. În figura 2.4 este prezentată „Diagrama de stare a utilizării aplicaţiei”:
Figura 2.4 Diagrama de stare a utilizării aplicaţiei
Utilizatorul se va autentifica sau nu la platforma ce găzduieşte secvenţa video realizată de
producători. Dacă conectarea va fi reuşită utilizatorul va fi redirecţionat către locul unde este stocat
conţinutul video dacă nu se va reuşii conexiunea utilizatorul va rămâne în afara aplicaţiei. Dacă va
reuşi să se conecteze, utilizatorul are posibilitatea de a viziona conţinutul video al prezentării
specializării Informatică Economică. După acest lucru, utilizatorul se va deconecta, iar dacă aceasta
va fi reuşită, el poate accesa o altă aplicaţie însă dacă deconectarea nu va reuşii acesta se va întoarce
la conţinutul video. Aplicaţiile corect realizate nu vor crea mari probleme, iar dacă problemele apar
pentru o aplicaţie acestea pot fi rezolvate prin adăugări de patch-uri sau programe de fixare a
erorilor create ca şi actualizări ale aplicaţiei.
2.4 Diagrama de activitate
Pentru o mai bună întelegere a operaţiilor, în special a celor complexe, se realizează
diagrama de activitate. Aceasta se prezinta sub forma unei scheme logice, care arată fluxurile de
control dintre activităţi şi este folosită pentru a modela aspectele dinamice ale sistemului, modelarea
unui proces efectuandu-se pas cu pas. Diagrama de activitate este prezentată în figura 2.5 care poate
fi văzută în imaginea de mai jos:
Figura 2.5 Diagrama de activitate a utilizării aplicaţiei
În momentul în care un utilizator doreşte să vizioneze conţinutul aplicaţiei video, ei trebuie
să se conecteze prin user şi parolă dacă vorbim de aplicaţii locale sau folosid un browser web pentru
a se conecta la website-ul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor. Dacă conectarea este
validă atunci utilizatorul poate viziona conţinutul materialului video însă dacă nu este validă
conectarea utilizatorul este redirecţonat către pagina de start. După ce a fost conectat utilizatorul
vizionează videoclipul, apoi după ce a terminat poate să rămână conectat pe website-ul facultăţii
pentru a face alte lucruri sau poate să se deconecteze. Dacă deconectarea nu a reuşit, utilizatorul este
avertizat printr-un mesaj de eroare, iar dacă reuşeşte deconectarea atunci el iasă din aplicaţie.
3. DETALIEREA INTERFEŢEI
3.1 Modelul interfeţei
Aplicaţia video va fi disponibilă pe website-ul Facultăţii de Economie şi Administrarea
Afacerilor însă va fi disponibilă şi sub forma unei mici aplicaţii interactive ce se numeşte „Video
Acces” şi va avea rolul de a atrage elevii către facultăţi. Această aplicaţie va fi actualizată permanent
fiind adăugate noi elemente şi noi facilităţi astfel încât să fie cât mai plăcută utilizatorilor. Aceasta
conţine în partea de sus un meniu format din: Prima pagină, Noutăţi, IE Zone, Contact, Utile (link-
uri), Contul meu, Setări şi Ajutor.
"Prima pagina" conţine date istorice despre universitate şi o scurtă prezentare a Facultăţii de
Economie şi Administrarea Afacerilor dar şi câteva imagini reprezentative din interiorul acesteia.
Apoi există scurte prezentări ale specializărilor cu link-uri utile către paginile facultăţii, dar şi cu
legături către celelalte facilităţi ale aplicaţiei.
"Noutăţi" este o pagina în care sunt puse la dispoziţia utilizatorului informaţii de ultimă oră
din cadrul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor cum ar fi: întâlniri, prezentări, decizii
ce vizează facultatea şi multe altele. Este important ca utiliztorul să deţină cele mai noi informaţii şi
astfel să fie interesat de ce se întâmplă prin facultate.
"IE Zone" este o pagină dedicată specializării Informatică Economică unde utilizatorii pot
vizualiza o prezentare în detaliu a specializării şi un material video ce va prezenta specializarea într-
un mod uşor de înteles pentru toţi elevii.
"Contact" este o pagină în care sunt puse la dispoziţia utilizatorului datele de contact ale
Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, oferindu-se şi posibilitatea utilizatorului de a
transmite imediat mesaje email către administratorul aplicaţiei.
"Utile" este o pagină de prezentare a legăturilor utile către celelate facultăţi din cadrul
Universităţii din Craiova dar şi către celelalte facultăţi ce au parteneriat cu FEAA cu posibilitatea de
accesare imediată prin intermediul unui link.
"Contul meu" este o pagină ce permite utilizatorului să se conecteze la aplicaţie pentru a
putea vizualiza celelalte pagini, altfel utilizatorul nu va avea acces decât la „Prima pagină” respectiv
la paginile de „Setări” şi „Ajutor”. Aici utilizatorul va trebui să intruducă numele de utilizator şi
parola ce sunt salvate în baza de date. Dacă acesta nu dispune de un nume de utilizator şi o parolă, el
va trebui să se înregistreze în secţiunea imediat următoare logării.
"Setări" este o pagină ce permite utilizatorului să configureze aplicaţia, de exemplu să
schimbe culoarea fundalului, să redimensioneze ferestrele, să filtreze anumite date şi multe alte
elemente pot fi configurate.
"Ajutor" este o pagină ce conţine manualul de instrucţiuni al aplicaţiei, unde utilizatorul
poate să găsească diverse elemente ajutătoare în funcţionarea corectă a aplicaţiei.
În figura de mai jos puteţi observa paginile enumerate mai sus:
Figura 3.1 Meniul aplicaţiei
3.2 Descrierea interfeţei
Unul din scopurile implementării aplicaţiei a fost să dezvoltăm un sistem prin care toţi
utilizatorii să fie bine informaţi în legătura cu specializarea IE. De asemenea am urmărit să realizăm
un sistem unitar care să poată fi cu uşurinţă modificat, extins şi actualizat în viitorul apropiat. Am
ales pentru implementarea interfeţei aplicaţiei programulul Visual Basic, iar pentru baza de date am
ales Microsoft Acces. Este bine de menţionat că aplicaţia rulează local pe calculatorul fiecărui
utilizator, însă necesită şi conexiune la internet pentru a beneficia de ultimele actualizări.
Primul pas pentru rularea aplicaţiei este să se pornească programul executabil şi să se aştepte
până ce se completează întreaga bară de progres. Programul are nevoie de câteva secunde pentru a
încărca datele necesare pentru a rula. În imaginea de mai jos putem observa cum primul pas în
folosirea aplicaţiei:
Figura 3.2 Bara de progres a aplicaţiei
Un utilizator intrat în aplicaţie se poate autentifica sau nu, dacă alege să nu se autentifice el
poate naviga în aplicaţie prin intermediul meniurilor însă nu va avea acces la conţinutul video şi la
noutăţile postate în secţiunea specificată. Acesta oricând se poate conecta la aplicaţie introducând
numele de utilizator şi parola, iar dacă nu este înregistrat, utilizatorul poate să se înregistreze în
secţiunea specificată.Acest formular este disponibil şi în secţiunea „Contul meu” în submeniul
„Logare”. În figura 3.3 putem vedea cum arată formularul de logare:
Figura 3.3 Formular de logare al aplicaţiei
Primul meniu poartă denumirea de „Prima Pagină” şi are ca sub meniu „Prezentare” ce
deschide un formular de prezentare al Universităţii din Craiova şi o scurtă prezentare a Facultăţii de
Economie şi Administrarea Afacerilor. Aici găsim informaţii ce au ca sursă website-ul universităţii
şi numeroase imagini sugestive descrierii istoriei universităţii. În figura 3.4 putem observa începutul
din pagina de prezentare ce conţine date istorice legate de universitate:
Figura 3.4 Prezentare „Prima pagină” a aplicaţiei
Următorul meniu se numeşte „Noutăţi” şi are două submeniuri „Informaţii FEAA” şi
„Diverse”. Primul submeniu oferă utilizatorului, informaţii ce ar putea fi utile acestuia, cum ar fi:
orarul semestrial, programarea examenelor, anunţuri diverse etc. Cel de-al doilea submeniu prezintă
informaţii diverse ce vizează toţi studenţii, cum ar fi: diverse întâlniri, campanie electorală pentru
senatul facultăţilor ş.a.m.d.
Figura 3.5 Prezentare meniul „Noutăţi” a aplicaţiei
Următorul meniu este „IE Zone” având un singur submeniu numit „Video”. Acesta
înglobează materialul video realizat de producători cu ajutorul programului profesionist de editare
video Pinnacle. Aceeaşi secvenţă video este prezentă şi pe website-ul facultăţii la secţiunea
specializării Informatică economică.
„Contact” este meniul cu numărul patru şi conţine patru submeniuri ce înglobează datele de
contact ale Universităţii din Craiova, Universităţii din Turnu-Severin, Universităţii din Timişoara şi
ASE Bucureşti. Aceste trei unităţi de învăţământ sunt partenere ale Universităţii din Craiova şi am
considerat să le punem la dispoziţia utilizatorilor în cazul în care doresc altceva. Aceste submeniuri
au la rândul lor submeniuri cu datele de contact ale fiecarei facultăţi din cadrul respectivelor unităţi
de învăţământ. În figura de mai jos puteţi viziona componenţa acestui meniu:
Figura 3.6 Prezentare meniul „Contact” al aplicaţiei
„Utile” este următorul meniu ce conţine un submeniu „Link” şi cum sugerează numele celor
două putem spune că această secţiune cuprinde legături utile către alte website-uri. Am considerat
utilă o astfel de secţiune pentru ca utilizatorul să cunoască sursa informaţiilor postate şi nu numai.
Următorul meniu este „Contul meu” ce cuprinde trei submeniuri comune primei interfeţe a
utilizatorului cu aplicaţia şi anume „Logare”, „Înregistrare” şi „Recuperare”. Submeniul de
„Logare” conţine formularul de logare unde utilizatorul trebuie să introducă numele de utilizator şi
parola. „Înregistrare” conţine un nou formular în care utilizatori obţin un user şi o parolă în cazul în
care nu au deja un cont de utilizator. „Recuperare” reprezintă un alt formular în care utilizatorul îşi
poate recupera parola sau numele de utilizator în cazul în care le-a uitat. Acestea vor fi trimise prin
email după ce vor fi îndeplinite condiţiile stabilite. Iată dispunerea elementelor în cadrul meniului
„Contul meu”:
Figura 3.7 Prezentare meniul „Contul meu” al aplicaţiei
Ultimele două meniuri sunt „Setări” şi „Ajutor” sunt două meniuri suport, iar fiecare dintre
ele au mai multe submeniuri. În cadrul meniului „Setări” regăsim trei submeniuri denumite
„Opţiuni”, „Preferinţe” şi „Actualizări” fiecare dintre ele având rolul de a modifica modul de
configurare al aplicaţiei sau actualizarea la zi a acesteia. Acestea pot fi observate în imaginea de mai
jos:
Figura 3.8 Prezentare meniul „Setări” al aplicaţiei
Meniul „Ajutor” cuprinde patru submeniuri „Vezi ajutor”, „Feedback”, „Suport tehnic” şi
„Forum”. Fiecare din aceste patru submeniuri au rolul de a ajuta utilizatorul oferind sprijin în
utilizarea aplicaţie. Componenţa meniului poate fi vizualizată în figura 3.9:
Figura 3.9 Prezentare meniul „Ajutor” al aplicaţiei
CONCLUZII Deşi există multe moduri de a face reclamă, am ales să realizăm o aplicaţie interactivă pentru
a atrage câţi mai mulţi utilizatori. Prin această aplicaţie consider că am realizat două lucruri
importante, pe de-o parte informarea din punct de vedere academic într-un mod foarte uşor şi rapid,
iar pe de altă parte o aplicaţie interactivă pentru utilzatori pe care în viitor dorim să a îmbunătăţim.
Lucrarea de faţă îşi propune să studieze şi să aducă contribuţii în domeniul învăţământului
universitar în condiţiile în care se resimte din ce în ce mai mult o scădere a numărului de studenţi de
la an la an. Din păcate la înscrieri sosesc din ce în ce mai puţini, iar din cei care se înscriu nu la fel
de mulţi sunt cei care termină facultatea. Am început pritr-o aplicaţie mică ce se axează mai mult pe
o specializare şi mai puţin pe întreaga universitate în ansamblu, dar trebuie ca aplicaţia să fie
flexibilă să poată fi adaptată schimbărilor din mediul extern.
Aplicaţia realizată pentru specializarea Informatică Economică se adresează atât elevilor
interesaţi de această specializare cât şi profesorilor. Chiar şi elevii neinteresaţi pot utiliza aplicaţia
pentru a afla diverse informaţii sau datele de contact ale facultăţilor ce vor fi actualizate în timp real.
Este foarte utilă o astfel de aplicaţie pentru informarea elevilor şi studenţilor, dar şi pentru diverse
discuţii legate de universitate ce sunt disponibile pe forumul destinat aplicaţiei.
Pentru a putea fi accesat de un număr cât mai mare de utilizatori, prezentarea video a
specializării este disponibilă şi pe website-ul FEAA, în secţiunea destinată specializării Informatică
Economică. Interfaţa cu utilizatorul a fost pasul cel mai important în realizarea aplicaţiei dorind ca
utilizatorii să nu întâmpine probleme în utilizarea aplicaţiei.
Este foarte important de menţionat faptul că utilizatorul preferă comoditatea, adică să aibă la
dispoziţie o aplicaţie cât mai simplă şi uşor de folosit. De aceea cu un simplu download, un proces
siplu de logare în care introduce numele utilizatorului respectiv parola şi două-trei click-uri ale
mouse-ului utilizatorul poate fi informat corespunzător cu cele mai noi informaţii provenite din
cadrul facultăţii sau chiar la nivelul universităţii.
Printre atributele importante ale aplicaţiei realizate se numără caracteristica de platformă
integrată ce elimină obligativitatea de a utiliza mai multe produse distincte, provenite de la diverşi
producători ce ar genera costuri suplimentare pentru servicii de informare, prezentare şi socializare a
studenţilor şi elevilor.
Performanţele aplicaţiei depind astăzi de gradul de adaptare a sistemului IT la obiectivele
generale ale universităţii. Cu alte cuvinte aplicaţia poate rula şi pe calculatoare mai vechi existente
în sălile cu tehnologie mai veche pentru a putea orice utilizator să aibă acces la aplicaţie de pe orice
fel de sistem.
După un studiu realizat printre utilizatori, aceştea preferă aplicaţiile online fiindcă sunt uşor
de folosit şi au acces imediat însă nu le-ar displace o aplicaţie locală cu acces rapid care să le ofere
informaţii direct pe calculatoarele lor. Cu alte cuvinte nu mai trebuie să caute ei după informaţie ci
vine informaţia direct pe calculatoarele lor. După cele enunţate probabil părerile sunt împărţite într-
un număr aproape egal, mai ales că firmele preferă încă varianta aplicaţiilor locale.
Din aceste considerente, s-a pus la dispoziţia clienţilor un sistem integrat ce include soluţiile
pregătite să raspundă nevoilor lor specifice incluzand şi o noutate: vizionarea unei prezentări într-o
mică aplicaţie interactivă ce sperăm să fie pe placul utilizatorilor. Mentionam că în domeniu nu
există aplicaţii de informare şi prezentare a unei specializări din cadrul unei facultăţi, toate fiind
făcute prin intermediul website-urilor fiecărei facultăţi ce din păcate nu sunt actualizate foarte des.
Prin utilizarea aplicaţiei vor rezulta importante beneficii atât pentru elevii din ultimul an se
liceu şi studenţi cât şi pentru cadrele didactice care vor putea fi în permanentă legătură cu studenţii,
contribuind la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite de instituţia universitară şi la reducerea
costurilor acesteia, asigurând o calitate deosebită a procesului academic utilizat la distanţă.
BIBLIOGRAFIE
[1] Richard E. Mayer - Developing Multimedia for Learning 2013
[2] A. Vşaicu, V. Dobrotă, S. Iacob – Tehnologii multimedia, Universitatea Tehnică din Cluj
1997
[3] E. Marian – Montaje electroacustice, Ed. Tehnică Bucureşti 2004
[4] Pinnacle Studio 17 – Instrunctions & Tips
[5] Rodica Mihalca, Codea Fabian, Adina Uta, Iulian Intorsureanu -Realizarea Programelor
Aplicative, Editura ASE, Bucuresti 2003.
[6] Ion Lungu, Gheorghe Sabau, Manole Velicanu, Mihaela Muntean, Simona Ionescu,
Elena Posdarie, Daniela Sandu – Sisteme informatice - Analiza, proiectare si implementare - Editura
Economica 2003.
[7] Bogdan Pătruţ - Aplicaţii in Visual Basic, Ed. Teora 2012
[8] Cristopher J. Bockmann, Lars Klander, Lingyan Tang - Visual Basic – biblioteca
programatorului, Ed. Teora 2010
[8] Luminita Duta - Programarea avansata a interfetelor utilizator in Visual Studio, Ed.
Bibliotheca 2008
[9] Ioan Jurca - Bazele programarii orientate pe obiecte, Ed. Editura de Vest 2006
[10] E. M. Iacob, J. Robu, Birotică şi multimedia, Editura Universităţii Babeş-Bolyai,
Centrul de Formare Continuă şi Învăţămînt la Distanţă, Cluj-Napoca, 1999.