+ All Categories
Home > Documents > Proiect L'Oreal

Proiect L'Oreal

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: andreea-mihaela
View: 268 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 53

Transcript
  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    1/53

    UNIVERSITATEA DIN BUCURETI

    FACULTATEA DE ADMINISTRAIE I AFACERI

    MASTER: ADMINISTRAREA AFACERILOR MICI I MIJLOCII

    CREATIVITATE, INOVARE I

    SCHIMBARE N ORGANIZAIE.STUDIU DE CAZ: LOREAL PARIS

    MASTERANZI:

    ChiriAndreea Mihaela

    Zencenco Raluca-Mihaela

    BUCURETI

    2014

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    2/53

    Introducere

    Capitolul IRepere teoretico-metodologice1.1Creativitatea1.2Inovarea

    1.3

    Schimbarea organizational1.4CreativitateInovareSchimbare organizaional

    Capitolul IIStudiu de caz: LOreal Paris2.1 Istoric2.2 Semnificaia numelui firmei i a sloganului2.3 Domeniu de activitate2.4 Misiune2.5 Obiective

    2.6 Valori i principii etice2.7 Analiza SWOT2.8 Organigrama2.9 Sistemul de management al organizaiei2.10 Analiza celui mai puternic concurent2.11 Responsabilitatea social i schimbarea organizaional2.12 Model inovaional2.13 Inovaie n fiecare produs

    Concluzie

    Propuneri i recomandriBibliografie

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    3/53

    INTRODUCERE

    Creativitate, inovare i schimbare ntr-o organizaie reprezint, nucleul fiecrei

    ntreprinderi ce i dorete rezultate ct mai bune pe piaa pe care i desfoar activitatea. Prin

    creativitate se poate cuantifica valoarea resurselor umane din companie, aducnd o nou idee ce

    este transformat ntr-un bun de consum pentru cei din exterior, i anume clienii.

    Noul a creat sperane, dar i temeri care nu ntotdeauna au fost explicate. Acestea au

    provenit din netiin, ns i din influenele negative sau ameninrile ntmpinate odat cu

    avantajele aduse de inovaie. Definitoriu pentru secolul n care ne aflm este viteza i amploareacu care se produc aceste schimbri i dimensiunile pericolelor pe care le antreneaz. Noul, ce

    creeaz n mare sau mic msur un context nou, reprezint un risc asumat de ctre organizaie

    n sperana gsirii unui ocean albastru ce va face din concurenta un fapt irelevant.

    Creativitatea reprezint esena progresului, a creterii vitezei de schimbare i a rezolvrii

    problemelor complexe cu care ne confruntm, fiind perceput ca o nevoie a individului n

    vederea promovrii lui ca i creator, dar i o nevoie social care asigur un trai de viaa tot mai

    bun i adaptarea la condiiile de via schimbtoare.

    Scopul acestei lucrri este acela de a sublinia legtura dintre cele trei concepte regsite n

    titlu, de a explica conexiunea ce se creeaz ntre ele i a demonstra n plan practic aplicabilitatea

    acestora prin studiul de caz.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    4/53

    CAPITOLUL I

    - REPERE TEORETICO-METODOLOGICE -

    1.1.CREATIVITATEA

    Definiie

    Conform Dicionarului Explicativ al Limbii Romne, Bucureti 1998, creativitatea

    reprezint: nsuirea de a fi creator, puterea creatoare, pornind de la verbul a crea cesemnific: 1) a face ceva ce nu exista nainte; a ntemeia, a produce, a nfiina, a organiza; a

    inventa, a nscoci; a concepe, a compune o oper literar, o bucat muzical etc. 2) a pregti, a

    instrui pe cineva, a forma pentru o carier sau pentru o misiune.(1)

    Conceptul de creativitate a fost introdus n psihologie de Gordon William Allport (1897-

    1967) n anul 1937 (2), n urma contientizrii faptului c "substratul psihic al creaiei este

    ireductibil la aptitudini i presupune o dispoziie general a personalitii spre nou, o organizare a

    proceselor psihice n sistemul de personalitate"(3), fiind sinonim pentru un spirit inovator, in

    continua cercetare, talentat.

    Creativitatea este definit ca "reprezentnd cel mai nalt nivel comportamental uman,

    capabil de a antrena i focaliza toate celelalte niveluri de conduit biologic i logic (instincte,

    deprinderi, inteligenta), precum i toate nsuirile ale unui individ (gndire, memorie, atenie,

    voina, afectivitate) n direcia pentru care acesta este pregatit i l preocupa, n vederea realizrii

    unor produse ce se caracterizeaz prin originalitate, noutate, valoare i utilitate social (4). Este

    un concept multidimensional avnd neles att n numeroase domenii precum psihologie, tiine

    cognitive, art, filosofie, management, ct i la mai multe niveluri: cognitiv, social, intelectual,economic, literar, artistic, etc.

    1 Academia Romn, Institutul de LingvisticIorgu Iordan, Dicionar Explicativ al Limbii Romne, Bucureti, 19982 Allport Gordon Williard ,Personality and social encounter, Beacon Press, Boston, 1970

    Allport Gordon Willard , The person in psychology: Selected essays, Beacon Press, Boston,1968.3 Burdu E., Cprrescu Gh.,Fundamentele managementului organizaiei, Editura Economic, Bucureti, 1999, pag .28 4 Feier V., Creativitatea i creativitatea managerial, Editura Expert, Bucureti 1995, pag. 50-53

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    5/53

    Fundamentul creativitii

    n privina istoriei conceptului creativitii, nc din vechi timpuri, n culturi precum

    Grecia Antic, China Antic i India Antic nu se face referire la conceptul de creativitate, acestafiind vzut ca o form de descoperire i nu una de creaie. Grecii antici nu aveau un termen care

    s corespund verbului a crea sau creator, excepie fcnd expresia poiein (a face) care

    se putea aplica doar pentru poiesis(poezie) i pentru poietes (poet sau fctor) care o

    realiza. nsui Platon nu credea c art este o form de creaie. ntrebat n oper Republica:

    Spunem despre un pictor c face ceva? el a rspuns: Sigur c nu, el pur i simplu imita ceea

    ce vede.(5)

    Un subiect intens discutat este acela c noiunea de creativitate este originar n cultura

    vestic prin intermediul cretinismului, ca un fapt de natura dumnezeiasc. n credina iudeo-

    cretin, actul de creaie era doar n puterea lui Dumnezeu, oamenii nu erau considerai capabili

    de a crea ceva nou dect dac acest lucru reprezenta lucrarea Domnului(6). Romanii i grecii

    legau acest concept cu daemon(greac) sau genius(latin), avnd trimitere spre sacru sau

    divinitate. Oricum, nici una din aceste perspective nu este similar cu nelesul modern al

    creativitii, iar individul nu a fost vzut ca o cauz a creaiei pn la Renatere. A fost atunci

    cnd cu adevrat creativitatea a fost vzut i recunoscut nu ca o fapt a divinitii, ci ca rezultat

    al marilor oameni.(7)n scrierile lui Thomas Hobbes, imaginaia a devenit un element cheie al gndirii umane.

    William Duff a fost printre primii s identifice imaginaia ca o calitate a geniului, fcnd

    separarea ntre talent(productiv, dar fr rezultate uimitoare) i geniu.

    Ca subiect de studiu independent, creativitatea nu a primit atenie dect dup secolul al

    XIX-lea, cnd a avut loc apariia darvinismului. Totui, n anul 1926, Graham Wallas, n lucrarea

    sa Arta Gndirii, a prezentat unul dintre primele modele ale unui proces de creativitate. Format

    din 4 stadii ( preparare, incubare, iluminare, verificare) acesta reprezint motenirea unui proces

    evolutiv, care a permis oamenilor s se adapteze rapid la mediul n continu schimbare.

    5 Tatarkiewicz Wladyslaw,A History of Six Ideas: an Essay in Aesthetics, Springer Publisher, 1980, pag. 244.

    6 Albert R. S. , Runco M. A., AHistory of Research on Creativity, Cambridge University Press, 1999 , pag. 57 Ibidem, pag 7

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    6/53

    n anul 1927, Alfred North Whitehead a publicat Proces i realitate(Process and

    Reality), fiind considerat primul care a pus bazele moderne ale termenului creativitate servind

    ca ultim categorie a unei scheme metafizice.

    Msurarea formal a creativitii, pornind de la literatur psihologic ortodox, este cel

    mai des asociat cu J.P. Guilford cnd, n anul 1950, acesta s -a adresat Asociaiei de Psihologie

    American care a ajutat la popularizarea subiectului i ndreptarea ateniei dintr-o perspectiv

    tiinific asupra ntregului concept. Analizele statistice au dus la recunoaterea creativitii ca un

    aspect separat al gndirii umane, fiind influenat de nivelul de inteligen (IQ)(8)

    Trsturile creativitii sunt reprezentate astfel:

    a) Creativitatea este un dar, un atribut exclusiv uman. Animalele nu sunt creative, nvturile

    lor nu sunt obinute n timp sau transmise din generaii, ele bazndu-se pe instinct i deprinderile

    lor rmn constante pentru multe generaii.b) Creativitatea este influenat n mare parte de aciunile noastre voluntare. O mare parte

    dintre noi sunt lipsii de creativitate pentru c nu au luat niciodat n mod serios s devin

    creativi. Este important faptul c vrsta influeneaz gradul de creativitate: este maxim n jurul

    vrstei de 6-9 ani, apoi atinge un prim punct minim n jurul vrstei de 30 de ani, crete din nou la

    40 de ani i atinge un nou minim n jurul de 50 de ani, dup care crete ncetul cu ncetul odat

    cu apropierea de vrsta a treia. De aceea bunicii au tendina de a spune poveti mai interesante

    dect prinii.

    c) Creativitatea este stimulat de contactul cu necunoscutul, de ceea ce nu intra n sfera

    obinuit. Aceasta nu semnific c pentru a fi creativi trebuie neaprat s facem lucruri noi. Este

    de ajuns s facem lucrurile familiare ntr-un mod diferit, cu care nu suntem obinuii.

    d) Imaginaia este facultatea uman cea mai important din punctul de vedere al creativitii.

    Ea poate fi definit ca fiind potenialul de a extrage mental diverse imagini, crend cu ajutorul

    acestora imagini noi.

    e) Elementul distinctiv pentru conceptul de creativitate l reprezint noutatea. Dac aceasta

    nu exist, nu se poate vorbi de creativitate.

    f) Pentru a fi cu adevrat o creaie original, valoroas, lucrul imaginat trebuie nu numai

    realizat n practic, dar i s funcioneze n mod satisfctor.

    9 Hargreaves Herbert Lyde , The faculty of imagination: An enquiry concerning the existence of a general faculty, or groupfactor, of imagination, British Journal of Psychology Monograph Supplement 3, Cambridge University Press, London, 1927, pag1-74

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    7/53

    g) Necesitatea existenei valorii pentru lucrul nou creat.(9)

    Procesul creator

    Cercettorii creativitii consider c procesul creativ este format din trei etape:Pregtirea: ce cuprinde:

    - Sesizarea problemei

    - Definirea problemei cu analiza datelor semnificative

    Gsirea ideii ( incubaia + iluminarea) din care fac parte:

    - Producerea de noi idei, de gsire a unor noi piste

    - Sortarea ideilor i alegerea acelora cu anse mai mari de realizare

    Gsirea soluiei: ce cuprinde

    -

    Evaluarea sau verificarea soluiilor aplicabile

    - Decizia final

    Creaia reprezint un proces complex la care particip ntreaga personalitate, pe baza

    aciunii factorilor cognitivi, de personalitate i sociali.

    Factorii cognitivi operaionali ( intelectuali): inteligen creatoare ( care presupune

    sensibilitatea fa de probleme, fluen, flexibilitate, capacitate de redefinire); imaginaia

    creatoare ( cu variantele efervescen imaginistic multidirecional, imaginaia combinatorie n

    plan figurativ, imaginaia probabilistic i analogic), avnd ca factor deosebit de importantintuiia i o form superioar ingeniozitatea, finalizata n gsirea unor soluii simple

    surprinztoare i originale.(10)

    Se face astfel o legtur cu termenul de inteligent, provenit de la latinescul intelligere,

    care nseamn a relaiona sau interlegere ce reprezint stabilirea de relaii ntre relaii.

    Pentru psihologie, inteligena este un concept esenial, care l descrie pe om aa cum este el.

    Exist trei caracteristici definitoriiale inteligenei:

    a) Deine capacitatea de a soluiona situaiile noi, familiare, vechi cu ajutorul obinuinei,

    deprinderilor

    b) Rapiditate, mobilitate, flexibilitate

    c) Eficient i adaptabilitatea la mprejurri

    9 Adaptare dup Coman George tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai,2008, pag. 14-15

    10 Coman George tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 18

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    8/53

    Inteligena este deci o calitate a activitii mentale. Secolul XX a fost influenat de un alt

    concept, i anume coeficient de inteligenta, ca un indicator n previziunea performantelor unui

    individ. Cel care a afirmat c eficiena apare datorit unei singure caracteristici numit

    inteligent este Howard Gardner. Astfel a aprut conceptul denumit inteligenta

    emoional(11), determinat de I.Q.

    I.Q. reprezint abilitatea de a nva, crea, raiona, identifica posibiliti, genera

    alternative, lua decizii valoroase i contiente. I.E. reprezint un ansamblu de abiliti,

    competene i aptitudini care influeneaz capacitatea unei persoane de a face fa cu succes

    presiunilor i cerinelor mediului.(12). Astfel, Daniel Goleman a sesizat c suntem percepui nu

    dup inteligena sau competena profesional, ci dup comportamentul nostru fa de sine i fa

    de ceilali.

    Totui, cercetri recente menioneaz necesitatea rearanjrii modelului multiplelorinteligene al lui Howard Gardner n alte ase categorii:

    1. inteligena abstract: raionamente simbolice;

    2. inteligena social: legturile interumane;

    3. inteligena practic: organizarea activitilor;

    4. inteligena emoional: contiina de sine i auto-controlul;

    5. inteligena estetic: sensul formelor, desenul, muzica, arta i literatura;

    6. inteligena kinestetic: capacitile fizice cum ar fi celesportive, dansul, muzica etc.(13)

    Astfel, inteligena creatoare este rezultatul unor capaciti dobndite de a asocia elemente

    cunoscute, de a generaliza, de a utiliza experiena acumulat nu numai din activiti strict

    intelectuale ci i prin aciunea direct tehnologic, de a experimenta, realiza.

    Joy Paul Guilford(14 )( 1897 1987) a identificat ase factori ai creativitii: fluiditatea

    gndirii, flexibilitatea gndirii, originalitatea, elaborarea, sensibiliatea fa de probleme,

    redefinirea. n completarea acestuia, Gaugh aduce cinci factori ce cuprind i elemente

    comportamentale: aptitudini intelectuale, aptitidini de cutare, flexibilitatea cognitiv,

    sensibiliatea estetic, sesizarea destinului( ncrederea creatorului n viitorul su).

    11 Goleman Daniel,Inteligena emoional,Bucureti, Curtea Veche, 2001.12 Ibidem 11, pag 2013 Coman George tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 2114 Guilford Joy Paul, Cognitive psychology's ambiguities: Some suggested remedies. Psychological Review, 1982 , pag 48-59.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    9/53

    Factorii de personalitate cuprind elementele specifice individului care orienteza

    creativitatea i i mresc eficienta ( motivaia, nivelul de aspiraie, interesele personale,

    sentimentele i atitudinile, temperament). Factorii caracteriali i cei afectiv-motivaionali

    suplinesc n creaie un coeficient de inteligen mai sczut de 120. Atitudinea interogativ,

    ncrederea n forele proprii, rbdarea, perseverena, entuziasmul, autoexigena, angajarea

    social, spiritul de grup pun n valoare capacitile creative.(15)

    Factori sociali: activitatea creatoare este direct proporional cu mediul social-economic

    i cultural-stiintific care determin formarea unei personaliti creative, de libertate a creaiei i a

    valorilor formate.

    n funcie de domeniul n care acioneaz, creativitatea poate fi: artistic, tiinific, tehnic,

    organizatoric. Dup gradul complexitii, aceasta este: expresiva, productiva, inventiv

    (invenii sau descoperiri noi), inovatoare ( tranformri n concepii).Fiecare persoan deine un potenial creativ, anumite abiliti creative ce au legtur cu

    personalitatea sa. Acest potenial, n msura n care este antrenat i exersat, poate fi valorificat n

    diverse produse noi, originale. Dar, pentru a putea face acest lucru, o serie de blocaje trebuie

    ndeprtate:

    Blocajele culturale: societatea promoveaz concepii de conformisn, presupunnd c toi

    oamenii s gadeasca i s se comporte la fel. Apoi, exista o nencredere n fantezie, cei care

    viseaz cu ochii deschii ajungnd s fie blamai, iar gndirea logic, raional i realist s fie

    preferat.

    Blocajele metodologice: n rezolvarea anumitor categorii de probleme am fost nvai s

    aplicm doar unele soluii, i chiar dac observm c nu se potrivete, struim n a le aplica, fr

    s ncercm i o alt posibilitate. De asemenea, critica prematur este un alt factor inhibitor ce

    blocheaz venirea ideilor noi n contiin, considernd c nici una nu se preteaz subiectului

    ales.

    Blocajele emotive: teama de a nu grei, de a nu ne face de rs sunt factori afectivi

    importani.

    Pe de alt parte, dorina de apreciere poate iniia grab de a accepta prima idee venit care poate

    fi de multe ori eronat sau tendina exagerat de a-i ntrece pe ceilali.

    15 Ibidem 14, pag 23Adaptare dup ComanGeorge tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 23-25

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    10/53

    Imaginaia se definete ca fiind capacitatea omeneasc de a crea noi reprezentri

    sau idei pebaza percepiei lor, reprezentrii lor sau ideilor acumulate anterior. Imaginaia

    intervine nu numai n activitatea artistic, ci i n activiti tehnico-economice i organizatorice.

    De aceea este necesar a se gsi acele ci care favorizeaz dezvoltarea ei nc de la cele mai

    fragede vrste.(16)

    Procesul de creare prin imaginaie a noului implica interaciuni ale personalitii

    sistemului uman (dorinele, aspiraiile, tririle profunde, experien proprie), din acestea

    putndu-se extrage procedee specifice de manifestare a procesului imaginativ:

    a) Aglutinarea: asocierea a doua sau mai multe pri care fac parte din obiecte diferite ( de

    exemplu: siren, centaurul)

    b) Amplificarea i diminuarea: amplificarea mrimii, dimensiunilor unui obiect iniial,

    utiliznd frecvent exagerarea sau minimizarea, obinndu-se un nou efect ( de exemplu:Setila, Flmnzil)

    c) Multiplicarea sau omisiunea: modificarea numrului de elemente caracteristice, dar

    pstrndu-se identitatea lor ( de exemplu: Coloana Infinitului de Constantin Brncui)

    d) Diviziunea i rearanjarea: pastrarea componentelor principale, dar aranjate ntr-un fel

    diferit ( de exemplu: automobile cu motor n fa sau n spate)

    e) Adaptarea

    f) Substituia: n privina materialelelor din care suntproduse obiectele

    g) Modificarea: formei, volumului, culorii

    h) Schematizarea: selecia unor nsuiri i omiterea intenionat a celorlalte

    i) Tipizarea: identificarea generalului i transpunerea lui ntr-o situaie ce mbina generalul

    cu particularul

    j) Analogia: identificarea prilor comune a dou obiecte, iar pe baza lor s se fac

    investigarea elementelor mai puin cunoscute ( de exemplu: atomul i legturile sale)

    k) Empatia: transpunerea strilor afective, intelectuale n altceva ( persoan, obiect) pentru a

    nelege mai bine cum funcioneaz acel lucru(17)

    16 Coman George tefan, Creativitate iprogres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 2518 Coman George tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 25-27

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    11/53

    Importana creativitii asupra organizaiei

    Utilizarea creativitii i a dorinelor comunitii din care face parte organizaia se poate

    traduce prin conceptul de calitate a vieii. Pentru c acest lucru s fie posibil, este necesar

    creterea i dezvoltarea economic, toate acestea fiind nlnuiri ale etapelor de producere a noiiidei i ale etapelor de implementare i obinere de rezultate ale organizaiei. Nu mai este o

    noutate faptul c, peste tot n lume, una dintre cele mai mari preocupri ale factorilor de decizie

    i a celor de dezvoltare este bazat pe dezvoltare. Gruparea rilor din care fac parte nu este

    influenat numai de poziia lor geografic, ci i n funcie de nivelul lor de dezvoltare

    economic, crendu-se relaii de interdependent complexe. Sunt preferate strategiile de

    expansiune care s determine mobilitate extensiv i intensiv a resurselor proprii n vederea

    creterii relaiilor internaionale pe baza fenomenului de gloalizare.

    Progresele sunt determinate de eficienta dezvoltrii i a creterii, acestea fiind inegale i

    crescnd inegal. Astfel, prin utilizarea unor analize statistice se pot determina diferenieri ntre

    acele ramuri economice n care factorii produc efecte asimetrice i ireversibile ntr-o perioad.

    Calitatea vieii este definit ca fiind ansamblul elementelor care se refer la situaia

    fizic , economic, social, cultural, politica, de sntate etc., n care triesc oamenii, coninutul

    i naturaactivitilor pe care le desfoar, caracteristicile relaiilor i proceselor sociale la care

    participa , bunurile i serviciile la care au acces, modelele de consum adoptate, modul i stilul de

    via, evaluarea mprejurrilor i rezultatelor activitilor care corespund ateptrilor populaiei ,precum i strile subiective de satisfacie / insatisfacie, fericire, frustrare etc.(18)

    Conceptul de calitate a vieii a fost introdus n anii 1960 de ctre Arthur Schelesinger jr.

    (1917-2007) ntr-un discurs adresat unei organizaii politice n care a fost susinut faptul c

    mbuntirea calitii bazei cantitative a existenei oferit oamenilor trebuie fcut acum.

    Aceeai idee este mprtit i de John Kenneth Galbraith ( 1908-2006) n cartea sa din aceeai

    perioad.

    n concluzie, att n evoluia societii ct i n economie este foarte important

    conducerea raional a aciunilor resursei umane, problemele s obin soluii, iar progresul s

    reprezinte un mijloc prin care noile idei s i poat obine locul final n organizaie.(19)

    19 Ibidem 18, pag 53

    19 Adaptare dup Coman George tefan, Creativitate i progres tehnic, editura Pim, Iai, 2008, pag 55

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    12/53

    1.2.INOVAREA

    Definiie

    A fi nseamn a crea. A crea nseamn a exista (Octav Onicescu)

    Atitudinea creatoare presupune ca mai nti s ai capacitatea de a fi nedumerit n faa

    noului (Erivh Fromm).

    Din punct de vedere istoric, primul care a ncercat s defineasc procesul de inovare a

    fost economistul american Joseph Alois Schumpeter ( 1883-1950): inovarea reprezint a

    produce altceva sau a produce altfel (20).Avnd un caracter general, o completare a acesteia era

    necesar: inovarea reprezint procesul global de creativitate tehnologic i comercial,

    transferul unei noi idei sau al unui nou concept pn la stadiul final al unui nou produs, proces

    sau activitate de service acceptate pe pia..(21)O definiie asemntoare se regsete n Manualul Frascati al OECD din anul 1981

    (Organisation for Economic Co-operation and Developement): inovarea este cunoatere care

    este cerut; o invenie care a fost introdus pe pia i i -a demonstrat relevan pentru economia

    pieei.(22)

    Guvernul Romniei, n Legea nr. 324 din 8 iulie 2003, pentru aprobarea Ordonanei

    Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea tiinific i dezvoltarea tehnologic afirma c:

    inovarea reprezint o activitate orientat ctre generarea, asimilarea i valorificarea rezultatelor

    cercetarii- dezvoltrii n sfera economic i social. Pe lng asta, se difereniaz inovarea de

    produs de cea tehnologic:

    Inovarea de produs: introducerea, n circuitul economic, a unui produs nou sau cu unele

    caracteristici mbuntite n mod semnificativ, astfel nct s se ofere consumatorului

    servicii noi sau mbuntite

    Inovarea tehnologic: introducerea, n circuitul economic, a unui proces sau a unei

    tehnologii ori ameliorarea semnificativ a celor existente(23)

    20 Schumpetter Joseph Alois , Capitalism, Socialism and Democracy, Editura Allen & Urwin, 194321 Mansfield E.,Research and Innovation in the Modern Corporation, citat de Regis Larue de Tournemine, Strategiestehnologiques etprocessus dinnovation, Ed. DOrganisation, 1991, pag 87

    Adaptare dup Prof. Dr. Ing. Mircea Covrig, cursInovare i transfer tehnologic, 200822 Organisation for Economic Co-operation and Development (OECP),Knowledge Management in the Learning Society, 200023 Legea nr. 324 din 8 iulie 2003 pentru aprobarea Ordonanei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea tiinific idezvoltarea tehnologic

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    13/53

    Inovare Inovaie Invenie

    n primul rnd, inovarea reprezint un proces ce presupune unicitate, cercetare, finanare,

    realizare, acceptare de ctre clieni i obinerea unui profit ct mai rapid. Inovaia este un

    rezultat, fiind pasul final al procesului de inovare. ( idee + comercializare).

    Invenia este definit, conform legii nr. 73/1993, ca avnd urmtoarele trsturi: caracter

    tehnico-aplicativ, poate fi realizat i reprodus, reprezint noutate i progres fa de cunotinele

    actuale pe plan mondial.

    O prim diferen ntre inovare i invenie esteaceea c pentru invenie nu este menionat

    cerina de a produce profit, iar de cealalt parte invenia trebuie s reprezinte un element de

    noutate mondial, ceea ce pentru inovaie nu este necesar.

    Inovaia este caracterizat prin capacitatea de a obine valoare economic din invenie.Inovaia trebuie s fie folositoare prin contribuia sa la performanele firmei sau la satisfacerea

    consumatorilor, n timp ce nu poate s nu fie aplicat n practic.

    Procesul de inovare

    Dup gradul de noutatepe care l implica, inovarea poate fi radical si incremental:

    Inovarea radical: (breakthrough innovation (l.engl.)): produce soluii cu totul noi pentru

    sisteme,procese,produse sau servicii,care se dezvolt ntr-o nou afacere, pot cauza schimbrimajore ntr-o ntreag ramur industrial sau pot pune bazele unei noi industrii, nsoit de

    crearea unor noi piee. Inovaiile radicale asigur o valoare pentru clieni substanial mai mare,

    aceasta din urm fiind o dimensiune a noutii.(24)

    O astfel de inovaie implic tehnologii total noi sau se pot baza pe asocierea tehnologiilor

    existente n noi utilizri. Acestea aduc n plus performana produsului de 5...10 ori fa de

    produsele similare existente, reducerea cu 30...50% a costurilor, iar produsele au caracteristici

    de performan noi pe plan mondial.

    Inovarea incremental: reprezint "adaptarea, rafinarea, simplificarea i mbuntirea

    produselor existente i/sau a sistemelor de producie i de distribuie existente(25). Aceasta

    24 Leifer, R., Radical Innovation-How Mature Companies Can Outsmart Up starts, Harvard Business School Press, Boston,200025 Song M.X., Montoya-Weiss M.M, Critical development activities for really new versus incremental products.Journal of

    Product Innovation Management ,1998 ,pag .124-135.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    14/53

    presupune o desfurare nentrerupt n timp cu un cost mic i durat scurt, avnd ca rol

    meninerea poziiei deja stabilite pe pia. Este o schimbare mai mult la nivel de suprafa ce nu

    necesit cunotine noi, nefiind riscant.

    Dupobiectul inovrii: inovare de produs i inovare de proces.

    Inovare de produs: reprezint o metod de adaptare a organizaiei fa de schimbarea

    cerinelor de pia. Astfel este modificat concepia funcional, tehnologic, materiile i

    materialele folosite, un nou design este propus. Se creeaz o cretere a numrului de utilizatori i

    de noi servicii ce nsoesc produsul.

    Inovare de proces: se are n vedere mbuntirea performanelor interne ale unei

    organizaii, fr s se ia seama de domeniu. n general, produsele nu sufer modificri,

    schimbndu-se doar mediul i condiiile de munc ( de exemplu: introducere echipamente noi

    tehnologice, noi sisteme de management sau de organizare).Dupa locul unde este intalnita inovarea:

    Inovare de intrri (input)

    Inovare de proces

    Inovare de ieiri (output)

    Dupa gradul de intensitate tehnologic:

    Inovare de ameliorare ( inovare incremental).

    Inovare de adaptare ( inovare incremental): modificrile se bazeaz pe mbuntirea calitii

    produsului.

    Inovare de ruptur( inovare radical): schimbarea totala produsului.

    Dupa impactul produs:

    Inovarea de fond: produs nou destinat unei piee noi ce determinnoi relaii comerciale

    Crearea unei noi nie comerciale: implementarea unui produs existent adaptat la o pia nou

    Inovarea curent: mbuntirea produsului existent pe aceeaipia

    Inovarea revoluionar: conceperea unui produs nou pentru pstrarea relaiilor existente pe

    pia(26)

    n cadrul inovrii exist cinci tipuri de activiti specifice, reprezentnd etapele procesului de

    inovare:

    26 Prof. Dr. Ing. Mircea Covrig, cursInovare i transfertehnologic, 2008

    Adaptare dupIdem 27

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    15/53

    a) Crearea unui nou produs

    b) Introducerea unei noi metode de fabricaie

    c) Intrarea pe o pia nou sau crearea unei piee noi (strategia oceanului albastru)

    d) Apelarea la o nou materie prim

    a) O nou organizare a firmei

    Tabel 2.1. Etapele inovrii(27)

    Creativitate Rafinarea ideii Fezabilitate Activitate inovant Spiritantreprenorial

    (creare de idei

    noi)

    Am adunat un

    numr suficient

    de idei?

    Ideea=soluiaproblemei?

    Aplicarea ideii este

    susinut de pia,

    marketing,

    tehnologie?

    Programe detaliate de:

    implementare fabricaie

    comercializare

    Gsireasoluiilor cucel mai maresucces pepia

    Surse ale

    ideilor:

    Rezultat:

    Imaginaie,

    Analiz,

    Observare

    Produs nou, mai bun, mai

    repede, mai ieftin, mai

    frumos

    Surse pentru inovare

    Conform lui Peter F. Drucker

    (28)

    sursele generale de inovare implica diferite schimbri nstructura industiei, a pieelor, n percepia uman, a strilor i nelesului pe care l ofer, n

    cantitatea de cunotine deja tiute etc.

    27 N. Naum, N. Fildan, , G. Bala,Inovarea, motorul secret al competitivitatii, 1997, pag 528 Drucker, Peter (1985), The Discipline of Innovation, Harvard Business Review , 1985

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    16/53

    n cel mai simplu model de inovaie n mod tradiional surs este recunoscut a fi

    inovaia produs(manufacturer inovation), n care agentul, reprezentat de o persoan fizic sau

    juridic, inoveaz cu intenia de a vinde ideea. O alt surs de inovaie, devenit recent cunoscut

    pe plan mondial, este inovaia user-end, unde agentul creeaz pentru uzul personal deoarece

    produsele existente nu se potrivesc cu nevoile lui. Eric von Hippel a identificat n cartea sa

    Sources of innovation( Sursele inovaiei) faptul c acest tip de creaie estede departe cel mai

    important i mai folositor.(29)

    n plus, faimosul inginer n robotic Joseph F. Engelberger susine c inovaia are nevoie

    doar de trei lucruri: o nevoie recunoscut, oameni competeni cu tehnologie relevanta i suport

    financiar. (30)

    Ca surse interne de inovare ale organizaiei pot fi luate in calcul:

    Evenimentul neateptat : orice oportunitate trebuie exploatat ntr-o posibilitate de

    inovare

    Neconcordane ntre ateptri i rezultate sau ntre presupuneri i realiti pot crea

    oportuniti pentru inovare.

    Necesitile proceselor: mbuntirile proceselor pot crea noi oportuniti.

    Schimbri n industrie i n pia: creterea cererii pe pia sau creterea industriei

    deschid noi oportuniti de lansare a unor procese de inovare.

    Dintre sursele externe ale firmei (n mediul social i intelectual) fac parte:

    Schimbrile demografice n populaie: distribuia pe grupe de vrst, n educaie, n

    ocupaii.

    Schimbri n percepie. nelegerea percepiilor consumatorilor asupra produselor

    companiei constituie cheia pentru exploatarea oportunitilor.

    Noi cunotinedin categoriile inveniilor,brevetelor,know-how etc.vor aduce oportuniti

    de noi produse sau piee.

    Msurarea inovaiei

    29 Von Hippel E., Sources of Innovation, Oxford University Press, 198830 Engelberger, J. F.,Robotics in practice: Future capabilities. Electronic Servicing & Technology magazine, 1980

    Adaptare dup Bloiu. L. Frsineanu. I., Gestiunea inovaiei., Editura Economic. Bucureti, 2001

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    17/53

    Performana inovaiei la nivelul fiecrei ri este msurat cu ajutorul indicelui

    capacitii de inovare( ICI), devenit un standard global ce evalueaz i reflect capacitatea

    fiecrei ri de a oferi un mediu corespunztor pentru sprijinirea i ntrirea activitii de inovare.

    Acest indicator mai ajut i la conexiunea ntre ri n privina politicilor i instituiilor care

    susin inovaia.

    Se calculeaz pe baza a aizeci i unu de variabile printre care i infrastructura, educaia,

    mediul instituional, dotarea capitalului uman, cadrul juridic din fiecare ar etc.(31). Indicele ICI

    ierarhizeaz rile conform performanei generale i ofer puncte pe baza unor piloni care dau o

    idee general asupra sectoarelor respective.

    n perioada 2009-2010 primele trei ri cu cel mai mare indice ICI au fost: Suedia,

    Finlanda i Statele Unite ale Americii. Romnia s-a situat pe locul 47 dintr-un total de 131 de

    ri.Alte metode de msurare a inovaiei sunt reprezentate de brevetele de invenie,

    cheltuielile de cercetare-dezvoltare (calculate att pentru inovaiile ncununate de succes ct i

    pentru cele care au euat),numrul de inovaii ( care tinde s ia n calcul mai mult inovaiile

    radicale, fa de cele incrementale i exclude inovaiile nereuite) i analiza activitilor inovative

    ( bazat pe colectarea informaiilor direct de la firme prin aplicarea chestionarelor).

    1.3. SCHIMBAREA ORGANIZAIONALDefiniie

    Schimbarea n sens general reprezint o stare de lucruri nou diferit de vechea stare de

    lucruri (32), dar schimbarea organizaional este un concept ce implic modificri n structura

    activitilor ntreprinderii. Aceasta poate fi definit ca o stare de tranziie ntre starea actual i

    o stare viitoare ctre care tinde organizaia(33).

    n opinia autorilor Mc. Calman i Paton, schimbarea organizaional este un proces

    continuu de confruntare i identificare, evaluare i aciune. Aceasta presupune efectuarea unor

    modificri vitale n organizaie, modificarea misiunii, a viziunii, adaptarea la noi tipuri de

    31 European Commission: European Innovation Scoreboard.Comparative analysis of innovation performance, January,2009Adaptare duphttp://www.indicatorideperformanta.ro/blog/2011/03/12/indicele-capacitii-de-inovaie/

    32 French Wendell, BellH. Ceciljr., Organization Development, Pranctice Hall, New Jersey, 1999, pag 2.33 Cummings G. Thomas, Huse F. Edgar, Organization Development and Change, West Publishing Company, Minnesota, 1985

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    18/53

    tehnologii ce presupun activiti diferite, orientarea spre noi piee i consumatori i n general

    adoptarea unui comportament diferit fa de cel de pn acum.

    Schimbarea organizaional este generat de o serie de factori interni sau externi

    ntreprinderii oferind oportuniti nebnuite i anume: ans de a utiliza aptitudini noi, creterea

    satisfaciei i a motivaiei n munc, mbuntirea mediului de lucru, obinerea unui statut mai

    nalt, a unei independente pe piaa etc.(34)

    Schimbarea reprezint orice modificare, transformare, prefacere n form i/sau

    contunutul unui obiect , proces, activitate, aciune, sistem i are ca rezultat introducerea noului

    sub toate aspectele(35).

    Tipuri de schimbare organizational

    Schimbarea organizaional se realizeaz n funcie de trei dimensiuni eseniale: originea,

    rezultatul i procesul schimbrii. Originea schimbrii (introdus ca dimensiune de Nadler i

    Tushman n anul 1989) are legtur cu modalitatea n care schimbarea i face apariia ntr-o

    organizaie. Astfel se poate vorbi de schimbri neintenionate, care se ntmpl pur i simplu, i

    schimbri intenionate sau deliberate, aciuni luate de organizaie n cadrul unui proces. O alt

    clasificare se poate face innd cont de modul n care schimbarea se leag de evenimentele

    externe ntreprinderii, n schimbri reactive (schimbri iniiate ca rspuns la un eveniment sau o

    serie de evenimente) i schimbri anticipatorii (iniiate ca anticipare a unor evenimente)(36)Cea mai utilizat modalitate de a clasifica schimbrile organizaionale este n funcie de ct de

    radicaleste schimbarea (Dunphy i Stace, 1988; Nadler i Tushman, 1989; Gersick, 1991).

    Tabel 3.1 Tipuri de schimbri organizaionale(37)

    Clasificare Diferena esential

    Gersick, 1991 -schimbare gradual

    -schimbare revoluionar

    -susine structura de bazexistent

    -inlocuiete complet structura /

    34 Prof.univ.dr.C.Voicu,Conf.univ.dr.t.Prun, Managementul Poliiei, Editura Mediauno, 2007, pag.27135 Idem 3536 Tripon C., Dodu M,Dezvoltare organizaional i managementul schimbrii, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2000, pag 14

    37 Ibidem 37, pag 15

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    19/53

    ordinea existent

    Dunphy si Stace, 1988 -schimbare incremental,

    evoluionar

    -schimbare transformaional,

    revoluionar

    -continu, la scarmic

    -nu are continuitate, la scarmare

    Levy, 1986 -schimbare de gradul I

    -schimbare de gradul II

    - schimbare in regulile de baz ale

    sistemului

    - schimbare paradigmatic care

    schimbregulile sistemului

    Tushman, 1986 -schimbare convergent

    -schimbare care schimb

    cadrul ( transformaional)

    - compatibilitate cu structura

    organizaionalexistent

    - schimbare concurent in strategie,

    putere, structuri control

    Fiol si Lyles, 1985

    nvaare organizational

    -nvaare de nivel sczut

    -nvaare de nivel superior

    -schimbare comportamental in

    organizaie

    - schimbare cognitiv, ajusteaz

    regulile i normele generale

    Miller si Friesen, 1984 -evoluionar/incremental

    - revoluionar/dramatic

    - numr redus de schimbri, una cate

    una

    - numr mare de schimbri extreme

    Greiner, 1972 durata

    de viaa organizaiei

    -evoluie -foloseste tipul dominant de

    management pentru a obine o

    cretere stabil

    - nou tip de management pentru

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    20/53

    -revoluie continuarea creterii

    Procesul schimbrii se poate clasifica n funcie de durata sau de resursele disponibile

    (umane sau materiale) folosite n implementarea schimbrii. Unitatea schimbrii poate fi oentitate singular(individul sau organizaia) sau interaciunea dintre oameni, relaii n interiorul

    unei intreprinderi. Modalitatea schimbrii, pe de cealalt parte, descrie ce anume determin

    secvena de evenimente (legi deterministe sau probabiliste) sau dac aceasta este construit de

    entitatea n schimbare pe msur ce procesul evolueaz.(38)

    Cea mai comun i practic clasificare a schimbrii organizaionale n funcie de proces este

    cea n dou procese de schimbare fundamentale: schimbarea planificat i schimbarea

    ntmpltoare sau emergent. Cele doutipuri sunt distincte, n timp ce schimbarea planificat

    este formal, cea ntmpltoare este informal, prima este impus n interiorul organizaiei iar a

    doua i are originea n afara sa.(39)

    Teorii ale schimbrii organizaionale

    Unul dintre cele mai utilizate modele analitice este cel al lui Harold J. Leavitt prin care se

    consider c organizaiile sunt sisteme complexe cu cel puin patru variante eseniale: scop,

    structur, actori i tehnologie. La baza acestuia se afla strnsa legtur ntre aceti factori, iar

    modificarea unuia determin modificarea n lan a celorlai trei.(40)

    Cel de-al doilea model i aparine lui Kurt Lewin. Pentru acesta, schimbarea reprezint

    modificarea forelor care menin stabil comportamentul sistemului ( forecare tind s menin

    situaia actual i fore care vor s o modifice). n opinia sa, procesul de schimbare cuprinde trei

    etape: dezgheul ( reducerea forelor care menin sistemul la nivelul actual, identificarea

    discrepanelor n organizaie); schimbarea propriu-zis ( dezvoltarea de noi valori, atitudini,

    comportamente); re-inghearea( stabilizarea noului stadiu al organizaiei).(41)

    38 Van de Ven, Andrew i Poole, Marshall S., Explaining Development and Change in Organizations, Vol 20, nr. 3, Academyof Management Review, 1995, pag 520.39 Tripon C., Dodu M, Dezvoltare organizaional i managementul schimbrii, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2000, pag 17, apud.Burnes, 1996; Macredie i Sandom, 1999; Farrel, 2000.40 Androniceanu Armenia,Managementul schimbrilor, , Editura All, Bucureti, 1998, pag 198-212.41 Archer Margaret, Being Human: The Problem of Agency, Cambridge University Press, 2000, pag 19-20

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    21/53

    O alt teorie a schimbrii organizaionale este cea propus de Larry Greiner. Pornind de

    la observaia teoriilor evoluioniste i a celor revoluioniste, acesta considera c toate abordrile

    majore ale schimbrii pot fi ncadrate ntr-un continuum al puterii, abordare bazat pe

    autoritatea unilateral ( puterea unei singure persoane) i delegarea puterii i autoritii.

    Un alt model analizat este cel creat de Warner Burke i George Litwin. Acesta se bazeaz

    pe distincia dintre schimbrile de ordin I ( tranzacionale) i cele de ordin II ( transformative).

    n timp ce pentru primele identitatea organizaiei rmne aceeai schimbndu-se doar anumite

    trsturi, de cealalt parte natura fundamental a ntreprinderii este modificat ntr-o manier

    esenial. Au de suferit de asemenea climatul i cultura organizaional i tipul de conducere

    abordat ( tranzacional i transformativ).(42)

    O teorie care pune accent pe factorii individuali ai organizaiei este cel al lui Robert

    Golembiewski, avnd ca principiu de baz: indivizii se schimb, organizaiile trebuie s seschimbe i ele(43). Conform acestuia, schimbarea i dezvoltarea unei firme pune accentul pe:

    oameni i relaia ce se creeaz ntre acetia, tehnologia i suprapunerea ntre procesele

    comportamentale, structurile formale i tehnologie.

    Modelul planificrii dezvoltat de Lippit, Watson i Westley este bazat pe dou condiii:

    - Informaiile trebuie s circule liber ntre organizaie i agentul schimbrii

    - Informaiile sunt folositoare doar cnd pot fi transformate n aciuni.

    De asemenea, sunt constituii apte pai pentru implementarea unei schimbri: recunoaterea,

    intrarea, diagnoza, planificarea, aciunea, stabilizarea i evaluarea, ncheierea aciunii.

    Rezistena la schimbare

    Cele mai mree idei din toate timpurile reprezint schimbri sociale sau fapte

    generatoare de schimbare. Dar toate acestea nu au fost mbriate nc de la nceput cu

    entuziasm, chiar dac nu au reprezentat mereu schimbri majore de concepie ( de exemplu

    schimbarea credinei ca Pmntul este plat, sau c soarele se nvrte n jurul lui). Modificri

    relativ minore ale status-quo-ului pot declana reacii de respingere. Dar dac o organizaie

    42 French Wendell, BellH.Ceciljr., Organization Development, Pranctice Hall, New Jersey, 1999, pag 77.43 Tripon C.,Dodu M, Dezvoltare organizaional i managementul schimbrii, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2000, pag 20-39apud. Golembiewski Robert T., Organizational Patterns of the Future, vol 32, Personnel Administration, , 1969 , pag 11.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    22/53

    cunoate implicaiile unei schimbri poate mai bine s i manevreze resursele n vederea

    adaptrii la noua modificare, ct i ajutarea clienilor s accepte cu succes noua propunere.

    n mod general, fenomenul de rezisten la schimbare este caracterizat drept un

    comportament iraional, contraproductiv, al unei minoriti din cadrul organizaiei, cu consecine

    negative asupra ntregului sistem(44)

    Mare parte din teoriile asupra acestui concept provin din domeniul managementului i

    sunt concentrate pe metode ce pot depi rezistena pentru a face loc schimbrii ntr-un mod

    rapid i eficient. n cartea Overcoming Resistance to Change, cercettorii Coch i French

    realizeaz un studiu asupra Harwood

    Manufacturing Corporation ( companie de produse textile) n anul 1948 care au ntmpinat

    scderi n producie n urma rezistenei personalului la schimbrile de management. Aceast

    cercetare a fost una dintre primele care au atras atenia asupra metodelor de grup i folosul lor.(45)

    O alt teorie important este analiza cmpului de fore sau teoria cmpului creat de

    analistul n psihologie organizaional, Kurt Lewin. Aceasta presupune faptul c, dac dorim s

    introducem o schimbare ntr-un mediu aflat n echilibru, trebuie s destabilizm balana, s

    ntrim forele pro-schimbare pentru a le coplesi pe cele de rezisten. n acest mod se atinge

    o nou poziie de echillibru.

    n cartea lui Andrew du Brin, Fundamentals Of Organizaional Behavior (1974),

    rezistena la schimbare este abordat ca fcndu-i apariia n trei zone: tehnologie sau afaceri,

    structur sau politic si mediul personal. Se consider c rezistena poate fi minimizat prin

    aciunile:

    - Selectarea atent a personalului ( oameni flexibili, deschii la nou)

    - Folosirea unor metode de persuasiune, exclus ameninare sau violen

    - Minimizarea schimbrilor sociale ( relaii sociale ntre angajai)

    - Prezentarea schimbrii drept un proces reversibil

    -

    Co-participarea angajailor la decizia de schimbare

    44 Ibidem 44, pag 9245 Tripon Ciprian, Ghiolan Clin, Despre rezistena la schimbare n:Revista Transilvan de Studii Administrative, PresaUniversitar Clujean, nr. 1(2)/1999

    Adaptare dup Burdu Eugen, Cprrescu Gheorghi; Androniceanu, Armenia, Miles Michael, Managementul schimbriiorganizaionale., Editura Economic, Bucureti, 2000

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    23/53

    n concluzie, rezistena la schimbare nu reprezint ntotdeauna o aciune negativ,

    trgnd un semnal de alarm asupra proceselor organizaionale care pot afecta cea mai

    important parte a unei ntreprinderi, i anume resursele umane.

    1.4.CREATIVITATEINOVARESCHIMBARE

    ORGANIZAIONAL

    Un element comun al conceptelor prezentate n capitolele anterioare este c toate trei au

    ca obiectiv principal progresul. Scopul de baz al unei companii este acela de a produce o

    valoare pentru care s fie recunoscut, un produs care s ofere ncredere, s asigure un profitpentru a putea continua i s satisfac o dorin pe care nici un alt competitor nu a observat-o. Se

    evideniaz la nivel intern prin evoluia organizaiei, mbuntirea la nivelul produciei, al

    comunicrii i al eficienei n ansamblu.

    n urma modificrilor aprute ntr-o firm, n anii 70-80, un nou concept a luat natere,

    i anume OD (n.r. Organizaional Development) dezvoltare organizaional. S-a pus un accent

    foarte mare pe imbunatairea comunicrii dintre angajai, instruirea lor i formarea de echipe

    competente, ct i sprijinirea i dezvoltarea creativitii. O metod utilizat n OD este Teoria

    Ateptrilor a lui Victor Vroom ce caracterizeaz comportamentul ca o sum a alegerilor

    voluntare dintr-o serie de alternative. Scopul este de a maximiza utillitatea i minimiza costul de

    oportunitate. Astfel, dac un angajat este mulumit la locul de munc, el devine performant i i

    poate utiliza n mare msur abilitile, competenele, experiena, cunotinele ntr-un mod

    inovativ. OD este rezultatul schimbrii organizaionale, o metod complex care ajut firma s se

    poat adapta mai repede la noile tendine ale pieei, la tehnologii performante sau schimbarea

    contemporan n general.

    Dezvoltarea organizaional are ca principal scop creterea eficacitii organizaiei prin

    stimularea creativitii i inovaiei, prin care se obine reproiectarea structurii organizaiei,

    realizarea unor schimbri culturale, creterea eficacitii comunicrii interne, creterea

    randamentului proceselor de decizie. Schimbrile fac parte din sistemul managerial reprezentnd

    adaptarea la mediul n continu schimbare i la hedonismul populaiei inta.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    24/53

    Un alt rezultat este apariia organizaiilor metanoice. Termenul metanoia provenit din

    limba greaca a fost utilizat pentru definirea intuiiei de ctre cretinii din Antinchitate. n prezent,

    conceptul este utilizat pentru a caracteriza o gam larg de inovaii organizaionale

    contemporane. Dei valorile ce stau la bazsunt abstracte, de exemplu creativitatea, excelena,

    imaginea asupra ceea ce se dorete a obine trebuie s fie clar, o viziune a ceea ce urmeaz s se

    produc.(46)

    n plus, schimbarea n cadrul unei societi este comparat sau chiar considerat o

    inovaie. Inovaia este definit ca un produs, o tehnologie folosit pentru prima dat de

    membrii unei organizaii, indiferent de faptul c a fost deja folosit n alte organizaii(47), cu alte

    cuvinte folosirea unei inovaii este ea nsi o inovaie. Din acest punct de vedere, ultima faz a

    lanului creativitate inovareschimbare, i anume schimbarea, poate fi considerat un proces

    nentrerupt de pregtire a organizaiei pentru noile concepte astfel nct succesul i aceptareaacestora s fie garantate.

    Pe lng evoluie, un alt scop important al celor trei concepte este acela de succes, definit

    prin mbinarea corespunztoare ntre organizaie i mediul care se transform.

    Inovaia este n mod evident legat de creativitate , sunt procese ce depind unul de cellalt

    deoarece gsirea unei soluii la o problem ce apare ntr-un proces de inovare necesit

    creativitate. Toate acestea determin schimbri n calitatea vieii umane, reprezentnd darul

    oamenilor ctre evoluia de mii de ani i instinctul de supravieuire ce creeaz lucruri noi n

    fiecare moment.

    Procesul de inovaie este o investiie n viitor i trebuie tratat ca orice alt component

    care aduce un aport benefic societii. Iar pentru aceasta este nevoie de oameni specializai i

    special instruii cum sunt managerii de inovare. Ei au datoria de a urmri i evalua procesul de

    inovare din organizaie, trebuie s fie direct implicai n activitatea de cercetare, s aib

    cunotine n domeniul marketing-ului i a legislaiei sub care finanarea s-a produs.

    In concluzie, in relaia creativitate-inovare-schimbare organizaionala, n funcie de

    organizaie, rezultatul difer. Schimbarea regulilor atunci cnd vine vorba de desfurarea

    afacerilor creeaz avantaj competitiv ce duce la crearea de oceane albastre n care concurena nu

    46 Ciprian Tripon, Marius Dodu, Dezvoltare organizaional i managementul schimbrii, suport de curs UniversitateaBabes-Bolyai, Cluj-Napoca, 2012-101347 Adaptare dup Burdu Eugen, Cprrescu Gheorghi; Androniceanu, Armenia, Miles Michael, Managementul schimbriiorganizaionale., Editura Economic, Bucureti, 2000

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    25/53

    mai este relevant. Apoi, noi metode de organizare i gestiune sunt necesare. Pentru a crea

    noutate, ai nevoie de noutate ( de exemplu: noi metode de desfacere, o nou abordare a

    intermediarilor companiei etc).

    Eficiena organizaiei bazat pe inovare se rezum n final la relaia strns ntre strategie,

    funcionare, structur i resursele umane. ntr-o perioad de criz, cum este situaia prezent la

    nivel mondial, compania trebuie s inoveze. Dar, dei toate lucrurile sunt teoretic bune i au

    aplicabilitate mare, multe organizaii i chiar managerii au tendina de a respinge inovaia

    creznd c este o pierdere de timp i bani, deoarece implementarea necesit multe resurse pe care

    acetia nu sunt dispui s i le asume.(48)

    48 tefan Iancu,Managementul Inovrii,Editura All, Bucureti, 2010

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    26/53

    Capitolul II

    Studiu de caz: LOreal Paris

    2.1 Istoric

    n urm cu mai mult de 100 de ani LOreal Paris i-a nceput cltoria n domeniul

    frumuseii. Afacerea iniial gndit ca fiind una restrns s-a dezvoltat, devenind o companie de

    top pe piaa produselor cosmetice i de frumusee. Grupul LOreal i -a asumat nc de la nceput

    o provocare major: s ofere frumuseii disponibilitate pentru ct mai multe femei, prin produse

    ct mai eficiente. Iar acest lucru s-a putut realiza i depi printr-o abordare tiinific riguroas

    i dorina puternic de a reui, la care se adug inovaia, calitatea i viziunea strategic

    ntotdeauna centrat pe viitor.

    Conform spuselor lui Sir Owen-Jones, preedintele LOreal: Nu exist un model ideal

    de frumusee. Frumuseea mbrac diverse forme i se exprim n multiple moduri. Acest lucru

    a determinat nelegerea extins a conceptului de frumusee, adresndu-se culturilor din ce n ce

    mai diverse, cu nevoi specifice. Se remarc de asemenea diversitatea echipelor multinaionale ce

    presupun o responsabilitate social ce iese din sfera afacerilor.

    1909-1957

    n anul 1909, ntr-un apartament micu din Paris, unde salonul era zona de demonstraii i

    buctria fusese transformat ntr-un laborator, Eugene Schueller a pus bazele Societii

    Franceze a Vopselelor Inofensive ( La Societe Francaise des Teintures Inoffensives),

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    27/53

    predecesoarea companiei LOreal.Chimist, cercettor i inventator, acesta era convins c prin

    intermediul chimiei se pot realiza produse cosmetice uluitoare.(49)

    Eugene Schueller era de prere c prul uman ar trebui studiat mult mai intens i astfel s-

    a aventurat n zone greu accesibile ale cosmeticii: produse de colorare a prului, permanentul la

    rece i amponul fr spun ( DOP). Acesta realizeaz c tiin este indisolubil legat de

    frumusee i astfel nu numai c inventeaz noi produse, dar creeaz un ocean albastru nemrginit

    care s-a dezvoltat ntr-un timp foarte scurt de timp. El devine apropiatul unor coafori parizieni ai

    timpului, care sunt imediat absorbii de viziunea sa.

    n anul 1939, afacerea primete numele de LOreal, iar sediul se mut n Paris, la adresa

    14 rue Royale. Oamenii de tiin atrai au acum acces la tehnologie de vrf i la laboratoare ce

    le permit s dezvolte produse ce au rmas i pn n ziua de azi cunoscute. Compania nou creat

    reprezenta de asemenea i un centru de formare i pregtire pentru profesionitii n ngrijireaprului. Valorile sale au rmas i pn azi fundamentale pentru LOreal: educaie i formare.

    1957-1987

    n anul 1957, Francois Dalle este numit CEO al Grupului LOreal, ceea ce influeneaz

    simitor zona de cercetare prin numeroasele achiziii care lrgesc aria de cunotine. i fac

    apariia centrele de cercetare pentru ngrijirea pielii, crearea parfumurilor i machiajului.

    n anul 1960, condus de ctre Charles Zviak, compania ncepe cercetarea aplicat, pielea

    uman i prul nemaifiind considerate simple materiale. Viziunea companiei devine din ce n ce

    mai complex, iar produsele cosmetice sunt acum la intersecia unui numr mare de tiine:

    fizic, biologie, chimie, electronic.

    1987-2009

    Sub directa coordonare a lui Sir Lindsay Owen-Jones i al lui Jean Paul Agon, politica

    inovatoare de cercetare a companiei este crescut printr-o investiie n resurse umane i un buget

    acordat cercetrii. Sunt depite propriile limite ajungndu-se la 3000 de oameni de tiin n

    laboratoarele din ntrega lume i investiia a 3% din profitul total n cercetarea cosmetic. Rapid

    sunt obinute rezultate. Sunt descoperite ingrediente active majore: Aminexil, Ceramide R,

    Mexoryl SX sau Pro-Xylane, dar odat cu acestea apare i conceptul de chimie verde.

    Deeurile rezultate trebuie reduse pentru a proteja mediul i resursele naturale.

    49 100thyears of beauty 1909-2009, Anniversary Catalogue, LOreal Romania, pag 1-2

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    28/53

    Aa cum a fost precizat nc de la nceput, diversitatea este elementul cheie la LOreal.

    nc din 2003, 5 centre de cercetare i 15 centre de evaluare au luat natere n patru coluri ale

    lumii pentru a nelege fiecare zone georgrafica. Astfe, LOreal devine primul grup cosmetic cu

    acest tip de expertiz.(50)

    2.2 Semnificaia firmei i a sloganului

    LOreal i are originea n numele unui brand. Compania nu s-a numit aa nc de la

    nfiinare, ci i-a obinut denumirea pe cnd Eugene Schueller a patentat dou formule de

    colorare a prului: Noir et Or i LAureale.Ambele produse evoca att culoare auriu, ct iun stil la mod de coafur a prului: laureole, prin care se creea impresia de aureol n jurul

    capului femeii ce ii deschidea nuana prului (51).Produsele ns apar, se dezvolt i dispar, dar

    ideea de baz rmne. Aa s-a format i LOreal, exprimnd nc din denumire ideea de lux,preiozitate, ntocmai ca o comoar ascuns i gsit.

    Pentru c merit! esteprimul slogan care a fcut nconjurul lumii, exprimnd respectul

    de sine. Aceste patru cuvinte sunt ancorate n vremea n care au fost create, dar totui au

    demonstrat c nu pot fi nvinse de timp. Ele au devenit ceea ce LOreal nsi reprezint. Scrise

    n 1973 cnd o revoluie social i un nou spirit de feminism erau n plin amploare, este destul

    de evident c aceste cuvinte au fost create de ctre o femeie. Ilon Specht era o autoare de reclame

    ce lucra pentru McCann Erickson n acea perioad i era considerat a fi independent,

    neconvenional, original i foarte creativ. Din fericire aceasta lucra pentru LOreal, iar la

    vrsta de doar 23 de ani i-a depit toate limitele realiznd o reclam care era exclusiv expus

    din punctul de vedere al unei femei.(52)

    n primul spot publicitar marca LOreal, de acum 40 de ani, Joanne Dusseau, prima

    ambasadoare LOreal spunea: Folosesc cea mai scump colorare din lume, Preference de la

    LOreal. Nu pentru c nu mi pas de valoarea banilor, ci pentru c mi pas de prul meu. Nu

    este doar o culoare, m atept la o culoare grozav.Ceea ce conteaz pentru mine este cum se

    simte prul meu, catifelat i mtsos, dar cu volum. Se simte bine pe gtul meu. De fapt, nu mderanjeaz s cheltui mai mult pentru LOreal. Pentru c merit!(53)

    50 100thyears of beauty 1909-2009, Anniversary Catalogue, LOreal Romania, pag 3-451 100thyears of beauty 1909-2009, Anniversary Catalogue, LOreal Romania, pag 3 52 http://www.lorealparis.ca/the-brand/history.aspx53 http://www.youtube.com/watch?v=hQLZxqgwRMA

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    29/53

    Pentru prima dat mesajul era despre gndurile unei femei, despre ncrederea ei de sine, decizia

    i stilul su.

    De-a lungul timpului, Pentru c merit! a devenit att de cunoscut i cu un neles att de

    amplu nct un procent de 80% din femei l recunosc, rspund acestei expresii pozitive i

    sentimentului puternic ce l eman. Pentru c merit! este transpus n aciunile din fiecare zi de

    ctre LOreal: n ideologie, produse i celebrarea femeilor.(54)

    2.3 Domeniu de activitate

    Grupul de origine francez LOreal S face parte din supra-sectorul Bunuri de consum

    non-ciclice, fiind un productor de produse de ngrijire personal. Acesta conine cel mai mult

    produse de mas ( 52% din totalul vnzrilor din anul 2010), apoi produse de lux ( 25%) i

    produse profesionale ( 15%). Piaa produselor cosmetice este una extrem de schimbtoare i

    competitiv, printre ea numrndu-se att firme de talie mare, multinaionale, cum este LOreal,

    ct i mai mici, locale care se axeaz pe o gam de produse special adresate unui anumit segment

    de persoane.(55)

    LOreal este prezent n 130 de tr pe tot globul cu 27 de brand-uri internaionale, avnd

    vnzri de peste 22.5 miliarde de euro n numai n anul 2012.. Numr un total de 72.600 de

    angajai n 62 de ri. Prin inovaia sa, anul trecut a dezvoltat 628 de patente cu un buget alocat

    de 600 miliarde de euro.

    2.4 MisiunePentru mai mult de un secol, compania i-a dedicat energia i competenele pentru un

    singur scop: frumuseea. Este o afacere bogat n neles deoarece acord tuturor indivizilor

    puterea de a-i exprima personalitatea, s ctige ncredere n sine i s se deschid fa de

    ceilali. Frumuseea este o limb.

    LOreal i-a stabilit ca misiune oferirea tuturor femeilor i brbailor din toat lumea a

    celor mai bune inovaii cosmetice din punct de vedere calitativ, eficace i sigur, prin ntlnirea

    diversitii infinite de nevoi ale frumuseii i dorine din toat lumea. Frumuseea este universal

    (56)

    54 Ibidem 52, pag 1-255 Ovidiu George Dumitrescu, Raport de companie LOreal SA, Tradeville, 12 oct 201156 http://www.loreal.com/Article.aspx?topcode=CorpTopic_Group_ID_Mission

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    30/53

    nc de la nfptuirea de ctre un cercettor, compania a drmat bariere de cunotine.

    Descoperirile unice fac posibil explorarea continu a noi teritorii i inventarea produselor

    viitorului, avnd ca inspiraie ritualurile de frumusee din lumea ntreag. Frumuseea este tiin.

    Provocrile eseniale sunt acelea de a oferi acces la produsele care mbuntesc stilul de

    via, de a mobiliza puterea inovativ pentru a conserva frumuseea planetei i a susine

    comunitile locale. Frumuseea este unangajament.

    Prin diversitatea oamenilor ce fac parte din echip i prin bogia i complementaritatea

    brand-ului, LOreal a fcut din universalitatea frumuseii proiectul su pentru urmtorii ani.

    LOreal, oferind frumusee pentru toi.(57)

    2.5 Obiective

    Frumusee pentru toi, frumusee pentru fiecare

    Loreal considera c nu exist un singur i unic model de frumusee, ci o infinit

    diversitate ce se schimb cu timpul, ce difer de la o cultur la alta, istorie, personalitate, etc.

    Pentru a atrage un numr ct mai mare de femei i brbai pentru a utiliza produsele lor este

    necesar s se ntlneasc populaii extrem de diverse cu o viziune asupra universalitii

    frumuseii. Pentru ei, a generaliza nu nseamn a impune un standard, ci total opus, de a fi

    inspirat de diversitate pentru a putea inova.

    Observarea obiceiurilor locale de frumusee

    La baza proiectelor sale cercetarea i inovarea se reinventeaz pentru a crea produse

    cosmetice adaptate la marea diversitate a lumii. n fiecare parte a lumii au fost create platforme

    de cercetare, adevrate centre de expertiz n domeniul frumuseii individuale. Aceti poli ai

    cercetrii inventeaz noi produse care pot deveni succese mondiale. Acesta este un punct de

    reper n modul n care LOreal apreciaz inovaia.

    Oferind acces la produsele cosmetice

    Pe o pia ce se afl n plin schimbare, n fiecare an LOreal progreseaz n

    descoperirea celor mai bune produse cosmetice accesibile tuturor. Cu un portofoliu de 27 debrand-uri internaionale i cu un plan de distribuie bine stabilit, compania are elul de a

    ntmpina nevoia fiecrui consumator n concordan cu obiceiurile i stilul su de via. n felul

    su, LOreal ntrece limitele i ntmpinaprovocarea unei inovaii tot mai accesibile.

    57 Idem 57

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    31/53

    Accelerarea localizrii cercetrilor

    A ctiga nc un miliard de consumatori din toat lumea este un scop ambiios care

    motiveaz ntreaga companie. O aventur care aduce att avantaje economice ct i umane, dar

    care cere o cretere a numrului de angajai i o schimbare rapid n toate aspectele: cercetare,

    producie, marketing, vnzri, resurse umane, conducere etc. Acest mare proiect reprezint de

    asemenea o oportunitate de a inova i a face progresen a construi LOrealul de mine.(58)

    2.6 Valori i principii etice

    Dac pentru un secol LOreal a fost devotat unui singur scop, i anume frumuseea,

    atunci nseamn c este ca urmare apasiuniipentru ea. Pasiunea pentru ceea ce cosmeticele pot

    aduce femeilor i brbailor: bunstare, ncredere n sine, deschidere ctre ceilali. Pasiune de

    asemenea pentru o afacere care este direct legat de oameni i cultur, deoarece a crea produsede frumusee nseamn a cuta s i nelegi pe ceilali, s tii cum s i asculi, s le nelegi

    tradiiile, anticipndu-le nevoile. Fr pasiune, aventura LOreal nu ar fi fost niciodat posibil.

    Inovaia este de asemenea o valoare fondatoare. Grupul LOreal are ntotdeauna n

    vedere faptul c a fost nfptuit de un om de tiin. Inovaia este esenial deoarece frumuseea

    este o cutare fr sfrit care are nevoie n mod constant de un nivel ridicat de competene.

    ntotdeauna dorind s se depeasc pe sn, acest lucru presupune descoprirea a noi ci de a crea

    produse care sunt cu adevrat diferite i surprinztoare.

    Pentru c nu exist inovare fr curaj, iniiativa, LOreal a pus ntotdeauna pe primul plan

    individul n detrimentul organizaiei. Spiritul antreprenorial, simbol pentru autonomie,

    schimbare, aventur, a fost ntotdeauna ncurajat i utilizat ntr-un stil de management specific.

    O alt valoare care a ghidat grupul nc de la crearea de acum o sut de ani este mintea

    deschis. Ascultnd consumatorii i nelegndu-le cultura, fiind deschii ctre ceilali i

    beneficiind din diferenele lor sunt prioriti absolute n ideea de a rspunde diversitii infinite

    de frumusee la care lumea se ateapt. Acestea sunt de neseparat n munc i misiunea lor.

    Aceste patru valori sunt fundamental legate de cea de-a cincea, i anume excelena.Esteo valoare care se regsete n fiecare aspect al afacerii, n fiecare ar i care este exprimat ca o

    stare de spirit i o constant dorin spre perfeciune. Exist de asemenea dorina de autodepire

    pentru a putea oferi ce este mai bun pentru consumatori.

    58 http://www.loreal.com/Article.aspx?topcode=CorpTopic_Group_ID_Vision

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    32/53

    n final, chiar dac grupul LOreal este inovativ sau i arat spiritul antreprenorial,

    acesta a nfptuit toate lucrurile cu responsabilitate. Prima invenie a LOreal, vopseaua de pr

    sigur, a fost deja o expresie a preocuprii fundamentale pentru produse eficiente, sigure,

    impecabile. Dar simul de rspundere merge mai departe de att. Ca un lider n industria de

    frumusee acetia au, mai mult dect ceilali, datoria de a conserva frumuseea planetei i de

    contribui la bunstarea angajailor i a comunitilor n care aceasta se afl.(59)

    2.7 Analiza SWOT

    Tabel 5.1 Analiza SWOT a companiei LOreal Paris

    Puncte tari Puncte slabe

    Lider mondial n industria cosmeticelor

    Experiende 104 ani n domeniu

    Companie puternic, imagine bine

    construit

    Varietate mare de firme componente

    Cultur bazat pe inovare

    nelegerea frumuseii prin diversitate

    Procentaj mare de cercettori i oameni

    de tiin n echip

    Atenia la cerinele pieei

    Receptivitate fa de consumatori

    Pasiunea de a cunoate i a nva n

    permanen

    Implicare n proiecte sociale, dezvoltare

    durabil i protecia mediului

    Preuri mai nalte ca ale competitorilor

    Vnzrile directe predominate

    Segmentarea acionariatului poate duce

    la conflicte de interes

    Comunicare deficitar ntre brand-uri

    Oportuniti Ameninri

    Cererea pentru produse inovative

    Noi piee: bio, ecologice, etnice, brbai

    Competiie puternic ( Nivea, P&G,

    Henkel)

    59 http://www.loreal.com/Article.aspx?topcode=CorpTopic_Group_ID_Values

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    33/53

    Fora de munc diversificat

    Relaia cu Nestle

    Acuzaii de folosire a unor substane

    interzise, testarea produselor pe

    animale

    Criza financiar, scderea puterii de

    cumprare

    Dezvoltarea chirurgiei plastice

    2.8 Organigrama

    Figura 5.1 Acionariatul LOreal la data de 31.12.2012(60)

    Echipa managerial

    Consiliul de Administraie LOreal este alctuit din 14 membrii: preedintele i directorul

    general executiv ( CEO), ase directori numii din majoritatea acionarilor, dintre care trei numii

    de familia Bettencourt i trei de ctre Nestle ( cei doi vice-presedinti din consiliu fiind alei

    dintre acetia), i apte directori independeni: Virgine Morgon, Annette Roux,Charles-Henri

    Filippi, Xavier Fontanet, Bernard Kasriel, Marc Ladreit de Lacharriere i Louis Schweitzer.

    Patru reprezentani alei ai angajailor asist de asemenea la edinele Consiliului i au dreptul la

    un vot consultativ.

    60 http://www.loreal-finance.com/eng/share-ownership

    Famila

    Bettencourt,

    30.5

    Nestle, 29.3

    Angajai, 0.72

    Aciuni de

    trezorerie, 1.72

    Investitori

    internaionali,

    24.5

    Investitori

    francezi,

    8.27

    Actionari

    independenti,

    4.99

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    34/53

    Prin acest format, Consiliul de Administraie dorete s evidenieze faptul c deciziile se

    iau pe un fond colectiv, n concordan cu principiile etice i n nelegere cu previziunile legale,

    regulile i recomandrile ntlnite.

    Directorii LOreal provin din medii diferite reuind s se completeze unul pe cellalt

    datorit experienei profesionale, abilitilor i naionalitii lor. Ei cunosc ndeaproape

    compania, fiind prezeni, activi i ndeaproape implicai. Dintr-un total de 14 directori, 4 femei (

    aproximativ 29%) ocup loc n conducere, ceea ce face s fie n concordan cu legea francez

    din 27 ianuarie 2011 ce prevede ca pn n anul 2014 o proporie de 20% s fie ocupat de femei,

    pentru a se realiza un echilibru ntre sexe. Totui, pn n anul 2017, Consiliul trebuie s se

    supun din nou legii care cere creterea procentului la 40% .(61)

    Tabel 5.2 Consiliul de Administraie la data de 26.04.2013(62)

    Jean-Paul Agon Preedinte i Director General Executiv din 18.03.2011

    Jean-Pierre Meyers Vicepreedinte al Consiliuluide Administraie ( mandat

    rennoit n 2012)

    Peter Brabeck-Letmathe Vicepreedinte al Consiliului de Administraie ( mandat

    rennoit n 2013)

    Francoise Bettencourt-Meyers Director ( mandat rennoit n 2013)

    Paul Bulcke Director din data de 17.04.2012

    Charles-Henri Filippi Director ( mandat rennoit n 2011)

    Xavier Fontanet Director ( mandat rennoit n 2010)

    Bernard Kasriel Director ( mandat rennoit n 2012)

    Christiane Kuehne Director din data de 17.04.2012

    Marc Ladreit de Lacharriere Director ( mandat rennoit n 2010)

    Jean-Victor Meyers Director din 2012

    Virginie Morgon Director din data de 26.04.2013Annette Roux Director ( mandat rennoit n 2011)

    Louis Schweitzer Director ( mandat rennoit n 2013)

    61 http://www.loreal-finance.com/eng/board-of-directors62 http://www.loreal.com/Article.aspx?topcode=CorpTopic_Group_ID_Vision

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    35/53

    La data de 23.05.2013 LOreal a anunat crearea unui Consiuliu Consultativ tiinific

    compus din 9 cercettori diferii din diverse domenii i avnd naionaliti diferite, care au ca

    misiune s aduc idei neateptate n concordan cu domeniile de interes ale cercetrii fcute de

    LOreal cu scopul de a pregti viitorul prin explorarea domeniilor tiinifice i tehnologice ce se

    fac remarcate. Pentru lOreal, care intodeauna a crezut n relaia dintre tiin i frumusee i care

    desfoar o strategie pentru universalizarea frumuseii, crearea unui asemenea Comitet tiinific

    este esenial pentru a nelege mai bine dezvoltarea dramatic a tiinei i tehnologiei, puterea

    revoluiei digitale, schimbarea n modul consumatorului i a problemelor sociale. Consiliul se va

    ntlni de dou ori pe an, condus de Jacques Leclaire care va ndruma discuiile i concluziile

    rezultate.(63)

    2.9 Sistemul de management al organizaiei

    Subsistemul decizional

    Subsistemul decizional este componenta cu cel mai pregnant specific managerial, a crui

    calitate marcheaz determinant funcionalitatea i performanele fiecrei organizaii.

    Prin subsistemul decizional al unei organizaii desemnm ansamblul deciziilor adoptate

    i aplicate n cadrul su, structurate corespunztor sistemului de obiective urmrite i

    configuraiei ierarhiei manageriale. (Niculescu, Verboncu, 2009)

    Numrul, natura i caracteristicile deciziilor ncorporate ntr-un sistem prezint o mare

    varietate. Tipologia deciziilor manageriale poate fi grupat n funcie de ase criterii, care

    exprim de fapt variabile sau ipostaze manageriale majore cu mare impact asupra proceselor

    manageriale.

    Subsistemul metodologico-managerial

    63 http://www.loreal-finance.com/eng/news/research-and-innovation-894.htm

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    36/53

    Subsistemul metodologico-managerial sau subsistemul de metode i tehnici de

    management al organizaiei poate fi definitca ansamblul de sisteme, metode i tehnici utilizate

    n conceperea i exercitarea funciilor i relaiilor de management n cadrul unei organizaii.64

    Subsistemul metodologico-managerial cuprinde n principal trei categorii de elemente:

    sisteme complexe de management, metode de management i tehnici de management. Aceste trei

    categorii reprezint elemetele metodologice tipic manageriale.

    Subsistemul informaional

    Subsistemul informaional poate fi definit ca ansamblul datelor, informaiilor, fluxurilor

    i circuitelor informaionale, procedurilor i mijloacelor de tratare a informaiilor menite s

    contribuie la stabilirea i realizarea obiectivelor organizaiei.65

    Subsistemul organizatoric

    Cea mai concret component a sistemului de management este constituit din

    subsistemul organizatoric.

    64 Niculescu, O., Verboncu, I. (2008)Fundamentele managementului organizaiei,Ed. Universitar, Bucureti,pg.192.65 Nicolescu, O., Verboncu, I. (2008)Fundamentele managementului organizaiei, Ed. Universitar, Bucureti,

    pg.204

    Culegere i nregistrareinformaii

    Vehiculareinformaii

    Prelucrareinformaii

    Sistem informatic

    (automat)

    Manual

    Mecanic

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    37/53

    Subsistemul organizatoric const n ansamblul elementelor de natur organizatoric ce

    asigur cadrul, divizarea, combinarea i funcionalitatea proceselor de munca n cadrul

    organizaiei n vederea realizrii obiectivelor previzionate (Niculescu Verboncu, 2009)

    n cadrul acestui subsistem sunt reunite cele dou principale categorii de organizareexistente n cadrul firmelor: organizarea formal i cea informal.

    Organizarea formal reprezint ansamblul elementelor organizatorice din cadrul

    organizaiei stabilite de ctre management prin regulamentul de organizare i funcionare,

    organigrame, descrieri de funcii i posturi, etc. (Niculescu Verboncu, 2009)

    Organizarea informal rezid n totalitatea elementelor i interaciunilor umane care se

    manifest n mod spontan i natural ntre componenii organizaiei. (Niculescu Verboncu,

    2009)

    2.10 Analiza celui mai puternic concurent

    Nivea, reprezentat de Grupul Beiersdorf, este cea mai puternic firm de cosmetice din

    mediul extern al companiei LOreal i cea care prezint cel mai ridicat risc de concurentialitate.

    nfiinat n 1911, firma deine pn n prezent o istorie a calitii produselor recunoscut,

    o imagine de brand sigur cu experien n mediul afacerilor. Firma se adreseaz unui segment

    mare de clieni format att din femei, brbai ct i copii, promovnd n reclamele televizate

    ideea de familie i produse ce pot fi folosite de oricine, la orice vrst.

    Analiza SWOT

    Tabel 5.3 Analiza SWOT a companiei Nivea

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    38/53

    Puncte tari Puncte slabe

    o Recunoatere internaional a brand-

    ului

    o Gam variat de produse

    o Calitatea produselor

    o Adaptabilitate la schimbrile pieei

    o Respect fa de consumatori i nevoile

    lor

    o Experien de 102 ani n domeniu

    o Preuri ridicate comparativ cu

    concurena

    o Lipsa produselor de machiaj n

    Romnia

    Oportuniti Ameninri

    o Extinderea produselor i pe alte domenii

    ( de exemplu colorarea prului,

    farmacie)

    o Achiziia de firme mici pentru

    externalizare

    o Colaborarea cu persoane publice celebre

    pentru promovarea brand-ului

    o Criza economic

    o

    Progresul inovativ al produselor

    concurente

    2.11 Responsabilitatea social i schimbarea organizaionalPe lng toate activitile Grupului LOreal, n mijlocul acestora se afl dorina de a da o

    semnificaie i o dimensiune social. Este important de a evidenia contribuia pe care compania

    o aduce pentru a face o lume mai frumoas, alturi de o armonie interioar.

    100.000 de ani de frumusee

    Fundaia LOreal a demarat un studiu care ia n considerare varietatea modului n care e

    exprimat frumuseea i formele corpuilui uman n toate civilizaiile, alturnd munca de

    cercetare a celor mai iscusii cercettori i sprijinind lansarea unei cri n toat lumea, pornindde la acest studiu. Cartea a fost publicat n anul 2009, exprimnd devotamentul companiei

    LOreal de a oferi att cunotinele ct i aspectele morale unui numr ct mai mare de femei. Au

    fost nevoie de 4 ani de munc, 1300 de pagini, 5 volume, 300 de autori din 35 de ri diferite. n

    acest proiect al cutrii frumuseii pe parcursul a 100.000 de ani s -a implicat i profesorul

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    39/53

    universitar Carol Cpi, din cadrul Universitii Bucureti i Dragomir Popovici, din cadrul

    Muzeului Naional de Istorie a Romniei. Astfel, cercettorii romni sunt recunoscui pentru

    meritele lor ce au dus la crearea unui asemenea eveniment.

    Ideea central a crii esteaceea c, timp de 100.000 de ani, frumustea a rmas scopul oamenilor

    i c nici pn n ziua de azi acest lucru nu i-a pierdut interesul. Aceasta evolueaz odat cu

    umanitatea, este n continu schimbare i pn acum a reprezentat un izvor nesecat de

    imaginaie, inspiraie pentru marile opere de art, inovaie n rndul ntreinerii acesteia i

    schimbare la nivel conceptual i fizic.(66)

    Dezvoltarea durabil

    Acest aspect reprezint pentru LOreal unangajament pe termen lung ce ilustreaz un stil

    de management responsabil i onest pstrat nc de la fondatorul companiei, Eugene Schueller.

    LOreal s-a dezvoltat i i-a lrgit, implicit, i preocuparea pentru protecia mediului. Succesul pe

    pia al companiei a fost ntotdeauna influenat de progresul social, astfel c, nc de la nceputul

    anilor 90 cnd mediul a devenit un factor cu o importan central, s-a implementat n firm i

    funcia deDirector de Dezvoltare Durabil. n anul 1992, activitatea de dezvoltare durabil s-a

    integrat n cea obinuit a fiecrei organizaii, ajungnd n prezent s reprezinte relaia cu

    comunitile locale, un angajament social de cercetare i dezvoltare economic i financiar.

    Fundaia LOreal

    nfiinat n 2007, aceasta funcioneaz pe baza a trei scopuri: sprijinirea educaiei,

    susinerea

    cercetrii tiinifice i ajutorarea oamenilor vulnerabili.

    n ultimii 15 ani, LOreal i-a concentrat activitatea pe promovarea femeilor implicate n

    cercetarea tiinific printr-un parteneriat cu UNESCO, For women n science. n fiecare an, 5

    femei cercettor sunt recunoscute i recompensate cu 100.000 de dolari pentru munca n

    domeniul tiinei, alturi de 15 bursieri care sunt ndrumai s studieze i s i urmeze visul.

    Candidatele sunt alese dintr-un grup format din 1000 de cercettori pe baza deciziei unui juriuinternaional condus de profesorul Gunter Blobel, ctigtorul Premiului Nobel n Medicin n

    anul 1999. Descoperirile laureatelor de pn acum au dus la mbuntirea unor boli medicale

    precum: diabet, atacuri cerebrale, infecii cutanate sau creterea plantelor n zonele aride.

    66 http://www.envy.ro/stiri/100000-de-ani-de-frumusete-668100thyears of beauty 1909-2009, Anniversary Catalogue, LOreal Romania, pag 10

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    40/53

    Hairdressers against AIDS este un alt proiect rezultat din aceeai colaborare prin care

    se realizeaz informarea n rndul populaiei n vederea prevenirii infectrii cu virusul

    HIV/SIDA. Centrele de formare constau n coli de coafur i saloane, iar persoanele vizate sunt

    n special tinerii coafori i stiliti.

    n privina oamenilor vulnerabili LOreal a demarat Look GoodFeel Better, un

    program prin care le ofer persoanelor dezavantajate un nou neles pentru a se reintegra n

    societate. Disponibil din anul 1987, acesta ajut femeile care sufer de cancer s i recapete

    ncrederea n sine i poft de via cu ajutorul cosmeticelor. Mai mult, susinnd Asociaia

    Medecins du Monde i programul Operation Sourire, persoanele cu probleme grave cum ar fi

    desfigurarea, arsuri, boli de piele i malnutriie au fost vindecate.

    Protecia albinelor

    Alturi de Castelul de la Versailles, LOreal Paris particip la programul Albina,santinela mediului nconjurtor ce are ca principal scop informarea i implicarea cu privire la

    ocrotirea albinelor i pstrarea biodiversitii vegetale. Conform datelor tiinifice, 35% din

    cantitatea alimentaiei noastre i 65% din diversitatea ei depind de polenizarea fcut de ctre

    albine. nceput din anul 2008 proiectul nseamn pentru companie utilizarea resurselor ntr-un

    mod responsabil social i ecologic i devotamentul pentru un progres n favoarea mediului

    nconjurtor.(67)

    2.12 Model Inovaional

    Cercetarea a fost ntotdeauna n centrul evoluiei LOreal cu trei ci majore de inovare:

    ingrediente active, formul i evaluare ( Laurent Attal, Vice-Preedinte Executiv, departamentul

    Cercetare-Inovare)

    Cercetarea i inovarea la nivelul companiei LOreal are n angajament 3817 oameni din

    aproximativ 60 de ri. Lucrnd ntr-un asemenea mediu, mai mult de jumtate dintre acetia sunt

    doctori sau ingineri, fiind responsabili pentru mai mult de 600 de patente ce au fost realizatenumai n anul 2012.

    Din divizia produse publice fac parte brand-urile: LOreal Paris, Garnier, Maybelline

    New York, Softsheen.Carson, Createurs de Beaute. Com, Essie.

    67 http://www.lorealparis.ro/articol/l-oreal-paris-partener-in-protectia-albinelor.aspx

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    41/53

    Divizia LOreal de Lux: Lancome, Giorgio Armni, Yves Sunt Laurent Beaute,

    Biotherm, Kiehls, Ralph Lauren, Shu Uemura, Cacharel, Helena Rubinstein, Clarisonic, Diesel,

    Viktor&Rolf, Yue Si, Stella McCartney, Maison Martin Margiela, Urban Decay.

    Divizia cosmetice active: Vichy, La Roche-Posay, SkinCeuticals, Inneov, Roger&Gallet,

    Sanoflore.

    Divizia produselor profesionale: LOreal Professionnel, Kerastase, Redken, Matrix,

    Pureology, Shu Uemura Art of Hair, Mizani, Essie.

    Divizia produse de corp: The Body Shop.

    Inovaii cheie care au schimbat lumea frumuseii:

    1907: LAureale, o vopsea de pr, primul produs lansat de Eugene Schueller

    1925: LOreal dOr, prima vopsea revoluionar, care creeaz reflexe aurii prului1928: Este lansat Imedia, primul produs de colorare a prului cu oxidare rapid

    1934: DOP, primul ampon fr spun

    1935: Ambre Solaire: prima loiune protectoare pentru bronz

    1945: Oreol, primul permanent ondulat la rece

    1952: Rege Color, culoare direct pentru pr

    1954: Berlingot DOP, ampon ambalat n pernue individuale, care se bucur de un succes

    enorm, n special priintre copii

    1957: Un nou mit apare: fixativul Elnett

    1964: Kerastase d startul ngrijirii profesionale a prului

    1966: Recital, primul kit pentru colorarea prului acas

    1972: Elseve este prezentat ca un produs de ngrijire i nfrumuseare a prului

    1978: Majirel, produsul de colorare de la LOreal Professionnel

    1982: Plenitude, gama de ngrijire a pieliide la LOreal, adresat consumatorilor

    1985: Biotherm Homme, o gam complet de ngrijire a pielii, care atrage interesul lumii asupra

    cosmeticelor adresate brbailor

    1986: Niosome de la Lancome, o crem care previne semnele naintrii n vrst i care folosete

    aciunea precis a moleculelor NiosomeTM

    1990: Lansarea Diacolor, colorarea ton pe ton a coaforilor

    1995: Revitalift de la Plenitude: produsul la cutie pentru ntinerirea pielii

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    42/53

    1995: Force C de la Helena Rubinstein, o crem pentru piele cu vitamina C pur, care lupt

    mpotriva semnelor naintrii n vrst

    1996: Fructis de la Garnier:, o linie de ampoane cu o formul pe baz de acid de fructe pentru

    ntrirea fibrelor capilare

    1999: Aminexil, prima molecul care previne cderea prului, un pas important n tratamentul

    alopeciei

    1999: Anthelios, produs lansat de La Roche-Posay, prima gam de ngrijire a pielii care conine

    molecula Mexoryl XL

    2002: Inneov: un nou teritoriu pentru LOreal, cosmeticele orale

    2002: Lancome Absolute ofer soluii de ngrijire a pielii pentru secolul XXI prin regenerarea

    celulelor pielii

    2004: Serul Abyssine de la Kiehl, un tratament pentru a preveni semnele naintrii n vrst, curecord n vnzri

    2005: Nutriionist de la Garnier, un tratament de ngrijire a pielii, care combin Omega 3 i 6 cu

    magneziu, pentru ntinerirea pielii

    2006: Vichy lanseaz Neovadiol, prima gampentru ngrijirea pielii cu Proxylane i prima

    molecul cosmetic a chimiei verzi

    2008: LOreal Professionnel lanseaz Cover 5, o vopsea de pr dedicat brbailor, fr

    amoniac, pentru acoperirea firelor de pr grizonat n 5 minute

    2008: LAbsolu Rouge de la Lancome, primul ruj de buze care conine Proxylane TM i ofer

    voluptate buzelor

    2009: Lancome Genifique Youth Activator Concentrate, primul produs de pe pia rezultat nurma cercetrii din genetic(68)

    2.13 Inovaie n fiecare produs

    Compania vine n ntmpinarea clienilor si cu produse pentru toate sectoarele care stau

    n slujba frumuseii i sntii: ngrijirea prului, ngrijirea pielii, machiaj i parfumerie.

    Elseve: tehnologie pentru fiecare tip de pr

    Color Vive: ampon tratament protector special conceput pentru prul colorat sau cu uvie:

    spal cu blndee, hrnete i protejeaz firele de pr mpotriva agresiunilor externe.

    68 100th

    years of beauty 1909-2009, Anniversary Catalogue, LOreal Romania, pag 6

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    43/53

    Inovaie: Nutri-Filtru UV: reprezentnd o asociere ntre ageni cationici i un filtru UV, acest

    sistem oprete razele ultraviolete permind culorii s rmn luminoas, strlucitoare, vie.

    Total Repair 5: prima reparare total a prului deteriorat cu cinci aciuni: anti-uscare, anti-

    subtiere, anti-fragilitate, anti-tern, anti-varfuri despicate.

    Inovaie: Laboratoarele LOreal au creat o formul cu Pro-Keratina i Ceramide pentru o

    reparare intens a prului degradat. Pro-Keratina este o asociere de mai muli acizi amnai

    reprezentativi pentru keratina din pr. Aceasta are capacitatea de a intra n firul de pri de a

    repara. Ceramida R este o molecul brevetat de Institutul de cercetare LOreal cu o structur

    simila cu cea a prului natural. Are puterea de a se localiza n spaiile dintre solzii firului de pr

    pentru o acoperire mai intens.

    Volum Colagen: destinat prului fin i fragil

    Inovaie: pentru prima dat laboratoarele LOreal au integrat Colagenul CR ntr-o formul dengrijire a prului. Efectul este produs atunci cnd molecula se afl n prezena apei mrindu -i

    densitatea i astfel oferind volum prului nc de la rdcin.

    Nutri Gloss: strlucire de oglind, atingere de camir, ampon cu proteine de perle pentru un pr

    mtsos i cu pn la 85% mai strlucitor

    Inovaie: Proteina de perle, ingredient activ ce st la baza strlucirii i duritii perlelor preioase,

    este concentrat n elemente nutritive i energizante. Ptrunde n nucleul firului de pr pentru

    echilibru i hrnire fr a ncrca prul.

    Re-Nutrition: prima ngrijire cu lptior de matc pentru un pr uscat, devitalizat

    Inovaie: Lptiorul de matc, ingredient pe ct de rar pe att de hrnitor, are n componena sa

    nutrieni eseniali precum: glucide, lipide, protide, amino-acizi, vitamine, oligoelemente. Penru

    prima dat, laboratoarele LOreal l-au incorporat ntr-o formul cremoas pentru o hrnire

    imediat fr ncrcare.

    Anti-Rupere: program nutri-reparator pentru pr uscat, deteriorat, casant, cu vrfuri despicate

    Inovaie: Molecule brevetate de LOreal, Ciment-Ceramide imit cimentul natural al firului de

    pr. Sunt responsabile pentru a umple fisurile i de a netezi solzii firului de pr.

    Multivitamine: pentru un pr normal, fr vitalitate, inspirat din curele cu vitamine recomandate

    pentru detoxifiere.

  • 8/10/2019 Proiect L'Oreal

    44/53

    Inovaie: Multivitamine E + PP + B5 i magneziu. Vitamina E este un puternic anti-oxidant ce

    protejeaz prul de agresiunile exterioare, PP stimuleaz creterea prului, iar B5 ofer

    emolient.

    Arginine X


Recommended